FREED®

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No. 52 April 1989

right of reply

Tony Worthington's Right of Reply Bill was
talked out of time at its third reading on 21
April after fierce opposition from the
government and the press.

National newspaper editors were clearly very
worried about the proposal and the strong public
support which exists for such a measure. A
number of them spoke out in public against the
Bill and rumour has it that the Newspaper
Publishers Assaciation engaged a PR company to
lobby against it.

Max Hastings, editor of the Daily Telegraph,
speaking on the Today programme on Radio 4,
described the right of reply as a threat to press
freedom. Last September, following Brian Gould's
speech to the CPBF ‘Ownership and Control’
conference, Hastings said what worried him
about Labour’s proposals (which included right of
reply) was that ‘'most of the public’ would
probably support them.

Hypocrisy

Donald Trelford, editor of the Observer, has
also spoken against the Bill recently. He used the
occasion of the TUC media conference on 16
March — where he was one of the keynote
speakers — to criticise right of reply.

Some may feel that Trelford's defence of
editorial freedom smacked just a little of
hypocrisy. Recently he used his position as editor
of the Observer to reply to allegations made
about his relationship with Pamela Bordes.

Trelford also spoke at the TUC conferance
about proprietorial interference — making
particular reference to Murdoch. On 30 March the
Observer published its special issue on the House
of Fraser report — probably the single most
obvious recent case of a proprietor using the
pages of his newspaper to further a commercial
interest. Would the Observer have published
details of the report if they had represented a
damning indictment of Lonhro?

Also actively opposing the Bill has been Louis
Blom-Cooper, Chair of the Press Council. He met
with Home Office Minister Tim Renton about the
measure. The Government says it wants to give
the Press Council more time to work out a system
of voluntary restraint.

Edi pose

( White Paper attracts

mounting opposition

The White Paper on Broadcasting, says the CPBF in its submission
to the Home Office, represents a major threat to quality, standards,
balance and consumer choice.

The CPBF argues that both the basic philosophy and the economic
assumptions on which the proposals are based are fundamentally flawed. It
goes on to accuse the Government of a deliberate attempt to mislead the
public as to the real intentions behind the White Paper with rhetoric about
‘choice’ and ‘quality’ not sustained by the proposals themselves,

The Campaign's submission is closely based on the briefing for MPs on
the White Paper, extracts of which appeared in Free Press 50 (p. 4 & 5). It
argues that the ‘lighter touch’ Independent Television Commission (ITC)
combined with increased commercial pressures will spell the end for ITV
as we know it.

The document also argues that if Channel 4 sells its own advertising it
will not be able to sustain its current range of programming and that
subscription for the BBC would reduce the corporatmn to a minoritly
channel providing a skeleton public broadcasting service which many
won't be able to afford.

Most of the ‘safeguards’ on quality, the submission says, including the
Broadcasting Standards Council (BSC), are censorious rather than
positive. They are about stopping abuses rather than about enabling good
programmes to be made.

In addition the lack of adequate restrictions on cross-ownership will
mean increased monopoly conlrol,

Recommendations

The submission contains a series of recommendations based on an
ap;in:]ach which puts quality and the viewer first. Those recommendations
include:
® The new ITC should have broadly the same powers that the Independent
Broadcasting Authority presently has and the BSC should be abolished.
¢ Franchises for Channel 3 should be awarded on the basis of applicants’
programme proposals and track records not by auction.

* The members of the various authorities, including the BBC Board of
Governors should be made more accountable to the public.

* No company should control more than one TV company and cress-media
ownership by newspaper proprietors should be restricted.

* The BBC licence fee should be retained.

The Government has now received more than 3000 responses to the
White Paper, most of them opposed to the proposals. Many of the
criticisms have come from the trade unions, voluntary seclor and
community groups and the Churches.

During the last two months the CPBF — in conjunction with the
television unions ACTT and BETA — has been organising a series of
public meetings around the country in a bid to raise awareness of the
issues. The unions are now in the process of recruiting someone for six

\months to build on the work so far. j

(The White Paper on Broadcasting . .. whah
you can do:
® Contact CPBF for a copy of our submission
to the Home Office (please enclose £2.00 to
cover photocopying and postage).
® Write to your local MP expressing concern
at the Government’s plans for Broadcasting.
® Get local union branches, political
organisations and community groups to
contact MPs about the proposals.

® Publicise the activities of local groups

\ See next issue for a fuller report, j

(hrough the press and radio. )

Also inside: International News p.2, Ireland p.3, Broadcasting p.4, 5 & 6




2. INTERNATIONAL

Censorship in South Africa moves in new directions

Individual bans stifle free speeéh

Hundreds of individual activists and
former detainees in South Africa have in
the past few weeks been served with
Emergency restriction orders that place
severe and arbitrary controls on, among
other things, their right to speak to the
media.

The Emergency restriction order,
issued under the Public Safety Act, is a
refined and more severe version of the
older Internal Security Act banning order,
which had fallen out of use by the mid-
1980s, Since the national State of
Emergency was introduced in June 1986,
this new form of harsh individual
restriction has been used with increasing
frequency. In particular in the last few
weeks the euphoria of large-scale releases

of long-term detainees has masked the
fact that up to 90% of these people are
being served with extremely restrictive
orders that will curtail their personal,
social and working activities,

According to official figures, 135 ex-
detainees were served with restrictions
last year, The Detainees’ Aid Centre
reports that of about 140 people known to
have been released during the last two
weeks, at least 130 have been placed
under restriction.

Restrictions vary from individual to
individual, preventing the recipient from
doing some or all of the following:
® Leaving their homes between dawn and
dusk or their magisterial districts at any
time;

Two community papers closed

Two of South Africa’s ‘alternative’
publications — the Cape Town based
community newspaper Grassroots
and its sister magazine New Era —
were banned on 17 February for three
months under the Emergency Media
Regulations.

The Minister of Home Affairs,
Stoffel Botha, in a letter to the two
publications said they were guilty of
promoting revolution by ‘stirring up
hatred of the security forces' and
promoting the esteem of unlawful
organisations {i.e. the United
Democratic Front, ANC and SA
Communist Party).

The actions of the Minister have
lead the alternative press to coin a

new word ‘stoffeled’, meaning to be
silenced by the state.

The suspension of these two titles
brings to five the total number that
have been banned under the
regulations introduced in August
1987. The other three are New
Nation, South and Weekly Mail — all
closed during 1988.

New Nation was suspended for two
months, Weekly Mail for one month
and South for three.

Letters of protest should be sent to:
JCG Botha, Minister of Home Affairs,
Private Bag X3102, Cape Town 3000,
South Africa.

» Attending a meeting of more than 10
people or a gathering where government
policies are “attacked, criticised or
protested against”;

¢ Taking part in the activities of specified
(legal) organisations;

e Giving press interviews or assisting in
any way with the publication of any
matter.

Usually, an order also forces the
person to report Lo a specified police
station once or twice a day.

In signing such an order, the Minister
is not obliged to give any reasons for
imposing such severe restrictions. In a
startling addition to the Emergency
restrictions last year, the Minister was
given the power to restrict individuals
without even serving orders on them; all
he has to do is to publish the person’s
name in a Government Gazelte.

The order has a dual effect: the
person’s personal life is badly hampered,
ofien to the point where he or she cannot
work and has hardly any social life; and
the person's political activity has to come
to an end. It forces people to police
themselves, since they are often closely
watched for contraventions of this order
and are then subject to a sentence of up to
10 years or a fine of R20 000.

it is believed that police use this form
of control because it is cheaper than
imprisonment and tends to cause less of a
public outcry.

However, it remains an arbitrary and
serious attack on, among other things,
freedom of speech and is being used with
increasing frequency.

Source: Index on Censorship.

Truth the first casualty of Namibian struggle?

Much of the recent reporting on Namibia
has been disturbing, not only lor its
content of mounting casualties and dead.
As the news broke on 1 April, South
Africa had the advantage and journalists
had little to hand but their version:
reporting in the Sunday Times and
Observer made this clear, though the
Observer said there was “no rational
explanation for SWAPOQ's action” — a
theme soon to be picked up by others —
without drawing the obvious conclusion
that that might be because the South
African version was wrong.

Some broadcasts including ITN stated
the “incursions” were after the ceasefire
(Saturday morning) while CEEFAX and
the ITN newsdesk already knew the
allegations of border-crossings were from
the previous night at the least.

By Monday, it was possible to check
South Africa's version with SWAPO,
against published UN documents and to
seek eyewitness accounts, yet reporting

remained skewed in several important
ways.

As late as Saturday 8 April, newspaper
reports normally led with South Africa's
version — often on the front page — with
SWAPO only recorded in response,
frequently on inside pages or in the last 3-
5 lines, if at all.

This was coupled with an acceplance
that the South African/UK/US version of
the UN Plan was correct while SWAPO's
— a party to the agreement — was not:
thus Margaret Thatcher's re.pgatqd
assertion that there was no provision In
the UN plan for SWAPQ bases inside
Namibia was not balanced by anyone
reporting the relevant text of the UN plan,
though invited to do so by SWAPO, who
had given chapter and verse, as had the
Namibia Support Committee and Anti-
Apartheid Movement.

The Independent’s Monday front article
reported South African police bitter at
“SWAPO's betrayal of the independence

accord” and asserted that the South
Africans had kept their part of the
bargain. SWAPOQ's denial is 5 lines at the
end and on inside pages. The Daily
Telegraph accepts SWAPO appeared to
have launched a massive concerted
campaign against the South African
forces and takes some time to get to
SWAPO's version, reported at much
shorter length than the SA claims. The
Times slates SWAPQO defied 435. Almost
alone, the Finasxcia! Times pointed out
what South Africa had to gain by its
version of events,

Much of the press continued in similar
form for the rest of the week — later
citing the Geneva protocol {see below) —
and were backed up by broadcasts. Thus
Newsnight's opening background piece
asserted that “under the independence
accord the SWAPO guerrillas were meant
to be 150 miles north of Namibia , . " —
accepling the SA/UK/US version of this;

Continued on page 7

IRISH CENSORSHIP 3.

Media watchdog for

Ireland

Irish journalists, academics and radical
Christians have launched a new
organisation to monitor political bias and
censorship in the Irish media. Their first
task will be to analyse media coverage of
the forthcoming European elections in
Ireland.

The Dublin-based Mediawatch group
will examine patterns of ownership and
control in broadcasting and the press, and
initiate research inlo home and
international news coverage, as well as
promoting journalistic ethics.

Mediawatch grew out of the ‘Media for
Justice’ conference last November
organised by the Christian magazine
Resource, and is modelled on the CPBE
National Council member Mike Jempson
explained the history of the CPBF and the
issues it has taken up at the Mediawatch
launch conference in Trinity College,
Dublin.

Two members of the Resource editorial
board, Ann McLoskey and Marja
Lyndqvist spoke of their concern about
the way the Irish economy is handled by
the media, the lack of attention to the
problems facing those who have
emigrated in search of work, and poor
coverage of Third World issues.

Niall Meehan of Dublin's National
Institute of Higher Education and the
Repeal Section 31 Committee, said that
Ireland faced a media revolution with big
business and the likes of Robert Maxwell
and Rupert Murdoch moving in to flood
the airwaves with advertising and
distorted versions of events.

“Despite the diversily that new
technology could bring, we will be treated
to an even narrower view of the world if
they gain control in Ireland,” he said.

Several speakers expressed disquiet
about the consequences of the use of
Section 31 of the Irish Broadcasting Act to

censor Republican views, including the
recent adoption of similar measures by
the British Government. Mediawatch
plans to work closely with the Campaign
for Press and Broadcasting Freedom on
such issues, and to make links with its
members in Belfast and Derry.

A group of media watchers who had
travelled up from Cork for the launch
were particularly concerned about the
“scandalous lack of information in the
media about the human consequences” of
military occupation and civil strife in the
Six Counties.

Chriostéir de Bardid, secretary of the
Between project which provides holidays
for Catholic and Protestant families from
the Six Counties, said that he learned
more from Between's clientele than the
media ever reported.

The launch conference was covered by
RTE and Irish national newspapers, and
attracted a wide range of interest. Among
those who attended were James Downey,
editor of New Nation, author and Irish
Times journalist Michael Farrell, and
academics Raymond Crotty and Anthony
Coughlin.

] The Home Secretary's ban on
broadcast interviews with Sinn Fein has
come under increasing strain recently,
according to a report in the latest issue of
the Journalist.

The BBC in Northern Ireland recently
met with Sinn Fein Councillors Alex
Maskey and Sean Keenan to discuss the
issue of coverage of what amounts locally
10 a major political party.

The Sinn Fein councillors are
concerned that political opponents have
enjoyed an unfair advantage as a result of
the ban which has now been lified for the
elections,

Lambeth challenges Section 28

Lambeth’s new Education Plan sets
out a commitment to counteract
prejudice and discrimination against
lesbians and gay men in the
education services, despite Section 28
of the Local Government Act 1988
which attempts to curtail the influence
that a Council can have in this area.
With Councils set to take over
educational services from ILEA in
April 1990, Lambeth will be consulting
the leshian and gay community,
lesbian and gay workers in education,
the Council’s Lesbhian and Gay
Working Party, lesbian and gay
teenage groups, further education
groups and youth workers.
Governing bodies, head-teachers
and principals will then be advised on

anti-discriminatory policies and
practices with regard to lesbian and
gay men. Governors and parents will
also be encouraged to include leshian
and gay issues within the curriculum
in a way that does not promote
ignorance and prejudice.

The guidelines issued by the
Council will be discussed with the
Association of London Authorities
{ALA) Lesbian and Gay Committee.

Co-Chair of Lambeth’s Lesbian and
Gay Working Party, Councillor
Graham Nicholas said: “We will be
working with the ALA to ensure that
when ILEA is abolished, lesbian and
gay issues are tackled with
determination on a London-wide
basis”.

Protest over
bookseller’s
arrest

On Saturday 18 March a 12-strong
delegation visiled prisoners at Long
Kesh (Maze) prison as part of a
campaign to win the right of
Pathfinder Press, an international
socialist publishing house, to freely
sell its publications in Northern
Ireland.

Participants in the delegation
included Tony Banks, Labour MP for
Newham North-West; Andy de la
Tour, writer and chairperson of the
Nicaragua Solidarity Campaign;
Brenda Procter from Women Against
Pit Closures; and Pathfinder
representative Peter Clifford.

The delegation was organised in
response to the arrest and detention
of Clifford on 8 November, last year.
He was held under the Prevention of
Terrorism Act following a visit to a
prisoner in Long Kesh prison who
purchases Pathfinder titles. Clifford
was grilled about his sales activities,
the publishing plans of Pathfinder,
and alleges that he was subject to
abuse and threats. After 24 hours he
was released without charges.

Campus radio
death threat

The life of the General Secretary of
the Students’ Union at the University
of Kent at Canterbury has been
threatened, following the publication
of an article in The frish Post, where
it was announced that a recording of
a speech, made by Sinn Fein member
Micheal MacGoilla Ghunna at the
university in January, is to be
broadcast on UKC Radio.

The broadcast has the full support
of the National Council for Civil
Liberties.

Although the government's new
regulations regarding the
broadcasting of speeches by or
interviews with members of the IRA
or Sinn Fein are ambiguous, both the
NCCL and UKCSU are confident that
the legislation does not apply to
campus-based radio stalions, which
can only be received in a cerlain area
and are independent of the
broadcasting authorities.

The hand-writlen death threat,
sent from Wigan in Lancashire,
reads: “You would be well advised to
drop this hare-brained idea, or you
may not see any Graduation Day! Are
you an IRA lover, or just a dupe — I
suspect Lhe latter. You would have
given a hearing to Goebbels and
Hitler.”




4. BROADCASTING

BROADCASTING 5.

There are three recurrent terms in the
White Paper: market forces ({or
disciplines as they're sometimes quaintly
called); consumer choice and advertising.
Of these I think the last is in the short
term, actually the most important. For
while the others are forms of ideological
camouflage, advertising is to become the
concrete way in which the future of
television is to be delermined.

Market forces, we are daily lectured,
involve supply and demand which affect
the production and price of goods and
services, But in the case of television, the
consumer does not directly pay, so the
price to them is not at issue. What is at
issue, as the White Paper makes clear in
numerous passages which might have
been and probably were written by
Saatchi and Saatchi, is the price of
advertising to the advertiser.

The argument goes that under the
present system the supply of television
advertising is artificially restricted by
regulation, Its price is consequently
inflated. Increasing the number of outlets
will bring the price of advertising down.

That’s why, in one of the maost
revealing paragraphs in the While Paper,
the government suggests that the
‘minutage’ of adverts on what is to
become Channel Three might need to be
varied, i.e. increased and that the decision
about this should be made directly by the
government and not by the Independent
Television Commission. And it is also this
logic which leads the White Paper to
‘encourage’ future channel owners to
consider seriously the prospect of
programme sponsorship. This has all
kinds of possibilities: what about
‘Neighbours’ brought to you by suppliers
of cavity wall insulation; ‘Bob’s Full
House' by the British Printing and
Communications Corporation; and would
the Sun sponsor Rupert Bear?

Ridicule should have its place in our
offensive. But more seriously we really do
have to attack this idea that the principal
function of television in our society
should be to provide outlets for
advertising. That is a patently inadequate
formulation of the purposes of
broadcasting in a free society.

It's not an easy argument, since
advertisers have a sophisticated rationale
for what they are doing and its effects.
They will point out that the increased
‘targeting’ of markets means that minority
audiences are attractive to advertisers,
that partly as a consequence it is
advertising which sustains the quality
press, and that audiences appear to find
television adverts entertaining, We must
not be sidetracked by such argument but
go back to the fundamentals and repeat
the point: is an advertising-led television
service what broadcasting should be
about?

That is precisely the argument for
regulation. The attempt is made to
present regulation as somehow
interfering with consumer choice. But the
biggest interference with consumer

An alternative approach
to broadcasting policy

choice is the requirement that any
channel or any individual pregramme
should be viable only to the extent that it
delivers to advertisers an audience which
they will pay to reach.

Regulation is an interference with the
market forces of advertising precisely
because some of us at least have a wider
vision of the purposes of television than
advertising will ever deliver.

There are innumerable other areas to
attack in the White Paper, which other
people have discussed. [ personally still
want to take issue with some of the basic
tenets of Tory philosophy which occur on
almost every page. The idea, for example,
that the only thing which does or should
motivate human activity is money, or that
the only guarantee of efficiency is
economic competition.

It is these assumptions which link the
future of television to almost every other
issue of government policy, from the
National Health Service through water
privatisation to food peisoning — not to
mention the future, if there is one, of
Higher Education.

‘., . . the debate about
television needs some
alternative vision of the
future to sustain it’

|

It is perhaps worth stressing that what
is going on here — indeed what has been
going on throughout the ten years of
Thatcherism — is the Americanisation of
Britain. We know from the annual survey
of British Social Attitudes that America is
the country which has the most positive
image in the minds of the British public.

This image is presumably derived
largely from television; perhaps I am
alone in finding extraordinary the
proposition that what we see of and from
America on television can provide an
image of the sociely and its members we
most aspire to be like.

Nevertheless this identification with
America is clearly crucial to the project of
Thatcherism. We are trained to look
automatically to the United States for the
solution to our problems. It is thus
assumed, without argument and as
heyond dispute, that the Americans have
a better system of health care and a
superjor education system than Britain.
‘That this is not evident to anyone who has
been ill or educated in both countries is
conveniently ignored.

We need our own vision of human
endeavour as an alternative philosophy.

Just as the discussion of the health
service needs arguments about health as
a basic human right, so too the debate
about television needs some alternative
vision of the future to sustain it. What
terms are available to construct such a
vision? I fear they are few and difficult.

If you read the White Paper for its
assumptions, rather than just for its
proposals, it is fairly obvious what the
dominant ideas are. These may be simply
condensed into the proposition that the
mass media are commodities, to be
organised according to the principles of
market forces and made available to be
‘chosen’ by consumers. | want, very
briefly, to suggest that it is these three
conceptualisations of the media —
COMMODITIES, MARKET FORCES,
and CONSUMERISM which need to be
challenged il we are ever to move from a
defensive to an offensive strategy.

But to do that, we need some terms
which embody alternative but
recognisable ideals. Why [ said earlier
that these are few and difficult is that we
may have to resort to some very
ambiguous and highly abstract terms.
Those which come to mind are the ideals
of DEMOCRACY, CITIZENSHIP and,
most complex of all, CULTURE.

A vision of democratic processes is
what most clearly contradicts the model
of market forces. If, as Tony Benn once
foolishly said, broadcasting is too
important to be left to the broadcasters, it
is certainly too important to be left to
capitalist entrepreneurs and those who
invest in their enterprises.

Of course, we must attack Murdoch,
Maxwell and even WH Smith, for their
track records in the media and their
responsibility for the lamentable state of
our daily press. But we must also attack
what they stand for. Any society which
prides itself on being democratic ought to
recognise that an informed electorate is a
necessary precondition for the exercise
of democracy.

Therelore a question we should ask of
this or any other White Paper is: whal
does it contribute to enriching the
process of democracy? That's what |
meant about going on the offensive.

We must ‘defend’ the present system at
the level of specific policies but, we must
also introduce into the argument a term
which puts our opponents on the
defensive. We must put them in a position
of justifying their proposals in terms of
democracy.

Hooms  exgab

B

What happens in practice is that any
comprehensive vision of democracy is
reduced to the narrow democracy of the
market place. People choose whal to
watch from whatever is made available.
They ‘vote’ in the market place and the
outcome is the majority view. Thus
democracy is realised through the act of
consumption,

This view, has, of course implications
beyond broadcasting and is fundamental
to this government’s view of almost any
issue of policy. We really do need to
counterpose the idea of the citizen (o this
image of the consumer. The consumer
has purchasing power; the citizen has
rights. The consumer behaves with
individual economic self-interest; the
citizen acts with common political
altruism. It is no accident that recently
the government has tried to pinch this
ideal of citizenship so that becoming a
school governor, joining a
Neighbourhood Watch Scheme or doing
good charitable works are offered as
ways of tempering the self-interest of
consumption.

This attempted appropriation of the
concept is a sign of the sophistication of
Tory ideclogy but also a sign of
weakness; it knows a good argument
when it sees one. Difficult though it is, we
have to offer an alternative image of our
relationship to society, and thus

ultimately to each other, than the
powerfil but ultimately limited image of
the consumer.

Even more difficult to find terms for, is
the alternative to the image of the media,
or anything else from water to education
to health, as in the end a commodity to
be bought and sold on the open market.
Such is the hegemony of the market that

‘Any society which prides
itself on being democratic
ought to recognise that an
informed electorate is a
necessary precondition for
the exercise of democracy’

we are once again forced into a defensive
position, of wanting to draw the line
somewhere.

‘Gas and electricity are one thing but [
draw the line at water’ or ‘the market
works for housing but not for education’.
When we look at broadcasting or the arts,
and I would even say sport, we have to
find some other version of human
practice from that of the production and
consumption of commedities. I think that
has to lie in some notion of culture.

‘Culture’ is one of the most value-laden
and ambiguous words in the English

language. It's not a word which appears in
the White Paper, the only tangential
reference being a disparaging comment
about how market forces would prevent
Channel Four becoming ‘precious’ or
‘self-indulgent’.

Others have shown more interest in
the idea or ideal of culture than the
authors of the White Paper. Many books
have been written on the subject.
Raymond Williams devoted his
intellectual life to unravelling its
complexity and attempting to establish its
relevance for contemporary politics, The
results are difficult but impoertant.

In its broadest sense, culture is what
differentiates us from the animal
kingdom, what helps to define us as
humans. It is our generation and
recognition of symbols which realise our
identity.

Put that way, a soap opera may be as
valid a way as any of confirming our
sense of the human. But, as the work of
Williams and others has shown, culture
also refers to the realm of the possible; of
that which is not yet but could come to
be. [t embaodies, not only who we are now,
but who we might come to be.

In terms of public debate, ‘culture’ is a
more difficult concept to mobilise than
either ‘democracy’ or ‘citizenship’. But in
the long run it may prove just as essential
if we are to realise what I am suggesting
is a vital part of the debate: to oppose not
just the perniciousness of the proposals in
the White Paper, but the very terms in
which they are cast.

For whal is at stake here is the
language, the terms of reference, the
human ideals in which we debate the
nature of society.

This article is based on Chas Cricher’s
talk at a CPBF public meeting on the
Broadcasting White Paper in Sheffield.
Chas is a media lecturer at Sheffield
Polytechnic.

——————

London.

CAMPAIG

The CPBF requires a full-time Campaign
Coordinator for its national office. The post holder
will be the paid representative of the Campaign in
Duties will
administration including the accounts, fundraising,
contact with the public and the media and servicing
the membership.

Experience of administration and trade union
work and a sympathy with the aims and policies of
the CPBF are essential.

Salary £13,000 per annum. For job description
please ring 01 437 2795 or write to 9 Poland Street,
London W1V 3DG. Applications must be returned
by 12 May 1989.

The CPBF is striving to be an Equal
Opportunities employer.

B
COORDINATOR

include: basic office




6. BROADCASTING

Freedom to innovate and criticise

By Debbie Christie

I'm quite surprised to find myself these
days defending the status quo . . .
defending the existing structure of
broadcasting.

Bul the industry has some high spots
and my concern is thal the White Paper
on broadcasling might, inadvertently or
deliberately, wipe out the few high spots.

There are two areas 1 particularly want
to focus on. The first is television's power
to innovate.

Dramas like The Edge of Darkness and
Pennies from Heaven were experiments in
slyle and content, which challenged
artistic traditions and captured the
imagination. Programmes like that are
made in a climate where talented people
are encouraged to take risks.

The way forward described by the
White Paper will, I fear change that.
Drama, particularly expensive drama, will
be funded in future by getting other
people to pul the money up iront, before
it's made. The problem is, those financial
backers will also want a say in how the
product is made.

Thames Television recently planned a
drama series with new young actors and
actresses, and interesting locations in

London. They decided, anticipating a new
climate, that they would get their money
up front before they made it.

There was no problem finding
American backers to put money in, but
they wanted (o change the production a
little. They didn't really want new (alent
— could they instead have Michael
Caine, that lovable stereotype of a
cockney, whom American audiences
would know.

And could they also change the

locations a little — maybe Tower Bridge
in a few shots, and a few settings which
would better reflect the US financiers
idea of olde worlde England.

New talent and an indigenous film
industry, the room to experiment and
innovate, will disappear if, in order to
fund drama programmes, makers have (o
look for US money and comply with the
demand for ‘stars’,

The second high spot of British
television is its ability just sometimes to
criticise, challenge, question and provoke
the powerful.

Programmes as diverse as Spilting
Image and documentaries like Thames'
Death on the Rock, have each — in their
own way — invited audiences to doubt for

In Brief

The Women's Film, Television and Video
Network's central office will be closing at
the end of March, due to funding cuts,

Groups of women working in, or
interested in film, television and video
will however, continue to meet around
the country. Information on these
groups, a twice-yearly news-sheet, and
WFTVN-type information on a much
smaller scale can be obtained from: Vera
Productions, PO Box HP5, Leeds LS6
2ED.

Vera Productions will be maintaining
WFTVN's present resources, including
the database of women working in film,
television and video.

[Icircles, the women's film and video
distributors, recently announced the
release of two new productions.

The first, Running out of Patience
follows the recent 50 day strike by
nurses in Victoria, Australia who went
out because of disputes over regrading
in the NHS.,

The second, The Electronic
Sweatshop questions the effects new
technology and office automation have
had on women workers.

For further details contact Karen or
Jenny on 01-981-6828.

[ ]'Testament’, Black Audio Film
Collective's feature film about African
exile and disposession has been
awarded prizes at the San Francisco
International Film Festival and the 11th
FESPACO Film Festival in Burkina Faso.
The San Francisco International Film
Festival awarded an ‘Honourable

Mention’ to ‘Testament’ {(March 8th 1989)
in the New Visions category. The award
is conferred on a film that “explores an
expressive and aesthetic dimension of
the medium in a manner that is fresh,
innovative and thought provoking”.

The second prize; “Special Mention,
for music and the use of archive
material” was awarded at the 11th
FESPACQ Film Festival {March 1989}.

These prizes make a total of three that
have been awarded to ‘Testament’,
including the ‘Grand Prize’ at the
Riminicinema International Film Festival
in ltaly {(September 1988).

(] The twelfth of Northern Newsreel's
half-hour videotapes includes:

Who Cares? . . . For women and their
children seeking refuge from domestic
violence and for homeless young people
... What do the Government’s board and
lodgings propasals mean?

Coffee Coloured Children . . . In a
short extract from her award winning
film Ngozi Onwurah depicts her
experiences of growing up in the North
East as a child of mixed race.

Taking The Strain . . . In our regular
look at union issues Norther Newsreel
examines ‘Stress at Work'.

Banned . . . Northern Newsreel takes
another look at programmes which have
been censored from our screens, this
time focusing on ‘Mother Ireland’ from
Derry Film & Video Workshop.

News From The Frontline . . . More
success stories and gains which have
been made by the trade union
movement.

Available from: Northern Newsreel,
36 Bottle Bank, Gateshead, NE8 2AR Tel:
{091) 477 3604

a momenl whal they are being told.

These programmes, like innovative
drama, may be the first o die in a new
climate. They'll die because they're
expensive. They'll die because they are of
peculiar interest to Britain and won't sell
abroad.

A taste of what is to come can be found
in Rupert Murdoch’s new Sky news
channel. Sky's budgel for news coverage
is typical of what we will see more and
more of, It's cheap.

So whal does his news olfer. Well a big
story on the first day. Myra Hindley —
who it was peinted out ‘exclusively’ was
now a brunelte, not a peroxide blonde
any more — has gone for a second check
up for cancer.

Well, bad news for Myra Hindley,
some curiosity value for the audience
perhaps. But it is essentially pseudo-
news,

It does not give people facts and
opinions on which to make their own
judgements and form their own views
aboul the society they live in.

I believe that if some of the proposals
in the White Paper go forward, thal sort
of journalism, along with some of the
more innovative aspects of television will
be under threal.

Debbie Christie is a producer with
World in Action.

News from the South West

Film students at Bristol University plan to
make a 60-second commercial for the
CPBF as an entry for a competition
financed by Lloyds Bank. The film will be
available for use by the Campaign
nationwide.

Community video projects in the South
West also hope that some of their client
groups will be interesled in making their
own film about how the media treats
minority groups.

These were just two of the initiatives
discussed at the March meeting of the
SW CPBF in Bristol. Members also plan
to build up a stock of educational material
for use in day schools and workshops,
particularly for young people.

The meeting heard that membership
of the Campaign has doubled over the
last 18 months. Recenl events in Brislol
have included showings of Mother
Ireland, with local author Margaret Ward
talking about her studies of women in
Irish history, and a well-attended day
conference on the Broadcasting White
Paper organised in conjunction with the
media unions ACTT and BETA.

The SW CPBF can be contacted via
Box 3, Greenleaf Bookshop, 82 Colston
Street BS1 5BB or phone 0272 652341

BOOK REVIEW 7.

ook
Review

The Windlesham Rampton Report on
Death on the Rock, Faber and Faber,
£3.99.

Thames TV's Board of Directors
commissioned Lord Windlesham and
Richard Rampton QC to inquire into the
This Week programme, Death on the
Rock following governmental attempts to
stop its screening, and further attacks on
those concerned with it.

What Windlesham and Rampton have
come out with is a detailed consideration
of the making of the programme, and
conclusions drawn from it which have
wide-reaching implications. It is a
fascinating report, set out succinctly in
numbered paragraphs, and including a
transcript of the programme itself.

Windlesham and Rampton have taken
a conservative lawyer’s approach. There
is examination of exactly which
regulations constrain broadcasting
journalists, and comparison with their
counterparts in the press. Programme-
making methods are described and
assessed, and financial arrangements
scrutinised.

It is hard to think of a better public
relations exercise for Thames TV than to
have published this considered and
informed report, a marked contrast to the
government’s hysterical bombast about
the programme (and, lo their continuing
discredit, about the report when it came
out).

The NUJ worried that commissioning
this inquiry was “a retrograde step for
journalism in this country”, but the praise
which Chris Oxley and his team receive
in this report will give serious TV
journalists a boost at a time when they
sorely need it.

Teresa Stratford

Dear Sir

{ was surprised to see that, following
my review of Anne Karpf's book,
Doctoring the Media, the author wrote in
ta Free Press with a lengthy attack on the
review.

When | wrote the review, | lent the
book to several colleagues, in various
clinical jobs, in the hospital wheare | work,
and drew on their comments, as well as
my own reactions. We were interested to
see that someone had attempted an
analysis of media representations of
ourselves and our working lives. |
ingenuously thought that a media
sociologist would be interested to get
some feedback from those of us who
actually do the clinical work.

We seldom get access to the media
ourselves, and are naturally always
interasted to see what is written and
broadcast about us. One of the
complaints you hear in my hospital is
that media people are not really
interested in what we have to relate, only
in their own stories. This is probably fine
if you are making your living from
writing doctor/nurse romances, but if
your are attempting a more serious work,
| would have thought that information
from clinical staff should be given a little
consideration.

Yours faithfully
Teresa Stratford

Dear Sir

i am currently researching for a hook
about the political impact and the
implications for civil liberties of the Hurd
broadcasting ban on Sinn Fein, the UDA
and nine proscribed Irish organisations,
which was introduced last October.

The book will also cover censorship in
the Republic of Ireland under Section 31
of the Irish Broadcasting Act.

| would be pleased to hear from
anyone who can supply verifiahle
information about instances where they
have been directly affected by the ban,
e.g. refused access to phone-ins or TV
talk-shows; interviews cancelled or not

broadcast; publicity for events refused;

Letters to the Editor

or even record requests rejected!

[ am particularly keen to hear from
broadcasters and independent film
producers about how political censorship
has affected their work, e.g. their ability
to report events; editorial decision-
making about how and what
contemporary and historical Irish issues
are now covered; self-censorship etc.

Confidentiality will of course be
respected, where requested, and
information should be sent 10 me at the
address below.

Yours sincerely,
Mike Jempson

c/o Campaign for

Broadcasting Freedom.

Press &

Dear Sir

| appreciate that articles submitted to
Free Press may need to be cut through
lack of space. But unfortunately the cuts
in my alternative view of pornography
{February} made it almost incoherent -
especially the omission at the start of the
third printed column.

The essential point was that feminist
critiques of pornography as sexist would
persuade many more men if coupled
with active promotion of non-sexist
erotica. But that would presuppose prior
cpen debate about when sexual
representations are or are not sexist, and
which ones do or do not really express or
encourage exploitative attitudes and
practices.

This debate would have to take
seriously male denials of the
assumptions feminists so often make
about their sexual motives,
interpretations of what images mean to
them, and alleged misogynistic
tendencies,

It would also have to face up to the
fact that male readiness to consume
sexist porn reflects both the virtual
absence of non-sexist erotica at present
and the mythical nature of sexual
liberation as it is supposed to exist within
our culture.

Yours sincerely
lan Vine

Truth the first casualty?

Continued from page 2

however the same programme did contain
an interview with Shapua Kaukunga of
SWAPO.

On 5 April Newsnight interviewed Sam
Nujoma, President of SWAPOQ, and mid-
interview the interviewer asserts: “But no
camps within Namibia are provided for in
the UN plan”; Nujoma tells the
interviewer to read the plan and that
point is left hanging.

Contrast this with the interview which
follows, with Pik Botha: the interviewer
asks “about SWAPO's claim (sic) that
under UN Resolution 435 they have a
right to be in Namibia™. Pik Botha also
tells him he can check for himself — but
the effect is different. It is impossible not
to notice that the interviewer treats Pik
Botha with more respect than Nujoma; it
is interesting to speculate on the effect if
Botha had been faced with the assertion
that “But the UN Plan says SWAPO has a

right to be confined to base in Namibia”
or some such.

Botha continues by citing the Geneva
accord and asserts it is binding on
SWAPO. This is nol questioned by the
interviewer.

When not stating that SWAPQ defied
the UN plan, much of the media asserted
they had somehow “misunderstood” the
plan they were party to. Thus the
Guardian headline on the 4th is “Error
led to Namibian clashes™ — phrases such
as “inexplicable breach” and “motives
impossible to fathom™ litter various
articles.

It took until Thursday the 6th for
Beresford to publish a detailed analysis
showing that the Geneva protocols were
NOT part of the UN plan, nor were they
agreed to by SWAPO. Since the UN plan
only operated from the ceasefire on 1
April, no crossings before that date
breached it.

The media concentrated so much on
the agenda set for them — the row as to
where SWAPC was allowed to be — that
the significance of South Africa's
breaches of 435 were largely ignored, if
mentioned at all.

The breaches range from lurning back
of a legal demo on Saturday, failure to
properly demobilise the terror unit
‘Koevoet' (well documented by the
Guardian previously), to the fact that the
‘police’ were heavily armed.

A striking example of the emphasis
given came in the Guardian on Tuesday
4th (only striking because the Grardian
did document the South African
breaches). The headline is “Error lead to
Namibian clashes” — having read the
Editorial you are left wondering why the
headline wasn't “SA breaches of 435 led
to carnage™ if there were a formal breach
of 435 by peaceful crossings, then there
was still no excuse for South Africa to
open fire nor to continue the slaughter.



8. CAMPAIGN NEWS

CAMPAIGN FOR PRESS

& BROADCASTING
FREEDOM

incorporating the Campaign
Against Raciem in the Media &
the Television Users Group

Office Tel: 01 437 2785 (24
hours)

CHAIR - TONY LENNON
DEPUTIES - TERESA
STRATFORD & GAIL
CHESTER

SECRETARY - WENDY
MOORE

TREASURER - JOHN BECK
FREE PRESS EDITOR -
SIMON COLLINGS

PLUS: LIONEL MORRISON,
MANDY MERCK, MIKE
JEMPSON, ALF PARRISH,
KIM WALDEN, PETER
MOSZYNSKI, KATHY
DARBY, JULIAN PETLEY,
ANN POINTON, JOHN
LATHAM, JAKE
ECCLESTONE, MIKE
BRITTON, EVELYN REID,
YOSSI BAL,OWEN GUERIN,
GRANVILLE WILLIAMS, PAT
INGRAM, TESSA BRIERLEY

CABARET EVENING

CPBF Women's Group have organised a
cabaret evening with Spare Tyre, Julie
Felix and other acis to help raise funds
for the Campaign. The event will take
place at The Red Rose Club, 129 Seven
Sisters Rd, London N7 on Tuesday, 30
May at 8.00 pm. (Nearest tube Finsbury
Park.)

Admission: £3.50 waged, £2.50
unwaged. For access details please phone
the Red Rose Club on 01 263 7365. All
welcome (mixed), bar till 12.00.

NEW CATALOGUE

A new CPBF literature and video
catalogue will shortly be available
offering an expanded range of litles on
the media. All of the books included in
the new catalogue have been positively
reviewed by CPBF members. The new

list not only includes some important
recent litles but this year the Campaign
has sought to ensure the inclusion of
standard texts for media students. All
CPBF members are entitled to a 15%
discount on books listed in the catalogue,

NEW PUBLICATIONS

The Chris Searle book on racism in the
Sun mentioned in the last issue will be
published by CPBF at the end of May.
Pauline Illsley’s study of the Cleveland
child abuse cases, also being published
by the Campaign, will be available in
June. Both books will be included in the
new literature catalogue.

TOM O'MALLEY LEAVING
Tom O’Malley, National Organiser for the
CPBF based in London, will be leaving
the Campaign later this year after more
than four years with the organisation.
Tom has announced his intention to leave
early so as to give the Campaign time to
get a replacement in post before he goes.
1t is hoped that a handover period,
possibly of a few months, will not only
help maintain continuity but will also
provide the extra capacity needed to clear
the backlog of administrative work.

During Tom’s period with the
Campaign his job has expanded greatly.
Recent months have seen him closely
involved in campaigning and policy work.

Tom has indicated that while he
wishes to leave the post of National
Organiser he does not intend to desert
the CPBF. He will remain an active
member.

NW REORGANISATION

The Manchester office has also recently
undergone a reorganisation in order to
improve the quality of service provided to
the public and to CPBF members. Ian
Bushel has taken over the new post of
North West office administrator.
Granville Williams will now act as
development officer concentrating on out
reach work to make sure the CPBF
continues to build wide support.

NW MEETINGS
Two meelings held in the North West in
March attracted good supporl. On

Tuesday 21 March the Salman Rushdie
debate 'Blasphemy versus Freedom of
Speech’ included amongst the speakers
Dr Shabbir Akhtar from the Bradford
Council of Mosques, and the Bishop of
Manchester.

At the second meeting, Steve Dorril,
co-author of Honey Trap, spoke on ‘Lays,
Leaks and Lies: The Significance of the
Profumo Affair for Today' on 23 March.

The NW Group AGM on Thursday 13
April was also well attended. The guest
speaker was Mike Shaft of Manchester
Sunset Radio, an applicant for one of the
new community radio franchises,

MEDIA COURSE
‘Britain's Press and Broadcasting: What
Future? — a six week course beginning
Wednesday 26 April 7.30 to 9.30. Guest
speakers include Louise Nandy, editor of
Granada Reports, and Gerry Northan, of
BBC File on Four. A joint
CPBF/Manchester University Extra
Mural Department event,

Fee £9.00. Phone Bryan Luchan on
061 275 3290 to reserve a place.

FREE PRESS MOVES

As from this issue Free Press is moving to
a new typesetter and printer — Uniprint
in Oxford. This move will allow us to
reduce costs and, we hope, to provide
readers with a better service. Recent
issues of the newsletter have contained a
number of typographical errors and we
have had problems with issues coming
out late, for which we apologise.

The new arrangements should help us
combat these problems.

|
Edited for the National
Committee by SIMON
COLLINGS. Copy for FP53
should arrive at the office by 18
May 1989.

PLEASE TICK

9, Poland Street

:'{'I'd“’"’::"“e"‘b""'“l’ ’l;:l'-ﬂ 0  Affiliation by organisation
IUnwag 2pa Ll
APPROPRIATE ¢t Househaold 12 copies of FREE PRESS) ElO: 33 fLessthan 1.000 members £12pa.0
BOX ¢ Supporting membership £15pa.0 1 to 10'000 be ﬂmp i o
tincludes FREE CPBF publications) gl 1,000 e CIIEES pa
el Institutional membership Ll5pa.i] !" 10,000 to 50,000 membe:s £60p 0.0
tincludes 10 copies of FREE PRESS, 1) 50,000 to 100,000 members £120pa. ]
plus FREE CPBF publications: JHOver 100,000 members £300pa O

(I/We want to join the Campaign for Press & Broadcasting Freedom and enclose a cheque/PO for £

Nameis: ....... e s
FILL IN Organisation il applicabled ...
& SEND OFF Secretaryifdifferent from above: ...

TO CPBF, Address.........c........

Lietiibauimis P oStoodel,.

London W1V 3DG where did you obtain your copy of FREE PRESS?........ ;

Printed by Uniprint, Osney Mead, Oxford



