7 A

/.

ey
T "l! i

No.90 Jcmuary February 1996 HQ',) Cﬂmpﬂlﬂll f&ﬁ'w -

19 9 6

MEDIA MANIFESTO

MEDIA REFORM

DEBATE BEGINS

IN 1986 the CPBF published and distributed
a Media Manifesto. We used this to promote
a list of policies for media reform to the
public to help influence debate in the
run-up to the 1987 Election. Now in 1996
with the prospect of an election within 16
months, we felt it was time to issue a new
documeny, [ts aims are to list the range of
issues in the area of the mass media that
need reform, and 1o suggest some of the
options which can be pursued to achieve
that reform. We lay no claim to have defini-
tive answers to the problems we identify.
But we do think that there are alternative
ways of organising the media and that those
alternatives should have a legitirnate place in
shaping media policy.

Since 1986 the pace of change and wans-
formation of the media has been unprece-
dented. Channel 5, digital TV, telecommuni-
cations and the ‘information superhighway’
are just some of the new issues which the
Manifesto must address. At the same time,
levels of media concentration have
increased. The Government's 1995
Broadcasting Bill endorses the arpuments of
the British Media Industry Group for relax-
ation of the rules of ownership of ITV
companies, and gives the green light for
large companies to move across media from
print to broadcasting. In broadcasting the
UK has wimessed the restructuring of the
sector away from public service obligations
and towards a greater independence on the

Jonathan Hardy and
Tom 0’Malley explain an
important CPBF initiative

market as the main force in regulating activ-
ities. Under the cover of talk about choice,
commercial cable and satellite services are
buying up sporting events which had previ-
ously been available to viewers for the price
of the licence fee.

The CPBF believes that, while the market
has an important role in the provision of
media goods and services, there is need
both for strong democratic regulation and
for public intervention to promote diversity,
accountability, quality and choice in the
media. We hope that by producing a new
Media Manifesto and campaigning around
it, we will allow a wider group of people 10
realise that there are real options available
for reform.

A Labour victory at the next election
offers the prospect of a new direction in
media policy. Our aim is to try to ensure
that the new Government’s policies are
shaped by public interests, not determined
by powerful commercial interests. We hope
that people will join in the debate and
respond (o the ideas in the Manifesto.
Together we can try to shift debaie away
from the terms set by the big players in the

media industry and towards one set by
people who are interested in creating a
diverse, accountable and democratic media.

The Manifesto will form part of an
ambitious programme of activities leading
up to the Election. On Monday 12 February,
we will be launching the draft Manifesto to
an audience of editors, journalists, MPs,
trade unions and parwer organisations at
our London office. All CPBF members are
invited to take part, but please confirm in
advance by Friday 9 February. Following
further consultation, the Manifesto itself
will be produced in April 1996.

On Saturday 18 May we are hosting a
major conference in Londen. Building on
the success of our 1995 event, Media versus
the People, the conference will address
media issues and policy at a European and
global as well as UK level and involve inter-
national guest speakers. Bringing together
trade unions, arts and media groups and all
those interested in media reform, the
conference is an opportunity to discuss how
together we can increase popular support
for media democracy and influence politi-
cians and policy makers in this vital period.

All members will receive a copy of the
Manifesto and suggestions on how you can
help us promote it. We will also keep you
regularly informed of activities through
Free Press. But, if you want to know more
or can help us in any way, please call the
office for more details.




MEDIA MONITOR

by TOM TOMORROW

DISNET'S RECENTLY ANNCUNCED NTENTION To |
NOW UNDOUBTEDLY
E VARIATIONS oN THE

PURCUASE ABC HAS
INSPIRED  INRUM!
AME _CARTbON.,*

L. BUT PAST TH

LOGK AT TWE Ef-
CITING NEW
LINE oF PocCA-
NONTAS AcCTieN
FIGURES !

HERE'S LOVABLE

CONSIDER THAY

OF THE THREE MAJOR
BE OWNED BY

HEAVILY INVOLNED N
| PEFENSE coNTRACT

15 ALREADY OWNED BY
SENERAL ELECTRIC-+AND THAT WESTINGNoUS,
PLANS To BUY £BS...WHICH MEANt TWAT TWo

CoRfoRATIONS WHICH AIIE
NUCLEAR PoWER A

EASY JOKES, TMS ME
AAISES TROUBLING [SSUES... FOR INSTANCE, How
WELL WILL THE PUBLIC INTEREST E SERVED
WHEN MOST SOURCES OF mMFORMATION ARE,
wmutn BY A WANDFYL oF CORPORATE
CONGLOMERATES

NETWORKS WILL Now

AND

CORPORATE PRESSURE vs
INVESTIGATIVE JOURNALISM

‘CAN THE already shaky integrity of televi-
sion journalism survive the rash of big
mergers in the industry?’ asks The
Economist (25 November 1995) citing two
examples of cave-ins due to corporate
pressure by USTV nerworks.

Shortly after Capital Cities/ABC agreed to
merge with Walt Disney in July, ABC apolo-
gised its way out of a $10 billion dotlar
libel law suit, brought by Philip Morris in
the wake of a 1994 ABC probe into the
tobacco industry. The broadcast, apart from
one factual error, was indisputable, but a
messy court case would have created
problems at a corporate level which Walt
Disney wanted settled.

Westinghouse Electric, which has taken
over the ailing CBS network, has now got
embroiled in another attempt to oil over
corporate conflicts of interest. *60
Minutes”, CBS's flagship current affairs
programme, killed an interview with a
former executive of Brown and Williamson
Tobacco (B&W) on the grounds it might be
sued for breaking the confidentiality
agreernent with B&W.

Since then the Wall Street Journal has
revealed that CBS had already indemnified
the former executive against any libel action
by the tobacco maker, and the New York
Daily News named the executive and printed
extracts from the unbroadcast interview.
Now B&W is suing the former executive for
theft, fraud and breach of contract. The
Economist comments pithily, “Westinghouse
is about to learn its first lesson about
network ownership: stubbing out a contro-

versial story is not as easy as it looks”.

ll“.l.lll WASTE !

THE HAZARDS oF

ABSENT FACES;

ABSENT VOICES

# Racist newspaper reporting goes on
unchecked by Britain’s official watchdog,
the Press Complaints Commission {(PCC),
reports The Black Journalist, the Black
Members’ Council NUJ bulletin. The council
wrote to the PCC and discovered that,
despite many blatant examples of newspaper
racism over the last two years, it has not
upheld a single one of the 112 complaints
in this category received over that period.

No Black person sits on the PCC, and
despite the fact that it has adopted a clause
on race similar to the NUJ’s in its code of
conduct, this has been no more than a
paper exercise. “Only fair Black representa-
tion on a statutory complaints body with
real teeth to impose a proper right of reply
and hefty fines against newspapers will help
stem the tide of racism,” the bulletin argues.
# Paul Coleman, co-editor of the
Runnymede Bulletin, conducted a detailed
analysis of the court reporting of the case of
ex-National Front member Peter Thurston,
who was jailed for life for the murder of a
Black woman, Donna O'Dwyer, when he
firebombed a noisy “reggae” party held
above his flat.

The survey of 11 national newspapers
looked at the slanting of the story towards a
“noise rage” angle or a “race angle” in the
headlines, the straplines, the opening
sentences, the weight and order of text
content and in the supporting material, [t
concludes, “...in broader terms, the survey
points to a national press which reflects a
society that, at best, remains ill at ease with
issues of ‘race’ and racism and, at worst,
consistently denies the reality and misses

FoR THIS Mslza:u-mmuo-:onr-
% AMERICA'S DESIRE 70

EXPLMT THE
PODHL\' UNDERSTOOD, LARGELYT HYPOTHETICAL--
BUT YNDENIABLY ﬁmmms-wrmm'r

GNWA ...all IWMA SHoPPING MA

the meaning of racial injustice.”

The survey appears in the Ociober
bulletin which can be obtained from the
Runnymede Trust, 11 Princelet Street,
London El 6QH.

# Almost one-third of the column inches
of national newspapers are filled by regular
columnists who are increasingly defining
what is and isn't newsworthy, but not one
of them is Black. Also out of 4,000 staff on
staff or contract journalists on major
newspapers fewer than 20 are Black.

# The National Union of Journalists
Guidelines on Race Reporting have now
been produced in an artractive leaflet
format. Individual subscribers to Free Press
should receive a copy with this issue of the
magazine. If you don't, and would like a
copy contact Lena Calvert, NU]J, 314 Grays
Inn Road, London WC1X 8DP

PRESSWISE

TAKES OFF

PRESSWISE is the media awareness project
which offers advice and guidance 1o those
who suffer misrepresentation at the hands
of press and media.

The January issue of the PressWise Bulletin
will contain the first four-page ‘case study’
about irresponsible journalism, focusing on
the tragic case of the Watsons, whose son
committed suicide after the press besmirched
the repuration of his murdered sister.

PressWise, which runs an advice and
support service based on the Right of Reply
helpline run by the CPBF some years ago,
has a membership scheme open to individ-
uals and organisations. For more details
contact PressWise, Unit 25, EBC, Felix Road,
Bristol BSS OHE.Tel: 0117 941 5889.

IT'S STRANGE how myths evolve. Rumour,
lies, misinterpretation, and of course bad
journalism, This April marks the seventh
anniversary of the tragedy at Hillsborough
that cost the lives of 96 football fans. Almost
everyone in Liverpool knew someone who
died and they still feel a cold shiver at the
very mention of the name Hillsborough. It
will never go away.

And nor will the memory of some of the
events that followed the tragedy, in partic-
ular the media coverage. Those lurid, painful
photographs splashed insensitively across
the front pages the next morning are hard
to forget. Pictures that showed loved ones
desperately fighting for their very lives. It
may have been a powerful image for a
newspaper but to those thousands caught
up in the disaster it was an image we could
all have done without.

After all the brouhaha, apologies and
promises that followed the complaints it
would be pleasing to suggest that
Hillsborough came to represent some
form of
watershed, that
it mapped out
new parameters
beyond which
the nationals will

oy EXPRESS T

sy Homamiont 33 1990

Stephen Kelly on the Media and
the Hillsborough Disaster

circulate even though Lord Justice Taylor's
interim report stated quite categorically that
‘the real cause of the Hillsborough disaster
was overcrowding ... the main reason for
the disaster was the failure of police
control.’ And although the police have even
admitted fault, the myths and suspicions
still persist, repeated by the likes of former
Thatcher pressman Bernard Ingham,
Conservative MP David Evans, and former
football manager Brian Clough. It seems
that no amount of evidence will ever
convince them, their minds forever closed
1o the truth.

Of course journalists must ask questions
even in the most sensitive moments after a
disaster. But above all they should
pursue their

Fans ‘hatched plot to

Truth and the media

abused women who had died. There was
not one shred of evidence. It was all second-
hand inference, some of it originating from
an off-the-record briefing with a senior
police officer. Thank heavens Kelvin
MacKenzie was persuaded to ditch his initial
headline *YOU SCUM’. )

That early reporting left a scar and
although all judicial inquiries have pointed
the finger of blame at the police, and not
the fans, the suspicion lingers that drunken
Liverpool fans acted like hooligans as they
poured into Hillsborough. Myth has
become reality, regurgitated by the media,
impossible to discern.

Sadly, it is doubtful if even this compre-
hensive and thorough study will help
destroy the myths thar still circulate. But at
least someone may look seriously at its
many recommendations. Later this year a

Granada Television

documentary, from
Jimmy McGovern,
will tackle the issues
yet again. Nobody
wants to prejudge
McGovern, but
given his record
with Cracker, you
have 1o fear the

never again S adl waorst. Granada
trespass. Well, Soccer et 4 e thete claimns it has a
perhaps eclios Storm oy T e ..nm mnlmﬂ new story to tell.
will think twice BT e taggenct .‘;*,m,, soeie® \ 1f 50, why nota
before publishing FANS withost .ﬂm\md o JoeREt T :“";‘,. ;:.nm- “t:':‘_:,;..'{\?m mmnm':::&g mlm World in Action
such terrifying e o oy 9 gl ,,,..‘.;;“?:: gpernind % {EACIE S Tlnor s G ..n'-"?j',,"-'"" investigation?
images again or el SRIRISEER Wenhnieie e | Whya dma,
before invading the o 'Eﬁ.'"""‘ -.pl: non‘ taghats o apri t 13 ast oA ‘.:.::. ten 29 2“'.;::'&'732"?‘."":“""'.:5' ""':‘“u‘fu.:l% -;v;ﬁ;“:.‘:.‘,‘m with actors, and
privacy of grieving rn‘:‘.‘:.:.? ey :ﬂ",:'{",“:.'ﬁ..p u.':fl. T{@EM%:&” e ?"‘-':'ndni“:-“::m"ﬁd;, % E}?ﬁ el ww" . on location? It
families. Yet for all ":"-Im::: "2 o iekets ',',,";;,:L“‘{:‘E “"!.."n'fnbkﬂ" s n‘;"n\‘:m' g g smacks of yet
that, many of the M::‘ on 10,1t :'{'.,:"u oy ,.ml:-:'; :"’.,:.mgwl another
myths that were ! :: T attempt to

created that chaotic
weekend, are still
being perpetuated
around the Isle of Dogs.
No Last Riglus, funded by Liverpool City
Council and drawn up by the Centre for
Studies in Crime and Social Justice at Edge
Hill University College, examines in detail
the national coverage of the disaster, looking
in particular at the promotion of myth in
the aftermath. In the hours following the
disaster, police spin doctors concocted their
own interpretation of events, an interpreta-
tion that laid the blame squarely on the
victims, It was all to do with drunkenness,
hooligans, fans arriving late, and so on.
Seven years on and those myths still

legitimate tasks in a responsible way,
Sensational headlines, grisly photographs,
€asy answers, scapegoats, are only a disser-
vice to everyone involved. In the end they
make the task of establishing the real wuth
all the more tricky.

In Liverpool there remains a suspicion of
the media, particularly of the Sun whose
misreporting did more damage than any
other newspaper. The Sun’s front page
headline ‘THETRUTH’ made serious allega-
tions of how Liverpool fans had urinated on
police officers, stolen from the dead and

squeeze the entertainment value out of
Hillsborough.

As Labour Leader Tony Blair snuggles up
to Rupert Murdoch, pen at the ready to
become a Sun columnist, he might care to
reflect on this report and the real damage
created by misreporting. Blair says he's a
football fan as well; caring and compas-
sionate. Let's just hope he gets 1o read this
report.

@ Siephen Kelly is the author of Back Page Football. A
paperback version of the report No Last Rights is
available, price £5.95 inc P&P. Please send chegues,
made payable to Liverpoal City Council, to The
Hillsborough Peoject, Centre for Studies in Crime and
Social Justice, Edge Hill University College, Ormskitk,
Lancashire L39 4QP



WINNING WAYS

KELVIN MacKenzie wrote what he impulsively
felt to be true in his famous headline on the
day after the election: It's the Sun wot won it.
He wrote what most journalists also instinc-
tively believe. But most of their editors tried
to dismiss the idea that newspapers could have
won the election. So did most of the politi-
cians. So have most of the academics,

With the help of the Guardian Research
Fellowship I have spent a year at Nuffield
College, Oxford, researching this subject and I
have come to the conclusion that Kelvin
MacKenzie was right from the start. A study of
unpublished ICM and MORI polls shows that
the great majority of Sun readers are Labour
supporters for most of the period between
1990 and 1995. They became Conservative for
a brief period between April and September
1992 (visible as a hump on the graph). Then
they fell back sharply towards Labour and
dipped again when the Sun withdrew its
support from Major in January 1994 under
the headline ‘What fools we were'.

In the three months leading up to the
election Sun and Star readers swung 8 per
cent to the Conservatives, while Daily Mirror
readers swung 0 per cent. In the four week
campaign itself Daily Mail readers swung 14
per cent to the Conservatives and Express and
Telegraph readers 8 per cent, contradicting the
widely held belief that traditionally
Conservative newspapers have no influence in
elections because they are merely preaching o

Martin Linton on the Tory Tabloids |
and the 1992 General Election

the converted. Readers of the Daily Mirror and
the Guardian swung 0 per cent.

Further evidence comes from readers of
Today which switched from supporting the
Greens to the Tories to Labour in its short life.
The polls show that Today readers followed
their newspaper 1o the left. They displayed a
typical Murdoch ‘hump’ at the last election
but after the appointment of a new editor in
January 1993, which effectively turned Today
into a Labour paper, its readers swung more to
the left than those of any other paper.

The most recent polls show that the
Conservatives now have a lead of only three
points among readers of the Daily Mail,
compared with a 60-point lead at the last
election. Among readers of the Times, Labour
is already ahead. It’s difficult to think of any
reason why the readers of different newspa-
pers should behave so differendy except for
the obvious one — that they were influenced
by what they read. It's not because they do
what they are told. It's because they are 1o0ld
such different 'facts’ and presented with such
different agendas that it's hardly surprising

they end up voting differenty.

To take a straightforward story :
from the first week of the election,
the retail sales figures, readers
of the Express were told sales were
up and the recession was over under
the headline: 'Britain turns corner as
sales surge’. Mail and Sun readers were
told sales were up and hopes of a recovery
were rising. But Mirror readers, under the
cross-head *slump’, were told sales were ‘flat’
and the recession was still on.

On Labour’s taxation plans, Mirror readers
were told that 9 cut of 10 would be better off,
but the Express and the Sun both printed tax
tables showing that everyone from car
assembly workers and computer operators 1o
crane drivers was worse off. The £17,000 a
year crane driver, according to the Sun, would
be £960 a year worse off and the £11,000 a
year mechanic, according to a tax table in the
Express on polling day, would be £921 a year
waorse off.

Sun readers were also told that ‘tens of
thousands of bogus asylum seckers’ would be
let in by Labour with a map

READERS OF THE SUN

showing how many from each
country: 2,250 from Zaire;
8,000 from Somalia, etc. They
were told that ‘planning appli-
cations — including loft

30
conversions, home extensions
20 and garages — will have to be
_ : approved by gay and lesbian
%’ 10 Elacgos groups if Labour are elected’,
5 W | SN Major Ph e ey e O TS vz el | They were 10ld Labour would
g increase VAT on gas and
g -10 What fools we were electricity 10 17.5 per cent
S - leader, Jan 14 1994 (nice one, that) and that
g % . skilled manual workers would
E 30 be ‘hit by massive tax rises
under Labour’.
40 It would be fair enough if
Sun and Mirror readers made
-50 @ N M T oD Nm T O ENMTONMT I N Mo ;o different political judgements
& & & 8 > =N & about the same facts. But
@
L

research tends to show they
voted differently because they

read different ‘facts’. What is the best way for
non-Conservative parties to respond to this
situation?

A study of party leaders shows that Harold
Wilson, Margaret Thatcher and Tony Blair have
given the most priority to relations with
Murdoch. Wilson visited Murdoch three or
four times in the first six months after
Murdoch relaunched the Sun. Blair is just
following in his footsteps by going to
Hayman Island. The question is; does he have
any real alternative? And if he wins the next
election, will there be any other way in which
he can tame the tiger?

In Norway, Labour governments have
created a system of press subsidies to preserve
diversity in the press, a policy which has
allowed their own Labour newspapers to
survive. So have the Social Democrats in
Sweden.

In Australia, the Labor Party learnt the hard
way that it needed 10 win and retain the
support of Rupert Murdoch. The former prime
minister, Bob Hawke, was accused of
abandoning cross-media ownership rules to
win Murdoch’s support. The present Paul
Keating seems to share the same approach. in
the boat over to Hayman Island for the
Newscorp conference, he told Tony Blair and
his press officer, Alastair Campbell, that:
“Newspapers and politicians both overestimate
the importance of editorial support, but you
should not underestimate the effect of
newspaper hostility. It is very hard to win with
an entire mass media loaded against you."

A third approach would be through
electoral Jaw. The way that the tabloids behave

in elections is legal only because of a clause in
the Representation of the People Act which
exempts regularly published newspapers from
the general rule that no one can spend money
campaigning for or against a candidate unless
they have the permission of their agent and
their costs are declared on the agent's return.

This exemption does not apply to broad-
casting and it would not apply to a newspaper
published specifically for an election.

In Quebec, whose election law is based on
our own, they apply the law more strictly.
Newspapers are only free to attack candidates
or parties if they do it in their comment
column and their comment column remains
the samne size and in the same position as
before the election. Much of what appears in
the British tabloids would be ruled to be
election expenditure in Quebec.

Bur the simplest way of dealing with this
problem is through another aspect of election
rules, the party election broadeast. This is
already a legal requirement for broadcasters
and it makes prima facie common sense to
extend the principle to the press, obliging
them to carry party election advertisements,
paid for from public funds, during elections.
This would give parties a chance 1o respond to
the wabloids’ election coverage and might even
deter some of their wilder flights of fancy,
ensuring that the readers of all newspapers
will be exposed to some degree to the same
objective facts during the campaign.

# Martin Linton works for The Guardian. The seventh
annual Guardian Lectare will be published under the title
‘Was it the Sun wot won it?’ in the New Year. [t will be
available from Nuffield College, Oxford OX1 INE

Here Today. ..

THE CLOSURE of Teday provides an ironic
comment on the ten years of the Great
Newspaper revolution.

On January 25 1986 Rupert Murdoch
gave the world of newspaper publishing the
biggest shock in its 270-year history. In one
go, without warning, he moved his four
national titles - same as now, without Today
- from their editorial and production
centres around Fleet Street to the new
purpose-built print factory at Wapping.

Today was launched in March 1986.This
was the paper that was going to prove that
cheaply-produced colour publication, with
low staffing and no unions, was the future.
Pundits predicted a flowering of titles: there
would be dozens of nationals, catering for a
diverse range of politics and taste.

A ‘golden era’ was predicted, but what
happened? Five thousand printers from the
NGA and SOGAT were sacked when Rupert
Murdoch in secret negotiations with the
leaders of the electricians’ union, the
EETPU, recruited a strikebreaking
workforce for Wapping. News International
paid journalists handsomely to go to
Wapping; a £2,000 lump sum at the start,
and another £2,000 a year rise three months
later - together making a 20 per cent
increase for
many of them.
But many
journalists
refused the
bribe — more
than 100 in
all, the
‘Wapping
Refuseniks’,

A handful

(M et ol g Mead ol coers The Sum,
Pornn AT Tl Sham by Y the

Perceptive or what?
How print unjons saw
Murdoch’s gameplan

Independent,
London Daily
News, Daily
Post, Sunday
Correspondent, News on Sunday. The
Independent alone is still going, and it was
largely the talent of the Wapping refuseniks
that gave the paper its flivour and early
success. But some people predict it won't be
around for long.

And if the paper dies, who will be the
real killer? Who started the price war, using
his enormous resources to finance losses
that others cannot bear? Who else but
Rupert Murdoch?

The first part of the Wapping ‘dream’ has
meant big money for some — the stars and
the executives — but for most on national
newspapers salaries have fallen in real terms.
And a more diverse media? Dream on.



BROADCASTING BILL

Up for grabs

UNSEEMLY haste is driving the
Parliamentary timetable for the govern-
ment's Broadcasting Bill. Published on
Friday December 15 just before the
Parliamentary recess, the second reading
will be 16 January 1996. By the time you
read this, and before we have any real
opportunity to brief and lobby MPs on the
issues which concern us about the Bill, that
date will be passed.

One reason given for this all this bustle is
that the Bill might disappear if there's a snap
general election. Well, we shouldn’t weep if
that was to be its fate. This is the first piece
of media legislation since the flawed 1990
Broadcasting Act, and it continues the
process of dismantling the regulated system
of public service broadcasting and replacing
it with a commercial free-for-all. Indeed it
massively accelerates the process.

Take the proposal 1o abolish the two
licence limit for ITV companies, and
establish a new ceiling of 15 per cent onTV
audience, With such a generous ceiling the
whole of the ITV sector could

Granville Williams analyses the
Broadcasting Bill

cleared for this country to take the lead in
the global communications revolution”.
Only the Daily Mirror Comment, ‘Sending
TV down the tube’ (16/12/95) disrmnissed
the proposals as ‘blinkered and irrelevant’
pointing out the threat from Rupert
Murdaoch. It argued that people watch
television to see good programmes but “he
has bought up most major sporting events,
bought up first showings of new films and
has now bought 3,000 Coronation Street
shows from Granada...It is pay TV that could
drive the digital age. But unregulated and
unlicensed Sky will control it”,

Whilst the Mirror and Murdoch's News
International are barred from moving into
ITV because they both exceed the 20 per
cent threshold of total national newspaper
circulation Murdoch is the real beneficiary

of these proposals because the

be consolidated into just three Fear of government has backtracked
groups. Carlton, which has the Murdoch i from plans to impose of 10
London weekday and Central urdoch 1s not per cent limit on toral share of
franchises, would find it just rooted In the media cake. It leaves both
about possible to take on MAI, .. groups free to expand their
which has the Anglian and SUPCI'SUHOH cable and satellite interests, but

Meridian TV licences. And the

news sent the share prices of the smaller ITTV
companies — Grampian, Scottish and HTV -
soaring, as they become ripe for take-over.
Robert Maclennan, LibDem Heritage
spokesman is right: "It will further
undermine the regional voice of indepen-
dent TV and impose a distant, homogenised
uniformity”.

The other elements in the Bill include
greater cross-ownership between newspaper
groups, TV companies and radio, and
abolition of the rule preventing 1TV
companies, radio and local newspapers
owning cable services in areas of geograph-
ical overlap. The result will be the growth of
bigger mixed media companies, which the
GOVErnment wants to encourage — ‘national
champions’ - to take on the big interna-
tional media companies.

The media industry’s response 1o the Bill
was positive. The Daily Mail editorial,
{16/12/95) 'Into a new age’ was ecstatic.
The Bill "gives television companies and
newspaper publishers a new freedom to
invest and expand. In future there will be
greater cross-ownership, The way has been

in this particularly race can
Mirror Group's Live TV and other fledgling
interests in new media stand a chance?

As Sky plans to offer digital satellite
within a year, and up to 200 channels,
enough 1o plaster sports, children’s
programmes, films, drama, US sitcoms and
pay-per-view boxing programmes across
the screen 24 hours a day.

And it will be both an operator and
provider for a significant share of total
digital terrestrial TV services.

We're accused sometimes of "demon-
ising" Murdoch. Well, our fears of Murdoch
aren't rooted in silly superstition but on the
solid financial prediction that in 2005,
unless something is done to limit his media
interests, he will have colossal power and
dominate the UK media.

This Bill avoids, for expedient political
reasons, tackling Murdoch. It throws some
comforting tithits to feed indigenous UK
media minnows, but concerns abour the
role of media in a democratic society only
feature as platitudes. The Bill is a potent
boost to vested media power and it has o
be challenged even at this late stage.

The very, very sad thing
about it is that the BBC
haven'’t lost any of the things
they have lost - football,
cricket, boxing, golf -
because of criticism of their
competence or performance.

They have lost them
because they have been
massively outbid by either
Sky or ITV.

Sky can put up their
subscriptions at will. ITV can
presumably recoup the
money they’re putting out for
Formula 1 by putting up the
rates for commercials.

The BBC is limited to the
licence fee, and the moment
anybody talks of putting up
the licence fee thereis a
national outcry.

The BBC is literally
bleeding to death in the
sports area.

My heart goes out to them
because they are extremely
decent, extremely hard-
working, massively capable,
enormously experienced
people to whom sport
matters.

They’re fighting with both
hands tied behind their back
because they haven’t got the
money, and nobody’s got the
guts to see they get it.

Murray Walker, motor
racing commentator,
after ITV snatched the
rights to broadcast
Formula 1 from the BBC
for a rumoured £60
million.

Who owns knowledge? Policy

Towards an Information Bill of Rights and
Responsibilities
Eds. C M Firestone and J R Schement, Aspen
Institute, Washington DC 1995
THE INTERNET may be buzzing with facts
and opinions for all those who can afford
access to the information superhighway, but
how are you 1o know if they are accurate,
let alone fair?

As governments, corporations, and
private individuals build up databanks about
everyone they come into contact with, who
is supervising the use of that information?

And who owns the knowledge and ideas
developed by creative writers, academic
researchers and journalists, especially when
they become accessible to millions of others
who can extract and change original
material at a keyswroke?

These are some of the problems
addressed by this timely volume of essays
which focus on a draft bill of rights and
responsibilities for ‘the information society’
devised at an Aspen Institute Conference in
Colorado back in 1993.

This is no insular study concerned with
just the USA. It has a relevance everywhere,
and should be required reading for those
who want a Labour Government to mirror
Bill Clinton's enthusiasm for cabling
everyone up. Fibre optics may encourage
‘inter-activity’, but they do have blind spots
and may not enhance democracy as much
as fondly imagine.

There is an

CENSORED —The News That Didn’t Make
the News and Why
Catl Jensen and Project Censored, Four Walls Eight
Windows £10.99. Available in the UK through
Turnaround Distribution 0171-609 7836.
IT'S A POPULAR game among radical hacks
to nominate the biggest stories that don't
get into print.

In the USA, a society in which all kinds
ol dreams are acted out for real, there has
been since 1976 an organisation which
makes a business out of this: Project
Censored, a group of journalists, academics
and campaigners which each year picks the
Top 15 Censored Stories and puts them in a
yearbook.

The stories are drawn from the alterna-
tive press. They are catalogued in order,
though whether the criterion is the degree
of censorship or the importance of the issue
is not spelt out.

Studies in the USA reveal that over the
last 25 years, concern about privacy issues
has shot up from 34 per cent of those
surveyed in 1970 to 83 per cent in 1993, As
the new communications technologies have
expanded, so too has hostility and suspicion
towards it. The most wary were the
economically deprived or socially vulner-
able, but they have now been joined by the
highest-paid and best qualified members of
US society. And the sceptics come from both
ends of the political spectrum. A large
swathe of middle America remains fairly
unconcerned about the risks of Big Brother,
but awareness is growing about the power
held by those who control the technology,
and own the information.

The draft Bill of Rights and
Responsibilities attempts to define issues of
control and access, and offers thoughtful
challenges to some of the myths that have
begun to be manufactures around the
notion of ‘the information society’.

The value of this philosophical approach
to what is a deeply political issue lies in the
questions it asks rather than any conclusions
that might be inferred. We are left 1o ponder
whether auempting to regulate a fast-
changing technology is an appropriate way
to counter abuse of its power. Perhaps
instead we should be seeking ways to
strengthen and codify citizens’ rights with
the backing of penalties under law.

Mike Jempson

alternative

Top Censored Story of 1994 was the
suppression of official studies showing that
240,540 American workers were exposed 1o
such hazardous materials as asbestos, silica
and uranium at work. It seems that only
71,180 of them have been informed of the
hazard to their lives, leaving 169,270 in the
dark.

Number 25 is mad cow disease
spreading from the UK to the US.

You can smile at this trainspotter
approach 1o censorship, but the fact is that
there is no such body or book in the UK
and we could do with one. You have 1o ask:
what would happen to such stories here?
The answer is probably, much the same as in
the US: they appear in radical alternative
publications and sometimes in BBC2 or
Channel 4 documentaries or the liberal
broadsheets.

Tim Gopsill

for the
press

JAMES CURRAN has written a sharply
focused discussion paper for the [PPR Media
and Communication project (that's the one
which News International and Pearson,
amongst others, have chipped in hefty
contributions for). Palicy For The Press is a
cogent critique of the present drift in UK
media policy, with some practical proposals
for reform.

“Checks on the exercise of proprietorial
power in large press groups need to be
introduced through the devolution and
spreading of editorial authority,” he argues.
This would foster internal pluralism within
large press groups and encourage different
newspapers within the same group to adopt
different editorial positions.

“The governmemt’s proposals for partial
liberalisation of the rules in relation to
cross-ownership should be opposed” and
“concerted European legislation...offers a
way of achieving equitable consistency in
the application of monopoly rules”.

A Media Enterprise Board (MEB) should
be set up “to facilitate the launch of new
publications, and to help resource-poor
groups to enter the market who are
currently excluded”.

Legal reform requires a reconstituted
Press Complaints Commrmnission , “so that it
no longer has rubber teeth”. Its authority
will have to be underwritten by statute if
publishers will not agree 1o binding self-
regulation (as in Sweden) and a reformed
PCC should be more genuinely representa-
tive, with more money to do its job
property. It should be more concerned with
education, training and research, publish an
annual audit of the press, and promote
professional dialogue within the press
industry. Also the autonomy of journalists
should be strengthened, with the Code of
Conduct drawn up through negotiations
between the National union of Journalists
and employers’ organisations and all
journalists “should have a conscience clause
inserted into their contracts, which enables
them to act in 2 way that transgresses this
code of conduct, with legal protection for
unfair dismissal”.

The paper costs £4,95 and is available
from [PPR, 30-32 Southarnpton Row,
London WC2E 7RA.TEL 0171 379 9400



NEW EDITION

OF BRITAIN’S MEDIA

THE SECOND edition of Britain's Media:

How They Are Related will be out in March,

Enlarged, with new material which takes

the analysis up to Decemnber 1995, it’s an

essential book for anyone wanting to read

an alternative analysis to the powerful

corporate lobby for lifting cross-media

ownership restrictions. The book costs

£6.99 (£7.50 inc P&P) ISBN 1 898240 04

3. Put your orders in now.

NEW NORTH WEST

MEDIA GUIDE

REACHING OUT is a new media guide

produced with full listings for the North

‘West and national media, and lots of other
useful

plus
practical
tips on
using the
media to
promote
your
organisa-
tion’s
work and
activities.
The
booklet costs
£3.50 inc P&P and is available from CPBF
Notrth, Kirklees Media Centre, 7
Northumberland Street, Huddersfield
HD1 1RLTel 01484 454184
We've also got some copies of the
media guide produced last year for
Yorkshire and Humberside at the same
price. Orders to the same address.

SECRECY UNDER

SCRUTINY

The CPBF has joined forces with Charter
88 and the Democratic Left in the south
west 1o promote the need for freedom of
information legislation, one of the key
issues on the agenda for the CPBF Media
Manifesto.

CPBF National Council member Mike
jempson will be joined on the platform by
Bristol University politics lecturer Donald
Shell for a joint meeting on ‘The Mysteries
of British Government’.

A banned TV docurnentary on the topic
will be screened during the meeting at the
Create Centre, Smeaton Road, near Bristol's
Cumberland Basin at 7.30pm on Wednesday
31 January 1996.

It will be followed by a debate about the
role of the press and media in breaking
open the secrecy that surrounds so much of
the so-called democratic decision-making
process,

There has been an upsurge of interest in
the CPBF in the South West over recent
months, with meetings in Bristol and
Cheltenham about ownership and control of
the media, and worries about an apparent
weakening of Labour Party policy on the
issue.

FUND RAISING

GOOD AND BAD NEWS

WE'D LIKE to thank the CPBF member
{who requests anonymity) for the £500
donation to the fund raising appeal. Also

the Scottish TUC has just affiliated to the
CPBF. We're still a long way short of our
fund raising target of £25,000, and unfor-
tunately we heard just before Christmas
that a bid to the Rowntree Reform Trust
towards our work around the Media
Manifesto was unsuccessful. However, as
you will see from this issue of Free Press
we intend to press ahead with our plans
and have booked the TUC Centre for a
conference on Saturday, May 18, to launch
the Media Manifesto. Please help us to
raise the money for this.

MEMBERSHIP FORM — CAN YOU
HELP US GET NEW MEMBERS!?

OUR NEW membership form, designed by
Sally Bailey, is now printed. Some of you
will have received one with your individual
copy of Free Press, One practical way you
can help is 1o encourage individuals and
organisations to affiliate to the CPBF so if
you need extra copies of the form just
contact the Nationat Office.

HELP SHAPE

THE MEDIA MANIFESTO

THERE'S an Open Meeting to discuss the
topics and policy proposals for our 1996
Media Manifesto (see background article
on page 1 in this Free Press) in the
Conference Room, 8 Cynthia Street,
London N1 9JF on Monday 12 February at
7.00pm. We hope all interested organisa-
tions and individuals will come along to
suggest ideas.

FREE PRESS is edited for the National
Council by Granville Williams. We hope the
next issue will contain the text of the Media
Manifesto.

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership £12 ) Lessthan 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 500 to 1,000 £25
¢) Household (2 coples Free Press)  £20 h) 1,000 to 10,000 £45
d} Supporting membership £25  j) 10,000 to 50,000 £105
(Includes free CPBF publications)
50,000 to 100,000 £200
THE CAMPAIGN Y. £2590) .
includes 10 copies of Free Press) k} Over 100,000 £400
I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£ ...........oovvuvins FP30
FOR PRESS AND
AT e et T T ———
Address T . I ——————
BRO A DG AS TING TSRS
Pastgode e e e e e e s Tel

.........................................

Organisation (if applicable)

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Tel: 0171 278 4430

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9)F

Design and origination by Alan Slingsby 0171 281 2810 Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



