FREE

PRESS

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
June 1991

No. 64 Priced40p -

“Stockpiles

are as
highas
ever...” :

=
N

':?fswsoesx

The Mirror and the Miners

he British Press Award

of Reporter of the Year
to three Daily Mirror
journalists for ‘the story of
Arthur Scargill and the
missing miners’ cash’
reflects the depths to which
press standards and
accountability have sunk.
For the last nine months the
CPBF has attempted to get
serious complaints about
this story investigated by the
self-appointed regulators of the
press. We have met with delay,
prevarication and refusal.

The conduct of the Mirror's investigation
flouted the national newspaper editors’ own
code of conduct in its failure to use
straightlorward means to obtain stories,
promptly correct mistakes and offer a fair
opportunity to reply. It makes nonsense of the
Press Complaints Commission Code of
Practice.

The Mirror never told its readers that its
star witnesses, Roger Windsor and Jim Parker,
were paid at least £100,000 for their stories —
payments which would have raised questions
about their motivation and credibility, When
Iris Knight, another Mirror source, received a
hate letter, the paper was *happy to point out
that Mrs Knight did not seek cash and was not
paid a penny’. (Mirror 30 July 1990) Quite
correctly the paper thought this gave her story
greater credibility with readers. So why the
double standards?

Having paid Windsor the Mirror tried to
make him credible despite the {act that, on his
own admission, he had gone off 1o France
owing the National Union of Mineworkers
£29,500. But why had it taken him four and a
hall years to become ‘shattered and
disillusioned’ by the alleged Libyan cash deal.
(Mirror 6 March 1990) Windsor's

THE

FACTS

resignation letter to NUM General Sccretary
Peter Heathficld, dated 28 July 1989, told a
different story: ‘the dropping of the unilateral
disarmament policy by Kinnock was the final
blow."” On 23 August 1990 the Guardian
repaorted this, the Mirror did not.

Jim Parker was also paid by the Mirror,
having taken generous redundancy terms,
personzlly negotiated by Arthur Scargill,
when he resigned voluntarily in 1989. The
Mirror never mentioned this nor questioned
the credibility of its two corroborative
witnesses — Allaf Abbasi and Abdul Ghani,

Altaf Abbasi was introduced to the
Mirror’s rteaders as ‘a Pakistani
corner-shopkecper in Doncaster’. (5 March
1990) It was not till 7 March 1990, in a side
article on its centrespread, that the Mirror
revealed that Abbasi had been arrested in
Pakistan and jailed for 25 years for his pan in
planned bomb attack on a mosque. It dida't

mention that this was in 1980.

Yci four year later Abbasi and the Mirror
would have us belicve that this was the man
who on three occasions ‘cooly moved through
Customs at Heathrow® with a suitcase stuffed
full of Libyan cash for the miners. This at a
time, as Guardian journalist Richard Norton
Taylor reported, “all the (NUM's) 1elephone
lines, down to branch secretaries were tapped
by GCHQ." (Leeds Other Paper 21 Sepiember
1991) And, as we now know, ‘British and
United Suates intelligence services used a
Europe-wide telephone lapping system lo

track funds being channelled 10 and
from the NUM during the 1984-5
strike and for some years alterwards.”
(Guardian and Channel 4's
Dispatches 22 May 1991) Alaf
Abbasi was honoured by Coilonel
Gaddafi in 1989 and believed by the
Mirror in 1990,

Abdul Ghani, was modestly
introduced 10 Mirror readers on the 7
March 1990 as the ‘builder’ who
claimed to have witnessed the
handing over 1o Windsor of iwo sums
of £50,000. Following a nine week
trial in 1987, Ghani was jailed for fraud for
running a massive housing improvement grant
rip-off. What does this make of his
credibility? Is this why this information was
withheld from Mirror readers, or are we 1o
believe that three journalists who spent seven
months preparing the Mirror's allegations
were too incompetent to find this out?

This cast constituted the Mirror’s ‘scoop’
witnesscs. The Mirror’s original and damning
allegation — repeated by the then 20 per cent
Maxwell-owned Central TV's Cook Report—
was that ‘Miner’s leader Arthur Scargill got
163,000 in strike support from Libya and used
a large part of it to pay off personal debts’.
(Mirror 5 March 1990} In response to the
allegations of personal corruption, Scargill
and Heathficld called for the Lightman
inquiry and revealed details of the 17 overseas
bank accounts which were sct up in the course
of the 1984/5 strike to avoid sequestration and
receivership. This was done on the basis of
instructions given at a secret NUM Exccutive
meeling held on 8 March 1984. The monies in
these accounts were used lo sustain the strike
and mainiain the fabric of the unjon, but they
were not NUM accounts.

The Lighiman Report was highly critical of
Roger Windsor’s Mirror account of his wrip to
Libya in 1984. A very dilferent version had
been relayed by him to Peter McNestry, the
national secretary of the National Association
of Collierv Overmen, Deputies and Shotfirers,
Cont. pi

Also inside: Press reguiation p.2. Franchise bids pp.4 & 5. Advertising standards p.6. AGM report p.7.




2. REGULATION

Code of
Practice

The following are extracts from the code of
practice framed by members of the
newspaper and periodical industry, which
the Press Complaints Commission is
charged to enforce:

1. Accuracy

i Newspapers and periodicals should take care not to
publish inaccurate, misleading or distorted material.
it Whenever it is rccognised that & significant
inaccuracy, misleading statement or distoried report
has been published, it should be corrected promptly
and with due prominence.

1l An apology should be published whenever
appropnate.

iv A newspaper or periodical should always report
fairly and accurately the cutcome of an action for
defamation in which it has been a pany.

2, Opportunity to reply

A fair opponunity for reply to inaccuracies should
be given to individuals or organisations when
reasonably called for.

3. Comment, conjecture and fact

Newspapers, while free to be partisan, should
distinguish clearly between comment, conjecture
and facl.

4. Privacy

Intrusions and enquiries into an individual's private
life without his or her consent arc not gencralty
acceplable and publication can only be justificd
when in the public interest. This would include:

i Detecting or caposing crime of scrious
misdemeanour.

it Detecling or cxposing seriously anti-social
copduct.

iti Protecting the public health and safety.

iv Preventing the public from being mislcad by some
statement or action of that individual.

Similar considcrations apply to the obuaining of
information through joumalists misrepresenting
themsclves (clause 6), intimidation and harassment
(clause 7), and payment for information 10 criminals,
their associales or witnesses in criminal proceedings
{clausc B).

12. Children in sex cases

The Press sheuld not, even where the law does not
prohibit it, identify children under the age of 16 who
are involved in cases concerning sexual offences,
whether as witnesses or defendants.

13. Victims of crime

The Press should not identify victims of sexual assult
or publish material likely to coniribule 10 such
identification unless, by law, they arc frec 1o do so.

14. Discrimination

1 The Press should avoid prejudicial or perjorative
reference 1o a person's race, colour, religion, sex or
sexual orientation or to any physical or mentat
illness or handicap.

ii It should avoid publishing details of a person's
race, colour, religion, sex or scxual oricnlation,
unless these are direcily relevant to the story.

The fult code is available from the PCC,
1 Salisbury Square, London EC4Y BAE.
Tel 071 353 1248

Poachers turned
gamekeepers

Sclf-rcgulalion of a press dominated
by a handful of media barons never
has and never will work. The CPBF’s
attempts to get complaints against the
Mirror coverage of the *Scargill affair’
investigated is bitter proof of this.

A long ago as 13 Seplember 1990 the
CPBF with over 220 delegates to the 1990
TUC submitted a complaint 10 then Mirror
ombudsman Peter Archer MP, QC. As well as
raising the issues of straightforward means
and the correction of mistakes, we raised other
fundamental issues of press standards.

AL no lime during the Mirror's original
seven month ‘investigation' were detailed
allegations put to Scargill and Heathficld in
such a way that they could be properly
considered and answered. The Mirror has
never offered cither official an opportunity to
reply, nor did it give fair coverage to their
rebuttal of Lightman's criticisms.

As for editorial independence, Mirror
proprietor Robert Maxwell makes no secret of
the power his papers give him or his hostility
to Arthur Scargill. Lawyers acting for the
Mirror claim he ‘played no part in the editorial
content of the revelations in the Daily Mirror
about Mr Scargill’.

However, on the opening day of the
paper’s campaign Maxwell signed the
editorial ‘Scargill’s Waterloo®. (Mirror 5
March 1990) On the same day, interviewed in
the Guardian, he boasted that his ownership
of papers ‘gives me the power 10 raisc issues
effectively. In simple terms, it's a
megaphone.” The first example he gave was
of Arthur Scargill and the Mirror's role in the
defeat of the 1984 miner's strike.

These points were made when
representatives of the CPBF finally met and
made a lengthy submission 1o Peter Archer on
9 January 1991. The next we heard from him
was a letter dated 12 March 1991 (received 22
March) advising us that he would not be able
to adjudicate on our complaint because Robert
Maxwell had dispensed with his services ‘in
order to offer the Press Complaints
Commission an opportunity lo demonstrale its
cffectiveness’.

On 18 April we duly submitted our
complaint to the PCC who deliberated for over
six weeks before refusing to consider it
because ‘the Commission cannot at this siage
take over a general third party complaint
stemming {rom matters which took place well
before the Committee was founded’. When
challenged, PCC Director Kenneth Morgan
has now told us that ‘in most cases (the PCC)
will not accept a third party complaint’.

Mr Morgan appears 10 be suffering from
serious Joss of memory. As Director of the

Press Council, which the PCC replaced on 1
January 1991, he would have been aware that
in its final comments on Calcutt the Council
wrote: ‘Despite their cost in time, money and
the irritation of editors such third party
complainis should not lightly be ruled out as
now seems likely. They have defended from
newspaper altack or injury vulnerable
individuals and groups who are unable or ill
equipped to defend themsclves. They have
played a valuable part in raising or defending
cthical standards, and sometimes in mending
newspaper manners. A good example is their
role over the last six years in concentrating
editors” minds on how newspapers should
treat race and colour.’ (2 November 1990)

Given that the anti-union bias, racism,
sexism and homophobia which is still
prevalent in the tabloid press is normally
challenged by third party complaints, the
chances of any improvement in standards in
these areas seems more remote than ever,

This is no surprise given the composition
of the PCC, the result of a very successhul
lobbying campaign by the newspaper
industry. Funded by the Press Board of
Finance, its members were selected in secrecy
with nine out of 16 places going to
representatives of the press, inctuding Patsy
Chapman, editor of the News of the World.
Despite nearly 750 complaints its clgar up raie
is painfully slow. It deals informally with
cditors and has published adjudications in
only 15 cases.

Cynics  might conclude that
ombudspersons were put in position as the
proprictors represeniatives Lo newspaper
readers and that the PCC serves noet as a body
of self-regulation of the press but one of
self-protection.

Nevertheless the PCC must be pressured to
allow all third party complainis and operate
the limited provisions of its own Code of
Practice on groups of people as well as
individuals and organisations. The points
which cover accuracy, opportunity to reply,
distinguishing comment and fact, avoiding
discriminatory references and maintaining
cthical standards of journalism should be
used (o hoist newspapers on their own petard.

The CPBF is sceptical that the PCC will
lake any meaningful steps to redress press
abuses. Its refusal to consider our detailed
complaints about what has become one of the
most discredited news stories of recent years
is evidence of this.

Such monstrous abuse of press power will
only end when libel law ceases to be a
smokescreen for the rich and powerful to hide
behind and is made available to all through
legal aid, and a speedy mechanism for right 1o
reply is entrenched in law,

MIRROR AND THE MINERS 3.

Continued from page 1.

shortly after it happened. Windsor had teold
McNestiry he had gone 1o Libya to address a trade
union meeting. Aficrwards, and uncxpeciedly, he
was taken to meet Colonel Gaddafi for which he was
‘totally unprepared’. ‘Mr Windsor did not tell Mr
McNestry that he had asked Colonel Gaddafi for
financial suppon, but said he had asked for “trade
union support™.’ (Lightman Report pp64-65)

Lightman reached no conclusion on the source
of the money Roger Windsor had taken into NUM
headquariers but insisted that ‘Mr. Windsor's
allcgations that the cash he had brought in was used
to repay Mr. Scargill’s mongage is entirely untrue’.
{p83) 'Mr. Heathfield never had a home loan until
much later, and Mr. Scargill had some time before
tepaid his home loan out of his own monies.’ (p124)
As for the £29,500 owed by Roger Windsor,
Lightman proposed testing his ‘good faith’ by
discharging the debt to the Miners Solidanity Fund.
(p132) The Miror's star witness has to daie failed
this test.

The Mirror was at libeny to boycou Lightman,
1o dismiss the findings it did not likc and use the
picces it did. But having made extremely serious
allegations of personal corruption, it was the paper's
duty to report fully and accurately what Lighiman
said on these points. Instead the Mirror claimed the
Lightman report *‘PROVES most of our sensational
disclosures about Scargill’s secret cash dealings
during and afier the 1984-5 pit strike were true’. (5
July) In fact the report rebutied the Mirror's central
allegation, and the other ‘disclosures’ were not some
feat of investipative journalism but bascd on
documentation voluntarily submitted by Scargill to
the NUM Exccutive on 10 March 1990 and the
Lightman enquiry. On 3 April 1990 when a Mirror
cditorial spelled out the paper's refusal 1o participale
in the Lightman enquiry, the only allegation referred
to was the Libyan money.

After Lightman the Libyan angle died a death
until an extraordinary front page story hcadlined
*Gaddafi: 1 will sue Scargill’. (Mirror 6 August)
This was based on a Sunday Times story. Since then
not a word has appeared about this in either paper.
This is not surprising. On 13 August the Guardian
reported that the official Libyan news agency *had
no knowledge of any such plans’. The Mirror never
retractied a story it had run over three pages.

The Mirror's campaign about the ‘missing’
Russian miners’ money did not begin in camest until
13 June 1990. But who were its ‘angry Soviet
miners’® leaders® chasing up to £3.6 million donated
in strike aid? On 22 June Tribune revealed that the
Mirror's Sergei Massolovich and Nikolai Terokin
‘aren’t leaders of anything... They arc members of
an extremist right-wing organisation, the NTS or
Popular Labour Alliance formed in the Thirties,
whose members were so anti-Soviet that they
collaborated with the Nazis during the Second
World War, Since then NTS has been an intelligence
playground.’ The Mirror did not 1cll its readers this
and the story only resurfaced with the publication of
the Lightman report (4 July) which insisted that
money intended 1o relieve hardship from Soviet
miners had been misapplied to a Miners Trade
Union Iniernational account. The MTUI was
supcricded by the International Miners
Organisation.

The Mirror, with its legendary respect for
accuracy, got 1o work. On 5 July the amount was £3.6
million; ‘as much as £1.8 million’ (11 July); £1.4
million (20 July); £1 million (4 and 10 July) and £2
million including food (12 July). The IMO, with
over 40 affiliates and 6.5 million members and
recognised by the United Nations, Intemational
Labour Organisation and European Communily, was
described as “shadowy' (10, 11 and 23 July) as ‘the
mysterious Scargill founded IMO* (23 July) and
‘Scargill's IMO* (10 Ociober). On 10 July the
Mirror started its campaign for the fraud squad to be
sent in with the attacks on Scargill becoming even
more personaliscd and concentrating on his home.

On 20 July the Mirror reported the NUM
exccutive's decision to sue for the rewum of the
*Russian cash' without pointing out that this was on
the insistence of lawyers who had instructed other
exccutive members that they themselves would be in
*breach of trust’ if they did do so. On 26 July the
Mirror headlined ‘Fraud squad cops go in' and was
‘happy’ 10 provide ‘all the help the police may
require’. But who was Mirror's mysierious unnamed
Soviel miner who had also requested an
investigation? None other than Serger Massolovich,
The Mirror must have known he had swom his
complaint during his June visit, bul news of il was
suppressed until late July to help keep the pot
boiling.

N Frors|

83 156 3~

| @Swe Boll 1951~

Scargill had immediately rebuuned Lighiman's
claim that Soviet miners had donated dircctly to the
striking mincrs and produced evidence 10 suppon
this. The Mirror chose not to report this. But when
the NUM caccutive — having been pushed imo
litigation which cventually cost the NUM £350,00
and as a result of its own investigation — accepled
this and reached an apgrcement with the IMO, this
was headlined *Anhur off the hook as NUM gets its
£1m’. (Mirror 11 Sepiember) The article undemeath
was a travesty of the truth. Tt did not mention the
crucial documentary evidence produced in Paris the
previous day by IMO general secretary Alain Simon.
‘It was a Soviet transfer document instructing Mr
Simon to pay the money into {an intcmational}
solidarity fund. The transfer was made on February
12, 1985." (Guardian 14 Sepiember)

Subscquently the Guardian and Channel 4's
Dispatches revealed ‘it was the Soviel authonties,
not the NUM, which ordered money to be sent toa
solidarity fund, now controlled by the IMO. The aim
was to protect Mikhzil Gorbachev's relations with
the British govenment.' (Guardian 22 May 1991)
On 11 October 1990, the decision of the NUM
Conference 1o suppon the executive's position,
reject Lightman’s account of the Russian money and
approve Scargill and Heathficld’s handling of
finances, received just six inches on page 5 of the
Mirror. On 8 December 1990, in a tny anicie on
page two under the headline ‘Scargtll trial daic
fixed", the Mirror rcported “the police have decided
not to carry on with their fraud probe’. As for the
action of the cenification officer referred to, that
collapsed in court in Junc 1991.

All that is left of the Mirror story is that Scargtll
and Heathficld have nice homes and the inference
that these have been acquired by corrupt means.

For this *classic of serious popular journalism’,
‘a difficult targe! investigated thoroughly,
vigorously and tirclessly’, with the results presented
with “panache’, Terry Pantinson's Mirror icam have
been made Reporters of the Year. In doing so the
Judges of the British Press Awards have disgraced
themselves, serious investigative journalism and any
pretence that the wruth should be allowed 1o get in the
way of a pood story and an casy target.

Mick Gosling



4. FRANCHISE BIDS {( /

O [
ON VoL
—1

CHANNEL

GAME SHowS
0eee
0e0
0008
SOAPS
OeeE O
00060
ROYALTY
0eEEE
OO O
RUIZZES
00066
010X 010X O
SELECTED NEW$

000660

[ 2

)
O/ g

ITC:
Licenced to sell...

he bids are in. The consultation

period is over. And from now till
the end of October the Independent
Television Commission will be
considering the applicants for the 15
ITV regional [ranchises,

This is a very bald version of the reality
which will deliver commercial television to
the tender mercies of the market. When the
tomes of franchise applications were
delivered to the ITC’s headquarters in
Brompton Road on 15 May, the most
importani document was missing — the sealed
cash bid. This will only be seen by the most
senior ITC personnel.

Subject to applicants meeting the ITC's
programming requircments or ‘quality
threshold® — and a dctailed enough
prospectus was sent out — the 1990
Broadcasting Act stipulates that the ITC is
required to accept the highest bid in all but the
most ‘exceptional circumstances’. Too wide
an interpretation of that clause is likely to
generate a lot of work for corporate lawyers.

Public consultation? If it is the size of the
bid that is going to count, why bother? So the
ITC didn’t. A member of the public who
wanted 1o sec the franchise applications had
to trudge off to one of 275 public libraries
around the couniry or regional ITC offices and
submit her commenis 1o the ITC by 26 June.
The only public meectings to discuss the
respective merits of franchise bids were those
organised by the British Film Institute in
conjunction with the Guardian. A number of
companics boycotied these.

There may be a lot of sweating going on in
the corporate boardrooms of the franchise
applicants but this will not be out of concern
for the discretionary powers of the ITC which
is recognised as a glorified auctioneer, It will
be caused by the fear of having underbid or
massively overbid a rival. The only
guaranteed beneficiary will be the Treasury
which could net a windfall in excess of £250
million.

The losers are already
apparent — the workers in
the industry. Whoever wins
the franchises — the
i incumbent ‘publisher-
broadcasters’ with their
in-house facilities, or their
‘publisher-coniractor’
challengers, who will farm
out programme making Lo
independent companies —
jobs will go. If the latter
sweep the beard, the culs
will be a slaughter. Union
recognilion and agreements
will be harder to maintain as

will the monitoring of equal opportunities
policies. Not just that. In-house facilitics
provide the besi base for the concentration of
trained talent across a full range of skills
necessary Lo guarantee the provision of
diverse quality programming.

It is a point recognised by some of the
publisher-contractors themselves. Peter
Ibbotson, director of corporate aflairs for
Carlion Television which is bidding for the
London Weekday and TVS franchises, told
the Guardian that it is difficult to believe the
publisher-contractor model could work
outside London and the south-east. In the
north, in Granadaland, ‘there isn't enough
infrastructure to make that amount of
programming. If a publisher-contractor wins
in Granada or Yorkshire, in reality they will
end up being based in Soho.’

The other losers will be the viewers. Leave
aside the question of whether the
infrastructure cxists to allow publisher-
contractors to deliver quality programmes.
What happens if the franchise winner has
committed too much cash to its bid and has to
cut back on programme budgets and tear up
franchise promises. Broadcast edilor Marta
Wohrle argues that ‘the programmes most
likely to be at risk are the much vaunted
regional offerings. Network spending will be
commitied cach year and it’s nelwork
programmes that bring in the audiences.’

The ITC is unlikely to act in such a
situation. When the audience grabbing Roland
Rat appeared on TV-am the ITC's
predecessor, the IBA, warned the company
about the quality of its programming. When
the company responded that it was that or
bankrupicy the IBA did nothing. When Sky
merged with BSB the day after the
Broadcasting Act reached the statute book —
giving Murdoch effective control of five
British based direct broadcast by satellite
channels in contradiction to the faw’s
ownership regulations — the IBA did nothing.
If franchise holders argue that the only way
they can finance quality programme making is
10 allow newspaper groups to increase their
holdings beyond the legal limit of 20 per cent,
the pressure will be on the ITC to accept this.
If, in the words of government spokesperson
David Mellor MP at the time of the Sky-BSB
merger, ‘the market calls the shots’, these will
be the consequences,

And the face of British broadcasting will
be changed for a long time 1o come. From
January 1993 the successiul applicants will be
with us for 10 years. After only 6 years they
can seck automatic rencwal of their licences
for another 10 yecars. Renewal can only be
refused if they have breached the rules set out
in the Broadcasting Act and promulgated by
the ITC. But whereas the successful applicants

FRANCHISE BIDS 5.

IMEGALOMEDIA e |

MEANWHEE, BEHIND
CLEED booRS

1 PPOGRESS

grai]
Brisiilitic el

are unlikely to fall foul of the ITC they could
fall foul of the siock market. After only one
year of broadcasting the original owners can
be bought out.

The CPBF believes the Broadcasting Act
will have a profoundly destabilising ¢ffect on,
initially, the ITV network but also the BBC.
Who, for example, will be running the ITV
network and choosing the programmes which
generate the audience numbers the advertisers
wani to pay for and thus fund the franchise
applicants who are currently throwing their
cheques at the ITC? In the past it has been the
five biggest ITV companies who have
disbursed of the network’s £450 million
budget in consuliation with the smaller
companies and the IBA. The ITC does not say
what the new networking arrangements will
be. The Broadcasting Act simply demands
that the franchise holders come up with a
workable system by the end of January 1992,
just three months after they win their licence.

Since the original White Paper
Broadcasting in the 90s Quality, Choice and
Competition was published in November
1988, the CPBF has campaigned against the
view that broadcasting is simply another
product or service like any other economic
activity which is best provided by competition
and market forces. Whatever the limitations in
ils application, public service broadcasling
meani, until the Broadcasting Act, a sysiem
regulated o ensure high quality, balanced and
universally accepled output with the BBC
funded by a licence fee and ITV and
commercial radio raising income from selling
advertising. The 1wo systems competed for
audicnces but not for revenue,

The renowned American journalist
Edward R Murrow wrote in 1958: ‘This
instrument (broadcasting) can teach, il can
illuminate; yes, and it can even inspire. But in
can only do so to the extent that humans are
determined 1o use it to those ends. Otherwise
it is merely lights and wires in a box.” That is
why broadcasting should not be just about
cash bids and ‘economic activity’ but about
social and cultural values, informing viewers
in a democratic society and providing access
as well as, enjoyment, escapism and much
more,

Granville Willlams

.ow
oYU

...and the workers pay

Media workers are the [irst victims of the
franchise auctions. Incumbent companies are
already cutting their in-house payrolls. If they
are outbid by the new ‘publisher-contractors’
over half the 10,000 jobs in the ITV nciwork
could go. [Job levels are indicaled in square
brackets]. Print and broadcasting interests are
inextricably combined in the bids.
Cross-media ownership and concentration
will be the norm.

In the lucrative London region both Thames and
LWT propose 1o axe another 204 jobs apicce.
Thames with 1,230 in-house staffl will face
competition {rom Carlton TV [360] and the
Branson-Frost consornium, CPV-TV [162). LWT's
640 staffers must fight off a bid from London
Independent Broadcasting (owned by Polygram
and a plethora of independents) with only 275. The
paticm is repeated in all franchise areas.

EMAP and the Datly Telegraph, with expericnce
of slimming down in the print scctor, have a stake in
Three East [300], which is challenging Anglia
|600], as is CPV-TV [266].

Wearing a different hat, the Daily Telegraph has
got inlo a crowded bed with I'TN in Daybreak TV's
[360 including ITN] bid for TV-am's {400]
breakfast license. They each have a 20% stake as
have Carlton Communications and MAI
Broadcasiing, leaving just enough room for NBC
(15%) and Taylor Woodrow (5%) to snugglc in.
TV-AM’s other rival, Sunrise [ 140,15 an even more
cxiraordinary menage, with the Guardian/MEN
(15%) and Walt Disney (15% ) under the covers with
LWT and Scotiish TV, 20% cach,

The Wales and West licence, straddling twao
countrics with conflicting viewer demands and
problematic advenising profiles, has surprisingly
attracied bids from four companies. Incumbents
HTV [700] have been lopping off stalf in all
dircctions. HTV arethreatcncd by Merlin TV [340],
backed by Associated Newspapers, who share a
stake in Bristol United Press with David *soft-pomn’
Sullivan. United Anists, (who won the Avon Cable
franchise claiming collaboration with HTV), have a
20% stakc in C3IW Junder 300), along with Ircland’s
state broadcasters RTE (10%). And C3IWW [425) is
the guise under which TSW [290] has hedged its bets
on winning the south west of England franchise by
bidding for its neighbour.

Associaied Newspapers are afier south west
England too. They have a 20% stake in Westcountry

TY [167], as docs privatised South West Waier, and
Britany Fernes (15%), conjuning up the intriguing
prospect of a single meter sysiem for piped waterand
programmes. Those recalling the Cameclford
petsonings can rest assured — the Daily Mail will
not be delivercd down the tubes.

If'TVS |B00) retains its licence for the south and
south cast of England, the Daily Mail will be in there
100, offering 1o bankroll the cash weak company
along with Canal Plus and Compagnic General des
Eaux. These modest men Branson and Frost make
the thind bid with CPV-TV [31B]. Meridian TV
[373] (MAI, owned by SelecTV and Central TV) arc
also running here as are Carlion [400].

Yorkshire TV [1,296] is challenged by White
Rose TV [293], a homegrown hybrid fcawring the
Barnsley Chronicle, Huddersfield Examiner and
HNalifax Courier Groups and production company
Chrysalis. They face invaders Viking TV junder
300] led by Sir Trevor Holdsworth, now recovered
from his bumpy landing with BSB.

Thompson Regional Newspapers have joined
forces with the Duke of Abercorn to fight for the
Nonhem Ireland licence as TV-NI [160), taking cn
Lagan TV [unspecificd], run by Barry McGuigan's
former manager Bamey Eastwood, and backed by
funds from the Republic. Ulster TV [280)will not be
resting on the ropes. I hopes 1o be holding the centre
of the ring when the dust seutles.

In a predatory bid for Tyne Tees' [323] licence,
Border TV has giant Granada as a minority
sharcholder along with the Neweastle Chronicle and
Journal in its North East TV consorttum [210].

Granada is concenirating its cnergics on a more
cven struggle for its license against horth West TV
|425]. Regional ncighbours Yorkshire and Tyne
Tees (10%:) and Yorkshire TV {20%) have combined
with Trinity Imiemational, the holding company that
publishes the Liverpool Echo and Daily Post, 10
wrtest control from Granada's 1,077 staff with little
more than a quarter of that number.

Employees of Channel TV [98] have gone for
the throat of their ersiwhile bosses who have held the
franchise for 30 years. CI3 [54], led by John
*Bergerac’ Nettles, aim 1o take the tiniest segment
of the C3 audience and adventising revenue cake.

If you are looking for a stable carcer in TV
broadcasting apply 10 Central TV [997], Border
TV [140], or Scottish TV |600]. There are no
challengers for their licenses this time round.

Mike Jempson




6. ADVERTISING STANDARDS

Selling sexism...
...and fighting it

In her report*on the portrayal of
women in advertising, Suc Phipps
finds hersclf in the same position as
most women who make complaints to
the Advertising Standards Authority.
She has had to sugar coat her pill so
that the men in advertising agencies
(who have the most power and
influence) can swallow it without
choking and coughing it back up.

That said, it is a well-balanced report,
though perhaps a bit conflicting, since Phipps’
method is 1o accept all opinions as equally
valid and never strongly come down on one
particular side. But opting for the gentie nudge
approach, however, is no bad thing, for in an
industry as inundated with sexism as
adverting, it's a great step forward just to get
a bloke 10 read this booklet. And it is no good
spitting in the fellow’s face now that you've
got him moving in the right direction.

According 10 Matti Alderson, Director
General of the ASA, who spoke at the
December 1990 Advertising Association
conference on which this report is based,
women who complain about their portrayal in
advertising hold views that the general public
will come 1o hold in five years time.

Because of the slurs directed at those who
do raisc their voices it is no wonder that the
great majority keep their views to themselves.
And even if, as Phipps implies, a greater
number of women are not bothered by
advertising, one has to ask what they could
possibly have to lose by getting rid of the
stereotypes of thoroughly contented, but
hugely overworked and under-appreciated
housewives, pouting bimbos and women who
find chocolate orgasmic, Interesting this last
phenemenon was overlooked by both Kinsey
and Hite.

However, a random survey published by
the Advertising Siandards Authority in
Feburary 1990 showed that 76 per cent of
women and 62 per sent of men agreed that
‘using sex as a selling device in advertising is
offensive’. The reactions of the 2,128 people
broadly compared with an identical survey
among 117 people who had acwally written to
the ASA to complain about the portrayal of
women in advertisements, 95 per cent of
whom thought that using sex as a selling
device was offensive. The previous year the
ASA had only upheid three complaints out of
296 relating o the porirayal of women.

The gist of Phipp's report concentrates on
the views of the speakers at the AA
conference. These range from the reactionary
stand of Sue Toellworthy of BSB Dorland, who
says of complainants that *advertising is a soft

warget for people’s prejudices and obsessions®
— indeed Sue, so what are we to make of those
of male copywriters and art directors — 1o
Carol Reay of Reay, Keating, Hamer, who
feels that *advertisers are much more prepared
o negatively stereotype woman than men.’

Also on the panel was that rarest of things,
a feminist ad man Adam Lury, whose agency
Howell, Henry, Chaldecott, Lury included in
its founding principles a stipulation that they
would never sioop to using sexism to sell
products, He says that men like to use nudity
in adverts because they ‘have fun looking at
the pictures and casting and shooting it.’

If this is indeed the case, why can't thosc
men find some other way of getting their kicks
which doesn’t imply to the female population
of the country that their bodies are less
deserving of privacy than a man's body and
that the structure of society reserves the right
for men to look at naked woemen but ne vice
versa. By constantly exposing women, but
treating men’s bodies as something
sacrosanct, the media acts as if inhereni
female sexuality were either non-existent or
50 passive as to be totally in the service of the
male of the species rather than to each woman
herself.

Much is made of the question of
advertising’s role in society. Primarily of
course it is to sell the client’s wares, but does
it also atlempt to maintain an unsatisfactory
status quo or should it be pushing at the
boundarics of society and moving attitudes
forward?

Employing no small amount of selling
talent herself, Phipps emphasises women's
increasing purchasing influence (cars as well
as custard these days) and how ad apencies
must wake up to this new woman if they want
to continue to shift kit.

Advertising need not be a force for social
change. It can still be fantasy. It can still be
aspirational. What it should not be, however,
is a conduit for male sexual fantasies. It should
have respect for women's right to privacy over
their bodies. It should not, especially, distort
female sexuality in a way that is pleasing to
male advertisers and marketing men, and is
unsettling and uncomfortable to many women
including those that may not articulate what it
is they do not like about an advertisement.

We are not asking advertising people to
change society. On the contrary, it is sociely
that has changed and we simply want
advertising to reflect this.

Lizanne Cordwell
*Sue Phipps: The Portayal of Women in
Advenising. The Advenising Asscciation, Abford
House, 15 Wilion Road, London SW1V INJ
Tel: 071 828 4831

CODE OF CONDUCT
ON MEDIA SEXISM

The Campaign For Press and Broadcasting
Freedom opposes sexism and is committed to
promating an anti-sexist policy throughout
the media.

The media today are a major source of sexism.
Women are represented in a way that docs not
reflect the reality of women'’s lives. Press and
broadcasting in this way participate in the
sexual oppression of women by men. Besides,
the prevailing assumption in the media that
everybody is heterosexual offends and
marginalises lesbians and gay men. Those
who work in the media, whether in
origination, in production or in distribution,
are partly responsible for this sexism and
heterosexism and can play an important role
in ending it.

As a Campaign we are opposed to external
censorship. We believe however thal press
and broadcasting freedom includes freedam
from injurious content. We therefore support
a system of voluntary monitoring to eliminate
sexist material in the media.

We resist:

= gender siercotyping, including the
routine representation of women as
scx objects and as ‘"housewives’

« the neglect and racist portrayal of

black women and women of other

cthnic groups in the media

hostility to and misrepresentation of

lesbians and gay men in the media

the display of women’s bodies in the

media to appeal to male prurience

the erolic portrayal of children

trivialising or sensational media

treatment of instances in which men

kill, aitack or harass gitls or women

We seek to promote:

= 4 posilive representation of women
that reflects all aspects of their
contribution to working, social and
political life

+ anew usc of language to avoid sexist
terms

* tecognition of the women’s movement

as a responsible and necessary social

force.

equality of oppertunity and

employment for women in the media

= supporl for media workers who protest
against sexism in media content

* a right of reply for those adversely
affected by sexist material

AGM REPORT 7.

1991 Annual General
Meeting Report

Over 70 delegates aticnded the
Annuval General Mceting of the
CPBF on Sunday 28 April which
reviewed developments in the media
in the previous year and the
Campaign’s response.

Secretary Tom O'Malley explained how
the failure of BSB and its takeover by
Murdoch's Sky itlustrated two major themes
of the year: the devastating impact of the
recession on the media industry and the
continuing power of the transnational media
corporations. Media irade unionists had
suffered assault after assault as a result of
employers” efforts to deuntonise or cut staff
or both, The recent mergers of the print
unions, NGA and SOGAT, and the
broadcasting unions, ACTT and BRETA were
welcomed niot only as promoting strong trade
unionism in difficult times, but also increasing
pressure for media reform.

19901 was the year of the Gulf crisis. On
both sides of the Atlantic the media was
mobilised behind the UK and US governments
in a way which echoed the jingoism preceding
the First World War. The media’s almost
unqualified support for war had the effect of
silencing many well informed critics and had
illustrated once again just how unaccountable
the press proprictors and the people who run
broadcasting are. The CPBF had provided an
indispenszeble focus for shaping opinion and
raising issues of media freedom on these and
many other issues,

The unique role played by the Campaign
was reflected in the continuing stability of the
CPBF’s membership. Since the start of the the
year another two national trade unions had
affiliated — Manufacturing, Science and
Finance and the teaching union NAS/UWT —
bringing the 1otal to 28. The Campaign office
had been re-equipped with new technology
allowing origination of Free Press and other
publishing activities to be brought in-house

with the agreement of the NGA. This has
increased the topicality of our journal and
allowed us 1o professionalise the
organisation’s image.

Of major concern to delegates was
continuing lunding problems. While the
CPBF had climinated £12,000 of debt in the
past two years, the 1990 funding appeal —
along with membership the CPBF's only
source of income — had fallen nearly £8,000
short. The AGM approved an appeal for
£20,000 in 1991 to further the work of the
Campaign.

There was unanimous approval of the
Women's Section mation to approve the
CPBF Code of Conduct on media sexism (see
page 6). The Women’s Section had also been
active in lobbying for equal opporiunity
amendments to the Broadcasting Bill and
promoting the Bill of Location of
Pormographic Materials which would restrict
top-shelf porn to specially licensed outlets,

A major debate on a framework for media
reform in the 90s in the wake of the
deregulation of commercial broadcasting and
the continuving growth of media monopoly
was opened around the document Choice,
Freedom and Diversity: Arguments for a New
Media Policy. Following amendment and
further consultation this will become a basic
policy statement of the Campaign and be used
to identify specific campaigning objectives in
the run up to the next general election. A
molion moved by the MSF identified two of
these: it called on the next Labour government
1o break the ownership monopoly in the press,
and introduce measures financed by an
adverlising levy to assist the minority press to
sccure its fair share of advertising revenue and
display in every newsagents.

Faced with a plethora of new regulatory
bodies in the press and broadcasting the AGM
identificd the Campaign’s attitude to these
bodies. Delegates decided not 10 extend the
Campaign’s boycott of the Press Council 1o

the Press Complaints Commission (see page
two). This was a tactical decision which was
not counterposed Lo our ongoing campaign for
a statutory right of reply.

{t was also noted with concemn that the shift
in the ITC’s function from a publishing to a
licensing authority had placed fundamental
aspects of the policing of broadcasting in the
hands of the courts, for example, through the
exlension to radio and television of legislation
such as the Obscene Publications Act. The
ITC's own ‘impartiality code’, a last gasp
amendment 1o the Broadceasting Bill, was seen
as a fiction based on a fraud. The AGM also
called for the scrapping of the ‘sex and
violence’ quango, the Broadcasting Standards
Council, and iis replacement by an
independent research body which would set
its own agenda and be concerned with all
ethical issues in the media.

Finaily, the AGM expressed its support for
Liberty’s Northern Ireland Human Rights
Asscmbly, which will take place in April
1992, especially in relation to the area of
freedom of expression. This is a continuation
of the CPBF’s work against the suppression
and manipulation of information on the
northern Irish crisis and specific acts of
government censorship such as the
broadcasting ban.

CAMPAIGN FOR PRESS &
BROADCASTING FREEDOM

Office Tel: 071923 3671 (24 hours)
Fax: 071 923 3672

NATIONAL COUNCIL. 199192
Chair - Tony Lennon
Deputy - vacant;

Secretary -  Tom O'Malley
Treasurer- John Beck

Yossi Bal, Gail Chester,

Simon Collings, Liz Cordwelt,
Jeremy Gardner, Tim Gopsill,
Steven Gray, Owen Guerin,

Jon Hardy, Pat Healy, Mike Hicks,
Pat Ingram, Mike Jempson,
Helen Kuttner, Turlough McDaid,
Alf Parrish, Julian Petley,

Ann Pointon, Linda Quinn,

Vi Scotter, Granville Wiliams,



8. OBITUARY

John Jennmgs an appreC|at|on

John Jennings, who founded the
Campaign For Press and
Broadcasting Freedom, dicd on 24
May aged 54. He succumbed 1o cancer
after a long and painful illncss.

John was undoubtedly instrumental in
shaping the attitudes of lgrge numbers of
people in the labour movement on media
issues, His idea for *a campaign for a frce
press’ emerged from his involvement in the
Institute for Workers Control which he took
part in during the carly 1970s. His work as a
journalist, as circulation manager for Tribune
and editor of the Sogar Journal, gave him
enough practical experience o know how
abysmally trade unionists are treated by the
media,

John was concerned about how 10 establish
structures that would create an accountable
media, He wanted to influence the
programmes and policies of the main political
partics, but was aware of the need to develop
a movement that would gain legal changes. It
was his idcas that spawned many early CPBF
initiatives. These included the commissicn of
inquiry into the Press Council, which
published its findings under the title People
Against the Press, the Right of Reply
campaign, and the campaign for a legal right
aof press distribution.

The Press Council is now gone, largely
thanks to the Campaign’s efforts. The
industrial efforts to help health workers and
miners, which led to printworkers taking
strike action for the [irst time in decades in
order to pain rights of reply, were directly
inspired by the CPBF. They also inspired the
attempis of several backbench Labour MPs
like Ann Clwyd and Tony Worthinglon to
promote private members bills o sccure a
legal right of reply.

The British political establishment rallied
and did the uswal Mdge, with the Calcuu
committee and ultimately ‘son of Press
Council® in the form of the Press Complaints
Commission. But the issue of media
accountability and the low ethical standards

of much of the media remain matiers of public
debate in a way that was not thinkable 12 years
ago.

All this and much more are tributes to
John’s integrity and concern for humanity and
Jjustice. It was these qualities that brought him
into conflict with the right wing Freedom
Association. As a result he has the honour of
being the only person to have forced the
Frecdom Association 1o drop a libel writ.

It was a remarkable battle. In 1983 John
wrole an article in Free Press attacking Brian
Crozier, a member of the Freedom
Association’s governing council. Crozier had
described General Pinochet's murderous
dictatorship in Chile as ‘one of the most
interesting cconomic and constitutional
experiments in the world today’. John, in his
usual forthright way, denounced the
apologists for torture and repression. They
sucd him, but John wanted to fight and a
defence fund was launched. It raised over
£20,000 and he offered to see the Freedom
Assoctation in court rather than back down.
Three years later they gave up. But John felt
cheated because he had amassed what he felt

was an unanswerable case. So he published it
all in Enemy Within: The Freedom
Association, the Conservative Party and the
Far-Right, repeating the ‘libel’. No further
action was taken — the Freedom Association
was beaten.

John had a long and honourable record as
a campaigner for human rights. I first met him
in 1960 soon after he arrived in south London
from his home 1own of Leamington, when he
was studying art at Goldsmith’s College. We
worked together in the Deptford Youth
Anti-racism Campaign, and on Saturday
afiernoons we took it in tums to make fiery
speeches from a scapbox on Deptlord
Broadway, denouncing the emergence of what
was o be a precursor of the National Front.

From this early sitreetwise political
apprenticeship he developed a formidable and
direct speaking style, which was used 1o
Laboutr's advantage in the October 1974
general election. He stood against the former
Prime Minister Ted Heath in Bexley, and
scored the biggest ever increase in the
opposition’s vole in the conslituency.

But Parliament was not for him. Super
efficient though he was, he was not keen to
become enmeshed in parliamentary
bureaucracy. His politics were informed by a
profound sense of humanity and justice and he
always wanled to get things done. So he threw
himself into seiting up ALCARF, the All
Lewisham Campaign Against Racism and
Fascism, which worked 1o expose the National
Front.

John was more than a political activist. He
was also a talented pianist, artist, graphic
designer and joumnalist. He always threw
himself into local activity, which was often
time consuming, unglamourous, bul
nevertheless essential: whether as & chair of
school govemors, helping pupils 1o produce a
school newspaper or organising events. And
whatever he did was done Lo his legendary
standards of perfection.

John is survived by his wife Vi, and his son
and daughter Ben and Ellen.

Mike Power

JOIN THE
CAMPAIGN
FOR

PRESS AND
BROADCASTING
FREEDOM

MEMBERSHIP RATES PEA ANNUM

1) Individual membership £10
b) Unwaged £5
¢) Household {2 copies of Free Press) £15
d) Supporting membership
{includes free CPBF publications)
e) Institutions {eg. libraries)

£20
€20

{includes 10 copies of Free Press, plus free CPBF publications)

I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name:
Organisation (if applicable)
Address: . . ... ...... ... . .....

Postcode

PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON E8 1NG

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Less than 500 members £15
g) 500 to 1,000 members £20
h) 1,000 to 10,000 members £40
i) 10,000 to 50,000 members £95
i) 50,000 to 100,000 members £185
k) Over 100,000 members £375
FP&4

Wernham Printers (TU): 4, Forster Rd, London N17. 081 808 1677




