ﬂmf_ Jonuary-February 1998 tie]:) Ifi

DOPEY
DOINGS

MIKE JEMPSON

IFWHAT it tells us is true, The Mirror was
absolutely correct to follow up a tip-off that
a Cabinet Minister’s son was selling drugs in
a London pub. And to have approached the
Minister for comment once the evidence had
been gathered. A crime had been commiued
and the perpetrator was the son of the man
responsible for making and managing the
law = not 10 mention a Minister who had
come out strong about parental responsi-
bility and the need to name and shame.

It had all the ingredients for a good
‘public interest’ defence = so why didnt
they go ahead and name the youth? Clearly
it wasn't for the stated ‘legal’ reasons. The
boy had not been charged, so the matter was
not sub judice. And there have been plenty
of accasions when young offenders have
been identificd by newspapers campaigning
for prosecutions and an end to youth crime.

Cynics would say that the ensuing
melodrama, with newspaper after newspaper
dropping veiled hints, the Sun challenging
the threat of a gagging order with much
bravado, and eventually the Internet and
papers in Scotland naming names — was a
ploy to keep the public enthralled over a
wraditionally slack period for newspaper
sales. It was certainly a bit of fun for media
watchers and those in the know.

But it was also a dangerous bit of
brinkmanship. A precedent was set which
acknowledged a judge’s right to demand
anonymity where the law had been silent.
Meanwhile all those Cabinet Ministers' sons
who had not been out selling drugs
remained under suspicion.

However The Mirror was honouring the
new Code of Practice which demands more
consideration [or children's rights. There
was something dehghifully tronic about the
fact that the Code wasn't supposed 1o come
imo effect undl 1 January 1998.

Of course Lord Wakeham was soon
congratulating the press for its admirable
restraint. "So you sce, Ministers, we can be

trusted to regulate ourselves,” was his New
year Message o the Government. All part of
the propaganda battle to Jet the press off the
hook represented by the European
Convention on Human rights which the
Government is at long last incorporating
into Briush law

Meanwhile everyone had a field day at
the Straws’ expense and for 2 brief moment
after her arrest Mirror reporter Dawn Alford
ook on the rele of martyr. But we have not
bern told whether the pub landlord is to be
charged with serving alcohol 1o under-age
drinkers (another crime).

By intervening in the way he did Lord
Wakeham put the kybosh on any legitimate
complaint which the Straws might have
about the way the story was gathered. In a
rare slip from his normally sure-footed role
as chair of the Press Complainis commis-
sion, he has already exonerated The Mirror.

While it is unlikely that any of the Straws
will complain, many questions remain about
how the sting was conducied. We have been
treated to highly selective quotes from *the
tapes’ which reveal nothing more than the
evidence that the young man, like most kids
of secondary schaol age, is familiar with the
language of ‘recreational’ drug cultire. Like
most of his peers he knows where and how
to score — and we all know that boys full of
bravado will do anything to impress a
woman who takes an interest in them.

Had the reporter taken some elementary
precautions = like arranging to tape-record
and witness a colleague purchasing the
hashishy, then ensuring that the drug was
quickly transferred into a sealed container
which could only be opened for testing in
front of a third party — there would be less
doubt about the ethics of the operation, As
it was she left herself open 1o challenge.

A sorry seasonal tale from which
vveryone emerged preny much unscathed,
except for the PCC and press freedom.
Watch out for the next time a gagging order
is sought under similar circumstances.

Make the
media barons
take notice

LAST year we were extremely active on
a number of issues. In the run-up to the
General Election we produced and
widely distributed our Media Manifesto.
During the election we ran Election
Watch '97 in which we monitored the
behaviour of the press In their election
coverage. Details are reported in this
issue of Free Press. A conference on
Media Reform under Labour was held in
June and we gave solid support to the
Press Distribution Campaign which was
launched following the decision of WH
Smiths to withdraw over 300 titles from
their shelves.

These activities stretched our
already limited resources, just as we
are planning further major initiatives
this year. We need to have a clear view
on the current debate over privacy
versus press freedom. We want to
launch a new publication about the
Superhighway and the Internet,
develop our work in mainland Europe
and work with our contacts in
Parliament around the issues raised in
our Election Manifesto.

Over the post three years we have
not increased the price of membership
or Free Press. On the other hand our
costs have been rising. We can expect
an increase in our office rent and rates.
Printing and publicity costs are on the
Increase.

All this means we need
additional cash now.

You can help us by raising our
financial appeal in your trade union or
political party branch. Help recruit
more members to the Campaign.
Recruitment is the life blood of our
organisation. If you could recruit just
one new member in the next few
months our financial position would
look a great deat healthier. We want
to make the Campaign more
pro-active. Please dig deep to help
achieve this.



NEWS MANAGEMENT

Tough on soundbites, tough
on the causes of soundbites

Bob Franklin on
new Labour and
news management

ON 5 AUGUST 1997 The Times' headline
announced ‘Mandelson Accused Of Fixing
The News. Many expressed surprise that
such a routine event was judged
newsworthy,

Political correspondent Ewen MacAskill
found the story less than revelatory
‘Mandelson,’ he alleged, 'was fixing the
news before, during and since the general
election. As do many others who work for
the government or the party. That is what
they are paid for’

Columnist Francis Wheen was similarly
unimpressed by what The Times considered
to he headline news. *"Whatever will they
come up with next?’ he asked. “The Pope
Accused Of Being A Catholic?’

News management has become a
remarkably public business; it has also
become an increasingly disreputable
business. In oppositien, the Labour party
carned a formidable reputation for its
presentational skills, its effective news

management and its use of the news media
to promote its policies, but in government
praise has increasingly been replaced by
opprobrium?

GETTING THE GIS ‘ON MESSAGE’
In government, new Labour has access 1o
the resources and services of the
Government Information Service (GIS)
which is staffed by approximately 1000
career civil servants whose activities are
governed by a code of conduct (The
Whitchall Red Book) which underscores
their impartiality and protects them from
possible Ministerial ambitions to recruit
them as propagandists for the governmem
cause. The GIS role is to provide the media
and the public with background, contextu-
alising information about government
policy; under no circumstances should it be
seen to be promoting that policy.

Spectal advisers may be paid to be their
masters’ voices but civil servants must never
engage in such partisan ventriloguism.

From the outset, Lzbour has been
impressed by the need to "'modernise’ the
GIS. The service was judge to be too
‘defensive’ and *reactive” and had failed to
recognise that servicing media requirements
was a 24 hours a day job. For their part, the
GIS civil servants, have complained increas-

Alastair Campbell, the Prime Minister’s official spokesman, talks to journolists at the 1997 Labour

Party conference. Picture Courtesy John Harris, Report Digital

ingly vocally about what they consider to be
the 'politicising” of the GIS. The recent
Mountfield report* investigated both claims.
The case suggesting the politicisation of the
GIS rests on a number of claims.

First, the new government has appointed
an unprecedented number of special advisers
to assist with the communications task; 60
compared with 32 under John Major. These
appointments cost an additional £600,000;
an increase of 4 per cent over the
Conservative government spend. These
advisers are paid from the public purse and,
if they are acting as partisan rather than
impartial advisers, the resulting propaganda
is being financed by tax payers. (p3).

Second, 8 of the 18 Heads of
Information of ‘cabinet rank’ have resigned
since May 1997, one of them confided
“there is this feeling that Ministers want 1o
put their own people in'. Even Sir Robin
Butler, employing the cautionary vocabulary
characteristic of the civil service, described
the unprecedented scale of these staft
changes as 'disturbing and unseuling’.

Third, the arrival of the special advisers
is creating a rwo tier system of information;
the advisers have quickly become the
dominant partners in the relationship with
civil servants. Hand picked by Ministers,
they are trusted allies, The Heads of
Information are judged to be rule governed
and unaware of the demands of contempo-
rary media.

In these circumstances the adviser
quickly colonises the more significant areas
of work leaving the civil servant to deal
with more mundane matters. Jill Rutter,
who resigned as Head of Information at the
Treasury complained that Charlie Whelan
had ‘taken over three quarters of her job'.

Fourth, the Prime Minister's press
secretary has encouraged civil servants to be
more robust in their dealings with journal-
ists. One retired Head of Information
described the new mood as the “thuggish
control-freak approach. As civil servants,
Alastair Campbell specifically encourages us
to be heavy-handed with the press.” In
December 1997 Dave Hill threatened 1o
break all links with the BBC following John
Humphry's interview with Harriet Harman
on the Today programme,

Fiftly, the ‘major change at the GIS has
been the emphasis on setting the agenda
and the need to stay “"on message”!

Ministers Alistair Darling and Harriet Harman take note as Peter Mandelson explains the line to be followed. Picture Courtesy John Harris, Report Digital

Campbell's memo o GIS staff argued the
key ambition of GIS publicity is that the
government's ‘four key messages’ must be
‘buil into all areas of our activity’. Labour is
a ‘'modernising” government, a government
*for all the people’, which is ‘delivering on
its promises’ with “‘mainstream policies’
which are providing new directions for
Britain. Little wonder that Jill Rutter believes
there should be ‘a strict code of conduct on
the handling of government information
which everyone in the department signs up
to whether they are pelitical appointees, ...
temporary civil servants or permanent civil
servants’.

Sixth, the increasingly centralised control
of communications under Cainphell and
Mandelson, which will be exacerbated by
implementing Mountheld; government
conumunications will be less open to public
scrutiny. A retired GIS officer commented: "It
is very frightening actually, because with an
unwritien constitution we have these
various checks and balances and one of the
cherished elements in all that was that the
government in power could not use the fact
that it was in power to peddle its own party
ideals o help it remain in power, There was
the notion of the neutrality of the GIS based
on a mission to inform and a duty 1o tell
the truth; and not just the goed bits; all
that’s under threat”

Another member of the GIS spoke of ‘the
Stasi type figures who stand in the corner
and seem to watch everything you do’

Seventh, there scems to be a new
openness about news management which
was exemplified in the Network First
documentary about the press office at the
Treasury Charlie Whelan's candidness about
his activities were more than a liule
alarming ‘You have 1o be economical with

the truth sometimes’ he observed “although
you should never lie, but its very difficult’.
Maore worrying was ITN correspondent
Michael Brunson's open admiration for the
ability of Labour when in opposition to
‘grab the news agenda and hold it for three
days'. For Brunson, news manageiment
seems Lo have become a purely technical
matter hollowed of any political significance
and expressing litde more than the skill of
the spin doctor involved.

Managing the news has become a public
secret. What is perhaps of greatest concern
is the fact that the programnme itself, adver-
tised as a fly on the wall documentary, a
televisual format designed 10 be open and
critical of its subject matier, has itself’
becomne part ol the spin,

The main conscquence of the revent
Mountfield report will be 10 concentrate
further the government’s communications
network at No 10 Indeed this was
Mountfield's central concern (Mountheld,
1997, para 5}. A Strategic Communications
Unit will be established, composed of six
civil servants and special advisers selecied
by Alastair Campbell and answerable to the
Prime Minister via his press secretary, The
unit will ensure that 'key government
mssages’ are buing comnnunicated ina
coordinated way across the various govern-
ment deparuments (Mounfield, 1997, para
23). A 24 hour media monitoring service,
1o be funded by efficiency savings, is bemg
piloted immediately and “latlored 10 meet
the needs of the 24-hour media
waorld'(Ibid, para 5).

A new computer system will replace
Cab-E-Net and provide the core of the
government’s ‘fast rebuual’ potential similar
Lo the party facility in Millbank. The
computer will provide information 1o the

centre and between deparunents about
forthcoming government events. It will also
include “appropriate lines to take, the
number 10 daily media briefing, the text of
the Prime Minister's speeches and the
output of the pilot media monitoring unit’
{(Ibid, para 2.). The report also proposes
changes 1o the system of auribution (paras
25-31), suggests a greater emphasis on
recruiting Heads of Information from
outside the Civil service, makes reconmmen-
datouns for improving wraining within the
GIS and proposes the GIS be renamed the
Government Information and
Communications Services GICS.

The government eschews any suggestion
that it is "politicising” government inforima-
tion services; Governmuents and press secre-
taries always have. The Mountfield reforms
are conched i terms of the need for
“strategic coordination” and "closer integra-
tion of policy and its communications’
(Mountficld, 1997, p2). But those who have
recently felt obliged o leave the GIS after
many years have a different view of the
service under Labour, They express deeply
felt concerns about recent changes and their
possible implications for the impartality of
civil servants. One ex GIS officer dentified a
‘new auitude which says that if you are not
100 per cent for us you are against us. They
seem 1o have thrown out of the window the
whole idea of dispassion and detachment,
standing back and saying "hang on there is
a wider remit”. That wider remit - a duty to
inform — has totally gone. The duty now is
simnply 10 put over the good message.”

* Report of the Working Group On The
Governmem Information Service, Cahinet Office,
HMEO Novenber

Bob Franklin's luiest book, Newszak and News
Mudia, is published by Edward Arneld, price £14.99



ELECTIONWATCH 97

It was Labour’
sophisticated
strategy wot
won it, but
for how long?

——

S

. &
I, gg lf:l;t;:}m?ln?f:‘ :?d?tr é?muxlr?ue:ion s
I. ° - t!:: Seven ml‘t’u?;z Offencey ye.

II T, .Rl’l;oml‘:c o &5
|

ed b
m!’lﬂ[

§lig} 3
y Who &% andg
b Wiy caPPed by musah
In'uYargpCht Shoulg di e them,
-":f.."m‘“';e;s, 2"““ DProcedir
| v
i tu':{l: Reighbg,, SHL that
L

What was the media’s role in Labour’s election victory of May | 19977 It's a question which
has been well worked over in the intervening months, and this article by Granvilie Williams
draws together the insights gleaned from the CPBF Electionwatch monitoring exercise, as

well as other material of interest to our readers.

BACKGROUND

If, with hindsight, the election result seemed a
foregone conclusion, that wasn't the way it
seemed as the parties geared up for the
longest election campaign at the end of the
longest Parliamentary session since the
Quinquennial Act of 1911. For Labour, Neil
Kinnock’s 1992 defeat was a constant
reminder both of the volatility of the
electorate, and the role of the partisan press in
creating an anti-Labour mood.

For the Conservatives the exhilaration of
victory on 9 April 1992 was short lived. The
next five years were to be punctuated by a
series of gaffes, scandals, divisions and crises
which brought radical realignments amongst
the proprietors and editors of Tory -supporting
papers. The process began with ‘Black
Wednesday', 16 September 1992, when the
Chancellor, Norman Lamont, announced
unilateral withdrawal from the Exchange Rate
Mechanism. On 14 January 1994 the Sun had
a leader, *What Fools We Were', which effec-
tively apologised for advising its readers to
vote Tory in 1992,

But the sharpest indication of the devas-
tating loss of support for John Major amongst
the press was the coverage of his resignation
to stand again as leader on 22 July 1995 With
the exception of the Express and Star all the
national papers which supported the Tories in
1992 pulled away from Major in the leader-
ship election. The Sun described him as the
‘Prime Ditherer’ who ‘couldn’t organise his
own funeral” whilst the Daily Mail, on + July,
the day of the election, had a front page
carioon of John Major on the deck of the

sinking Toryanic, with the bold headline *Time
To Ditch The Caprain’.

For Labour however once Tony Blair was
elected leader on 21 July 1994 he set about
creating a formidable communications strategy,
using the skills of Peter Mandelson and former
Mirror journalist Alastair Campbell, and the
establishment of the media centre in Millbank
‘Tower, London. A sophisticated rapid rebuttal
compuier systern, Excalibur, provided the
information to tackle Tory challenges.

Also Tony Blair went directly to the propri-
ctors and editors of key newspapers, to assure
them of the changed policies and priorities of
new Labour, and to ury 1o win more balanced
reporting of the party, if not active support,
Most dramatically, on July 17 1995 Tony Blair
flew to Australia to address the News
Corporation leadership conference.

In this period newspapers were themselves
affected by dramatic change too. Rupert
Murdoch unleashed a predatory price war,
cutting the price of The Times 1o weaken the
circulation of papers like The Independent and
Daily Telegraph; and the Sun to challenge the
Daily Mirror and Star. It meant the Sun held at
a circulation around four million and The
Times doubled its circulation 1o 772,000. Also
whilst the price war raged newspapers were
affected by newsprint shortages and Rupert
Murdoch decided that Today had had its day,

closing it in November 1995.

The merger of Labour-supporting Lord
Hollick’s media group MAI with Tory-
supporting Lord Stephen’s United News and
Media immediately had an impact on the trio of
papers, the Daily Express, Sunday Express and

Daily Star which began to distance
themselves from Conservative Central

wA ' ‘ H ,’; I'I Office and take a more independent line.

| INTO BATTLE: THE PRESS
| The key feawure of the 1997 election was
| that Labour had the support of most
{ mational daily papers. Six of the ten backed

[ Labour: the Sun, the Daily Star, the Financial

| Times (cautiously), the Guardian, the

| Independent and the Mirror. The last three

I papers also combined their support for
Labour with an appeal for anti-Conservative
tactical voting. Conservative support was
confined to the Express, the Daily Mail and the
Daily Telegraph, with The Times advocating a
vote for Euro-sceptic candidates.

The combined circulation of Labour
newspapers was 7.9 million. compared with
+.5 million for the Conservatives, but in reader-
ship terms the gap was even greater. Labour
papers had 21.6 million readers, double the
1 0.6 million for the Conservative press,

Whilst the Sun backed Tony Blair, it was
conditional support for him as leader, rather
than for Labour policies on Europe, trade
union rights and the minimum wage, which
the paper wasn't too happy about. The Sun, in
stark contrast to 1992, lacked the combative,
scathing tone which characterised its assault
on Kinnock; the venom wasn't redirected
against the Tories, except briefly around the
Piers Merchant exposé. The result was that
election coverage was strangely muted —
possibly because not all the Sun journalists
were enthusiastic about Murdoch's decision to
re-align the paper with Blair.

The Mirror was the house journal for the
Labour Party, with cach day’s coverage clearly
coordinated with Millbank; double-side
features coincided with Labour’s daily press
briefings on the campaign themes of health,
education, unemployment, etc, In contrast
with 1992 when the Daily Mirror gave only

muted support to Labour, its coverage in 1997
could be deeimed uncritically sycophantic.

Amongst the Tory-supporting press the
influence of Lord Hollick meant that in place
of the strident partisanship of 1992, the
Express in 1997 was lukewarm, whilst the
Daily Mail and the Daily Telegraph ran strong
Euro-sceptic campaigns which had the effect
of emphasising Tory divisions. The Mail, even
more than the Telegraph, pursued an anti-
European agenda. Europe, it announced on
15 April was the issue, with the banner
headline, THE BATTLE FOR BRITAIN, estab
lished a hot-line 10 encourage Euro-sceptic
candidates to go public, and by the eve-of-poll
had a list of 308 candidates opposed to the
single currency. Finally the paper recom-
mended 'If you believe this country should
retain its independence you must, however
reluctantly, vote Conservative. Not really a
ringing endorsement for the Torjes!

But the Daily Mail and Daily Telegraph did
inject combative anti-Labour content into

their columns and editorials, with both papers
warning of the Blair-Murdoch link and asking
whether a deal had been done (the ‘devil’s
bargain’ Stephen Glover suggested in the
Telegraph) to allow Murdoch’s media empire
to expand further. Town Hall sleaze, Labour’s
trade union “bully boys’ and the flaws in Tony
Blair as a leader were all worked in.

A similar pattern of support for Labour
emerged in the Sunday press, with circulation of
the total pro-Labour papers 9.7 million (the
News of the World, Sunday Mirror, People,

i Observer, and independent on Sunday)
i compared with 5.6 million for Conservative

titles (Mail on Sunday, Express on Sunday,
Sunday Times, and Sunday Telegraph). The three
mass-circulation Labour supporting Sundays
didn't devote much space to the election, even
on the last Sunday before polling; both the
Observer, which published a seat-by-seat survey
in the pre-election edition, and the Independent
on Sunday encouraged tactical voting, and
covered the election campaign in detail.

In the pro-Conservative camp the Mail an
Sunday gave only lukewarm support, grudg-
ingly finding 'on balance’ a beuer case for Mr
Major than Mr Blair, whilst the Express on
Sunday in its last election front page had
Conservative MP Edwina Currie feawred
predicting a Labour landslide. The Sunday
Times declared for the Tories ‘warts and all’
but alongside the leader was a powerful anti-
Tory broadside by columnist Robert Harris,

SHAPING PUBLIC OPINION!?
Martin Linton demaonsirated convincingly (Was
It The Sun Wot Won I1?) the important role of
the partisan Tory tabloids in the 1992 election,
but something different happened in 1997,
Support for the Torics = portrayed as sleazy,
divided, and increasingly incompetent over pit
closures, BSE, 'fat cats” in the public utilities,
Furope, and so on = cbbed away after 1992
In February 1997 a MORI poll deinon-
strated the swing 1o Labour,
L with only four national
newspapers having a majority
- : 1

of readers who said they would support the
Tories (the Daily Telegraph, the Sunday
Telegraph, the Express and the Express on
Sunday) With the Telegraph though the Tory
support had slumped from 72% in 1992 to
54% when the poll was conducied, whilst
support for Labour more than doubled from
1% 1o 26%.

The assault on the Major government by the
press over nearly five years pecled away Tory
support, at the same time as new Labour
repositioned itself to attract both favourable
press coverage and electoral support from all
newspapers. By the time of the election
l]ﬂ‘io“ﬂl ]]Q\VSPQPC[S were aCCuralf:ly L‘xprcssing
their readers’ voting intentions. (See Table)

However the really important question is
how long will it be before the conditional
support from sections of the former Tory press
{News International particularly) is
withdrawn from new Labour? The friction
points were clearly signed — Europe, trade
union rights, even issues of media regulation
and cross-media ownership (which also
involve Europe too). The debate about media
power and its impact on democracy isn't over
— let’s see how the press line up when we have
a referendum campaign on EMU.

BROADCASTING

Labour established its attack and rebuttal unit,
backed up by Excalibur and the research
deparunent, at Millbank Tower in January
1996. Laid out like a newsroom and equipped
with the latest high-tech equipment, it cost
the party £2 million, and its staff grew to
150, with many more volunteers. There was
constant monitoring of radio and television
and if reports appeared to be untrue or
damaging 1o Labour, every effort would be
made to challenge them.

Nicholas Jones, as a BBC political corre-
spondent, was at the receiving end of some of
this, and his book on the election gives a
behind the scenes account of the role of the
spin-doctors in this activity. But the result was
that the election campaign remained for the

Labour party workers at the media centre on 2 May were given their instructions on how to prepare for the arrival of
Tony Blair at No 10. People were positiened with Unien jacks, and those with children placed near the best camera shots
Picture courtesy John Harris, Report Digital

NEWSPAPER READERS
AND VOTING PATTERNS

NEWSPAPER PARTY SUPPORTED
BY READERS

Con Lab Lib

Dem

k0 % %

Daily Telegraph 1997 57 20 17
1992 72 1 16

Express 1997 49 29 16
1992 67 15 14

Daily Mail 1997 49 29 14
1992 65 15 18

Financial Times 1997 48 29 19
1992 65 17 18

The Times 1997 42 28 125
1992 64 16 19

Sun 1997 30 52 12

1992 45 36 14

Daily Star 1997 17 66 12
1992 31 54 12

Independent 1997 16 47 30
1992 25 37 34

Mirror 1997 14 72 1N

1992 20 64 14

Guardian 1997 8 67 22
1992 15 55 24

Seurce: MORI

most part clearly organised and ‘on-message’.
Only Labour's reliable spokespersons went on
the air, and to prevent uncontrolled and
uncoordinated appearances sometimes only
oine politician would be made available o
broadcasting organisations so that he (it was
rarely she) was fully briefed. Trade union
leaders were also noticeable by their absence
during the election,

But the other aspect of Labour's media
operation was to ensure a steady stream of
anti-Conservative material designed to disrupt
the Tory media strategy and ensure that *good
news’ stories (falling unemployment) were
neutralised by well-placed stories about sleaze
or Tory dissension. This exacerbated what was
already perceived 10 be a much weaker media
operation coordinated by their communica-
tions director, Charles Lewington. The
Conservatives were seen 1o be responding to
damaging stories on a day-to-day basis with
the Deputy Prime Minister, Michael Heseltine,
often fielded to deal with them.

The contrast between the two media strate-
gies, with Labour leaving nothing 10 chance,
was swmimed up after the election victory.
Labour party workers at the media centre on
2 May were given their instructions on how to
prepare for the arrival of Tony Blair at No 10.
People were positioned with Union jacks, and
those with children placed near the best camera
shots, so that on screen it would appear like a
‘spontaneous outpouring from offices and
factories 1o greet the new Prime Minister!



ELECTIONWATCH *9F

Election monitor reports

SCOTLAND

TurroucH McDaip oN

THE SCOTSMAN AND
SCOTLAND ON SUNDAY
Despite the acquisition of the
Scotsman Publications group
of newspapers by the
reclusive Barclay brothers
and the appointment of
Andrew Neil as editorial
director, both The Scotsman and it stable-
mate, Scotland on Sunday, maimained a
neutral stance during the run-up to polling
day. On election day itself The Scotsman
caused something of a multiple pile-up on
the road to Damascus by advocating that ity
readers should support Labour. Tuis felt that
this may have been prompted more by
Neil's detestation of the Pooterish John
Major rather than a death-bed conversion to
Labour.

The sleaze factor, both North and south
of the river Tweed, provided a field day for
The Scotsman. No sooner had the dust
settled down in relation to the resignation,
over extra marital activities, of Allan
Stewart, former member for Eastwood, than
the Scottish public were subjected to the
sight of Tory grandees jockeying to get what
was considered to be the safe Eastwood scat.

During the course of the election, the
Scottish TUC met in Glasgow. The vicious-
ness usually reserved for the Labour Party
was directed at Congress.

WALES

Rop BrRoOXS ON THE WESTEKN ManL

The Western Mail was generous in its
election coverage, devoting two full pages o
it daily. But by contrast the election was the
main item on less than half the days of the
campaign. OF the subjects covered in the
main article and editorials, the election
itself (polls, campaign strategies, etc.)
opped the list, followed by Europe, devolu-
tion and sleaze. The number of main items
on each of the two main parties was about
equal, but the Liberal Bemocrats and Plaid
Cymru were hardly featured.

Most of the newspaper’s leaders were
about Labour, treating it as the government-
in-waiting. However the language of these
editorials encouraged scepticism about
some of Labour's policies and its ability to
implement them. A recurring criticism was
that Labour lacked specific proposals for the
Welsh Assembly, a body supporied by the
Western Mail but only if it had limited
powers. The Conservatives were charac-
terised as successful over economic policy,
but tired, poorly-led and split over Europe.
The paper was most hostile o Plaid Cymru

and its proposals for indepen-
dence, describing them as naive,

STUART ALLEN ON THE SOUTH
‘Wares EcHo
The South Wales Fcho, the wabloid
counterpart o the ‘quality’
Western Mail broadsheet, was
reasonably balanced in its coverage
of the different party platforms,
Although election news only rarely
appeared on the front page, there was
almost daily coverage of the main events,
usually on the second page. Election
reporting was principally focused on local
politicians and issues within a Welsh
context, with Cardiff’s Labour and Tory
contenders receiving most of the auention.
Litle effort was made elsewhere in the
newspaper 10 make connections between
local problems (education, crime, housing,
the cconomy, and so forth) with election
policy debates. The Echo conducted its own
opinicn polls throughout the campaign,
accurately prediciing {with one exception}
that Wales would become a "Tory free zone',

Tom O'MaLLeY

ON THE SOUTH WALES ARGUS

The South Wales Argus is owned by
Southern Newspapers plc and publishes six
days a week. At the outset the Argus
declared it would ‘remain impartial and
balanced’ in its coverage. Only three of the
front page lead stories directly covered the
election and these were neutral. Many of the
other stories covered election issues, but
without referring to the election. The paper
carried regular election coverage on inside
pages. OF the 33 leaders examined, 16
addressed election issues directly. OF these 8
were neutral, 3 were critical of the Tories.
On their manifesto tax proposals, sleaze and
the BSE issue, and 3 were fairly pro-Labour,
including the one on 2 May which gave the
new government a cautjious welcome. The
most hostile leader was directed against
Plaid Cymru’s manifesto pledge for a Welsh
Parliament. The Argus did nol consider the
election merited much front page coverage
nor did the paper adopt a sirongly partisan
position in its leaders.

USEFUL READING

Relive that night again, Were You Still Up For Portille?

By Brian Cathcart (Penguin} £5.99

Compaign 1997: How The Genero! Election Was Won and Lost

by Nicholas Jones {ladigo) £8.9% gives the law-down on the spin
doctors, Explains how ‘Labour established and then maintained
their supremacy in influencing, and even manipulating, the news
media’,

The British General Election of 1997 by David Butler and Dennig
Kavanagh (MacMilan) £16.99 gives you all the facts and statistics.
Election '?7: Viewers” Respanses to the Television Coverage

by J. Sanche-Aldridge (Independent Television Commission)

Global reach

TOMORROW

BELONGS TO ...

The latest Bond Alm, Tomorrow Never Dies,
may not be one which FP readers rush to
see, but two aspects are worth mentioning,
The film cost $100 million dollars to make,
but a good deal of money in the form of
product placement will have helped defray
this figure. BMW (cars and motarbikes),
Omega watches and other products are
scauered through the film,

The movie also has an additional $50
million dollars of free promotion through
product tie-in advertising The new TV
campaign for the Ericsson mobile phone
(Bond uses one 1o steer his car remotely from
the back seat) and four BMW ads which use
dlips from the film itself are examples,

The other interesting aspect is the film’s
plot which features a media mogul, Carver,
played by Jonathan Pryce, bent on world
domination, He wants his news media to
create the news globally and will go to any
lengths to achieve this. Sounds like someone
else we know ...

HARD POUNDING

World in Action producers at Granada
Television are still reeling after a verbal
onslaught from Labour’s spin doctors that
showed them to be every bit as poisonous
as their Tory predecessors, The World in
Action investigation into Bernie Eccleston’s
£1 million ‘donation’ came only after a
barrage of hysterical phone calls from
Downing Street.

The table thumping hysteria could be
heard back in Manchester as the good
doctors atempted to put up Home Sceretary
Jack Straw 100 answer WIA's allegations.
Fortunately, it didn't work with the spin
doctors unable to convince WIA that Straw
was the man to answer their questions.

€COSTS AND CUTS

At a conference on the future of regional
television held in Manchester in December,
former Granada chairman David Plowright
challenged the Independent Television
Commission to include financial criteria
into their maonitoring of regional
programumes. IUs not just the hours that are
important, argued Plowright, but the
financial input as well. Anyone can fill ten
hours a week of regional programming,
what matiers are the budgets and the overall
financial outlay.

At present the ITC is obliged only to
monitor the total number of hours devoted
to local programming, but Plowright's
suggestion has some virtue which Chris
Smith should at least consider, especially
when Granada recently slashed £2 million
off its regional programming budget.

Jonathan Hardy reports on the challenges posed
by an inspiring Canadian conference

Heard the one about the MAI? Probably not.
That's Multilateral Agreement on
Investment. Twenty nine OECD countries are
drafting a treaty intended 1o apply not just
to themselves but 1o all 150 countries in the
world. The treaty is designed to outlaw laws
and policies which restrict foreign invest-
ment. The intention is to prevent countries
from operating measures in respect of wrans-
national corporations {TNCs} which serve
to protect their domestic economy and
working people. If passed later this year, the
MAI would further entrench corporate rule,
undermine democracy and devastate the
cnvironment. There is growing popular
resistance to this destructive treaty, but only
amongst those who know about it ...

I spent a week last November by the
shores of Lake Huron in Canada partici-
pating in the First International
Symposium on Corporate
Rule, organised by the
International Forum on
Globalisation. Some 85
delegates, including campaign
organisers, front line activists
and policy analysts from Asia,
Africa, Europe, Latin America
and North America, ook part in four days
of discussion culminating in a mammoth
global teach-in on corporate rule.

The objectives of the Symposium were
for campaigners from all seciors of TNC
activity to deepen their understanding of the
global system of corporate rule, consolidate
our efforts 10 expose and confront it and
develop strategies to advance the struggle for
democratic rights. For e, it was a huge
privilege to spend time with such a diverse,
courageous and friendly group. Here 1'd like
1o feed back some thoughis from the event
and considerations for our work,

First, the media overall have done a poor
job in covering corporate rule, as the MAI
example shows. The roll-back of democraric
accountability through privatisation and
deregulation has been exacerbated by the
failure of the media to report, linked as it is
to the structures of power, ownership and
commerce which represent and sustain
corporate rule. In Global Media (1997, publ.
Cassells) Ed Herman and Robert McChesney
highlight how "news' is likely 1o become less
and less diverse and independent as trends
coalesce including cutbacks in investigative
reporting and increasing reliance on corpo-
rations’ own public relations.

Susan George highlighted at the

The world is
run by the
people who
show up

Symposium that the corporations’ need for
secrecy is secured nol only by their keeping
activities hidden which would be resisted if
widely known, but also by making their
activities so complex that they are inacces-
sible 10 ordinary people.

If globalisation is an accelerating process
in which TNCs and the financial system
pursue proﬁl-maximising interests at the
expense of all else, it is clear that 'Europe is a
key battleground. The welfare state, democ-
ratic controls, trade union rights and public
services were all won through struggle. They
have acted a bulwarks against unrestrained
capitalism and continue to be defended by
crucial majorities. That highlights the impot-
tance of the entrenched protection of the
public service broadcasting secured in the
EU's Amsterdam Treaty and the protection of
European cultural industries through the
revised Television without Frontiers Directive
which Carole Tongue MEP reported in Free
Press 100.

In Global Media the authors
state: “The central question is
whether the various media
activist groups can generate
support from sympathetic
larger aggregations such as
religious bodies, labor, and
educators coalesce, and work
to mobilise public opinion in favor of media
reform”. I believe we need 10 find ways of
assisting key constituencies affected by the
corporate media system to become
mobilised. Education is a key area. [ learned
there is now an active corporate marketing
presence in every school in the US, TCI and
Disney are moving into the production of
educational material, while the BBC has
signed a major deal whereby Disney's
Discovery Channel; will fund future wildlife
and environmental programmes.

Think about that deal. What happens
when a corporation responsible for the
exploitation of textile workers, media
workers, natural resources and cultural
products has control over the representation
of environmental issues and of TNCs role in
these, both on public broadcasting (the BRC
says it won't) and in public education? We
must campaign with educators, unions and
with parents in Britain as well as strengthen
our links with media reformers
internationaily.

It was a hugely inspiring event from
which I learn the strength and importance
of salidarity in meeting the challenge of
corporate rule. Woody Allen said: “The
world is run by the people who show up.”
It’s vital we are all there oo,

A journalism Reader

edited by Michael Bremley and Tom O'Malicy

1997. Routledge, London.

{Hardback £50.00, Paperback £15.99)
Too many academic books on journalism
ignore the impact that issues such as
training, working practices, concentration
of ownership, and industrial relations have
on journalistic output. At the other extreme,
accounts by journalists themselves usually
seern blissfully unaware of wider concepts
like ideology and hegemony. It is therefore
refreshing to find that Bromley and
O’Malley's hefty reader {400 pages) goes
some way to bridging this gap.

It is the nature of such collections that
they are rather indigestible if taken as a
whole, but there is much of value here 1o
stimulate students, teachers, producers and
consumers of journalism. With a timeframe
covering the period {700 10 2000, the
editors have usefully placed the contempo-
rary contributions within a historical
context provided by the likes of john Stuart
Mill, George Rowel and James Cameron,

Among the essays are two welcome
accounts of the conditions under which
today's journalists operate. As Michael
Bromley points out: “In the extensive and
expanding body of literature addressing
journalistn which has been produced over
the past 40 years journalists appear only
rarely as workers™.

Bromley amernpts to redress the balance by
tracing changes in the training and working
practices of journalists, including the recent
fad for so-called 'multi-skilling” which 100
often turns out to be de-skilling. He
concludes with a warning that current trends
contain the potential for the ‘final fragmenta-
tion’ of the industry, with the majority
becoming technicians not journalists.

Gregor Gall’s case study of industrial
relations at the Daily Mirror raises
important questions of potential links
between the erasion of journalists’ righs as
employees and the ideological content of
their outpur.

Finally, Sally Bailey and Granville
Williams have trawled through tonnes of
journalists’ memoirs published from the
19405 to the 1990s and have identified
changes in the way these journalists
perceived their work. In the process they
have uncovered many nuggets such as ex-
News of the World editor Stafford
Somerfield's recollection of Murdoch's
words when he took over the paper: “1 did
not come all this way not o interfere”.

A Journalism Reader is an excellent book
which more than justifies its place on the
increasingly crowded Media Studies shelves.

Tony Harcup



Europe success
for distribution
campaign

THE petition signed by 10,000 people
(reported in Free Press 99) sent from
Britain 1o the European Parliament’s
Petittons Committee has been ruled admis-
sible and the Commissioners now have a
duty to investigate.

Although it's an important success for
the campaign, the Committee for Diversity
and Pluralismn estimates that there are some
100 petitions in the pipeline.

Supporters of the campaign are urged 1o
write to their Euro MP requesting that the
petition be given urgent consideration.

The European Parliament’s Commitiee
on Culwre, Youth, Education and the Media
has also supported the need for a fair distri-
bution system,

In a far-reaching report on the impact of

new technologies upon the press in Europe,
it states that: Tt is an essendal element of
freedom of the press that all titles should
have free access to distribution networks
and should be wreated equally™.

You can support the campaign by
writing to your MP asking them to back a
fair distribution system, Details from Anni
Marjoram, Diversity and Pluralism
Committee (tel: 0171 254 0033 - fax:
0171 254 5950).

Telling it
likeitis ...

IFYOU want to understand why much of
the newspaper mdustry has a poor record
on race relations, you should have been at
the recent Press Wise forum Telling it like it
is.

Despite a good mix of groups repre-
senting cihnic organisations, not one repre-
sentative came from newspapet editors, or
the Press Complaints Comimission.

Atemnpts to auract local newspaper
editors, especially those in London, where
the forum was held, also drew a blank. It
was left to David Dacherty, deputy director
of BRC, to face the music during the open
sessions.

The aim of the Forum was to get repre-
sentatives of ethnic communtties to alk o
decision-makers in the media. Despite their
absency, people found the Forum invigo-
rating and informative. The format was very
much ‘pick and mix” with a wide range of
acuvities including workshops, a cyber-
conference and much passionate debate in
the open sessions,

Mike Jempson, Press Wise's Executive
Director, was pleased with the outcome:
“There was a very positive report on BBC
Radio 4's Medium Wave programme
broadcast the next day and we are looking
forward to developing the many contacts
we made, and a series of fresh initiatives
look set 1o result from the event”.

Barry White

GAGGED
A one day conference is being organised by
Media and Society students at Southbank
University. lts aim is to give students the
opportunity to voice their interests and
experiences in relation to the media — experi-
ences and interests that are rarely aired within
the mass media, hence its name: Gagged.
Gagged will be held on 25th February
1998 10am te 4pm in the Abbey Confer-
ence Suite of Southbank University, London
Road SE1 (Elephant and Castle Tube/BR).
If you require further information please
contact: Philippa Dowse or Jess Gilchrist on
0171 407 11018.

MEDIA HISTORY

The University of Westminster and the
lournal Media History are hosting an inter-
national conference on "What is Media
History? at the Harrow Campus of the
University of Westminster. The conference
will cover aspects of media history from the
origins of printing to the present day world
of mass communications and will have a
strong international dimensions, The
Conference is on the B, 9 and 10th July
1998. Details of the conference and call for
papers — deadline 22 February — can be
obtained from Maria Way, Centre for
Communication and Information Studies,
University of Westminster, Block J,
Northwick Park Campus, Watford Road,
Harrow, Middlesex, HA1T 3TP, Tel 0171 911
5941 or e mail on waym@wmin.ac.uk.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

AFFILIATION BY ORGANISATION

a} Individual membership £12 )} Less than 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 500to 1,000 £25
¢) Household (2 copies Free Press)  £20 h} 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25 ) 10,000 to 50,000 £105
{includes free CPBF publications)
L =il j) 50,000 to 100,000 £200
e) Institutions {eg libraries: £25
includes 10 coples of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £ .. .... S BOGITE ... FP102
N T e . A e A R P S S I S50 ) 800 00O O T ORI O DO 00 0
Address ... e i TG .0 OO T
Postcode ................ IR o L= 1 I offl 0.0 0 0 6 0 00 POTCTETOTTETETS
Organisation (if applicable) ...

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9F

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 6090

Printed by Wernham Printers (TU}, 4 Forster Road, London N17 6QD



