"

- Press

No 96,January-Febmary 1997

YOU CAN GET

Campaign for Press and Broadcasting Freedom

INVOLVED!

THE election campaign
has already started.

WATGCH ’91

political discussion, and
ideas and arguments

Never mind the fact
that John Major hasn't
ended the speculation
by saying whether it's
March 20, April 10 or
May 1.The party
image-makers and
media strategists are in
overdrive; the billboard
campaigns grab
attention with their
negative messages; and
some sections of the
press are keeping us
guessing about which party to support in
the most important general election since
1979,

One Tory party political broadcast used
exactly the gamut of fears and smears which
the media relayed with such relish in the
run-up to the 1992 election. It showed a
series of fictional ‘news flashes' about
Britain under a victorious Labour govern-
ment. They included sterling crises, strike
waves, massive tax increases, and the resig-
nation of John Prescott.

The health of a genuinely free press
depends on its ability to search out and
present facts, but the 1992 general election
demonstrated the massive pro-Tory bias of
the bulk of the national press. The explo-
ration of issues was replaced by the re-
cycling of Conservative propaganda.
Vitriolic denunciation of individual person-
alities, particularly Neil Kinnock, replaced

t:rlpp whlch &ould

were neither fairly
presented nor engaged
with.

We ran
Electionwatch 92 and it
was the information
and experience we
gained then which has
spurred us to Jaunch
Electionwatch 97. We
want to establish just
what impact media bias
has on the issues
discussed and the way
people vote in the election. It will help to
build up a picture of how the media influ-
ences our democracy.

We are appealing to all our members and
supporters to monitor media coverage at a
crucial time in the democratic process. Our
Electionwatch special media monitoring
form which you can use to check your local
paper, TV station or radio station is now
published. We will be monitoring and
analysing the national newspapers and
broadcast news from the BBC, Channel 4,
ITV and BSkyB. The monitoring form
should be in your copy of Free Press but if
you need extra copies contact the National
Office (0171 278 4430) and we'll send you
some.

If you live in the London area come
along to our Electionwatch meeting on
Thursday 27 February at 8 Cynthia Street,
London N1 9JF (off Pentonville Road).

ped

Information and
experience geined during
Electionwatch 92 led to
the launch of this year’s
exercise. At the launch of
the last Electionwatch in
Manchester were
Professor Anthony
Easthope, Hilary

L Wainwright, Granville
Williams and Stephen
Dorril

Now you
see it —
now you
don't

IN THE final weeks before an election
what will Labour’s media policies be? It
was encouraging to see splashed across
The Guardian front page (22 January)
some answers to this question with regard
to broadcasting, Lewis Moonie had
presented some ideas at an informal
discussion at the Internationat Press
Institute (IPI) and agreed that his remarks
should be published.

Nothing wrong with that, because he
didn’t say anything new, except to stress
that the role of the BBC governors would
be radically changed: ‘Governors wear
two hats which has ensured they have
done neither job well’ so scrutiny of the
BBC's programmes and complaints would
be located with a new regulatory body,
OFCOM. In future the governors would
only oversee the BBC's internal manage-
ment. His other policy ideas had all been
covered in a New Statesman piece, ‘Media
Rules Not OK’ (22 November 1996).

All the more surprising then, that less
than 12 hours after the IPI event the party
leadership intervened to disown the draft
document proposing a single media
regulator, which wonld merge Oftel, the
telecommunications regulator, and the
Independent Television Commission, and
weaken the power of the BBC governors.

In fact, the CPBF Media Manifesto does
make a similar policy proposal for a single
regulatory body. In an age of cross-media
ownership it makes sense to have one
effective regulatory body overseeing the
digital TV revolution, the new media of
cable and satellite, and the terrestrial TV
channels. So why has one of the few
concrete areas of media policy suddenly
been dropped by the Labour leadership?



A TARNISHED MIRROR

THE Daily Mirror dropped the daily bit and
relaunched as The Mirror, ‘the paper for the
new millennium’, in January 1997.The
eight extra pages include a daily features
section aimed at women, more consurner
advice, and a weekly semi-investigative
column, Sorted, which is a pale reflection of
the old Paul Foot page. The new design with
a page one poster-style based on the New
York Daily News has won some compli-
menis, but as the Express Newspapers know,
redesigns and relaunches don't solve the
problem of circulations in free-fall.

The Daily Mail and the Sun, for example
don’t need relaunches. Circulation of the
Mail has increased in the six months up to
December 1996 by over 11% and it has
braken through the 2 million barrier, whilst
the Sun hovers around 4 million.

The Mirror in comparison lost nearly 5%
of its readers in the six months to December,
ending the year with a circulation of 2.3
million. But beneath the circulation slump
there’s a more significant issue. The Mirror
still has an important role as Britain's only
Labour supporting mass market tabloid, but
it doesn’t have the journalists or creative
talent which marked the paper out and built
popular support in its great days. When
Robert Maxwell bought the paper in 1984 it
was already losing its way as the Sun ate into
its readership after its take-over by Murdoch
in 1969, or people deserted it as Maxwell
projected his outsize ego in the paper's
pages. Since then, under David Montgomery,
appointed by the banks to "rescue’ their
investrnents, the paper has been purged, its
best writers taking with them the paper’s
distinctive radical campaigning style.

We've never needed a popular radical
campaigning Labour-supporting tabloid
more, but the Mirror, whatever its claims to
be the paper for the millennium, has lost its
key role.

PROGRAMME NOTE
ON TUESDAY February 18 John Pilger is
presenting an important programme in the

MEDIA MONITOR

Nerwork First slot on ITV which deals with

the recent history of the Sun and the Mirror,

Watch out for Breaking the Mirror: The
Murdoch Effect which analyses the death of
Fleet Street and the dire impact of the man
former Sunday Times editor, Andrew Neil,
likened 1o France’s autocratic Louis XIV in
his recent memoir, Full Disclosure.

GOOD READS

FORGET all the hype about the Waterstone's
Top 100. Here are two books, with journal-
istic themes running through them, which
Free Press readers should enjoy,

Both have North American settings,
vivid, well-researched backgrounds and are
excellent reads.

Snow Falling on Cedar

by William Guterson; Bloomsbury; £5.99
The Shipping News

by E. Annie Proulx; Fourth Estate; £5.99

ITv

REDRAWING THE NETWORK MAP
A SECOND wave of corporate activity will
soon put an end to the nostalgic notion of
IS ITV regional franchises, Of course they
will still be there in name and for form's
sake, but the reality will be that ITV is in the
hands of three media barons — Gerry
Robinson at Granada, Lord Hollick at
United News and Media and Michael Green
at Carlton,

There’s still a bit of tidying up to do, but
it’s all going 1o be sorted out behind doors in
the boardrooms. Michael Green beat Lord
Hollick, acquiring Westcountry for £85m and
bidding 10% more than the Labour peer's
offer. Hollick in turn moved sharply to pay
£36.7m for a 29.9 stake in HTV, with a view
to acquiring the lot this year. Granada has its
eyes on Yorkshire-Tyne Tees, and if Labour
wins the election a modified Broadcasting Act
would allow Mirror Group Newspapers to
move for control of Scottish Television,

For those who want an insight into how
all this has come to pass, read Greenfinger:The
Rise of Michecl Green and Carlton Communications
by Raymond Snoddy (Faber).

Order your copy
from CPBF —
price £7.50 inc |

1| pag |

Dangerous
liaisons

ToNY LENNON

OFTEL, the government telecommunica-
tions watchdog, must be a tough place to
work at the moment. It’s hard to concen-
trate on the regulatory framework for
digital satellite TV while being deafened
by a stream of press releases thudding
onto your desk. Most of the thuds
announce yet another cross-media
alliance between companies desperate to
consolidate their position in a market-
place built on shifting sands.

Every one of them brings the danger
that its size, or novelty, could force the
policy-making process back to square one
~and new policies don't come easily.

Last month the official government
position on digital satellite became clear.
OFTEL began accepting applications for
Services Class licences from operators
wanting to provide “Conditional Access”
services to TV viewers using digital
technology. These are licences to transmit
programmes which can be seen by
viewers only if they have paid to watch,
either through regular subscription, or by
ad hoc pay-per-view charges. The invita-
tion covered satellite and cable services
hoping to offer pay-per-view TV through
the new technology, and coincided with
the bids from existing and would-be
broadcasters to secure Independent
Television Commission licences to
operite up to six multiplexers for Digital
Terrestrial Television (DTT).

In theory, a host of vibrant and
ambitious operators was expected to
come forward with attractive bids for
every tentacle of the new digital TV distri-
bution system.

In practice, OFTEL seems to have
resigned itself to a digital satellite market
dominated by BSkyB, probably operating
as a near-monopoly, with DTT and digital
cable limping along in its shadow. Just as
British Telecom, the original target of
OFTEL intentions, is subject to line-by-
line regulation of its activities, the condi-
tional access licences break down digital
TV into four key business functions:
“customer management” is the billing
service for digital viewers; “subscriber
management” is the despatch of smart
cards to be plugged into set-top boxes;
“subscriber anthorisation” covers the
relay of electronic signals hidden in the
TV signal which will enable subscribers to

watch a particular service; and “encryp-
tion” is the coding system used to
scramble programmes within an overall
service to prevent unpaid access.

According to OFTEL, no broadcaster
can be compelled to buy any, or all, of
these services from a conditional access
operator. Broadcasters could hire
bandwidth on the digital Astra satellite
used by BSkyB, and transmit programmes
without having to treat with the
Murdoch-dominated company. However,
a decision to eschew Murdoch’s propri-
etory technology would put broadcasters
using Astra in a position where they have
paid to hire the rowing boat without
being given any oars — afloat on the
airwaves, but going nowhere because most
viewers were equipped only to receive
Murdoch-encrypted programmes.

BSkyB’s inheritance, a secure and
unchallenged digital TV licence, seems to
have been anticipated by OFTEL — with
four separate services within the condi-
tional access licence, the regulator at least
has something to get its teeth into.

If BSkyB turns out to be the only
applicant for a digital satellite licence, the
company will be well placed to negotiate
on the two issues which are stll to be
settled with OFTEL: Electronic Programme
Guides (EPGs) and multiple smart cards.

OFTEL wants all broadcasters to have
“fair, reasonable, and non-discrimina-
tory” access to EPGs, the on-air pages
which will help viewers navigate around
the 200-plus channels on digital satellite,
as well as the ability to issue their own
smart cards, Sky are likely to pitch for full
control of EPGs in order to give their own
services prominence, and are already
arguing that a system involving multiple
smart cards presents impossible technical
difficulties for any broadcaster trying to
send subscriber authorisation instruc-
tions to enable individual viewers to
access pay-per-view programmes — the
set-top box can't be re-programmed if
someone else's card is in it at the time the
instruction is sent over the air.

Funided mostly by borrowing, BSkyB's
satellite project is highly risky, not least
because it depends on breaking into new
markets which don’t currently have Sky
dishes, particularfy middle class viewers.
But the company is 40% owned by
Murdoch, a man consumately able to
exploit the kind of monopoly BSkyB
could win when it secures a conditional
access licence. The stable of sporting
rights i¢ has already bought into, and the
tacit promises from broadcasters like the
BBC and Granada that their programmes
will be available on digital BSkyB, almost
guarantee that Murdoch will mop up.

Meanwhile, the politicians watch on
helplessly.

ELECTIONWATCH 97

Background
briefing

ELECTIONE

RUPERT Murdoch in a Der Spiegel
interview suggested one of his News
International titles might support Labour,
Lord Rothermere mused on Desert Island
Discs about a developing warmness towards
Tony Blair and New Labour, and Labour
peer Lord Hollick is in the driving seat at
Express Newspapers.

So what is the likely line-up in terms of
the political stance our national papers take
towards the parties in this crucial election?
Well one thing certainly has changed. Sir
Nicholas Lloyd - he got his knighthood
whilst editor of the true-blue Daily Express
under Lord Stevens - recalls ‘I received
regular calls from senior Tories suggesting a
drink in my office at, say, 6.30pm.The likes
of Cecil Parkinson, David Young, John
Wakeham and Sir Gordon Reece would pop
in under the guise of seeking my opinion
on how things were going. But in fact theirs
was the soft-sell 1o brief me on
Conservative strategy’

Since Tony Blair won the Labour leader-
ship he has been assiduously courting the
editors and proprietors of the traditional
Tory-supporting press. He travelled round
the world to speak in Australia at a News
Corporation ‘Leadership Conference’ in July
1995 and in October 1996 accepted the
invitation of Sir David English, chairman of
the Daily Mail group to speak at the
Commonwealth Press Union conference in
Cape Town, and his speech was previewed
and reported prominently in the Daily Mail.

Tony Blair’s troika of media advisers -
David Hill, Alastair Campbell and Peter
Mandelson - ensure that a steady stream of
articles appear in the Sun, Mail and other

papers which would never have carried
material by Neil Kinnock or John Smith.
There are also regular meeting with editors
and right-wing columnists like Simon
Heffer and Paul Johnson,

So will this public relations offensive
translate into fair and neutral reporting of
New Labour’s policies, or even a positive
endorsement to vote Labour? I doubt it.

Express chairman, Lord Stevens, has a
letter dated from the time of the merger of
United News and Media in February 1996
saying he, not Lord Hollick, will decide the
political directon for the Express, and the
paper’s editor, Richard Addis, has admitted
that he discusses the paper’s stance on
politics with Lord Stevens.

And for the other papers the key question
is, what price does Tony Blair have 1o pay o
maintain the support he apparently seeks?
After all the Tory editors are Euro-sceptic,
hostile to the social chapter, and long for the
right-wing authoritarian stance that they
fondly remember Mrs T for. We should
remember that if the Sun backs Labour it will
be for the good of Mr Murdoch, not this
country, Any support that these papers give
Labour will be transient and conditional; it
will evaporate the moment policies inimical
to their interests are even mentioned,

Labour was once committed to a policy
of limiting media ownership and diversi-
fying choice. All of the effort the Labour
leadership is putting into its charm
offensive underlines how vital such a policy
remains. Afier all should our democratic
processes be subject to such intrusive
influence by unelected, unaccountable
media bzrons?

WEY CONT GETTHIS : || THEN AGAN T MiGHT
1 Mleurvmmv
it Eorl' AMD (GO AMD LIVE iy

3 f§ OFTbUR JUVENILIA T
; | FiND SOMEWHAT
. g’ ENERVATING:




THIS review article is the first of three pieces by
Tom 0’ Malley. The next, to appear in the run-up to the
General Election, will deal with Labour’s media policies, and

MEDIA POLICY

Losing a sense

the final one with a strategic review of where the (PBF stands

on media policy issues in the post-election period.

We welcome comments and responses to the three articles.

HE Institute of Public Policy Research

is a think tank closely associated with

the Labour Party. In 1994 it estab-
lished a Media and Communications
programme with funding from British
Telecom, the Cable Communication
Assoctation, London Weekend Television,
Mercury Communications, News International
and Pearson. New Media New Policies summarises
the findings of this research. It is an important
book, in its range, specific proposals, under-
lying assumptions and in the way it echoes
recent shifts in Labour Party thinking around
media ownership.

The book starts from a recognition of the
need for systematic reform of the media. It
covers telecommunications, ownership,
universal service obligations, freedom of
expression, audio visual policy, public service
broadcasting and the BBC. It
rightly stresses the complexity of
regulating computer based,
optical fibre, digital communica-
tions. The problem of how to
regulate technological bottle-
necks — known as essential facili-
ties — like set-top digital
decoders, is discussed in detail,

The authors stress the need to
encourage competition and to
prevent abuse by dominant
companies. They point out that
universal service in telecoms -
the provision of basic services to all at afford-
able cost — and in broadcasting — public
service broadcasting ~ ‘is likely to decline in
the near future’ (p93). They therefore argue
that PSB be maintained, that ‘must carry’ rules
apply on new delivery systems and that
universal access to the telecomns network and
its basic services should be funded by the
industry. They support the need for a compre-
hensive audio visual policy devised in the
context of EU policy.

Although they want the BBC 1o continue,
they also accept the idea, developed in the
1992 White Paper, that it should become
more commercially orientated by breaking it

New Media
New Policies
does a service in
discussing the
complex issues
which dominate
media policy

up into ‘autonomous units with public service
and commercial mandates’ (p157). They seem
over oplimistic about the long term implica-
tions of this kind of policy. Their proposals for
a more democratic method of appointing BBC
governors, for making freedom of expression
a constitutional right, for basing censorship
policy on the principles outlined in the 1979
Williams Report on Obscenity, for a right of
access to oflicial information, and a right of
privacy, rehearse variants on proposals debated
by the CPBF for many years. The proposals for
a one stop media regulator, Ofcom, and for a
Consumer Council of Media and
Communications reiterate widely canvassed
arguments, and are welcome. New Medio New
Policies therefore does a service in discussing
the genuinely complex issues which dominate
media policy. Yet there are problems with the
book.

The Introduction gives a
potted history of Left and Right
wing media policy. Itis a
selective history. Left media
policy is characterised by
reference to a few Labour Party
documents and academic
critiques, mainly dating from the
1970s and 1980s and is labelled
*paternalist’ and ‘corporatist’
(p4).Yet some attention to Left
thinking and practice in film and
print, from the 1990s onwards,
to work in community radio and video, to
critiques of the media from trade union and
commurity groups from at least the 1940s,
and to the wide ranging debates about media
conducted in and around organisations like
the Campaign since 1979 would have
provided the authors with a more complex,
rich and diverse set of practices and policy
ideas. Inadequate consideration of this
tradition impoverishes their analysis.

The authors state a clear preference for
market driven solutions to problems of media
regulation: ‘Fair competition between many
providers is widely seen as the key 10 unlock
an effective marketplace for media goods and

owner

a democratic marketplace for ideas’ (p59). But
should policy be geared towards creating a
marketplace in ideas? Won't that largely
exclude those who haven't the funds to buy
into the market?

New Media New Policies suggests thar fair
competition in media goods and services is
desirable and possible, but recognises that, left
10 its own devices, the market will deliver
neither fairness nor competition.
Consequently the authors argue that regula-
tion can be used to force markets 1o work the
way theorists think they should. But work for
whom?

In the UK national press the free market
has produced a press which works for the
profits and political interests of small groups
of people. Some regulation exists to limit
ownership, but political influence has been
deployed to fatally undermine its

hip

New Media New Policies proposes a relaxation
of controls on cross ownership. This would
allow seven companies to control all UK
national papers, the regional press, and
national radio and television. This proposal is
based, in part, on the reascnable assumptions
that ‘simply’ acting on concentration doesn’t
ensure plurality, and that there is no necessary
link between the size of an organisation and
its behaviour.

A further, linked assumption is used to
justify downplaying issues of concentration:
‘No research has demonstrated continuities in
content between media in common
ownership and discontinuities between them
and other media in other ownership’ (p64-5).
Yet the CPBF in the UK, FAIR in the USA, and
a host of books and articles have dealt with
such links.

In 1988 the European

effect. Equally, political influence What evidence  Institute of the Media showed
has been used to prevent the . that the Murdoch press covered
implementation of regulations to is there that Sky and British Satellite

make the press behave in a
responsible way. What evidence
is there that influence will not be
used to block the proposals in
this book which are designed to
make markets fair and less

influence will
not be used to
block proposals

Broadcasting in a different way
to newspapers owned by other
companies. The Guardian has
consistently covered issues of
race, gender and politics in a
manner distinctly different to the

subject to abuse? to make Sun. You need only examine the
According to the authors, UK R difference between papers
‘newspaper buyers can choose markets fair? controlled by political parties, be

between some ten national

newspapers of which at least five, judged by
any reasonable international standard, provide
comprehensive and well-founded accounts of
events and issues’ (pl63). Any reasonable
assessment might also point out that the UK
press is divided between a mass circulation
popular press and a relatively small circulation
quality press. The five papers of international
standard are in the small circulation bit, not
read by most people. With few exceptions all
papers are conservative in their social and
political policies. The book does not analyse
the way market forces have failed 10 deliver
fair competition and diversity of viewpoint in
the UK press.

they the Morning Star or
Socialist Worker and those owned by conserv-
ative proprietors such as the Sun or the Mail
to see the continuities and discontinuities in
content alluded to in the book. A review of
any standard bibliography of press or broad-
casting history would have yielded plenty of
evidence for analysis.

It might be that the authors consider that
this kind of work has not demonstrated the
continuities and discontinuities they seek. But
surely, they should have examined it before
drawing such a conclusion?

Bl R Collins and C Murroni; New Media New
Policies Polity Press; Cambridge; 1997;
ISBN 0-7456-1786-7, £12.99.

Press payments
to trial witnesses

THE National Heritage Select Committee has
called for laws to outlaw media payments to
witnesses in criminal trials and to restrict pre-
trial publicity.

The Heritage Committee report, Press
Activity Affecting Court Cases, published by
HMSO on 22 January, states that there are no
circumstances which justify payments to
witnesses by newspapers or broadcasters.

The report also criticises the efficacy of the
Press Complaints Commission (PCC) and says
it should change its rules so that it can impose
heavy fines on offending newspapers and
order them to pay compensation,

At present the PCC code condemns
payments, but newspapers which break the
rule can invoke a public interest defence if
they are exposing a crime, protecting public
health or preventing public deception.

Gerald Kaufiman, the Heritage Committee
chair, said, 'A reprimand from the PCC is
simply a slap on the wrist. Fining would tell
editors these matters are taken seriously’

The report has been influenced by the
1995 trial of Rosemary West in which 19
witnesses were said to have signed contracts
or been paid by the media, but its recommen-

WHAT Murdoch has done to the press
over here is very serious ... It’s
impossible to overrate the injurious
effect he’s had, and it’s sad the other
papers are inclined to follow his lead
rather than restore any decent standards
in British journalism, though I exclude
some from this — the Guardian and the
Observer and some sincere journalists on
other papers. You can’t have journalists
running the conntry; Mardoch has such
power he thinks he can run it and more,
and yon've got to stand up to him. When
in power I hope Labour will act on
concentration of power in the media.

Michael Foot
New Statesman, 10 january 1997

dations and tone were quickly criticised for
being censorious and combative.

The PCC said no new legislation was
necessary — there had only been four cases in
35 years to arouse concern — Hindley and
Brady, Peter Sutcliffe, Jeremy Thorpe and West.

The Press Gazette leader attacked the
members of the Select Committee: ‘These men
appear to lack any credible experience of the
world of crime and crime reporting....of the
marketplace which increasingly obliges
journalists to pay for information of public
interest which would not otherwise be
disclosed...

Presswise, in a separate response 1o the
Lord Chancellor on the issue of witness
payments, calls for the practice of buying
information from witnesses in court cases to
be made a contempt, not a criminal defence.
Presswise argues, ‘Offering inducements to
witnesses in court cases is tantamount to
bribery, and puts at risk the course of justice.
There are strong arguments for making it a
criminal offence, but we would prefer to see
the Contempt laws broadened to outlaw the
offering of inducements to witnesses and
others connected with a case’

CHILD EXPLOITATION
AND THE MEDIA

PRESSWISE is organising an
Open Forum, to examine the
problems faced by children,
voluntary and statutory
bodies and journalists when
child abuse stories hit the
headlines. I will be held on
Tuesday 11 March,
10.00-17.00 at the Abbey I
Community Centre, Great
Smith Street, Westminster.
B Bookings and further
"information from Presswise
0117 941 5889 J




Taking

Julian Petley puts the case against the

Daily Mail’s moral outrage over Crash and the
strident calls from the censorship brigade, and
Conservative National Heritage Minister,
Virginia Bottomley

THE British press guards its freedoms
jealously. As the long-running debate over
possible privacy legislation has all too
clearly demonstrated, newspapers are quite
prepared to use both fair means (intense
lobbying) and foul (the character assassina-
tion of ministers thought to be too legisla-
tion-prone, such as David Mellor) to ensure
that their cherished freedoms remain intact.

However, newspapers’ concern with
freedom of expression does not always
extend to arguing for the freedom of other
media from censorship and other forms of
official interference. Indeed, quite the
opposite on many an occasion in the case of
film, video and television. In recent times
press campaigns against so-called ‘video
nasties’, Natural Born Killers, Crash, Death
on the Rock, The Monocled Mutineer and
the Secret Society series, to name but a few,
alt bear unfortunate witness to certain
newspapers’ determination to try to ensure
that the freedom which they themselves
enjoy will be significantly curtailed in the
case of other media.

Thus, to take two very recent examples,
in the case of Crash, the Daily Mail and the
Evening Standard (both owned by
Associated Newspapers) launched a
concerted (if lamentably ill-informed)
campaign against the film which led
directly to the Heritage Secretary, Virginia
Bottomley calling for local authorities to use
their powers 1o ban the film. Right on cue, a
committee of Westminster councillors
viewed Crash and indicated that they would
not allow it to be shown in London's West
End without cuts. At this point the British
Board of Film Classification itself had not
viewed the film and, at the time of writing,
it is in the unenviable and unprecedented
position of having to decide on a film
which, if it passes uncut, it knows it cannot
be shown in its prime location and will thus
be assigning it to commercial oblivion! Not
content with this, the Mail's film reviewer,
Chiristopher Tookey, has called for the BBFC's
director James Ferman to be sacked for
being too liberal, and for Mail readers to
boycott all products made by Sony, the
parent company of the film's distributors.

Sponsil® ays
Crash “;‘e be

vilifled — H tmg! S
ﬂ%&ncﬁgoﬁ'fgr Savinyg And conyes
(4 ¥

Bottomley and the Mail also feature in
our other example, which concerns the
announcement last December of the
Department of National Heritage’s plans for
the further tightening of the rules
concerning the portrayal of sex and violence
on television. Given the Mail's self-
appoeinted role as the scourge of Channel 4
(and of anyone else, for that mauer, who
doesn't share its own blinkered and bigoted
view of the world), it wasn't in the least
surprising that Bottomley should choose it
as the recipient of a leaked copy of her
Department's plans on the day before they
were made public. Thus, under the headline
Curb the Dark and Brutal Side of IV, the Mail
was able to engage in campaigning against
all its favourite TV targets once again and,
better still, to appear to be doing so with
the full blessing of the Heritage Secretary.
Thus, out were wheeled Cracker, Eastenders,
Brookside, The Bill and all those other
home-grown programmes which have the
temnerity to suggest that contemporary
Britain is not the Thatcher-created heaven
on earth that the Mail and its ilk would have
us believe. As Stuart Jefferies put it in the
Guardian, 11 December, the real message of
this squalid put-up job between Bottomley
and the Mail was: “Let’s silence these
dissenting voices, the authentically grim
stories of underclass suffering, politically
biased dramas that lay bare the effects of
Conservative rule on public services. Let's
do these things and say that they're part of a
moral crusade against filtht”. And, he might
have added, let's make our television so
thoroughly market-led that the terrestrial
broadcasters are forced 1o fill the entirety of
their schedules with the utterly bland,
stupefying pap and crap that characterises

ha el ,ﬁ:.mu-t.
‘gn\l‘:: the medis mw&%% m“h‘:w Abantiutes. And ¥e

R

qpoeiatar) Gl thae Crmh

an cash and Whodw

T inees deetsion” W WAL L,

e

. mu.'ﬁ-?u?-;,g".‘,}‘m'ﬁ“'-’u'i

trosdum of speech and  BIES S0 ey b0 dothe 36T
Ut tle weil-oxpression AT BTN, clgnifesnt Y

Sky 1 or, for that matter, Associated’s own
witless, pathetic Channel One.

Of course, there’s nothing particularly
new about such campaigns. Editing a recent
book on the vexed question of ‘media
effects’ has once again brought home to me
extremely forcefully just how ill at ease with
the moving image culture are significant
sections of established opinion in this
country, how far back that uneasiness
stretches, and the key role played by
newspapers in propagating views which are
deeply hostile to the media of cinema,
video and television. From the arrival of
cinema in 1895 through the growth of TV
in the 1950s to the spread of home video in
the 1980s the message from certain
quarters, and especially from the press, has
been remarkably and consistently negative:
the moving image is bad for you, it encour-
ages all sorts of anti-social behaviour and
attitudes, and it should therefore be subject
to the strictest possible control. But why
should such significant sections of the press
be so hostile to these quintessentially
modern media? There are several possible
answers. Firstly, newspapers are jealous of
television which, even in these days of
increased cross-media ownership, they
regard as a rival. Television has replaced
newspapers as most people’s main source of
news, and ITV and Channel 4 are also rivals
for advertising revenue. In the case of video,
this is a definite hindrance to the growth of
BSkyB's movie channels, so it's hardly
surprising that the Sun is addicted to video
nasty’ stories, Secondly, stories about lurid
films and videos, and sex and violence on
the television, offer newspapers the chance
to titillate their readers whilst at the same
time indulging in thoroughly hypocritical

Readon ... Desktop internationalism

ILL EFFECTS

The Media/Violence Debate

ed. by Martin Barker and julian Petley;
Routledge £12.99

AS CONTROVERSY about media
violence and its influence on society
€rupts once again, a group of leading
academics challenge conventional
‘common-sense’ ideas on the issue and
call for a radical re-examination of the
whole ‘media effects’ debate.

The next edition of Free Press will
carry a review of this book.

Electronic Empires:
Global Media and Local Resistance
Coventry University, 28-29 March 1997

AN INTERNATIONAL conference,
with US speakers Edward Herman and
Herbert Schiller.

Other speakers include Peter
Golding and Tony Dowmunt, Series
Editor, ‘Channels of Resistance’,
Channel 4 TV. Sessions on the Internet
and Empowerment, Globalisation or
corporate colonialism, and much more.

Full conference details from: Dr
Daya Thussu or Pete Every, Coventry
School of Art and Design, Coventry
University, Coventry CV1 SFB.
Telephone 01203 838248 Ext 7475.
Website:
hetp://www.cov.ac.uk/newevent/web conf/

condemnation of such "filth’. In this respect
it's worth pointing out that those newspa-
pers loudest in their criticism of the Official
Solicitor for optioning the film rights 1o
Geoffrey Mansell's Fred West biography
were perfectly happy to run page afier lip-
smacking page of coverage of Rose West's
trial.

Thirdly, fear and dislike of these newest
of media are, I would argue, symptoms of a
deeper unease about modernity in general.
Thus it's hardly surprising that a press
which is, if anything, increasingly
reactionary and fogey-ish in every respect,
culturally profoundly conservative as well as
politically Conservative, should be so hostile
to (and uncomprehending of) the culture
of the moving image. And finally, as the
above example of Bottomley and the Mail
demonstrates all too clearly, the cinema,
television and video are the unfortunate
victims of an unholy alliance of opportunist
politicians and a press which grows more
shrilly populist with every day that passes.
In cthese circumnstances the nauseating sight
of one medium calling for the censorship of
another looks set to continue.

The new internationalism

Eric Lee; Pluto Press; December 1996;
Paperback: 0 7453 1114 8; £14.99;
Hardback: 0 7453 1119 9; £45; 256pp

“It wasn't casy, being active in the international
labour movement while living on a hilltop in the
Galilee. And then, one winter evening in early 1994,
Ilogged onto the Internet for the first time.”

THE WORDS of Eric Lee, an American labour
movesment activist who is now living on a
kibbutz and programming IBM computers.
Not your stereotypical internet anorak.

In his new book - the first to look at
how the internet can unite trade unionists
around the world — he strikes a balance
between “techie’ talk and a concise history
of the labour movement. The book is very
readable, although it certainly isn’ a story
for bedtime and does require the reader to
under stand something of the workings of
clectronic communications,

In explaining the history of the
Internationals and the recent decline in union
membership through out the world Eric Lee
builds a strong case for the use of the internet
and electronic mail to regenerate the
movement. Unlike every other form of media

Beginning to

Chomsky for Beginners
David Cogswell and Paul Gordon
Writers and Readers; £6.99

THIS is the latest publication in the Readers
and Writers “Beginners Documentary Comic
Book" series. It is a great introduction into
the life and work of Noam Chomsky. Most
commentaries on Chornsky focus either on
his work on linguistics or on politics,
whereas this covers both. Although it is a
serious book, the humorous cartoons and
anecdotes make it an easy read. Chomsky
grew up in one of the only Jewish families
in a bitterly anti-Semitic neighbourhood in
Philadelphia, and was deeply affected by the
rise of Fascism in Europe. He published his
first article, at the age of 12, on the Spanish
Civil War in his school newspaper.

The next section looks at those who
influenced Chomsky's thought and work.
From Plato to Marx 1o the linguist, Zellig
Harris, their ideas formed the basis for
Chomsky's views. George Orwell was of
great importance to Chomsky, especially his
work on language and how it is related to
political control. The chapter on linguistics
examines how he developed his theory of
generative linguistics and links this to his

communications the internet is, so far, unreg-
ulated by governments and the demands of
multi-nationals, and furthermore is not
subject 1o censorship. He explains in siraight-
forward language how to set up a web site
and how to use other sites to advantage.

We learn that the labour movemnent in
Canada and the USA have been using the
internet for recruiting and campaigning for
many years.In many instances the internet has
been used by unions to conduct campaigns,
co-ordinate strikes and disrupt the web sites
of the companies that they are in dispute
with. Special mention is given to ‘on-line
strike newspapers’, web sites set up by
striking journalists: the Irish X-press, the site
operated by the locked out Irish Press NUJ
members, is probably the only one listed that
European readers may be familiar with,

This is a well researched piece of work
and Lee's commitment to the advancement
of international labour by using new
technology shines through. There is a
comprehensive list of relevant web sites in
an appendix and a web site has been
launched to accompany the book. This book
is a must for people who work in the labour
movement or anyone interested in freedom
of communication, Geoff Mason

understand

general political views through his under-
standing of human nature.

The largest chapter is on Chomsky and
the media. Chomsky's main assertion is that
the media in so-called democratic countries
actually function as a public relations
industry for the rich and powerful. He
developed a ‘Propaganda Model’ in his book
Manufacturing Consent where he described
the underlying forces which ensure the mass
media play out the role of propagandists for
those in control without being told to. Many
people are still unaware of the work of this
man, the eighth most cited author (just
behind Freud), partly due to censorship by
the mass media he so avidly criticises.

I have only one criticism. In the section
on 'Fighting Back —~ What Can One Person
Do?" the reader is urged only to 'question
everything’ to "enhance (their) chances of
survival’. However, in the interview at the
end of the book, Chomsky states over and
again the importance of the need for people
to organise. He says we need to organise to
develop alternatives to the mass media, to
stimulate interaction between people and
counter the isolation we feel alone in front of
our TV screens, and to bring about change.

Sam Dewhurst




Media: Shaping the Democratic Vision,

CPBF FINANCIAL APPEAL

A BIG thank you 1o all our members and
supporters for the splendid response to our
urgent financial appeal.

We needed to clear our debis and
move into 1997 in a stronger financial
position. Lots of you sent donations or
added extra cash to your membership
renewals, and we also had some more
substantial donations, including: GPMU
Chiltern £50, UNISON Oldham £50, N
Leggau £50, GPMU London Region
£50, FBU £95, BECTU £100, NUJ
£100, USDAW £100, NUJ Central
London £250 and the GPMU £250.

We still need to raise more cash to
cover our projects in 1997 for
Electionwatch and for our pamphlet
on the Information Superhighway, so
if you haven't done so, please send
your donations into the National
Office.

DATE FOR YOUR DIARY
CPBF CONFERENCE/AGM
THIS year the CPEF AGM will be held
in London on Saturday 28 June at the
Conference Centre, Holloway Road,
Islington. Please put the date in your
diary now as we'd like as many
members and supporters at this
event as possible.
Apart from the important
business of reviewing our work and
electing our National Council, we

produced to stimulate debate on media
policy.
We've learnt very painfully that policies
for a diverse and democratic media won't
fall out of the trees, and the debate on

also want to have a discussion on
the CPBF's role in the post-election
period. We are planning an exciting and

media policy will
continue after the next
election. That means we
have to ensure it's on the
conference agenda at
union conferences this
summer, the STUC and the
TUC, and at the Autumn
Labour Party conference.
The Media Manifesto gives
the arguments and policies
which we believe provide a
real alternative to those
pursued by the
Conservative government
and the big media corpora-
tions, so contact the
National Office for copies to
distribute in your organisa-
tion.
@ Media Manifesto Single
copies free but please send
SAE. Ten copies £2.00, 50
copies £7.50, 100 copies £12
inc P&P Bulk order prices by
negotiation
@ If you need a speaker, or
a model resolution to
encourage media policy
debate, we can help too.
@® we'd also like to
organise fringe meetings at
trade union conferences,
where we have an opportunity. Again if you

21st
CENTURY
MEDIA

Shaping the Democratic Visiop

MEDIA MANIFESTO

attractive event, with distinguished speakers,
so please keep the date clear Full details will
appear in future issues of Free Press.

MEDIA MANIFESTO
IN THE crucial pre-election period don't
forget our Media Manifesto, 2 Ist century

can help in any way, we'd like to hear from
you.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership £12  f) Less than 500 members £20
b) Unwaged £6 g) 500to 1,000 £25
¢) Household (2 coples Free Press)  £20 ) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25 | 10,000 to 50,000 £105
(includes free CPBF publications)
j} §0,000 to 100,000 £200
e) Institutions (eg libraries: £25
includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor € .............vveien FP96
[ 11 - A R PR
T P
Postcode ......vvvvevnenriinannsns 1Eksssaatcodtocnnatnts 666 000D o00 GaNHO0T
Organisation (if applicable) .. .......oiieiiiiiiiiii i

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

Tek 0171 278 4430

Deslgn and origination by Alan Slingsby 0171 609 3674

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD




