£1 Joﬁmal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

EDITORIAL

CHARACTER ASSASSINATION AND CHAUVINISM

TWO elections have dominated the
media, and we deal with béth in this
issue. The Italian election was studiously
ignored in the English tabloids — the red
tops (the Mirror, Sun and Star) and the
Mail and Express - but coverage in the
broadsheets and specialist journals has
been extensive, and raised some
important questions about the links
between media ownership and political
power.

The allegations against Silvio
Berlusconi include money-laundering,
association with the Mafia, tax evasion,
complicity in murder and bribery of
politicians, judges and the finance
ministry’s police, the Guardia di Finanza,

“The prospect of Silvio Berlusconi
winning the Italian election on Sunday
cannot be considered as a normal case of
democratic power changing hands.
Berlusconi is at the helm of an ‘empire’
holding a subversive concentration of
financial power and media control. This
goes against any modern concept of
democracy” This comment was in a letter,

SQUAR

GRANVILLE WILLIAMS

THE only reason for buying The Sunday
Times in the run-up to the 1992 general
election was to read the acerbic comments
by the columnist Robert Harris. Since then
he's gone on to make his fortune with his
best-selling novel Fatherland, and preny
much abandoned political commentary.

I write this comment one week into the
job of reading the output of the national
daily and Sunday newspapers since the
clection was announced 8 May. Its dirty
work but someone has got to do it. But
thete are some consolations, and one was to
read Robert Harris in The Sunday Times on
13 May. His column starts, “There is
something truly loathsome about the
modern Labour party” and cites the
example of “sucking up 1o The Sun
newspaper = leaking to its political editor
the date of the general election before the
cabinet or even the Queen were informed

signed by 219 members of the European
Institute in Florence, and published in
The Daily Telegraph on 11 May. The letter
warned of a “serious threat to the future
of Italian and, therefore, European
democracy.”

A couple of week’s earlier The
Economist on 28 April had a its cover
with the caption ‘Why Silvio Berlusconi
is unfit to lead Italy’. Based on a thorough
investigation of the means by which he
amassed his wealth — estimated at 314
billion, and spanning vast areas of Italian
finance, commerce and broadcasting —
the magazine's leader stated unequivo-
cally, “Mr Berlusconi is not fit to lead the
government of any country, least of all
one of the world's richest democracies.”

The Financial Times also weighed in
with a leader identifying the conflict
between his huge economic interests and
the political power he would wield as
Prime Minister: “Could he credibly
introduce private pensions when he owns
a large part of Mediolanum, a financial
services provider?” it asked. “Could he be

NG THE

It would be a terrible commentery
on Tony Blair’s apparent belief in
The Sun’s importance if the price
he pays for the paper’s support is
that Rupert Murdoch’s media
empire becomes even more
dominent in Labour’s second term

... lile constitntional things like that = [
find this creeping and truckling at the boots
of the powerful repulsive.”

Now of course nothing The Sun says
about politics happens without Rupert
Murdoch’s say-so - he has always made
clear that he makes the final decision which
party The Sun supports.

So the day afier the budget The Sun
splashed IT'S IN THE BAG, TONY and

objective about the future of RAI, the
state broadcaster? How would tax reform
affect his corporate concerns?”

However he does have his allies in UK
politics and media. Lady Thatcher had a
letter published in all Italian newspapers
on 11 May urging support for him, and
attacking “a Europe-wide media
campaign” of “character assassination”.
Lady T. became involved in the Italian
election at the express wish of Silvio
Berlusconi.

The prize for the most foolish
argument in support of Silvio Berlusconi?
It must be the one in The Daily Telegraph,
11 May. “As a Euro-sceptic newspaper,
with British interests at heart, we hope the
Italians will vote for Berlusconi and his
coalition allies. It would be an entirely
different matter, however, if a man such as
him were standing for election in Britain.
In that case we would strongly advise
voters not to touch him with a bargepole.”

So that's OK then. It's fine for those
foreigners to have him, but not us Brits.
What rank chauvinism!

MEDIA

anncunced that Britain’s biggest-selling
daily (3.6 million copies a day and a reader-
ship of about nine million) would be
supporting Tony Blair.

Two comments. One is blindingly
obvious, and it’s 1o do with backing
winners. Apart from the rabidly Euro-sceptic
and Labour-hating Mail and Telegraph the
national press will be either neutral or pro-
Labour, reflecting the opinion polls that
clearly endorse Labour.

But the second point is to do with what's
in it for Murdoch in the longer lerm. After
the election there will be a Communications
Bill and issues of cross-media ownership and
media regulation will be at the hearu of it

It would be a errible commentary on
Tony Blair's apparent belief in The Sun'’s
importance if the price he pays for the
paper’s support is that Rupert Murdach's
media empire becomes even more
dominant in Labour’s second term.




Barry White on the campaign to
challenge official secrecy

A BROAD-BASED camypaign to repeal the
Official Secrets Act (ROSA) has been
Jaunched following a letter to The Times on
25 April signed by Nigel Wylde and six
organisations, including the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom.

A week later supporters of ROSA and
others attended an ‘Open up the sccret state’
meeting at the House of Commons,
organised by the CPBF and held 10 mark
World Press Freedom Day on 3 May. Tony
Benn MP speaking perhaps for the last time
at Westminster public meeting, said, "The
repeal of the Act is not a marginal but a
central issue, The control of information is

Scrap
the Act

Call

former

and compatible with the Luropean
Convention on Human

Annie Machon former MIS officer
and pariner of David Shayler spoke of
their experiences in trying to expose
wrong doings by Mi5 and M6, and
Tony Bunyan, editor of Statewatch,
referred to the stitch up by the
European Union institutions in only
agreeing to the partial release of
documents to the public. Martin

Thi
martt,

ment

maite
certa

Bright, the Guardian/Observer ztl;‘\gt orand o Con ?ch(:ra‘lc: ﬁ::ie .I.
journalist who last year successfully I rity matters that g !‘aws id
resisted an order to hand over material behind outdated Secrecy

10 the police in connection with David procedures.

Shayler's Gaddafy plot revelations, spoke
on the role of the press and journalists
in resisting secrecy and the dangers to
democracy of a compliant media.

The campaign to repeal the OSA

state secrecy laws

From Mr Nigel Wylde and othe'rs f
Sir, This week the pre-trial hearing ol |

due to begin at the High

hiy lf . - i
ﬂ?@;gde about m_competence. mal l
practice and crime in

ices. ' <on
Se?rftitial jegal arguments will focu

whether this country’s official secrecy
legislation

Rights Act J
l{tilgr:ﬁ{(‘:omeg. it is now clear that pres

sure is
jete overhau Sl
‘:S%rt‘:‘\rgts Act of 1989, 10 make it m

the present leg
banpon the right to know.

is reason,
SeE(r)ét;hAct {ROSA) has been set up by

blic, journalists
rs of the pu )

T:(;n ggown servanis con}mltted to the
removal of this legislation.
be campaigning

Tl

for repeal of |

id Shayler 8 |
(o [')av‘?:ourt.yth_ree- \

years after revelations
the intelligence

i ible with the 1:
of compa‘ttl}%; Wwhatever |

itdi i | for the
D mlmg}“?ﬁgl Official

e
appropriate to the information 38

Rights. "
i flecls eve
.ig an issue that aliets,
fzv:)sman and child in Britain an

n-
we believe that any future gover

should commit itself to the

is di ited Act. We |
of this discredite ve |
It:zggghise that there are som¢ legiti- |

reasons for the State to, prl;otgatl
in categories of information. our
# jslation puts 2 blan A

Ioot—and-mouth crises have shown

Repeal the Official

over the coming

islation 10
comes at a time when there appears to be  months for i;?ria?g\:cr‘eet%liﬂ-

the secret of power.” He pointed out that agreement between ministers and civil replace the Ollic

journalists also had a heavy servants on the need for Yours faithiully.

responsibility, “The caverage . . : reform. Ministers’ concerns ~ NIGEL WYLDE(Smcial Seerets Act,

of current affairs by journal- Ministers’ concerns over what appears (o them Chair, RepearL$CA N

ists under the instructions of’ h " hened 1o be the apparent ease top TONY E‘:J '

their proprictors is ave strengthene secret documents and other Sg(l:w[:]l Fé)S’“ZR.

absolutely dlsgrac.eful." He ‘the Whitehall heavies’ sensitive information has JGcnerﬂ‘ Secr_etaryf- Journalists.

referred 1o the role of the been published on the National Unian © NKEL

media in the build up to the who want to crack internet have strengthened MAURICE FR{’:“ or ?

May Day demenstrations in ‘the Whitehall heavies' who Directaf. OC(J mg:-lr%mlion.
London, whipping up down on leaks want to crack down on leaks. ‘;E)e‘d_?glN JAYASEKERA, orship
expectations of violence They secemed 1o be Managing Editor. 1ndex on Cens 5
with a thousand anarchists on the loose. The  supported by the Intelligence and Security JULIAN PETLEY,
reality was the police illegally enclosing up

to two thousand people in Oxford Circus
for many hours. Public information was not
only the responsibility of government but
of journalists in the media. “There was a
coalition between the government and the
media which obstrucis public under-
standing of what's going on,” he said,
Nigel Wylde, chair of ROSA, who was
unsuccessfully prosecuted under the OSA
with journalist Tony Geraghty author of The
Irish War, Jast year outlined the events which
lead up his run in with the security services.

The Committee’s annual report concluded:

sometimes anonymously, on media such as
the internet, with no obvious redress by the
authorities i the UK.

B If you want to help with the Campaign
to repeal the OSA contact Nigel Wylde at
repeakiherosa@btinternet.com

Committee, chaired by Tom King MP that
oversces the work of the intelligence B
services, Jack Straw has also been warned by
them that a far tougher Official Secrets Act

is needed straight after the general election.

'Disclosures are now being made,

repedltheosu®
Agril 24.

Chair, Campaign for Press and

roadeasting Freedom.

JOHN W%IEJE;IAM.

irector, Liberty: .
gg;;z?l the Official SeL.rL'h;_‘ Act,
c/o Campaign for Press @
Broadcasting Freecdom, .
8 Cynthia Strect

! b}intemet.mm

The Times letter

N

David Shayler speaking at a CPBF fringe meeting at the National Union of Journalists annual delegate meeting earlier this year. On the platform with him:

rf
-

Annie Machon, Free Press editor Granville Williams (left) and Tir Gopsill, editor of the NUJ magozine, the Journalist.

Shayler loses out at hearing — but
Official Secrets Act is still on trial

WHEN former MI5 officer David Shayler
faced Mr Justice Moses in number one court
at the Royal Courts of Justice in London on
Thursday 26 April, it marked the start of a
political trial authorised by Lord Williams,
the Avorney General, whe by chance also
wants to limit the power of juries,

David faces three charges under the
Official Secrets Act [or disclosing informa-
tion and MI5 documents to the Mail on
Sunday in 1997.He could face a maximum
sentence of six years if found not guilty. The
Mail on Sunday, is, however, not facing any
charges.

David's real crime (in the eyes of the
state) is of course 10 expose criminal activi-
tivs, incompetence and malpractice by the
security services. These iclude cover-ups of
the bombing of the lsracli embassy in

London in 1994 (for which two
Palestinians are serving 20 year prison
sentences for a crime they claim they did
not commit}; the London Bishopsgate
bombing a yuar earlier, which killed News
of the World photographer Id Henty; and
Mle6's £100,000 plot to kill the Libyan
leader, Colonel Gadaffi.

Shayler is not facing any charges relating
to the sensational Gadaffi revelation, curtly
dismissed by foreign secretary Robin Coak
as 'pure fantasy”. Afer all it would be rather
embarrassing to learn that British foreign
policy is being made by spooks rather than
elected peliticians and have this debated in
open court! In fact it is the Official Secrets
Act that is really on trial.

When the case opened on 26 April it was
not to swear in a jury and hear the
evidence, it was in fact 1o decide whether

David's real crime (in the eyes of the
state) is of course to expose criminal
activities, incompetence and

malpractice by the security services

the blanket secrets act contradicts the
European Convention of Human Rights.
By the following Tuesday both sides had
put their cases and the pre-trial hearing
concluded.
On Wednesday 16 May Mr Justice Moses
ruled for the prosecution upholding the

blanket ban imposed by the Acl. An appeal
has been lodged and the full trial is not
expected 1o be held until the autumn, by
which time parliament could well be
considering new official secrets legislation.
The Camipaign for Press and Broadcasting

Freedom with the NUJ has been quick to
take up David’s case. A series of open
muetings have been organised in Brighton,
during last year's Labour Party Conference,
Manchester, Newcastle, Edinburgh,
Scarborough culminating in a rally in
Friends House, London the week before the
pre-trail hearing opened.

This is because like the NUJ we have
always campaigned against the Official
Sccrets Act. A victory in the courts could be
the end of the much-discredited Act. We
have to ensure that even more repressive
legislation does not follow,

David's brave action (together with his
parwuer and former MIS officer Annie
Machon) in exposing the secret state
deserves the support of all those wha
believe in open journalism, the right o

report and the public right to know what is
being done in their name.



MEDIA CONTROL

A privatisation too far: the airwaves

GOVERNMENTS recognise the value of
radio frequencies = the electromagnetic
spectrum — over which an increasing
amount of comimunication is transmitted.

Witness the recent lucrative auction by
the UK government for the next generation
of maobile phones. In the USA there was
protest at the way the media companies
received for free digital spectrum valued at
$50 billion. However there's a new threat.

The radio frequencies, which are used 10
send and receive messages, pictures, audio
and data, are considered a public good
controlled and administered by govern-
ments on our behalf.

This is one of the most important
powers, in terms of media policy, that
governmenits and nation states have = the
ability 1o regulate access to broadcast
communications within their own
geographic borders.

Powerful commercial media are now
seeking to gain total control over the
airwaves, Already the global media have
enormous power, but their plan is 1o
control the airwaves all over the planet and
trade them back and forth as ‘electronic real
estate’.

The first steps in the relentless forward
march of media globalistion came less than
one month after George Bush became
president. Thirty seven US cconomists
signed a letter asking the regulatory body,
the FCC, to permit broadcasters 1o lease
spectrun they currently licence from the
government to secondary bodies.

The game plan seems to be first, secure a
partial privatisation, allowing commercial
licensces to sell and lease their leased
spectrum 1o secondary markets. Once done,

the commercial foundation would be laid
for a final conversion from government
licensing of the spectrum to a future sell-off
10 the private secior. Once the policy was in
place in the USA, other nations would be
encouraged to follow suit and sell off their

‘If the flow of human
communications is controlled by
global media companies, how do
we ensure that social and
cultural points of view and
political expressions that may
differ from those of the
companies who own the
frequencies will be allowed to

flow over the spectrum?’

spectrums to global media companies. If
some governments saw this as a privatisa-
tion too far, international trade sanctions
could be imposed to force compliance.
This plan, which would also mean the
end of regulatory bodies like the FCC,
whose job is 10 allocate spectrum in the

public interest, really does conjure up
Orwellian visions of media control.

Jeremy Rifkin, who alerted us to this
development in a Guardian article ("Mayday,
Mayday®, 28.4.1), asks, “If the flow of
human communications is controlled by
global media companies, how do we ensure
that social and culwural poinis of view and
political expressions that may differ from
those of the companies who own the
frequencies will be allowed to flow over the
spectrum?”

The other fear is, in an era when more
and more of our daily communications
takes place in cyberspace, of a global divide
between those who can pay for access and
the 62% of people who have never made a
telephone call and the 40% who have no
clectricity. * How will they ever secure
access Lo cyberspace in a world where the
admission fee is controlled by a few global
media giants,” Rifkin wonders.

Finally, handing aver the airwaves 1o
media corporatons would boost their
economic and political dominance. He
concludes, “When our very right to
communicate with one another is no longer
assured or secured by government, but
controlled by global media conglomerates,
can basic freedoms and real democracy
continue to exist?”

Remember that 1970s dystopian movie
Rollerball, with James Caan, where the
global economy is carved up into conces-
sions that run energy, food and entertain-
ment? Maybe those of us who are
concerned about the dark side of globalisa-
tion were right all along, Certainly this latest
scheme by the global media groups is one
that we need to strenuously resist.

Berlusconi: abusing media power

WEWENT 10 press as the first indications
were that the media mogul, Silvio
Berlusceni, had won a narrow outright
victory in the Italian elections. This is not
the landslide that secemed on the cards a few
weeks back, but the fact that he is likely to
be the next prime minister of Laly is in no
small part due to the relentless use of his
media empire to influence public opinion.

His Mediaset company runs three of
laly’s commercial welevision networks,
Retequatiro, Canale 5 and Dalia 1.

His family also owns a newspaper, il
Giornale, that 15 regarded as the mouthpiece
for Berlusconi’s political party, Forza lalia,
and Panorama, haly’s most influential

weekly whose features and investigations
support Berlusconi, and cover stories plug
his 1elevision networks. He also has a
48.17% stake in Italy’s biggest publishing
group, Mondadori.

The controlling company that incorpo-
rates Berlusconi's cconomic empire is
Fininvest, and these include control of AC
Milan, the financial services group
Mediolanum, a property company, and
Pagine lalia, which publishes telephone
dircctories.

It was the massive conflict of interest
between the deployment of this economic
and media power 10 promote his candida-
ture, and that of his party, which has led to

unprecedented coverage and critical
comment on his suitability to run lialy,

The eduor of 1l Giornale, Indro
Montanclli, quit in protest when
Berlusconi’s brother ook control. “Without
my knowledge he came into the newsroom
and said everything must now be changed
because now the newspaper must be out at
his service”

The alarming vista now is thata
Berlusconi victory means that with the three
state television and broadcasting networks,
RAI, under his control, the entire broad-
casting system of the world's sixth largest
industrialised economy is in one man's
hands, Will they all be at his service?

IRELAND 5

English newshounds still asleep

STEPHEN DORRIL

ON 9 MAY of this year, The Times reported
in a small three paragraph article that an
Ulster MP was going to open a Commons
debate that day on the alleged role of the
Irish Government in supplying arms to the
IRA in 1970. It was the first lime that the
reopening of this scandal had been
mentioned in the English (I use the term
deliberately) press.

The 'Dublin Arms’ affair has been front
page news in Ireland {or the past few weceks
with each day bringing forth new revela-
tions about what looks increasingly like the
Irish version of "Watergate'.

in May 1970 two Cabinet ministers, Neil
Blaney and Charles Haughey, were dismissed
by the Taoiseach, Jack Lynch, for allegedly
using Government money (o import arms
for the newly emerging Provisional IRA. Two
subsequent trials collapsed because, we now
know, there had been tampering with of
evidence and documents by officials and
possibly ministers,

The arms crisis split the Dublin establish-
ment and briefly threatened the stability of
the Republic of Ireland, which is why the
subject remains so sensitive. It also led o an
on-running argument: Did Dublin - which
feared that the marxist orientated Official
IRA might foment revolution in the South -
encourage the split within the [RA and help
to build up the Provos? Such questions are
now the subject of fierce debate among
Irish politicians and academics on both
sides of the border.

With its tales of gun-running, dirty
tricks and conspiracies (and involvement of
MI6 agents and officers in the mix which,
curiously, has been discreetly ignored in the
Irish press) this might be expected to be the
kind of scandal which would appeal 10
United Kingdom readers, but as yet, the
press remains silent. As with so many areas
of the Irish Troubles, the English press has
become bored and dismterested.

An invaluable book, based on recendy
released documents and in-depth research,
The Arms Trial (Gill & Macmillan), by the editor
of current affairs at Ulster television, Justin
O'Brien, came out at the end of last year but
remains unreviewed on the mainland. Part of
this is probably strucwral: newspapers rarely
review books published only in paperback;
and most of the interesting books published
in Ireland on the Troubles are in paperback.

TFhe result is that the English public is
deprived of 2 balanced and full view of
what has happened in Ircland, both North
and South, over the past 30 years. There are
numerous examples of this form of disin-

terest shown by newspapers which can be
deliberate and an unconscious form of
censorship.

The only full account of “The Kincora
Scandal’ (Political Cover-up and Intrigue in Northern
Iredand, Marino, 1996) by UTV journalist Chris
Moore went unreviewed, as has a disturbing
book on The Dublin & Monaghan Bombings, by Don
Mullan (Wolfhound, 2000), The lauer
provides possible evidence of British security
service involvement in what is the biggest
unsolved murder case in the Irish State, The
bombings are now subject 1o an initial
inquiry by a judge, who has been recendy
talking 1o British officials and soldiers.

Anyone who has visited an Irish
bookshop will know that there are at least
half“a-dozen similar examples of worthy
books on the Troubles which have been
published over the last year which are
destined never to be reviewed. Fortunacely,
Ireland is a nation of bookreaders.

With the winding down of the Troubles,
there has been an explosion of interest in
the unresolved and mysterious killings
which took place in the past. There are now
numerous websites set up by victims or
relanives for justice which callate material
collected by independent researchers and
arclhive articles detailing past abuses (visit
www rockysulllivans.com/Troubles Web
Sttes. for a full list). Much of this revolves
around the accusations of collusion between
the British security services and loyalist
terror groups in the mid-seventies and mid-
eighties, There is clearly a grassroots
movement towards a form of *Truth
Commission’ as set up in South Africa, but,
again, with a few honourable exceptions,
primarily, the Sunday Times and Guardian,
lintle of this activity is being reported.

In the early seventies some of Britain's
finest journalists, fresh from Vietnam, went to
Belfast and reported on the violence with the
same skills they had employed in other areas
of the world where there were counter-insur-
gency campaigns being waged against terror-
ists, With one or two notable exceptions, who
stand out mainly because of their isolation,
rather than the worth of their reporting,
reporiers and newspapers have quietly buried
investigative reporting of Ireland,

Peter Taylor is a BBC reporter who, it is
trug, descrves high praise for his dogged
investigations over many years, but when it
comes to his books, most researchers in this
arca are more intrigued by what he leaves
out than what he leaves in.

The best reporting from journalists such
as Ed Maloney and programmes such as
Spouight and those from RTE remains

trapped in Ireland and is rarely seen or
commented upon in England. Recently,
Scotland’s Sunday Herald ran an excellent
suries on the alleged collusion by the Force
Research Unit (FRU) with Loyalist paramili-
tiaries which named names. Little notice
was taken south of the border. After years of
kow-towing to the authorities, the Sunday
Times and, a surprise to many, Liam Clarke
have run similar ground-breaking pieces
but often you have to read the Irish edition
to receive the full information.

[ know from personal experience that
media students who study news reporting of
the Irish troubles are often shocked and
surprised by the way that so much of what
makes the front pages of the press in the
North and South of Ireland is never reported
in the English press. (For anyone who wants
direct evidence of this divide I recommend
the excellent www.nuzhound.co which lists
daily articles on Ireland of interest.)

As with the reporting of Westminster a
disproportionate amount of space is
dedicated to the minutiae of political
disputes surrounding the peace process
rather than investigating wrongdoings and
clear miscarriages of justice.

The continuing break-up of the United
Kingdom into its constituent parts has
already had a marked impact on the
reporting, for example, of events in
Scotland, where the press is ignoring what
happens at Westminster. It has already had an
effect on Irish affairs and as sections of the
English press, as a result of reorganisation,
cost-cutting, and an increasingly pumped up
nationalist tone, turns ever mote insular,
Irish affairs slip down the agenda.

But Ireland has had a major impact on
UK politics over the past 30 years — probably
more than is generally realised ~ and in the
next few years it will continue to exent
pressures in ways that people have yet 1o
come to terms with, The recent rulings from
the European Court on the handling of
terrorist deaths is only the beginning, not
the end. As France has discovered with
Algeria, these things come back 10 haunt

Much of what took place in Ireland has
been hidden away in the expectation that it
would remain so. But now some of it is
starting to seep to the surface. Often it is not
through the efforts of journalists but
campaigning groups of viciims or relatives of
victims, Journalists and newspapers should
be at the forefront of these investigations but
at the moment they are failing to lead.

Stephen Dorril is curremly writing The Dogs in the
Street, a history of British intelligence operations in
irdland, 1966-2000,



Space? | love it,
says astrotou:i:t‘

Hazua fichte to .

Take it from the top — even the Prime Minister got stuck in

May Day managemen

KatHY LOwWE

“RIOTERS to face rubber bullets” read
Evening Standard billboards on the eve of
the May Day anti-capitalist protests in
London. Before they even got out of bed
marchers had been dubbed ‘rioters’ bent on
creating mayhem. Heavy hints by the
authorities that plastic bullets and tear gas
would be used = plus warnings from police
chiefs that all demonstrators could be
arrested and their photos and details taken -
were spoon fed to the press, TV and radio.

According 1o the Daily Mirror'’s chiefl
political commentator Paul Routledge: “For
weeks ahead of the May Day Demonstration
the police briefed the media with lurid tales
of destruction in the City. They made it
sound like the Luftwaffe without wings. It
was going (o be the new Blitz.”

On the day 10,000 riot police proceeded
to entrap large crowds of demonstrators and
some bemused tourists for hours on end in
London’s Oxford Street in case they got up
to no good. Clashes and arrests were small
scale, caused mainly as some demonstrators
tried to break out of the police pen.

Even sa the overwhelming majority of
papers led either on violence or on the
*successful’ police action. 'One Nil o the
Bill’ declared the Daily Mirror — omitting (o
observe that people’s democratic right 1o
protest had gone out the window.

Evening Standard columnist, Zoe Williams,
covering the story from Oxford Street
alongside the protesters, dismissed media

claims that the marchers had a violent agenda.

“Haw come, then, that more than 1,000
people in Oxford Street didn't have a missile
between them?” she asked. She also noted
the managed TV coverage. “You will have
seen footage of a rough-looking guy
dismantling a traffic light = you will not
have seen footage of 1,000-plus people

below him calling him a wanker.”

A few media outlets acknowledged the
wider issues raised on May Day by the
global justice movement. BBC's Newsnight
brought in ‘an activist’ to debate the new
world order with MPs while the Daily Mail
rushed to publish an article entitled 'In
defence of capialism’.

The majority of groups that make up the
May Day Coalition now refuse 1o talk to the
mainstream media after what they see as an
uncritical reliance on official spokespeople
and consistent misrepresentation.

“It’s extremely frustrating”, Guy Taylor of
Globalise Resistance told Media Guardian,
“1o spend the whele day alking to the media
about third world debt, only to find when
you do get hauled in front of a camera you
just get asked questions about violence.”

Protesters, it seems, are turning to grass-
roots media organisations supporting the
movement 1o ‘redress the balance’.

Jessica Hodgson wrote in Media
Guardian: "One of the most striking things
about the mass incarceration at Oxford
Circus on May Day was the number of
people carrying cameras, both stills and
video. Much of the material will appear on
websites such as Squall, Sclinews and
Indymedia, which show video and carry
reports sympathetic to the protest.”

Jessica Hodson added: For many journal-
ists the discrepancies last Tuesday (May Day}
between the endless clichés about violent
anarchists and dogs on strings and the
reality — of several thousand people from all
walks of life held against their will for seven
hours by riot police — must have been
painfully apparent.

“If watching a Dalek-like policeman tell
twa schoolgirls that they couldn’t leave the
enclosure 10 use the toilet dida't do i,
surely there's no hope for us.”

All the
President’s
businessmen

A PIECE by Julian Borger in The Guardian
(27.4.1) documenied how corporate
America bought itself a president,
Aficionados of Michael Mann’s powerful flm
The Insider which documented the awesome
power of big tobacco, and the less than
heroic stance of the US television network,
CBS, when it came to taking on big 1obacco
with a 60 Minutes expose on the chemical
techniques used 1o enhance nicotine
addiction, will see that power reconfirmed.

One of the president’s first acts was to cut
back on the team of lawyers in the justice
department who were planning to take on the
big tobacco companics for lying about the
safety of their production for five decades.
“The list of defendants who now appear 1o
have escaped federal prosecution is also a list
of big donars 10 the George Buslh election
campaign,” Julian Borger writes, At the top s
Philip Marris, which gave £2.8 million to the
new president’s war chest, his inauguration
and his party. Big tobacco as a whole gave $7
million dollars to Bush and the Republicans,
83% of the industry’s total ¢lection spending.

The media corporations are also benefi-
ciaries of the new presidency. Bush appointed
Michael Powell chair of the Federal
Communications Commission. He scems to
care little about maintaining media
ownership limits, or indeed 1o understand
what the role of the FCC is in protecting the
public interest, One of his first acts was 10
approve a number of radio mergers that had
been marked for public comment by the
previous chair, William Kennard. The mergers
given the green light by Powell would create
local monopolies where one company would
controt 50% of a given market's ad revenue,
or two companies would control about 70%
of 1otal ad revenue.

In April the FCC voted to allow any of the
nation's four largest television networks 1o
acquire two smaller rivals, a decision that
cleared the way for CBS's parent company,
Viacom, to retain comrol of the UPN
network. Viacom has been lobbying the FCC,
along with NBC, ABC and Fox, to ¢liminate a
regulation that limits the number of stations
one company may own — a cap at 35% of
the national elevision audience.

The major networks insist that ownership
restrictions are no longer needed. Their next
target is to challenge the cross-ownership
rule which prohibits a company that owns a
local newspaper from owning a television
station in the same market

Two at once, and both overdue

Chris Frost assesses two academic journals

covering the field of journalism

Journalism:Theory Practice and Criticism, Sage
Journalism Swdies, Routledge

ACADEMIC journals seem to be a bit like
buses: you wait for ages and then two come
along at once. ]

Journalism’s academic credibility in the
UK (assuming it has any) can be dated from
the start of the first degree courses in the
carly nineties. Of course academic research
into the media had been going on for much
longer than that, but most US and European
media research takes a theoretical and
critical, rather than an empirical perspec-
tive. It is all about the media and its effects
and not about journalism, its methods and
purpose, Now two UK-based journals
claiming 1o fill that gap have just celebrated
their first anniversaries.

Both journals are aiming for an interna-
tional audience and have international
editorial boards with academic media stars
such as Michael Gurevitch, Jean Seaton,
Claude Jean Bertrand, Oliver Boyd-Barrett,
James Curran and Theodore L Glasser.

Bob Franklin, Gerd G Kopper, Elizabeth L
Toth and Judy Vanslyke Turk lead the team
for Routledge’s Journalism Studies while
Michael Bromley, Howard Tumber and
Barbie Zelizer edit Sage’s Journalism;
Theaory, Practice and Criticism.

With such strong teams, there can be no
doubting either team’s academic creden-
tials, but how have they chosen to develop
these journals to take the academic study of
journalism onto the next level?

Bob Franklin et al promised Journalism
Studies would provide a “global, critical
forum” 10 “debate the central issues
confronting journalism”. Howard Tumber's
team said they wanted a journal that would
contribute 1o “the social, economic,
political, cultural and practical under-
standing of journalism”. So did they deliver?

Both journals are a welcome addition to
the academic scene and both have something
special to offer. Journalism Studies is more
self-consciously international.

Journalism from Sage is the beuer
presented, and seems to hold much closer 10
its aims. Its first edition offers a symposium
on “What is Journalism Studies” using 10
ussays from well-known academics.
Subsequent editions carry some interesting
papers where the keywords news, press,
radio and journalism are much more in
evidence, However, its authors, in the main,
are not so well-known internationally as
those writing for Journalism Studies which
offers papers from the likes of Brian McNair,

Lord Wakeham and John Eldridge.

Both journals seem caught in a “Catch-
22" type academic trap, There is not that
much serious academic research into
journalism yet from a UK perspective and
most researchers are not well-known names.
This means that if 4 journal is to get reputa-
tion of providing heavy-weight research
from well-known academics it must rely
heavily on papers from researchers abroad or
on media studies. Now whilst these are both
international academic journals, if all they
carry is research from abroad about media
studics, then they will have failed their self-
declared target. Why produce a UK-based
journal about journalism, of it only studies
the media outside the UK? Journalism
rescarchers in the UK will look elsewhere,
But on the other hand, any journal sticking
to research from journalism researchers and
practitioners, with an emphasis on the UK,
will find it hard to get material of a suitable
quality and will rarely be able to offer well-
known names.

Journalism Studies seems to have chosen
the first option and is able, in consequence,
to offer more papers. Take a look at the first
issue. It offers eight papers (but with a
distincl media studies bias) such as:
“Developments in Journalism Theory About
Media ‘Transition” in Central and Eastern
Europe 1990-99" and “Technological
Change, Agenda Challenge and Social
Melding: mass media studies and the four
ages of place, class, mass and space”. It
ironically concludes with “The Poverty of
Cultural Studies” by Keich Windschuttle that
argues {rather convincingly, I thought) that
“cultural studies is both educationally
corrupting and professionally embarrassing
for journalism education.”

Sage has bravely chosen the second
option. Probably as a resuit it is generally
thinner, offering only four papers per issue
before going onio the reviews. It launched
its first issue with a symposium of papers,
which while more lightweight, were of
vonsiderable interest to the target audience.
Subsequent editions follow the wrend and
although Journalism is clear that it wants 10
be an “imternationally oriented journal™ that
“encourages interdisciplinary contacts™ it
appears to be more prepared to risk sticking
to its aim of *providing articles of critical
interest to journalism scholars”.

The two approaches make for very
different journals, but both provide a long-
overdue platform and incentive for UK-
based journalism scholars and practitioners
10 be more thoughtful and more productive
about their area of study,

Chris Frast is the author of Media Ethics and
Self-Regulation (Lengman)

Mixed media

Online Journalism — A Critical Primer

Jim Hall (Pluto Press)

ACCORDING to the blurh on this elegandy
designed volume, Jim Hall is the
programme leader of Journalism Studies at
Falmouth College, an early adopter among
FE and HE colleges in the race 1o develop
popular media-related courses. The book
does not disguise its ambitions to become a
standard text, yet there are certain ironies in
the very idea that one can produce a book
which will address the rapidly changing
world of the Internet and its relationship to
journalism.

First, one must question the medium
itself = T mean this book is already beginning
o Jook dated as ‘the global media
companies’ and "web start-ups’ who people
the tale are busy sacking online workers,
cutting back on operations and shifting into
an alwogether lower gear. Then you have to
ask yourself what does anyone mean by the
phrase “online journalism'? Hall seems
unclear whether he is addressing the role of
journalists and journalism in a new medium,
or the medium itself and how it affects
journalism and journalists.

The Internet itself has created its own
culture and absurdly inflated sense of
community and self-importance,

It is often impossible 10 see clearly
through the fog of hype and enthusiasm.
Hall himself makes an excellent case that it
is dangerous to draw conclusions about the
Internet from what the Internet says, yet all
too often he fails to see the signs and trips
over just this hazard. His section on
copyright and intellectual property almost
wilfully ignores the hard arguments in
favour of a barely concealed restatement of
the libertarian position which characterises
so much Internet debate.

Many of Hall's arguments are sound, and
for students who have never come across the
debates, his summaries may be stimulating,
but he has a disturbing tendency to drop into
a kind of pseudo-intellectual jargon masking
essential shallowness. Unless I had to, I might
not have made it past this sentence on page
1 "The journalisms enabled by the weh are
driven by an agenda-setting radically
different from the corporate and statal
gatekeeping of the age of mass media,
through which the information society is
articulating the values that will premise its
emerging institutions. I'm not sure what this
means, but I'd hazard a guess that Hall is
trying to say that the new media are different
from the old media and will play an
important role in shaping our society.

It's not really an objectionable point of
view. It’s just a bit disappointing.

Gary Herman



Rowntree funding
for work on
Communications Bill

WE ARE pleased to announce that we have
been successful in a bid for funding which
we made to Joseph Rowntree Reform Trust.
Alang with Public Voice, a consortium that
includes a range of voluntary sector organi-
sations, we have both been awarded the
sum of £12, 600 1o pay for the work of a
co-ordinator.

In our discussions with the JRRT we
stressed that the two organisations would
pool resources and work around areas of
activity where we had common agreement,
as well as pursue other distinct objectives
separately.

We are grateful for the JRRT funding, It
has meant that we have been able to appoint
Kathy Lowe to coordinate an ambitious
programme of work that includes public
meetings in major cities, the production of
a pamphlet, and ensuring that we lobby
effectively to communicate our concerns
about the proposed legislation.

We are pleased to be able to employ
Kathy, who organised the very successful
conference on the Communications Reform
White Paper held in February.

If you can help us in the planned
programme of work please contact Kathy at
the London office.

Free Press is

OFFICE

MOVE

We have been given notice to quit our
office in 8 Cynthia Street. We will be
moving in June to new premises but we are
still balancing the benefits of two possible
locations. In the end we are severely
constrained by financial considerations in
the choice of where we can go. If there is
some dislocation in our work over the next
month or so please be considerate as we
hurriedly move.

BOOK THIS

DATE

An important date for your diary. The
launch meeting for the 'Comimunications
Revolution — Who Benefits? campaign on
the Communications Bill will take place on
Wednesday 27 June at 7pm in the Small
Hall, Friends Meeting House, Euston Road,

London NW | 2BJ. Speakers and details are '

being finalised.

AGM
The AGM of the CPBF will be on Saturday
23 June at NUT headquarters, Hamilton
House, Mabledon Place, London WCIH 94A].
It takes place from 10 am to 12.30 pm with
registration from 9.30 am.

Please contact the London office for
further details if you want to attend.

RICH

POdR-.DEMO_CRACYs
MMUNICATION-POLlTI_C
i& DUBIOUS j;lg!fgg

Th

WITH A NEW PREFACE

BY THE AUTHOR

‘ROBERT-W- McCHESNEY

SPECIAL CPBF
BOOK OFFER
You can get a copy of Robert W.
McChesney’s Rich Media, Poor
Democracy for the special price of
£12.00 inc p&p. The book is the
paperback edition with a new preface
by the author. To order your copy,
please send a cheque for £12.00
payable to CPBF to the London office.
This is edition is only available in the
UK through the CPBF so also make
sure that your library orders a copy,
too.

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25

a) Individual membership £15
g) 500 to 1,000 £30

b) Unwaged £6
h) 1,000 to 10,000 £50

d) Supporting membership £25

(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225

e) Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
|/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£................ ..., FP122
NS BB G e f o e BB e Ao AN AE S B aE a6 0 86 0aaaER0 BEEESadd a0 EEaBaaa00606aa 0000
(a9 S8 6009 00008509 0 06000006 a0aRNGANAAREARGANGE00ENEENAARGE0HG066600000a00
Postcode . .....vvvvvarscirvnnnsen (RS 880000006 8806658606 08000AEEEAA08 600080
Organisation (if applicable) ... ..o v er v e
Tel: 020 7278 4430

Return form to CPBF, 8 Cynthia Street, London N1 9JF

Design and origination by Alan Slingsby @ edition * www.edition.co.uk  Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



