—

L{sf‘?%%

_m’*
m&

) I
il &hﬁgﬁa‘if i
Ty SRR S

i
- R

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS ANDBROADCASTING FREEDOM

Nov/December 1990

No. 61

i

..

i s
-t 5 AT

';-:'?!

( An urgent message
to our supporters

The CPBF is currently facing a shonfall on our 1990 Appeal of
£7500. In 1991 we will need to raise another £20,000.

To secure the Campaign’s future we are asking all our
supporters to take out a monthly standing order. With a regular
source of income guaranteed we will be ahle to plan future
activities with greater confidence.

If a standing order is not possible, a donation would be greatly
appreciated. Please do all you can to help. (Standing order forms
available from the CPBF office, 96 Dalston Lane, London EB TNG.) J

The 2 November announcement of
the Sky/BSB merger within 24
hours of the Broadcasting Act
reaching the statute book was an
act of breathtaking cynicism.
Rupert Murdoch has made a
mockery ofits timid limitations on
media monopoly.

Government plans to de-regulate
commercial broadcasting were sold
to parliament and public alike on
the promise of competition, choice
and quality. The free market was
the mechanism which would deliver
this. To offset concerns about cross-
media ownership, restrictions were
placed on the ownership of British-
based stations, including satellite.

\.

The Broadcasting Act says a non-EC
national cannot control a British Direct
Broadcast by Satellite system, such as
BSB. Owners of ‘non-domestic’ satellite
services, such as Sky, are also excluded
from owning British DBS systems.

Secondary legislation, first promised
in May 1989, was expected in the new
session of parliament to limit newspaper
owners to a 20 per cent stake in any
British-based station, whether Channel
3, Channel 5 or BSB.

US Citizen Murdoch now owns 50 per
cent of five channels of a British DBS
system and 35 per cent of the national
press. Ifthe Sky/BSB dealis challenged
he will simply transmit its merged
channels from the Luxembourg-based
Astra satellite.

The Government created the ‘non-

“*The Sun’ I think knows how to speak to the common man and woman”
Rupert Murdoch

Murdoch shows ownership laws
to be a mockery

domestic’ loophole to accommodate
Murdoch’s Sky. Parliament was also
assured that Sky would face competition
froin BSB and other satellite channels!
At the report stage of the Broadcasting
Bill, both Norman Tebbitt and
Johnathan Aitken argued that there
would be so many satellite services in
coming years that ownershiprestrictions
applicable to the limited number of
terrestrial TV channels were
unnecessary.

In reality the Government has no
desire whatsoever to curb the growth of
monopoly in the media. In any clash
between market forces and public
regulation, it willcheose the formerevery
time.

Speaking in the wake of the Sky/BSB
merger, David Mellor, the Arts Minister,
said: “These are commercial activities
and however much we in Parliament
like to think we call the shots we don't:
the market calls the shots.’

Protests by the IBA, even critical
reports from the Office of Fair Trading
and the Monopolies and Mergers
Commission will count for nothing in
this climate. The Government will turn
its back and Murdoch will extend two
fingers and say ‘you shut up or I'll shut
up'.

During the 1980s, the media moguls
have had a free hand to build their
empires. Four transnational
corporations now control over B0 per
cent of the national and local press. Two
companies control 70 per cent of national
newspaper distribution.

Only 50 or so wholesalers are left
compared to 500 pre-Wapping. Awebof
cross-media ownership connects these
companjes. The Sky/BSB merger is a
graphic demonstration that de-
regulation, market forces by another
name, will deliver broadeasting into the
same hands.

Continued on p.2)

C.omi

gion o2 Hal

S M T



2. PRESS COMPLAINTS COMMISSION

Ownership laws  Exit one lame duck
- enter another

a mockery

Continued from p.1

These are not just national but world
trends. Steven Ross, Chair of Time
Warner Inc., predicted at this year's
Edinburgh Television Festival that just
six global companies would control the
world's media operations by the year 2000
{see Free Press 60),

This remorseless concentration of
ownership is as big a threat to media
freedom as direct Government
interference, narrowing the range of
information and opinion available to the
public and excluding the vast majority
from any access to the media.

Yet the question of ownership was
studiously avoided by the Calcutt enquiry
into media standards and will no doubt
be side-stepped when the Sadler enquiry
reportsoncross-media promotion — after
all, the Government set their terms of
reference.

Choice, freedom and diversity can only
be realised by laws which enable
participation in the media and strictly
limit the number of media outlets which
any one company can own or have a stake
in,

Given the emse with which powerful
transnational corporations can brush
aside national regulations, international
agreements would have to be sought. But
neither thjs, nor the complex difficulties
relating to definitions of ownership and
the handling of divestments, should lead
to this issue being ducked.

The Sky/BSB merger has highlighted
a stark choice: allow market forces to
concentrate media power in fewer and
fewer private hands, or establish
democratic systems of public regulation
which encourage the free flow of
information and access for all.

Mick Gosling

Fears are growing that the Press
Complaints Commission, due tosupersede
the Press Council on 1 January 1991 as
part of the Calcutt Committee's
recommendations, will be even more feeble
than its predecessor.

The composition of the PCC will be
determined by Lord McGregor, Harry
Roche and Lord Colnbrook. McGregor
formerly headed the Advertising
Standards Authority and is chairman
designate of the new Commission. Harry
Roche is chair of the Press Standards
Board of Finance (PressBof), which will
administer the funding of the PCC. Lord
Colnbrook is the former Northern Ireland
Secretary and Conservative MP
Humphrey Atkins,

A spokesperson for Pressbof confirmed
the appointments panel shared Calcutt's
and the industry's view that a majority of
the 16 member Commission should be
newspaper editors.

There will be no such self-selection for
the ‘public’ members of the Commission.
‘The appointments commission will have
a free hand to select them', confirmed the
spokesperson. Thereseemslittle prospect
here of dog eating dog.

Worse is to come. Independent editor,
Andreas Whittam Smith, told an editors’
conference in mid-October that it was a
‘very good rule’ that only people personally
injured by a newspaper should be able to
complain. This would cut in half the
number of complaints presently received
by the Press Council.

A Pressbof spokesman confirmed that
this represented the majority view of
editors, the same editors who will hold a
majority of seats on the PCC, which, in
turn, willhave afree hand to determine its
own rules and procedures,

PORNOGRAPHY AS A WOMEN'S ISSUE

PLUS

£1.40 from good ncwsagents and bookshops.

Iverywoman
J

December/January issue out now:

| Barbara Norden reports on the women's campaign against porn, the opposition to it within the feminist
movement — and prospects for moving forward from confrontation to 2 common feminist position.

Women who leave home — and what they tell us about families ® European Women's Lobby launched in
Brussels ® Boys don't dance — or do they? ® Body size: why dieting doesn’t wotk — and what does, ® Using
your ume more cffectively ® Zoe Fairbains on new women's writing @ Nell McCafferty on ireland

SPECIAL SUBSCRIPTION OFFER: subseribe for one year and get a FREE copy of our book Pornography |
and Sexual Violence: Evidence of the Links {normally £5 50} Subs: one year £16.80, 6 months £8.60
EVERYWOMAN FREEPOST (Dept CPBF}, London N1 8BR

In acurt response to a letter from CPBF
supporters Terry Sanderson and Keith
Wood, Whittam Smith confirmed he was
‘infavourof limiting the Press Complaints
Commission work to complaints made by
those directly affected, using a liberal or
genercus interpretation of “directly
affected”™,

He failed to explain what would happen
where a class or group of people was the
subject of unjustified injury by anewspaper
— an area in which the Press Council has
often upheld complaints from individuals
not directly affected. Would acomplainant
have to prove that s'he was black, female
or homosexual (as appropriate), or would
no such complaints be admitted?

Challenging Whittam Smith, Keith
Wood said: ‘Many of the victims of press
abuse do not have the knowledge,
confidence or facilities to make and sustain
complaints. The Press Council's
procedures were so bureaucraticit took an
average of more than ten letters to reach
adjudication.

‘Many complaints were not made or did
not reach adjudication because of this
difficulty. Even with simplified procedures
I believe that many justified complaints
will not be made to the Commission unless
those not directly affected are allowed to
complain.’

The areas which Whittam Smith’s
proposal could rule out — the generalised
expression of racism, sexism, homophobia
and union bashing — are the very areas in
which gutter journalism and tabloid
excesses have been most marked and
affected most people,

Incontrast with the apparent reluctance
to tackle these areas of press abuse,
Calcutt's strictures on privacy have been
taken to heart. The PCC will be operating
a 21 hours a day, seven days a week,
‘privacy hot-line’ to alert editors to
complaints from persons who believe a
newspaper is invading their privacy.

Within this lies the danger of pre-
publication censorship and a possible
mechanism for the rich and powerful to
get genuine investigative journalists off
their backs.

The CPBF has maintained that the real
purpose of Calcutt was to defuse calls for
specific changes to improve press
standards — such as the intreduction of a
statutory right of reply to media lies and
limitations of media monopoly — while
allowing a system of ineffective self-
regulation te continue. Even before it is
born, it would seem this is to be the Press
Complaints Commission's rele in life.

Mick Gosling



PERGAMON DISPUTE 3.

Mirror and Maxwvell divided
over Pergamon dispute

Beingin dispute with a litigious multi-
millionaire media mogul can lead to
some very strange coverage indeed.
At last year’s Labour Party
Conference calls for the expulsion of
Robert Maxwell over his sacking of
23 NUJ members at Pergamon Press,
and a mass picket of his cocktail
party made a splash in most national
daily and Sunday newspapers —
except of course the Mirror.

This year, despite condemnation of
Maxwell being debated and a
resolution passed by an
overwhelming majority, the coverage
was in general far more low key, the
only exception being, again, the
Mirror, which covered the debateina
clear and objective article under the
title *Sacked workers backed'.

One of the explanations for this
strange about turn is that five
national newspapers are still being
sued by Mr Maxwell for what they
wrote last year. And though it is to
their credit that they did not simply
givein and grovel assooften happens,
there is no doubt that they appreach
all ‘Maxwell stories’ with great
caution nowadays.

‘We don't cover Maxwell media
stories,” the correspondent for the
Journalist was told by a Today
reporter at Labour Party Conference.
‘We're still being sued from last time.’

Not so the Daily Telegraph — the
sixth paper to have received a writ
for its coverage of last year’s
conference and the only one that
apologised. Thisishow they reported
the picket of Maxwell's cocktail party
this year: ‘Meanwhile, a Labour
captain of industry was having a less
enjoyable time. As Mirror publisher
Robert Maxwell poured the usual
goodies down delegates’ throats last
night, the first real incident of the
week took place. Outside the ex-
Labour MP’s hotel, ex-employees of
his Pergamon Press demonstrated
loudly against their alleged
treatment.’

Not exactly a model piece of
journalism! Who were these ex-
employees, and what was the alleged
treatment they were complaining
about? The answer of course is that
they are 23 NUJ members who were
sacked for a one-day strike over union
recognition, But the Telegraph dares

not go into detail for fear of Maxwell’s
lawyers. It is this same fear that lies
behind & directive to the staff on the
Oxford Mail that they are not to use
the term sacked in connection with
the Pergamon NUJ chapel, but must
instead say that the 23 ‘lost their
jobs’,

As far as the Pergamon dispute is
concerned, self censorship is clearly
operating across the board. How
ironic, then, that it is left to the
Mirror to break its 17 months
reporting embargo on the dispute
with the headline ‘Sacked workers
backed’. We cannot be sure of the
factors that lay behind the decision
during the Labour Party Conference
to reveal the existence of the
Pergamon dispute to the readers of
the Mirror, but the chances are that
while Maxwell was almost certainly
100% opposed to it, he was also
probably partly to blame.

‘The piece appeared...bearing
all the hallmarks of one of
those paid adverts taken out
by despotic regimes to
improve their image abroad.’

Though no reports on the dispute
had previously featured in the pages
of his newspaper, three weeks prior
to the Labour Party Conference he
had chosen to use the pages of the
Mirror (which he once referred to as
amegaphone)torespond to a petition
that had been sent to him from
around 500 delegates at the TUC
conference.

The piece appeared on page 2 of
the 7 September edition bearing all
the hallmarks of one of those paid
adverts taken out by despotic
governments to try to improve their
image abroad. It was clearly
separated from the editorial part of
the paper by a thick black line, and
was set in a typesize well above what
is conventionally used in the main
part of the paper.

Most significant, however, was the
fact that the text of the petition was
printed in full and Maxwell’s
comment on it was published as a
‘statement from Mr Maxwell’, thus

clearly indicating that the comment
came from Maxwell and not from the
Mirror. This was in sharp contrast,
for instance, to his comments on
Scargill which have frequently been
carried in the form of signed
editorials.

Maxwell’'s response to the TUC
petition contained lies, distortions
and innuendo. Under the title ‘Lies
about Pergamon’ it alleged that the
23 had not been sacked for going on
strike — an assertion later
contradicted by the Mirror article on
the Labour Party Conference.

It went on to allege that Ron Todd
had suported Maxwell's July offer to
the sacked staff of £100,000. The
truth of the matter is that Ron Todd
had helped set up negotiations back
in March and had played no further
role since that time.

Noattempt was made by the Mirror
to contact Todd to verify Maxwell's
allegations. Mr Maxwell finished by
accusing the former NUJ General
Secretary Harry Conroy of breaking
his word regarding the £100,000 offer
— again, no attempt had been made
to get acomment from Harry Conroy.

Maxwell's use of the Mirror to
further his owninterests should come
as a surprise to nobody, but that does
not make it any more acceptable.
Both the NUJ and the Pergamon
Press chapel wrote to the Mirror's
editor Roy Greenslade demanding a
right of reply. The response they
received was predictable: the Mirror
had printed the text of the petition
and had given paxwell the right to
reply to it: we should not expect to
come back yet again. The NUJ is, of
course, not allowing the issue to rest
there, but is continue to take it up
with Mr Greenslade and with the
Mirror ombudsman, Peter Archer
MP.

Havingsaid that, however, the form
in which the ‘Lies About Pergamon’
article appeared bore all the
hallmarks of a forced compromise
between Maxwell, who wanted the
piece in, and Greenslade, who didn't,
presumably believing it to be
degrading for a paper now reputed to
be Britain’s best seller to be so
obviously ruled by the whims of its

owner.
Continued on p.6



4. BROADCASTING

Shadow boxing
with
impartiality

Much has been made in the media of
the infamous ‘impartiality’
amendment dreamt up by Lord
Woodrow Wyatt of Wexford and his
reactionary cronies in Number 10
and on the Tory backbenches.

It has all been a waste of energy.
Wyatt's witch-hunt has been directed
solely at allegedlyleft-winginfluences
in editorial suites. His amendments
stood little chance of getting onto the
Statute Book. Indeed it is
questionable whether that was even
his intention.

The notion of impartiality did not
need to be introduced — the
requirement is already there, and
has been for many years. Wyatt was
actingas a stalking horse in the Tebbit
school of rough riding.

By hyping the issue the media
scared itself to death, and we can
expect less and less fearless
investigative reporting (which is not
saying much), and more and more
sensitivity about who is employed or
allowed to say what.

By side-stepping Wyatt's full-
frontal assault, Mellor has emerged
as a fair-minded liberal, a technique
he perfected at the Commons
Committee stage where he boosted
his standing in the media and his
career prospects by happily slapping
down the more rabid demands of Tory
backbenchers.

He can now insist that the
regulators take note of Government
views about what impartiality might
mean, happy in the knowledge thata
shaken broadcasting establishment
will make damn sure they don’t ruffle
any more feathers by ‘overstepping
the mark’and bringing down the fury
of the Government in the future.

Meanwhile the Bill became an Act,
and behind all the froth of recent
weeks ‘t remains what it set out tobe
— the means by which the vested
interests of the ‘free market’ gain
access to a largely captive audience.

The citizens of Britain must now
fall prey to an era of electronic
entertainment which owes more to
the needs ofinternational capitalthan
tocultural traditions established over
the last 40 years. How's that for
impartiality?

Mike Jempson

The Broadcasting
Act bites back

With the new broadcasting framework now approved
by Parliament, MIKE JEMPSON reviews the Act in its
final form and speculates on what the future holds...

Now the fuss is over the sackings will
begin.

With the Broadcasting Act 1890
embedded in the Statute Book,
commercial broadeasters will speed up
their slimming regime. Staff will be
shed, budgets will be tightened and bank
balances will be fattened up in
preparation for a dirty war,

The first objective will be to win back
their franchises; the second to develop
strategies that will woo audiences and
advertisers at minimal cost in a ratings
war that will make the days of Fleet
Street Bingo look like a car boot sale.

There is plenty of evidence of the
validity of CPBF warnings that the Act
would reduce real choice and allow
commerce to reign. Already half the
‘incremental’ so-called ‘community radio’
stations that came on air in the last year
have been swallowed up by larger
companies.

Budget cuts and restructuring in the
commercial sector of both radic and TV
have massively reduced permanent
staffing levels. More will follow,

The BBC, officially untouched by most
of the Broadcasting Act, has been quick
to follow suit. Its managers may have
been loathe to speak out about the
implicationsofthe Act for the Corporation,
but their actions have spoken for them —
massive budget and staff cuts, and the
introduction of short-term staffcontracts.

The BBC knows it has five years to
become a broadcaster the Tories can be
proud of before its Charter is renewed in
1996. With the commercial sector dealt
with it will be open season on the BBC,
and wecan expect more and more political
hype about the licence fee as we move
through 1991.

In its final form the Act is little
different to the Bill originally published
in December 1989. Itislonger, and more
convoluted in parts, but essentially the
Tories have got what they wanted,
thanks to the shrewd dealings of David
Mellor and their thumping Commons
majority.

Commercial TV stations, including a
revamped regional Channel 3, a new
national fifth channel and those operating
British based satellite services, willmake
cash bids for 10 year licences.

The quality of their programme
schedules may be a deciding factor, but

the ‘quality threshold’ requirements
increase rather than decrease the
likelihood that the higher bid will always
win.

Expect one, maybe two, of the existing
TV companies to fail in their bid (just to
prove that the ITC means business).

Satellite services based abroad and
cable services {which can be non-EEC
owned) simply apply for their 10 year
licences on a fee basis.

ALL broadcasting licences granted
under the Act are automatically
renewable unless the company seriously
tranagresses the new rules governing
what is permissible,

Three national commercial radio 8-
vearlicences will be granted on the highest
bid system, along with innumerable local
radioc licences where commercial viability
seems possible.

To ensure that BBC Radio is put under
comprehensive competitive pressure,only
one of the national stations may broadcast
‘pop’ music; the others must take on either
Radio 3, 4 or 5. Expect BBC local radio to
dwindle or die.

‘Expect one, maybe two, of
the existing TV companies
to fail in their bid (Just to
prove that the ITC means
business).’

Ownership of new broadcasting
companies is restricted - trades unions
and local authorities need not apply.
There is a limit on how much control
those with a dominant interest in a
medium competing for the same category
of advertising revenue may hold in
another. A national or local paper, for
instance, may only hold a 20% stake in a
national or local TV or radio station, and
5% in another.

The scene is set for a new generation of
complex cross media holdings which will
make the present web look like a string
vest. The Stock Exchange will feature
more and more prominently in
determining the broadcasting wereceive.

To ensure an initial period of stability,
takeovers are forbidden from the time a
licence is awarded until the end of the
first year of broadcasting under the new
system.



BROADCASTING 5.

Expect some frantic buying over the
next twelve months, with European
money to the fore. Some major players
may stay their hand until the dust has
settled before moving in to take charge of
licences that could last forever.

Underlying all thisisthe Government’s
belief that broadcasting should be a
lubricant to the economy. Quite how that
squares with the damage that falling
advertising revenue is currently doing to
the commercial TV and radio sector is
unclear.

Presumably there is similar logic in
the Government's White Paperclaim that
viewers and listeners should determine
the future of broadcasting. They can,
now — providing they become
shareholders. Certainly there is no
evidence of any other mechanism, apart
from the ON/QFF button, by which
viewers and listeners can influence what
they see and hear.

We are guaranteed some news and
current affairs, and some children’s,
schools and religious programming. The
rest is down to the ‘market’.

One small gain achieved in the Lords
was arequirement that educational, social
action and documentary programmes
should be broadcast.

This did not even meet favour from the

“WELL H&E NONE
OF THAT CRAP

Campaign for Quality Television who
agreed with Mellor that programme
content should be left to ‘illustrative
guidelines’ drawn up by the regulatory
bodies (and therefore negotiable). The
reguirement was dropped when the Bill
returned to the Commons.

Broadcasters will be expected to keep
to their self-devised programme
schedules, unless they can convince the
Independent TV Commission or the Radio
Authority (which replace the IBA and the
Cable Authority) that it is financially
inconvenient to do se. To protect their
viability, the regulatory authorities will
look sympathetically on modifications to
the terms of licences rather than have to
fine companies for non-compliance.

Meanwhile Lord Rees Mogg and his
Broadcasting Standards Council will
intervene on our behalf'if we fail to draw
his attention to sex and violence. And the
police will seek backing from the courtsto
seize material and prosecuteifthey think
broadcasters have overstepped the
boundaries marked out by the Obscene
Publications, Public Orderor Defamation
Acts.

While commercial broadcasters work
themselves up into a state of panic in
search of profit, and the independent
sector girds its loins for expansion {e.g.

finds ways of making cheap programmes)
with the promise of 25% of all airtime, the
CPBF must begin to outline the changes
it wants to see in the new broadcasting
environment.

Any programme of reform advocated
by opposition partieslikely to gain power
or take the balance of power after the
next election should include the
following:

* An end to competitive tendering, with
licences awarded, periodically, on merit
after extensive public consultation;

* Protection of the principles of public
service broadcasting including
universality of reception;

* Guarantees of access to the airwaves
for minority interests, and diversity in
programming;

* The development of more democratic
structures in the regulation of
broadcasting, including empowerment
of viewers and listeners through the
BBC licencing system;

* A reduction in the opportunities for
cross-media ownership and control;

* Strengthening of the Broadcasting
Complaints Commission to make it a
genuine ‘consumer-driven’ system for
gaining redress, and abolition of the
Broadcasting Standards Council.



6.0BITUARY

A true fighter for press freedom

Frank Allaun, a Parliamentary colleague for many years, remembers Norman Buchan

All his life Norman Buchan, M.P., who
died in October at 67, was obsessed with
press and broadcasting freedom. Janey,
his wife for 45 years, told me: ‘He believed
in the freedom of broadcasters to make
their own programmes. He would have
been jumping mad over the
‘amalgamation’ of Murdoch’s Sky and
BSB satellite TV’

Tknew that Norman had been bitterly
angry for years that three millionaires
owned and controlled nine out of ten
dailies and Sundays in our country. To
allow, in addition, one of them to take
over BSB would have been too much.

Ironically he died in the week that the
Lords debated imposing so-called
impartiality on the ITV companies at
the behest of Lord Wyatt of Wexford, the
News of the World's weekly pundit.

It was over the issue of a free media
that Norman Buchan, as the Shadow
Arts Minister, got himselfsacked in 1987.
He wanted an independent Minister for
the Media, not one who was subordinate
to a Home Secretary, who has a hundred
other matters to deal with. His was a
policy which had been accepted by the
Party's annual conference.

Subservience to the Home Office would
mean that press, radio and TV would be
controlled by bureaucrats, right wing
top civil servants, whereas Norman
believed in the freedom of broadcasters
to make their own programmes. It was
part of his tolerant, kindly, nature that
his dismissal never soured him.

For Norman was a magnificent
Parliamentary comrade, with
unchallengeable and generally
acknowledged integrity. Unlike some
other originally sincere young men and

women who enter the Commons with
the best intentions, he was never
corrupted by the dangerous and
beguiling itch for office — the beliefthat
by keeping quiet they can one day do
good things for their country and Party.

He was friendly even with those he
strongly disagreed with, such as Donald
Dewar and (Lord) Willie Ross. ‘He was
friendly with everyone — everyone
except the arse-lickers’, said Janey
Buchan, M.E.P.,, a plain speaker if ever
there was one.

I vividly remember this bespectacled,
small, lean, figure always helpful and
nearly always smiling. He had a
marvellous sense of humour and a self-
deprecating wit.

After leaving Glasgow University
Norman Buchan was increasingly
influenced by the millions unemployed;
the struggle to defend the Spanish
government against General Franco; and
the growth of Hitler's fascism in
Germany and of Mosley in Britain. He
joined the Communist Party. During
the 1939 war he drove tanks in the
bioody battles in the North African and
Italian campaigns. In 1857, shocked by
Stalin’s tanks in Hungary, he left the CP
and joined the Labour Party.

Buchan told Labour Party members it
was drifting to the right, but he realized
that this was the mass party of the
British working class. He refused to
accept that the Opposition benches were
Labour’s natural habitat, believing that
it was the duty and right for convinced
socialists to work within it.

He was elected to Parliament for West
Renfrew in 1974, which, after sweeping
boundary changes became Paialey South

with a huge Labour majority. Despite
his background, Wilson appointed him
Under Secretary for the Scottish Office
and then Minister of State for
Agriculture. When Labour was defeated
hebecame Shadow Minister for the Arts,
for which job he was eminently suited.

All his life Norman devoured books,
magazines, pamphlets and newspapers.
He read seven papers a day. He had
8,000 volumes in his home. He
understood, however, that literature and
art went far beyond the printed page,
loving music and the theatre.

Along with Ewan McColl he was a
founding member of the great folk song
revival. He was erudite in its origins.
Songs, in his view, were oral literature.
His book 101 Scottish songs sold 50,000
copies. His poems and songs, popular
throughout his home country,
encouraged a whole generation of
writers, musicians and singers.

Some indication of his grassroots and
top level support was given by the 2,000
men and women who attended his
funeral in the Glasgow crematorium.

I not only liked Norman Buchan, I
strongly agreed with him — especially
with his hatred of war and his struggle
for unilateralism, CND and the CPBF.
He remained the eternal optimist — and
it's optimists who get things done.

Like Eric Heffer, Dennis Skinner, Jack
Jones and Ewan McColl, Norman never
wavered in his support for the underdog.
Henevertrimmed. Hestayed the course.

Sincere condolences and good wishes
to his wife and son.

Testimonial Fund - see page 8

Continued from p.3

Maxwell won, of course, but at the
price of having his statement firmly
quarantined from the ‘real’ content of
the paper which leftit bearinga vague
resemblance to the Moroccan state's
response to a recent Amnesty
International report.

Who can tell if Maxwell’s abuse of
the Mirror to ‘respond’ to the TUC
petition was not partly responsible
for Greenslade’s decision to end the
moratorium of coverage of the
Pergamon dispute with the article on
the Labour Party resolution?
Whatever the truth it seems to have
resulted in Maxwell’sown paper being
one of the few that openly dares to
state that the 23 were sacked for a
one-day strike.

Meanwhile, Maxwell has not been
slow to wreak his revenge. The
Saturday following the ‘Sacked
Workers backed’ article, his faithful
lackey Joe Haines had this to say in
hiscolumn. ‘The leaflet circulated by
my union, the NUJ, at Labour Party
Conference was lies from beginning
to end.’ The NUJ is writing to Mr
Greenslade...

The Pergamon dispute is a very
expensive one and the chapel is in
need of regular financial assistance.
Please send any donations to; NUJ
Pergamon Press Chapel, 60 Cricket
Rd, Oxford 0X4 3DQ. Chequesshould
be made payable to NUJ Pergamon
Press Chapel. Standing order forms
for regular donations are also
available from the chapel (tel 0865
60762).



SOCIALIST MOVEMENT 7.

New socialist tabloid planned

by Davy Jones

Readers of Free Press don't need
reminding about the ever increasing
concentration in ownership of the media
— papers, TV and radio. Less publicised
in the parallel decline in alternative
media, especially those explicitly of the
Left.

There has not only been a decline in
the number and sales of left wing
newspapers: alternative publishers and
bookshops have also been hit. While
mainstream publishers, bookshops and
papers have attempted to move in on this
market with alternative booklists and
shop sections, and wider news coverage,
the overall effect has been a decline in
real choice, and a decline in the
representativeness of the media.

All this makes the launch of a serious

Independent
media call
for fair
treatment

A wide range of independent newspaper and
magazine publishers have formed a new
Independent Publishers’ Group, convened
by Everywoman magazine ‘todraw attention
to the rich diversity of independent
publications in thiscountry, and to safeguard
our future in the face of an increasing
concentration of media ownership’,

The group — which includes feminist,
environmental, political, lesbian and gay,
and listings magazines — is particularly
concerned about the difficulty being
experienced by potential readersin obtaining
copies of their publications. The number of
newsagents displaying independent titles
— especially those with a different point of
view to the mass-circulation ones — is now
only a minority. ‘The overall effect is that
the general public has a diminishing choice
of titles and points of view’, says the Group
initsfirst joint statementsinceit wosstarted
a few months ago.

The news trade is asked to:

* stop cutting out small independent titles
from their systems;

honour all orders for individual copies (or
stop pretending that such aservice exists);
and

provide display space for publications
offering different ideas and points of view
‘as a real service to their customers — and
an essential element in a free and
democratic society.'

(This article originally appeared in
Everywoman.)

new non-sectarian left tabloid
particularly welecome. The fortnightly,
provisionally titled simply secialist,
appears in a pilot issue in November and
has a launch date of March 1991.

The paper has been launched by the
Socialist Movement, which first emerged
in 1987 with a huge conference in Tony
Benn’s Chesterfield constituency to
‘relaunch the Left’ after the Tories’ 3rd
election victory. Pledged to put socialism
back on the agenda redefined as
embracing feminism, ecosocialism and
antiracism, it has held a series of national
events and built local supporters groups
across the country, especially in Scotland
and Wales with left nationalists.

Socialist will aim to inform, organise
and amuse a wide range of people who
are not attracted to the existing left wing
papers but who retain a broad socialist

perspective. It is aimed at socialist
activists (and ex-activists) in the unions,
in national and local campaigns, in the
Left of the Labour, Green and nationalist
parties,

It aims to be different by concentrating
on news and information, rather than
preaching; by being a platform for real
people in everyday struggles in their
communities and campaigns; by
highlighting the importance of leisure,
culture and living; by being readable,
useful and fun.

If you would like more information
about the project, or can help in any way
- with journalistic, financial or other
skills — please write to: Davy Jones, 13
Morland Mews, London N1 1HN. (Davy
Jones was a former fulltime worker for
the Campaign for Press & Broadcasting
Freedom).

Misleading signals

‘The Propaganda War' was the title of a
gripping session in a Royal Television
Society Symposium, TV Journalism in
the Nineties, held at Granada,
Manchester on 9-11 November. Chaired
by Francine Stock of BBC Newsnight,
the panel included Nik Gowing, Foreign
Diploematic Editor, C4 News; David
Feingold, London Bureau Chiel CNN:
and Nick Jennings, Foreign Editor, Sky.

A filmed commentary by Nik Gowing
introduced the session. Afterthe invasion
of Kuwait we saw “T'V images of a highly
geared, efficient US military machine
moving into position’, he said. It was
bluff, however, part of the US military’s
use of broadcasting for disinformation to
halt Saddam Hussein's military advance.
The real situation was near chaos with a
computerised logistic support system
unable to locate military spares.

Television is used as a means of
disinformation and for the conduct of
diplomacy over the airwaves. As the
‘world sleepwalks into war’ a clear overall
picture of the situation in the Gulf isn't
presented. Nik Gowing highlighted the
dilemma for journalists, pointingout that
when Edward Heath and others
intervened to get hostages out, they
revealed that Saddam Hussein’s key
source of information was through CNN's
global television news service.

Ifjournalists present the real situation,
with accurate reports on the forces
deployed in the Saudi Arabian desert,
their morale and state of equipment, this
will be to the benefit of Hussein and the
Iraqi military.

In fact journalists covering Desert
Shield are under the clear control of the
military. They are given a detailed list of
what can and cannot be reported; the

first violation is a warning, and the second
is bags packed and home.

Also journalists have to give full co-
operation in return for access to pictures
of military training, so a media circus,
‘the fourth estate travelling from site to
site in convoys of buses' exists. David
Feingold for CNN put it bluntly: “The
rules are there and the military run the
operation.’ he said. The ironic aspect of
the situation is that satellite technology
beams pictures, the same pictures
throughout the world, but ‘when war
comes, the technology giving instant
access will be shut down,” Nik Gowing
stated,

Thespeculation on the‘the inevitability
of war’ in Nick Jenning’s phrase was
partly due to the dearth of information
available. Commentators were ‘making
it up, getting close to speculating and
predicting an imminent offensive’ or
following up newspaper stories and
embellishing them.

The key question, raised in discussion,
was: ‘Have we, through our broadcasts,
been pulling the nation towards war?
Chris Cramer, Managing Editor, BBC
News, thought that terms like ‘Desert
Rats'and the images of the 7th Armoured
Brigade being deployed, suggested
‘preparations for war as a jolly wheeze.'

If, as CNN's David Feingold asserted,
‘we are used as conduits of information
and disinformation’, the implications are
serious. Audiences rely on TV news for
what they believe is aceurate, unbiased
information. What in fact emerged from
this excellent discussion was of a highly
selective and massaged message being
transmitted on the world media.

Granville Williams



8. CAMPAIGN NEWS

CAMPAIGN FOR PRESS
& BROADCASTING
FREEDOM

Office Tel: 071 923 3671 (24 hours)
Fax: 071 923 3672

NATIONAL COMMITTEE! 1990f91

CHAIR - TONY LENNON'
DEPUTY - KATHY DARBY
SECRETARY - TOM O’MALLEY
TREASURER - JOHN BECK
M'SHIP S'TY - STEVEN GRAY
EDITOR F.P. - SIMON COLLINGS
YOSSI BAL, CAROLE BEAMANT,
GAIL CHESTER, OWEN GEURIN
BRUCE HANLIN, JON HARDY,
MIKE HICKS, PAT INGRAM,
MIKE JEMPSOM, SUE S
JOHNSTONE, HELEN KUTTNER
T. MCDAID, LIONEL MORRISO )

ALF PARISH, JULIANPE@LEY
ANN POINTON, LINDA,
EVELYN REID 'DE

IRISH FILMS ON SHOW

October saw the launch of the first of a
series of secreenings of films and videes on
and arcund Ireland organised by the
CPBF and the Connolly Association.

Film maker Kenneth Griffith was
present to introduce and discuss his film
‘Hang Out Your Brightest Colours’, The
film, madein 1972, deals with the life and
times of Michael Collins, leader of the
IRA in the 20s. Although commissioned
by ATV, it was promptly banned, and
copies were unavailable even to the film
maker.

The screening offered a rare chance to
view the documentary and was extremely
well attended; with people being turned
away due to lack of space.

The screenings will continue on a
meonthly basis at the Unity Club, 96
Dalston Lane, London E8 ING. The next
screening on 27 November, is of ‘The
Dawn’, a War of Independence film and

PLEASE TICK
APPROPRIATE
BOX

€

FILLIN
& SEND OFF

HE UNITY CLUB

1

10cpgF,

NEW FROM CPBF
UNION VIEWS

Videos from the Labour Movement

In the last ten years video has become a direct and effective
method of communication throughout the Labour Movement.
Produced by the CPBF with the assistance of the TUC, this
comprehensive catalogue lists over 300 videos produced or
commissioned by trade unions. The tapes cover a wide range
of material including international issues, historical
documentaries and educational material on racial and sexual
discrimination and is a unique and invaluable resource.
Available from the CPBF, 96 Dalston Lane, London E8
1NG. Price £6.00 including p&p.

the first Irish feature film with sound.
Anyone wishing to attend or receive
details of future events should contact
the CPBF office.

NEW WORKER

Angela Kelly has been appointed as
the new Information and Administrative
worker at the National Office. Her work
includes the servicing of the Women and
Lesbian and Gay sub-groups and inquiries
in these areas should be directed to her.

FORTHCOMING EVENTS IN

THE NORTH WEST

Over 100 students from Stockport
Colleges attended a Day School on TV
called Opening the Box on Friday 16
November.

Sessions covered key issues affecting
Television in the 90s, an analysis of What
is TV News? and workshops examining
Sport on TV, Soaps, Music and Comedy,
run by people working in Television. A
session, What’s NOT on the Box, also
attracted a good audience.

findueal Mombees
waged
bl 12 00

dorteng’ sl
vindes FRER B
trtuturmal o

wliedes 160 cogan

1= FRICE O}

W wgn to goin_the o ey | |

I'rinted by Uniprint, Osney Mead, Oxford

Theevent, organised by the North West
CPBF, wasenthusiastically welcomed by
staff and students, and they hope it can
become an annual event.

NORMAN BUCHAN
TESTIMONIAL FUND

Janey Buchan informs us that it was
Norman's wish that he be
remembered through a purchase for
Glasgow's Peoples’ Palace, the
museum of local history. Donations
payable to the Norman Buchan
Testimonial Fund should be sent to
Johann Lamont, 56 Mansion House
Road, Glasgow G41 3DN

e ———
Edited for the National Council by
SIMONCOLLINGS. Copy forFreePress
62 should arrive at the office not later
than 28 December 1990,



