COMMUNICATIONS
WHITE PAPER

THE response to the Communications White
paper published in December was curiously
muted. One reason, we suspect, is that there are
s many complex issues covering regulation,
ownership and access in the document that the
average citizen’s eyes will just plaze over as the
topic is discussed.

Its an understandable, but unfortunate,
response because the policy proposals, although
in some areas left vague, will have a major
impact across all the media once they are
implemented.

Consider ownership, for example, The green
light has been given for the censolidation of the
old 15 franchise system inte a single ITY
company with Granada in pole position to run
it. Commercial radio too is likely to consolidate
~ and more quickly than ITV. The Daily Mail and
General Trust through its regional newspaper
group already has effective regional monopolies
over local newspapers in the East Midlands and
the South West. It is likely to consolidate its hold
over radio stations through its stake in GWR in
the South West. And the rule changes could
enable Mr Murdoch to acquire terrestrial televi-
sion stations if be wants,

OFCOM, the mega-regulatory body that is
proposed also gets a nod of approval.
Interestingly, The Economist thinks it imitates the
US model of the Federal Communications
Commission which the magazine praises for its
“understanding of the effects of technology-driven
convergence and its ability to join up the dots of
the big picture.” Fine, if you are a broadcaster or
net merchant whe wants to expand, but what
about voices raising concerns about pluralism and
diversity? How will they be heard?

There are lots of issues in the White Paper
that need much more consideration, We have
already expressed our unhappiness at the ridicu-
lously shert timescale for consultation — responses
have to be in by 12 February. We are preparing
our response and some of our recommendations
are in this issue of Free Press, For the full
document visit gur website after mid-February.

However the vital task for the CPBF now is
to kick-start a debate in the trade unions and 2
wide range of other organisations on the policy
implications of the White Paper. Our conference
on 24 February is a start. Please do alf you can
to support it.

FREEDOM OF INFORMATION ACT

Maurice Franke! assesses the value of the new
Freedom of lnformation Act

THE Freedom of Information Act is now on
the statute book. It will probably come into
force for central government in April 2002,
and be phased in for other bodies over the
following 3-4 years. So what is the final
balance sheet? How useful will this much
criticised measure actually he?

The Act has some positive leatures. Ris
scope is wide. It applies across the whole of
the public sector: 10 central and local
government; schools and universities;
quangos; the police and armed services,
publicly owned companies like BNFL; and
the NHS, down to the individual GP A few
bodies, like the sccurity services and the
courts, are outside its scope. But even
private bodics with public functions, or
who are carrying owt an authority’s
functions under contract, could individually
be broughit under the Act.

The right of access will apply retrospec-
tively, to informanion obtained in the past.
Peaple will be able 1o apply for old govern-
ment files, waiting their 30 year release date
in the Public Record Office.

Fees for information are likely to be
modest. Authorities will be able to charge
requesters no more than 10% of their costs
of locating and retrieving the information —
but cannot take account of the time spent
assessing documents against the Act’s

NOT SO AWFUL,
NOT SO CLEAR

exemptions, usually the most expensive
clement. But if the costs come to more than
£500, they won't have to supply the
information at all.

Some of the ariginal bill's truly awful
features have been dropped. Authorities will
not now be able 1o insist on knowing why
applicants want information, or release
information on condition it is not passed to
journalists. The power to create instant new
exemptions to block difficult requests has
gone, But the Act still has other failings,
particularly the exemptions.

Some are extremely broad: most infor-
mation supplied in confidence to public
authorities will be exempt, thus protecting
lobbying activities from scrutiny.

QOther exemptions apply only if disclo-
sure would ‘prejudice’ particular interests
such as defence, international relations or
commercial interests, and even then allow
disclosure on public interest grounds. These
provide a reasonable chance of access.

But in several crucial areas, entire classes
of information are exempt. Anything
relating to the formulation of government
policy, including the background informa-
tion on which decisions are based, {lls into
this category. Here the Act makes it easier to
withhold information than the current open
government code, introduced by the
Conservatives in 1994, Other class exemp-

Conference on the government s commumcatlons white paper. urgamsed
pby the Campalgn for Press and Broadcastlng Freedomﬁ iy

1§ AP

.\Brltanma Street Conference and Meetmg Centre
527 Brltannla Streetiﬁ.ondon WC1X#.9_|P




THE MEDIA

AND THE
NEXT ELECTION

TWO stonies in the press supgest the eagerness
of New Labour to square the media (or at least
the sections they think are winnable — forget
the Mail and Telegraph groups} takes priority
over policy and principles in the run-up to the
next election.

Richard Desmond, the porn baron who now
owns the Daily and Sunday Express, was a
welcome visitor at No 10 shortly before
Christmas. The acquisition of the newspaper
group may have been one way to acquire the
respectability he appears to crave; it has
certainly opened doors for him Tony Blair and
Alistair Campbell. The message Desmond got from
Blair was how much he valued the support of
the Express newspapers.

The following week, however The Guardian
(22 December) revealed that Desmond is the
owner of websites involved in hard core pornog-
raphy promising live heterosexual sex, live lesbian
sex and more on the fantasy.|2l.com site. The
Guardian pointed out that the sale of the
newspapers, with 2 combined circulation of 1.6
million, had yet 1o be referred to the Trade
Secretary, Stephen Byers. The paper argued that
there was ne reason to block the merger on
competition grounds, but cited the precedent of
public interest. When David Sullivan, publisher of
the Daily Sport and owner of a chain of sex
shops, wanted to take over the Bristol Evening
Post, the then Honopolies and Mergers
Commission blocked his ownership on the
grounds that it “could harm the standing of the
paper in the community”.

The Guardian urged Stephen Byers to refer
the sale of the Express papers to the
Competition Commission, but don’t expect any
action on this as the months tick off to 2 spring
election.

The other story was the report in Sunday
Business {6 January) that Tony Blair had given
an assurance to “a very key figure in the media
whose opposition to the single currency is well
known” that he would not use the period after
an election victory to force through a refer-
endum on the single currency. The figure was
Rupert Murdoch,

It is disturhing that, instead of the five tests,
which are endlessly reiterated, for Britain to join
the Evro, it comes down to bartering with 2
media baron to win his papers’ support at the
next election

Commercial lobby against BBC’s
two new channels for children

GRANVILLE WILLIAMS

THE first muted protests began at the
Edinburgh TV festival when BBC Director-
General Greg Dyke announced his plans for
a raft of new digital channels, paid for out
of the licence fee. The channels will launch
this summer on BBC 3 and 4, free-to-air
digital channels for customers with digital
access, They will run programmes for
children during the day, and BBC 3 will
focus on the youth market, BBC 4 on arts
and culture, in the evening..

Now several commercial broadcasiers are
lobbying fiercely 1o block the launch of the
two kids’ channels into what is already a
competitive and lucrative market.

The first channel, aimed at pre-school
children, is promising to screen at least 90%
UK output, while the second for older
children, will show 78%. The pre-school
service, expected to be launched in July, will
feature Teletubhies, Tweenies, Postman Pat
and Fireman Sam, as well as new
programmes based on storytelling, music,
puzzles and natural history. The second
service, 1o be launched shortly afterwards,
will have a twice-daily topical Newsround
programine, a daily Blue Peter, interactive
clements, and the best of programmes from
the BBC archives such as The Tales of Narnia.

These will compete against Disney
Television UK, Fox Kids Network and
Nickelodeon, all respectively part of the three
giant global media groups, Disney, News
Corporation and Viacom. They have a
dominant stake in the multi-million pound
business of children’s programmes and
adverusing, as well as the proceeds generated
from spin-off products such as 1oys, books,

gamgs and other merchandising There are
other channels providing children’s
programming, and the protest against the
BBC initiative raises some important issues
abour the future of one important aspect of
public service broadcasting.

It’s also something which Media Secretary,
Chris Smith, will have to make his mind up
about soon. Commercial broadcasters think
that he should block the two channels. Paul
Robinson, Managing Director of Disney’s UK
operations argues, “It is not acceptable to
siphon off part of the licence fee into new
channels when the market is already
providing a more than adequate range.”

The point, however, is that much of
programming on the commercial channels
is American. Nothing wrong with that, but
if the argument is about choice that surely
means having channels dedicated more to
home-grown British programmes, and not
requiring subscription fees, or be clustered
around advertising and sponsorship for a
range of products targeted at kids. In other
words, a space where children can watch TV
without being under incessant commercial
bombardment.

The classic public service broadcasting
function of information, education and
entertainment applies to children, The BBC
has a role to provide a range of factual, arts,
science, drama and animation programmes
which have been created in the UK specially
for children, and not imported.

Let's hope Chiris Smith sees the action by
the commercial broadcasters for what it js =
an attemnpt to prevent the BBC stepping on
the commerctal toes of some very powerful
global media players.

Freedom of Information Act

l from page 1

tions apply to safety inspectors’ reports;
information obtained during police investi-
gations and information whose disclosure
authorities claim would "prejudice the
effective conduct of public affairs”. There
won't be total secrecy in these areas,
because the Act’s public interest test will siill
apply.

But any order which the Information
Commissioner makes against a government
deparument on public interest grounds can
be vetoed by ministers

So the value of the Act will depend on
two so far unpredictable questions. How
bold will Elizabeth France, the first

Commissioner, be in asserting that disclo-
sure is in the public interest? And how
willing will ministers be 1o accept her
rulings, without exercising their veto? If the
Commissioner is robust, and ministers are
fearful of being seen to challenge her
authority, the Act could work well. But if
ministers feel the Commissioner is pushing
too hard, the veto could cut the ground
from under the public's new right of access.
Outside central government, the Act
should make a greater impact. Bodies like
local authorities will have no veto, so the
new law is likely to bite harder on their files
than on Whitchall's.
Maurice Frankel is director of the Campaign for
Frcedom of Information,

MEDIA MONITOR

PRODUCT
PLACEMENT

“Only five years ago, people were hiding,
They thought what they did was wrong and
that the public was against it. They found
out that the public is actually for it. The
production people are for it. The companies
are for it. There is really only a very small
segment of people who are opposed 10
product placement.” Dean Ayers Director of
Entertainment Marketing, Anhauser-Busch

How far do have 1o go (o make people
believe that a film or soap opera takes place
in the ‘real” world? US producer for a CBS
network soap, Stephen Strohnm, defends
the 350 brand names in his production. "If
people are going to believe they are inside a
Canadian shopping mall, they're not going
to believe it unless there are real companies
and real brand names around,” he argues.

According o Alex Abramovich, in an
informative piece in the American online
magazine Feed {(www.feedmag.com}, a
whole swath of US media companies
employ product placement or production
resources executives to consult with
hundreds of companies secking to place
their brands in pictures.

It also works the other way. Companies
look at scripts to decide whether they meet
their placement guidelines, and may suggest
improvements or modifications, Which
brings us to the new film Cast Away starring
Tom Hanks, who plays a FedEx worker
washed up on a desert island and obeys
company rules not to open the packages
washed up with him unuil his plight is
desperate.

Cast Away received no money from
FedEx. [nstead the screenwriter, William
Broyles, worked with FedEX "managing
director of global management” Gail
Christensen on the script for two years. “As
we stepped back and looked (at the script)
we thought it's not product placement,
we're a character in this movie, It’'s not just
a FedEx product on the screen. It transcends
product placement,” she says.

The economics of ilmmaking mean that
more and more projects depend on funds
from product placement. This in turn elimi-
nates scripts which don't centre on a time
period when the corporate brands and
logos existed.

There's a kind of insidious market
censorship going on here, Cast Away may be
product placement gone crazy, but it
demonsirates how cross-merchandising,
synergisic promotions and million-dollar
placement deals now dominate the
Haollywood production process.

TIGHT FISTED HOLLICK

People used 1o complain about how mean
Lord Hollick was when he still had the
Express titles. There was precious liule

money (o promote the papers, and budgets
were carefully watched.

Now the same habit seems to have been
transferred to Channel 5. The two share-
holders of the company are the media
group RTL, the broadcasting arm of Vivendi
Universal, which has a 65% stake, and Lord
Hollick's United Business Media with 35%.

The two sides ended up in court before
Christimas after auempts by United 10 prevent
Channel 5 buying rights to a package of
Warner Brothers movies led to acrimony, The
source of the dispute is the plan to increase
C5's annual programme budget from £120
to £180 million a years, and the Warner
Brothers deal was worth £10 million.

United refused to back the investment,
but Channel 5 chairman, Remy Sautter,
argued this was against the company
interest and carried the motion 1o proceed.
United's action also frustrates attempts to
move Channel 5 more into the mainstream
and away from the reliance on cheap
imports and late-night soft porn.

The time is approaching when Lord
Hollick's media interests will shrink even
more — RTl wants to purchase his stake in
Channel S, worth around £350 million.

AOL-TIME WARNER

On 1] January 2001, a year and a day after
the announcement that Time Warner, the
world’s largest media group and the ISP
with over 20 million US subscribers, AOL,
planned to merge, it's finally happened.

But things look rather different one year
on. A year ago Time Warner Chief Executive,
Gerald Levin, was confident that the merger
raised no regulatory problems. Indeed, soon
after, the announcement was made that the

Cast Away,
starring
Tom Hanks
and FedEx

new group planned to take over the UK
music group, EML

However, a gruelling year later, the EM{
takeover has been blocked by Mario Monti,
the EU Competition Commissioner, because
it would have given the group a dominant
position in the music industry. Also the
company had to sever its AOL links with
Bertelsmann in Germany and Vivendi
Universal in France,

Two US regulatory bodies have examined
the implications of the merger. First, the
Federal Trade Commission passed the
merger on 14 December 2000, after Time
Warner agreed 1o open up its cable lines to
internet service providers that compete with
AOL.The Federal Communications
Commission took much longer to review
the transaction than the company had antic-
ipated. It too imposed conditions, requiring
the company o open up its popular instant-
messaging system to three rivals,

The result is a company which in the US
will have the largest share of internet service
providers (46%), entertainment (23%).
consumer magazines (39%) and the second
largest in cable (19%). AT&T is the largest
cable company with 22%.

The deal, when first announced, was
worth $165 billion but has since dropped
in value to $105 billion.

Allan Sloan commented in The
Washington Post, 16 January, “So this isn't a
merger. It's a takeover by the incredibly
prescient — or incredibly lucky — people at
America Online, In return for shares that,
absent this deal, would probably be trading
roughly at the level of whale droppings,
AOL gets to own some of the most valuable
media properties on the face of the planet.”

Auntie

IN THE last issue (119) under the heading
*Auntie invades the classroom’ by Rob
Hamadi, it has been pointed out that in
addition 1o being a Campaign supporter,
Rob is also the Head of Communications 1o
the Publishers Association.

You can now receive Free

Press on tape. Just contact
the national office and we
will do the rest.




Mail to protesters: We're
not racist, you've just
misinterpreted our stories

TAMMY SPEERS

WHEN the Daily Mail led with the headline

*1 million refugees are on their way here’

(7 December 2000) once again they demon-
strated their commitment to making asylum
seekers the most vilified group in the UK.

The article was just another in its “drip-
drip"” anti-refugee campaign. However it
prompted an overwhelming response from
exasperated supporters of refugees and asylum
seekers.

The article concerned a letier in the Law
Society Gazette from a solicitor complaining,
amongst other things, about the numbers of
asylumn seekers and their ‘stench’. As a result of
the letter he was dismissed from his London
firm, something the Mail includes, alongside
seven paragraphs of his original leter,

The Refugee Council, the Welsh Refugee
Council and Student Action for Refugees
(STAR) took action, asking supporters to write
to the Daily Mail and the PCC.

Letters ta the Mail's editor hightighted the
misleading headline, along with the inclusion
of so much of the solicitor’s offensive and
inaccurate letter,

Letters to the PCC made formal complaints
about the headline and the language
pandering to prejudice and ignorance.

Faxes were not responded to but Robin
Esser, Executive Managing Editor of the Daily
Mail, did respond to a written letter. He stated
that ‘it is possible you have misinterpreted our
news story as some form of editorial endorse-
ment of the extreme views of this person ...

our report was thorough and meticulous.

The article contains no ‘report’, only a
rehash of an article found in the Guardian two
days earlier and the leuer itself. Esser ends ‘The
Mail is not a racist paper, nor is it against the
granting of asylum to genuine refugees!”

On 1 January the Mail again demonstrated
its lack of racisim against reflugees when it
dedicated two pages 1o Michael Heseltine's
views that there were ‘too many’ refugees in
the UK. He also tells us he too is not racist.
Research from Oxfamn finds this focus on
numbers of asylum seckers is a constant
discourse when reporting refugees. Journalists
ofien use the numbers of asylum seekers
coming the UK as a reason not to grant
refuge.

When journalists write in-depth pieces
they fail 1o report why people are seeking
refuge in Britain and instead papers compare
the amount of benefits European countries
provide. The Sun did travel to Romania, but
only 1o beg for money, in response to the
so-called “Gypsy invasion” of the London
tube.

The Guardian sent a journalist pretending
to be a refugec to get inside the Red Cross
Calais waiting camp, but instead of hearing
why people felt forced to leave their countries
the reporter wrote about the long wait they all
had to endure in France.

[]Tammy Speers is the Media Officer for the Asylum
Seckers and Refugees Media Working Group based at the
School of Journalism, Cardifl University

REFUGEES, ASYLUM SEEKERS AND THE MEDIA

THE PressWise RAM project organised a
forum on | February at the Abbey
Community Centre, Great Smith Street,
London. The forum had five one-hour
sessions examining the ethical, journalistic
and social issues raised by media coverage of
asylumn-seekers and refugees.
The sessions addressed the questions:
WHO sets the tone of the debate? Does the
media lead or follow pundits, politicians
or public opinion?
WHAT can stop us? The role of the regulators

in public debate on controversial issues

WHEN will it end? Will it take a major
tragedy to end the damage caused by the
‘new racism’ of hostility to refugees?

WHERE do we fit in? Refugues and asylum-
seckers on the impact of media coverage
on their lives.

WHY do sensational stories appear? The
conflicting priorities of journalists and
press officers

W Presswise can be contacted at 0117 941

5889 or email ram@presswise.org.uk

EWSPAPERS

A tale of two watchdogs

JULIAN PETLEY REVIEWS AN
IMPORTANT NEW BOOK ON
PRESS REGULATION

Regulating the Press
Tom 0’'Malley and Clive Soley, Pluto Press; £15.99

REGULATING the Press is both a hisiory of the
Press Council and Press Complaints
Commission and an analysis of the issues
involved in press regulation. As rich in histor-
ical details as it is lucid in its arguments, it
succeeds admirably on both counts.

The General Council of the Press {(as it was
then called) was established by the newspaper
industry in 1953 as an extremely belated
response to one of the main recommendations
of the 1947-9 Royal Commission on the Press.
Equally grudging were the minor changes
which it made to its procedures and composi-
tion in 1963 — when it changed its name to
the Press Council - after being criticised for its
ineffectiveness by a second Royal
Commission. In 1991, amidst widespread
public and parliamentary disquiet at
plummeting press standards, it was replaced
by the Press Complaints Commission.

However, as Tom O'Malley, who wrote the
book’s chapters on the history of press self-
regulation, points out, the story of the Council
and its successor is best viewed as a ‘contin-
uous history, witl: each reform producing
some changes in constitution or procedures,
but with the central features of self-regulation
remaining intact, most notably the dominance
of the proprietors in the organisation and the
absence of any effective method of enforcing
its rulings’.

The chapters on the Council itself contain a
wealth of information illusirating just what an
awful organisation it was. For example, until
1961 its modus operandi was so casual and
amateurish that it kept no proper records of
the complaints it received, nor of any actions
taken as a result. Until as late as 1989 it
stubbornly refused to produce even a code of
journalistic practice, preferring instead 1o fall
back on mystical mumbo-jumbo, as in the
words ol its chair in 1965, Lord Devlin: ‘the
British mind has always been allergic to
written codes. It prefers 1o work by means of a
general understanding about the
sort of conduct that is 10 be
expected’. Its composition was
overwhelmingly white and middle
class, and of its 247 members
throughout its life a mere 28 were
female,

Between

1995 and

1998 the
percentage of

even supporting the right of reply.

Secondly, the Press Complaints
Commission, which is significantly smaller
than the Press Council, is even more exclusive
and industry-dominated than its predecessor;
as headed by the wily and well-connected
Lord Wakeham one of its chief functions is
high-level public relations: ensuring that the
relationship between politicians and the press
remains as unruffled - and, of course, as
advanlageous to the latter — as possible,

Thirdly, the Council was eventually pushed,
however unwillingly, into a remit which went
beyond that of merely handling
complaints, whilst that is all the
PCC dous (apart from carrying out
its PR role), although very much in
the manner of a private company's
customer complaints department
as opposed to that of a genuinely

Given all this, it's probably fair cases not independent body such as the
to assume that when the Council’s diudi d Broadcasting Standards
rebarbative chair Lord Shawcross a ]ll Icate Commission.
delivered his Olympian judgement by the PCC Which brings us on to the
in 1975 that ‘most complaints fourth and final point, namely that
never fell

whilst naturally of great impor-
tance to those who make them
{and we deal with them on that
basis) are usually of lictle significance from the
point of view of public interest’, he was
expressing a view widely held within the
organisation as a whole.

Paradoxically, however, by the end of the
book one is almost nostalgic for the Press
Council erat There are a number of different
reasons for this.

Firsuy, from the carly 1980s 10 1994
Labour was considerably less enthusiastic
about press self-regulation than it is 1oday,

And for the rest of us?

JUST before Christmas the court of appeal

made a landmark ruling that a right of privacy !

exists in English law. The decision came about
when the court gave the all clear for Catherine
Zeta-Jones and Michael Douglas to sue Hellot
magazine for publishing ‘surreptitious’
photographs of their New York wedding,

The couple had signed a £1million deal
with OK! magazine, but their rivals scooped
the event with pics taken by a hidden camera.

For the first ume judges have used the
1998 Human Rights Act which covers a
privacy right and freedom of expression.
Giving his judgement, Lord Justice Sedley said
that:"What a concept of privacy does,

however, is accord recognition 1o the fact that
the law has to protect not only those people
whose trust has been abused but those who
simply find themselves subjected to an
unwanted intrusion into their personal lives’,

Just what this ruling mcans for ordinary
people whose privacy has been invaded by the
media has yet to be seen. Article 4 of the PCC’s
tode covering privacy hardly fits the bill as
Julian Petley’s critical review of the
Commission’s record in the last issue of
FreePress points out (Regulation:less is more).

The danger is that the ruling could merely
benefit the rich and famous leaving the rest of
us to rely on the PCC for protection!

below 96%

the PCC adjudicates upon and
upholds even fewer complaints
than its predecessor {which, unlike
the PCC, would at least enteriain third-party
complaints). Between 1975 and 1990 the
percentage of cases dealt with but not adjudi-
cated by the Council never fell below 83%; of
those adjudicated, never more than 15.6%
were actually upheld in any one year, with the
figure more usually being in the 4-6% range.
However, between 1995 and 1998, the
petcentage of cases not adjudicated by the
more complaints-oriented PCC never fell
below 96%; in the same period, of those

Rags rage a

THE decision of Judge Dame Elizabeth Butler-
Sloss to grant life anonymity to Robert
‘Thompson and jon Venables — the killers of
young James Bulger, has shown sections of the
British press at their worse, The reason, as she
made very clear, was that the two stand in
grave danger of their lives if their new identi-
ties are revealed after they are released.
Hiding behind cries of press freedom and
the right to know, the Sun, Daily Mail and
The Times went on the offensive. The Sun
ran a front-page story headlined ‘Bulger
killer up for Diana award’ and launched into
a five page expose of the two boys’ lives
since they were sentenced cight years ago. In

complaints which managed to reach adjudica-
tion, between only 0.98% and 1.56% were
actually upheld!

The evidence presented by O'Malley and
Soley leads 1o the inescapable conclusion that
the PCC, like its predecesser, is a variant on
Dickens’ famous Circumlocution Office: a
system for discouraging, filtering out and
redirecting complaints, and not one for
acwally addressing, still less remedying, them.
As O'Malley concludes: 'self-regulation
became an elaborate mechanism designed to
avoid systematic consideration of cases
brought by the public’.

Given the sorry history of self-regulation
oudined here, O'Malley and Scley conclude that
there is a pressing need 'to create an effective
statutory framework that balances the right of
journalists to investigate and publish, with the
reasonable expectation of citizens that the press
should act fairly and responsibly’. To this entirely
reasonable end they propose both a statutory
right to correction of factual inaccuracies and
the enactment of laws that would promote
greater press freedom in maners which are
currently hedged around with restrictions, such
as libel, official secrecy, contempt of court,
confidentiality and so on. The explicit model
which they have in mind is contained in the
Freedom and Responsibility of the Press Bill
(reprinted as an appendix), which Clive Soley
presented in 1992 and which numbered one
Chris Smith amongst its enthusiastic sponsors.

Clive Soley concludes his section of the
book by arguing that: by the end of the
1990s, there had developed an urgent need
for a radical overhaul of the system of self-
regulation of the press in the UK'. Perhaps
he'd like to remind Chris of that.

ruling

reality most of the redrops don’t care about
press freedom. Their only concern is
boosting their circulations and profits,

The newspapers concerned may appeal.
In addition the judgement only applies to
England and Wales, Scotland and Northern
Ireland are not covered. It’s also possible
that the new identities could be revealed on
the Internet.

As Roy Greenslade pointed out in The
Guardian, 11 January: “Editors bleating
about it (the judgement) being an affront to
the principle of press freedom should think
again. In the light of their own past crimes,
did they not bring this on themselves?”



INTERNATIONAL MEDIA

Workers force out Czech TV chief

CZECH TV chief Jiri Hodac resigned on 11
January, ahead of a move by the Czech
parliament to dismiss him and after a
campaign by striking journalists which
attracted massive union and public support.
Next day 50,000 protesters gathered in
Prague 1o applaud the decision and call for
an end to political meddling in state media.

Hodac's appointment in December was
brought about by a deal invelving the
minority government and the opposition.
Journalists saw his appointment as a threat
to press freedom and an attack on their
political independence. They started
occupying the studios on Christmas Eve and
supporting demonstrations were the biggest
seen in Prague since the collapse of the
former communist regime,

However the resignation failed to resolve

Turkey’s media

ATTEMPTS by the Turkish government 1o
muzzle the media and intensify repression
against journalists have failed to stop news
getting out of an unprecedented hunger
strike by 1,200 Turkish political prisoners.

The hunger strikers — many of whom
have been tortured = are being kept in the
notorious "F-type’ isolation cells that
sparked their protest. More than 50 are
reported to be near death.

The State Security Court has ruled that
any mention of the isolation cells and death
fast would be prosecuted under anti-
terrorist Jaws.

A British-Irish human rights delegation,
including CPBF conference coordinator
Kathy Lowe representing the NU]J, Scoltish
CND Secretary Brian Quail; excoutive
member of the Transport and General
Workers' Union Jimmy Kelly from
Waterford, Ireland and human rights lawyer
Jim Nichol visited the country 17-20
January. The visit came in response to a
brutal military assault on 20 jails on 19

Ukrainian journalist:

UKRAINIAN president Leonid Kuchma is
fighting for his political life as anger
mounts over accusations that he ploued the
murder of an opposition journalist. In Kiev,
a 24-hour demonstration outside parlia-
ment demands “Ukraine without Kuchma™,
Last September journalists at the
Ukrainskaya Pravda internet site
{www.pravda.com.ua) reported their
colleague Georgy Gongadze was missing.
Gongadze, 31, carried out investigations

the three-week crisis, Protesting journalists
also want the removal of three other televi-
sion executives appoinied by Hodac.

The crisis led to an emergency session of
parliament. The government wants parlia-
ment to enlarge the television council,
which appointed Mr Hodac, from 9 1o 14,
and legislate for its members 1o be
nominated by non-government bodies and
approved by parliament. This is one of the
journalists’ key demands. However it will
take several weeks to enact the amendment,

The International Federation of
Journalists General Secretary, Aidan White,
said: "The message from Prague is that
politicians must not play games with public
broadcasting, The strike victory will be an
inspiration to journalists to redouble their
efforts to defend public service broadcasting

Every country in the region must now act to
ensure that they create structures for public
media that are completely independent.”

In Slovakia a change of government gave
rise 1o a fierce struggle in the state television
station and journalists who supported the
authoritarian leader, Vladimir Muciar, were
dismissed. In neighbouring Hungary
government critics have accused it of
packing the board of directors responsible
for public broadcasting,

M for an in-depth study of the Czech media
ctisis visit the Media Channel web site. You
can reach it through the CPBF site at
www.epbforguk. Alternative accounts of
the reasons behind the strike by Czech
broadcasters, and worth consulting 1o get
the: full picture, can be found on
www.ce-review.org

defy dampdown bid

December which left 30 hunger strikers
dead and hundreds more severely injured.

All the journalists, writers, former political
prisoners, lawyers, and human rights organi-
sations interviewed by the delegation saw the
silencing of the media as central to the
government’s efforts to keep the lid on the
crisis. Turkey, as a candidate member of the
EU scon to receive a three-year £80 million
EU grant for economic and social develop-
ment and $10 billion from the International
Monectary Fund, does not want the world to
be reminded of its human rights record.

TV and radio in Turkey are tightly
controlled by the state and many of the
country's 40 newspapers in the hands of
private companies close to the government.
Thus the task of covering the plight of the
fasting political prisoners and the demon-
strations supporting them has fallen in the
main to the smaller papers of the lefi.

At a special meeting the human rights
delegation held with the journalists from
stx of these papers two reporters told how

they had attempied 1o go to the prisons on
the night of the military assault and had
been beaten by the police. Others had been
harassed while covering street protests.

The Turkish Human Rights Association,
which has had five of its branches closed,
said any press conferences on the isolation
cells issue would be broken up by police.
The association cited the example of two
mothers of political prisoners who dared to
hold a press conference in an Ankara
community centre on |3 January after
visiting their sons on hunger strike and
who were themselves arrested.

Hundreds of journalists are among the
country’s 10,000 political prisoners. Says
Kathy Lowe: “the reporters we met were
incredibly resilient — playing a continual cat
and mouse game with the authorities. But
they badly need the help of fellow journal-
ists outside the country to publicise the
appalling human rights abuses going on in
the prisons and across the oppaosition
movement as a whole in Turkey!

political assassination charge

inta Kuchma and the powerful business
“oligarchs” who support him.

On 14 Novemnber, a decapitated and
decomposed body was found at Tarashcha
outside Kiev - and on 10 january public
prosecutor Mykhaylo Potebenko said he was
“99.6 per cent sure” it was Gongadze's.

On 28 November a tape recording of
Kuchma chatting about the need to do away
with Gongadze, was played in parliament by
Soctalist party leader Oleksandr Moroz.

Kuchma’s voice says on the tape: "'l say take
him [Gongadze] out, throw him away. Give
him to the Chechens.” Other voices on the
tape apparently include those of internal
affairs minister Yuri Kravchenko and presiden.
tial administration chief Volodymyr Lywyn.

The incident has given rise 1o a political
scandal in which parliament has demanded
measures against the security services and
ministers responsible for them,

Simon Pirani

The Business of Books

Andre Schiffrin:Verso £16.00
THERE are so many passages in this book
which give striking insights into how much
the priorities and values of book publishing
have been ransformed in the USA and
globally. The author describes the world of
publishing when he joined its ranks in
1956, one where a plethora of small but
prestigious publishing houses often put
ideas before profi.

That world has disappeared, ruthlessly
ransformed by the acquisition and submer-
gence of publishing houses within media
conglomerates. Now six behemoths share
80% of the US book market, and profit is all,

What is remarkable about this book (it is
also, as a piece of book design, a joy 10 hold
and [ook at) is that it is an insidet’s account
of the destructive dynamics that are an
inevitable part of the growth of corporate
publishing, The book stands in sharp
contrast to a strand of uncritical, celebratory
memoirs, and is instead stamped with a
sense of honesty, real experience and the
desire 10 describe the damage to the
publishing industry he has witnessed.

In 1961 Andre Schiflrin joined the
publisher Pantheen, just afier it had been
bought by Random House, and he was o
remain with it until he was lorced out afier
the head of Random House, Bob Bernsiein, a
protector of the Pantheon publishing imprint,
“resigned”. His replacement, selected by S.1.
Newhouse, the media mogul who then
owned Random House, was Alberto Vilale
and this extract from the book tells i all;

“One crucial meeting in January demon-
strated how far apart we were. Vitale looked
through the books we were about 1o
publish for spring 1990, a list we were
particularly proud of. "Who is this Claude
Simon?” he asked disdainfully, having clearty
never heard of the Nobel Prize-winning
novelist, ‘and this Carlo Ginzberg?' probably
laly's best-known historian. I then noticed
that he would begin reading on the right
side of the page, where the print runs were
listed, and only then moved to the puzzling
titles. For him it was as if we were a shoe
manufacturer, making shoes too small to fit
most customers, ‘What is the sense of
publishing books with such small
printings?” he shouted.”

There is something of a happy ending to
this part-memoir, part-history. Schiffrin
went on to found The New Press, a not-for-
profit publishing alternative to the
dominant commercial publishing houses in
the USA. Meanwhile this excellent book
deserves to be on the shelves of every
public, college and University library and
publicised as widely as possible.

Granville Williams

Media:The Impact On Cur Lives

Julian Petley

Hodder Wayland; 2 15t Century Debates Series:

£11.99
THIS book is a slightly unusual project for
Julian Petley, Chair of the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom. Normally
his writing grapples with the vagaries of the
Press Complaints Commission or the dismal
annual record of censorship in the UK.

Media: The Impact On Qur Lives has a different
emphasis. It is aimed at schoolchildren,
around the ages 13-15, I would guess, and
is very much a short introduction to some
of the key issues and questions about the
media. If its purpose is to stimulate debate
and to open up discussion in schools then it
deserves to succeed.

Apart [rom a clear and accessible text the
book is also attractively illustrated with a
range of posters and photos = there's even
onc of Steve Case and Gerald Levin
announcing the AOLTime Warner merger.

YAK DCREN
THE AIR

My favourite (above) is a sequence of four
photos where a contestant on a US televi-
sion quiz show from the 1950s, Charles van
Doren, pretends to consider a question to
which he has already been given the answer.

The cight chapters cover topics such as
Media Ownership, Advertising and How It
Works, The Influence of the Media and the
Media in the Information Society.

The merit of the book is also it takes an
international view, drawing on global issucs
and events. This approach is one that works

00K OFFEF

You can get a copy of Robert W,
McChesney’s Rich Media, Poor
Democracy for £12.00 inc p&p.

The book is the paperback edition,
with a new preface by the author.
To order your book send a cheque
for £12.00 made payable to CPBF
to the London office.

well especially in the chapter, Regulating the
Media. Finally there is also a device,
Viewpoints, that is interspersed through the
text of quotes, ofien of opposing views, on
the same topic are presented. There's plenty
of material here 10 start schoot students
thinking and discussing the issues. So for
those Free Press readers whao teach in schools
this is worth ordering, or indeed, worth
purchasing if you're a parent with children
in the age group the book is aimed at.

GW

SITE FOR SORE EYES

hutp:/ fwww officialsecretsact.org
ON | January 2001, Jeff Jenkins, Kevin
Williams and I launched a website. We hope
it will help (o draw public autention to the
inadequacies of the Official Secrets Act. The
heart of the site is an online petition
demanding reform of the OSA.

For far 100 long investigation and exposure
of wrongdaoing, illegality and incompetence
within the Security Services and Government
have been suppressed by the draconian nature
of this outrageous piece of legislation. The term
of this Government has seen a spate of arrests
and charges under the OSA, as well as the use
of production orders and heavy-handed
requests for information held by journalists, We
have also seen auempts made to gag the media
endangering the press freedom, which is a
cornerstone of any democratic society.

Whilst in opposition the current
Government was opposed to this Act, once
clected their stance quickly changed. On
6 March 2009, I became one of those to pay
the price of Blair’s change of heart. | was
called out of a lecture at Kingsion
University and arrested under section 5 of
the OSA by armed Special Branch Officers.

It was a shattering experience with
dreadful repercussions. I was held on police
bail for six months without charge,
re-interview or explanation. It was only
when I started legal proceedings that I was
to receive any official confirmation as to the
exact nature of my “crime”.

My arrest under the OSA led to me losing
my home, place at university, privacy, job,
and anonymity. It is my hope that this site
will help 1o ensure that I will be one of the
last victims of abuse under this Act, and that
national security will no longer be used as
an excuse to avoid accountability by those in
positions of power.

Julie-ann Davies

GOVERNMENT GAG

FOREIGN secrelary Robin Cook and Home
Secretary Jack Straw have signed gagging
orders preventing the disclosure of what
former MIS officer, David Shayler, claims
was a state-approved plot to kill Libyan
leader, Colonel Gaddafi. This is in prepara-
tion for the wrial in which Shayler is accused
of breaking the Official Secrets Act.



-

COMMUNICATIONS WHITE PAPER

CPBF’s key recommendations

THE CPBF maintains its central criticism of
the policy-making process in the develop-
ment of this important docuiment

We recommend that the next step for the
government, prior to drawing up legislation,
should be the establishment of a year long,
high profile public inquiry into the future of
mass communications, which is designed 10
solicit the widest possible degree of public
involvement in the policy making process

PUBLIC SERVICE BROADCASTING
We recommend that any legislation should
assume that public service media and values
will expand in the future and that the
expansion of commercial services should
not be to the detriment of the public
interest in mass communications.

We recommend that public service
providers of mass communications should
not be subject o the same competition
regime as private companies and that the
Competition Act should be amended
accordingly.

We recommend that in future approval
of new commercial services should occur
only after an assessment has been made of
their likely impact on public service broad-
casting so as to ensure that both public
service broadcasters and commerdial broad-
casters are subject to the regime outlined in
the White Paper

REGULATION

We recommend that the various functions
recommended for OFCOM be broken
down, and a2 more diverse set of accountable
regulatory structures should be put in place,
which rationalise current provision but
which do not allow for concentration of

regulatory power in one arena. THE INTERNET

We recommend that the central aim of We recomumend that there should be a
regulation should be the promotion of the much more wide-ranging debate about the
public interest in mass communications and  future regulation of the internet, one which
not the promotion of competition or the considers a mix of volunlary and national
mere protection of consumers. and internationally applied sanctions, plus

We recommend that a structure for one which integrates discussion about
democratically constituted citizen involve- internet use into wider concerns about the
ment i the regulatory process be built inwo restrictions on individual privacy and
legislation, taking account of the need for journalistic freedom posed by current laws

structures that relate 1o the national assem- and government surveillance of the
blies and the English regions. Internet.
OWNERSHIP ALTERNATIVES AND ACCESS

We recommend that there should be a

includes provisions to ensure plurality of democratically constituted community

ownership across the communications media council, funded by a levy on the

industries by placing clear disqualifications industry and European grants which has the

on concentration of ownership within and central obligation of establishing and

across seclors sustaining local media initiatives over a long
We recommend that current rules on period of time, We recommend that the

media ownership and cross ownership government commission research on how

sheould be rewained and sirengthened o best 1o set this up and consult widely with

ensure diversity of provision and regionalism  interested parties and the public before

in commercial TV and radio, and 1o prevent drafting legislation.

the dangers posed 1o the provision of We recommend that a separate, indepen-

diversity of opinion by the growth of cross dent, democratically consututed media

media ownership in the UK. As a first stage complaints body should be established,

we would recommend immediate percentage  covering all media. It should draw up

increases in the thresholds governing enforceable codes of conduct with all media

permitied take-overs and in the second stage operators and be empowered after all

the development of new system of voluntary mechanisms have been exhausted

ownership rules which have, at their heart, to use limited statutory powers (o enforce

the promaotion of diversity of media oudets its rulings.

and the principle that companies should not

be allowed 10 operate in more than one M This is only a selection from a number of

media market on one platform unless there is — recommendations made in the CPBF

We recommend that new legislation

an overriding public interest. We believe that response. The full text, and recommenda-
this should be one of the key areas discussed tions, will be on our web-site from mid-
in public inquiry into mass communications.  February.

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

THE

CAMPAIGN FOR PRESS

AND BROADCASTING

wwrw.cpbi
Email address: freepress@cpbf.demon.co.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM AFFILIATION BY ORGANISATION

2} Individual membership g15 0 Fewer than 500 members £25
50010 1,000 £30
b) Unwaged 6 © °

hy 1,000 to 10,000 £50

d) Supporting membership £25
(Includes Iree CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £ns
L j) 50,000 to 100,000 £225

e) Institutions (cg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
1/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £............ I I R = s FP120
NAMCr s o b £ i - e A Ty - - = B = - - S SR T T U U P e SpE e
Addressi, GETI. GalhS L EERENR L LB, L R, CERNEREEN L L L R SR R L
Posteode. 235 s oas JFad cad i L aamtat T Tel, A cobde P P T NGOGCOoGN Ry Kin
Organisation (Il applicable). .. ..o civivriiviii i I e T L

Return form to CPBF, B Cynthia Street, London N1 9F Tel: 020 7278 4430

Design and origination by Atan Slingsby @ édition = www.edition co.uk

Printed by Wernham Printers (TU}, 4 Forster Road, London N17 6QD




