Clive Soley MP argues that we still need a

Freedom and Responsibility of the Press Bill

DANGERS

ARE REAL

THE agenda on the British press seldom
stands still but recently it has been difficult
to keep up. Diana’s death did produce a
change in attitude by editors and owners
even if they tried desperately hard o
pretend that her death had nothing to do
with them.

Then the adoption into British law of the
Human Righis legislation intraduced a new
dimension into the privacy/press freedom
debate. It is far 100 early to know how this
will be interpreted by the courts but in
effect there will now be legal redress for
invasions of privacy, balanced against a press
freedom requirement.

The Competition Bill now going through
Parliament will also provide a tougher
check on monopoly ownership although it
will not in my judgement stop the
predatory pricing by the Times against the
Telegraph and Independent.

Finally and probably the least noticed of
these changes is the Data Protection Bill also
currently going through Parliament. This
interesting bit of legislation renews the old
Act with a variety of changes. It includes the
right of anyone 10 see the files that newspa-
pers hold on them, with a let-out clause
that the paper may refuse access if they are
holding the files for publication. But where
there is inaccurate information a correction
can be enforced and this should at least help
deal with inaccuracies that are stored on
files and repeated time and time again
because they are never corrected after the
first mistake

These developments make it difficult 1o
predict future problems and possibilities.
My own preference is still for a Freedoin
and Responsibility of the Press Act which
would have clause one as a clear defence of

F. P .I". :

41 - [ AR

Clive Soley: Freedom and Responsibilities Act
uniikely in the near future

press freedom. This could then be followed
by clauses dealing with privacy, harassment,
accuracy and ownership.

I think it is unlikely we will get such a law
soan, but if the changes referred to above
still result in the gross abuses we have seen
from the press in the recent years then the
argument will continue to run. Past experi-
ence suggests that the press will not easily
change its behaviour and the problem will
become increasingly internationalised. The
growth of multi-national media groups
appears irreversible and the dangers are clear.

Failure to deal with monopoly ownership
will result in just five or ten media conglom-
crates controlling news production and
distribution by the early part of the 215t
century, and that poses a real challenge o
democracy. The Internet is a great safeguard
at the moment, but it does not mean we
should be complacent abour the dangers,
They are real and are unlikely to diminish.

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

"EDITORIAL |

The Sun,
Murdoch

and Blair

THE Sun did it again on 24 June. It
launched a front-page attack on Tony
Blair’s stance on the European single
currency, and followed it up the next
day with the results of its poll a
responding ‘NO to the Euro’. On the
inside pages was a nasty piece about
‘Windbag Kinnock’ reminiscent in its
language and approach of the assault the
Sun led on Labour in the 1992 election.
The public attack on New Labour
takes place barely a year after the
decision by Murdoch to push support
for Tony Blair in the run-up to the 1997

election. Of course, it was conditional
| support and now Murdoch has decided
to fire a warning shot across Blair's bow.

The CPBF doesn't take a view for or

against UK entry into the single
currency, but what we are concerned
about is that the electorate does have
access to a range of views which will
enable it to reach informed decisions
when there is a referendum. And
therein lies the problem. The bulk of
the UK press is hostile to Europe, and
projects that hostility in different ways.
Rupert Murdoch'’s News International
titles typify this. The Sun wraps itself in

narrow nationalistic rhetoric, whilst
The Times (26.6.98) urges in more
measured tones, ‘the Prime Minister
must be made to clarify and justify his
policy on monetary union. And the
time to apply the pressure is now’.

Add to this the shadowy influence of
Murdoch’s chief adviser, Irwin Stelzer,
who in a Spectator article suggested
Blair's dalliance with Europe heralded a
return to the bad days of old Labour.
Stelzer also visits Number 10 regularly.
And Mr Murdoch’s loathing for Europe
isn't just personal - it’s about business
and the fact that his operations would

CONTINUED PAGE 1

- ——— |




FROM FRONT PAGE

be challenged by greater European
integration.

Conrad Black'’s Telegraph group,
which also own The Spectator, is
unremittingly hostile
to Europe, as are Lord
Rothermere’s titles, The
Mail, Mail on Sunday
and Evening Standard.
Lord Hollick will

presumably bring the
Express ‘on message’
under its new editor
Rosie Boycott, but the
fact remains thata
formidable chunk of
the UK media will
seek to portray the EU and
the single currency debate in negative
and hostile terms.

And what about the response of Tony
Blair? Well clearly the Sun attack left
him more cautious and
chastened, but let's
hope that’s temporary.
He has a massive
majority behind him,
and he should strike at
Murdoch by opening

up the issue of cross-
media ownership,
both in Britain and
Europe. Otherwise the
perception will be

strengthened that
decisions are taken based on what plays
well with the media barons, rather than
the best interests of the country.

Labour rebellion over
newspaper pricing

AS PREDICTED in FP10+, Labour MPs defied
Government whips tn a Commons vote on
the predatory pricing of newspapers.

Twenty three Labour MPs backed an
amendment to the Competition Bill moved
by Cheis Mullin, Chair of the Commons
Home Affairs Select Commiuee, aimed at
making it easier to take action against
predatory pricing

Althougl the government won the vote
by a majority of 233, sixty eight MPs voted
for the amendment during a debate on the
bill on 8 July It was one of the biggest
revolts against the government and serves as
a reminder of the considerable disquiet over
Tony Blair’s dose relationship with Rupert
Murdoch.

The predatory pricing report in FP104
had the figure of £375 million. It should
have been £75 million.

R —— OBITUARY

PUBLIC RELATIONS

Sir David English  The turning of the "Spar
— another view

LADY Thatcher wasn't at the memorial
service for Sir David English held on

22 June at St Brides Church, London. She
was off on another lucrative lecture tour,
but the great and the good who paid tribute
included Tony Blair, Rupert Murdoch and
the Mail proprietor, Lord Rothermere.

The sudden death of Sir David English
produced a stream of tributes and eulogies.
Roy Greenslade’s obituary in The Guardian
heaped praise on him - ‘the greatest influence
on popular daily journalism in the last quarter
of a century’, 'nothing but deep admiration
for the man’ and as editor of the Daily Mail
and later chairman of Associated Newspapers,
he ran "a harsh, but ultimarely fair regime’.

Well, up to a point ... Of course the
revival of the fortune of the Daily Mail, the
launch of the Mail on Sunday were success
stories. When Vere Harmsworth, later Lord
Rothermere, gave him the editorship of the
merged Datly Mail and Daily Sketch in 1971,
the Express was selling 3.4 million and the
Mai! struggling to hold on 10 1.7 million, The
story of the transformation is well known, but
we think there should be a reminder of what
kind of paper was created out of this success,
and what it meant for some of the people
who worked for this *fair regime’,

in 1990 the National Union of Journalists
was derccognised at the Daily Mail and Dave
Wilson was one of the 13 Mail journalists
who refused to sign personal contracts and
became known as the *saints’ = as opposed
to the ‘signers’. He then launched his legal
case, claiming discrimination for being
robbed of a pay rise and after a long battle
was sacked by the Mail in 1995 afier the
government rushed through a change in the

law which allowed employers to penalise
union membership.

Journalists had no space on the Mail for
any kind of reporting which deviated from
the hostile anti-Labour stance which
characterised it through the Thatcher years.
Before the 1992 election English excelled in
mixing fact with comment in a seamless
robe of bias. For example, a reasonable
report of John Smith's tax plans ‘o help the
poor’ in the first edition was swifily
changed in the second edition, and read to
savage higher earners’. One journalist
described his regime as one where “people,
often highly talented, are kept on the edge
of ritual humiliation’.

And we should not forget his role as the
“fixer’ for the Code of Conduct for the Press
Complaints Commission. His death occurred
just before the revelation that the Mail had
paid £40,000 to the family of Louise
Woodward - surely an action which he
must have known about, if not sanctioned?
We should also remember that under the
previous Press Council it was its report into
the chequebook journalisim surrounding the
Yorkshire Ripper case which found the
paper ‘guilty of gross misconduct’,

And finally, the paper which gained a
reputation for its Femail section, and
attracted thousands of women readers, saw
no problem in delving into the private lives
of left-leaning women in an attempt to
discredit them in the run-up to the 1997
general election. Polly Toynbee, Liz Forgan,
Tessa Blackstone and Anna Coote were all
the subjects of unwelcome attention by
Mail journalists.

So let’s put those eulogies in perspective.

Rupert bears it all for us

Terry Burns, permanent secretary at the Treasury, who has just been ousted by Gordon
Brown, attended one of his final meetings in Brussels last weck. When, asked his colleagues
from the finance ministries of Europe, will Britain join the single currency? Oh, not until
2006, said Burns. But, cried the Eurocrats, Brown wants you in by 2002! It won't happen for

two reasons, said Burns, ‘Rupert’” and "Murdach’.

I think we should just dispense with general elections, They're expensive and give the
common herd ideas above s station. Far better to It an ageing, American, tax-dodging,

God-bothering monopolist run the country.

Nick Cohen
The Observer 14 June 1998

JUNE 20 was the third anniversary of Shell’s
decision to bow to public opinion and wrn
the Brent Spar drilling platform around in
mid-Atlantic. In FP 104 we picked up the
story of the efforts of the oil industry to
alier public perceptions about—dumping oil
installations at sea, and also reported on
worrying signs that Environment Minister
Michael Meacher may be back-tracking on
the ‘no more Brent Spars’ pledge he gave at
the 1997 Labour Party conference.

A new book just out gives us the blow-
by-blow account of the environmental
campaign by Greenpeace, and some of the
important consequences of the victory. For
example, it tells how the Spar campaign
‘rewrote the book’ of British environmental
politics by overwhelming the Whitehall
system of official science serving commer-
cial interests.

The Turning of the "Spar, written by Chris
Rose, the Campaigns Director of
Greenpeace, is very relevant, both as a
record to help us understand the details of
the campaign, but also for the details of
how the government sought to mobilise
against Greenpeace, and the way the media
reported (and misreported) environmental

issues, And for
future under-
standing, too. From
20-24 July the
OSPAR commission
meets at Sintra, near
Lisbon, in Porfugal.
OSPAR regulates
marine pollution in
the North-East
Atlantic region,
including the North
Sea. The Environmental Ministers from 15
countries and the European Commission
will decide whether 10:

® ban the dumping of decommissioned
offshore oil and gas instaltations at sea

® ban the discharge of radioactive wastes
into the sea, such as those from Sellafield
(UK) and La Hague (France)

@ phase out by the year 2020 the disposal
of toxic waste into air and water

We can be sure that an intense amount
of lobbying will be going on behind the
scenes by the oil and other industrial
interests to ensure that the principle that
‘the polluter pays’ isn't enforced too strin-

gently Watch this space.

The book is available, price £5.00
including P&P from Greenpeace, Canonbury
Villas, London N1 2PN. Cheques payable 10
‘Greenpeace’,

CONFERENCE AND AGM

ACTION POINTS

B It was agreed that the CPBF should
strengthen its work and liaison with
environmental groups who are concerned
about many of the same media policy issues
as the campaign. At the June National
Council a working group was established to
plan a public event either in Oxford or
London in October 1998 on the theme of
the Media and Environment. if any CPBF
members would also like 10 be involved in
the planning and organisation of the event
contact the National Office.

B PR WATCH Net Site. Jonathan Hardy
(national secretary) tock up some of the
points raised in the feature on public
relations in FP 104 and suggested the CPBF
could launch a UK version of the successful
US web-site, www.prwatch.org so anyone
with enthusiasm or expertise who wants to
move this idea forward, get in touch, please.

TAKING THE LID OFF PR (PART 2)

Payola hits the editorial department

The revelations in The Observer of the movers,
shakers, fixers'and fakers associated with New
Labour’s lobbying and PR activities gives added
relevance to our feature in FPI04. We return to
some of the issues here. John Rose publicises an
insidious development, and actions by the
National Committee on Editorial Independence to
combat it.

PUBLISHERS are allowing businesses to buy
their way onto editorial pages, and replace
copytasting with an entirely commercial
process tied to charging for the publication
of news releases.

Charges come in a variety of guises - as
{ees for typesetting, colour separations,
pictorially supported editorial, as free space
for advertisements placed or copies of
client’s lists of suppliers (1o be hounded for

advertising), or charges for a visiting
‘editorial team’ — and now web authoring
rates!

Experience and experiise in editorial
departments is now needed less; these are
being replaced by youngsters touting for
cash from press release sources. PR concerns
who do not pay the cash demanded will
not, in most cases, see a release published.
Some so-called editors rely for their
incomes solely on commission earned from
the sale of editorial space.

Many journalists hate the system but are
told that they can leave their jobs if they
don’t like it. Job prospects and decent
standards in both journalism and public
relations are now on the slide. Readers’
interests are being bypassed in the rush for
profits and the concept of press freedom is
disappearing in the dust left behind.

Combating this threat is the National
Council of Editorial Independence formed
by representatives of the Chartered Instilute
of Journalists, the Institute of Public

Relations, the National Union of Journalists
and the Public Relations Consultants
Association. "To place a price on editorial
exposure is the basest form of press corrup-
tion, says the commitiee,

‘That this should be brought about by
publishers deliberately ignoring their own
industry's self-regulatory codes compounds
the corruption.”

Editorial charging — and payment — is in
conflict with the professional codes of
practice of each of the four member bodies
of the national committee, although they
recognise that their own individual
members are being coerced by clients and
employers to breach these.

The committee has a2 number of activities
— seminars, a parliamentary campaign, a
national website, and a workplace initiative
aimed at journalists and PR people caught
up in the practice - to advance its cause.
{r—) Further information from John M,
L2 Rose The Old School Dunwich
Suffolk 1P17 3DU.Tel 01728 648570,



Normal service won't
be resumed unless we
do something about it

UNITED STATES

PUBLIC service broadcasting is in retreat
across the globe. In some countries — the USA
for example — broadcasting funded through 2
licence fee and delivering a range of educa-
tional, informational and entertainment
programmes has never had a central role, Yet
even there the awack on the Public
Broadcasting Service (PBS) has undermined
the democratic and independent nature of the
medium.

Originally set up as an alernative system to
the three powerful commercial TV networks,
NBC, ABC and CBS, after a commissioner of
the regulatory body, the Federal
Communications Commission, Newton
Minnow, described US television as a "vast
wasteland’, public broadcasting was designed
to reach out to reflect the energy and diversity
of the United States, and present it 10 the TV
viewers.

When it was launched in 1967 the United
States was immersed in the Vietmnam war, and
the Carnegie Commission report, Peblic
Television: A Programme for Action declared simply in
its introduction: ‘Public
Television includes all that is of
interest and importance which is
not at the moment appropriate
or available for support from
advertising.’ It echoed a
sentiment widely held that
Americans were poorly informed
because commercial television
made them that way.

Indeed the volume and sheer financial
clout of television advertising was often used
in the 1960s as evidence of the desperate need
for an enlightened non-commercial television
nerwork. In 1968, veteran CBS broadcaster
Fred Friendly complained, “Three soap
companies account for about 15 per cent of
the nation’s total television sales. This is one
reasont why we Americans know more about
detergents and bleaches than they do about
Vietnam or Watts.

But the brave hopes of the launch of PBS
have long since been squashed., Almost from
the outset the assault on PBS by the political

The brave hopes
of the launch of
PBS have long
been squashed

right started. In the early seventies controver-
sial documentaries (for example, a highly
critical programme on US foreign policy,
Inside North Vietnam) and dramas fuelled the
assault by first Nixon, then Regan, and more
recently Newt Gingrich on both the staff’
running PBS and its funding sources.

Two things happened. Politically safe shows
replaced the challenging programmes, and in
place of funding cuts PBS was forced to turn
more and more to private sponsorship. A
recent book by Charles Ledbetter, Made Possible
By ... The Death Of Public Broadcasting in the United
States {Verso) goes into the detail. The charges
of liberal bias and elitism were deployed 10
undermine the aspirations of P$B, and
Ledbetter argues it is as much in the pocket of
US corporations as its commercial rivals.

But Ledbeuter's final chapter addresses the
key issue Can It Be Saved? And his answer is that
it has to be. He quotes the media scholar,
Robert McChesney: 'On occasion stories slip
through and programs get produced that
would never clear a commercial hurdle, This is
especially true on public radio and some of the
more progressive community
stations that would suffer the
most without any federal grant
money. And this is precisely why
it is so important for those who
believe in journalism, free expres-
sion and democracy to fight on
behalf of public broadcasting’

It is the central idea of
treating audiences as partici-
pating citizens instead of mere consumers
which needs to be rejuvenated, Ledbetier
argues. As the public broadcasting system
enters its fourth decade in the USA it will have
to struggle o survive in what is the most
powerful and aggressively commercial broad-
casting environment in the world. But there is
an emerging coalition of interests who see
more and more clearly that that it must
survive and recreate the original role it was
designed to fulfil.

THE BBC AND BIRTISM
TWO entries from the Oxford Dictionary of

:;:; wa REL( ON YouR SUPPORT, FOLKS 'UN-

w]LIKE COMMERCIAL TV, WE DON'T RaisE |

‘']REVENUE BY SELLING ADVERTISING

2 TIME TO LARGE CORPORATIONS !

INO SlaEE’CDMMERClAL- o
|FREE, THAT'S US/ "

Z7{MOW, \T HAS BEEN POINTED ouT THAT |-
{WE DO RUN PROMOTIONAL SPOTS |-
| AT THE START OF MOST PROGRAMS, [
- |HIGHLIGHTING OUR CORPORATE coN- [
- | TRIBUTORS tN A MANNER INCREASING
ot INDISTINGUISHABLE FROM CoMMER-
JoAL ADVERTISING -~ e

--BUT OF counsa THESE AREN'T com-f.-
MERCIALS -~ BECAUSE--UN\—WELL--

New Wards (1997)

Birtism

The principles and practices of John Birt, deputy director-
general of the BBC, 1987-92, and Director-Generel from
1992. Formed from the name of john Birt (b. 194} and
the sulfix -ism.

Birtism is recorded from 1988 as a term for the
policies introduced into the BBC by John Birt. These are
characterised by an emphasis on the explanatory function
of broadcasting, perticularly in the area of current
affairs ... and a market research approach to the elements
of progremme-making.

Producer Choice

The policy known as Producer Choice was introduced
within the BBC in 1993, under the Director-Generalship
of Johi Birt. It initiated a system, based on the principles
of the market place, in which BBC departments compete
with each other and with external agencies to provide
services lo progromme-makers. The policy has been contro-
versial, many feeling that budgetary constraints have had an
adverse eflect on innovation and creativity,

DOWNGRADING THE DRAMA
SOME years ago the CPBF ran a public event in
Manchester at which Michael Wearing spoke
on the topic of Television Drama; An
Endangered Species? At the time he was
concerned with the various pressures which
were undermining creativity and innovation
in drama. For the record Wearing has been
associated over the years with BBC drama as
various as Boys From the Blackouts, Edge of
Darkness, and much, much more.

The television critic, Sean Day-Lewis,
explained the departure in February 1998 of
Michael Wearing from his post as BBC televi-
sion head of serials in these terms; ‘... after a

- [--BECAUSE Twis 15 PUBLIC TV-- AND
| EVERYONE KNOWS THERE AREN'T
JANY commERcmLs aoN PUBLIC TV!

“fYour LoGIC 15

ACTUALLY, WE LIKE To TUINK *"WITH
OF THEWM AS EDUCATIONAL g cannurs
ANNOUNCEMENTS -~ EMPHASIS...

long struggle against the odds (he) departed
in frustration and resignation at being
rendered impotent through Birtisy
managerialism.”

What happened was a project on which he
staked his reputation was thrown back by
BBC1 Controller Peter Salmon. Wearing's
reaction was, ‘The talent now knows that [
cannot make the programmes they want ... [
have no choice, it is creatively impossible for
me to remain.’

Sean Day-Lewis in his bocok Taik of Drama
argues there is much less space for
scriptwriting originality and that commis-
sioning producers, able to cultivate writing
talent, have disappeared. ‘Centralisation of
power throughout British terresirial television
means all decisions are made by channel
controllers lacking any drama background.
They look for known market appeal, ‘drama
demographics’ as pointed out by ‘focus'
groups, not writers' visions, he argues,

His solution to this creative crisis is that the
BBC and Channel 4 are required as a charter
or licence condition to set aside a regulation
number of slots per year for the ideas and
visions of new and established writers.

It’s an idea worth backing. Sometimes the
imaginative impact of original writing can be
so powerful — Peter Flannery's Our Friends in
the North, for example. We need more of the
risk-1aking and innovation which has disap-
peared from TV drama.

HIS MASTER’S VOICE
THE new Sun editor, David Yelland, is assidu-
ously demonstrating his loyalty. Hot on the

heels of the Blair Euro attack, the Sun
(6.7.98), for some peculiar reason decided 10
launch an attack on the BBC out of the blue.

Why, the paper asked, when there are
hundreds of channels available should
97 per cent of the population pay a compul-
sory fax to just watch two. The article
rubbished the BBC's claim to produce the best
television in the world, citing a host of US hits
like Friends, The Simpsons and ER.

Of course, we can safely assume there’s
nothing accidental about this sort of item. FP
readers with long memories will remember
the role of the News International press in the
assault on the BBC in the mid-80s - before
Sky had even launched. More recently Rupert
Murdoch used the Birmingham audio-visual
conference in April to launch an assault on the
BEC. Certainly the BBC is going to come
under increasing attack as it moves further and
further into commercial activities, and that is
a problem.

But the Sun is economical with the truth.
The BBC licence fee is £97.50; the lowest
price for BSkyB is £179.88 a year, rising to
£350 a year or more when you add on the
sports and movie channels. And isn't it just
coincidental that the programmes the Sun
selects to praise just happen to appear on
BSKyB first?

The future of the BBC, and its funding, will
loom larger in public debate as the review of
BBC funding due in 2001 approaches. We
should remember that the News International
press has a vested interest in seeing a shrunken
and marginal public broadcasting space in the
UK. After all, the growth and profitability of
Murdoch'’s soon to be launched UK digital
media depends on persuading people to sign
up with him. And so far BSkyR, whilst
enormausly profitable, hasn't broken through
to the broader audience which still stays with
the terrestrial channels, particularly the BBC.

THE BBC — MAKING IT
OR BREAKING IT
THE news was announced in an
exclusive front-page story in The
Independent on Friday 30 August
1996: 'Birt begins the BBC break-
up’. The details were accurate
then and have remained so.The
BBC had drawn up plans to spin
off the largest directorate — which runs
studios, outside broadcasting facilities and
editing suires into a separate wholly-owned
company — BBC Resources. At the time there
was speculation that the Resources Unit would
be privatised as John Birt moved towards what
he has described as a ‘virtual corporation’ only
making programmes but discarding the
accumulated skills of programme makers and
dismanting the infrastructure of the BBC.
Nearly two years after this announcement
the broadcasting union BECTU had been
involved in a bitter action, including a one-
day strike on 4 June and lengthy negotiations

Discovery is
part of the
powerful US
cable group TCI

PUBLIC SERYICE BROADCASTING

with the BBC, 1o prevent this, In addition they
put their case to the Media Minister, Chris
Smith, arguing that it will mean the break-up
of the BBC and ultimately the end of public
service broadcasting

On the same day that the dispuie with the
BBC was settled with several major conces-
sions for BECTU BBC Resources stafl in terms
of employment rights protection, Chris Smith
announced his approval of the creation of BBC
Resources Ltd. At the same time he asked the
BBC to appoint financial analysts Ernst and
Young to calculate the BBC's brand value if
BBC Resources exploits it commercially.

BBC Resources is the second commercial
company to be created by the BBC. The first,
BBC Worldwide, is responsible for the
commercial exploitation of programmes,
licensed magazines, books and merchandise. In
March 1998 it set up the £340 million venture
with Discovery in the US to create and market
branded material produced by the BBC.

The deal was praised by many media
commentators but there are worrying
questions.

Discovery isn't just a single cable channel
in the USA — it's part of John Malone's
enormously powerful US cable group TCI
which is just in the process of merging with
telecomms giant AT&T.

Also the deal now gives Discovery unprece-
dented access to archives, as well as involve-
ment in future joint productions.

The branding exercise and the Discovery
deal give a strong boost to the creeping
commercialism in the BBC, and undermine
the strength of the case for the BBC 10
continue to be funded by the licence fee. In
other words it takes the BBC one more step
down the road to privatisation.

CPBF ACTION POINTS

@ The CPBF is preparing a letter, signed by a
wide range of prominent public
figures, urging the need for the
widest possible public debate on
media policy issues, including
the future of public service
broadcasting. The key issues were
outlines in a letter by CPBF
National Council member Tom
O'Malley published in Press
Gazette (26.6.98):

“Policy-making should not be conducted
by consultancy reports, low profile conversa-
tions between people ‘in the know' and
referrals to bodies like the OFT.

“It is time for an independent public
inquiry into the future of mass communica-
tions. This would give the public time to
reflect and intervene into an area that is
central to our lives."

The CPBF is planning a major conference
in the spring of 1999 to stimulate debate
on up media policies issues, including public
service broadcasting and media ownership.



MEDIA MONITYOR

Campbell - lightly grilled or fried?
Pay your money and take your choice

THE Select Committee investigating the role
of the government information services
trundles on, hearing evidence from Bernard
Ingham, who accused Alastair Campbell of
destroying the impartiality of the service.
Allegations of politicisation surfaced in the
wake of eight key civil servants either
resigning or being sacked,

Campbell was defended by the Cabinet
Secretary, Sir Richard Wilson, who also gave
evidence. The government's new, more
centralised, communications strategy, insti-
gated by the Prime Minister's press secretary
was part of a ‘systematic and determined
effort to co-ordinate the presentation of
government policies and messages in a
positive light,” he said.

But when it was Campbell’s turn before
the select committee, he received,
depending on which paper you read, either
an ‘unprecedented grilling” in which he
gave an ‘authoritative and confident perfor-
mance’ (Daily Telegraph) or he looked
nervous and shaky’ like ‘some character
hauled up before the police’ (The Express).

But one thing the Select Cominittee
didn't do was get answers to its questions,
except in the most evasive terms. ‘Was the
press secretary at No 10 not able to control
more than his predecessor?” 'Co-ordination,
not control,” he replied. ‘Did he not overstep
the mark, and siray into politics?' ‘No, he
needed the ability 1o operate at the margins,
in a political context.

NEWS MANAGEMENT

AND NEW LABOUR

A DIFFERENT and much more robust
treatment of New Labour's approach to
news management is contained in Bob
Franklin's Tough on soundbitcs, tough on the causes of
soundbites. This is the third in a series of
pamphlets produced by the Catalyst Trust, a
left-of-centre grouping whose launch is 1o
be welcomed.

The pamphlet draws on exclusive private
interviews with senior civil servants -
mainly those working the in the
Government Information Service (GIS), and
it argues that a new model regime is being
installed by New Labour which means that
news management now extends beyond
party press officers into the GIS, Existing
deparumental Heads of Information have
been replaced by new appointees expected
to be more energetic in pushing the govern-
ment agenda.

Almost twice as many special advisors
were appointed in the first six months of
the new administration as were appointed
during John Major’s term of office. “This
almost inevitably leads o a blurring of
boundaries between government and party
interests, between information and propa-
ganda. The fourth estate risks being overrun
by a “fifth estate” of public relations and
press officers,’ Bob Franklin asserts.

The pamphlet is also concerned about
the implications for democracy = it will lead
to "an increasingly depoliticised and passive
political culture’. Tt also creates a new type
of politics = decisions are reduced 1o market
decisions based on testing public opinion to
see what the public response may be,

The pamphlet deserves to be widely

read, and most importantdy, the
trends which it highlights and criticises,
challenged. The pamphlet is available, price
£5.00 from the Catalyst Trust, PO Box
17729, London N5 2WN.

INTERNET FREEDOM
UNDER ATTACK
LAST August the German Federal Parliament
passed a new muli-media law, the effct of
which was to accept that Internet service
providers (15Ps) could only be held
accountable for illegal material on their
services if they knew about the content and
blocking it was technically possible. This
news was rather slow in reaching a certain
Judge Wilhelm Hubbert, who some nine
months ago sentenced Felix Somm, the
head of Compuserve Germany (o a two year
suspended sentence and a 100,000 DM fine,
At the end of 1995 the Munich police

Alastair
Campbell at
work

Picture Courlesy
John Harris/
Report Digital

raided the office of Compuserve
Deunschland on the grounds that the
company was disseminating pornography
and hate literature banned under German
law. Compuserve argued that it had no
control over the contents of the sites, which
in most cases were not located in Germany.
This cut no ice with the authorities who
argued that the company was liable as they
provided connection to the sites,

Some 200 internet discussion groups
were then banned, including ones dealing
with issues like Aids and breast cancer. All
but five of the groups were reinstated and a
content blocking programme, Cyber Patrol,
was installed.

None of this impressed the Bavarian
authorities who last April hauled Felix off 1o
court. The charges, trafficking in pornog-
raphiy and neo-nazi propaganda, were
serious stufl and could have resulted ina
five year sentence,

After ‘due process’ the judge announced
his verdict. It was no surprise that Somm
lodged an appeal. What was surprising was
that the prosecution is also puuing in an
appeal on the grounds the sentence was too
harsh. In fact they wanted the conviction
quashed!

Chris Ellison of Internet Freedom
believes that the case will set a precedent
and spur ISPs around the world to uke
increased precautions to screen and censor
material to which their subscribers have
access. Meantime Somm claims to be '100
per cent confident’ that the decision will be
overturned.

@ Imternet Freedom can be found on
=/ hup:// www.netfreedom.org

A little local difficulty

Tom 0’Malley reviews a new book on local
journalism, Making the Local News

DURING the 1960s and 1970s there was a
widespread interest in local media. An alter-
native local press mushroomed; campaigns
for local and community radio paralleled
demands for access to and accountability in
the local media. Campaigners for a more
democratic media have always recognised
the impottance of focal media.

This book does not directly deal with
these issues, save in one essay on the alier-
native press. Nonetheless it stimulates
questions. What is meant by ‘local’ in
commercial or BBC local radio, if the bulk
of the output is music or cheaply produced
phone-ins and news bulletins? Now that
community radio is on the margins of mass
commercial ‘local’ radio and few would
argue that there is anything to match the
aliernative press of twenty years ago, is
there any meaningful sense in which local
news and communications are subject to
democratic accountability?

Here it is in white an

Black Journalists, White Media

Beulah Ainley; Trentham Books; 1998; £13.95
THE thesis of this book is based around the
starting fact that in a workforce of about
3,000, only between 12 and 20 black
journalists are employed at any
one time on national newspapers.
The figures for provincial
NEWSPApLrs are even maore
startling; there are only 15 black
journalists out of 8,000,

The reason for this, according
to the author is unequivocal:
endemic racism — racism in
schools, in higher education,
among teachers au all levels, in
schools of journalism, among
the staffs of national and
provincial papers, in broad-
casting (with the possible
exception of Channel 4), in the
staffs of magazines, and the population at
large. Another problem for blacks wanting
to enter journalism is that they are not
helped by fellow-blacks. Ainley reports that
the Black Media Workers' Association closed
down afier five years because by 1985 its
key members had got jobs with Channel 4
and were no longer interested!

e,

E Hy

———
PLOYMENT

M 15H MEDIA

Making the Local News is a mixed
collection which uses academics, journalists
and industry figures o produce essays that
illustrate how questions of democratic
reform must be viewed within an increas-
ingly market-driven context. It covers the
paid-for and freesheet press, local radio,
cable, regional TV, the internet, industrial
relations, journalists’ training, local govern-
ment publicity officers and the Press
Complainis Commission.

The editors argue that the dominant
tendency over the last 30 years ‘not simply
in the local press but in the local media, has
been the constant, apparently remorseless
advance of the market as the arbiter of the
nature, the content, the form, the labour
relations and mode of production and the
ownership of the local media’ (p22).

The book contains lots of evidence to
support this judgement. Concentration of
ownership in the press, TV, cable and radio,
aggressive anti-trade union management
practices and cost-cutting are all
documented. Local freesheets live up to

While racism clearly exists in most walks
of life in this country, Ms Ainley does her
argument no service by the many generali-
sations this book contains, Writing of
grammar schools, she says that black pupils

often failed to gain entry
* ... not because ...
children were not bright
but because schools prefer
white pupils.” Teachers in
schools whe treat children
equally, will find such
remarks msulting
On a less serions note she
claims that for most whires
* ... the idea of a beantiful
African woman seems to be a
contradiction in terms.” Has
she ever looked at a catwalk?

Comprehensive schools are
regarded as the most racist
tducational institutions by Ainley, and
perhaps unexpectedly *... the experience of
private schiools was positive. They (blacks)
were treated equally and were expected 10
achieve educationally.”

The book is based around interviews
with blacks who have tried 1o, or succeeded
in entering journalism. For virtally all, it

their reputation as safe outlets for almost
unrewritten press releases; press coverage of
crime and entertainment is up, whilst
coverage of local politics and elections has
declined.

The coverage of race remains a big
problem, and Andrew Leather dermonstrates
the ‘depressing’ treatment of local economic
issues. Professor Pinker provides evidence of
the PCC's weakness by showing that
between 1994 and 1996, the PCC failed 10
adjudicate on around 87 per cent of the
complaints received, and upheld only
6.+ per cent,

The book needed a longer, more
sustained, overview of the political and
cultural dimensions of localism, an essay on
readers, listeners and viewers and a piece on
strategies for reform. But, if you are a
student, teacher, trade unionist, or local
activist concerned about your local media,
then you should read this collection,

Bob Frankiin and David Murphy eds, Making the
Local News: Local Journalism in Context (Routledge
1998) £12.99.

white

has been a struggle with lack of success or
promotion the keynote.

Perhaps what Ainley doesn't acknowl-
edge is the difficulty for anyone of getting
jobs in the media. She cites the case of an
Asian who was advised by his careers
teacher 1o go into the retail trade rather
than aim for a career in television, Perhaps
the weacher was being realistic. I was
reminded by this story, as a teacher in
media, of seeing three ex-students, all of
whom had got good degrees. One was
working in MFI, one in the Co-op and one
in W H. Smith. All, of course, had tried 1o
get jobs in the media,

There is undoubtedly a problem for
blacks in journalism. This is a necessary
book; it could have been a better one.

Colin Bulman

TELLING IT LIKEIT IS

PRESSWISE organised a day conference in
November 1997 as part of a series of events
during the 1997 European Year Against
Racism. The report of the event, Telling It Like
ItIs ... has just been published. Copies are
available (price £12.50) from Presswise Lud,
15 Easton Business Centre, Felix Road,
Bristol BSS OHE. Tel 0117 941 5889,



Green paper back to front

AS WE went to press the government issued
its green paper Regulating
communications:approeching convergence in the
Information Age on 21 July.

The lollowing is o summary of a press statement the
CPBF issucd the same day.

‘The CPBF 1oday criticised the govern-
ment'’s green paper Regulating communications for
prioritising economic and technical issues
and downgrading the public service role in
mass communications. The paper approaches

the issues back to front. Instead of focusing
on how citizens’ needs can be served by
increasing the level of public service require-
ments in the media, 1t put great emphasis on
how 1o promote market competition so as to
sell more goods to consumers.

The consultation period of only four
months, suggests the government wanis o
keep the lid of public debate. The issues
involved are complex and the government
should change course and let the public

have a say in these matters by setting up up
high profile public inquiries into the future
of broadcasting and media regulation.
Otherwise only those who already have
money and influence will get the chance to
make their voices heard.

The CPBF will be producing a detailed
response to the green paper and
campaigning for public inquiries into the
future of broadcasting and media
regulation.’

AGM REPORT

THE following members were elected to the
National Council, and the officers elected at
the June Mational Council.

CPBF National Council 1998-99
Chair Tony Lennon

Vice Chair Julian Petley

National Secretary Jonathan Hardy
Treasurer Geofl Mason

Membership Secretary Turlough McDaid
National Council Members: Yossi Bal,
Kathy Darby, Mike Jempson, Tim Gopsill,
Steve Peak, Linda Quinn, Chris Wheal,
Granville Williams, 5aundra Satterlee, Tom
O'Malley, Chris Frost, Robin Groom, Barry
White, Gary Herman, Vi Scotter, Bill Ash,
Chris Connolly, Brian Willoughby.

The AGM also discussed the difficult
financial situation which the CPBF is in, and
agreed 10 a new scale of affiliation fees o
take effect from January 1999

Woe should point out that the last increase
in fees was five years ago and in that time
the costs of everything — printing Free Press,
postage, and the rent for the National Office
in Cynthia Street ~ have gone up sharply.

We will be producing a new membership
leaflet to incorporate the new fees, and also
to launch a new membership drive with it.

The new annual membership rates are:
Individual from £12 to £15
Unwaged £6 — no change
Delete househeld category
Supporting membership £25 — no change
Institutions. No change in fees;
reduce copies of Free Press
from 10 to 5 per issue
Affiliation by organisation

Fewer than 500 members  £20 0 £25
500 to 1,000 members £251t0 £30
1,000 10 10,000 £45 10 £50

10,000 to 50,000
50,000 to 100,000 £200 w0 £225
Qver 100,000 £400 10 £450

The cover price of Free Press will go up
to £1.00 at the same time as the fee
changes.

£105tw0 L1115

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £12 ) Lessthan 500 members £20
b) Unwaged £6  g) 500to 1,000 £25
¢) Household (2 copies Free Press)  £20  h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25 i) 10,000 to 50,000 £105
(includes free CPBF publications) )
e) Institutions (eg libraries: £25 i) 30,000 t0 100,000 £200
includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POforf .................... FP105
K31 386 560606066068 0600 6060606005080 5000 BEEHGAGEAA06AAB0aaaBaaS DBB00 00000630
Address ..ot 060009000060000000a6660000a066080000000000000
Postcode . ......oooviiuiiinn s, B TR
Organisation (if applicable) . ............... ... .. 000aaBA0OE 00aG006a00088 0068068

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9)F

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 0971 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 60%0

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



