i

lecember. 1999

= ; I

| Journal of Eli_escan_:jh)jaig_n_i:fqr Press qi;d-‘Br‘o_c_t_tha's_ﬁng-Efeeddﬁ

e - el

B —

THERE are some worrying proposals in the
government’s legislative programme which
will have a direct impact on the ability of
journalists to investigate and report.

The most prominent example is the
Freedom of Information Bill. It has 13 pages
of exemptions and in the re-written clauses
there is a ‘catch-all * clause 34 which places
power to prevent the release of information
firmly in the hands of cabinet ministers and
other designated bodies. The clause will
prevent the disclosure of anything that
would or ‘would be likely to, inhibit the
free and frank provision of advice or
exchange of views', It also prevents any
disclosure which ‘would otherwise
prejudice, or would be likely to prejudice,
the effective conduct of public affairs’. This
applies to government, parliament and all
public bodies,

The bill also confirms the weakened role
of the Information Commissioner who will
net be able 10 override ministers 1o force
disclosure in the public interest. The bill
does include some concessions the Home
Secretary promised earlier this year,
including releasing information held on
accidents, provided there are no criminal
inquiries under way. However it remains a
deeply disappointing bill because it doesn’t
start from the basic principles which should
shape freedom of information legislation.

Put sinply, true freedom of information
legislation should give the press and public
the information we request speedily and
with the minimum of hurdles. The only
exemption to this would be if the informa-
tion requested caused substantial harm. The

arbiter for this test should not be govern-
ment ministers, but a strong, independent
Information Commissioner with the powers
to enforce disclosure of information.

The bill has been drafted 1o ensure that
these principles are neutered. We have to
make sure that the maximum pressure is
exerted to get drastic changes in the Bill and
we urge CPBF members to give priority to
writing 1o MPs to express concerns about
the bill, and to ask MPs low they intend to
vote, Readers should also use the Campaign
for Freedom of Information’s web site
{www.cfoi.org.uk) 1o get a fuller briefing
on the issues.

Other pieces of legislation should also
concern us. A combination of the Freedom
of Information and Local Government Bills

We have to make sure that the
maximum pressure is exerted to
get drastic changes in the Bill

could result in the exclusion of the press
and public from policy formation and
decision making at a local government level,
The government is planning to move away
from the current position where local
government decision-taking is open to the
public view, and institute a new regime for
elected mayors and cabinet-style local
government where discussions and
decisions take place in secret. Only retro-
spectively would the public know about the
decision. Such a change would undermine

BLOWS AGAINST
MEDIA FREEDOM

the press and the public’s legal rights of
access to local government meetings.

One or two local papers have woken up
to the threat to access to information at
local level. The News, Portsmouth has
launched a campaign against Portsmouth
city council’s plans to adopt Downing
Street-style cabinet government. The News
editor, Geoff Elliot, in a strong leader
condemning the proposed changes, wrote,
‘Under the new system, the first we shall
hear of a decision is when the cabinet
announces it. This proposal is wrong, anti-
democratic and must be stopped.

Two other bills could also increase the
state’s control over investigation and
reporting. The proposed new anti-terrorism
law will widen the definition of terrorism so
that the media could be caught under new
inciternent offences. Press officers for
campaigning groups organising protests
could become more vulnerable to legal
action, or journalists covering demonstrations
where violence erupts or property is damaged
could face the risk of conspiracy charges.

And finally in this grim catalogue of
threats to, or erosions of, media freedom
there is the Regulation of Investigatory
Powers Bill which will give new powers 1o
intelligence and law enforcement agencies
to tap the private telephone networks and
internal e-mail systems of newspapers and
broadcasters. Of course, such proposed
legislation is likely to clash with Article 10
of the European Convention which protecis
journalists’ sources, and we'll have o wait
and see how the government proposes to
deal with this.



PCC gets tough — really

THE PRESS Complaints Commission has
issued a reprimand of unprecedented severity
against a local paper for its racist reporting of
refugees in the town. The Folkestone Herald

was censured for its use of a false picture illus-

trating a story headed “The Frontline in
Fotkestone™ on May 20.

In delivering its verdict the PCC issued a
stern warning: “The Commission tock the

opportunity to remind editors of their respon-

sibilities in covering such topics and of the

danger that inaccurate or misleading reporting

by MAITHEW
ADAMS

RADLING  her
qld in her arms,
's bepgar appears

sperue and
stilule
sympathctic passers-

grace her palin with
ey as she asks for
¢

ek flus woman is ot o
sramt wilh noghing to

ihe s an allegal
suigrant [ Romani
*0 it supported by
00 each month 1

“he woman arived in
UK on Uctober 2 wilh
Teshaml apd  four
‘ldren, stuwed away on
217y Lo Newhaven. She
manded State.funded
fepe, Her plea was
hted.

The family have

ciiom from penecution.

3 in privaasly renied

namodation in 3 o>

{uwmihﬂ :I 5‘»: ?f - L}
o irect!

1he lnnlard. /

Me familty sre absa
.‘lulul £340 '3 week for

sheee af the wpman's
ldren  could  find
mselves  in ihe
sstoum withig two
<br. The fourth, aged

] schood age.
dar sl 1he woman
ex to the streels

4 her mine-year.old
“ghier to bryg for more

Tucial sctvices chiefa say
* oand her family.
AL

How the Brighton Argus greeted refugees in 1998

may generate an atmosphere of fear and
hostility which is not borne out by the facts”.
The Folkestone Herald and its sister paper
the Dover Express, both owned by Kent
Regional Newspapers, have been heavily
criticised for the way they have covered the
story of asylum seckers in the area. Editor
Nick Hudson {who formerly worked for the
Sunday Sport) was questioned by Kent Police

and a year ago and 10ld he could face prosecu-

tion for inciting racial hatred. Police described
some of the reports as “inflammatory™ and
“unacceptable” and blamed them for heiglt-
ening tensions and attracting far-right groups
such as the National Front.

The offending ssue of the Herald carried a
headline “In Delence of Dover Road”. The
story said police in riot gear had arrested six

L [ro
Sitsscx tnxpayer
And she is ovne of
"End in the samic
dtion,

been
en lleme  Office
‘tiission to stay m te
< untib April next year
iow ey e kooking
xard to live months o

refugees after a fight, but did not say who had
altacked who or why.

Quotes were from anonymous residents.
The “"owner of a takeaway” says: “These are
not genuine asylum seekers. They're like the
Mafia and their own countries must be glad o
see the back of them. I've had mail fished cut
of my letter box and my customers have their
own stories of cars being broken into and
burglaries. There are reports of refugees
carrying iron bars around with them.”

None of this was substantiated and there
were no balancing quotes.
Prejudiced opinions without
proof were treated as facts.
This was another example:
“Only last week a woman
put a perfectly good fridge-
freezer outside her house for
collection by a house
clearance specialist, It had
gone inside ten minutes”.
(Why then did she put the
thing out?)

The page carried an
cditorial declaring: “We must
fight censors and stand up
for the views of ordinary
people ... Will no one stand
up and say that the ordinary
man and woman in the street
should not be subjected 1o
this scavenging, petty crime,
violence and social benefit
scrounging?

“It’s casy for the bleeding
heart liberals to mouth
comforting platitudes, but
they don’t live on the
frondine in Folkestone.”

The language employed -
“frontline, Mafia, crime,
scrounging” - is typical of
that used by racists to smear

At B b gt el i

ot el A A Pk e b S . 15 = Pl - Wi, L

s

immigrants.

The PCC finding is significant as the first it
has made on racist reporting The former Press
Council, before its abolition in 1990, had
begun to take a tough line afier receiving
many complaints, but the PCC not until now
responded to pressure from the NUJ Black
Members Council and anti-racist organisations
to follow suit.

There is plenty of this kind of reporting, if
a liule more sophisticated, in the national
tabloid press. ks effect has been 1o whip up
opinion to justify progressively more restric-
tive immigration laws and progressively harsh
treatment of refugees and asylum seekers in
the UK.

Will the PCC now condemn the Daily Mail
or the Sun?

Project will seek
fairness for
asylum seekers

THE media ethics body, Press Wise, has
launched a new project, RAM. to develop
strategies that will assist refugees, asylum-
seekers, and organisations working with them
in Europe, 10 obiain fair and accurate repre-
sentation in the mass media,

The project has been developed in consul-
tation with the European Council for Refugees
and Exiles, the UK Refugee Council, the
International federation of Journalists and the
Diversity-Online Project, among others.

The project grew out of the growing
number of complaints from individuals and
NGOs about the use of pejorative language,
misieading and inaccurate statistics and the
generally prejudicial 1one of media coverage
of refugees and asylum seckers in the UK.

Full details of the project, and reports of a
consultation meeting 1o help shape it, can be
found on the new, relaunched PressWise
website: www.presswise.org.uk/RAM.hun

The project grew out of complaints
about pejorative language,
misleeding statistics and the
prejudicial tone of coverage of
refugees and asylum seekers

BBC World

THE BBC World Service claims a reputation for
accurate and impartial news in @ world riven
with ethnic and nationalist hatred. It is a pity
that the unions have had to start a campaign
to reverse the racist and colonial way the
foreign siaff are treated.

Managers have been operating what they
call a “fresh blood™ policy — a euphemisim for
sacking journalists who recruited from
overseas at the end of their four-year contracts
and replacing them with new recruits.

Everywhere else in the BBC = and it is the
largest employer of journalists in the world,
with more than 2,000 on the payroll -
journalists would be entitled to a permanent
job afier four years. The unions challenged the
pelicy with the Home Oflice, which ruled

L —

Silcott: scandal Mail ignores

IN mid-November the Metropolitan Police
agreed o pay Winston Sileott, in an out-of-
court settlement, £50,000 damages for
malicious prosecution.

Silcout's selicitor, Tony Murphy, said the
payment was made because the Metropolitan
Police were ‘desperate to avoid a trial

Put simply, the police were willing (o pay a
large sum of moncy, rather than defend
themselves in court against the charge that
they had fitted up Winston Silcott for the
horrific murder of PC Blakelock,

Immediately after this news, papers like the
Daily Mail gave prominence 1o stories from
the colleagues and family of PC Blakelock,
imurdered in the 1985 Broadwater Farm riots,
about their anger at the payment.

However the background 1o the murder,
the trial of suspects and subsequent acquittals
is a disturbing story of police corruption,
miscarriage of justice and racist reporting by
the media.

The image of Winston Sileott blazoned
across the front pages in 1985 was of 'the face
of evil' and ‘the beast of Broadwater Farm'.

A photo was taken of him after he was
dragged out of his cell and his arms pinioned
to his sides.

The picture was then issued 1o the media
for them to use as they saw fit.

The Sun promptly published it, in blatant
disregard of legal constraints under the
headline, *First picture in macheie death case'.
Over the years it is this image of Silcott,
reinforced by press and police comments,
which has remained etched in the public's

Service: la

that after four years the journalists would have

right of residence in the UK.

So earlier this year the BBC introduced a
new “fresh language” policy.

Under this contracts were to be only for
three years. They said it was to ensure they
employed new staff who were up-1o-date with
their languages — even though those working
at the imposing Bush House HQ in London
were working in their own tongues every day.

In any case, stafl point out, managers at
many of the 44 language services do not even
speak the languages in which their
programimes are broadcast, Some highly
qualified journalists from overseas are
employed only as translators, putting into
their own languages material for bulletins

Demonised by sections of the
press at the time of his arrest,
and since, the time has surely
come to recognise that this
shameful episode should be
brought to an end with his early
release from prison.

t outpost

written by British journalists ignorant of the
countries concerned.

“It is the last outpost of empire”, says NU]
Deputy General Secretary John Fray. "It is
institutionalised discrimination against these
journalists just because they are foreign,”

Work permits for the UK are restricied to
one employer, 50 when the journalists are
dumped by the BBC they cannot take other jobs.
But for some it is dangerous to return home:
working for the BBC may be politically inimical
1o their governments and they could face harass-
ment, arrest or worse. The NUJ has had cases
where journalists sacked by the World Service
have been granted political asylum - naot
something the Home Office gives away easily.

The new campaign aims o get Bush

perception in spite of the fact that in 1991 the
Court of Appeal cleared Silcott of the killing of
PC Blakelock.

The conviction was deemed unsafe when a
handwriting expert testified that the key
incriminating pages of interview notes -
including admissions Silcott has always denied
making = were added later.

Any evidence linking Silcott to the
Broadwater Farm riots and killing is poor to
non-existent. No iem of forensic evidence
linked him with the murder, and he is not on
any of the 1,000 pictures taken during the
riol.

The murder for which Silcott was
convicted 1s also far from clear-cut. A doorman
told police in a statement not heard at the
trial, ‘Between you and me, the dead guy
caused it all. He came in with a knife and cut
Sticks (Silcott) and Sticks defended himself.
Silcou was allowed out on bail = unusual in a
murder case, and might have expected convic-
tion on the lesser charge of manslaughter.

It was in accordance with the bail condi-
tions that he was signing on at a police station
at 7.15pm, when the riot was under way. The
police say he signed on at 6.00pm but the
book had been ‘misplaced’. It has never been
found.

Winston Silcout is painfully aware that he is
a victim of racist stereotyping in the media.
Demonised by sections of the press at the time
of his arrest, and since, the time has surely
come to recognise that this shameful episode
should be brought to an end with his early
release from prison.

f empire

journalists employed on the same terms as
elsewhere in the BBC, and to establish
managements for the language services that
are sensitive to stafl.

A series of Industrial Tribunal cases alleging
racial discrimination are being brought by
journalists in the Arabic Service — the biggest
and one of the most discriminatory. Some cases
have failed, but one did succeed, and as a result
ten colleagues were given permanent jobs.

The Father of the NUJ Chapel, Adli
Hawwari, has been subjected to constant
harassment by managers. He was demoted
from his job as business editor to work as a
translator—even after being elected 10
represent World Service staff on the BBC Forum
(a kind of stail association with no powers).



Drama tired, current affairs soft.
It’s time for a public inquiry

Barry White reviews a disturbing report

FOR some years now the CPBF has been
arguing that public service broadeasting is in
retreat. As recently as July 1998 we
highlighted (in FreePress 105} its retreat
worldwide. In Britain, we drew attention to
the need for “more risk taking and innova-
tion which has disappeared from TV drama.”
We alse highlighied a CPBF public event
held in Manchester at which Michael
Wearing spoke on the topic of Television
Drama; An Endangered Species? He spoke of
the various pressures which were under-
mining creativity and innovation in drama.
Over the years, Wearing had been associated
with BBC drama as vartous as Boys {rom the

Blackstuff, Edge of Darkness and many more.

Michael Wearing quit his post of BBC
television head of serials in February 1998
afier a long struggle against the odds,
departing in frustration at being rendered
irmpotent through Birtist managerialism.

Under Birt the key words were ‘market
appeal’ based on the soundings of focus
groups. Some two years later these (and
many other) sentiments are echoed in
Steven Barnett and Emily Seymour's
excellent report for the Campaign for
Quality Television A shrinking icebery trvelling
south.

Published in September, the report
highlights the decline of public service
broadcasting by a lack of serious drama and
a crisis in current affairs programmes. It
finds that excluding soaps (which have
multiplied fivefold) drama’s proportion of
peak-time television has fallen over the last
twenty years, particularly on BBC,

The single play or one-off has fallen
dramatically = the drama series now
dominates with police/detective stories
prominent at prime time on all channels
except BBC2.

A progressive increase in home-grown
drama on BBC and ITV has been coupled
with a marked growth in American imports
on the minority channels.

The crisis in current affairs is highlighted
in the report by the virtual disappearance of
foreign coverage from commuercial televi-
sion, now mostly confined 10 BBC2. A
domestic agenda dotminates all other
channels, with the BBC becoming almost
the sole repository of political and
economic coverage in current affairs.

Other main findings indicate that there is
less peak-time current affairs on ITV than
ever before; the crime/police theme has
risen sharply across all channels and a
general trend towards ‘softer issues’, partic-
ular crime, consumer moral/ethical themes.

Although there is more diversity in the
subject matter being covered, this is
contrasted by less emphasis on the ‘harder’
areas of political, industriat and foreign
stories,

A significant section of the report is
devoted to interviews with 30 'top
producers’ and commissioning editors who
were guaranteed anonymity. The drive for
peak-time ratings combined with cuts and
centralised decision making is held to be a
significant factor in the decline in currem
affairs, where they have had a serious
impact on the volume and quality of
research, with particularly unhappy conse-
quences for investigative journalism and
coverage that requires long distant travel,

The report’s summary finds that there is
almost no room for “speculative” investiga-
tions which may not produce tangible
results and consequently little prospect of
ground-breaking programmes, or anything
which required long-term commitment of
time or money, ‘Within the BBC, there is
concern that current affairs has lost its sense
of direction and that internal structural

Tuesday Feb 20 1990: Telephone call
from Duke Hussey (chairman of the BBC).
very hush-hush. He said my article in The
Times (aceusing the Today programime of
anti-government bias) had done a great deal
of good. He suggested I rang John Bint
(deputy direcior-general) without referring
to the conversation with him, He also said
that privately John Birt agrees with me but he
has to put on a different front to defend the
BBC in The Times, which he did this morning.
Wednesday February 21:¢ Spoke 10
John Birt privately. He said to me, “Of
course, you do know that my private
optnions may be different from those
express publicly when I replied o you.”
Extract from Woodrow Wyatt:
The Journals Vel 2

changes have weakened its creative
potential’ and that in both drama and
current affairs the BBC had lost its corporate
self-confidence. Programme makers have a
sense of isolation and in current affairs, the
loss of *brand name’ programmes with no
long term investment in replacements has
made serious journalistic endeavour much
more difficult.

One BBC producer said: “Every year they
keep cutting and we are constantly being
asked for different ways in which we might
be able 10 save money(...}We feel we've
become so budget oriented that we've
clipped our own wings — we don't even
suggest ideas because we think it will be too
cxpensive, we don’t think imaginatively
because we’ll be thinking all the time about
how we can get something for nothing”

A BBC cditor said: "Now, every single
decision | take in terms of where I send
people, who I hire, which newspaper we
read, is dictated purely and simply by
money and it can be very dispiriting
Sometimes you just can't send someone
overseas, you just can'tdo it ..."”

The report repeats warning given by the
CPBF about the decline in public service
broadcasting and the effects this has on
democracy, the creative arts and standards of
entertainment. It also highlights the need
for the widest possible debate on the future
of public service broadcasting and media
policy in general. For too long policy
making has been conducted by consultancy
reports, and low profile conversations
‘between people in the know'.

The report highlights the need, so far
rejected by Media minister Chris Smith, for
an independent public inquiry into the future
of mass communications, which would give
the public time to reflect and intervene in an
area that is central 1o our lives.

B The Campaign for Quality Television is a
charity funded group to promote public
service broadcasting, It was set up in 1988
to express concern by programme makers
about the proposed de-regulation of televi-
sion, and relaunched again in 1995,

Copies of the Campaign's report, priced
£10.00 including postage, are available
from: Bridget Cass, Campaign for Quality
Television Ltd., 8 College Terrace, London
E3 5AN. email: BridgetCass@emailmsn.com
Cheques should be made payable to
Campaign for Quality Television Ltd.

MEDIA MONITOR
‘ F -

NEWS AT TEN

The Mirror has launched its ‘Bring back
News at Ten' campaign, which has awracied
support from Tony Blair and Culture
Secretary, Chris Smith. There was an Early Day
motion on the subject put down by he Tory
MP Nigel Evans, Liberal Democrat Norman
Davies, and Labour’s Austin Miichell,

As a prelude to the ITC commitment to a
review a year after the removal of ITN News
from the schedules in March, Gerald
Kaufman, chair of the Comméns Select
Committee on Culture, Media and Sport has
got in early. His commiuee will hold its
own its own hearings in February 2000, but
already he has been making growling
noiscs. Citing the 1990 Broadcasting Act
which requires Channel 3 (ITV) licencees
“to broadcast ... news programmes of high
quality dealing with national and interna-
tional matters..at intervals..and in particular
at peak viewing times” he is clear that the
present arrangements breach that legal
requirement,

But arrayed against the politicians are
ITV's main shareholders ~ Granada, United
News and Media, and Carlion = and the ITV
chief executive, Richard Eyre, who argue
that more people are watching ITV of an
evening now (an extra 1.2 million viewers,
and more of the imporiant audience for
advertisers in the 16-34 age-range) than
under the old schedules. Looks like a
struggle between public service obligations
and commercial considerations all over
again, The CPBF will, of course, be arguing
on the side of the righteous.

GANNETT AND RIM

In recent issues we've highlighted the way
the huge American media group Ganneut
gobbled up the UK regional newspaper
group Newsquest. Because it did not have
any other UK media interests the deal was
done without any reference to the
Competition Commission.

Tucked away in the Independent on
Sunday (7/11/99) was a short piece by
Jason Nisse, *Yorkshire Post chased by US
giant” which stated that Gannet is leading
the race to buy Regional Independent
Newspapers (RIM), the publisher of the
Yorkshire Post and Yorkshire Evening Post,
which is to be put up for sale by its venture
capital backer, Candover.

If this takeover was successful Ganneut
would have a dominant position in West
Yorkshire, owning the main evening paper in
Bradford, the Telegraph and Argus as well as
papers in the Yorks area and Leeds. If Ganneu
acquired all of RIM °s newspaper titles it
would become one of the biggest — if not the
biggest — regional newspaper group in the
UK. This time, surely, if a takeover was in the
offing the deal should be given the closest
aitention by the Competitions Commission.

ED’S LANDMARK VICTORY

SSTULOLOHI SIMIT NYTY

!

Ed Maloney, the northern editor of the Irish Sunday Tribune, has won his battle against a
court order requiring him to hand over to the police his notes of interviews with a
loyalist, William Stobie, subsequently charged over the murder of the solicitor Pat
Finucane. On Wednesday 27 October Ed left the court knowing that his courageous stand
has resulied in the landmark decision and a stunning victory for a journalist’s right to

protect sources.

Ed told his story to a well-attended CPBF/ NUJ fringe meeting at the TUC in Brighton
in September. He paid tribute to the moral and physical backing of colleagues on the
Tribune and made it absolutely clear that he had no intention of handing over his notes
to anyone. The campaign to protect his source and stand by the NUJ code of conduct had
wide-ranging support in Europe and North America. “Such stories do not happen
because they should or ought to happen, Ed comments, “They have to be worked for.”

INVESTIGATORS GROUP

The Association of Investigative Journalists
{Al)) has been launched to challenge falling
media standards and to promote investiga-
tive journalism. It will have a regular
posting of investigative news and feature
items on its www.aij-uk.com web site.

Al) chair, David Nerthmore, said,
“Broadcasters are fined for transmitting
faked documentaries, and barely a day
passes without a senior commentator criti-
cising journalism standards. We aim to do
something practical to stop the rot.”

He added, “Journalism should be a
public service — not a playground for privi-
leged members of society (o write about
themselves and each other. Investigative
journalism plays an important part in
maintaining high standards of public
activity and accountability, and the case for
campaigning 1o raise journalism standards
is now overwhelming”

SCOTTISH MEDIA GROUP BID

We went to press as reports appeared of
SMG bidding £225m for Ginger Evan's
Ginger Media, owner of Virgin Radio. For
those interested in the relentless pace of
acquisitions by media groups, this is an
interesting one.

Two groups, Flextech and Granada, each
have 20% stakes in SMG and Granada was
widely expected o make a bid for the
company next year. The hotels and television
company (Granada own LWT and Yorkshire-
Tyne/Tees in addition 1o the North west
franchise, and a stake in ON Digital) cannot
do so at present because its share of ad
revenue prevents it mounting a takeover bid
under the terms of the 1996 Broadcasting
Act. Granada hoped by next year that the
cexpansion of digital and satellite television
services would have diluted its share suffi-
ciently to mount the akeover bid.

SMG for its part doesn't view such a
prospect with any enthusiasm, and the
proposed takeover of Ginger Media is seen
as a ‘poison pill’ move against Granada,
Under mmedia ownership rules, Granada
would not be allowed to own Virgin Radio
as well as IWT, and SMG would be a less
auractive acquisition if it had 10 go through
the expensive business of putting Ginger
back on the market. Granada's nose may be
bricfly put out of joint, but its chief
executive, Gerry Robinson, is clear about
the ultimate aim of one single ITV company.
He'll have to wait for another Broadcasting
Act to change the ownership rules for that
to happen, though.



It isn’t what you know ...

NTL and Vivendi referrals to the Competition
Commission suggest the Blair-Murdoch
connection is alive and well, says

Granville Williams

NEVER underestimate the corporate
lobbying power of Rupert Murdoch, and his
access 1o the inner circle of Tony Blair’s
government, That seems to be one of the
sharp reminders behind two recent sensa-
tional business news stories regarding the
UK cable industry and BSkyB.

In mid-November the Competition
Commission got two surprising new inves-
tigations,

Stephen Byers, the Trade secretary,
stunned the cable industry by ruling that
the acquisition of Cable and Wireless
Communications’ residential cable assets by
NTL, its US-based rival, in an £8.5 billion
deal, should be referred. The move contra-
dicted the advice of John Bridgeman,
dircctor-general of fair trading.

On the same day Stephen Byers also
referred the acquisition of a 24.5% stake in
BSkyB by Vivendi, the French water-to-
media conglomerate, to the Commission.
Vivendi had acquired stakes in BSkyB, previ-
ously held by Pathe, Pearson and Granada.
In France Vivendi control the pay-TV
operator, Canal Plus with a 49% stake. Some
papers reported that this referral was in line
with recommendations from the Office of
Fair Trading, but it did not in fact object to
either deal according to the Economist.

Immediately the business press went into
a flurry of speculation about these actions,
but was there a common thread linking the
two decisions? Certainly both rulings are
extremely beneficial for Murdoch, and can
be interpreted as an attempt by the govern-
ment 1o curry favour with the media
magnate, Jean Maric Messier, the chief
exccutive of Vivendi has made it clear that
he didn’t intend to be a passive minority
shareholder in BSkyB, and Rupert Murdoch
was sufficiently concerned about Messier's
plans to personally become BSkyB chair in
June this year.

The Financial Times suggested Downing
Street has aken a close interest since the
NTL/CWC merger was announced carlier
this year. One reason could be that since
pay-TV 100k ofl, BSkyB dominated the
platform and the programming, but now
cable subscriptions are growing faster than
those of satellite. In the past BSkyB's

The Londs debated newspaper success fee contracts
on 22 November.

Lord Annan: My Lords, I wonder whether
the noble and learned Lord can comment
on this question: what confidence can the
public have in the Press Complaints
Commission when the code of practice is
drawn up by a sub-committee consisting
of the editor of the News of the World, the
editor of the Daily Mail and the
chairman? Is this not a case in which
newspapermen are making the rules for
newspapermen, of the regulations being
written by the regulated, who then
proceed to break those rules with
impudent insouciance? I have one further
question to ask. In this Gary Glitter case
would the noble and learned Lord have
expected — or perhaps, like me, he would
not have expected - the editor of the
News of the World to have resigned from
the commission following the comments
by the judge in this matter?

increasing revenue flow from subscriptions
meant that it could bid high for the rights
to screen British football, but a united cable
industry, especially if the final consolidation
of NTL/CWC with Telewest took place,
would provide a real threat, and real
competition to BSkyB. There were rumours
that NTL planned 1o launch a bid for
Telewest belore the end of 1999, but that is
now on hold. John Bridgeman backed the
NTL/CWC merger because it would provide
real competition, but Byer’s decision to refer
suggests the government relationship with
Murdoch is more important than
promoting competition.

Since the rejection of BSkyB's Manchester
United bid, the company has also spent a
good deal of energy lobbying for a compe-
tition inquiry into the cable industry and
Byer's referral has prompted accusations
from the cable industry of bias. The only
people who benefit from the decision are
Rupert Murdoch and British Telecom, BT is
pushing ahead with broadband pipe (o give
a high-speed Internet feed and digital
services to homes and businesses. Cable, the
main competitor to BT, can supply 1elevi-
sion, telephone and high-speed Internet,
and the point of the NTL/CWC merger was
that the service it is offering would roll out
from areas like Hampshire and Surrey,
where it is already offering the service, 1o
other franchise areas next year. Any delays
therefore delay the commercial threat to
BSkyB and BT.

Finally, tucked away in the business pages
of The Independent (17/11/99) in the
week following the Stephen Byer's
announcement was a story that Kim
Howells, the Trade and Industry minister,
flouted government guidelines designed o
prevent lobbying by interesied parties
during competition inquiries, by having
lunch with BSkyB chief executive, Tony Ball.
The 1990 guide for DTI officials states,
"Relevant officials may not receive any
representations in the period leading up 10
the publication of the report’ and ‘it would
be inappropriate for ministers’ views to be
influenced by — inevitably partial — lobbying
by particular interest groups hecause he is
unable to secure views of others on the
same points’.

But what the episode underlines yet
again is the vulnerability of the government
10 powerful media lobbying, The outcome
miay be satisfactory 10 Rupert Murdoch, but
it demeans the democratic process and
government openness and accountability.

A content-free policy

Gary Herman on the European Commission's
policy concerns

SINCE last summer, when a whistle-blowing
accountant from the European Commission
(EC) gave the European Parliament an
excuse to flex its muscles, the Commission
has been in a slow, bureaucratic turmoil.
Things have been even more confusing in
the UK as a result of the Labour Party's
disastrous performance at the European
elections this year, which saw ofl a number
of familiar faces among the largely
anonymous cohort of Euro MPs.

The aumosphere in Brussels is clearing
and we can begin to discern the outline of
the Prodi Commission. In the feld of
communications, the shape is litle changed.
It is just as it was when Martin Bangemann
ruled the roost under the two Jacques,
Delors and Santer — content free.

Three documents published in
November effectively launch the
Commission's ‘communications review'
with framework proposals for further
telecoms liberalisation, a follow-up report
to "the TV standards directive’ (95/47/CEE),
and the results of the public consultation on
the radio spectrum green paper. The keynote
of these three documents is ‘more of the
same’, with perhaps a slighdy more affirma-
tive nod in the direction of that ofien ill-
digested import from the US, ‘e-commerce’.
Throughout all of them, you can detect the
past skein of Commission communications
policy: light-touch regulation, market
growth, competition, and consumer choice,

In discussing digital TV, for example, the
Commission reaffirms the need to promote
consumer interests, but manages to sidestep
the issue of public service and the inter-
twining arguments about funding. Pay
television subscription revenues, says the
EC, are growing faster than advertising
revenues. ‘In this context, the principle that
regulation should be limited to what is
indispensable is particularly relevant:
regulation should not hinder market devel-
opment, notably of innovative new services!

This is an argument that puts paid to the
idea that communications policy might
serve the public interest in anything more
than its most basic form. Bombard the
public with ‘innovative new services’ by all
means, but avoid consideration of their
utility, purpose, or quality ar all costs.
‘Services' in this context has become a code-
word for technologies — cable, satellite,
digital, terrestrial digital, the Internet, and so
on — which are assumed 10 be value-free. In

this model, service providers compete for
consumers, politicians only have to ensure a
competitive market, and consumer choice
determines who and what succeeds. The
nagging problems of content are sidestepped
along with the vestigial public service oblig-
ations dating from a time when we had o
make do with a society rather than a market,

Look at universal service provision (USP)
in telecoms. The Comnmission argues that
there is no need o update its approach to
USP, despite accepting that radical changes
have already overtaken telecoms and that the
Internet will further rewrite the rules, Why?
After all, USP makes no sense if it isn't a
dynamic concept placing steadily increasing
obligations on service providers.

When the UK government talks about
creating an Information Society for all the
people, for example, this involves extending
the meaning of universal service to cover
affordable e-mail and Internet access as well
as existing basic telephone services. Tony

Tony Blair’s apparent inability
to understand the implications
of his technophilia is a direct
result of his implicit acceptance
of the EC’s market model

Blair’s apparent inability to understand the
implications of his technophilia is a direct
result of his implicit acceptance of the EC's
market model.

The Commission accepts that national
regulatory authorities have the right to
interprel universal service as they wish. But
it doesn’t accept that USP obligations can be
enforced Europe-wide through competition
law. In fact, telecoms companies usually
argue the reverse: that USP is anti-competi-
tive, acting either as a barrier 1o market
entry if shared between all operators or as
an unfair cost where only one or two
operators carry the burden. And il competi-
tion law doesn’t work, the best solution is
to let USP wither on the vine and, at least in
Blair's case, hope that telecoms and IT
companies will do the right thing.

Pubdic service obligations on broadcasters
in digital TV are similar, but here the
arguments rehearsed by the Commission
involve the potentially anti-competitive
nature of state subsidy (‘dual-funding") and
the exclusive availability of free-to-air
channels. However, the Commission believes
that further deregulation in broadcasting
may be too difticult to achieve because of

the importance of terrestrial broadcasting
and, in particular, digital terrestrial TV
(DTTV) in what is always going to be an
overwhelmingly consumer-oriented market.
H there was as much demand for premium
TV services among businesses as there is for
premium telecommunications services,
things might be different. As it is, only
European telecoms policy has been a licence
to print money and only the notorious
Martin Bangemann, who ran telecoms at the
Commission, was able to swap his fat
gamekeeper’s salary for an even fatter one as
a poacher on the board of $pain’s leading
welecommunications operator, Telefonica.

Despite the Commission’s apparent belief
in the necd for an integrated approach to
cormmunications, covering broadcasting,
narrowcasting and telecoms, integration has
proved impossible to achieve. It has been
comparatively casy to divide the ielecoms
market into so-called *service providers' on
the one hand and content providers on the
other, largely because content provision is
such a small part of the market. This is not
the case with broadcasting (or the press). But
with the growth of the Internet telecoms will
become more and more like broadcasting — a
medium in which content is inestimably
more important than technology.

There ouglht to be an integrated
European communications strategy, but
there won't be as long as people want
content more than they want equipment. By
separating services out of the package, the
policy-makers have focused on the
commercial job in hand - creating over
capacity in communications — with blithe
disregard for the job that the people want
done - ensuring quality standards and
access to both services and content.

For the Commission, the separation
neatly resolves the problem of integrating
their own structure and negotiating a
unified political strategy for the Information
Society, The new Commission preserves
almost all the distinctions between DGs
with a legitimate interest in the Information
Society. Broadcasters and other 'content
providers’ are still cut on a limb, and the
man in charge of Information Society devel-
opments — Bangemann's successot — s the
Finnish right-winger and Commission
survivor, Erkki Liikanen, who was respon-
sible for sacking the whistle-blower respon-
sible for getting him his new job,

B The communications review has entered
a consultation period. Comments on the
framework document should be submitted
to the Commission by 15 February 2000,




POLICY RESPONSES

The CPBF has responded to The Future
Funding of the BBC. Report of the
Independent Review Panel, chaired by
Gavyn Davies (London, DCMS, July 1999).
A summary of the report is printed here,
but for full details of'it, and the evidence on
the funding of the BBC submitted to the
Culture, Media and Sport Select Commitiee,
visit the CPBF website.

1.The CPBF welcomes the Davies report’s
rejection of advertising as the source of
funding for the BBC. "

2. The CPBF considers that the Report’s key
conclusions are based on questionable
assumptions and insufficient evidence. This
is, in part because, as we warned in our
evidence to the Committee, the timescale
for the review was far 100 short and its
terms of reference (oo narrow.

3.The recommendation that BBC funding
be secured through the use of a Digital
Licence Fee (DLF) mnay result in cutbacks
and underfunding of the BBC, and provides
the opponents of public service broad-
casting with evidence to argue that the
government in inhibiting the growih of
commercial digital services and favouring
the BBC unfairly.

4. The CPBF believes that the licence fee
should be increased in line with the real
level of inflation within the industry and
that the government should extend the
concessionary system to help those who
have real difficulty in paying the licence fee.
5.The proposals to sell a 49% stake in BBC
Worldwide and to sell off BBC Resources are
not based on any firm evidence. The
Committee did no research into the impact

of commercial pressures since the 1990
Broadcasting Acton on the culture of the
BBC, and none into the impact on BBC
culture, the Corporation’s capacity to make
programmes of a high standard and on
public service broadcasting of the privatisa-
tion proposals, These proposals are so
poorly thought through that they appear 10
have been conceived to offset criticism from
the commercial sector of the DLE

6.The CPBF believes that the future of the
BBC can only be assessed properly in the
context of a thorough going public inquiry
into the future of mass communications in
the UK. The purpose of this inquiry would
be o consider how public accountability
and public service principles, plus diversity

of ownership and outlets can be guaranteed
and extended across the system in the next
phase of communications development. The
Davies inquiry, in its narrowly focuses and
poorly researched proposals, makes litde
contribution o this kind of debate,

LENNON MOVES ON

The CPBF thanked Tony Lennon for his years
as National Chair of the CPBF at a special
event in London on 23 September. Tony
performed an invaluable role as Chair of the
CPBF through some difficult years, and we
have all appreciated his skills as a chair,
speaker and expert on a range of media
policy issues. He will be missed.

Julian Pedey (left) is the new National
Chair of the CPBF, and he is seen here with
National Council member, Kathy Darby, and
Tony Lennon. Tony's farewell present from
the CPBF was a rather special botile of wine.
The event also auctioned a Steve Bell cartoon,
which Mike Jempson acquired for Presswise.

Free Press is edited by Granville Williams for the Natit;nal Councii.m

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.demon.co.uk
Email address: freepress@cpbf.demon.co.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership £15

b) Unwaged £6

d) Supporting membership £25
(includes free CPEF publications)

e) Institutions (eg libraries: £25

includes five copies of Free Press)

i/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £..........

N 131
Address ............ e areeaeiasaeaan
Postcode . ..... R [ TN
Organisation {if applicable) ................

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

f) Fewer than 500 members £25
g) 50010 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450
5000060000 PULE]

Tel: 020 7278 4430

AFFILIATION BY ORGANISATION

Design and origination by Alan Slingsby @ édition 020 7609 6090

Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



