No.93, July-August 1996

e

~ Press

$Op Journdl of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

ROLE
FOR
CPBF’S
MEDIA

BY JONATHAN HARDY

THE CPBF Media Manifesto was launched in
the House of Commons on July 2. Designed
to stimulate widespread debate on the
future shape of media policy, it will be an
important document in the run-up to the
party conference season and the fast-
approaching general election.

The manifesto calls for a change in the
direction of media policy, and argues that a
handful of media corporations exercise
increasing control over what we see, hear
and read. The grip of big media companies
is having a dramatic impact both on the
waork of journalists and on the range, choice
and quality of our media.

As we become part of the so-called
“information society”, public interests are
being neglected as media policy is increas-
ingly shaped by the interests of powerful
media companies. Labour too has proposed
jettisoning the existing limits on cross-media
ownership, abandoning principles which
have shaped media policy for decades.

The Media Manifesto calls for policies
which encourage democratic accountability,
quality and choice in our media and which
reverse the concentration of media power

ELECTIO

MANIFE

21st
CENTURY
MEDiIA

Shaping the Democratic Vigjop

MEDTA MANIFESTQ

into fewer and fewer hands. Amongst the
recommendations are;
@ A new regulatory body (Media
Commission) to impose effective controls
on cross-media ownership across the mass
media
@ A guaranieed right to distribution and
display for all lawful publications
@ The creation of a Media Enterprise Board
to support the launch of new media
@ Establishment of a Media Consumers
Council to protect and enhance consumer
interests
@ Enhancement of public service obliga-
tions for all broadcasters
@ A new system of appointing BBC
governors combined with a radical overhaul
of the structures of accountability within
broadcasting

“The purpose of the Media Manifesto,”
said Free Press editor, Granville Williams, "is
to encourage debate and allow a wider
group of people to realise that there are real
options for reform in the media. Expansion
and conglomeration may make financial
sense for media companies, but for the
listener, viewer or reader bigger won't mean
better - in fact the reverse.”

Meanwhile,
back on the
benches. ..

BY TIM GoprsILL

THE CPBF launched its Media Manifesto
on an inauspicious day: Tuesday July 2 was
the Third Reading in the Commons of the
Broadcasting Bill, a measure that heralds
the media world the Campaign wants to
prevent.

Unsurprisingly the Bill went through,
with its provisions to allow all but the
two biggest press groups to take over ITV
companies; and, among other things, to
privatise the BBC's
transmitters,

More surpris-
ingly int the debate,
it was the Labour
Party front bench
that argued for the
greatest relaxation
of the restrictions
on cross-media
ownership. Labour
tabled an
amendment to scrap
the limit on
newspaper market share, above which a
group may not control a C3 franchise. The
government opposed it, sticking its 20 per
cent threshold — which would currently
bar the Murdoch and Mirror groups. The
Labour amendment went down by 302 to
132,

But fiercer opposition came in a Labour
back-bench revolt, in which 73 MPs —a
huge number in these New Labour days -
backed an amendment from Sunderland
MP Chris Mullin to lower the 20 per cent
threshold to 10 and prevent, effectively, all
the popular newspaper publishers from
muscling in on Channel 3.

The official Labour line was that any
percentage limit was arbitrary, and
decisions in the case of each takeover
should be left to the regulators — the
Monopolies Commission or the ITC -

Mullin: Inspired
big revolc



Foothball ¢

PLATFORM

BY STEPHEN F KELLY

AWEEK before the European
Football Championships kicked off,
the Daily Mirror in a stinging front
page editorial argued that, “If we
ever cut ourselves loose form our
partners across the Channel, we
would become an isolated irrele
vant island” (28 May).

Fine sentiments, but when it
came to the football, the Mirror
proved to be just as xenophobic,
just as insulting as anything the
tabloids have delivered in years. it
was not alone. The Daily Star was
almost as bad, the Sun less so. If
the Mirror is the paper Tony Blair
and the Labour Party look to for
their support, then it might be
time for them to look elsewhere.

After a week or so of insults
when the Dutch were referred
1o as 'Edams’, the Scots as
‘Jocks’ and the Spanish as
‘Juans’, the Daily Mirror sank to
new depths of
insults when =
its issue of |
Monday 24 |
June declared 2
football waron | §
Germany.Inan | |T
editorial that | oy
aped Neville [ 7]

Chamberlain’s | TS :
fireside | HA d

broadcast of |
Sunday 3

September, the
Mirror urged
Germany to
‘surrender’. In

five pages

devoted to this
war-like theme,

the Mirror

delivered a

barrage of predictable metaphors. There was
the usual stereotyped nonsense about
Germans stealing the sunloungers, and all
the war-like language of *Achtung, Fritz,
Reichstag' and so on.

The Daily Star adopted a similar theme,
stooping even lower with a catalogue of
anti-German jokes and a fantasy that
Germans were Europe’s worst farters. It was

| &
|

svnamnm

!‘or you Fritz, ze Euro 96
hampwnslup is over =

WBFILD EACLUSIVE J____ —

- \MI.Y

appallingly insulting, Was this really meant
to be amusing? The Mirror claimed it was,
as did the Daily Mail’s Simon Heffer on BBC
Television's Newsnight that evening. Others
wetre sure it was not, including all the
political leaders and a chorus of foreign
journalists in the country for the European
championships. A BRC Radio Five ‘phone in
on the issue attracted 200 calls. It was

THE

reported that only three had voiced
any support for the tabloids. One of
the programme’s guests, Brian
Woolnough of the Sun, was said to

gy | have been ‘shocked’ by the response

7 of listeners. By the end of the week
11 | the Press Complaints Commission
i/ | revealed that more than 100
complaints had been received. 'It
| will be dealt with and reported on
as soon as possible,’ a spokeswoman
| told the Campaign for Press and
|  Broadcasting Freedom. Let’s hope so,
and let’s hope that it is not conve-
| niently forgotten now that the
football is over.
ut that's not all. What the
But that” all. What tl
| championships also revealed was an
|  excessive amount of coverage. Tree

E forests galore tumbled as special

supplements and acres of pages

appeared. The Sun managed 21 pages

on Monday 24 June. And then there

| was the dumping of news values. The

| aftermath of the Manchester bombing
B was relegated to some far corner;

| the murder of Veronica Guerin

was tucked away on the inside
pages; and the breakthrough in
the beef war hardly rated a
mention,

In June alone the Daily
Mirror produced a dozen front
page leads on the champi-
onships. And in the days
preceding England’s march
towards the semi-finals, the
Mirror managed nine consecu-

tive front page leads. Even The
Guardian and The Independent
seemed to catch the football
| fever that swept through the
| dailies as news values were
hurled out of the window. Of
| course the championships
1 were a popular story, but a
perspective has 1o be maintained. For a
more balanced view see the European press.
And wasn't it interesting that once England
had been knocked out, the tabloids were
nowhere 10 be seen. Germany against the
Czech Republic. Forget it, we're not inter-
ested.
Stephen F Kelly has written and edited numerous books
on football. His latest is o biography of Bill Shankly
(Virgin, £14.99).

Back on the benches. ..

using a “public interest” criterion. But
dominating its argument was the
commercial interest of the Mirror Group,
New Labour’s main Fleet Street ally.

Heritage front-bencher John
Cunningham said the party supported the
development of multi-media ownership,
but the Bill would “deny one newspaper
group (the Mirror) the opportunity given
to all others”; quaintly, he excluded News
International, on the grounds it would be
unlikely to be interested in Channel 3.

He also pointed out that the Bill already
contained another barrier: that no one
company could control more than 15 per
cent of the national ITV market. (In fact,
this percentage is lower than it looks,
because all national broadcasters, including
the BBC, are brought into the calculations,
and 15 per cent of the national market
would be about 45 per cent of ITV, so three
companies could own the lot.)

Gerald Kaufiman, who chairs the
Commons Heritage Select Committee and
has become entranced by digital and
online media and the interest of companies
that want to control it, went further. He
said the Bill was “extraordinary, coming
from a Conservative Government who
claim to believe in the free market.” The
Mirrer group would have to cut circula-
tions or sell off a title (the People) to meet
the provisions; what good would that do?

So the arguments against the free-for-
all were put by the government: junior
minister Ian Sproat said the objective was
“to prevent national newspaper groups
that enjoy a dominant position in the
market from becoming dominant broad-
casters, and vice versa.

*“Any decision by the House now to
remove the threshold would send a clear
signal to the regulators and the courts that
a market share above that would be
perfectly compatible with owning Channel
3 licences.” This was a Tory speaking!

He even opposed an amendment from

Tory backbencher Roger Gale — supported
by Labour - to allow a company over the
limit a year to divest itself of part of its
holdings. The Bill’s limit was three
months, and Ian Sproat said it was
“perfectly straightforward under compe-
tition law™ for a company to have to sell
one asset to acquire another.

The case was, of course, put with more
gusto by backbenchers. Chris Mullin said
the argument was simple: “Those who
brought us junk journalism will bring us
junk celevision if we let them, and we
should not.

“I do not believe that big is beautiful
or necessary. Ultimately a handful of
American corporations will dominate
most of the earth. I do not want to see us
included as an offshore part of a great
empire.”

Chris Mullin said he would be “happier
if someone could convince me that those
institutions (the MMC and ITC) were up
to the task™ of preventing the concentra-
tion of ownership. “I do not think that
either of them ... is capable of facing up
to the mighty and enormous vested
interests we face”.

He could not, of course, directly attack
his own front bench, but Scottish Nation-
alist Roseanna Cunningham did so with
relish. She pointed out that “Labour's
amendment will favour the Murdoch press

«« 4 price Labour seems willing to pay for
the prospect of a gentler run in the forth-
coming general election, as if adopting
Tory policies on secial and economic
issues is not going to be enough. The real
lesson is: new Labour, no principles.”

Scottish and Welsh nationalists voted
for Chris Mullin’s amendment. Most
Labour MPs abstained in the vote - it was
lost by 73 to 303 — but Gerald Kaufman
did join the Tories in opposing it.

The scale of the revolt is likely to deter
New Labour, if it gains power, from trying
to legislate anew for a media free-for-all;
there would be too much back-bench
opposition.

WHAT YOU CAN DO

Order a copy of the Manifesto - single copies free but please send SAE.
10 copies, £2.00; 50 copies £7.50; 100 copies £12.00 inc, P&P

» %

Get the debate going! Organise a meeting or get your organisation to move

resolutions an media policy. Contact the CPBF office if you want help with

speakers or to frame a resolution

* %

Support the fringe meetings at the TUC and Labour Party conferences. If you
aren't a delegate or visitor let people who are going have the details (see page 8)
Send your own or your organisation's comments on the Manifesto into the

CPBF. The Manifesto isn't a definitive document and we welcome any

comments or alternative ideas.

Labour placed four-page advertisements
this morning in four newspapers at a cost
of £500,000.

Financial Times, § july
(the doy ofter Labour Jaunched
The Road 1o the Manifesto)

Backed by an M&C Saatchi poster
campaign, the latest Tory onslaught may
cost as much as £2 million, twice Labour’s
£1 million Road to the Manifesto
programme,”

Michael White
The Guardian, 3 july on the Tory spoof
anti-Labour manifesto, The Road to Ruin.

Do not now expect party political
broadcasts to be filled with grainy black-
and-white film of uncollected and rat-
infested dustbins during the 1978-79
winter of discontent. That saga began
before the new crop of 1B-year olds who
will be on the electoral register by May
1997 was even born,”

Donald Macintyre
The Independent, 2 july

As treated by Labour, the press, tabloid
and other, is a potent enemy of truth, It has
become the reason for silence, rather than
the agent of communication. Ask a shadow
minister why policy is hedged about with
infinite imprecision, and the answer
invariably relates to the wicked distortions
that would otherwise be applied to it by
the liars of Wapping or the Isle of Dogs,
whose defence when pushed is the same
deflecting smirk they were bringing to the
noxious anti-German sewage that was their
contribution to Eure 96. “Just a bit of fun,”
said the editor of the Mirror,

Huge Young
The Guardian, 25 June

Unions look at
the challenge

TWO unions, BECTU and the CWU, whose
members are at the sharp end of technolog-
ical change in the media and telecommuni-
cations industries, have produced a joint
policy statement, The Challenge of the
Information Society. The statement looks at
the impact of the information society on
the world of work.



BY JONATHAN HARDY
“WE'RE not coming together to lament the
obstacles before us, but to help craft the media
of the future.” That call by our sister organisa-
don FAIR in the US could equally represent the
motivation for our conference in May, Media
and Dernocracy - the Real Share Issue.The
conference attracted trade unionists,
campaigners, academics and CPBF members
from across the country. Over 180 people came
together to exchange ideas on bringing about
real democracy and diversity in Britain’s media.
The conference included speakers from the
trade unions, the media, political parties as
well as international guests from several
European countries. Amongst the speakers
were Carole Tongue MEP, Neil Gerrard MP,
Prof. James Curran, independent TV producer
Ray Fitzwalter, journalist and broadcaster Joy
Johnson, the General Secretaries of the CWU,
STE and NU]J and speakers from the National
Consumer Council, Campaign for Freedom of
Information and Labour Telematics Centre.

Joy
Johnson:

End the B4 :
lobby system [

OFF SPIN

In the opening session, Labour’s former head
of media and campaigns, Joy Johnson attacked
the culture of political reporting for trivial-
ising politics and excluding the public.
Obsession with the spin on policy, on gossip
and division, is making the political process
"a story of sophisticated games with rules
only understood by the few” she said.

Calling for a news agenda driven by policies
not personalities, she said that journalists have
a duty to the democratic process, “to inform
the electorate as well as entertain it. We should
listen to the briefings and hear the spin, but
we should always remember that the audience
and the readers deserve more than the elidst
fare that is often served up”,

She called for an end to the lobby system
to signal a real commitment 1o open govern-

ment. “If it's worth saying, its worth saying on
record”. And she argued that if journalists and
above all politicians did not make politics
relevant to the people, “we will end up with a
disenfranchised underclass as in America
where half the electorate do not vote”,

In the afternoon, Joy Johnson joined Bob
Franklin, author of Packaging Politics, and
Guardian journalist Martin Linton, whose
finding on tabloid coverage of the 1992
Election appeared in Free Press No 90, for a
popular session on media reporting and the
next election.

Regions
have rights

OPT OUT OR OPT IN?

The current “opt out” from national broad-
casting for a few hours of regional programmes
should be reversed so that regional programmes
have greater opportunity to “opt in” to the
national network. That was the recommendation
of a session on regional broadcasting and media
concentration. Independent producer Ray
Fizwalter condemned the centralisation taking
place in British broadcasting, with the BEC
spending three quarters of its budget in London
and ITV companies raiding their regional opera-
tions rather than profit margins for funds.
"Every region has the right to broadcast to the
whole country — not just the region of London”
he said. In place of the current 25 per cent
quota for independent production on the BEC,
there should be 75 per cent “opting in” for the
regions with Jonger contracts to provide
fAnancial and employment security.

DIVERSITY AND DISTRIBUTION
Swedish journalist Katarina Ek showed how
policies to sustain media diversity can work in
practice by explaining how the Swedish press
is supported. Swedes are amongst the most
avid newspaper buyers in the world with over
170 national and local newspapers. “The daily
press plays an important role in advancing and

CPBF CONFERENCE

strengthening the cause of democracy in
Swedish Society,” she said. To support this
role, and ensure a wide spectrum of views at
any time, the state provides subsidies to
publishers. The policy was introduced to
reverse the sharp decline in newspapers, from
216in 1945 to 167 in 1994,

‘Today, Sweden has three kinds of subsidies:
direct subsidies for production, indirect support
through a lower tax on newspapers compared
to magazines, and support to help newspapers
share and co-ordinate their distribution
arrangements. Of the 165 newspapers today, 70
receive direct support from the Press Subsidies
Council which decides, independently of
Government, how to disburse the total sum
issued by Parliament each year. Newspapers
qualify according 1o a set of rules which a
designed to prevent political interference.

Katarina Ek said that the subsidy system
had succeeded in prevented newspapers from
closing. While concentration of ownership is
increasing, as it is across Europe as a whole,
with 12 major companies controlling 25-30
per cent of circulation, it remains far less than
in the UK.

In the same session Morning Star chief
executive Mary Rosser spoke of the crisis
facing many small publications following the
decision of WH Smith and John Menzies to
reduce the titles they stock, She traced the
current crisis to Murdoch’s conflict with the
print unions at Wapping after which propri-
etors began to plan road deliveries, provoking
a reduction in the number of wholesalers
from over 1000 o 43 today.

The Minister of Corporate Affairs,
overruling a Monopolies and Mergers
Commission investigation into newspaper
distribution which found in favour of whole-
salers designating retail outlets, insisted on
fundamental changes in the market. Twelve
months on, after the introduction of the 1994
code of practice, 7,000 new outlets were
created while more than 500 newsagenis
closed down. Wholesalers now prioritise the
new outlets such as supermarkets and petrol
stations which for reason of profit stock large
quantities of a small range of iitles.

Up to 500 titles are disappearing or will
disappear from WH Smith's shelves with
Menzies not far behind, said Rosser. * We are

The CPBF conference on May 18 was successful, drew together over 200 people, and generated a high level of interest and debate in the workshops and plenary sessions. This
report gives a glimpse into aspects of the conference which is the first of a range of activities by the CPBF to gear up interest in media policy issues over the coming months.

Media and democra

(y

witnessing the development of thought

control, not unlike 1984 which we thought of

as fanciful”. She called for a legal right 10
distribution as in France and said, "I welcome
this conference and hope it is just the
beginning of winning back the right for a free
press which men and women throughout
Britain endured imprisonment to ensure.”

KEY TO REFORM

In the final session, James Curran argued for
an approach to media reform which
combined measures to conirol media monop-
olies by regulation with strengthened
“internal controls” o devolve and spread
editorial authority. “The key to reforming the
market,” he went on to say, “is to facilitate the
launch to new publications and help resource
poor groups who are currently excluded from
the marker.”

Granville
Williams:

Real options
for reform

On behalf of the CPBF, Granville Williams
welcomed the contributions made throughout
the day on the proposals set out in the Media
Manifesto. He said that the aim of the CPBF's
Manifesto campaign was to “encourage debate
and allow a wider group of people to realise

H that there are real options available for reform
D in the media.”

The conference was a follow-up to our
successful 1995 event Media versus the
People. Both these conferences have helped to
consolidate and put into effect the kind of
coalition of support which is needed if we are
to increase our impact and influence on the
national debate.

The strength of our collaboration with the
media unions in particular has been vital to
the success of the conference and we express
our thanks to the NU]J, BECTU, GPMU, STE,
CWU, UNISON, Writers Guild, Equity and the
European Group of Journalists for all for their
Support.

Distribution the key: Katarina Fk and James Curran

PICTURES: JANINA STRUK

Distribution is
the vital issue

BY JONATHAN LOGAN

A COMMON theme emerged from the
Investing in Diversity workshop — how new
technologies should have helped to provide
more diversity in the press but have actually
failed to do so.

Mike Jempson (Presswise) indicated that,
since Wapping, mass circulation newspapers
have dictated terms to wholesalers and in
turn, the wholesalers have dictated policy to
smaller circulation titles and to smaller’
retail outlets. Mary Rosser (Morning Star)
explained it was the proprietors who
manipulate the distribution systems to
control the munber of new titles.

She detailed how retailers were also
threatening diversity of the press.With
7,500 new outlets selling publications, sales
are still in decline. Most new outlets are
supermarkets and petrol stations which
usually stock only the best selling titles.

This has hit the profits of the largest
retailers, W H Smith and John Menzies, who
are both proposing to remove 300 to 400
smaller circulation titles from their shelves

to increase profitability.

As an example of a more enlightened
system, Mary Rosser explained the French
system which gives the publisher the right
in law to display any legal publication at any
retailer.

Katarina Ek of the Swedish Journalists
Union explained the Swedish attitude to
media diversity.

In Sweden the State realises the link
between a diverse press and democracy, and
subsidises loss-making publications, if they
conform to qualitative and quantitative
standards, to keep them open. The four
wholesale companies that cover Sweden are
not allowed to choose what they will
distribute, but are obliged to distribute all
publications.

Professor James Curran of Goldsmith's
College rounded up the workshop by calling
for a media enterprise board to provide
venture capital for new media projects. He
also stressed that the distribution issue was
of vital importance and should be top of the
CPBF agenda.



More than
better
shopping

The Information Society: Getting It Right For
Consumers; A Report by the National Consumer
Council; 20 Grosvenor Gardens SW 1W ODH; £12.00

BY CLARE MARSHALL

THERE HAS been much hype about the
“information society” and how changes in
information and communication technolo-
gies are going to affect our lives.

At a commercial level these changes are
already being taken advantage of, but we do
not yet know how far-reaching they will be.
A report by the National Consumer Council
sets out to examine the new developments
and how they may affect domestic
consumers,

It starts by describing the changes in
technology, especially the convergence of
the information, broadcasting and telecom-
munication sectors, and suggests that it is
no longer viable 1o consider these sectors
separately.

The council recommends a process of
reviewing the concept of universal service
and public service broadcasting require-
ments to keep pace with the technological
developments.Its main concern is that of
access to the information society.

Access depends on the networks being in
place and there is the worry that companies
are competing with each other and investing
in different technologies and networks,
leading to a patchwork of infrastructure
across the country. The report emphasises the
need for all networks and equipment to be
compatible. Education and training are seen
as vital 1o ensure all groups of people are
able to make use of information technolo-
gies. Affordability is a critical factor and the
repori suggests a regulatory regime is
needed to ensure fair pricing systems, As
affordable access to new services for every
home is probably not possible in the near
future, the report suggests that community
services could be provided in the form of
kiosks offering access in places like libraries,
community centres, schools and hospitals.

Essentially the report outlines the need for
policy makers to address these issues now to
guard against possible abuses of market
power. Only if they are addressed will the
information society’s potential to enhance
people’s lives be realised, and we won't just
end up with a range of shopping services,

Birt’s three perils

“1 DON'T know which to be
more appalled by; the decision
itself, or the way it was made”.
The issue was the announcement
of yet another BBC re-organisa-
tion, the venue was a
Parliamentary rally in support of
the BBC World Service. But who
was the speaker — an aggrieved
member of staff, or a thwarted
applicant for the Director-
General's job perhaps?

Neither — the words belonged
to the author PD.James, ex-BBC Governor,
now a Baroness in the House of Lords, and
a pillar of the political, as well as the
literary, establishment. Her views, taken
with the opinions of innumerable other
senior voices from Middle England, suggest
that john Birt may have rattled just one cage
too many this time. In characteristic Birt
style, the decision was made in the
seclusion of a locked room, and the only
participants in the debate were management
consultants. Even Birt’s number two, Bob
Phillis, admitted that he knew nothing of
the changes until a day before the
announcement.

Birt's reorganisation sweeps away the
autonomy of World Service, Network Radio,
and BBC Education by combining TV and
sound broadcasting, concentrates news
programming into one single department,
and shifts the Corporation towards the
Channel 4 style of operation, where a smalt
commissioning section will buy in
programmes from a range of suppliers. In
the BBC's case, at least for the moment, the
suppliers will include its own in-house
programme departments, touting in direct
competition with independent producers,
but there is an obvicus longer-term risk to
the reservoirs of talent on the BBC's books.

Among the reasons given for the change
is the need for the BBC to fully exploit the
opportunities opened up by the coming
digital era for an expanded range of
services, including audio-visual packages
linked to traditional programmes.

Less prominent in the publicity is the
BBC's long-term objective of earning greater
commercial income by operating subscrip-
tion services on any digital platform that
they gain access to. However, this objective
remains firm, and is underpinned by a
growing awareness that Murdoch's digital
satellite system is just round the corner, and
will inevitably roll out earlier than the
Digital Terrestrial Television network outlined
in the 1996 Broadcasting Act. In other
words, BSkyB could end up being a major

BY TONY LENNON

BECTU President
and Chair of
CPBF

carrier of BBC programmes.

Establishment outrage at Bir's
plans has focused on the erasure
of World Service and Radio,
arguably the last outposts of the
old collegiate BBC that Reith left
behind, and areas whose
production techniques are very
different from the TV empire
that will now swallow them up.

Serious though these fears
are, there are at least three perils
posed by the reorganisation
which transcend the various local worries of
programme-makers.

FIRST, the likelihood of increased
commercialisation at the BBC. The changes
are being made partly to aid commercial
exploitation of the BBC's wreasure trove of
intellectual property (or programmes as
they used 1o be called). The culture of
making programmes with an eye to
eventual earnings from cable, satellite, and
sell-through, already uncomfortably well
established, could become pervasive.
SECOND is the dedline of in-house
programme-making if the Channel 4 style of
operation is carried to its logical conclusion
and the BBC shrinks 10 a tiny centre cominis-
sioning and scheduling programmes. Good
news: Birt avows that this is not the
intention. Bad news: in-house programme-
makers resign themselves to a future of lower
budgets, and endangered production
standards as they are constanty played off
against the independent production sector.
THIRD, whether the BBC ends up as large
programme-maker or small broadcaster, is
the risk of 1otal privatisation. Already vast
swathes of BBC activity have been sold off,
with the transmitter chain and 800-strong
finance department likely to go next.
Ironically, the Birt reorganisation, mixing as
it does the affairs of BBCI, BBC2, all of
Auntie’s national radio channels, and the
World Service, might make privatisation
more difficult. The new structure would be
difficult to untangle and the task of
bundling up neat setlable units, like Radio 4
Ltd., mighe be almost impossible.

Any more detailed assessment of Birt’s
reorganisation will have to wait until the
plans have been finalised. Meanwhile,
PBD.James' observations pose a serious
question: a major national institution with
an annual turnover approaching £2bn is to
be turned upside down in accordance with
a blueprint drawn up almost single-
handedly by its Director General. Ts it safe in
a democracy to give that much power to
just one person?

c
=
A
:

THE LATEST internal upheaval announced by the
BBC would have a particularly devastating effect on
World Service mdio — the separately financed
operation that Director General John Birt says should
be split up. News would go into the new all-media
news and current affairs centre atWhite City in west
London, some programme departments would be
abolished, and the lenguage services would be left
high and dry on their own.

The plan was announced by John Birt without
any consultation; even Warld Service managing
director Sam Younger was not informed.

But there is resistance, and on July 2 there was a
mass protest lobby of Parliament, supported by
numerous high-profile broadcasters, including former
Newsnight presenter and World Service managing
director John Tusa (left), maverick former India
correspondent Mark Tully {centre} and former Beirut
hostage Terry White.

JohnTusa pointed out that the whole plan couid
leave the BBC ripe for privatising in sections, like the
railways. The World Service would be buying in more
progremmes from the BBC domestic networks,
making it into a broadcasting “publisher’ like
Channel 4, producing little itsell.

If the news was to be bought in from White City,
it would lose its distinctive World Service style and
expertise.“They would just give the other services the
top ten world stories every hour and that would be it.

*“And if the service didn’t like the news or it was
too expensive in the internal market, they could go
outside for it — to Reuters, or even to Sky!”

The end of public service broadcasting?

By WILLIAM ASH OF THE WRITERS’ GUILD
ON 7 JUNE 1996, John Birt, BEC Director
General announced a complete re-organisa-
tion of the BBC which would change it
from a public service providing
programmes of the highest quality to the
licence-fee-paying British public into a huge
market-oriented communications company
selling programmes on the world-wide
media for international consumption.

There was no consultation about the
consequences of such a change - not even
with the Chief Executive of the BEC who
only heard about the changes a few days
before they were announced. John Birt
required no backing for his new order save
that of the Chairman and members of the
BBC Board of Gavernors who, as we have
seen, are not accountable to the public the
BBC is supposed to serve, but only to the
Government who appointed them - 3
Government committed to turning all
public services into profitable private
businesses.

The most radical element of the changes
is the complele separation of the scheduling
and commissioning functions from the
production function and the creation of a

bi-media programme-making division. In
Birt's own words, By bringing together all
production - television, radio and mult-
media — we are creating the world’s largest
production powerhouse”. This separation is
to be geographical as well as organisational,
Broadcasting House in central London
accommodating only the burecaucratic
management responsible for scheduling and
commissioning and all actval programme-
makers consigned to the production unit at
White City where they will be told by the
bureaucrats what programmes to make.
Any proposal for breaking the BBC up
into management and production units like
some manufacturing business in which
senior staff order products to be turned out
by assembly-line methods for sale on a
world market, any tampering with the
public service character of the BEC by
seeking private funding for digital
expansion which would make the BBC
accountable 10 some finance corporation
(like the one directed by Christopher Bland
before he became Chairman of the Board)
will have consequences for the nature of
broadcasting in this country about which
both the British public and all those writers,

actors and musicians who supply that public
with the programme content of broad-
casting have to be concerned.

Radio is to be downgraded by losing its
individual voice at Board of Management
level. Jocelyn Hay of the Voice of the
Listener and Viewer representing the
licence-fee-paying public says, “We are
extremely worried about the future of radio.
It is a significant diminution of the impor-
tance of radio that it has lost its place at the
top of the table of management.”

BBC Worldwide which has provided such
an excellent service for listeners all over the
world will lose its right 1o produce its own
programmes. It will have to order what it
requires from the combined production
unit.

The Writers' Guild calls on associated
unions of the Performers’ Alliance and the
Federation of Enmtertainment Unions to
consider carefully any other deleterious
effects John Birt’s proposed changes might
have on the creative work of their members
in providing a public service broadcasting
service for Britain.

Public service broadcasting must be
defended.



CPBF CONFERENCE FRINGES

IN BLACKPOOL

TUC

Wednesday 11 September

5.15pm

Opera House Circle Bar

Winter Gardens

Speakers include: Roger Bolton, BECTU
General Secretary

Labour Party

Monday 30 September

5.15pm

Royal York Hotel

North Promenade

Speakers include: Philip Whitehead MEP
Andrew Grahame

SOCIAL DONATION

The Society of Telecom Executives (STE) has
donated £250 to the CPBF, form a three-
way split of money raised at a conference
fund-raising social. Thanks for your contin-

uing support.

WE’RE ON THE NET

Sorry about the slip in the last Free Press.
The correct details are:

e mail

cpbf@architechs.com

web address
http:/www.architechs.com/cpbf

MEDIA MATTERS

The Mary Ward Centre, London, and
PressWise are organising a series of Sunday
semninars on CURRENT ISSUES IN
JOURNALISM.

The first two are:

1SSUES OF REGULATION

2 November 1996

Speakers: Mike Jempson, PressWise

Pat Healey, NUJ Ethics Council

MEDIA OWNERSHIP AND CONTROL: WHO
CARES?

Speaker: Granville Williams, CPBF

Booking and fee details:

Mary Ward Centre

42 Queens Square

LONDON WCIN 3AQ

Tel: 0171 831 7711

MEDIA ETHICS

Privacy, Public Interest and Censorship
Leeds University, 20-21 September

An important conference with a range of
top speakers from journalism and academia,
debating censorship, media bias, media
sensationalism.

Details and bookings ‘phone 0113 233
3233

CPBF
PUBLICATIONS
The new edition of Britain’s Media: How
They Are Related is out now. You can buy
the book for £7.50 inc p&p, or the book
and an A2 chart on media ownership (with
an update briefing) for £8.00 inc p&p.

PEARSON is following hot on the heels of
Thomson, Reed and EMAP in putting its
regional newspaper group, Wesiminster
Press (WP) on the market.

Newsquest Media Group, currently the
fourth largest regional press publisher with
82 titles, is thought to be the strongest
contender. Newsquest was formed as a
management buyout of Reed's regional
titles, but is controlled by Kohlberg, Kravis,
Roberts, America’s most powerful leveraged
but-out firm. (Read Barbarians At The Gate
by Bryan Burroughs and John Helyar for an
account of their role in the largest corporate
take-over in the 80s — RJR Nabisco).

This latest disposal of regicnal titles by
the larger media groups highlights a
depressingly familiar pattern. WP own about
60 daily or weekly titles with a total circula-
tion of 2.4 million. They include the
Northern Echo, the Bradford Telegraph and
Argus and the Evening Argus, Brighton. In a
savage but accurate piece Roy Greenslade
{Media Guardian, 1 July) gave this assess-
ment of the Brighton Argus: "By all reason-
able journalistic standards it stinks™ and
“the main feature of life at the paper is a
gradual and relentless pruning of resources,
culminating in an aggressive bout of cost-
cutting.”

Last year WP made a profit of £25
million, and the demand by Westminster
Press board that each regional group return
a margin of 20 per cent, whatever the state
of sales, paid off. Now WP has been fatiened
up for disposal, and the man who did the
cost cutting, Stephen Hill, has moved on to
tackle the Financial Times (see FP 92).

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership £12 1§} Less than 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 500 to 1,000 £25
¢) Household (2 copies Free Press)  £20 h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25  |) 10,000 to 50,000 £105

(includes free CPBF publications)

. ) 350,000 to 100,000 £200

e) Institutions (eg libraries: £25

includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/ We want to join the CPBF and enclose acheque/POfor £ ..................... FP93
NERocooooco00000006000000000G00000 GOOOO00 CONHNOGOOCITC-OOMTOCHICEI
AT 00000 sonne enn oo 000000 0 00T DT ANND STOR AT 0-CLINT AL TIHOION GO LT OO0
({148 o0 sooooococooaooneamaons Tboosonosrmooonanasemanvsscapocannonosos
Organisation (ifapplicable) .. ... ou it e s e
Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby 0171 281 2810

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



