JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
May/June 1992

No. 69 Price 40p

ELECTION
MONITORING
REPORT

INSIDE:

Setting the record straight

WERE PERFECTLY CAPABLE
OF SELF - REGULATION ..

-

NOTHER’ DOUBLE . JIM.

WHOOPS...

Maxine by David Austin (Journalist, June 92)

Private Members Bill makes correction of
factual inaccuracies in the press a real possibility

live Soley MP is introducing a

Private Members Bill on
Freedom and Responsibility of the
Press. Its second reading is on
January 29 1993.

The CPBF has helped 1o write the
Bill. Its main purpose will be to establish
a right to the correction of factual
inaccuracies in the press for people and
organisations. It will establish a body
which will help people obtain that right,
and also conduct research and report to
parliament on malters such as ownership
and control, faimess and ethics in the
press.

Clive Soley is well placed in the draw
for Private Members Bills and stands a

real chance of getting this measure
through. Both the 1987 Ann Clwyd Bill
and the 1988 Tony Worthington Bill got
massive cross party and public support. In
the end the government killed both bills
and set up the Calcutt Inquiry to divert
attention away from the issues addressed
by these two CPBF-written bills,

It is vital that the announcement by
David Mellor, Minister for National
Heritage, resurrecting the Calcutt Inquiry
to consider the issue of privacy, is not
allowed to divert attention from this
practical reform.

No doubt pressurec will be put on
Conservative backbenchers 1o ‘wail for
Calcutt’ rather than suppori Scley’s Bill.

That is why CPBF members should
act now. We need you to let us know of
examples of inaccuracy which we could
use in the campaign. We need you to
contact your local MP and urge her or him
to back the Soley Bill. We need your
branch of your trade union or political
party to pass motions in suppori of the
Bill.

The CPBF will be happy to speak 1o
meetings organised by local supporters.
Comact the office for more details. The
next issue of Free Press will carry greater
details on the Bill and on the campaign
around it.

Walch this space.

Tom O'Malley



2.PCC

The Loaded
Dice: the Tory
tabloids and
the election

he reason for launching

Electionwatch 92 in the North
West and Yorkshire and
Humberside was simple. We knew
that the overwhelming bias in the
Tory tabloids would be used to
rubbish Labour, or the Liberal
Democrats, if they eroded

Conservative support.

We wanted to do something 1o counteract
the bias by highlighting the reasons for it, and
get people involved in challenging the Tory
tabloids in particular, but all media, including
the local and regional press, where bias was
apparent.

Press launches took place in Manchester
and Leeds with regional celebrities from the
arts, academic and trade union fields. Both
were successful and received coverage in
regional papers, radio and television.

Simultaneously, tens of thousands of
leaflets, The Dice are Loaded, were
distributed. People were urged ‘to do more
than moan about media bias’. The
Electionwatch 92 phone line provided
practical advice, information, addresses and
assistance for people who wanted 10 complain
about media bias,

Monitoring the press, highlighting and
challenging blatant examples of media bias
was a key aspect of the campaign.

As the election unfolded, clear evidence of
the collusion between Conscrvative Central
Office and the Tory tabloids at proprietorial
and editorial levels emerged. Letters were
writien and press releases issued — even a
spoof one to match the Sun’s ‘interviews’ with
dead historical figures. We chose
Shakespeare, who spoke from beyond the
grave: ‘Is this a newspaper 1 see before me?
No, it's the Sun.’

We had a pea shooter 10 counteract the
firepower of the press barons but even with the
limited resources at our disposal we managed
to raise issues and build wider support. The
support of NALGO, TGWU, North West and
Yorkshire and Humberside TUCs and the
many individuals who helped us was
invaluable.

Electionwatck 92 reinforced the the
importance of reforming the media and
preventing the abuse of media power which
undermines accurate reporting and
democratic debate.

Granville Williams

Why the PCC must go #95
The case of Jennifer Bennett

he shabby response of the Press Complaints Commission (PCC) to the
media treatment of the Bennett family following Labour’s NHS

broadcast has put another nail in its own coffin.

Jennifer Bennet!’s father used perfectly valid means to complain about his daughter’s
agonising wait for treatment. He also agreed that the facis of Jennifer's case could be used in
the Labour election broadcast with the proviso that she personally was not to be identified,

The Daily Express and Independent, in the heightened election atmosphere, both published
inaccurate stories on the case and revealed Jennifer’s identity. The justification was that it
served the public interest. This was in clear breach of three clauses of the PCC's own Code of
Praciice: Clause 4 dealing with privacy and intrusion; Clause 5 Section (ii) on intrusien into
hospital treatment, and Clause 11 on parental consent before publication of stories on children
under 16.

Lord MacGregor's response for the PCC dismissed the family’s complaint: *Your action
placed your daughter’s reatment in the public domain where it became a proper subject of
investigation by newspapers.’

So much for the code! The fundamental question is whether the PCC is an effective body
for appraising and monitoring the press, and whether seif-regulation of the press by editors works
(nine out of the 16 places on the PCC go to the press). The PCC looks and is acting like the
newspaper industry’s protector, rather than an accessible watchdog for people concemned about
press standards. The only family it intervenes to defend is the Windsors.

Jennifer’s father is right. ‘Surely it is time for the skids to be put under the PCC. The effete
chairmanship of Lord MacGregor only serves to emphasise the feebleness of the organisation

ELECTION MONITOR 3.

itself where issues of public interest are concerned.’ (The Guardian, 20 Apri)l.

Granville Williams

o

-76-9:91-9¢ -

——=—

PRESS COMPLAINTS
COMMISSION

AHEAD

Why the PCC must go #96

Transcript of interview

with Lord MacGregor.
Hard News, Channel 4, 17 May 1992;

David Jessel: I am joined by the Chariman of
the Press Complaints Commission, Lord
MacGregor. Can | ask you first to sort out one
of these charges of rather arbitary
inconsistence. Why is ‘poofter’ unacceptable
in the Daily Star bul quite acceptable in The
Sun?

Lord MacGregor: It is not the paper that
makes or does not make the acceptability. It

simply is the use of the word. Unless I have
the actual text in front of me, 1 find it difficult
to reply 1o that question.

DJ: Your report szid that it was because
‘poofter’ was the sort of language that a Sun
reader would use. But that is not the sort of
benchmark you are going to use?

Lord M: Look, this is a very difficult issue.
Newspapers are addressed to readerships.
Different readerships from different
occupational and social groups use different
sorts of language.

DJ: It is nasty language, it is unacceptable
language in any circumastances.

Lord M: It may very well be nasty language
to you and me, but it may be perfectly ordinary
and normal language to other people.

DJ: Surely it is a bit easier to adjudicate on
‘wog’, ‘paki’, *chink’. You can say now that
those are just unaccepiable words in any
conlext,

Lord M: | am not certain that they are
unacceptable in all contexts. There are some
in which they would be unacceptable and
same in which they would be acceptable.
DJ: What wouid be an acceptable cantext for
the use of the word ‘wog'?

Lord M: Possibly there would not be an
acceptable one for *wog’, But it seems to me
there are plenty of acceptable uses of the word
‘paki’. If you are in Scotland, if you live in
Edinburgh for cxample, if you say [ am going
round to buy my morming rolls from the paki,
this is the language that everybody uses.

DJ: You would print that? While we are on
the subject of perjorative words, how do you
react 1o Paul Foot's suggesting that you are a
lot of superannuated toffs and profs?...

Election Monitor: |
The Tory tabloids go to war

‘The heroes of this campaign
were Sir David English, Sir
Nicholas Lloyd, Kelvin Mac-
Kenzie and the other editors of
the grander Tory press. Never
in the past nine elections have
they come out so strongly in
favour of the Conservatives.
Never has their attack on the
Labour Party been so com-
prehensive. They exposed,
ridiculed and humiliated that
party, doing each day in their
pages the job that the
politicians failed to do from their
bright new platforms.’

Lord McAlpine, former Conservative Party Treasurer
: Sunday Telegraph 12 April

o S sl K
e L
.?:E'ﬁ Eotias

i
T
:"-'.:%':E et | Lot v Page Tee

If Kinnock wins today|

will the last person
. to leave

) Britain
& please
turn out

the lights

s
o

i ll;l

§
o
TR

i
i
i

I... 4
5
anh r
§

¥ . '.‘
1

Po]itics produces strange alliances. The paeon of praise to the Tory tabloid editors by
former Conservative Party Treasurer, Lord McAlpine, was endorsed by Neil Kinnock
when he announced he was stepping down as party leader in the wake of Labour’s general
election defeat. Kelvin MacKenzie, editor of The Sun, disagreed. He questioned the impact
of the tabloids on the election result. Socialist Worker and Living Marxism agreed with him.

So where does the truth lie?

The CPBF carried out an exhaustive analysis of front page stories and editorial comment in the
press during the election campaign. What emerges is a systematic and differentiated mobilisation of
the Tory tabloids in pursuit of a Conservative victory.

The impact of this orchestrated effort on the final result can only be established by detailed field
research. But what can be said with certainty is that the democratic process was debased. This must
be of concern not only to those striving for a free and responsible media, but for all those concerned
with the long term health of democratic politics in this country.

Exploration of issues was replaced by the extolling of party propaganda as fact. Vitriolic
denunciation of individual personalities, especially Neil Kinnock, replaced political discussion. And
the hysterical character of much of the tabloid coverage served to disguise the fact that competing
ideas and arguments were neither fairly presented nor engaged with.



4. ELECTION MONITOR

AiirmmsL
Dailyz=Wail
B L LS. NASTERS GOLF SPECIAL BT WA VoI
Premier'a target is cut in interest rates P_a_dd!

MAJOR: WE'LL=*
BRING DOWN ==
MORTGAGES ==

Daily Mail, 6 April

Daily Mail

Daily sale: 1,688,808
% share of dally circulation: 11.84
Owned by: Assoclated Newspapers

The Daily Mail slavishly followed the line
of Conservative Central Office. However, in
common with all the tabloids it devoted no
less than one third of its front pages between
16 March and 9 April to the marital disputes
of Britain's biggest pretend family — the
Windsors. The familiar pattern of bread and
circuses was common to all the tabloids.

Only one front page headline positively
promoted the Tories, the fatous propaganda
claim: ‘We'll bring down mortgages’ (6
April). Every other election headline, 11 inaall,
was virulently anti-Labour. These played on
people’s economic insecurity, caused by the
recession, and fear of higher taxes and
morigages 1o encourage them to stick with the
Tories John Smith’s budgel was derided: 'If

A Labour government wilk lead to higher
mertgage payments. There is no deubt
ahout it, Interest rates will rise within

BN e (e e
)
S

Daily Mail, 7 April

days of Kinnock entering Number Ten [

you make it, they'll take it’ (17 March). The
idea of an investment led recovery led to
Smith being pilloried as ‘Mr Rising Prices’
(23 April). Consideration of controls on
spiralling personal debt produced the wild
claim: ‘Labour to ration mortgages® (24
April). A huge front page *“Waming’ (7 April)
claimed mortgages would increase ‘within
days of a Labour Government entering office’.

Front page leads based on an 18 month old
document by an academic economist, which
formed no part of Labour’s manifesio, led 1o
claims of a sweetheart deal with the public
sector unions: ‘Plan to pay unions more’ (31
March) and ‘Labour will not deny it” (1 April).

Neil Kinnock and the Labour Party
leadership were continually attacked as
devious, liars and incompetent. “The Kinnock
mask slips’ (16 March) was followed by ‘No
regard for a little girl’ and 'Labour’s new
health fiasco®’ (26 and 27 March) during the
Central Office inspired war of Jennifer's ear.
Tory fears of a Kinnock-Ashdown deal on PR
in the final week of the campaign led to
‘Beware the tender trap’ and *Labour ries to
seduce Ashdown’ (2 and 3 April).

Mouther and consultant in scathing
etinck on Labour’s NHB broadcast

DISGUSTING
DISTORTED &
DESPICABLE -

The Mail's London sister paper, the
Evening Standard (25 March).
Circulation: 528,718, adds its voice to the
Tory cacphony

The Sun

Daily sale: 3,588,077
% share of daily circulation: 25.16
Ownad by: News International

In 22 issues preceding polling day, The Sun
led on the election only nine times. Again with
the exception of a single valedictory for John
Major, *A man for all reasons’ (3 April), every
other lead story was a personalised attack on
Kinnock.

The Sun opened with ‘I was wrong, wrong,
wrong. Kinnock owns up’(16 March). It
unleashed vitriol on 26 March in a headline
covering most of its front page: ‘If Kinnock

will tell lies about a sick litile girl, will he ever
tell the truth about anything'. *Nightmare on
Kinnock street'(8 April) returned to the Tories
favoured theme in a front page editorial ‘A
Question of Trust' followed by eight pages
rubbishing Labour.

The Sun delivered its coup de grace on
polling day: ‘If Kinnock wins today will the
last person to leave Britain please tum out the
lights' ran the headline. In humorous
self-deprecation it claimed not to want to
influence voters judgement on who will be the
next Prime Minister, *but if it's a bald bloke
with wispy red hair and wwe K's in his
surname, we'll see you at the airport’. Cuch!

A[LTIIKHAN]
OF LAGER TO |

.4 WORLD CUP

he Sun. 26 March )
Today

Daily sale: 495,405
% share of dally circulation: 3.47
Owned by: News International

There were horses for courses. The Sun's
tabloid stablemate, Today promised ‘Proper
News not Propaganda’ on its masthead. There
was some justification in its claim of
neutrality in its reporting of the campaign. On
occasions it allowed party supporters 1o put
their cases with equal space — a welcome
development which would not have gone
amiss elsewhere,

But in the final week, when, in the words
of its own headline it was *Down to the Wire'
(7 April) the Tories favoured campaign theme,
‘Who do we trust’, came to the fore. And,
naturally, it was that nice Mr Major.

There was a huge front page photograph of
Major smiling after being hit with an egg.
Inside the story was headlined: ‘Splattered
and bloodied but Major’'s unbowed’. No
wonder Major was smiling. In this age of
terrerism, no one asked how anyone could get
through the crowds of police and party
minders, leave alone the media pack, to throw
an egg.

—

ELECTION MONITORS.

Elections should
not be about
the past, they
must be ahout

OUR VERDICT
Pages 6 8 7

the future

Today, 8 April

It was a brilliant division of labour. If The

Sun appeals to the values of the siereotypical

‘Essex man’, Today's image of its readership

is of a concerned lower middle class, alienated

from Thatcherism, but winnable 10 a ‘nice’ Mr
Major against the ‘brash’ Mr Kinnock.

Daily Express j
""Iv XpIessions

THar EXTRA
SOMETPNG EVERY Dar

Kinnock on the";un as TV
‘fiction’ explodes in his face

THE BlG LIE

and doctor
Ml hroadeast \

Daily Express, 26 March
Daily Express

Dally sale: 1,537,726
% share of daily circulation
Owned by: United Newspapers

Murdoch’s tabloids were not the only ones
to operate a convenient division of labour, so
did United Newspapers. But their tactics were
the same as the Mail’s. They used the very
economic insecurity created by the Tories
recession to frighten alienated Conservative
supporters back into the fold.

Other than three headline stories on
opinion polls (two for the Tories, one for

Labour) all the Express front pages not given
over to the royals attacked Lebour: on tax, on
its NHS broadcast, and its general
competence. Most of these simply repeated
Tory propaganda claims as fact, such as
‘Labour’s 1ax lies exposed’ (23 March). *“The
Big Lie’ (26 March) did not even camy the
Mail's half-hearted apology of inverted
commas round ‘lie’ when dealing with
Labour’s NHS broadcast.

Broadcast media investigations of the
Express's own role in this episode led 10 a
predictable full length editorial (‘Sad saga of
a pink slip’) attacking the BBC and ITN as
pro-Labour pinkos. As with The Sun’s efforts
a week later, ‘Nightmare on Kinnock Street’
(31 March) was simply the repetition of
Central Office propaganda.

When all else Jooked like failing the race
card was played: 'Baker’s Migrant Flood
Waming’ screamed the banner headline of 7
April. This was used o hammer the Liberal
Democrats for supporting the right in
principal of all Hong Kong British Passport
holders to come to this country. The spectre of
4.5m Hong Kong Chinese was raised. The fact
that there has been no surge in immigration
even amongst Hong Kong residents the
Conservatives would allow to come here, and
in recent months a return flow, was
conveniently forgotten.

The final message: ‘Don’t throw it all
away'(8 April), concentrated yet again on
readers’ fears of losing what little some of
them might have gained under the Tories.

A great ability of the Express is to pursue
class war while denying one exists. Thus in
the editorial column Smith's budget was
tagged a ‘Package for a class war’ (17 March).
Yet a week later the Express ran ‘What kind
of people are we’ (23 March), a full page
opinion column extolling the virtues of
Conservativism, and a week after that ‘What
kind of people are they' (30 March),
deprecating Labour in the crudest terms. Us
and them. The final editorial in the Express
encapsulated the Conservative campaign in its
title “Can you really afford not to vote Tory’
(9 April).

Daily Express, 7 April

\ﬂ

mz&:
L ML Paiae

WITEIND AT TWE
KD NAFEsd

]
§
wn

'?MEACHEB_.-_._
‘DOESIN--

PRIVATE

Daily Star, 26 March
Daily Star

Daily sale: 808,486
% share of circulation: 5.67
Owned by: United Newspapers

The Express’s stablemate, the Star, played
a crude but clever role in the Tory campaign.
It offered its readers circuses without shame,
leading on the election only four times in three
and a half weeks. But this studied ‘apolitical’
approach buttresses the status quo,
encouraging people not to think about their
circumstances, to consider politics *boring’,
somebody else’s business.

But who was that nice man presenting a
Star award 10 a brave girl in a picture which
dominated the front page on 19 March — oh,
it's nice Mr. Major. There was a sideswipe at
Labour and the unions recalling the winter of
discontent on 24 March.

Despite the fact that all Tory papers decry
‘the politics of envy’ when Labour proposes
the mildest redistribution of wealth, if a
Labour politician or his partner is running a
successful business this is called hypocrisy.
So the fact that Mrs. Meacher runs a private
nursing agency — and there is not a slate one
— was headlined *What Mrs, Meacher does in
private’ (26 March).

With considerably less humour than The
Sun, the Star wld its readers on 8 April ‘It’s
up to you' then proceeded to say what was
wrong with Labour, why the Liberal
Democrats and PR were a dangerous waste of
time, and then issucd this final warning: *This
bring's us to another fear — the threat of
unbridled immigration by people posing as
refugees.”

The two major Conservative themes of the
final week's campaign were, of course, that a
vote for Ashdown was a vote to let Kinnock
in and playing the racist card,

Cont. page 6



6. ELECTION MONITOR

INSIDE TODA

out there ..
N

onforV -
soccer bioss -

Daily Mirror, 6 April,
with 3 three days to go.

Daily Mirror

Daily sale {inc. Record ): 3,621,952
% share of circulation: 25.40
Owned by: Mirror Gp Newspapers

To counter the pro-Tory barrage Labour
relied on Mirror Group Newspapers.
Extraordinarily, the Mirror headlined no
more on the election than The Sun, sharing its
obsession with the royals, Jason Donovan and
Graeme Souness,

Similarly, negative coverage of the Tories
ouiwcighed positive rcasons for voting
Labour. There is a greater excuse for
opposition parties pointing to the record of the
party that has been the government.
Nevertheless, as a mirror image of Tory
tabloids, il less hysterical, the Mirror's
coverage was disappointing.

Even more surprisingly, neither the People
nor the Sunday Mirror ever led on the
clection. Front page coverage was restricted
to one small piece in the Sunday Mirror (22
March} attacking John Major as a ‘wimp’.
Highly progressive. Both papers carried
editorials very critical of the Tories on 22 and
29 March but only put a positive editorial case
for a Labour vote on 5 April.

Mirror Group Newspapers were no balance
1o the collective onslaught on Labour by the
Tory tabloids. Each carefully targeted its
market and the perceived sclf-interest of its
readership. The Mail snd Express played on
the economic fears of disenchanted
middle-class supporters over taxation and
mortgage rates to herd them back into the Tory
fold. Today addressed itselfl to a readership,
including many women, il sees as more
definitely anti-Thatcherite, socially
concerned and fair minded. Gradually it
nudged them into Major's camp.

The Sun presented its Tory ideas as the
commonsense of individualised, achieving
workers who did not want to be held back by
bureaucratic restraints or collectivist
carthorses such as trade unions.

And the Star played never mind the
politics, allow the Tory status quo to continue.
Running through all the Tory tabloids at
differing times were attacks on the personality
of Kinnock and the constant theme ‘You can’t
trust Labour.” A steady undercurrent played
on racist predjudices.

Few serious defences were made of the
Tory record just the threat that under Labour
things would be worse. Better the devil you
know than the devil you don't. The
nondescript Major, despite his track record as
a loyal Thaicherite, ideally suited this
purpose.

When Labour scored a telling hit, as it did
with its NHS broadcast, the Tory tabloids
summoned up their reserves of venom to
divert ‘attention away from the state of the
NHS with synthetic moral outrage.

Democracy has been debased by the
tabloid election coverage. Acres of newsprint
did not give the electorate the comprehensive
information or range of opinion on which to
make a genuinely informed choice. Coverage
was, in the words of Macbeth: ‘a tale 10ld by
an idiot, full of sound and fury, signifying
nothing’. That is why it served the Tory's
purposes so well.

But the content of tabloid news — or
non-news — reporting, its bias, ommissions
and lies is a scandal 52 wecks a year, not just
for three weeks every five years.

Mick Gosling

m 'ﬂ.l’AIlI." mr
L iasy M B

HMMH Mslanmng Duchess

Y DI'S DAD

(WORLB EXCLUSIVE] EHG[IISI\I

IWORLD ERCLUSIVE: MICHAEL JACKSON'S DESERT SEX SHOCKER

Sunday Mirror, 5 April,
the last before polling day.

Stitching up
the BBC

David Mellor, the Government’s
newest convert to a Privacy
Bill, has no doubts about the effect
of the Heritage Ministry’s review of
the BBC: ‘It’s not me you should
worry about’ he reportedly told a
broadcasting executive anxious
about the BBC’s future, ‘you should

be watching the enemy within’.

Although the ‘enemy within’ phrase was
originally coined to attack the NUM during
the Miners' strike, Mellor was not thought to
be referring to the broadcasting unions,
weakened as they have been by years of
casualisation and repressive changes in labour
law. If the quotation is true, the Minister was
in fact talking about the BBC's top
management.

Obscured by a welter of consultancy
reports, sub-committees, and high-level
reviews, the Director-General, Sir Michael
Checkland, and Governors' Chair,
Marmaduke Hussey, arc presiding over an
avalanche of frantic change which will reduce
the BBC to a small, commercially-driven
organisation by the end the decade.

Their strategy is 10 introduce changes
formulated by second-guessing the
Government's (unpublished) plans. In other
words, the BBC is doing unto itself whatever
it believes the Government might in the future
undo to it. In the process, irreversible damage
is being done to Britain's most significant
public service broadcaster, ensuring that
politicians and public are presented with
fait-accompli when they attempt, later this
year, to debate its role and structure post 1996.

Margaret Thatcher once described Hussey
and Checkland as ‘my two good men at the
BRBRC’, and must be well satisfied with what
they have achieved.

The ‘Lime Grove problem’, a reference to
the studios which outraged government's with
programmes like ‘Yesterday's Men' and
‘Panorama’ Carrickmore edition, was solved
by closing the building and burying the
Current Affairs department within John Birt’s
news empire — an intellectual police state.

Taunts about oversiaffing from national
newspapers with interests in satellite
television were met by privatisation of
support services and systematic staff cuts in
programme making areas. Instead of
complaining about the late-80s ‘rate-capping’
of its licence {ee, the BBC rushed into
innumerable commercial activities 1o make
good the shortfall.

Despite having the NHS internal market as
a paradigm of public service paralysis, the
BBC is introducing without instructions from
Whitchall, an identical market system which
insiders predict will lead 1o most programmes
being bought from other companies

BBC.7

Northern Ireland Human
Rights Assembly

he broadcasting ban on Sinn

Fein and other Irish
organisations was raised at an
international forum — the

Northern Ireland Human Rights
Assembly — held in London in
April.

Organised by Liberty, the assembly drew
more than 300 people, from countries
including Ireland, Britain, France, Spain,
Denmark, Italy, the United States and
Palestine. More than 220 written submissions
were made to the 12 commissions looking at
different aspects of human rights in Northern
Ireland.

A report from the Assembly is set to be
published in the autumn. This will be used to
take the issues to international human rights
commitiees including those of the United
Nations.

The CPBF was one of a number of
organisations to submit material to the
commission on freedom of expression.
Others included the anti-censorship
organisation Article 19, the Northern
Ireland-based Committee for the
Administration of Justice, and the Glasgow
University Media Group.

These submissions looked at violations of
two articles in international declarations —
Aricle 19 of the Universal Declaration of
Human Rights, and Article 10 of the European
Convention on Human Rights, These both

state that ‘Everyone has the right to freedom...
to seek, receive and impart information and
ideas through any media and regardless of
frontiers’. Article 10 adds that this right
should not ‘be interfered with by a pubhc
authority’.

Submissions warned that

* the broadcesting ban has effectively
been extended to individuals and
organisations not specified in the Home
Secretary’s restrictions. Confusion
amongst broadcasters as 10 the precise
scope of the ban, has led to an extension
of the restrictions to individuals who are
not members of the listed organisations
and who do not support them. The ban
has also been extended to cover
explanations of the motivations of
members of the listed organisations,
making it difficult 10 account for the
continued existence of the conflict in
Ireland

detention of individuals by security
forces in Northern Ireland and the
British police under the Prevention of
Terrorism Act has prevented people
from Northern Ireland visiting Britain 1o
speak

* legal requirements under the Prevention
of Terrorism Act that journalists hand
over notes, films or tapes 1o the security
forces reinforces paramilitary suspicions
about journalists with the result thay,
according to Article 19, that the media

The BBC's Cultural and Social Role
The BBC: A View from Inside

Tony Lennon, BECTU

Michael Cave, Brunel University

The BBC: Past, Present... Future?

Waest Yorkshire Playhouse, Leeds
Friday 30 October 1992
An imporiant one day conference

Sessions on:
International views on Public Service Broadcasting and the BBC
Politicians and the BBC. What are they thinking?
Predictions for the BBC - panel discussion

Speakers include:

Paddy Scannell, co-author A Social History of Broadcasting
Jocelyn Hay, Voice of tha Viewer and Listener

Conference fee: £25.00 (includes buffet lunch)

Bookings & further details from: BBC Conference,
c/o CPBF (North}, 24 Tower Avenue, Upton, Pontefract,
Waest Yorkshire WF9 1EE. Tel: 0977 646 580.

operate in a downward spiral of
suspicion and danger

the right to receive information on the
conflict in Ircland is severely limiled by
the dominance of a small number of
well-funded and official sources in
Northern Ireland.

The National Union of Journalists warned
that the breadcasting ban transferred the
responsibility for political censorship to
people in broadcasting whose job is defined in
statute as being to inform, educate, and
entertain and to operale on an impartial basis.

The NUJ and CPBF believes the ban
prevents journalists [rom operating
impartially and is an act of political
censorship.

Jeremy Gardner

BBC

continued from page 6.

The principal of public service
broadcasting being available ‘free of charge at
point of consumption® has been eroded by the
launch of a night-time subscription channel
and a satellite service both funded by
subscription. The removal of programmes
from public access has been accelerated by the
BBC’s new habit of doing deals with BSkyB.

Complaints about ‘lack of focus’' have
been inflamed by a proliferation of new
projects and extra services which are
underfunded and underused. Overall, there are
less staff, smaller budgets for programmes and
consequently fewer viewers and listeners.

In short, a small group of politically-
appointed mandarins within one of the
country’s least accountable institutions have
pushed through changes which have
diminished the BBC’s service 10 the public,
made the organisation less popular and
undermined the very reason for its existence.
No improvement is expected when John Birt
replaces Checkland as Director General in
1993.

The CPRF believes that the BBC should be
subject to genuine public control and must be
kept out of the climate of commercialisation
and de-regulation which spawned the
newspaper industry we have today. The
philosophy will guide our campaigning work
during the debate on the renewal of the BBC's
Charter.

The CPBF will also be pointing out where
the real baitle in British broadcasting lies:
between the public service wradition on one
side, and the profiweering, often political,
interesis of new outlets like satellite, which
must kill off their competition to survive. It is
this that explains the continuing attacks on the
BBC by the press and the [ree market lobby.

Sadly, the Corporation has done little to
help itself, and the most difficult campaigning
task will be persuading the BBC's many
critics in the progressive movement that it is
worth saving an organisation that has so
cffectively destroyed the arguments for its
own survival.

Tony Lennon



8. NOTICES

LAL LR L ELERT AT R LN NUTRER LT ELL Y]

TUC Fringe Meetings

Monday 7 Sept 1 - 2 pm
Edward Suita, Claremont Hotel, Blackpool
NO TV — NO COMMENT?
The media and the marginalisation of the trade union movement.
Speakers include: Andrew Puddaphat (Libarty)
Linda Quinn (NCU}
Mary Rosser (Mormning Star)

Tuesday 8 Sept 1 - 2 pm

Crascent Room, Claremont Hotel, Blackpool

WHAT DO YOU WANT TO KNOW?

TUC launch for Mark Fisher's Right to Know Bill.
Speakers includa: Mark Fisher MP

Labour Party Conference Fringe Meetings

Tuesday 29 Sept1 -2 pm
Crascent Room, Claremont Hotel, Blackpool
FREEDOM OF INFORMATION — WHO DECIDES?
Speakers include: Mark Fisher MP
Francaesca Kiug (Liberty)
Maurice Frankel (Campaign for
Freedom of Information)

Tuesday 29 September 7.30 pm

Crescent Room, Claremont Hotel, Blackpool

ABSENT FACES, ABSENT VOICES

— the equal opportunities agenda and the media.

Speakers include: Dawn Primarolo MP
Diane Abbott MP

Wednasday 30 September 7.30 pm
Edward Suite, Claremont Hotel, Blackpool
CLEANING UP AFTER THE MEDIA
— Are the tabloids a danger to democracy? Plus how 1o get a right of reply.
Speakers include: David Hill {Labour Party Director of
Campaigns & Communications)
Clive Soley MP
Andrew Puddsphat (Libery)
Wendy Moore (NUJ)

AAFAARSARRE AR RN RANNR AR ERAN I RARNR AR RN AR RN AAREARASARSIRANANANERAARRRANARANUARRRE

A S R e R P A P e e R R SRR SRR

ARSI NN IR RN RS AN EANER N

MEMEBERSHIP RATES PER ANNUM AFFLIATION BY ORGANISATION
:; :.l:d'ruidu:: membearship E;ﬂ l}}i.amsg 1h;:n Oggo mamh;"m £15
nwage a to 1,000 mem £20
Household {2 copias Frea Prass)€15 h} 1,000 o 10,000 £40
JOMTHE - et &
1 ¥ 1
CAMPAIGN 2) Institutions {ﬂq.libf;in] £20 llt}mer 100,000 members £375
n s 10 copies s, plus publications)
FOR PRESS AND (includes 10 copies of Free Pras free CPBF publicati o
BROADCASTING |"'We want to join the CPBF and enclose a chequa/PO for £ E P
MBI ot coa e e e e e S i e T e R R S B S
FREEDOM Organisation (if applicable) . . . . . . ... ... .. .............. ... ...
0T e LT S
Posteode . .. .. ... TOl .
PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON EB 1NG

Typeset by CPBF (TU). Printed by Wernham Printers (TU): 4, Forster R4, London N17. 081 808 1677



