’)”im-v 1999

No. ."l.;‘ January-)

REC KI.ESS

REPORTING

NATIONAL newspapers like the Daily Mail
and The Sun, and the influential London
Evening Standard have run prominent
stories attacking refugees. Daily Mail
coverage of asylum seeker stories has, for
example, resulted in seven complaints to the
Press Complaints Commission in the past
three months. And The Sun had a front-
page story headlined ‘Inn-Sane’
Lo accompany a piece
condemning a decision to

coverage is inciting racial hatred and it is an
issue people feel very strongly about. Many
are not prepared to stick their necks out and
deal with the issue. The exceptions are
probably the Daily Mail and The Sun!
Such media coverage has also generated
concern from human rights organisations.
Anne Thomas of the Refugee Council
says, "The type of skewed
[ coverage we have seen provokes
¥ ﬂg a letters, particularly in the

allow 21 Romanian women regional press, saying they are
and children to spend a night n"vu:llllih rnm"s over here to take our jobs and
in a Gravesend hotel after still B we should kick them out.’ Press
they were discovered among a : she be s coverage has also spurred the
group of 103 people packed on me Sll'lels Commission for Racial Equality

into a goods container.

The hotel was inundated
with complaints from guests
and the public after The Sun

1o distribute to every newspaper,
from national 1o free, a guide on
how to report on travellers,
gypsies and East Eurcpean

story — potent evidence of A Brighton Argus feature asylum seekers. The A4 ‘good
the power of the press to fuel that drew aceusations of practice’ leaflet was compiled
the flames of hatred. rucist reporting by the CRE in response to

But if this was the
disturbing national situation with some
sections of the press, it was even worse with
local newspapers on the south east coast of
England. Take this leader column from the
Dover Express, October 1, 1998, which lefi
its readers in no doubt abour the paper's
views on refugees: “We want to wash dross
down the drain. We are left with the
backdraft of a nation’s human sewage and
no ¢ash to wash it down the drain.” Another
recent editorial continued in the same vein:
‘Tllegal immigrants, asylum seekers,
bootleggers and scum of the carth drug
smugglers have targeted our beloved
coastline’.

Such sentiments are regularly expressed
in the Dover Express and its sister paper, the
Folkestone Herald, and have even led Kent
police to voice their concerns to the editor
of the two titles, Nick Hudson, that such
coverage incites racial hatred. Hudson
defends the press coverage of refugees
seeking asylum: 'T do not believe press

complaints from the public
about how these groups are treated, particu-
larly in local newspapers.

The PCC in its role of press regulator has
been less than effective in dealing with race
reporting complaints. Without a clear lead
from such a bady, journalists need to be
aware of the NU]J guidelines on reporting
race and to recognise the damage which
skewed, sensational, or alarmist reporting
can do to race relations. But there also needs
to be a much broader debate and campaign
to build awareness of the consequences of
sensational race reporting, and to put
effective remedies in place for those who
are affected by it. The CPBF will play its part
to achieve this,

EDITORIAL
Is bigger
better?

THE Economist (IL12.98) presented a gloomy picture of
Britain’s media future and snggested some dramatic
solutions. it argued that increasingly the entertainment
business is run by global giants like Time-Warner, Disney
and Yiacom, whilst Britain’s media groups are puny by
comparison, The result is that whilst imports of TV
programmes have risen rapldly, British TV exports have
stagnated because the piant global groups make the
programmes people want to watch and the UK groups
don't.

The reason for this state of affairs, the magazine
argues, Is that ‘Britain Is still stuck with a regulatory
structure deslgned for a bygone age’ which imposes its
ideas of ‘quality’ on programme makers and leads to the
production of ron-commercial television. This advice is
dearty aimed at the two government departments - the
DT1 and Media - which now have to make sense of the
responses they received from the consultation on the
Green Paper, Regulating Communications.

The solution advanced is that the government needs
1o make room for British media companies to grow: ‘ITV
should be unbound and the BBC should be forced to
shrink,’

These arguments are familiar; they were exactly the
same ones which were used to justify changes in cross-
media ownership in the 1996 Broadcasting Act. In
reality the [TV companies have become higger ~ Unfted
Hews and Nedia, Cariton and Granada have taken over
other franchises - and begun to operate more
commencially. So why haven't they been able to export
mere if it's alk just a question of size?

Maybe the answer Is far more simple. UK television
has been through the twin shocks of the Birtist
revolution at the BBC and the dismantiing of the iTV
structures after the 1990 Broadcsting Adt. Programme
making and creativity have been downgraded in the
chase for ratings, cheap TV and the hottom line, Or, as
one letter peinted out in response to The Economist
plece, ‘accountants and creatively brain-dead marketing
mett now rin both TV and the BBC. Changing the rules
on medfa ownership and shrinking the BBC will only
exacerbate the problem,



MEDIA IN SCOTLAND

LABOUR AND SPIN

Mandelson:

Another country

THE election to decide who will take their
seats in the Scottish Parliament is now only
months away. This milesione in the relations
between Scotland and the rest of the United
Kingdom has also precipitated a number of
other crucial policy debates

One of these is to do with the way the
media reports Scotland now, and how that
will change after May 1999. A timely
conference, Broadcasting in Scotland: a
changing agenda, organised by the Voice of
the Listener and Viewer last Novemnber gave
a striking insight into the depth of feeling
this topic is generating north of the border.

The conference 1ok place just over a
week after the Independent Television
Commission had decided, in spite of the
strong current of political and public
opinion, to move News at Ten from its
prime-ume slot, But in Scotland, as Sarah
Thane, director of programmes at the ITC
pointed out to the House of Commeons
Medjia Select Committee hearing on the
News at Ten decision, in Scotland the
burning issue was the Scottish Six. MPs on
the Select Committee seemed unaware of
what she meant.

And this vividly underlined the point
made at the conference by media academic,
Philip Schlesinger, that there was a ‘commu-
nications gap” with devolution reporting
much sparser south of the border and as a
result people had 'no idea of what's going on
in Scotland’. This state of affairs will change,
however, as the media debate intensifies,
spilling over into the English media, and also

connecting with simtlar debates about broad-

casting in Wales and Northern Ireland. At
present, though, broadcasting s one of the
reserved powers which stays firmly in the
hands of the government and there is
political opposition at the highest level 10
devolve this 1o the Scottish Parliament.

There are three main areas of concern
which are emerging.
@ The first is to do with the BBC, and its
strongly centralised London-based news
reporting which has been a tong-standing
source of resentment. For example, Scots
complain that the nightly Six o’clock News
is full of distortion because there is no
attempt to distinguish English from Scottish
political news. Education in Scotland is not
the responsibility of David Blunkett, and the
Arts Council’s remit does not extend to
Scotland, for example. And on the evening
of the North-East Scotland Euro by-election
result last November the Nine o'clock News
had the item low down the running order,

and managed to report the fact that Labour
was beaten into third place behind the
Tories, without mentioning that the SNP
won decisively.

When the BBC Board of Governors
issued a statement after its 19 November
meeting that it was ‘minded to support’ a
London-based six o'clock bulletin rather
than an opted-out Scottish version, it was
denounced in Scottish papers as London-
based arrogance, and a cartoon in Scotland
on Sunday showed director-general Sir John
Birt as a puppeteer pulling the strings of
BRC Scottand controller John McCormick
and the presenter Sally Magnusson,

Professor Lindsay Anderson resigned
from the BBC's broadcasting council in
Scotland in protest, and journalists at BBC

BBC Scotland controlier john McCormid:
Puppet on a string?

Scotland put forward their case in a letter
which argued for a ‘Scoutish Six’ which
would have European, UK and Scottish news
stories drawn from the BBC's network of
correspondents "but the running order and
the style would reflect the priorities of its
audience’. They pointed out that the radio
precedent was well established - Good
Morning Scotland, broadcast at the same
time as Today, used material from the lauer
when appropriate.

@ The second area is to do with the role of
the dominant Scottish Media Group, owners
of The Herald, and the Grampian and
Scottish ITV franchises, The ITV franchises
are required, under the terms of the 1990
Broadcasting Act, Lo carry national and
international news from ITN and any
variation of this would require primary
legislation at Westminster, the ITC Scottish
representative believes. Scout Ferguson,
Controller, Scottish Television, when asked

whether SMG might launch their own
operation now that the BBC has not, said "It
is the viewers who matter most... We'll find
out what they want so that when we do
make a decision on this matter it will be an
informed decision based on giving the
customers what they want, not what
political or media hype suggest.

However one change will be put into
effect once ITN move to a 6.30pm bulletin
= Scotland Today will move to 6.00pm, to
be followed by the ITN news at 6.30. But in
post-develution Scotland will ITN be able 10
adequately reflect a changing political
reality which satisfies Scottish viewers? And
il ITN does put more political staff in
Scotland, it will still have to be concerned
about viewer reaction to Scottish Parliament
debates elsewhere in the UK.

@ The third point, and one which is basic
to the concerns of the CPBF, is that the
media should reflect the paolitical realities,
and the range and diversity of interests
amongst different audiences. Clearly at one
level, in terms of broadcasting regulation
there is mismatch between the political
structures of Scotland post-devolution, and
those of the London-based BBC Board of
Governors and the Independent Television
Commission. Regulatory changes are surely
needed to reflect political ones.

But also the pressures on broadcasters to
report and explain changing pelitical
processes will not just be restricted to
Scotland. News and current affairs reporting
will also have to adjust in different parts of
the UK and acquire a new vocabulary and
awarcnpess to explain and understand the
political changes underway in Scotland,
When the BBC governors decided against
the Scottish Six, they did approve BBC News
plans to improve regional coverage and
extra investiment, They included a BBC-wide
training programme 10 ensure all stafl know
what makes Scotland, Wales and Northern
Ireland 'different’. The important test will be
1o sce how successful the broadeasters are in
conveying that difference to listeners and
viewers.

One thing is certain however, There are
too many pressures building to see the BBC
decision on a Scottish Six as fixed and final.

CPBF ACTION POINTS

A DECEMBER CPBF meeting in Edinburgh
stressed the importance of establishing a
CPBF group in Scotland. Initiatives agreed
included organising a fringe meeting a1 the
Scottish TUC this year.

Greg) Palast at the CPBF meeting

Palast points to
the open door

WHEN the Observer 'named and shamed’
the New Labour Jobbyists trading ‘cash for
access’ Lo ministers it did not expect the
party's spin-doctors to respond by trying to
frame the journalist who broke the story.
But it happened to Greg Palast last
September and now he’s blasting back.

His target is more than unscrupulous
lobbyists = now mast of the media are in
his sights. ‘The real story was of the corrup-
tion of the decision making process, but the
media obscured it by going for a person-
ality: Derek Draper, he said.

Speaking at a CPBF public meeting -
Lobbyists: Are They A Threat to Democracy?
— Palast pointed out that Draper ‘bailed out
the Labour Parry by putting on bells and
caps and playing the court jester. And with
his big mouth he ate up the story’

"What was covered up,’ explained Palast,
‘was this incredible and corrosive relation-
ship between business and government
while the Labour Party was our hunting
business and saying our back doors are open
10 you to cut deals” All you had o do was
‘hire the cronies and friends of insiders!

The deal with Murdoch was simple says
Palast, ‘Basically if you can keep the tabloids
cool and we can get some benign coverage
you don't have to worry about nasty provi-
stons in the competition bill and the unions
bill will be o your liking Lobbyists waltzed
Tesco's through Prescott's back door, the
Transport White Paper was delayed, and
proposals for a supermarket car park tax
vanished from the final version. Prescott's
own lask force finds out in the press,

There is a role for legitimate lobbying. The
problem is the back door and that Labour is
opening it. It is the big boys who are let in
while humbler campaigners are locked out,
That is corrupt and corrosive of democracy.
Report by Mick Gasling (Chair NUJ Press and PR
Brumch)

PCC - Page 7

His masters’ voice

Joun BooTH

AS THE froth slowly subsides on the Peter
Mandelson affair, it's a good time to stand
back and reflect on the wider influence of
the man largely credited with the creation
of New Labour.

Riddles about who leaked details of the
Geoffrey Robinson loan to Mandy biographer
Paul Routledge, and then who leaked the
author’s text to the papers may be diverting,
but bigger issues lie beneath the surface
agitation of the Wesuninster lobby — ones
about journalism and democracy that are at
the heart of the concerns of the Campaign
for Press and Broadcasting Freedom.

As the journalist headhunted to be
deputy to the newly-appointed Labour
director of campaigns and communications
in 1985 and then sacked by him the
following year, I've followed Mandelson’s
fortunes with some interest. Throughout
I've been impressed by his hard work,
determination and single-mindedness,
abilities which will doubtless take him far
in whatever field he now chooses following
his removal from the Cabinet,

But alongside that recognition of his
conscientiousness [ have also remembered the
phrase he used when he was trying 1o sack
me back in the summer of 1986: “If we have
to terminate your contract | will make any
fabrication of the truth and stick by it faith-
fully”, Biographer Paul Routledge reminds us
that these inventive powers achieved a more
public echo a decade later when Mandelson
said, in response to Conservative criticism, “if
he was accused of ‘trying to create the truth’
he would plead guilty”,

The fact that it 1ook his vaulting desire to
own a champagne home on brown ale
money to bring Mandelson’s capacity for
truth creation 1o a wider audience tells us a
lot about the reporting of public life in this
country. For while the smearing of political
opponents — mostly Labour ones — had been
his stock in trade for years, until the events of
Christmas 1998 and the publication of
Routledge’s unauthorised hiography, it was an
acuvity largely unknown 1o the British public.

In Goodbye to All That, Bryan Gould's
valedictory volume, the former Labour MP
tells us of how his suspicions of Mandelson,
then a party employee, were confirmed
when a Financial Times reporter quictly
inquired why Peter Mandelson was “out to
get” him. Gould concluded that
Mandelson’s “playing of favourites ...

probably did more to undermine Shadow
Cabinet unity and to distract major players
from the job in hand than any other factor™.

But in ali the publicity that followed the
publication of Gould's book and the many
oblique references to the "Prince of
Darkness” by his many victims, few journal-
ists ever spelled out the mechanics of what
was going on. Routledge was one who did,
as was David Hencke of The Guardian, one
of the Lobby who consistently got up
Mandelson's nose and who was had a
deserved key role in the final loan story.
Veteran BBC reporter Nicholas Jones also
deserves great credit, not just for his year-in-
year-out professionalism but for his writing
on the spin-doctoring trade which made
known to those who read political books
more of what Mandelson’s work was about.

But for the most part, the Lobby
remained tame and compliant for years in
helping change not only the policies but the
very nature of the Labour party.

From being an organisation which had its
own weekly newspaper and active member-
ship participation in policy-making — policies
that challenged the power of the City, the
influence of the United States, the secrecy of
the state, the concentration of media
ownership and the growing divide between
rich and poor = Labour became a heavy-
handed top-down, pre-Keynesian chorus for a
highly orthodox and conservative leadership.

Along the way some important improve-
ments were made in the way the party
presented itself — changes I and other sacked
press people such as John Underwood and
Joy Johnson were sadly not allowed to
participate in = but at a very heavy price, one
that included a loss of direction and, increas-
ingly, the commitment of members.

Not alt of this should be blamed on
Mandelson, of course. For apart from the
brief spell when John Smith kept him out of
things, none of what he and his acolytes in
the party and journalism did could have
happened without the support and approval
of Neil Kinnock and Tony Blair.

But without Mandelson, our public life
would not have plunged to such cynical
depths. In his absence, a happier prospect of
more radical politics and more honest
journalism might begin to slip into view.
John Booth, a journalist who has worked for The
Observer, The Guardian and The Washington Post, was o
former head of external relations for the National Union
of Teachers. He was Labour’s chiel press officer in 1986,



Julian Petley on pressures on broadcasters
in1998

SLAPPS stands for Strategic Lawsuits against
Public Participation. The term was coined by
two American academics who noticed that
corporate interests were increasingly threat-
ening environmental campaigners with
lawsuits for defamation, conspiracy, invasion
of privacy, interference with business, and so
on. These cases never came to court, nor
were they intended to. SLAPPs are a form of
strategic legal intimidation or gamesman-
ship, designed to frighten and harass critics
and to discourage potential ones from
voicing their views in the first place.

Those covering environmental protests
are increasingly feeling the heavy hand of
the law. So serious is the situation that MEP
Patricia McKenna has tabled a question at
the European Parliament in which she
accuses the police of mistreating members
of the NUJ 'by not recognising their Press
cards, arresting them for trespass or
obstruction or even under the Harassment
Act (intended for preventing stalking),
assaulting them, holding them until the
passage of their deadlines, preventing them
from taking pictures, confiscating their
photographs with court orders, and erasing
their video material, as well as restricting
their public access during protests.

This year a charge of obstruction against
a student cameraman covering the
Manchester Airport protest for Channel §'s
What's the Story? came to light in January
when it was dropped after the CPS offered
no evidence. But in August Ben Edwards of
Eye Contact, a Bristol video news agency,
was arrested while filming a demonstration
at a genetically modified maize site in
Devon. While he was under arrest his house
was searched by Bristol police, who
removed computer discs, documents and
tapes. He was released on bail without
charge, but his equipment remained confis-
cated in what can only be construed as a
crude attempt to put him out of business.
Roddy Mansfield, a video journalist with the
Undercurrents group, has been arrested six
times and, with the aid of the NU]J, is now
suing the Metropolitan Police. No wonder
we see 50 little coverage of environmental
protests on television!

A classic SLAPPs story emerged in June,
when Franny Armstrong revealed that both
Channel 4 and the BBC were unwilling 1o
show her remarkable McLibel: Two Worlds
Collide for fear of - yes, you guessed — libel

(see FP 106 for full story).

In March an actual libel case came, albeit
briefly, to court, with Marks and Spencer
versus Granada over the 1996 World in
Action programme St Michael: Has the Halo
Slipped? which revealed that one of their
Moroccan suppliers exploited child labour
and labelled garments *Made in England’,
Marks and Spencers insisted that the
programme implied that it knew of these
abuses; Granada denied this and argued that
the programme demonstrated merely that
the company had failed to monitor its
supplies properly. On the first day of hat was
expected to be a long and complex trial, Mr
Justice Popplewell simply asked the jury
whey they thought ‘Mr Average Viewer’
would have taken the programme to mean
what Marks claimed it meant. After a short

Just how sensitive big business
has become to scrutiny was
revealed when ten of the
country’s biggest companies
met to discuss a campaign
against the BBC’s Watchdog

deliberation the jury supported Marks’
interpretation, and Granada, not permitted
1o present any evidence at all in its defence,
was forced 1o concede and to pay £700,000
in costs and damages. This ‘sudden death’
procedure may cut legal costs by avoiding
lengthy libel trials, but such a crudely
‘commonness’ approach is hardly best
suited to seuting highly complex mauers of
fact and interpretation.

Britain's libel laws which, unlike those of
many other countries, place the onus on the
defendant to prove truth or show fair
comment, thus putting the defendant at a
considerable disadvantage vis a vis the
plaintifl, already exert what has been called
a considerable ‘chilling effect” on investiga-
tive journalism, and this judgement
threatens to lower the temperature (o
freezing point,

Corporate players in this game also
exploit the various broadcasting complaints
systems. In February, the BBC Programme
Complaints Bulletin revealed that a number
of complaints from Sir Richard Evens, Chief
Executive of British Aerospace, about a June
1997 Newsnight report on the Eurofighter,

SLAPPs and chills

had been upheld. It's worth noting that, in
Decemnber 1997, British Aerospace refused
to cooperate with, and then threatened 10
sue, a Panorama on the same subject.

Just how sensitive big business has
become 1o journalistic scrutiny was revealed
in August when the chairmen of ten of the
country’s biggest companies, including
apparently Ford, the AA, Airtours, BT, DSG
Retail {owners of Dixons and PC World),
Hotpoint and Procter and Gamble, met to
discuss a plan of campaign against the BBC's
Watchdog. (One says ‘apparemtly’ since the
Watchdog Ten are peculiarly coy about their
composition and activities.} Since developing
its journalistic teeth the programme has not
shirked from taking on the big High Street
names, including the above, and the response
has been a barrage of complaints, 12 of
which have been upheld by the Programme
Complaints Unit over the past four years.

It's also warth noting that this year the
Broadcasting Standards Commission has
entertained (and upheld or partly upheld)
complaints about watchdog from Ford,
Dixons and Airtours.

Nobody, of course, can or should defend
stories that don't stand up. However,
whether or not the above examples consti-
tute proper use of the complaints system,
especially if complaints are accompanied by
threats of legal action, is certainly open 1o
question. Furthermore, in this country, ever
since the crucial 1993 action between
Derbyshire County Council and Times
Newspapers, it has been the case that a
public authority cannot bring a libel action,
because that would inhibit freedom of
political speech

However, as the power of public authori-
ties, including governments, daily drains
away and those of big business increase in
direct proportion, there is an argument that
what constitutes ‘political speech’ needs 10
be widened. After all, it could convincingly
be argued that the major political forces in
the world today are no longer national
governments but transnational corporations.
In such a situation, and especially given
companies’ increasing willingness to resort
1o SLAPPs and other chilling tactics, is it not
time that their legal arsenal was depleted,
and would not taking away their much-
abused ability to exploit our oppressive and
archaic libel laws be an excellent place to
start? They do, after all, have just a few other
means to defend themselves.

This is an edited version of an article appearing in the
January / February issue of Index on Censorship

NEWSPAPER REPORTING OF SOCIAL WORK

Positive | Meutral | Negative |

Reports Asa% Reports  Asa% Reports Asa%

Newspaper incem | oftotal | incem | oftotal | incem | oftotal |
Daily Mail 34 22 406 | 266 | 1086 | 712
Sunday Mirror 19 | 328 3 | 535 | | E1a7
Daily Telegraph | 34 = 97 sa_| 165 259 | 73.8
Guardian 97 | 144 354 | 527 21 | 329
Independent 44 14.5 07N 35,300 152 | 502
Mali on Sunday [ I EY: 238 | 952
Mirror 12 0 [ 511 75 | 321 | 1471 | 628
Observer 10 | 68 50 | 338 88 | 59.5
Sun 7 | 45 32 20.5 17 75

Ha

Bos FRANKLIN

SOCIAL work gets a bad press. Sensational
and hostile reporting has become a fact of
social workers' professional life since
coverage of the death of Maria Colwell in
1973, A recent study, Hard Pressed, analyses
reporting of social work in nine national
newspapers {the Daily Mail, the Daily
Telegraph, the Guardian, the Independent,
the Mail on Sunday, the Mirror, the
Observer, the Sun and the Sunday Mirror)
between 1 July 1997 and 30 June 1998 and
confirms the trend for reporting of social
work to be overwhelmingly critical.

This negative coverage of social work is
evident in all newspapers (tabloid or broad-
sheet}, zlthough the Mail on Sunday, the
Sun, the Daily Telegraph and the Daily Mail
are the most critical with three quarters of
each newspaper’s reports being ‘adverse’.
The Mail on Sunday, however, presents a
very striking profile with 95% of it
reporting of social work rated as ‘adverse’,
only 3.6% 'factual’ or neutral and a mere
1.2% rated as ‘positive’. By contrast, only
33% of reports in the Guardian and 14% in
the Sunday Mirror are ‘adverse’ (See table).

Journalists routinely use the same pejora-
tive words and phrases to fix a now well
known litany of sins in readers’ minds. Here
are the ten most frequently used phrases
(from a list of 45) 1o describe social
workers in press coverage. They account for
70% of all descriptions of social workers in
newspaper reports: ‘abusing trust’ {16.8%);
‘negative’ (9.6%); 'incompetent’ (7.2%);
"negligent’ (6.3%); ‘failed’ (6.2%), ‘ineffec-
tive' (5.5%); 'dismissed’ (5.2%);
*suspended’ (4.3%}); ‘misguided’ {3.9%);
wasteful’ (3.8%:). Only five descriptions
among the 30 most frequently used words
were positive and these were placed well
down the rankings: “socially useful” (16%);

essed

“caring” (2 1"); "effective” (23); “effective
use of funding” (24") and “helpful” (27)

Social workers are variously described as
‘bunglers’ (Sun 15 10 97) who ‘fail to
intervene’ (Observer 10 8 97). They lack
‘common sense values’ (Guardian
23 12 97), but social workers also ‘take
your kids away’ (Sun 19 1 98) and ‘sexuaily
abuse youngsters in their care’

(Mail 5 2 97). They ‘suffer from the perni-
cious doctrine of palitical correctness’
(Telegraph 27 3 98). On occasion, parents
have only been able to ‘watch in horror and
disbelief as their weeping children were
dragged from their beds and taken away by
“care” workers in frightening dawn raids’
{Mail on Sunday 1 2 98); in short, social
services ‘have taken over’ (Sun 25 2 98).

Any press strategy designed to deal with
this very hostile press coverage confronts
problems. Ultimately, newspapers are driven
by the need to survive in an increasingly
competitive market which wriggers an
editorial appetite for dramalic, if not sensa-
tional, ‘bad news' and human interest
stories: on both counts, social work offers
journalists considerable potential for ‘good
copy’.

There are other problems. Certain
newspapers are ideologically hostile to
social work and opposed to the emphasis
which social services places on collective
solutions to social problems. with funding
from the public purse. “"Middle England” is
less a geographical locus than a set of
political and cultural values, but the Daily
Mail seems convinced that the great
majority of its readers reside there.

Hard Pressed, National Newspaper
Reporting of Social Work and Social
Services, which is qvaileble at £5.50p from
Community Care, Quadrant House, The Quadrant,
Sutton, Surrey, SM2 5AS

Radio on

furure.radio.uk:

public policy on the future of radio
Christine Murroni, Nick Irvine and Robert King
IPPR £4.95

Academic research and publications on
radio tend to get a much lower priority
than the plethora of material published on
television. But we use radio extensively and
in a variety of different, and changing,
ways. A few statistics underline these points.

Every year 12 million new radio sets are
sold in the UK: portable receivers, car
stereos and stackable hi-fi tuners. Each
household is likely 1o have between five and
seven portable radio receivers. And we listen
to them. Radio is the most popular broad-
casting medium until 4.00pm each day, and
in terms of the minutes we spend
‘consuming’ radio it is way ahead of
newspapers and magazines, and only
slightly behind TV.

This information, and much more, is
contained in a very useful new publication
from the left-leaning think tank, the IPPR.
The booklet has a brief history of radio, but
the main focus is on the recent period, and
media policy issues for the future. Following
the 1990 Broadcasting Act, which abolished
the IBA, created the Radio Authority, and
lessened the requirements on commetcial
radio there was a rapid expansion of
commercial radio franchises, and greater
revenue atiracted from advertisers. The result
was that by 1995 commercial radio had
overtaken the BBC in audience share.
However this picture isn't uniform. The area
where the success of commercial radio is
most obvious is at local and regional level,
whereas at a national level the BBC still leads
its cornmercial rivals.

Radio is of course affected by the same
turbulence and change as other media - as
the report identifies ‘digital technology may
throw radio into the arena with many
competing screen-based media sectors,
because it allows transmission of audio and
data streams, so ... how far is radio going
to move away from being 'radio’ and
become TV?'

The booklet makes a number of policy
proposals, including support for public
service broadcasting ‘with the key function
to provide a benchmark of high standards,
risk taking and innovation for the entire
sector’. It also supports the creation of a
new community radio licence for small
scale not-for-profit community broad-
casting.

A useful and informative publication —
and not at a rip-off price, either.



BBC REVIEW TEAM

THE line-up for the panel which will review
the funding of the BBC was announced by
Media Secretary Chris Smith in mid-January.
Gavyn Davies - chief international
economist at Goldman Sachs - will chair
the panel of nine. He's the co-author, with
Andrew Graham, of the BBC-commissioned
Broadcasting, Society and Policy, which was
published last year. The book concluded that
positive regulation of broadcasting and a
well-funded BBC were more necessary than
ever in a multimedia, digital society.

The other members of the panel are:
Lord (Tony) Newton, a former Conservative
Cabinet minister; Lord Gordon of
Strathblane, chairman of Scottish Media
Holdings; Sir Alan Budd, Economics
Professor at the London Business School;
Rabbi Julia Neuberger; Helen Black,
regional head of health in UNISON's
southern region; Ruth Evans, a former
director of the National Consumer Council;
David Lipsey, who worked as political editor
of The Economist; and Heather Rabbatts,
chief executive of Lambeth council.

The panel’s remit will assume the licence
fee will remain the main source of revenue
until 2006, but will also look at how other
sources of income can be developed. It will
also look at how the corporation can strike
the right balance between its public and
commercial activities

When the BBC Charter was renewed in
1996 there was the requirement for a
review in 2001 of BBC funding, and this
initiative fulfils this. The panel will present
its findings to Chris Smith in July, and these
will then be put out for public consultation.

The CPBF welcomed the announcement,
but reiterated its belief that the future of the
BBC and its funding is intimately connected
with other changes in broadcasting and that
now is the time to launch a more wide-
ranging independent public inquiry into the
future of broadcasting.

LIVETV
ONE of the most scathing and humorous
accounts of Kelvin MacKenzie's regime at
The Sun was Chris Horrie's Stick It Up Your
Punter. Horrie has now turned his atiention
to the Mirror Group's excuse for a cable TV
channel, Live TV, which Kelvin MacKenzie
stamped his inimitable style on with topless
darts and the Norwegian weather girl.
MacKenzie did not co-operate with the
baok and has since moved on from Live TV
to take over Talk Radio. The book is out soon.

HUMAN RIGHTS:

UK CAN DO BETTER

THE Universal Declaration of Human Riglts
celebrated its fiftieth anniversary on
December 10, 1998. The document contains
30 articles covering the full range of civil,
political, economic, social and culwural rights.

The Universal Declaration set in train a
proliferation of human rights standards,
resulting in the adoption of numerous
international and regional treaties aimed at
better protection of human rights. *The next
50 years needs to see radical improvements
in the creation and adoption of methods of
enforcement of human rights standards; an
area from which states have continually
fought shy, says Sarah Cooke, director of the
British Institute of Human Righus.

“This is as true in the UK as elsewhere,
despite it being a time of great optimism in
terms of domestic human rights develop-
ments, such as on November 9, 1998, the
Human Rights Act incorporating the
Buropean Convention of Human Rights into
UK law received Royal assent, says Ms
Cooke. ‘There is however still room for
improvement.’

The government has failed to agree 1o give
individual the right to complain 10 the United
nations under a number of core international
lhuman rights treaties — although over ninety
other states have done so including all other
members of the European union. “There
would be no better way of indicating the
seriousness of the Government’s commitment
10 upholding human rights and furthering
crucial developments in keeping with the
spirit which animated the original signatories
of the Universal Declaration 50 years ago,

says Ms Cooke
sS

MA] ABANDONED
THE recent publication by the Commans
Trade and Industry Select Committee on the
Muttilateral Agreement on Investment — MAI
— {virtually ignored by the British media)
should mark the final nail in the coffin of
government support for the agreement.
Perhaps the most damning statement in
the report is that 'a persuadable case has by
no means made out for an MAI' and that
'before embarking on new negotiations of a
multinational investment agreement, the
government state clearly the rationale for
such an agreement, particularly in relation to
the benefits it might bring to UK business
and consumers and to the developing world”
Negotiations stalled when the French
government pulled out of the MAI negotia-
tions and it’s now dead in the water. This in
itself is a tribute to the solid work done by
campaigning groups world-wide that were
against the MAL After all when talks began
over three years ago in the OECD they were
carried out under a cloak of secrecy. The
abandonment of the talks is also a signifi-
cant setback for transnational corporations

who had so much to gain.

It now seems likely that further talks will
be transferred to the World Trade
Organisation, perhaps by the end of the
year. However the concerns expressed in
FP107 about the effects of the MAI on
media policy are still valid.

BW

RECOMMENDED

FOR an excellent overview of some issues
associated with copyright in the digital age
get hold of *Who owns John Sutherland?” in
the London Review of Books (January 7}.
Sutherland documents some of the ways
that scientific and legal publisher Reed
Elsevier is jacking up subscription rates for
their journals whilst at the same time
moving into electronic journals. He makes
the point that if you subscribe to a printed
journal and then stop doing so, at least you
have your back numbers. ‘Unsubscribe’
from an electronic database and you have
nothing,

The hardest-hitting sections of the piece
deal with the way publishers are developing
their electronic publishing enterprises, The
Times Literary Supplement has an on-line
archive with the full text of the paper from
October 1994. It is free only to subscribers
but he points out ‘T have a small volume's
worth of words (some 40,000) on that
archive. No-one asked my permission to
convert and put them there, or paid me'.

The Guardian's enthusiastic promotion
of its Guardian Unlimited website is under-
standable when you realise that ‘it is the
British organ which has been most forward
in expropriating the products of its contrib-
utors’ brains. Every freelance contributor is
required to sign an agreement giving the
paper perpetual rights to everything they
ever have or ever will write for the paper’.

He identifies the essential points about
the growth of databases and electronic
archives — they can create a commercial
stranglehold over key areas of information,
and place freedom of thought and expres-
sion at risk.

BRAINY RADIO
‘SOMETHING is going wrong with our

culture,’ asserts playwright Howard Brenton,

He is one of a group of people, including
Tariq Ali, who want to launch Radio
Einstein early next year. Brenton sees the
proposed station as the first assault in a war
against falling standards in the media and
arts programming,

His ideas are outlined in an article in the
Times Educational Supplement (15.1.99):
the plan is to launch ‘a cultural radio
station, unashamedly broadcasting classical
and modern music and tough, argumenta-
tive reviews and discussions. It will ...
attempt to rebuff the market realists. Let the
culture wars begin.’

PRESS COMPLAINTYS COMMISSION

Politically
onvenient
concessions

Recent decisions by the PCC suggest it is time to
change what the letters stand for, argues

Mike Jempson of the media ethics body
PressWise

THE Press Complaints Commission has shot
itself in the foot so many times it has barely
a leg left 10 stand on. Yet Lord Wakeham
persists in telling the world that 'the British
way' of self-regulation is beyond compar-
ison and reproach.

Iis latest self-inflicted wound is a refusal
to deal with a complaint from US investiga-
tive journalist Greg Palast, branded a ‘sex
pest’ by The Mirror after he changed his
shirt in the empty hotel room of Labour
NEC hopeful Margaret Payne during the
party’s 1998 Blackpool conference.

The Mirror’s sensational fromt page
denunciation of Palast followed an earlier
splash calling him a liar afier he revealed the
Derek Draper “cash for access’ scandal in The
Observer last summer,

At the time Palast was content to pour
scorn on The Mirror from the columns of
other national publications rather than
pursue the expensive option of legal action.
But the ‘sex pest” taunt was taking character
assassination 100 far, It was lifted and given
a gloss by the London Evening Standard,
and Palast swiftly dispatched lawyers' leters.
The Standard conceded its error, published &
correction and apology and paid sufficient
damages to allow Palast 1o take his wife on a
Brazilian holiday.

But The Mirror was unrepentant. Editor
Piers Morgan offered to see Palast in court.
Like most people Palast tacks the resources
to spend two years pursuing a libel action
so he went to the PCC via PressWise. After
all, self-regulation is supposed to be a free
alternative 1o costly court action.

Palast’s case is cut and dried,
The Mirror's claims had been
investigated by The Guardian's
Roy Greenslade, and by his
cvolleagues on The Observer.
The woman Palast was alleged to have
sexually harassed has made no such claims,
and staff at the hotel where the crucial
incident took place have provided evidence
that Palast identified himself, and was
admitted to her vacant room as a result of
their error. Far from telling The Mirror
Palast had bluffed his way into the room by
‘conning’ them, staff say the newspaper
never even spoke to them.

Yet the entire Commission has decided
the matter can only be dealt with in court -
in effect bowing to the will of Piers
Morgan, who had to be publicly repri-
manded by Rupert Murdoch when The Sun
intruded on the private agony of Earl
Spencer’s sick wife.

It is nat the first time that Morgan has
tried to bluff his way out of complaints.
When The Mirror sought 1o embarrass Tory
Chancellor Ken Clarke on a Budget Day with
a distinctly dubious tale about his brother’s
business dealings, Morgan used the PCC to
challenge the complainant to sue, knowing
full wel! that he could not afford legal fees,

Morgan has been cosying up 10 New
Labour as he battles to recoup lost circula-
tion, and offered The Mirror's services to
Peter Mandelson during his recent discomfi-
ture over sleaze allegations. Small wonder
Palast believes he is the victim of a sting to
get him back for challenging Labour’s
sleaze-free credentials,

Nor is the PCC above confusing what is
politically convenient with the facts.

In its latest bi-monthly report it exoner-
ates the News of the World over a story in
which even the by-lined reporter admitted
that quotes were made up. Yet his editor,
Phil Hall, newly recruited 10 the

dnnug

serving 1h, Pubihg

| review 1997

See no evil —=The PCC’ annua! report

Commission, told the Press Gazette “Every
single quote, every word of it, is on tape.”

The NoW had offered money 10 a hard
up surrogate couple who were so horrified
by their story’s treatment that they came to
PressWise, as did the intended parents who
were wrongly castigated in the article. The
NoW refused to correct inaccuracies and
made it clear that the balance of the
contracted fee could not be paid while a
complaint was outstanding. The couple
withdrew from the fray, and the PCC
blamed PressWise, which had had o apply
its resources to resolving successfully the
fate of an unborn child put at risk by the
News of the World. The PCC says nothing
about the cheque book journalism which
was the root cause of the complaint.

The PCC claims to provide a quick and
free means of putting the record straight
when the press get it wrong. However it
never mentions Clause 53.5 of its
Constitution which gives it the ahsolute
right not to proceed with a complaint for
any reasons it chooses. This cynical get-out
was invoked in the Palast case and others
that might have opened up a can of worms.
No wonder the indusiry thinks the PCC's
£1.3m annual budget is money well spent
1o protect the press from statutory controls.

As these cases demonstrate, we need a
more genuinely independent system of
press regulation, if not a statutory right of
reply — which even fledgling democracies
like Bulgaria have now enacted. Until then a
close eye must be kept on all PCC decisions.




Making the connection

Is there a link between the demise of News at
Ten, the £2 million Carlton fine for a faked
documentary, and the end of World in Action?
asks Granville Williams

THE announcement by the Independent
Television Commission on November 19,
1998 giving the green light for the demise
of News at Ten will have prompted rejoicing
amongst ITV executives.

All of this is a far cry from the abortive
attempt in 1993 to raise the issue of a
schedule revamp, including moving the
news, As recently as October 1995 the ITC
threatened to fine the ITV companies, who
are joint owners of ITN, when they wanted
to move News at Ten back by fifteen
minutes to show an extended episode of
Cracker.

This time the ITC board of the great and
good voted 7-3 for the change, and early in
in 1999 the flagship ITV news programme
will disappear after thirty-one years. It will
clear prime-time for films and other
popular programmes which attract high
audiences and therefore higher advertising
revenue.

It’s the same relentless commercial logic
which saw in mid-December the last World
in Action. The new January schedule doesn’t

include the programme, first aired 35 years
ago, in its Monday-evening slot and it's
unlikely that it will ever return to it.
Granada suggest there may be some WIA
spectials but the notion of a hard-hitting,
investigative, current affairs programme has
disappeared {from the ITV schedules. This
Week went when Thames lost the franchise,
Yorkshire's First Tuesday and the current
affairs unit around Grant McKee has disap-
peared, and now WIA,

Of course such programmes are risky
and costly — WIA was the subject of two
libel actions recently, which it lost. But it
does seem as though the pressures from an
insidious form of commercial censorship
has achieved what years of political and
regulatory pressure failed to do -
silence WIA.

And then there was the hefty £2 million
fine the Independent Television Commission
imposed on Carlton for the faking of key
sequences in The Connection. Now of
course documentary film makers do
sometimes attempt to present as real
something which they have artificially
created — the sequences used in John
Grierson'’s Night Mail of a mail truck’s
interior built in the studio with one side
open to the camera, for example.

But Mark de Beaufort, producer of The
Connection was part of a vicious loop

where the publisher-broadcaster wanted
programmes which auract audiences; the
more sensational the story the more likely it
will commissioned, so independent
producers search desperately for
programme ideas. The pressure on all
concerned is obvious.

One of the letters published in the wake
of the revelations about the fake documen-
tary was from a former editor of This Week,
Jack Saltman. He wrote, “The fault lies with
the casualisation of production people and
companies like Carlion which are not inter-
ested in providing solid, quality
programmes made by staff people, but only
by cutting costs and using cheap casual
labour. The fault also lies with the so-called
light regulatory touch of the ITC and worse
still with Mrs Thaicher's Broadcasting Act.'.

It was, of course, the policies in the
1990 Broadcasting Act which created
precisely the conditions which have been
behind all three of these events in ITV. The
logic of the Act was to dismantle the old
ITV system, it created new structures, a new
ethos in broadcasting which abandoned
public service broadcasting ideas, and
brought forward people delighted to run
the new franchises as commercial opera-
tions. Unfortunately the Act has still not
finished doing its damage, We can expect
maore controversies,

L Free Press is

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.demon.co.uk
Email address: freepress@cpbi.deman.

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15 ) Fewer than 500 members £25
by Unwaged TE g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50

) (netodes e CPBF putlcatons) ) 10.000t0 50000 15
e) Institutions (eg libraries: £25 ULy 22
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450

I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/PO forf .................... FP108
Name ..o i i e 900000 PrO000 a0 BODOOOBOETToTT
Address ..........cooviiia.s, 000 OO0 P OGOOCTRNTTN0 00 DOTTDCT0DTCaaNDT
Postcode ........evivnininnnn. o Ll e T — o
Organisation {if applicable) ...................... e 00D DTUN 000000

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



