JOURNAL OF THE CAMPAIGN FOR
PRESS AND BROADCASTING FREEDOM

No. 86 Price 50p

May-June 1995

Inside this issue...

-.Mirror: Mirror.., Foul Play:
Murdoch and Rugby League, Views
from Scotland/Gommunity Papers
and G5. Plus Media Monitor Book
Reviews and CPBF Notices...

e '

s §l

MEDIA versus the PEOPLE

'\

HE BBC, lest we forget it,
‘ ‘ doesn't actuslly belong to

Duke Hussey or John Birt, or

to Alan Yentob or Michael

Jackson. It actually belongs
to us. Do you remember? We used to be
called the people. And they are simply
looking after it for us, The word is stew-
ardship. And 1 believe we should say,
respectfully, may we have our corporation
back, please,

Puiting it crudely, if I were King, I'd
sack Hussey and the govemnors tomorrow,
and replace them with & dozen people and
true — half a day on the telephone would
find them -who would be more inclined to
make the BBC a people’s organisation. At
the moment too much of what the BBC
does seems designed to please the
Treasury and the paid up members of the
Garrick Club, with a couple of token ges-
tures towards Groucho's. I want a BBC
that is equally answerable to Toxteth in
Liverpool, Handsworth in Birmingham,
the Meadow Well estate in North Shields,

Atan Pats opens the Media versus People conference, Photo: Riod Loon

Orchard Park estate in Hull.

Essentially we're talking about some-
thing very simple: a transaction between
the imagination of the writers and pro-
gramme-makers and the imagination of the
audience. It’s the transaction that gave us
The Goon Show, Hancock's Half-Hour,
Dad's Army, Z Cars, The Boys From the
Black Stuff, Pennies From Heaven,
Coronation Street and hundreds more like
it. We can still do it - witness Common As
Muck, Takin’ Over the Asylum, All Quiet
on the Preston Froat ~but now we do it in
spite of the system and it takes forever. My
most recent film on BBC, an amiable yam
called Doggin' Around, with Elliott Gould
and Geraldine James, was on the shelf for
five years before it found a home. In those
circumstances, it makes it difficult 10
reflect the world we're living in.

But I think it goes even deeper. All our
institutions — our schools, universities,
hospitals, public services and the broadcast
media - have been subjected to scrutiny by
teams of highly paid consultanis - the by

TP

now customary bag of interlocking witch
doctors. These institutions — our institu-
tions — have been given new logos and
new names. They've been reformed to
Hell and back and they're all much worse
than they used to be.

We are the first generation since the war
to hand on a broadcasting system with a
narrower range of imaginative possibilities
than we inherited: a multiplicity of chan-
nels all saying the same thing and signify-
ing very little: fewer opportunities for new
talent and, incidentally, for existing talent:
a denial of access to the richness and
diversity that’s out there on the streets: and
less democracy.”

This is an extract from Alan Plater’s
keynote speech at the ‘Media versus the
People’ conference, held at the TUC on
March 18.

The conferance was very successful, and
Initiated our work this year on the key
issue of medla ownership.



2 The Mirrer

Two faces of the Mirror

'b .

The Labour Party and the
TUC have been severely
embarrassed by their
association with Mirror
Group Newspapers — the
papers that give editorial
support to workers’ rights
that they deny to their own
staff.

The NUJ is running a vociferous cam-
paign for the journalisis to be allowed
union representation,-and demanding that
Labour and the TUC, who have run a
series of joint promotions with the Mirror,
make this a condition of their co-opera-
tion.

There is more a1 stake than the simple
right of workers to organise, The editorial
quality of the papers (and their sales!)
have plummeted since the right-wing
Ulster Unionist David Montgomery, a

Paul Foot In March 1993 handing out coples of his Bally Mirror column which after 13 ysars

man with a passionate hatred of trade
unions, was placed as chief executive of
MGN by the banks in October 1992.

Their support for the Labour Party is
primarily commercial, at a lime of
unprecedented loathing for the Tories
around the country, but it suits the Party
too, since it has both a national mouth-
piece and a powerful propeganda voice
against the left — and the unions.

Montgomery’s first major management
act was to sack, on the spot, 100 casua)l
journalists. They were simply denied
access to the building when they turned up
for work. Yet in March this year the
Mirror ran a series on the rights of part-
time and casual workers, jointly with the
TUC. “The paper that fights for a fairer
Britain™ was the strap across the launch
feature, by TUC General Secretary John
Monks. It advertised & help line and a
booklet for pan-timers to find out about
their rights. The coupon for the free book-
let asked people to tick whether they were
members of a union - a declaration MGN
employees might be reluctant to make,

For Montgomery’s next move, in early

b

did not appear In the Dally Mirrar.

By TIM GOPSILL, editor of The Journalist

1993, was to target NUJ chapel officers.
The “Father” and his deputy were told
they must resign or be sacked. They went.
The entire Daily Mirror chape] committee
were kicked out, including Paul Foot and
the staff of his investigative column —
amoeng them Margaret Renn, who had
taken over as Mother of the Chapel, and
was sacked in the most astonishing way.
After the column finished she came to
work every day but was given no work.
Her desk was removed from the office
whilst she was still sitting there. When she
enquired, she was told she had been
sacked a fortnight earlier; no-one had
bothered to tell her.

The FOC on The People was disposed
of in a rather more subtle way: he was told
to go on a management training course or
be sacked. What would you do?

Montgomery boasts that he has got rid
of more than 250 journalists. As the
papers and siaff morale deteriorate, the
exodus has become voluntary. Eight
senior journalists have walked out in 1995
- some with no job to go to.

It wasn’t just the joumalists. One day in
1993 the entire security stafl were called
in to a meeting and 10ld to leave the build-

Paper
that fights [._71%

T

Eor‘?_ fairer Britain

ing at once. As they went, replace-
ments from a low-wage private secu-
rity company came in. They had been

waiting outside in a van.

The unions brought tribunal cases
for their sacked members. The
biggest one, on behalf of six NUJ
chapel officers, was settled last
November, just before a four
week hearing was due 10 starl.
MGN made an offer which
would have been acceptable in
money terms, but the NUJ
wanted commitments from the
company that it would honour
union agreements and allow
facilities for staff to organise.

The Mirror refused any
wording beyond a general
exhortation to better rela-
tions, and there followed an
extraordinary Dutch auc-
tion, in which the NUJ
demanded basic facilities
and MGN just upped the
money. It was clear that
they would pay almost any-
thing rather than concede, and the eventu-
al seitlement, though confidential, was
substantial. The agreed intentions to
improve relations evaporated as quickly
as the ink dried. A letter from General
Secretary John Foster requesting the facil-
ities was not even replied to.

Bui the worst consequence of the deal
was that the TUC and Labour took it as a
green light to go ahead with joint cam-
paigns, and in March this year they
pushed off the Rolling Rose. This is a
Labour Party recruitment drive, through
which joiners can get the Daily Mirror
free for a week — and entry to a draw for
tea with Tony Blair. John Foster points
out an irony here: that he might take tea
with Tony Blair, but he may not enjoy a
cuppa with his own members on the
Mirror, because he, like all union offi-
cials, is banned from the building, and
indeed, has had a specific request to enter
the canleen 10 speak to members turned
down.

While this has been going on, the union
has been attempting to win its statutory
representation on MGN's Health and
Safety Committee. An agreement to do
this in March last year was consistently
obstructed, so the NUJ lodged a formal
complaint with the local authority
Environmental Health Department. MGN
told Tower Hamlets Council that it would
be reaching an agreement over representa-
tion, and the safety committee itself voted
to take on an NUJ rep. (The union had
asked for four — one for each of the titles
- and had made four formal nominations.)
But when Bridget Whelan from the Daily

The Mirror 13

summer, 12 Sunday Lifes
are 10 be produced. MGN
is requiring the 60-odd
journalists to work the
extra day without extra pay-
ment, but just with the
vague promise of a midweck
day off in lieu at some time
convenient to the company.
The rival Racing Post, owned
by a Gulf Arab Sheikh, is pay-
ing time and a half.

But MGN is the paper that
puts itself up as the voice of a
fairer Britain. Labour and the
TUC have been bricfed on these
issues, and TUC. General
Sccretary John Monks and John

Prescott have met Montgomery o
press the NUJ case, NUJ leaders
alse met Prescott and media front
bencher Chris Smith. Yet none of
them seem to have been able to make
any progress. So the union went pub-
lic in March, with a series of press ads
drawing atiention to the Two Faces of
the Mirror.

Letters inviting support for the NUJ
campaign were sent to Labour MPs,

turned up at her
first meeting, she was told the
meeting would not proceed while she was
there and she was thrown out.

Since then, another dispute has arisen
over the Sporting Life: to coincide with
the introduction of Sunday flat racing this

MEPz and union General Secretaries. By
mid-May 77 Labour MPs, 24 MEPs and
26 union chicfs had pledged support. The
MPs included a couple of front-benchers,
and the union leaders included Alan
Jinkinscn of UNISON and John Edmonds
of the GMB.

BBG PANIGS OVER TU TV

HAT'S WRONG with John Monks speaking on a TV programme about the
WTUC's campaign for part-time workers’ rights — especially on a programme
paid for and produced by the TUC?

Plenty, according to the BBC top brass who insisted the item should not be trans-
miited in the new TV series for trade unionists which started on May 1. The first
programme was caught in the flak surrounding the BBC Panorama and Clause 4
controversies, cven though the series is not part of BBC mainstream programming,
TU TV is broadcast weekly at 5.45 on Monday mornings in the BBC Select slot, not
the time you're likely to be glued 10 the television unless you're an insomniac or
shift worker.

In fact BBC Select provides an imporiant access service, giving the TUC the
opportunity lo promote issues to do with the world of work that are either controver-
sial, get ignored or treated differently on mainstream TV. There's bound to be more
than one point of view on these issues, but surely the TUC's own programmes
should not be bound by the BBC's concept of ‘balance’. Indeed, it’s precisely
because trade union news is routinely at the margin of the mainstream news agenda
that an independent initiative like TU TV is important 10 give the broader picture.

If BBC Select is designed to give organisations an opportunity 10 broadcast to
their own defined audicnce, who use the video 1o record programmes, it does appear
to have been a panic reaction by the senior echelons at the BBC 10 step in and
demand changes after the programmes had been agreed and cleared by BBC Select.

As we went to press the TUC was In detalled discussions with the BBC, and the next
programme s scheduled for June 5.




4§ Murdoch and Sport

RICHARD CLARKSON on
the Rupert
Murdoch’s
Rugby League
deal

F SOMEONE
“ told me that

the Pope and

Ian Paisley had

decided that
Glasgow Rangers and
Glasgow Celtic should
merge I would have been no
more surprised than I was
when I learnt that Hull and
Hull KR were to be joined in
unholy wedlock at the instiga-
tion of Rupert Murdoch and
Maurice Lindsay.” (Chief
Executive of the Rugby
Foolball League) That was the
reaction of one Rugby League
supporter to the news that the
administrators of our sport had
struck a five year deal with
Murdoch that would bring £77m
into the game but meant that teams
with over 100 years of history had to
merge with traditional local ‘ene-
mies’.

In the Wakefield District it meant
that our three teams, Wakefield
Trinity, Featherstone Rovers and
Castleford would have to join forces
and play under the distinguished banner
of ‘Calder’ (the name of a river that runs
through Wakefield). The wave of feeling
that swept through the game against the
club mergers (including protest rallies,
pitch demonstrations, petitions and even a
debate in the House of Commons) has
meant that a new revised plan has been
agreed by the club chairmen that means
that no club goes out of existence and
Murdoch's money, upped by another
£10m, is more equitably distributed
throughout the game.

A small victory for people power
against, arguably, the most powerful man
in the world. But there are still questions
that need to be answered. Like, how is it
possible for a media mogul to be able to
buy up a British sport (10 put it in the
terms of the Parliamentary Rugby League
Group) lock, stock and barrel? Murdoch's
involvement in this deal surely raises seri-
ous implications for the future of ALL
sports, not just Rugby League.

Satellite TV has been the way that
Rugby Lengue fans have had to view their
sport since SKY snapped up exclusive
rights for the Stones Bitter Championship

few years ago,
Free at first, as long as you

had a dish, Sky Sports was then encrypt-
ed and bundled in as part of the multi
charmel package. Sport sells dishes, there
is no doubt about that, and with only 15%
of Sky's revenue coming from advertising
the more subscribers the merrier for
Murdoch.

But why should he be interested in pro-
jecting what is extensively a working class
Northern sport on to the world arena? The
answer may lie on the other side of the
world where Murdoch is currently
engaged in battle with Kerry Packer about
the broadcasting rights for Australian
Rugby League. Rugby League is big
bucks down under, being almost the
‘national’ sport in Queensland and New
South Wales. It is also played in New
Zealand and even in islands like Papua
New Guinea and Western Samoa. Money
is being thrown around like confetti in the
Australian game in an attempt, on
Murdoch's behalf, 1o lure top players into
his rival ‘Super League’ while Packer

fights back with ‘loyalty
bonuses’ for players who
stay with the Australian

Rugby League,

So where does this
leave the British
Rugby League sup-

porter? We were
never consulted on
our opinions about
the Super League or
the decision to play
the game in

Summer instead

of Winter (at
Murdoch’s insistence so

that it is played parallel to the game
in Australia). We feel we are pawns in a
battle involving two media tycoons and
one of the biggest fears is that if Murdoch
gains control of the TV rights for the
Australian game what happens if he pulls
out of ours?

When asked what would happen if
Murdoch walked away at the end of the
five year deal one Rugby League chair-
man said, “Who cares?” Clearly the sup-
porters care and worry about the future of
our sport. It is s0 obvious that there is a
hidden agenda behind Murdoch's decision
to pump £87m into what was a financially
embarrassed sport and there are many
questions that Rugby Leaguc administra-
tors either cannot or won't answer. It
appears that those who run Rugby Leaguc
have failed to follow the advice that even
8 five year old is told (o adhere 10, Beware
of sirange men offering sweeties.

Richard Clarkson is the author of Striking
Memorles, an account of bls experience In
the 1984-85 miners’ strike, and produces
the Wakefield Trinity fanzine, Wally Lewis Is
Coming.

Community Press 5

LOGAL VOICES

JOE OWENS on Scotland’s Community Press

OST PEOPLE rarely sec the
reality of their everyday lives
reflected in the media. News
agendas dominated by either
sensationalism or Westminsler-
centric political debate do not, in the
main, find space for those issues which
may be of great importance to local com-
munities. The voices of *ordinary’ people
are rarcly heard, and when they do man-
age to make their presence felt above what
Ivan Klima has called “the hum that
makes us hard of hearing”, it is often fil-
tered to fit an already fixed agenda.

Community newspapers play the role
the ‘mainstream’ media does and,
arguably, cannot. And in Edinburgh and
Glasgow in particular, they do not fit the
cliched image of rough, A4, stapled
together rants from the most vocal mem-
ber of the community council. This article
will concentrate on those independent,
non-profit making local newspapers as
opposed to thosz produced by commercial
groups.

In Glasgow, newspapers like The
Northender and the Drumchapel News are
well established, professionally produced,
tabloid sized products working to profes-
sional news agendas. Like their counter-
parts in Edinburgh, whose development I
will examine later, they sirive to cary a
more positive image of the communities
in which they operate. These communities
are among the poorest in the city and suf-
fer a monochromatic press.

In the local community newspaper, the
diversity and creativity of these areas is
reflected without in any way compromis-
ing, particularly in The Northender, cover-
age of the very real social issues that exist.
These papers have a strong sense of
responsibility 1o their communities that
the commercial press does not.

Another important function is 1o pro-
vide access for local people 1o have their
views and concems raised. Campaigning
with and on behalf of readers on a range
of issues from housing to health is an
essential function of any community
newspaper, as is giving full coverage of
the sports and culural activities that take
place. The views of Mrs McGlumpher
from up the road are treated as seriously,
and often rightly s0, as those of any back-
bench MP in a crisis.

In Edinburgh, the community press is
long established and now has a successful
journalistic and media training scheme. In
1974, the Wester Hailes Sentinel was
established, reporting on developments in
this peripheral housing scheme. It quickly
moved from an A4 format 1o a tabloid size
newspaper distributed free to every home
in the arca. Other communities in the city
followed their example and there are now

five community newspapers in Edinburgh
grouped under an umbrella organisation,
the Edinburgh Community Newspaper
Trust (ECNT).

In 1990 the Sentinel went fortnightly
while the rest are monthly publications.
Each of the newspapers functions inde-
pendently and is run by a local board.
Crucially, they are all produced, owned
and run within the communities they
cover. As well as advertising revenue, the
ECNT receives funding from the District
and regional councils. Central policy and
funding is managed by ECNT which is
made up of representatives from each of
the newspapers and the local authorities.

The success of the newspapers led on to
another development which fulfilled
another irportant function of the commu-
nity press — as a training and skills
provider. In 1989 ECNT launched a two
year full-time journalism training scheme
for unemployed people leading to industry
recognised qualifications. Another course
offered training in adventising sales.

From that has grown the Edinburgh
Media and Arts
Training Trust which
offers training in a
wide range of media
skills. On the jounal-
ism side, contacts
have been made with
olher newspapers in |
the European
Community enabling
trainees 1o spend time
working abroad as
part of their training.

In 1974, 10 those
pumping out the A4
newsletters, these
developments would
have been unimagin-
able. But while it is [l
an outstanding exam- |
ple of what is possi-
ble, it is, sadly,
unique. Most local
communily newspa- [l
pers still struggle
along and are all too
often still at the A4
stage,

Community news-
papers are important
and should be recog-
nised as such. Every
community should
have the opportunity
to produce a good
local paper that
cxpresses its identity

]Nuclear 2

-

at re impome . Order your copy from the CPBE £3.50

Leeds Other Paper and the
Alternative Press 1974 - 1994

d

Howcver, the financial and commercial
imperatives at work make this all but
impossible, This author would argue that
those pressures should be eased if not
removed altogether. perhaps one way
would be the mainstream press commit-
ting a percentage, it would only need to be
tiny, of their profits into a fund that could
be used to underwrite the efforts of local
people to publish good quality, profes-
sionally produced, locally owned and con-
trolled newspapers. That subsidy would
take away the need of these papess to get
advertising, so removing any theoretical
threat to the mainstream’s revenue. On top
of everything clse, an expansion of such
titles would, like the argument for the
existence of a free press itself, help
strenpthen democracy.

Where community newspapers have
been established in Scotland they have
quickly developed strong roots and play a
vital role in helping articulate the concerns
and celebrate the positive sides of the
area, It is a development that should be
welcomed and encouraged, not ignored.

~IKINNC: \S

BONKEp =

2 TR NI AN ERRRreArTVEEM

Tony Harcp

S

to be treated seriously.  including packing and post.



6 Platform

PLATFORM: GHANNEL 5 AND THE ITG:

AVIEWF
DO

ROM SCOTLAND

Delegates from the Institute for Local Television's Channsls for Change pin thelr confersnce

badges to Edinburgl’s Craigkelly transmitter as part of an International demonstration In
support of local access to broadcasting. Photo: Dianne Barrie

HANNEL 5 shows us that broad-
casting regulation in the commer-
cial sector has already become
something of a hostage to central
and metropolitan political think-
ing, and that national regulation does not
entail national services any longer, so
much as central controls.

The interesting questions about Charmel
5 seem to have been glossed over. The
ITC has decided not 1o consider publicly
what the 1990 Broadcasting Act actually
implies, and yet the Act itself expects bid-
ders to consider the introduction of ser-
vices that use frequencies effectively. The
ITC has advanced a national proposal at
the very moment that political fragmenta-
tion causes us to reflect locally upon the
greater regional responsibilities of Britain.

There are two tensions which appear to
be pulling the nation state apart and while
for the most part the global pull of inward
investment and world programmes (bene-
fiting from a shared English language but
an American culture) has been nationally
welcomed it is the second lension, the
local, intemnal, ethnic, autonomous region-
al tension that is under-represented with
an appropriate layer of TV media.

Why, for example, should a Scottish
public, anticipating a Scottish parliament
continue 1o believe that the news and cur-
rent affairs will be controlled from
London? Channel 5 will come on air just
as a Scottish assembly, as like as not,
begins to sit in Edinburgh - and possibly
will be joined by assemblies in Wales and

By DAVE RUSHTON

Northem Ireland. Viewers should expect
to have their governments refiected
according to local news needs, local
schedules for current affairs and cultural
programmes, and not find, as they are now
with the BBC and 1o a great extent with
ITV, all services driven by an English
agenda acknowledging only the English
legal system, water privatisation or educa-
tional system.

For how long will the regions respect
that a political shift has taken place if it
continues 1o reflect a parliamentary and
not a local political emphasis in establish-

ing a balance of views in that assembly?
Do Scots need to chain themselves o TV
transmitters and go on hunger strike o
achieve a Scottish Channel 5 as distinct as
Channel 4 Wales is from Channe] 47

The ITC insisted that Channel 5 be
*essentially national’ in character because
the ITV companies in London threatened
to pursue the Commission through the
courts if a more regional focus was
favoured. That would threaten their ser-
vices. An ‘essentially national character’
reaching only 70% of the population!

The debate on the local emphasis for
television in Channel 5 and in particular
for newer forms of television distribution
must confront the twin interests of central
political indifference to the periphery and
national commercial influence upon the
centre. In television broadcasting deci-
sions have tended to favour the large scale
over the small scale, the commercial over
the community. Now the choice seems
simple enough. Should public policy serve
chiefly 10 protect an incumbent industry
with a national sovreignty distorted from
its public objective, or should it reinvest
broadcasting policy with public interest?

The opportunity of a measure of
Scottish autonomy requires that an inde-
pendent Scottish and local broadcasting
service is given the space and backing of
legislation to represent and explore local
interests without reference to London and
the reminder of Big Ben's interference
and simultaneous indifference.

Dave fushton ks Director of The Institute of
Local Television, and is one of the
academlcs, Industrlalists and community
contributors examining broadcasting
policles as part of The John Wheatley
Cantre’s Governance of Scotland project.
The John Wheatley centre Is at 20 Forth
Street, Edinburgh

MEDIA MONITOR

media monopolization.”

US RIGHT and the MEDIA

An excellent March/April edition of Extral, the US magazine produced by media reform
group FAIR, Is devoted to “The Right Wing Media Machine®, In the aftermath of the
Oakiahoma bombing this lssue ]s essantial reading for anyons who wants to
understand some of the formidable forces reshaping the US media,

Two toplcal articles deal with the talk show hosts llke Chuck Baker and Rush Limbaugh
who fulminate against the “slime balls” In Congress and urge listeners to form guerlila
cells to resist the global soclallst conspiracy.

As the editorlal notes, “We'ra concerned that the distinction between right wing and
mainstream media Is eroding-due to the alliance betwees powerful media corporations
and powerful conservative politiclans.” it continues, "Republicans are polsed to gut
communications regutatlons, eviscerating or eliminating long-standing barriers to

Roeviews and Letters 1

REVIEWS REVIEWS REVIEWS REVIEWS REVIEWS REVIEWS REVIEWS REVIEWS

Women’s Magazines: the
first 300 years, Brian

Braithwaite
Peter Owen 1935 £13.95

RIAN Braithweite has worked in
Bwomen's magazine publishing for

'more than 30 years, most notably as
the publisher who oversaw the launch of
Casmopolitan in the UK in 1971, Not sur-
prisingly, his book is written very much
from a male, mainstream publisher’s per-
speclive.

Braithwaite's view of women and
women's magazines can be deduced from
the following passage: “The vast and dis-
parate market of women’s magazines has
always been sustained by its natural divi-
sions: society, domestic, teenage, roman-
tic, fashion, beauty and health. There has
always been at least one magazine on the
market at any given time to which a
woman could relate and with which she
might identify.”

The book is uncritical and superficial,

although i1 is not short on (brief) detail. It
is clear that Braithwaite has accepted the
state of 20th century women’s magazines
as given, and is hostile to challenges. For
example, he describes gleefully how The
Ladies’ Treasury, “with fiction, fashion,
needlework and absorbing pastimes for
the young Victorian women... outlived a
whole crop of militant, activist maga-
zines.”

The structure of the book is confusing.
Braithwaite divides it into eight chapters,
with each covering a different time period.
Chapter one deals with the first 218 years
in 20 pages, so the book is really about
20th centnry women's meagazines (it is
taken for granted that all the magazines
covered are British),

Magazines are discussed in the chapter
which covers the period of time when they
were launched, but their subsequent histo-
ry is covered at the same point. This
means that information about a magazine
in the 1990s may well be found in a chap-
ter on the 1950s. Readers looking for
information about a magazine at a particu-

LETTERS LETTERS LETTERS LETTERS LETTERS

I was not over-impressed by the article in
the March/April issue of Free Press enti-
tled ‘Driving Labour On The
Superhighway”. Generally I thought the
article took an overly negative lone.,

More specifically, Tom O’Malley
seems 1o have very little understanding of
our role in relation to the Forum., He
refers to the NCU representative disap-
pearing from the bricfing issued on 16
February 1995 and gives the impression
that we have no role in the Forum.

In fact, I am the official CWU represen-
tative on the Forum and have attended
every single meeling. Dave Ward -
Education Officer of the CWU — also sits
on the Forum in his capacity as a member
of the Labour Party NEC. Also, Chris
Smith who chairs the Forum and Judith
Church from the PLP are both CWU-
sponsored MPs. I hope this information
serves 10 confirm that the CWU is playing
a very active role in the Forum and will
continue 10 contribute to this most impor-
tant public debate.

Roger Darlington, Head of Research, CWU

As the author of Nudes, Prudes and
Attitudes, I recognize that Jo Treharne
(‘Whose Side Are You On?") is entitled,
of course, 1o find the book boring and to
disagree with its contents, but she is more
than a little misleading when she says that
the argumenls therein “are undermined by
a lack of substantive quotes, giving the
impression that this publication is simply
a ranting polemic that has been festering
in the back of the author's mind ever since

she read Porn Gold."

This sounds just a bit too much like a
smear intended to hoodwink the reader
into believing this book is particularly
lacking in academic rigour.

In fact the book is rich with substantive
quotes, and is one of the few accessible
works published in this country where a
reader might find primary source quota-
tions from someone who has actually
read, and is prepared lo honestly explain,
the much rumoured *“evidence” against
pornography — and in language that does
nol require a degree in statistics to be
comprehensible. This is in stark contrast
1o other feminist books purporting to aca-
demic legitimacy that have been published
on the pornography debates here, which
usually fai to cite primary sources alto-
gether, or don’t bother to include an
index, or refer with approval to the “cal-
lousness toward women” research that no
feminist would praise if she had actually
read it, or all of the above.

Indeed, the only mention of Porn Gold
— which was not used as a reference
source for the book — appears in one of
those many quotations, from science fic-
tion wriler cum anti-porn campaigner
Michael Moorcock.

But I suppose I should feel flattered that
your reviewer found the book so threaten-
ing that she was prepared to use such
disingenuous tactics rather than address
the real arguments in the book, which are
not really discussed in her article at all,

Avedon Carol, Feminists Against
Censorship

lar point in history will therefore have to
rely on the index.

There are three useful appendices: Who
Owns What?; Mergers; and Births,
Marriages and Deaths, which give an
overall picture of the historical period
covered. However, more information on
the owners in particular would have been
appreciated, particularly on their muli-
national connections,

Braithwaite describes his book as a
*“whirlwind tour of history™, and this accu-
rately sums it up. I would certainly recom-
mend to those entering mainstream pub-
lishing who want a quick background on
the scctor {(my impression was that
Braithwaite has wrilten it for the eager
young men who conlinue 1o be appointed
as editors and publishers of women's
magazines over the heads of their female
colleagues).

However, there are better and more
helpful books for media students and oth-
ers with with a serious interest in British
women’s magazines. Those looking for
more analytical and detailed but still read-
able reference works should instead try:

Janice Winshlp's Inside Women's Magazines
(Pandora, 1347); Ros Ballaster's, Margaret
Beetham’s, Elizabeth Frazer's and Sandra
Hebron's Women’s Worlds: Idealogy,
feminlnity and the woman’s magazine
(MacMillan, 1981); and Jane Waller’s and
Michael Yaughan-Ree's Women In Wartime:
the rols of women’s magazines 1839-45
{MacDonald Optima, 1987).

Juliet Gosling

Radical Radio

EBEL RADIO is the story of Ei
RSnlvador’s Radio Venceremos. It is a

collection of stories from the people
who were involved in running this station
over a number of years. The stories are
moving, sometimes comic, and a testimo-
ny 1o the bravery of the participants. The
book was published in the UK as a result
of an appeal launched by the Latin
American Bureau in London, which the
CPBF supported.

It is written by Jose Ignacio Lopez
Vigil, a broadcaster, writer of radio soap
operas and author of books on radical
radio in Bolivia and Nicaragua. Vigil is
the Lalin American representative of the
World Association of Community Radios.

The book is testimony lo the radical
potential of radio in particular struggles. It
should be read by those interested in both
mass communications and the politics and
history of Latin America,

The book costs £8.99 from the Latin
American Bureau, 1 Amwell Street, London
ECTR TUL Tel: O171-278 2829

Tom O'Malley



8 Notices

LONDON OFFICE

Jo Treharne has now finished working part
time in the London office and is off to pas-
tures new. Jo started working for the
CPBF in Scpiember 1992, and she has
been a tremendous asset, bringing her
skills and energy into a job which can
often be very demanding. She did the
research on media ownership and organ-
ised the production and printing of the
poster, Britain's Media: How They Are
Related, and contributed 1o a number of
CPRBF initiatives, including the BBC
Campaign and co-authored, with Tom
O"Malley, Selling the BEEB.

She will be missed, but waich out for
her C4 programme on Leyton Orient due
out in late summer.

Until the incoming National Council has
looked at the finances and discussed
staffing Granville Williams will cover Jo's

responsibilities.

VOLUNTEERS and PLACEMENTS
One way the CPBF office can provide a
more efficient service is through having
volunteers to take on specific responsibili-
ties and projects. We hope to have two stu-
dents on a four month placement from July
cnwards in the London office but we're
always interested in people volunteering to
help out on projects.

For example we will be organising book
slalls, fringe meetings and leafleting trade
union conferences and the Labour and Lib-
Dem conferences from May through 10
October. If you live in Brighton,
Bournemouth, Blackpool or Scarborough
or could travel 10 these venues to help us,
please get in touch. We'll cover your
expenses s0 you won't be out of pocket.

CPBF (NORTH)

The new office is now open, thanks to gen-
erous support from West Yorkshire Grants
which will cover rent and other costs for
one year. If you would like to buy copies
of Reaching the Media: A Yorkshire and
Humberside Media Guide (£3.50 inc P&P)
or Tony Harcup's A Northern Star: Leeds

Other Paper and the Alternative Press
1974-1994 (£3.50 inc P&P) CPBF (North)
is at Kirklees Media Centre, 7 Northum-
berland Street, Huddersfield HD1 1RL
Tel: 01484 454184 Fax 01484 454185

NATIONAL COUNCIL 19895-96
The members elected at our AGM are:
INDIVIDUALS: Jonathan Hardy, Tom
O’'Malley, Ann Pointon, Vi Scotter,
Christian Wolmar, Barry White. GPMU:
Mike Hicks. BECTU: Yossi Bal, Kathy
Darby, Tony Lennon, Turlough McDaid.
NUJ: Pat Healy, Mike Jempson, Saundra
Satteriee, Alex Pascall. OTHER UNIONS:
Bill Ash, Shirley Cooklin (Writers Guild
of Great Britain); Lil Sutheran UNISON;
Linda Quinn CWU; Bill Hamilion MSF,
REGIONAL GROUPS: Granville
Williams (CPBF North). SUB GROUPS;
Helen Kuttner BBC Sub Group.

There are still vacancies on the National
Courcil for four members from non-trade
union organisations. Please contact the
National Office if your organisation is
interested in nominating people.

A TAWDRY TALE

Former MIS officer Peter Wright died on
April 26, 1995. Wright trained as a scien-
tist, and his skills were used to develop
bugs and surveillance equipment for the
security and intelligence services in Britain
and Northemn Ireland.

“For five yecars,” he wrote in
Spycatcher, “we.bugged and burgled our
wey across London at the State’s behest,
while pompous bowler-hatted civil ser-
vents in Whitehall pretended to look the
other way.” Perfectly acceptable behaviour
by the secret state provided you don't spill
the beans, which of course Wright did.

Sales of his book made him around
£2m, largely as & result of the government
generated publicity, as it spent over £2m
vainly seeking to prevent publication. By a
happy coincidence we've just found a box
of fifty Spycatcher vecords. Sponsored by
the CPBF in August 1987 at the time of
the furore around Spycatcher, when

injunctions were issues against newspapers
to prevent them printing extracts, it con-
tains Ballad of a Spycaicher and Song of
the Free Press, both written by Rosselson,
with Billy, Bragg and the Oyster Band
accompanying. Sound stuffl

You can obtain the record, if you've got
the old fashioned technology to play 45rpm
vinyl, from CPBF for £2.00 inc P&P.

STAND UP FOR YOUR RIGHTS

For threc days in June, Liberty is hosting
the most extensive programme of discus-
sions on human rights ever scen in Britain.

The Human Rights Convention wiil
include major international speakers and
offers a huge choice of activities, bringing
together several thousand people for a
lively programme of talks, workshops,
entertainments and cultural events to leam,
share, celebrate and promote rights. It
tekes place over three sites in the heart of
Westminsier, London on 15,16 and 17
June.

The event is the result of collaboration
between Liberty (the National Council for
Civil Liberties) and over 100 human rights
and campaigning groups. The CPBF will
be leading a session on Media and
Democracy with Tony Lennon, BECTU
President, and others. Topics include the
Internet, workplace rights, race and citi-
zenship, criminal justice, women and
human rights, freedom of information,
freedom of expression, sexuality and cen-
sorship.

Tickets for waged individuals are
£32.50 (three days) and £14 (one day); stu-
dents and unwaged £14 (three day) and £5
{one day). Trade unions and non-profit
organisations £64 (three days) and £35
(one day) There are special rates for small
organisations, commercial and satutory
organisations and large group bookings.
Tickets for Noam Chomsky only (Friday
16, 7.45pm) are £4/£2 concessions.

For a free programme or details call
0171 403 3888 or write to Jonathan Hardy,
Human Rights Convention, Liberty, 21
Tabard Street, London SE1 4LA. Fax 0171
407 5354

JOIN THE
CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING
FREEDOM

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION
Indlvidual membership £12 fless 1han 500 members £20
wa%o £6 gg £25
Hou (2 cogeies Frea Press) £20 1.000 b 10.000 £45
Supporting me iy 10,000 to 50,000 £105
{includes free CPBF publgauons) £25 ) 50,000 to 100,000 £200
o) Institutions (eg librarigs g£25 k) Over 100,000 members £400
& ncludes 10 copnas of Fras Prass, plus free
PBF publications
VWe want to joln the CPBF and enclose a cheque/PO for £ ........... EP
Nome
Cryanisation (if applicable)
Address
Poslcoda Jal,
PLEASE RETURN TO CPBF, 8 Cynthla Street, London N1 9JF. Tel: 0671 278 4430

TYPESET BY CPBF (TU). PRINTED BY WERNHAM PRINTERS (TU), 4 FORSTER RD, LONDON N17, TEL. 08] 808 1677



