JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No. 68 Priced40p -

March/April 1992

ELECTION
WATCH 92

Dancing to the Tories tune

he election campaign in the
media started well before John
Major pressed the start button for
the official campaign. Already
pro-Tory bias has shown itself and
so has its potential effect on voters.

That bias exists is not in itself the
problem. George Orwell observed that
anyone who writes anything about current
affairs is almost certain to be biased on
account of having opinions. The problem
is this bias is only admitted on opinion and
cditorial pages, not in the selection and
content of ‘factual’ news stories.

The health of a genuinely (ree press
depends on its ability to scarch out and
present facts. In the most famous clection
scam of all times, the Tories deceived the
whole of the press and radio with a forgery
known as the Zinovicv letter and went on
1o win the 1924 ¢lection.

Nothing on so grand a scale has yet
happened in this election, despite the
desperate cfforts of the Sunday Times with
‘Kinnock’s Kremlin connections’. Bul
Conservative Central Office is still trying
with the circulation of a 259-page
scrapbook of cut, paste and stitch-up on
the allegedly *hard left’ causes supported
by Labour MPs.

Most of the media has relayed with
relish the stories dictated by the Torics.
Tales of Labour’s supposed plans to raise
taxes high, spend prolifically, cave in to
the unions and leave Britain defenceless
have received widespread coverage
despite having little foundation in reality.
Labour spokespeople may get a reply, but
the agenda is sct by the right.

In January acres of space and time
was given to the question: would a Labour
Government lifi the ceiling on employees’
National Insurance contributions in stages
or all at once?

This was not a very big issue
comparcd with the depth of the recession

r
L
!f'k_.-'.'-'

G

Buying votes? Kenneth Baker turns the election into a lottery.

and rising unemployment or the state of
our health, education and other public
services. And there was no comparable
atlempl to publicise the Tories’ own Lax
plans prior to the budget.

But the Tory Party was calling the
tunc and the press — not just the
right-wing tabloids but the broadshects
too — duly followed. The result? In two
weeks the opinion polls moved steadily
from giving Labour, on average, a
two-point lead, to giving a onc-point lead
to the government,

Three percentage points in the votcs
on polling day will more than likely
determine who forms the next
government,

Since then the relentless questioning
of Labour’s tax plans has continued.
There’s nothing wrong with such
questioning but many storics have been
based on false and frequently denicd
assumptions, and they have served o
distract auention from the government’s
own cconomic pcrformance.

Why does the press do this? Why are
its interests so tied up with the

Conservative Party? The main rcason is
its ownership.

All the right-wing tabloids and most
of the ‘heavies’ are owned by big
companics with considerable interests in
other countries or industrics. A third of
our national press is owned by Rupert
Murdoch. Eighty-five per cent of il is
owned by just three companies.

It’s a similar patiern in the provincial
press, where most cvening tilles arc
owned by six chains, themselves all part
of bigger publishing cmpires. Small
wonder there is such scant regard for facts
and so little diversity of opinion.

The CPBF wanis to establish just
what impact media bias has on the issues
discussed and the way people vote in this
clection. We are asking members and
supporters all round the country to be
Election Mcdia Monitors and check out
local media coverage while national
papers arc monitored in London. We want
to build up a picture of how the media

influences our democracy.
Tim Gopsill

Be a Media Monitor! See pages 2 and 3.



2. ELECTION MONITOR

THE CPBF
ELECTION

ELECTION MONITOR 3.

CPBF ELECTION COUNT 1992 - Monitor’s Daily Report
ELECTION COUNT 1992

Media monitor’s report MEDIUM MONITORED (tick box)

0 MORNING PAPER 0 EVENING PAPER 0 WEEKLY PAPER

NAME

......................... | TATION
COUNT 1992 GROUP OR BRANGH | L = ) T S
WHAT YOU SHOULD DO ADDRESS . ... ... oo
""""""""""""" PAPER/PROGRAMME . .. ... . . ... ... ELECTION COVERAGE ON c e .. ... (date)
ick a local paper — or a LOCAL NEWSPAPERS
R e e e MAIN NEWSPAPER/BULLETIN HEADLINE . . . . . . . . ... ...ttt
keep an eye on it right through the MORNING . ... .. ... ... ...
election campaign. .
The project is running for four weeks OWNEDBY ..., SUBJECT MATTER (tick box)
from MONDAY 16 MARCH TO SUNDAY
12 APRIL inclusive. If the election is not EVENING . ... ... .. ... ... ... ... ..., 0 ECONOMY 0 UNIONS 0 DEFENCE 0 IRELAND
;‘alledt;ord!l tA|:lrlll, [:Ie;se sitart monltot('lll:g OWNEDBY .. e 0 NHS 0 EDUCATION 0 DEVOLUTION 0 PERSONAL/SMEARS
Tom £ date the clection IS announcea to - .
the first Sunday after polling. The aim is to WEEKLY (inc.Sundays) . ..................... 0 EURCOPE 0 OTHER (specify)
cover the official campaign, and the way the OWNEDBY . . e e

oulcome is covered.
For newspapers, just log the contents of the

Length of story, including headline(s), column inches

front page and leading articles. This should be BBCRADIOORTV ... ........... ... ........ Length of bulletin item, minutes/seconds . . . . . . .. o e e e e e
done cven if the election campaign is not DAILY BULLETIN . . . . .. ... . . . i
covered. For broadsheets, with a number of ITVCOMPANY . .. ... ................... ASSESSMENT OF BIAS (tick box)
stories, you will have to use your judgement
on what the main story i5. Onradioor TV, log DAILY BULLETIN . . . . . . .. . . e 0 neutral
the bulletin headlines of the programme you COMMERCIAL/COMMUNITY RADIO STATION . . . .. ... ... CONSERVATIVE
1 . N . . .

To be an Election Media Monitor DAILY BULLETIN . . . . . . . e e et e 0 very pro- 0 tairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-
involves a commitment to checking onc LABOUR
focal m“d'“‘;'l‘ _T‘:,“"y LA 0 very pro- 0 fairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-
nc“:s‘l,’:r; r;;::‘ eo :: evc:‘;“:rg;?f:::mﬁ This selection shows which party is being selecied. If a party scores an ‘own goal’ LIBERAL DEMOCRAT
- * ; allowed to set the agenda and is as significant in some way, but it seems accurately and . . . .
necessarily involves a certain amount of "o ol o fairly reported, register it as neutral 0 very pro- 0 tairly pro- ¢ fairly anti- 0 véry anti-
form-filling to log the results. - AR . NATIONALIST (specify)

Thre are TWQ FORMS: one on this page On your daily montoring report: » assess newspapers’ cdilorials for direct pecity ‘ _ . _
listing the media monitored, which need only * write out the main newspaper or bulletin party bias o e 0 very pro- 0 fairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-
be filied out once; and opposite a daily check headline . '-h"l form "c'lus‘- be photocopied and filled OTHER (specify)
sheet. All should be completed and kept, and » measure the story including the CLUG s ACE B ) . N . 2 ._
mailed back 10 the CPBF within a week of headline which should be measured for The project is of value only if it is 0 very pro 0 fairly pro 0 fairly anti 0 very anti
polling day. each column it appears in complete, but at the same time it could be a

The daily form records not just the space » assess any bias. Please be careful to fascinating exercise for you. NEWSPAPER LEADING ARTICLES
given 10 each party and the way coverage is register bias only if it is in the 1ext (or The CPBF will analyse the reports and
slanted, but also the issues that are covered. headline) and not in the subject matter  publish the results in Free Press.

I _ . - SUBJECT MATTER (tick box)
v Baﬂumm Flaken 0 ECONOMY 0 UNIONS 0 DEFENCE 0 IRELAND
i ki i e ATy
; : ' 0 NHS 0 EDUCATION 0 DEVOLUTION 0 PERSONAL/SMEARS
THE REAL FALELANDS WAR [¢ :
| b TNl b B e Tk Force 0 EUROPE 0 OTHER {specify)
LABOUR’S |
- BAL RAFNF W > RS ASSESSMENT OF BIAS (tick box)
PART-TIME 0 neutral
g/ A Hﬂ KJ ' CONSERVATIVE
; TAX S 0 c 0 very pro- 0 fairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-
| e LABOUR
J IR S 3 0 very pro- 0 fairly pro- 0 tairly anti- 0 very anti-
LIBERAL DEMOCRAT
. : o 5 4 il 0 very pro- 0 fairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-
(BN e e s RPN 2 Sttt : e el | NATIONALIST (specify)
Daily Mail front pages on three conseculive Mondays in January show how Conservative Central Office used it 1o set the political agenda forthe ... 0 very pro- 0 fairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-
rest of the media. Fond of attacking the "Loony Left, the Mail has a long tradition of supporting far-Right causes. |t supportad the British Union of OTHER cif
Facists in the 1930s and carried the notorious headline 'Hurrah for the Blackshirts’ (15 January 1934). What is not so well known, is that the Mairs (specity)
then sister papers, the Daily Mirror and the Evening News, under the control of Lord Rothemere supported the campaign. The followingweek (22~ . ... 0 very pro- 0 tairly pro- 0 fairly anti- 0 very anti-

January 1934) the Mirror ran ‘Give the Blackshirts a Helping Hand' while the Evening News ran a competition for the best letter on the theme "Why

| like the Blackshirts".

Please photocopy this page for every day of coverage



4. THE NATIONALS ...

t’s better to be a poor party in

government than a rich party in
opposition,” quipped Lord
McAlpine, Conservative Party
Treasurer, before the 1987 election.
He was justifying an advertising
spree of £3.6 million — £2 million
more than Labour could rustle up
— on a series of newspaper adverts
with the slogan: ‘Britain is Great
again. Don’t let Labour wreck it.’

Already we are wilnessing a ruthless
deployment of public resources to ensure
Conservative survival. The public sector
borrowing requirement is set o shoot up
to £30 billion, Civil servants have been
used to promote what is essentially
Conservative Party propaganda in the
Citizen’s Charter and the dubious exercise
of costing Labour’s spending programme.

And then there’s the media, where the
party of the have-nots will be struggling to
get its voice heard through a media owned
and operated by the haves. After all,
political correspondents with salaries
between £40,000 and £50,000 per year,
generous expenses and big cars, won't be
overjoyed by Labour’s tax proposals.

The media is already an election
issue, and it needs to become even more
so. In this respect, the Sun is seriously in
need of a maths lesson. Attacking
Labour's whingeing over media ‘dirty
tricks’, the Sun came out with this stunner
on 11 February; ‘Of 11 dailies, five are
pro-Tory, five arc on the left and one
uncommitied. Of nine Sunday papers,
four are Tory, four are Labour and one
uncommitted.’

Among the tabloids the Daily Mirror
is the lone Labour voice. A slory
circulating a few weeks back suggested
that the Sun might shift to a pro-Labour

p L HEFOUNER S

Therat

pack hacks

The dirty tricks have already started. Granville Williams
looks at what we can expect from the regional media in

the coming battle.

stance, but that role seems 10 have fallen
1o Today — also from the Murdoch stable
— which has been even-handed with an
exclusive Neil Kinnock interview. A
cynic might suggest the reason for this is
a desperate attempt to win back readers to
a paper which has lost 15 per cent of its
circulation in 12 months and is down 10
430,000 sales.

Simple lists and circulation figures
don’t tell the whole story.
Pro-Conservative doesn’t mean a formal
or passive endorsement. The links
between Conservative Central Office and
papers like the Express and Mail are
intimate, and one of the best
commeniators on this process is the
Independent’s Anthony Bevins. Bevins
wrote on 3 February 1992;

‘Having worked for nine years as a
political correspondent on the Sun and the
Daily Mail, 1 count myself as something
of an expert on the insidious nature of the
process. To survive and rise in, or on, the
“game”, you pander to the political

prejudices of your paymasters, giving
them the stories that you know will make
them salivate.

That means putting a sparkling gloss
on anything to do with the Conservatives
and their policies, while denigrating, or
“ratting”, Labour.’

Tory Party Chairman, Chris Patten,
and other ministers are in regular contact
with favourably disposed editors, sieering
them in the right direction on the
propaganda campaigns of the day, says
Bevins,

The partisan mendacity of papers like
the Express and Mail has a wider impact,
though. Stories planted on their front
pages about rifts in the Labour leadership
arc laken up by other papers and by
television and radio news editors and
given wider credence. Bevins warns:
‘While the rat pack hacks are paid to
dance to predominantly Tory tunes,
television and radio news editors should
consider their influential role. They
should remember that they are free

STEVE BELL

— 23 -2-92 -

ASSOCIATED
NEWSPAPERS

!
A
-
~
\

i \\ AN
ME#
ME AR

[ Iln'

=y

S

P

: ou R S
{PONT/S

Loy

16T %2 -Tab
-

journalists, and that their first duty is to
the voter at large, They have not been
press panged into the rat pack. So why
voluntcer?'

If the picture is pretty bleak at the
national level, what can we hope for from
our regional media? Will we get decent
analysis, showing the impact of party
politics on the region?

® You cannot hope
To bribe or twist,
Thank God, the
British journalist.

But seeing what
The man will do
Unbribed, there’s

No occasion to. *

Hubert Wolfe

The Yorkshire Post is the authentic
voice of Conservalism in the region. Iis
owning company used to be called ‘The
Yorkshire Conservative Newspaper
Group’ and is now part of United
Newspapers, gwner of the Daily Express
and lots of others.

Lord Stevens of Ludgate, Chairman
of United Newspapers, has clear views on
the political stance of his papers. ‘I would
not have been happy to be asscciated with

a left-wing newspaper. [ suppose the
papers echo my political views. I do not
interfere and say enough is enough, I
don’t ram my views in, but I'm quite far
out to the right.’

The Yorkshire Post’s articles of
association still require it to be a
Conservative newspaper. But somelimes
the awkward inconsistencies of
Conservative policics hang uncasily with
regional concerns,

The destruction of the coal industry is
one example where the paper has featured
bishops, politicians and industrialists
defending the industry against pit closures
and publicising the case for European
Communily money to breathe new life
into coal communities. But only up 10 a
point. Arthur Scargill and the NUM get far
more cautious coverage,

When the chips are down - and that’s
at General Election time - the focus is
clear, What News? by Bob Franklin and
David Murphy, analysed West Yorkshire
local press reporting of the 1987 General
Election and found the Yorkshire Post’s
coverage to the most overtly partisan of
the sample surveyed.

They found a very high number of
‘negative appraisals’ of the Labour Party
in routine clection coverage. An analysis
of 25 lead storics revealed that 22 dealt
with election issues. All 22 supported the
Conservative Party.

Another worrying trend is the fate of
regional broadcasting. Cutbacks in the
BBC, both TV and radio, have stretched
the service in the region, and Yorkshire

... AND THE LOCALS 5.
DON'T LE]-".ABOUR WRECK THE KAGE
‘ Wil Y

Television is struggling with the
consequences of its high franchise bid.
Regional news programmes arc expensive
and clearly choices are going to be made
about where the scarce money goes in the
future. Broadcast cditor, Mania Wohrle,
argued at the time of the bids that if
franchise winners overbid and revenue
fell below projection, it would mean

¢ Rich Tories cannot
Pay a fee to
Get their propaganda
On the BBC

But seeing what
The BEEB will do
Unfee’d, there’s

No occasion to. *?

Lines in a lift at BBC Manchester,
possibly inspired by John Major’s
apperance on Desert Island Discs?

cutting back on programme budgets and
tearing up franchise promises. ‘The
programmes most likely to be at risk arc
the much vaunted regional offcrings.
Network spending will be commiued cach
year and its nciwork programmes which
bring in audicnces,’ she wrote.

Let’s hope it docsn’t happen. The
situation is already grave enough.



6. FALLING STANDARDS

From Smear
to Polling Day

he battleground of the coming

election will be London and the
south — and the battle will be dirty.
The Conservatives have targeted 14
allegedly ‘hard-Left’ London MPs
and Labour-run councils in the
capital.

On Friday 6 March, the London Evening
Standard ran a front page story headlined
‘“Tories name the hard-Left London MPs'.
What was presented as a factual news story
was simply a regurgitation of Conservative
Central Office claims contained in Who's Left,
the Tories election bible of selective
quotations (price £30!). The article was
liberally sprinkled with quotes from the
Conservative Party Chairman, Chris Patten,
with no counterbalancing comment from the
Labour Party.

Inside the Standard, a full page ‘Special
Repont’, based wholly on the Tory dossier,
was headlined *The London Tendency’. It
contained potted extracts on 14 London
Labour MPs. None were allowed to comment
on the causes they were alleged to have
supporied or the context of statements
altributed to them. The Standard accepted
without question — and without informing
their readers of the methods used in compiling
the report — the Tories interpretation of the
meaning of Early Day Motions the MPs had
signed and comments they had made.

It was a classic example of a newspaper
reporting a carefully timed piece of party
propaganda as news and lending it credibility
by not questioning it. The Standard’s reporter,
Tony Maguire, emphasised that the dossier
was ‘an explosive move marking the end of
months of shadow boxing and the stari of the
real election campaign’.

THE PRESS GANGS UP

Britain's national newspapers
are overwhelmingly partisan to
the Tories. In the 1987 General
Election they lined up like this:
Conservative

Daily Express, The Sun, Daily
Mail, Daily Star, Daily Telegraph,
The Times, Financial Times
Labour

Daily Mirror, The Guardian
Social Democrat

Today

The Independent didni endorse
any party

MONUMEWNTALLY

IRCOMPETENT

The London Borough of Hackney

Hackney Council has banned staff from calling female colleagues
'‘girls'. A council spokesman said. that anyone using the term
would be disciplined. (The Sun, 23rd March 1981)

Hackney Council took & full-page advertisement to promote its
course for black, bereaved lesbians - at a cost of around £1,300.
None applied. (Daily Telegraph, 13th April 13931}

cuncil's ow

{Fraud Squad alreaﬁy inveséxgating Ehar
age claims and use of town hall telephones for
{baily Mail, 24th October 13%1)

Enquiries to: Nick Archer, GLA, CCO, 32 Smith Square, SWl.

[ref: councils.nja February 1992]

How the Tories are preparing to trash one local Labour Council

But was Maguire, who specialises in
hatchet jobs on trade union and Labour Party
activists, reporting the *news’ or helping make
it? The length of the story indicates it was
meant to be a front page lead. It was knocked
from that spot by the big news that Richard
Branson was selling Virgin Records to Thomn
EMI for £650 million. The wealth of detail
from Who's Left in the Special Report
suggests Maguire had access to the
information it contained well in advance of its
official launch.

The Evening Standard comes out of the
same stable as the Daily Mail. It has a
circulation around 500,000 copies and its
readership stretches deep into commulter land.
Like the Mail, although its ink no longer
smecars, ils contents continue to do so. The
Standard is an important weapon in the Tory
arsenal to wrash London’s Labour MPs and
councils, affecting votes not only in the capital
but throughout the south cast.

Using the same techniques as Who's Left,
Central Office scribes have drawn up lists of
knocking stories for ministers on a hit list of
London Labour-run councils. Aside from out
of date, sclective and just plain wrong
statistics, the stories are culled from the local
and national press. This form of recycling may
be the Tories attempt to prove themselves
cnvironmentally friendly. However, garbage
is garbage and many of the stories werc
misleading, inaccurate or inventions when
they first appeared in print.

It works like this. A local Tory politician
claims the Labour council is allowing the
Anti-Pol!l Tax Federation to use
council-owned property as the base for its
campaign for non-payment. The local paper
reports this. Chris Patten repeats this fifteen

months later and it is reported as a factual
news item in the national press. In doing so
the press endorses Tory propaganda that the
reason Labour-controlled inner city
authorities can't collect the Poll Tax is
because they don't want to.

The story outlined above refers to Hackney
Council. It is not true, It first appeared in the
Hackney Gazette on 12 October 1990, It
appears in a Central Office memorandum
referenced February 1992. It was used by
Chris Patten last month and duly appeared as
a ‘facwal’ news story in the Sun, Mail and
Express. None of the papers checked the story
with the council press office.

Another hoary old myth the Tories will be
circulating about Hackney Council is that it
spent £1,300 on a full page advertisement for
a course for black bercaved lesbians, after all,
the Daily Telegraph said it did on 13 April
1991. The story is not true. A small ad which
would have cost £30 appeared on the council ‘s
own page in the local paper. However, the
story does have the great advantage of
appealing 1o racist, sexist and homophobic
prejudices. And, of course, it is not the
government’s straightjacket on local nuthority
spending but wasteful, ‘Loony Lelt’ Labour
authorities who arc responsible for the failure
to maintain decent local services.

Hundreds of stories of this type will appear
during the election campaign. They will be
picked up gleefully by most national
newspapers who will not bother to check them
al source but report them as ‘news’ because
Tories say they are true. In the unlikely event
they are challenged, they will be able to refer
to their kept press as the source. Thus is the
circle of lies and deceit closed.

Mick Gosling

NOTICES 7.

‘If | were arich man...’

In 1988 Margaret Thatcher’s
government killed off the CPBF
Private Members Bill on Right to
Reply and Legal Aid for Libel,
presented by Ann Clwyd MP.

As well as arguing for a right of reply to
factual inaccuracies, the Bill put forward the
idea that ordinary folk should be allowed legal
aid to pursue libel actions. This was not
endorsing the libel laws, but arguing that
where a remedy exists to media lies it should
be available to all, not just the rich.

Thatcher’s government was famous for
vigorously defending the privileges of the
rich. True to form, she made sure that they
would not have 1o share the privilege of
making a nice packet out of using the
expensive libel laws.

But has she now heard the cry of her
faithful servant Bernard Ingham? In his less
than candid and rambling autobiography, Kil!
the Messenger, the loyal press secretary for 11
years al Number 10 reveals that he slogged
through 5,000 lobby briefings, 30,000
individual bricfings and ate over 1,000
lunches with journalists for the good of her
cause. It's enough to make a lapdog sick. But
Bemnard soldiered on, marshalling the minions

of the Whitchall press corps 1o cnsure
Thatcher and the government's policies never
got the media they deserved.

Yet now Bernard lets out a dark secret.
Perhaps a dazzling light on the road to
obscurity has revealed to him how the rich and
powerful can fend off the unwanted abuses of
the press the poor cannot. For hidden on page
319 of his confessions is a startling admission
which suggests that perhaps, just perhaps, he
was a closel supporter of the principal of legal
aid for libel...

‘If I were a rich man, I should be far richer
by now because of the libels committed
against me over the last eleven years.'

If only Bernard had recognised this in 1988
and advised Thatcher ta call off the ministerial
hounds during the right of reply campaign.

But then again, someone who has suffered
5o many briefings and so many good lunches
—*I certainly ate well, whenever I was given
a choice in London’ (p320)} — in such a
difficult cause cannot be expected to have
much insight into the trials and tribulations of
working people. They do not have access to
the courts for libel, nor, as he did, instant
access Lo every media outlet in the country for
the price of a telephone call.

Tom O’Malley

NWCPBF ELECTION WATCH 92 CAMPAIGN MEETING
If you want to do more than shout at the TV screen or moan about media

bias, ELECTION WATCH 92 needs you.

A News Conference to launch ELECTION WATCH 92 will be held one week
after the announcement of the Election date.

The NWCPBF will be producing a leaflet which will highlight sources of
media bias and ways to complain and challenge it. We will have an
ELECTION WATCH phone line to give advice and assistance.

A meeting for anyone interested is being held on THURSDAY 12 MARCH,
8.00 pm Conference Room, 23 New Mount St, Manchester. Tel 061 953 4013.

CAMPAIGN FOR PRESS &
BROADCASTING FREEDOM
Tel: 071 923 3671 (24 hours)
Fax: 071 923 3672

NATIONAL COUNCIL 1991/92

Chalr - Tony Lennen
Deputy - Kathy Darby
Secratary - Tom O'Mallay
Treasurer - John Beck

Yossl Bat, Gall Chester,

Simon Collins, Liz Cordwell,

Tim Gopsiil, Mick Gosiing,
Steven Gray, Jon Herdy,

Pat Healy, Mike Hicks,

Pat Ingram, Mike Jempson,
Helen Kuttner, Turlough McDald,
Al Parrish, Julian Pstley,

Ann Pointon, Linda Quinn,

Vi Scotter, Granville Witliams.

MEDIA RACISM BOOK
Writers required for section
on Asian experience
Please contact Evelyn Reid

for details on
071 242 2548 (daytime).

Notice of CPBF
Annual General Meeting

Sat 16 May 1992
9.30 - 4.30
NATFHE, 27 Britannia St,
London WCH1

The 1992 AGM of the CPBF will take place
on Saturday 16 May.

All individual members acc cligible to
attend and vote.

Affiliated organisations can scnd voling
dclegates on the following basis:

below 1,000 members, 1 delegate;

1,000 - 10,000 members, 2 delegates;
10,000 - 50,000 members, 3 delegates;
50,000 - 100,000, 5 delegates;

100,000 members and over, 10 delegates.

MOTIONS from individual members must
reach the national office not later than
SATURDAY 4 APRIL.

NOMINATIONS for the NATIONAL
COUNCIL, which mects monthly in
London, are invited in the following
catcgorics: individual members, 6 seats;
members of the NUJ, 4 scats;

workers in print, 4 scats;

workers in broadcasting, 4 scats;

other trade unions, 4 scals;

other organisations, 6 scats;

CPBF regional groups, 2 scals cach;
CPBF scctions/sub-groups, 2 scats each.
Deadline for nominations to be received is
SATURDAY 2 MAY.

REGISTRATION. Individual members and
delegaies arc urged to register in advance o
allow the national office 10 plan conference
packs and refreshments. We arc asking
individuals 10 make a contribution of £2
cach, and organisations a contribumion of £5
per delegate, to cover the cost of these ilems
and childcare.

CHILDCARE ARRANGEMENTS.
Members or delepates requiring childeare
facilities are asked 1o contact the national
office not later than SATURDAY 2 MAY.
We need details of names and apes of
children and any dictary or medical
requirements in order to plan proper
arrangements.

‘AFTER MAXWELL — THE “MIRROR” AND THE MEDIA’

PUBLIC MEETING

THURSDAY 19 MARCH — 6.45pm
Conway Hall, Red Lion Square, London WC1

Speakers include: Arthur Scargill (President, National Union of Mineworkers)
— Lesley Miller (GPMU MoC, "Mirror” Group) — Pergamon NUJ — John Mitchell (GPMU
National Officer dealing with Mirror Pensions) — fan Chandler (NUJ FoC, the “European”)
Chair: Jim Mortimer (former Labour Party General Secretary and ACAS chair)

SPONSORED BY THE NATIONAL UNION OF JOURNALISTS AND THE GRAPHICAL PAPER AND MEDIA UNION




8. NOTICES

BOOK YOUR

PLACE NOW!
Communications media should
not be at the whim of ‘market
forces’, but rather placed within a

political and legal framework which
specifies tough minimum

safeguards in matters of ownership,
programme content and decision
making procedures. John Keane,
The Media and Democracy

As the General Election nears the
evidence of media bias and timidity
mounts. The national press is desperate to
retain a Conscrvative government. The

a mCIiOI‘ one dqy BBC and ITV, after years of attacks from

the Thaicher and Major administrations,

Confefence on | seem prepared to let the political agenda

f 2 be set by the right-wing national press.

r The case for media reform is
e orm‘ng demonstraled on a daily basis.

1 The CPBF will be campaigning for

th e medlq the new Parliament to free the media from

the whim of market forces. It will be the

28 Mquh l 992 task of our supporters 10 push MPs into

]0 00 = 5 00 legislating for a statutory right of reply,

. . cffective curbs on concentration of

ownership, and the establishment of funds

NATFHE for strong, publicly accountable and

respensible new media across the press,

27 Britqn nia S-Iv TV, radio, cable and satellite.
3 The CPBF conference, Free the
LondOﬂ WCI1 Media, on 28 March, is intended to focus
Underground/BR/Thameslink: King's Cross the discussions of our friends and
supporters on campaigning priorities and
Participonts include: Eric Barendt, James Curran, tactics. Qut of the conference will come
~ Tony Lennon, Jean Seaton, Denise Searle. Plus speakers ideas and proposals for practical action at
from BECTU, GPMU, NCU, NUJ, and the Labour Parly. a national and local level to sccure a freer
: media in the 1990s,

Conterence lees (inciuding lunch & refreshments): Make sure that you and your trade
- Delegates £15.00 individuals: £7.50/£5.00 congcs. union branch, conslitucncy party or
Send cheques to: communily group arc represented at the

CPBF, 946 Dalston Lane, London E8 ING. Tel 871 923 3671 conference. Please register today!

Tom O’Malley National Secretary CPBF

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFLIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £10 f) Less than 500 members £15
b) Unwaged £5 g) 500 to 1,000 members £20
J O I N TH E c) Household (2 copies Free Prass)£15 h} 1,000 to 10,000 £40
d) Supporting membership i} 10,000 to 50,000 £095
C A M p A I G N (includes free CPBF publications) £20 i} 50,000 to 100,000 £185
e) Institutions {eq. libraries) £20 k) Over 100,000 members £375

F o R P R E S S A N D (includes 10 copies of Free Press, plus free CPBF publications) FPés
|/We weant to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £
BROADCASTING

Name . . . . . .
FREEDOM O?g";?lisation (ifapplicable) . . ... ... ... ... ... ... .. ...
Address . . . . ... ...
Postcode . . . .. .. Tel ... ...l

PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON E8 1NG

Typeset by CPBF (TU), Printed by Wernham Printers (TU}: 4, Forster Rd, London N17, 081 808 1677



