PRIVACY
vS PRESS
FREEDOM

ON 9 NOVEMBER the Human Rights Act
received Royal assent. The new act incorpo-
rates the European Convention on Human
Righus, but it will not be implemented for
18 months, in order 1o allow judges and
magistrates to undergo a £5 million training
programme. This time will also be necessary
for public bodies to review their rules and
practice to comply with the Convention.

But from the perspective of the CPBF
there are two rights in the convention
which come in to conflict.

Article 8 asserts everyone has the right to
privacy with regard to private and family
life, the home and correspondence, whilst
article 10 asserts the right to freedom of
expression. Of course, neither right is
absolute, and safeguards and restrictions are
placed on them to safeguard other rights.

But it was precisely this conflict that led
the PCC chair, Lord Wakeham, 1o lobby the
government over its concern that article 8
might limit press freedom.

The result? A clause was inserted in the
Human Rights Bill which directs the court
to pay particular auention to freedom of
expression, the extent to which it is in the
public interest for material to be published,
and any relevant privacy code.

Which neatly brings us to the ‘outing” by
the News of the World of Agriculiure
Minister, Nick Brown, and the scurrilous

50p

front pages in the Sun about a ‘gay mafia’
and ‘OUTED’ referring 1o Gordon Brown
and Peter Mandelson ‘who had sensationally
come out of the closet’ over the Euro.

Now according to the PCC’s Lord
Wakeham intrusion into the life of Nick
Brown could only be justified on the
grounds of public interest = which includes
detecting or exposing crime or serious
misdemeanour, protecting public health or
preventing the public from being misled.

However because Nick Brown chose not
to complain to the PCC it could not conduct
an investigation.

What might happen to such a case once
the European Convention becomes law?

According to media law expert, Professor
Eric Barendt, ‘there is no justification for the
press o “out” a minister. Privacy is not an
absolute right, but there is no strong free
press argument for exposing a minister’s
sexual orientation,” Which leads us to the
conclusion that, whereas now section 3 in
the PCC code dealing with privacy is
breached whenever there's a tabloid sensa-
tional story, once the Human Rights Act is
in force editors may rue the fact that they
had the clause inseried to pay due regard to
the privacy code,

It means that there will be a double
pressure on them to adhere 1o both Section
8 of the Act and the PCC code as well.

CPBF ON-LINE

Our new web site is up and running with a wide range of information an it:

www.cpbf.demon.co.uk

Our email address is freepress@cpbf.demon.co.uk

We want to ensure we are linked to other web sites of mutual interest so let us

know of any suggestions

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

EDITORIAL

A crucial
year

for us

ASWE went to press, the Queen’s
speech failed to mention any
commitment to freedom of
information legislation in the new
session. Instead, we are being
offered consultation on a probable
watered down draft Bill next year.

As Maurice Frankel pointed out
in FP106, ‘Labour promised FOI in
its manifestos in 1974, 1979, 1983,
1987, 1992 and 1997 - so why are
we waiting?’

There’s also the issue of press
regulation. The Press Complaints
Commission has demonstrated,
again, how ineffectual its code is in
relation to the tabloids over the
‘outing’ of gay ministers. But what
could be put in its place? We're
hoping that a sympathetic MP will
be successful in the Private
Member's Ballot. We would like to
see the policy proposals revived in
the Press Freedom and
Responsibility Bill which Clive
Soley MP promoted in 1992-93.
We'll have to see what happens, but
we won't be placing all our hopes
on the random chance of the
ballot.

Also this Parliamentary session
will see the beginning of the policy
debates shaping a future
Broadcasting Act, and we intend to
build support amongst MPs for
ideas and policies which put people
first, rather than powerful media
interests.



LABOUR FRINGE MEETING

Hattersley calls for greater diversity
by breaking up media concentration

LABOUR'S relations with the media barons
came under close scrutiny at the CPBF's
fringe meeting held at the Labour Party
conference on 29 September. Speaking for
the first time at a CPBF meeting, Lord Roy
Hattersley, former deputy leader of the
Labour Party said that despite priding itself
in the quality of its press relations with the
media in the three years running up to the
general election and during the campaign
itself, Labour misunderstood its relationship
with the press in this country.

There were still people in the Downing
Street press office who believed that Labour
won the election because Murdoch and
other sections of the press ‘came to our aid.
In fact they only came to Labour’s aid;
“when they thought we were going to win
the election.” Referring to Murdoch's record
in Britain and abroad, he exclaimed that his
papers were always three or four months
behind the opinion polls. “Murdoch finds a
vested interest in being on the winning side
and then telling the winning side that he is
responsible for their victory™ It was very
important for Labour 1o realise that if by
some chance they were 10 fall behind in the
opinion polls, Murdoch and his papers
would suddenly find some merit in the Tory
party and its leader. He called on Labour to
“make i1s own running and allow the
newspapers sometimes Lo support us
sometimes not” and to understand that
Murdoch will go where the votes are, not
vice versa.

In a wide ranging speech Roy attacked
the lobby system as a ‘cosy arrangement’
and an easy way of getting stories without
having 1o work. He called on journalists to
defend press freedom by standing up to
Alastair Campbell and not 10 1ake the casy
way out. But he was in favour of Labour
doing its best to get its message into
newspapers, “but what we have to be sure
of is that we decide what our policy is first
and then present it in the best way to
achieve the sort of coverage we need; rather
than decide what coverage is first, and then
make policy to suit exactly that.”

Turning to the question of cross media
ownership, Roy pointed out that "four years
ago we were opposed to concentration of
media ownership and wanted to extend the
regulations to ensure that concentration
ended and that there was some diversity.”
Now the concentration argument has been
wholly forgotien and overlooked.

Roy Hattersley at the Labour Party fringe meeting

“"Newspaper concentration needed 1o be
tackled through legislation because divest-
ment was essential if there is to be genuine
democracy.”

Opening the meeting, Bob Franklin
writer and academic remarked that the
death of Lord Rothermere had not triggered
any noticeable changes in the Daily Mail.
“We won't see front-page splashes
supporting the valuable contribution of
social workers, or offering uncritical
support for the CPBE The Mail's ideological
and political address will still be 10 middle
England.” Bob went on to explain that it
wasn’t who owned newspapers that was
important, but the “structural condition of
maonopoly ownership of newspapers which
invests proprietors with their power.”
Labour believed that news management was
crucial 1o staying in power. "In office
government use media 1o bypass parliamen-
tary debate, marginalise their back bench
crities and talk directly over the heads of
everyone. "For their part media owners use
the power which ownership invests to play
politics and win policy objectives.”

Bob then outlined the major policy
achievements since the election. No legisla-
tion to outlaw Murdoch's predatory pricing
of The Times. No legislation 1o regulate the
press. No effective regulation to prevent
Sky's pole position in the digital television
race.

He then turned to the government's
attemnpt to wransform the Government
Information Service from a neutral civil

service body “into a partisan propaganda
machine funded by the taxpayer.” Their job
was now simply in the words of Ed Balls o
“sell, justify and package policy.” Bob
concluded: “Media moguls make media
sensitive politicians vulnerable 1o their
influence; there has been an unprecedented
degree of collusion between government
and media which has undermined journal-
ists’ freedom, with proprietors on one side
imposing a certain kind of story to write
and on the other Alastair Campbel]l armed
with juicy carrots and career punishing
sticks.”

Broadcaster Joy Johnson pointed to Tony
Blair’s trip to the Hayman Islands before the
last election to address a meeting of
Murdoch’s executives. The meeting was not
only about wooing Murdoch, she said, “but
about sending a message to the world and
the City that New Labour was not interesied
in what had happened at Wapping; not
interested in the concentration of the media
in the hands of a few and not interested in a
free press that has to be an unfeuered press;
or that Murdoch had led the charge for
Margaret Thatcher and then transferred to
John Major.” It was Tony Blair that had said
that “the triumph of News International at
Wapping was the turning point for this
country, a victory of common sense and
good practice over greed and the abuse of
power."

“Hayman Island told the world that
Labour understood the new global muhi-
media age. The mass media should not be
regulated, but iefi 1o the market.”

The perception was that the government
was so desperate to keep the Sun on board
and this was influencing government policy
over the Euro. Labour seemed 1o be planning
their political strategy on the fact that
Murdoch was 69 years old and that others
were waiting in the wings. Joy concluded
that “1997 could have been a glorious
opportunity to stand up to Murdoch.”

A wide-ranging discussion followed
during which Carole Tongue MEP spoke
about the attemnpits to get a media concen-
tration directive issued by the Commission.
Although it had been discussed once or
twice, the idea had been replaced by the
debate around convergence. Now there was
a new danger to public service broadcasting
with a proposed competition directive,
which represented “a thin edge to a very
dangerous wedge.”

The CPBF alternative

A joint Department of Trade and Industry/ Department of Media Culure and Sport Green Paper was published

in July. Its title, Regulating Communications: approaching convergence in the Information Age

might suggest a publication only of interest to a narrow group of specialists, but the implications of the issues

undet discussion are fer-reaching, and will impact o the range and quality of our media in the 215t century.

Also, the medie companies see it as another opportunity to assert their commercial interests by shaping the

policy debate around their prioritics.

The CPBF will be ensuring that aliernative views are expressed forcibly, and that our policy concerns are

publicised and campdigned for energetically in what is the opening round of palicy muking lor a future

Broadcasting Act.

National Council member Tom O'Malley has prepared the CPBF's response, Putting People First, and a

summary is given below. The full document is available {rom the National Office (£2.00 inc PLP).

THE response starts from a criticism of the
basic approach of the consultation
document; "The issues are complex,
affecting the political, culural and social
well-being of the population and should be
made subject to a longer, more searching
and more open process of public enquiry’.

In place of a rushed consuliation process,
the government should ‘signal its commit-
ment to putting people at the heart of its
policy making process’ and initiate two year
long public inquiries’:
@ a year-long public inquiry into the
ownership, accountability and regulation of
the press and electronic media, including a
review of the 1996 Broadcasting Act
@ a separate year-long inquiry into the
future of public service broadcasting

The response is in sections: Policy
context, Government approach and alterna-
tive perspectives, and Recommendations.

CONTEXT

Broadcasting and telecommunications
policies introduced under the Conservatives
are accepted and this is demonstrated in the
style the document is writien in - ‘the
language and style of commerce’.

There is in the document a redefinition
of communications policy as a branch of
industrial policy which reflects the way key
areas of broadcasting policy have migrated
to the department of Trade and Industry.
® The government should reconsider the
framework within which it views mass
communications policy and prioritise
questions of culture, democracy and social
development in its policy formulation.

ISSUES and ALTERNATIVES

The government presents technological
change as the main force driving policy
change, and as explanation and reason for
further re-regulation in favour of the
market. However, the CPBF response argues,

*by stressing technological determinism and
by asserting the existence of an ‘Information
Age’ the government promotes the view
that people and governments respond to
rather than initiate changes in mass
communication policy’.

In terms of regulation the Green Paper
argues it should be the minitum necessary
10 achieve clearly defined policy goals’ but
the CPBF argues that regulation in the past
has been the key 1o providing high quality
services and that in the future it has a role
to ensure the public has access 10 a range of
high quality programming.

On ownership ‘the failure of the Green
Paper to consider the economic and cultural
dimension of media concentration is
staggering. It complacently asserts that
“Some concentration ... has been regarded
as inevitable, and possibly desirable” but
does not say who considers concentration
desirable, and why; nor does it refiect upon
the effects of concentration on the flow of
information in society’.

@ the government needs to justify its
position on ownership. It should publish
research which investigates the arguments
for and against this position

In a key section on public service broad-
casting the CPBF response argues that whilst
the government document recognises its
importance, it ‘downgrades its future role
with the development of communications’
and mimics Conservative thinking by secing
the market as the key mechanism which
should nat be distorted by positive
programming requirements. It concludes
that by giving the commercial operators
fewer obligations it lowers their costs and
allows them to outbid public service broad-
casters for programiming resources.

@ the government should review the 1996
Broadcasting Act with a view to extending
public service broadcasting positive program-
ming requirements to all major operators

“The question of who appoints regula-
tors, how they operate and how citizens =
not just consumers — can have a positive
role in this process is barely discussed.
Accountability is the key issue and the
CPBF argues for appointing regulatory
bodies by democratic means; that all major
media should be subject to democratic
methods of regulation ‘to promote freedom,
independence, high quality and the rights
of workers and users of those media’.

The Green Paper discusses access in
narrow lerms: access to the resources
needed by communities, pressure and
special interest groups to make and
distribute programmes, websites and publi-
cations is not dealt with.

@ Resources from a tax on subscriptions,
sponsorship, pay-per-view, commercial on-
line fees and advertising revenue should be
and used to promote naticnal and local forms
of new and community based injtiatives.

Finally the response identifies a major
omission — the Multilateral Agreement on
Investment (MAI) — which has encountered
critical opposition in some quarters, notably
France, Canada and European institutions.
@ the government should make public its
role in the MAI negotiations and spell out
their consequences for media regulation

BT and SKY WANT A DEAL

British Telecom wants the government o
relax the regulatory framework so that it can
tie up a big marketing deal with Rupert
Murdoch’s BSkyB. BT is keen to forge closer
links with the satellite broadcaster as a way
of fighting off competition from cable
companies that offer cheap telephony
bundled with pay-television services. BT
wants to dominate mohile phone operations

BSkyB for its part would gain access to
BT's customer base, helping it to break into
households which do not presently
subscribe to pay-TV. All of this would also
enable British Interactive Broadcasting
(joimly owned by BT, BSkyB, Matsushita
and the Midland Bank) to expand.

This is just the sort of issue which goes 10
the hear: of the Green Paper, Regulating
Communications, From a purely commercial
view these strategic alliances between giant
media and telecomm groups makes sense but
what about issues of diversity and choice?

BT also wants to bid for a licence to
operate the new generation of mobile
devices which will combine voice, TV and
multimedia services on handheld sets. Again
this would enable BSkyB and BT to reap
powerful commercial advantages.



This feature draws together a
number of disturbing reports on
coverage of environmental and
scientific issues in the media.

It’s clear that these issues need to
be debated and publicised much
more widely, and the CPBF is
planning an important conference

of these issues early in 1999.

How Mo

GRANVILLE WILLIAMS

REMEMBER those ads which Monsanto took
out earlier this year to promote an informed
debate on genetically modified organisms
(GMOs) and an image of the US-based bio-tech
giant as a fair-minded, philanthropic organisa-
tion? 'Food biotechnology is a matter of
opinion ... We believe you should hear all of
them,’ they proclaimed. The high-profile adver-
tising campaign appeared in conjunction with a
slew of PR activity designed, according to Alex
Woolfall, the account director at
Bell Pottinger Good Relations, 1o
‘move the debate away from the
polarised position on to a more
reasoned, science-based
argument.

Anne Foster, Monsanto's
public and government affairs
director, says ‘It's a gradual
process of allaying public fears and obtaining
more public acceptance. Gradually people will
gain confidence in a new science’ The propo-
nents of GMOs have created an umbrella
organisation, the Supply Chain Initiative for
Modified Agricultural Crops (SCIMAC) whose
members include the National Farmers’
Unien, the British Society of Plant Breeders
and prominent bio-tech companies Monsanto,

The entire run
of The Ecologist
was pulped by
its printers

Heavy mob
moves in

TiM GOPSILL

THEY'VE dealt with the Russians, they've dealt
with the IRA, and they think they've dealt
with the unions, so they need a new enemy.

The security apparatus of the British state
has decided that the direct action protesters of
the green and animal rights movement are the
new enemy. Police forces, formally separate,
have set up a national unit 1o co-ordinate
response to the protests, and journalists
covering the events are feeling the rough edge
of the wough new policing.

Photographers and videojournalists (V]s)
are frequently arrested when the heavy mob
go in, and though few are actually charged,
three, on the magazine Green Anarchist, have
been jailed. The approach of officers on the
ground is 1o hold the journalists for a few
hours and seize their film or tape, to prevent

santo is

Agrevo and Novartis.

This all sounds fine, until we look at the
practice of companies like Monsanto in dealing
with organisations and dissident voices. The
recent, and most puzzling, case was the decision
of the printers of The Ecologist, Penwells of
Saltash, Cornwall to pulp the entire 14,000
print-run of the September/October edition of
the magazine. The edition contains a powerful,
well-researched dossier on Monsanto’s history
and the products it promotes. The material
demonstrates a gap between its
caring image as a company which
wants to link scientific research
into GMQs to feed the starving
and provide cheap food, and the
reality which is to use its powers
and financial clout to ensure
global growth.

The Ecologist case is puzzling
because Monsanto say their hands are clean.
Daniel Verakis, UK spokesperson for Monsanto
said, ‘The fact that the edition has been pulped
is news 10 me. We had nothing to do with it.
Penwell's commercial director, Mike Ford, said
there was an article in the issue "that might have
been libellous’ but when asked how he found
out about the article he said, *I'm not saying’
He denied Monsanto had contacted them.

=
=
s
O
[n]
=
=
<
o
=

A

images getting out. And the general air of
intimidation is worrying photographers.

The Green Anarchist three, convicted for
conspiracy to incite o cause criminal damage,
were acquitted on appeal.

Their case was tied up with the extraordi-
nary vendetta pursued by Hampshire Police
against Robin Webb, the press officer of the
Animal Liberation From, who is currently on
trial for the third time on the same evidence,
after conspiracy charges against him have
twice been thrown out.

The NUJ says it has had about 15 cases over

the last two years. Of its members, only one
has been successfully prosecuted: photogra-
pher Nick Cabbing, who was arrested in the

assagin

When the magazine was finally printed,

WH Smith and John Menzies, Britain’s leading
newsagents, refused to stock it. So we have the
hint of the use of Pritain’s libel laws, the most
draconian, and expensive, 1o deploy, being used
to silence an important voice in the debate on
GMOs.

Zac Goldsmith, co-editor of The Ecologist,
believes that Monsanto contacted the printer
before they decided o pulp it. 'I'm quite sure
of it, but I have 1o 1ake the printer’s word for it.
If they weren't contacted by Monsanto, then
that is even more scary. This company, through
reputation alone, has managed o bring abourt,
as far as we are concerned, de facto censorship!

Monsanto's track record in the United
States demonstrates that it is commercially
attractive o ensure laws promote consumer
ignorance about GMOs. When the company
developed a growth hormone 1o increase milk
yields in cows (rBGH) the company threat-
ened 1o sue states that wished to label milk
products free of rBGH.

But one case shows how they can intimi-
date TV stations too. In the autumn of 1996,
award winning reporters Steve Wilson and Jane
Akye were hired by WTVT (part of News
International’s Fox TV network) in Tampa to
produce a series on Monsanto's controversial

“ offering 1o pay the two reporters

Roddy Mansfield, videojournalist
with the mdical Undercurrents
group, has been arrested six
times while covering eco-
protests, bat never charged. Eech
time his film has been seized,
and though returned later, it has
lost its topicality. His first arrest,
in July 1997 was during a
protest at the Rank group HQ in
Lendon, Now, with the backing
of the NUJ, he is suing the
Metropolitan police.

wrees at the Manchester Airport occupation in

1997; police had loudly 1old everyone in the
trees they were guilty of obstruction.

Cthers to come 10 court have been
acquitted, including some charged with
aggravated trespass under the Criminal Justice
Act, or under the Harassment Act. The union is
compiling a dossier to present to the police
and Home Office.

There is evidence of clear targeting of some
individuals who regularly cover such events,
particularly the V]s from the Oxford-based
Undercurrents group. One of them, Roddy
Mansfield, has been held no fewer that six
times. He has made a campaigning video,
Breaking the News, in which he presses the

its mess

milk hormone in Florida milk. After more than
a year's work, and three days before the series
was due to go on air on February 24, 1997,
Fox TV executives received the first of two
letters from lawyers representing Monsanto
saying the bio-tech company would suffer
‘enormous damages’ if the series went out.
Even though the series had been extensively
promoted, it was cancelled at the last moment.
Anaother letter from Monsanto warned of
‘dire consequences’ for Fox if the series went
out as it stood. According to
documents filed in Florida's
Circuit Court Fox lawyers then
tried to water down the series,

Fox was warned
of the ‘dire

point that on each occasion police refused to
accept his official press credentials — the
national card which is formally recognised by
the Association of Chief Police Officers.

This video has now been shown at the
European Parliament, where MEP Patricia
McKenna has tabled the following question:

“Is the Council (of ministers) aware that
the UK police are mistreating members of the
NU]J ... by not recognising their Press Cards,
arresting them for trespass or obstruction or
even under the Harassment Act (intended for
preventing stalking), assaulting them, holding
them until the passage of their deadlines,
preventing them from taking pictures, confis-
cating their photographs with court orders
and erasing their video material, as well as
restricting their public access during protests?

“Is the Council further aware that while
writien police guidelines do exist for relations
with the Press, journalists have not been
allowed to see them?

“Do such activities breach the Treaties,
including Amsterdam, in particular the Justice
and Home Affairs articles, for which the
Council is largely responsible ?

“With a view to being taken seriously
outside the EU on such matters, will the
Council instruct the Commission to ensure that
journalists can operate freely within the EU?"

g¢

letters, are on the world wide web at

hup:/ /www.foxbghsuit.com. The site also
contains details of the original script, and the
script as it was re-written by Fox attorneys so
that it was sanitised with all references to
cancer removed.

This is a case wlich raises important issues
of corporate coilusion = why didn’t Fox back
the investigative journalists instead of buckling
under the threats from Monsanto? Steve Wilson
has won four Emmy awards during 26 years as
a journalist and his wife, Jane
Akre a prestigious Associated
Press award for investigative
reporting in a 20 year career as a
reporter and news anchor, Also,

if they would leave the station and consequences’ if the courage of the two journalists
keep mum about what Fox had . in refusing to be part of the
done 1o their work. The reporters 1t went ahead collusion is commendable, but it

refused Fox's offer, and on April
2, 1998, filed their own lawsuit against WTVT,
The Wilson/Akre lawsuit charges that
WTVT violated its licence from the federal
Communications Commission (FCC) by
demanding that reporters include known false-
hoods in their programmes. The reporters also
charge that WTVT violated Florida's *whistle
blower’ Jaw. Many of the legal documents in
the lawsuit — including Monsanto's threatening

does raise the other disturbing
question = was this a one-off, or part of a
much more pervasive assault by powerful
corporations o news and current affairs
programmes which only came to light because
of the principled stand by the couple?
B You can support The Ecologist by
purchasing a copy of the issue (£4,00 inc
P&P) with the Monsanto Files by phoning
0171351 3578.

MEDIA AND ENVYIRONMENTY

REVOLVING DOORS 1

Labour aide joins gene lobbyist

THE revolving door through which key minis-
terial aides move into the private sector is
turning again. Cathy McGlynn spent six years
as a special adviser to Jack Cunningham. She
worked for him when he was shadow foreign
affairs secretary, shadow trade and industry
secretary, shadow national heritage secretary
and Agriculture Secretary.

Now McGlynn has signed a lucrative
contract to work for Bell Pottinger Good
Relations, the lobbying firm run by Sir Tim
Bell. She will join Dave Hill, the Labour Party's
former chief media spokesperson at the firm
which advises Monsanto, the American bio-
technology company pioneering and
promoting genetically modified food. The firm
also advises Rupert Murdoch's BSkyB in its
take-over attempt of Manchester United.

Jack Cunningham'’s former adviser tales up
her post just as he is appointed to head a
Cabinet committee monitoring the genetically
modified food industry, During the cash for
access scandal in the summer the Prime
Minister signalled that he was in favour of a
quarantine period preventing ministerial aides
moving 1o lobbying companies. Whilst
McGlynn hasn't worked for Cunningham for
three months since his move to the new, and
powerful, position as Cabinet 'enforcer” it
would be naive to think that this will prevent
her gaining easy access to him over issues
affecting her new role.

The case of the missing rats

THE controversial milk hormone, rBGH, was
never properly tested before the America body,
the FDA, allowed it on the market. A standard
cancer test of a new human drug requires two
years of testing with several hundred rats, but
rBGH was tested for only 90 days on 30 rats.
The study was then closed to examination by
anyone outside the FDA, and never subjected
to open scientific peer review.

The FDA's pro-rBGh activity centres on the
controversial role of Michael R. Taylor, the
FDA’s deputy commissioner for policy who
wrote the FDA's labelling guidelines. These
virtually prohibited dairy corporations from
making any real distinction between products
produced with and without rBGH. He was a
former lawyer for the Monsanto corporation
for seven years when he helped formulate
policy on labelling rBGH dairy producs.

CPBF ACTION POINTS, We are holding a public meeting,
Lobbyists ~ are they a threat to democracy! on Manday

T December, 7.30pm Friends Meeting House, Enston Road.
Speakers indude Greg Palast, the Observer journalist whe
exposed the cash for access stories in July.



CHRIS SMITH ANNOUNCES BBC
FUNDING REVIEW

WHEN the BBC Charter was renewed in
1996 a condition was that there should be a
review in 2001 of the licence fee as the
main source of funding for the organisa-
tion,

Culture Secretary Chris Smith announced
in October the terms of the review which
would be carried out in 1999,

Making the announcement at the Royal
Television Society Autumn Symposium he
outlined his vision for the BBC which
would maintain ‘its traditional ethos, princi-
ples, and purpose in the digital era’ and
‘capable of adapting, surviving and
prospering in the fragmented modern
market.

He identified five key principles:

@ the BBC should act as a benchmark for
quality, driving up standards across the
board

@ it should provide something for
everybody, making the good popular and
the popular good

@ it should inform, educate and entertain,
expanding people’s horizons with new and
innovative programming

@ it should operate efficiently and effec-
tively and provide value for money for
licence fee payers

@ it should stimulate, support and reflect
the diversity of cultural activity in the
United Kingdom, acting as a culwural voice
for the nation.

The review would ‘start from the
position that the licence fee is sustainable at
least until Charter review, he said, "But the
review will look at ways, within the existing
framework, of supplementing licence fee
revenue to ensure that the BBC continues to
enhance its public service broadcasting
remit.’

SPYTV

WE RECEIVED an interesting little booklet
on one aspect of digiial television we rarely
think about.

The booklet with the punny title, Spy TV,
is produced jointly by White Dot, the group
which organises TV Turnoff Week, and
Privacy International, a working group of
privacy experts who are concerned about
dangerous technology and unwarranted
surveillance.

The booklet provides disturbing details
of digital tv applications which are being
developed and will have the potential 1o
observe and react with the viewer, 10 test
behaviour and report back.

British Interactive Broadcasting {BIB) has
recently been renamed Open — a nice,
friendly nuanced rebranding ~ but the
interactive TV service jointly owned by
BSkyB, BT, Midland Bank and Matushita has

ambitious plans which are anything but
open.

Digital technology has the ability to
record the things you and your family do
whilst you use the service.

“You can build a huge database about
your subscribers, says Nick Bryant, of BIB.
*You're talking a couple of Cray supercom-
puters just to deal with the amount of
information that comes back,

Digital tv will be a huge extension of
centralised power into your home, the
pamphlet argues, because the profile that is
built up of the hours people spend using
digital tv can then be sold on to advertisers
for big money.

Spy tv also demalishes the notion that
the fast pace of technological change means
television is becoming a democratic free-
for-all, beyond anyone's control. *Television
is not the Internet.

A handful of huge corporations own the
entire industry, and they will only rake from
the Internet the ideas they can use to keep
people inside, watching’

The pamphlet’s purpose is to raise
awareness of the intrusive powers of digital
television, and the need to protect viewer
privacy.

Seems like a good initiative, and worth
supporting. You can contact the two organi-
sations at:

B White Dot, PO Box 2116, Hove, East
Sussex BN3 3LR

B www.whitedot.org or email:

infoli@ whitedot.org

B Privacy International ¢/o The Computer
Security Research Centre, London Scheol
Economics, London WC2A 2AE

B www.privacyorg/pi

TUVALU SELLS ITS

INTERNET.TV ADDRESSES
POLYNESIAN microstate Tuvalu has signed
Internet deal with Toronto computer
marketing company Information.ca
Corporation involving World Wide Web
addresses using nation’s unique two letter
suffix: .tv.

Tuvalu's government believes the suffix
will be worth millions of dollars to televi-
sion companies and says deal will bring
country annual revenue of $60m-100m.
Tuvalu (formerly the Ellice Islands), Pacific
nation of nine atolls covering 27 square
kilometres, has 9,000 inhabitanis with
subsistence lifestyle; $60m would represent
$6,666 a year for each islander, $100m
would represent §11,000.”

The march of monoculture

Barry White highlights the
potential impact of an important
trade agreement on media policy

THE national press hardly mentions it. It
rarely pops up onTV. It's not the subject of
heated discussions in the Plough and Firkin.
Why is it that apart from a few well-crafied
articles by George Monbiot in The
Guardian, we've hardly heard of the
Multilateral Agreement on Investment? Is i,
as one contributor at the CPRF's fringe
meeting at the Labour Party Conference
said, that as there was little public interest,
the subject therefore received little media
attention? And if the discussion has been
muted on the general principles of the
proposed agreement, it's been almost non-
existent on how it would affect media
policy.

Negouations on the Multilateral
Agreemnent on Investment (MAI) were
started three years ago by the OECD. When
the details began to leak out (the negoria-
tions have been carried out in secret)
opposition started to develop. The
agreement should have been signed in April,
but as apposition mounted, it looked less
secure. Now there is no date for finalising
negotiations and they could stall. However,
powerful forces are behind the proposal
and, unless a substantial campaign at the
grassroots develops, they could get away
with it.

The main players are economic institu-
tions and big business representing the
richest 29 countries in the world. Countries
in the developing world were, of course,
absent from the negotiations, The MAI aims
to provide standard rules far international
investment. But as London East MEP Carole
Tongue points out in her pamphlet, Culture
or Monoculture, it goes much further,
specifying thar all investors should be
treated the same, regardless of their national
origin, the type of industry they are
investing in, or the aims of that investment.
So when it comes to the audio-visual sector,
culture is treated like cars, carrots and coflee
machines = as just another commodity. And
whilst there is the usual rhetoric about free
and Aexible markets, the clear advantages
the United States has in the audio-visual
seclor is not mentioned,

Carole goes on to explain that the
‘national treatment’ and ‘most favoured

nation’ principles of the MAI state that
foreign investors must be treated the same
as national investors. Governments will not
be able to impose different invesunent
conditions on investors dependent on their
country of origin. The effects would be
devastating if applied to the audio-visual
sector, France, for example, would no
longer be able to implement its very
successful policies 1o promote French film,
unless it opened its funds o anyone who
asked. Similarly in the UK, major
Hollywood studios would be eligible for the
National Lottery film fund. At European
level, systems of aid for the audio-visual
industry would also be disallowed unless
they oo were opened up to all-comers. So
instead of helping support Europran media,
helping it compete with the US and
therefore enhance cultural diversity, we
would drift towards monoculure.

The baulelines are now being drawn
with the European Institutions mounting a
staunch defence of European audio-visual
policy against the MAT threat. The
Commission has argues for an exception for
the audic-visual sector, and for the
exclusion of intellectual property from the
agreement (reservations about the proposed
EU directive on this were raised by Gary
Herman in Free Press 106). The
Commission is also supported by the
European Parliament and is the first
Parliament within the OECD to prepare a
critical report on the proposed agreement

The Culture Committee of the Parliament
states its position unequivocally: “Nothing
should endanger the freedom of the
European Union to promote and support
cultural and linguistic diversity.”

Whatever the outcome of the MAI
negotiations and whether they survive the
present onslaught of criticism, there is no
doubt that the argument it promotes will
continue, As Carole Tongue points out, the
implications for European culture are clear:
"No European politician should be prepared
to accept world trade rules in any sector of
the market that so favour one commercial
model over others.....Culture is different. In
the EU we have recognised that it is not
always capable of surviving the harshest
excesses of the market. In addition 1o this,
we have to ask if any culture can survive if
its dominant investor imposes demands that
are not compatible with that culture.”

Culture or Monoculture? The European
audio-visual challenge by Carole Tongue
Parliamentary Group of the Party of
European Socialists is published by the
Office of Carole Tongue, Suite 2 14 Coventry
House, Coventry Street, Iiford Essex IG1
4QR, UK. Tel: 0181 554 3236.

You can visit Carole’s website at
lutp:/ /www.poptel.org.uk/carole-tongue/

To support the network of anti-MAI
campaigners contact Chris Keene, 90
Parkway, Canvey Island, Essex 558 0AF, Tel:
01268 682820. Email
chris keenejfgwhich.net

Tory telly

Television Under the Tories: Broadcasting Policy

1979-1997

Peter Goodwin

BFI £13.99
GRADUALLY we're beginning to get a
clearer sense of the transformations which
have reshaped broadcasting in the United
Kingdom under successive Conservative
governments,

For those of us who lived through the
broad sweep of some of these radical policy
changes, a sense of scale about their impact
is important. A number of books have
helped us to understand aspects of this
process = Tom O'Malley's Closedown, Steven
Barrnett and Andrew Curry's The Battle for
the BBC, and more recently the fifth volume
of the History of Independent Television,
which covers the peried up to the allocation
of the new ITV franchises after the 1990
Broadcasting Act.

Peter Goodwin's book is an important
addition to the research on the eighteen
years of Conservative broadcasting policy.
He returns to the original policy documents
and debates, and his rigorous analysis and
questioning elicit fresh insights from what
seemed to be settled areas and debates. 1
particularly enjoyed the introductory
chapters and the discussions around the
establishment of Channel 4, and William
Whitelaw's role in it as an ‘unreconstructed
supporter of the duopoly’.

That early era was, in a sense, the calm
before the storm. Two chapters deal with the
emerging new technologies of cable and
satellite, and the major changes following
the 1986 Peacock Report and the ‘great
reform’, as he calls it, leading 10 the 1990
Broadcasting Act.

There isn't space to highlight and
comment all of the positive aspects of the
book - there are many = but the final
chapter, The Balance Sheet is where people
might want 1o debate more fully Peter
Goodwin's relatively optimistic conclusions
on the survival and adaptability of broad-
casting structures and regulatory powers, in
spite of Conservative enthusiasm for market
liberalism and the market ethos.

Overall though this is a book packed
with information and analysis into a key
period in broadcasting,

It will also undoubtedly help us 1o gain a
sense of perspective, and see whether there
are continuities between the ideas and
assumptions of Conservative broadcasting
policy, and those laid down under the
Labour government as broadcasting policy
takes shape.



PUBLIC INQUIRIES DEMANDED
Members received with the last Free Press
mail-out the briefing sheet on the areas of
work the CPBF wants 1o move forward on
over the next 18 months. For information
we publish the News Release and the Open
Letter which we recently sent out, which
we hope members can build support for,

Culture Secretary, Chris Smith, announced at
the Royal Television Society (14 October)
that a review of the future of the BBC
licence fee will be carried out in 1999.This
initiative, and the joint DTI/Media and
Culture Green Paper, Regulating
Communications, both address important
issues about the future of the broadcast
media in this country.

These are only two aspects of what are a
number of interconnected issues on media
policy which need to be addressed on the
role and function of the media in the 2 Ist
century. Issues of media ownership and
promoting media diversity also need 10 be
considered, for example. The CPBF is
concerned that media policy may be devel-
oping in a piccemeal fashion.

That's why we believe that there is an
opportunity for the Culture Secretary 10
launch two much more wide-ranging
reviews into the future of public service
broadcasting and the regulation of the
media, including the press.

The increasing importance and perva-
siveness of the media in our society surely
requires that a broader consideration of
these issues is needed, and public inquiries
would encourage wider public involvement
and debate.

Free Press is

Open letter to the Secretary of
State,Media, Culture & Sport

We are writing in support of the CPBEF's
view that you should initiate two indepen-
dent, year-long enquiries into the future of
broadcasting and the regulation of the
media, including the press.

Major changes have occurred in the
media industries since 1979.These changes
have occurred with only the minimal
amount of public debate and independent
scrutiny. We consider that mass communica-
tion policy should be formed in the context
of a sustained, periodic process of public
inquiry and consultation. This enables a
wide cross-section of the community to put
forward their views and to have them
considered as part of the policy making
process.

Whilst recognising the complexity of the
issues and the fact that government does
engage in information gathering exercises
and invite views, we consider that a high-
profile, independent inquiry would open up
these important issues to a much fuller
scrutiny and debate than has hitherto been
the case.

Yours sincerely

John McDonnell MP

Alan Plater Author

Prof. Jumes Curran Goldsmiths College

Tony Lennon President BECTU

Prof, Nicholas Garnham University of Westminster

eciitea by Granv_ille Williams for the Naté;ngl Council

Johr Pilger Journalist
John Foster General Secretary NU]
Rodney Bickerstaffe General Secretary UNISON
We would ask all CPBF members to do
all they can to win support for this initiative
by sending letters to MPs, resolutions to
union conferences, and promoting debate
in political parties with a view to confer-
ence resolutions. We'd also be grateful for
any feedback from you where you have
been successful. If you need any further
information to help you we'll be happy 10
provide it from the National Office.

AFFILIATION FEE CHANGES

At the CPBF Annual General Meeting we
agreed to revise the fees for membership of
the CPBF with effect from January | 1999.
The last time we changed the rates was five
years ago and since then our rent, printing
and postage bills have all gone up

remorselessly.
The new rates are:
Individual £15
Unwaged £6 (No change)
Institutions

No change in fees, but copies of Free Press
reduced from10 to 5 per ssue

Organisations

Fewer than 500 members £25
500-1000 members £30
1,000-10,000 £50
10,000-50,000 £115
50,000-100,000 £225
Over 100,000 £450

The cover price of Free Press will go up £1.00
at the same time as the fee changes

|

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION
a} Individual membership £12 ) Lessthan 500 members £20
b} Unwaged £6  g) 500 to 1,000 £25
) Household (2 copies Free Press)  £20  h) 1,000 to 10,000 £45
d) Supporting membership £25  j) 10,000 to 50,000 £105

(includes free CPBF publications)

) L jy 50,000 to 100,000 £200

e) Institutions (eg libraries: £25

includes 10 copies of Free Press) k) Over 100,000 £400
I/We want 1o join the CPBF and enclose a cheque/POfor £.............. vevss. . FP107
R aRAa AR08 M BaaHaaBaa 00000 8000BB00060060680000000000000000066660005606600
AdDress .. oeiii i e e 80050000000000006G090060A0
Postcode ......... 0GB0008 B6008060 [Hbanso0ona0an0n: 850003 0BGO0000660G
Organisation (if applicable) ........ 0000065080000308 60654 56000a000000000906590000
Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



