a1 4 Anmli19Q9
2, Marci-Apini.

i — -

_ £1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Public or private — it’s money that matters

BEATING THE BEEB

THESE are trying times for the Beeb. In a
House of Lords debate a former chairman,
Marmaduke Hussey, attacked the corpora-
tion. Management policies ook resources
away from making programmes, as did the
strategy of commercial expansion, he
asserted. And he was joined by a stream of
other Lords eager to criticise. Another ex-
governor, PD James said the BBC managerial
ethos was "too tightly controlled, too
bureaucratic, too secretive and too arrogant.
And in ratings terms the BBC is being hit
hard, 100, Before ITV shut down News at
Ten on 5 March BBC1's and ITV's ratings
had been running neck and neck. In the
week after FTV increased its share of the
10.00-10.30 slot by 40 per cent. With the
help of the quiz show, Who Wants To Be A
Millionaire?, ITV has beaten the BBC hollow.
Now this may only be short term and the
appeal of the quiz show will fade. Indeed
the BBC was in this position once before
when the new ITV system launched, but
under Director General, Hugh Green, it

pulled itself back into mainstream popular
TV programming.

But that was in an era of expanding TV
licence fee revenue for the BBC, two TV
channels, and a regulatory regime which
required ITV to carry a range of public
service programmes. Now the ITV
companies have to compete with satellite

Public service broadcasting
needs to be defended. ..
the government appears

to face both ways

broadcasters, ensure that they can bid for
the ever more expensive sports rights, and
satisfy shareholders with their stock market
performance.

In this climate public service broadcasting
needs to be vigorously defended from the
assaults of private media monopolies, but the

There’s no accounting for

QUESTION. How does a company
which made A$5.4 billion pre-tax
profits in the four years to 30 June last
year only pay A$325 million corporate
taxes world-wide?

THE Economist (20 March) attempted an
answer, but with difficulty. The magazine
peinted out that ‘investigating News
Corporations tax affairs is made especially
hard by accounting standards in Australia,
where the company is incorporated. They
are the most lax of the developed
economies,’ In America many of the unlisted
subsidiaries of Murdoch's listed companies
are incorporated in Delaware where there is
no obligation to file publicly available
accounts.

But in the UK the laws require that he
publish some facts, and this enabled The
Economist to go through 11 years” worth of

financial results. Rupert Murdoch’s MNews
International, has since june 1987, made
£1.4 billion in profits but it has paid no net
British corporation 1ax at all.

The magazine offers different explana-
tions for this puzzling state of affairs —
News Corporation is an international
company, which makes it easier to shift
profits across natjonal boundaries — but it is

Sky is embarking on a public
relations exercise to promote
the broadcaster’s ‘human face’

odd that the most profitable of News
Corporation's British operations is not
BSkyB or the Sunday Times, but News
Publishers, a company incorpotated in
Bermuda. It made £1.6 billion in net

question is who will do it? Firstly, the
government appears to face both ways. It
was, after all, John Major who forced the ITV
companies to back down when the idea 10
move News at Ten was first mooted; this time
there was no such confrontation, and hard-
headed business sense prevailed.

At the heart of the BBC's problems is
finance. The Gavin Davies inquiry into the
funding of the BBC is due to report in July.

Davies, in a pamphlet co-authored with
Andrew Graham, argued for indexing the
licence fee 10 a new measure of broad-
casting costs. The authors were very clear
that ‘commercial broadcasting on its own
would fail to produce the form of broad-
casting which people individually or
citizens and voters collectively require’ and
understood the social, culwural and educa-
ticnal value of public service broadcasting.

Let’s hope Gavin Davies is still thinking
on those lines now,

8 The CPBF evidence to the Gavin Davies
inquiry is in this issue of Free Press

urdoch

profits, ‘a remarkable feat for a company
which seems not to have any employees nor
any obvious source of income from outside
Mr Murdoch’s companies.

We understand that Sky is embarking on
a concerted public relations exercise 1o
promote the broadcaster’s human face’ 1o
the community. The broadcaster is spending
£6 million on ‘Reach for the Sky’ giving
career advice to 14-16 year olds, as well as
the £6 million sponsorship of the
Millennium Dome.

But as we await the Monopolies and
Mergers Commission report on Rupert
Murdach’s bid for Manchester United
football club, the lack of wansparency in Mr
Murdoch’s financial affairs adds 10 a
widespread perception that giving the green
light 1o the take-over will mean that he uses
his new acquisition to benefit his broad-
casting interests.



MEDIA MONITOR

BROADCASTING MINISTER BACKS
‘LIGHTEST TOUCH®* REGULATION
In a wide-ranging specch to the fifth inter-
national conference of the Voice of the
Viewer and Listener, Janet Anderson,
Minister for Film and Broadcasting, reiter-
ated the government'’s commitment to
modernise the regulatory framework, but 10
do so with the lightest possible touch to
achieve clearly defined public service objec-
uves, She believed that the BBC and
channels 3, 4 and 5 would continue to have
a central role: ‘Even in cable and satellite
homes, they account for almost two thirds
of elevision viewing,' she said,

Turning to the future of regulation, she
conceded that there were those who believed
that convergence means no regulation, ‘that in
future, competition between a far greater
number of providers will ensure that the
market, unmolested by regulation, provides
the necessary quality, variety and choice. That
may eventually prove to be the case, but it
would seem irresponsible to dismantle the
regulatory safeguards on the basis of a guess
about the furure developments of the market,
she argued. it was also important for viewers
and listeners to be able 1o articulate their
views, whatever the regulatory framework,

The conference went on 10 examine the
state of broadcasting in Europe from the
citizens and users point of view, and
explored the democratic and cultral contri-
butions that broadcasting can make 10
European society, Other issues discussed
included Council of Europe resolutions
concerning public service broadcasting; the
future of regulation in Europe and how the
principle of universal service can be
extended to ensure universal access o new
digital broadcasting and multi-media service

BW

TRACK

WARS

Four years ago a new Swedish newspaper
hit the streets, or rather the Stockholm
underground network. Metro, a free
morning paper was launched with a reader-
ship of over 250,000.Today it’s the capital’s
second biggest paper claiming a readership
of over 600,000,

Sweden is one of the few countries
which provide cash injections to newspa-
pers in order to guarantee that citizens have
access to information. These subsidies have
been shrinking over recent years, but are
expected Lo survive.

Metro raises its income from advertising,
is very profitable and was recently extended
to Sweden's second city, Goteborg. It's also
big in Prague and appears soon in Budapest.
News of Metro's success did not go
unnoticed in Britain where the new Lord
Rothermere launched his own freebie,
London Mctro, in mid-March. Aimed at
tube travellers, and distributed at under-

The widely-promulgated notion that Joe
Ashton MP is being hounded by the
Murdoch press purely because he started the
parliamentary fight against BSkyB buying
Manchester United is most regrettable.
Indeed to suggest that they dug up a
months-old story, culminating in a vicious
front-page attack in Wednesday’s Sun, purely
in order to promote Mr Murdoch’s business
interests covertly is both far-fetched and
outrageous.

Simon Hoggart
The Guardian 20 March 1999

ground stations, it’s effectively blocked any
chance of the Swedes getting their feet in
the be doors. At first sight this may appear
newspaper madness. There's only a limited
amount of advertising revenue sloshing
around and what on earth is Associated
Newspapers up to competing with its own
Evening Standard?

Maybe, but step forward Rupert Murdoch,
never one to miss a business opportunity. Too
late to launch his own version of a2 morning
Metro, he's decided to go for an afierncon
freebie, London Today, which will be distrib-
uted at above ground rail stations with a view
10 damaging Associates London Evening
Standard. Just how this battle of the tracks
will work out is difficult 1o predict.

If Metro is too good (it looks like Today
without double vision colour} it could
damage sales of both the Mail and Standard,
the latter of which has numerous editions
and considerable distribution costs.
Murdoch’s afternoon freebie may find diffi-
culty in attracting enough advertising
revenue, although he’s quite prepared to
pour money into his projects in the short
term, in order to see off its rivals, Only time
will tell, and maybe Murdoch is beginning
to lose his grip! On the other hand the
patiern could be repeated in other cities
with a good rail network.

KILLING

SECRETS

A campaign for strict and unequivocal
export laws overseen by an independent
body to monitor the arms trade, coupled
with an attack on secrecy surrounding the
export of weapons was launched in London
in February.

Killing Secrets aims to expose the role of
the intelligence services in promoting the
arms trade. Launched by Rae McGrath,
founder of the Mines Advisory Group, it

will also set up a ‘whistleblowers service' for
those who wotk in government and
industry who wish to expose illegal activi-
ties in the export of arms.

The launch is timely. Three years ago the
Scott Inquiry into the export of defence
equipment 1o Iraq was released. Scott
wanted a comprehensive review, with full
public debate, about the refusal of the then
Tory government to give information about
arms sales, He urged MPs to be far more
assertive in demanding information from
Whitehall, even to the extent of instituting
proceedings against ministers who refused
to provide documents or who banned civil
servants from giving evidence.

On the Scott Report's first anniversary in
February 1997 Robin Cook, then shadow
minister, warned that ‘Ministers were
prepared to use the cloak of national
security not o preserve the nation's secrets,
but to protect themselves from political
exposure.” He called for a Freedom of
Information Act, as a matter of urgency, to
end secrecy in government,

Nearly two years into a Labour govern-
ment, their enthusiasm for such a measure
has cooled considerably. We're still waiting
for a redrafted (and watered down) Bill
which is unlikely to become law until 2001.

Killing Secrets is looking for supporters
1o form local action groups and to set up
links with trade unions, student bodies,
church organisations, women'’s groups, and
other campaigning and social groups. It is
contactable at killsecrets@msn.com or at PO
Box 12, Wigton Delivery Office, Cumbria
CAS 3DG.

CONSULTATION ON NEW MAI
Following the report in FP108, 'MAI
Abandoned’ the government, in response o
the report of the Commons Trade and
Industry Select Committee, has stated that 'any
Ffuture international agreement is likely to be
very different from the MAI ..." But they go
on to indicate that barriers to foreign invest-
ment continue to exist and that it would be
beneficial to the UK, other countries and to
the world economy, "if action could be taken
as 2 multilateral to address these barriers and
provide a more stable climate for investment”

The government is also consulting inter-
ested groups to see what they might wam
from any future investment agreement,
Following these and other consultations
they feel they will be in a betier position 10
assess the rationale for future agreement,

In a leuer to the CPBE, Select Committee
Chair Martin O'Neill MP states that his
commitiee will consider their response 10
government and may decide 1o hold a
Commons debate, As we went to press, the
Select Committee is holding discussions
with the World Trade Organisation in
Geneva about any follow-on from the
failure of the MAI talks.

[ T T e e S RN T e R
How Labour rewrote the rules

"LABOUR has come in and rewritten the
rules,” said Nick Jones, political correspon-
dent and author of Soundbites and Spin Doctors in
a well crafted speech at a recent London
CPBF public meeting,

He told how Labour’s ‘spin machine’ was
‘bedding down’ now that the resources of the
state were being marshalled. Nick believed
that Alastair Campbell and his colleagues had
succeeded in transforming the way the
Government was able to spin for itself For the
first time in British political history, politically
appointed ‘special advisors’ had taken over
from civil servants.Party activists and
supporters with temporary civil servant status
were putting down deep roots in Whitehall.

Campbell himself had unprecedented
power and influence. He sat in cabinet
meetings gave instructions to civil servants.

Nick said he was “one of the minority of
political correspondents who believes that
briefings given by the Prime Minister's press
secretary in Downing Street should be
televised.” He accepted that there might be
some loss in the flow of information if
briefing were all on camera. "But this would
be a very small sacrifice to set against a very
important gain and a new and significant
safeguard.”

Earlier, journalist John Booth, a former
chief press officer (o Peter Mandelson said

Spinning in vi

DESPITE the thousands of words about spin
we lack a definition, so here is an aitempt at
defining spin. First, what spin is not. It is
not about promoting your product, setting
out your stall or doing any of the normal
press relations to promote a campaign or a
candidate.

In its benign form political spin is
picking up the phone to feed the lobby
correspondent the odd morsel so that they
can sound weli-informed. On 11 March
1999, during the early evening bulletins, the
news of Oskar Lafontaine’s resignation
broke. Within ten minutes the Prime
Minister's spokesman had phoned lobby
correspondents to brief them. First, ‘on the
record': “We have good relations with the
German government and will continue 10 do
so despiie the resignation”. This spin we can
define as benign and ‘collusive’, Journalists
want information, press officers providc it
and everyone is happy Then comes the
Downing Street’s off-the-record briefing for

that Mandelson was not the issue. It was the
context in which spin doctoring, a form of
political control and media manipulation,
had developed on both sides of the Atlantic.

Its roots lay in the cold war and more
particularly in the work of the Information
Research Department which had waged a
vigorous covert propaganda war against
communism using journalisis, politicians
and academics, before its closure in 1977.

Broadcaster Joy Johnson said that in
1995 when she was Labour's Director of
Communications she had written: “You
don't win with spin.” As part of new
Labour's political process, spin had become
indistinguishable from the political
process,she said.

rtual reality

the favoured Lobby correspondent, thus: "We
always knew Schroeder was the boss and yes
the Prime Minister is pleased.

Within minutes the spin is flowing
through the communications channels in
‘pieces-to-camera’, down radio lines, and in
headlines that read, "there are no tears in
Downing Street’. This is not actually a
‘benign’ form, although still collusive, but
neither is it as *malign’ as the spin earlier in
the year when it became known that Peter
Mandelson, in his ambassadorial role to
prepare for Britain's entry into monetary
union, had been told to 'get Lafontaine’.

With the Cold War ended and ideology
abandontd, the political strategies are those
of ‘triangulation’ (Clinton) and "conver-
gence’ (Blair). The battle for the centre is
conducted in language that is obscure.

In 1994 Tony Blair made his first speech
to party conference as leader with the
memorable words, ‘Say what you mean and
mean what you say’ Echoing Neil Kinnock
almost a decade earlier when Kinnock had
confronted Militant head on, the new leader

Joy referred 1o Tony Blair's first speech as
Labour leader when he proclaimed: “say
what you mean and mean what you say”.
“To understand its meaning, the spin
doctors had o translate it for the press and
they were amazed at its audacity.” It marked
the start of the abandonment of Clause 4.

With a conservative national press
basically hostile to the Euro, the
Government decided to change the terrain
to promote their new pro-Europe message.
“The mainstream press is sidelined, the
regional press flattered. Broadcasters are told
to explain more and analyse less.”

A lively discussion followed with a
wide-ranging questions and answers
session. But debate continues,

Nick Jones
addresses the
meeting with
(from lefc) John
Booth, Julian
Pedey and Joy
Johnson

declared that 1o win the election Labour had
to be razed to the ground, Clause Four of
the constitution had to be abolished and
Labour had to be born again as 'New
Labour’. Well, no, not quite, What he really
said was, “We need a modern statement of
our party’s aims and values.' In a post-
ideological age, spin and policy are indistin-
guishable so that the speech has 1o be spun
by the interpreters of the language.

Political spin can be characterised as
either malign and dealing in deceit or
benign by throwing morsels to the lobby. It
was born with the end of ideas. Peliticians
hold the belief that what happens in the
political world does not matter ~ only
perceptions matter. They behave as if politics
were not about objective reality but virtual
reality and therefore not surprisingly they
rely on the doctors of spin.

B Buy the pamphlet The CPBF Book service
has copies of Tough on soundbites, tough on the
causes of soundbites: New labour and news menagement
by Bob Franklin. It costs £5.50 inc P&R
Order from CPBF National Office.



If you're going to suffer a tragedy,
make sure you're middle class

HILLSBOROUGH

ON 15 APRIL 1989 the FA Cup semi-final
between Liverpool FC and Nottingham Forest
became the scene of an appalling tragedy. Even
before the disaster, Liverpool had been at the
receiving end of a ‘bad press’ from national
newspapers. Negative images and stereotypes
of ‘scousers’ were important elements in
debates about complex political-economic
issues affecting the city. Much of the national
press reporting in the immediate aftermath of
the Hillsborough disaster echoed well-worn
themes and assumptions,

The main cause of the Hillsborough
disaster was police failure to monitor
overcrowding in the central pens designated
for Liverpool supporters, This resulted in
ninety-six people losing their lives, with
hundreds more injured due 1o crushing.
However, initial press reporting focused on
football hooliganism and alcohol as primary
factors. Although the disaster took place in
Sheflield, Merseyside, the home of most of
those who died, became the focal point of
negative commentary This set an agenda
whereby those involved were depicted as less-
than-innocent victims. In the week following
the disaster, allegations regarding Liverpool
supporters’ behaviour became increasingly
vitriolic, culminating in the infamous Sun
headline, THETRUTH, (19.4.89) where a
number of serious unsubstantiated allegations
were made,

Subsequently these reports, many of which
carried either unsupported allegations from
anonymous police officers or quotes from the
Police Federation, were found 1o have been
distorted or completely fabricated.

Othier major concerns emerging from the
coverage centred on media intrusion in the

Ann Jemphrey and Eileen Berrington discuss some of the
issues relating to press coverage of the Hillsborough
Football Disaster (1989) and the tragedy which occurred
at Dunblane Primary School in Scotland (1996)

hospitals and funerals, ‘doorstepping’ the
bereaved and the use of deception, including
posing as social workers, to gain information
about those who died.

The legacy for those directly affected by the
disaster was one where grieving relatives,
trying to deal with their loss, were faced with
an additional burden of defending the
innocence of loved ones. Survivors, many of
whom had witnessed profoundly traumatising
events and sullered terrible injuries, were
themselves subjected to the ‘finger of blame’,
Despite the efforts of the bereaved and
survivors of the
Hillshorough disaster
to counteract the
persistent myths
relating to blame and

There is a pressing need for
increased awareness of the

Journalists involved in reporting Dunblane
referred to the importance of the role of
editors. An editor at the time of Hillsborough
stated, ‘we cannot be expected 1o give over-
riding consideration to the Hillsborough
families in our coverage’. With Dunblane,
editors were clearly aware of the sensitive
nature of the story and warned staff against
causing offence or adding 10 the distress of
those involved. A senior journalist felt that
press behaviour was ‘influenced by the need
not 1o offend the sensibilities of the people
who had suffered. That's the last thing you
want o do, to add
further pain.

Two days after the
tragedy, Lord
Wakeham, Chair of

causation, miscon- harmful effects Of insenSiﬁVB the Press Complaints
ceptions continue to . . Commission (PCC),
influence debate. (llld inaccurate reportmg and had written to all

. editors reminding
DUNBLANE of the dﬂﬂgCI'S Of L1iod ) tmg them of their respon-
ON 13 MARCH ‘Ofﬁcial’ versions Of sibilities in relation to
1996, Thomas the PCC code. In

Hamilton walked into
the gymnasium at
Dunblane Primary School and opened fire an
a class of five and six year olds, before fatally
shooting himself. Sixteen children and their
teacher died and many others were injured.

Journalists agreed that coverage of
Dunblane was exceptional in terms of its
restraint and sensitivity towards the bereaved,
the survivors and the community, While this
does not diminish the problems which the
sheer numbers of media personnel descending
on Dunblane created, it does raise questions as
to why coverage was qualitatively different to
that of Hillsborough,

events too readily

addition, the police
ook the unusual step
of relating a formal message on behalf of the
families asking the media o respect their
privacy. While there were instances of media
intrusion, initially there was consensus among
broadsheet editors and staff not 1o ‘doorstep’
the bereaved in the immediate aftermath. The
media also took the decision to withdraw
before the funerals took place. The action was
described by journalists as ‘unprecedented’
Negative perceptions of Merseyside
provided the backdrop to many comment and
‘colour pieces’ relating to Hillsborough. With
Dunblane, frequent reference was made to the

high proportion of middle-class residents,
who had chosen the locality because it
seemed so 'safe” Many Scouish reporters lived
in or had close personal links with Dunblane.
Their beliefs becamne part of the ideological
context within which Dunblane’s identity was
constructed and disseminated to a global
audience. It was, in effect, a self-fulhlling
prophecy in that journalists observed and
recorded what they expected 1o find - a safe,
close-knit, middle-class community, ‘the last
place on earth’ for such an act of violence.
The Dunblane victims were mahly very
young children, members of a small, defined

" locality. This facilitated the setting up of

measures Lo protect the privacy of those
involved. In addition, despite some criticism
of Central Scotland Police Force over gun-
licensing procedures, the police were not
under the same pressure to deflect blame, as
was the case posi-Hillsborough.

In stark contrast to Hillsborough, there
were relatively few complaints about the
coverage of the Dunblane tragedy. In retro-
spect, will Dunblane be viewed as a ‘one-off”
example of self-regulation in practice, or have
lessons been learned from the hurtful and
grossly insensitive reporting of Hillsborough?
The fierce debates which have raged over the
ability of the PCC 10 ensure press account-
ability have undoubtedly had an effect. Threats
of statutory legislation (albeit less in evidence
from the present government) have pushed
and prodded the press industry into ‘putting
its house in order’. Moreover, the incorpora-
tion of the Human Rights Act (1998) into
domestic law has generated renewed debate
over press freedom. Following successful
lobbying the PCC will come under its jurisdic-
tion. Articles 8 and 10, on privacy and
freedom of expression respectively, provide
cerain safeguards but also offer up contradic-
tory messages, yet to be tested out in the
couris,

Journalists freely admit that code of
practice are frequently rendered unworkable
in the face of commercial pressures to ‘get the
story’. Training and support for journalists
involved in the reporting of sudden death or
disaster is virtually non-existent. There is a
pressing need for increased awareness of the
enduring and harmful effects of insensitive
and inaccurate reporting, and of the dangers
of accepting ‘official’ versions of events too

. readily, particularly where those in a powerful

position (o ‘shape’ the media may be impli
cated.

While acknowledging examples of good
practice within the Dunblane coverage, it is
essential that the press continue to build on
this minimum standard to ensure that future
disaster reporting is undertaken with due
consideration of the needs of the bereaved and
the survivors.

Annc Jemphrey end Eileen Berrington ore ot the Centre for
Studies in Crime and Social Justice, Edge Hill College of
Higher Education, Ormskirk.

~ REPORTING TRAGEDIES Sl T e S R S

CPBF evidence to the
BBC Funding Review Panel

THE SCOPE OF THE REVIEW

1 The Campaign is concerned about the
terms of reference and timescale of the
review. Decisions about the funding of the
BBC have long term implications for the
BBC, public service broadcasting and che
development of other forms of communi-
cadons, Bracketing the issue off in this
manner, and forcing discussion into a tight
timetable suggests that the government
does not want a full open public debate.
The campaign recommends that the
findings of the inquiry are considered by a
full scale public inquiry into the future of
broadcasting.

‘THE LICENCE FEE

The licence fee remains the most
2. appropriate way in which to fund that
element of public service broadcasting
which is provided by the BBC. [i] It should
be indexed linked to reflect real rises in
labour and technology costs. [ii] The
government should consider extending the
existing concessionary licence fee schemes
to help those people least able to afford the
fee. Funding for this can come, in part,
from sales of BBC programmes and, in
part, from payment through the benefit
system. An independent body could be
established, free from government control,
which would determine the amount
needed each year for this subsidy. The
money conld be raised via direct taxation.

[a] Payment of the licence fee should
2- guarantee access to an BBC and other
public service broadcasters services. BBC
services should not be delivered in a form
which requires the licence fee payer to pay
twice for services already paid for , either
by being on an individual pay-per-view or
subscription basis, or ‘bundled’ with other
services where access is governed by extra
payment.
2 [b] Extending income for the BBC

should be looked at in the context of
the general economic environment. It is
unfair to suggest that broadcasters with
strong positive programming require-
ments should have to compete with
companies who have very few.The govern-
ment should move towards extending
positive programming requirements to all

terrestrial, digital and satellite services
which serve the UK. This can be done by
establishing income and audience thresh.-
olds, which once reached, trigger the
obligation to provide a wider range of
programming. In time this would at least
allow public service broadcasting, by
definition a more expensive and socially
beneficial product than those provided in
the main by broadcasters with no such
obligations, to compete on a level playing
field.

[c] An extra licence fee levied on

receivers of digital equipment would
be a negative development. It would raise
serious objections from commercial
operators who would argue that this was
inhibiting their development and
favouring the BBC. It might be vulnerable
to successful challenge under competition
law. It would open the door for a sustained
campaign to abolish the licence fee.

There is widespread concern about the

BBC's commercial trading activities.
Whilst it is sensible for the BBC to sell its
programmes and products, it is not
sensible for increasingly larger parts of the
Corporation to be turned into commercial
concerns. This will continue to, as it
already has, raise objections from
commercial operators about ‘unfair
competition’, and places major pressures
on the public service element to respond
more and more to commercial impera-
tives. The BBC should be organised
primarily as a public service programme
maker and should not seek to behave like a
commercial company.

We consider that the funding of the

BBC cannot be viewed primarily as a
question of economics. It is an area which
involves questions of public utility and
welfare. As such the Government should
take steps to view the future of the BBC in
the context of the wider development of
mass communications in the form of an
inquiry. It should not be satisfied with
excluding the wider public from this
debate by conducting narrowly focused
inquiries into major matters of public
concern as if they were purely technical
economic questions,



Tom
Baistow

Distinguished
and radical
journalist

THE CAREER of Tom Baistow, who died on
8 March at the age of 84, spanned a period
of great change in journalism. He worked

Olive
Shapley

Pioneer of
social
documentaries

OLIVE Shapley died on March 13 aged 88,
For those interested in the early history of
radio, she was an important and pioneering

B Adbusters, the Canadian magazine,
offers activist commentary from around
the world and exposes of corporate media
manipulation.

Its current campaign is for a Media Carta
—a formal right for all of us to air our views
in a world dominated by ‘mighty media
megacorporations’. The Media Carta, it
argues, is the great human-rights battle of
the information age and will enshrine the
‘right to access’ and ‘the right to communi-

on the News Chronicle in Manchester
during the 1930s and briefly after the war,
until he accepted a job as deputy features
editor of the News Chronicle at its London
headquarters in Bouvetie Street. The News
Chronicle was associated with radical, anti-
fascist views during the thirties, and after
the war its readership was left leaning until
the News Chronicle was absorbed into the
Daily Mail in October 1960. When the
Cadbury family closed the paper down the
News Chronicle was still selling a million
copies a day, and Tom Baistow, as father of
the NUJ chapel fought hard to secure the
best deal he could for all those thrown out
of work so suddenly

He then moved on to the Daily Herald.
In 1964 the Herald was transformed into
the High Cudlipp Sun, but Baistow didn’t
feel at home on the paper "born of the age
in which we live' and accepted the invita-
tion of Paul Johnson to join the staff of the
New Statesman, where he soon became

figure. She writes about this period — and
much more - in her autobiography,
Brondcasting a Life, published by Scarlet Press
in 1996, Olive Shapley — she was named
after Olive Schreiner, author of Story of an
Alrican Ferm — got a job as organiser of
Children’s Hour at the BBC in Manchester in
1934.

The year before Archie Harding had
arrived as Director of Programmes for BBC
North, and he set about recruiting a group
of highly talented people — journalists, actors
and writers — to make programmes and find
new ways of expressing the character of
Northern England and its people. These
included Wilfred Pickles, Joan Littlewood,
the singer Ewan McColl and a Manchester
poet and writer, Geoffrey Bridson.

Olive Shapley was the pioneer of sacial
documentaries which relied on the use of
recorded actuality material. The Mobile
Recording Unit was a twenty seven feet
long van which fully loaded weighed seven
tons, and she ook the van all over the

cate’ as fundamental human rights.

See their website: www.edbusters.org
B Undercurrents, a group of video
activists, is now well-established in the UK
and groups like them aperate in the USA,
Australia, New Zealand and Western
Europe.The groups recognise the power of
the visual image, but also that mainstream
television news is ratings driven and
focuses on safe, populist news stories.
M Freespeech TV (FSTV) based in

OBITUARIES

deputy editor, He was deputy editor under
Paul johnson, Richard Crossman and

Anthony Howard. He also ran a column in
Michael Foot's Tribune analysing the press,

In 1976 he left to take a job as press
officer and lecturer in the new School of
Journalism at City University. His book
Fourth-Rate Estate, published in 1985 was
an account of the newspaper world pre-
Wapping. Whilst at the Statesman Tom
campaigned for a Right of Reply Act, and as
a member of the Labour Party media
commitiee was involved in drafting a bill
which was killed at Arst reading.

Tom Baistow recruited James Cameron to
the News Chronicle, and they were close
friends. After his death he organised the
annual James Cameron lecture at City
University to celebrate and remind people
of his contribution to journalism. Perhaps
there should now be an event at City
University to celebrate the life of this other
distinguished journalist.

region to record people talking in their
homes, at work and on the street. Her first
programme, presented by Wilfred Pickles,
was on shopping, followed by features on
canal workers, long distance lorry drivers,
homeless people, miners' wives, and twenty
four hours in the life of a big hotel from the
staff’s point of view.

InThe Classic Soil (1939) she compared
the housing, diet, and clothing of working
people in Manchester and Salford with the
details outlined by Engels in The Condition
of the Working Class in England in the
1840s, and the programme was criticised
by Manchester Corporation for its lack of
‘balance’

She continued to work in radio and
television into the 19605, presenting
Woman's Hour and devising an innovative
TV books programme, Something to Read,
with Guardian journalist, Brian Redhead as
the presenter (she had to fight to get him as
the presenter — the BBC objected to his
incomprehensible Geordie accent).

ALTERNATIVE VOICES AND VIEWS

Colorado, USA runs a public access TV
station dedicated to social and environ-
mental justice issues.

M Paper Tiger is a public access TV
programme broadcast in New York and
San Francisco, and like Undercurrents sets
out to challenge the output of the mass
communications industry.

Undercurrents: www.undercurrents.org
Freespeech TV: www.freespeech.org

Paper Tiger: www.papertiger.org

BOOK REVIEW I 2y

State control

Britain’s Secret Propaganda War
19:48-1977
Peul Lashmar and James Oliver
{Sution Publishing £25)}

SLOWLY but surely the Lefi in Britain is
discovering its hidden history and though
this latest instalment doesn’t come cheap,
it's worth every penny. For what reporter
Paul Lashmar and historian James Oliver
have done in Britain's Secret Propaganda
War is reveal the covert activities of a huge
state-funded “anti-Communist” operation
whose reach extended deep into the trade
union movement, journalism, politics and
academia for three decades.

They also throw light on present-day
politics, for the patterns of links the
Information Research Department (IRD)
established have remained long after the
Cold War for which it was ostensibly
created. And its techniques, including
lobbying, rapid rebuual and
using “opinion-formers” to
shift the ground of political
debate, continue to be much
imitated, not least by “New”
Labour.

Setup in 1948 as a Foreign
Office/MI6 propaganda
operation, IRD was largely
unknown not only to the
British public but 1o the
Members of Parliament who
nodded its enormous secret budget through
each year.

Using the old-boy network IRD placed its
people in many parts of the British media
and academic world. At home, it bolstered
anti-Communists against those less enthusi-
astic for the Cold War, the Atantic alliance
and nuclear deterrence. Abroad, it conducted
operations in the Middle and Far East and
the in the Commonwealth, together with
specific campaigns in Greece, Malaya, against
Nasser during the Suez crisis and Sukarno in
Indonesia.

Those who remember Woodrow Wyatt
using his News of the World column to
recommend “moderate” slates for union
elections will learn that he was regularly
using IRD material. So was Denis Healey in
his postwar job as international secretary of
the Labour party and Vic Feather at the TUC.
Generations of students wlho read the
standard textbook, The Theory and Practice of
Communism, were similarly unaware that
author R N Carew-Flunt was an Mi6/IRD
officer paid to produce it.

This quartet were just the very tip of the

IRD was small
beer alongside
parallel US

operations

huge iceberg that was IRD. At its peak in the
1960s, it totalled hundreds of full-timers
and many more semi-detached associates in
dozens of covert activities.

“The effect of all these operations was
staggering,” say Lashmar and Oliver. “It was
the British state that first realised that, by
backing potential opinion formers, you
could alter the political spectrum.

“The IRD had it both ways. Selected
journalists and academics who had the
resources of the British intelligence service
and the Foreign Office at their disposal
artificially enhanced their reputations. But
IRD was able to promote the reputation of
its own people by slipping them in among
the more respectable academics that graced
its article and beok lists.”

Those who cashed in on “the zero-sum
and two-dimensional framework of
relations that the Cold War had become™
included a sizeable proportion of those
promoting British entry into
what was then called the
Common Market. The authors
detail a massive covert IRD
operation at the time of the
referendum on membership -
one justified, presumably, on
the same “anti-communism"”
grounds as US funding of the
early European Movement itself.

In their description of this
giant exercise in deception the
authors remind us that IRD was smail beer
alongside parallel US operations, including in
Briain, at the time. But they also remind us
that IRD was just part of a much bigger anti-
Lefi newwork in Britain. The Economic League
was busy blacklisting and Moral Rearmament
Common Cause and then the Industrial
Research and Information Service (IRIS) were
all well-resourced operations ploughing the
same “anti-Communist” furrow.

Lashmar and Oliver do not have space to
detail how all these campaigns were linked
— Lobster editor Robin Ramsay has done
this best to date in his Clandestine Caucus — but
they do more than enough to draw this
chilling conclusion:

“Though IRD was closed in 1977, its
spirit lives on in many ways at the intersec-
tion between politics and the media. Any
organisation that can propagate its message
in such a way that it appears 10 be a
cansensus reached by diverse opinions, yet
is really a script written by one person or
group of people, ultimately threatens public
perception of any issue.”

+

Jjohn Booth

Freedom of
information -
alive and well

This April sees the first anniversary of the
introduction of a Freedom of Information
Act in an English-speaking country. On 21
April 1998 the Act came into force in the
Irish Republic. The Act established three new
statutory rights: a legal right for each
person to access information held by public
bodies; a Jegal right for each person to have
official information refating to her/himself
amended where it is incomplete, incorrect
or misleading; and a legal right 1o obtain
reasons for decisions affecting oneself, The
Act also asserts the right of the public 1o
obtain access 1o official information ‘to the
greatest extent possible consistent with the
public interest and the right to privacy of
individuals’. Although the Act was passed in
1957 the government departments were
given a year to prepare for its introduction.

Not everything is open to scrutiny. The
police are excluded at the moment. There
are exemptions to protect so-called sensitive
information where disclosure may damage
key interests of the State and third parties.
Where these are operated, the decision mat
be appealed. The first stage is an internal
review carried out by an official at a high
level, and dissatisfaction with this can lead
to an appeal and review by the Information
Commissioner. Charges for information can
also be made under the Act.

Figures recently released show that to the
end of 1998 the Justice Department
received the most requests under the Act
(306) They were followed closely by the
Revenue Comunissioners who recejved 305
requests, In total more requests were made
by staff employed in government depart-
ments who wanted 1o see their own
personal records (573) than journalists
(506). Requests from business were 413.
The total number received was 2997 of
which 1903 were granted or part-granted.
The remainder were either refused,
withdrawn, transferred, subject to appeal or
are still 'Tive’.

Meanwhile in Britain Home Secretary
Jack Straw who currently has responsibility
for any new information has been put on
the spot over FOI by the Stephen Lawrence
Inquiry. Recommendation 9 states that ‘a
Freedom of Information Act should apply 1o
all areas of policing, both operational and
administrative, subject only to the “substan-
tive harm” test for withholding disclosure.’



HELP WISH US

A HAPPY BIRTHDAY

THIS September the CPBF is 20 years old. To
mark the occasion the September/OCctober
edition of Free Press will be a bumper 12
pages timed 1o coincide with the TUC and
Labour Party Conferences.

To finance the bigger issue we will be
approaching our supporters to take space
and express messages of support for the
CPBF. Please raise this issue within your
organisation and make sure you reserve
your space in plenty of tinde by contacting
the National Office.

The advertising rates are set out below:
Eighth page £55 Quarter page £85
Half page  £150 Full page  £250

Help us to make Free Press a big birthday
edition!

CONFERENCE AND AGM
SATURDAY MAY 15 1999

OUR conference and AGM this year will be
held at the London Resource Centre on
Holloway Road, Islington. It's a comfortable
and convenient location, and we urge all our

members and supporters to come along to
shape the discussion and future development
of the CPBE. Book the date in your diary now.
The conference is on the theme Labour
And The Media: The Mid-Term Report. We
have invited a number of speakers, and so
far have acceptances from John McDonnell
MP, media academic James Curran and
Maurice Frankel of the Campaign for
Freedom of Information.
The timings for the day are:
Registration  10.00
Conference  10.30-3.30
AGM 3.30-4.30

CPBF SCOTLAND

INAUGURAL MEETING

JUST a few weeks before the voting for the
Scottish Parliament CPBF in Scotland are
holding a fringe meeting at the Scottish

TUC to launch and build support for CPBF
in Scotland. The theme of the meeting isThe
Press and the Parliament and speakers
include Free Press editor, Granville Williams.

The meeting will be at lunchtime on
Tuesday April 20th at City Halls, Glasgow

Trade union sponsors of the meeting
include the NUJ, GPMU, BECTU and
UNISON

BRITAIN’S MEDIA:
HOW THEY ARE RELATED
THE CPBF published this book to promote
the democratic case for controls and limits
on media ownership. The book costs £6.9%
{£7.50 inc P&P) and we are now down 1o
the last 100 or so copies for sale, Now is the
time to order copies either for college or
university libraries, or for your personal
use. Send your orders to the National Office.
There are plans to produce a new
edition, completely updated and covering
media policy issues in the UK, Europe and
the United States. This will be published by
Pluto Press, and should be available for the
Labour Party conference in Autumn 1999,

Anger as ITC turns off Kurdish TV station

THE Independent Television Commission
has taken the unprecedented step of
ordering a TV station off the air. Med TV a
London based satellite service for Kurdish
viewers was closed down at 8.00 pm on 22
March for 21 days for broadcasting

programmes “likely to encourage or to
incite crime or lead to disorder”. Last
November the ITC issued a notice 1o Med
TV that its licence would be revoked if,
over the following six months, its services
failed to comply with the terms of its

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

licence and the Programme Code.

The Kurdish Solidarity Committee has
condemned the closure. In a letter to the
ITC they accuse it of bowing to pressure
from the Turkish government and call for
an urgent review of the decision.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

"CPBF web site: www.cphf.demon,co.uk

Email address: freepress@cpbf.demon.co.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership g15  f) Fewer than 500 members £25
500 to 1,000 £30
b) Unwaged £é 8

h) 1,000 to 10,000 £50

d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications) ) 10,000 to 50,000 £115
j} 50,000 to 100,000 £225

e) Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Qver 100,000 £450
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £ ...........ivenint. FP109
Name.............. e T o 56 600 0 0 6 0 0 aooaDEa
A dres s e e e e e e s o o, [ o RO SO O IO -0
Postcode ........cviviinnnnnnn, et S ORROOCHE R ?
Organisation (if applicable) . ............ I QR0 T R OTR OO D GO T

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 609 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



