FREE

PRESS

JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No. 79 Price 40p March/April 1994

— INSIDE:

Ml Page 2: The end of the Northern
Star

ll Page 3: Mike Power on the

Miners
M Page 4: Cross-Media Ownership

Bl BOOK FOR AGM/Conference!

TEN YEARS ON:

The Media and the Miners

by Granville Williams
THIS ISSUE of Free Press reaches you
ten years after the miners began an epic
year-long struggle against pit closures.
The dispute was triggered by the decision
of the National Coal Board to close
Cortonwood Colliery in Yorkshire,
Snowdown in Kent and Polmaise in
Scotland.

The CPBF played an active role, rais-
ing the demand for the Right of Reply
1o distorted reports of the dispute in the
press and on TV, and Media Hits the
Pits, a pamphlet produced by the
CPBF at the time, vividly reminds us
how important and difficull that work
was.

Ten years on, as British Coal pressuris-
es the 12,000 miners at the remaining
17 collieries to take redundancy, the
media is silent. But what a story there
is to tell, as an industry with advanced
mining lechnology, an expert work-
force and huge reserves of coal, faces
near extinction. Massive redundancy
paymenits - far in excess of £8 billion -
have been expended to create high
unemployment and desolation in coal-
ficld communitics. As approval for
more gas fired power stalions is
announced, ¢lectricity generated by the
crazy, rigged economics of nuclear power
fills the gap left by closing down coal
burning stations, and in 1993 coal worth
L£687 million was imported into Britain.

Ten years ago media coverage of the coal
dispute aroused bitter resentment among
the mining communities. Will the spate
of media reports we can expect on the
tenth anniversary set the record straight,
and present the full story of the industry’s

Picture: Richard Clarkson

butchery? We doubt it, butl intend to play
our part 1o ensure thal images and opin-
ions marginalised in the media, arc avail-
able 10 Free Press readers.

STRIKING

IMAGES

RICHARD CLARKSON was a miner at
the Prince of Wales Colliery, Pontefract,
during the 1984-85 dispute. “Throughout
the duration of the strike I took pho-
tographs, often begging film from press
photographers,” he said. “Looking
through them all again recently, 1 saw
how they [ell into various themes, and
that they would make an exhibition
representing my personal view of
things, as opposed to the Media view.”

Following an official opcning by
Arnthur Scargill, Richard’s photographs
will be on display at the Elizabethan
Gallery, Wakefield from Saturday 21
May - 3 July, and then go on 1o other
venues in West Yorkshire. To comple-
ment the exhibition, CPBF(Norh) is
organising two events. The firsi, in the
Town Hall, Pontefract, West Yorks,
will be on Thursday, June 16 at 7.30pm
and will be a debate on The Media
and the Miners. In the Civic Centre,
Castleford, on Wednesday 14
September we will be showing films,
including the Miners’ Campaign Video
Tapes and The Baitle of Orgreave.
Speakers [rom Women Against Pit
Closures, the NUM, Yvette Vanson,
who made the film The Battle of
Orgreave, and Chris Reeves, who was
involved in the production of the miners’
videos. We hope Michacl Mansfield QC
will also speak at one event. Full details
in the next issue of Free Press, bul make
a nole of the dates in your diary now.

THE CAMPAIGN FOR PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

8 Cynthia Street, London N1 9JF



2

NORTHERN STAR SILENCED

IN 1980 there were more than 70 local
alternative papers covering the towns
and citles of the UK - the Exeter Flying
Post, Islington Gutter Press, Hochdale
Alternative Paper, Aberdeen People’s
Press, and so on.

Now there are two: Peninsula Voice, a
monthly covering Cornwall west of
Truro and Penzance, and the West
Highland Free Press. Here Tony
Harcup records the life and death of
Leeds Other Paper/Northern Star,
which closed 20 years to the day after
its first publication.

A LOCAL paper run as a workers’ co-op
and providing an alternative to the main-
stream media - that was the dream and,
for 20 years, the reality of Leeds Other
Paper (later renamed Northern Star).

Sadly, issue 820 published on 20 January
1994 was the lasi, and publishers Leeds
Alicrnative Publications Ltd went into
voluntary liquidation,

The paper had been fighting a losing battle
against a Jow circulation, mounting debs, ever
increasing staff tumover, and bummout. By the
time it died it had followed some otber fommer
altlernative newspapers down the listings and
‘style’ route and it was no longer renowned for
its journalism, But it had still provided some
altemative to the United Newspapers monopoly
of newsprint in Leeds.

In its heyday, Leeds Other Paper was a
beacon of radical journalism. The first
photographs showing nuclear weapons
being carried on trains through Leeds; a
leaked copy of the then secret
Government civil defence pamphlet
Protect and Survive; detailed and critical
coverage of major legal cases such as the
Helen Smith inquest and the Bradford 12
trial; research exposing the links between
chemicals and cancer at a Jocal dyeworks
(helped by the fact that, unusually for a
local paper, the LOP joumalist was actu-
ally a graduate in textile chemistry!)
Those were just a few of the storics that
made the paper’s reputation as a thom in
the side of the local establishment.

When it wasn’t digging the dirnt, LOP was
providing its readers with a voice often
ignored by the mainstrcam media. Until
it went weekly in 1980, readers were even
invited to turn up at editorial meetings
and help decide what would go in the next
issue!

Not surprisingly, throughout its 20 year
life LOP was periodically targeted by
local fascists for graffiti, vandalism,
threatening letters and telephone calls,
and even physical assaults. Reporters and
photographers were arrested on several
occasions over the years.

But opposition also came from less predictable
directions. LOP journalists had their own opin-
jons and made many enenies. People on the
left who would quite happily deal with the pro-
Tory Yorkshire Evening Post would bear
grudges against LOP for years because it had

]

Lack of provision

for the Mentally
Handicapped
slammed by

Leeds Workers

ina

Sl S

=~ Nuclear
pamphlst. ‘Pretset ond Burvive's w

inatrunrts the pubiia n whet e de in & ar

e svari o B nuslesr TR,

T ey s sl b Secret Government
pamphiat lesked

upset or annoyed them in some way. The
paper was to0o anarchistic for some Labour
Party members; too rank and filist for some
union officials; too male dominated for some
femindsts; oo pro-feminist for many men.

The offices were once occupied by a
group of disabled people who felt their
concerns had not been given enough cov-
erage. On another occasion, a group of
NALGO shop stewards tried to organise a
boycott of the paper because it had report-

ed claims that staff had ill-treated children
at a council home. And the local NUJ
branch once even instituted an inquiry
into LOP in a failed bid by a few
rightwingers to witch-hunt LOP journal-
ists oul of the union,

Ten years ago, in April 1984, LOP hosted
a national conference of local alternative
newspapers, altended by representalives
of 13 titles who between them boasted a
readership of 60,000.

“The alternative press is alive and well and
enjoying a growing readership.” according 10 a
report in LOP with the tongue-incheek bead-
line ‘Fleet Street quakes in its boots’. But in
fact, five years into the Thatcher Govemment,
that was 1o prove the final Dourish of the alter-
native press. Most of the papers dicd, retreated
to very localised parish pump news sheels, or
became commercialised listings magazines.

As academics Bob Franklin and David
Murphy noted in What News? The
Market, politics and the Local Press:
“The alternative radical press do not pro-
vide an example of the free market creat-
ing choice and varicty. Quite the reverse:
they show it consuming them.”

They pointed to LOP/Northern Star as the
exceplion that proved the rule. Now even
the exception is gone, and people living in
a sociely supposedly built on ‘choice’ are
once again left with no choice.

One of the CPBF's aims is to push the debate
on altemative forms of media ownership. The
death of LOP/Northem Star makes that debate
all the more urgent.

Tony Harcup is a freelance journalist
based in Yorkshire. CPBF(North) wants
to publish a booklet recording the dis-
tinctive contribution of LOP{Northern
Star, and 1o place on record the people,
issues and controversies associated with
it over two decades. If you or your
organisation would like to contibute to
the costs of researching, designing and
printing the pamphlet contact
CPBF(North) 24 Tower Avenue, Upton,
near Pontefract, West Yorks WF91EE,



3

Media faces many
ways to see the
miners

by Mike Power
GOVERNMENT PLANS to
speed the decline of the coal
industry were intensified dur-
ing three specific phases which
began in 1973/4, but the media
was not consistently pro-gov-
ernment on every occasion.
Howcver during the epic
1984/5 coal dispute the media
almost totally accepted the
agenda set by the government,
the National Coal Board and
working miners.

This important lesson was
drawn by the CPBF in 1985
after the year long strike was
defeated, The CPBF noted how
Fleet Street had acted as cheer-
leaders for the government,
and the broadcast media had
generally, uncritically adopted
the agenda set by the press.
But that had not been the case
in the 1973/4 miners’ dispute,
which led to the defeat of the
Heath government in the “who
rules Britain” elections.

Al the time the Daily Mirror
had firmly blamed the Prime
Minister; The Express ran stories that
were sympathetic to miners; The Times
pointed out that some Tory MPs backed
the miners; and The Sun wrote about “the
terrible danger of work underground”.
More recently, following Heseltine'’s
announcement of 31 pit closures in
October 1992, sections of the media
expressed outright hostility to govemment
plans and clear sympathy with the miners,
Thousands of people immediately lobbied
parliament, following which a 90 day
review was sel in train, and four days
later some 200,000 joined a TUC march
in London. Media coverage was unani-
mously favourable, as it was throughout
the country during the five week march of
Scottish miners from Glasgow 10 London.
The high level of public anger and revul-
sion, that was reflected throughout the
media against Heseltine and the govern-
ment, momentarily restored confidence in
the miners and trades unions.

These examples indicate that with or
without media backing a cause can be
won or lost. What counts is the political

climate, which in 1984/5 was unremit-
tingly hostile to labour and collectivist
ideas and actions. The strike had followed
the Falklands war, throughout which the
government had openly managed the
news, which, in turn, had helped
Thatcher’s re-election. Thatcher then

e { (R

Pictura: Richard Clarkson

fought the miners with the same tenacity
as she did the Argentiriian armed forces.

The media was not, therefore, decisive to
the outcome of the dispute 10 years ago,
despite its consistent antagonism,
Nevertheless many media workers
expressed their solidarity with the miners
and sought fair coverage for them from
the outset. Informal meetings were
arranged between media workers, the
NUM and the CPBF; miners visited Fleet
Street chapels; public meelings were held;
and resolutions, calling for a right of
reply, were passed at both TUC and
Labour conferences. Local miners’ sup-
port committees made links with media
workers; trades council media committees
were formed with local journalists taking
part; and in the North East the NUJ paid
for a journalist to work for the NUM. The
outstanding development during the strike
year was the growing legitimacy given to
actions for the right of reply. These
actions of media workers to gain access
for miners to answer media distortion
began, unsurprisingly, at The Sun, as

early as 10 January 1984. The Sun ran a
spool ballot for readers to vote on the
miners’ overtime ban, bul composing
room workers objected. They insisted on
a disclaimer being printed alongside the
offending item and three days later a
reply, from the NUM, was published with
equal space and prominence.
Throughout the year every
national newspaper and many
regional titles were pressurised,
cither by moral force or strike
action to give rights of reply.
Media coverage itself became
an issue, and in this the CPBF
was prominent. Television
ncws and current affairs pro-
grammes featured the organisa-
tion, as did radio phone-ins;
and letlers and articles
appesared in a wide range of
printed media. The campaign
engaged in long running
polemics with broadcasters dur-
ing 1984, these included
Alisdair Hetherington at the
Edinburgh Television Festival;
and Alan Prothero, Deputy
Director General of the BBC.
Meanwhile the miners’ solidar-
ity movement took its own
media initiatives. ACTT work-
shop members produced Coal
Not Dole - Miners Campaign
Videotapes, some of which
dealt with media coverage.
They were distributed widely in
Britain and in eight countries abroad, rais-
ing large sums for miners’ welfare, Fleet
Street printworkers, who raised some £2
million for the strike fund also produced
their own Right of Reply Specials, which
sold in their tens of thousands and raised
much cash.

But these were puny efforts compared to
the overwhelming power of the govern-
ment, police and judiciary; the National
Coal Board and the working miners; and
the printed and broadcast media.
Nonetheless the media is today under
greater pressure than for a long time for
reform, and that in a small way is a con-
tinvation of the efforts made in 1984/5. At
the end of the dispute the CPBF pointed
out: “when future historians of the media
assess its role in this dispute, they may
well conclude that the media, as we know
and dislike it, was the long-term loser in
the coal dispute™.

Mike Power was Chairperson of the
CPBF during 1984/5, and was a print-
worker at the Daily Mail.



4

The Cross media
ownership review

The deadline for submissions to the Government’s badly
publicised Cross media ownership review passed on Friday
25 February. Surprisingly, 33 submission had been received
by the Department of National Heritage by that date -
although another 12 had “been promised”. None of the
Government Departments involved in the review (National
Heritage, Trade and Industry, the Treasury and the Prime
Minister’s Policy Unit) produced guidelines for submissions.
Here, we print the main points from the submission of the
National Union of Journalists, BECTU, and the CPBF.

EVIDENCE FROM THE NATIONAL
UNION OF JOURNALISTS (NUJ)

THE NUJ begin their evidence to the
review by declaring that, “The NUIJ has
consistently opposed the concentration of
media ownership. We have been equally
consistent in opposing the continuing
growth of cross media and transnational
ownership. This opposition is founded
don the belief that diversily and choice
are the cornerstones of a mature democra-
tic political system.

The Four Way Threat
The NUJ point out four areas of develop-
ment within the media industry that give
rise o concernn:
- increasing concentration of ownership
within one particular medium, e.g. news-
papers
- increasing cross media ownership
- multinational ownership (such as Time
Warner), encompassing both horizomtal
and vertical integration
- transnationalisation of media oulput.
This last trend, according to the NUJ,
applies particularly to larger companics
willing and able to exloit developing mar-
kets in economically smaller nation - for
esxample in Earstern Europe. the NUHJ
comments that “one country’s healthy
overseas programme sales is another
country’s growing subjection to cultural
imperialism™.

The UK Media
The NUJ draw attention to the continuing
trend of concentration of ownership in the
UK newspaper industry. At present, more
than 85% of all circulation is controlled
by just four groups. In the last eight ycars,
the cut-throat world of newspaper pub-

lishing has claimed the News on Sunday,
the Daily Post, the Sunday Correspondent
and the London Daily News. In the TV
industry, the NUJ's evidence highlights
how the 1990 Broadcasting Act has
undermined the public service status of
the Channel 3 companies, and that -
rather than promoling rationalisation - the
Act “has led to an ad hoc regrouping of
the largest companies”.

CHANNEL THREE MERGERS IN

1994

e

CENTRAL CARLTON

—»| ANGLIA

MAI
(MERIDIAN)

GRANADA LWT

The NUJ concludes that the profit motive
of the largest companies has overtaken
concerns of content and scheduling.

With reference to the radio industry, the
NUJ draws attention to the increasing
concentration ol ownership that stems
from the 1990 Act. This according 1o the
NUJ, bas “produced a small number of
conlrolling companies” that produce
“some of the least challenging radio in the
UK".

Conclusions and recommendations
In conclusion, the NUJ comments that,
“without national, pan-European and
transnational regulation, there is a real
danger that tomorrow’s information
supechighway will be hogged by a small
bunch of media juggernauts”. The NUJ
recommend that regulation be used to

protect demaocracy and open, [air compe-
tition in the media underpinned by a
Freedom of Information Act.

GMTV
20%

5094 hgg,
LONDON |
WEEKEND ITN 0;'3&'-5
TELEVISION T TEXT

18.37%
INDEPENDENT
RADIO NEWS

EVIDENCE FROM THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND BROADCASTING
FREEDOM (CPBF)

10.75%

The CPBF evidence, prepared by
Granville Williams, identifies “the threats
to democralic processes, pluralism and
journalistic standards which {flow from
the concentration of media ownership and
draws on international examples to sup-
port it", adn sugggests firm media polices
for th future. The complete evidence can
be obtained from the CPBF for $1.50 (inc

p and p).

Why a cross media review?

The CPBF believes that the review has
been undertaken not, as suggested by the
government, because of rapid changes in
media technology, but as a result of
intense lobbying by media companies at a
national and international level. The pure-
ly commercial argument put forward by
theses companies have been cchoed by
lobbyists and business wrilers time and
again.

We believe that the facts and argument to
support this view are questionable, but
also other wider considerations of the role
of the media in democratic societies
should be at the centre of any balanced
review of media ownership.

Multimedia futures?

The CPBF points out that much of the
technological arguments to support this
deregulation remain hypothetical. Our
evidence questions the validity of some of



5

NUJ CASE STUDIES

1: News International (ultimately News Corporation)

Controlled by Rupert Murdoch, News International’s media empire now
spreads across four continents and an array of mediums, including newspa-
pers, magazines, books, films and TV. The company owns a controlling inter-
est in SKY satellite TV, which claims to reach more than 13 million households
in 22 countries. Murdoch is now threatening to replace BBC World Service TV

on SKY with Sky News,

2: Silvio Berlusconl - FIninvest

company in ltaly after Fiat.

At the last UK General Election, the five national newwspapers owned by
News International attacked the Labour Party at every turn, and may have
influenced the 2,000 vital voters in 11 constituencies, whose last minute
change of mind may havce been affected by the Sun headline, “if Labour wins
today will the last person to leave Britain please turn out the lights",

Berlusoni is the owner of the biggest TV network outside the US {Fininvest},
the second biggest publishing conglomerate in Europe and the second biggest

hBerlusconi owns half of all the TV watched by Italians (3 out of the 6 national
networks), and one-third of the country's advertising goes through his publicity
firm, Pubitalia ‘80. Silvio Berlusconi is now pursuing a high-profile palitical
career, publicised and supported by his many media outlets.

ITALIAN TV
Eublic Channels
(40% audience share)
Rai UNO Canale 5
Rai DUE Rete 4
Rai TRE italia 1

Other channels: CINQUESTELLE, RETE A, ODEON TV,
TELEMONTECARLO, RETEMANIA, VIDEOMUSIC, JUNIOR TV.

the predictions concerning the develop-
ment of digital technologies and con-
cludes:

“(It is) a poor guide to policy-making to
be seduced by conjectural predictions
about a multimedia future, and 1o jettison
some important guiding principles
informing the way we should regulate the
media on the basis of such predictions.”

Regulation vs deregulation

Qur evidence highlights how principles of
diversity and pluralism in the media were
undermined by the 1990 Broadcasting
Act, by restricting legislation to channels
using UK broadcast frequencies - effec-
tively excluding Murdoch’s News
International, owners of SKY TV. We
also cile examples of the adverse impacts
of excessive media concentration in other
European nations, and of the dangers of
cross media promotion. In addition, we
draw attention to one worrying develop-
ment affecting news reporting arrange-
ments for independent television and
radio (see chart), with Michael Green's
CARLTON (now merged with CEN-
TRAL), holding large stakes in several

broadcast news organisations.

Ethical issues

The CPBF also argues for the protection
of journalistic freedom from intemal pres-
sures through the safeguarding of trade
union rights,

Policies for diverse media

Our arguments for limits on cross media
ownership are based on democratic, edito-
rial and cultural concerns. Qur evidence
offers a suggestion for a coherent media
policy that places emphasis on diversity
and accountability, We argue for public
investment in new cable and communica-
tions technology, with legislation to pro-
mote access and choice, We believe that
his approach is the best way to realise the
benefits that the new media can offer.

Jo Treharne

EVIDENCE FROM THE BROAD-
CASTING, ENTERTAINMENT, CINE-
MATOGRAPH AND THEATRE
UNION (BECTU)

The evidence submitted by BECTU asks
the review to give “careful thought to all
the factors involved, not just of market
consideralions”.

Technology

BECTU's evidence, like the evidence of
the CPBF, points out that many of the
arguments lor deregulation that take
developments in new media as a central
concern, are based on predictions rather
than bard facts, choosing 1o focus on tech-
nical and economic assertions and exclud-
ing important cultural and political fac-
tors.

OWNERSHIP

BECTU suggests that the moratorium on
foreign takeovers of Channel 3 companies
should have been exiended to allow more
policy consideration. BECTU points out
that “the UK (is) the only member state 10
allow up 10 100% foreign control of a
domestic broadcasier”,

The Need for Pluralism

BECTU'’s evidence asserts that: “The
weakness of some of the arguments for
deregulation as the strategy for surviving
in the multimedia markets is their exces-
sive reliance on commercial rather than
broader cultural considerations. There are
many general arguments against monop-
oly, but there are particular additional
arguments against excessive concentra-
tion of ownership in the media. These
concern the need for diversity, represen-
tiveness and freedom of expression in the
media, for a plurality of views and inter-
ests to be expressed,”

European Policy

BECTU refers to the fact that deregula-
tion runs contrary to the EC’s approach to
media, sct oul in the 1992 Green Paper on
pluralism and concentration,

Conclusion

BECTU recommends that there should be
no relaxation of the present cross-media
ownership restriction, commenting that,
“An understandable concern to provide
and protect UK commercial interests in
media hardware and technology should
not be a reason for undermining a com-
mitment to pluralism.” BECTU also rec-
ommends that the ‘special privilege®
afforded 10 BSkyB through the 1990
Broadcasting Act should be removed.
Like the NUJ, BECTU warns against
allowing media policy 1o be decided
through commercially orientated depan-
ments (sucb as the Monopolies and
mergers Comumission), and that any regu-
lation should have regard for wider cul-
tural critetia,



‘RIGHTS’ NOT CHARITY?

Ann Pointon can understand why generous non-disabled people
can't see the harm in jolly ‘feel good’ events like Children in Need,
but argues that sitting in baths of baked beans or bungee jumping
in weird outfits does nothing for the dignity of disabled people.

NEWS LAST year of the end of Telethon
was greeted with delight by disability
activists, although the Trust denied that
the protest demonstrations outside the
South Bank television studio were behind
their decision. One likely factor was the
£9 million drop in donations in July 1992
to £15 million from the
1990 figure of £24 million.
Children in Need also
dropped £7 million
between the 1991 and
1692 campaigns, but
regained £1 million if this
1o reach a reported £12.3
million in 1993

) BT

T

Disabled people’s organi-
sations are certainly not
saying there is no ‘need’,
but even these reduced
sums are a drop in the
ocean of real need. The
protests-arise out of how
these needs are met, with
disabled people saying that
such programmes (and
indeed daily coverage of
disabilily) tend to avoid
the key issues and present
disabled peaple as belpless
victims whose lives can be transformed
by these charity ‘solutions’.

The discrimination which disabled people
face is virwally ignorcd by the media, It
seems curious to many disabled people
that as companies proudly wave cheques
from the television screen, only 25% meet
their statutory obligation to employ 3% of
registered disabled people. 16% ignore
the law completely and the rest of the rel-
evant employers (those of over 20
employees) gain excmption with case,
including major broadcasters like the

BBC, whose quota achievement is only
0.3% instead of 3.0%.

The use of pathetic images, sentimental
music and smiling , grateful, disabled
children tugs at the heartstrings and opens
the purse or wallet. But it is not very

Phaota: Tony Baldwinson. From “Coalition” Magazine

clear to the average viewer that the contr-
bution they send will be sent off to other
charities for distribution. Some of these
charities will be very large, like Barnados
or the Spastics Society, who already
receive massive government grants. The
total income of the Spastics Society in
1991 was reported as £58 million, com-
pared with the income of under £70,000
received by the British Council of
Disabled People (BCODP), the key
national organisation representing dis-
abled people.

DAN, the Direct Action Network, is a
group of disabled people with a mailing
list of 3,000 which is committed actively
to combatting discrimination. In the
Campaign for Accessible Transport, for
instance, activists have chained them-
selves to bus platforms and blocked
Oxford Street. Last
November, at the
demonstration against
Children in Need,
BCDOP issued a state-
ment aimed at broad-
casting workers, and
the broadcasting union,
BECTU, publicised
disabled  people’s
objections to BBC
staff. This follows sup-
port in previous years
by NALGO and NUT
members,

What disabled people
would value is not
charity, but moral and
financial aid from non-
disabled allies in their
struggle for anti-dis-
crimination legislation,
and an understanding
of why disabled people are uniting under
a ‘Rights Not Charity’ banner.

USEFUL READING

Ann Pointon compiled Disability and
Television: Guidelines on Representation
for Producers. Other useful material in
The Creatures Time Forgot:
Photography and Disability Imagery by
David Hevey (Routledge) £14.99 and
two books by C. Barnes: Disabling
Imagery and the Media and Disabled
People in Britain and Discrimination
published with BCODP



7

GLOBAL MEDIA and LOCAL RESISTANCE

by Tom O'Malley

A review of: Tony Dowmunt ed,
Channels of Resistance: Global
Television and Local Empowerment
(BFI/Channel 4, 1993} £12.95; and Dave
Rushton ed, Citizen Television: a local
dimension to Public Service Broadcasting
(John Libbey/ Institute for Local
Television, 1993) £25.

“ALTHOUGH THE economic and politi-
cal pressurcs on the global system are
strong, they are not totally determining.
We can dare to imagine and create some-
thing different.”

Tony Dowmunt here encourages readers
of Channels of Resistance 10 dare to
imagine and create different forms of
communications in a world dominated by
the rapid spread of commercially driven
media. Channels of Resistance is an
excellent account of how, in different
places and in different ways, people are
fighting against the way mass communi-
cations are used to make profit and sup-
port unjust economic and social systems.

Channels of Resistance was produced in
conjunction with a series of programmes
on Channel 4 television of the same name
which were transmitted in April and May
1992, The book touches on and extends
the themes raised in this series.

Dowmunt points out that the globalisation
of mass communication technologies -
TV, radio, satellite, cable - have affected,
or are affecting, different countries in dif-
ferent ways, He argues that resistance 1o
these, often Western dominated, channels
of information and entertainment is
patchy and hard to quantify. He acknowl-
cdges that, ‘cven to begin 1o affect
Western dominated information channels
in this situation will clearly be a long and
complex struggle.’

This complexity is illustrated in the selec-
tion of essays which make up the book.
In some of the essays, those on the nature
of television in Canada, on the effects of
deregulation and intensified competition
on Halian tclevision, on the nature and
reach of the pop music channel, MTV,
and on the ruthless commercialism of

Brazilian television, it is hard not 10 sense
an undercurrent of pessimism about the
possibilitics for change.

Examples of resistance to the undemoc-
ratic control of the media are described
in the remaining essays. One on the
sophisticated organisation behind the
Gulf War TV Project in the USA illus-

trates how, in the heartlands of the
Western media machine, people have
taught themselves how 10 organise
impressive resistance.

The Gulf War TV Project linked peace
activists, anti-war campaigners, and
progressive media campaigners and
practitioners through the use of video,
cable and satellite. The Project
mobilised community resources across
the United States 1o counter the mono-
lithic misrepresentation of the Middle
East crisis in the US mainstream media
and helped sustain and develop cam-
paigns against the War,

Citizen Television focuses on the UK. It
is not a collection of essays but a series of
research papers on the subject of cable
and local television written by the mem-
bers and associates of the Institute of
Local Television since 1989. These
papers were written as part of a campaign
to get some form of local television oper-
ating properly in the UK. The book states
at the outsel that ‘local ielevision has
been thwarted at every twist and turn of
the debate’. This is so in spite of the
statutory obligation on holders of cable
franchises to provide local services, the

theloric of the regulators and the findings
of research which show a high level of
demand for local television.

Citizen Television is not meant to read as
Qluently as Channels of Resistance. T
contains a lot of valuable information
about the nature of the cable industry in
the UK and its regulatory regime. It also
provides important insights into the prob-
lems associated with trying to get the cur-
rent system to work in favour of local
communitics. It stands as a warning
against too simplistic a notion of what can
be achieved in this area as well as an
example of how important it is not to
allow people who run these cable syslems
to get away with ignoring local communi-
ties.

A basic question which touches on
both books is about fragmentation
and diversity. Will the new global
technologies promole greater unifor-
mity in cultural output, or, as one
contributor to Channels of Resistance
suggests, greater diversity of misrep-
resentations? It seems more likely
that, as in the USA, the new tech-
nologies will continuc to be used 1o
promole profit and political and cul-
tural containment, but that they wil]
provide opportunities for people to
produce their own material on the
margins of the main systems.
Perhaps the pressing question for the
Campaign, the media unions and the
media activist is how 10 develop
national and international strategics
that refuse to allow the means of
mass communications to remain in
the hands of the rich and powerful.

Both thesc books deserve close reading,
Channels of Resistance should reach a
wide audience because it is accessibly
written, moving, and reasonably priced.
Citizen Television should find its way
into the hands of unions and colleges and
the occasional individual who is motivat-
ed enough to fork out £25.

All books reviewed in Free Press can be
obtained through the CPBF Book
Service. Add 10% to cover p&p.



THE INDEPENDENT AND MGN: SECRECY OF BID ENQUIRY

MICHAEL HESELTINE rapidly reached
bis decision approving the MGN counsor-
tium bid for The Independent. Barely two
weeks after he invited comments from
third partics he approved the application
by a consortium of Mirror Group
Newspapers, the Expresso group and
Promotora de Informaciones for a con-
trolling interest in Newspaper Publishing,
the owner of The Independent and The
Independent on Sunday.

for CPBF members to travel to,

URGENT.......BOOK NOW!!!

CPBF Conference and AGM
Wortley Hall, near Sheffield
Saturday 23/Sunday 24 April

We want 1o extend a warm invitation to CPBF members. Wortley Hall, set in 26 acres
of gardens, woodlands and walks will provide a relaxing seiting and convenient venue

The Department ofTrade and Industry,
which had the full terms of the agreement,
only published a summary ("designed to
highlight the key feutures of the proposed
transaction”) for interested panties to com-
ment on. The National Union of Joumalists
condemned this: “The failure to publish the
full terms makes a mockery ol consultation,
since third parties are asked 1o comnent on
proposals which are being kept secret,” the
response said.

Child discounis :

THE COST
Accommodation and full board £35.00
Conference REGISTRATION fee {individuals) £2.50
(organisations) £5.00

0-3 years 66%
4-8 years 40%
9-12 years 25%

13 and aver full price

CPBF members can atiend tbe Conference/AGM on a non-residential basis.
Registration fee: non-residential - refreshments only:

Speakers:

(individuals) £5.00
(organisations) £10.00
THE CONFERENCE
Saturday p.m.

Keynote Speech: Labour Front Bench National Heritage Speaker
PANEL DISCUSSION:
Media Issues in Britain and Europe

Colin Bourne
Bettina Peters

Bob Franklin

Social on Saturday evening
and
CPBF AGM Sunday 10.00 - 12.30 a.m.

NUJ Northem Organiser
International Federation
of Journalists, Brussels
Author, Packaging
Politics

Co-author, Whose News?
The Media, Politics and
the Local Press

To assist our conference planning,

al 071-278 4430 now

The NUJ argued for rcference to the
Monopolies and Mergers Commission
because if the consortium took a control-
ling interest in Newspaper Publishing "the
further concentration of ownership will,
we believe. be contriry to the public
interest in a varied and diverse press”.
The MMC can consider, the NUJ argued,
*whether the transfer in question may be
expected to operate against the public
interest" and can make "a deep and
searching enquiry into the implications of
concentration ol newspaper proprictorial
power." Also the MMC can require
assurances and recommend conditions if
consent is given, which could be a safe-
guard in the future,

In fact, Michael Heseltine specifically
excluded any requirement for edilorial
guarantecs when he approved the consor-
tium bid, and justified his decision not lo
refer the bid to the MMC on the grounds
that the future of the papers was in jeop-
ardy. This patently wasn't the case; Dr
Tony O'Reilly was prepared to inject sub-
stantial sums to improve both papers.

The decision undermines even more the
prospects of a diverse media. It's a chill-
ing thought that iwo men, Rupert
Murdoch and MGN Chief Executive,
David Monlgomery, now oversee ten of
our national newspapers, and if the cross-
media ownership review lifts restrictions
on media ownership, the sitvation will be
even more dire.

{error Group Newspapers is one
of four companies which today
control more than 85% of all
national daily newspapers pub-
lished in Britain. The same four
companies control 89% of all
national Sunday newspapers pub-
lished in Britain.

The Daily Mirror accounted for
18.5% of all national daily newspa-
pers published In Britaln. By
acquiring Newspaper Publishing
that figure rises to 20.69%, and
they now also have 31% of all
national Sunday newspapers.

TYPESET BY COBALT-60 PRINTED BY WERNHAM PRINTERS (TU), 4 FORSTER RD, LONDON N17. TEL. 081-808 1677



