FREED

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

. July/August 1990

No. 69

for refurbishment.

finances.

" CPBF on the move

As from 16 July the Campaign will be operating from a NEW
ADDRESS - The Unity Club, 96 Dalston Lane, London E8 ING.
There is also a new telephone number (24 hours) 071 923 3671.
The move has been occassioned by the closure of 9 Poland Street

\

CPBF is now having to pay rent, where previously we had
rent-free accommodation. This will place an extra strain on the

In particular the Campaign needs contributions to the wages
appeal account to secure the future of our full-time workers. A
regular contribution to this account is of especial value and
CPBF members who have not yet made out standing orders are
urged to do so. (Standing order form on page 5).

Y,

by Mick Gosling

The Calcutt Committee into Privacy
and Related Matters which reported
in June, has achieved exactly what
the government intended it should
do. It has defused calls for concrete
change to improve press standards
and press freedom — in particular
for a statutory right of reply and
legal aid for libel cases — while
supporting the continuation of a
system of self-regulation which has
been tried and has failed.

At the same time it has come up with
a pig’s ear of proposals on intrusion into
privacy, court reporting and possible
future statutory regulation which
threaten pre-publication censorship, a
legal minefield for genuine investigative
reporting and a state appointed Press
Tribunal which will increase government
interference.

The rich and the powerful may benefit
from these proposals as may a
government which has systematically

attacked the genuine freedom of the press
and broadcasting — tightening the
Official Secrets Act, introducing the
Broadcasting Ban and creating unigue
legal procedures for police seizure of film
and photographs.

At the same time it has rubbished
critical editors and programme makers,
put its place-men and women onto the
boards of the BBC and IBA, created
quangos for taste and decency like the
Broadcasting Standards Council and
allowed the concentration of ownership
— and opinion — within the press to
proceed apace. We have also seen judges
wilfully misinterpreting legislation such
as the 1981 Contempt of Court Act to
restrict investigative reporting.

If press freedom is abused in the hands
of its present owners and controllers the
last place it is safe is in the hands of the
courts and the government.,

Calcutt has come up with the wrong
answers to the wrong questions. Theroot
cause of the excesseaof the tabloids liesin
the concentration of ownership of the
pressand the feverish struggle for market

Calcutt asks wrong questions

share for which any depths will be
plumbed.

So long as financial muscle power is
the only determinant for running a
newspaper and no system for editorial
independence exists this will not. change.
Despite submissions made by the
Campaign for Press and Broadcasting
Freedom and others, the Calcutt
Committee did not consider this
question.

Secondly, why are the present editors
and Calcutt equally hostile to a statutory
right of reply? Allegedlyitistokeepthe
press out of the courts, yet Calcutt
proposes three new criminal offences
related to privacy, one of which involves
pre-publication censorship, and all of
which bring the courts into play.

The CPBF’s Right of Reply Bills which
were forwarded by MPs Ann Clywd and
Tony Worthington in 1988 and 1989
proposed an open, quick, cheap, publicly
accountable mechanism whereby
members of the public could seek
correction of lies and misrepresentation
in the press.

The Bills sought to establish a
consumers’ watchdog — independent of
the press and government — with
statutory powers to insist newspapers
print a prompt reply to factual
inaccuracies. But these would only have
been used if voluntary agreement had
failed and an order made for publication,
at which point the paper involved could
have challenged the order in court.

At the same time Calcutt rejects legal
aid for libel cases ruling out that form of
redress for the overwhelming majority.

While the rich and the powerful are
offered protection and genuine
investigative reporting threatened,
Calcutt's proposals will do nothing for
the ordinary men and women — be they
trade unionists, black people, Irish,
lesbiang or gays — who are most
frequently misrepresented and
denigrated in the press. And after a
furtherfailed year of self-regulationand
sliding standards we are faced with the
dismal prospect of more overt state
interference in the media. .




2. WOMEN'S FILM

BFl support for women’s film
distributors ends

by Sarah Bratby

The future of over 600 internationally
acclaimed films and videos produced by
women hangs in the balance as the British
Film Institute puts the UK’s only two
specialist distributors on a Kafkaesque
trial.

Circles and Cinema of Women emerged
in the 70s in response to a very real need
for the organised distribution of material
produced by women. While both
organisations fulfil similar functions,
Circles has specialised in shorts,
theatrical features and documentary
inspired videos have been the Cinema of
Womens main area of interest.

The steady growth of these unique
organisations has brought international
recognition. Both groups are seen as role
models by organisations world-wide, and
while maintaining close working
relationships with their funders, the BFI
funding and development division, both
have emerged as major competitors to
the BFI's own commercial distribution
division.

Havingbeen aware that come 1991 the
funding position might change, both
groups have been increasing their self-
generated income by healthy annual

Magazine

by Mick Gosling

For six years International Labour
Reports, the respected magazine for
international labour movement news, has
reported on the struggles of workers at
the Intercontinental Garments
Manufacturing Corporation in the
Philippines, In September 1989 the
parent company, William Baird of
London, closed the factory throwing 1000
young women out of work. The factory
has been picketed ever since.

In its March-April 1990 issue, ILR
alleged Baird’s reason for the elosure was
anew law providing for a national across-
the-board daily wage increase of 25 pesos
(71 pence). It also alleged that Baird
Textiles, which has 20 factoriesin Britian,
has been on an asset stripping spree,
having bought up and closed a dozen or
more factories in the North West in the
past decade.

William Baird PLC is now suing for
damages over these allegations and
seeking an injunction to stop the

percentages and developing strategies to
ensure financial security post 1991.
Despite a drop in grant aid over the last
twoyears, Circles hasincreased itsincome
by 51%,

But following the BFI reshuffle earlier
this year, Circles and COW were horrified
to discover they had been made clients of
thedistribution division they arein direct
competition with.

Circles’ and COW’s comments that
there may be a conflict of interest were
strongly rejected by the BFI. Qur worst
fears were confirmed in May. The BFI
suddenly announced it would be
instituting cuts of 68% to Circles and 38%
to COW, back-dated to April, with no
right of appeal.

The BFT'sexplanations for the cuts have
varied according to who was asking the
question. Some are told it is due to the
lack of money from central government,
others are informed it is because of the
inefficiency of the groups involved and
that they are of minority interest.

To date nobody in the BFI will admit
responsibility for having made the
decision to cut funding and to the dismay
of other BFI client groups, no statement
outlining a change in funding policy has
been issued.

circulation and publication of the same or
similar material in the future. In words
which have a depressingly familiar ring,
Baird's Chairman, Donald Parr, told the
company’s annual meeting in Glasgow
that the factory had been closed because
of disruption led by ‘a small group of
politically motivated militants seeking
to change the government’ (The
Scotsman 25.5.90),

Whatisintriguing about Baird’s action
is the newspapers and journals it is not
suing. The story appeared in The
Guardian last December and on the front
page of the Sunday Express on T
January. It has also been covered by the
Daily Mirror and the Scottish dailies and
a number of trade union journals. No
actionisbeingtaken against these papers.

The firm has also employed
Westminster Strategy, a London based
PR firm, which carried out a covert
operation against the Philippines Support
Group. Oneofthe firm’s workers, Andrew
Chevis, posed as a freelance journalist to
obtain information about the organisation

In mid June, the BFI announced it
would fund one merged distribution group
ifCircles and COW could come up with an
acceptable business plan. This very idea
wasinvestigated by the two organisations
almost two years ago and rejected.
Nevertheless, Circles and COW realised
that they may have no other option and
reconsidered.

However, when they reapproached the
BFI they were told that the BFI is not a
funding body and has ne plans to see
them merge.

If growing suspicions prove correct we
may soon see the BFI gallantly rescue the
most popular sections of Circles and
COW'scatalogues tomodestly place them
in the sure and safe hands of its own
commercial distribution division, We may
even see the recruitment of a women's
film officer within the BFI to compensate
for the loss of Circles and COW.

It would be scandalousifthe BFI should
consider itself exonerated in this way. If
nothing else, it should be asked how it
can justify holding out its left hand to the
government for more money for film
production whilst using its right to
deliberately demolish vital parts of the
framework for women’s film promotion
and distribution.

to fight libel gag

and the movements of Lucy Salao,
president of the Intercontinental
Garment Manufacturing Company
Workers Union, when she was in Britain
as a guest of the Transport and General
Workers Union. He also travelled to
Liverpool to attend a TGWU meeting
addressed by its Deputy General
Secretary, Bill Morris, and Lucy Salac,
after which he spoke to both of them.

The employment by Baird of a PR firm
to monitor a pressure group seeking a
retail customers boycott of its products
and its selective libel action against ILR
has led to suggestions by the company’s
opponents that themoveis really designed
to silence the company’s critics and stop
them organising. Despite a number of
phone calls nospokesperson wasavailable
at Baird’s London office.

ILR have launched an appeal to fight
the libel action and messages of support
and contributions made payable to ILR
Defence Appeal should be sent to ILR,
P.O. Box 45, Stainborough, Barnsley,
Yorkshire 575 3EA.

PRESS STANDARDS 3.

Standing up for the truth

Until recently John Harrison was a reporter on the Chatham News in Kent. Now he is
unemployed. He protested when another reporter and a friend faked pictures of a Channel
Tunnel worker apparently sleeping on the job — then sold them to The Sun for £2,000. He
then found himself treated as the villain of the piece by his colleagues and felt compelled to
resign. His story is a sorry tale of plummeting press standards and journalistic ethics.

Newspapers sometimes push the
truth, sometimes bend the truth,
sometimes just make a stab at the
truth, but when people moan ‘they
just make it all up’ you know they are
exaggerating. Don't you?

On 17 February The Sun carried a
front page picture of a Channel
Tunnel worker, seemingly fast asleep.

A story inside had more pictures of
an extremely well-paid, snoozing
digger and quotes from a ‘worker’
saying they all took naps. Why not?
It was easier than working. The
implication was that the reason the
French side of the tunnel was
progressing faster than ours was that
our diggers were lazy.

Agood story? Afine piece of ‘getting
in where it hurts and getting the
‘scoop’ journalism? Actually no, it
was all a complete fake.

I was a reporter on the Chatham
Newsin Kent whenIfirstheard about
the deception. Peter Leidig, the
boyfriend of Samantha Smith, one of
my newsroom colleagues, phoned
News editor, Gerald Hinks, to ask
how much he could get for a picture
on the front page of The Sun. Hinks
replied ‘thousands’.

Sam Smith told us that Peter, a
planning assistant with Trans
Manche Link had either gone, or was
going into, the tunnel to take phoney
pictures.

When these were published, I
challenged her and asked ifthey were
definitely fake. She said they were.
She said they were actually of Peter
and thought it quite funny that his
bum was facing millions of people
over their breakfast tables.

1 asked her if she didn’t think that
faking pictures negated everything
she went into journalism for. She did
not really have an answer. Sam was
gleeful about the pictures and bragged
about them quite openly.

Peter and Sam went up to The Sun
office in London to negotiate their
sale. They got £2,000, rather less
than expected, and went on holiday
together to the USA. Sam claimed
subsequently than she paid for her
part of the trip herself.

Eight men have been killed during
the building of the Channel Tunnel.
They did not die because they were
asleep on the job, but that is what
anyone picking up a copy of The Sun
with that picture would be likely to
think.

I thought this was deeply, deeply
wrong, but the reaction of senior staff
at the Chatham News was mainly
amusement. Jokes about calling in
the Fraud Squad were made, but no
disciplinary action was taken.

Channel Four's Hard News
programme got wind of the tale. They
asked me to go on camera to expose
what had happened. Another
reporter on the paper had told them
if anyone would talk, it would be me.

As first I was reluctant as Sam
Smith is only 23 and had been a
reporter for just 18 months, but
eventually 1 agreed. What had

‘I thought journalists
stood against lies. In
fact it was me who was
villified.’

happened was all wrong. I went into
journalism to tell the truth and as I
heard how Chatham News were stone-
walling Hard News, protecting the con
artist, I felt sickened,

I told the editor of my intention to
resign, did the TV interview, and
went back and teold the office. A
newsroom meeting was held, the
purpose of which I thought would be
to get at the truth. Not so. It was
overtly described as a ‘damage
limitation’ exercise of thekind beloved
of American Presidents who get
caught out.

Sam Smith admitted in front of
everyone that she had known the
pictures were fake when she went up
to The Sun. Butit was agreed toissue
a statement to Hard News which
effectively said the Chatham News
accepted Sam had not been involved
professionally or benefitied

financially from the sale of the
‘alleged’ fake pictures, It talked of
‘rumours’ linking her to the photos.

Seeing she had just stood up and
admitted the lot, I would call them
pretty strong rumours.

I thought this statement was a
load of rubbish, designed to obscure
the truth and I was shocked at the
newsroom for allowing it to be
released. Only myselfand a couple of
photographers treated it with the
contempt it deserved.

The Chatham News attempted to
talk me out of my resignation, saying
it was not necessary, but after the
statement there was no way I could
continue. I was also expected togoon
working with Sam Smith which,
seeing I had gone on national
television to expose her, did not really
seem an option.

Idid nothaveajobtogoto(although
Gerald Hinks made the completely
untrue suggestion I would get ‘shifts’
on Hard News) and I was not even
eligible for benefit. As far as I know,
Sam Smith is still at the Chatham
Neuws.

What shocked me most about what
happened was the way the Chatham
News rallied to the defence of Sam
Smith, knowing full well her
involvement. I thought journalists
stood against lies. In fact it was me
who was villified.

One reporter told me I was a ‘grass’
and should be in the ‘thought police’,
another said I should be on the stage,
not in ‘this ***ing newsroom’, the
news editor said she was ‘bloody
furious’ that I had told Hard News
about the newsroom meeting,

What is going on when journalists
are more concerned with a paper’s
‘reputation’ than with the deception
of millions?

The recently adopted national
newspapers editor’s code of conduct
says mistakes will be corrected
promptly and with appropriate
prominence. Surely The Sun coulddo
that now and make amends to its
readers and, more importantly, the
families of the men who have died
digging the Channel Tunnel,



4. PRESS BIAS

On 27 April 1990 Martina Shanahan,
Finbar Cullen and John McCann had
their convictions quashed at the Court
of Appeal. They had been jailed for
25 years in October 1988 for
conspiring with others unknown to
murder Ulster Secretary Tom King
and persons unknown.

The day after the defendants had
decided not to testify at their trial, the
same Tom King had announced the end
of the right to silence in courts in the
north of Ireland. In numerous TV and
press interviews he and judicial
luminaries built the equation ‘terrorism
= gilence = guilt’. These statements and
the attendant publicity given them were
the Courtof Appeal’s reasons for quashing
the convictions.

Campaigners found it fitting that the
media should be responsible for freeing
the Winchester Three, as it had helped
convict them before they were even
charged!

On 30 August 1987, Martina and
Finbar were picked up by the police while
sitting on a wall by a public footpath on
Tom King’s estate, about 3/4 of a mile
from his home. John McCann was
arrested miles away at a campsite at
Wookey Hole the same afternoon. No
guns or bombs were ever found. None of
the three were charged until 4.30 that
afternoon, Yet that night the arrests
were on the TV news. Indeed John
McCann's arrest, at around 6pm, was
filmed.

Job Vacancy

information/administrative
worker

The Campaign for Press and Broadcasting
Freedom is looking for a paid part-time
worker to assist in all areas of our work.
The main responsibilities of the post are
maintaining membarship records,
handling all aspects of literature sales and
providing information to the public. You
will assistthe full-time worker in expanding
the membership and funding the
campaign.

We are looking for someone with
organisational and campaigning &bilities
and proven administrative and keyboard
skills, Commitment to equal opportunities
is essential.

Application for the post is by CV. Write to
us with details of your age, gender,
educational background and experience.
Relevant aptitudes and skills may have
been gained in paid employment or trade
union, community or voluntary work so
include any experience you consider
relevant. Please nominate two people as
referees,

Further information frormn CPBF, 96 Dalston
Lane, London E8 1NG.

Salary: £100 per 15-hour week {under
review)

Closing date: 17 August 1990

Trial by media:
the case of the
Winchester Three

WENDY PEARMAN argues that not only were the convictions of the
Winchester Three unsafe and unsatisfactory, so was their treatment by

the media.

The following day was a Bank Holiday
Monday, so the press barely covered the
story, but they made up for that on 1
September.

Under the headlines TRA try to kill
King’ ‘Police Trap 3, Today stated: “Two
IRA assassins who tried to bomb the
home of Ulster Secretary Tom King were
under arrest last night’. It reported ‘A
young woman and two children are now
on the run’ and that ‘A timebomb aimed
at killing the Secretary of State would
have exploded in several days time’. A
further Today headline claimed
‘Assassins use two children to pose as
campers'.

The Daily Mirror headlined ‘IRA bomb
drama at top Tory's home’ ‘Three held in
gun swoop’.

Assassins with no guns? A timebomb
that didn't exist? Where did these stories
come from? The minds of journalists
seeking a ‘scoop’, or the mouths of the
Wiltshire police?

What of the two children? There were
several children on that campsite in
Somerset during Bank Holiday weekend.
But two had the misfortune to stay in a
tent next to the three and, more
importantly, they had an Irish name.

‘It is easy to target
the tabloids but the
quality journals were
just as much at
fault...’

Mrs Docherty, and Tara, 11 and Jane, 9,
moved on during the morning of 30
August. Had they been called Smith or
Jones it is unlikely these stories would
have appeared. Mrs Docherty later gave
evidence for the prosecution.

It is easy to target the tabloids but the
quality journals were as much at fault in
their initial coverage of the case. The
Times referred to an SAS tip-off in an
article about the arrests, implying a link.
All the quality press gave prominence to
the story which could only have come
from the police.

The three were detained under the
Prevention of Terrorism Act until 5

September. The press used that period to
ensure that any potential jurors would
have no doubis of their guilt — whatever
they were to be charged with.

The broadsheets ran daily stories about
police searches of farms, lakes and
campsites, while the tabloids did their
own thing. Today (2.9.87) under the
headline ‘Ray guns to guard Queen’ spoke
of*the weekend's abortive attempt tobomb
Ulster Secretary Tom King’s home'. The
Daily Mirror(3.9.87) headlined New hunt
for TRA killers’ followed by ‘IRA squad
out to kill Thatcher’ (5.9.87).

After the three were charged on 5
September the scene was set by more
general IRA scare stories. The Daily Mail
(9.9.87Yheadlined ‘Royalsin security scare
at Balmoral' because two Irish
holidaymakers had ‘strolied freely besides
the Queen's highland estate. Yet they
couldjust aseasily havebeenterrorists....".
Amidst this orgy of speculation deriving
from unnamed police and ‘security
sources’, went TV pictures of police
searches, divers in lakes and the three's
car being subjected to a controlled
explosion.

The pattern was tobe repeated through
the course of the committal proceedings
and trial a year later.

Martina Shanahan had fortnightly
visits from her sister Deirdre Whelan
between September 87 and March 88,
She was committed to trial on the Tom
King charge on 3 March 1988 following a
four day hearing at Lambeth Magistrate’s
Court. Deirdre had attended throughout
and been subjected to police searches.

But on 4 March, as she prepared to
return to Dublin, Deirdre, her brother, a
friend of Martina and later four other
people were arrested under the
Prevention of Terrorism Act. On 8 March,
Deirdre was excluded as partof a ‘murder
squad’. Most daily papers used almost
identical wording to describe ‘Deidre
Whelan, sister of Martina Shanahan,
awaiting trial for conspiracy to murder
Tom King”, The simple question of why
such an allegedly dangerous person had
been allowed in and out of the country for
the previous six months was not asked.

Thetrialitselfcoincided with the return
of the Tory Party Conference to Brighton
in October 1988. The judge had twice
rejected requests from defence lawyers

o

o

PRESS BIAS 5.

that the trial be postponed to avoid
prejudicial reporting, instead the jury
was twice advised about it. But
predictably the two, including Tom King’s
speech, were reported side by side as the
prosecution presented its case. Thelatter
was duly reported as gospel.

Remember, no guns, no bombs were
ever found. The ‘assassins kit’ — still
written about after the three's release —
was full of TCP, Vaseline, bin bags, woolly
hats and gloves. The ‘snipers magazine’,
widely referred to, is available at W H
Smith's, The‘flattened areas’overlooking
Tom King’s house were two of many, five
yards from a public footpdth extensively
used by local people.

The prosecution did not seriously try
to link the defendants to these areas.
They did not need to. It was simply a
device to place a ‘sniping expert’ on the
stand to impress thejury. The Irish press
fully covered these points in its reports of
the trial, for the British press it was a
case of no questions asked,

‘The Three had been
tried and convicted by
the media and the
tabloids at least were
determined to
maintain their guilt’

Following their conviction, the media
duly used ‘security sources’ to link the
three to anything the IRA was believed to
have done in Britain. Tern Hill, Mill Hill,
Semtex finds and the Clapham bomb
factory were all tied to them, Yet the IRA
had taken the very rare step of denying
all knowledge of them in October 1987.
One TV newsitemin February 1989 even
linked one of the three with Patrick
Sheehy on a trip to Libya.

Even the three's recent release was
reported as if they were still guilty. ‘Tom
King bungle frees IRA 3 jailed for plot to
kill him’ (The Sun 28.4.90). ‘King size
blunder’‘Minister's bigmouth frees terror
case 3' (Datly Mirror 28.4,90). ‘The IRA
are laughing at British justice’ ‘Keep
terror gangs in jail' (The Star 1.5.90).
‘What if Tom King had been killed?
{Evening Standard 30.4.90).

The three had been tried and convicted
by the media and the tabloids at least
were determined to maintain their guilt.

When its activities arouse public
concern and politicians threaten controls,
the press is quick to cast itself in the role
of the Fourth Estate with a duty to
examine, criticise and scrutinise the
establishment. If these virtues had been
applied to the case of the Winchester 3,
most of the copy which did appear would
not have done so. As it is, through its
biased and sensationalist reporting the
British media stands convicted of having
helped steal two and a half years of these
young people’s lives.

SOGAT and NGA to
ballot on merger

by Myra Benson
Delegates to the Biennial Delegate
Conferences of SOGAT and of the NGA took
momentous decisions recently, to move
forward to a ballot of the membership on
amalgamation of the two unions.

Merger mania abounds in the trade union
movement at the moment. It's difficult to
think ofaunion whichisn'ttalkingtoanother,
be it just in whispers or nearing a ballot.

A few years ago, every political and
industrial analyst was telling us that there
would only be around a dozen unions by the
year2000. Idon'tbelieve that will be the case,
There will be fewer unions, but
amalgamations which take place will only
succeed if they are made for good industrial
and political reasons.

SOGAT and the NGA have been openly
talking about the possibility of an
amalgamation for some ten years. Neither
union is a stranger to amalgamation, indeed
both are the product of just such mergers,
SOGAT’s numbering 42.

There are now, both union conferences
agreed, good reasons for us to amalgamate.
We have thrashed out a package which will
givernembers astrongerunion forthisdecade
and beyond.

Our industries have changed in recent
years almost beyond recognition. They have
changed faster than virtually any other. Old
demarcations lines have been broken down;
new technology has changed much of the
work and even the pattern of work,

Together, our unions can create a new
union with more than 300,000 members
which will be neither SOGAT nor the NGA
but a new union based on where we are in
1990. The creation of the new union, the
Graphical, Paper and Media union (GPM) is
an exciting concept. I believe we would be
creating 8 new union which respects the
proud traditions of both unions and gives

numerous benefits.

A carefully constructed new union would
provide a stronger and more efficient
organisation at all levels. We would beina
stronger position to represent our members
and tooffer themenhanced services. Asingle
union would make the best possible use of
resources, ending duplication of effort and
securingastronger financial base fromwhich
to operate.

Tough negotiations have taken place
between the twounionstoarrive ata package
which offers the best deal to all members,
The result of the ballot which is to take place
in the Autumn, willbe knownon 20 December,
with a vesting date for the GPM of 1 July,
1591.

Both unions have a similar chapel
(workplace) and branch structure and it is
anticipated that they would continue as they
are until such time in the future when they
may decide to merge. We have agreed that
theBiennial Delegate Conferenceof the GPM
wouldbethefinalarbiteronall thesedecisions,
safeguarding chapel and branch positions.

One union for our industries has been a
long held dream. The creation of the GPM
would be a solid foundation from which to
build one media and communications union
in the years ahead.

THE CPBF NEEDS £15,000 IN
1990

Our income from membership subscriptions
covers most of our running expenses, but not
our workers wages. We need to raise £15,000in
1990to survive. Above all we need a guaranteed
regular income. So please fill out the Standing
Order form below andfor make a one off
contribution. If we can get 600 supporters
individuals or organisationspaying £2 permonth
each into our account that would make a
substantial contribution to our staffing costs.
Your generosity is the campaign’s future.

STANDING ORDER/DONATION FORM

Account {A/c No 50508701} the sum of £.......

countermanded by me

To the Manager ..........coocceccennimnnennininsnnne
Address of Bank .........ccccimnnnininnrisnnninns

..............................................................
..................................................................................................................................

..............................................................

..............................................................

Your Address .. vicccccecsvssersnnssnrenss

Please pay the Co-operative Bank plc, 1 Islington High Street, London N1 9TR (Code 08-90-
33) for the account of The Campaign For Press and Broadcasting Freedom Appeal Depaosit

..............................................................

on the .........day of each month, from...... {date)

{amount in figures}
ceennernneenes (EMOUNT iN Words}

...... {month)} 19 .....{year), until




6.RACE AND TELEVISION

Race report misses the point

by Simon Hinds

Elaine Sihera, the Managing Editor of an
education magazine called Impact, came
to prominence over a year ago when her
arguments about black people and
broadcasting were used toinitiate a studie
debate on the BBC. The BBC have now
allowed herto follow thisup with a content
analysis of 30 weeks of peak time
television. The result is a report that
contains points that are good and that
many black people would support. Its
basic thrust, however, is both backward
and dangerous.

The advantage of such a report is that
it does provide evidence gathered on a
systematic rather than impressionistic
basis. Elaine Sihera literally counted up
what she regarded as ‘positive’ and
‘negative’ images of black people on
television between the hours of 6pm and
1lpm.

She describes as negative, images of
black people that show them as ‘having
difficulties of one sort or another within
society’; dependent on others for help; not
contributing to society; and lacking
credible opinions.

Her report shows that on average 92%
of the BBC’s output did not feature any
black people while for ITV, with Channel
4, it was 94%. Of the BBC's 8% which
portrayed black people only 3.5% was
positive compared to ITV's 4.5%.

There were no black people in

education, politics or finance who were
serious commentators, even when the
programme was about racism.

While there were a significant number
of current affairs programmes on the
BBC that dealt with racism whilst the
research was being done, Elaine Sihera
says: ‘Examined closely, while they all
purport to be portraying positive images
of Black viewers, they actually end up
presenting their subjects as problems.’

The lack of ‘authoritative’ black
commentators is a major criticism Ms
Sihera has of the BBC and she highlights
Question Time as an example. She goes
on to attack as ‘colonial’ the use of white
people to talk about black issues without
any involvement of black people.

She sees the most important solution
as having more black programme makers
and decision makers. All shades of
opinions should be given an airing on
programmes and not just white middle
class ones. There should be awareness
training for senior staff and monitoring.
Avariety ofblack authority figures should
be found and screened.

But despite these radical sounding
attacks on the BBC the reportis basically
a black, nec-conservative one. Its real
agenda is to promote a black elite that is
acceptable to white people in power
because they assimiliate into white,
bourgois culture. They can then achieve
the material and social success they want

as individuals and pass it off as success
for the black community.

Ms Sihera claims that black people
should be treated as people. She praises
Wogan when heinterviewed Frank Bruno
and family when they were ‘not treated
as a black family...but as a family who
had something to say which had little to
do with colour...' This really means she
was happy when they were treated as if
they were white.

This elite, she believes, should become
a role model for the black majority but
will actually be used to ‘prove’ racism
does not exist. And she does not want
‘negative’ programmes that highlight the
racism faced by the majority because
that would mess up her positive images
and myths about black acceptability.

Black thinkers do have criticisms of
“victimology’, the depiction ofblack people
as helpless victims of the racist system.
But unlike Ms Sihera their positive
images involve black people who led
struggles against the racist system such
as Angela Davis, Malcolm X, William
DuBois, Kwame Ture and all of Jamaica's
national herees. This tradition is totally
ignored by the report. Yet, it is this
tradition which forces white people in
power to create a black elite.

Undoubtedly, the BBC will prefer a
neo-conservative criticism of them that
purports to represent general, black
criticism.

BOOK REVIEWS 7.

Book reviews

In Defence Of The Realm? — The
Case for Accountable Security
Services by Richard Norton-Taylor,
Civil Liberties Trust, price £4.50.

Richard Norton-Taylor’s new book
details the way in which the security
services have failed to operate within the
letter of any law; what he calls “...the
sleeping engines of authoritarianism.’
The book paints a broad picture of the
functions of the security services, and
offers better ways to regulate their
activities.

He is excellent in teasing out the
incestuous relationships between the
various bodies of the state. His overall
breakdown of the way in which MI5, MI6
and the Special Branch operate will bring
many a security official out in a cold sweat.

Norton-Taylor assumes enough of his
audience not to cover completely, familiar
debacles like Spycatcher. He uses these
as cbvious examples of the way in which
the security services are not accountable
to the public, to parliament or even to the
executive.

In contrast to their inability to spot
moles in their midst the security services
seem to see them everywhere else. The
long list of organisations and individuals
vgho have been put under surveillance
simply for expressing left of centre views

Sub-group relaunch

is unsurprising. It is amazing that MI5
keeps files on such well known
subversives as Robert Maxwell.

Here Norton-Taylor does well to tear
apart even the notional definition of
‘subversive’. As Harold Salisbury, former
Yorkshire Chief Constable, said
‘(subversion is)...a whole gamut of
things...pecking away at the foundation
of our society,” The new Official Secrets
Act, the lifelong duty of silence, the
ineffectual regulatorybodiesare all given
short shrift.

The second part of the book is based on
how other countries regulate their
security services. The author gives the
examples of Canada, West Germany, the
US and Australia which have roughly
similar political systems to Britain but
seemingly manage toridetheline between
necessary secrecy and basic openess.
Norton-Taylor shows how scandals in
each country raised fundamental
questions over what kind of security
services the publicwanted. Inthe UK the
various scandals have made governments
simply try and make it harder for people
to know what’s really going on.

Norton-Taylor puts his faith in
Parliament. He suggests a select
committee, an Inspector General
appointed by all parties, the repeal of the

Official Secrets Act and ammendments
to the Data Protection and Interception
of Communication Acts. He also
recommends a Freedom of Information
Act. Nothing really new here. However,
there is perhaps too much faith putin our
MPs.

Certainly there are several honourable
members whoe have consistently
questioned the activities of MI5 atc, but
the majority are too bound up in the
system they are supposed to regulate,
The strictures which Norton-Taylor
suggests would allow the Special Branch
to carry on as they do in any industrial
dispute, political rally, meeting etc.

Phil Chamberlain

In April, Race & Class published Why
Beggars must be choosers - Bill Branche's
hard-hitting analysis of ‘One World 90’
the week long TV blitz on environmental
crisis and Third World poverty. Branche’s
critique focuses on the week's centrepiece,
the major drama, ‘The March’, which
features African refugees and victims of
drought trekking to Europe in their
thousands under the slogan “‘Watch us die
in your streets’.

Copiesofthe magazine are available from:
the Institute of Race Relations, 2/6 Leeke
Street, London WC1X 9HS, UK; price: £2.50.

“I can't tell you
what a relief it is to
finally get a
magazine that is
about and for REAL

Letters to the Editor

Dear Editor

1 am not surprised that there
has been a reaction to CPBF's
support for Dawn Primarolo’s
bill on the Location of Pornog-
raphy. T hope this will notstop
you supporting efforts to cur-
tail this form of sexual harass-
ment,

Ian Vine's letter was par-
ticularly silly — there is no
such thing as absolute free-
dom: my freedom to play my
stereo full-blast all night im-
pinges on your freedom te sleep
— and offensive: no-one is pro-
posing that ‘publishing or re-
ceiving informatign’ be made
illegal, only that it be done in
restricted places.

‘Feminists against Censor-
ship are quite illogical to quote
lesbian erotica as being af-
fected: this is censored now by
W H Smith ete! Nor is it ‘se-
mantic juggling’ to differenti-
ate between banning material

completely and banning its
sale in certain places.

Ifit leads to‘self censorship’
by pornographers (highly un-
likely, I would have thought)
would that be a tragedy?

There are several important
points which need to be borne
in mind:

(1) most women find the cur-
rent blatant displays of por-
nography offensive;

(2) pornography is used as
sexual harassment, e.g. tokeep
women out of“men only” clubs,
factories, etc;

{3) noother group than women
is told legislation is impossi-
ble because of the reactionary
nature of judges etc.

No-one suggests we pass a
law and then all our problems
are solved. But for our oppo-
nents to say no solution is pos-
sibleig not acceptable. Women
have put up for a long time

withhaving demands margin-
alised. One day, men will real-
ise that women's right to free-
dom for sexual harassment is
as important as (say) men’s
righttojoin a trade union. But
I'm not holding my breath. In
the meantime, since threats
seem tobe the order of the day,
my continuing membership of
CPBF depends on it going on
supporting efforts to create a
safer environment for women.

Everyone supports some
censorship: e.g. of material
likely to incite racial hatred,
or child porn, or porn involv-
ing mutilation and torture. So
let’s not have any more non-
sense about the ‘freedom’ to
read such things.

Yours sincerely
Dorothy Macedo

Dear Editor

As any Rape Crisis Centre can
confirm, so many sexual crimes
go unreported that research
studies can never give an ac-
curate or whole picture about
the relationship between por-

nography and violence. But
this does not stop people using
them.

For every study people like
Feminists Against Censorship
and Ian Vine{Free Press Nob58)
can cite in support of their
stance against anti-pornogra-
phy legislation the anti-por-
nographers can cite ancther
to verify their own point of
view,

In the absence of any ‘proof’
that ALL sides can agree on,
us ordinary citizens can only
rely on the personal testimo-
nies of people (when they are
prepared to go public) who
have been sexually molested
by someone who was a user of
pornography, to help us de-
cide whether or not to support
anti-pornography legislation.

This kind of ‘subjective’ ex-
perience is far moare ‘true’ to
me than a thousand ‘objective’
studies producing a ‘null cor-
relation’ between pornography
and sexual viclence.

Yours sincerely
M Saunders (Mrs)

On Tuesday 5 June the CPBF
organised a meeting under the
title ‘Changing Media for
Lesbians and Gay Men', co-
sponsored by the Pink Paper. It
was designed notonly todiscuss
the press and gay issues but to
re-launch the CPBF lesbian
and gay sub-group. In both
respects the meeting was a
success. About 40 people
turned upand aquarterofthose
expressed definite interest in
the sub-group.

James Baaden, Aids officer
forHammersmith and Fulham,
kicked off the meeting by
talking about the disturbing
trends in reporting Aids.
Firstly, by continuing to report
itsimply as a homosexual/drug
takers disease contrary to
medical fact. Secondly, by
villifying those who have
recently died of Aids,

Femi Otitoju, chair of the
Lesbian and Gay Switchboard,
then spoke about her personal
experiences of media distortion
with the GLC and Haringay
L&G unit. She remembered
how her friends were

continually having totranslate
news items to discover what
she wasupto. ‘Houses for Gays
Only’ translated as ‘someone
once mentioned housing at a
meeting somewhere’.

Terry Sanderson, media
correspondent for Gay Times
then spoke. He recently had a
complaint against The Sun
upheld by the Press Council
over the use of the word ‘poof’
and ‘poofters’. He showed the
value of persistence in
challenging abusive and
inflatnmatory articles in the
press and on TV,

After the speeches Alison
Dilly, chairing, threwitopento
the floor. In the next hour we
touched on right of reply, to
legislate or not to legislate, the
law of libel, the Press Council,
the gay press, effective com-
plaints, provoking responses
and damning the consequences.

There is obviously a need for
a CPBF sub-group. Ifmembers
wish to be involved then please
contact the CPBF main office.

Phil Chamberlain

women!”

“Finding you on my door
mat each month never
fails to cheer me up.

“I'd like to thank
you for a magazine
which is open,
critical, honest and
enjoyable to read.”
EVERYWOMAN:
£1.20 monthly in good
newsagents and
bookshops. You can
place your order in any
newsagent.

NEWS o COMMENT o EQUAL OPPORTUNITIES
ENVIRONMENT & JOBS ® TRAINING ® HEALTH
THE ARTS ® NEW BOOKS ¢ SHORT STORY
RELATIONSHIPS ® FOOD ¢ HUMOUR

THE current affairs magazine FOR
wwomen BY women

Subscribe: organisations £22, individuals £14 for one year
(plus one extra issue free). £8 for 6-month gift/trial subscription.

NAME: .....mcinirenrnnns
ADDRESS: ...,

....... .. Postcode
(Cheque/PO with order, payable to Everywoman)

Return to Everywoman, FREEPOST, London N1 8BR CcF




8. CAMPAIGN NEWS

CAMPAIGN FOR PRESS

& BROADCASTING
FREEDOM

incorporating the Campaign
Against Racism in the Media &
the Television Users Group

Office Tel: 071 923 3671 (24 hours)
Fax: 071 923 3672

NATIONAL COMMITTEE 18980/81

CHAIR - TONY LENNON
DEPUTY - KATHY DARBY
SECRETARY - TOM O'MALLEY
TREASURER - JOHN BECK
M'SHIP S'TY - STEVEN GRAY
EDITOR F.P. - SIMON COLLINGS
YOSSI BAL, CAROLE BEAMANT,
GAIL CHESTER, OWEN GEURIN,
BRUCE HANLIN, JON HARDY,
MIKE HICKS, PAT INGRAM,
MIKE JEMPSOM, SUE
JOHNSTONE, HELEN KUTTNER,
T. MCDAID, LIONEL MORRISON,
WENDY MOORE, GILES OAKLEY,
ALF PARISH, JULIAN PETLEY,
ANN POINTON, LINDA QUINN,
EVELYN REID, TERESA
STRATFORD, GRANVILLE
WILLIAMS, HUGH STANNERS

The CPBF will be holding a number of
public meetings at the TUC and party
conferences this year. Together they are
aimed at developing a programme of media
reform for the 1990s. Thess meetings are
open to everyone and you are warmly invited
to attend.

TRADES UNION CONGRESS

Time to Know: Censorship, Media
Freedom and the Unions
Chair: Tony Lennon (National Chair CPBF)
Speakers include Harry Conroy (General
Secretary National Union of Journalists),
Tony Hearn (Gen. Sec. Broadcasting and
EntertainmentTrades Alliance}and producer
Cahill McLaughlin who will screen 16 Dead
- commissioned by Channel 4 but never
screened, this is a harrowing account of
innocent people who died after being hit by
plastic bullets in the north of Ireland.

YOUR DAILY DOSE:
RACISM AND

THE SUN
By Chris Searle

The Sun's racism examined,
analysed and exposed.
Detailed indictment of the
way concentration of
ownership debases media
standards

Published by CPBF, £5.00

Claremont Hotel, 270 North Promenade,
Blackpool.

CPBF/SLD TRADE UNIONISTS
Civil Rights and Media Freedom
Chair: Janice Turner (Chair SLD TUs)
Speakers include Harry Conroy {Gen. Sec.
NUJ), Tudor Gates (President Association of
Cinematograph Television and Allied
Technicians), Jim Wallace M.P. (SLD
Employment spokesperson), Granville
Williams (CPBF)

Sunday 16 September 6.15p.m.

Asembly Room, St. John's Church, Church
Street, Blackpool.

LABOUR PARTY
CONFERENCE

Blackand Blue:Black People, the Police
and the Media

Chair: Tony Lennon (CPBF)
Speakerzinclude: Nisa Ali(NUJ), Broadwater
FarmDefence Committee, BernieGrantM.P.,
Martha Osamor (Tottenham Law Centre),
Marc Wadsworth (TV journalist/NUJ).
Sunday 30 September 3p.m.

New Clifton Hotel, Promenade/Talbot
Square, Blackpool.

Changing the News: The Media in the
Nineties

Chair: Tony Lennon (CPBF)

Speakers include: Branda Dean (Gen. Sec.
Society of Graphical and Allied Trades), Alf
Parrish (Nat. Sec. National Graphical

spokesperson), Tony Benn M.P.

Thursday 4 October 12.45p.m.

New Clifton Hotel, Promenade/Talbot
Square, Blackpool.

RECENT MEETINGS

The Campaign recently organised two
successful meetingsatthe Houseof Commons,
the first on TV Marti, the second on
pornography.

The TV Marti meeting took place on 21
June. It wasconcerned with the USbeaming
hostile TV programmes into CUBA on
airwaves already used by Cuban TV.
Speakers included George Galloway, MP,
Bill Bowering, Chair of Haldane Society of
Socialist Lawyers and Roberto de Armas,
First Secretary of the Cuban Embassy.

The meetingon pornography took placeon
10July. It discussed the Bill of Location and
the Off the Shelf Campaign. Speakers
included Dawn Primarolo, MP, Barbara
Rodgers, from Campaign Against
Pornography and Catherine Itzin, from
Campaign Against Pornography and
Censorship.

|
Edited for the National Council by
SIMONCOLLINGS. CopyforFreePress
60 should arrive at the office not later

Tuesday 4 September 7.30p.m. Assoctation), Mark Fisher M.P.(LabourArts  than 24 August 1990.
PLEASE Tick o' Individuns] Mumbership L0 pa Affiliation by organisation
b Uinwaged £5 pa 1t Less than 5300 members L15 pa
APPHDFH':;E ¢} Houschold (2 eopies of FREE PRESS)  £15 pa gh 500 to 1,000 membera £20 p.a.
diSupporting membership £20 p.o h 1000 Lo 10,000 members £40 p.a
(includes FREE CPBF publicntions B 10,000 to 50,000 members £95 p.a.
el Institutional membership £20 p.a 10 50,000 to 100,000 members £185 poa
fincludes 10 copics of FREE PRESS, ki Over 100,000 members L375 po
plus FREE CPBF publications!
1/We wont Lo join the Co “recdom und enclose p chequePO for
E
B S e s i b T e
FILLIN FLE
& SERD OFF Dryramisabiom OE AP PO i i v v s e L e e
T0 CPBF, Secretary (i different Trom ABoVE] .. i ssscesssrs e seassoessvass
THE UBITY CLUB  Addreme: . . vt inniasssisissinsssinesssiors s bssinnansdar sesmmnssssmsesesmariss TR BN PR T R AN 3. el AR b . 7
SDALSTOMLAMNE ... . ... ... ....z: R 1] 1 [ B ek R el
LONDON E8 1NG Where did you oblam your copy of FREE PRE S S ..o iiovisrssssesssrsstase rasssssts st e et e e ee e

Printed by Uniprint, Osnev Mead, Oxfrd



