JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No.73 Price 40p

MarchiApril 1993

published book

| | SPEGIAI. SlIPPI.EMENT Full details Conference,
Annual General Meeting & Funding Appeal

M Daily Mirror in Crisis
M Conspiracy to conceal: inside the intelligence
services; adapted from Stephen Dorril's soon to be

M Selling the Beeb: what is producer choice?
Interview with Bectu President Tony Lennon

B Media Monitor & ITV down the tube

® & @

CAMPAIGN-BACKED BILLS
LEAP THE FIRST HURDLE

CLIVE SOLEY'S Freedom and
Responsibility of the Press Bill and Mark
Fisher's Right to Know Bill, which are
backed by the CPBF, have cleared the first
parliamentary hurdle on the road to the
statute book. The Soley Bill, which has
auracted a great deal of criticism and con-
troversy in the press, received a Second
Reading by 119 votes to 15, on 29 January.
Among*those who voted against the Bill
were Labour's Tam Dalyell and Dennis
Skinner, alongside Tory lady Olga
Maitland and Ulster Unionist Sir James
Kilfedder. National Heritage Sccretary
Robert Key formally opposed the Bill, but
took no part in the vote.

It was swillly allocated space in the gov-
crnment’s timetable for more thorough

debate in Committee on 3 March, and
Home Sccretary Peter Brooke announced
that he would be taking part - a clear sign
that the Soley proposals have touched a
nerve and will be reated seriously.

Tory backbenchers Bernard Jenkin and
James Paice, who made no contribution to
the Second Reading debate on Mark
Fisher's attempt to put freedom of infor-
mation firmly on the legislative agenda,
were the only MPs to vole against his
Right 1o Know Bill. It was voted through
to Committee Stage by 168 10 2 on 19
February.

In a curious parliamentary conundrum,
more MPSs spoke against the Fisher Bill
than voted against it, yet more MPs voted
against the Soley Bill than spoke against it.

Sir Humphrey forces editors to
rethink on press regulation

A ‘SENIOR Whitehall insider’ has told
the Association of British Editors that they
misread public fecling about press misbe-
haviour.

Editorial opposition to the Soley Bill
had been misdirected, according to the
unnamed ‘mandarin’, and they had failed
to take into account the growing irritation
of the public.

In a fromt page lead headed “Iis the pub-
lic who will decide on media freedom’, the
ABE's journal ‘British Editer’ quotes
cxiensively from an interview with the
sourcc who says the Seley Bill created
more interest than anyone in Whitchall
expected and brought in a fresh crop of
increasingly bitter complaints.

He criticises editors for smugness and
says they had “fallen into the classic trap
of facing up to the wrong threat.”

*“So [ar you've been able to make it look

like a struggle between you and the politi-
cians. You can win that fight but you can-
not win a war against the British public,”
he wams.

This astonishing interview vindicates
the Campaign’s long-held view that the
credibility of the press has been seriously
undermined by the crude excesses of suc-
cessive circulation wars.

The message seems to be gelting
through to the ABE. At their January
meeting cracks appeared in their opposi-
lion to the Bill. One member said that,
though flawed, the Bill's aim of promoling
better standards of accuracy was striking
chords with the public, and another admit-
ted that deteriorating journalistic standards
over the past decade had contributed to
tabloid circulation losses,

Nonctheless the ABE lobbied MPs o
reject the Bill. MPs ignored their advice.

Right to Know Bill

“Common sense, sweet reason”

and “bad smells”

“‘Open govermment is a contradiction in terms.
You can have openness. Or you can have gov-
ernment. You cannot have both.”

Sir Humphrey in Yes Minister

A peopie who mean to be their own goverir
ment must arm themselves with the power
knowledge gives.”

James Madison US President 1809-1917

The lively and good-humoured Second
Reading debale about Mark Fisher's Right to
Know Bill was peppered with similarly learned
references and to all intents and purposes
there was accord that Britain was too secretive
for its own good.

Mark Fisher began with these, asserting that
his proposals were a matter of “common sense
and sweet reason.”

“The difficult issue is where and how the bal
ance is struck,” weaseled Wiliam Waldegrave
as he half-heartedly presented the
Government's case against the most compre-
hensive freedom of information bill ever placed
befare parliament.

*| am rather easily persuaded that the bal-
ance is not right in Britain. We keep too many
secrels, We make secret of matters that should
not be secret. That, incidentally, makes it more
difficult to keep real secrets when it is legiti-
mate to do 50,” he said, claiming that the pre-
sent Government has made a virtue of allowing
more information into the public domain than
any other.

Richard Shepherd made one of the best
speeches of the debale, arguing passionately
for the right to know as he has often done
before, in splendid isolation on the Tory back-
benches.Early in the debate Peter Mandelson
asked whether “to be effective .. the Bill ...
needs lo be accompanied by changes which
would make it possible to create a freer and
more pluralislic press, whereas at the moment
there is a tendency o move in the opposile
direction? and cited the current demise of the
Mirror.

Fisher agreed that Britain had “one of the
most constrained presses in the western
world."

The Right to Know Bill is unlikely to go to
Committee before Easter, and may be
squeezed off the agenda. It has caused embar-
rassment by outflanking ‘the Government's
efforts to persuade the public that its paper thin
Citizens Charters are creating open govern-
ment. This clear and comprehensive Freedom
Of Information Bill should form the basis of any
future combined campaign around the issue.
Summaries ol the Bill are available from CFOI,
88 Old Street EC1V 9AR. Tel 071 253 2445,



2Daily Mirror

MIRROR IN
GRISIS

by TIM GOPSILL

THE SPAT between Alastair Campbell and
David Seymour as past and present political
editors of the Daily Mirror is stupid and irrel-
evant.

Comparing their respective commitments
to radical, left-wing political journalism in
the context of what’s happening at the Mirror
is like sceing the pit closure crisis in terms of
Arthur Scargill’s and Michael Heseltine's
hairdos.

Both comparisons may be intriguing, but
they’re hardly the point.

Alastair Campbell was a fawning creature
of Robert Maxwell and uncritical mouthpiece
of Neil Kinnock. David Seymour was vio-
lently anti-Neil Kinnock, but he is a main-
stream political hack whose copy could
appear anywhere,

But both of them come from the same
Labour Party establishment stable that has set
the Mirror line for decades - and will do so
for decades 1o come.

There is no question that the Mirror will
support Labour in any election. The banks
want the Mirror to support Labour; it's
increasingly the only reason anyone buys the
paper.

But it doesn’t really support the Labour
Party - it supports the lcadership of the
Labour Party.

In an article in the Independent, David
Seymour vaunted a hatchet job he did on
Militant when he was formerly at the Mirror

AN ESSENTIAL RECORD OF A MEDJA
REFORM INITIATIVE
Order a copy of this book for
yourself or your library
REPORT OF SPECIAL PARLIAMENTARY
HEARINGS ON FREEDOM AND
RESPONSIBILITY OF THE PRESS
Edited by Mike Jempson

This book contains a record of all the written
and oral evidence to the special
Parliamentary hearings on the Freedom and
Responsibility of the Press Bill, sponsored by
Clive Soley, MP. The hearings were held on
Tuesdays Ist, 8th and 15th of December
1992 in the Houses of Parliament.

Copies of the book cost £10.00 plus
£2.50 post & packing | enclose £ for
copylies) of the Report on the Special
Hearings on Freedom and Responsibility of
the Press {include £2,5Q per copy P&P)

Name

Address

Organisation
Send orders to: CPBF, 96 Dalston Lane
London E8 1NG

THE

as evidence for his Labour credentials. The
poisonous Joe Haines, who held the job he
has now assumed, has boasted of how the
Mirror attacked the unilateralists when
Kinnock was desperate to overiurn confer-
ence disarmament policy.-

There was industrial editor Terry
Pattinson’s discredited Scargill smear in
1991. The Daily Mirror has always been on
hand with a dagger whenever the leaders
have a back to stab.

Far from focusing attention on the real
changes at the Mirror, the phoney debate on
its relations with Labour is effectively mask-
ing them. What is really scrious is the deter-
mined atiempt by the bankers to destroy the
collective strength and voice of the paper's
decent journalists, and to bring the paper
wholeheartedly into the mainstream of cheap,
tatty tabloid journalistic values.

The instrument is a plain old-fashioned
bash at the unions. The management of chicf
exccutive David Montgomery and the appro-
priately named editor, David Banks, are sack-
ing people at whim, increasing working hours
for the already overworked sub-editors. They
are refusing even 10 negotiate with the NUJ,

Among the dozen or more senior joumnal-
ists sacked, without anguished comment from
the Labour leadership or the broadshect press
media editors, are the chicf features sub and
deputy, Irvine Hunter and Trevor Davies.
The reason: they were the NUJ Deputy and
Father of Chapel. They were told they would
have to give up one position or the other,
they refused to resign, so they were fired,
simple as that.

There’s nothing mysterious about manage-
menl motives. Montgomery, Banks and other
heavies - all, without exception, recruited
from the Murdoch press, where they know
how 1o deal with unions - were put in by the
banks to cut costs, boost the share price and
sell the controlling interesis they hold.

The banks got their 54 per cent of the capi-
tal in shares from Maxwell, as “sccurity” -
what a laugh! - for the millions they leant
him. It was the height of irresponsibility. But

Photo: PAUL. HERRMANN

who is paying for the bankers’ error? The
workforce.

In fact they have blundered yet again. For
David Montgomery wants to put together a
consortium to buy the group when the banks
are ready to sell. That means his interest is o
keep the share price low, to get it cheap. The
banks want it high, to recoup their losses. But
this GCSE-level economics is apparently
beyond the bankers’ comprchension.

The group is certainly doing badly, with
sales on the slide and the share price refusing
to rise. It certainly looks as if David
Montogmery is deliberately messing every-
thing up, as he scts about alienating virtually
everybody in the building,

Backing him, so far, are the majority on
the board, notably Sir Robert Clark and
Charles Wilson, who were Maxwell men,
totally compromised by the crookery of those
times, Wilson came from Wapping too,
where he was a disastrous editor of The
Times, too furiously right-wing even for
Murdoch.

Carrying out the orders is “human
resources director” Robert Gregory,
Maxwell's personnel chief, the man who
sacked the Pergamon 23.

The journalists have tried to resist this
onslaught, but have been weakened by splits
in the NUJ. Only half are still in the union,
since Steve Tumer, disciple of Joe Haines
and as former FOC the organiser of the
hideously corrupt right-wing clique that used
to run things, got fired by the NUJ and tried
to set up a breakaway union.

His British Association of Joumalists, the
journalists® UDM, is tottering on the brink of
collapse, but the damage has been done,

The NUJ journalists have, afier four
months under siege, voted (o strike. But if the
Mirror is to be saved they will nced support
from outside - notably from the Labour lead-
ers who're apparently more concerned about
the personal connections of the political edi-
tor, and the rest of the press, who're more
concemed at gossiping about it

Ingide the intelligence service 3

GONSPIRAGY TO GONGEAL

By STEPHEN DORRIL

ALTHOUGH Members of Parliament often
dismiss calls for oversight of the security ser-
vices by reference to the fact that they
receive few leiters from constituents on the
subject, it is only right tlrat organisations
which cost the British taxpayer over £1,000
million per annum should be subject to some
form of democratic scrutiny. This is particu-
larly so in the midst of a severe economic
recession, However, despite John Major's
call to ‘sweep away the cobwebs’ and ‘lo
demystify the process of Whitehall decision-
making’, progress has been slow, Britain’s
Official Secrets Act and the lack of a
Freedom of Information Act have ensured
that the debate about the future of the securi-
ty services has taken place behind closed
doors in Whitehall. Since the end of the cold
War there has also been a continuous review
of the role of the intelligence services, but
only a select band of officials, hiding behind
veils of secrecy, are party to what has been
resolved. The government has done all it
could to stifle debate,

Nowhere was this more in evidence than
during the Spycaicher court case in Australia,
in November 1978, when the Cabinet
Secretary, Sir Robert Armstrong, was asked
what harm publishing the book might do,
since most of the information contained in it
was already known to the KGB. He answered

Adapted from
The Silent Conspiracy;
Inside the Intelligence

Services in the 1990s
Stephen Dorril, Heinemann,
to be published 12 May 1993.

that ‘the mere fact of publication in this
country will undoubtedly promote discussion
of, and articles about, the topics here, and
thus lead to a heighiened sensitivity and
awareness of the methodology, philosophy,
and organisation of the services’'. This, said
Armstrong, was to be avoided at all cost.

In Britain, it is only when a scandal is
brewing, such as the Matrix Churchill affair,
that a little light is thrown on the activities of
the security services. The taxpayer and, to a
large extent, the media are excluded from
asking simple questions about ¢ffectiveness,
oversight, value for money, and even what it
is that security services actually do. In effect
there is a conspiracy 1o conceal. This is not
helped by a Fourth Estate which lacks
courage, controlled largely by toadying press
barons. Unfortunately, investigative reporting
is regarded with little alfection in the print

medjum. There is, for instance no body rep-
tesenting investigative journalists as there is
in the United States. Richard Norion-Taylor
of the Guardian is, as far as I am aware, the
only journalist in the media whose brief
includes the activities of the security ser-
vices. It is a fact that those journalists who in
the mid-cighties mapped out the, until then,
largely unchartered territory of M15 - David
Leigh, Nick Davies, Paul Lashmar and
Duncan Campbell mostly work within televi-
sion.

Interestingly, the new Official Secrels Act,
although draconian in concept, has turned out
to be something of a damp squib. The gov-
emment has not used it knowing that to do so
would be a political act. However, lawyers
have made quite an income from OSA read-
ings for newspapers and books; assessments
which are rarely warranted and mostly a
wasle of money. Unfortunately, too many
publishers still go along with the D-Notice
sysiem, a typically British form of sclf.cen-
sorship.

It is, however, not all gloom. There is a
surprising amount of material available in the
public domain. The last few ycars have been
unique. We have seen a torrent of Jeaks from
the sceurity services, their surrogates, and
enemies which has provided solid informa-
tion on which to open up the debate on the
future of M15 and M16.

MILITARY MINDERS attached to the
British Joint Information Bureau controlled
the *pool’ reporting and the flow of informa-
tion. Few journalists were willing to leave the
pool and jeopardise their lifeline to the MoD
and the Foreign Office and were, thus, easy
prey to the manipulation of the psychologi-
cal-warfare warriors.

Following government cut-backs and the
closure of the pys-ops training course at the
Army Intelligence Centre at Ashford, Kent,
the MoD lacked the necessary experienced
and qualified operators and was forced to
recall out of retirement a number of old hands
from the propaganda war in Northern Ireland.
Observers were surprised o see Colonel
David McDine, who, in 1975, had retired
with a heart attack, make an appearance on
television during the War. He had been in
overall charge of Information Policy, a spe.-
cial unit which dealt in black propaganda and
whose commander, Colonel Jeremy Railton,
who had retired to Wiltshire to run a pig
farm, also med up in the Gulf.

Despite the sophistication of the commen-
tators and the audience, the “spectactle’ of
massive media coverage and continuous
analysis of the campaign enabled the flow of
disinformation to proceed largely undetected.
It seemed to confirm James Aneleton's dic-

tum that ‘disinformation might be the chief
job of an intelligence agency’, Those brave
enough o stand firm and present a more bal-
anced view of the war were shot down with
smears. Propagandists such as Ray Whitney,
Conservative MP and former head of the
Foreign Office’s Information Research
Department, which had dealt in all kinds of
propaganda from white 10 black and had been
responsible for setting up Information Policy,
continued to spread the old anti-communist
line with claims that hundreds of Sovict
advisers were helping the Iraq regime.
Criticism of the war was allegedly led by
communist controlled front-organisations.
The spin-doctors and the disinformers went
to work on Peter Amett of the US ielevision
network, CNN, who had atiempted to report
accuraicly on the war (see Sunday Telegraph,
24 February 1991 for detajls). The BBC's
Chief overseas correspondent, John Simpson,
was another victim of ugly rumours and the
assault by the media on those that failed 10
tow the MoD/government line (see the
Spectator, 8 February 1991),

Among the many and varied disinforma-
tion projects, ranging from the tragic 1o the
laughable, run during Desent Storm by Allied
Intelligence and press minders, were those on
the rieht.

@ According t@the Sunday Telegraph,
after the conflict, Prime Minister John
Major told an Anglasraeli dinner: 1l tell
you who destroyed the Scuds; it was the
SAS. They were fabulous.' intelligence
analysts who later reviewed thair assess-
ments concluded that the allies had failed
to destray a single Scud launcher.
@ United States intelligence 'conclusively'
identified the powdered milk factory
which was bombed by the allies as a ‘bio-
logical weapons plant.'
@ Many of the atrocities which received
widespread publicity in the run up to the
mibtary engagement and tha ‘hearts and
minds’ campaign proved, on closer exam-
ination, to be either exaggerated or false.
The charge that the Iragi occupiers of
Kuwait took babies from incubaters and

_ left them to die was later shown to have
been fabricated.
® The bombing of the Amiriya concrete
shelter in Baghdad,which led to the
deaths of hundreds of civilians, appears
to have been a monumental intelligence
blunder. It was neither a ‘military com-
mand’ nor ‘leadership’ bunker as first
identified by intelligence analysts, nor a
‘military personnel bunker' as believed by
military sources,



4 The future of the BBG

This year John Birt took over as
DG at the BBC. At the centre of his
strategy for the future of the BBC is
the introduction of an internal
market for the goods and services
produced in the BBC. This is, of
course, a direct import of orthodox
market economics into the BBC ata
time when it is clearly failing in
other areas where this simple
minded approach has been applied,
such as the NHS.

Tony Lennen, as well as being
Chair of the CPBE is also President
of the main broadcasting trade
union, BECTU. In an interview with
Tom O’Malley and Jo Treharne for
the CPBF’s forthcoming pamphlet
on the BBC Charter Review debate,
Selling the Beeb, Tony explains
Producer Choice and draws out its
implications. It is useful to note
that not only is the whole system not
properly tested, but also that when
fully implemented it could lead to
the closing of whole sections of the
BBC because they cannot compete in
the market. In spite of the glossy
assertions about the future of the
BBC in the BBC's Extending Choice
document, the reality is that, if
Producer Choice is allowed to work
through the system the BBC will
operate more like its commercial
rival, Sky TV, than as the public
service broadeaster it is meant to
be. We hope that this interview will
help focus members minds on the
parallels between what’s happening
in the BBC and in other publicly run
organisations, and the serious
implications that Producer Choice
has for the future of public service
hroadcasting.

SELLING THE BEEB

A A SE—
QWhat is Producer Choice?

In a nutshell, Itis a way of con ducting

all transactions and basing all decision
within the BBC about how to use resources
on purely cash grounds. The BBC is brcﬁ(en
into a series of nearly 200 business units,
Departments are given a capitalisation fig-
ure.

They have 1o start paying rent to the BBC
for overheads like getting the flcor cleaned
and the bins emptied etc. They have to pay
for the wages of their staff and they eam
money back by providing a service, prinei-
pally 1o producers, which they charge for.

Now, it's easy to visualise it, if on the
simple programme making level, the studio
department, for instance, is a business unit, it
pays rent for the studios, depreciation eic,
clc,

It can make a limited number of decisions
about the number of square feet it occupies
and the level of service that it has in over-
head terms, but it certainly doesn’t have
complete freedom,

It, on top of these overheads, has 1o pay
wages for the people who do the actual
work, camera crews, sound crews, ele, elc,
and they earn their money by cntering con-
tracts with BBC producers who are given
real cash to make their programmes.

If they are attracted by the in-house
resource then they will pay real costs to that
business unit, the studio business unit.

If they don’t find it atractive or economic
then they are perfectly free to go and use an
independent unit outside the BBC......It
begins in earnest in April 1993. That's this
year.

So, there's been a period of preparation
up to now?

Two television departments in London

operated almost a pilot scheme. They
were the film shooting department - that's
camera crews on celluloid, and the design
and scenic services departments. The pilot
schemc was eased by the depariments not
actually having to pay overheads.

All they had to cover was their direct
labour and incidental costs, and they had no
overheads or interest charges levied on them
for the pilot year,

In ‘93 the system starts with everyone
leaping into a full blown internal market
where they pay on a quasi commercial basis
all the costs that relate to their business unit.

Is the computing system in place to
monitor all these transactions?

A They've been installing a new
costing system for, I think, the last three
years. There have been profound problems
with introducing the system. To date, as far
as I know, they have bits of it working. I'm
talking about the television costing system.
As for radio and the regions, 1 think in the
regions on a cenire by centre basis - BBC
Birmingham, BBC Newecastle - they have
got costing methods in place. Radio, I
haven't got a clue about actually, and I'd be
surprised 1o find that they've got anything
very sophisticated because they started very
late.

So, they haven't got a costing system in

place throughout the institution,
Secondly, they haven't got a centralised
monitoring procedure?

Well, they certainly haven't got a cen-

tralised monitoring procedure and [
think the BBC’s loss of £58 million last year
is indicative of the fact that there is less and
less central grip on finances.

So, it’s been done at the direciorate

level within departments where senior
managers have been trained to set up bud-
geting procedures? They've presumably had
training and have employed other people to
do this kind of activity?

AWell, there’s unquestionably been an
expansion in accounting at the BBC and
Checkland himself admitied it on a number
of occasions.

Have you got any ideas about these pilot
schemes? What kind of an effect have
they had?

What's happened is that the film depart-

ent pilot failed to break even and has

to engage in another swingeing round of

labour cuts. There are few economically dri-

ven decisions (departments can take) but one

of them is to cut jobs to reduce continuing

costs, and the same, more or less, has hap-
pened in the design and scenic services arca.

Isn't the logic of all this to close depart-
ments?

If it’s allowed to po to its logical con-
clusion, yes,

o
A\
N
O
~
NS
S
=
-
O
=
%

CONFERENCE INVITATION TO ALL
MEMBERS AND AFFILIATES

BRITAIN'S MEDIA : THE BALANCE SHEET

SATURDAY 8th MAY 1993 10:00 - 5:00

The CPBF has been aclively campaigning on a number of issues in 1992 - 1993. We've
drafted and compaigned for Clive Soley's Press Freedom and Responsibility Bill;
publicised and supported Mark Fisher's Right To Know Bill; organised a major conference
on the BBC and are in the process of publishing a pamphlet on the BBC's future.

Qur conference is on Saturday 8th of May at the University of London Student's Union,
Malet Street, London WC1 7HY. It will provide an opportunity to draw up a balance sheet
on the state of Britain's media, and a focus for future activity. We urge you to attend as
an individual, or nominate delegates from your union.

10:00
10:30

12:30
13:30

15:00
15:30

17:00

PROGRAMME

REGISTRATION

INTERFERENCE ON THE AIRWAVES,

After the Broadcasting Act, what are the issues we should be campaigning on
in defence of the comerstone of Public Service Broadcasting' - the BBC.
Speakers include Ann Clywd MP (Shadow National Heritage Spokesperson)
and Tony Lennen {President, BECTU).

LUNCH

MEDIA REFORM;: PROMISES AND PROBLEMS, .

Clive Soley’s Press Freedom and Responsibility Bill, the Right To Know, and
Calcutt. Speakers include Clive Soley MP and Maurice Frankell (Campaign for
Freedom of Information).

TEA

AT THE SHARP END,

Investigative journalism now. Speakers include Stephen Dorril, author of
‘Smear! Harold Wilson and the Secret State',
CONFERENCE CLOSE

FEE FOR CONFERENCE

INDIVIDUALS £10:00, UNWAGED £5:00, ORGANISATIONS £15:00.

T — —— — — — — — — — — ———— ey — — — — —— — i — — — — r—— —— ——

| WISH TO ATTEND THE CONFERENCE 'BRITAIN'S MEDIA: THE BALANCE SHEET'

NAME:
ADDRESS:

ORGANISATION (IF APPLICABLE): TEL:

| ENCLOSE PAYMENTOF £___
PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, E8 ING



Yo
N
=

V

O

S
S

S~

O

~

V

S0
—

S

~

~
~

S

TO ALL INDIVIDUAL MEMBERS AND
AFFILIATED ORGANISATIONS

YOU ARE INVITED TO THE ANNUAL GENERAL
MEETING OF THE CPBF

SUNDAY THE 9TH OF MAY
AT THE UNIVERSITY OF LONDON UNION
MALET STREET, LONDON WC1 7HY
AT 10.00 am

ALL AFFILIATED ORGANISATIONS ARE ASKED TO APPOINT DELEGATES. INDIVIDUAL MEMBERS MAY
ATTEND iIN PERSON.

-y we—

BOTH INDIVIDUAL MEMBERS AND AFFILIATED ORGANISATIONS ARE ASKED TO FILL IN THE ATTEN-
DANCE/REPRESENTATION FORM OPPOSITE AND RETURN IT TO THE NATIONAL OFFICE AS SOON
AS POSSIBLE. THE CPBF WILL BE PREPARING DOCUMENTATION FOR THE AGM ON THE BASIS OF
MEMBERS AND DELEGATES REGISTERED BY 23RD APRIL 1993

NOMINATIONS FOR THE NATIONAL COUNCIL MUST BE SENT IN WRITING TO THE NATIONAL
OFFICE AT NO LATER THAN FRIDAY 23rd APRIL 1993. THE NATIONAL COUNCIL IS ELECTED AT THE
AGM. DELEGATES MAY BE NOMINATED IN ONLY ONE SECTION, BUT MAY VOTE IN ALL SECTIONS.

NATIONAL COUNCIL REPRESENTATIVES:

INDIVIDUAL MEMBERS 6 SEATS
MEMBERS OF THE NUJ 4 SEATS
WORKERS IN PRINTING AND ALLIED TRADES 4 SEATS
WORKERS IN BROADCASTING 4 SEATS
OTHER TRADE UNIONS 4 SEATS
OTHER ORGANISATIONS 4 SEATS
REGIONAL GROUPS 2 PER REGION
SUB GROUPS 2 PER GROUP

MOTIONS FOR THE AGM MUST BE SUBMITTED IN WRITING NO LATER THAN FRIDAY 9th APRIL 1993.

DELEGATES TO THE AGM ARE INVITED FROM AFFILIATED ORGANISATIONS AS SHOWN ON THE
FORM OPPOSITE.

DISABLED ACCESS ULU HAS DISABLED ACCESS

ACCOMMODATION DELEGATES FROM OUTSIDE LONDON ATTENDING THE CONFERENCE THE
PREVIOUS DAY WHO NEED ADVICE/HELP ON ACCOMODATION SHOULD CONTACT THE OFFICE.

WE LOOK FORWARD TO SEEING YOU! !
YOURS SINCERELY

TONY LENNON
NATIONAL CHAIR

REPRESENTATION AT THE
ANNUAL GENERAL MEETING
9th MAY 1993

PLEASE COMPLETE AND RETURN THIS FORM TO:
CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON E8 ING AS SOON AS POSSIBLE.

INDIVIDUAL MEMBERS:
ALL INDIVIDUAL MEMBERS MAY ATTEND AND VOTE.

Iwill be attending the AGM on 9th of May 1993

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

YOU ARE INVITED TO SEND DELEGATES IN RELATION TO THE SIZE OF YOUR MEMBERSHIP

Number of Members Number of Delegates to AGM

Below 1,000 ]
1,000 - 10,000 2
10,000 - 50,000 3
50,000 - 100,000 5
100,000 and over 10

THE FOLLOWING DELEGATE(S) HAVE BEEN APPOINTED TO ATTEND THE AGM :

1] NGOG cccrnniinnitiniieinnirissienssssisiisssiiassinsissnnntsissannnnnnsanssssssssssrrasssssssssssrsrensesssssssnses
AArESs.....evvreerrirririiniiiiiicreerceceeieecsseeeasesssssssssnsassseseessessnsnnstesessesnnnsnssnsssesssssrrans
2] NGME...ceerreiiiitrerrretssrtte ettt et s s sne s s s s see s se s e ee s atessaase e b e e se s enaee bt s e snsans
AArESS......uueeeericcttttitcctii e crtteee s aeeesesrasssasasrnssssesbbeessss s s eeesssnnssasnnte
K ) T - T 1T O OSSOSO U
AArESS...ceeneereeieeerrriicriiisiirrrrertnitetiisiettinreessssssssssssssessssssssssssnssssssssssssbesmaneesssssnnns

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SIGNEA  .oeeeeeeeeeeceeeeere st r e e e e s oo a st smnnnan (Secretary)

Branch Stamp

PLEASE TURN OVER AND SUPPORT THE CPBF's 1993 £10,000 APPEAL.
DIG DEEP FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM!



.
"
A\
A\
Py
S
S
&
Q'\
&
Ty
W

THE CPBF NEEDS £10,000 IN 1993!

OUR INCOME IS BEING SQUEEZED IN THESE RECESSIONARY
TIMES, WHILST THE COSTS AND DEMANDS ON THE
CAMPAIGN INCREASE REMORSELESSLY.

WE DESPERATELY NEED YOUR EXTRA SUPPORT OR A DONATION TO SUSTAIN OUR
WORK, BECAUSE A GUARANTEED REGULAR INCOME WOULD HELP OUR PLANNING
ENORMOUSLY.

What would your support mean?
If each individual member gave just 50p per month, via a standing order, this would
cover:
>> The cost of printing and distributing Free Press OR
>> The cost of our campaigning activities around Clive Soley's Press Freedom
and Responsibility Bill

An exira £1.00 per month from each member
would pay our office rent for six months!

We also need to upgrade our rapidly ageing computer system, expand our book service
and produce a new Summer media catalogue. Also, just TWO part time workers carry the
day-to-day work of the CPBF. Itisn't enough, and it means we can't respond fo all the issues
we would like to.

Ifyou can, please fill out the standing order form below, and send itto your bank OR make
a donation, however small.

STANDING ORDER FORM
To The Manager of ........cccvecrrerrccrcnenen. veveressrasssenne . Bank {Yours)
Address ......cccevueen reensernnsennnernnsensasannns eerevanenne veesesnrensenassanasservessasssannsenanssrerikEutaeras
Your account NOME ....ceveveereerennes caesener cvricesesesnsesnsans Cettenresransantnnreasaaerensasanranas
Your account number ............. raeeene eerervreesrrerenransasnae erereeaneanaaae teesurereruserarsasarennes
Your Address ........cevemueirennenenne. reessssssranseranrasaneas tererreneerranssarersenrenarrsranen

srvssEsINERIEERaE s R IRERaRRETY 4ssseusprasnsensscena e E Y e YL Yy ] Trsuseannen

Please pay the Cooperative Bank PLC, 1 Islington High Street, London N1 9TR (sort code 08-
90-33) for the account of The Campaign for Press and Broadcasting Freedom Appeal Deposit
Account (o/c 50508701), the sum of:

£ {amount in figures) £....ccevveviriirricienennen. reneeeeseeres (@MOUNE in words)
on the ..... day of each month, from ..... / ..... / ..... until countermanded by me.
Signed: .......oeeeiiiiriniiiinnens reevrervenvens eeerenans Date: ...covvverienrieniienisiennenns

———— e ——— — e — — e — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — ——

|/we would like to donate £ ...... to the CPBF 1993 Appeal Fund.
Name .......c..... treseresensnesnenaas . tereertererssnasiassssseasianaans
Address ............ ceremereessnertassseesanres veereerseantaneeeannee rereerssasnesseanes

asassstsvrnsenasnEsenRnen vhNsNsbsEEETEIRTEITIIT PeNvensENPIINSIRESRARRRSTY 4evsvssvsenns

Please return this form to : CPBF, 96 Dalsion Lane, London E8 TNG

The futore of the BBC §

Is it likely to be allowed 1o go 10 its logi-
cal conclusion?

Well, we don't know. From a union

point of view, I'm very concerned, as
my colleagues are, that the BBC has no
answer (o the question:

“What will you do if it all goes wrong?”’
They appear to believe quite genuinely that if
it staris to look as if its going wrong they will
be able 1o rectily it in some way that will
retain a level of in-house resourcing and ser-
vicing.

But the logic is, if there is outside
resourcing that's cheaper then depari-
merits close.

AAbsolutcly.

Is Producer Choice then a move

towards the restructuring o the BBC as
a commissioning as opposed to a production
organisation?

That's exactly where it leads, if it yields

So that's got immense strategic impor-
Qlam:e?

«..What Birt has done is to isolate pro-

gramme departments in a corral irre-
spective of whether they are radio or televi-
sion. They are in the longer term, it seems,
10 be combined into bi-media groups, all spe-
cialising in a genre of programmes. Those
programme departments are now cntirely
scparate from the resource base of the BBC
which has been pulled together into a mas-
sive 8 or 10,000 strong facilities company,
which is really what the BBC's new engi-
neering and service directorate amounts to....

So they, management, see the fulure as

one in which the BBC is both a facilities
coripany and a commissioning outfit, but not
a major in-house producer?

Well, I don't know what future they see.
There may be a future for the BBC as a
commissioning company, but I'm not sure in
‘93 that I'd be very optimistic about the
future of an 8 or 10,000 strong facilities com-
pany in the TV business..or the broadcasting

‘Tony Lennon, President Bectu and
Chair of the CPBF answers questions

the kind of problems we predict. business. Photo: PAUL HERRMANN
by GRANVILLE WILLIAMS for substantial travel, entertaining and other  will mean reforming the appointment

INDEPENDENT on Sunday reporter Chris
Blackhurst had pride of place with his exclu-
sive story, “BBC helps its chicf to avoid tax,”
in the paper's February 28 edition. Alongside
a photo of Armani suited (what else) John
Birt the report revealed that even though he
received between £135,000 - £140,000 per
year for his full time appointment as Deputy
Director General he avoided tax by having
his salary paid into his private company, John
Birt Limited

The company accounts showed that in
1991 he was able to claim expenses for
wardrobe (£3,666), travel and accommoda-
tion (£8,791) and secrctarial assistance
(£15,000) and salaries of £5%9,000 and
£14,000 10 himself and his wife respectively.
This convenicnt arrangement meant, instead
of paying tax on his six figure BBC salary he
paid tax only on the salary he awarded him-
sclf as a direcior of his company.

As the implications of this story sank in,
John Birt moved quickly. By the Monday he
was on the BBC books, but that must not be
the end of the story. Angry media trade
unionists have called for the resignations of
John Birt and BBC chairman, Duke Hussey,
who along with other governors must have
sanctioned the pay arrangements. BBC
employces have been at the sharp end of the
Birt inspired policies which are creating
demoralisatjon, insecurity and unemployment
and their anger at this blatant example of dou-
ble standards is perfectly understandable,

After all the BBC provides Birt with two
cars (one chauffeur driven, the other for pri-
vate yse), reimburses costs incurred for his
public functions and boxes at Ascot and
Wimbledon and yet he was still able 10 claim

expenses through his company.

Concem over this issue needs to be trans-
lated into practical proposals in the debate on
the BBC's future. Firstly, the deeply secretive
process of appointment, and the pay agree-
ment with Birt as Director General, must
never be allowed 10 happen again. The BBC
still won’t disclase Birt's exact pay now, by
the way, but informed guesses suggest it must
be at least £150,000 a year, All posis at the
BBC in future, at whatever level, should be
filled by an open process of advertising and
interview.

It's clear now that there’s something wrong
at the heart of the BBC. The Thatcher years
have ¢roded the public service ethos that is so
important in the organisation, How can Bint
talk about the BBC's high standards, moral
authority and public service when he himself
didn’t go on the books when he joined?

It also raises basic questions aboul the
drastic changes he is driving through at the
BBC. We highlight one aspect of these,
Producer Choice, in the interview with Tony
Lennon on these pages. Thatcherite market
principles, and a regime which replaces full
time jobs with contracts, which have to be
rencwed every six or twelve months, are
breaking up experienced long standing
groups of staff.

All of this doesnt mean harking back 1o
same nostalgic idea of a pre-Thatcherite
BBC. As an organisation the BBC was
bureaucratic, remote, elitist and much more.
What the Birt episode does is highlight how
important it is that a new vision for the BBC
emerges in the run up o the Charter renewal.

The BBC has to become open and account-
able, well funded and efficiently managed. It

process for govemnors, so that they become
representative of our society rather than rep-
resentatives of narrower interests. It will
mean giving people who work at the BBC
new confidence in the organisation’s future.
But an essential first step in this process has
to be a break with th discredited policies
John Birt is instituting. He should go.

SELLING THE BEEB
In the run up to the BBC's Charter renew-
al in 1996, this CPBF pamphlet “Selling
the Beeb” examines the changes that
have occured within the Corporation
since the last renewal in 1981.

It takes an in-depth look at the role of
management and the Board of
Governors throughout the eighties and
early nineties, and examines what part
the Thatcher and Major governments
played in shaping the structure and poli
cies of the BBC today.

It apalyses the government plans for
the future of the BBC, outlined in the
Green Paper published in November
1992 and the BBC's own plans for sur-
vival in the publication Extending Choice.

Finally the CPBF offers its views on the
future of the BBC in an age of satellite
broadcasting, subscription channels and
cable, and asks how can the BBC survive
in the new world of market-driven and
compelitive broadcasting?

The pamphlet, price £4.99 (£5.50
including P&P) will be published in April.
Orders and enquiries to CPBF, 96
Dalston Lane, London E8 ING




6 Media news and views

Reviews 1

Il MEDIA MONITOR

GENERAL ELECTION DATA

British Journalism Review has the occasional illuminating piece in what's often a disap-
pointing journal. In a recent issue (Vol 3 No 3), Robert Worcester of MOR! analysed the
media in the General Election. His conclusions on front page coverage of the national
dailies and Sundays echo our findings in Electionwatch which we published in Free Press
No 69. He says, "It is striking how little support the Mirror Group gave to the election
and therefore the Labour Party on the front pages of its newspapers.....one can see the
btatant support given to the Conservative Party in the so-called “Tory Tabloids™ and com-
pare them to the weak support given Labour both in the space devoted and in its con-
tent”.

For the record, the Mirror came bottom of all the national dailies, devoting only 11.6%
of its front pages to the election; in the Sunday league table the Sunday Mirror was third
from the bottom (3.3%) and the People bottom (0%).

If you would like a copy of Free Press 69 containing our election monitoring report, it
is available at 75p inc. p&p or 12 copies for £4.50 inc p&p.

BELGRADE'S B92

L E R NN E NN NNNZHJN ]

A report in The Guardian, “Serbia’s sole wave of hope” by Julie Flint {16.2.93} described
the work and pressures on Belgrade's radio station, B92. It has been broadcasting with-
out a license, and with great difficulty since 1989. The station’s credo is parliamentary
democracy, the rule of law and social justice, human and minority rights - themes distinct-
ly unpopular in Slobadan Milosevic's Belgrade.

Janet Pascoe wrote in:

| was very moved by the Guardian article. Up to now | have felt only despair over the
tragedy in the Balkans, but here there seeams to be something we can do.

Clearly broadcasting is a vital tool for good or evil...| suggest a network of Friends of
B92 which would help to raise money, facilitate personal contacts and publicise what the
station is trying to do.

| should be more than happy to hear from anyone who feels able to respond, Janet
Pascoe can be contacted at 12 Milton Court, Ickenham, near Uxbridge UB10 8ND TEL
0895 635986.

CHALLENGING RTE
ON GENSORSHIP

Britain has its broadcasting ban; Ircland  RTE's illegal extension of the Section 31
Scction 31 of the Broadeasting Act, which is  order, But not RTE. As we go o press the

now the subject of an important legal tussle
in Ireland’s courts.

In August 1990 the chairperson of striking
workers al the Gatecaux Bakery in Dublin,
Larry O'Toole, was banned from interviews
on Ireland’s statc broadeast system, RTE, on
the grounds that he was a member of Sinn
Fein. RTE's standing policy is that no mem-
ber of Sinn Fein receives broadcast coverage
on any subject. Larry G'Toole, 2 member of
the national exccutive of the Bakery Union,
challenged RTE's interpretation, arguing that
his Sinn Fein membership was completcly
irrelevant when he was speaking and repre-
senting his co-workers at the bakery.

In July 1992 the Irish High Court ruled in
favour of Larry O'Toole, Even Conor Cruise
O’Brien, the Parliamentary architect of
Section 31, welcomed the ruling against

Irish Supreme Court will hear RTE's appeal
against the High Count ruling. It was due to
take place on March 4th and we'll report the
oulcome in our next issue.

The new minister for broadcasting,
Michael D. Higgins, on record as an oppo-
nent of Section 31, is currently conducting a
review of the section. Submissions from
interested parties are invited. Meanwhile
Larry O*Toole’s case raises important issues
of freedom of speech and information. It’s
also expensive to initiate such legal chal-
lenges and you can help by sending dona-
tions and messages of support to:

Niall Mechan, Sccretary, Larry O'Toole
Free Speech Campaign, 33 Geraldine Street,
Dublin 7. Donations can also be sent to:
Free Specch Legal Fund, TSB, Lower Abbey
Street, Dublin 1. AC NO 990601. 21366730

REVIEN

Treacherous Estate: The Press
after Fleet Street

by Michael Leapman

Hodder and Stoughton £18.99

Why were the few major storics critical of
big business published in the mainstream
Ppress in recent years researched by
Jjournalists who do not report business
affairs full time? How eflective have the
newspaper industry’s attempts at sclf-
regulation been? This readable and
informative book by a specialist media
reporter gives you the answers to these and
other questions. The title echoes that of
Dangerous Estate, the book by Francis
Williams published in 1957, and takes up
the story of Britain’s press since then,

The book is wide-ranging, dealing with
proprictors, editors and the controversies
which have hit the industry over the past
thirty five years. However, it sulfers the fate
of any book on Britain’s press. There are
few references o the dramatic events of
1992 which are shaping the debates on press
freedom and privacy now.

CORRECTION

Free Press 71 carried an article by
Andrew Puddephat of Liberty on Press
Freedom and the “Right of Reply” which
we had to edit. William Hetherington of
the Peace Pledge Unlon has written to
point out an Inaccuracy which we’re
happy to correct.

The edited article said, “Incitement to
mutiny provisions were used against
Troops Out lealeters in the 1970s5”. He
points out The Incitement to Mutiny Act
was last used in the 1924 Campbell case,
The 1934 Incitement to Disaffection Act
was used to bring a series of prosecutions
in 1973/76 against supporters of the
British Withdrawal from Northern
Ireland Campalgn, a body with dilferent
policies, and no connection with the
Troops Out Movement.

ALTER YOUR DIARY DATES

We've changed the dates for our
Conference and AGM from those
advertised in the last issue of
Free Press to avoid a clash with
BECTU's Conference.

The full details of the new dates
and venues are in this issue
(just in case you hadn't noticed!).

ITV DOWN THE TUBE

COMMENT by Granville Williams

MICHAEL GREEN, chairman of Carlion
Communications, is a shadowy but signifi-
cant figure in the book on the 1TV franchise
debacle, Under the Hammer by Andrew
Davidson. He's there talking 1o Lord Young
in September 1987 at the famous “seminar”
on broadcasting (the only one) which Mrs
Thatcher held to throw down the gauntlet 1o
commercial broadcasters. As the govern-
ment’s policy 1o sell off the ITV franchises
to the highest bidder developed he's there
supporling it. And he’s there on Wednesday
16th October 1991 when his compuny won
the franchise from Thames TV with a hefty
£43 million bid.

His cantroversial £15,000 donation to the
Conscrvative party, made five months after
he won the franchise, is a2 modest sum com-
pared with the 87 per cent pay rise he
received in late January which took his
salary 1o £520,000.

Michael Green is now a dominant player
in British commercial television. His com-
pany owns 20 per cent of Central Television,
and through that an indirect siake in
Meridian, which won the new franchise in
the South East. Carlton also has a stake (20
per cent) in the breaklast TV channel,

GMTYV and currently negotiating to invest
£30 million in ITN.

Elsewhere the ITV network is fraying.
Recent redundancies at Granada and
Yorkshire Television add to the swathe of
job losses in the industry. Strange though
that amnidst all this doom Clive Leach, group
chief executive of Yorkshire-Tyne Tees
Television was paid £432,000 in 1992 - a
161 per cent increase over the previous year
due to a profit related earnings scheme.
There’s gold in them thur TV screens, for
some at least,

If selective salaries have soared, pro-
gramme quality has plummetted. We're sce-
ing the first signs of this as the channels
chase the ratings. In the couple of months
since the new ITV companies went on air,
with the new ITC “light touch” regulation
crime, sex, serial killings and the royals have
come 1o the fore. The symbolic moment for
this brave new world was David Elsiein, for-
mer Thames director of programmes, and
now running Sky's six channcls, promoting
Diana - Her True Story.

The keywords at the centre of conserva-
tive broadcasting policy - competition,
choice and quality - are discredited and tat-
tered now as the first depressing signs of the
new cra of tabloid TV become visible.

NEW STATESMAN
& SOGIETY
DEFENGE FUND

The reasons for supporting the
New Statesman & Society Defence
Fund shouldn't need spelling out to
Free Press readers, but just in
case...

The magazine faces a double
indemnity. In mid February John Major
and Clare Latimer settled their libel
actions against the magazine's
printers, wholesale distributors and
one of the main retail outlets, John
Menzies Ltd. They will each receive
damages and costs likely to amount to
over £50,000, and the final bill could
be over £150,000. The damages and
costs which these companies
incurred will have to be met by the
NSS because without such indemnities
printers wouldn't print and distributors
wouldn't distribute a single copy of
anything.

And this is before the article has
been considered by a judge and jury,
and a verdict given.

We set up the CPBF to campaign for
a diverse media and challenge
concentrated media power, If the NSS
falls as a victim of the crazy libel laws
and extravagant legal costs, we will
take a step further backwards from
that goal. As the NSS appeal says,”..A
free society means more than being
able to enter the Ritz Hotel of the legal
system, it means having free access
to information, opinion and argument -
and not just from a handful of
monaopolistic outlets. If only a few,
instead of a thousand, media flowers
bloom, then the political and social
garden will be a wasteland."

Donations payable to

New Statesman and Society
at Foundation House,
Perseverance Works,

38 Kingsland Road,

London E2 8DQ



8 Notices

JOIN THE
CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING
FREEDOM

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION

gi {.rltdividueg mambership 2;: g f} Lt%s: ttg:m 005%0 members
nwage !
¢) Household { 2 coples Frae Prass) £15 g;moo to 10,000
d) Supporting membership !g 10,000 to 50,000
(includes free CPBF publications) £20 L 50,000 to 100,000
a) Institutions (eg libraries) £20 ) Over 100,000 members
includes 10 copies of Free Press, plus free
PBF publications

VWe want to joln the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ...........

£15
£20
£40

£185
£375

FP73
EP

..................

Postcode S X - S

PLEASE RETURN TO CPBF, 96 DALSTON LANE, LONDON E8 1NG

CPBF
NATIONAL COUNCIL
1992-1993

Executive

chair:

Tony Lennon (BECTU)

Vice Chairs:

Kathy Darby (BECTU)

Granville Williams {(CPBF Norh)
Secretary:

Tom O'Malley (Indiv)
Treasurer:

John Beck (GPMU)

Free Press Editors

Granville Williams (CPBF North)
Linda Quinn (NCU)

Committee Members
BECTU -

Yossi Bal, Turlough McDaid
GPMU -

Mike Hicks, Alf Parrish

NUJ -

Pat Healy, Tim Gopsill, Mike
Jempson, Alex Pascall
NALGO -

Vi Scotter, Mike Tucker
WOMEN'S SECTION -
Helen Kuttner
INDIVIDUALS -

Jeremy Gardner, Jon Hardy,
Martin Hughes, Ann Pointon,
Christian Wolmar

IRELAND: TROUBLED IMAGES

A novelist, film-maker and investigative jour-
nalist focus on the problems and pressures of
reporting and recording events in Ireland.

West Yorkshire Playhouse
Saturday 3 April 2.00 - 4.30pm

Speakers:
Stephen Dorril (author of Honeytrap, Smear! Wilson and Mi5

1990s. He's also co-publisher of the magazine Lobster).

Kenneth Griffiths (actor and film-maker. His film Hang Out
Your Brightest Colours made for ATV in 1973 has never been
shown. His most recent programme was on Roger Casement
for the BBC Timewatch series).

Glenn Patterson (Belfast born novelist, author of Burning Your
Own and Fat Lad).

Admission £3.00

Bookings through West Yorkshire Playhouse
Telephone 0532 442111

Organised by Campaign for Press and
Broadcasting Freedom {North)
Telephone 0977 646580

and The Silent Conspiracy: Inside the Intelligence Services in the

TYPESET BY CPBF (TU). PRINTED BY WERNHAM PRINTERS (TU), 4 FORSTER RD, LONDON N17. TEL. 081 808 1677




