JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM
No. 83 Price 50p NovemberiDecember 1994

Inside this issue...
Platform: putting on the Ritz,
Robohack lives, The Daily Mail:
one title too many? Mellor and
the Big Story, Censorship and
the Criminal Justice Act...

[ EE R EEEZ AR NN N A N AN RN NNENNNNNZSNZMNZHNEHNHNENERZSEHNHNZJSHNJLNEENEENENLENENESENEREERNERSHENSESRER]

BBG White Paper Shows “Distaste for
Democratic Process”

CPBF PREPARED a thirty page
submission in response to the gov-
emment White Paper, The Future of
the BBC. Section One and Two of
the response deal with ‘Public

Service Broadcasting in a Multi Media
World’ and ‘Public Service Broadcasting
in Retreat: the European Experience’,

Section Three on ‘The BBC,
Commercialisation and the New
Broadcasting Environment’ analyses the
impact of Producer Choice and the strate-
gy of the BBC to develop commercial
alliances. The final section offers a
detailed and item-specific response to the
The Future of the BBC.

The CPBF recommend that the BBC
should be founded on an Act of
Parliament rather than a Royal Charter.
The submission states that, “Leaving the
BBC'’s constitution in Charter form gives
an unacceptable level of power to the gov-
emment to shape the Corporation’s aims,
objectives and constitution, power which
is not open to detailed parliamentary
scrutiny... The decision to maintain the
Charter sits uneasily with the govern-
ment's alleged support for transparency in
government”.

The section of the White Paper, ‘Making
the BBC accountable’ comes in for particu-
larly withering criticism: “The people who
wrole this White Paper — Civil Servanis
and politicians — betray their distaste for
elective democracy... there is no sustain-
able case against electing the BBC gover-
nors, the regional and national councils and
any other regulatory body in broadcasting...
the kinds of argumenits advanced by the
White Paper display a dangerous distaste
for the democratic process”,

The CPBF response argues that the
overall direction of policy proposals in the
White Paper is misguided and “reveals the
government’s intention to create an
increasingly commercially orientated
BBC in a broadcasting environment domi-
nated by market principles™.

Coples are available from the CPBF National
Office, but please enclose a cheque for £250
to cover photocopying and postage.

Pat Healy of the CPBF takes the BBC Campaign message to the Labour conference in

TIROADEAS TING

FREEDON
Pl

B

Blackpool earlier this year. Also pictured are speakers Tony Banks (Jeft) and Will Hutton.

against throwing media ownership

restrictions overboard, consider the
plans to float Rupert Murdoch’s satel-
lite television busi-
ness BSkyB on the
stock market. The
float, announced
on Thursday 6 October, led to interest-
ing speculation on the real valuation of
the business. Mr Murdoch’s own news-
paper, The Times, valued it at between
£4bn and £6bn, The Financial Times,
whose parent Pearson also has a stake
in BSkyD, suggested “just under $5bn".

How real are these figues? After all,
even a figure of £4.5bn would place
BSkyB ahead of companles like Thorn
EMI or Reed International.

It would be churlish to suggest that
Rupert Murdoch uses his papers to pos-
itively promote the marvellous opportu-

lF YOU WANT yet another argument

EDITORIAL

nity to invest in the fMoatation,.

But there is another Issue. As Patrick
Hosking pointed out in the Independent
on Sunday, (9/10/94) “The problem of
valuation is com-
pounded by the
fact that there are
few independent
analysts not compromised in some way
or another. Virtually every New York
and London securities house has been
plitching for business from BSkyB in
some shape or form — In some cases
vying with one another to come up with
the most fattering view of It*.

So we are witnessing massive media
and financlal power coalescing around
commeon Interests.

Let’s hope the Department of
National Herltage’s delayed Cross-
Medla Ownership Review takes this
issue on board.



2 Platform

Broadcasting ban
quietly dropped

E NORTHERN Ireland broad-
casting ban has gone with not even a
whimper. On September 16, a

decent Interval after the IRA ceasefire,
the government quietly dropped it.

This after years of vigorous cam-
palgning by the CPBF, other antl-cen-
sorship groups and the unions, and, we
are told, strong whispering In ministeri-
al ears by broadcasting executlves.

The thing had become an embarrass-
ment to government, and it had a polid-
cal effect that has rebounded on it heav-
ily.

Since John Major decided to change
direction on northern Ireland and pick
up Sinn Fein proposals to negotiate, he
has been saddled with the baggage of
censorship. If the *peace process” Is at
all serlous, it must deal seriously with
Irish nationalism.

The ban was part — and actually
only a small part — of media hostility
to Irish nationallsm, and this continues.
Ban or no ban, the coverage given to
Sinn Fein is minuscule compared with
that enjoyed by unionists. Any deal that
Is eventually reached will be that much
harder to sell, because the censorship
has created a violently pro-unilonist cli-
mate of opinion.

The BBC is the worst, and of BBC
output, Radlo 4’s Today programimne,
which still interviews Ian Paisley, a now
discredited and marginal figure.

Statistical comparisons of the cover-
age of natlonallst people and politicians
since the ban was lifted have still to be
done.

ADVANGE NOTICE

PUT THE DATE IN YOUR DIARY NOW!

MEDIA vs

THE PEOPLE

TUC CONFERENCE CENTRE,
London, Sat 18 March, '95

A major conference ou mnedia
concantration and ownership and to
develop mediz policles for a
democratic saclety.

Expert International and natlonal
spsakers. Publicity leaflet avallable
January 1895.

Bt you can help publicise the confer-
ence contact CPBF National Offlce.

A letter too far..

T MAY SEEM churlish to criticise
Peter Preston for having forged a fax
on House of Commons notepaper to
obtain Jonathan Aitken's bill at the
Paris Ritz, but there is no doubt Mr
Preston got it wrong.
There are two considerations in this.
The first is the importance of the story. If
it is a matter of life or death, or of millions

that of all the stationery that you could
have chosen, House of Commons notepa-
per probably had the most resonance.
Didn’t you realise that misusing
Parliamentary paper is different from
putting on any old false address? Would
your editorial columns not fill up with
self-righteousness and indignation if
someone else had misused House of com-

of pounds being mons paper, everl in
salted away by PLATFORM & cause that may
some murky organ- seem equally valid?

isation, then clearly the methods used can
be more dubious than if one is investigat-
ing whether councillor Bloggs failed to
declare that he bought a cheap day return
rather than a full price ticket.

And on that count Mr Preston was
wrong. Of course it is a good story. And
the associated lales involving Tim Smith
and Neil Hamilton brought about their
downfall which is obviously & big feather
in The Guardian's cap. But with those sto-
ries in the bag — though not yet published
— and drunk on success, he dreamt up the
idea of the fatal fax.

Nobody would deny that it is a good
story, but it is not earth-shattering. It cer-
tainly appears that Mr Aitken was sailing
close to the wind and is slightly economical
with the truth. And the prospect of chalking
up another Tory scalp must have seemed
very tempting. However, in the cold light of
hindsight, a bit of doubt over the payment
of a hotel bill is definitely in the Endsleigh
League of scoops even if at the time it
seemed like you were bringing down the
Tory government. After all, defence pro-
curement ministers have billions of pounds
at their disposal and must get offers 1o wine
and dine at every rilzy establishment in
Christendom. The very morality of buying
these weapons is itself questionable and
potentially a much better story.

The strength of the story has a bearing
on the second question, the gravity of the
subterfuge. Now, Mr Preston, it was just a
teeny-weeny bit naive of you not to realise

Then there is the bigger question. The
final consideration should have been -
what will be the wider effect of this? As
for your story, it's pretty well sunk it.
What was building up to a good new bout
of Tory sleaze has now turned into a row
about press freedom. Worse, what you
seemed to have missed in your smug
Clerkenwell world is that the press is up
against it at the moment. There is talk of
privacy laws, of regulation, of censorship
even, but none of this seems to have
enlered into your deliberations.

There is a battle going on out there,
finely poised in the dying days of a Tory
regime, and you go and hand the forces of
darkness a pile of ammunition bigger than
Mr Aitken ever procured,

But what really sticks in the throat,
however, is Mr Preston’s claim that he
only did the deed 10 protect a source. That,
of course, is a great argument because it
stops dead any further discussion of the
matter. Protecting sources is the Great
Cause of all journalists. We'll fight them
in the trenches, on the beaches and, of
course, in court, not to reveal our sources.
We'll proudly go to jail for that. Only Mr
Preston didn’t. He let his source, Sarah
Tisdall, go to jail instead. It was unforgiv-
able 10 years ago, and it still is now, and it
demonstrates, like the current episode, that
Mr Presion lacks one of the great qualities
needed by all good journalists — nous. And
because of that he scored a terrible own
goal which we may all end up regreiting,

I EENE NN EENRENE AR RSN REERESENEER NN ENEREEFE NN NN NN NNRYN]

Journalist faces trial on sources

GRANADA journalist Susan O*Keeffe
Is set to go on trial In the Republic of
Ireland in January 1995. Her World in
Actlon programme, Where’s the Beef?
was broadcast in May 1991 and made
allegations of politlcal Favours by Albert
Reynolds, the Taolseach, while he was
industry minister in 1987 and 1988, to
Europe’s largest meat group, the Irish
based Goodman International.

Susan O’Keelfe refused to name her
sources to a tribunal of enquiry which
was set up by the Dall, and was charged
with contempt by the Irish Director of
Public Prosecutions. She has opted to go

for trial by jury. The CPBF has organ-
ised a petition, to be sent to the Irish
Ambassador in London, expressing its
concern over the prosecution. It con-
gratulates her for upholding “the high-
est standards of journallistic ethics by
protecting her sources”.

The petition has clrculated to NUJ
chapels and branches, and if you receive
Your copy of Free Press by mall the
petition is on the reverse of the address
label. Please do all you can to highlight
concern over this important stand for
press freedom, and send completed peti-
tlons on to the Irish Embassy.

JO TREHARNE reports on the
launch of Channel One,
London’s new 24 hour cable
news station. %

you. We’re golng to build a hablit,

create an appetite. We are plo-
neers.” Thus spake Sir David English,
Chairman of Associated Newspapers,
commenting on the group’s new ven-
ture Into cable programming — Channel
One Television.

Channel One will be launched on
November 30th 1994, and will be
London’s “video newspaper’, utllising a
network of cable franchises across the
city to bring 24 hour news and features
to The Capital. The model for the sta-
tion is New York One, a 24 hour cable
news channel based In, unsurprisingly,
New York. The news items are
researched, scripted, presented and
shot by ‘video journalists’ , alternative-
ly known by the toe-curling abbrevia-
tion *VJs’. The 30 Channel One VJs are
mainly young journalists previously
employed In local radio or the local
press. To say that they are required to
be multi-skitled Is an understatement -
apart from all the duties listed above
{some are also required to have speclal-
ist knowledge eg In The Arts or Health),
rumour has It that the Robohacks will
have to negotiate the London trafTic,
pizza-delivery style, on mopeds.

A small but not wholly insignificant
furore surrounded the declsion by the
ITC to allow Assoclated Newspapers to
operate the London channel. Assoclated
Newspapers are the owners of the
London Evening Standard, London’s
only non-free evening paper, and it’s
not difTicult to preempt what the news
values of Channel One might be.
Interviewed on LBC radio a few weeks
after the announcement of the award-
ing of the franchise, the Evening
Standard’s media correspondent
declared that the new channel would be
the TV equivalent of the Evening
Standard, coming directly into a living
room near you. This proclamation will
undoubtedly cause concern to those
Londoners who conslder the Evening
Standard to be overtly right-wing (see
the CPBF’s Electlon Monitoring
report), distinctly pro-establishment
and stuffed with third-rate columnists
(I couldn’t possibly comment), and who
constantly despair, whilst handing over
their 30p, the lack of choice of evening

“IT'S SO EXCITING I can’t tell

paper in the UK’s principle city.

Michael Rosenblum, the man splrited
in from New York to train Channel
One’s V]s, uses the development of
print as an analogy to back up the ethos
of the channel:

“Way back you couldn’t just be a
writer. You had fo become a monk and
serve years of apprenticeship before you
were allowed to draw beautifu] Jetters...
this is just like the TV networks”. True,
most people now have access to the
resources to enable them to write, but
that doesn’t automatically make every-
one a writer, anymore than the develop-
ment of polnt-and-shoot cameras made

OBOHACK LIVES!

everyone a photographer. Camcorders
may enable Indlviduals te experiment
with a previously inaccessible technolo-
gy, but there’s more to good TV than
enthusiasm and a good speaking voice,
What’s more, most people have better
things to do.

Nobody could disagree that cable TV
has the potential to dellver an incredible
range of programming, opinlons and
{dexs, on a genuinely ‘local ¢ basis. But
will Channel One really achleve this,
and more Importantly do Assoclated
newspapers really want to?

Or Is it simply a case of ‘The Press ig
dead, long live Cable’?

[ AR E S NN EEEE ENREERNNNEEERNNEY RN N NN N R RN RN RN Y NN

Act on media ownership

MEPs demanded action by the Commission on media
ownership recently. MICHAEL HINDLEY, MEP for
Lancashire South, gives the background.

European Parliament (EP) voiced con-

cemns about the growing concentration
of media ownership in the European
Uniion (EU) which could threaten the
EU’s own often expressed commitment to
pluralism and diversity of opinion. The
Commission responded with the Green
Paper, which in tum Parliament discussed
in the form of a report by the Culture,
Youth, Education and the Media
Commities in January 1994. Angered by
the laggardly response to that report, the
EP demanded a debate in the Oclober
Plenary to pressure the Commission to
move the matter beyond the consuliation
phase

The report and its reception strike at the
heart of several questions; not only the
question of media concentration itself but
also the complicated and frustrating inter-
play of European compctence versus
national competence.

The essence of Parliament’s case is that
the workings of the *internal market’ will
accelerate the moves to trans-European
media ownership and also to cross-media
ownership. This involves the same contra-
diction as with products - the abolition of
national regulations which could be inter-
preted as barriers 1o free trade, favours
large companies producing standardised
products; this cuts across the idealistic
view of many supporters of the integration
process that cultural diversity should and
indeed could be preserved.

For progressives concerned with the
threats lo democracy by the concentration
of media ownership, EU legislation also

THROUGHOUT THE 1980s the

offers a backdoor to put pressure on their
own country’s legislatures who are reluc-
tant to curb the Berlusconis and Murdochs.
For the Labour Party, Europe offers a
short cut to reform at home, and indeed
there has been some success in moving the
social and environmental agenda forward
through EU legislation.

Unfortunately, also, ‘Europe’ offers a
diversion for a Labour Party unwilling to
commit itself to wholesale reform at home.
Witness the retreat here on media owner-
ship, as Blair believes he necds a friendly,
or at least ‘neutral’, press to put him in at
the next election.

The original EP resolution called on the
Commission * 10 submit, in consultation
wilh the partics concerned, a proposal for
effective measures to combat or resist con-
centration in the media, if necessary in the
form of an anti-concentration Directive”.

The Commission respended, with some
justification, by doubting that safeguarding
media diversity is a basic Community
objective, a view also expressed by the
EP’'s own Legal Affairs Committee. The
Commission ducked a decision and
announiced more consultation with another
questionairre. The EP was enraged to
leamn of the Commission’s hesitations and
doublis through the press itself, rather than
through the formal channels of
Commission/Parliament liaison.

The sitting Commissioner, Vanni
D’ Archirafi prevaricates, and the EP now
place its hopes for action on the incoming
Commissioner, Marcelino Oreja, who is
transferring from Culture to Parliamentary
Relations from Energy in January, 1995.



4 Monopoly

Nonopoly &

~ WIDER OWNERSHIP NEEDED FOR LOGAL PRESS

By TIM GOPSILL

HE MONOPOLIES Commission has
Tmrncd down a takeover deal that

would have given the Daily Mail
group control of a huge chunk of the
regional press.

Northeliffe Newspapers, a subsidiary of
the Daily Mail and General Trust, had
agreed a £92 million buy-up of the
Notiingham Evening Post group. A refer-
ence to the Monopolies and Mergers
Commission (MMC) has resulied in a rare
use of its powers 10 recommend to Trade
President Michael Heseltine that the deal
would be against the public interest.

Michael Heseltine is not obliged 1o veto
the deal and has invited a revised bid from
Northeliffe.

Control of the Nottingham circulation
area would give Northcliffe monopoly
control of all the evening newspapers —
and most of the weeklies - in an area of
the north and east Midlands, stretching
from Stoke on Trent 1o Hull. It already
owns evenings in Stoke, Derby, Leicester,
Lincoln, Scunthorpe, Grimsby and Hull.

The Nottingham Evening Post is owned
by an independent local company, T
Bailey Forman (TBF).

The existing Northcliffe papers already
cover the biggest single chunk of the pop-
ulation served by one group. Their com-
bined sales are over 500,000 — bigger even
than those of the London Evening
Standard (which is also owned, of course,

by the Mail group). The Nottingham
acquisition would raise the figure to
617,000.

The MMC report is full of statistics of
this kind — a fascinating record of the
regional press, with maps and tables show-
ing the pattern of control of the whole
regional press in England. It also sum-
marises the evidence given in a wide range
of submissions to its enquiry. Many of
them draw attention to the dangers of big
group monopoly conirol.

Derby City Council, for instance, told
the MMC that the Evening Post “showed a
much more positive attitude towards the
local issues in Nottingham than did the
(Northcliffe-owned} Evening Telegraph to
Derby”. The Council believed this was
“because the ownership of the NEP had
remained local,”

Nottinghamshire County Council was
concemed that the NEP “should continue
to concentrate on reporting local issues
and its views should be free from any par-
tisanship on behalf of political party of
other vested interests.”

The Council was also concerned that
“there should be no exploitation of the
paper’s near monopoly position by a sig-
nificant increase in advertising rales, the
rate in the Leicester-based Northcliffe title
being 26 per cent more than in the NEP.”
The Leicester Mercury and the Evening
Post have similar sales figures: 119,000
and 113,000 respectively.

There were strong objections from jour-

Key:
Northcliffe
- Harrogate
77 veF ¢
Leeds
-

| T
™ Leicester
; -

- /
Blrmu:gham Lf\

= 3
Scunthorpe
. "\‘_ 5%

nalists on the NEP, from the NUJ and the
print union GPMU. The employers’ asso-
ciation, the Newspaper Society, backed
the takeover.

But the MMC went with the objectors.
It concluded: “There are risks in this
transaction which we would expect to
have serious consequences for diversity...
This would be accentuated because of the
degree of operational integration that is
likely between the NEP and the other east
Midlands dailies, this inlegration being
necessary to achieve the profit improve-
ment to justify the high cost of the acqui-
sition.

“The second concern... is that
Northcliffe would use the very consider-
able market power it would acquire
{which) could result in compeling weekly
publications being forced to close or
reduce their editorial expenditure. This
could lead to a further reduction in the
already limited diversity of opinion or a
decline in editorial standards.”

TBF is a very profitable company, but
wants to sell because it cannot afford the
investment required for the large-scale
reconstruction of its printing and produc-
tion operation. It runs a big press at
Huthwaite, a green-field site developed in
the first stage of computerised technoclogy
in the late 1970s, which is now out of
date,

Huthwaite was a non-union plant, and
TBF was a fiercely anti-union company in
those days. In 1978 it sacked 29 NUJ jour-
nalists during a national strike. The dis-
pute went on for six years, but eventually
the anti-union management was kicked
out and TBF settled with the NUJ.

It recognises the union, but Northcliffe
titles do not. They are the worst employers
in the provincial press — and that is saying
something!

Northcliffe is already the biggest
regional group in terms of titles, with 13
dailies, and second-biggest in terms of
sales, after Thomson Regional
Newspapers, whose 10 titles include what
are effectively national papers in
Edinburgh, Cardiff and Belfast.

But Northcliffe’s papers are tightly
grouped. It has an even more serious con-
centration in the south west of England,
where it owns all the dailies west of
Bristol (in Exeter, Torbay and Plymouth).
In addition, its parent, DMGT, owns 20
per cent of West Country, the ITV station,
and 19 per cent of Greal Western Radio,
which owns the local radio stations in
Swindon, Bristol and Exeter.

On top of this, it has 40 per cent of
Bristol United Press, owner of the big
momning and evening titles there — and it

1 1% r N Ty r -

ITV franchise auction (it has papers in
Wales as well). Fortunately it lost — despite
abusing its media power by running stories
in the Daily Mail rubbishing HTV.

The Mail group wiclds enonmous political
clout: last year it got the government to
change employment law 1o legitimise the
way it discriminated against staff who had
refused to sign personal contracls when the
unions were derecognised. NUJ Father of
the Chapel Dave Wilson, one of 13 refused
pay rises, won an Appeal Court victory that
this was illegal ~ and the government imme-
diately rushed through an amendment to the
1993 Trade Union Reform and Employment
Rights Act overturning the court decision.
(The Mail also appealed against the judge-
ment to the House of Lords; that hearing
took place in the first week of November
and the result is awaited.)

By comparison with discussion of media
ownership at national level, the concentra-
tion at local level — including cross-owner-
ship between press and broadcasting — is
little discussed. But almost the whole
country is carved up between half a dozen

groups, and the effects of what are in
effect monopolies in their areas are grave.

The MMC has, to its credit, recognised
this in the past. For while its powers
(under the 1973 Fair Trading Act) have
regularly been ignored in cases of
takeovers of national papers — notably
those of Rupert Murdoch in the 1980s - it
has been firm with the local press. In 1989
it blocked the takeover of the Beifast
Newsletter, an independent morning paper,
by the Thomson group, which owns the
only evening and Sunday papers in
Northemn Ireland.

In 1991 it prevented David Sullivan, the
pomographer who owns the Sport papers,
buying a big stake in Bristol United Press
- though this judgement was based on
questions of edilorial content rather than
market power.

But the final decision rests with govern-
ment. It was not the MMC that nodded
Murdoch through when he bought the
Times, Sunday Times and Today, nor the
Mirror Group consortium when it bought
up the Independent this year, but succes-

sive Sccretaries of Siate, who declined
even to refer the takcovers to the
Commission.

So it is Michael Heseltine who will
decide, and even if he is unable 1o come 1o
a deal with DMGT, the NEP could still go
to other big groups that put in rival bids:
EMAP, which owns papers in the south
east Midlands, based in Northampton,
Kettering and Peterborough, plus a huge
stable of magazines; and Midland
Independent Newspapers, owners of the
Birmingham and Coveniry titles.

Neither would be THAT much better
than Northcliffe. There ought to be a big
campaign to keep the Nottingham papers
completely independent — and for a wider
pattern of ownership in the local press gen-
erally.

Tim Qopslil Is editor of the NUJ magazine
The Journalist and a member of the CPBF
Natlonal Cotncit

The Monopolies and Mergers Commission
report, Gm 2893, Is avallable from HMSO for
£11.80.

LA R R R R R NNNERENERNEENEREENENENEEEEEREEREERE N RN E RN N N R R R RN N R R N R R R RN RN NN RRERE

Garlton and the Big Story

TTEMPTS BY politicians to interfere

in TV current affairs programmes are,

unfortunately, a fact of life. The point,
however, is that programme editors, to
protect their professional integrity, have to
resist them .

The Big Story, produced by Twenty
Twenty Television for Carlton, came
under this pressure recently and deserves
Ppraise for its principled stand.

The programme, “Rich Man... Poor
Man”, (27 Oct.) contrasted the lives of
Tory MPs laden with consultancies, with
those of low wage eamners forced to moon
light on second jobs to make ends meet.
David Mellor, with his siring of consultan-
cies, was an obvious choice. A request 1o
“spend some time with you on an average
working day”™ was declined so a crew
doorstepped his Puiney house after they
were loid he was away. They hung around
1o film him emerging and being whisked
away in a limousine.

A phone call by David Mcllor to Paul
Jackson insisting the footage should not be
uscd, on the grounds it made him look
“shifty and evasive’, did the trick. Jackson
promised that the offending footage would
not be used.

Carlion’s Paul Corley, (Controller,
Factual Programmes) and Marion
Bowman, (Commissioning Editor, Factual
Programmes) were sent in to cajole and

istic integrity they refused to be associated
with such a blatant surrender to political
ure.

Carlton had to edit out the Mellor
sequence and replace it with footage of
Mellor in the House of Commons, and the
programme was transmitted without the
credits for the team who had worked on it.

At a meeting on Tuesday 1 November
with Stuart Prebble, Controller of factual
programmes at the ITV Neitwork Centre,
Carlton admitted that it had been mistaken
to insist on the cuts in the programme, and
assured the Network Centre that it would
not happen again.

Was the promise to Mellor an error of
judgement on Paul Jackson’s part, reveal-
ing his lack of experience of current
affairs programme making? Possibly, but
it does raise wider questions about
Carlton’s commitment to current affairs
programmes which might upset
Conservatives.

In May this year a decision by senior
executives shelved Central Television's
Cook Report. In the programme the lobby-
ist Ian Greer made extraordinary claims
about his friends and contacts at the heart
of Westminster and Whitehall. Both
Carlton and Central are part of Michael
Green’s media group, and he was a well
known face in political circles when
Margaret Thatcher set about demolishing

Red Pepper

A FREE VOICE OF THE LEFT

Red Pepper is diverse, democratic and
determined. It's becoming essential month-
ly reading for a wide range of trades union-
ists and activists. As Harald Pinter put it
when we wera launched six months ago:
‘This country needs a magazine whuch is
teuly independent and looks at the real facts
without fear. Red Pepper will be it.’

When the bulk of the print and elecironic media
is incraasingly tied up in the hands of big, multi-
national conglomerales, Red Pepper's free voice and
campaigning spirit is becoming more vilal. Among
key issues of righls and freedoms addressed by
important writers in Red Pepper in recent months,
thera have been: @ Camilla Berens, Paul Foot and
other activists on the best way lo defeat the Criminal
Justice Bill ® Leading barrister Michael Mansfield
QC on Labour Leader Tony Blair's poor record on
civil liberties and trade union rights ® Noam
Chomsky, John Pilger and Carlos Fuentes on how
democracy is a casualty in the post-Cold Warern @
Betty Friedan, Yvonne Roberts, Susan Watkins and
Jane Hill on images of feminism.

And there is more political analysis, hard-hitting
debale and grassroots news in forthcoming edi-
tions. There has never been a better 6me to sub-
scribe to Red Pepper.

You can receive the magazine for the next year
at the Special Offer price of £20 (usual price £30) -
(Europe £35 and the Rest of the World £40).

Students, senior citizens and people on benefit
can obtain Red Pepper for only £15 for a full year.
{UK only) Send your subscription application and
cheque for Red Pepper to:




6 Criminal Justice

Criminal Justice Act

NEW MEDIA
RESTRIGTIONS

by MIKE HOLDERNESS

The Criminal Justice and Public Order
Act, 1994, is famous for 1argeting margin-
al groups: gypsies, squatters, ravers... It’s
less famous for targeting journalists, but
there are a couple of nasty possibilities
tucked away among the dozens of clauses.

Firstly, the Act makes it an offence for a
person “without lawful authority or reason-
able excuse (the proof of which lies with
the person) [to] (a) collect or record any
information which is of such a nature as is
likely to useful to terrorists... or (b) have in
his possession... such information”.

Is that my contact book you are talking
about, Mr Howard? I have no truck with
terrorists, and I'll try as hard to stop them
getting hold of my notes as I will o stop
you. How, though, am I supposed to
prove a “reasonable excuse™? Or, maybe
more to the point, how long will I be
unemployed while I try?

Is this parancid? Cast your mind back
to July, 1992, when Channel 4 and Box
Productions were found in contempt of
court, for refusing to name their sources
for a progreamme on alleged collusion
between the security services and
“Loyalist” paramilitaries.

Then, the Attorney-General wenlt
through the rigmarole of obtaining orders
to produce information. Now only a
search warrant is needed. The prosecution
necd only show that a document was in a
building the accused “habitually used”
and the maximum penalty for possession
of such a document is 10 years.

Secondly, the “aggravated trespass”
provisions of the Act allow a constable in
uniform to arrest anyone under reasonable
suspicion that they are trespassing on land
in the open air, and that they intend intim-
idating, obstructing or disrupting anyone’s
“lawful activity” on the land. (Highways
are not included.)

That's tough luck for journalists
assigned to road protests. But how long
will it be before a constable decides that a
hack’s mere presence at an outdoor arms
fair, or a gymkhana with Royals is
“intended to disrupt”?

Even huntin’ shootin’ and fishin’ mag-
istrates may find it a bit hard to convict,
and journalists would have a fair chance at
appeal, But then they'd have missed the
story. And then, of course, if a journalist
is arrested on either count, a court may
draw inferences from their refusal to say
anything...

Another sting

DAVID ALTON?’S campaign against
video nastles, In the wake of the James
Baulger killing, bore fruit In another
section of the Criminal Justice Act. A
report he commissioned by the
psychologist Dr Ellzabeth Newsom, co-
signed with 25 other psychologlsts and
paediatriclans, argued that there was a
link between child violence and violent
films and videos.

In fact the report, which contained no
new evidence, was high on meral outrage
and thin on argument, but this was suffi-
cent to sustain the moral minority and
the majority of the national press, “At
last, experts admit: Movie nastles DO
kill” proclaimed the Dally Mirror, the
most vociferous of Alion’s supporters.

The Criminal Justice Act requires the
BBFC to follow tougher guldelines, con-
stantly asking whether films and videos
might induce criminal and violent
behaviour. It lists criminal behavlour,
lllegal drugs, violent behaviour or Incl-
dents, horrlfic behavlour or incldents
and human sexual activity for particu-
Iar attention.

The result is that another layer of
censorship has been Introduced in a
country in which film and video are
more strictly regulated than anywhere
else remotely comparable.

INDEX ON GENSORSHIP
GENSORED...

THE SEPTEMBER/OCTOBER issue of
the re-launched Index on Censorship has a
very interesting section, “Media Moguls
and Megalomania™ which examines the
antics of Berlusconi, Murdoch and Turner.
Worth looking at.

In August this year the Radic Authority
took a dim view of the magazine. It
slapped a ban on an advertisement for
Index, which campaigns against censor-
ship all over the world. A spokeswoman
for the RA explained that the advert fell
under rules against issue campaigning. “If
Index seeks to influence governments in
favour of freedom of expression, then they
can't advertise on British radio or televi-
sion.”

expression in the UK

cations for the quality of democracy.

Media Monopoly a
Human Rights Issue

A CPBF/Liberty report argues that media concentration,
official secrecy and obscenity laws curb freedom of

“Censored: freedom of expression and human rights™ is one of a series of reporis 1o
be submitied to the UN Human Rights Committee. The report highlights:

@ inadequate measures 10 guard against excessive concentration of media owner-
ship. Media concentration reduces the range of edilorial perspectives and has impli-

® journalists find it difficult to retain their professional integrity and remain with-
in the law because of official sccrecy. Problem areas include the 1989 Official
Secrets Act; Acts which require journalists to identify sources, including the Police
and Criminal Evidence Act and the Contempt of Court Act.

@ obscenity laws are discriminatory: magistrates and customs officials can confis-
cate articles which they consider obscene; Section 28 prohibits local authorities from
portraying homosexual relationships in as positive lighi; and the blasphemy laws
prohobit artistic portrayals of Christianity which are thought 1o be disrespectful.

Coples of the report priced at £3.80 (Incl p&p) avallable from CPBF Book Service

fensorship 1

Gensorship and classification

Richard Woodcock reviews:

Classified! — a Teachers’ Guide
to Film and Video Censorship
and Classification -

by Richard Falcon, BFl 1994

EBATES ABOUT the censorship
of film, and more recently video,
are a continuous source of con-
troversy In the UK. “Classifled”
Is concerned mainly with film
and video censorship, but it takes a brief
look at televislon regulation as well. Its
author, Richard Falcon, Is a part-time
examiner at the British Board of Film
Classification; ene might therefore
expect a blased account of the issues,
but in general he matntains a balanced
and impartial position throughout the
book.

As the title makes clear, this Is a book
for teachers — in particular for teachers
of upper secondary and sixth form stu-
dents. Ironically, the author’s sensitivity
to his avdience causes him to practice a
little self-censorship - the contents of
the book and Its accompanying video-
tape are selected “bearing in mind that
work on the media deals often with the
question of the puplls’ identity and rela-
tionships with others, which as they are
in the process of belng formed can be
fragile and prone to disruption.” Falcon
also notes the potential conflict between
the teacher’s role “in loco parentis™ and
her need to respect the views of the
class.

The book adopts a medla studjes per-
spectlive, looking at the concepts of audi-

ence, institution, representation, and
ideology. The style of writing is occa-
sionally rather complex, but the struc-
ture and organisation of the book, and
the helpful set of case studles and exer-
cises, more than make up for this, While
the book’s main emphasis is on current,
or at least recent, examples, it also pre-
vides a useful (and essential) historical
perspective. The longest example pro-
vided on the videotape ls an extract
from “The Wild One” (1953). At the

Glassified!

A Teacher’s Guide to Film
and Video Censorship
by Richard Falcon £25.00

Order the book and the
video from CPBF Book
Service, £27.00 inc. p&p

time, the censor refused to pass the film
for general release. The related case
study in the book contains a wide range
of references to “The Wild One”, from
the BBFC’s own records to an explana-
tion by its director, Laslo Benedelk, as to
why he made the film. There Is also
plenty of contextuallsing materin] -

for Instance two reviews of the

filln — one written in 1955, the

other In 1968, a year after the

film was finally granted a
certificate. Falcon’s implicit

point is that a shift in cultural judge-
ments of acceptabllity had taken place
in the intervening fifteen years. More
explicitly, he points out that {n 1986, the
climate had changed to the extent that
the film was passed by the BBFC as
“PG” without cuts. Readers who wish to
ask why these changes In climate might
have taken place will need to look else-
where — this question isn’t really
addressed by Falcon.

The fear that Impressionable young
people might imitate screen violence is
not new. It was probably the main justl-
fication for the censor’s banning of
“The Wild One” In 1955. There is still
ne research that proves a connection
between screen viclence and real vio-
lence, but the debate rages on. This
teaching pack recognlses the conflicts
and compromises that inevitably arise,
but Falcon correctly identifles the cen-
tral role of the viewer In the issue of cen-
sorship = In particular the viewer’s
choice over the use of the on/ofY switch,
of making her views known and of exer-
cislng cholce In viewing.

Most importantly, theugh, Falcon
recognises the central role of education
in the process - it is education which
ultimately will help viewers to exercise
critically-informed cholces about what
they wish to see and be seen. It will
come as no surprise that the blg ques-
tlons about censorshlp remain unan-
swered, but the book will provide a
valuable resource to teachers and pupils

who wish to move the debate for-
ward.

Richard Woodcock teaches
medla at Trinity and All Saints




B Notices

IT'S MONEY THAT
MATTERS

Do you want to exploit the new cable,
saicllite broadcasting and home enlertain-
ment revolution? Well, for a modest
£816.63 (that’s broken down as £695 plus
£121.63 VAT) you can atiend a two-day
conference in early December. The venue
is the plush Cumberland Hotel, London.

According 10 the publicity leaflet,
aimed at Senior Executives interested in
the challenge, they will be able to:

@ Capitalize on new multimedia chal-
lenges.

® Preparc now for cross-media ownership
mergers and acquisitions.

@ Gain and retain a core audience in a
fragmenting market.

® Penctrate broadcast markets.

@ Finance and plan a successful launch.

High profile speakers from Time
Warner’s HBO, BSkyB and the cable
giant, Nynex Cable Communications will
outline the commercial opportunities. But
an analysis of the leaflet reveals yawning
gaps. Programming is mentioned twice -
once as a question, “Will there be a bid-
ding war for quality programming
between cable and satellite?” and the other
in a session giving advice on “Acquiring
and finding programmes within budgetary
constraints”.

The leaflet conveys a clear message.
There's gold to be had in digging up the
streets for cable and the information
superhighway but, judging from the evi-
dence of this conference’s concerns, pre-
cious little interest in programme variety
and quality. Gerald Kaufman please note.

Where’s this spaeship going?

e

BECTU President, Tony lenu speaking In Shaen the future of the BBGC.

Sheffield meeting, organised by the

CPBF and Sheffield and Rotherham
NU]J, to discuss the government's White
Paper on the future of the BBC.

Making an impassioned plea for the
retention of the licence fee, Sylvia Harvey,
Reader in Broadcasting Policy at Sheffield
Hallam University, stressed that the fund-
ing of the BBC beyond 2061 was far from
clear in the White Paper. Referring to this
as the government's Space Odyssey option
she stressed that the future of the BBC

sEVENTY PEOPLE turned up at a

could be summed up in just nine words:
“The licence fee, the licence fee, the
licence fee.”

Rob Corbett, NUJ Broadcasting
Industrial Council, stressed the union wani-
ed “a BBC committed to public service,
which is accountable to its consumers and
free from government interference.”

BECTU President Tony Lennon sug-
gested the BBC was damaging itself by
falling victim to fashionable management
whims and believing it had to embrace
commercialism to survive,

Essential background reading on the BB

Special offer £11.95 - FREE postage and SAVE  Also: ‘Selling the BEEBY by Tom 0’Malley and
£1.00. ‘CLOSEDOWN? The BBC and Government

(Pluto Press)

Broadcasting Policy, 1979-92' Tom 0'Malley

Jo Treharne (CPBF). Price £3.00 inc p&p.

JOIN THE
CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING
FREEDOM

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION
ﬁ l?dividua‘j membership g12 ) 'ﬁ,‘ mnoggo members gg
nwage £6 .

¢ ch:e%gld (2 cog;es Free Press) £20 ﬁ;1 ,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership lg 10,000 to 50,000 £105
{includes free CPBF publications) £25 | 50,000 to 100,000 £200
e} Institutions (eg libraries) £25  k} Over 100,000 members £400

includes 10 copies of Free Prass, plus free

PBF publications

'We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ........... E P
Name
Organisation {(if applicable)
Address
Postcode Tel,

PLEASE RETURN TO CPBF, 8 Cynthla Street, London N1 8JF, Tal;: 071 278 4430

TYPESET BY CFBF (TU). PRINTED BY WERNHAM PRINTERS (TU), 4 FORSTER RD, LONDON Ni7. TEL. 081 808 1677



