£1

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Labour retreats on information Bill

THERE were bad omens before the draft
version of the delayed Freedom of
Information Bill was finally published on
Monday 24 May.

Civil servants associated with the White
Paper published in 1997 were taken off
the work when responsibility was trans-
ferred from Dr David Clarke to Jack Straw
at the Home Office.

The Bill was due in early 1998, but
failed to materialise, and was left out of

EIGHT HUNDRED people flocked to a meeting of
the CPBF-backed Campaign for Accurate Reporting
and Free Speech on War in Central Hall,
Wesiminster, on May 5.

Broadcaster John Pilger joined MPs Tony Benn,
Alice Mahon, Jeremy Corbyn and Tam Dalyell, Barry
White from the CPBF and John Rees of Media
Workers Against theWer in denouncing the pro-war
coveruge.

Barry White (right) told the meeting how
history showed that in wars the media were always
biased, but the public deserved 1o know what was
going on.

John Pilger said that media workers in Britain
should go on strike in protest; everyone at the BBC
should have walked out in solidarity when NATO
bombed the Serbian TV studios.

Tony Benn said there was a need to build
popular opposition to the war; it was meetings like
this that would stop the war, not Parliament, since
MPs were given no say in its conduct.

John Rees said the war was not about the fair
treatment of minorities in the Balkans, but about oil

CPBF

IN TIMES of war the media are on their
mettle. Governments need popular support
and the pressures on journalists to toe the
line are great, If the nation is in peril
journalists will be motivated o defend it.

Nobody pretends the west is in peril
from Yugoslavia. Yet virtually the entire
national press supports the massive
bombardment of that country.

Even though the real war aims are far
from clear and NATO leaders are at logger-
heads, even with civilian bombing catastro-
phes virtually every day, the call is for a

S WA

the Queen's Speech last November. Jack
Straw is still evasive about whether it will
be in the next Queen's Speech.

But the response to the publication of
the Bill has been startlingly negative.
Maurice Frankel, the Director of the
Campaign for Freedom of Information,
said he was “deeply disappointed” by a
package of proposals which he said were
even less radical than the policies on access
to information adopted by the previous

— since the pipeline from the Coucasus oilfields
would be running through the ereq,

A message of solidarity was read out from the
generl secretary of the International Federation of
Journalists, Aidan White, who had been due (o
speak but was instead in Belgrade, pressing for the

ground war that could drag on for years 10
no apparently achievable end.

Opposition to the war around the world
is hardly reported in Britain.

Independent reporting, away from the
bricfings and the refugee camps, hardly
exists, Stories with a PR spin from NATO,
masterminded by Alastair Campbell from
the Downing Street press office, are
reported as fact. Ministers and generals are
imterviewed respectfully. Stories from
Belgrade backed up with TV footage are
reported with suspicion.

Conservative government.

The government’s Bill “achieves the
remarkable feat of making the code, intro-
duced by a government opposed in
principle to freedom of information, appear
a more positive measure than legislation
drawn up by a government committed 1o
the issue for 25 years,” he said.

The Bill includes 21 exemption clauses,

LS v

release of journalists detained by theYugoslav
authorities, and establishing the IFI's support office
for journalists there.

The IF] is also opening offices in Tirana and
Skopje, as part of its action plan to help journaliss
suffering in the war.

AIMS

In this context the CPBF has joined the
National Union of Journalists in running a
Campaign for Accurate Reporting and Free
Speech on War. Based in the NUJ office, the
campaign aims to monitor the coverage, 1o
ury to engage media workers in debate, to
publicise the need for fairer coverage and
maintain comact with people dissatisfied
with the 1
5y The office number at the NU]J is

S 0171-843 3704 fax 0171-278
6617. Or you can make contact through the
CPBF's own office, 0171-278 ++430.




Sucked down

Duncan Forbes analyses the demise of the
video-activist group, Undercurrents

THE video news magazine, Undercurrents,
produces its final edition this month after five
yuars at the vanguard of innovative dissent.
Covering a range of popular siruggles, for the
most part ignored by mainstream broad-
casters, its archive provides a compelling
record of grassroots protest in the 1990s.

Evolving from the use of video to monitor
the behaviour of police and private security
guards, Undercurrents has always focused on
getting activists to film and speak for
themselves. Tis reportage —~ including environ-
mental and land rights campaigns, peace
activism and world development issues -
makes no false claims of objectivity, and
forces the viewer 1o think more critically
about the process of news production.

The reasons for the magazine's demise are
primarily financial, linked to its directors’
constant struggle to distribute their work.
Editions are distributed mainly by subscrip-
tion, often encouraged - paradoxically - by
favourable coverage in the mainstream press.
Although the big video distributors have
shown some interest in circulating
Undercurrents, its producers have been
unable to raise the vast sums of money
required for marketing their work. Their
experience suggests that for those interested
in sustaining a diverse and plural media
culture, it is distribution and not production
that is the central problem of our times.

Undercurrent’s greatest influence has
been in creating a host of new activists
cager to exploit domestic video technolo-
gies for public ends. New video collectives
have recently been established - like the
Bristol-based i-Contact group — and many

Labour retreats on
information Bill

compared to just seven identified in the
White Paper, but one which drew Maurice
Frankel's fiercest criticism was the
exemption protecting safety information
relating to public investigations into road,
rail, air and ferry accidents, or chemical
and nuclear incidents.

“This is an astounding proposal. It will
keep the public in the dark about safety. It
will encourage complacency by safety
authorities,” he said.

protest movements now use video to
document and promote their cause.

Undercurrents has also pushed the major
broadcasters 1o cover more environment
issues and it continues to sell footage to
news producers across the world. The
Undercurrents Foundation plans to continue
building its archive — currently sponsored by
the Body Shop — making material available
for work in schools and universities,

Is there a future for activist video news?
Paul O’'Connor, an Undercurrents director, is
cauticus: “It's difficult 1o say; if we'd known
the: hurdles involved we'd probably never
have begun. But having said that, we did put
out ten editions.” In a climate of deregula-
tion, with distributors transferring the costs
of competition onto small-scale producers, it
is unlikely that the problems of circulation
will be easily resolved. But internet webcasts
and the gradual appearance of local terrestrial
television offer potenual outlets for do-it-
yourself material. I activists continue to take
advantage of evolving media technologies,
the spirit of Undercurrents may well survive.
Undercurrents: 01865 203662
www.undercurrents.org
i-Contact: www.gifford.co.uk
Community Media Association:
www.commedia.org.uk

STILL WORTH READING

Thomas Harding was co-founder of
Undercurremts. He's also the author of The
Video Activist Handbook, published by Pluto Press,
£11.99. Arguing that the powers that control
the media and the practices that govern it
have stifled political debate, the book charis
the recent rise of direct action/DIY culture
and shows how to move into producing and
distributing programmes.

The response of the press 1o the Bill
was also hostile, with the exception of The
Times which saw it as‘a step forward'.

But for other papers headlines like
‘feeble’, ‘toothless’, and ‘deeply flawed’
summed up the sense of disappointment at
this retreat by the government from one of
its more radical manifesto commitments.

Of course, some sections of society will
be relieved.

The veil of secrecy which has so long
obscured commercial activity, such as the
arms trade, will remain; as will informa-
tion by government departments ‘relating
to the formulation or development of
government policy’.

This last exemption will make central
government “more secret” than it already

Media
media

PROGRESS on the plan to launch the Media
Channel, the global media and democracy
supersite which is being produced in a
partnership between Globalvision and
OneWorldOnline, was outlined in a recent
project update.

The Media Channel will feature the best
news and information from a wide range of
participating not-for-profit media organisa-
tions. It will be a non-partisan online centre
focusing on the media, with an emphasis on
journalism, freedom of expression, citizen
access (o the media, trends in media
ownership, media reform, media arts, and
media coverage practices. Designed to look
and act like a news site — similar to CNN.com,
for example = 1t will link to articles on the
websites of responsible organisations who are
engaged in media and media-related work.

The Media Channel will follow the
model of OneWorldOnline, gencrating
revenue from a variety of sources, but with
the aim of becoming self-sustaining after
five years. Initial operating funding will be
from foundation grants,

Hundreds of media-related organisations
regularly post reports, columns and educa-
tional material on their websites, and the
Media Channel plans to aggregate this data,
analysis and reporting under the umbrella
of a single supersite. The CPBF is one of 100
partner groups which the Media Channel
will be working with.

For more information comtact
Executive Editor Danny Schechter at
dschechter@globalvision.org
Site Director Ken Jordan at ken1@ibm.net
OneWorld Online is at www.oneworld.org

is, Maurice Frankel asserts.

This Bill would have been a great
opportunity for Labour to show that
secrecy, sleaze and spin-doctoring would
be replaced by structures which would
open up areas of our society so that
decision-making became open, trans-
parent and accountable.

Instead powerful and entrenched
groups — the police, the security services,
the civil servants, government ministers
and powerful corporations — can relax.

It will be business as usual, with their
workings remaining under wraps.

E The Campaign for Freedom of
__—} Information website is:

www.cfol.orguk

Who will get Birt’s job?

MAYBE we should be grateful for small
mercies. John Birt moved from being
Deputy Director General into the key post of
Director General of the BBC without any
process of competitive interview, because of
the patronage ofaThalcherile'appointmem
as Chair of BBC governors, Marmaduke
Hussey,

This time we have a queue of people
lining up to be interviewed for the top job.
One contender, Greg Dyke, has been a arget
both from the Murdoch press, suggesting
that a donation of £50,000 to the Labour
party disqualifies him, but also from senior
BBC staff who have contacted newspapers 10
dismiss his suitability. The real shock though
was the news that amongst the list of the
great and the good of the media world, the
former Murdoch Sunday Times editor,
Andrew Neil, 1s a contender. Now the
briefest glance at his public statements on
the BBC as an institution, and the idea of
public service broadcasting generally, would

THE DODGY D NOTICE SYSTEM

Well it’s good to know that Rear-Admiral
David Pulvertaft (rid) has something to keep
him busy. He's the secretary of the D-Notice
Committee, and it's his job to ensure that
media reports which might be injurious tn
the defence of the realm get spiked.

Take the case of reporter and writer Tony
Geraghty whose book, The Irish War, has
been on sale for several months. When the
book was due to be published the Rear-
Admiral wrote to the publishers,
HarperCollins, inviting them to submit the
book for pre-publication censorship. Tony
Geraglity and his publishers declined this
service, and were informed the book would
be read after publication and if there were
any breaches of defence security, they would
be hearing from the Rear-Admiral again.

The book was published seven months
ago but last December Ministry of Defence
police raided Geraghty's Herefordshire
home, interrogated him for several hours
and he was subsequently placed on police
bail. Now he has been charged under
section 5 of the Official Secrets Act on
matters related (o his book, and Nigel Wylde
who helped Geraghty with information in
the book has been charged under section 2
of the Secrets Act. The peculiar aspect of this
affair is that the Rear-Admiral has said
publicly he did not initiate the action. The
other point is why Ministry of Defence
police were involved - they protect MoD
property and police the actions of military

suggest this would be rather like putting the
fox in charge of the hen-house.

Other contenders are BBC stafl Tony Hall,
head of News, Mark Byford who runs the
World Service and Alan Yentob, director of
TV The successful candidate will be paid
£400,000 to run an organisation with
22,000 employees and a £2.7 billion annual
budget. The BBC remains a preeminent
institution both nationally and internation-
ally, and the process of selection of the
person who runs it should concern us all.

But the key people taking the decision
about who will get the top job are the
governors. It might surprise licence fee
payers that the governors have been tucked
away in a Kent castle, and as a result of
some brainstorming sessions, have come up
with a blueprint for the BEC's future, to
rebrand the organisation as a public service
broadcaster in a digital age when viewers
will have more than 200 channels to choose
from. And whoever gets the top job will

personnel , not civilians. And the doughty
Secretary of State for Defence, George
Robertson, is happy with the sitvation too.

Hard on the heels of this story was the
revelation that a disgruntled former MI6
agent, Richard Tomlinson, had thrown the
spy outfit into turmoil by publishing agents’
names on the Internet. Tomlinson subse-
quently denied he had, but the information
was there to be read and again the Rear-
Admiral leapt into action reminding
newspaper editors of their responsibilities,
and forbidding publication of any agents’
names under a D-notice. The editors obliged.

The CPBF has always opposed the idea of
arbitrary powers to limit access to informa-
tion and (o censor the media, which is
precisely what the function of the D-notice
system is. It is deeply ironic that both these
cases occurred in the weeks before the
government finally decided to publish its
Freedom of Information Bill. We shall see
where the government has decided to draw
the line in the struggle between secrecy and
freedom of information.

DID YOU SEE?
There was a fascinating job ad. in the Media
Guardian to work for NTL as a European

have to turn the blueprint into reality.

Of course it would be naive (o think that
the governors are sorting out the selection of
the next DG on their own. We can be sure
that soundings and discreet discussions will
be geing on all the time between 10
Downing Street, the Culture Ministry and the
BBC governors, But the real issue is that in
the end the BBC governors who take this vital
decision are in their posts not through any
democratic process of selection and appoint-
ment but through a system of patronage
which is at titnes close to nepotism. Mrs
Thatcher, fueled by her intense dislike of the
BBC, abused the system and appointed
governors to do her bidding, for example.

The CPBF has long argued for a clear,
open and democratic process of appoint-
ment of governors for the BBC, Surely it's
time for the Culture Secretary 1o move on
what would be an important act of democ-
ratisation within this key broadcasting insti-
tution. There has 1o be a better way.

Regulatory Affairs manager (salary £42k-
£52k). It tells us a lot about how media
policy is shaped these days.

NTL, as the ad explains, s ‘the UK's
leading integrated communications
company’ broadcasiing [TV, Channels 4 and 5
and most UK independent radio stations to
millions of homes; the third largest cable
company; pioneers in the evolution of digital
broadcasting and satellite services, and so on.

The position of the European Regulatory
Affairs Manager is necessary because ‘the
rules and regulations which affect our
business, for instance — on broadcasting
policy, telecommunications liberalisation
and electronic commerce, are made in
Brussels rather than Westminster. It is vital
to the long term success of our business
that the rules adopted are sensible, propor-
tionate and pro-competitive’. The person
appointed will ‘take a leading role in the
regulatory community and will spend a
significant amount of time lobbying directly
in Brussels'.

If there was just one company doing this
then maybe we shouldn't worry, but in fact
the extent and scale of the effort which
companies in media, telecommunications
and computing fields are putting into
ensuring favourable commercial policies is
awesome, The key skills for the job include
“the ability to debate effectively with
officials and MEPs, and to build alliances
with other interested parties and lobby
groups, will be essential’.




Spinning above their weight

TiM GopsiL,

ALL GOVERNMENTS lic in wartime, as Philip
Knightley wrote in “The First Casualty”, the
history of war reporting. But as wars go on,
the lies are becoming, if not bigger, then
louder. There has never been a conflict so
geared to PR in its strategy and so dependent
on PR for its success.

When in the first couple of weeks of the
allied blitz on Yugoslavia, MATO was caugl
out lying over the massacre of Kosovar
refugees on the road from Djakovica to
Prizren, the organisation’s response was not to
tell the ruth but apply more gloss 1o the lies.

The first rule of defensive PR, as any of the
muliitude of crisis management consultants will
tell you, is: tell as much as you know of the
truth and quickly; get it out of the way. But
NATO instead chose 1o call on the services of
Alastair Campbell, the UK government’s chief
spin doctor. He now spends three days a week in
Brussels advising NATO an how to spin the war

In Britain, the New Labour spin machine,
which has successfully transformed the
Labour Party from a political into a marketing
operation, and can market such Thatcherite
dreams as privatisation without significam
dissent, believes it can get away with anything.
And in this war it has had some success.

In military terms, the enterprise is a
disaster that gets worse every day The generals
are gnashing their weeth in fury at the subordi-
nation of strategy to spin. Yet still NATO
maintains, if not enthusiastic support, at least
the compliance of popular opinion.

PAUL O'CONNOR: police preventing coverage of
direct action protest

WAR IN YUGOSLAYVYIA

The well-established relationship between
spinners and spinned against is central.
Journalists have taken up the strange notions
of “moral war” and a “humanitarian NATO",
illustrated with carefully-managed photogenic
images of the Blairs mingling with the
refugees and al) parties alternatively 1earful or
exultant, according to the requirements of the
story in hand.

This is nothing surprising in itself: this is
how they operate, and it can be for good ends.
Cherie Blair went to the camps and wept 10
sell the policy switch, forced on the UK by the
EU, 1o accept a decent number of Kosovars in
Britain.

Of course it works. Those millions of people
uncomfortable at being sold something that
isn't quite what it appears must risk accusations
of heartlessness, if not appeasement of fascism.
Even more than in the Gulf War, the message is
reinforced through the use of the word “Allies”
to invoke the spirit of World War Two — a war
universally regarded as just, though its
resonance is sounding hollow with over-use.

It was a long time ago, and the spinners
were able to distegard the folk memory of that
war in Britain: the “spirit of the blitz", with
which a nation sharply divided on class lines
united under aerial bombardment behind the
leadership of Churchill (and incidentally
accepted heavy press censorship).

That this would happen in Serbia - along
with other easily predictable consequences
such as the stepped-up repression of the
Kosovars and the tide of refugees — was either

World press freedom day in;}

THE CPBF joined other press freedom organi-
sations for the first official British commemo-
ration of World Press Freedom Day, with a
meeting at the House of Commons. There
were speakers from Zimbabwe and Serbia, as
well as from a range of the media in the UK,
World Press Freedom Day, May 3, is a
UNESCO event, and the UNESCO London
office co-organised the meeting. Britain has
just rejoined the UN culture agency 25 years
after Margaret Thatcher joined the USA in a
boycott of it in protest at its pro-Third World
approach to the world information order.
Chaired by the CPBF vice-chair, Julian Petley,
the meeting heard Mark Chavunduka, editor of

not realised or could be discounted.

Two other British wars could provide more
interesting parallels: the First World War, and
the invasion of Suez in 1956.

At its outbreak there was no public appetite
at all for World War One. It had 1o be sold to the
public, by two means: firstly with bland assur-
ances that it would be short and “sharp” - “over
by Christmas 1914", they said = and secondly
by a furiously racist campaign against the
German peaple. This was when such standard
propaganda lies as the staughter of babies had
their first outings.

Suez was a deranged imperialist adventure,
conceived by the parancid British Prime
Minister Sir Anthony Eden on the professed
grounds that Egyptian President Gamal Nasser
was “another Hitler”, 1o appease whom would
lead to the collapse of the west. (The real reason
was the disruption caused to the oil companies
by Britain losing control of the canal. The result,
of course, was imuch worse than paying dues to
Egypt: the closure of the canal for 20 years.)

Just like now, there were major differences
between Britain and the USA, which opposed
the war and succeeded in stopping it. The
difference is that in 1956 the liberal press was
vehemently opposed to the invasion, and so
was most of the Labour Party.

At the start of the current war the liberal
press and the mainstream consensus was so
embroiled in the spinning machine that they
went along with it. Yes, there has been some
good reporting in all the broadsheets, and the
Independent on Sunday has broken ranks, and

the Sunday Standard in Zimbabwe, tell how he
had been arrested, tortured and charged with
sedition for running a story about a failed
military coup against the government of Robert
Mugabe. He was in London, along with his
colleague Ray Choto, for medical and psychi-
atric treatment afier their ordeal.

Former Sunday Times writer Tony Geraghty
told of repression of the press by the UK
government. He had been subjected to a dawn
raid by military police and was facing charges
under the Official Secrets Act for publishing a
book on the war in Northern Ireland, in
which he had given information about
computerised army intelligence operations.

yes, a few columnists are asking awkward
questions.

But the consensus has not been disturbed.
Opinion polls, those great standby stories
when the press wants to stir up controversy,
have mysteriously ceased 1o be conducied on
the war since the end of April. All the reporting
on Kosova is still coming from the refugee
camps, and from Belgrade it is presented with
“don't believe a word of this" health warnings
that are unwarranted by the relative freedom
in which the reporters there actually operate.

Where are the independent reporters, going
around Serbia and Kosova 10 see for them-
sulves? There are journalists from other
European countries doing it. Why have no
mainstream British media reported the true
nature of the Rambouillet "accord” and the
terms of occupation that Yugoslavia could not
possibly, perhaps were not intended, to accept?

There is dissent in Britain, on left and
right, in meeting halls around the country,
and above all on the internet. The mainstream
media have completely ignored it

As the bombing disasters inevitably
continue, you half expect the edifice to
collapse at any minute. But collaboration
between Downing Street spinners and political
journalist is simply too deep.

So far, it's just been 100 easy to sell this war.
Just how welt they keep the lid on things if
there is a land invasion and reporters start
roaming around and seeing things for
themselves remains to be scen. Remember
Vietnam?

Britain
Paul O'Connor, from the Oxford-based
video collective Undercurrents, said journal-

" ists, particularly photographers and camera

operators, covering environmental protests
were being targeted by police, with frequent
arrests and seizure of film. They were rarely
charged; the aim was to get them out of the
way and stop their film being shown.

The meeting was jointly organised with
Article 19, Index on Censorship and the NUJ.
Speaking for the NUJ, editor of the Journalist
Tim Gopsill expressed the unicn'’s solidarity
with colleagues facing repression around the
waorld, and detailed the support given to them
by the union.

Speaking at a London Rally at
Westminster Central Hall on
5 May CPBF organiser Barry
White accused the
broadcasting authorities of
bias and self-censorship in .
reporting the Balkans conflict: L

*“The overwhelming tendency of news bulletins has been
to concentrate on pictures of suffering, military
hardware and of Nato generals giving bricfings. The
screens had not given anything like the attention to
domestic opposition inYugoslavia, to criticisms from the
UK, mainlend Europe and America of the dangers of the
Nato strategy, o to critics concerned about the regional,
humeniterian and ecological consequences of the war!’

He called on viewers and listeners to write te the
BBC and ITN about their war coverage and to MPs
expressing concern about media coverage and the
government manipulation of the media.

*"We have to argue that the only way to build a truly
democrutic society is to have a media which is not
grinding the axe of government or of big business. The
terrible events in the Balkans remind us of the need to
continue to campaign for media democracy, if we are to
build a better world.”

A NEW video has been launched which
throws a disturbing new light on the war in
Kosovo. The video, entitled ‘Stop the War’
features footage of the horrific effects of
NATO’s bombing of Yugoslavia, never
broadcast on British television, The video also
shows the strength of the anti-war protest
movement in Britain, as people from all
parties demonstrate against the war.

Produced by Platform Films, makers of the
acclaimed Channel Four series on the Labour
Party ‘The Pecple’s Flag’, the video paints a
totally difference picture of the war in Kosovo
from the one shown in the national media.

The video is available from TV Choice, 22
Charing Cross Road, London WC2H OHR.
Tel 0171 379 0873 for more details.

MARK CHAVUNDUKA: tortured for running
a story

¥IdO0D ATIOK

WORTH READING

The current issue of Index on Censorship,
May/June 1999 is devoted to censorship in
science,

Gregory Palast has an interesting, and
disturbing article on the lengths to which
Monsanto have gone to prevent publication of
articles damaging to the company’s
commercial activities,

He cites the case of three University of
Sussex scientists who received a floppy disc
from Monsanto in October 1989 with date on
cows injected with the hormone BST. The
company had used data to show after a thirty
week study cows had no harmful effects.

However the disc had data from over 50
weeks which showed that pus was dripping
from the cows’ udders when they were being
milked.

When the scientists tried to publish their
work based on this data three magazines,
Veterinary Record, the Journal of Dairy
Science and the British Food Journal all agreed
to but backed down under pressure from
Mensanto who claimed the daa was confi-
dential. The study remains unpublished.

Palast concludes that whilst editors will
stand firm against government censorship the
same editors "will slash news reports, spike
television productions or pulp entire journals
based on a single note from Monsanto - or
merely the fear of one’.

WORLD PRESS FREEDOM PRIZE
The Mexican journalist awarded this year's
World Press Freedom Prize confessed that he
briefly considered leaving the profession.
jesus Blancornelas, chief editor and
co-founder of the Tijuana weekly newspaper,
Zeta, barely survived an assassination attempt
in November 1997 after being lut by four
bullets in a revenge attack for his investiga-
tions into the drug underworld.

He thought about his family and the
danger his job put them in. Then he thought
again, “If I quit I'll be considered a coward.
What’s more the Mafia would make me an
example for other journalists, telling them,
‘See what happened to him, worse could
happen o you! That's why I decided to
continue.”

Blancornelas, 63, has not let up on his
investigations of Mexico’s drug gangs and the
politicians they buy ofT, even though he said
two 580,000 bounties had been placed on his
head.

He rarely goes out, shuttling almost exclu-
sively between his office and home in the city
on the US border, and is guarded round the
clock by 10 soldiers.



| MEDIA POLICY

Export and die

GRANVILLE WILLIAMS

A RECENT report, Building a Global
Audience, was produced by David Graham
& Associates with the support of the
commercial television industry {companies
like Carlton, Granada and Pearson) and the
government. Based on the report’s findings
Culture Secretary Chris Smith has now set
up an enquiry into the issues identified in
the report, and 1o identify how 1o make UK
TV more exportable,

What this report, and the Green Paper,
Regulating Communications, indicate are some of
the trends in government thinking, and they
are disconcerting, Regulating Communications
was the joint product of the Departments of
Trade and Culwre, and the hand and
influence of the former was clearly firmly
on the tiller in guiding its progress and
contents. That's why it devoted much more
of its attention to delivery systems, and very
little to the range and quality of what will
be delivered in the digital age.

Similarly the Building a Global Audience
project is a partnership of private sector
investors and the Department of Trade and
Industry (DTI) and is financed by matched
funds contributed by the commercial TV
partners and the government. So far the
project has cost £200,000.

The staring point of the report is a quote
from Chris Smith's specch o the Royal
Television Society in September 1997 about
Britain ‘producing the best radio and televi-
sion in the world” and the need for the
industry to work "together to ensure British
programming is in the best possible
position to find overseas markets. The
report does reach some uncomfortable
conclusions about whether Britain does
produce ‘the best television in the world’,
but also about the alarming trade deficit in
television — £272 million in 1997. The

report concedes that this figure may not be
accurate because of the way statistics on the
audiovisual industry are compiled, but says
the increase is due to the 'volume and value
of imported programmes for new satellite
and cable channels’.

However the long-awaited report by
David Graham & Associates has been heavily
trailed, and there is a clear sense of a
coberent industry lobby which wanis o see
drastic changes in the regulation of UK
commercial television and the place of public
service broadcasting within this. The free-
market business magazine, The Economist,
began to pick up on these issues late last year
when it argued 'ITV should be unbound and
the BBC should be forced 1o shrink’ and it
repeated this view in an article on the global
industry report (10.4.99). The Economist is
of course part-owned by Pearson, one of the
partners in the DTI project.

The report stresses heavily cerrain aspects
of the failure of the UK television industry
1o defend and sustain its export record, but
is silent on others factors which any
objective analysis of the state of UK televi-
sion should consider. The reason for this is
that the report is concerned with television
as a commercial commodity, and other
considerations to do with social or cultural
concerns are often seen as obstacles to
creating and selling TV programmes
overseas.

A key section of the report, Competition
and Regulation, highlights the ‘tension” and
‘conflict” between the desire to produce
programmes for export and to deliver
programmes within the UK. *UK regulation
was designed to ensure high standards for
British viewers, not to facilitate exports,” it
points out. Content ritles set by regulators
shape the peaktime schedule and news,
current affairs or regional coverage have

little or no export value compared to the
main demand for imports around the world
of high budget entertainment programmes.

It is clear that the thrust of the report’s
proposals, if they were realised in media
legislation, would be to take a giant step
towards a commercial light touch television
structure with a much reduced requirement
of public service broadcasting. The most
devastating point though is that the authors
acknowledge that the present system
delivers high quality programming to
different audiences. Indeed the regulatory
structure, and the balance between licence
fee and advertising funded television, is
seen as a barrier They are proposing
dismantling this for some unproven global
export drive.

There is the broader point. The report’s
authors keep quoting from commercial
stations abroad which have strong reserva-
tions about the style and content of some of
our drama, often describing it as too "dark’
or slow, too gritty or socio-political.
Broadcasting should deal with and reflect
the values of society, replaying back io us
our history and diverse experiences, and
sometimes these may not be attractive or
casily exportable. Programmes like Boys
From the Blackstuff or Our Friends From
the North took great artistic risks, were
popular, and rooted in particular social,
political and economic experiences. One
wonders what the treaument of them would
be if the primary concern was to make
them palatable to some ill-defined global
audience. Or indeed whether they would
ever get made.

Building a global audience: British television in overseas
markets

Broadcasting Policy Division, Departiment of Culture,
Media and Sport

2-+4 Cochspur Street London SW1 SDH

Communications world keeps on shrinking

BILL GATES is on the move again. Microsoft
has taken a 29.9 per cent stake in the UK's
largest cable operator, Telewest.

Earlier this year he also acquired shares
worth £305.5 million in a rival UK cable
company, NTL.

With talks underway for a deal between
Telewest and the other large cable operator,
Cable and Wireless it now seems likely that
there will be consolidation of the UK cable
industry into one single company.

These changes form part of a wider

series of takeovers and mergers in the
United States where AT&T bought the cable
giant TCI last year. In April this year AT&T
merged with MediaOne in a £36 billion
deal. The links between different telephone
cable and media companies become ever
more intricate with the spate of mergers,
but the fate of the UK cable industry is
bound up with these changes.

The worrying point is that we are seeing
on a global scale the creation of a few
multimedia companies. Predictions that

three or four powerful corporations will
dominate the global cable and telecommu-
nications industries are not fanciful.

As Emily Bell, Observer Business Editor
commented: ‘Fewer and fewer people are
puiling the strings in the world's most
dynamic industry. Give it a couple of years
and the heads of the world's biggest
communications companies will be able 10
meet, well, in a telephone box. An interna-
tional super regulator must now be a
priority”,

. _REVIEW ¥ |
Business is business for

US Information Agency

Propaganda Inc.
Selling America’s Culture to the World

Nancy Snow

Seven Stories Press £3.99
THIS is the sixth publication in the Open
Media pamphlet series = previous titles have
been written by Robert W, McChesney and
Noam Chiomsky — and it casis a critical eye
over an area of US activity which deserves
more attention: the changed role and
influence of the United States Information
Agency (USIA).

An introductory section by Michael
Parenti sets the tone, suggesting that the
USIA, a ‘benign-sounding unit of govern-
ment supposedly dedicated 1o informational
and culwral goals is actually in the business
of waging disinformation wars on behalf of
the Fortune 500'.

The author, Nancy Snow, is well-placed
to write this disturbing dissection of the
organisation's work because she has
observed its operations from the inside. She
cites a great deal of evidence to support her
analysis that with the end of the cold war
and the need to broadcast to the former
Eastern bloc through Radio Liberty and
Radio Free Europe, the USIA, the organisa
tion moved into the export business cn
behalf of corporate America.

USIA Director Joseph Duffy said in 1993,
“One of the most important areas for
enhanced agency activity is that of business,

trade and ¢conomics. More and more, we
are teaching others not only about the
principles of free markets but the very
mechanisms that make free markes and
open trade possible.”

This emphasis on US business and
commercial values and interests has meant
that the agency was active in promoting the
North American Free Trade Agreement
(NAFTA). Canada was particularly suspi-
cious of the benefits of NAFTA, as a USIA
document observed: ‘Canadian opinion was
quick to identify free trade with the erosion
of national institutions and values,
including corporations absorbed by
American-dominated multinational as well
as by culwral, media, and entertainment
industries dominated by US products and
control’.

The USIA devoted a good deal of energy
to organise briefings and conferences to
promote US government policies, and
commented that these efforts "'were surely a
positive factor in Canadian acquiescence to,
il not great enthusiasm for, NAFTA'.

The enthusiastic prometion by the USIA
of what the author calls 'the boardroom
style globalisation model’ is one which we
need 10 be aware of, and link 1o more
specific media policy issues. There are
number of important insights into this
neglected aspect of US acuivity which make
it an informative and valuable publication.

Don't hold the front page

THE March/April issue of Extra! (magazine
of the US pressure group FAIR) has an
article on the Washington Post and the
United Nations weapons inspection team,
UNSCOM.

The Post Reporter, Barton Gellman,
revealed in in a front-page article on
6 January ‘convincing evidence' that the
inspectors 'had collected cavesdropping
intelligence used in American efforts 1o
undermine the Iragi regime’. The source for
Gellman’s story was ‘advisors’ and ‘confi-
dants’ of UN Secretary General, Kofi Annan.

This story was published after
December’s bombing campaign against
Iraq, but Gellman was in a position to
publish the story in October. However at the
behest of a senior US government official,
he and the Washington Post's top manage-

ment chose not to reveal the extent of US
intelligence’s links to (and possible abuse
of) UNSCOM for reasons of "national
security’. The newspaper chose to protect
the operation from public scrutiny undil it
mattered less.

The paper seems to be continuing to
adhere to the spirit of the Post's then
publisher, Katharine Graham who spoke to a
group of CIA officials in 1988 at the
Agency's Langley headquarters: *We live in a
dirty and dangerous world. There are some
things the general public does not need 1o
know and shouldn't, I believe democracy
flourishes when the government can take
legitimate steps to keep its scerets and when
the press can decide whether to print what
it knows,’

GW

Irish
myths
unmasked

Rethinking Northern Ireland:
Cuiture, Ideology and Colonialism

Edited by David Miller

Longman £14.99
THIS is a welcome addition to David
Miller’s impressive efforts (Don't Mention
the War: Northern Ireland, Propaganda and
the Media, 1994; War and Words: The
Northern Ireland Media Reader, 1996) in
collating studies on previously neglected
aspects of the Northern Ireland conflict.

The similarities in debate and reporting
of the conflict, as he says in his introduc-
tion, have been ‘more striking than the
variations'. If at times the standard of the
media’s, and the Left’s (New Left Review
did publish a single article on Ireland
between 1970 and 1994), coverage of
Northern ireland has been, in Miller's
words, ‘abysmal’, he makes the point that
the academic contribution has been worse.

There has been a distinct lack of an alter-
native view to ‘the predominance of notions
of tribal conflict and irrational or self-inter-
ested violence’. Most writing has been
informed by ‘British propaganda’ or
"unionist ideology’ and has left us with a
‘scriously misleading and distorted view of
the conflict in Ireland'.

Miller and his fellow academics redress
the deficit with this excellent and much
needed volume which atempts to ‘reorien-
tate our understandings’ of Northern
Ireland by ‘re-embedding the conflict in the
history of and literature on imperialism and
colonialism’ — i.e, doing the kind of basic
research and analysis which should have
been in place 20 years ago.

As in the nature of such books, the wide-
ranging articles on feminism, culiure,
unionism, nationalism and the economy
vary in the quality of writing and content,
but for anyone interested in media studies
or Ircland the contributions of Mike
Tomlinson on British collusion with loyalist
paramilitaries, Liam O’Dowd’s pessimistic
look at ‘New Unionism’ and Miller's own
on the role played by academics in
perpetuating certain myths, are well worth
investigating.

Stephen Dorril



D More killing secrets

Conference
and AGM

THE CFBF annual conference and AGM
was held on 15 May James Curran, Paul
Evans (Carole Tongue’s assistant) and
Gary Herman of Labour Telematics
opened up the first session outlining
policy concerns and issues which the
CPBF needed 1o address within the UK
and Europe.

Maurice Frankel (Campaign for
Freedom of Information) briefed the
conference on the progress — or lack of -
on Fol and gave an assesstment of what
was likely to be in the Bill to be
published the following week. Tony
Bunyan (Statewatch} dealt with the
pressures to curtail a free flow of infor-
mation within the European Unjon, and
the work done by his organisation to
challenge arbitrary decisions to curtail
access to information,

Finally Tom O'Malley and Barry White
introduced a discussion on priorities for
the CPBF in the coming year.

FOLLOWING its launch in London in
February (reperted in FP109) the Killing
Secrets campaign team has been working on
several major projects and continuing their
focus on building wide support for the
campaign aims.

Killing Secrets is committed to control-
ling the activities of the arms trade and that
requires innovation and challenging
approaches.

With the war in the Balkans, it's even
more important that the arms trade is held
accountable for its activities and this makes
transparency essential. The need to restock
Nato armouries will put companies in a
powerful political position and ensure them
substantial profits in the years to come. Add
to this the proposed Euro-Army and the

increased belief among western government
that wars can stop wars and the future is
looking rosy for weapons manufacturers.

Hot off the press is the Killing Secrets
wall-chart "The Top 100 people in the
British Arms Trade” = a must for anyone
who would like to know more about this
secretive sector of UK society.

Send £1 to help with post and packaging.
Other projects include a Killing Secrets
report on high sireet banks and the arms
trade, expected this month and a road show
which kicks off in July.

El The Campaign can be contacted at
PO Box 12, Cumbria CAS5 3GD.

Tel/fax 016973 23705,

Email: killsecrets@msn.com

A Campaign website is being prepared.

Order your copy
from CPBF

— price £7.50
inc p&p

Free Press is

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.demon.co,uk
Email address: freepress@cpbf.demon.co.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership 15 f) Fewer than 500 members £25
500 to 1,000 £30
b} Unwaged £6 8 °
h) 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications) 1) 10.000 to 50,000 £115
o L i} 50,000 to 100,000 £225
e} Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
|/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£.........ooveeiuennn FP110
N A3 660008 000800060 0800000 6800060 656380000 6866000 680000800 0006800 5008 Eo8As
(e[ E 3 e 060 G 6 b B00 00 8 Ba a0 HBaRGa BB HBLABNASARAL A BOABHDHAEABBABAA G AAA A nAL
ReFe=l [ eanaaa0antna0aa 086003000 b scccadnacnosann0ca0a0000406aa00a00Ra0008
Organisation (if applicable) .. ... i e

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 0171 278 4430

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 0171 60% 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



