Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

SUPPING WITH
THE DEVIL...

GRANVILLE WILLIAMS

THERE it was in the Financial Times (6 July)
= the kind of headline that was part of a
fantasy world, impossible to imagine even
up to a year ago: ‘Blair 1o give
key speech 1o News Corp
conference’,

Tony Blair, by the time you
read this, will have travelled,
courtesy of News International,
10 an island off Australia 1o
address Murdoch’s management
conference, and returned to
open Labour’s 2 1st Century
Communications conference at
the Queen Elizabeth Conference
Centre, London, where one of
the sessions will include Sir
David English, Chairman and
Editor in Chief, Associated
Newspapers.

Now these details should
give us pause for thought.

Firstly, they follow rapidly on the
sacking of Dave Wilson,

formerly FoC at the Daily Mail
for, according to his dismissal
letter, “been openly critical of the
company, its profits, its dividend
policies and the remuneration off
various individuals.”

Dave Wilson fought a long and
high profle campaign through the
courts over the company's acties of
unjon derecognition when five
years ago the company denied a 4.5
per cent pay rise ta staff who refused on
principle to sign personal contracts
accepting derecognition. In the intervening
year's the profits of Associated Newspapers
have iripled and, as he rightly points out, if
the benefits of this success are not shared
more widely, it's appropriate to take an
interest in the company's business policies.

People like Lord Rothermere (owner of
Associated Newspapers) and Rupert

DailyeWail
ENCLUSIVE: Lee Cleggs fa

N gy

il reurio

Murdoch trumpet their defence of press
freedom, Lord Rothermere, on one of his
rare visits to Britain recently = he's a tax
exile = spoke on this very topic at the Media
Society shoruy after Dave Wilson's dismissal.,
“Without free speech, which means free
criticism as well as free thought and expres-
sion of new ideas, our institutions would
stagnate like those of ancient China or
Marxist Russia, I disclosure is the stulf of

VISR 918 4 s

news, then suppression is the mask of
power,” he proclaimed.

Fine words, but the treatment for people
al the Daily Mail who dare to dissent isn't
consistent with the senti-
ments expressed by the noble
lord. And what about Rupert
Murdoch speaking in
Edinburgh on 25 August,
1989: "Government control
will become increasingly
impossible in the new age of
television, The multiplicity of
channels means that the
government thought-police,
in whatever form, whether it
is the benign good and great
in Britain or the jackboot in

the night elsewhere, will
find it hard o control more
and more channels.”

Fine words again. But in

practice Murdoch quickly
abandoned his stance when it
was a choice between his
Asian TV satellite being
blocked in China and cutting
him off from a lucrative
market, or reaching an
accommodation with the
Chinese regime by taking the
offending BBC World News ofT
Star TV,
Mr Murdoch, according to the
FT report, is being encouraged by
his closest advisers to reach an
entente with Labour in the run-up 1o the
next general election, and Sir David English
has wold colleagues that he forecasts the
Daily Mail supporting John Major at the
next election, but with a much more
balanced coverage than last time.
When media proprietors and editors
seek such rapprochement with Labour




Beyond a scintilla of doubt the
press is wholly responsible for
securing Private Lee Clegg’s
freedom.When he was charged in
September 1991 there was little national
paper coverage. His trial in June 1993
attracted even less. His appeal in March
1994 passed without press comment...
The success of such a campaign offers a
fascinating glimpse into both the power
and the ideological agenda of newspapers.
It illustrates the way a propagandising
populist press is able to magnify an
injustice to the point where it can
overturn the decision of the highest court
in the land. But it also reveal how other
injustices, such as the cases of the
Birmingham Six and the Guildford Four
were marginalised, forgotten or ignored
by the press and television.
Roy Greenslade
The Times, 5 july 1995

If 1 was still working in a
newspaper office - particularly a
Murdoch newspaper office — 1
might well in present circumstances join
the NUJ... Employers are beginning once
again to think they can get away with
murder, or can’t afford not to if they are
to remain competitive. Possibly seen from
the boardroom there is indeed no alterna-
tive. But before being laid off I should like
to feel that my fate did not entirely
depend on a lot of abstractions put
together on a computer by a team of
managerial high-flyers.
Peregrine Worsthorne’s Week
Sunday Tefegraph, 7 May 1995

Andrew Jaspan has now been

editing the Observer for three

months, long encugh for the
first end of term report. He'’s going to have
to try harder...

The Observer’s defenders say, with
justice, that he is at a difficult half-way
stage: a relaunch takes many months to
plot, and in the Observer’s case it is not
expected until September.

They point to the peculiar local diffi-
culties of actually sacking or dislodging
writers (the Guardian and Observer are
strongly unionised). Andrew Neil brutally
refashioned the Sunday Times in the
1980s, destroying the Harry Evans model:
that is not the GMG's way.

Maggie Brown
Media editor of The Independent,
writing it PR Week, 30 June 1995
[Maggic Brown was one of over 40 cditorial jobs cut ai
The Independent the following week to reduce trading
losses. |

A blg trial

hold the
jury

ALICE DONALD
JUNE 28 marked the first anniversary of the
opening of this century’s longest running
libel case. It pits the American fastfood
chain McDonald's = whose annual sales total
$26 billion - against two unwaged
environmental activists, Helen Steel and
Dave Morris.

Legal journalist Marcel Berlins cannot
think of a case in which the legal cards have
been “'so spectacularly stacked against one
party” . There's no jury. Mr Justice Bell ruled
at the cutser that one of the most controver-
sial elements in the case — the link berween
diet and cancer — was “too complex” to be
assessed by the public,

At issue is a leaflet produced by a small
group called London Greenpeace {not the
international group). It accused McDonald's
of damaging the environment, promoting
unhealthy diet and exploiting workers.

McDonald's spends $1.4 billion a year on
advertising, Alistair Fairgrieve, UK Markeling
Services Managet, said in court: “It is our
objective 10 dominate the communications
arca ... because we are competing for a
share of the customer’s mind.”

The trial has turned into a PR nightmare.
Damaging allegations about the company’s
cthics and the unhealthiness of its food have
been disseminated worldwide,

For the "McLibel Two", it is not just the
company but the libel laws which are on
trial. "Thousands of people have pledged 1o
continue to hand out leaflets critical of
McDonald's,” Dave Morris says.
“The whole McDonald's effort has
been about silencing critics and
campaigners = and they have
failed.”

For further information or

1o send donations, please
comact the McLibel Support
Campaign, 5 Caledonian Rd,
London N1 9DX. Tel/fax: 0171-
713 1269,

If you can offer legal help,
please contact Brendon Delaney at
Liberty, 2| Tabard St, London SEI
4LA. Tel: 0171-403 3888.

Police guard a McDonalds in the heart of London’s
West End against McLibel supporters.
Below: Helen Steel and Dave Morris outside the

Pictures Nick Cobbing

/h:lm I

T1ardpe

CROSS MEDIA OWNERSHIP - {

Labour: fine tuning will be crucial

THE Government's propasals for cross
media ownership should carry a “Handle
with Care” label. While I welcome a
broadened perspective for the media
industry and a points system which restricts
share of the overall market, there is much in
the paper that requires further clarification
and detail. It remains to be seen whether
the government will stick to its original
principles througl the consultation process
or bow to pressure in areas where the
proposals remain vague. The fine tuning of
the new rules will be crucial.

For a start, the Government’s proposals lor
an independent regulator are far too
nebulous. We have not been told who will be
responsible for appointing the regulator. We
have been left in the dark as 1o how and to
whom the regulator will be accountable. And
we have a proposed regulator with far too
much scope for discretionary decisions, The
new media regulator should not be allowed
to decide which companies can or cannot
merge or whether excess media ownership
should be divested or not. The task must be
set in stone: it must control dominant media
interests. Furthermore, this task is too
important to be tacked onto the duties of the

Graham Allen MP,
Labour
Spokesperson for
Media,
Broadcasting and
the Superhighway
on government
cross-media
ownership
proposals

Director of Fair Trading, as the Government is
suggesting. Regulating media ownership
must be the only thing that he or she does.
Similarly with the crucial issue of condi
tional access 1o media gateways, the
Government has not shown how it will
make a reality of its stance against market
dominance and anti-competitive practice. It
predicts the need for a regulatory framework
for the provision of broadcast subscription
and pay television services but commits only
to reviewing the situation at an unspecified
future date. We have no guaraniee that the

necessary legislation will be introduced in
wme, if it is inwroduced ac all.

I am also concerned about the proteciion
of regional and community interests. In the
dash for deals that the White Paper will
instigate, national newspaper groups with
national interests may buy up regional ITV
stations and endanger regional character
and diversity in broadcasting. Those media
groups with radio muerests will be able 1o
buy up to 35 local radio licences with no
community obligations whatsoever. Where
there is freeing up of commercial activity,
there should also be safeguards for regional
and minority interests.

Lahour has a firm set of principles which
we believe should shape media legislation -
plurality of ownership, diversity of content,
quality of programme-making and writing
and promotion of regional strengths in
broadcasting. The 1990 Broadcasting Act
and the disastrous franchising rounds for
Channels 3 and 5 have failed these princi-
ples. 1 sincerely hope that we will see some
principled legislation resuh from the cross
media proposals and some initiative, clarity
and foresight in the drafting of the forth-
coming White Paper on digitisation.

Good for the few and bad for the many

TonNY HAkcur

THE Government’s media ownership
proposals are bad news for radio
listeners and aspiring radio broadcasters
- but good news for the industry’s
handful of big players.

Arguing that “there is an immediate
need to relax the rules on radio
ownership’, the Government is raising
the limit on the number of local licences
held by any company, from 20 to 35 -
and cven that limit will be scrapped
altogether in the Bill being prepared for
the autumn.

The Government proposes abolishing
the restriction on radio stations being
owned by television companies, and the
proposals will also allow newspaper
companies to own both radio and televi-
sion broadcasters (subject to a maximum
sectoral share of 15 per cent).

Not much evidence there of the
“diverse and pluralistic media industry”
proclaimed by National Heritage
Secretary Stephen Dorrell,

Within hours of the Government’s
proposals being unveiled, shares in the
larger radio companies shot up and
takeover speculation reached fever pitch,

Alone among the big boys, GWR had
already hit the 20 licence limit —so it
stands to benefit the most from the new
regime. But non-radio-specific media
conglomerates are also likely to be
attracted by the opportunity to control
ever-larger chunks of the advertising
market.

The relaxation of ownership restric-
tions will inevitably result in commer-
cial radio stations being concentrated
into fewer and fewer hands - all playing
the same old records and offering a
negligible local news service.

With ownership restrictions going
out the window, there is a real danger
that the big commercial players will now
be tempted to bid for the new range of
small low-power licences which are
becoming available on the 105-108 MHz
section of the FM waveband.

This would be ironic, as these licences
are only coming about because of
intensive lobbying by the hundreds of
community radio groups which up to

now have been restricted to occasional
28-day broadcasts,

One such group is Cambridge
Community Radio, whose 200 enthusi-
astic volunteers have broadcast for a
month in each of the last three years.

A new full-time licence is now being
created for the area, but as Cambridge
Community Radio chairperson Clive
Woodman explained: “We may now face
competition from better-financed
commercial radio groups eager to add
another radio licence to their portfolio.

A neighbouring community radio
group in St Albans also undertook years
of campaigning to bring a local radio
licence to their area only to find it
eventually awarded to a subsidiary of the
Chiltern Radio Group.”

In response, the Community Radio
Association {CRA) has launched a
campaign to have community radio
recognised as a separate sector — with
non-profit-making local licences
protected from and running parallel to
the commercial sector.

Cr— For details of this campaign,
L contact the CRA on
0114 2795219.




WHAT A

CARVE UP!

Government cross-media ownershi

roposals please UK media

STEPHEN Dorrell, then National Heritage
Secretary, published his proposals on cross-
media ownership on 23 May*. He made one
or two gestures in his initial comments on the
importance of the media in a democratic
society. “The media has an ever more central
role in our democratic and cultural life. That
fact underlines the need to ensure
that no organisation should be
allowed to dominate and unduly
influence the media,” he said.

However, this aspect was
rapidly jettisoned as the proposals
were presemted. Against ‘the
protection of diversity and
plurality’ he posed the commer
cial requirements of the media industry, and
the need “to take a significant share of the
expanding international media market’.

It's clear that the British Media Industry
Group (BMIG) had won the day = with its
members standing to gain the most from the
government's proposals. Indecd their
successful campaign is a telling example of
how powerful and effective the orchestrated
efforts of media companies can be.

KEY ISSUES
The rationale for loosening media
ownership rules is justified in commercial
and technological terms. “The technologies
of broadcasting, publishing and telecom-
munications are converging at an increas-
ingly rapid pace. The dynamics of techno-
logical change carry with them the
potential to reshape the nature of the
media indusiry, and to create new business
opportunities.” 5.17

“Alliances between television and
newspaper companies are a logical and
natural product of the economic and
technological dynamics of the industry and
will allow a healthy interchange of skills
and creativity for the benefit of the

The proposals
have unleashed
the wrath of
Murdoch

The BMIG, a pressure group representing
four of the biggest UK newspaper publishers
— Associaled Newspapers, Pearson, Guardian
Media group and the Telegraph — was set up in
July 1993, and the lobbying group Market
Access Inteenational hired in August, with the
explicit aim of re-shaping media ownership
rules. Since then we've seen
discreet lobbying, high profile
conferences, the opening up of
newspapers and magazines o a
stream of articles and reports
which presented a one-sided
case for abandoning ownership
restrictions, and senior figures
within cach of the companies
taking a very high profile.

Sir David English, chairman of both BMIG
and Associated Newspapers met John Major to
discuss the issue, and he was supported in his
efforts by Guardian chairman Harry Roche,
Pearson Managing Director Frank Barlow and
Telegraph Deputy chairman Sir Frank Rogers.
Market Access got the BMIG access to the
politicians at party conferences, arranged
meetings and funches with relevant civil

consumer.” 5.20

The report argues that only when
restrictions are taken off companies will
they be able to grow to to a size which will
enable them to compete internationally,
LONG TERM AIMS
The government wants to abolish the
existing cross-media ownership rules, and
introduce a new way of measuring media
markets according to their relative influence,
Ownership thresholds would be set to limit
companies to 12 per cent of the total UK
media market, 20 per cent of the regional

K MORE CHOlcE
o 1

servants and parliamentarians, and meetings
with the secretaries of state at both National
Heritage and the DTIL.

“The great contribution we made was to
force the government to think about what
we're saying,” Sir Frank Rogers said, but they've
done more than that. The BMIG report, A New
approach to Cross-Media Ownership, launched
in March this year, argued for a system 1o
measure ‘share of voice' for the whole media
industry - the very idea taken up by Dorrell.

What the BMIG case dramatically underlines
is that media owners can alrcady exertan
enormous impact and influence when they act
in concert 1o influence policy; Stephen Dorrell’s
proposals will ensure even greater dominance
for the media companics.

But if the BMIG are clearly *winners' the

markets in Scotland, Wales, Northern Ireland
and the regions of England, and 20 per cent
of each media sector (TV, newspaper and
radio).

New or existing media concentrations
above these levels would be subject to
approval by an independent media regulator
to determine whether they were in the
public interest.

SHORT TERM PLANS

New laws on ownership will be introduced
in the aurumn which will mean:

© Newspapers will be free to take over TV
stations and vice versa, according to certain
thresholds, National newspapers which
have less than a 20 per cent share of the
total national circulation would be allowed

CPBF view

ONCE the government's proposals were
announced life was more hectic than
normal in the CPBF National
T Office. We were in demand to
| provide an alternative view to the
| government’s. CPBF National
|| Council members Tom C'Malley and
e | Granville Williams did numerous
Bl radio interviews and appeared
on BBC Breakfast TV and
| Newsnight. A CPBF press
;l release was picked up by some
- papers and Tom O'Malley’s

CABLE TV, '?T-; (4 letter and an article on the

government’s proposals have unleashed the
wrath of Murdoch, who because of his
dominance in national newspapers is unable
to take over ITV stations. (The other ‘loser’
Montgomery’s Mirror Group Newspapers,
which had a 20 per cent stake in Scottish TV,
has remaimed strangely quiet). The Murdoch
press has lambasted the government's media
plans, and in the Tory leadership election
dirccted withering criticism against John
Major. The new National Heritage Secrctary,
Virginia Bottomley, was the subject of
constant derision in Today — and she can
expect more from the Murdoch press unless
she makes concessions favourable 1o his
empire in the cross-media policy debate.
*Media Ownership: The Government's Proposals,
Cmnd 2872, HMSO £6.75

to control up to 15 per cent of the television
market, based on andience figures, and
subject to a limit of two [TV licences. (Rupe
doesn’t like this one.).

Where a newspaper group’s regional
titles account for more than 30 per cent of
regional newspaper circulation cross
control will not be allowed. The same 30
per cent threshold applies to a regional
newspaper wanting to take over an ITV
franchise in its circuladon area.

O Newspapers below the 20 per cent
threshold will be able to seek Radio
Authority consent to control radio stations
and vice versa, but regional newspapers
with more than a 30 per cent circulation
share would not be able to control stations

role of the BMIG appeared
in The Guardian.

Comments on the government’s
proposals should be submitted by 31
August 1995 to: Broadcasting Policy
Division, Department of National
Heritage, 2-4 Cockspur Street, London
SW1Y 5DH

The CPBF booklet Britain's Media:
How They Are Related has sold out. It
provided the arguments against the
approach to cross-media ownership which
the government has adopted, We want to
do an up-dated second edition, but the

problem is cash, Our finances are in a
parlous state and the cost of researching,
writing and printing a second edition
would be £4,000. If you can help us to
raise the money for this project, or can
put us in touch with possible funding
sources please contact us urgently.

in their area.

i Television. Restrictions on ownership
between terrestrial, satellite and cable
television services to be abolished, subject
to a 15 per cent limit on total television
audicnce, Satellite and cable companies in
which a national newspaper has a 20 per
cent stake and is above the national circula-
tion ceiling can’t own a terrestrial station,
(This is another policy Rupe doesn't like.)
© Radio.The number of local radio
licences which can be held will increase
from 20 to 35, prior to the long term
proposal to abolish the limit.

2 The circulation threshold for newspaper
referrals to the Monopoly and Mergers
Commission doubled to 50,000.

Putting the

What

think

LET’S start with the assumptions behind the
government proposals. The idea that by lifting
cross-media ownership restrictions UK media
companies will be able to grow and compete
with the large global media corporations is
faintly absurd. After all, with the exception of
companies like Reed Elsevier (the result ofa
merger between UK and Dutch companies},
Pearson and News International most of the
companies have their operations and make
their products very much for UK-based
audiences and consumers. You only have to
look at the top 70 programmes in June, to see
how true that is for television.

We are not talking in the main about
companies which operate on a global
market, but ones which for commercial
reasons want to expand into different, more
profitable bits of the media within the UK.
But this is also raises questions. Newspaper
groups have been keen to portray their
industry as mature, with limited growth
potcntial - to survive they need to move
into TV. But TV viewing is declining, too:
down nearly 14 per cent between 1985 and
1994, If the multimedia revolution is real,
you don’t need to change the cross-media
rules to allow newspaper groups to move
into the growth areas of CD-ROMS, home
computers and computer software,

Existing laws on cross-media ownership
have given companies vast opportunitics to
expand their multi-media interests. Already
at a local, regional and national level swathes
of the media are already in the hands of
companies that now want more.

The government proposals only pay lip
service to the vital issues of diversity and
plurality in the media. What they are about
is increasing cross-media ownership and
reducing range, choice and quality.

A particular area of concern in the
proposals relates to the idea of lumping all
the media together and then slicing it up
based on the idea of ‘share of voice’. This is
fraught with problems because ‘market
measurcment methodologies’ based on
revenue, audience share and ‘numerical and
other relevant criteria’ cannot measure the
influence and impact which different TV
programmes, newspapers and radio stations
will have. The idea of relative impact cannot
be measured in any meaningful way.




NEWT’S BRAVE
NEW WORLD
NEWT GINGRICH wants "to reshape the
entire nation through the news media”.
(New York Times 14/12/94)

There are two strands (o his strategy. One
is a strong appeal to corporate leaders o
consider an advertising boycou of newspa-
pers that oppose their views. "If you are
prepared 1o be tough minded about it, the
major 20 advertisers in the country by
themselves could impose a standard,
because among them they are such a
dominant force in the market,” he said.

Also media cditorials ought 1o match the
business imerests of media owners. “The
business side of the broadcast industry
ought to educate the editorial-writing side
of the broadcasting industry,” he asserts. The
prospect of a monelithic media, with adver-
tisers only supporting pro-business views,
and media commentators and pundits
echoing the corporate interests of their
owners, moves closer.

ONE VOICE ON ITALY TV

IN REFERENDUM

ltaly’s media referendum (11 June) rejecied
proposals which would have obliged
Berlusconi to sell off two of his group’s
tliree TV networks.

Vincenzo Vita, of the centre left PDS
party which supported the proposals,
complained that Fininvest had unfairly
exploited its three networks 10 support the
Vote No Campaign.

“It was an abnormal and unjust
campaign because the object of the refer-
endum beeame the instrument for winning
it,” he said. In the month prior 10 the vote
Fininvest networks ran 520 spots for the
Vote No Campaign.

The Vote Yes campaign had only -2 spots
before it decided o pull them off the
networks. The cancellation followed the
spots being sandwiched between Vote No
spots and promotions celebrating the
Fininvest network’s fifieenth anniversary
with the slogan Your Right 1o Choose.

Entertainment unions urge
accountable BBC governors

THE Federation of Entertainment Unions
(FEU) wants a different system for
appointing the BBC governors. They arguc,
“The BBC should supply a public service
which is, to a considerable extent, comple
mentary to the commercial service, not
merely competitive with it This failure 10
understand the natore of public service
broadcasting which in the past enabled the
BBC to acquire a world wide reputation for
the quality and variety of its programmes
shows how crucial the question of the
manner and appointment of the Chair of

the Board of Gavernors and the Director
general of the BBC is.”

The FEU argue {or a more publicly
accountable system of appointing the BBC
Governors, which would also be an
additional guarantee of independence from
the patronage and political interference of
the government of the day. Their solution is
a system of appointment by Select
Committee, ‘subject to Parliamentary
approval” and the composition of the Board
of Governors ‘should in general be required
to reflect the society which the BBC serves’.

Support for media victims

THE FIRST issue of Presswise Bulletin has just been published.
Presswise offers advice and support to people unfairly treated by
the press. Launched as a spin-off from the work done with Clive
Soley and the CPBF around his Freedom and Responsibility of the
Press Bill, Presswise has set itself an ambitious programme of work
and fundraising to sustain its activity.

BSS5 OHE. Tel 0117 941 5889.

| 2] Copies of the Bulletin and further information about
=| Presswise are available from Unit 2 5, EBC, Felix Road, Bristol

y MEDIA MONITOR

The Voue Yes campaign had no alternative
outlet for its campaign. State broadcaster
RALl is not allowed to run electoral propa-
ganda.

SENATE BILL LIFTS CURBS
ON US MEDIA
Amid accusations that Republicans are
rewarding their corporate paymasters, the
Republican controlled Senate voted to lifi
almost all restrictions on the big media
companics

The measure, passed by 81 votes 1o 18, in
June, eliminates a legally enforced ceiling on
cable TV prices; broadcasters currently
restricted to 12 television stations will be
able to own as many as they like; and it
abolishes the law on radio ownership, which
previously himited companies to 40 stations.

The whole package gives enormous
power to the media giants, who lobbied
hard for it and are some of the biggest
donors o political candidates. Sounds
familiar,

Supping with

the devil. ..

leaders, we have 10 ask why. After all News
International newspapers pursued in the
recent Tory leadership election a determined
campaign 1o force John Major ouwt of office
and replace him with a right-wing, anti-
Europe, nationalistic Tory leader, and the
Daily Mail ran a front page on July 4, “Time
To Ditch The Captain’.

The power and influence of the media
owners has increased enormously under
successive Tory governments since 1979 —
Murdoch's domination of national and
Sunday newspaper circulation, and control
of BskyB, distorts the democratic process
and threatens the survival of the other
newspapers.

Far from Labour seeking to appease or
seek some accommodation with such
people, the message should be a clear one.
Media ownership isn't determined by
political expediency. Mr Murdoch is skilled
in manipulating governments and politi
cians to accommodate his global business
agenda but he should be told, "You have
used your power for too long to influence
politics and the media in the UK, but now
in the interests of diversity and democracy
it's time to dismantle your empire = keep
some of your newspapers or BSkyB, but you
can’t have both,”

Born out of

The Black Press in Britain

by lonie Benjamin

Trenthamn Books

E11.95 1-85856-028-+
THIS book is an imporiant introduction o
the history of Black publications in Britain.
It examines their struggles, successes and
the determination of the Black publishers 1o
continue publishing in order 10 redress the
balance.

Pionecring Black papers such as The Pan
African, The African Telegraph and The
African Times and Orient Review were
launched before the first World War. Thesy:
papers were born out of the struggle for
Black equaliry. For example, The Pan African
explained that its aim was 1o be the ‘mouth
picce for millions of Africans and their
descendants’. The paper wrote slories
campaigning against
imperialism and for the
self-determination of
Black prople.

The book explains that
it was the Black press
which highlighted one of
the first race riots in
Britain. This occurred at
the end of the first World
War when Black scamen who choose to
seutle in Britain were attacked by
*marauding mobs in the streets and in their
homes'. The African Telegraph reported the
story in graphic detail while the white press
*understated the facts or apportioned
blame’. These carly papers set the pace for
the second group of Black publications
which emerged after the Second World War.

The most important of these was The
West Indian Gazeute launched in 1958, Tis
editor was the communist activist Claudia
Jones who had seuded in England after her
deportation from the United States. Claudia
brought to the paper her experience of
struggle against racial and social injustice.
The paper highlighted the plight of Black
immigrants in Britain when whites rioted
against Blacks in August 1958, first in

It was the Black Press
which highlighted
one of the first race

riots in Britain

 the struggle
~ for equality

Nottingham and a week lawer in Notting
Hill. The Gazette offered an *alternative and
opposing voice’ o that of the white media.
Claudia and the paper also opposed the
immigration bill which was passed after the
riots.

However in the 1970s and "80s things
changed because while Black publications
were expected to continue the struggle
British born Blacks wanted more from Black
publications. Many shared ‘similar educa
tional and culiural experiences and aspira
uons' and expected the same opportunities
and wanted a paper which would reflect
this, Black Britons also wanted music and
fashion which older papers were not
addressing The book explains that by the
1980s Black publications began competing
for these readers. The comperition then and
now is between two
publishers, Arif Ali -
owner of Hansib
Publishing who acquired
the largest number off
newspapers and periodi-
cals in Black publishing
including The Caribbean
Times — and Voice
Communication which
publishes The Voice, Black Beat International
and Pride.

The conclusion of this book is that,
despite the history of the Black press
struggle in Britain, there is hope because
‘racist perspectives are becoming less
generally acceptable in mainstream media’
and that once advertisers discover the
spending power of Blacks they will see that
they can gain from it and thus treat Blacks
better. However, from recent stories it is
lard 1o sec how the white media is
becoming less racist and the high
unemployment amongst Blacks makes it
difficult 10 reduce racism significantly.

Black publications will have to continue
the struggle through their pages for the
foresecable future.

Beulah Ainley

Cad

Tribute to a
dissector
of hypocrisy

Chomsky's Politics

by Milan Rui

Verso £10.95 paperback

I5BN | 65984011 6
CHOMSKY was in Britain in June to
receive an honorary degree from
Cambridge and to deliver the keynote
address at the Human Rights Convention
in London. He is a sought-after speaker all
over the world, addressing packed-out
meetings, but unable to accept more than
a fraction of the invitations he receives to
speak. His books also sell in large
numbers, with the The Chomsky Reader,
published in 1987, selling 47,000 copies.

This popularity stands in marked
contrast to the attitnde of the media in the
USA to his work and idcas. There isa
policy of exclusion from the elite journals
like the New York Times, Harper's or the
Atlantic, and apart from the period 1967-
72, his books are not covered in the influ-
ential New York Review of Books. He is
also effectively ostracised from the
mainstream American media.

Part of the reason for this is ro do with
his detailed, persistent and powerful
analyses of US foreign policy in South East
Asia and South America, and the dissec-
tion of the media’s role in ‘manufacturing
consent’. In the book, Manufacturing
Consent, co-authored with Edward S.
Herman, they point out, “The democratic
postulate js that the media are indepen-
dent and committed to discovering and
reporting the truth... If however the
powerful are able to fix premises of
discourse, to decide what the general
populace is allowed to see, hear, and think
about, and to ‘massage’ public opinion by
regular propaganda campaigns, the
standard view about how the system
works is at serious odds with realicy.”

A new, and recommended, book on
Chomsky's Politics provides a very
thorough introduction to the ideas and
influences which have shaped Chomsky's
writings — over 25 books in 25 years. It’s
also a tribute to the stamina and commit-
ment of an intellectual spurred into
activism in 1964 by the Vietnam war, and
driven to dissect the hypocrisy and cant of
US foreign and domestic policy then and
in the intervening ycars, GW




FRINGE MEETINGS

We’re coming up to the conference season
again, We'll be holding Fringe Meetings at
the following conferences so if you can
help with leafletting, please contact us.
TUC, Brighton

Tuesday 12 September

Royal Oak Hotel 12.45

THE UNIONS, MEDIA OWNERSHIP &
DEMOCRACY

Speakers include John Foster,

Gencral Sccretary, NUJ

LIBERAL-DEMOCRATS, Glasgow
Jura Room, Moat House Hotel,
Sunday 17 September 6.30pm
Speakers include Janice Turner, editor
Stage, Screen and Radio

LABOUR PARTY, Brighton
Royal Albion Hotel, Old Steine
Tuesday 3 October, 12.30
Speakers include Chris Mullin MP

GET THE PICTURE ON

MEDIA OWNERSHIP

Our A2 full colour chart = Britain's Media:
How They Are Related — details whe owns
the UK media, and covers National and
Regional Newspapers, TV, Publishing,
Radio and TV News/New Media.

You can buy the poster for £2.00 inc P&P
from CPBF. It's an invalvable resource for
media education, trade union studies or
just to have on your wall to see how bad
things will get unless we have a drastic
change in media policies.

WHY PoN‘T WE cu'f QUT -THE MIPPLE MAN
AND JUST PRINT MONEY INCTEAD.

One of a set of six postcards just produced by the CPBF on the themes of Press Freedom and
Media Ownership.There is another Tim Sanders card, two by Paul Morton, one by Steve Bell and
one by Jamel Akib.You cen purchase the set for £2.00 inc P&P from the National Office or
CPBF (North) 7 Northumberland Street, Huddersfield HD1 1RLTEL 01484 454184. 1 you
would like te purchase quantities of the cards, please contact us to discuss discounts.

It's money that matters

HOW do you increase profits by a staggering
+15 per cent? The annual results for EMAP,
the media group with interests in regional
newspapers, consumer and business
imagazine publishing and radio, show
operating profits for the radio division up
from £1 million to £5.2 million.

The acquisition by EMAP of Transworld
Communication's radio stations for £50
million contributed £3.6 million 1o 1otal
profits.

Granada's half year resulis also showed
pre tax profits up by 50 per cent at £154.5
million.

JOHE

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

FREEDOM

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership £12  f) Less than 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 50010 1,000 £25
¢) Household (2 copies Free Press)  £20  h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25  §) 10,000 to 50,000 £105
(includes free CPBF publications)
j 50,000 to 100,000 £200
e) Institutions (eg libraries: £25 ) 0
includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £............. .ol FP87
N 386 A 6666660800 06606000 666000598 808868 00 BE0aa6586R80a00008 8080805806800
20 {333 505066650000 000a000 000606068 500a000 086864000466 60000000 868 00606000600
= 25T L 8 h 8006080000660 6000 5AG 1[2h6anna0an000000066006006a08 0000060066 A000
Organisation (if applicable) ........ ... e

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby 0171 281 2810

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



