® SUNSPOTS ©
A change in the

political climate

JOHN MAJOR'S May 1 election announce-
ment has put our media monitoring work
into top gear. We've already responded to
requests for interviews and over the coming
weeks we will be surveying media coverage,
highlighting bias, and publicising our
research findings on media coverage of the
election as widely as possible.

Free Press went to press before the first
full week of election coverage was complete
but some startling and significant contrasts
are ernerging in the way key sections of the
press are covering this election, compared
with 1992,

The first and obvious difference is the
dramatic news in the Sun on March 18: THE
SUN BACKS BLAIR. The media became the
general election topic as columnists
pondered the significance of this radical
realignment, and broadcast news
programmes joined in too. It's an unlikely
partnership but Andrew Neil provides an
explanation for it. In his memaoir, Full
Disclosure, he writes, "By the end of 1995
Rupert’s editors were in little doubt that
Blair was his man. But as 1996 progressed
the signals became more blurred. Blair was
still popular with Rupert but he started
getting cold feet at the prospect of a Labour
government, particularly as its pro-Europe
stance became apparent.”

Well, it seems Rupert has been re-
assured. He decided (no editorial indepen-
dence for Sun editor Stuart Higgins) about
four weeks before the Sun announcement
that the paper would ditch the Tories and
support Blair. On the day before the Sun
announcement it ran an ‘Exclusive’ — ‘Blair
takes hard new line on EU’ and in a column
headlined ‘I'm a British patriot’ he wrote
‘New Labour will have no truck with a
European superstate, We will fight for

Britain's interests and to keep our indepen-
dence every inch of the way’

The Sun commented approvingly, ‘His
pledges will reassure voters that New
Labour still has strong reservations about a
totally pro-European policy”

This new-found support for New Labour
will have an electoral significance. In key
marginal seats like Basildon up to
50 per cent of households are Sun readers,
and you only need to peel away 5 per cent
of Tory supporters to have an impact. But

ELECTIONWATCH '97 will give us
an invaluable overview of how the
media covered this crucial election.
If you want to be involved this is
what you can do,

WATCH 97 Copies of the

B Lomurarses

° =5 Electionwatch Media

Monitoring form are

:i2 available from the CPRF
F Natonal Office. It's

straightforward and you can use it

to monitor the media for bias, and

track which policies get coverage or

disappear during the election. Send
SAE to CPBF National Office for
your form.

waren o7 If you have informa-
tion, want us to do
interviews, or help
Electionwatch in any
way there’s an
Electionwatch Phone Line TEL
041 098 0600 or contact CPBF
National 0171 278 4430 and CPBF
North 01484 454184,

Bli¢ F
€, Who' ok ang
Capped U4 catch
hlels stiouia g o i

something else has been happening. At the
time of the 1992 general election nine daily
and Sunday papers had a majority of readers
who voted Conservative. In the years since
that support has oozed away.

MORI has tracked the political views of
newspaper readers between 1992 up to the
end of 1996 by doing 70,000 interviews,
Only four newspapers now have a majority
of readers who say they support the Tories —
The Daily Telegraph, The Sunday Telegraph,
The Express and The Express on Sunday -
whilst big switches in party support have
occurred among previously strongly pro-
Tory papers.

In 1992 45 per cent of Sun readers voted
Conservative, 36 per cent Labour and 15 per
cent LibDem. Voting intentions at the end of
1996 were Conservative 25 per cent, Labour
60 per cent and Lib Den 10 per cent. This
was before the page | pro-Blair shift, so it
will presumably open the gap further,

But its also significant how ather
newspapers which were avowedly pro-
Conservative in 1992 were tepid in their
initial political coverage of the election. The
Mail seerned more concerned to promote
moral outrage around the film Crash rather
than fall in firmly behind John Major.
However there were signs of some of the
uglier aspects which the Mail featured in
1992 re-surfacing this time round.

“Tories put migrants on election agenda’
was the headline of a substantial spread on
March 19 announcing “Tory MPs agreed last
night to make immigration — until now
almost a taboo subject in British politics —
an issue in the election campaign. It gave
prominence to the fact that Nicholas
Budgen and the West Midlands group of
about 30 Tory MPs are going to make this a
top campaigning issue.



PLATFORM

was wrong

ASTONISHMENT greeted the Daily Mail
front page on St Valentine's Day, which
carried colour pictures of five named white
men under the banner 'MURDERERS The
Mail accuses these men of killing. If we are
wrong, let them sue us’,

The Mail's account of who stabbed to
death Black teenager Stephen Lawrence at a
South London bus siop in April 1993 was
run across two inside pages, and backed by
an editorial.

It brought jubilation to Black people in
Britain unused to such unequivocal support
from the mainstream press, especially a
paper that once backed Hitler and runs
cowardly campaigns against refugees and
asylum seekers.

The rest of the media was thrown into a
spin by the Mail's audacity. The Guardian
and the Daily Telegraph had come almost as
close, by identifying the men and reporting
prominently the forthright condemnation
of Coroner Sir Montague Levine,

Their caution was well-judged, and the
Mail was wrong to do what it did.

Its justification came in the second
paragraph of the front page: '... police are
sure (they) are the white youths who killed
black teenager Stephen Lawrence.’

How often have we heard that before -
about Judith Ward, the Guildford Four, the
Bridgewater Four, the Birmingham Six, the
Winchester Three, not to mention Winston
Silcott and his co-defendants from
Broadwater Farm?

It is one thing for a newspaper to
conduct its own independent investigation
and lay charges at the door of a wrong-doer
— quite another to simply accept the word
of the police. That road leads to very rough
justice indeed.

These unpleasant young men have not
been convicted in a court, still face possible
civil charges, and chose to remain silent at
the inquest — a civil liberty which the
police, some MPs and some newspapers
believe implies guilt,

The Mail was quick to run stills from an
under-cover police video, also shown on TV,
in which three of the men displayed
violent, racist behaviour. Was this commer-
cial exploitation of police videos, an indica-
tion of why the police should be allowed to
bug and burgle at will, or the earnest
pursuit of justice and truth?

The Mail'’s belligerent stance also showed
up the failings of the 1996 Defamation Act,
which is supposed 1o make it easier for
ordinary people to sue when an obvious
libel is committed.

Under the new ‘fast track’ procedure the
plaintiff can ask a judge to authorise a swift
settlernent, with a limit set on the damages
awarded. But it requires the consent of both
parties.

A commercial publisher with unlimited
can stonewall, and insist on a full wial.
There is still no legal aid for libel
challenges, so few individuals can afford to
go that far.

The Mail was well aware that none of the
five has the means (o sue - so it was safe o
make a hollow gesture of support for the
Lawrence family.

The real scandal about the murder of
Stephen Lawrence is the racism in British
society which has protected his killers and
which treats the death and injury of Black
people, on the streets, in their homes, and
in police custody as commonplace.

It is refreshing to see the mainstream
press take up cudgels on behalf of Black
people, but how rare it is — remember how
they turned on those (Black people) who
protested about police inaction after the
Deptford fire?

If the Mail is innocent of the charge of
cynical headline-grabbing (how many extra
copies did it sell for days afterwards?) let's
see what it does when Tory politicians “play
the race card’ during the General Election
campaign.

CPBF National Council member, Mike Jempsen

(Exccutive Director, PressWise)

MURDERERS! - Wil
Why the Mail

THE considerable audience share of the
BBC's publicly-funded channels is one of
the main justifications for a universal
licence fee. Another is that viewers cannot
currently be charged according 1o how
much use they make of the BBC because it
is impossible to tell who is watching what.
With digital television this will be possible.
Those who only watch 1TV's “Coronation
Street” (financed entirely by adveriising)
rather than the BBC's “Eastenders” will have
more reason to ask why they are subsidising
other pecple’s entertainment.

If digital television takes off, and
especially if loyalty to the established
channels breaks down, the case for
abandoning the licence fee and financing
the BBC by subscription will be much
stronger. Has this occurred to the BBC's
bosses?

The Economist, March 15 1997

BLAIR should enjoy his honeymoon with
Murdoch. It is unlikely to last long The
marriage would not have happened if
Murdoch were not sure Blair was almost
certain to win anyway: his endorsement is
the product of hard-headed, commercial
consideration rather than political affinity.
And Murdoch is promiscuous when it
comes to political support.

In Australia and America, he has a track
record of embracing politicians who can
further his business interests, then dumping
them when they've served their purpose. If
Prime Minister Blair deviates from his pro-
market promises or kowtows too much to
Brussels, Murdoch will soon enough face
the full wrath of the Murdoch Press.

If, in opposition, the Tories pick a Thatch-
erite like Michael Portillo as their new leader
then Murdoch will be even more indlined to
jump the New Labour ship. And by then a
weakened Labour government may be too
feeble to seek revenge on his media interests.

Andrew Neil
Daily Mail, March 1997

Even if there has been no trading of policies,
Murdoch will be reassured by Blair's attitude
to his expanding media empire. No legisla-
tion will be introduced to curb his activities,
merely a request for responsible behaviour.
‘It's not a question of Murdoch being too
powerful. He's got a strong position and
whatever authority or power he has needs 1o
be exercised responsibly. I would like to see
a situation where that happens not by legis-
lation, but that people get a fair crack of the
whip in the media
Tony Blair
interview in New Statesman, 21 March 1997

ToNY LENNON
THE RACE to dominate TV broadcasting in
Britain is coming to a close.

Murdoch’s horse was a satellite digital
system, up against only one other runner,
Digital Terrestrial TV whose rider is about to
be chosen.

When the Independent Television
Commission announced the runners
bidding for airspace on the new land-based
digital TV system, Rupert Murdoch wrned
out to be the surprise guest in the owners'
paddock. After months of knocking the
system known as Digital Terrestrial
Television (DTT), BSkyB surfaced as a major
partner in one of only two bids to run TV
services from next year,

British Digital Broadcasting,
the bid backed by BSkyB, also
includes Carlton and Granada,
both of whom are already
major players in the existing
analogue (non-digital) ITV
system, Like the opposing
bidder, the CableTel backed

Most
commentators
quickly
recovered their

DIGITAL TELEVISION

which govern the ITC's decision. The 1996
Broadcasting Act says that the appeal of
bidders “to a variety of tastes and interests”
should guide the ITC's deliberations, along
with operators’ plans to provide viewers
with set-top boxes, and programme
providers with fair access to transmission
slots. Topless darts anyone?

Most commentators, afier being knocked
backwards by Murdoch's blessing for the
BDB bid, quickly recovered their composure
and awarded him the winner's rosette.
Despite the vagueness of the ITC's criteria,
it's easy to see why the BDB consortium is
being hotly tipped. Apart from the strength
of pragramming on offer from Carlton,
Granada, and BSkyB, the bid is
underpinned by an exclusive
offer of up to eight new
channels originated by the
BBC. This endorsement from
the nation's largest public
broadcaster is as good for BDB
as the words “by Royal
appointment” are for manufac-

Digital Television Network composure and  trers of tiaras. The BBC knows
CableTel, the BSkyB consortium . as much about TV program-
has pitched for all available awarded him ming as HRH knows about
airspace on the three blocks of expensive headgear.
broadcasting spectrum which the rosette The opposing bidders,

the ITC had on offer.

This move puts the ITC into a double
bind: any choice they make will inevitably
increase the influence of either the existing
ITV and satellite sector, or the cable TV
sector, and both bids imply that all of the
airspace has to be handed over to just one
operator. The original hope was that a wide
selection of operators would come forward
with proposals to operate individual “multi-
plexes”, the ransmitters which will bundle
up to six TV channels into one frequency.

Three of the six available multiplexes had
already been promised firstly to the BBC,
secondly to ITV and Channel 4, and lastly to
Channel 5 and $4C, all of whom plan using
the extra capacity offered by the digital
system 1o introduce new channels, some of
them funded by subscription. The lack of
interest in the remaining three digital multi-
plexes, ironically due to negative comments
from many industry players including
BSkyB, led to only two bids, giving the ITC
little choice. Whichever of the two bids it
selects, the result will be a further increase
in monopoly control over the audio-visual
distribution sector which now comprises
cable, satellite, land-based, and electronic
on-line systems.

Little help is provided by the criteria

DTN, have expressed hopes
that they would be able to strike a deal with
the BBC to transmit the new channels if the
BSkyB bid loses, but even if events turn out
that way, it is alarming that the publicly-
funded BBC is helping to pick
a winner in a privately
financed and profit-led
contest.

Murdoch'’s reasons for
joining the contest probably
have a lot 10 with his
ownership of the encryption
and conditional access
technology that will be used
by the digital satellite TV
system due to launch this
August. By the way, just in case
you didn't know, this is cailed
BSkyB, and is also owned, in
part, by Murdoch.

If the Carlton/Granada/BSkyB bid wins a
licence for all the available digital TV multi-
plexes, it looks almost inevitable that BDB,
and in consequence the public-service
broadcasters who will operate the other
three digital multiplexes, will settle on the
BSkyB smartcard and coding technology as
a common standard. For viewers this
promises easy access, through the same set-

Our old friend
Rupert could be
well positioned

by the time
the new digital

TV market

consolidates

y Rupert is a safe bet

top box, to all digital services on terrestrial
TV, as well as Murdoch's satellite
programmes if they are willing to pay a
subscription. It looks likely that they will
also be able to connect to digital cable
services now that the cable TV industry has
decided to adopt parts of the Murdoch
coding system as their technical standard.

For Murdoch it means a healthy income
from the licence payments that fellow
broadcasters will have to make for use of the
coding technology, and control over every
broadcaster’s ability to send their signal out,
should he ever dare to use this power.

No-one broadcasting on the Digital
Terrestrial platform will be obliged to use
the associated services like subscriber
management and access authorisation,
already operated by BSkyB, that are
necessary to reach viewers on the digital
system. However if BSkyB is already
running a service that you need to use, why
re-invent the wheel?

All in all, our old friend Rupert could be
well positioned by the time the new digital
TV market consolidates. If BDB wins a
three-multiplexer licence, the companies
behind the consortium will jointly control
half our land-based digital TV system, all
our satellite TV, a significant proportion of
ITV, and a third of our national press,

No wonder the regulators, denied any
framework which seriously limits concen-
tration of ownership, work feverishly o
produce a plethora of small demands. Like
Lilliputians they have to hope
that, although the threads of
regulation are thin and {ragile,
applying enough of them will
eventually bind Gulliver down.

Gamblers, being more
cynical, might be tempted to
put their money on the
chances of the giant breaking
free, which seems a more
likely outcome given the long
history of News International
defily dodging regulatory
handcuffs time after time.

As horse races go, the great
contest between Digital Satellite and Digital
Terrestrial has been an interesting run so far.
It began with the two joint favourites
emerging from the starting gates neck and
neck, each determined to win.

It looks set to finish with one of the
owners ensuring that both nags cross the
line ar the same time, while quietly taking
out a stake in the other gee-gee just to
make sure.




LABOUR’S MEDIA POLICY

There’s a logic to Labour’s policy switches on the media - you could call it the Pandora’s Box theory of media regulation

MISGUIDED AND DANGEROUS

Tom O'MALLEY

DURING the 1980s the Labour party was
openly critical of media concentration and the
growing commercialisation of public service
broadcasting. It was critical of the expanding
power of cross media conglomerates, such as
Murdoch's News International and of Tory
attempts to put advertising on the BBC. It
argued in favour of a statutory Right of Reply
and for tighter controls on cross media
ownership.

After the election defeat in 1997 Neil
Kinnock attributed Labour's failure, in part, 1o
the influence of the Tory press.

In the summer of 1995 the national press
was covered with photos of the new, fresh,
and, of course, very modern Tony Blair,
shaking hands with that representative of old
style global capitalism, Rupert Murdoch. This
signaled that the Blair leadership had reversed
its positions on media concentration and the
commercialisation of the broadcast media.

No longer the condemnation of concen-
trated media power, now the warm smiles of
accommodation. No longer the critique of
biased proprietors, now the ingratiating
handshake.

Neil Kinnock'’s Labour party articulated a
long standing Labour critique of media
ownership. In 1947 the Labour government
set up a Royal Commission on the press, in
part because of widespread concerns about
media ownership. Labour has always
supported provisions in broadcasting legisla-
tion such as the 1972 Sound Broadcasting Act,
the 1981 and the 1990 Broadcasting Acts, to
keep controls on cross media ownership.

A succession of post-war inquiries into the
media, the Beveridge Committee, the
Pilkington Committee the second and third
Royal Commissions on the Press and the
Annan Committee, in different ways reflected
a consensus that cross media ownership
between the press and broadcasting needed to
be limited, and that broadcasting should be
driven not by profit but by the goal of public
service.

But times change. Labour theoreticians
have accepted the view that successive
electoral defeats in the 1980s and in 1992
have been because the party has been too old
fashioned.

Old fashioned in its critique of the inequal-
ities that flow from the activities of under
regulated capitalism. Old fashioned in its view
that party democracy should be based on
people’s participation in debate at trade union
and CLP meetings. Old fashioned in its
commitment to using tax as tool to redis-
tribute wealth in our society. Old fashioned in

its belief that the poor can only gain full civil
rights if they are relieved of the nagging fear of
poverty, homelessness, deprivation and
unemployment and that public spending is the
key to that relief. And old fashioned in its belief
that the mass media should be regulated 1o curb
abuses of power and to ensure that they are
instruments of enlightenment and liberty.

In one sense the Labour leadership is doing
something new. It is acting on its beliefs about
the power of the media. When in office though
it did litde to act on its belief in the power of
the media 1o influence public opinion, except to
set up three post war Royal Commissions on the
Press. Now, in opposition, it is acting on its
belief in media
power with a
vengeance. It is
paying homage to
media power, instead
of challenging it.

Instead of consid-
ering how o build
on the policy work
done by Labour
Shadow spokesper-
sons on the media
between the 1970s
and the early "90s,
New Labour is acting
as if all that hadn't
happened.

It is trying to win
the support of the
right wing media by
promising to be
maore capitalist than
the Conservatives.
This amounts to
agreeing that the big
businesses that run
the UK media should
become even bigger.
Arguments that there should be more, not less
control, have been dismissed as old fashioned
and irrelevant. Now, modern, New Labour has a
new approach to media ownership.

Labour has now pledged its support for the
expansion of commercial media and the relax-
ation of controls on ownership. Its front bench
spokespersons called for fewer restraints on
media cross ownership during debates about the
1996 Broadcasting Bill. This would have
benefited Murdoch and the Mirror group.
Labour has remained virtually silent on the
debate over Murdoch's potential control of the
digital decoding sector of the industry. On 18 of
March 1997 the Sun delivered the pay-off for
this subservience by pledging editorial support
for New Labour. It is not, as the editorfal makes

The campaign’s new Election Watch *97 postcerd
— on sale now, see back page

clear, the conservative right wing Sun or its
proprietor that has changed since 1992. Itis
Labour that has made all the concessions.

Also there is a logic to all of this, which
could be called the Pandora’s Box theory of
media regulation. Once a process of commer-
cialisation is set in train,it is hard to stop. Take
the case of the BBC in the last ten years.

The Government is, with Labour support,
encouraging the BBC to become more
commercial in its structure and operations. In
the 1980s the Tories restructured the BBC by
engineering the imposition of market orien-
tated managers led by John Birt.In 1993 Birt
introduced an internal market into the BBC -
Producer Choice. This
exposed the BBC to
market pressures and
produced demorali-
sation and job losses.
One area, now BBC
Resources, has lost
around 5,000 jobs in
the last four
years.{‘In the public
interest’ Guardian
17.3.97).

From April 1997
the BBC will be split
into six stand-alone
divisions which
divorce programme
making from broad-
casting. The purpose
of this split is to
further intensify
market pressures and
practices within the
organisation. Part of
this reorientation
towards the market
has involved allowing
the BBC to get more
involved in commercial digital TV.

An article in The Economist recentdy
pointed out that the licence fee is, in part
justified by the large audience share of BBC1
and 2, and by the difficulties involved in
directly charging The BBC's planned involve-
ment in a deal with the American provider of
cable and saellite, Flextech, will involve
generating significant income from directly
charging its audiences,

This might have serious consequences: ‘If
digital ielevision takes off, and especially if
loyalty to the established channels breaks
down, the case for abandoning the licence fee
and financing the BBC by subscription will be
much stronger. Has this occurred to the BBC's
bosses?’ Media commentator Maggie Brown's

criticisn last month of the implications of the
strategy being pursued by Birt's team echoes
arguments made by the Campaign since the
1980s: *“What seems certain is that the BBC
they are fashioning will be far easier to
privatise, in parts, than a single entit}. It may
be that, not consciously, the BBC is becoming
involved in an almost inevitable drift towards
privatisation. The momentum these changes
build up will almost impossible to stop. ('In
the public interest’, Guardian 17.3.97)

The suggestion that BBC bosses are not
fully conscious of the drift towards privatisa-
tion is doing them an injustice. But are Labour
leaders conscious of the general implications
of their current policies? if not, they would do
well to look to the recent history of the BBC,
for just as the logic of embracing the market
in the 1980s is bringing the BBC to the brink
of privatisation in the 1990s, so the Labour
leadership’s current policy on ownership and
their timidity and subservience in the face of
the media proprietors in 1997 will bear bitter
fruit as the old century gives way to the new,

Currently the Labour leadership believes
that you can allow ownership 1o be under-
regulated, but regulate other things - market
access, universal service and, in some cases,
balance. This, however, assumes that regula-
tion will be allowed to work by the big media
once Labour has been elected. But, if New
Labour in government tries to do anything
that seems to threaten the economic and
political interests of the owners it has courted
in opposition, then its new-found friends will
act in accordance with good, old fashioned
self-interest. They will mobilise their formi-
dable resources to attack and undermine the
Labour government.

By signaling so early that it intends to do
nothing about media ownership, then Labour
can do nothing. It will be faced with the
growth of a greater concentration of media
power during its term in office, one to which
it will have to pay even greater homage as a
fresh general election approaches. The leader-

' ship has locked itself into a subservient

posture to the media proprietors, something
which no other Labour opposition has done
before.

The current Labour leadership’s approach
to media ownership is misguided and
dangerous.

There are a raft of policies which could be
pursued to make the media more accessible
and accountable at national and international
level. It will be up 10 the Labour, trade union
and community movements to argue fiercely
for this during the election campaign, and,
equally as importantly, after ... if Labour wins.

LABOUR SAYS ...

Lewis Moonie MP, front bench media
spokesperson says Labour will
guarantee freedom of information.
But curbs on media ownership will go

A golden age, with
opportunities for all

THIS SHOULD BE a golden age for journal-
ists with a wide range of opportunities in
multimedia publishing and digital broad-
casting. However, any encouragement from
government must be matched by a
framework of rights for media industry
workers.

Labour has made a commiument to sign
the European Social Chapter and accept the
Working Time Directive. We also guarantee
the right of employees to be represented by
a trade union and for that union to be
recognised where it enjoys majority support.

Some National Union of Journalists
members — in local newspapers — may also
benefit from Labour's proposals for a
national minimum wage.

The NUJ — as demonstrated by Bill
Goodwin's and Dave Wilson's cases — has
been in the forefront of legal challenges to
uphold employees’ rights. We do not believe
it should be necessary to have to go to the
European Court to protect journalistic
freedom, hence our commitment to incor-
porate the European Convention into British
law and for trade unijonists to be entitled not
to be discriminated against by employers.

We will also be looking carefully at the
expected House of Lords decision on the
pericd of time before employees enjoy full
employment rights.

The media debate over the past 18
meonths has been dominated by the intro-
duction of digital
broadcasting and
changes in
ownership rules for
television and
radio. Historically
Labour opposed
cross-media
ownership. We
changed that stance
because we recog-
nised the rapidly

evolving nature of the media industries. We
should not hold that process back but we
must prevent the growth of monopolies or
anti-competitive behaviour. Cross-media
ownership limits — whether for television or
radio — should be determined principally
through the application of strong public
interest tests.

‘We want to see a series of regulatory
reforms in broadcasting, The telecommuni-
cations regulator, OFTEL, should be remod-
elled as an OFCOM. Future media legislation
and regulation should allow flexibility and
ensure that technological and market
changes can be responded 1o quickly.

The need for the regulators to be sure of
their powers and be able to act at speed is
aptly demonstrated by the digital “set-top-
box" debate and the need to ensure that no
gatekeeper can deny access to other broad-
casters on fair and reasonable terms,

We maintain our long-held position of
support for nen-statutory regulation of the
press; the PCC seems to be doing an
adequate job at present. My own view is that
we should not rush into legislation whether
for these or for privacy matters, but
continue to rely on an informal and consen-
sual approach. A Freedom of Information
Act would also reinforce this way of dealing
with media rights.

L1 This article first appeared in The Journalist, the
magazine of the National Union of Journalists.

Historically Labour opposed cross-media
ownership.We changed that stance because we
recognised the rapidly evolving nature of the
media industries.We should not hold that
process back but we must prevent the growth of
monopolies or anti-competitive behaviour.



MEPIA MONITOR

TELETEXT WARS:
MAIL GROUP VS MURDOCH
TELETEXT LTD, which runs the service on
both ITV and Channel 4, is 75 per cent
owned by the Daily Mail and General Trust.
Around 18 million people now have the
service on their sets and last year the
company made profits of £8m on a turnover
of £35m, A big slice of this is from the
rapidly expanding travel rade advertising,
(The BBC service, Ceefax, does not run ads.)

Channel 5 will have its own version of
teletext and one of the bidders for this is Text5
Ltd, an offshoot of Teletext Ltd. But its bid of
£313,000 is unlikely to succeed because Sky
Five Text, a joint venture by Channel 5
Broadcasting and BSKyB is bidding £1.5m.

This is bad news for Sir David English,
chairman of Associated Newspapers and
publisher of the Mail and its sister paper, the
London Evening Standard. He has used the
threat of Murdoch getting a toehold in a
small but valuable part of British terrestrial
TV to boost the appeal of his organisation’s
bid, but unlike the ITV franchise auction
which had a quality hurdle, money could
be the deciding factor this time.

The ITC says a decision will be
announced in May.

ITN AND LIVING MARXISM

THE February issue of Living Marxism had
the photo taken from ITN footage in 1992
of Muslim prisoners in a transit camp at
Trnopolje in Bosnia across its front cover. It
showed the skeletal figure of Fikret Alic and
was splashed around the world and had
enormous impact at the time.

It was the picture that fooled the world,
according to LM, and the magazine carried
a lengthy article by a German journalist ,
Thomas Deichman, alleging that the image
was created by "camnera angles and editing’.

ITN’s response to the story was to
atternpt to get every copy of the February
issue of the magazine pulped. LM in turn
refused and has put a good deal of energy
into publicising the issue.

Now ITN is suing LM for libel, and the
magazine is appealing for donations to
*defend press freedom against this unprece-
dented attack by a media giant’. if you want
further information contact LM on 0171
278 9908, or you can send a donation to
BM Off The Fence, London WCIN 3XX.

RED AND GREEN LIGHTS

THE PLANS by the Daily Mail and General
Trust were quite clear. Sir David English
explained them last year in a speech at the
Radio Academy. Banking on relaxations in
the 1996 Broadcasting Act, the group,
which owns the Leicester Mercury and
several freesheets in the area, was planning
to build up a range of media outlets,
spanning cable (Channel 1) and radio in
key regions where it owned newspapers.

The Radio Authority (RA) has refused to
wave through the acquisition of Leicester
Sound, the local radio station, by DMGT. In a
decision at the end of January the RA found
it would operate against the public interest
and result in no clear economic benefit.

However in another contradictory
judgement the RA in March awarded an FM
licence to the company that runs the major
newspaper group in Wolverhampton.

“We're guited and still can’t believe it,”
said Pete Whitehouse, spokesperson for the
Wolverhampton Community radio/
Challenge FM, whose bid for the licence
drew on 12 years’ experience. Instead, the
RA handed the licence 1o the publishers of
the Express and Star.

The difference with the Leicester case is
that Wolverhampton was a new licence while
Leicester was a proposed takeover. But for
disappointed supporters of Challenge FM, the
distinction is academic. The result is a
monopoly service.

“Maybe it was a backlash of the Leicester
decision,” said Pete Whitehouse. "Everyone
is asking ‘Why?' but of course the Radio
Authority doesn't tell you why you've been
turned down.”

Formed in 1985, Wolverhampion
Community Radio was one of the pioneers
of the community broadcasting in the UK.
Down but not out, the group is to continue
operating RSLs and running training
courses.

EURO-OWNERSHIP RULES

A PLANNED directive on proposed EC
media ownership is already the target of
fierce opposition from UK media groups.
The EC proposes that groups should be
limited to holdings with no more than a 30
per cent share of the total media audience
in a set 'zone’. The zone, for the purpose of
the directive, would be regarded as a region
for a regional broadcaster, but the whole of
Europe for pan-European operations.
However the proposed directive would not
be retrospective, so Murdoch’s UK opera-
tions would be untouched,

The Newspaper Society is determined to
‘defend the gains so recently won’ on cross-
media ownership rules under the Broad-
casting Act 1996.They say the advanee draft
of the EC proposal ‘would be likely to
prohibit regional newspapers from buying
radio stations within their circulation,
despite the government's recent
liberalisation of the rules.

Barry Cox, Director of the The
Independent Television Association (ITVA)
said: “The current proposals are very

damaging. If commissioners agree them as
drafted, they will pose a serious threat to
the future of regional broadcasting in the
UK." Strange, that. Surely the greater threat
10 regional broadcasting was realised when
the ITV regional franchises were snapped up
by the 'Big Three' - Lord Hollick’s United
News and Media, Gerry Robinson's Granada
and Michael Green's Carlton.

The first tentative moves to tackle issues
of media concentration were first raised at a
European level in 1992, Since then there’s
been a good deal of activity — research,
questionnaires and published reports. We
can expect the same kind of concerted
lobbying at the EC level by UK media
groups to derail this Directive as we saw
around the Broadcasting Act in 1996 10
jettison cross-media ownership restrictions.
It's up to us to ensure that voices for
diversity and pluralism in Europe are
supported,

PRESS DISTRIBUTION CAMPAIGN
Anni Marjoram gives a progress report ...

THE Committee for Diversity and Pluralism
has generated unprecedented activity
around the seemingly dull subject of
newspaper distribution. It has done this
because members of the Committee under-
stand that there is a connection between
where we purchase a paper and a free and
diverse press.

We started in June 1996 with an Early Day
Motion in the House of Commons calling for
a referral back to the Monopolies and Mergers
Commission. EDMs are not earth shattering,
but this one, put down in the name of Ken
Livingstone MP, was a good device to flag up
the issue and see what support there was,
Effective carnpaigning by newspaper retail
associations soon had MPs from all parties
signing, Another EDM in late November by
Rachel Squires MP also attracted support,

There have also been Parliamentary
Questions asked by MPs ranging from
members of the Socialist Campaign group
to Ulster Unionists.

In February we launched our National
Petition to the European Parliament which
will be presented in April. We want to see if
the practices in the distribution of newspa-
pers in this country are contrary to
Furopean Compettion law.

In many European countries the right to
distribute a daily newspaper is enshrined in
law. We are campaigning for such rights to
form part of European-wide law.

On March 12 the Trade and Industry
Select Committee considered the distribu-
tion of newspapers. The publication of the
report will be constrained by the election,
but the evidence will be published and form
the basis for our continuing campaign.

After the election we will circulate a
model resolution to Constituency Labour
Parties.

BOOK REVIEW

Censorship bandwagon
runs on dodgy wheels

1Nl Effects
Edited by Martin Barker and Julian Petley
Routledge £12.99

BATTLE LINES are being drawn more
sharply in the crucial debate about media
effects, and the Daily Mail's highly publi-
cised campaign against the film Crash
highlights the key issues. OnTuesday March
18 the British Board of Film Classification
director, James Ferman, cleared the film for
release with an 18 certificate.

The Mail’s response was immediate, with
a front-page splash., CENSOR'S YESTO
DEPRAVED SEX FILM. Articles attacking the
BBFC and the film appeared from the Media
Correspondent, Sean Poulter; the Film critic,
Christopher Tookey, and for good measure,
the Evening Standard film critic, Alexander
Walker, suggesting Crash could be the ‘most
corrupt movie ever made’.

Disappointed that its campaign to get the
film banned failed the Mail has lined up the
usual suspects to whip up moral outrage
and target the BBFC itself, describing it as 'a
moral warchdog without the will 1o bite’.
The paper reports on a coalition of Christian
and Moslem groups which has vowed to
lobby councils, protest outside cinemas, and
boycott products made by Sony, whose
subsidiary, Columbia Tristar, is distributing
the film in the UK.

Home Secretary, Michael Howard, warns
that the BBFC could be replaced with a
statutory body with much stronger teeth if
it failed to stop film-makers ‘smashing
through the boundaries of taste and
morality”,

We have, unfortunately, been here before.
An horrific crime occurs, and those respon-
sible are caught, tried and sentenced. But
why did they do it? And a convenient expla-
nation is to blame the crime on the media,
or particular videos and films which caused
the violent behaviour. For example, the film
Child's Play 1II was blamed for the murder
of James Bulger on the grounds that Jon
Venable's father was alleged to have hired it
some weeks before the crime though there
was no evidence that Jon or Robert
Thompson ever saw it.

In the wake of the murder trial the
censorship lobby received a powerful boost
when Professor Elizabeth Newson's report

was published in April 1994. And it was
also in the welter of ill-informed debate
around "video violence' that the idea for the
book Iil Effects developed. It is, as the
editors describe, ‘a polemic drawing on a
body of academic research’ which
challenges those who argue that certain
images are harmful to those that watch
them and should be banned. The editors
point out that ‘arguments about effects (and

There is a worry that an
increasingly authoritarian
political consensus is emerging
between Labour and
Conservative politicians

therefore usually censorship) do not exist in
an ideological vacuum and generally spring
from deeply felt beliefs about how society
should — and shouldn’t be regulated’,

For example, behind the lobbying for the
Alton Bill, which was withdrawn after
Michael Howard toughened up controls on
violent videos in the Criminal Justice Act,
there was the Movement for Christian
Democracy which used the Alton Bill and
the Newson report as a means of ‘coming of
age politically’.

This is an important book which
provides the background detail and

evidence used to support specific censorship
campaigns, but also in a number of key
chapters directly challenges the way issues
of ‘media effects’ are used for purposes of
control and censorship. Martin Barker
provides an effective dissection of the
appalling quality of evidence and arguments
in the Newson report which was so influen-
tial in providing ‘evidence’ of media effects.
In particular two chapters by Graham
Murdock, ‘Reservoirs of Dogma’ from a UK
perspective and Willard D. Rowland Jr,
‘Television Violence Redux’ from the USA,
are full of insights.

Unforwnately this is also the sort of
book that is going to be increasingly
relevant, [ fear. Critical arguments and ideas
which challenge the censorship lobby and
media effects theorists are pilloried or
caricatured by the popular press. That's
nothing new, but there is a worry that an
increasingly authoritarian political
consensus is emerging berween Labour and
Conservative politicians. The Mail thoughe it
was a suspicious coincidence that James
Ferman chose to pass Crash just as the
election was called, but suggested that he
may have misjudged the mood of Labour
politicians.

Let’s hope we don't see Jack Straw and
Jack Cunningham jumping on the anti-
Crash campaign which the Mail is so effec-
tively promoting. A quick read of Ill Effects
would be an ideal antidote if they feel so
inclined.

Granville Williams

Order your copy
from CPBF —
price £7.50 inc

p&p



ELECTIONWATCH *97 MEETINGS
MEETINGS in Huddersfield and London
launched our Electionwatch '97 initiative.

Freelance journalist Tony Harcup, who
coordinated a similar initiative in 1992,
described some of the methods used by the
press in the 1992 election, whilst Bob
Franklin analysed what was likely to happen
this time round. The meeting in
Huddersfield, held on 12 February at the
Media Centre, included a number of
students studying politics and media at
Huddersfield University who will working
on our media monitoring project.

At the London meeting three speakers
were united in the belief that the tabloids
were extremely influential in persuading
floating voters to swing behind the
Conservative party in 1992. However all
three speakers believed that this time round
the national press would be more lenient
towards Tony Blair and the Labour Party.

Martin Linton, Guardian journalist and
the author of Was It the Sun Wot Won It?
pointed out the significance of the frequent
interviews with Tony Blair in the Sun, “but
it would be a mistake to think that the
newspaper has suddenly become pro-
Labour. It is and always will be anti-Labour.”
He also predicted “the Mail will take the
edge off its anti-Labour stance and The
Times will remain neutral. The last two
times it remained neutral, 1945 and 1966,
Labour won the election.”

Dr Colin Sparks, an editor of Media,
Culture and Society, also thought that
within certain limits the press will be less
virulent than in 1992.The Labour Party
might get favourable coverage without the
usual smears and witch hunts.” He also
stressed the importance of recording and

monitoring the press in the run-up to the
election.

Julian Petley argued that “there are three
areas concerned with the election as regards
the Tories — tax, Europe and Constitutional
reform. The press feels threatened by
anything which could decentralise its
power.”

ELECTIONWATCH NEWS
MATERIAL on Electionwarch has gone out
widely. UNISON and the NUJ have distrib-
uted material to all branches; articles have
appeared in trade union journals, New
Times and Red Pepper and we've done a
number of radio interviews. Judith
Weymont is coordinating Electionwatch
from the Media Centre in Huddersfield.

Judith, a long-time CPBF member, has
worked on local radio and for 11 years at
YTV as a producer on documentaries and
educational programmes. She has recently
returned from two and a half years in
Johannesburg as Press Officer for the SA
Nadional Union of Mineworkers

AGM/CONFERENCE

SATURDAY 28 JUNE, LONDON.
THIS will be a key meeting for the CPBE. We
urge all our members and supporters to put
this date in your diaries and where possible
to get delegated from your organisation to
attend. The AGM will be held in the
morning, and our conference will have
three themes:

The Media After the Election

The Media and Racism

Unfinished Business

We are planning an event which will
involve a range of distinguished speakers
and stimulate discussion on future strategy
for the CPBE,

FRINGE MEETINGS

WE ARE planning a number of fringe
meetings at the TGWU and UNISON
conferences, as well as the TUC and Labour
Party conferences in Brighton. If you live in
Brighton or nearby and can help us with
leafleting and stafling stalls we'd really like
1o hear from you.

Key dates: UNISON 9-13 lune
TGWU 7-11 July
TUC 8-12 Sept

Labour Party 29 Sept-3 Oct

NEW! Electionwatch '97 postcard.
Design and creation by Paul Morton.
Order yours from CPBF - price 30p of 4
for £1.00. Please include SAE,

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £12 ) Less than 500 members £20
b} Unwaged £6  g) 500to 1,000 £25
¢) Household (2 coples Free Press)  £20 h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25 ) 10,000 to 50,000 £105

{includes free CPBF publications)

' ) 50,000 to 100,000 £200

e) Institutions (eg libraries: £25

includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £...................... FP97
[NERT AaBSBRconxaccoanonoaccoaumracnab o o ad Aaanananon o ion 00 0000 00 T000 0OTH 0000
(31 T 0000000600 000066500 B0 0GB 00 EBGTTTTT 0 SO0 HOT0 D860 CTDCGATOEO
RoStcode = e e U bocEsEtoraammrooassoon o nooanmms 86 ogmdvta
Organisation (ifapplicable) ...

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby 0171 609 3674

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



