JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
Jan/Feb 1992

No. 67 Price 40p

WP‘UF

MAXWELL, THE MIRROR
AND DEMOCRACY

Roberl Maxwell was a media megalomaniac. In common with other media moguls who built world wide
empires in the 1980s he was contemptuous of any conception of press freedom. He boasted that his ownership
of newspapers gave him ‘the power to raise issues effectively’. In his own words he described them as a personal

‘megaphone’.

His apparent ability to make or break
the electoral fortunes of the Labour Party
through the editorial policy of his papers
created a formidable and insidious
obstacle to campaigns for media reform.
Faced with an overwhelmingly hostile
national press, the leadership of the
Labour Party was so [earful of losing
Maxwell’s backing that democratic
reform to break the concentration of
ownership in the press was written off the
political agenda.

Maxwell’s hunger for power and influence
made him as ruthless in his dealings with
colleagues, workers and political opponents
as he was with commercial competitors. The
so-catled ‘socialist millionaire’ - a personal
admirer of Margaret Thaicher and publicist-
in-chief for tin-pot despots throughout
Eastern Europe - was red in tooth and claw,
not in politics.

Maxwell was one of the first employers 1o
use the government's anti-trade union
legislation, tumning it against printers on the
Radio Times. When they resisted he smashed
up his own company's printing presses. While
Murdoch battled it out with the print unions at
Wapping, Maxwell took the opportunity 10
force through massive redundancies and
changes in working practices at Mirror Group
Newspapers. He triggered one of the longest
running disputes in British lebour history
when he sacked 23 workers al Pergamon Press
for taking part in a completely legal strike in
defence of union recognition and negotiating
rights.

Inside: Future of the Mirror p2

He personally authorised and led one of the
most sustained campaigns of character
assassination ever seen in the national press,
that direcied against Arthur Scargill and Peter
Heathficld of the National Union of
Mineworkers. Unlike Maxwell, the
discredited allegations against them of
financial wrongdoing and personal gain have
sunk without trace. Now documents stolen
from the NUM have surfaced in Maxwell's
safe - uncovered by the same fraud squad
which, at the Mirror's insistence, investigated
but found no case against the miners’ leaders.

Now we know that the man who was
lauded by the political and commercial
establishment as ‘larger than life’ in the
immediate aftermath of his death, was also a
crook who siooped so low as to bug the offices
of his colleagues.

When Maxwell was alive the web of
companies he controlled was so intricate that
even his former legal adviser, Susan Heilbron,
could not figure out the relationship between
them. She resigned afier working for him for
just seven months. Since his death the
revelations have flooded out: sharcholders
were lambs to be fleeced and pension lunds
convenient assets to be raided for financial
chicanery.

But, of course, we had been warned.
Inspectors appointed by the Department of
Trade and Industry declared in 1971 thal he
was unfitl to run a public company. This was
in the wake of the 1969 Leasco scandal when
Saul Steinberg withdrew his bid for Pergamon
because the accounts were notl accurale.
Maxwell had used transaciions from his

private family companies to inflale
Pergamon’s share price.

The inspectors® third and final report in
November 1973 was damning. Maxwell, it
said, *had =z reckless and unjustifiable
optimism which enabled him on some
occasions to disregard unpalatable facis and
on others to state what he must have known to
be untrue ... he is not in our opinion a person
who can be relied upon to exercise proper
stewardship of a publicly quoted company’.

Sir Walter Coutts, appointed chair of
Pergamon in 1969 to sort the mess out, had by
1974 turned the company round 1o solid
profitability. He offered a verdict on Maxwell:
‘He's so flexible, he's like a grasshopper.
There's no question of morality or conscience.
Maxwell is Number One and what Maxwell
wants is the most important thing and 10 heil
with anything else.’

Yet less than 18 months after the DTI
inspectors’ final report, Maxwell was back in
the headlines. He 1ok over the struggling
Scottish Daily News, produced by a workers’
co-operative in Glasgow, courtesy of a £1.2
million grant from the same Department of
Trade and Industry. The newspaper failed.
Maxwell went on.

But given the official warnings 20 yecars
ago, why was it only afier his death that all the
stories began appearing about his appalling
treatment of people and [radulent financial
dealings? One explanation is his penchant for
litigation. Those who wrole anything
remotely critical were subject o the casy
recourse of the wealthy bully - the courts.

cont. pi}

- franchise outcome pp4 - 5. PCC p 7, CPBF Conference p8.




2. MIRROR

MIRROR, MIRROR, BACK TO THE WALL,
WILL IT CHANGE OR WILL IT FALL?

he day following Robert Maxwell’s death, the Daily Mirror carried a sickening 15-page eulogy headlined ‘The
Man Who Saved the Mirror’. The fact that sales, which had topped five million in the 1960s and stood at 3.4
million when Maxwell took over, have dropped below three million today was passed over.

Columnists queued to praise him.
The editorial contrasted the ‘anarchy and
greed within the print unions and
cowardice and incompetence amongst the
management’ when the saviour arrived in
1984, with the paper today: ‘The Daily
Mirror you are reading today is strong
editorially, strong financially, strong
technologically and strong on integrity.’

Rarely has a newspaper had 1o ask for a
right of reply to itself. Within days, the
saviour had become the fount of all evil for
Mirror staff high and low. It was discovered
that Maxwell had siruck at something
fundamental to journalistic cthics and
integrity - their money. Mass conversion
followed.

In scenes reminiscent of former
Communist Party apparatchiks in the Soviet
Union falling over themselves to deny they
had ever been communists, Maxwell's loyal
servants revealed o the world that they had
always been dissident rebels against the great
satan. The former were more convincing.

Maxwell's reign at the Mirror was a
disaster from the start. He arrived pledging
editoriel independence. Within days he had
re-writlen a Geoffrey Goodman column on the
miners' strike. Foliowing the protesis of one
of the most experienced and respecied
industrial correspondents in the national
press, Maxwell begged forgiveness and
promised never to do it sgain. ‘I fooled mysell

CAMPAIGN FOR PRESS &
BROADCASTING FREEDOM

Tal: 071 923 3671 (24 hours)
Fax: 071 923 3672

NATIONAL COUNCIL 1991/92

Chair - Tony Lennon
Deputy - Kathy Darby
Sacretary - Tom O'Malley
Treasurer - John Back

Yosal Bal, Galt Chester,

Simon Collins, tiz Cordwaell,

Tim Gopsill, Mick Gosling,
Steven Gray, Jon Hardy,

Pat Haaly, Mike Hicks,

Pat Ingram, Mike Jempson,
Helen Kuttner, Turiough McDaid,
AH Parrish, Julian Petley,

Ann Pointon, Linda Quinn,

Vi Scotter, Granvllle Williams.

Fragpy v

Irro.

| A GREAT Gl VX LBATR

that he'd keep his promise,” Goodman said
after he left 18 months later.

Worse was to come. Under Maxwell, the
Mirror pursued the Sun in its down market
pursuit of readers. The topless pin-ups may
now have gone, but there was the appalling
use of full colour photos of the Hillsborough
victims, the witch hunt with Central TV
against miners’ leader Arthur Scargill, and the
brutal treatment of Mirror staff themselves.
Indeed, it was only the much awarded column
of Paul Foot, the incredible revelations of the
Cambodian holocaust by John Pilger and the
occasional crusading one-offs on domestic
issues which saved the Mirror from ignominy.

But no one seriously committed to
plurality of opinion and diversity in the media
as an cssential component of a democratic
society can afford to be neutral about the fate
of Mirror Group Newspapers. In the after-
math of Maxwell’s death the media was filled
with speculation about possible buyers for a
still profitable media group: the Pearson group
in Britain; the Italian Silvio Berlusconi’s huge
media group Finlnvest; the German
publishing giant Bertelsmann, and Kerry
Packer, the Australian media tycoon.

]J m]émuv
bt S TARS

U 1HI Mitior GOES UP FOR SALE 10

Mirror journalists decided that no longer
were they prepared to be pawns in the media
monopoly game. In the Mirror Comment
column on 6§ December 1991, a ringing
‘Where We Stand’ statement was published.
This reported the minimum conditions that
staff were prepared 10 accept from any future
owner.

*The Daily Mirror and our sisier papers
should not be sold to the highest bidder if that
bidder is not prepared to maintain the
traditions and principles we hold dear.

Of course the banks can sell the business
but they can never sell our hearts.

Any future owner must honour all trade
union agreements, continue the independence
of the editors from an owner’s interference
and maintain the papers® political and social
stance, inctuding their support for the Labour
Party.

These are our minimum conditions, laid
down at a mass meeting of Daily Mirror,
Sunday Mirror and People journalists and
they were not joking.

These journalists then gave a solemn
warning that they would [ight for these
principles.’

1992 is election year, Last time round in
1987, seven out of 11 national daily papers
were unequivocally pro-Conservative. The
Daily Mirror was the only mass circulation
tabloid that was pro-Labour. If, in the run up
1 the election its political impact is neutered
or switched to other political parties, this will
have an impact on the clection’s outcome.

Maurice Edelman in his The Mirror: A
Political History (1966) wrote: ‘Labour could
have won the 1966 election without the
Mirror's help, though not necessarily in the
face of the Mirror's opposition.” A 1992
verdict would have to be even more cautious
unless some way is found to ensurc the
survival of a lone Labour voice amongst the
tabloids,

A management buy-out is a scrious
possibility, although Mirror staff will want 10
consider what conditions and controls they
would need to exercisc over people who, until
recently, were more than happy to dance 10
Captain Bob's tune.

Nevertheless, the "Where We Stand’
column of 6 December conjures up a vision of
the Daily Mirror as a campaigning,
hard-hitting, fearless paper. A paper that we
necd, It certainly was not that under Maxwell
and a lot of people should examine their
conscience. But the Mirror does have a rich
and honourable history which needs 1o be
resurrected, and that is certainly worth
campaigning for.

The Independent

MAXWELL 3.

cont. from pl

When two hostile biographies appeared in
1987, Maxwell the litigant went on the
rampage. The first book, Maxwell: A Portrait
of Power by Peter Thompson and Anthony
Delano, was withdrawn. The second, Maxowvell
the Outsider By Tom Bower, sold out s
hardback run but got no further. Maxwell
blocked the paperback edition on three
occasions, going so far as to buy the
publishing company, Sphere, when it acquired
the paperback rights. In all, the author
received 11 writs,

There was another biography, a piece of
hagiography written by Joe Haines who first
opposed Maxwell's takeover of the Mirror
and then became his most loyal courtier. He
was paid by Maxwell himself 10 write the
book. This is the same Joc Haines whose
column in the Mirror, 5 December 1991, had
the title *He Who Pays The Piper’. How very
appropriate!

Arecent BBC Panorama programme, ‘“The
Max Factor’, which alleged the £1 million
Spot the Ball competition in the Mirror was
rigged by Maxwell so it could never be won
led, incvitably, to more writs.

But Maxwell’s readiness to use the libel
laws is too casy and convenient an
explanation. News organisations could have

nailed Maxwell if, instead of worrying about
the £200 per hour to employ specialist libel
lawyers, they had committed the time, effort
and money needed for painstaking journalistic
investigation of his activities. But this would
have gone against the sensationalism, instant
news and cut and paste journalism which
became prevalent in the press in the 1980s.
Shoddy work and sliding standards went hand
in hand.

In fact, Maxwell only started his climb to
the really big time in 1980 when he bought the
British Printing Corporation. He cajoled and
bullied the unions into redundancics and new
working practices. The former chairman of
Cortaulds hailed him as a role model: ‘If
Britain had six more Maxwell’'s the country
would have no more worries.’

Turning BPCC round also eamed him the
undying gratitude of the National
Waestminster Bank. Other top City institutions
followed. The merchant bankers Rothschilds
acted for him in the 1980s as did Samuel
Montagu. The latier launched Mimror Group
Newspapers on the market despite its private
reservations.

Politicians queued 1o be courted. Not one

but two former Attorney Generals, one
Labour, one Conservative, courted Maxwell

and sat on the boards of his companies. Lord
Silkin and Lord Havers, who between them
occupied the most senior legal position in the
country from 1974 10 1987, gave legal
respectability and an aura of legitimacy to
Maxwell's doings.

Then there were the top-notch accountants.
Whe better than Coopers and Lybrand
Deloitte? They audited the books of
Maxwell's most important companies and
pronounced them clean. And so more money
rolled in from the banks.

By 1987, thanks to BPCC and following
the acquisition of the Mirror group in 1984,
Maxwell was the biggest printer in Europe. A
year later he moved closer to his dream of a
global media empire when he bought
Macmillan, the United States’ second biggest
publisher, and Official Airlines Guide, for the
inflated price of $3.3 billion.

It was the move which probably broke him,
and many must have been aware of the money
that slushed around between his public and
private companies as he struggled against
financial collapse.

However this was the 1980s.The
deregulated economics of the Thatcher and
Reagan years created the opening for financial
crooks to present themselves as the
swashbuckling entrepreneurs of a freshly
liberated capitalism. It turned the minor
fraudster of Pergamon into a major pension
fund thief able to transfer hundreds of millions
of pounds between public and private
companics with apparent impunity.

As the Financial Times noted (7
December), Robert Maxwell had been around
for 40 years but only became a major tycoon
in the 1980s. ‘The conditions were perfect for
him and many other unscrupulous operators.
Financial deregulation meant huge lines of
credit were available from bankers unused to
working in competitive conditions. At the
same lime standards of auditing were going
from bad to worse, and the peneral willingness
10 comply with the spirit rather than the letter
of the commercial law was breaking down
under the forces of competition and greed
being unleashed on both sides of the Atlantic.’

The politicians knew, the City knew and
the media knew. Yet at his death they rallied
Lo pay tribute to the outsider who was truly one
of their own. Prime Minister John Major
wished us ‘to marvel at an extraordinary life,
lived to the [ull’. Neil Kinnock praised him as
‘a steadfasl supporter of the Labour Party and
a8 man with a genuine commitment to the
advancement of the British people’. Paddy
Ashdown thought him a unique part of our
national scene.,

Perhaps the bitterest pill to swallow is this.
Maxwell was never a newspaperman but a
power hungry businessman, Far from being
the saviour of the Mirror, the paper declined
both in sales and standards under his
ownership.

Whether the Maxwell years prove to be
simply a disastrous interiude in the history of
a once great newspaper or proofl of the
terminal decline of the popular press remains
Lo be seen.

Mick Gosling and Granville Williams



4. FRANCHISE AUCTION

THE PRICE IS WRONG

The sale of the century of commercial television is over. Viewers and workers in the
industry will be the losers. Andy Egan, research officer with the broadcasting union
BECTU, reviews the sorry saga.

The government’s self-proclaimed
shake-up of ITV completed its first stage
on 16 October 1991, when the
Independent Television Commission
announced the results of the franchise
auction required under the Broadcasting
Act 1990. Tronically, Margaret Thatcher,
the driving force behind the auction, had
to declarc herself ‘mystified ... and
heartbroken’ when her own favourite
company TV-am, got the chop.

The former Prime Minister is not the only
onc to be dismayed, albeit for different
reasons, at this farcical auction and the longer
term implications for British broadcasting.
One significant winner, however, was the
Treasury. Early estimates indicate that in
1993, the Channel 3/ITV companies will pay
£100 million more 1o the Treasury than they
would under the present levy system. In other
words there will be £100m less available for
programme making. In percentage terms, the
levy paid to government last year amounted to
seven per cent of revenue. The equivalent
figure for 1993 is estimated at 20 per cent.

The uneven outcome

The outcome of the auction (summarized
in Tables 1 and 2) was very uneven, and the
whole process looks increasingly ludicrous.
Firstly, in a professedly competitive auction,
only five out of 16 franchises were actually
awarded to the highest bidder. In three other
cases (Border, Scottish, Central} there was
only one bidder. The remaining eight
franchises, helf the total, were decided on
quality grounds, on criteria that have not been
made explicit by the ITC.

An obvious anomaly was the range of bids
as a proportion of expected revenue, The
greatest gainers were the sole bidders -
especially Central and Scottish - who obtained
lucrative franchises for minimal outlay. Al the
other extreme a number of very high bids were
ruled out on quality grounds, presumably
because, in the ITC's view, the bidders could
not sustain a high quality service while paying
off very large sums 1o the Treasury. This
would explain why TVS and TSW both lost 10
lower bidders. However, exactly the same
criticism could have been levelled at
successful bidders such as Yorkshire and
Tyne Tees, who are now commilted to very
high paymenis as a proportion of likely
revenue.

The uneven outcome means that there are
already some obvious stronger and weaker
players in the fuwre C3 network. Central,
LWT, Granada and Scottish look 1o have the

Successful
biddar

Incumbent

Thames Carlton

TVS Meridian

TSW Waestcountry

TV-am Sunrise

Table 1: Franchises changing hands

Backers/Partners

Carlton (90%)
Daily Telegraph {5%)
RCS Video (5%)

MAI (65%)
Central (20%)
SelecTV (15%)

Associated Newspapers (20%) Producer
SW Water (20%)

Brittany Ferries (15%)

Trillion {(10%)

LWT (20%) STV (20%)
Guardian (15%)
Disney (25%)

Carlton (20%)

Type of franchise

Publisher

Publisher

Producer

financial strength to play a major and
independent role. On the other hand, the
financial burdens on bidders such as Anglia,
Yorkshire, HTV and Tyne Tees may make
them economically weak and vulnerable to
takeover in the future.

The new entrants

Four incumbents lost to outsiders. Thames
was the biggest casualty, losing to Michael
Green's Carlion TV, which plans to operate as
a publisher-contractor. Publisher-contraciors
will commission programmes from
independent production companies rather
than produce their own programmes.

TVS lost to Meridian, which is chaired by
Labour life peer Clive Hollick and again plans
to operate as a publisher. TSW lost 1o
Westcountry, which is 20 per cent owned by
Associated Newspapers and chaired by John
Banham of the Confederation of British
Industry. Ironically, TVS and TSW were both
outside winners in the last franchise round,
displacing Southern and Wesiward
tespectively.

Apart from sympathy for those who stand
to lose their jobs, few, other than the former
Prime Minister, will regret the passing of
TV-am, which failed its quality threshold
some years ago and which outreached
everyone else in ITV in its anti-union policies.

It will be replaced by Sunrise, in which the
Guardian and Disney have significant stakes.

Judicial review

All of the above assumes that the outcome
of the auction remains in line with the ITC’s
original announcement. This, however, is
open to legal challenge through the process of
judicial review. Disappointed losers such as
TSW, TVS and TVN (which failed in its bid
for Ulster) had this option and TSW has
already won from the Court of Appeal the
right 1o a full review. Al the time of writing its
casc is before the courts.

Judicial review is a very risky option. The
focus is on how the ITC reached its decisions,
not on whether those decisions were right or
wrong. It is an expensive gamble, and even il
a particular challenge were Lo prove
successful, the likely outcome is that the ITC
would be asked to reconsider all applications
for the iranchise in question. [t would then be
perfectly passible for the ITC to award the
franchise to an applicant other than the one
making the challenge.

Industrial relations

The overriding immediate impact on
broadcasting staff will be in the form of
further redundancies and casualisation. The

et

FRANCHISE AUCTION 5.

number of jobs in ITV has already fallen from
16,000 in 1989 to 12,000 wday. A further
2,200 jobs are now at risk in the losing
incumbents, let alone any further shake-out
elsewhere.

Thames aim to lose 1,000 jobs by 1993 in
its plans to transform itself into an
independent producer, employing about 400
workers at its Teddington studios, with
possible interests in satellite and Channel 5.
Carlton, in taking over the Thames franchise,
plans to employ only 360 staff.

TVS (with 800 staff) and TSW (250 staff)
and TV-am (400 staff) have all announced
redundancies. In the case of the latter two
companies this is without any current
collective agreement on redundancy terms.
Meridian, the winner of the TVS franchise,
will operate as a publisher, with less in-house
staff, and Westcountry wishes 1o use personal
contracts for its proposed 167 staff.

Apart from the basic issue of job cuts posed
by the incursion of the publisher-contractors,
broadcasting unions will also be concemned
about further threats to working conditions
throughout the network and the need for
recognition and collective agreements with
newcomers. On a more optimistic note, the
unions have already come through a very
difficult period of restructuring and
rationalisation in the run-up to the auction.
The lessons learned, and in particular the
successful joint-union approach at local and
national level, means they are well placed 1o
make an impact in the coming period. [t is also
inevitable that there will be some increase in
production in the lead up to the franchise
changeover in January 1993.

Ownership trends

The outcome of the auction is not the end
of the story in terms of the ownership patiern
of ITV. In the first place, friendly takeovers of
small franchises by larger ones are now
allowed. There is continuing speculation, for
example, on the possibility of a Scoutish/
Grampian link-up.

More fundamentally, hostile 1akeovers
will be allowed from January 1994. At any
point a number of predators, who have
avoided the difficulties of the auction process,
may choose to enter the market. The outcome
is likely to be a greater concentration of
ownership in ITV as is anticipated even by
George Russell, Chair of the [TC.

Some changes are already in place: Carlion
has a stake in Central, which in tum owns 20
per cent of Meridian; LWT owns 20 per cent
of Sunrise; Yorkshirc has a close association
with Tyne Tees. We can also anticipate greater
interest from foreign companies within the
European Community. Currently, the only
significant presence is from the Italian media
group RCS Video, which has a 5 per cent stake
in Carlton, but when the market settles, others
may be tempted 1o enter,

Viewers lose out

The ultimate losers from the whole sad
process will be viewers. The result of a more

disjointed and badly resourced ITV network
will be poorer and less varied original
programming on television screens. A Labour
victory at the General Election could bring
some improvement for viewers with a more

é

stringent application of the ITC's quality
provisions. But a more fundamental review of
our broadcasting system will be necessary to
reverse the destructive outcome of the present
government’s broadcasting policics,

Table 2: The successful bids
Winner Bid (£) Bid as % Reason
of advertising revenue

Border 52,000 0.5 sole bid
Scottish 2,000 0 sole bid
Channel 1,000 0 quality
Central 2,000 0 sole bid
Anglia 18m 18 highest bid
Carlton 43m 20 quality
LWT 8m 5 quality
Grampian 0.7m 4 quality
Tyne Tees 15m 28 highest bid
Granda 9m 6 gualily
Ulster 1m 4 quality
Meridian 37m 22 quality
Weslcountry 8m 20 quality
HTV 21m 21 highest bid
Yorkshire 38m 30 highest bid
Sunrise 35m 40 highest bid

Broadcast



6. PCC

The Press Compliance Commission

ust over a year ago the government put the press on probation. It was given until mid-1992 to
put its own house in order or face legislation. As a result, the Press Complaints Commission
came into being in January 1991, operating a 16 point Code of Practice drawn up by a committee
chaired by Patsy Chapman, the editor of the News of the World.

Lord MacGregor, chair of the PCC, is
now pleading for more time. He claims the
PCC is working. Bul despite Lhe
well-publicised success of Clare Short
MP, a review of the PCC’s adjudications
reveal thar sell-regulation won’L work in
the next 60 years leave alone the next six
months. The PCC’s message to the press
is carry on regardless.

If you are a chicf constable, Conservative
councillor, upper class or a multi-national
company, there is a chance that the PCC will
take seriously complaints about inaccuracies,
failure to correct mistakes or invasion of
privacy. If you are Neil Kinnock, non-British,
non-white, gay or a peace campaigner, forget
it.

Clause 14 of the PCC’s Code of Practice
scems straightforward: ‘The press should
avoid pejorative reference to a person’s race,
colour, religion, sex or sexual orientation ...

Yet in its first six months of operation the
PCC upheld only one complaint of racism. A
letter in a Sunday newspaper from a Jewish
centre was headed by a caricature of a Jewish
figure. The complainant described it as
unneccssary, obscene and offensive. The
newspaper published both an apology and an
angry letter.

In dealing with anti-semitism there was no
talk of third party complaints, or ‘no prima
facie breach’ of the PCC code because a
group, not an individuat, was attacked. Yet
this has been the PCC's response in every
other case.

A complaint against a national 1abloid
headline, *‘Where the **** are the French’,
was dismissed on the grounds that Clause 14
*dealt with references to a specific person and
not unnamed groups of pecople such as “the
French™,

In an item about the Gulf War, a columnist
used the terms ‘lraqi wogs’ and ‘slimy
bastards® in references 1o Muslims. Racist and
insulting? No breach of the Code said the
PCC, ‘as the references were general and not
to individuals’. Similarly, the use of the word
*Krauts’ in a national newspaper headline
‘was not applied to a specific person so did not
amount to discrimination in the Commission’s
terms’. 3

A reader who complained that a magazine
called our European pariners ‘wops’ was told
that ‘a passing reference of this kind, not
pinned 10 an individual, did not breach the
Code'. The PCC actually managed Lo
recognise that a cartoon of a drunken Irish
man who thought a parking meter was a
restaurant was a racial stereotype. But as ‘this
was not applied to any individual’ the

complaint was dismissed. The PCC has
defined racism out of existence.

‘People’s sexual conditions and sexual
orientation are generally privale matiers on
which newspapers are not justified in
reporting or commenting,” warmns the PCC,
Except if you are a left-wing Labour
councillor in Lambeth. Councillor Rachel
Webb is transsexual and spoke on a television
programme about transsexuality in 1983. As
far as the PCC is concerned, that justified the
Evening Standard , Sun and Sunday Times in
rehearsing this fact when the papers reported
on Lambeth Council cight years later. One
wonders when a report will begin ‘the
seif-confessed heterosexual and Prime
Minister John Major ...’

And if you are gay? In a reversal of a
previous Press Council decision, the PCC
ruled that the use of the words ‘queer’ and
‘poofter’ to describe homosexual men in a
national newspaper article was not derogalory
and discriminatory under the terms of Clause
14. This extraordinary ruling was made on the
grounds that *a reference to sexual orientation
was necessary in the context of the article,

"

which was headlined "Quecer Street™.

Clause 4 of the PCC's Code warns that:
*Intrusions and inquiries into an individuals
private life without his or her consent are not
generally accepiable and publication can
only be jusiified in the public interest.’

Coronation Street star Chris Quentin
complained that the only reasen the News of
the World smeared an exclusive about his
sister’s life as a prostitute all over its front
page was because of her link to him. Chris
Quentin is not a particularly savour character,
and has seen fit 10 scll his own kiss and 1ell
stories to the gutter press in the past
Nevertheless, his complaint scemed fair. But
in an extraordinary adjudication, the PCC
dismissed his complaint because ‘he had
virally no privacy lefi to invade’.

Today newspaper gave major coverage o
a row between four youths and Neil Kinnock
while he was ticking ofT his daughter, together
with emphasis on her private life. Chucked in
were what the paper agreed were
unsubstantiated and malicious quotes which
Today claimed were ‘balanced’ by positive
ones. Typical gutier journalism without any
possible public interest. No problem, said the
PCC: ‘Leading politicians seck, experience
and must expect regular exposure in the press.
This article dealt largely in wrivia about Mr
Kinnock and his family in which readers
might be inerested. The PCC does not regard
it as malicious or as an intrusion into privacy.

The PCC has reminded complainants on
many occasions thal newspapers are under no

UK Press Gazelle

Lord MacGregor

duty 1o be impartial or balanced - presumably
in casc we had not noticed! When a Labour
agent complained about gross political bias,
back came the reply form the PCC: ‘Editors
arc entitled 1o 1ake a particular viewpoint, and
there is no obligation on newspapers, as there
is on the broadcasting media 10 be impartial.’

But Clause 3 of the PCC's Code says:
‘Newspapers, while free 10 be pariisan,
should distinguish clearly between comment,
conjecture and fact.’

So what did the PCC make of a report in a
national 1ableid on an anmi-Gull war
demonsiration headlined *Parade of trailors
who shame the nation’. The article went on 10

NOTICES 7.

POLITICS & THE
REGIONAL MEDIA

Are We Being Served?

It's election year - and the regional media will play its part in projecting the
policies and propaganda of the campaign.

A recent book, What News?, by authors Bob Franklin and David Murphy,
analyses Britain's local and regional press. Its conclusions are depressing.
Papers are local in name only and large corporations, often multinationals
determine the nature, policies and politics of local papers.

One section of the book is an analysis of the Yarkshire Post's coverage of

the 1987 election campaign.

What will happen this time round? And how will regional TV cover
the issues?

Public meeting:

Monday 24th February
7.30 pm
30 York Place, Leeds

Speakers include:

Bob Franklin, co-author What News?
Colin Bourne, National Union of Journalists
Plus representatives from regional press and broadcasting.

Further information: Tel 0532 429 696

Organised by the Yorks and Humberside CPBF in association with the
Regional TUC Media Committee.

describe peace demonstrators as ‘treacherous
misfits’, ‘slimeballs’ and ‘rat-droppings’ who
the columnist reckoned should be ‘banged up
in jail’. Merely a ‘robust’ picce said the PCC,
‘the writer was entitled to express his views in
this way’.

Slumping standards are not confined to the
tabloids. It was the Independent which chosc
to publish not only the names, but the
addresses and photographs of men charged
with indecency offences. The PCC dismissed
a complaint aboul this.

Some fair better than others. The PCC has
regularly used the excuse thai complainis
come [rom ‘third parties’ to refuse to consider
cases of discrimination in reporting. But a
Tory councillor had a complaint upheld
against the Brighton Evening Argus for
identifying and publishing the address of a
policeman who was the stepfather of a man
convicied for kidnapping. This, said the PCC,
was a breach of Clause 10 of its Code: ‘The
Press should generally avoid identifying
relatives or friends of persons convicled or
accused of crime ...

However, when a widow complained that
a newspaper report of a £14,000 damages
award 1o her for the loss of her husband used
her full address, the PCC dismissed it. In a
ruling of monumental hypocrisy, the PCC said
‘it would resist any attempt to restrict the right
of the press to report court proceedings and
their outcome’.

Swilfed full of the representatives of the
indusiry it is meant to be regulating, the PCC
is a rotlen borough. It operates double
standards, It defends lies and bias in the name
of editorial independence. It defends invasion
of privacy when it supports the interests of the
newspapers’ political masters. It does nothing
te promote high ethical standards, but excuses
the inexcusable.

In other words, the PCC is doing exacily
the job the government set it up to do: defuse
campaigns for specific measures to reform the
press, such as a statutory right of reply to
media lies, and ensure the government has its
kept press in the run up to the Election.

The PCC is a political fix. The CPBF looks
forward 10 its early demise.

Mick Gosting

An apology
and an appeal!

Production of Free Press has been
disrupted by the continuing financial
problems of the CPBF. Members and
affiliates will not lose out on their
subscriptions as these run on acycle of six
issucs. Our lunding appeal fell £10,000
short in 1991 leaving our full-lime worker
no alternative but to take another job.

The CPBF’s funding problems stem from
the fact thal our traditional sources of support
are themselves in financial crisis: local
authorities can no longer finance specific
projects; our loyal trade union affiliates are
having 1o cope with union busting, declining
membership and financial stringency.

The National Council has approved a
series of measures 1o minimise our costs. Free
Press is now typeset and distributed by
ourselves and our membership system has
been brought in-house. We have begun 1alks
with our major sponsars on developing media
training and advice packages. Our
pre-clection conference on Freeing the
Media (see back page) could be a major
fundraising event if well attended - so pleasc
book now. Individual members and local
affiliates have responded magnificently to our
financial appeals - and please keep the money
coming in. There are other ways you can help
the CPBF's work in addition to making
donations:

* set up local meetings and groups
* take out a regular standing order
* scll extra copics of Free Press

* send stories and articles in 1o us.

The need for the CPBF has never been
greater. We began in 1979, appatled by the
press coverage of the so-called ‘winter of
discontent’ and the bias of the press in the run
up to the General Election. Twelve years later
nothing has changed. Despite the much
vaunted hype of the print revolution, all but
onc of the new national newspapers launched
in the 80s has folded or been taken over.
Concentration of ownership has grown apace.
Both the BBC and commercial television have
faced ferocious government onslaught.
Swandards have declined and democracy has
been undermined by these developments.

The CPBF and its supporters can claim
some credit for the situation not being worse.
Our persistent campaigns and parliamentary
lobbying for a statutory right of reply and
against concentration of ownership have kept
the issue of media reform on the political
agenda.

The next Free Press will be @ hands-on
guide to monitoring and fighting media bias
in the run up to the election - rush in your
favourite examples now. And keep giving us
all the support you can and spread the
message! See you at the March conference and
the Annual General Mceting in May.



8. NOTICES

Notice of CPBF

Annual General Meeting
Sat 16 May 1992
9.30 - 4.30
NATFHE, 27 Britannia St,
London WC1

The 1992 AGM of the CPBF wil] take place
on Saturday 16 May.

Alt individual members are cligible to
attend and vote,

Affiliated organisations can send voling
delegaies on the following basis:

below 1,000 members, 1 delegate;

1,000 - 10,000 members, 2 delegates;
10,000 - 50,000 members, 3 delegates;
50,000 - 100,000, 5 delegates;

100,000 members and over, 10 delegaies,

a major one day

MOTIONS from individual members must

coneienceicn SATOROR TR
reformin g NOMINATIONS for the NATIONAL

COUNCIL, which meets monthly in
London, are invited in the following

t h e med I a categories: individual members, 6 scals;

members of the NUJ, 4 scats;

workers in print, 4 seats;
281‘h MarCh ‘l 992 workers in broadcasting, 4 seats;

other trade unjons, 4 seats;
] 0 00 - 5 00 other organisations, 6 scats;
- 2 CPBF regional groups, 2 seats each;
CPRF sectionsfsub-groups, 2 seats each.
Deadline for ominations to be received is

SATURDAY 2 MAY.
NATFHE
. a . REGISTRATION, Individual members and
2 7 BI’Ii’CI nnia St, delegales are urged to regisier in advance 1o
allow the national office 10 plan conference
London WC I pal:_ks_ and refreshments. We are asking
Underground/BR/Thameslink: King’s Cross individuals to make a contribution of £2
cach, and organisations & contribution c?t' £5
Participants inciude: Eric Barendt, James Curran, per delcgatc, to cover the cost of these ilems
and childcare.
Tony Lennon,jean Seaton, Denise Seatle. Plus speakers
from BECTU, GPMU, NCU, NUJ, and the Labour Parly. CHILDCARE AR A G
embers or delegates requinng childcare
5 facilitics are asked 10 contact the national
Conference fees (inciu'ding.!unch & refreshments): aifice not facer than SATURDAY 2 MAY.
Delegatles £15.00 individual: £7.50/£5.00 concs. We need details of names and ages of
Further details from children and any dietary or medical
. CPBF, 96 Dalston Lane, London E8 ING. Tei 871 923 347 requirements in order 1o plan proper
arrangements.
MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFLIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £10 f) Less than 500 members £15
b) Unwaged £5 g) 500 to 1,000 members £20
J O| N THE ¢) Household (2 copies Free Prass)£15 h) 1,000 to 10,000 £40
d) Supporting membership 1} 10,000 to 50,000 £95
C A M P AIG N {includes free CPBF publications} £20 j) 50.000 to 100,000 £185
) Institutions (eg. libraries) £20 k) Over 100,000 members £375

FORP ={= S S AND (includes 10 copies of Free Press, plus free CPBF publications) o
B R OA DC ASTI N G I/We want 1o join the CPBF and enclose a cheque/PO for £

Name . . . . . .. e e

FREEDOM Organis.aiio.niifapplicable).
Address . .. .. ... e AT LR i
POSIEOH0 s mesrees: Tl e mieemsaytss mme s eI S A s s

PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON E8 1NG

Typeset by CPBF (TL). Printed by Wernham Printers (TU}: 4, Forster Rd, London N17. 081 B0B 1677



