IT SEEMS Rupert Murdoch and Tony Blair
have done a deal. Nothing has been written
down (as far as we know), because this is
not necessary. But an understanding
between the two men clearly has been
reached. Murdoch likes Blair for the same
reasons he liked Margaret Thatcher; the
Labour "moderniser’ represents a ‘new’
right-wing Britain unfettered by sentiments
about social justice and the rights of
ordinary people. Blair is especially attractive
because he will look after Murdoch's
interests, in return for electoral support
from the Sun, Times etc., while appearing to
represent a new
populist movement
sweeping away tired
and stale Toryism.

Already, the Sun
recognises him as
one of their own.

“He has vision, he has
purpose,” said a Sun
ceditorial recently,
“and he speaks our
language on morality
and family life”.

Like Thatcher, Blair
sees no contradiction
between his close
alliance with Murdoch,
and his frequent
lectures to the nation
on the need for higher
moral standards. After all, the Sun presents a
coherent, ideological view of a society
profoundly influenced by the Thaicher
revolution, of which Blair is both the
product and natral heir. Like Thatcher, he
can stand before 2 Murdoch-invited
andience in Australia and with a straight
face speak of the “need for a new moral
purpose in politics”. Like Thatcher, he can
attack the most vulnerable while deferring
to the most powerful. As the Sun rightly
says, "'he speaks our language”,

This “language” was expressed vividly
when Blair flew 50 hours to Queensland
and back to make a speech for Murdoch.

=

i pRGHTON

50p Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

MURDOCH?’S LOVE
FOR NEW LABOUR

Tony Blair flew for 50 hours to
address Murdoch’s minions.

JOHN PILGER tells us what to
expect next

Having spoken about the “new moral
purpose” and the “new moral challenge”
(he and Murdoch are, after all, practising
Christians), he got down 1o business.
“There is an obvious requirement,” he said

-

L d

o unan barons yesterday and

TQNY Blair wllth-boﬂl‘ O ima warp” af industrial

blisted them lo¢
LT

SPEAKING OUR LANGUAGE:

The Sun's report of Bleir’s speech to the TUC.
“The Sun had a better report than The Guardian of
what [ said,” Blair weld the BBC.

@ Media Moniter, page 7

from the blue Newscorp leciern, “to keep
the system of regulation [of the British
media] under constant review. The revolu-
tion taking place makes much of it obsolete.
This is the mass multi-media society .... we
have real concerns about the suggested role
of the new media regulator which is to be
given immense power under the [Major
government’s new] proposals.” The signal
was clear enough. Labour’s “real concerns”

n'-"'l'-—_ﬂ_ﬂ,f:-:"'-'_ = =
UG AT BRIGHTON ++ TUC AT BRIGHTON
A T o

with the regulator are of course Murdoch's.
It is ironic indeed that it is Tory legislation
on cross-media ownership limits that
prevents Murdoch from expanding in
Britain and that it will be a Labour govern-
ment that will almost certainly remedy that.
There is 2 striking precedent. Ten years
ago Murdoch got a similar nod from Paul
Keating, then treasurer in the Australian
Labour government, which became
Thatcherite and is much admired by Blair.
Murdoch was allowed to swallow the huge
Herald and Weekly Times group in
Melbourne. A restric-
tive takeovers act was
ignored, and all but
two members of the
Australian parliament
acquiesced with their
silence, remembering
as one of them put it,
“the old story of a
headline a day or a
bucket of shit a day”.
Today Australia
can claim the
distinction of the
most monopolised
and politically
restricted press in
the western world.
Of 12 city dailies,
Murdoch controls
seven and Conrad Black two. In Adelide,
Murdoch has a complete monopoly. He
owns all the daily, Sunday and local papers,
as well as the printing presses. In all he
controls almost three quarters of Australia's
metropolitan press, and Black has the rest.
This is not yet the situation in Britain:
but my Australian colleagues say beware.
Ceruainly, self-proclaimed moralists who
sup with Murdoch somehow seem more
transparent in Australia, the contagion more
recognisable. “You can be assured,” says
David Bowman, former editor in chief of
the Sydney Morning Herald and a leading
media observer, “Blair is not being seduced
and will be a full pariner”.




INFORMATION SUPERHIGHWAY

THE Labour Party’s recent policy
document on information superhighways,
Communicating Britain's Future, is the
result of months of leisurely debate and
evidence taking from the great and the not
so great, the good and the not so good, of
the new worlds of communication.

The result of all this genteel straining is
a veritable mouse - after thousands of
words had been submitted to an
overweight Policy Commission stuffed
with professional consultants and private
sector advisors (two trade unionists were
initially involved) the Party panjandrums
issued a 20-page document which, in-its
most dramatic conclusion, recomménds
the adoption of a position set out in a
1994 all-party Trade and Industry Select
Committee report — and rejected a few
months later by the DTI - to set 1998 as
the start date for phasing out the so-called
‘assymetry rule’, which prevents BT from
competing directly for full cable
franchises.

GARY HERMAN finds it hard to
see light between Labour and
Conservative policies on the
information superhighway

In return, BT says it will invest a
promised £15 bn in fibre. Well, yes Mr.
Smith we all knew that, If the
Conservative government were not in
hock to the cable TV companies (now
predominantly owned by US and French
multinationals), they would agree too.

The promise of a firm start date for
phasing out the assymetry rule is critical,
not because BT is suffering because of it,
but because superhighway policy must be
nationally (and internationally)

|
1

What's new?

planned and implemented. Only the
telecommunications companies can do
that, and it is not for nothing that Rupert
Murdoch has made his biggest deal to date
with MCI, America’s second largest inter-
national telecommunications carrier.

Yer it is becoming increasingly difficult
to se¢ any light between the Conservative
and Labour positions.

The Tory minister responsible for infor-
mation technology, Ian Taylor, now
promises not to do anything about the
assymetry rule until 1998, but this is an
advance on his predecessors who promised
not to think about the assymetry rule until
1998,

If Mr. Taylor moves a little further, there
will be hardly anything of substance
separating Tony Blair’s New Labour from
John Major's Conservatives on super-
highway policy.

In fact, the real purpose of Labour’s
superhighways policy seems to be to
please the media. The conference that
unveiled the policy document was thick
on media business celebrities. Mr. Blair
jetted in from antipodean discussions
with Murdoch's News Corporation, while
the platform was graced by moguls like
Lord Hollick (MAI Group), Greg Dyke
{Pearson TV), Bob Phillis (BBC), Sir
David English (Associated Newspapers),
and Sir David Puttnam (Enigma),

These scemed to be the people
calling at least two verses and a chorus
of the tune. Most of the policy
document’s positions have been
adopted from existing positions of
media lobby groups, and there is lictle
evidence that any of them have been
thought through deeply or widely
enough.

Concrete proposals included
separating the regulatory mecha-
nisms for content and infrastructure,
though apparently the BBC is to be
excluded from this neat binary

structure, not to mention the

Internet providers who are barely

mentioned in the document.

The document proposes cabling
all new and refurbished schools but
conveniently ignores the question
of how that will be paid for, and

whether it is recommending one

terminal or cable access point per
school or one per pupil.

NFORMATION SUPERHIGHWAY

Market farces

The document argues for non-discrim-
inatory access to markets but fails to
identify how that access might be enforced
in practice, particularly given the extra-
territorial origins of much content on
existing and future networks and the
possibility of erecting technical barriers to
interconnection.

It argues for all the good things that the
superhighway will bring but is woefully
inadequate on the questions of the export
of jobs and expertise, the need for
training, the character of universal service
provision, and the funding of universal
access.

There will be no new money to help
pay for any proposed measures. The job of
government according to militant Blairism
is facilitate and regulate, not to invest or -
heaven forfend - govern.

Labour clearly shines its spotlight on T¥,
and uses TV as the model for its vision of
the superhighway. That's fair enough, but it
has some important ramifications, the
least of which is that after the apparent
friction between the two Labour politi-
cians who ran the superhighway policy
forum, Chris Smith MP and Trade and
Industry Shadow, Jack Cunningham ME
Mr. Smith has retained chief responsibility
in his capacity as Shadow Heritage
Minister.

Without doubt, there are political
agendas at work here. For most adminis-
trations interested in superhighways, the
reward is cheaper government - an appro-
priate objective for parties in power.

For the Labour Party, in oppositicn,
superhighway policy has become a way to
win friends — particularly among the
media who might otherwise undermine
the Party's smooth passage to probable
electoral success.

HERE we go again. Who was it that said
history repeats itself as farce? Well history
does repeat itself where the Labour front
bench media and trade and industry teams
are concerned. The occasion was Labour's
second 21 Century Communications
Conference,

Star billing went to Tony Blair, backed up
by Chris Smith and John Cunningham. Last
year Mo Mowlem and Robin Cook were
running the show, and the results were an
appalling capitulation to the arguments put
forward by the big media companies. This
year was a repeat performance.

Labour had lined up bigwigs from the
media industry, from BT, the Cable
Communications Association, and from
Anglia TV 1o extol the virtes of its policy
on the Information Superhighway. Amidst
the splendour of the surrounds, Anglia'’s
chief, Lord Hollick, set the tone. Retorting
to the man from BSkyB, Hollick said, “We're
in the advertising market, you're in the pay
market,” and went on to hope that BskyB
would co-operate with his desire 1o break
into the pay TV market.

But Hollick had struck the right chord.
The Labour Party is into markets. Tony Blair
spoke about ditching old style socialist
planning and creating an enabling
framework for the competitive development
of the media industries. He argued that by
allowing the maximum amount of leeway
to the market in mass communi-
cations you could get a whole
host of benefits. Deals could be
done with the main cable
companies 1o wire up all
schools and hospitals and give
us all a slice of the action.

Both Blair and Smith argued
that companies could be persuaded o carry
these benefits. But failing this the Labour Party
would ‘insist” that companies wited up the
schools and hospitals. This brought a sharp
response from Richard Woollam of the Cable
Communications Association: "We have had
full and robust discussion with the Labour
Party on cur commitments for schools and
are therefore surprised to note in the policy
document that the Labour Party would insist
that providers lay a broadband feed into every
school ... I will stand here 1oday and promise
you that the cable industry in the UK will
provide a free feed 1o every library; that will
be the same day that every publisher in the
UK promised to provide free books.”

According to Smith, schools will have
the best information technology on offer.
Yet a Labour government will not pay for
this - the money would come out of hard-

New Labour
took the old
fashioned

way out

PECATFORM

TOM O'MALLEY on
Labour’s 2lst Century
Communications Conference

pressed IT budgets in schools, schools
doing paid work for business and by
schools getting cast-off equipment from
local businesses.

Aftter a particularly utopian set of presen-
tations where a series of wonderful socially
useful products were displayed, the panel
were asked who would pay for their applica-
tion and dissemination. New Labour took the
old fashioned way out. The panellists simply
did not attempt to answer the question.

And this goes o the heart of the whole
business. Labour is courting the media
industries. All very well you might say. But
its policies show signs of fraying at the edges
when questions are asked about ownership,
public service provision and accountability.
The noises are there but they are very much
for presentational purposes. Scratch the
surface and the core thinking is that the
market will provide. This is Conservative
Party policy writ large.

Labour, for a set of odd and questionable
economic and political reasons, has taken
sides on the question of whether
BT should be allowed to enter
the market for entertainment
services. [1 supports BT against
the cable companies, who argue
that BT had its chance to get into
cable and withdrew, and now
wants to rectify a big mistake at
the expense of the companies which have
risked money investing in laying new cable.
But at the end of the day there is litle differ-
ence between the policy of the Labour Party
and the Conservatives,

The conference was a sort of meeting for
the faithful. The CPBF and the media unions
received no publicity about the event and
had 10 make a direct approach to attend and
have a stall. Ordinary people were excluded
on price grounds from going to the confer-
ence. The people the Labour Party is
courting are wealthy, influential figures in
the media industry.

Perhaps Labour will do the same thing
next year. But, of course, history does not
only repeat itself as farce. We can expect a
real tragedy if'a Labour government imple-
ments the policies it proclaimed at this year’s
21 Century Communications Conference.



(e
ONE OF the highlights of the Edinburgh TV
Festival was Greenpeace: Making the News.
Before the panel debate got underway we saw a
short in-house video produced by Greenpeace
1o celebrate the Brent Spar victory. Impeccably
edited, the stunning images of the occupation
were given added impact by the soundtrack of
Tom Petty’s song, I Won't Back Down. The
appeal was simple, direct and emotional,

For David Lloyd, C4's Senior
Commissioning Editor, this was the problem
with Greenpeace’s media campaign: “On
Brent Spar we were bounced ... by the time
the broadcasters tried to intervene on the
scientific analysis, the story had long since
been spun far, far into Greenpeace’s direction.
When we attempted to pull the story back, the
pictures provided to us showed plucky
helicopters riding into a fusillade of water
cannons. Try and write the analytical science
into that to the advantage of the words.”

Richard Sambrook, BBC News Editor,
acknowledged Greenpeace “are extremely
accomplished at projecting their message in
ways which touch a chord with the public,
and to do so they exploit some weaknesses in
the media.” He pointed out how Greenpeace
can “provide better, more compelling and
more frequent footage than we can ourselves,”
He cited the resources deployed: “On Brent
Spar alone they spent £1.3 million, about
£350,000 of which was on TV equipment and
feeds = many times wirat a news organisation
could devote.”

Sambrook listed the way the media “were
had over Brent Spar™:

# Greenpeace exploit our thirst for a good
story (particularly in the summer) and for
dramatic pictures, and they play on the wradi-
tional news values of conflict and confronta-
tion. “Unfortunately, even the most telegenic

EPINBURGH INTERNATIONAL TELEVISION FESTIVAL

™

B e - =2

The Greenpeace campaign, and Shell’s
decision to back down over the dumping of
the Brent Spar storage platform generated
massive media coverage and analysis.

The shack waves from the spectacular
success by the pressure group have
continued to reverberate.

GRANVILLE WILLIAMS analyses the issues

scientist in a lab is less compelling viewing
than drama on the high seas.”

# They rely on the time pressures under
which a daily news operation operates, the
need for a fast turn around of material, the
increasing number of news deadlines which
sometimes prevent in-depth enquiry

# They exploit the power of a moral message
— assertions based on broad values, rather than
dry detail or inconclusive facts.

And the poor old journalists? "Lay men
and women caught up in the crossfire of a
batile of statistics.” Add 1o this the other
dimension of that poor old slow moving, but
well-intentioned multinational, Shell, being
unable to match the nimble footwork and
rapid reactions of Greenpeace — "It kept Shell
on the back foot, the defensive for most of the
campaign,” Sambrook said — and the case
seems pretty conclusive.

But hold on. There never was any rule that
news editors should include footage filmed and
edited by sophisticated pressure groups. And
don't news organisations have specialist corre-
spondents covering the environment, science
and technology to give the essential
background? It's over-egging it 1o project the

SR
-1 d .

g

image of innocent news channels being manip-
ulated by the media expertise of Greenpeace, or
at least in the case of the two main news
providers in the UK — the BBC and ITV.

What the incident has provoked though is a
debate on the professionalism or otherwise of
using Audio News Releases (ANRs) and Video
News Releases (VNRs). Caroline Diehl of the
Media Trust suggests in Broadcast (23/8/95)
that they give access to a much wider range of
opinion and debate: “For charities and NGOs,
many of whom are restricted by the broad-
casting regulatory bodies from buying airtime,
news programmes provide the main opportu-
nity to ensure public awareness and support for
their work, Large and small pressure groups are
becoming adept at setting the news agenda,
delivering messages and pictures into millions
of homes." A reason she cites is the auraction
for the “overstreiched news editor, squeezed on
time and budget” to use free footage.

What this process strikes at is the notion of
‘impartiality’ in newsgathering, I think
Caroline Diell is being disingenuous when she
argues, “As new channels spring up weckly,
and pressure on budgets increases, free footage
is too sweet an offering to refuse. Not only
news, but also documentary producers are
succumbing to temptation and, who knows,
maybe they produce stronger programmes as a
result.” She also uses a revealing phrase, when
she speculates whether VNRs and externally
supplied footage, will be “the fodder to keep
the TV channels of the 2 Ist century alive”,

I'm not persuaded. The huge multina-
tionals, whether in oil or media, and govern-
ment, want their message to get out but ofien
on the terms they set. It would be a terrible
prospect if the flocdgates open and news
organisations for reasons of expediency and
cost do succumb to the pressures.

A photograph of George Orwell to replace the portrait of Lord Reith in the BBC council chamber
— just one of the good ideas at the Edinburgh International Television

IT'S A SIGN of the times. Major sponsors of
this year's Edinburgh International Television
Festival included Sky and the Cable
Communications Association. There were
valuable and informative sessions on TV in
2005, South African Television's Revolution
and Beyond the Pale, which examined what is
and what isn't acceptable to broadcast.

BBC: Year Zero asked broadcasters to say
what sort of a BBC they would develop in
their first 100 days as Director General. Some
interesting ideas emerged.

NICK FRASER,

Editor BBC's Fine Cut

*Those of you who watched Pocahontas or
Aladdin will realise that they were doctored
for their global audience. The doctorings may
not seem significant — the depiction of the
colonists, mostly Brits, as drunken louts,
idealisation of the Native Americans, removal
of the more vicious aspects of the Koran — but
they are signs of things 1o come. Censotship
by the market is what large monopolistic
companies do to protect themselves.

“And yet the BBC transmitted George
Orwell’s Animal Farm unexpurgated in 1946,
only months after it had been turned down by
most London publishers on the grounds of its
presumed anti-Sovietism, and long before its
version of the truth had come to seem self-
evident. This is the BBC tradition, and it
continues.

“For me the most remarkable reporting last
year was Sue Lloyd Roberts’ investigation, for
the Nine O'Clock News, of the Chinese Gulag.
When Harry Wu, who had travelled to China
with lier, was arrested, and a 'confession’ was
extracted from him on videotape, the BBC
stood by his original version of events.

“The BBC should make no compromises
where its central role of truth-telling is
concerned, whether in this country or not. In
a broadcasting system dominated by the
market, the BBC is under the obligation to be
courageous. So this is my first agenda item:
FREE SPEECH: “Symbolically, to give the
tradition precedence, I've personally removed
the likeness of John Reith from the pride of

Sign of
the times

place it occupies over the fire in the council
chamber, and replaced it with a life sized
photograph of George Orwell.”

STEVE MORRISON,

Managing Director of LWT

had a seven point plan, and it wouldn’t be a
bad idea if the current BBC regime plagiarised
some of his policies. They included:

STOP THE ROT IN BBC

PROGRAMME PRODUCTION

The volume of programme production inside
the BBC must remain high. “The message must
go out loud and clear that the BEC will remain
a producer as well as a broadcaster ... we must
say loudly to our own creative stafl that we are
committed to producing within the BBC,” he
said. “In drama, if you take out core produc-
tion like Casualty and Eastenders, the rest is
split 50:50 between in-house and independent
producers. In light entertainment the current
split is about 35 per cent independent, 65 per
cent in-house, but in comedy the split is again
50:50.That's 50 per cent outside production.
Double the quota.”

CARRY OUT SURGERY

ON BBC MANAGERS

“1 would instigate a BBC-wide review of all
layers of management. A revealing exercise is
to go through last year's BBC directory There
are 11,000 entries — not including BBC
Enterprises and BBC Worldwide — and 119
stafl have job titles which refer to *Policy and
Planning’ and ‘Planning Strategy'. If you
include the words ‘Corporate Affairs’, ‘Policy’,
‘Policy and Services', ‘Corporate Management
Development’, *TV Management Direction’,
‘Director’s Office’, Management Support’ -

they give a total of 1098 people involved,
however mysteriously, in management.”
PHASE OUT

PRODUCER CHOICE

"Editorial and resource management must
come together so that £5 notes are not
chucked out of the window to buy outside
cutting rooms, while internal staff remain
under-utilised. ... Our objective should not be
to get more efficient to cut back on our
programmes, but to grow them further.”
REPLACE THE CHARTER

WITH AN ACT OF PARLIAMENT

“The Charter is a millstone because it keeps the
BBC toadying to government. Supporters of the
Charter have argued that it gives the BBC flexi-
bility and supports its independence. But there
is another model which would secure these
goals more effectively ... Channel 4's constitu-
tion, and more importantly, its programme
remit, are both made transparent and secure by
the 1990 Broadcasting Act,” he said

“The Licence Fee is guaranteed for five years.
That means in only three years time it will have
to cuddle up to the government to get a decent
income. The BBC's lease is getting shorter, and
the government's leash is getting tighter.”
MAKE THE CASE
FOR A HIGHER LICENCE FEE
"We have gone through the agony of discov-
ering what we already knew: that the Licence
Fee is the least worst way to pay for the BBC,
Now we have to make sure it is secure and
enough,” he said.

"The government recognises that commer-
cial broadcasters have to plan their business -
why not the BBC? The formula for ITV
payments is set for ten years — why not one
for the licence fee? One that gives us a small
margin on RPI, plus a long run on security.

“But to bring the public with us the
marketing message must continue to be
hammered home ... Sky has set the standard
in aggressive — and effective — marketing. If
they can get people to pay between £100 and
£140 for the basic Sky package the BBC
should be able to sell its TV services, particu-
larly those things we are known best for.”

In the long run the success of Greenpeace
in seizing a media opportunity over Brent
Spar will be eclipsed by something far worse
~ and the incipient signs are there already. The
massive resources of the UK oil industry are
being deployed 10 mount a major PR offensive
after the Shell debacle. According to PR Week
(18/8/95) a full blown PR campaign, worth
in excess of £500,000 is being planned by the
UK Offshore Operators Association (UKOOA),
with an even bigger ad campaign an option.

The stakes are high. There are about 200
structures linked with North Sea oil opera-
tions and, according to consultants Archur
Andersen, the total cost of the decommis-
sioning will be £7 billion over 30 years.
UKOOA wants to ensure that the pressure for
a total ban on dumping is neutralised.

That's why the concern of news organisa-
tions to develop and act on clear guidelines on
the use of VNRs, from any source, is 10 be
welcomed, [U's critically important that we get

accurate, impartial news reporting of these
issues, and why I hope the broadcast news
editors get just as indignant when PR organi-
sations financed by oil multinationals with
deep pockets, or the British government, seek
to impose their agenda on news reporting.

Greenpeace hit the headlines and humbled
both the mighty multinational, Shell and John
Major over Brent Spar, but it is only one
skirmish in the long struggle to win the
media and information batile.



o

The response questions the
assertion in Media Ownership that
‘there is a need to liberalise the existing
ownership regulations”. It points to the fact
that very little seemed to happen after the
review announced by the then national
heritage Secretary, Peter Brooke, in January
1994. It quotes from a well-informed
Economist article (May 20, 1995), which
suggested “any new rules on media
ownership would have to decide what 1o do
about Mr Murdoch ... Boxed in, ministers
seerned to have decided to do nothing, and
hope the whole issue would go away”.

In fact, the fear that Murdoch might gain
access to terrestrial TV through a consortium
1o run Channel 5 was one spur to action.
Extensive media coverage highlighted the
potential threat and urged government
action, even to the extent of putting the
bids on hold until a review of media
ownership was completed. The other was
the high profile and effective lobby by
the British Media Industry Group (the
consortium of Pearson, the Daily
Telegraph, Associated Newspapers and
the the Guardian Media group) for a
change in media ownership laws.

The CPBF argues that "both the
Murdoch and BMIG cases show the
power existing already in the hands of
media groups to influence the political
agenda”. The need (o liberalise media
laws “has been created by powerful
lobbying and the deployment by media
groups of their power, acting in congru-
ence, to shape emerging media policy to
their advantage”.

# The assumptions behind the report

and its primary focus, on media

ownership in commercial and techno-
logical terms, are criticised. The CPBF
challenges the validity of these assump-
tions, and particularly the assertion that
British media companies should be allowed
to build in size to compete in the global
market. “Globalisation is being used as a
buzz word 10 promote liberalisation ... We
are not talking about UK companies which
want to operate in a glebal market, but ones
which want to expand into different, more
profitable bits of the media within the UK".
# The proposal for a system of measure-
ment based on market share or 'share of
voice' is rejected. “The idea of relative
impact cannot be measured in any
meaningful way,” the response asserts. It
also suggests that the “apparently neutral

How to carve the media

The government invited responses to its publication, Media Ownership,
which proposed a new regulatory system and method of measurement to
‘carve up the media cake’. We covered the proposals in Free Press 87
These are summaries of media union and CPBF responses

statistical method 1o monitor media
ownership” ignores practical democratic
concerns, where different newspaper
groups have remarkably homogeneous
views on a range of political issues.

# The role of the regulaior comes in for
sustained criticism for being “unclear and
unsatisfactory”, CPBF asks: “How will the
regulator be appointed, and what system of
accountability will there be?” The regulator

will also have 1o decide whether takeovers
and amalgamations are in the public
interest, but this is a contested area where
experience of the Monopolies and Mergers
Commission suggests the public interest test
is unsatisfactory.

# The CPBF believes ‘the government's
proposals pay Lip service to the vital issues
of diversity and plurality in the media, but
in reality pave the way for a dramatic
increase in cross-media ownership and the
reduction of range, choice and quality”.

# The CPBF urges the government to
publish the data on which it bases the
suggestion that there is a need for further

deregulation of media ownership. In place
of an approach it considers “inherently
dangerous”, it argues for a series of positive
measures to enhance media standards and
accountability, including clear limits on
cross-media ownership; ensuring a secure
and well-funded public service through the
BBC; revising the 1990 Broadcasting Act to
require commercial TV and cable and
satellite services to adhere 1o a range of
public service requirements; and
exploring ways to make broadcasting
organisations more accountable.

1”1t seems we could be moving

into an age in which broad-
casting, not to mention the new
electronic media, is becoming like the
press: an unregulated free-for-all in
which big companies can own as much
as they can buy and do with it what they
will,” warns the NUJ.

+ Issues of broadcasting standards

and regulation are not addressed in the

proposals: “There seems to be an
assumption that the rules on ownership
can be relaxed and standards will be
unaffected, which is mistaken™,

#  The regulator “must be indepen-

dent and have complete decision making

power. The MMC system of leaving the
final say to ministers is discredited.”

The NUJ also raises the crucial issue of
divestment: “...if there are limits on
ownership, whether calculated by market

share or by number of outlets, it must follow
that they are absolute ... The regulator must
have powers, not just to prevent acquisitions,
but 10 require companies to divest™.

# There are “glaring problems in the
proposed ‘exchange rate’ between sectors =
and even within them; how, for instance, do
you measure the relative shares of the Sun
and the Financial Times? ... There are so
many variables and discrepancies that the
exercise is impossible”.

The NUJ dismisses the case of the middle
rank British-owned media companies which
have argued for a relaxation to allow them 10
challenge the multinationals: “If the multina-

tionals are too strong, the answer is 10 restrict
their operations in the UK™.

The union commeius: "It will be
mimeresling to see if Rupert
Murdoch manages to persuade the Fory
government, as he has persuaded govern-
ments elsewhere, o change their mind
regarding any proposals that adversely affect
News Corporation™.

# The government’s proposals echo most of
what the BMIG lobbied for and “reflect
more on the government's fear of losing the
next election because of lack of support
from the major newspapers than any real
political will to provide a more open and
diverse media”.

A key omission identified is that

SRSl of *gatekecpers’, the most
obvious example being the effective
monopoly of encryption technology
(picture scrambling) by News International
(via News Datacom) which will be
reinforced by the rapid development of
digital television. "By concentrating only on
the shares of those already within any given
market, the broader problem of denial of
access to a market is missed”,

The government’s proposals are "set
against a surprisingly static view of the broad-
casting sector (and) do not necessarily
address adequately the growth of subscription
television with the current market, let alone
the imminent development of digital satellite
and terrestrial broadcasting”. Qwnership
proposals should “span the media sector in its
entirery” and consider potentially excessive
concentration in new sectors outside the
present definition of the media,

# Concern is expressed about regional TV:
“The recent trend towards concentration
within ITV has already seriously eroded the
regional character and regional production
base of many companies. Further incursions
by national newspaper groups would
serjously accelerate this process”.

# The proposals “allow an extraordinary
and unacceptable amount of discretion to
the proposed regulator. If a company
exceeded any given threshold then,
according to the proposals, the regulator
would only be obliged to act 'if, on exami-
nation of the facts in the case, it were
concluded that the public interest
demanded it’ ... the regulator is left with
sweeping discretion based on the inevitably
subjective concept of the public interest™.

MEDIA
MONITOR

REGIONAL MEDIA
UP FOR GRABS

# Two major sales of regional newspapers
will drastically reshape the pattern of
ownership. Trinity International’s
£327.5m purchase of Thomson Regional
Newspapers (which has to cleared by the
Monopolies and Mergers Commission)
will make it the largest regional
newspaper publisher in the UK. Trinity
will acquire 51 titles, to make a total of
121 owned by the group.

In Scotland there’s concern about the
titles Thomson has put up for sale —The
Scotsman publications (The Scotsman and
Scotland on Sunday) and Aberdeen
Journals. One fear is that Caledonian
Publishing, publisher of the Glasgow
based Herald and Evening Times might
bid for the titles and then have monopoly
control of Scotland’s quality press.

# Reed Elsevier has put up for sale the
Hamlyn books division (imprints
Hamlyn, Heinemann and Mandarin) and
the company's regional newspaper
division with a price tag of £800m.

Reed has done its sums and decided
that the returns on regional newspapers
are not as attractive as those for academic
and professional publishing and new
multimedia ventures.

Profit margins in the scientific and
technical division of Reed are 35 per cent,
and Reed wants to develop online distrib-
ution for academic and professional users.

It will mean it gets both revenue from
subscriptions to journals and from online
users.

SUN PRAISES BLAIR

After The Guardian leak of the Gould
memo urging a tighter centralised control
of the Labour Party under Tony Blair, cthe
Labour lcader was interviewed on The
World at One, Wednesday 13 September.
Stung by the Jeak, he was also clearly
upset by the paper’s report of his TUC
conference speech the day before: “The
Sun had a better report than The Guardian
of what I said.”

For the record the Sun report was
headlined BLAIR BLASTS "TIMEWARP’
UNION BARONS, and, most unusually,
did devote a whole page to his speech.

An editorial also praised “Blair’s
passionate speech ... he had the courage
to tell them there would be no more
flying pickets or strikes without ballots.”

What is going on?

Back a longy way — JohnVoos’ (Independent) picture
of Blair and Mandelson at the 1990 Labour
conference from Soundbites and Spin Dectors

REVIEW.
War of words

Soundbites and Spin Doctors
Nicholas Jones

Cassell Price £16.99,

IT'S A sobering thought really. The next
general election can't be much more than
80 weeks away, and this book provides
essential background reading on the
relationship between politicians and the
media as the struggle for dominance of e
news agenda intensifies.

In the eighties the high profile of
Bernard Ingham as Press Secretary to Mrs
Thatcher drew attention to the importance
politicians placed on shaping the news and
current affairs agenda in their favour.

Since then we've seen the rise to promi-
nence of Labour's spin doctor Peter
Mandelson as well as the appoiniment of
Alastair Campbell (formerly of the Daily
Mirror and Today) as Tony Blair's Press
Sceretary, and Joy Johnson, the former BRC
pelitical news editor, to the post of
campaigns director for the Labour Party.

A war of attrition is being fought out
between the spin doctors and journalists.
Nicholas Jones has been at the centre of
many of these skirmishes, and witnessed the
changes since he joined The Times as
Parliamentary Reporter in 1968, and for the
last 20 years with the BBC as a Labour and
Political Correspondent.

The book (sub-titled ‘How Politicians
manipulate the media - and vice versa’) is
an excellem insider’s account of the
pressures and dilemmas facing political
correspondents, and also looks more widely
at the demands of editors and proprictors
which have changed what constitutes
permissible conduct.

The book only partly deals with the
important question, why should broadcast
news and current affairs jump on the roller
coaster? Shouldn't broadcasters be more
cautious about running with the rat pack,
and work to a different agenda?

Granville Williams



PLEASE DIG DEEP FOR THE CPBF
WHEN the CPBF was launched in 1979
few would have predicted its survival
through the hostile years of Thatcherism,
and to still be around after16 years. We
have survived, and the next 18 months are
crucial for us. We.have embarked on a
major fund raising exercise — £25,000 is
the target. Between now and the next
election the gap between our plans, and
the finances to realise chem, is yawning.

We want to re-print an updated edition
of Britain’s Media: How They Are Related,
which has sold out, and publish a new
pamphlet on The Information
Superhighway. We are seriously concerned
about the drift of Labour’s media policies,
and want to mount a sustained campaign
and encourage debate on alternative ideas.
The focus for this would be a Media
Manifesto and conference planned for
early summer 1996.

Finally extra funding would enable us
to employ staff to carry this workload. At
present the CPBF employs two staffon a
part-time two days a week basis. You can
help us by raising the issue with any trade
union or other organisation which may
send a donation.

A standing order form is also available.

fr! :
CPBIE
T fe
NIQSELECE'S
1f you can donate a regular amount via a
standing order this will provide us with a

regular and secure flow of funds.
Please do all you can.

GET A PERSANT o TE Iy

DESK To Do A VIECE APOUT How

CRESS TARONS ARE A RiNG oF

THE PAST (JILL Yov HARRREYES
\J

PRESS FREEDOM:THE
PROPRIETOR’S VIEW

One of a set of six postcards just produced
by the CPBF on the themes of Press
Freedom and Media Ownership. There is
another Tim Sanders card, two by Paul
Morton, one by Steve Bell and one by
Eame] Akib. You can purchase the set of
six for £2.00 inc P&P

CPBF BOOK SERVICE
Politics and Media Titles
Packaging Politics by Bob Franklin
(Edward Arnold} £12.99

Thatcher's Press Officer.

Politics and the Mass Media by Ralph Negrine {Routledge £9.99)
The Media Trilogy by Robert Harris (Faber) £9.99. Collected in one volume, three books
including Good and Faithful Servant which dissected Bernard Ingham’s work as

For orders add 10 per cent to cover P&P. Send SAE for free copy of our media catalogue.

CPBF STALL. HELP WANTED ON
OCTOBER 19th
The CPBF (North} offices are in the
Kirklees Media Centre, Huddersfield. On
Thursday, October 19 the official opening
of the Media Centre will be followed by an
Open Day which will be from 2 to 6 pm.
CPBF (North) will be having a stall and
display at the event. We'd like to invite
CPBF members te come along, and if you
have some time to help us on the stall and
deal with enquiries please contact
Granville Williams, CPBF North, Kirklees
Media Centre, 7 Northumberland Street,
Huddersfield HD1 1RL.TEL 01484 454184

CPBF (NORTH)PUBLIC MEETING
PACKAGING POLITICS
Thursday October 19 7.30pm

Kirklees Media Centre, Huddersfield
In the era of soundbites and spin doctors,
what is happening to political reporting
in broadcasting and the press? After the
party political conference two experts
discuss the issues. Nicholas Jones BBC,
Political Correspondent (Author of
Strikes and the Media and Soundbites and
Spin Doctors) and Bob Franklin, Sheffield
University (Author of Whose News? and
Packaging Politics).

MURDOCH:

NO TAX FOR SIX YEARS

Rupert Murdoch’s News International has
paid no tax for six years, despite spiralling
profits. In the year to June 30 profits of
the group more than doubled to £778.7
million, but tax avoidance accounting
means the multinational company can
shift money round the globe to maximise
advantage in each country.

‘ﬁ . f'“-..H’—*- ]
.r | "

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £12  f) Lessthan 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 500to 1,000 £25
¢} Mousehold (2 copies Free Press)  £20 h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25 i) 10,000 to 50,000 £105

(includes free CPBF publications)

i) 50,000 to 100,000 £200

e) Institutions (eg libraries: £25

includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
|/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POforf .............ovnit, FPE8
N1 anan00nasao8000a600000006000000 66600000000 B6ARNRAAAANGABNSRA060000 B000
(=0 3 (] A A0 6 6060 B0 00 GRG0 60 008 A6 00860 6o BEa Be8 Ga 08 6a 8600 EE00aAACa00800 0 BEEE
Postcode . ....ovveiiiinninnnnan, PP PPy oy P pupmpapepeppepapapaegs
Organisation (ifapplicable) . .......ooiiii i et
Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby 0171 281 2810

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



