AN INSPIRED Greenpeac& campaign,
including occupying the installation and
Europe-wide petrol boycotts, forced the
oil-company Shell to back down from its
decision, with UK
government
support, to dump
Brent Spar in the
ocean in the
summer of 1995,
Fast forward to
May 11, 1998 and
The Independent
has a front page lead predicting a
turnaround in government policy on
dumping oil rigs in the North Sea. At
the Labour Party conference last
Octaber environment minister Michael

5 I

OCKED
But for
how long?

R

Free Press September 1995

EDITORIAL

Meacher promised, ‘there will be no
more Brent Spars under Labour.'

Now it appears that the government
wants the option of dumping more than
60 oil rigs at sea.

In FP 88 we made
the point that there

are about 200

structures linked

with North sea oil
operations, and the
total cost of decom-
missioning will be £7
billion pounds over 30 years. Dumping
at sea solves a big financial headache for
the oil industry.

That's why the UK Offshore Qil
Operators Association mounted a full-

Government wants right to dump
|60 ol placforms in Noreh Sea

Independent May 1998

DUMPING DOWN

blown PR and lobbying campaign after
the Brent Spar debacle to ensure that the
total ban on dumping was neutralised.

PR Week reported that a budgetin
excess of £500,000 was
allocated, with an
option on an adver-
tising campaign. It
seems that the invest-
ment is beginning to
pay off, at least in the
UK,

The public is
largely unaware of the secretive
techniques used by shadowy lobbying
organisations on behalf of powerful
clients. We hope the feature in this issue
will help to remedy this.

Labour backbenchers
lay down marker
over predatory pricing

LABOUR backbenchers called for action
against predatory pricing by Rupert
Murdoch and other newspaper owners
during the recent second reading of the
Government’s Competitions Bill,

A number of Labour members spoke in
support of an amendment (the McNally
amendment) passed in the Lords which
added a new clause to the bill specifically
outlawing predatory pricing by newspaper
owners, The clause was not supported by
the Government who proposed to have it
thrown out during the bill's passage
through the Commons.

News International was mainly in the
firing line for having reduced the price of
the Times on Mondays and Saturdays, at an
estimated cost of £375 million over a five
year period, to undercut the Independent
and Telegraph.

Speaking during the debate Chris Mullin,

Chair of the Commons Home Affairs select
committee, said that the acid test of the bill
was whether Murdoch's pricing policy
would be stopped. He was supported by a
number of other Labour backbenchers
including Giles Radice and David Winnick
who called for effective legislation 1o
prevent The Times from undercutting other
newspapers to drive them out of business.

Margaret Beckett, President of the Board
of Trade, who had already had a private
meeting with unhappy MPs to persuade
them to support the bill, said that that by
introducing European law and a court
judgement (known as the TetraPak case)
into the proposed legislation, predatory
pricing would be illegal.

This did not satisfy the Liberal
Democrats, who had sponsored the McNally

+ continued back page

AGM AND
CONFERENCE

YOUR CHANCE

TO SHAPE POLICY

‘THIS YEAR our AGM and
Conference will be held on Saturday
6 June at the LVS Resource Centre,
356 Holloway Road, London

N7 6PA. The AGM is in the morning,
Registration 10.00am. AGM
10.30-12.30. In the afternoon we
will be holding our annual
conference which tackles media
policy issues. This will run from
1.30 to 4.30pm

Both events give CPBF members
an opportunity to get involved with
and shape the direction of CPBF
activity. We'd urge members to make
a note of the date so that they can
attend. The venue is a modern and
comfortable conference centre,
easily accessible.

Also we'd like members to
consider nominations for our
National Council. There are a
number of different categories so if
you are interested please contact the
London office (0171 278 4430) for
further information.




RIAL REL

Bozzy, John and Billy cook sausages on the picket line, Seaforth *97

Striking images

DOCKERS: The 1995-1998 Liverpool Lock
Out, a moving photographic essay of the
recent Liverpool docks dispute is on until
June 10 at the Dash Gallery in London
Docklands. The photographs are by
Liverpool photographer and retired
docker's son, Dave Sinclair.

IN SEPTEMBER 1995, 400 Liverpool
dockers were sacked for refusing to cross a
picket line. For the next 28 months they and
their families fought for reinstatement in
the longest-running industrial dispute since
the miners’ strike of the early cighties.

On the picket line from day one, Dave
built up an extensive library of images
capturing the dignity and self-respect of the
dockers and their families. "My family on
my father’s side have been seamen and

women going back at least five generations.
My father was involved in disputes on the
docks in the 1960s and 70s, so I feel T have
a strong emotional connection with the
dockers,” he explained.

The media have not done justice to the
dispute. Editors like to portray the dockers
as unfashionable dinosaurs, representing a
tradition of struggle that has been lost. But
the dockers represent a tradition that is alive
and well in British society — in having the
confidence and courage to siand up to a
bullying employer, they brought hope o
others.”

7 Exhibition open 10.00am-6.00pm

LHE T \weekdays. Dash Gallery, Jack Dash
House, 2 Lawn House Close, Marsh Wall,
London E14.Tel 0171 364 5030. Nearest
station: South Quay DLR.

Fairness at work?

THE Magnet strikers accepted the company’s
package of £850,000 at the end of April -
an amount ten limes what would have been
needed to pay the 3 per cent increase which
sparked the original dispue. The Magnet
factory in Darlington now has a non-union
workforce with no guaranteed working
week, and management have imposed all
the conditions they were demanding when
the strike began.

Jeremy Hardy in his Guardian column
(2/5/98) commented: “We shall have to
wait and see what is the Government’s
definition of fairness. In the meantime how
nice it would be if Blair could find it in
himself to use his voice unashamedly in
support of the kind of people who earn a
couple of hundred pounds a week, at the
risk of spoiling lunch with the kind of
people who earn thousands.”

Docks dispute
down under

ONE OF the most informative background
pieces on a dispute which has received
international attention appeared in the
April 22 issue of a free paper, Southern
Cross, distributed in London for exiled
Aussies.

National docks company Patrick sacked
its entire 1,400-strong workforce on
April 7 1998, and the action sparked a
response that has spilt on to the streets,
into the courts and received international
support.

The wharfies, members of the
Maritime Union of Australia (MUA), were
a priority for the victorious coalition
government, elected in March 1996.

Its transport spokesman, John Sharp,
pledged in opposition “to break the grip
of the MUA." The December 1996 Work-
place Relations Act was passed with tough
sanctions against unions taking industrial
action in support of other unions.

Patrick Stevedores was actively
involved with the government, including
receiving advice on deregistering the
unicn and on how not to pay union
workers taking industrial action.

The company also began to assemble a
team of serving and former soldiers in
Dubai to train as wharf workers, but had
to cancel this once the media broke the
news about the plans.

A final comment from the Southern
Cross editorial - “Consider people, not
just economics” — which pulls no
punches. After quoting from the London-
based Economist, which predicted the
demise of the dockers, it went on to savage
the tactics of the company:

“To date these have included sacking
the entire union workforce; setting up a
‘shelf company’ which doesn’t actually
have any money to pay the workers; trying
to train SAS commandos to replace
wharfies; employing balaclava-clad
security guards on the docks; and using
the Supreme Court to keep unionists away
from picket lines.”

It concludes: “What all workers must
understand is that the wharfies are not
just fighting for themselves.

“They are making a last stand against
the economists and big business people
whose interests are calculated in dollars,
not people.”

As we went to press the High Court
found against Patrick Stevedores and the
wharfies returned to work, but a useful
web-site for up-to-date information is:
www.labournet.org.uk

Kids these da

CHILDREN'S Express — a news agency
staffed by journalists and editors aged 8 1o
18 — presented its research findings about
the stereotyping of children in news reports
at a one day seminar entitled 'Kids These
Days" at the Freedom Forum on 20 April
1998.

Children’s Express analysed all news
stories featuring children and young people
published in national daily newspapers and
the Sheffield Star and London Evening
Telegraph for five days beginning 15
September 1997. Findings revealed that
newspapers routinely portray children by
referring 1o seven stereotypes: children as
victims (32%); children as ‘cute’ (27%);
children as 'little devils’ (1 1%); children as
‘exceptionally gifted’ (9.7%); children as
‘adult accessories’ (8%); children as *kids
these days’ who behave in ways that adults
never did when they were young; children
as 'brave liule angels” exemplified by stories
about children who have been ill but
managed to smile through adversity (5%).

Children's Express concluded that the
majority of reports were negative; none
presented cluldren realistically and none
gave expression to children’s voices. Mehrak
Golestani of Children’s Express argued that

Party poli

THE BBC, ITC, Radio Authority and $4C
issued a consultation paper in January 1998
on the reform of party political broad-
casting. The document suggesied a number
of changes, including the abolition of the
party political broadcast (PPB) which gives
parties the right to broadcast to the
eleclorate between elections — and the
promise of additional party electoral broad-
casts (PEB)during the actual campaign.

It has met with a decidedly cool response
from the Communication Research Centre
at Loughborough University (the group
which, among other things, did the analysis
of media coverage of the 1997 election in
The Guardian). In a clearly argued response,
{which includes such uncomforable facts as
a john Major interview on Panorama during
the election attracting a lower audience than
The Antiques Road Show on BBC? and that
there was a sharp increase in video rentals
during the campaign) the authors oppose
the key proposals in the consultation paper.

MEDIA MONITOR

“the way the media portray children
has a really bad lasting effect on all
kids.” Delwar Hussain claimed that
when he's on a train with other
people "I can see they are wary of
me because I lock young — because
the representations of young
people in the media is that they
are criminals.”

Jack O'Sullivan, associate
editor of the Independent,
responded by suggesting that the
absence of children’s voices in
media coverage reflected dhe fact
that journalists worked under
pressure of deadlines and did not always
have a contact number for younger spokes-
people; a point endorsed by Robin Lustig,
Children’s Express offered five practical
recommendations designed to help journal-
ists respect children’s views and challenge
stereotypes while chasing good stories
within the iime constraints of deadlines.
® Give children a say in your stories -

interview children
@ Listen to what children say — stories will

have more angles and greater interest
® Talk 10 a representative group of children
- don't assume 8 year olds think like 17

| ,nterview,'ng
ch“dren

A guide or fou, 1alists o d ot wrs

5Y Barap m,
SCrum gy
Lot Hu
Kl

FECOM] eetitinn,

20Ny, T8I 00t ey bip,
12 tog

Save the Children )

year olds
® Involve children in setting up the
interview
@ Consult children on a wider range of
issues
IE With some of these proposals in
mind, Lotte Hughes and Sarah
McCruin — two journalists at Save the
Children = have recently produced
Interviewing Children, a guide lor journelists end
others. It's available for £6.50p from Save the
Children publications, 17 Grove Lane,
London SE5 8RD.

ical broadcasting

The submission, written by Dominic
Wring, Peter Golding and David Deacon,
makes the point that decisions about the
allocation of PPBs are not just the concern
of television executives, and that future
procedures should be considered by the
Department of Culture, Media and Sport.

The key proposals, and the authors’
responses, are:

@ MOVE the focus of party politcal broad-
casting to election campaigns when parties
are directly seeking votes from the
clectorate. Such a move would deprive all
parties of an opportunity to communicate

to the electorate in the mid-term of a parlia-

ment, a period which research has identi-
fied as being mote important if not central
to voters' decisions than the acwal short,
four week election campaign itself.
Furthermore there is a case for extending
the system and allowing the minor parties a
right to mid-term broadcasts.

@ REPLACE the annual series of PPBs with

more PEBs 1o reflect the growth in the
number of elected bodies in the UK. With
more elections comes the need for more
PEB airtime = why should the PPBs be
affected by these changes?
@ ABOLISH ministerial and Budget broad-
casts. Given the time and resources invested
in coverage of these items, parties should
continue to have the right to directly
address the population.
@ INTRODUCE a higher threshold of one
sixth of seats contested for the minor parties
in all elections. This proposal, if implemented,
would be highly prejudicial w the interests of
the minor parties, particularly those
contesting elections in England. The prohibi-
tive cost of standing 110 or so candidates may
prevent minor parties from obtaining a PEB.
I_Tél Copies of the document are available
from Communication Research
Centre, Department of Social Sciences,
Loughborough University, Leicestershire
LELI 3TU.



Big media,

BIG MEDIA is the most rapacious lobby in the
United States

The National Assoctation of Broadcasters
{NAB), the industry’s leading trade group, is a
lobbying behemoth founded in 1922 Today it
boasts 7,500 members and annual revenues of
more than $35 million.

A lobby disclosure act which ook effect in
1996 reveals for the first time the magnitude
of the braadcasters’ lobbying efforis. Reports
filed for the first half of 1996 alone show that
the NAB spent $2.3 million to lobby
Congress, the Clinton administration, and the

He jumped s
ONE of Tony Blair’s closest media advisers,
Tim Allen, is leaving to take up a top job as
director of corporate communications at
BSkyB with a reported salary of £100,000.

He has worked for Tony Blair since 1992,
and after the election was deputy to the
Prime Minister’s press secretary, Alistair
Campbell.

Having been on the inside “gives me a
knowledge of how and when decisions are
made and where Whitehall’s pressure points
are,” Allen says.

In March David Hill, the party's long-
serving chief media officer, left to join Bell
Pottinger, the Whitehall lobbyists run by Sir
Tim Bell, Mrs Thatcher’s advertising man.

This is part of a much wider exodus of

big money,
big influence

Federal Communication Commission, During
that period, the reports indicate that the
association spent more on its lobbying efforts
than the Bank of America, the Chrysler
Corporation, or the National Rifle Association.

But industry giants don't just rely on the
NAB. Broadcasters such as ABC, NBC, CBS, Fox
and the Tribune Co. also retain their own
lobbyists to influence elected officials and
regulators. According to lobbying reports,
these largest broadcasters, along with the
NAB, spent more than $+4 million on lobbying
during the fiest half of 1996.

But even this figure underestimates the
resources expended to influence elected
officials and policymakers.

For example, it doesn’t take into account
the lobbying expenditures of Disney,
Westinghouse, and General Electric, owners of
the three major TV networks, These corporate
parents spent more than £6.7 million on
lobbying during the first half of 1996,
bringing the total the broadcast industry
invested in its lobbying to at least $10.7
million during the first six months of 1996.

Of course, the broadcasting industry is not
the only lobby that makes big campaign
contributions and hires pewerful lobbyists.
But there is one thing broadcasters can do that
almost no one else can: shape the national
news agenda by controlling the information
beamed into American living rooms.

They have the power to report and shape
the news, including the power to control how
issues affecting therr own operations are
covered.

A striking example of the deployment of
this power was over the idea which some
Cangress members had 1o make broadcasters
pay for the right 10 use broadcast spectrum
for digital television - a resource that might
be worth up to $70 billion - rather than hand
it over free. Advertisements appeared warning
that the government was about to impose a
TV tax' and urging people 1o call their elected
officials to protest. As a news story, however, it
was not on the radar screens of TV reporters
and it meant that the only information televi-
ston viewers received about the spectrum
giveaway came from the ads raising the
imagined spectre of a “tax’ on free TV.

B Material extracted from Channeling Influence:
The Broadcast Lobby and the $70 Billion Free Ride by
Common Cause, a group that publishes
investigative studies of the effects of money in
US politics.

ip and fell on his feet

people who worked for Labour up to and
after the election and are now moving on
to lucrative jobs in the lobbying and PR

industry, or to represent large companies.

After years of Tory governments which
brought easy access to ministers by
lobbyists, this is a new trend by lobbyists to
recruit people with intimate knowledge
and contacts among Labour ministers and
advisers.

At the same time the Labour Party has
promoted a scheme which will give privi-
leged access to lobbyists in return for cash.

At a special policy seminar at the party's
headquarters on March 31 representatives
of companies like Tesco and Railtrack were
offered a policy information service in

exchange for subscriptions of £1,000.

The seminar was the first step in a new
marketing campaign which involves selling
companies access to policy documents and
special policy seminars.

For cash-strapped pressure groups like
the CPBF this causes concern; businesses
with deep pockets will be able to gain easy
access to Labour’s policy making process.

Andrew Puddephat, director of
Charter 88, said: “We are starting to see a
worrying drift towards a situzation where
organised money counts for a lot and
politics becomes the province of exclusive
interests, and is not genuinely reflective of
the attitudes of people who might not have
the same level of access.”

TAKING THE LID OFF PUBLIC RELATIONS

THIS MODERN WORLD

by Tom Tomorrow

‘TS TUAE P0R YET ANOTHER Look AT ¥ow TNE
NEWI WORKS ITEP onE: A CORPORATION
WHICH HAS BEEN CAUGHT ENGAGING 1N SOME
TLLEGAL OR UMETWHICAL ACT WIRES A AUSLIC
RELATIONS FIRM...

STEP TWO; "ME PR, FIRM PROCEEDS TO MANI®
PULATE PUBLIC OPINION N A VARIETY OF
DEVIOUS, UNDERHANDED WAYS:- SUCH AS
AMONTMOUSLY PLANTING ORED PIECES IN
THE HATION'S MEWIPAPERS

PEoPLL ARE UBSAT
BELAUSE WE'VE

BEEN DUMPING ThX*
1€ SLUODGE 'NTD UE
WATER SuPPLY’

WELL--8T TME
TME WE'RE
TYROUEH, THEY 1L
THANK Tou FoR
1T

.. A% WELL A% SINDING OUT SLICKLY+PRODUCED
VOO NEWS RELEASES” wHICH MANT CASH-
STRAPPED LOCAL MEWS DEPARTMENTS AIR
VIRTUALLY UWWEDITED...GIVIMNG CLORPORATE
PACPRAGANDA THE APPEARANCE of oBuRC-
TVE REPORTING...

STEP THREE: PUSLIC OPINION 1S SWAYED §Y
THIS ONSLAULHT OF MEDIA MANIPYLATION MAS-
GUERADIMG AS MEWS.. SINCE, AS PR FIRMS
WELL UNDERSTAND, ANY LLE REPEATED of-
TIN ENOUGH BE(DMES TRUE. .,

.I‘_......llll..ll'..

AN e i
=3 - AMD 30 TOU SEE, TOWIC 3LUDGE 15
et ACTUALLY QUITE GooP FOR YOu !

T CAUT IAMGINE WHT
WE [NER WORRIED
ABOUT Toxic SLVOCE!

1ES+-Mow SILLy
WE WERE !

| Bt PRTBT

Why “new faces’ are set to star
in the global warming debate

THE largest public relations firms operate
globally. Burson-Marsteller, a subsidiary of the
advertising conglomerate, Young and
Rubicam, operates in over 30 countries and s
clients include major corporations, business
associations, government agencies, right-wing
political movements and wealthy individuals.

The company's mission is to “help clients
manage issues by influencing — in the right
combination = public attitudes, public percep-
tions, public behaviour and public policy.”

Tom Tomorrow's cartoon inspired the title
of an excellent book, Txic Sludge Is Good ForYou:
Lies, Dama Lics and the Public Relations Indusiry, by
Jolin Stauber and Sheldon Rampton
(Common Courage Press).

The book argues that public relations,
which many people equate with advertising,
often carries out activities which are more
secretive and sinister than designing clever
slogans or TV ads.

It's a very clearly written dissection of the
techniques used by PR firms to support
corporate interests.

One chapter, *Silencing Spring’, describes
the response of powerful agricultural chemical
business 10 the environmental movement
since Rachel Carson’s Silent Spring in 1962.

ln the era of gencetically modified food,

which companies like Monsato are
promoting, it's a timely reminder of the
methods used to discredit her work, including
cmotional appeals, scientific misinformation,
front groups, extensive mailings to the media
and opinion leaders, and the recruitment of
doctors and scientists as ‘objective’ third party
defenders of agrichemicals.

And in the wake of last December’s Kyoto
climate change conference we read that the
US oil industry wants to recruit a team of
‘independent scientists’ to do battle with
climatologists on global warming.

A report in Guardian Online (7/5/98)
describes how the powerful American
Petroleum Institute and oil giants Exxon and
Chevran want “1o find new faces ... who do
not have a long history of participation in the
climate change debate.”

These media-trained scientists will brief
science writers, contribute ‘a steady stream of
columns and letters to the editor’, appear
regularly on radio wlk shows and organise
university campus ‘debates’ on climate
change. The budget for this propaganda team
until next November is $600,000,

@ The authors of Toxic Sludge have a

website: wwiw.prwatch.org

Whether called director of corporate commus-
nications or head of corporate affairs, these
positions share a common role = 1o sell their
companies to the people who ultimately
control their survival. Not viewers or
customers, but civil servants, ministers and
regulators . ..
Top of the ITV wish-list in recent years was
a change in the rules of ITV ownership,
which prevented company takeovers. Two of
the new breed of politicians-wurned-Tv-
executives masterminded the lobbying which
helped to bring about the change. Granada’s
Chris Hopson (ex-Department of National
Heritage) worked alongside David Cameron
of Carlien Communications, who was the
adviser to Norman Lamont. The two rule
changes they urged doubled the size of their
television businesses. No new products were
launched, and no new viewers wooed. All that
changed was the legislation.
Nick Robinson
‘Oh yes, minster, ITV knows just
frow to bend your ear’
The Times, 8.5.98.

We had a sense of injustice about the 1990
Broadcasting Act (which) was obsessed with
the so-called dangers of cross-media
ownership — phantom fears in somewhat
disturbed political minds ... So some three
years ago | formed the British Media Industry
Group, which consisted of Associated, The
Telegraph, the Guardian and Pearsons. We set
out to persuade the Government to draft a
new act which would end cross-media restric-
tions ... In the three years of lobbying, I got
to know and talk to more politicians than 1
had in all the 23 years I had been a national
newspaper Editor. For lobbying wrned out to
be a full time occupation in addition to my
day job. Parties, dinners, receptions, the
rubber chicken circuit. But then we all have to
make sacrifices on behalf of our companies!’
Sir David English
Daily Mail Chief Executive
Speech to Radio Festival, fuly 17, 1996

We plan to devote a
section of FP 105

(July/August) to
Public Service

Broadcasting.
Ideas and offers of
articles welcome.




INTERNATIONAL

Mexico: journalists fight back

THE Mexican authorities’
offensive against journalists, both
Mexican and fareign, is on the
increase, but journalists are
fighting back.

CENCOS (National Centre for
Social Communications) and the
Network to Protect Journalists and
the Media has been set up to
counter the very serious attacks on
journalists’ human rights and on
press freedom in Mexico.

In an attempt to deflect world
attention from the militarisation of
Chiapas (Mexico's most southerly
province} which has been in a state
of rebellion against the government
for the past five years, the authorities
are conducting a xenophobic
campaign against foreigners in
Mexico.

In addition they are stepping up
their attacks on journalists — Mexican
and foreign — who are trying to report

Culture of silence inhibits
the Hong Kong media

ONE OF Hong Kong's leading pro-
democracy activists, Emily Lau, is worried
about trends in the media there and is
speaking out. Too much self-censorship by
the media and 100 much second-guessing
of Beijing, she says. Journalists put
themselves in the minds of the authorities,
accentuating the positive and downplaying
the negative. A culwre of silence is devel-
oping under Hong Kong Chief
Executive Tung Chee-hwa:
When Tung doesn't speak,
nobody under him speaks.

Lau, who has been a
journalist for more than 15
years, was elected twice 1o
Hong Kong's legislative
Council, from 1991 to 1995
and from 1997 to 1997. She will run in
elections this May, the first since Britain
returned Hong Kong to Chinese control last
summer, as a candidate from the Fronticr
Parwy.

Lau said the essential ‘checks and
balances’ that a probing independent media
require are not in place in Hong Kong This

‘Far more
effective than
throwing us all
in jail’

is particularly dangerous in difficult times,
she said, such as during the recemnt Asian
financial crisis. “Vital decisions with serious
repercussions are being made without the
knowledge or mandate of the people,” she
said,

There is a subtle form of suppression in
Hong Kong today, she added. Charging that
television, by far the most influential form
of media in Hong Kong wday,
conveniently chiooses to ignore
the pro-democracy activists.
Lau sees this policy as being
“far more effective and less
traumatic than throwing us all
in jail.”

Moreover, she said, the
independent media in Hong
Kong generally walk a financial tightrope,
often relying heavily on advertising
revenues {rom state bodies and organisa-
tions. Anti-Beijing comment, she went on,
tended to reflect badly on a newspaper's
bank balance.

B Extracied [rom 1P1 Report, the International
Journalism magozine

what's going on.

The Network recently produced a
handbook on journalists’ rights
containing advice and emergency
telephone numbers for use by media
workers who are threatened at work.
The handbook is being distributed,
via media organisations and wrade
unions, throughout the country. the
Nerwork aims to get a copy o every
journalist and media student in
Mexico,

This is a costly operation and the
Network needs 1o raise U583,500 10
print another 10,000 handbooks and
buy computer software for data
storage.

Any donations, no matter how
small, would be welcome,

IE] They should be sent 10
CENCOS Medelin 33 Colonia
Roma Mexico City Mexico TEL 00

52533 6475 and 76 Email
cencosiélaneta.apc.org

WAR MUSEUM EVENT
FOR FREEDOM DAY

WORLD Press Freedom Day (May 3) was at
least given some prominence in the UK this
year with an event in the rather odd setting
of the Imperial War Museum. Index on
Censorship, Article 19 and UNESCO
organised a conference, The Media in
Danger: Covering Conflict, on 30 April.

Alain Modousx, Director of UNESCO's
Unit for Freedom of Expression and
Democracy highlighted a new era of
‘deconstrucied wars' which often mixed
political, military and criminal intentions.
Warlords often operated according to their
own rules, and for journalists or UN
negotiators this created added dangers.

For Frances D'Souza of Article 19 it was
in conditions of "eerie silence that human
rights abuses flourish.” She argued that
management of information could lead 1o
the shaping of consent o wage war, and
that a free media could shape anti-war
opinion. She cuted the example of Turkey,
where, because of censorship, large sections
of the population were ignorant of govern-
meint oppression of the Kurds.

UNESCO awarded the Guillermo Cano
World Press Freedom Prize this year to a
jailed Nigerian journalist, Christine
Anyanwn, Wole Soyinka accepted it on her
behalf at the event.

Keep it
entertaining
and
energetic

The More You Watch, The Less You Know

Danny Schechter Seven Stories Press £15.99
LET’S SING the praises for this book. It's
partly autobiographical but mainly a
sustained critical analysis of the US
broadcast media and the insidious processes
which place trivia and celebrities centre
stage, at the expense of serious subjects.

Although the material deals with US
experiences in the main, it’s also a book
which is very relevant to UK readers.

Schechier sees a connection between the
concentration of media power in the hands
of the few, and the way media is used a "a
weapon of mass distraction”. The author has
been an active working journalist for many
years in the US media, including an eight
year stint as producer on ABC's 20/20, but
as an independent producer he sought to
get programmes with a human rights
emphasis on the myriad TV and cable
channels in the United Startes.

“We created Rights and Wrongs because
we believed that human rights was the post-
cold war challenge, and that neither
network news nor public welevision were
paying enough attention to it," he
explained.

“The networks were shutting down
overseas bureaus and moving down-market
with tabloid-style journalism.” But the
networks and cable channels (with the
exception of Faith and Values, a channel
reflecting the concerns of mainsiream
religious denominations and reaching only
a small percentage of cable viewers) weren't
interested.

PBS, created in 1967 as an alternative to
commercial broadcasting, didn't even want
to see a pilot, dismissing the idea because
they considered human rights ‘an insuffi-
clent organising principle for a TV series’

Fortunately, despite the PBS hierarchy
dismissing the idea, 140 local PBS stations
carried Rights and Wrongs, and the serjes,
amidst struggles to win financial support,
produced 62 half-hour programmes
between 1993 and 96. The series was finalty
silenced by the paucity of funding.

Schechter learnt that only a certain type
of content was acceptable, and quotes one
cable executive turned sales agent

describing what programmers needed:

" Avoid philosophy = just show it. All the
execs 1 know are terrified of taking a stand —
whether of the liberal or conservative
variety. They want you to keep it enter-
taining and energetic.”

In the wake of the recent revelations
about the Carlton current affairs
programime, The Connection, which contained
several alleged falsehoods in order to give
dramatic impact, Schechter’s book, particu-
larly the section, ‘Documentaries; An
Endangered Species’ is valuable and timely,
Tt deserves a wide readership and should be
on the shelves of libraries wherever media
courses are rumn, at the very lease.

GW

Hallo, this is
your PR
wake-up call

The Invisible Persuaders

David Michie

Bantam Press £18.99
THE BOOK'S author is something of a
poacher turned gamekeeper. The blurb wells
us that he advises blue-chip British and
multi-national companies on corporate
communications, but the book is presented
as “a ground-breaking expose of how
Britain's spin doctors manipulate the
media.”

It's actually quite a useful book, partly
because there isn't much writen in the UK
which does attempt 1o dissect the hidden
waorld of PR and lobbying. And one thing is
certain = it's a rapidly expanding area.
Michie describes his book as "a wake-up
call 1o media consumers everywhere ... do
you really know where the information you
are digesting came from? Who wants you to
consume it and why?"

What's really worrying is that whilst we
may have notions that the news we
consume is generated entirely by journal-
ists, one PR luminary, Quentin Bell asserts:
“80 per cent of what appears in the
business pages, and 40-50 per cent of
general news, has been produced or directly
influenced by PR practitioners.” Michie
quotes the industry maxim: “The best PR is
never noticed”,

PR insiders will be able 1o pick up the
national newspapers and quickly identify
which of their colleagues placed or
massaged a particular story.

The book is divided into three sections:
Financial and Corporate PR, Celebrity PR,
and Lobbying and Pelitical PR. Some of the
material will be familiar to FP readers
already, but there’s a lot more material here
that should give us cause for concern. And,
in a sense, that's why the book's conclusion
was so puzzling.

On the whole we are presented with a
pretty manipulative and devious set of activ-
ities, but with the cxception of some critical
comments on corporate and financial PR
and the danger of media manipulation, he
concludes “the vast majority of PR activity
has always been at worst innocuous and at
best a force for enlightenment.”

Coincidentally, I saw Wag the Dog,
directed by Barey Levinson and starring
Dustin Hoffman and Robert de Niro, just as
I got the book. The plot is about the way an
embattled President’s election campaign is
threatened by sexual scandal, so he calls in
the cavalry in the form of spin docior
Conrad Brean who in turn enlists the help
of Hollywood producer Stanley Mots. It’s
not the greatest film, but there is an eerie
echo between the lm's invention of a war
with Albania to deflect attention from the
Presidential scandal, and President Clinton’s
ever-growing aggressive stance to Iraq in
January 1998, or images of him clasping
Nelson Mandela during his African visit.

PR has a lot to answer for, and Michiec's
book at least alerts us to the issues.

GW

o

Order your copy |
from CPBF —

price £7.50
inc p&p




JOURNALISTS AND

WAR REPORTING

JOURNALISM: Bystander or Attachment?
was the title of an event at the Pictureville
Cinema, Bradford on April 25 which
explored representations of journalism in
cinema, and their relationships to debates
about journalistic ‘avachmeént’ first raised by
Martin Bell,

The event was organised around the
film, Wilcome 1o Sarajevo, which deals with the
daily horror of front-line reporting, but also
with the way that such reports fitted
uncomfortably into domestic news agendas
where news as entertainment (the O ]
Simpson trial) wok precedence. The impact
of the film is heightened by the use of real
documentary footage shot alongside the
recreation of real events.

Speakers at the event included Keith
Withall, Roy Staftord and Granville
Williams.

CORRECTIONS
COLUMN
Tan Mayes, the man who runs The Guardian
Corrections Column, spoke at the April
CPBF National Council. lan is a senior
journalist with a unique job in British
newspapers — one which he siarted in
November 1997, It’s also expensive o
employ him and a secretary, but the paper is
committed to a two-year experiment. He
also has complete independence and can't
be sacked by the editor.

In the first six months he has had 1,500

calls, and dealt with about a third of them,.
He makes a distinction between factual
accuracy, which come under his remit, and
expressions of opinion or argument which
should be directed 1o the leters page. Issues
to do with the integrity of a journalist's
work would, in turn, be referred toThe
Guardian's external ombudsman.

INFORMED OR
FOREWARNED
Seminar on New
Communication Technologies
The next seminar in the series s Chenging
Channels: new broadcasting technologies and the
public interest, 1o be held at the University of
Leeds, Friday 19 June, 10.30-3.30.
Speakers include Professor Brent Macgregor,
Bob Towler {Head of Research, ITC), Tony
Lennon, CPBF national Chair and President,
BECTU.
Sessions cover
@ Implications of new broadcasting
technologies
@ Policy and regulation in the digital era
@ Fthical considerations
@ New Technology: the programme maker’s
view.
To book a place contact Stephen Lax,
Institute of Communications Studies,
University of Leeds, Leeds LS2 9JT
informedileeds.ac.uk
www. leeds.acuk/ics/informed. lum

Backbenchers lay
down marker over

predatory pricing

amendment in the Lords with support from
Labour and Crossbenchers. Their
spokesperson David Chidley doubted that
the European Court judgment was tough
vnough to deal with Murdoch, as The Times
only had a 6% share of the market. He
belicved that the TetraPak case could only
apply to newspapers in a dominant
position.

Clive Soley doubted that a competition
law could deal with concentration of
ownership. The question was how 1o
regulate the media to ensure diversity with
increasing ownership and control by fewer
global players, of which Murdoch was only
one. He called for a new media or commu-
nications bill which would cover ownership,
privacy, accuracy and harassment.

Although the bill got its second reading
without any rebellion, the issue of
predatory pricing will be raised again
during the commitiee stage. Unless assur-
ances are given, it is quite likely that a revolt
is still on the cards. Meanwhile, Clive Soley's
suggestion ol a new media bill needs to he
taken seriously and will be debated in
future issues of Free Press.

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a} Individual membership £12

b) Unwaged £6

¢} Household (2 copies Free Press)  £20

d) Supporting membership £25
{includes free CPBF publications)

€) Institutions (eg libraries: £25

includes 10 copies of Free Press)

Name....... B0 8.0 OO TITDODDDA-0 B OT
Address ..o
Postcode .......ovovvnviininnnn.. Tel....
Organisation {if applicable) ................

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

f) Less than 500 members £20
g) 500 to 1,000 £15
h) 1,000 to 10,000 £45
i) 10,000 10 50,000 £105
iy 50,000 to 100,000 £200
k) Over 100,000 £400
sotDoTannoanas FP104

Tel: 0171 278 4430

AFFILIATION BY ORGANISATION

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



