JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM repeal the ban.

No. 5 - October 1989 \,

Keep up the campaign for )

an end to the Hurd ban :

@® Monitor the broadcast media for the effects of
the ban and protest to broadcasting companies
when instances occur,

® Send copies of letters detailing the effects of
the ban to the CPBF.

® Write to the Home Secretary urging him to

N\

" Widen remit
inquiry told

The CPBF has called upon the Calcutt inquiry into the press to widen
its terms of reference to allow consideration of issuessuch as right
of reply, concentration of ownership and Government secrecy.
The inquiry, chaired by David Calcutt QC, was announced by the
Home Office Minister Tim Renton during the third reading debate
on Tony Worthington's Right of Reply Bill.

Its terms of reference, published two months later, charge it
however, with examining only the narrow issues of privacy and libel
law. The CPBF, despite having drafted the Bill which gave raise
to the inquiry was not formally invited to submit evidence. This
plus the narrow terms of reference and the incredibly short time-
table - all evidence had to be submitted by 31 August — raises major
doubts about the seriousness of the exercise.

The CPBF's evidenceis in four parts: Part 1 raises issues about the
reason for the enquiry, its remit and conduct. Part 2 outlines the case
forastatutoryrightofreply. Part3 dealswithprivacy andombudsmen.
Part 4 outlines a series or recommendations designed to create a
climate for responsible and accountable journalism.

On the first of these areas the submission urges, on the breadth of
concern which gave rise to the inquiry basis of the consideration of a
range of issues beyond the narrow remit set by the Government. In
particular CPBF has urged the Committee to consider
broadcasting as well as the press and to look at ownership, access,
standards and the public right to know.

Recommendations

The recommendations set out in Part 4 of the submission include:

® Establishment of a legal right of reply including the

establishment of a Media Commision
@ Limits on ownership and cross-ownership in the media
® Protection for journalists from proprietorial interference

® The spreading of public service obligations to all broadeast
media

® Repeal of the 1989 Official Secrets Act, the Contempt of Court
Act and the Police and Criminal Evidence Act.

The submission concludes; ‘Unless the inquiry is prepared to tackle
the issue of the climate in which media work is undertaken
and address the detrimental effect of standards resulting virtually
from unrestricted private ownership of the media, then in the
Campaign's view, it will be avieding the basic issue.’

\ J

J
~

'Hurd ban
protests

CPBF supporiers, along with members of the media
unions, took to the streets on 19 October to ensure that
the one year anniversary of the Hurd ban on broadcast
interviews with named Irish groups did not go
unremarked.

Protesters gathered at noon outside the BBC in Portland
Place from where they marched to Channel 4 to hand in
protest letters, They then proceeded to a rally at the
Dominion Theatre where the speakers included Roy
Hatersley, NUJ General Secretary Harry Conroy and
playwright Harold Pinter,

Hattersiey pledged that a Labour Govemment
if elected, would repeal the ban, which he said was
‘wrong in principle’.

A lobby of Parliament at 2.30 was followed by the
handing in at Downing Street of a petition against the
ban organised by CPBF and Information on Ireland. A
long list of public figures signed the petition including
well known authors, actors, TV presenters, lawyers,
academics and 50 MPs,

During the previous two days a number of TV and
radio programmes covering Irish issues had drawn
attention to the effects of the ban.

PeFORE You TBLL
Ue ABOUT YOUR (OFT
Budbaie, MRS O'FLANEL,
T MUGT JUsT AK IF
You'Re A
JUPPORTER
OF FiNN
TEIN..?

Also inside: Rushdie Affair, p.2, Labour and the Media, p.3, Edinburgh, p 4&5, Media Racism, p.6




2. RUSHDIE AFFAIR

In Support of Salman Rushdie

The International Committee for the
Defence of Salman Rushdie and
his publishers was founded at a
meeting convened in London on 20
February 1989 in response to the death
threat against the author and his
publishers issued by the late Ayatollah
Khomeini on 14 February.

The meeting was attended by
organisations representing writers,
publishers, booksellers, journalists,
trades unionists and human rights
groups whose first initiative was the
denunciation of the fatwah as ‘armed
censorship’.

The committee, chaired and
co-ordinated by Article 19 - the
International Centre on Censorship,
then issued a World Statement, signed
by 1000 internationally - known writers,
calling for the right to freedom of
expression as embodied in the the
Universal Declaration of Human
Rights.

The World Statement called upon
world opinion to support the right of all
people to express their ideas and beliefs
and to discuss them with their critics
on the basis of mutual tolerance, free
from censorship, intimidation and
violence.

Rushdie File
Meeting

Sara Maitland, the feminist theclogian,
and Lisa Appignanesi of the ICA, put
together a book which documents
reactions to Salman Rushdie’'s Satanic
Verses (The Rushdie File, reviewed in the
August edition of Free Press). The story
of how Collins, the commissicning
publisher, became alarmed and withdrew
its support from the project - an example
of the pervasive {ear censorship can
engender was detailed at a meeting
organised by the CPBF Women's Section
in August.

Sara Maitland descrbed the authors
work on the book and their search for
another publisher (eventually Fourth
Estate took it on}, and her own worries for
her family's safety.

While recognising that the Satanic
Verses provoked an unusually extreme
reaction, she pointed out that the affair
threw into relief the lirmited use of the
blasphemy laws as they currently stand, a
theme which was enlarged by Frances
de Souza, from Article 19.

Article 19 have recently produced an
excellent pamphlet on the blasphemy laws
(availiable from them - tel. 01 403 4822).
Frances de Souzaclarified the alternatives.

The meeting was chaired by Helen
Kuttner, and despite very low-key publicity
because of our security worries, there
was a good attendance and a lively
discussion.

Teresa Stratford

Furthermore it requested all world
leaders to continue to repudiate the
threats made against Salman Rushdie
andhispublishersandtotakefirmaction
to ensure that these threats are
withdrawn.

The World Statement was published
free of charge, by 62 newspapers and
magazines and later endorsed by a
further 11,000 signatures from writers
and readers from 67 countries.

The International Committee
campaigns actively, worldwide for
the repeal of the fatwah, lobbying
government leaders, the United
Nations Security Council, UNESCO
and the Commonwealth Secretariat.
It has published a document, The Crime
of Blasphemy - Why It Should Be
Abolished, in response to the British
Muslim Action Front's demand for an
extension of the UK blasphemy law to
cover Islam.

This document provides a cogent
argument in favour of the repeal of the
law in the interests of equal treatment
of all religious beliefs as well as freedom
of expression.

The depressing history of the
persecutions of writers and thinkers in
Britain, who questioned in their day

the tenets of the Christian religion, is
also recounted in this short study. It
has been circulated to MPs, Peers,
Church leaders, Mosques and Islamic
Associations and has been widely
praised.

In the wake of threats to booksellers
and the bombing of bookshops both
here and abroad, the Committee has a
commitment to document the evidence
of incitement to murder the author and
to exert pressure on the appropriate
authorities to take legal action against
threats of this kind.

The Committee continues to closely
monitor and to lobby for unimpeded
publication, distribution and display of
The Satanic Verses, and is pledged to
remain in existance until the threat
against his lifeis withdrawn and Salman
Rushdie is ensured the fundamental
human right to freedom of expression.

The Internatinal Committee for the Defence
of Salman Rushdieiatotally independent and
relies on public support for its campaign. You
can help the campaign by sending a financial
contribution to the Committec at P.0. Box 49,
London SE1 ILX UK,

Carmel Bedford

Black Journalists Organise

The newly formed Black Journalist
Association held its first discussion
recently at the Institute of
Contemporary Arts in London. Around
50journalistsheard leading black media
people speak about journalism in the
1990s.

The BJA was formed by young black
journalists and is the successor to the
now defunct Black Media Workers
Association. The BMWA was formed
post-1981 and helped to open media
doors te black people. Now there are a
significant number of experienced black
media people working inside white
media who probably need some direction.

So the discussion did not really get to
grips with the 1990s and de-regulation
People wanted to talk about where they
were now. Although Beverley Anderson
hosts Channel Four's After Dark
programme she still wanted to say that
gshe was on the fringe of ‘mainstream’
television.

What worried her most was that
when broadcasting was being racially
offensive black people did not complain.
She felt that black people should be
encouraged to lobby companies, write
well thought out letters, to get what
black people deserve.

‘What senior broadcasters should
know is if they step out of line there will
be a sharp reaction from black
journalists, ' she said. She was also
critical of white producers making

programmes about black people. Their
ignorance about black experiences
means they make incompetent
programmes. So now there is a
committee of black people advising BBC
Education about the programmes about
black people that they are making.

While sugestions that BBC's Black
and White Media programme, which is
about media racism, should be made by
black people was greeted by BBC
executives as a revolutionary idea.

London Broadcasting Company's Syd
Burke was highly cynical about the
commitment of radio’s decision makers
to black people. BBC radio in Reading
has chopped its black programme, he
said, because an incremental franchise
had gone to the town which had black
music.

BBC and ILR , he feared would use
community radio to axe black
programmes. But his own experience of
trying to get the London FM franchise
was that black bids can get overlooked.

Onye Wambu, a producer for BBC 2's
Ebony, had an argument with white
BBC personnel, who, of course were not
there. He felt he hadhltokJuitl;l?

rogramming for and by hlack pecple.
%emwas also fed up w1th‘ black’
programmes being labeled as ‘ghetto
because black people have been at the
forefront of civil rights struggles that

ite people.
have benefitted white p ohmon Hinds

LABOUR PARTY 3.

The Labour Party and the Media

The following is part of a
lecture given by Michael
Meacher MP, Shadow
Employment Secretary, at
the invitation of the
Campaign for Press and
Broadcastin%Freedom, on
2] September at the
Mechnics Institute,
Manchester, -

The simplest way to assess what
progress there has been in the Thatcher
decade is through a case study. I cannot
think of a better example to take than
the Labour Party over this period. After
all, if the media cannot or will not offer
even handed treatment to the official
Oppostion, what hope is there for
minority groups and individuals.

There have been worrying examples
of overseas governments pressurising
or conspiring with sections of the media
to discriminate against opposition
parties, and notonly in dictatorships. In
both France and more recently Greece
the stranglehold the ruling parties have
over state television has been abused
disgracefully.

Here the process has been more
subtle but perhaps more dangerous
because of that, since it has resulted in
a disturbing trend in the media
towards self - censorship, which is far
harder to pin down and root out.

Before I go on to give examples
of what I mean by this perhaps I should
answer the question ‘does it
matter? Thisis not asfatuous a question
as it may seem. If the media in Britain,
and the press in particular, is
overwhelmingly right-wing and pro-
establishment and getting more so,
does it change people’s political outlook.

This has been the meat of countless
fringe meetings at Labour conferences
over the last decade, My answer is no.
Because if it did I would not expect to
see Labour maintaining a ten point lead
in the opinion polls since the beginning
of the summer.

Where I fear this bias is having an
effect is on policy making within the
Labour Party. Politicians are the most
assiduous devourers of newsprint.
Unlike the general public they are active
readerslooking forideas to pinch, instant
solutions toinsoluble problems and clues
to the prospects for them and their
parties.

Can the policy makers in the Labour
Party read wall-to-wall critisism of
established Labour policies and
traditions without being affected ?

! don't believe they can. Wave after
wave of adverse comment, from the
vitriolic to the ‘ quiet word in your ear’
variety, from the Sun to the Guardian,

erodes the resolve and the confidence of
the most pricipled and the most stubborn
socialist. Most of all it weakens both the
judgement of politicians and the link
between them and the electorate,

I am not a supporter of the
opposite view — that il the press
dislike something it must be a fine piece
of socialism. But I do think we are in
danger of becoming too reactive and too
nervousin putting forward policy, There
is too much temptation to bend in the
wind, to give a little ground in the hope
of appeasing the critics.

But however much groeund you give
enough is never quite enocugh, There is
anequally dangeroustemptation tokeep
quiet about areas the media are likely to
abel unpopular.

At the last election this reached
farcical proportions with the whole
Labour Front Bench keeping quiet about
defence and the economy. We didn't get
away with it. The only suprise is that we
thought we could.

Policies

The Policy Review has in many
respects helped to prevent this
happening again. Two years of detailed
and constructive argument have given
us a set of policies across the whole span
of government,

And having had to convince
ourselves and our advisors that these
are sound as well as radical policies,
we are much more confident about
gelling these ideas to the public and the
media.

Nevertheless, there are still
impartant areas of policy, important to
us as socialists as well asto ouraudience,
on which we are reluctant to speak. The
unspoken but unmistakeable advice
coming from some sections of the party
is, when giving interviews try to speak
for one minute without mentioningtrade
unions or public ownership.

I think it is short-sighted to believe
political parties can win elections on the
issues they choose to talk about while
waffling through or skirting round those
they think are less cuddly. The Tories
last minute scare campaign at the 1987
election — Britain is great again, don't
let Labour ruin it — built on just these
fears. It's not what they say it’s what
they don't say. Two years on the voting
public is showing no more inclination to
buy a pig in a poke.

If we do not address issues which are
of genuine rather than mischeivious
interest to the media, policy will be
made for us in Wapping and White City.
And the longer we remain silent on the
key issues the more difficult it becomes
for us to speak.

We will lose part of our identity by
default and will become on some issues

indistinguishable from the muddle of
irrelevantinitials that currently clutters
up the centre of British politics.

But to return to the argument. Why
do I think this critisism by the media is
unfounded prejudice rather than

. commonsense good advice.

I came across one of the best pieces of

evidence for this only this week. In a
Radio4 interview last weekend, Michael
Checkland, Director General ofthe BBC,
admitted with suprising candour moving
the BBC to the right in the last two
years. He justified this by saying that
*there was a point in the BBC when we
kind of missed what was going on, the
fact that the country had moved over
the last decade towards the right’.

This he said was the cause of
‘difficulties’ the BBC was encountering
when he took charge. I think Mr
Checkland may be confusing cause and
effect here — even leaving aside the
naive assumption that an organisation
like the BBC has noinfluence of its own,
but is a passive mirror of the national
mood.

I don't remember huge popular
demonstrations outside Broadcasting
House calling for more martial music
and less Paul Robeson to be played on
Radio 2. I do remember concerted
harrying from the Tory wolf pack, with
Norman Tebbit at its head.

In fact, every recent public survey

has shown that the British Public has

been left politically unmoved by ten
years Thatcher Governments. Only this
week a poll for the Guardian has
confirmed the growing popularity of
trade unions, and oppostion to
privatisation. It is a pity that the leader
writers of that and other newspapers
don't read what their fellow journalists
write.

Moreover I didn't notice the BBC or
any other part of the media movingback
to the left with the revival of the Labour
Party's fortunes.

Almost without exception throughout
the 1980s the media has championed
the cause of the centre parties, and only
in the last few months when the truth
became irrefutable has the liberal as
well as the right wing press reluctantly
conceded that we arethe only alternative
government.

Commercial pressures have also
been used by government to create a
climate in which self - censorship is an
attractive option. The broadcasting
White Paper has done this in a very
wide -ranging way.

More thuggishly, the direct
government intervention over Death on
the Rock has meant that despite total
vindication of that courageous
programme, that This Week will not be
attempting anything like it in the
foreseeable future.



4. EDINBURGH

As usual it was the questions that
didn't get asked at the Edinburgh
TV Festival which might have proved
the most revealing

Nobody asked Rupert Murdoch who
wrote his McTaggart Lecture, which he
read so carefully (missing a full
paragraph at one point), nor challenged
his equation of ‘freedom’ in the market
place with ‘press and broadcasting
freedom’.

No one asked whether his bullish
support for deregulation had as much to
do with opening up new markets for a
stagnant US economy as with feathering
his own nest. Nor did anyone take him
up on his thinly veiled threat that any
nation that tried to restrict his version
of the ‘free flow of information’ would
fall behind ‘technically, intellectually,
and economically’.

Murdoch poured scorn on the
incestuous elitism of the broadcasting
establishment and promised a new age
in which every point of view will get an
airing, if the punters are prepared to
pay for them.

His seductive populism may have
irked the audience of 1,600, but most of
the TV executives paddling in the
shallow waters of chit chat that pass for
rigorousdebate at Edinburgh, were more
anxious to defend their corner and get a
piece of the aclion than face Murdoch's
extraordinary arrogance.

Yet Murdoch began to fall apart
under questioning. John Birt was far
too polite to ask him why his papers had
8o vindictively pursued the BBC, or
Thames TV. Only Jaci Stephens of the
Standard and MP Norman Buchan
pulled him up about his contribution to
gutter journalism, but no voices were
raised about his union bashing attitude.

Festival
humbug

MIKE JEMPSON and GRANVILLE WILLIAMS
report on Rupert Murdoch’s McTaggart lecture
and other aspects of the Festival.

The session was called to an abrupt
halt when cries of ‘shame’ erupted as
Murdoch denied knowledge of the Hurd
broadeasting ban, and his papers’
support for it, The passage in his speech
about government interference with
the media had, significantly, also
failed to mention it.

On the Saturday morning, in a session
which smacked of torture victims taking
their tea with the Grand Inquisitor,
George Russell, Chair designate of the
Independent TV Commission (ITC) and
Lord Rees Mogg, headmaster of the

Broadcasting Standards  Council
chatted aimiably about their role as
‘New Regulators’.

All would not be doom and gloom,
they assured the worried assembly. Rees
Mogg said he wanted no statutory
powers, just the right to air his views on
moralissues and point new broadcasters
towards good taste and decency.

Within days Douglas Hurd had
conferred upon him the very powers

Ireland - the censored subject

Conor Cruse O'Brien and Democratic
Unionist Peter Robinson defended and
demanded more political censorship in
the Edinburgh TV festival debate about
the Hurd broadcasting ban, which took
place in a church. Robinson wanted to
know whether a convicted rapist should
get airtime if he won an election.

‘The broadcaster’s job would be
to find out what peculiar local
circumstances led to his election,’
snorted Derry NUJ member Eamon
McCann.

Along with a somewhat subdued
Roger Bolton, ‘ an honourary Irishman
for the day’ according to session chair
freelancer Barry Cowan, ‘Battler’
McCann was the platforms apokesman
for the oppressed - the nationalist
minority and broadcasters in the
province.

They sat on the altar beneath a huge
wooden cross and demonstrated that
rational arguments seldom find favour
when bigots are about.

It was contributions from the floor
which really livened things up.

Freelancer Mike Jempson, speaking for
the Campaign for Preass and
Broadcasting Freedom demanded that
the BBC's John Birt and Liz Forgan of
Channel Four explain why, when faced
with strilke action over the ban, they had
promised forthright oppostion and
delivered nothing. Why had they not
joined the NUJ in seeking a legal
challenge?

John Birt replied that the BBC's
legal advice as that the case would fail
even in Europe, an opinion shared by
’Brien. Instead the Board and senior
executives had been whispering in
ministerial ears, expressing their
abhorrence of the ban in public,
and restating their opposition in the
Annual Report. The BBC is
currently reviewing the effects of the
ban, he said, but did not say if the
results would be made public.

Liz Forgan was similarly affronted
by the question and said C4's oppostion
had been made both publicly and
through ‘health warnings’. She made no
mention of Mother Ireland.

he said he didn't need, which is cold
comfort for those who were relieved by
George Russell's soothing words,

TV companies, he said should
not drop their standards in an effort to
save enough money to win back their
franchise at Thatcher’s planned auction,
He was trying toensure that the ‘quality
hurdle’ would be a Beecher’s Brook that
only existing ITV companies could
manage,

MdD

Nei] Ascherson, the distinguished
Observer columnist, pointed out,
quite rightly that broadcasters snigger
at Murdoch’s text at their peril, even
even if it is riddled with inaccuracies.

Some of Murdoch’s comments on the
existing BBC and ITV duopoly could
have well bean made by the CPBF over
the past decade. But he starts from a
radically different perspective, and
supports his argument with some
breath-taking and impertinent
statements.

A technological vision is conjured up
of television sets being able to provide ‘a
global cornucopia of programming and
nearly infinite libraries of data,
eduéation and entertainment.’ But only
market forces will make this possible.

“We begin this decade with television
inthe hands of two powerful groups...we
start the next decade with the possibility
of enormous diversity, with monopoly
control blown apart by market forces.

‘We see ourselves {(News
International) as destroyers of monopoly
power, whether it be in print or
broadcasting, and as creators of choice
...cross media ownership is a force for
diversity’.

Rupert Murdoch provided the
justification for sweeping away public
service broadcasting. He condemned
TV drama which is ‘up-market costume
soap operas...drama run by the costume
department.’

Another target was TV journalism. ‘I
cannot imagine a British Watergate, or
a British Irangate, being pursued by
the BBC or ITV with the vigour
that the US networks did’ he said.

EDINBURGH 5.

Well of course, it was the Washington
Post, not the networks which uncovered
Watergate. In this country the role of
theSunday Times,and other Murdoch
titles, was to savage and discredit the
IBA and Thames TV for Death on the
Rock.

TV journalism does not get an easy
ride from this goverment, but some of
Murdoch's papers supported Douglas
Hurd’s Sinn Fein broadcasting ban, and
helped create a climate in which
government intervention, covert and
overt, is encouraged. It's difficult to
believe that an unfettered broadcasting
system in which Murdoch was a major
player would be a bulwark of freedom.

Rupert Murdoch wants ‘alevel
playing ground’ for SKY and his
other media initiatives For success
he needs to destabilise and demoralise
organisations and individuals who care
for public service broadcasting.

Since Edinburgh we've seen a
co-ordinated promotional campaign by
News International to clean up its
image. Murdoch is playing for high
stakes, with losses at SKY running at
£2 million a week, and increasing public
concern about cross media ownership
and declining press standards.

The CPBF has to ensure that
the flawed and dangerous arguments
aired by Murdoch in Edinburgh are
repudiated. Otherwise what's at stake
is a major erosion of choice, access
and the possibility of democratic control
of the media.

Whose choice?

Media Unions ACTT and BETA in
association with Broadcast magazine,
offered delegates to the Edinburgh TV
festival the chance to consider
alternatives to government plans for
the future of broadcasting, at a well
attended fringe meeting on Saturday
evening. It was part of the
continuing Public Service Broadcasting
Campaign, set up after the publication
of the White Paper.

Alan Sapper, ACTT General
Secretary described government plans
as ‘deeply dishonest and undemocratic’.
‘Workers in the industry find nothing
liberating about tha sc-called free
market in broadcasting,’ he said.

The means of distribution should be
in public rather than in private hands,
he went on, proposing a unified
broadcasting license fee and massive
investment in a national fibre optic grid
to supply every building in Britian with
access to inter-active communication
systems.

Marta Wohrle, editor of Broadcast
unfurled a charter for broadcasters
which she said could act as a contract
between journalists and the public. It
spelled out broadcasters’ responsibilities
to investigate and inform, and
their independence from commercial
interests. Labour media spokesperson
Mark Fisher said that an incoming
Labour administration, having learned
the dangersof government interference
would need to introduce legislation
that would protect the rights of
journalists and the publictoinformation.

Whose freedom?

In answer to questions from the
Financial Times and media
correspondents, he said that he hoped a
Labour government would renegotiate
the terms of auctioned ITV franchises
inreturn for guarantees about greater
access and diversity in programming.

Speaking for the NUJ Roy
McHardy complemented the media

~unions for providing a ‘signer’ at

the meeting - the only festival
session at which the needs of the deaf
had been met.

A gimilar tribute came from
Christopher  Jones,  Chair  of
the Deaf Broadcasting Council,
who said that a glance at any evening’s
schedule on any channel would
quickly reveal how poorly the hard
of hearing are served by TV.

Calling for greater use of signers and
Teletext/Oracle subtitles he warned
‘20% of those present have or will
have hearing dificulties. Then you will
want to know what has happened to
your access to TV?

Unfortunately guest speaker Sir Alan
Peacock, Director of theDavid Hume
Institute, did not show up.In a letter
of apology, the man commissioned
by thegovernmenttoinvestigate future
funding of the BBC, said thathe did
not like the idea of being put in
an oppositional role and did not
want to debate with people who
thought they had the answers when no
one could know what the future of
broadcasting should be.

Network of Workshops

The recent Policy Document
from Channel 4's Independent
Department, and September’s
Regional Conference of the
British Film Institute, both
signal a change of attitude
towards the grant-aided sector
by two of its main funders. This
change hinges on the ‘Workshop
Declaration’, and is being
contested by the Network of
Workshops, one of the sector's
strongest voices and one of the
Declaration’s staunchest
defenders.

The Declaration, signed by
ACCT, C4, the BFI, and regional
Arts Associations, i a unique
cultural agreement. It ensures
basic wages for a minimum of
four workers, supports
cooperative decision making,
encourages a relationship with
the community (referred to as
‘intergrated practice’ with
screenings, training, access and
distribution complimenting
production), and demands non-
profit distribution.

Although the Declaration
contributes to the remit required
by the legislation for minority
and innovative programming on
C4, both the Channel and the

BFI see short-comings and are
proposing changes. They want
the minimum number of workers
reduced, more editorial control
and copyright, and less
commitment to project funding
with a preference for on-offl
commissions. They also claim
that the programmes produced
are not innovative enough.

While welcoming any
reappraisal of their working
practices and product, and
adopting a flexible attitude to
change, NOW (made up of 20
groups from Wales, England,
Scotland and the north of
Ireland) does question some of
the asaertions above.

Firstly they fail to grasp the
need for continuity of funding,
and an infrastructure of
resources and personnel which
this encourages, if programmes
which are ‘innovative,
experimental and challenging'
{Channel Four Policy Paper) are
to be made consistently.
Experience, creativity and
boldness of film-makers are
hardly encouraged by one-off
competitive tendering.

They argue that innovation

Continued on Page 6



6. MEDIA RACISM

Giving black people a voice

A Home Office Broadcasting Research
Unit report recently supported
widespread complaints that black people
have about broadcasting. It does not,
the report said, cater for them.
De-regulation will make things worse
and one means of dealing with that is for
black people to have greater control
over broadcasting resources.

The current situation is one where
broadcasting organisations havea‘white
liberal’, social democratic concensus.
They espouse the equal treatment of
individuals regardless of race, a
colour blind approach, and support
integration but do not really mean it,

They will be critical/hostile to NF-
type racism but their real target is
radical black, political currents like
nationalism and socialism. White
liberals will make concessions in the
face of demands from black people but
their real aim is the maintainance of
white supremacy - white control of power
and wealth so as to impose their will on
black people. Such white supremacy also
means supporting ‘white superiority’ in
most fields of human endeavour.

The media provides the ideological
justification for white liberal versions of
white supremacy, It does this primarily
by not challenging racist ideology and
practice in its programming. It means
making programmes by white people,
for white people and about white people
even when looking at general issues. It
also means making programmes that
perpetuate racist mythology.

An edition of the Money Programme
on BBC 2 earlier this year exemplified
white supremacy. It was about the
International Monetary Fund and the
World Bank and their Structural
Adjustment Plan in Africa. It offered
perspectives on SAP in Ghana from
people who were invelved in it so
suported white initiated capitalismona
continent that has preferred socialism.

Days later, the Guardian featured
SAP critics who were absent from the
Money Programme who said the IMF
were making things worse and
massaged economic figures to make
things look good. But what made it a
white supremacist programme was that
it failed to address the issue of white
inatitutions determining the affairs of a
black nation.

There is a conflict of interest in
the field of mass communication
between black and white people. The
principles of freedom of expression
and political impartiality is
systematically contradicted by
broadcasting institutions particually
when they deal with black experience.

But the broadcasting system, with its
public service principles still has the
potential for fulfilling its ideals.
De-regulation is meant to make sure
that it does not. CPBF have pointed out
that technology or economics alone
cannot explain the move to de-regulate.
In fact, the New Right are seeking to
shift the political concensus to the right
by delivering broadcasters into the

hands of white capitalists.
Programmes putting forward radical
perspectives, or black experience will
have to compete in a game that is set up
for them to lose. The right-wing polities
of Fleet Street will be the norm and
equal opportunities will not be cost
effective.

The only way to protect black
people from commercial broadcasters is
through laws guaranteeing right of
reply, sanctions against distortion of
truth, equal opportunities, and written
guarantees from those broadcasters
getting franchises not to perpetuate
racigt myths.

Another means of protecting black
people is to put broadeasting resources
in their hands. Some of the £20m
a year black people pay in license fees
should go to a black department, at the
BBC, that is accountable to the black
community. It's role would be twofold.
It would make programmes and recruit
and train people to do it and would also
monitor the output of the rest of the
BBC.

It would, of course, be governed by the
normal principles of programme-
making but there also should be drawn
up a philesophy for programmes that
directly addresses racial inequality and
the reasons for it.

A black agenda on broadcasting
would, then, not only seek to reject
de-regulation and defend public service
broadcasting but also change and
democratise it.

Simon Hinds

MAGAZINE

Breath
of
Fresh
Air

IN NEWSAGENTS

SEPTEMBER |5TH

Independent film funding problems

Victoria Wood interview
The trade press

PR - just an illusion!
Police vs acid house
Joan Ruddock interview

Philippines peasants under attack

TV evangelism

Continued from Page 5

in form and content is
already a hallmark of many
workshop products, e.g. awards
for T-Dan Smith, Passion of
Rememberance, Testament, Out
of Order, and Cur Words Jump
to Life. The list could go on.

Secondly, the importance
of autonomy is crucial to
the relationship with any
community. Editorial control is
frequently shared with the
people who are taking part,
which encourages trust and a
more respansible programme of
work.

Thirdly, a reduction in the
minimum number of workers
could lead to a mere hierarchical
structure. As it takes more than
two to make a programme, it is
assumed that others would be
brought in. Their status may not
be as equals.

NOW also argues that one
of the weaknesses of Cd's
Independent Department istheir
extremely limited scheduling
profile of workshop products.
This reflects badly on the
workshop sector and may have
led to some of the difficulties the
Department seems to be facing
within the Channel, e.g. they

have lost their People to People
slot.

After discussions with ACTT,
and a limited level of public
debate, e.g. NOW’s August
conference, it appears that some
headway is being made, C4 and
the BFI have responded to
workshop arguments, have
organised meetings, given public
guarantees of commitmenttothe
workshops, and in the case of C4
are prepared to sit on a working
group with NOW to highlight
the workshops both within C4
and outside of it.

Meanwhile workshaps have
taken the initiative in searching
outother funders and exhibitors.
Presently individual TV
companies are being aproached
with a package, and have so far
expressed no objection to the
principles of the Declaration,

Cahal McLaughlin

Thenextissue of Free Press
will include reports on
CPBF fringe meetings at
this years party political
and TUC conferences.

BOOK REVIEWS 7.

In brief

Northern Newsreel

Northern Newsreel is a regular half hour
video for the trade union and labour
movement and is used by trade unions at
national, regional and local level, education
departments, trades councils, unemployed
centres, libraries and resource centres,

In its latest bulletin (No. 13) Northern
Newsreel focuses on ten years of Tory anti-
union laws in Ten Glorioys Years featuring
archive film and interviews from the
past decade. The item highlights the
government's unprecedented legal attacks
on the trade union movement.

‘It is perfectly plain from 10 years worth
of anti-union legislation, that the policy and
the aim of this government is to dismantle
trade unions as effective organisations in
defence of the interests of working people,’
Geofl Shears, union lawyer.

The government’s new Employment
Training Scheme claims to be ‘Training the
workers without jobs to do the jobs without
workers’ — Carving a Brighter Future, the
thirditemin Bulletin 13 examines the reality
behind the advertising gloss and asks who
really controls training in Britain today?

Our final feature The Fruits of Fear is an
extract from a powerful campaign video by
Non-Aligned Productions for the Anti-
Apartheid Movement, which exposes how

Taking action

Volunteer Reserve Forces

The Volunteer Reserve Forcas (which include
the TA and the Volunteer Marines) have
recently mounted a new recruitment campaign.
One of the print ads used features a dirty man
incamoflage being nagged by an angry woman,
the copy asking for wives® indulgence of bad
hehaviour following TA weekends. This
advertisement is 50 sexist, even Steve Wright
of Radio One has publicly condermned it. Yet it
has appeared in Today, the Guardian and the
Independant.

Please write to the Volunteer Reserve
Forces' Director at TAVR Assn., Duke of
York's HQ, Chelsea, London SW3, with a copy
to the Advertising Standards Authority and the
relevant newspaper editor.

Cherchez la Femme

Another round-up of opinions appeared in the
Guardian on 19.9.89, this one about the first
edition of the Sunday Correspondent. Twelve
opinions were sought: twelve white men,
well-known from the media world. This despite
the comment made by one of them, Hugh
Stephenson, that he was dissapointed by the
lack of women writers on the Correspondent.
The Guardian has repeatedly excluded women
and black people from its opinion surveys;
please look out for them, and if you find it
happening again, write and ask for the
imbalance to be righted. The Guardian is at
119 Farringden Road, London EC1

South African export trade is used to fund
apartheid. Featuring South African trade
unionists, activists and TV personalities the
item poses the question of what, if any, is the
responsibility ef the individual British
Consumer, especially in view of the fact
that in 1988 Britian imported £808 million
pounds worth of goods from South Africa.

Finally Northern Newsreel features its
regular look at success stories in the trade
union movement in News from the Frontline,
highlighting negotiations and disputes
which have been successful.

Northern Newsreel is availiable
by subscription with a reduced rate for
trade union branches and voluntary
organisations. For further details contact:
Northern Newsreel, 36 Bottle Bank,
Gateshead, NES 2AR. Tel (091) 4773 604,

Tape Magazine

Womens Tape Over is a quarterly digest of
feminist print press produced on tape for,
and by blind and partially sighted women. It
is listened to by blind and partially sighted
women from around England, Wales,
Scotland, some European countries and the
Us.

The organisation is unfunded and is
currently seeking support from both funded
and unfunded women's groups.

There are two C90 cassettes per quarter
prepared by the London Collective. The
service is operated on a listen and return
basis because the group do not have enough
money to let women keep the cassettes.

The subscription rates are as follows:
£25 - funded groups, £10 — unfunded groups.

Cheques or postal orders should be made
payable to ‘Womens Tapeover’ and sent to
Réisin Battel, 66 Oakfield Road, London
N4 4LB.

Drawing Conclusions

Paul Morton is best known for the political
postcard designs he has created for
campaigns such as CND, Anti-Apartheid,
Nicaragua Solidarity Campaign, the
Campaign for Press and Broadcasting
Freedom and various Trade Unions, In
Drawing Conclusions he presents over 80
images that catalogue concerns that
have grown over the past ten years of
Thatcherism: the sinking of the Belgrano,
Nuclear Disarmament, South- Africa,
Palestine, the Miner's Strike and Clause 28.

Drawing Conclusions is published and
distributed by Leeds Postcards who also
celebrate ten years of campaign publishing
this year. Many of the images are classic
Leeds Postcards.

. témeéy

penourpages tothe ideas, the peopleand the
 arguments looking beyond Thatcherism.

Name
Address

Postcode

| Mol‘ethan aweek in politics

To: 7 Days. FREEPOST, 16 5t.John Street, London EC11BL.
Please send a free copy of 7 Days with subscription details to:

Communist Party Weekly 40p

c/vallen‘}e

7 /DAYS |




8. CAMPAIGN NEWS

CAMPAIGN FOR PRESS

& BROADCASTING
FREEDOM

incorporating the Campaign
Against Racism in the Media &
the Television Users Group

Office Tel; 01 437 2795 (24 hours)

NATIONAL COMMITTEE 1989/80

CHAIR - TONY LENNON
DEPUTIES - KATHY DARBY &
TERESA STRATFORD
TREASURER - JOHN BECK
PLUS - ALF PARISH, BEN
STAINES

JON LATHAM, GAIL CHESTER,
STEVE GRAY, JULIAN PETLEY,
YOSSI BAL, JOHN MITCHELL,
CAROL BEMANT, ANDY
FREEDMAN,

TESSA PALFREYMAN, SUE
JOHNSTON, MIKE JEMPSON,
WENDY MOORE, LIONEL
MORRISON,

SIMON COLLINGS, PAT INGRAM,
OWEN GUERIN, EVELYN REID,
JAKE ECCLESTONE, ANN
POINTON,

BRUCE HANLIN, GILES OAKLEY,
BILL FREEMAN, SUE

HARRIS

IRELAND - THE RIGHT
TO KNOW FESTIVAL

13 October to 2 November, at South
London Art Gallery, 65 Peckham Rd,
and other venues, Art Exhibitions, Film
and Video Screenings, Public Meeting
on Censorship, and Workshops. Check
City Limits for details, or phone
Southwark Arts (01) 703 -3499.

NORTH WEST MEETING

‘News and Blues — the police and the
media’, Cornerhouse, Manchester, 8.00
pm, 16 November. Speakers inciude:
Gerry Northam, author of Shooting in
the Dark and editor of BBC File on
Four, David Murphy author of The

YOUR DAILY DOSE:
RACISM AND
THE SUN

By Chris Searle

The Sun's racism examined,
analysed and exposed.
Detailed indictment of the
way concentration of
ownership debases media
standards

Published by CPBF, £5.00

Your daily dose:

and the forthcoming The Stalker Affair
and the Press, and Brian Hilliard, editor
of Police Review. The meeting will be
chaired by Gabrielle Cox, ex-chair
Manchester Police Authority.

Admission £1.50 & £1.00 concessions.
Further details from North West CPBF,
244 Corn Exchange Building, Hanging
Ditch, Manchester M4 3BQ

10TH ANIVERSARY
POSTCARD

national office in London. Price 30por4
for £1.00.

YORKS AND
HUMBERSIDE NEWS

The new media guide for Yorks and
Humberside is now published. Reaching
the Media, with cartoons by Paul Morton,
is available from: Yorks and Humberside
CPBF, 24 Tower Avenue, Upton, near
Pontefract, West Yorks WF9 1EE. Price
£1.80 (inc. p&p)

Ajoint event with Leeds International
Film Festival has been organised for 25
October, 7.30 pm at The Art Company,
near Leeds Station. Guest speakers at
the event entitled — ‘A Risky Business:
TV and investigative journalism’
— include James Cutler, YI'V's First
Tuesday and Steve Dorril of Lobster.
Admission £1.00.

Edited for the National Committee
by SIMON COLLINGS. Copy for Free
Press 56 should arrive at the office
by 15 November 1989.

Silent Watchdog

& SEND OFF Secretary {if different from aboveln...........

9, Poland Street e rirrerereraeereeeaereersrree e mees e 10O L e
London W1V 3DG Where did you obtain your copy of FREE PRESS?

FILL IN Organisation Of apphicable). ...,

PLEASE TICK a) Individual Membership £10pa Affiliation by organisation
RIATE b) Unwaged £2 pa. f) Less than 500 members £15pa
APPROP ¢) Household {2 copies of FREE PRESS)  £156 pa. 2) 500 to 1,000 members £20 pa
BOX d)Supporting membership £20 pa. h) 1,000 to 10,000 members £40 pa
(includes FREE CPBF publications) 11 10,000 to 50,000 members  £95 pa
¢) Institutional membership £20 p.as  j) 50,000 to 100,000 members £185 p.a
{includes 10 copies of FREE PRESS, k) Over 100,000 members £375 p.a
plus FREE CPBF publications)
I/We want to join Lhe Campaign for Press and Broadensting Freedom and englose o cheque/PO for
£
3 Y 10 SO TUR TV SUPRTRRS e

I'rinted by Uniorint. Osney Mead, Oxford




