No.92, May-June 1996

 Press

T e e

AFTER THE FTiobs

GOLD

“A MEDIA ‘gold rush’ of broadcasting take-
over deals could start at the beginning of
Septernber when new cross-media
ownership rules come into effect,” writes
Raymond Snoddy in the Financial Times
(27 April 1996).

Well, not quite. We've already seen the
MAI/United Media defensive merger,
bringing the Labour Lord Hollick and
Conservative Lord Stevens into an unlikely
partnership, to prevent Carlion gobbling up
MATL This is even before the Broadcasting
Bill becomes law and lowers the barriers to
cross-sector control.

In this rush to stitch up huge areas of the
media in ever larger groups there are, of
course, the hunters and the prey. In this
respect we should ponder the problems at
the Financial Times which are directly
linked to the media merger frenzy soon to
be unleashed.

The Financial Times has always stood for

So much for diversity

and plurality in
media control

high journalistic standards. Non-partisan,
independent of proprietorial influence (its
editor, Richard Lambert, on the eve of the
1992 General Election recommended voting
Labour) it is a paper which covers world
events as scrupulously as those in the City
of London. Of course, all of this costs
money, and it has high staffing levels,
including a network of foreign correspon-
dents. At the same time it is facing competi-
tion from the Wall Street Journal and The
Economist (in which Pearson has a 50 per
cent stake).

RUSH

The paper’s circulation has risen from
252,895 in 1986 and stands at around
295,000 today; it makes money in the daily
quality broadsheet market, where its
competitors, with the exception of the
Telegraph, make losses. But Pearson Chief
Executive, Frank Barlow is clear about the
paper’s direction: “There are only three
ways for newspapers to go: they reduce
costs, increase revenues or close down.”

But in the merger mania it’s also the case
that Pearson, ranked seventh amongst
European media companies, is one of the
hunted. It is desperately seeking to slough
off its reputation as a solid but lack-lustre
performer in the profit league, rejuvenate its
top management and repel companies
surveying it for possible take-over.

And where does Labour stand on this
drive to create monster mergers? At the
second reading of the Broadcasting Bill,
Shadow Heritage Secretary, Jack
Cunningham, urged an increase in
the 20 per cent limit on national
newspaper circulation to 25 per cent.
This move would allow the Mirror
Group Newspapers to acquire
Scottish Television in which it has a
20 per cent stake. MGN also own two
of Scotland’s strongest newspaper
titles, the Daily Record and Sunday
Mail. 5o much for diversity and
plurality in media control!

Lewis Moonie, also on the
Shadow Heritage team, says: “Cross-
media ownership is a good thing. The whole
point is to ensure the creation of higger
companies that can compete abroad.” Such
sentiments are unlikely to bring comfort to
media workers. Takeovers are usually
followed by ‘downsizing’ and ‘restruc-
turing’, phenomena FT journalists will be
uncomfortably aware of when writing
about other areas of the economy.

And for readers, viewers and listeners
such policies strike at the very heart of
media diversity, and the range and quality
of our media.

under
threat

IN APRIL the Financial Times announced
a major cost-cutting plan, despite high
profits last year. Thirty jobs in London
have been axed.

A few months ago staff were asked 1o
participate in a management consultancy
exercise called Century Bold. “We were
told it was to improve the quality of the
paper, and was not a cost-cutting exercise,”
says Andrew Bolger, NUJ Father of the
Chapel. But it was part of a restructure
plan. As a direct result of being misled, the
NU] passed a unanimous motion of no
confidence in editor Richard Lambert.

Management argue that the FT is
running behind budget despite manage-
ment boasting to staff last year that the FT
was the most profitable daily broadsheet
in Britain. The union request for informa-
tion on how these budgets are forecast has
thus far been denied.

Parallels have been drawn from the new
FT chief executive's recent experience at
Westminster Press, where in eight months
520 journalists jobs were cut. Circulation
dropped. The union see the FT restructure
as an exercise to increase short term profits
to the detriment of long term quality.

ALRIGHT FOR SOME

FIVE directors of Pearson — owner of the
Financial Times, Westminster Press, and
Penguin and Longman books — have
shared a £1.68 million pay-outasa
reward for share price performance.
Chairman Lord Blakenham's salary and
bonus package increased by 65 per cent to
£750,000, Managing Director Frank
Barlow’s remuneration was up 59 per cent
to £783,000. Mark Burrell, development
director, also picked up a 59 per cent hike
to reach £529,000, Finance Director
James Joll got a 53 per cent rise and
trousered £554,000. Lagging behind was
deputy managing director David Velt,
whose package was up a mere 22 per cent
at £621,000.



SPOTLIGHT ON THE MAIL

THE first edition of the Daily Mail, printed
on three new rotary presses, appeared on
Monday 4 May 1896.The paper’s owner,
Alfred Harmsworth, later Lord Northcliffe,
hoped for sales of 150,000, but the printing
machines could not meet the demand,
which totalled 397,215 copies. “We've
struck a gold mine,” Harmsworth exultantly
told his editor, Kennedy Jones.

The paper was produced using the latest
technology — linotype setting — which
speeded up newspaper production. But its
success was due to its price — a halfpenny -
and the ‘new journalism’ which shaped the
paper’s contents, setting it sharply apart from
other newspapers of the day. The first edition
told of war in Bulawayo, assassinaton in
Persia, atrocities in Cuba, murder in Reading.
There was a serial, a page headed ‘The Daily
Magazine' which was a practical auempt to
provide something more than the mere
news of the day’, and an even greater
novelty, a section called ‘Women's Realm’.
Out went the long speeches from Parliament
which filled the columns of other papers,
and in its place, new specially trained sub-
editors ensured that Harmsworth's order 1o

Flirting
with
fascism

“HURRAH for the Blackshirts,” Lord
Rothermere wrote on the Daily Mail's
leader page on 15 Fanuary 1934.

His enthusjasm for the British Union
of Fascists in the mid-thirties also
spread to an endorsement for Nazi
Germany. In January 1933, when Hitler
became Chancellor, he enthused, “This
will prove to be one of the most
historic days, if not the most historic
day, in the latter day history of Enrope.”

Six months later, he urged British
young men and women to study the
progress of the Nazis, dismissed atroci-
ties as a few isolated acts of violence,
and alleged that Germany had been
‘rapidly falling under the control of its
alien elements.

As late as the 1960s, the memory of
the Mail’s flirtation with fascism was
held to be an important factor which
discouraged the more liberal readers of
the News Chronicle from switching to the
Mail after the merger.

‘'WE'VE
A GOLD

100 years of
the Daily Mail

‘explain, simplify, clarify’ was carried out.
The trade journal of the day, Newspaper
Owner and Manager cornmented, “There is
no doubt that the Daily Mail has discovered
a new reading public.”

One hundred years later, under Lord

ENCLUSIVE:

STRUCK

MINE

Rothermere, a tax exile and the tenth richest
person in the UK with wealth estimated at
£1.2 billion, the Daily Mail has easily won
the circulation war with its mid-market
tabloid rival, the Daily Express. It is in the
forefront of the lobby to dump cross-media
ownership restrictions, and has adopted an
aggressive stance on Europe, dramatically
shifting from support for John Major since
the 1992 general election.

We profile here the different aspects of
the Daily Mail and General Trust over its
100 year
history.

SPOTLIGHY ON THE MAIL

Rothermere
on dogs

and editors

THIS is an extract from BBC Radio Four's
Desert Island Discs, 14 April 1996, in which
Lord Rothermere, owner of Associated
Newspapers, is interviewed by Sue Lawley.
Sue Lawley: You live abroad for the most part;
you have houses in Paris and New York. How
closely do you keep in touch with your
newspapers? How often do you ring up
London?

Lord Rothermere: Every day.

SL: Do you ring up and say, “That was a good
edition today.” Or do you say, “Look, 1 really
do not think you should be running these
sorts of stories”?

LR: Well, a newspaper company is a very big
operation. There's more to it than just the
editorial. You have a2 whole massive operation
here.You have a very big company with
policies, with finance.

SL: Of course, that is like every other business.
‘What is interesting about the newspaper
business is how much say the owner has, or
cares to have, in the editorial policy of a
newspaper.

LR: What I have, the way I handle this partic-
ular thing, is that I insist on very high
standards of journalism — being on the ball,
getting the scoops, not falling behind other
newspapers. All of those sorts of things.

SL: But you have agreed before on the politics
presumably. You would be very surprised if
onie of your newspapers suddenly started to
back the Labour Party, wouldn't you?

LR: Not in the least. That is always a possi-
bility.

SL: Do you think you might be backing Tony
Blair for the next election?

LR: [ think that some of my newspapers might
be sympathetic to Tony and others will be
sympathetic to John Major. One of the things
that my newspapers insist on is that the
editorial politics are those of the readers.

SL: So to be absolutely clear about this, it is
possible that, at the next General Election,
your newspapers may decide to back Tony
Blair and the Labour Party?

LR: When [ appoint an editor, I appoint only
people who [ believe to be of great talent, and
people of great talent have their own opinions.
They like working for me because I let them
have their own opinions.

SL: But you are going to discuss the politics of
the newspapers with them, particularly at an
election. You have had lunch with Tony Blair
and so have they.

LR: Oh, of course, if you are the person who
decides on their salaries, they will naturally
ask your opinion. Even my dog does that!

SL: Well, I am asking your opinion. Do you
think your newspapers should back Tony Blair
at the next election?

LR: I have a suspicion that some of them
might.

DAILY MAIL AND GENERAL TRUST

Turnover by sector, per cent of total, 1995

Euromoney 13.3%

Other activities 0.8%  Other media 5.8%

WHAT THEY DO

National Newspapers
Publish: Daily Mail, Mail on Sunday, You Magazine, Evening Standard

Provincial Newspapers

Second largest publisher of provincial newspapers, including Nottingham Evening Post
Group, through Northeliffe

Other media

Own 70.3 per cent of Euromoney plus magazines, exhibitions, cable and TV
preduction companies including Channel One in London, People Bank (Internet
recruitment)

Associates

Various stakes including (%)

‘Bristol EveningNews 74

CWRGrowpfradic] 22

Source: Merrill Lynch

ITN deal has built-in safeguards

THE Daily Mail and General Trust purchase
of 20 per cent of ITN for £20.5m from
Carlton and Granada has some built-in
safeguards,

ITN made profits of £15.5m last year,
and its £57m contract to supply news to the  contract DMGT is safeguarded against the
ITN companies is up for renegotiation in irpact of loss by ‘appropriate arrange-
1998. ments’ for compensation - from Carlton

The Broadcasting Bill now going and Granada — presumably that means
through Parliament proposes that all ITV paying less than the £20.5m if the contract
companies will have to take their news from  is lost.

one supplier. BSkyB is expecied to approach
the ITC for nomination once the Bill is
passed, and is likely to tender a much lower
bid to supply the ITV news service,

IF1TV don't hold on to the ITV news



BEESE  mE e et TR R E L WGE S Sy Vs e e P ATEO RN e L LS

NEWSPAPER AND MAGAZINE DISTRIBUTION

BY JONATHAN LoGaN

CHANGES over the last 10 years in national
newspaper and magazine distribution have not
helped to promote a diverse press.

The freeing up of markets is leading to a
situation where large circulation titles emerge
stronger and better able to compete at the
expense of a myriad number of smaller circu-
lation publications that face an uncertain
future,

Prior to 1986 most national newspaper and
magazine distribution was carried out by
dedicated railway trains.

The fact that these trains were scheduled

The strong get stronger,
the small go to the wall

meant editors had to keep to strict
deadlines in order to ensure the publi-
cation didn’t miss the train. News
International’s (NI) move to Wapping
and its subsequent dispute with the
trade unions rapidly changed the way
in which newspapers were distributed.

In order to avoid more widespread
union opposition, particularly from
the railway unions, NI hired TNT
Express to transport their publications
by road.

The switch found favour with
editors, who found more flexibility

Johnsons 7.4%

Independent 33.2%

John Menzies 19.1%

MARKET SHARE OF
NATIONAL NEWSPAPERS
IN ENGLAND AND WALES
1988 70 1992

W H Smith 30.9%

Source:Table 4.11, On the Supply
of National Newspapers, Cm

with deadlines by being able to alter
lorry departure times and by managers who
found the road costs to be cheaper than rail.

By the middle of 1987 Mirror Group
Newspapers (MGN) had also swapped from
rail to road, and the effect of just rtwo national
publishers withdrawing from rail to road
meant British Rail’s newspaper trains were no
longer viable,

By the end of 1988 all of the national
publishers had moved from rail to road with
just two companies, TNT Express and Exel
Logistics, carrying 90 per cent of all the
national newspapers.

In 1987 Nl issued 90 day termination of
contracts to all existing wholesalers and drew

FREE PRESS editor, Granville Williams, lives
in Upton, a former mining village in West
Yorkshire, a region hard hit by the massive
economic dislocation following the pit
closures.

The nearest towns — Pontefract,
Doncaster or Wakefield ~ are easy to get to
by car, but for people dependent on public
transport the local newsagent, doubling as
the Post Office and much more, is a vital
local resource.

This is part of a letter sent out recently
by the couple who run it:

up 180 distribution areas in England (but
outside London) and interested parties were
invited to tender for exclusive distribution
rights for NI titles.

Not to be outdone, MGN, Express, Mail
and other publishers copies this idea, but
re-drew their own boundaries.

This means the retailer has no choice of
supplier and 60 per cent of retailers have to
deal with more than one supplier to receive
the full range of national newspaper titles.

NI, when giving evidence to the MMC
report on newspaper distribution as to why
they had implemented these changes,
reasoned: It was to maximise the
profitability of each title and 1o

Surridge Dawson 9.4% 2422, MMC, 1993
ESTIMATED MARKET Independent 27.1% Ll Mancies 20,62
SHARE — NEWSPAPERS
AND MAGAZINES, ALL UK

Source:The Publishing Management
consultancy

Johnsons 7.4%

Surridge Dawson 11,8%

W H Smith 33%

sustain a healthy independent
wholesale section to prevent the four
large wholesalers gaining a
monopoly position,

This has clearly not worked with
this oligopolistic structure having been
consolidated over the last three years
in spite of an increase in retail outlets
selling newspapers and with the
number of independent wholesalers
falling from 73 to less than 40 over
this peried.

As a result of the MMC report a
voluntary code of practice was

“For several months we have experi-
enced shortages in our standard order from
our wholesalers for The Guardian. The
solution to maintain a satisfactory service
entailed scouring the district to top up
supplies to ensure we could complete
deliveries to our customers.

“To obtain supplies on the last occasion
meant a journey to Pontefract to meet our
requirements, The majority of traditional
newsagents that are prepared to open early
and undertake a delivery service are facing
this problem.

“On the other side of the Retail News,
supermarkets etc. are ensured supplies and
no doubt will have more wastage than
traditional newsagents, Yet it does seem to
be very unfair that established Guardian
readers are being penalised at the expense
of casual sales through these other channels.

“John Menzies plc, our wholesaler, do
not appear to be unduly concerned about
our predicament.

“We shall endeavour to maintain a
delivery service for The Guardian provided
we are supplied with sufficient copies.”

adopted lifting any restrictions on who could
sell newspapers and magazines.

The result is that 7,500 extra outlets now
sell newspapers and magazines — mainly
supermarkets and petrol stations.

These outlets will only stock the most
popular titles and don’t have ordering or
home delivery services.

Wholesalers are now concentrating on
supplying big corporaie customers at the
expense of local retail newsagents who
complain of being unable to obtain leading
titles and of late deliveries.

This has led some to write to customers
explaining they cannot always guarantee the
home delivery of national newspapers because
of a lack of or late supply. This leads to the loss
of core business for newsagents which is
making many unviable,

‘W H Smenzies’
and Press Freedom

“ALL MAGAZINES are distributed — but
some magazines are distributed more than
others.”

This ironic parody of the lines in George
Orwell’s 1984 was the title of a chapter in
the excellent little booklet Where is the
Other News? published by the Minority
Press Group in 1980,

As the authors pointed out, years of
struggle have established the right to print
and publish, unimpeded, dissenting
opinion and radical ideas, but debates on
the freedom of the press have never
seriously included the problem of distribu-
tion and access 10 information.

Events in 1996 have reminded us that
the problems identified in 1980 in Where is
the Other News? have multiplied with a
vengeance. The industry, then and now,
concentrates on ‘producing commodities’,
‘shifting tonnage’ and selling bulk lines’.

In January W H Smith, the retail giant
which sells around 40 per cent of the news-
stand magazines in the
UK, announced that
they intended to

Actions by the retail

on small margins. The Periodical Publishers
Association fears that the reduced range
could kill off some low-volume titles which
rely on impulse buying for their survival,
and Peter Hain, chair of Tribune publica-
tion, fears that the paper will lose out on
casual sales after articles from Tribune are
reported in broadsheet newspapers.

But there is a broader point about media
policy. In many European countries such
moves by W H Smith and John Menzies
would be illegal: commercial viability is no
justification for refusing to stock a
magazine. The right of display would be a
modest but important reform for freedom
of expression and diversity. Let's hope
Labour's National Heritage team think so
too.

Media policy on distribution and access
to information also needs to look to the
future and the emerging new technologies
of the digital age. As new networks are
developed by cable, satellite, telecoms and
terrestrial operators the
issue of ‘set-top boxes’
that unscramble the

withdraw some 350 . o digital signals and
low-circuladon and gl(lIltS strike at the heart control access to the
et of choie,diversiy and the 452 e v
ovTIS A frdom of thepress owe it
;;a!:)g; of religious, and threaten smaller w H Smenzies, global
ol .y.a.nr:'l other media corporations
specxal.nst interest circulation magazines which develop their
magazines. own systems, and

“We're a commer-
cial organisation,” a W H Smith
spokesperson said, “If one magazine is not
doing so well, we'll give the space to one
that does.”

The background for this action by W H
Smith was an interim profits slump from
£45.2m to £17.3m.

In February John Menzies announced a
phased reduction of up to 40 per cent of
the titles from their display shelves. They are
planning to reduce “the long tail of
specialist magazines” and give more space
to best-selling titles.

These actions by the retail giants strike at
the very heart of choice, diversity and the
freedom of the press, and pose a real threat
to smaller circulation magazines operating

exclude competitors

from access, shaping this issue.

Governments have to ensure that
different parts of the system interconnect,
and that a regulatory framework guarantees
access for universal services. If this gateway
is open only to commercially driven
systems who are also the ‘gatekeepers’ we
will reproduce in the electronic media the
systems of dominance in distribution and
retail which have developed in print. The
result would be dominance not diversity;
control not choice. Of course such a policy
position will not be popular with the
Bertelsmanns, BSkyBs and Timne-Warners
but governments should give citizens
priority over the media moguls in deciding
access to the information superhighway.



MEDIA MONITOR

China

syndrome

IN CHINA, draconian state censorship laws
are forcing journalists to work in fear for
their lives and are creating outrage among
human rights organisations.

British Amnesty's Journalists Network is
calling for the release of imprisoned
journalist Gao Yu, sentenced to six years'
imprisonment in 1994 for contravening the
sweeping Protection of State Secrets Law in
her reporis of reforms in the wage system
and a speech by Chinese leader Jiang Zimin.

This law, introduced in 1988, made
information about the economy, ‘social
development” and ‘political parties’ {the
Communist Party) a state secret. A 1990
amendment declared that not only the
information itself but also its possible
‘consequences’ could render it a state secret.

Under the Chinese constitution all
citizens are obliged to safeguard state secrets
and disclose all breaches, including private
conversation. Conviction can carry the death
penalty.

The former assistant foreign editor of the

official Beijing Daily, Qi Lin, was sentenced
to four years in April 1992 for “leaking state
secrets” about former party official and
Tiananmen Square activist Hu Jiwei — infor-
mation that was common knowledge
among intellectuals at the time.

In March 1994 Chinese national Xi Yang,
a reporter for the Hong Kong paper Ming
Pao, was sentenced to 12 years for passing
on financial information that Amnesty
sources say was already public in Hong
Kong.

Chinese ‘whistleblowers’ Bai Weiji and
his wife Zhou Lei were sentenced to ten and
six years respectively for passing on ‘state
secrets’ to the Beijing correspondent for the
Washington Post. These were internal party
documents such as economic reports,
foreign policy analyses and speeches
available to many party members which
reach a much wider audience in China.

For details of how to protest to the
Chinese authorities, contact British Amnesty
on 0171 814 6200.

Europe in mad media row

BRITISH reporters in Brussels provide much
of the European Union news for UK
audiences, and the hostility by sections of
the British tabloid press is now at a new
level of intensity.

BSE, European Monetary Union, Euro-
sceptic Tory MPs, and judgements by the
European Court of Hurnan Rights fuel the
increasing Furo-hostility in the tabloids and
some of the broadsheets.

Do you STILL believe all you read in the
Newspapers? published by the European
Commission in September 1995 is worth
reading as an antidote to mad Europe media
reporting.

“Euro mythology has become part of the
European diet of Britain today. Self-delusion
governs much public discussion and for
those who believe the headlines in the

tabloid press, tales of bent bananas, wide-
spread fraud, corruption and the politics of
the gravy train have come to dominate the
national scene,” writes Geoffrey Martin,
Head of the European Commission in the
UK.

The booklet contains 45 ‘stories’ divided
into categories ‘unirue’, ‘muddles’, 'EU or
UK, and "True Myths’. The booklet points
out it is impossible to say why and how a
particular myth arose.

For example, one old myth relates to the
standardisation of Christmas trees. This had
nothing to do with the European Union,
but was a recommendation from the
growers’ own asscciation!

M Copies of the booklet can be obtained
from the EC London office = 0171 973
1992,

Protection of
sources victory

THE RIGHT of journalists to protect
the identity of their sources has won
powerful backing from the European
Court of Human Rights. It was the
culmination of a six year legal fight
by NU]J hero Bill Goodwin, who
defied the courts to protect a source.

The union backed him all the way,
and in a lJandmark decision, the court
upheld his appeal against the British
government over the £5000 fine
imposed on him by a British High
Court judge in 1990.

Bill Goodwin, then a reporter on
Morgan Grampian’s The Engineer,
refused to comply with the order to
identify the source who gave him
information about a computer
software company, Tetra Ltd. The
Company prevented publication of
the story by obtaining an injunction.

Morgan Grampian — now called
Miller Freeman — gave backing to his
stand, but a year later sacked him in a
wave of redundancies.

Welcoming the decision of the
Strasbourg-based court, Deputy
Secretary Jake Ecclestone said: “Bill’s
courage and integrity have been
brilliantly vindicated. Once again,
British judges have been exposed as
the true enemies of press freedom
and free speech.

“Our judiciary has a long and
tawdry record in cases affecting
journalism in Great Britain, and this
is merely the latest in a line of humil-
iating defeats by the Buropean Court
of Human Rights.

“This historic decision in favour of
a journalist’s right to protect his or
her sources means that press freedom
is a little more secure today that it
was yesterday. Journalists can go
about their work with greater confi-
dence and security, thanks to Bill.

“It also means that Section 10 of
the Contempt of Court Act will have
to be re-written — something the NUJ
has long advocated.

“This judgement reinforces the
urgent need for the European
Convention of Human Rights to be
incorporated into British law. For
movre than 40 years British govern-
ments have declared their support for
the Buropean Convention, but have
consistently refused to give these
rights to British people.”

Beware of
the watchdog

BY BOB FRANELIN

INTHE run-up to the next general election,
Michael Heseltine is spending £600,000 to
finance a media monitoring exercise
designed to alert Ministers to adverse press
reporis about the government in regional
and local papers.

Ten press officers, working in the regional
offices of the Central Office of Information
(COM) and responsible directly to the Cabinet
Office, will analyse all stories critical of
government policy and activity and file
monthly reports. According to a report in the
Guardian, “Ministers will then be alerted to
visit the areas concerned to put over the
government's case” (18.4.96). It seems clear
that the government intends to orchestrate a
substantive news management exercise in the
regional press prior to the election; and with
the entire project financed by public money.

This media monitoring exercise
highlights at least two difficulties with the
Government Information Service (GIS).

First, it illustrates how easily and readily
governments can subvert the neutrality of
civil servants and involve them in party
activities. Official guidelines are uncertain
and there are genuine difficulties in
defining the increasingly elusive boundary
between a Minister's legitimate request for
information and the wholly illegitimate
attemnpt 1o involve civil servants in activities
which will bring party advantage. An
official handbhook offering guidance to GIS
officers states that it is impossible to treat
party politics and the work of the informa-
tion division of a Whitehall department as if
they were chalk and cheese. They are
inextricably mingled and not least in the
minds of Ministers’. In some instances

timing and context are crucial to defining
the boundary. But asking for information
concerning the nature of press reports about
government in the run-up to an election
seems 10 cross the divide and involve
publicly paid civil servants in an essentially
partisan activity. There is a precedent here:
Bernard Ingham, press secretary at No 10
and a non-partisan civil servant, allegedly
attended meetings of the election strategy
tearn within the Conservative ‘\party to help
design and plan the Party’s media campaign
for the 1987 General Election.

There is a second problem. Governing
parties appear to try to use their access to the
GIS to enhance their electoral opportunities.
This is certainly one conclusion 1o be drawn
from the consistent pattern of increased
government expenditure on the COI in the
year prior to an election, or in the election
year itself, for every general election since
1964 without regard ro which party is in
office. Increases are evident and significant
in the election years 1969, 1970, 1983,
1987 and for the years preceding elections,
1969, 1973, 1978 and 1986. In the case of
the 1992 election, the ‘blip’ in expenditure
occurred in 1990 (£183 millions compared
with £178 millions), but it must be remem-
bered that initially the election had been
anticipated for June or November 1990,

There is a final worry. Will the informa-
tion gathered by publicly funded civil
servants working in the COl regional offices,
be passed directly to Michael Hesekine at the
Cabinet Office and, from there, find its way
into the Conservative Party's Media
Monitoring Unit headed by julian? It is only
possible to speculate. I'm not a gambling
man, but I know a safe bet when [ see one!

W H Smith and ‘adult’ mags

The solution is simple. Put the sex
magazines in the sex shops. This is not
censorship. It is simply to remove material
that some people may find offensive to a
place where it would be impossible to
stumble upon by accident...W H Smith says
it has an obligation to balance “commercial
and moral obligations”. If this means an
uninterrupted diet of glossy magazines of
one type on the lower shelves and glossy
magazines of a disunctly different nature on
the top shelf, it is a short-sighted approach.
Without the margins, the mainstream
stagnates. Why not free up some space on
the top shelf for Top hats monthly, Racing
Pigeon Pictorial, and Tribune?

The Guardian, April 13,1996

BBC: Facing both ways

The BBC has two masters these days - its
licence-fee funded channels and BBC
Worldwide ... Imbued with 70 years of
public service ethos and protected by a
guaranteed income, the BBC is finding it
hard to play against huge and less princi-
pled international business companies and
awkward foreign regimes. It burnt its
fingers over its satellite news service into
China (Rupert Murdoch threw it off
because it antagonised Peking) — and then
came the Arabic fiasco.

The BBC had a 10-year deal worth at least
£150m with Orbit Communications for the
Rome-based satellite firm to beam Arabic
television into the Middle East but Orbit is
owned by a cousin of King Fahd of Saudi
Arabia. Riyadh fumed at the BBC's coverage
of Saudi dissident Mohammed al-Masari and
this month's Panorama on human rights in
Saudi Arabia, which was shown on Arabic
Television. BBC executives argued that it
would be craven not to transmit the
Panorama but Orbit thought otherwise and
pulled the plug on the deal last weekend.”

Richard Brooks
The Observer, April 28, 1996

ITC awards poor marks to ITV and Channel 4

THE Independent Television Commission
(ITC) Performance Reviews for 1995 on
ITV companies, Channel 4 and Teletext were
published in April.

As the mergers of the ITV companies
settle down, new strategies are being
adopted by them 1o meet the minimum
requirements of their licences.

The ITC directed particular criticism to
the increase in co-productions as part of

regional output and signalled it intends to
review policy and may come up with a
tighter interpretation of what constitutes a
regional programme.

Peak time documentary interest revealed a
“pre-occupation with the police and
emergency services. There was litde sign of
high quality in Police, Camera, Action! which
consisted largely of waffic police video
recordings with a linking commentary”,

Education, religion and arts were “often
in the margins, whilst the balance of the
schedule shifted towards entertainment-led
programmes”, However, the award for
chutzpah was the attempt (rejected by the
ITC) to classify The Great Sex Guide Abroad
as educationalt

C4 was rebuked for not producing
enough original material and for too many
repeats.



MEDIA MANIFESTO
The CPBF's Media Manifesto will be
available in draft form for the May 18
Conference. We then plan to consider any
final comments and launch the Manifesto in
June.

if you can help in any way 1o distribute
copies of the Manifesto and stimulaie
debate, please contact the National Office.

W H SMITH CONDEMNED

The NUJ Teesside Branch h_as condemned
moves by wholesaler W H Smith to reduce
the choice of papers and magazines in its
stores.

The Branch agreed to press the union
and MPs for laws to safeguard diversity in
the media. Branch Chair, Nic Mitchell, said:
“Many smaller-circulation papers will close
because of this. Media distribution is a
public service as well as a business and the
large distributors should have a duty to
enable people o find a paper they want.”

PUTTING YOU IN THE PICTURE
New, extensively revised and updated
edition,

Britain's Media: How They Are Related

Book £7.50 inc p&p

Special offer

Book and A2 full colour posier

on UK media ownership £8.0 inc pkp
save £1.50

Poster only £2.00 inc p&p

NEW FACES NEEDED

The National Council of the CPBF meets
monthly to discuss and shape the work of
the organisation.

We want to strengthen the National
Council by drawing in new members. If you

WATER WORKS PHOTO

EXHIBITION
CPBF North's office is in the Media Centre,

7 Northumberland Street, Huddersfield where there’s
curently an exhibition of black and white
photographs by Linda Whitwam, Water Works, which
doruments the water shortage which hit theYorkshire
region last year, and the subsequent tanker operation,
I¢s on undl 31st May, 9.00am-5.00pm and
admission is frec. Worth seeing.

are interested in standing for the National
Council, your nomination needs a supporter
and a seconder, from within the CPBF. There
are different categories in which you can
stand for the NC. Please contact the National
Office if you need advice or information,
However, it's important we receive all

nominations for the NC by 17 June so that
the Annual General Meeting can agree them.

CPBF ON THE INTERNET

We now have a web page and e-mail
address.

Web page: http://www.inin.co.uk.cpbf
e-mail:  cpbfinin.co.uk

AGM 22 JUNE, BECTU
111 Wardour Street, London
11.00am - 3.00pm

This year's AGM will deal with the usual
business - election of the new National
Council, report on the year’s work and
finances. But we are also at an important
point where we need to look again at the
CPBF’s policies and future strategy.

That's why we urge all members and
affiliated organisations to come along and
participate in the discussion.

If you haven't received a form o book
your place, contact the National Office on
0171 278 4430 to let us know you're
coming.

MEDIA ETHICS
PRIVACY, PUBLIC INTEREST
AND CENSORSHIP
20-21 September 1996
University of Leeds

Too often in public debate, media profes-
sionals, critics and academics tend to talk
past one another. The Cenrre for Business
and Professional Ethics is holding a confer-
ence at the University of Leeds to bring
these people together to discuss impartiality,
media bias, rights of privacy and the public
interest, journalistic integrity, censorship,
regulation and freedom of expression.

Speakers include Martin Bell (BBC Foreign
Correspondent), Tony Hall (Managing
Director, BBC News and Current Affairs},
Greg Philo (University of Glasgow, Mass
Media Unit), Lord Wakeham ({Chairman of
the Press Complaints Commission), and Peter
Preston (former Editor in Chief of the
Guardian and The Observer).

For more information contact Cornelia
Shirley 0113 233 3233.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £12  f) Less than 500 members £20
b) Unwaged £6 g 5000 1,000 £25
¢) Household (2 copies Free Press)  £20  h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25  {) 10,000 to 50,000 £105
(includes free CPBF publications)
) 50,000 to 100,000 £200
e) Institutions (eg libraries: £25
includes 10 coples of Free Press) k) Over 100,000 £400
|/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £ ..............c.ovii FP92
NI L ot ireeite i rinie i iieseansnsanssnsttranstavsstsussatasaerasasasrsana
f T R oo o OO OO0 O D O O A S0 O a0 S O OO0 M IO RO
Postcode .......covvvivesrvnnranns Wb cooooocanaonansooooasorormTTTTTOND oG ¢
Organisation (if applicable) . ... .. vuiiiei i e it

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby 0171 281 2810

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



