JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
No. 78 Price 40p January/February 1994

cccimside

SELLING THE BEEB?

PUBLIC RELATIONS AND THE BBC
PUBLIC SERVICE BROADCASTING
WHO OWNS WHAT - CROSS MEDIA

OWNERSHIP
THE BROADCASTING BAN -
A REPRESSIVE DEVICE

ITIS..., BUT WILL IT ALWAYS BE ... P

The future of

by Eéranville Williams

NONE OF the options for the future of
The Indepenent are particularly happy
ones for those who believe in a pluralis-
tic and independent press. The roots of
The Independent’s problems are under-
capilalisation, some poor, and increas-
ingly panicky, management decisions
and, of course, the recession. In 1990,
when circulation was hovering around
400,000 and the newspaper became
strongly profitable for the first and only
time, Andreas Whittam Sinith, the editor,
and his two co-founders, Stephen Glover
and Matthew Symonds, made the funda-
mental mistake of launching the Sunday
rather than consolidating on the excellent
performance of the daily.

It was a decision made for dubious
motives, such as Whittam Smith’s per-
sonal dislike of the Sunday Cor-
respondent and his desire to empire
build., Although the /ndependent on
Sunday was — and still is — a good news-
paper, it sapped the energy of a small
company, stunting the growth of The
Independent as it diverted resources and
editorial cffort. Cuts were soon
inevitable, stimulating the two year
decline of the daily from nearly 400,000
10 300,000,

Of course, il is easier 10 sce that with
hindsight than in 1990 when The
Independent' s management was worricd
that a successful Correspondent would
eventually merge with The Guardian,
giving both papers strength and stability.
But a little bit of thought and delay to
allow the Correspondent 10 sink or swim
without the added competition of a fifth
quality sunday into a crowded market,

¢ THE INDEPENDENT

would have been wiser. To be fair, The
Independent was unlucky, launching the
Sunday as the recession began. There is,
too, an element of fashion in that The
Independent is no longer the trendy
newspaper to be seen reading, and both
titles have remained fourth in their
respective markets.

Then, with circulation declining, this
year The Independent has secn two
redesigns, the first totally spurious and
disastrously bad, the second a probably
necessary decision to go for colour but
which had the unwanted side effect of
creating two arbitrarily divided sections.
The failure in the spring to gain control
of The Observer, allowing The Guardian
1o set up a seven day operation, followed
quickly by The Times' aggressive deci-
sion to reduce its price to 30p, meant
some form of refinancing was inevitable,

A necw chief executive, Patrick
Morrissey, replaced Whittam Smith who
should have left much earlicr 1o concen-
trate on editing, rather than giving his
inexperienced deputy. Symonds, effec-
tive control and allowing him to take the
paper 1o the right, just as the zeitgeist,
notwithstanding the 1992 clection result,
began o tumn against the free marketeers.
Many journalists on the paper sec The
Independent’s gung-ho support for the
Gulf War as the turning point. Mor-
rissey, with uncanny skill, prompily
ensured further circulation decline by
increasing the price of the daily 10 50p
and the Sunday to the threshold £1 mark.

The cxtra cash was never going to be
enough, given the continuing recession.
Refinancing is inevitable il the titles are
to be saved. Whittlam Smith long

favoured getting cxtra money from the
two Mediterranean shareholders, E! Pais
and La Repubblica, who between them
have over a third of the shares.
Morrissey favours drastic cuts in a bud-
get already so pared to the bone that the
newspaper at times looks like a collec-
tion of news agency reports. Associated,
United, the Telegraph and Mirror Group
are all in discussions with the board.

The worst option is The Telegraph.
That would not only risk the future of the
titles since continued losses would
incvitably result in merger, but would
give the new combined group around 60
per cent of the daily quality newspaper
market. The Independent would become
a pawn in a war between Conrad Black
and Rupert Murdoch. Associated and
United, owners of the Mail and the
Express respectively, might promisc c¢di-
torial independence, but that’s as con-
vincing as their claim that they treat all
parties at the gencral election even-hand-
cdly. Mirror Group, staffed by ex-
Murdoch Rotweilers is no soft option
cither but at least it would have an inter-
est in preserving editorial independence.
Pcarson, the publisher of the FT and the
best hope for the paper’s independence,
has been resolutely uninterested.

As we went to Press, Mirror Group
Newspapers seem (0 be the main con-
tender in a deal which would give
Spanish and Iwalian newspaper groups
15% of the sharcs, Mirror Group 40%,
with the remaining shares held by the
founder dircctors. Andreas Whitham-
Smith, Matthew Symonds and Adrian
O'Neill, the three founder dircctors are
asseciated with the bid. N



2Public Service Broadecasting

SELLING THE BEEB?

Helen Kuttner explains
the 1994 BBC Campaign

THE LAST decade and a half has seen a
strong attack by the Conservative gov-
emment on public service broadcasting.
It was the 1990 Broadcasling Act which
reorganised UK broadcasting around
market driven principles, and which will
allow the swallewing up of ITV region-
al companies by the bigger fish, such as
Carlton and Yorkshire TV,

But it isn’t just Channel 3 which is
under threat. The BBC is on the verge
of some of the most important changes
in its history, Govermment interference
in recent years has resulted in censor-
ship, devaluation of the licence fee, loss
of staff and resources, and the appoini-
ment of governors and management
whose language and actions imply the
BBC is more a business than a public
service corporation.

A Government White Paper on the
BBC is due to be published by the
Heritage Ministry in 1994, The
Govemment’'s Green Paper The Future
of the BBC and the BBC’s own docu-
ment Extending Choice - the BBC's role
on the New Broadcasting Age already
suggest that there is much for the public
to be concerned about. A wide public
debate is needed in order to influence
Government policy in the run up to the
BBC’s Charter renewal in 1996.

The CPBF is launching a campaign
cn the BBC in 1994 to publicise the
changes that have taken place, our fears
for the future as a result of these
changes, our views on how the BBC as

EIRUEIETUNIETRIRN, A0 mmﬂﬂl’ﬂ
5 E lBIE f\é < TH E

The CPBF pamphlet Selling the Beeb
outlines In detall the changes which have
taken place in the BBC over the last 15
years, and Is available from the CPBF

office, priced £3.50 incl.p&p.

run, and our ideas for positive action.
We plan a wide distribution of leaflets
explaining the main points of the BBC
campaign, along with posicards for the
public to send to their MPs and to the
Heritage Secretary, Peter Broocke, We
hope to involve trades unions, commu-
nity groups, MPs and media personali-
ties, in order to put the BBC and public
service broadcasting in the forefront of
public awareness.

If you would like to get involved in
the BBC Campaign, please contact the

PUBLIC
RELATIONS
AND THE BBG

After less than a year in the job the BBC's
director of corporate affairs and PR,
Pamela Taylor, is leaving. One story is
that the Director General was displeased
with the poor press he got during her year
at the BBC. A difficult job for her really,
after the string of Birt own goals, from his
tax arrangements to the horror stories sur-
rounding Producer Choice and his awiul
gobbledygook briefings to the BBC staff.

But there is another question. if Pamela
Taylor received between £80,000-
£100,000 what did the Lowe Bell
Communications Consultancy do for its
annual retainer of £350,000? This mod-
est sum is to be reduced by at least
£100,000 as part of the BBC cost-cutting
exercise but the question remains, what
does Sir Tim Bell do for this?

Bell was Saatchi and Saatchi chairman
when the company was responsible for the
media campaign run by the Conservative
Party in the 1979 and 1983 elections,
Margaret Thatcher's trusted television con-
sultant and adviser to lan MacGregor dur-
ing the 188485 pit strike. Saatchi and
Saatchi also published in October 1984
Funding the BBC - The Case for Allowing
Advertising.

PR Week (November 19, 1993) gives
one answer. Bell's consultancy “continues
to advise on corporate communications
and the charter renewal.” It's puzzling how
someone like Bell can advise on policies to
defend public service broadcasting when
his track record so far suggests hostility

Public Service Broadcasting 3

THE BROKEN PROMISE OF
PUBLIC TELEVISION IN THE US

FROM THE beginning the mission of public televi-
sion has been to provide an alternative 10 commer
cial television and to reflect the diversity of the

American public. The Camegic Commission report, |
which led Congress (o pass the Public Broadcasting |

WE RELY ON YoUR SUPPORT.

LIKE COMMERSIAL TV, WE DON'T RAISEL

REVENGE BY SELLING AWE!‘"SIN
TIME T m M ¢

HAS THAT

JWE Do RUN PROMOTIONAL SPoTs [
T THE START OF MOST PROGRAMS, |-
IGHusurme ouR CORPORATE (oN- ]

A MANNER INCREASING

" UTORS )
l.“l INDIS‘I\NGUISHAM FROM COMMER]

Act of 1967, argued that public television program- f:
ming “can help us see America whole, in all its ;
diversity,” serve as “a forum for controversy and }:
debate,” and “provide a voice for groups in the com
munity that may otherwise br unheard.”

An cxcellent issue of Extra!, the journal of the US
media pressure group, FAIR, documents the conser
valive assault on PBS. As a result of reduced feder
al appropriations corporate funding is dominant,
donating $90 million or 30% of the funds to PBS's
National Programme Scrvice, more than all the
funds from federal agencics and foundations com

bined.

The result is that the clear principles which
launched public television are now compromised
When corporations underwrite programmes they are
entitled to “enhanced underwriter acknowledge- §

AWERTISING

ments” or can ensure that awkward issues in pro- =

grammes are ignored,

For example, an eight part series on oil, The Prize, managed
1o exclude critics of the oil industry and rely on oil executives,

—~BUT OF (DURSE, THESE AREN'T
MERLIALS —~ BECAUSE ~ U — WIELL-'-W

;| EVERYONE KNOWS THERE AREN'T
NY COMMERCIALS aN PUBLIC TV!

WE LIKE To TaK, [5G T A
EbUtAﬂMMI. CORPORATE
EMPHASIS.,.

officials from the US and OPEC, conventional business histori-
ans and conservative think 1ank analysts for interviewees.

a public service broadcaster should be  CPBF office on 071 278 4430. to the very concept.
@ AMPAIGNING ™ Fress Freedom vs Press Privacy M Racism and the Media
Heritage Minister Peter Brooke has promised that Local elections will lead to renewed interest in
the government will publish its long-awaited White  how the media report racism. The BNP is likely to
IN 1994 Paper review of press selfregulation early in the stand in several seats, and to use media opportu-
New Year. nities to promote racist policies.

; W The BBC M Ownership and Control of the Media
Media challenges The National Heritage report on the BBC Who awns the media isn't just of academic inter-
will come fast and appeared in December 1993, and the govern- est. An important CPBF project, researching the

4 ment's own plans are due to be published in the ownership of the media in Britain and Europe will
furious in 1994, and  Spring. The CPBF wants to ensure the maximum  result in the publication of a poster and pamphlet,
the CPBF has to be publicity and debate on the future of the BBC. zlagg ;he organisation of a conference in June
there influencing  w Media and Ireland i e
H int The possibility of peace in Northern Ireland raises N P
ideas a.nd mllcles the urgent issue of media reporting of Northem A" .Of this activity will strain our resources to the
fora dlvel‘se, Ireland. Ireland has Section 31, Britain its limit. If you or your organisation are not affiliated,
democratic and Broadcasting Ban, and it seems clear that part of PLEASE join the CPBF. 1f you can send a dona-

3 any peace process must be the ending of report- tion, or Stﬂﬂdll’!g order to the CPBFring 071 278
Qccountahle media. ing restrictions. See feature on p7 4430 and we will send you a form.

/

Bringing it all back home

These quotes are from a powerful speech by Michael Tracey, Director of

the Centre for Mass Media Research at the University of Colorado to

350 broadcasters and politicians at the EBU Conference in Brussels.

(4 ‘Living in the USA
has given me at
least some insight

into the bizarre world of tele-

vision of the future. What is
offered there, and whait is
being planned is quite proba-

bly your future, It is not a

preity sight.

It is one in which news and
currenl affairs have been
debased, where the subjects
of 1alk shows are an obsessive
picking away at the sorcs on
the face of society, where
Oprah Winfrey and Geraldo
Rivera and Phil Donahue and
a thousand clones reiegn

supreme as they interview
mothers who ran off with
their daughters boyfriends. It
is a television culture in
which voyeurism and plea-
sure at walching others pain
in an endless cacophony of
so-called reality television
has become a major televisual
form.

Where the single, high
quality drama is but a misty,
dim memory. Where chil-
dren’s television is a new
form of child abuse....)t is in
short a mess, and the single
most powerful argument for
nuhlic bmadcasting.”

¢ ¢ Y am more than a litle
troubled, sometimes
even appalled, by the
importing of the language of
the market inside the walls of
public broadcasting, where
onc hears talk of internal mar-
kets, zero-budgeting, produc-
er choice, the whole cacopho-
ny of technospeak.
Whatever you do to
describe your financial proce-
dures do anything, but don’t
call them ‘a market’ because
you cannot employ the lan-
guage without also importing
the philosophy which consti-
tutes its meaning,”

critical that at the

very same moment
that public broadcasters arc
being told to reduce their size
we see the creation of huge
commercial enterprises gob-
bling up ever more of the
planet’s culture and journalis-
tic life.

Of course the argument
makes entinent sense when
viewed from the offices of
say, TCI, or Necws
Corporation or Fininvest.

They can only succeed if
vou are rednced.”

(4 ‘It is somewhat hypo-



4 Who owns what in the media

CANIPAIGH
SERESS:

BROADGASTE

FREEDD

MAJOR CONFERENGE
ON ‘THE END OF
FLEET STREET

The Campaign for Press and
Broadcasting Freedom and City University
Department of Journalism are organising
a conference on The End of Fleet Street?
The National Newspaper Industry in
Historical Perspective’ at City University,
London on 5 February.

The aim of the conference is to take a
look at Fleet Street's development in this
century, up to and including the events of
the 1980s, in a way which brings together
historians, journalists, printers and cam-
paigners.

It contains sessions on: national newspa-
per readership; Wapping; Fleet Street and
Political Power; and the boundaries of
journalism. It will also have sessions
focusing on the industry during the
1980s, looking at monopoly, distribution,
and the coverage of key issues.

The people giving papers, or involved in

GROSS MEDIA OWNERSHIP _

prie N et et

“He says his paper is owned by its readers”” DALY WORNER 1947

As we go into
1994, with the
debates on
cross-media
ownership
intensifying
daily, we
thought it
might be timely
to compare
patterns of
press
ownership and
control at the
moment, with
the patterns in
1991, writes

| Jo Treharne

the discussions come from academia,
journalism and gleylmed\il_a tradeB unigns. PERGENTAGE SHARE = GIRGUMT“'N
and include J O Baylen, Virginia Berridge, .
Stephen Dorril, Robert M Worcester, By Title Daily 1991 Daily 1993-4
Michael Harris, S J Taylor, John C Foster, Sun___ 25.2 2127
David Murphy and Bob Franklin, Daily Mirror/Record 25.4 23.29
The conference costs £10.00 for CPBF Daily Mail 11.7 12.31
members, or £35 for others. There is a Daily Express 10.7 10.07
£6 fee for students and the unwaged, Daily Star 6 5.31
There is access for people with disabili- Today 3.3 3.98
ties. Daily Telegraph 7.3 7.38
The Times 2.8 3.18
The Guardian 2.8 3.18
The Independent 2.7 2.24
Financial Times 2 2.1
N e World Sunday2189991 Sunday 1993-4
° - ews of the Worl L 29.74
University || | Sudayviror 17 T
; The People 14.1 12.54
Mail on Sunday 11.7 12.22
Sunday Express 9.8 10.39
50
mﬁrmm nmta:hmmwm Sunday Sport 2.2 1.51
University, Northampton Square, London ECIV Sunday Times 7.1 7.89
OHB Tel 071 477 8221/8234 Cheques should be Sunday Telegraph 3.4 3.94
made payable to City University (Fleet Street Observer 3.5 3.21
Conference) Independent on Sunday 2.3 2.27

e 3

Who owns what

in the media B

In July 1991, Free Press printed an anticle entitled *Fighting
Media Monopoly’ including as a reference the circulation
figures and percentage shares of all the national newspapers.

As we go into 1994, with the debates on cross-media
ownership intensifying daily, we thought it might be timely to
compare pattems of ownership and control at the moment, with
the patterns in 1991.

Firstly, a note about our ‘1994’ figures. Unlike the 1991
figures (Jan-June 1991) these are based on the daily average
circulations throughout the month of November 1993 — and
therefore may not be an absolutely accurate reflection of the
trends (it is more accurate to take the average daily sales across
a period of six months).

Circulation overall has declined dramatically since 1991, from
16,603,242 10 13,991,182 in 1994 — a reduction of almost 16 per
cent. News Intemational have increased their market share by
over 3 per cent on a daily basis, and by 1.6 per cent on Sundays.
This would appear to be mainly at the expense of the Daily
Mirror, although the Daily Star (Express Newspapers) has also
taken a battering — with sales down by over 15 per cent. It
should be noted that MGN''s market share is being substantially
propped up by sales of the Daily Record in Scotland, where
sales of around 754,000 carry MGN over the magic 3 million
mark, and almost within spitting distance of The Sun.

The principlc ownership change occurred in 1993, when the
Guardian and Manchester Evening News bought The Observer
from Lonrho for £27 million, giving GMEN over a 3 per cent
share in the Sunday market. The financially troubled Newspaper
Publishing group (The Independent and The Independent On
Sunday) has a doubtful futurc as we go 10 press, and a New Year
take-ovcr of both titles could be in the offing. This will have a
serious impact on the patierns of ownership in the ‘Quality’
scctor of the market, with both Associated Newspapers, MGM

and Uniled Newspapers cxpressing an interest.

@ Source: ‘Free Press’ issues number 65 JulylAugust 1991, UK
Press Gazette 20 December 1993, Mirror Group Newspapers (Daily
record circulations).

PERCENTAGE SHARE — GIRGULATION

By Owner Daily Daily Sunday Sunday
1991 1993-4 1991 1993-4

News International 31.3 344 36 37.6
Mirror Group Newspapers 254 233 31 289
United Newspapers 16.7 154 9.8 10.4
Associated Newspapers  11.7 123 11.7 12.2
Daily Telegraph 7.3 74 3.5 39
Gﬂgw 2.9 29 - 3.2
Newspaper Publishing 2.7 2.2 2.3 2.3
Pearson 2 2.1 - -
Lonrho - - 35 -
Apollo - - 2.2 1.5

NEWSPAPER OWNERSHIP
—January 1991 and 1994

1984
NEWS INTERNATIONAL NEWS INTERNATIONAL
(The Sun, Today, Times, News  (The Sun, Today, Times, News
of the World, Sunday Times) of the World, Sunday Times)
MIRROR GROUP NEWSPAPERS MIRROR GROUP NEWSPAPERS
(Daily Mirror, Daily Record,  (Daily Mirror, Daily Record,
Sunday Mirror, Sunday Sunday Mirror, Sunday
People) People)
UNITED NEWSPAPERS UNITED NEWSPAPERS
{Daily Express, Daily Star, {Daily Express, Daily Star,
Sunday Express) Sunday Express)
DAILY MAIL AND GENERAL TRUST  DAILY MAIL AND GENERAL TRUST
{Daily Mail, Mail on Sunday)  (Daily Mail, Mail on Sunday)
DAILY TELEGRAPH DAILY TELEGRAPH
{Daily Telegraph, Sunday {Daily Telegraph, Sunday
Telegraph) Telegraph)
GUARDIAN/MANCHESTER GUARDIAN/MANCHESTER
EVENING NEWS EVENING NEWS
{Guardian) {Guardian, Observer)
NEWSPAPER PUBLISHING NEWSPAPER PUBLISHING
{Independent, Independent on  (Independent, Independent on
Sunday) Sunday)
PEARSON PEARSON
{Financial Times) {Financial Times)
LONRHO SPORT NEWSPAPERS LTD
{Observer) {Sunday Sport)
APOLLO
{Sunday Sport)

Newspapar Publishing 2%

9% share of daily newspaper circulation (November 1993) }

Pearsan 2%

News Intermational
34,43%

Mirror Group Newspapers
23.29%

LUinited Newspapens
10.39%

% share of Sunday newspaper circulation (November 1333)

Newspaper Publishing 2.27%
GMEN 3.21%

Sport Newspapers
1.51%
\ News Inletnallona
I7.64%

Mirror Group Newspapers
28.85%




6 Reviews and

letters

Broadcasting ban 1T

THE WAR between Iran and Iraq,
which lasted from September 1980 to
August 1988 was the first Gulf War,
During it Baghdad increased its military
from 243,250 troops to nearly
1,200,000, was armed by the West and
raised huge foreign loans, including $14
billion from Kuwait.

The conflict planted the secds for the
second crisis, when, on August 2 1990
Iraqi forces invaded Kuwait. A recent,
and highly recommended film, Proud
Arabs and Texan QOilmen, reminds us of
the real reasons for the Gulf War, The
film underlines the point that the oil-
hungry United States would not allow a
hostile nation to dominate the Gulf and
most of the world’s oil reserves,

In the course of the crisis nineteen UN
resolutions were passed, and the US
cynically bribed, bullied and threatened
countrics into a military coalition, under
the United Nations aecgis, 1o pursue the
war. Egypt’s foreign debt was written
off or postponed; Turkey received 38
billion in military gifts; Zaire received
military aid and had debts written off,
whilst China got a bank loan and the
Soviet Union $4 billion in loans.

The {ilm also reminds us of the brutal
realpolitik driving the US. When the
Yemen voted against the UN war resolu-
tion 678 on 29 November 1990, the US
ambassador walked up to the Yemeni
ambassador and said, “That will be the
most expensive vole you ever cast.”
The same day all US aid to the Yemen
was cut off and over 1 million Yemenis
were expelled from Saudi Arabia imme-
diately.

S 3 ek

We see, (00, the horrific consequences
of the bombing of the Amiriya shelier
which stands in sharp contrast to the
endlessly replayed video shots of smart
bombs hitting sanitised targets with
human casualties indiscernible as the
screen goes blank.

When the media did auempt to break
through such contrived and manipulative
images it fell 1o politicians and journal-
ists to lead the attack. Paul Johnson, in
the Daily Mail, 18 February, 1991 was
outraged by ITN and BBC newsreel
footage of the Amiriya bomb shelter
devastation;

“Both networks have made them-
selves instrumenis, more by stupidity
than malice, of Iraqi propaganda.” The
Sun, ever consistent, talked of the net-
works thus: “They are a danger 1o us all.
The enemy within.”

There are lots of lessons to be learnt
from the Gulf conflict and this clear
sighted, committed film helps us to dis-
entangle the real issues from the politi-
cal rthetoric. The triumphalism of US
military parades has been replaced by
political expediency which requires a
humbled Iraq under Saddam Hussein to
counterbalance Iran. Kurds in the North
and Shi’ites in the Southerm marshes are
expendable victims of higher geo-politi-
cal interests,

® Proud Arabs and Texan Oilmen,
(Platform Films, 51 minutes, 1993) can
be purchased on VHS for £17.50 (p&p
inc) for individuals; £25.00 (p&p inc)
Jor organisations.

Send orders to Platform Films, 13
Tankerton House, Tankerton Street
London WCIH 8HP Tel 071 278 8394.

Dear Ed

I'm sorry Tim Gopsill found the point of the
‘Coach Potato’ (FP 76) spread (sic) difficult to
comprehend.

My points were a) that far from increasing
viewer choice, the Broadcasting Act 1990
has made ratings the central yardstick of
broadcast value; b) that chasing advertising
revenue is no way of achieving audience
satisfaction - let alone expanding choice and
quality; and c) that the techniques adopted by
broadcasters to hang on to their market
share are shifting towards those of the
tabloid press.

My attempts to illustrate these poinls
centred on the ‘scheduling success’ of
Michael Grade, which has hauled a few
episodes of ‘Brookside’ closer 1o the lail end
of the Top Fifty ralings and got advertisers
thinking seriously about C4 as an option -
much to the chagrin of the free marketeers.

Most weeks the top 50 programmes have
8 miillion plus (Coronation Streat boasls
around 18 million); most of them are soaps,
game shows, and the accasional film (the
most popular TV programme of the Eighties
was a James Bond film).

Rarely do news and current affairs
programmes ever make it to such dizzy
heights. {One edition of News at Ten did
make it into the top 50 programmes of the
last decade because it was squeezed in
during the interval of the Royal Variely Show.)

| trust there will be no groundswell of sup-
port for Tim's proposal that membership of
CPBF depends upon scheduling skills. We
might be handing the last bastion of leftlean-
ing media analysis to Michael Grade and
Jeremy Isaacs.

And | do hope Tim didn't hurt himself
falling off his stool - he should try slumping in
a couch instead,

Mike Jempson, (National Council)

A deadly business

A British trade union delegation to Turkey was
arrested last Novemnber after visiting the
village of Birik in Kordistan, south east
Turkey. The village had been burnt down by
the army as part of its scorched earth policy
agalnst the Kurdish separatist movement.

With the delegation were two women
Journalists from Ozgur Gundem, the Xerdish
supporting dally paper, which has suffered
the worst brutality of any newspaper in the
world. Nine of its journalists and a dozen
other workers have been assassinated in its
17 months of existence, On December 10
Turkish police attacked all of Gzgur Gundem's
offlces, arrested the staff and closed the
paper.

The British trade union delegation want to
publish thelr report and have appealed for
donatlons to cover the costs. Send donations
to Kurdish and Turkish Community Centre,
92-100 Stoke Newington Road London K16 TXB,
Tek: 071 249 6980.

‘A REPRESSIVE DEVICE’

The campalgn against the broadcasting ban on Sinn Feln and other
Northern Ireland groups has been given a great boost by the decision of
the Irish government to drop the equivalent ban in the Republic. it was
announced on January T that Section 31 of Ireland’s Broadcasting Act
was to be allowed to lapse, Section 31 was the mode! for the ban
introduced by British Home Secretary Douglas Hurd in October 1388, It
had been widely predicted that it would be [ifted after Michael D Higgins,
a well-known opponeat in the Irish labour Party, was appolnted to the
Arts and Culture ministry in the coalition government.

The Department of National Heritage is conducting a review of the
British ban, due for completion In February. This review was announced
by the Prime Minister in November, estensibly with a view to toughening
it up by outlawing the practice of “lip-synching”. Mr Major professed
himself ‘outraged’ by the practice, favoured by the BBG, of using an
actor’s volce-over carefully synchronised with the movement of a

banned person {Garry Adam’s) fips.

But the review Is going wider and covering tha whole rationals and
operation of the ban. It is understood that even abolition is not ruled

out. And this is whers politics comes in.

by MARTIN HUGHES

AFTER FIVE years the Broadcasting
Ban has failed to reduce the level of vio-
lence in Northern Ireland. It has had no
effect on banning comment from the
IRA and INLA: interviews with mem-
bers of these organisations were stopped
in 1974 when they were declared illegal,
Why then has the British Government
gone to such lengths to devise and
implement such a draconian piece of
legislation?

To find out, Free Press has spoken to
Mitchell McLaughlin, a Sinn Fein
Councillor and Chair of Sinn Fein in
Northern Ireland: “Of the eleven groups
affected by the Ban, Sinn Fein is the
only legal group with elected representa-
tives; Sinn Fein receives 12 per cent of
the vote in Northern Ireland and 40 per
cent of the Nationalist vote™ said Mr
McLaughlin.

“The Broadcasting Ban prevents me,
as an clected Councillor, from represent-
ing the views of my constituents and of
my Party. Apart from the [ew weeks pre-
ceding clections we are also banned
from campaigning like any other democ-
ratic party. By preventing debate and
education, the Ban represents a consider-
able barrier to the achievement of
peace”.

Mr McLaughlin is currently challeng-
ing the legality of the Ban in the
European Courts.

Mark Durkan, Chair of the SDLP in
Northern Ireland agreces:

“I see the Ban as a repressive device
which restricts public access to a wide
range of views; it prevents debate and
creates disinformation. The absence of

The ban has been made to look even more absurd by the slow but
still continuing process towards a settlement in Northern [reland. Sinn
Fein has become a 'legitimate’ source of news, and the increase in
coverage has only drawn attention to the ban.

While the British Government been talldng (albeit secretiy) to Sinn
Fein, it has been preventing viewers and listeners from seelng and
hearing the voices of these it has been talking te.

And if Sint Feln —the only legal political erganisation on the 11~
strong banned list - is to be brought into formal negotiations, it would
be hard to sustain the ban on its spokespersons.

There Is ho doubt that the censorship provisions in each country
have figured in the talks between London and Dublin - though they were
not covered in the Jolnt declaration in December. But Michael D. Higgins
has confirmed he has had talks with Peter Brooke.

The Irish declsion could give the government the cover it needs to get

itself off this particularly ridiculous hook. Opponents of the ban, notably

the broadcasting unions and the CPBF, have a chance to step up their
campalgning. As Martin Hughes reports below, the ban hasn’t even

achieved what it was supposed to anyway. | TIM GOPSILL

comment from those affected by the Ban
helps to demonise them in the Public
eye; conversely, there is a subconscious
assumption that whatever is said by
groups unaffected by the Ban, must be
OK. The Broadcasting Ban is directly
aimed at Sinn Fein, in their absence we
are frequently asked o speculate on the
Sinn Fein perspeclive, as are journal-
ists.”

A peaceful settlement in Northern
Ircland can only be achieved through
dialogue and undersianding, which will
create an atmosphere of compromise and
consideration. The rhetoric of the
“Downing Street Declaration” does
nothing to bring this about because it
excludes the concerns of those whose
Councillors and MPs are gagged.

In the year following the introduction
of the Ban, Sinn Fein appearances on
British TV fell by 63 per cent and have
dwindled further since then. The Ban
has crcated an atmosphere of self cen-
sorship amongst broadcasters and has
undermined their duty to be impartial,
When these effects are combined with

the routine use of misinformation by the
RUC and Army, the chances of
informed and productive dialogue
breaking out, never mind peace, remain
remote.

Interference on
the Airwaves

by Liz Curtis and Mike Jempson

Price W -
b !

£3.99

Order
your
copy
from
CPBF
book
service
for £4.50
inc p&p

“End Ban”, Brooke told by Broadcasting Execs
National Heritage Secretary, Peter Brooke, got a clear message from broadcasting
executives when, at a private meeting held late last year, they urged him to drop the
ban. The delegation was led by Michael Grade, chief executive of Channel 4, with repre-
sentative from BBC, [TN, ITV and Sky News when John Major called for a review of the
ban, and considered tightening restrictions, Michael Grade castigated the ban at an
Industrial Society awards ceremony in November: “one of the most ludicrous, outra-
geous and pointless restrictions on free speech ever imposed in a democracy,” he said,
After some years of token protest against the ban by broadcasting executives the meet-
ing at the Heritage Department could herald the beginning of more effective oppesition.
The delegation argued that “it is an intellectual embarrassment that representatives of
legal and democratically elected political parties cannot be heard in their own voices on

British television.”




8 Events

1994 DIARY EVENTS

The End of Fleet Street?
Conference SAT 5 February
City University, London
Details (page 4)

CPBF NORTH EVENT

FILM AND DISCUSSION

Monday 28 February 7.30pm

The Gulf conflict ended at 05.00 GMT on
February 28 1991, i

We will be showing Proud Arabs and Texan
Oilmen at the TUC Regionat Building, 30 York
Place, Leeds (close to the railway siationin
city centre). Further details from CPBF North
on 0977 646580

CPBF AGM and Conference

Sat 23/Sun 24 April

Put the date in your diary now. The venue and
final programme are still being arranged. One
ideais to have the event at Wortley Hall, near
Sheffield. The venue is close to the M1 and
provides a relaxing setting for our AGM. This
would allow CPBF members to come with
partners and children and enjoy a short break
at a Conference centre in the Yorkshire
Moors, We would also make arrangements to
provide mini-bus or coach transport from
London if there was the demand.

The cost for accommodation on Saturday
night and food from Saturday through to
Sunday lunch would be £35.00 per person. A
bargaint Also it would be possible for people
living in the region to attend the sessions
without sltaying overnight.

Members will receive a mail-out with full
delails of the AGM, Programne, speakers
and final venue early in February, but please
keep the dates free to attend.

NUJ CONFERENCE

Ethics in the Media

Saturday 16 April 1994

Natfhe Conference Centre
Britannia Street, London WC1
Further information contact

Lena Calvert at NUJ 071 278 7916

PLATFORM

LA R R A RENREENNNERENNNNRENNRENSNENNRENNENEENNENNNNENHN

The Press Complaints Commission and Privacy Laws

by Windsor Holden

IF THE furore surrounding the publica-
tion of the Diana (“Gymgate?") pho-
tographs did nothing else, it demonstrat-
ed quite clearly that David Banks, editor
of the Daily Mirror, is even more
deserving of the epithet of “arch-buf-
foon” than Lord McGregor, For Mr
Banks’ rather touching declaration of his
faith in the courts of this land, following
his announcement that Mirror Group
Newspapers were withdrawing forthwith
from the Press Complaints Commission,
indicated how little he grasped the
extent of possible legislation against the
press.

Yet the damage 1o the credibility of
the Press Complaints Commission in the
wake of the Mirror Group’s (albeit tem-
porary) decision 1o withdraw might well
lead to the implementation of some, if
not all, of the recommendations. In
addition to proposing legislation against
criminal trespass and surveillance
devices, and a tort of privacy, Sir David
Calcutt proposed that the Commission
be scrapped and replaced by a statutory
Press Complaints Tribunal.

Such a Tribunal would have the pow-
ers 1o initiate its own investigations
without the need for complaints; to
restrain publication of material that
breached a statutory code of practice;
and to impose fines of up o one per cent
of the offending newspaper’s net annual
revenue,

The danger inherent in such a body is
that, once in place, its powers would be

abused by those in authority, thus plac-
ing in jeopardy not only such tawdry
exposes as the Diana photographs, but
genuinely investigative journalism, This
has been amply demonstrated by the
plethora of media curbs that appeared on
the statute books under Margarct
Thatcher.

It cannot be emphasised strongly
enough that Britain is the only country
in the Council of Europe which does not
possess any positive press legislation,
and that while the UK is a party (o the
European Convention on Human Rights
and the International Convention on
Civil and Political Rights, neither treaty
has been incorporated into British law,

Even before the latest debacle, and
despite the Commission having
reformed its code of conduct, it was dif-
ficult to imagine the government
responding to overlures from the media
regarding positive legislation. Now, the
likelihood is some form of statutory
body, and stringent privacy laws, a fur-
ther erosion of such freedoms as remain,

The government were itching for an
excuse to legislate (the less said about
Matrix Churchill, smear campaigns and
the source of Tory Party funds, the bet-
ter, naturally); well, the Mirror Group
has handed them one on a platter. Of
course, one man who would have bene-
fited enormeusly from such legislation
was the Mirror Group’s late propriclor.
One wonders if Mr Banks will appreci-
ate the irony when the government set 1o
work.

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION
g Ill}dividl:::: membership £ ég f) |:5¢:)!‘»g ttg&imoggo membets gg
nwa .
JOIN THE JESecepmamen o it i, e
O tanione (og doosogy 33 kyOver 100,000 members 375
CA M PAI G N gzwcludes 10 co?agses of Free Press, plus free '
CPBF publications FP78
FO R P R E S S A N D 'We want to Join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ........... EP
N T P T YT T e e P et oy
BROADCASTING pui
Organisation (if applicable)
FREEDOM S
PosIoods ........cmmsinnrcccsnsssiecn, Teh......

PLEASE RETURN TO CPBF, 8 Cynihla Sireet, London N1 9JF. Tel: 071 278 4430

TYPESET BY CPBF (TU). PRINTED BY WERNHAM PRINTERS (TU), 4 FORSTER RD, LONDON N17. TEL. 081 308 1677



