*" 1 e S E
13 'g r

_4,

PLEASE DIG DEEP FOR OUR FINANCIAL APPEAL

BY THE time you read this we will have taken an
important initiative. At the October National
Council we discussed the threat posed by the
domination of Rupert Murdoch's new venture into
digital television broadcasting. We agreed to hold a
public meeting in London on Wednesday 27
October, and speakers included Polly Toynbee
from The Independent, Chris Mullin MP, Robin
Simpson from the National Consumers Council
and CPBF Chair, Tony Leanon,

We agreed to do this, in spite of our dire
financial situation, because that is what the
Campaign was established to do way back in 1579.
Then znd now we are about challenging media

NEXT

THE alarm bells are ringing. Suddenly the
commentators are aware that something is
going awfully wrong with a Broadcasting
Act on which the ink has barely dried.

The CPBF warned of the digital threat
posed by Murdoch in Free Press over a year
ago but many of the British media groups
were 0o intent on lobbying for the cross-
media ownership rules to be changed to
keep their eye on Murdoch’s plans for
digital satellite TV, and the deal with Michael
Heseltine to realise them,

But suddenly there’s a major panic alert,
triggered partly by Polly Toynbee's pieces in
The Independent, and taken up by The
Guardian. There's even been a piece in the
Daily Telegraph by Boris Johnson where he
writes, 'As Murdoch waxes in strength and
influence, the politicians, pragmatic chaps
that they are, dare not attack him. The less
they have the guts to take on the
Murdochian Moloch, the more he waxes in

DIGITALTYV:
MURDOCH’

CONQUEST?

power, arguing for diversity and access, and
warning of the danger to democracy of excessive
media power concentrated in the hands of a faw
global groups like News International,

But now we've got to pay the bills for the
London meeting, and some other big ones we had
already. That's why we're appealing to all our
members and supporters to help us make a solvent
start to 1997. Please send us your affiliation
renewals promptly, and add a donation if you can
afford it. [f your union or Labour Party branch is
affiliated can you raise the issue of a donation to
us, or have a collection? Finally the best way to
ensure we get our finances on a stronger footing is

strength.” He
concludes,
‘Someone must
stand up to him. If
the Government
has the guts of a
gnat, it will insist
that whoever
makes Murdoch'’s
new gadget, it
must take signals
from all broad-
casters impartially’
Or how about this
from Sir Christopher Bland, chairman of the
BBC, also attacking Murdoch’s potential
stranglehold over the gateway to digital
television? 'I am certain that it would be
unwise to rely on the normal process of
commercial negotiation to sort out the
gateway issue, Broadcasting information is
too important to be lefi to market pressures

to build a bigger membership, and ensure our ideas
are getting out as widely as possible.

1997 is election year and the other discussion
at our Oceober National Council was to plan
Electionwatch. This will involve our members and
supporters in an important exercise to track and
monitor media coverage of the election. We ran
Electionwatch in 1992, but this time we are
planning a more ambitious media monitoring
exercise. (See the article in this issue}

We have an exciting programme of work
planned for 1997. Our ideas and policies are
more refevant and important than ever.

Please dig deep to help us promote them.

il
PRIESTLEY

' ;; | [np.["j

alone. We should not, if

we value democracy, create an “information
underclass” through allowing subscription
and pay channels to become the main
source of news and current affairs’

So there we have it, A range of voices
across the political and media spectrums
urging action. Let's see some from the
politicians before it's too late,



MEDIA MONITOR

BBC licence fee

THE high-profile campaign by John Birt for
an above-inflation increase in the licence fee,
launched at this year’s TV festival in
Edinburgh, seems to have failed. The current
colour television licence is £89.50, and the
BBC was hoping for an increase of about £5
in 1997, and a £100 licence within two years.

The Heritage Department commissioned
a report (which probably cost an arm and a
leg to complete) by the consultants, Broxton
Associates. The report praised the BBC for its
cost-cutdng, but said there is more scope for
savings and raising additional revenue from
commercial ventures. This was the basis for
reports that the government had rejected the
licence fee increase.

Already the savage round of cost-cutting
— £500 million over the past five years, and
further savings of £100 million a year into
the future — have done damage to the BBC's
in-house resources. The BBC's costume,
scenery and make-up design units are to
close, victims of the Producer Choice policy.
These were the units responsible for the
design of a host of award winning shows,
from Dr Who to Martin Chuzzlewit. And
there are plans to float the BBC resources
directorate off as a wholly owned subsidiary
company.

The trade magazine Broadcast

{15/11/96) carried a scathing editorial.
The decision ‘smacks of cost-cutting overkill
of the worst kind.,.What it means is that the
BBC will now rely on freelance staff for all
its costume and scenery requirements’ and
asks the question:

Which is the biggest threat to the BBC: future — o

few millien pounds overspent on costumes and

scenery or the loss of its programming excellence
that makes us happy to pay our licence fee in the
first place?

It is against this background that the
three main broadcasting unions wrote the
BBC governors expressing fears about the
ability of the BBC to provide high-quality
public service broadcasting.

The Birtist reforms are one threat to the
BBC, but the government's stance over the
licence-fee puts another question mark over
the BBC's ability to survive.

Whilst the BBC's revenue remains static,
the figures for BSkyB have soared as people
pay ever increasing sums to watch the sport
and other programmes that used to be on
BBC and ITV.

The BBC needs to be securely financed,
but what hope is there of that from a
government which presided over two disas-
trous Broadcasting Acts and now seems
intent on privatising C47

How low can the Sun sink?

THE Sun’s article, ‘'The Big Earner’, on
October 28 was an ‘exposé’ of Mark Harris
alleging that he made £1,000 a week selling
the paper which enabled him to live in a fAat
in a well-to-do suburb. The story prompted
a backlash affecting sales, which were 4,000
down on the previous week, and leading to
Big Issue sellers being assaulted and abused.

Mark Harris says, “The Sun well and
truly stitched me up. They made up and
twisted what I said. I never earned as much
as £1,000 a week. Whatever I earned was
very hard work, standing in all weathers
and losing my voice shouting all day”

The net result of the story is that he can't
sell the magazine now, and other vendors
have seen sales slump. But if this action by

Scotland be brave

ANDREW Neil is now editor-in-chief of
Scotsman Publications, which the secretive
but Conservative Barclay brothers bought in
1995.The papers in the group —The
Scotsman, Scotland on Sunday, the Edinburgh
Evening News and The European — will no
doubst feel his impact soon. The Scotsman
and Scotland on Sunday have adopted a

the Sun was pretty tacky, the paper was later
accused of stealing and using extracts from
a world exclusive interview with George
Michael which was to appear in the Big
Issue. The Sun was turned down for a deal
on the interview, and approached a news
agency in the south-west, where the
magazine is printed and probably obtained
a copy from someone at the printers. To rub
salt in the wound the Sun editor, Stuart
Higgins, then sent a letter to Big Issue
editor, John Bird, with a cheque for £2,000,
and the kind sentiment, ‘T hope the cheque
will help you in your excellent work ... 'A
bit rich, really, but it didn't work — the
paper is being sued for malicious falsehood .
and damages.

devoluticnary line, but Neil is an ardent
unionist, and his appointment has raised the
spirits of Conservatives in Scotland.

Neil will have a regular column in The
Scotsman to air his views, and has suggested
that he wants to bring the papers in behind
John Major, who intends to make the
integrity of the union a key election issue,

T
Labour’s

media

policy -
Wait for it!

MIEE JEMPSON

ADDRESSING the Social Market Foundation
on 11 November, Labour's media
spokesperson, Lewis Moonie, expressed a
hope that his party would be able 1o spell
out details of its media policy by Chrisimas,
or if not then at least before the General
Election. Well, that’s a relief.

He doubted that plans for a Consumers’
Council of the Airwaves, which once graced
the policy pages, would resurface, at least
not during Labour's first term, but endorsed
the view that some way should be found to
provide a voice for viewers and listeners
through a revamped Independent Television
Commission.

Meanwhile, he assured his audience,
Labour’s approach to the media, as in all
things, would be ‘rational and pragmatic’.

We "should not be frightened by the
issue of media ownership — as if ownership
rather than regulation of content was of any
long-term significance.’

Welcoming the BT take-over of MCI in
America, he said Labour would encourage
cross-media ownership in order to give
Britain a more prominent role in the global,
but especially the European media market-
place.

“Added value is the key to commercial

'growth,” he said. “Commercial risk-taking

is to be applauded, but not anti-competitive
behavicur.”

Labour will promote open markets and
fair competition without ‘undue
Government interference’, but he will be
pressing for ‘a new legislative framework 10
inhibit anti-competitive monopolies.

He criticised the Office of Fair Trading
and the Monopolies and Mergers
Commission for being ‘100 slow and
ineffective’ and promised a new Office of
Communications to handle technical
matters and ‘an enhanced ITC' to regulate
content and especially to protect regional
broadcasting.

DISTRIBUTION

It’s political and it’s about

ownership and control

ANNI MAJORAM

FREE Press readers will be aware of the
distribution problems facing small daily
ties.

You may also be aware that Tribune has
launched a campaign about the new
formula that W H Smith now have for
whether a publication gets displayed. You
may perhaps have lost your local newsagent
recently, or maybe magazines relating to
your interests and hobbies are increasingly
difficult 1o find.

These are, of course, different chapters in
the same story. That story is political and it
is about the ownership and control of the
whole British media.

On Tuesday 29 October this year in the
House of Commons, a report was published
by the Committee for Diversity and
Fluralism. This Committee is co-chaired by
Ken Livingstone MP and Peter Bottomley
ME and has representatives from the
Newsagents' Trade Associations, and over
twelve distribution companies who
distribute magazines including International
Herald Tribune, the Morning Star, several
ethnic and religious publications, and
newspapers from EU member states. Also
present were the GPMU and the Campaign
for Press and Broadcasting Freedom. It is an
inclusive committee, and that it exists at all
is itself a powerful statement about the state
of the industry.

The Committee has agreed a programme
of parliamentary activity and public
campaigning, The report will go to every
MP, and will have wide circulation within
the media. The case for a free and indepen-
dent distribution service will be taken to
both the Furopean Parliament and
Commission.

The story starts at Wapping, for it was at
Wapping that, when the new technology
made publication more accessible and, in
theory, more democratic, the proprietors
turned their attention to the methods of
distribution as a means of control. Before
Wapping there was a national distribution
network — the railways. After Wapping,
newspapers went by road, with the larger
titles having their own dedicated delivery
services.

But this was still not enough for some
publishers. in 1993, the Monopolies and

Distribution
campaign

takes off

Mergers Commission report into the supply
of national newspapers found that the
monopoly that the wholesalers held on
appointing retail outlets, whilst not perfect,
did act in the public interest. The choice of
newspapers and magazines was the same
wherever customers lived and the system
facilitated the home delivery of newspapers.
This service enabled newspapers to be with
customers at the right time of day — that is,
the morning — and ensured thai the
disabled, the elderly and those without
transport could access the newspapers and
magazines of their choice.

The government's response to this was
unprecedented, The then Minister for
Corporate Affairs, Neil Hamilton, under
threat of ministerial order, imposed a new
cade of practice on the industry. The conse-
quences of this were felt in every section of
the industry. In the twelve months that
followed over 500 local newsagenis closed
and the wholesaling depots shrank from the
pre-Wapping 1000 to a mere 43. And
despite the opening of over 7000 new retail
outlets — almost all in supermarkets and
petrol stations — not one more daily
newspaper has been sold. These new outlets
take only the major daily titles and a
selection of magazines. Needless to say, they
do not offer home delivery.

At the same time the proprietors
imposed exclusive contracts with the
wholesalers covering geographical areas to
suit the individual proprietors.
Consequently retailers may have to pay three

or four different wholesalers instead of the
previous one. And if they complain, they
lose supplies. The publisher also sets the
cover price of the newspaper, and decide
the margin that they will allow the retailers.
This used to be a percentage of the cover
price = now it is a ftat figure that varjes
from publisher to publisher which is
adjusted according to sales. The continuing
price wars are debilitating the industry.

The government asked the industry to
sort its own problems out on a voluntary
basis. They have tried. There have been inter-
industry talks initiated by the Minister for
Corporate and Consumer Affairs,, chaired
by Edward Leigh MFE, and endorsed by the
Director of Fair Trading, The retailers have
been there, the wholesalers have been there,
and the distributors have been there, The
publishers have refused to attend. It is, of
course, not in their interest to have a level
playing field. But it is essential for
democracy to have a diverse press, and that
means there must be fair access to the
means of distribution. Mark Fisher, Shadow
Minister of Arts, wrote: “The key retail
process is no longer production, but distrib-
ution,”

At the moment, small titles like the
Morning Star are dropped in places like
motorway service stations to be collected by
wholesalers. However, wholesalers concen-
trate on the big titles and large outlets, so if
one of the big titles arrives late, smaller
titles go by the wayside — wholesalers now
make only one daily drop. Rural and
outlying districts are not serviced with even
the big titles.

It's clear that this situation cannot
continue. The Morning Star has a stable,
indeed a rising, readership, but we must
continue and win the battle. The Comnmitiee
for Diversity and Pluralism will undertake a
parliamentary campaign. It will continue to
be a broad cross-party alliance — that is its
strength for we all have a vested interest in
this fight. For some members of the
Committee it is about the survival of their
small businesses, for others their jobs, for
the small titles the dissemination of their
news and views. But for all of us it is about
the survival of a free press.
| Anni Marjeram is Co-ordinator of the Committee
for Diversity and Pluralism



ELECTION WATCH 97

Having lured millions of viewers 1o
his Sky television service with the
promise of big sporting events, Rupert
Murdoch is now charging them extra for
the privilege; after the success of last
weekend's Tyson-Holyfield contest, I'm sure
he will extend the pay-per-view principle to
international cricket, football and golf just
as soon as he thinks he can get away with it.

In short, he is asking subscribers to pay
for something they thought they already
owned. Now where have we heard that
before? Ah, yes: it was the brilliant idea
behind Margaret Thatcher’s privatisation
jamborees in the [980s. It is also the sort of
con often practised by men in camel-hair
coats at Brighton racecourse.

When spivs do it, they are hauled off 10
the local police station; when Murdoch
does it, his share price soars. As Lady T
herself once observed: funny old world,
isn'tit?

Francis Wheen
The Guardian 12 November

Cometh the hour, cometh the word.
In an intriguing piece of research for
Sleaze, Stuart Weir and Patrick Donleavy
have counted the appearances of the S-word
in British national newspapers. In 1985-86,
it appeared 11 times; in 1994-95, 3479
times ... Contemporary sleaze derives from
the systematic removal of the props ~ the
checks and balances — in modern capitalism
which previously kept its excesses under
control. The result has been a proliferation
of bureaucracies and monopolies far more
powerful than the most powerful trade
union or government regulator. In the
matter of making money, the new monopo-
lists and bureaucrats have shed embarrass-
ment, shame and self-discipline.
Paul Foot
London Review of Books 17 October

CHALLENGING RACISM

1997 Is European Year Against Racism and the
initiative will be launched in the Netherlands in
January. Some of its objectives are:

@ 1to highlight the threat posed by racism,
xenophobia and anti-5emitism to human rights
and to the economic and social cohesion of the
Community

@10 encourage reflection and discussion on the
action required to combat racism, xenophobia
and anti-Semitism in Europe

@ to promote exchanges of experience on good
practice and sound strategies at local, regional,
national, and European levels in the fight against
ratism, xenophobia and anti-racism.

‘IT’S THE Sun wot won it, crowed Kelvin
MacKenzie's headline the day after the 1992
General Election.

Hype or reality ~ the evidence is
disturbing. Readers of both the Sun and the
Star swung 8 per cent to the Tories in the
three months running up to the election.
Those of the Daily Mail 14 per cent. Those
of the Express and Telegraph 8 per cent.

Readers of the Daily Mirror and
Guardian didn't swing at all,

Will there be no change on the magic
media roundabout
this time round? With
your help we're going
to find out.

Once more the
CPBF will be
monitoring national
TV, tabloid and broad-
sheet coverage the
moment the general
election is announced.
But we need our
supporters throughout
the country to help us —
keeping an eye on local
daily and evening papers
and local TV news:
checking the issues
discussed, the balance and
bias berween the parties.

It's a dirty job — but somebody’s got to
do it! DIY monitoring forms and guidance
will appear in the next Free Press.

This is a critical area of work for the
CPBF. We believe a diverse and accountable
media should exist to enhance democratic
debate and facilitate citizens’ control over
decision making.

Yet our analysis of front page leads and
editorial comment in the press during the
1992 election campaign revealed a system-
atic and differentiated mobilisation of the
Tory tabloids in pursuit of a Conservative
victory — confirmed by the unpublished
ICM and MORI polls reported above,

Exploration of issues was replaced by the
promotion of (Tory) party propaganda as
fact. Vitriolic denunciations of individual
personalities, especially Neil Kinnock,

Watching us,
watching them |

replaced political discussion. And the
hysterical character of much tabloid
coverage served to disguise the fact that
competing ideas and arguments were
neither fairly presented nor engaged with.

No wonder Lord McAlpine, former
Conservative Party Treasurer, was quoted in
the Sunday Telegraph (12 April 1992) three
days afier the election as saying: ‘The heroes
of this campaign were Sir David English, Sir
Nicholas Lloyd, Kelvin MacKenzie and the
other editors of the
grander Tory press. Never
in the past nine elections

have they come out so
strongly in favour of the
Conservatives. Never has
their attack on the
Labour Party been so
comprehensive. They
exposed, ridiculed and
humiliated that party,
doing each day in
their pages the job
-4 that the politicians
e t failed 1o do from
: their bright new
platforms.

The Sun delivered
its own coup de

grace on polling day. 'If
Kinnock wins today will the last person to
leave Britain please turn out the lights,’ ran
the headline. Of course, it didn’t want to
influence voters as to who the next prime
minister should be ‘but if it's a bald bloke
with wispy red hair and two Ks in his
surname, we'll see you at the airport.

Don't hold your breath for a change of
heart at the Sun and Mail. Tax ‘bombshells’
and Aoods of migrants are guaranteed
re-runs. And will it be Blair's Barmy Army
or Blair's Smarmy Army — or both? One
thing's for sure. Political debate will be
debased again.

The lights have been fading on a free and
responsible media in this country for years.
By turning the spotlight on the media
during Election Watch 1997 you can help
the swing for change.

Please call 0171 278 4430 to help

TuLLA ONSTAD

PROBLEMS and concerns for the future of
world service broadcasting were the issues
under discussion at a London conference
organised by the Freedom Forum on 31
October.

In the post-cold war world political
shifis, technological developments and
changes in the economics of broadcasting
have altered international broadcasting.
However speakers argued a strong case for
maintaining services.

Sam Younger, Head of BBC World Service
said, 'In many countries the lack of a local
infrastructure can still not provide the
public with a proper international or local
information service.,

It was the BBC World Service's role to

World service
broadcasting

present an international service , an alterna-
tive source of information,

In many countries the changing political
climate of broadcasting meant deregulation,
cuts in budget and pressure on broadcasters
to privatise or find new sources of funding,
Government funding can help maintain an
impartial and independent service, but
Myrna Whitworth from Voice of America
argued, ‘Financial backing from private
organisations can cause a point of conflict
in interest.

Terry Hargreaves of Radio Canada
International stressed the importance of
raising public awareness: ‘Tt is extremely
important to make people conscious about
whart they can lose out on if world services
close down.'

Child exploitation
and the media

MIEE JEMPSON

A PUBLIC inquiry into the way child abuse
issues are handled by the press is being
planned by PressWise and the charity,
Action on Child Exploitation.

The event, which will take place on
Tuesday 11 March 1997 at the Abbey
Community Centre in Westminster, is
backed by childcare agencies as well as the
NU]J, the International Federation of
Journalists, the Broadcasting Standards
Council and the ITC.

Speakers will include Lady Howe, Chair
of the BSC; Professor Robert Pinker of the
Press Complaints Commission; Aidan White,
General Secretary of the IF]; Michael Hames
former head of the Obscene Publications
Squad; and the columnist Dorothy Grace
Elder.

Written submissions are invited from
journalists, care workers, and law enforce-
ment agencies outlining the problems they
have experienced in dealing with publicity
about child abuse issues.

Full details are available fromn Gini Baber,
Conference Administrator, ¢/o PressWise,
25 EBC, Felix Road, Bristol BSS OHE (please
enclose sae).

BT merger raises

questions
for OFTEL

BRITISH Telecommunications® $20
billion dollar bid for MCI, the US
telecommunications group, if
successful, will create a gigantic multi-
national corporation with a presence
in 70 countries.

The new group would be dubbed
Concert.

Such mega-mergers mean that, by
some estimates, there will be three
telecommunications companies
operating globally, with enormous
power based on their ownership of the
electronic highways down which all”
business and personal traffic will be
conveyed. Such organisations also
become less susceptible to controls by
national regulators.

In the UE we wait with interest to
see what the telecommunications
regulator, OFTEL, will do about
Concert, especially when it owns
nearly 10 per cent of Rupert
Murdoch’s News Corporation.

Carole Tongue MEP has worked
tirelessly in the European Parliament
to defend public service broadcasting,

Her report, The Future of Public Service
Broadcasting, should be widely read. She
argues: ‘Public service broadcasters (PSB)
have traditionally provided impartial views
in news and current affairs, With the
explosion of a multi-channel culture driven
by profit, it is essential that we maintain
broadcasters who provide the accurate and
balanced news and current affairs which are
the key building blocks of modern
democracy’

The report reviews the changing shape of
PUB in Europe, and highlights 2 number of
policy issues, including future restrictions
on cross-media ownership and proteciion
of copyright. The report was also the basis
for a resolution on the role of public service
television in a2 multi-media society adopted
by the European Parliament on 19
September 1996. Copies of the report
available from Carole Tongue MEP, 97a
iiford Lane, llford, Essex IG1 2RLTel 0181
514 0198

The Television Without Frontiers

{TVWF) directive is designed to
protect European audio-visual production,
programme making, and employment by
requiring European broadcasters to devote
51 per cent of screen time to European
programmes.

Until now many channels, particularly
cartoon and movie channels have broadcast
a majority of US programmes because of a
loophole which says the quota should only
be followed ‘where practicable’.

A move by MEPs 1o delete the phrase
‘where practicable’ was unsuccessful
because whilst 291 members supported its
removal, it was short of the 314 votes
needed.

The vote took place after intense
lobbying by the US media companies to
resist the change, but also coincided with
new figures which show that the US has
extended its lead over the European televi-
sion and film industries, with the trade
deficit widening by 14.3 per cent to £3.8
billion in the last year.



CENSORSHIP REVIEW

T'I’ m..... W..L. by TOM TOMORROW

THERE 15 MORE niFoRMATION AVAILABLE
1o AVERAGE CITIZENS ToDAY THAM AT ANY

THERE ACTUALLY SEEMS To BE A GROWING
BACKLASH 1o THE INFORMATION ABE..
PONT \H HISTORY. BUT Do THEY REALLY| | #TePIDiTe AND IGNORANCE ARE BEING
CARE ? CELEBRATED EVERTWHERE 1M PoPULAR
CULTURE, FEOM MOVIES To MTV...NeT

ANY OVILR
tnllEs DEVALUED - AND APPARENTLY FN~
MATION 15 NO EXCEPTION ..

CONSIDER TWAT 1IN THE
19503, AUDIENCES

BOY- AFTER R WARD DAY AT WORK, TO MENTION TALE RADIO...
THERE'S Normus X'P RATHER Do p— A ————

ATTENDED DEBATES

THAN LOG ON TO THE NEW CoN~
GRESSIONAL erERNEr SITE !

—
- [EACEPT MAYEE
SHOVE LARGE

SPiREs INTO
vy EYEBALLS.

A WISE CNoIcE,

YOUNG MAN! LEMME
TELLYA--THE LIBER-
AL MEDIA- SPLUTTER.-
SPLUTTER:-

BETWEEN ABRAHAM

Banning, cutting,

cleansing, missing . ..

CENSORSHIP is in the air again, its wings
beating frantically as the usual sources — the
populist press, and sound-bite, knee-jerk
response politicians attempt to sustain it. Of
course we're talking here about the obvious
public manifestations, The Daily Mail’s high
profile campaign urging the banning of
Cronenberg's Crash, the rubbishing of Neil
Jordan's Michael Collins, or the call by the
widow of the headteacher, Stephen
Lawrence for a new moral agenda. The
Conservative response was Virginia
Bouomley's intervention urging broad-
casters to reduce their pre-occupation with
“the darker and violent side of society”.

But what about the more insidious
process, by which news stories of national or
imernational importance get marginalised,
and the techniques of news manipulation
and self-censorship which ensure stories
never reach the public? One of the most
useful publications dealing with this issue in
the United States is the annual report of
Project Censored, and their 20th anniversary
yearbook for 1996 is Censored: The News
That Didn't Make the News and Why.*

It's a publicaton which sends waves of
frustration through me, because [ wish we
had something like it in the United Kingdom.
Of course there's Index on Censorship, but
Project Censored does a different but very
important job. Each year the project surveys
important stories which the mainstream
media ignore or play down, and a group of
judges then choose the top twenty-five.

The list for 1995 included: The
Deregulation of US Telecommunications;
How The Budget was Balanced on the Backs
of the Poor; Child Labour in the US is Worse
than in the 1930s; and The Privatisation of
the Internet. Carl Jensen, Project Censored
Director, explains its role as ‘to stimulate
journalists, editors, producers and
publishers to support more muckraking

investigative journalism.' He points out that
while the United States is without equal in
terms of communications technology, it *has
suffered a massive breakdown when it
comes to communications content.” He
argues that the primary sources of news and
informarion are increasingly controlled by a
very small, elite media group which
insulates people from controversial, subver-
sive or dissonant messages.

Censored 96 is packed full of detail,
addresses, reprints of the key articles
selected as the 1op 25 stories the
mainstream media ignored, and informa-
tion on the US media scene. It also contains
the splendid Tom Tomorrow cartoons which
allow us to smile even though the book’s
analysis is so grim

Censored 96 Carl Jensen and Project Censored Seven
Seas Press £10.99

CAMPAIGN AGAINST NET
CENSORSHIP SET UP
FOLLOWING the article in the last issue of
Free Press about Censorship and the
Internet (Knacker nets the Interner), a
campaign has been set up opposing the
establishment of the so-called Safety Net.
The Campaign for Internet Freedom is
completely opposed to what it sees as an
unprecedented attempt to censor and
regulate material on the Net. The propo-
nents of the Safety-Net are advocating that
we need to be protected for our own good,
but censorship, the group argues, is always
against our own good. It destroys our
autonomy, our ability to judge for ourselves
as to what we watch, the Campaign argues.
You can get more details from Chris
Ellison Get the Met OfT the Net! The
Campaign for Internet Freedom. E-mail:
censorship@www. junius.co.uk
Web:http://www.junius.co.uk/censorship/
index.html

PREMDENT CLINTON -- Do You REALLY
FEEL THATY JoCKEY BRIEFS ARE AW
a»nmm: CHOFLE OF UNDERWEAR
LEADERT

R A WoRLD

War and Words: The Northern Ireland

Media Reader

Edited by Bill Rolston and David Miller

Pub. by Beyond The Fale Publications; £12.95
THIS is an important book, and it joins that
tiny group of studies which have looked
seriously at the pressures and problems of
reporting on the conflict in Northern
Ireland. Indeed as the editors point out,
‘publishing books on Northern Ireland can
ensure that one runs up against the same
kind of nervousness from publishing houses
which seems to afflict parts of broadcasting
and the press'.

For example, David Miller's book, Den't
Mention theWar, was rejected by a number of
major academic publishers before publica-
tion by Pluto in 1994, and reasons given for
a reluctance 1o publish, despite positive
readers’ reports, included 'books on
Northern Ireland do not sell well’ and
possible legal worries.

The editors suggest, ‘Although the debate
about censoring the ‘troubles’ usually
revolves around newspapers, broadcasting
and film, there is at Jeast some evidence that
the climate of caution and self-censorship 1o
which many authors refer in the pages that
follow, affects other areas of the media, such
as publishing, as well’

Words and Images is an extremely useful
book, and one that needs to be read widely,
because it draws together an extensive range
of material published over the past 25 years,
including some by the CPBF, and organises it
under a number of key themes. Some of this
material is not easily availabte, and for that
reason the book should be on the library
shelves of any institution studying the repre-
sentation and management of the conflict in
Northern Ireland.

One other pius for the book is that with
over 450 pages, clearly edited, laid out and
printed to a high standard, it's good value
compared with the inflated prices of some
publishers.

Full Disclosure
Andrew Neil Macmillan; £20.00

GRANVILLE WILLIAMS

ANDREW Neil's memoirs contain some
dramatic revelations. They are an insider’s
account of the disturbing management style
and ambitions of his former employer,
Rupert Murdoch, and convey some insights
into the psyche of his erstwhile enthusi-
astic, but now disillusioned, lieutenant.

But it is a book which we should rreat
with caution. There is a strong streak of self-
justification in Neil's account and evasion of
events in which he played a dubious role. In
that sense the book's title, Full Disclosure,
{(derived from the name of the abortive
current affairs programme which Neil lefi
The Sunday Times to go and develop for
Murdoch on his Fox TV channel in the
States) is less than accurate.

Take, for example, The Sunday Times and
the Thames TV programtne, Death on the
Rock, transmitted on 28 April 1988.The
only reference to the producer of the
programme, Roger Bolton, is in an uncon-
nected context. When the Thames TV
programme was transmitted in the face of
an unprecedented political attack, we
should remember that it was The Sunday
Times which deployed journalists to
undermine the programme and support the
assault by the Thatcher government on the
integrity and independence of current
affairs journalism on ITV. As Roger Bolton
explains in Death OnThe Rock and other
Stories, ‘Mr Neil had called his team
together when the Death on the Rock row
began and told them to take the programme
apart and examine every bit of it. The
zealous young Feawures Editor, Robin

Morgan was put in charge of the project.

But even the journalists working for the
paper couldn’t stomach what they were
required to do. Rosie Waterhouse, a
journalist who later resigned from the
Sunday Times, wrote in an internal memo
to Robin Morgan, ‘You were not interested
in any information I obtained which
contradicted your apparent premise — that
the Thames documentary was wrong, and
the official version was right ... It became
almost impossible to make any point which
contradicted the official line.

When the report by Lord Windlesham
and Richard Rampton was published in
January 1989 it vindicated the integrity of
the programme and the journalistic
methods. Roger Bolton confronted Andrew
Neil in a programme Thames ran on the
report: “Why does not Andrew Neil agree to
have an independent enquiry into the
reporting of the Sunday Times on the Death
on the Rock programme?” Neil's response?
‘We are not in the dock, you are’

But in spite of such selectivity by Neil
this is an important book because it gives us
some grim insights imo the way the
Murdoch media empire is run, and the kind
of people Murdoch uses, and rejects, once
they incur his displeasure. In a key chapter,
‘At the Court of the Sun King', he writes
about ‘telephone terrorism’ as the ‘weapon
of choice to make sure his influence extends
throughout his world wide empire.’ His
contemptuous attitude towards managers is
‘also directed at shareholders. News
Corporation boards are full of placemen
who will do Murdoch's bidding. When
Murdoch spent $550 million for a 64 per
cent share of the Asian Star satellite system,
he phoned one of his executives, Gus

Fischer with the instruction, ‘Could you call
a couple of directors and tell thern.” He had
not bothered to seek board approval. News
Corporation is run as a personal fiefdom,
even though the family holding is down to
30 per cent.

Another Neil revelation is the terrible
state of industrial revelations in the Wapping
plant, Murdoch reneged on any recognition
deal for the EEFTU which had done the
dirty work recruiting scab labour at
Wapping. Industrial relations deteriorated in
the plant once the sacked printers and
supporters called off the pickets. The
production manager’s office was attacked
with firehoses, and daubed with posters;
production sahotaged with a high number
of web breaks, regular late runs and short-
falls; and a survey showed 70 per cent of
the work force would vote for union recog-
nition, Neil coyly says the real picture of
how bad it was has never been revealed
before, but the evidence punctures once
again the elaborately constructed Wapping
myth that crushing union organisation
solves management problems.

But Neil’s ousting as Sunday Times editor
dramatically confirms the basic Murdoch
philosophy = don't let the truth get in the
way of business. The controversy stirred up
in The Sunday Times over the links between
the £234 million of British aid to Malaysia
to build the Pergau hydro-electric dam and
a £1.3 billion contract from Malaysia to buy
British arms infuriated Murdoch as he was
busy developing his media empire in the
region. Murdoch subordinates everything to
one guiding ambition — the ruthless and
single-minded seizure of all commercial
opportunities to build his global media
interests, Neil was expendable,



Labour fringe meeting

SaLLy BAILEY

"21ST CENTURY Media — Shaping the
Demaocratic Vision’ was the theme of this
year's CPBF fringe meeting at the Labour
Party Conference.

CPBF Chair Tony Lennon predicted that if
the ownership and control of the media is
allowed to be purely market-driven, and that
given the choice between the two potential
new systems — Murdoch's satellite based
system which will be capable of providing
500 channels and the BBC's land based
system that will provide 40-50 channels, it
is inevitable that consumers will choose the
former. A situation will be created "where the
de facto standard of TV broadcasting under
current legislation is beyond the reach of
most of the laws that actually specify what
the content should be,’ he said.

The nature and power of information
and the issue of ownership of intellectual

property were the key issues examined by
Andrew Graham from Ballicl College,
Oxford. He questioned the premise that
‘what is inevitable is always desirable’, and
that information and the media should be
regarded purely .as consumer goods.

Information can be bought, repackaged
and sold and in the process becomes distorted
and manipulated according to its owner's
own agenda. Microsoft's Encarta, for example,
he said, fails to mention Christian Democracy
- one of the biggest political movements in
Europe. Having recently conducted research
on the Internet, he commented that ‘we
should be under no illusions that it is a
democratic form of information.”

MEP Philip Whitchead examined
European media issues, the proposed privati-
sation of Channel 4 = an act, he said, of ‘bank
robbery’, and potential solutions to develop a
different public broadcasting sector.

T L

Philip Whitehead
speaking at the fringe
meeting

Spreading the
message

INVITATIONS to speak at a wide range of
meetings up and down the country, distribu-
tion throughout the National Union of
Journalists, support in the Community Radio
Association magazine Airflash and distribu-
tion to its members, a commiument from the
public service union UNISON to promote it
through its network of regional publicity
groups ... Just some of the ways the Media
Manifesto is now giving a practical focus to
discussions on an alternative media policy.
We believe that it is possible to regulate
and organise our media so that the commer-
cial imperatives of the big media corporations
are challenged. What is needed is the political
will 1o make it happen. The Media Manifesto
is part of the CPBF's effort to develop just that.

WHAT YOU CAN DO

@ It’s vital that the debate on media policy
continues beyond the next general election.
A Labour government will need to look
again at media reform. Contact the CPBF
Mational Office if you need a speaker or if
you want to frame a resolution to encourage
media policy debate in your organisation.

@ Order a copy of the Manifesto - single
copies free, but please send SAE. Ten copies,
£2.00. 50 copies, £7.50. 100 copies, £12.00
inc P&P. Bulk order prices by negotiation.

@ We have had valuable comment and
feedback already on the Manifesto so please
send your own or your organisation’s
comments on the Manifesto to the CPBE.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £12 ) Lessthan 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 500 to 1,000 £25
¢) Household (2 copies Free Press)  £20 h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25 ) 10,000 to 50,000 £105
(includes free CPBF publications)
€) Institutions (eg libraries: £25 )§50.000 1o1190.900 2=
includes 10 copies of Free Press}) k) Over 100,000 £400
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£ ............ovvuvent FP95
N EestoanadtadtoibdioadioMonadBonn SRS aooataonacaaaB o B on0aaananom
[ULIEE . so0 rumomt oo oo onont e reeT o 0.0 o Sl KK © S TS SO
Postcode .. vvvvrviininnerinnnnnns i o o0 06800 0 0 dBb o e 66 66 boog
Organisation (ifapplicable) ........coiviii i e
Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9)F Tel: 0171 278 4430

AFFILIATION BY ORGANISATION

Design and origination by Afan Slingsby 0171 609 3674

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



