JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
Sept /Oct 1991

No. 66 Price 40p

he third anniversary of the

Government’s broadcasting
ban on 11 Northern Irish
organisations will be marked this
year by a conference on censorship
and secrecy.

Censors and Secrets takes place on
Saturday 19 October, three years to the day
after the imposition of the ban. It aims to
involve more trade unionists in actively
opposing censorship by highlighting the
rising tide of censorship and secrecy in
Britain, not solely the broadcasting ban.

The ban itself barred from the airwaves the
voices of Sinn Fein's MP and its councillors
and the spokespeople for a number of other
organisations. With the imposition of the
restrictions Britain became perhaps the first
country in the world to ban a legal party with
an elected MP from being heard on radio or
television. It added new censorship to the
alrcady long list of television programmes on
Northern Ireland - more than 60 between 1970
and 1988 - cut or banned by the broadcasting
authorities at the behest of the government.

Censors and Secrets
10am to 6pm
Saturday 19 October
NATFHE Conference Centre
27 Britannia Street
Kings Cross, London WC1.

Credentials; £10 per delegate
from arganisations/25 for individuals.

Cheques to: Octobar 19 Canlerance, NUJ,
314 Gray's Inn Road, London WC1X 8DP,
For more details phone Tim Gopsill:

071 278 7916 ext 200.

Official secrecy is a British disease which
denies all of us the right 10 know what is going
on. It increasingly affccts trade unionists in
the workplace and as citizens. Workers are
denied information which could affect their
own health and safety and job securily, and
can face the sack if they blow the whistle on
company activities which are exploiting or
endangering the public.

The government’s Citizen's Charter
claims 1o support the opening up of public
services, making them more accountable. In
practice contracts are being imposed across
the public sector which prevent staff from
speaking out on what is happening in their
services. Health workers have been
disciplined for revealing the impact of
government cuts on the NHS. Rail workers
have been wamed they can expect similar
treatment il they expose faulty maintenance
work such as that which caused the Clapham
rail disaster.

Hundreds of thousands of workers are
gagged by the Oificial Secrets Act, The new
Act robs civil servants of the possible defence
that they leaked information in the public
interest, and makes such offences punishable
by imprisonment.

INSIDE:

- Colin Wallace on disinformation pp 2-3
- The broadcasting ban pp 4-5

. Stephen Dorril on smears pp 6-7

Workshops and plenary sessions al the
confercnce, led by representatives of the
unions most affected, will concentrate on
these issues.

+« The broadcasting ban and
censorship on Ireland. How should
trade unionists campaign {or the lifting
of censorship?

= Media censorship and security - the
Gulf War. How can media workers
challenge self censorship?

+ The Official Secrets Act - can it be
reformed or must it be scrapped?
What rights should public servants
have to inform the public?

* A Freedom of Information Act - the
public’s right to know. How could it
work to help trade unionists and how
does legislation work in other
countries?

+ Sccurity and surveillance - GCHQ.
Where does security end and state
subversion of legitimate wrade union
and political activity begin? What
should trade unionists be prepared to
do and what rights - including union
rights - should they have to resist?

Information at work. How do we

stop growing restrictions on workers’

rights 10 speak out?

The conference represents a new departure
in building opposition to the broadcasting ban
and censorship. Initiated by the National
Union of Journalists, the Conference is
already sponsored by the Campaign for Press
and Broadcasting Freedom, the broadcasting
union BECTU, the National Union of Civil
and Public Servants, the Inland Revenue Suaff
Federation, the National Communications
Union, the Campaign for Freedom of
Information and Liberty. Book now!

Jeremy Gardner (NUJ)




2. GAGS AND LIES

GAGS (1):
THE STATE

arly in 1990 a new, tough

Official Secrets Act came into
force. The Act replaced the
‘catch-all’ Section 2 of the old 1911
Act, which made the leaking of any
official information, however
trivial, a criminal offence.

Section 2 was finally discredited by the
acquittal in 1985 of Clive Ponting, a senior
civil servant who had leaked official
documents showing that Ministers had misled
parliament over the sinking of the Belgrano
prior to the Falklands war,

The government could still act against
leaks by applying for injunctions under the
civil law of confidence. But to the government
this law was badly flawed. It provided no
penalties. It could be used 1o ban a programme
or book but not to punish those responsible.
More importantly, it allowed a ‘public interest
defence’.

The Official Secrets Act 1989 puts jail
back on the agenda. Anyone leaking or
publishing protected information now faces
up lo lwo years imprisonment.

The Act applies to information about
sccurity and intelligence, defence,
international relations, information supplied
by foreign governments, law enforcement and
anything relating 10 a warrant authorising
tclephone tapping, mail inierception, or a
break-in by the security services.

In some areas, such as defence, the
prosecution would have to show that the leak
was al least potentially harmful. In others any
disclosure is automatically an offence, even if
the information is innocuous or has been
published before. All disclosures about
authorised telephone tapping or security
service warrants and disclosures of
information supplied in confidence by foreign
governments arc in this category. A journalist
could be imprisoned for something which
caused no demonstrable harm of any kind.

But the most oppressive aspect of the law
is the lack of any public interest defence. A
journalist or civil servant will not be able to
argue that a disclosure was justified because
it revealed corruption, negligence or
scandalous abuse of authority.

The Act was forced through parliamemnt
with restricted debate, disguised as a
liberalising measure, Former Home Secretary
Douglas Hurd called it *a charter for liberty’
and ‘an essay in openness which has no
parallel in the history of our government since
the war’. Nothing in the Act justifies those
descriptions.

Its real message is: if your choice is
between exposing wrongdoing and staying
silent, stay silent, That is why i1 is an
unacceptable, oppressive measure.

Maurice Frankel, Director,
Campaign for Freedom of Infermation

LIES

The propaganda war

he war in Ireland is fought on several fronts. One of the most vital yet
least exposed is the propaganda war. Disinformation - official lies - is
part of the armoury. Colin Wallace is a past master of the art who has the
unique experience of having been both a practitioner and victim of it. Phil

Chamberlain spoke to him.

Wallace entered Lisburn barracks, the
British Army's Northern Ireland HQ, as a
public relations officer in May 1968, just as
the civil rights demonstrations were
beginning. Being one of the few Irish people
there his local kmowledge proved invaluable.
Initially the work was routine.

‘We spent a lot of time showing journalists
around for “local boys" stories - after all there
is something chilling about sccing heavily
armed soldiers outside of Woolworths. As the
army got more involved with terrorist
incidents we had to deal with allegations of
harassment and brutality, all the kind of things
that happen when the army goes on the
offensive. As a unit we were doing a good job,
putting the army's side of things, not that the
army got it right all the time.’

This continued for three years up to 1971,
Wallace believes his role changed with the
failure of internment and the realisation by the
authorities in Whitehall that they were in for
a long haul. They decided 1o build up the
intelligence network. *MI5, MI6 and the army
set up a psychological warfare section, the
strategic arm of the intelligence side. Our role
was 1o provide the disinformation to cover
their aclivitics, false driving licences and so
on.” This department, operating under the
cover of the press office, had an extremely
well equipped photographic and printing
section. I lizised directly with the intelligence
community, at that time jointly run by MI5
and MI6.

Then, of course, came disinformation to
confuse the opposition. ‘We put out false
information on say, why certain bombs were
going off, so they wouldn’t be able 1o correct
their mistakes.” The actual process depended
on the story. If it was to cover up an
intelligence operation ‘information could be
attached to a disillusioned member of an
opposition group lo take the spotlight away
from the aciual source’.

*You could also produce a false
background brief and show it 10 journalists in
greal secrecy saying “you can't make usc of it
but I'm allowing you to read it” - knowing full
well that if you gave it 10 the right persen it

would be out in the open in 20 minutes,
coming from the journalist and not from you.
Or you could get a story printed in an overseas
paper first, get the cutting back and show it 1o
the journalists here.’

In hindsight some of the stories planted by
Wallace's team seem ludicrous: pictures of
Russian submarines supposedly off the Irish
coasl, stories of Vietnam veterans helping the
IRA. Why were journalists and newspapers so
gullible? Wallace is not totally surprised.

*The slightly more bizarre stories had the
most appeal because journalisis® natural
inclination is to get something really different,
Providing you prepare the ground properly,

‘Wallace is an
embarrassment now not
just to the authorities but
to the press. Journalists
and newspapers have been
shown up as conduits for
disinformation.’

and have corroborating evidence, it will work.
The inclination is not to believe, but decp
down the journalist wants it 10 be true, If there
is a more then even chance it is true or, 1o be
more cynical, you get someene who agrees it
can’t be disproved, they will run it. But you
got to target the right newspaper and then the
reporter.”

Even the best were fooled. Others scemed
to have made it all too easy. ‘Reporters came
across who never went near the IRA. They sat
in their hote] rooms and wrote their stories and
their sources were the Northern Ireland
Office, the RUC press office and the British
Army press office. Now we say this thing
about the IRA. The journalists can’t check it
and even if the IRA deny it they are not going
10 believe them - and the editor wouldn’t print
it anyway.’

Wallace is an embarrassment now not just
to the authorities but to the press. Journalists

GAGS AND LIES 3.

After years of official denial the governmenlt appointed David Calcutt QC to investigate
Wallace's claim that he was unfairly dismissed in 1975. In August 1990, Calcutt agreed
and recommended the Ministry of Defence pay £30,000 compensation.

and newspapers have been shown up as
conduits for disinformation. It is an
uncomfortable experience for them which has
helped government attempts to diseredit him
using the same methods.

For years the authorities were able to divert
media attention away [rom Wallace's
allegations - the cover up by leading Unionist
politicians and the security services of the
sexual abuse of children at Kincora boys
home, and operation Clockwork Orange
against Harold Wilson and the 1974 Labour
government - by secretly rubbishing him as a
Walter Miuty figure. This culminated in a full
page haichet job by David McKittrick in the
Independent on 2 September 1987,

In fact it was Wallace's refusal to get
involved in this second propaganda war,
working against the government he was
supposed 1o be serving, and the Kincora
cover-up - the true story he leaked but could
never get printed - that eventually led to his
dismissal,

In 1973 a new intelligence supremo was
appointed to overcome rivalries between the
different intelligence services. He was an MI5
officer and his appoiniment coincided with the
cxpansion of MI5's F branch which dcali with
domestic subversion and industrial unrest.

*There was growing paranoia in the
intelligence communilty about the
implications of a Labour government in
power, mainly due to the unilateral
disarmament policy and the attitude 1o the
Common Market. Pressure was being applied
by the American’s who funded part of their
intelligence and co-operated on electronic
warfare and satellites.’

Under the 1947 UKUSA Treaty Britain
shared information with the US, Canada, New
Zealand, Australia and Britzin, ‘The US was
going through a period of great paranoia at
home and saw the prospect of a politically
suspeclt UK government withholding

information. Added to which they were
suspect of British intelligence and Wilson
himsell.’

Wallace feels the smears spread as part of
Clockwork Orange had a discemible effect,
*When you think of Harold Wilson now, what
springs 1o mind? The tales of positive vetting,
illegitimate children, communist influence.
How effective it was [ don’t know but
everyone I've spoken to has heard one of those
stories.’ Presumably the same is true of his
work in Ireland.

Wallace has a warning here for any future
Labour government. *The Labour Party don't
want to believe it but after the next election
the same thing could happen again. Parliament
has to defend itself against the misuse of the
intelligence services.” The same applies to the
media.

Ironically Wallace was eventually
dismissed in 1975 on the charge of leaking
classified material to a journalist. His cover
job title did not admit his true role and it was
under that he was disciplined. In a Kafkaesque
hearing he found himsclf dismissed ‘under my
false job description by people who knew it
was false’. The importance MIS anached 10
Wallace and what he knew exiended to
framing him for manslaughter, for which he
served six years.

Sixteen years later Wallace stands part
vindicated by the Calcutt inquiry which ruled
he had been unfairly dismissed. He is still
struggling with the media 10 establish the truth
of all his story. The rest of us are no nearer
reading or sceing the truth about what is
happening in Northern Ircland. The
propaganda war continues,

Further reading:

Who Framed Colfin Wallace? by Paul Foot
Described by Robert Kee in The Spectator
as’ the finest and most alarming example of
investigative journalism | have ever read’
Available price £5 70 (inc p&p) from CPBF

GAGS (2):
WRITS

henever pressure mounts for
a statutory right of reply,
newspaper proprietors are the first
to scream against state interference

in the press.

No such qualms inhibit them when it
comes to issuing their own pagging wrils
which constitute not just pre-publication
censorship but a denial of freedom of speech.
Following his acrimonious departure from the
Mirror, ex-cditor Roy Greenslade had the
following summons served on him in June by
Mirror Group Newspapers (prop. R Maxwell).

‘l. An injunction 1o restrain the Defendant,
whether by himself his scrvants or ageats or
otherwise howsoever from:

a) making or publishing any statement or doing any
act which it might reasonably be expected would
damage the reputation of:

i) the Plainuff [MGN]: or

ii) any holding company (within the meaning of
Section 736 of the Companies Act 1985 the 'Act’)
for the time being of the Plaintiff; or

iii) any subsidiary companies (within the meaning of
Section 736 of the Act) for the time being of the
Plaintiff any of any such holding company:

(thc companies referred 10 in paragraphs (i), (ii) and
(iii) hercof being together referred 10 as the
*‘Companies"),

iv) any company in which any of the Companics 15
the holder of not less than 20% of the equity share
capital or to which any of the Companics renders
substaniial managerial, administrative or technical
services:

(the companies referred to in paragraphs (i), (ii), (iii)
and (iv) hercol being together referred to as the
‘group’).

v} Robert Maxwell or any other dircctor of any of
the companics referred 1o in the Group:

b} not to divulge, or make use of, for his own benefit
or purposes or for the benefit or purposes of any
other person, firm, corporation, company,
association or business entity (cxcept as required by
law} any trade sccrets or confidential information
{including but not limited 10 tertns of contracts or
arrangements, existing and poiential projecis,
budgets, finances, information regarding customers,
clienis or supplicrs, disputes, legal procecdings,
business development and/or marketing
programmecs and plans) belonging to or which relate
to the affairs of any company in the Group, or any of
their cusiomers, clients or suppliers, which has come
to his knowledge during the course of his
employment by the Plaintiff;

2. An cnquiry as to what damages may have been
suffered by the Plaintiff arising from a breach by the
Defendant of an agreement in writing between the
Plaintiff and the Defendant made in or about March
1991....'

Similar wrilts arc often served on papers
and journalists by powerful corporations and
individuals to stop public scrutiny of their
aclivities.

But do net feel sorry for Greenslade, The
former Maoist [rom Bagenham has just signed
up as consultant for Today (prop. R Murdoch)
commenting: ‘It will be a pleasure 1o go back
and work for a proprictor who understands
newspapers.” Plus ¢a change., ..



4. BROADCASTING BAN

Ireland: The censored subject

On October 19 1988, the then Home Secretary Douglas Hurd announced
to the House of Commons that he had issued notices to the BBC under
its Licence and Agreement and to the IBA under the 1981 Broadcasting
Act, prohibiting the broadcasting of direct statements from eleven
Northern Irish organisations and any person supporting or inviting
support for these organisations. Three years on Sharon Copeland and Mick
Gosling look at the impact of the ban and the challenges to it.

The banned organisations included eight
loyalist and republican paramilitary groups
which were already outlawed and one legal
loyalist paramilitary group, the Ulster
Defence Association. The other two
organisations were legal political parties: Sinn
Fein and the smaller hard-line Republican
Sinn Fein.

Ironically, these powers of veto on
broadcast matters had last been used in 1964
by Tony Benn. As Postmaster General he had
issued directives to the BBC and IBA 1o
refrain at all times from broadcasting matters
which used subliminal techniques. Douglas
Hurd offered two justifications for his rather
cruder ones.

Hurd asserted that the appearance of
representatives of these organisations in
broadcast coverage had ‘caused widespread
offence 10 viewers and listeners throughout
the United Kingdom®. Secondly, the broadcast
media provided an ‘easy platform to those
who use it to propagate terrorism’. (Hansard
19 Octlober 1988) These tendentious claims
did not obscure the fact that a legal political
party was the real object of his attack.

Two weeks later, during the House of
Commons debate on the ban, Hurd quoted
approvingly from one Irish newspaper: ‘Sinn
Fein are not being silenced...merely put in
their place,” In the last general election Sinn
Fein had won 80,000 votes - 40 per cent of the
nationalist vole. These voters were the ones
being put in their place: the ban effectively
disenfranchised them, denying them the right
10 hear their own representatives and telling
them they did not hold a legitimate political
opinion. It further denied the wider public the
right to full information and debate on the
Northern Irish crisis.

In questions to the Home Office it emerged
that Douglas Hurd’s claim of widespread
offence to viewers and listeners was not based
on actual complaints to the broadcasting
authorities, but on a MORI poll conducied on
behall of Reader's Digest in 1988, This
claimed to show that 69 per cent of those

interviewed disapproved of terrorist
organisations being allowed to express their
views on television.

But no republican paramilitary
organisation had been interviewed on
television since 1979, when a spokesperson
for the Irish National Liberation Army was
interviewed in the wake of the assassination
of Airey Neave. The BBC's audience research
at that time showed 80 per cent of vicwers
sampled supported the decision to broadcast.
A year after the ban was introduced John Birt,
the BBC’s deputy director-general, argued in
the Daily Telegraph (16.10.89): *There is no
evidence the BBC can uncover that our
audiences are offended by responsible and
relevant journalism'. The IBA similarly
recorded no complaints.

What of the easy platform o propagate
terrorism? The only detailed research on this
claim has been that carried out by the Glasgow
University Media Group. In Speak No Evil,
The British Broadcasting Ban, The Media and
the Conflict in [reland, the Group reviewed
Sinn Fein interviews and appearances on
network ielevision news in the twelve months
cither side of the ban, October 19 1987 10
October 19 1989.

The study found just 17 formal interviews
with Sinn Fein on BBC News out of a total of
633 on Northern Ireland as a whole in the year
preceding the ban. By contrast Tory MPs and
Ministers were interviewed 121 times with the
then Northern Ireland Sccretary, Tom King,
being interviewed no less than 50 times. (p26)
Sinn Fein were given no studio interviews,
which confer status and allow for an exchange
of views.

Appearances where Sinn  Fein
representatives were seen or their voices heard
totalled 93. However, more than three quarters
concerned items dealing with violence, and
journalists’ questions were routinely hostile.
It ranged from: ‘How does i1 feel 1o be branded
one of the guiity men, Mr Corrigan...You're
very silent Mr Corrigan® (BBC1 18.00
9.11.87) to *do you feel that you have a better

line 10 God and God’s wishes than the bishops
and the clergy do?’ (BBC2 Newsnight
31.3.88). Such coverage hardly provides an
casy platform to Sinn Fein. (p42)

The ban itself had an immediate and
dramatic effect. In the six months following
the ban Sinn Fein's press office expericnced a
75 per cent fall in enquiries from print and
broadcast media, although newspapers were
not affected by the ban. Cver the year Lo
October 1989 BBC tielevision news
appearances fell 1o 34, a drop of more than 63
per cent. Of these appearances 20 were in
items about violence and nine of the
remaining 14 concerned the broadcasting ban
itself! (p37 and 39) 1989 was the twentieth
anniversary of British troops on the streets of
Northern Ireland, creating considerable media
interest.

‘Health wamings’ have at times been used
to indicate the effect of the ban. For example
a BBC ‘health warning’ on 14.8.89 stated that:
‘Under the povernment restrictions we cannot
broadecast the sound of an interview with a
Sinn Fein representative but we can report
that...' However, when on Inside Ulster (BBC
NI 21.1.89) an interview with Danny
Morrison was subtitled, it was decided 10 end
the practice for local news because, according
to one senior executive: ‘1t looked so dramatic
it looked like we were seeking to make a
point.” This decision was endorsed by an
editorial policy meeting and then exiended to
network news. There has been no general
policy of acknowledging that all reporting on
Northern Ireland is subject to the
government's broadcasting restrictions.

‘The government does not
want any views that are
contrary to their own
about Northern Ireland to
be aired. It is almost as if
they think that if they stop
criticism of their policy in
Ireland, the problem will
go away.’

David Miller,
Glasgow University Media Group

Formal censorship is compounded by the
problems of giving ‘health warnings’, voicing
over or reporting specch, and meeting tight
deadlines when everything has to be referred
upwards. John Conway, the former Editor,
News and Current Affairs, at BBC Northern
Ireland explained the problems:

*The perception has grown up that we can
still interview Sinn Fein about the state of the
roads, blocked drains or other innocuous local
issucs. Not so. Every broadcast interview with
a member of the party has to go through a
much finer filier and that’s what becomes so
lime consuming for editors and their
journalists...

BROADCASTING BAN 5.

‘To ensure that an interview with [a}
councillor could be broadcast, the news editor
at Radio Foyle had to check with me in Belfast
and I, in twrn, had to consult with senior
colleagues in London about potential legal
and policy implications before the green light
to broadcast was given. All that for the
cveryday voice of grassroots politics which
local radio is there to articulate.” (Aerial
24.1.89 quoted in Speak No Evil p22)

More and more Sinn Fein is simply left out
along with any critical analysis of the official
view of the Northern Irish- crisis which
portrays ils cnemies as ferrorist gangsters
lacking any political motivation. Anyone
dissenting from this standpoint becomes
simply an apologist for terrorism. That applies
to opposing the ban itsell.

*This step will provoke an immediate
flurry of protest from Sinn Fein and the
supporters of terrorism,” declared Douglas
Hurd. Hurd’s attempt to intimidate potential
opponents of the ban sat uneasily with his
assertion that: ‘The terrorist act creates the
fear, the direct broadcast can spread it. The
men of violence and their supporters have
used this access with skill. They do not hope
to persuade but to [righten.” Who is trying to
intimidate who?

As the government intended, the ban has
silenced many more voices than those of Sinn
Fein. Richard Stanton, a Brighton Labour
Councillor and Errol Smalley, uncle of one of
the Guildford Four banned from their local
radio stations. In November 1988 Ken
Livingstone received an internal BBC memo
to regional reporters which read: ‘It has
already become clear that it is the
government’s intention (o stop us carrying
actuality of figures such as Ken Livingstone
or Senator Edward Kennedy should they
express direct support for any of the named
organisations.’

History has o be re-written: filmed speech
of Eamonn de Valera and Sean MacBride was
banned from a schools programme dealing
with the history of Ireland.

In November 1988 the IBA banned The
Pogues song ‘Streets of Sorrow!Birmingham
$ix’ protesting the innocence of these men and
the Guilford Four. Under the terms of the
broadcasting ban the IBA deemed it 10 be
*supporting or soliciting or inviting support’
for a listed organisation because it ‘contained
a general disagreement with the way in which
the British government responds 1o and the
courts deal with the terrorist threat in the UK'.
(Observer 20.11.88) The ban was maintained
afier the release of the Guildford Four
because, in the words of an IBA spokesperson,
‘the Birmingham Six arc still serving
sentences as convicted terrorists’. (Sunday
Correspondent 22.10.89) The ban was only
raised weeks after the Birmingham Six were
freed,

As David Miller of the Glasgow University
Media Group says: ‘The government does not
want any views Lhal are contrary o their own
about Northern Ireland to be aired. It is almost
as if they think that if they stop criticism of
their policy in Ireland, the problem will go
away.'

19 October 1990: Broadcasting union leaders (| to r) Jake Ecclestene (NUJ), Alan Sapper
{ACTT) and Tony Hern {(BETA) deliver invoices to the BBC, ITN and Channel 4
demending they share the cosis of the legal challenge to the goverment's gag.

Both the BBC and IBA refused to
take legal action over the
broadcasting ban despite their
verbal oppaosition to it. Channel 4
received more favourable legal
advice but also declined to act. It
was left to the broadcast unions,
and the National Union of
Journalists in particular, to
challenge the ban in court.

The judgement was, however, that the
Home Secretary was acting within the very
wide range of powers given him by stawsie,
licence and agreement. On February 7 1991
the Law Lords dismissed the journalists’
appeal on the grounds that the freedom of
expression guaranteced in Article 10 of the
European Convention on Human Rights had
no bearing on the legality of the ban.

It remains to be seen whether the European
court will be more sympathetic but the outlook
is not hopeful. A parallel case brought by
journalists with the support of the NUJ and the
Irish general union SIPTU against Section 31
of the Irish Broadcasting Act - which bang
both the reporting and broadcasting of Sinn
Fein statements at all times including during
clections - was dismissed by the European
Commission for Human Rights in April 1991.

The Commission ruled that the journalisis’
rights 10 freedom of expression under Article
10 of the Convention had been infringed but
then said the restrictions had ‘a legitimate
aim’. The Commission produced an
extraordinary argument in defence of the ban
on clectoral broadeasts: *Equality of treatment
for citizens in the exercise of their right 10 vote
does not give the citizen a right to demand that
all political parties competing in an clection
be granted radio or TV coverage.’

And despite the fact that the Commission
knew that the Irish Supreme Court had wrned
down carlicr appeals against Secction 31 it
ruled: *The fact alone that their claim may be

unlikely 1o succeed does not mean there is no
effective remedy.’

Sinn Fein itself challenged the ban under
the 1973 Northern Ireland Constitution Act
which outlaws discrimination by a British
government minister against groups or
individuals on grounds of religious beliefl or
pelitical opinion. A Diplock Judge dismissed
the challenge in September 1990 on the
grounds that Sinn Fein did not have a
*legitimate political opinion’ and therefore the
Home Secretary was correct in imposing
censorship.

In a scathing editorial The Irish News
dismissed the ban as a ‘recipe for
totalitartanism’. ‘It suggesis not only that
there is such a thing as a “legitimate political
opinion” but zlso that the British Home
Secretary is the appropriate person 1o decide
on whether the views of political parties are
acceptable. It is now, according to Mr Justice
Carswell, periectly reasonable for 2 politician
in government to resirict the propagation of
opposing views because he considers them not
10 be “legitimate opinions™." Sinn Fein is also
off 10 the European Court.

So far every judgement that has arisen
from the legal challenges to Section 31 and the
broadcasting ban has confirmed that these
measures attack not just the freedom of
expression of those directly affected but
undermine the ability of the whole of society
10 operate demacratically. The longer they
remain and are legitimised the greater the
lemplation to exlend them 10 other groups and
the greater the pressure within the media to
steer clear of all controversial issues which
challenge the government.,

Further reading:

Speak No Evil, Glasgow University Media
Group £10. No Comment: Censorship,
Secrecy and the Irish Troubles, Article 19
£3.95 lreland: Censored Subject, Sinn Fein
£2 50 lreland: Propaganda War, Liz Gurtis
£9.95 All available from CPBF Add 10%
p&p mimmum 50p



6. RED SCARES

Granada, World in Action & MI5

ecent revelations that the American CIA used the Bank of Credit and

Commerce International to pay 500 British agents, including 80
working in the media, was a timely reminder of how seriously the security
services take the influence of newspapers and television.

In their new book Smear: Wilson and the Secret State (Fourth Estate £20), Stephen Dorril
and Robin Ramsay detail the machinations of the British secret state and its allies in the media
and the Conservative Party against the former Labour Prime Minister. Disinformation,
harassment, surveillance and media manipulation were all deployed against Labour MPs and

trade union leaders.

The notion of the ‘fourth estate’ reporting and exposing injustice takes a battering. Indeed,

the authors see sections of the media as a powerful butiress sustaining the secret state:

I

agents

of influence” ranging from actual agents of the security services, conduits of official lesks, to
senior journalists merely lusting afier official praise and, perhaps, a knighthood at the end of

their careers.’

With the announcement due in October 1991 on who has won the franchise bids for the ITY
stations, Free Press readers will be particularly interested in the antics of the security services
at the birth of commercial television in the mid-1950s. The traumatic experience of Conservative
electoral defeat in 1945 was blamed by some Tories on the BBC's *pro-Labour bias’. Winston
Churchill, for example, was convinced that the BBC was ‘honeycombed with communists’.

Conservative support for commercial television rested on the belief that the new stations,
tied to the profit motive, would redress the perceived imbalance, When Sidney Bernstein, head
of the successful Granada Cinemas and a well-known socialist, bid for the Northern franchise
the alarm bells started ringing within the sccret state.

In this article, specially adapted from Smear, Stephen Dorril relates the tortuous history of

Granada, World in Action and MIS5.

or thirty years World in Action

has shown a healthy appetite for
investigative journalism which has
largely been absent in the supine
world of current affairs programme
making. This partly explains why
the programme has suffered a
sustained attack by the Tories, who
since the Profumo Affair in 1963
have regarded Granada’s flagship
as a subversive threat. This long
running campaign aided by the
security services was initially aimed
at Granada’s founder the theatrical
impresario Lord Sidney Bernstein.

According to former MI5 officer Peter
Wright, Bernstein from a Jewish and emigre
family, whe joined the Labour Party in 1917
was 'a very suspicious character and had a
file’, This fat file was started in 1925 when
Berustein helped form the influential Film
Society which showed for the first time in this
country ‘classic’ Soviet {ilms. Special Branch
kept the Society under surveillance because it
was, as the Beaverbrook press putit, ‘engaged

in furthering the subversive propaganda of the
Bolsheviks™.

MI5 was particularly concerned about the
activities of the Society’s London agent, the
‘netorious communist” Willi Muzenburg. A
Reichstag deputy, Muzenberp escaped
Germany following the fire and went to Paris,
where he set up offices for a world-wide
anti-fascist campaign under the auspices of
the Comintern (the Third Communist
International). Muzenberg recruited
‘Comintern agents’ who were essentially
political agents; there is little evidence that he
recruited ‘spies’. To keep an eye on the
independent minded Muzenberg the Soviets
planted Ouo Katz on him, a Czechoslovakian
refugee and probable Soviet intelligence
agent. Katz became Muzenberg's contact with
the various British anti-fascist groups and, in
particular, with Bemnstein.

In the thirtics, Bernstein threw himself into
legitimate anti-fascist activitics. However, his
role in {inancing many of the international
campaigns drew him to the attention of MI5,
who viewed his friendship with communist
anti-fascists with deep suspicion.

In 1936 the anti-fascist struggle began to
focus on the problems in Spain. Katz was

instrumental in setting up a commiltee 1o
agitate apgainst the British Government's
non-intervention policy and he co-operated
closely with James Klugmann at Cambridge
and Bernard Floud at Oxford. Bernsiein
helped by donating a portion of his cinema
takings to the Joint Commitiee for Spanish
Relief.

As the Second World War approached,
MI35 stepped up their surveillance of Bernstein
and when he tried to visit Spain they refused
10 let him feave the country. In 1940, when he
was offered the post of Head of the Film
Division within the Ministry of Information,
the Ministry’s chief, Duff Cooper, was visited
by MIS5. Cooper was told that he could not
employ Bernstein because ‘Sidney was known
to visit the Russian Embassy every weck.
With this, they began to outline what
amounted to a formal declaration that Sidney
was a member of the Communist Party.” This
was untrue, Bernstein had never been a
member of the Communist Party nor had he
visited the Embassy. Cooper told MI5 1o gel
lost.

In 1940, Muzenberg, who had latterly been
imprisoned by the French Government,
committed suicide. In May, Otto Katz moved
to Mexico where he remained throughout the
war years. In 1946, equipped with a Czech
passport, he left for Prague, where he worked
for Soviet Intelligence. Accused of being a
British and Zionist agent during the nolorious
Stalin show trials, he was hanged in December
1952,

In the late forties, Bernstein was
introduced to the President of the Board of
Trade, Harold Wilson, who was responsible
for protecting the British film industry
through quotas on American films. Bernstein
was 1o the left of Wilson but the two got on
well and for the first time Bernstein
contributed money to the Labour Party. MI5
duly took note.

‘Conservative Party
enthusiasm for the new
service rested on the belief
that the BBC’s bias
towards the Labour Party
had been largely
responsible for the Party’s
1945 election success. The
commercial stations, the
Tories believed, tied to the
profit motive, would
redress the balance.’

In the mid-fifties, Bernstein’s Granada
Cincmas bid for one of the contracts for
independent television. The setting up of
commercial television was a long and often
bitter battle, which involved a good deal of
dirty ticks and the invelvement of free
enterprise pressure groups such as Aims of

THE LOBBY 7.

Industry. Bernstein, a known left-winger,
posed a threal.

Kenneth Clark, the man responsible for
issuing the new licenses, later revealed that:
‘Government circles put a good deal of
pressure on the Independent Television
Authority to turn down Granada’s
application’. Apparently, ‘there had been a
last minute wavering at the Authority over
Sidney’s reputed carly membership of the
Communist Party’. Clark, who knew the
Granada boss well, ‘made inquires of MIS5,
and was reassured that Bemnsicin was nol a
party member, He threatened to resign if
Granada was not given the contract.
Objections were withdrawn.®

Bernstein’s employment of known
left-wingers annoyed the secret state, In 1955,
L.abour MP Bernard Floud joined as an
executive, as later did Blunt's friend and
wartime intelligence officer, Leo Long,
believed by MIS5 10 have been working for the
Soviets. Three years later, the Daily Mail
started a campaign against Granada's
*socialism’ and soon ‘complaints from the
ITA, and protests from the advertisers, were
joined by attacks from the Conservative
Party’. During the Profumo Affair and the
1964 General Election particular atiention
was paid to World in Action. Right-wing
loathing of it continues 1o this day.

In 1967, when Wilson considered making
Bernard Floud a junior minister as 4 matter of
routine he received a security briefing. MI5
dug into their extensive files. ‘Wilson was told
that Floud, who had been an open Communist
al Oxford, had been recruited to the Soviet
causc by James Klugmann, and had recrvited
others.” By 1967 following the debriefings of
the Establishment traitor Anthony Blunt, MI5,
in the shape of Wright, had construcied a
complicated conspiracy theory based on
nothing more that guilt by association. It

centred around a2 supposed ‘Oxford
Comintern” which paralleled the infamous
‘Ring of Five' at Cambridge. The fact that
some of its members were now associated
with Granada suggested to MIS that a
Communist cell was situated there.

In the autumn of 1967, Wilson gave his
permission for Floud 10 be interviewed by
MIS. Floud admiued his past involvement
with communism but denied any connection
with Soviet intelligence. However, MI5
refused to believe his denial. Plunged into a
*suicidal despair’ by the death of his wife in
January 1967 and subject to a series of
intimidating interrogations by Wright, Floud
killed himself on the night of 9 Octaber. In
1969 against the advice of MIS Wilson
ennobled Floud’s boss, Bemnstein.

When the old guard in MI5S were replaced
by ‘the boys” and the subversive threat was no
longer seen to be the Communist Party but the
new left, attention shifted to the younger staff
at Granada. In the mid-seventies, M15 and the
Special Branch tried to recruit 2 number of
Granada employees as informants on their
World in Action colleagucs.

The expanded F Branch (domestic
subversion) within MI5 had begun a trawl
through the left in an attempt to siop the
movement’s ‘long march through the media
institutions’. Although such concepis are now
difficuls to take seriously the secret state still
views World in Action as a subversive threat,

In the continuing franchise battle, which
unlike the setting up of commercial television
in the fifiies displays little sign of sccurity
service invelvement - in the North West just a
rough, tough business battle between Granada
and Phil Redmond's consortium - the secret
state will be content to sit back and allow
commercial forces 1o eventually drive out
such investigative programmes.

WHISPERS

fter rebelling against the lobby

system of Government
‘briefings that never took place’,
The Guardian has quietly rejoined
the system. Not that you would
notice.

Despite its front page proclamations of
journalistic integrity when it left the secretive
briefings, the paper has returned not with a
bang but a whimper. The Scotsman is thought
likely to follow suit, having been excluded
from John Major's private ‘chats’ during the
coup crisis in the USSR, This will leave The
Independent as the only paper not openly
colluding with the government's off the
record briefings.

It was the Independeni that roundly
criticised the lobby sysiem when the paper
was first launched. Political editor Anthony
Bevins asserted that they would not be
attending these meetings to be spoon fed by
Maragret Thaicher’s Press Secretary Bernard
Ingham. At the height of his powers, Ingham
controlled a budget of £168 million and a
staff of 1,200 and held four imerlocking
spokespersonships.

Non-attributable briefings contributed o a
cloud of secrecy surrounding government
dealings. Accusations could be made with
impunity and allegations of abuses of the
systern were rife, with Ingham accused of
attacking Ministers via the briefings. In the
wake of the Independent’s decision Lo
boycott, The Guardian and Scolsman
followed suil.

However, since the boycou, material
obtained from lobby briefings via other
journalists has been widely used by these
papers. Journalists had the choice of using
these unattributable sources or going without
and persuading their colleagues to boycott the
lobby in lavour of an apen sysiem of
govermnment briefings.

Antagonism to the system has weakened
since Thatcher’s demise. John Major is
regarded as more open with the media and
Bernard Ingham was replaced by Gus
O’Donnell. Once the PM’s office agreed to the
Guardian's request thal quotes from the
briefings could be attributed 10 ‘Downing
Street sources’, and with the term gaining in
usage amongst the press and on news
bulletins, the Guardian decided 10 rejoin the
briefings for an ‘experimental period’.
Michael White, The Guardian's political
cditor, attended a briefing and deemed the
atmosphere less polluted.

The problem is that the whole system
stinks. Although maierial is more readily
acknowledged to have come from ‘Downing
Street sources’, Ministers are still being
allowed 10 evade responsibility for material
they wish the press 1o use. An unaccountable
government and unaccountable press serve
cach other’s interests to the detriment of open
government and democratic accountability.

Angela Kelly



8. NOTICES

1991 LABOUR PARTY FRINGE MEETINGS I

National Justice for Mineworkers/CPBF
Arthur Scargill President NUM
Peter Heathfield Genaral Secretary NUM
Dennis Skinner MP
Tony Benn MP
Mick Gosling National Organiser CPBF

Chair - Billy Ethérington Convenor NJM
7.30 pm Sallis Benney Theatre
Tuesday 1st October Grand Parade, Brighton
Women’s Section CPBF
Labour, Women and the Media

NW CPBF
Pressures Behind
the Screen:
Granada TV & the
Secret State
Stephen Dorysil

co-editor Lobster and co-author with
Robin Ramsay of Smear! Wilson and
the Secret State

Saturday 12 October
2.00 pm

Cornerhouse, Manchester

Tickets £2.00/1.00 concs.
Bookings on 061 228 2463

Jo Richardson MP Dawn Primarolo MP

Chair - Helen Kuttner National Council CPBF
1.00-2.00 pm Royal Albion Hotel
Wednesday 2nd October Old Steine, Brighton

Dissent, Democracy & Media Freedom

Tony Benn MP

Mark Fisher MP

Tom O'Malley Secretary CPBF

Linda Quinn Publicity Officer NCU

Chair - Tony Lennon Joint President BECTU/Chair CPBF

6.30 pm Royal Albion Hotel
Thursday 3rd October Old Stelne, Brighton

New Regional Media Guides

Two essential handbooks for community, arts and trade union groups. Both have up-1o-date
national and regional media listings and practical advice on what to do if you have a complaint,

Yorks & Humberside CPBF
Packaging
Politics:
Politicians & the Media

One day series of seminars in association
with Leeds International Film Festival

From the Archives

Detference or Defiance?

The Media’s Political Role

The Campaign Trail:

Speakers include Bob Franktin
Lecturer in Politics, Keele Univ., ed.
Televising Democracies. Nick Hayes,
Ed. Woerld in Action, Stephen Barneit,

Reaching Out (North West) South West Media Guide Saturday 26 October
Single copies £3.00 plus 40p p&p Single copies £3.00 plus 40p p&p 10.00 am - 5.00 pm
Bulk orders: details on application. Bulk orders: details on application. Leeds City Art Gallery
Send cheque/PO to Send cheque/PO 10 The Headrow, Leeds
North West CPBF, 23 New Mount Si, South West CPBF, 385 Fishponds Rd
Manchester M4 4DE. Tel 061 953 4013. Bristol BSS 6RJ. Tel 0272 652341

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFLIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £10 f} Less than 500 members £15
b) Unwaged £5 g) 500 to 1,000 members £20
J OI N TH E ¢) Household(2 copies Free Press) £15 h) 1,000 to 10,000 £40
d) Supporting membership i) 10,000 10 50,000 £95
CAM pA I G N {(includes free CPBF publications) €20 §) 50,000 10 100,000 £185
e} Institutions (eg. libraries} £20 k) Over 100,000 members £375

F O R P R E S S AN D (includes 10 copies ot Free Press, plus free CPBF publications) EPEs
I'We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £
BROADCASTING

Name . . ... ... ..........

FREEDOM Organisation (if applicable) . ... . . . .....

Address

Postcode . . . . ... ... ... ... .. .....

PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON E8 ING

Typeset by CPBF (TU). Printed by Wernham Printers (TU): 4, Forster Rd, London N17. 081 808 1677



