I

ARG £y, SO Joumnal of the Campaign for Press and Broadcasting Fresdom

Ty

T

FREE PRESS 100
looks back over a
period of great
change in the British-

media, and the CPBF'’s role as
a media campaigning group
within that. But it also looks
forward, with articles
highlighting where we need
to concentrate our energies
on media reform in the
coming years.

Although I've been a
member of the CPBF since
its launch, and edited Free
Press for the past five years,
I've never believed that
campaigning groups have an
indefinite shelf life. If they
don’t achieve what they set
out to do then they should
pack up their bags and
depart after a decent
interval.

Eighteen years is a long
time for us to have kept
going, but much of what
we’ve accumulated over
those years in the way of
experience and ideas,
networks of contacts, and an
amazingly loyal core group
| of CPBF members and affili-
ates, can only now, in these
new times, begin to move
forward with some chance
of realising our policies. I'm |
| not naively optimistic, but
do seize on these words by
. Claude Levi-Strauss:
“Nothing is settled; every-
thing can still be altered.
What was done, but turned
out wrong, can be done

again.”
Granville Williams,
editor

AFTER DIANA:
FOUR STEPS

TO BETTER
JOURNALISM

WHO KILLED Diana? The Parisian paparazzi
on their motorbikes, the picture editors
willing to pay for their images, the editors
who want them in the papers, or their
employers — the owners who make the
money?

For years and years the editors and their
appointees who run the Press Complaints
Commission and lead the national debate
on privacy, have talked of self-regulation
and voluntary self-control. But nothing has
changed — except to get worse.

The truth is that the process towards
increasing sensationalism in the popular
press is inexorable and, if things stay as they
are, unavoidable,

Readership is declining, but newspapers
are still highly profitable. They are cheap 10
produce, with technology lowering produc-
tion costs and stafl cuts slashing the payroll
bills. They are no longer a publishing end in
themselves, but cash cows, 1o be milked by
the big groups to fund risky new ventures
in satellite and cable and electronic commu-
nications.

To hang on to their share of this lucrative
market, popular papers are forced to
become increasingly sensational, harassing
not just Premier League celebrities like
Diana but lesser folk 100, in the quest for
front page pictures with a salacious tinge.

The tragedy has at least exposed once
and for all the fraud of self-regulation —
what use is a Code of Practice when the
editors who operate it will pay hundreds of
thousands for surreptitious pictures?

It has exposed the hopelessness of any
“privacy law". For one thing, the power of
the media and the culture of British
journalism would make it unworkable; for

another, it happened in France, and the
French press is held up as an example of
non-intrusive responsibility.

But the French press is also the most
boring, high-minded and pedestrian in
Europe. Their sales are tiny compared with
ours. There is no real journalism in France,
as we would understand it. News is
"official” and infused with notions of civic
importance. Investigations of corruption in
high places are rare: the Hamiltons and
Aitkens are safe over there.

No-one would buy such papers in the
UK. The editors’ argument that the public
themselves are 1o blame is disingenuous,
because the media create their own
demand, but it is true that outrage, outspo-
kenness and salaciousness are what British
readers expect. A privacy law press would
fail in the same was as the various attempts
over the years to produce non-nicotine
cigareties; no-one bought them, because the
whole point of cigarettes is the drug. The
whole point of the British press is to be
outrageous and generally over the top,

It is a matter of the culture of
journalism. You can't legislate for better
journalism. But there are four ways to allow
journalists to work 1o the higher standards
that most aspire to:

The first is to isolate them from pressure
from the owners. Editors and journalists
should have contractual independence, with
the right to say “no” without risking their
jobs.

Second, there is training: young journal-
ists, often from colleges and poorly
grounded in professional practice, are



Eighteen years on!

Tom O'Malley considers the continuing relevance
of the Campaign

THE WORLD of 1979 seems light years away
from 1997. In those eighteen years there
have been major changes in the political
landscape and in the mass communications.
Throughout this period the Campaign has
tried to make relevant interventioas in the
turbulent arena of media politics. But just
how relevant have we been?

The most obvious point is that in many
ways our basic analysis is as relevant today
as it was in 1979. We have always argued
against the damaging consequences of
concentrated private ownership in the
media. In 1979 we argued for a more
plural, accountable press. In 1982 we added
greater accountability in broadcasting to our
goals. Throughout the 1980s and 1990s we
have pushed hard for a Right of Reply 10
factual inaceuracies, for a genuinely
accountable system of public service broad-

casting and for the break up of concenirated
blocks of media power. These basic perspec-
tives are as relevant today as they were in
1979.We have always argued that these
kinds of reforms were needed because the
media are a powerful force in our society.

The damaging distortions of our political
life effected by the national press in the
these years are legion. The reduction of
news coverage in many tabloid papers, and
the general increase in entertainment,
celebrity and sporting news has arguably
helped to limit the range of news going to
the public. This diet of often reactionary
trivia, designed to line the pockets of share-
holders whilst limiting the cultural diet of
the public, has been served up by propri-
etors and editors who wouldn't dream of
exposing their own families to such a
constant, inescapable and limiting culwural
diet. Their hypocrisy could fill their own
tabloids for months on end.

The vicious attacks on those who stand

up against any injustice has been a recurrent
theme in the press. These could be teachers,
peace activists, campaigners for sexual and
racial equality, trade unionists, poll tax
protesters, or reforming local councils. The
Campaign has challenged these attacks,
argued for a remedy and redress, and put
forward proposals for change.

Although our campaigns have often put
the ethics of the proprietors and their
editors at the centre of the political agenda,
notably in the succession of Right of Reply
bills we wrote or supported in the 1980s
and 1990s,self regulation has survived.

This is arguably because of the direct
political influence wielded by proprietors
within the political process and has often
flown in the face of opinion amongst
journalists, the public and backbench MPs.

Recently the proprietors appointed Lord
Wakeham, a politician renowned as the ‘Mr
Fixit’ of the Thatcher Cabinets, as Chair of
their public relations body, the Press

Organised by

Telling it like it is...

Ethnic minorities and the media
Looking forward to a better future
Sat 29 Nov, Abbey Community Centre, Westminster

0117 941 5889

li 4
In ll.ll ”ln

A day of dialogue between ethnic minority

representatives in the UK

& media workers from Europe & the USA

including Michael Hastings (CRE)

Aavice, information
& fraining

on media matters

FREE PRESS 100

Complaints Commission. He hasn't,
however, been able to fix the broken sensi-
bilities of the owners who continue to
trumpet their high minded adherence to the
PCC's code whilst side stepping that code
whenever circulation or political expedi-
ency dictates,

In broadcasting the attacks on the BBC
and ITV were resisted by the Campaign. The
increasing commercialisation of the BBC
and the spread of concentration within
commercial broadcasting have intensified
problems of accountability. The proliferation
of cable, satellite and digital channels in
private hands has exacerbated problems of
standards and accountability. Although our
work, along with the work of many other
groups and individuals in the 1980s, may
have helped delay the end of public service
broadcasting, it is still arguable the last
eighteen years have seen the system fatally
undermined, We have a job of work to do to
persuade the current government to act to
reverse the decline of the last decade or so.

The Campaign has related to all of these
developments. We have published,
campaigned and talked. We have published
books and pamphlets on a host of topics
including media sexism and racism, on
ethics, on public service broadcasting and
Ireland. We have maintained a comprehen-
sive survey of issues in Free Press.

We have campaigned on Right of Reply,
the BBC, the coal dispute, Wapping, Zircon
and Spycatcher, to name but a few vitl
issues. We have worked on Campaigns with
individuals from all walks of life, and with
trade unions, community and pressure
groups, in particular Liberty and the
Freedom of Information Campaign.

We have talked to thousands of people at
countless meetings in small rooms in tiny
halls, to large crowds in public parks, 1o
groups of school students, trade unionists
and campaigners.

We have been part of, and have fed, a
growing media literacy amongst trade
unionists activists, students, academics and

FREE PRESS 100 Z

New government,
same old problems

Tim Gopsill looks back in
anger and forward without
enthusiasm — but we still
have the CPBF and the NUJ

HERE WE ARE again.
WWhen the CPBF started up we were
preparing to resist the onslaught on our
freedoms that everyone knew was coming
from Thatcher's regime. Thatcher trumpeted
what she was going to do; you knew where
you were with Thatcher.

Now we are back with a Labour govern-
ment that is picking up, not just on the
ideas of the 1980s, but the worst aspects of
what the last one had done.

In 1980 we had just come out of a
period of Labour control, when the great

institutions of post-war Britain were
crumbling: public services, including a
solidly-established BBC; a regulated media
environment, in which commercial broad-
casting followed the "public service” ethos;
political consensus, with even the right-
wing papers generally supporting a centrist
line; and strong trade unions, especially in
our industry.

The moribund Labour government had
caved in to the banks and tried to take on
the unions. It caved in to the security estab-
lishment, stalled a promised Freedom of
Information Act and launched a series of
disastrous prosecutions against journalists
(and their union) for revelations of its
workings. In 1978 the NUJ had published a
booklet, “Freedom Under Threat”, with
articles including one by an ambitious

the union for graphical, paper,
publishing, on-line and media
workers supports

new unionism
organising for
the future

’9975!.“‘09.00 yeor

the public at large.

We do not, and have never claimed 10
have all the answers to all the questions. But
our actions and policy statements show
there is another, betier, way of organising
mass communications in our society,

That is where our relevance lies and will

Alex Pascall OBE (NUJ Black Members Council)
Adam Clayton Powell III (Freedom Forum, USA)
Aidan White (IFJ) & Calypsonian Tobago Crusoe

FREE
PRESS

WORKSHOPS CYBER-CONFERENCE STALLS HAS REACHED

and 100

against racism

NI0OMIDU QHdD

1t10Nn 0171 609 6090

Designers specialising in work for non-profit organisations

supported by Plus an evening celebration of cultural remain until we have achieved meaningful
CPBF diversity at the Culture Clash Cabaret BUT THERE ARE and wide ranging reform of the media. GPMU
BECTU with World Music ‘Routes & Rhythm' DJ Yusuf, PLENTY OF Tony Dubbins General Secretary
NUJ John Agard, Scarlet Watt & Max, & many more. MEDIA ISSUES Tom O'Melley, worked as natifmal organiser for the Tony Burke Deputy General Secretary
IFJ " : — . , CPBF from 1986-9, was nat_wnnl secretur_y from - . Ray Willlams General President
CRE ational delegates: £110.00 Ind!vn:'luals‘ £55.00 (inc lunch & Cabaret) STILL TO COME 1989-1995, and currently sits on the national council.
: Students: £25.00 (Forum only, fimited places) Cabaret only: £10.00 He wrte Switching Channels: the debate over Keys House, 63-67 Bromham Road
Liberty Book your place NOW from PressWise Forum, 25 EBC, the future of broadcasting (CPBF 1988) and, ‘ Bedford MK40 2AG
and | Felix Road, Bristol BS5 OHE Tel 0117 941 5883 Fax 0117 941 5848 Keep up the with Jo Trcharne, Selling the Becb (CPBF 1979). -~ Telephone 01234 351521
many others | Cheques payable to PressWise Forum good work He also wrote, Closedown: the BBC and Facsimile 01234 270580

¢

Government Broadcasting Policy 1979-92
(Pluto 1994).




young barrister called Anthony Blair
(nothing in it that might embarrass him
now, before anyone rushes to look).

The Tories put the boot in. They realised
that to destroy these institutions they had to
turn “hearts and minds”, so they came for
the media. The attack on the unions started
in the print, with derecognition in newspa-
pers, opening the way for the sad
"buccaneer” Eddy Shah {and where is he
now? Running a golf club} with his cheap
and nasty non-union papers, and then for
Rupert Murdoch and Robert Maxwell, with
the others bravely wrotting behind.

The Wapping dispute of 1986-87 —
when Murdoch moved his whole national
paper operation overnight, sacking 5,000
printers and precipitating a bitter year-long
strike — was one of the crucial events of the
decade, much more significant, in the long
run, than the miners' strike a year earlier,
because it wasn't just about destroying a
union but changing the relationship
between the media and the people.

With their organisation shaken, journalists
lost their collective voice in the newsrooms.
Ethical standards stlurnped as job security
vanished; most journalists now must do as
they are told, unless they are happy just to
churn out trivia or consumer-oriented drivel
— advertising without the fancy artwork.

There is no independence, no spark, no

rebellion in newspaper journalism now. It
might surprise all the wannabes doing
media studies, so keen (o join this
wonderful creative world, that many
journalists, especially those over 30, now
hate their jobs.

This approach was foisted onto the
papers by a generation of Fleet Street
editors, besotted with Margaret Thatcher,
who presided over the most disgraceful
period in the history of the British press;
never before had newspapers so humbled
themselves before government, Thatcher
responded by giving half a dozen of them
knighthoods — the certain badge of
journalistic shame,

The line was individual enterprise, small
business. We were all supposed to be litde
entrepreneurs — in our industry, freelances,
or casuals. There are companies now that
never take people on full-time contracts,
ever. In broadcasting, thousands work from
one short-time contract to the next.

Obviously it was a sham, but it took ten
years for many people to come to their
senses, and in the meanwhile the big
publishers and their investors had taken the
media into their grip.

When you talked of multi-nationals in
1980, you meant Shell or General Motors,
Now that satellite and on-line communica-
tions have given the media international

FREE PRESS 100

scope, we have them controlling our
NEWSrooms.

Journalists don't work for editors now, or
even boards of directors. They work for
pension funds and insurance companies,
massive investors who require ever-higher
dividends and share values.

And New Labour is quite openly the
party of big business. Anthony Blair courts
the captains of industry and commerce and
commands policies that benefit them.
{Union rights? Forget it!) Labour's line on
media ownership is explicitly to encourage
the growth to world status, supposedly, of
British corporations, though in truth its
biggest beneficiaries are American.

Labour has again promised Freedom of
Information and is again stalling: the signs
are that a system will emerge that puts the
government in ultimate control of what
information is released — a total contradic-
tion, of course. The Home Secretary is
gagging the press from printing the confused
recollections of a former MI5 agent.

So we still have the same fights on our
hands. Another constant is that the NUJ is
still there with the CPBF, with all the
thousands of journalists who want better
media to work for.

Tim Gopsill is editor of the Journalist, the magazine of
the National Union of Journalists

UNISON

Britain’s largest union congratulates the
Campaign for Press and Broadcasting Freedom

on its 100th edition of ‘Free Press’.

We will continue to support the
campaign for a diverse, democratic and

accountable media.

For further
informagion write to
UNISON

| Mabledon Place
London

WCIH 94)
hupsfwwwunisonorguk

\-\.'_—-\__

UNISON.

Mike Jempson who edited FREE PRESS from

West End and our £50,000 Appeal brought
support from Neil Aschersen, Melvyn

1984-81, pays tribute to those who
have given their time and talents -
to produce the CPBF journal over
the last I8 years

BY JOVE we've heen a serious
lot over the years. Back issues
of FREE PRESS catalogue the
key events in the struggle for
press freedom since the last
Labour Government jost
power. And they display our earnest and
remarkably consistent line on the right of
reply, media ownership and regulation, and
analysis of print and broadcast output.

The first few editions were stark, 4-page,
two column black and white affairs with
half the front page devoted 1o flagging up
the contents of the next three. They
announced our first AGM at the Conway
Hall on Sat 24 March 1980,

Bragg, Tom Conti, Elvis
Costello, Jonathan Dimbleby,
Margaret Drabble, John Fowles,
Richard Hoggart, Bruce Kent,
Ken Loach, Pamela Stephenson,
and UB40 among others.

In 1983, when the price
went up to 20p, Nik Oakley
moved the editor’s chair 10 his
kitchen in Kings Langley, Herts,
and he reported on a devas-
tating critique of the Press
Council produced by Geoffrey Robertson,
now QC, who chaired an independent
inquiry set up by the Campaign. Nik also
published a seemingly innocuous (for us)
article attacking the support given by the
Freedom Association newspaper Free Nation
10 the Pinochet regime in Chile. It was
written by our ‘founding father’, the
redoubtable but sadly deceased John
Jennings, and contained the

and our first public meeting a
month earlier. We were banned
from using St Brides Institute
for being ‘political’, but 500
people packed Central Hall
Westminster in Feb 1980 and
donated £600 to Nottingham
News, Rochdale Alternative
Paper, and East End News.
EEN took over production
as FP went from an occasional

comment ‘Don't call them
racists or fascists, They are
sensitive souls and get very
upset — they may even sue
you ..."They did, and John
lived under the cloud of the
libel action for four years,
when FP announced its collapse
under the banner SWEET FA!
Next came Aidan White,
now General Secretary of the

freesheet to a 10p
bi-monthly, introducing pictures and three
columns, but managed to get the sequence
wrong so there are two numbered 5. The
second was produced by Geoll Sheridan,
our first real editor, who took us to 8 pages
with articles by Moss Evans of the TGWU,
Labour's Tom Sawyer, then NUPE Northern
Divisional officer, Tony Benn MF, the
Guardian’s Duncan Campbell, then news
editor at Time Out.

. International Federation of
journalists, but then a sub-editor on The
Guardian. He introduced spot colour (red of
course} and his flair for design also bright-
ened up our previously worthy style of
presentation. He also added debating fora
and our first supplement, ‘Up Against the
Media’, a four-page special on coverage of
the 1984 miners’ strike.

My three years saw the introduction of

advertising, 12-page issues

Graham Smith, exiled from
the ill-fated Hull News to
Cornwall, where he is now
political editor for Westcountry
TV, began his stint in 1982, He
brought us carioons by Phil
Evans of Socialist Worker, Terry
Whitney and Steve Bell,

By May that year we had
moved our base from the Essex
HQ of the print union SOGAT
to Poland Street in London's

TV's war: doublos:
and doubig-think

with theme-based supple-
ments, our first 16-page issue
(N0.28), and colurnns from
Amnesty, NCCL, and CFOI, a
price-hike to 30p and
Murdoch's move to Wapping
and our first Media Manifesto.
My favourite ‘exclusives’ were a
bizarre internal report by BBC
News & Current Affairs Chief
Alan Protheroe, MBE rubbishing
the right of reply, and an extra-

[
it

andards

Look back in angst

ordinary picture of Enoch Powell by Ramesh
Sharma which Fleet

Street refused to use. CONF)
After Issue 40 (the L""—"'::I-P"F_--@f%

Zircon Affair) I handed
over to Simon Collings,
then as now with
Oxfam, who took us

[T e m——"

into the 90s. He had
plenty to work with —
Spycatcher (remember
our public readings and
the record Billy Bragg
made for us?), the
News on Sunday debacle, the Broadcasting
Ban, and the 1990 Broadcasting Bill, but
was forced by penury to abandon spot
colour and drop back 1o eight pages.

For a while we had job-share editors.
First came Mick Gosling — forced out of
Ford in Dagenharn and employed by the
CPBF before moving to the Hackney Press
Office from which he was to be unceremo-
niously dumped - and

Linda Quinn of the

CWU - our first and

only woman editor,
They covered the
Gulf War, the death of
Maxwell, Clive Soley's
Freedom and
Responsibility of the
Press Bill which gave
rise 1o PressWise, Mark
Fisher's Freedom of

Information Bill, and
our first ElectionWatch project in 1992
which proved to be so telling.

Linda, who had a firmer grasp of the
new technologies than her predecessors,
next shared her workstation with Granville
Williams before passing him the cursor.
Canny Granville, based in Yorkshire, has
concentrated on more in-depth analytical
material and kept the Campaign up-to-date
with technological

developments.

He eventually
brought in designer
Alan Slingsby to add
fresh finesse to the
product which
remains essential
reading for anyone
interested in the issues
behind the headlines
and beneath the
airwaves.




FREE PRESS 100

Modest proposals
or media reform

James Curran outlines his
ideas

WHEN the CPBF was
launched in September
1979, it was less than
perfect timing. Margaret
Thatcher had just won the general election,
and the Conservatives were to hold power for
the next eighteen years. Many of the things
that the CPBF pressed for were blocked by the
most right-wing administration for fifty years.

But now the political pendulum has swung
the other way, what should be our campaign
priorities in addition to such perennials as a
Freedom of Information Act and the right of
reply?

Perhaps one modest but necessary
ambition should be to repair some of the
damage inflicted by the last government. It
debased public appointments to broadcasting
authorities through shameless political
packing, and weakened the independence of
the broadcasting system. For example, the
previous long-serving chairman of the BBC,
Marmaduke Hussey, was the brother-in-law of
a cabinet minister; his predecessor, Stuart
Young, was the brother of one.

Before the election, Labour was thinking of
changing the system by getting the National
Heritage Select Committee in the Commons
to recommend appointees to broadcasting
authorities. While this would be an improve-
ment, it would still leave decision making in
the hands of a minister advised by a
committee with a built-in government
majority. It would be far beter 1o put more
space between broadcasters and government
by estabtishing an independent appointments
committee, made up of people from leading
national organisations and the broadcasting
industry. They should make public recommen-
dations which government would find
difficult to override in favour of political
cronies,

Another inherited problem is the way in
which the clock stopped in 1982, in terms of
extending the range of public service TV. That
was the year Channel 4 was established: every
major TV channel since then has been defined
essentially by a market logic. This sclerosis has
combined with the gradual erosion of creative
freedom in both the BBC and ITV, due to
increased centralisation in both systerns.

What should the CPBF be pressing for now
that digitalisation is making possible new,
open-to-air TV and radio channels. One possi-

bility would be the introduction of a new type
of public service organisation which would
create the conditions of optimal creative
freedom for its staff. Free Channels {say, a
minotity, national TV and radio channel based
in Glasgow and Liverpool) could be estab-
lished, which would be publicly funded but
free of broadcasting regulation. They would be
the only public service organisations in the
world free of both state and market constraint,
Their remit woutld be, simply, to make innova-
tive and good programmes.

A third, much needed, reform is to revise
the conventions of TV journalism. This
stresses, rightly, the virtues of impartiality and
the need to inform, but plays down participa-
tion and access. As a consequence, public
debate on prime-time TV tends to be monop-
olised by party leaders and the accredited elite
of experts and office holders. Yet there is a
powerful reform movement within the broad-
casting community anxious to increase the
range of voices and opinions on air. It should
be strengthened by making pluralism an
official objective of public service broad-
casting. Licensed broadcasters should have a
public duty, entrenched in law, to give
adequate expression 1o a diversity of perspec-
tives and viewpoints, and to facilitate the
participation of different groups in the collec-
tive dialogue of society.

Other reforms could include the setting up
of Media 4, named after Channel 4. It would
help finance innovative projects and extend
diversity of ownership in low-cost sectors of
the media such as specialist magazines and
book publishing, local radio and indie music
production. Media 4 would have all-part
representation, and be funded by the lottery.

Lastly, there needs to be a new legal setle-
ment for the press. Liberals in the press are
calling for a trade-off between a new Freedom
of Information Act and a Privacy Act. The
terms of the trade-off need to include beefing
up the largely cosmetic and ineffectual system
of press self-regulation.

What CPBF should press for in the public
domain needs to be distilled through further
internal debate, It now has a better opportu-
nity to influence public policy than at any
time in its history. Having survived in a cold
climate, it needs to take advantage of the
political thaw.

James Curran is a co-founder of the CPBE The fifth edition
of his book Power Without Responsibility (with
Jean Seaton) was published by Routledge in September.

Carole Tongue MEP on the
silence of our media
Journalists

SOME British journalists
have been poorly serving
their readers as well as their industry in recent
years. They have filled media supplements with
concerns about the Birt reforms, speculation
about digital terrestrial bids along with ‘who is
in or out’ at the 1op of the UK's media pile, At
the same time important developments in
Europe have been completely missed.

We are bothered about the dominance of
BSkyB but we should also be concerned about
Kirch, Bertelsmann and Berlusconi. Media
giants have a tendency towards monopoly and
unlike BSkyB their broadcasts will soon be
accessible to British viewers with virtually no
regulation by the ITC or OFTEL

Debates on broadcasting regulation must
depend upon the fundamental assertion that
culture is not just another commodity that can
be traded like coffee machines or carrots, but

CANADIAN MEDIA REFORM

GROUP LAUNCHED

WE HAD mixed feelings when a pack of
materials arrived in the CPBF National Office
recently, The good news is that there's now a
Canadian Campaign for Press and
Broadcasting Freedom; the bad news is that
one of the main reasons for its existence is the
dominance of press baron Conrad Black
{owner in the UK of the staunchly
Conservative Daily Telegraph and Sunday
Telegraph). And another is the threat to public
service broadcasting.

Black, through the Hollinger group, now
runs 59 of Canada’s 10§ dailies. This dominant
position also allows him to influence the
Canadian press wire service, the Broadcast
News and Press services, which goes into
broadcast news rooms across the country.

Jim Sinclair, a former Hollinger journalist,
comments, “We witnessed the pages filled
with articles from the right-wing Fraser
Institute while local commentaries by
reporters actually living in the communities
were banned ... I picked up the Vancouver
Sun and cursed the loss of local columnists
who were perceptive and accountable to
people of the city. In their place are Andrew
Coyne and Barbara Amiel, both right-wing
writers with no history in British Columbia.
Just to rub it in, Black ordered all his papers to

o

EVUROPEAN BROADCASTING

canTV be regulated at all in the public interest
when EU single market rules tend 10 curb
state intervention in the name of competition?
The answer is yes — but only at EU level.

Take the Protocol on Public Service
Broadcasting (PSB)which has now been
adopted. It will guarantee EU states the
autonomy to fund, define and organise their
PSBs in the common interest without threats
from EU rules on state aid to industry. The
protocal spells cut that PSB is fundamental in
meeting the democratic, social and cultural
needs of each society and to preserve media
pluralism, It was, and continues io be, heavily
resisted by commercial broadcasters. It was a
massive departure for the EU in policy terms.

And it has all happened without a squeak
in the UK media columns.

Another example which they completely
missed was the revised Television Without
Frontiers {TVWF) directive, adopted by the
European Parliament in June 1997. Since
1989, TYWF sought to ensure that §1 per cent
of the TV content broadcast on EU screens was
of EU origin as defined in the directive. This

Time to pay attention

was intended to address the huge structural
advantage that the US has in the audio visual
sector. When TVWF was first introduced the
EU had an audio visual deficit with the US of
$2 billion; it now stands at $6.3 billion and is
estimated to rise above $10 billion next year.

The logic behind TYWF is inescapable, and
it is designed to ensure Europeans benefit
economically and culturally from the
mushrooming demand for multimedia
products.. But its survival is in itself a minor
miracle, given the scale of lobbying from
commercial broadcasters and the Motion
Picture Association of America (MPAA). In
1989 President Regan phoned Mrs Thatcher at
the MPPA's behest and insisted that the 51 per
cent quota be watered down with a very wide
Ioophole = just two words — 'wherever practi-
cable’. This loophole enabled pay-TV broad-
casters to exploit the loophole at the competi-
tive expense of other broadcasters.

The European Parliament sought to get rid
of the loophole this time, as well as intro-
ducing an investment quota for specialist
channels where a 51 per cent conlent require-

INTERNATIONAL NEWS

PRESS

print his rant against a Canadian Broadcasting
Corporation (CBC) show on him.”

But as the media falls into fewer and fewer
hands, public broadcasters like the CBC are
struggling with funding cuts, whilst others,
like TV Ontario, face privatisation. The CBC
has to cope with funding cuts of §400 million
between 1994 and 1998, and this will result
in the loss of 4000 jobs.

In 1980 a Royal Commission on
Newspapers, chaired by Tom Kent, rang the

atarm bell as daily newspapers fell into fewer
and fewer corporate hands, and concentration
reached ‘dangerous levels'. Now Kent says "the
issue is democracy ... the greater the power,
the more it is abused’ as Black drives up the
profit ratios on his papers, and reduces the
quality and diversity of the media to
Canadians as a whole,

To alert Canadians to this threat the CPBF
has produced a media ownership chart,
Mediasaurus, and begun to develop a
programime of research, mounted court
challenges against Conrad Black's take-over of
the Southam newspaper chain, and begun to
develop a network of media activists.

The Canadian CPBF can be contacted c/o
The Council of Canadians, 904-251 Laurier
Avenue West, Ottawa, ON K1P 5]6.Tel: 1-800-
837-7177. email: cocl@web.net

TEAMSTER STRIKE VICTORY

THE 1wo-week strike by 185,000 United
Parcel Services workers in August was a key
labour dispute. A number of aspects to the
strike did not get much reporting in the UK,
and one was health and safety.

UPS management raised the weight limit
on packages from 75 to 150 pounds in 1994,
without ensuring adequate safety measures, At
the same time UPS ensured that political
donations jumped so that they were spending

ment would not be appropriate. Despite
significant majorities in the Parliament these
amendments were ignored by the Council of
Ministers, but the principle of content quotas
has survived, albeit in a diluted form.

TVWF is only one of a range of devices
with which the EU promotes the public
interest where nation states are powerless. Last
Autumn, when commentators woke up to the
potential monopoly position that BSkyB were
poised to take in digital satellite TV, the EU
arrived with its ‘common interface’ rules that
had been designed for such an occasion.

1f the EU didn't exist we would need to
invent it to provide the framework and
support that our cultural industries are going
10 need over the next decade as multi channel
TV becomes a reality. Only at EU level can we
regulate 1o ensure that the public continue to
be offered diversity rather than (as John Tusa
recently said) 'Mac Food, Walt Culture, Rupert
News and Television’.

Carole Tongue is Secialist Group Co-erdinator on Media,
Culture, Youth, Education and Sport in the European
Parliament.

more money than the oil and tobacco
companies to buy politicians, government
bureaucrats and anyone else who could
advance UPS's interests.

For example, in 1992 Dorothy Strunk,
acting head of the federal Occupational and
Health Administration, was formulating new
ergonomic standards, but she then became a
consultant for UPS. The result of the increased
load weight was that there were 33.8 injuries
per 100 workers, resulting in 60,000 injuries.
One reason why UPS hired 180,000 part-
timers in 1996 was because 40,000 full-timers
couldn't keep up the pace and lefi. As an
International Brotherhood of Teamsters (IBT)
press release commented: “Instead of dealing
with their workplace safety problems, UPS fias
spent millions of dollars to lobby Congress 1o
take away workers’ health and safety rights.”

UPS Chairman, James Kelly, and his top
management found that the anger amongst
full- and part-time workers generated through
a company systern which they created was too
strong to break when the strike 1ook place.
Interestingly, sections of the media were
forced to acknowledge wide-spread public
support for the UPS strikers. CNN, for
example, published a poll as talks were taking
place which found that only 27 per cent of
people supported the company, and 55 per
cent supported the union.



the voice

of communication

The Communication Workers Union is at the
heart of Britain’s communications industry -

representing members and protecting services.

The CWU has more than a quarter of a million members, within BT, the Post Office, Alliance and
Leicester Girobank, cable TV companies and many other related workplaces.

Scratch a communication worker in this country and you'll find a CWU memberunderneath. The
woman who delivers your birthday cards to your door, the voice advising your organisation onthe
best telecommunications system it can use, the engineer putting your phone back online and the
man handing you your urgent Parcelforce package are all our members.

> to universal access to
the social and individual

= toa post office secure benefits of the most
in public hands, intent advanced information > toamodern
ondeveloping Crown superhighwayforyou = communication network
Forall of us, counter services and and your children - which will guarantee a
theCWUis affordable, reliable and giving our whole society buoyant financial and
. universally priced mail the ability to benefit from commercial
committed: our latesttechnology.  infrastructure for the UK.

and parcel delivery

£ to protect them when
things gowrong at work
—we won more than
£21m compensation
lastyear.

Forits
members,
CWUis
committed:

> to give practical help —
through our welfare fund

C to negotiate the batter
terms and conditions with
employers —we deal with
more than 40 different
businesses in the
communication industry.

= leading by example by
helping provide some of
the best pension schemes
inthe country and working
with the new Labour
governmentto protect
and improve Britain's

and discounted services
and schemes

=2OMMUNICATION
WORKERS UNION

The CWU is the union committed to its members
and to free and fair media - for everyone

Derek Hodgson « Acting foint General Secretary
Tony Young - foint General Secretary

CWU House, Crescent Lane, Clapham, London SW4 gRN
Greystoke House, 150 Brunswick Road, London W5 1AW

communications network.

PLATFORM

Foul play: Pay per view football

BY MARTIN CLOAKE

“PAY-PER-VIEW is a good thing, because for
years fans who pay at the gate have
subsidised entertainment for armchair fans.
Now those people are going to have to pay
just the same as we do, and the clubs can
make some money." That was the view of
one fan I spoke to last season, and there’s
plenty more who share it.

It seems to be accepted as fact that pay-
per-view is the inevitable next step for
football. BSkyB has already conducted some
successful test runs with boxing, but football
is the big one. The game is still being carried
along on a huge wave of popularity, and
there will be no problems with games
stopping after just seconds, viewers with the
strongest brand loyalty in the market are
guaranteed 20 minutes of selected brand
action. Football can be used to grow the pay-
per-view market, just as it was for satellite

But accepting this is inevitable means
failing to ask pertinent questions about the
increasingly unhealthy relationship between
football and the media.

One of the maost pernicious things about
Sky's pompous new advertising campaign ~
Football is our life - is that it discourages
any consideration of the big picture. The
game is important but it isn't life, just a part
of it — albeit an unfeasibly large one for
many of us. But our devotion to the game

GAGGING TIME AGAIN

THE death of Diana pushed one story 1o the
margins - the injunction against the Mail on
Sunday by Mr Justice Keene, a High Court
judge, which prevented the paper from
exposing waste and incompetence in the
security service in its 31 August edition,

It appears Alastair Campbell rang the
Mail on Sunday editor Jonathan Holborow
to ask what the paper iniended to publish
about MI5. I would like you to tell me,” he
said, “otherwise the heavies will move in.”
Quite rightly the editor pointed out it
wasn'’t his job to submit articles to Downing
Street for official clearance.

The judge who granted the injunction is
a personal friend of Tony Blair — just a few
days before the Blairs finished their holiday
at Mr Justice Keene's chateau at St Martin
d’'Otdes, near Toulouse. However we can
take comfort. The judge refused some of the
government'’s requests, including a demand
that the newspaper should hand over all
tapes of what the former MI5 officer, David
Shayler had told them. So much for open
government, Surely a better response would
have been to draw the line under the sort of

shouldn't blind us to trends such as the
control of the media falling into fewer and
fewer hands, of the management of news or
the worrying power of the major transna-
tional media companies.

If you listen carefuily you can hear
worries being expressed about whether TV
now covers or controls football. The Premier
League may crow about the huge sum they
secured for their ‘product’, but games are
now played when the TV companies want
them to be, not the football authorities, and
the TV people are increasingly keen to
ensure that, on or off the pitch, football is
moulded 1o the image they’ve created.

The critical voices are quiet because TV
does not want them (o be heard, so it denies
them access. You see plenty of fans on TV, but
increasingly only as colourful, quirky charac-
ters, nat real people with real opinions. IFTV
encounters a difficult issue, it ignores it unless
it can be used to stoke controversy and feed
the hype. Just think of last season’s final home
game at Anfield, when 40,000 Liverpool and
Tottenham fans holding red cards aloft to
demand justice for the Hillsborough victims,
were totally ignored by SKY, which was
covering it live, Even the fact that both sets of
players walked on to the pitch before the
game carrying a banner calling for justice
didn’t prompt any coverage. And the primt
media were almost as bad.

indefensible antics which have demon-
strated the dangerous incompetence of MIS
and use the case to dismantle its operations,

ITV PLC

SCOTTISH Media Group (SMG) has moved
to take over Ulster Television, and only a few
tiny franchises remain outside the control of
the big ITV companies. Granada Group
chairman Gerry Robinson recently suggested
that there should be a single ITV company.

Against this backcloth, a session at the
Edinburgh International Television Festival,
ITV PLC?, was revealing. It demonstrated
how far the original ideals enshrined in the
franchise bids of the carly nineties have
been abandoned.

The session opened with Anthony Fry,
head of global media at investment bank
BZW, making the now familiar, and
erroneous, case that only the biggest media
companies will be able to compete globally,

There's some speculation that the current
OFT investigation into the Premier
League/Sky TV deal will rule the Premier
League acted as a cartel and lead 1o the
blocking of any further deals. The assump-
tion then is that Sky will be dealt a serious
blow, and the clubs will be able to launch
their own pay-per-view channels and make
even more money,

There's a fundamental point, even an
unfashionable one which concerns principle
and even — gasp — ideology. Is it right that
foothall, or indeed any sport, should be
accessible on TV only to those who can
afford premium prices? I don't think it is.
Those who can't afford today’s inflated
ticket prices should still be able to watch the
game, together with those who couldn't get
tickets because of demand for the live event,
or those who could not travel for one
reason or another. TV companies talk a lot
about choice, but the drive to pay-per-view
is all about restricting choice,

And what of the long term effects of
fencing televised football off for a privi-
leged elite? If younger fans can't get into
the grounds, and can't watch the game on
TV, where will football attract future
audiences from? And when audiences
diminish, TV will look for something new.
This s an edited section from an article for When
Saturday Comes,

Channe! 3 will only survive if the govern-
ment changes the ownership rules,
“otherwise it faces marginalisation domesti-
cally and internationally”. Underlying his
speech was the selling point that if 1TV was
turned into a single company it could be
worth £2.5 billion more,

Where will this leave all those old
fashioned ideas about serving the regians,
and encouraging TV production away from
London? High and dry. The lofty claims in
Granada's franchise application to the I[TC in
May 1991 now look pretty thin: “Regional-
ism remains perhaps ITV's most distinctive
characieristic and is a relevant factor 1o be
taken into account in assessing the quality of
a particular company's non-network service.”

All of which raises interesting questions
for National Heritage Minister Chris Smith
and the regulator, the Independent Tele-
vision Commission. Are we going (o see yet
another lobbying group, like the British
Media Industry Group, which succeeded in
changing media ownership in the 1996
Broadcasting Act, move discreetly into
action to do the same 10 change the rules
on ITV ownership?



" UJ There are a dozen

reasons why we’re
pleased Free Press
has reached 100 ...

NATIONAL UNION

e () F e——

JOURNALISTS

A journalist has a duty to maintain the highest
professional and ethical standards.

A journalist shall at all times defend the

principle of the freedom of the press and
other media in relation to the collection of
information and the expression of comment and
criticism. He/she shall strive to eliminate
distortion, news suppression and censorship.

A journalist shall strive to ensure that the

information he/she disseminates is fair and
accurate, avoid the expression of comment and
conjecture as established fact and falsification by
distortion, selection or misrepresentation.

A journalist shall rectify promptly any harmful

inaccuracies, ensure that correction and
apologies receive due prominence and afford the
right of reply to persons criticised when the issue
is of sufficient importance.

A journalist shall obtain information,

photographs and illustrations only by
straightforward means. The use of other means
can be justified only by over-riding considerations
of the public interest. The journalist is entitled to
exercise a personal conscientious objection to the
use of such means.

Subject to the justification by over-riding

considerations of the public interest, a
journalist shall do nothing which entails intrusion
into private grief and distress.

A journalist shall protect confidential sources
of information.

A journalist shall not accept bribes nor shall
he/she allow other inducements to influence
the performance of his/her professional duties.

A journalist shall not lend himself/ herself to
the distortion or suppression of the truth
because of advertising or other considerations.

1 A journalist shall only mention a person's
race, colour, creed, illegitimacy, marital
status (or lack of it), gender or sexual orientation
if this information is strictly relevant. A journalist
shall neither originate nor process material which
encourages discrimination, ridicule, prejudice or

hatred on any of the above-mentioned grounds.

1 A journalist shall not take private
advantage of information gained in the
course of his/her duties, before the information is

public knowledge.

1 A journalist shall not by way of statement,

voice or appearance endorse by
advertisement any commercial produce or service
save for the promotion of his/her own work or of
the medium by which he/she is employed.

Members of the National Union of Journalists
agree to observe its 12-point code of conduct

Nationa! Unien of Journalists, 314 Gray’s Inn Road, London WC1X 8DP. 0171 278 7916.

"The authentic voice of

~ the Conservative Party’

L

BoB FRANKLIN AND JON PARRY

AFTER the 1992 election the Sun, made a
proud boast about the part the newspaper
believed it had played in the unexpected
Conservative victory. MacKenzie'’s headline
became a cliché; ‘Its The Sun Wot Won It’ he
claimed. In 1997, the paper supported a
different political party, but its headline on
May 2nd was remarkably similar to its now
famous predecessor - ‘It’s the Sun Wot
Swung It". Local newspapers are no less
enthusiastic about their political sentiments.
If the Yorkshire Post was unable to ‘swing it’
for the Conservatives in the 100 Yorkshire
constituencies in which it circulated, it was
certainly not for the lack of trying.

In 1997, asin 1992 and 1987, research
on local press coverage of general elections,
revealed the newspaper was by far the most
partisan of the 25 local papers in the study. A
surprising finding perhaps, given that the
paper is now part of the United News-
papers/MAI group headed by socialist Lord
Hollick (an interesting oxymoron!), Local
papers, it seems, are more loyal than their
national counterparts. The editor of a rival
newspaper described the Yorkshire Post as the
‘authentic voice of the Conservative party’,

Election reports in the Yorkshire Post
favoured the Conservatives according to
four measures. First, the paper gave promi-
nence to the Conservative party in more
election reports (151 or 40 per cent) than
Labour {94 = 25 per cent) or the Liberal
Democrats (13 = 3.5 per cent). Second, the
newspaper published a greater number of
quotations by Conservative politicians
(240) than Labour {180) or Liberal
Democrats (49).Third, by election day the
paper had published 68 (2144 sq inches)
photographs of Conservative politicians
compared to 46 (1423) Labour, 6 (114)
Liberal Democrat and 10 (177) pictures of
politicians from minority parties. Fifieen
colour photographs of Conservative politi-
cians enjoyed prominence on the front page
compared 1o only four of Labour politicians.
Front page pictures of Labour politicians,
moreover, were used to illustrate negative
stories. On 25 April for example a (small)
picture of Tony Benn accompanied the
headline "Benn Toes New Labour Line = For
Now"; on 10 April a photograph of John
Prescott illustrated a story about ‘open

warfare’ in the Labour party headlined
“Prescout Exposes Cracks”, Finally, the paper
published more negative appraisals of
Labour {60) than Conservative and was
more generous in its positive appraisals of
the Conservative party (28) above Labour.
But it is a newspaper’s headlines and
editorials which bertray its deepest political
sentiments, The Yorkshire Post published 19
election headlines; three related to the ‘sleaze
row’ involving Martin Bell and Neil
Hamilion and made litde reference 1o the
main two-party contest. Of the remaining
16 headlines, ten were unashamedly anti-
Labour including “Reasting From Major On
Tax and Scotland; Blair Gaffe Adds Gloss To
Tories Big Rally” (5 April 1997) and
“Premier Delights Tory Rally With Attack On
Labour Leader Who ‘Cannot Be Trusted With
Britain's Future’; Blair Unfit To Be Prime
Minister Says Major” {22 April 1997). By
contrast, there were no headlines criticising
the Conservative Party. Some headlines,
however, were inexplicably optimistic about
the Conservative's prospects given the state
of the electoral contest. The paper’s headline
on 23 April, for example, “Poll Shows
Labour Lead Slashed To S Percent; Amazing
Turnabout In Tory Fortunes™ is simply
misleading. In a less partisan paper the same
story might have been headlined “Labour §
per cent Ahead In Final Week™ or “S per cent
Labour Lead Promises 100+ Seats Majority”.
The Yorkshire Post published 14 editorials
across the election period; one attacked the
Liberal Democrats, another focused on fishing
policy, while a third was critical of John
Redwood. The remaining 11 launched a series
of diatribes against the Labour party, Labour
policies and Labour politicians — especially
Tony Blair. The editorial on 12 April
denounced the Labour manifesto as ‘old
Labour baggage’ which left Blair ‘shackled 10
the social chapter, 2 minimum wage and a
pernicious windfall-profits tax’ (pl12). An
editorial headed ‘Quack Medicine’ exposed
‘the myth that the NHS would be safer in
Labour’s hands’ (21 April 1997, p12), while
an editorial devoted to the issue of leadership
favourably contrasted John Major’s ‘experi-
ence and wisdom® with Tony Blair's ‘callow
youthfulness' (22 April 1997, p12). In the
final week of the campaign, the paper decried
Labour’s policy on Europe as ‘vapid sound-

bites and empty slogans’(23 April 1997,
p12).The following day the Yorkshire Post, in
clairvoyant mode, predicted a Labour govern-
ment would ‘impose tax increases’. Labour,
moreover, lacked any original policies; Blair
was ‘running for the final tape bereft of vision
for Britain® (25 April 1992, p14).This closely
orchestrated anti-Labour editorialising
reached a predictable crescendo on the eve of
poll when the Yorkshire Post’s editorial
“Deserving Better” expressed 'fundamental
doubts’ about whether "messianic Blait' was
fit to govern'. Just in case readers had any
remaining doubts by this stage about the
paper's political commitments, the Yorkshire
Post spelt it out; Labour ‘should not be given a
chance’ (30 April 1997, p12),

A letter requesting an interview to discuss

the paper’s coverage, triggered the following
reply: I do not have time for the procedure
you outline. I am happy to let the paper’s
coverage speak for itself”.
Bob Franklin is the author of Packaging Politics
and numerous other books on media topics. Jon Parcy
waorked as a researcher on the study of West Yorkshire
papers’ coverage of the 1997 general election

T00NOT
OUT —

KEEP
BATTING

Congratulations

from “
BECTU A
ECT

VREOADCASTING
INTIRTAINMENT
CINEMATOGRAPH &
THEATRE UMIDN

oo
—

H

l




NEW MEMBERSHIP
LEAFLET
THE National Union of Journalists has
sponsored the production of a new CPBF
membership leaflet. We are currently talking
to a range of trade unions and magazines
about taking the leaflet for their magazine
distribution. So far it has gone out with the
current issue of The Journalist, and CPBF
members will have received a copy with
this issue of Free Press.

Please use the leaflet 1o get a friend, or

;q'e d'e S'ef ve?l

I
I
| 16 you cu
freedew,

re woeut demecracy
jein sur campalen

| an Organisation you are in, to join the CPBE,
Between now and Christmas we wam 10 use
the 100,000 leaflets we've had printed to
put on 100 new members — it may scem a
modest target, but it would increase our
revenue flow and help us to move to a more
stable financial position. If you can take
extra copies of the leaflet for distribution in
your organisation please contact the
Nationat Office.

AUTUMN

PLANS

[T Free Press 100 will be distributed

L widely. We plan to do a briefing on
media reform and distribute it with a copy
to MPs when they return afier the recess, At
the Labour Party conference we are sharing

a stall with Tribune which will enable us to

raise the profile of the CPBF amongst
delegates and visitors to the conference, as
well as publicise what we hope will be an
attractive fringe meeting,
If you can help with leaflet distribu-
tion or staff the stall at the conference
. from 29 September-2 October we'd like
| to hear from you.
The CPBF needs to put some time
into its Parliamentary work, and
10 build support around our
programme of media reform. Also we
desperately need to fund raise to
realise some of the ambitious plans
which we discussed at our
AUM/Conference. Again if you have the
skills or expertise to help us on either of
these projects on a voluntary basis we'd like
1o hear from you.

s
.

—

LABOUR PARTY

FRINGE MEETING

Joint CPBF/Pluto Press Meeting
LABOUR AND

THE MEDIA

Past, Present, Future

Chair: Georgina Henry (The Guardian)
Speakers: Michael Foot, Geoffrey
Goodman, James Curran and

Huw Richards (author of The Bloody Circus —
a history of The Daily Herald)

5.30pm, Wednesday October 1, Royal
Albion Hotel, Old Steyn, Brighton,

After Diana:
four steps to
better
journalism

3 fromfrontpage |

becoming dangerously dependent on in-
house standards. The new drive to elimi-
nating the subbing skill and make
individual journalists responsible for pages
makes them easily prey to a mindless
corporate conformity, at the expense of an
independent professional judgement.

Third, is to make sure that the legal
framework established by the incorporation
of the European Convention on Human
Rights ensures that the public interest is
taken into account in conflicts between the
rights to privacy and 1o freedom of expres-
sion. In Europe, Article 10 of the convention
{free speech) takes predominance over
Article 8 (privacy). The law enacting them
must allow the “public interest” to be
considered by the courts in the press's
defence when privacy cases are brought. Test
cases will then establish where the bound-
aries are drawn.

And fourth, everyone should stay calm
and not allow a hard case to make a bad law.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £12

b) Unwaged £é

¢) Household (2 coples Free Press}  £20

d) Supporting membership £25
{includes free CPBF publications)

e) Institutions (eg libraries: £25

includes 10 coples of Free Press)

....................

..........................

................................

Postcode

.....................

Organisatlion {if applicable)

..............

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Less than 500 members £20
g) 500 to 1,000 £25
t) 1,000 to 10,000 £45
iy 10,000 to 50,000 £105
j} 50,000 to 100,000 £200
k} Over 100,000 £400

........... FP100

...........

.............................
-------------------

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



