£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

premature

Plans unveiled by the government to establish a ‘shadow’ OFCOM in
advance of its communications bill have been criticised by the CPBF as
“premature, and designed 1o pre-empt the parlizmentary debate on
whether there should be this giant body to regulate broadcasting.”
QFCOM, which is intended to swallow all existing regulators except
the BBC Governors, is the cornerstone of New Labour's forthcoming
legislation aimed at deregulating and restructuring mass
communications. In an extended timetable announced in the Queen’s
Speech and elaborated by the Department of Culture, Media and Sport
(DCMS), the Communications Bill is not now due 1o reach the statute
books until 2003. But media union negotiators in talks with officials
about the role of the new body have been told that moves are already
under way to find offices and recruit staff for a ‘shadow’ OFCOM. The
government, it appears, wants the regulator set up with all specd.
Concerned that the government is sidestepping a full debate by MPs
the CPBF has organised a parliamentary question on the legal status of
the shadow body. At the same time an early meeting is being sought
with minister Tessa Jowell — now at the helm of DCMS = to discuss
QFCOM, cross media ownership, public service broadcasting and the

ACTION PROGRAMME LAUNCHED

s Shadow OFCOM

says CPBF

need for the widest possible public consultation on all aspects of the
Communications Bill.

The DCMS has confirmed that the communications bill will deal
with OFCOM, elaborate on proposed conditions for cross-media
ownership and will develop all the other proposals for deregulating and
revamping mass communications envisaged in the communications
white paper. The draft will be published sometime between the autumn
this year and early 2002 followed by the formal bill in Novemnber next
year. It will then proceed through the parhamentary stages with a view
1o obtaining royai assent in 2003.

Recent press reports suggest that the parliamentary timetable has
slipped by a year because of failure by the media industry 10 agree on
the levels of cross media ownership it would like 1o see introduced. The
CPBF intends to make good use of the extra months to strengthen an
ambitious programme of awareness-raising and lobbying activities
launched at a London meeting on 27 June..

A short Bill 10 establish Ofcom, presented by Bironess Blackstone,
received its first reading in the House of Lords on Friday 13 July. A
second reading is scheduled for October.

Fears that the Communications Bill wiil
lead to a ‘dumbing down' of programmes
and put public service broadcasters in the
wilderness gave a big impetus to a recent
meeting in London of media unions and
community groups organised by the CPBF
and the voluntary organisations coalition
Public Voice.

Coming together for the first time,
some 50 broadcasters, trade unionists and
represeniatives of voluntary organisations
met in London on 27 June to jointly
launch a Communications Bill Campaign
under the banner ‘Communications
Revolution — Who benefits?'

Speakers included TV producer and
presenter Roger Bolion, Steven Barnett,
Professor of Communications at the
University of Westminster, Tony Lennon,

CPBF National Council member and
BECTU president, and Steve Buckley of the
Community Media Association. They saw
in the Communications Bill serious impli-
cations for all sections of the community
and for people’s democratic right to be
informed. Pressure was already on, they
stressed, for broadcasters to drop standards
in the commercial scramble for ever-larger
audiences. The media concentration and
market place ethos opened up by the Bill
would only make the siation worse
Participants endorsed a programme of
action on the communications bill, This
included a series of public meetings in
major cities starting with Manchester on
13 October to be followed by events in
Glasgow, Nottingham, CardifT, Sheffield,
Liverpool, Leeds, Newcastle; briefings off

ependent preducer Roger Bolton makes a point
at the London launch of the CPEF/ PublicVaice
campaign

MPs; union briefings of workers in
broadcasting in all the main TV
companies; a fringe meeting at Labour
Party Annual Conference and a new CPBF
pamphlet on media issues raised by the
communications bill,

The meeting warmly welcomed news
from NU]J Vice-President John Barsby that
an International Campaign to Protect
Public Service Broadcasting had recently
been set up under the auspices of the
International Federation of Journalists.



PRESS COMPLA

"MORE LIKE A LETTER FROM A FAN

ON ADJUDICATION

THE FLEXIBLE CODE

THAN A CONSIDERED VERDICT

In July the Press Complaints Commission
announced that the Sun’s payments in May 1o
Ronnic Biggs and a number of his associates
did not breach Section 16 of its Code of
Practice, which states that no payment shall be
made 10 a conwicied criminal or his associates
“except where the material concerned ought
to be published in the public interest and
payment is necessary for this to be done™.

However, the PCC's three-page
adjudication, aptly described by lan
Hargreaves in the Independent as “more like a
letter from a fan than a considered verdict”,
barely addrusses the all-important "'material
concerned'. In its investigation of the Sun’s
actions, the PCC actually asked entirely the
wrong questions, namely: “what was the
purpose of the payments to Michael Biggs and
Bruce Reynolds? Were these ‘necessary” in
order 10 secure the return of Biggs 1o justice?
Would Iie have returned home otherwise?”

The Sun declared that it was “abundantly
clear’ that Biggs would not have returned
unless payment had been made, and, without
apparently having investigated the mauer any
further, the PCC stated that: it was impossible
for the Commission to conclude that the result
of the newspaper's payment = and the
consequent return of Biggs 1o Britain — was
against the public interest. To do so would —in
effect — be 1o condone the continued presence
of a wanted criminal abroad” . The PCC thus
neatly sidesiepped the real issue raised by
Section 16 — namely whether the material
published was in the public interest and thus
could be paid for without infringing the Code
—and investigated the substantially different
matter of whether or not Biggs actual return
was in the public interest.

Challenged on this crucial point on Radio
+’sToday programine Lord Wakeham all oo
revealingly snapped back that: “these fine legal
points, or whatever they are, are something
that I don’t have 1o get involved in". Indeed. As
Catherine Bennett acidly inquired in the
following day's Guardian: “what does he do
instead? Lick stammps? Water the potplants?
Invite young princes and their inferiors 1o
festive champagne receptions?”

Julian Petley analyses the

background to a bizarre
decision

Lord Wakeham's performance onToday also
lefi one with the steong impression that the
PCC hadn't even bothered 1o enquire just how
much the Sun had paid Biggs and his cronies.

Indeed, given that News International's Les
Hinton chairs the PCC’s Code commitiee it's a
fair bet that the Sun ascertained what the PCC's
attitude to its stunt would be well before
actually undertaking it, in which case the
entire adjudication was, like most of the
Commission's activities, little mere than
window-dressing.

However, the most disturbing aspect of the
PCC’s adjudication is the extraordinarily
craven attitude to government that it betrays.
Thus it argues that "the Commission had [sic]
1o noie the role of the British authorities in the
newspaper's efforts to return Biggs to justice. It
is unlikely that they would have assisted in the
return of a fugitive if it had been contrary to
the public interest”.

Is this the voice of a [earless, independent
press — the much-vaunted Fourth Estate? As an

indignant editorial in the independen felt
obliged 10 point out: “the PCC appears ready
to lex the Sun escape punishment for its
distasteful stunt purely because it was
supported by senior politicians”.

And just why were they supporting it? In
the interests of justice? Hardly = the
authorities had long ago ceased to make any
serious efforts to get Biggs back. However,
with an election looming and the ever-present
need to keep the Sun on side, the governiment
suddenly discovered that Biggs’ Brazilian
sojourn was an outrage to justice and morality.
So Robin Cook enables the Sun to fly Biggs
home by providing Biggs with an instant
passport = all in the “public interest” of course
—and the paper not only remains faithful 1o
New Labour but fawns and simpers over Cook
personally in his bid to remain as Foreign
Secretary: as an editorial inimitably put it:
“thank you Robin. We can see why Tony Blair
has decided NOT to move you after the
election. When the chips are down, Cookie
delivers”.

The whole cynical charade, which would
probably be denounced as corrupt by British
newspapers were it taking place in the hated
‘Europe’, is then given the blessing of the PCC.
No wonder both the Murdoch press and the
government are so keen 1o maintain the
present system of ‘self-regulation”,

CHALLENGETO

PCC DECISION

As Free Press went (o the printers it was learnt that the PCC will face the possibility of a
judicial review of their decision to reject a claim of privacy brought by Anna Ford, the BBC
journalist. Her claim is based on the new Human Rights Act that contains two potentially
conflicting rights. Article 8 says that everyone has ‘the right to respect for his private and
family life, his home and correspondence’. Article 10 states that everyone "has the right to
freedom of expression ...without interference by public authority™.

If the judge finds in favour of Ford it would for the first time mean that Article 8 carries
more legal weight that Article 10 and could lead to the establishment of a privacy law,
whiclt in turn would have a profound effect on investigauve reporting.

MEDIA MONITOR

CHALLENGING TIMES FOR THE
TERRORISM ACT

The Terrorism Act 2000 was pushed through
parliament a year ago by the then Home
Secretary, Jack Straw. Despite the serious threats
it posed to our civil liberties it got little press
coverage, which is rather surprising since the
legislation poses a significant threat 1o
journalists’ ability 1o protect their sources.
Amnesty International expressed concern that
‘emergency powers' (which are now written
into the Act) "have been used to intimidate
journalists from pursuing cerain lines of
enquiry which may be embarrassing for the
authorities’,

Even less publicity followed the issuing of
proscriptions of 21 international political
organisations under the Act when it became
law this February. Four months later on 28
June the Kurdistan Workers Party (PKK)
lodged a legal appeal against its inclusion en
the list. It is the first of the listed organisations
to appeal against inclusion and the case was
present to the appeal court on behalf of the
PKK by human rights lawyer Gareth Pierce.

A campaign has also set up to overturn the
banning arders on 2 | groups. Its first public
meeting is being held in London as we go to
press, To find out more contact the Campaign
Against Criminalising Communities (CACC)
/o0 Haldane Society, Conway Hall, 25 Red
Lion Square, London WCIR 4RLTel Stephanie
0796 8787762 or Estellaon 020 7250 1315
www.cacc.org.uk

GET INTO THE ACT

The Campaign for Freedom of Information
has produced a version of the full text of the
UK Freedom of Information Act 2000 which
can be downloaded in a single Acrobat PDF or
RichText Format file. This may be more
convenient to use than the version on the
Stationury Office website, which requires
readers to view more than 30 separate web
pages. The Act can be downloaded from:
huep: / /www.cloi org.uk/foiact2000.himl

LONG WAIT FOR FOI

First the good! news. Responsibility for
implementing the Freedom of Information Act
has been transferred from the Home Office to
the Lord Chancellor’s Department. Now the bad
news, the Lord Irvine has announced that the
government will take five years to implement
the act (which is what the legislation requires).
There had been hopes that he would follow the
examples of Canada, New Zealand and
Republic of Treland, who had all introduced
open government to central government
departments within a year. Answering a
question in the House of Lords he said

that..."The scale of the task of preparing central
government in the UK for implementation of
Freedom of Information is therefore
significantly greater than that in Canada, New
Zealand and the Republic of Treland”

ELECTION COVERAGE

The cover of the pre-election issue of the
Economist urged "Vote conservative'. A
momentary loss of its class principles? Not at
all. The cover picture showed Tony Blair with a
Thatcher wig and the word ‘conservative' was
writien with a small ¢. That’s all right then.

SCOTTISH COVER-UP?

Just how well do you have 10 do in an election
before the media starts to take you seriously?
That is the question supporters of the Scottish
Socialist Party are asking after their election
campaign was shunned by most of the main
streamn Scottish media. Although they collected
over 72,000 votes (up by over 63,000 votes of
the 1997 election) and stood in all 72 seats, their
presence was largely ignored. Best coverage was
inThe Herald, according to the Party's post
election media analysis which appeared in the
Scottish Socialist Voice on 15 June.

Robbie Dinwoodie and Murray Ritchie,
well-respected political journalists, along with
Frances Horsburgh, who reported most of the
SSP’s press conferences, provided by far the
most balanced election coverage. Socialist
Voice gave them three out of five. The Scottish
Mirror did less well with two of out five,
although it did regularly report SSP press
conferences and carried one major feature on
the party. This was well ahead of its tabloid
rivals, the Record and the Sun who scored a
round zero each! The Scotsman under its
editor-in-chief, Andrew Neil, did provide
reasonable coverage of the 58P campaign and
scored two out of five.

The Sunday’s were really dire, with
Scotland on Sunday earning zero for their
non-coverage. Even in its post-election analysis
it managed 1o avoid a single reference 16 the
85PThe Sunday Mail, Sunday Post and News of
the World did better, with each scoring one
out of five (50 some coverage there then!). And
top with 1.5 came the Sunday Times, the
Scottish edition providing marginally more
halanced coverage than the Sunday Herald
{0.5) and Scotland on Sunday (0).

Radio and TV coverage did little betier. BBC
TV scored 0.5 and was the target of a gag
protest, when two women SSP members
silently disrupted the hustings debate in
protest at the party’s exclusion. The only
redeeming feature was Newsnight Scotland,
which at least covered the launch of the party’s
manifesto. Scottish TV scored a linle better
with one out of five, This is because it did

allow M5PTommy Sheridan to participate ina _

lunchtime poll phone-in on election eve, and
interviewed Sheridan the morning after the
election. BBC Radio scored two for its coverage
in Good Morning Scotland, which according

to Socialist Voice provided by far the fairest
coverage on BBCTV and radio. Last but not
least Scot FM. The station invited the party 10
participate in a one hour long round wble
debate with the other four parties, a unique
event for the broadcasting media in this
clection! So they were awarded two points.

LIBEL LYNCHING

BARRY WHITE ON THE BACKGROUND

TO AN IMPORTANT TEST

FOR INVESTIGATIVE JOURNALISM:

Barrick Mining of Canada, whose chairman Peter
Munk is one of the wealthiest men in Canada, is
suing the Guardian/Observer over an article
writen by investigative journalist Greg Palast,
Called *Bush farnily finances: Best democracy
money can buy’, the article appeared in the
London Observer on 26 Novernber 2000. It
looked into the activities of several corporations
linked to the Bush family, alleged human rights
abuses, and first disclosed that some 56,000
Florida voters, most of them African-Americans,
had been removed from the voters roles afier
being wrongly tagged as felons, The article and
follow up stories made a big impact in the USA
receiving praise from the NewYork Timnes to the
American Journalism Review. BBC Newsnight
ran a feature “What really happened in Florida' on
16 February 2001,

When news of the libe] action broke there
was a storm of protest in the United States and
Britain. Observer Editor Roger Allon and the
Guardian’s Alan Rusbridger were swamped
with emails, phone calls and letters of support
for their firm stand and urging them not to be
intimidated by the corperate power and
wealth of Barrick. Despite considerable
pressure, the paper is maintaining its
principled stand, although it could face a long
and extremely expensive court case under
Britain's infamously archaic libel laws.
Pressure is now being put on Barrick and its
chairman Peter Munk to withdraw the action.

The CPBF has argued long and hard against
the libel laws. They constitute a powerful
sanction on the press and as legal aid is not
available they remain a powerful weapon in
the hands of the rich and powerful.

The laws themselves could well be in
conflict with the recendy passed Human Rights
Act.The fact that legal aid is not available, that
awards are sometimes out of proportion, and
that they are in potential conflict with the
freedom of expression provisions, could mean
that the libel laws are past their sell by date.

As Greg Palast himself writes in the
Observer (in an unrelated article), ‘Here the
heatis always on...", on 15 July,"Whereas US
tort and libel law is designed to punish silence
and reward revelation, Britain's laws limit
discovery and often punish publication. Asa
result, in Britain it is 100 ofien the
investigators, not the investigated who end up
in hot water”. Prophetic words indeed!

For more about this visit
wwiw.gregpalast.com



FAIRNESS AND ACCURACY IN REPORTING

Jeff Cohen came to England in the mid-eighties
and visited the CPBF offices at 9 Poland Street.
The work of the Campaign inspired him to go
back to the States and establish FAIR. The
organisation’s office in New York now employs
ten people and has an annual budget of
$800,000. Jefl was visiting England and we
interviewed him about his work on 2 July 2001,

Jeff worked for the American Civil Liberties
Union in Los Angeles in the 1980s when they
sued the police for spying on non-violent
activists = black groups, anti-nuclear power
groups, Quakers - and the police setiled the case.
He used the money to travel, first to Nicaragua
and then to Europe while he was working out
what he wanted 10 do next. "' was interested in
the media because 1 had been a publicist for anti-
nuclear groups and other activists, and I had all
sorts of schemes in my head, like trying 1o sevup
a lefti-wing daily after Ganneut had established
USAToday. One was o set up
a media-watch group, and
visiting the London office
steered me towards this, and
I came up with the name
FAIR,” he explained.

Back in the Los Angeles
Jeff approached foundations
to fund the launch of FAIR,
and based his propesals on
the ideas and work of the
CPBFE. He was successful and
moved 1o New York where
FAIR was launched in
summer 1986. Once the
group was founded it
distinguished itsell from
right-wing media groups
like Accuracy in the Media,
AIM. "'We were pro-journalists and for their
independence, critical of the big media
corporations and their stranglehold over the
media,” he said. The organisation had an
impressive list of supporters — actor Ed Asner,
singer Jackson Brown, Noam Chomsky, Ben
Bagdikian. “It was amazingly casy 10 win their
support. The attitude of many left intellectuals
and progressives was "What took you so long?”
The one name that [ regret not getting back then
was L EStone — I'm sure he would have joined our
advisory board but he wanted 10 see what we
were about and he died a year or so afier. We had
an impressive group of advisers who were happy
to lend their names because of the new wave of
the corporate takeover of our media and the
media cheerleading, the pro-Reagan propaganda
it the media, was driving people nuts.”

When FAIR formed, journalists in the
mainstream media welcomed its existence, but

“You guys were
prophetic, but

it’s worse than
you predicted it

would be’

dismissed the idea that there was a corporate
takeover of the media. “In the late eighties they
used 1o say “You're so exireme about that” but
from around 1994 onwards the sameTV
producers and print journalists would come up
to me and say “You guys were prophetic, but it's
worse than you predicted it would be'.”

JefT is positive about the impact the group has
had in the States. *We have created a media
reform movement in our country. A movement
did not exist before FAIR. The idea that you can
talk back to the media, that you can attack the
media and criticise it, has taken root. Our model
was ‘don’t take the media lying down — talk back
to it. It's in terms of activism that we've had our
biggest impact. We can also shake mainstream
consciousness with our reports- we did it with
Nightline in the late 80s, and we've just done it
with the report on Fox News Channel.”

“There is a vibrant media reform movement
but I don't want to overplay
it — compared with the
powerful Washington
lobbyists, we're tiny and
we're not linked 10 a political
party. Indeed both
Republicans and Democrats
voted for the biggest piece
communications legislation
—the 1996
Telecommunications Act
which some call the Time
Warner enrichment Act.”

Jeft thinks the change of
Presidency from Clinton to
Bush won't have much
impact in terms of media
reform. “This may be
controversial, but [ don't
think it makes much difference. Clinton had
people at the Federal Communications
Cormmission who talked the rhetoric about
being concerned about media consolidation but
gave the media industry ninety-five percent of
what they wanted. Bush has appointed as hiead of
the FCC Conan Powell's son, Michael Powell and
he doesn't bother with the rhetoric and he'll give
them ninety-nine per cent of what they want.
The good thing is now we don't have the
rhetoric, people are starting to write more
critically about these issues. In a weird kind of
way, the fact that Bush is in the White House and
we have Michael Powell running the FCC could
help us raise the issues.”

JefY is also critical about the democratic
impact of the Internet. *I'm old enough 10
remember that the new media in the late
seventies was cable and the techno-panacea folks
were saying what are you worried about? When

Fifteen years ago, the
CPBF provided the
inspiration for FAIR - a
thorn in the side of
America’s media moguls.
Free Press spoke to
founder Jeff Cohen.

cable television comes there's going to be eighty
channels and there will be a labor channel, a
peace movement channel, a consumer rights
channel for Ralph Nader. People believed cable
television would set us free but the problem now
and then is not so much channels, but who owns
the channels. The corporations have taken over
cable television and if you look at all the channels
they are owned by five companies. The number
of channels doesn’t matter, the issue is diversity
of ownership. Now with the Internet the same
arguments are being used — den't worry about
regulation, you can set up your own website,
people say but the most heavily used websites are
linked to the big corporate media interests who
can bring eyeballs to them. Of course there are
wonderful websites and it's a great medium for
activists to communicate through, but the giant
corporations still have a stranglehold over the
medium and the majority of people go to them.”
One of Jefl's concerns is the uncritical
coverage in the mainstream media of the spate of

mega-mergers that was symbolised by the AOL
Time Warner group. “When Viacom took over
CBS the NewYork Times the next day had seven
or eight articles on the issues, but not one raised
issues of public concern. Indeed one report
commented on the quaint days from the 1970s
when it bothered people when companies

| owned too many media properties. It still

bothers people. The media cover these mergers
in glowing positive terms, but they are bad for
democracy and diversity.”

Jefl now 1akes a more back seat role in the
running of FAIR but the organisation remains a
strong and effective media watchdog in the
States. An impressive achievement.

FAIR HITS TARGET
“I challenge anybady 10 show me an example of bias in Fox
News Channel "

Rupert Murdoch (Salon, 1st March, 2001)
A good example of the work FAIR does is, and
the impact it has, is its in-depth study of Rupert

Murdoch’s Fox News Channel, which backed up
the assertion that it had an extraordinary right-
wing tilt and was the most biased of the US news
channels, with detailed analysis.

Fox News Channel wraps itsel up in slogans
of journalistic objectivity like ‘Fair and balanced’
and "We report, you decide’ but the FAIR study
of one of the network's political news shows,
Special Report with Brit Hume, found that of 56
partisan guests in a five month period, 50 were
Republicans and six were Democrats. In other
words, 89 per cent of guests with a party
affiliation were Republican.

The Fox News Channel's editorial philesophy
revolves around the idea that the network is an
antidote to supposedly ‘liberal” mainstream
media like CNN so FAIR compared Special
Report with CNN's Wolf Blitzer Reports over the
same period. The facts showed that the
programme had a modest but significant tilc
towards Republicans.

The FAIR report, compiled by Seth Ackerman,
has taken up Rupert Murdoch's challenge to
provide the evidence of systematic bias. The
network has had a strategy of aggressive denial
towards any suggestion of a conservative tilt, and
many commentators have accepted the network's
own self-assessment of its performance. What
gives the report credibility isn’t just the staristical
analysis 1o demonstrate bias, but also the detail
on the personnel who run the network =
themselves conservatives and Republicans. Fox's
founder and president, Roger Ailes, is a veteran
political operative from the Nixon and Regan
campaigns and was responsible for crafting the
clder Bush's media strategy in the 1988
presidential race which destroyed the credibility
of Democrat candidate, Michael Dukakis.

Another key figure is John Moody, Fox's senior
vice-president for news and editorial, who said in
October 1999, “There's a certain sameness 1o the
news on the BigThree (networks) and CNN ...
America is bad, corporations are bad, animal
species should be protecied, and every copisa
racist killer. That’s where 'fair and balanced’ comes
in.We don't think all corporations are bad, every
forest should be saved, every government
spending program is good. We're going to be
more inquisitive.”

The FAIR report is packed with detail, and the
case it presents so powerful, that it was given
prominence in the NewYork Times and other US
newspapers. Interestingly enough, Robert
Zimymerman, a Fox News Channel spokesman,
said the newwork had no comment because FAIR
‘lacks credibility’ and had a ‘bias that is well
known throughout the industry’. (New York
Times, 2 July, 2001} Praise indeed.

Details of FAIR on www.fairorg

US MEDIA
SOURCES

Two good sources for information on the US
media are Columbia Journalism Review
(www.cjrorg) and the online magazine
salon: www.salon.com

Neil Hickey has a good background piece,
‘Unshackling Big Media' in the CJR on the
work of Michael Powell, who has been chair
of the FCC since January and is taking a
critical look at the limits on media ownership
with a view to jettisoning those that don't
fulfl his simple guideline: ‘Validate or
eliminate. Simple as that'.

Hickey identifies the two targets for the
media industry lobbyists. One ownership
limit prevents ownership of a newspaper or
broadcast station in the same market area
{unless you owned them before the rule
came inio effect, or unless you persuaded the
FCC that one or the other was about to go
bust).The other puts a cap on ownership of
television stations that collectively reach more
than 35 per cent of the nation's households.

Hickey also points out that the battle to
carve out ever larger and more powerful
media empires is not reported on for
newspaper readers and TV-news watchers. He
concludes his piece by saying in future there
will be fewer limits on media ownership than
there used 1o be, ‘and one final question: Will
the media explain to readers and viewers why
that matters?’

Salon is running a series on the
consolidation and power of ownership in the
media landscape. Eric Boehlert has a good
piece, 'One Big Happy Channel?’ which
demonstrates how, as a result of the 1996
Telecommunications Act the radio industry
has seen an unprecedented change of
ownership so that two companies, Clear
Channel and Infinity, now dominate the

_nation's commercial radio stations. The result,

many observers feel, has been the
degradation of commercial radio as a
creative, independent medium.

He thinks the threat of the same
happening toTV will be more consolidation,
more homogenisation ‘and, of course, more
profits for the few at the 1op’,

The first article in the series The Media
Borg, by Scott Rosenberg also looks
interesting too, It Jooks at the way the Internet
has developed and suggests “We're reaping the
worst of all possible worlds, networked chaos
and monopolistic consolidation’.



PLATFORM

SHOULD ITN LOSE ITS MONOPOLY
ON COMMERCIAL TV NEWS?

“A RAGBAG partnership crafied from
desperation” was how [TN reacted to the rival
Channel 3 News bid for the ITV news
contract. To describe thus a consortium of
America’s CBS and Bloomberg, Chrysalis
Media, Ulster Television and British Sky
Broadcasting, smacks of desperation too; Sky's
head of news Mick Pollard said it showed ITN
was rattled, and I think he was right.

As a producer at [TN, it always amazed me
how Stewart Purvis, the chief executive, would
boast how ITN could afford 1o do the news
cheaper; whenever the TTV contract came up
for renewal, we would all be warned in
solemn terms how we couldn’t expect a pay
increase, because the company had to bid
lower than Sky 1o ensure we kept the contract.

This was despite the fact that neither Sky,
nor the outsider Reuters, had even applied to
the Independent Television Commission to
become a "designated news provider” - 1.¢.,
one with the financing and equipment 10
provide a news service. Purvis, supposedly a
canny businessrnan and not just a lucky hack,
even disclosed that ITN could afford 1o cut the
price of its news service to ITV by about £12m
a year. We wondered if this wasn't giving the
competition a little too much help.

But mostly the staff felt loyal to the ITN
name: a fine news organisation with forty
years of television journalism of the highest
standard. If it was a bit un-gentlemanly that

Jonathan Hardy on the background to the recent Independent Television
Commission consultation on cross-media prometion.

out of the entire terrestrial commercial TV

network {ITV and Channels Four and Five) we
had a complete monopoly on news, well,
what did that matter; as the company’s slogan
put it, everything we did was news.

I believe ITN has lost the automatic right w
keep all three channels. It has shown its
contemnpt for serious news with a
downmarket slide in the quality of its ITV
bulletins: from the afiernoon onwards they
are now dominated by crime, showbiz and
sport. Even sports coverage attracied charges of
bias: when ITV grabbed Formula One from
the BBC, viewers saw a massive corresponding
increase in the amount of moter racing
coverage in ITN news bulletins. Not exactly
how the daily news digest should be
determined, eh Stewart?

This is not entirely ITN's fault, and CBS and
Sky may turn out to have even more dodgy
news values. Sky is now in the forefront of
Rupert Murdoch’s plans to dominate satellite
TV, and his papers showed how supportive
they can be to a Labour government when it
suits them. But Sky — which after all is co-
owned by Vivendi and others, not just
Murdoch = has proven that it can churn out

rolling news from AP, Reuters and the Press
Association just as searnlessly as ITN does (and
probably with more style).

So perhaps it's time (o give someone else
the chance to improve the quality of ITV
news, in the interests of competition and
diversity. Although SirTrevor McDonald is a
fine newsreader, oo often his was aimost the
only non-white face I saw in the ITN
newsroom, or on-screen. Whichever service
ITV chooses must better reflect the nation’s
make up.

True, many of Sky's news executives are
disgruntled former ITN journalists who took
the Murdoch shilling when ITN couldn't match
Sky's staff perks = BMWs, free cable etc. But the
change could do ITV a power of good, with a
shake up of the unhealthy and cosy relationship
between the network and its poodle news arm
that has dragged on for too long,

Channel 3 News should be awarded the
ITV news contract for a two year trial. If they
perform well, with for example, better foreign
coverage and more background analysis of
conflict news for example; and if Mr Murdoch
stays out of the newsroom, then the new
Oftom watchdog might actually be able 10
announce a success story Then, the
government’s communications policy might
get back on track, without having to offer
concessions to Rupert Murdoch on cross-
media ownership.

atention US groups are showing,

The regulatory framework for UK commetrcial broadcasting, while
flawed, has worked effectively, overall, 1o prevent undue commercial

influence. The ITC codes provide detailed rules and guidance on the

The ability to cross-promote products and services has been a powerful
incentive driving media mergers. In the United States, where this
dynamic is most advanced, the results have been increasingly sophisti-
cated with systematic marketing eflort (synergy), more media
promotion, and more surreptitious advertising as promotional material
burrows into editorial content. Increasingly too, there have been
innovative challenges mounted on behalf of citizens and consumers,

US groups have campaigned for product placement in films and TV
to be acknowledged in credits. Earlier this month, a group called
Citizens for Truth in Movie Advertising began legal action against major
Hollywood studios claiming that film critics’ opinions had been
compromised by junkets and hospitality. The resulting ‘reviews’, used
for promotional purposes, constituied false or misleading
advertisernents the group argued, thus breaching California law.

Here, the Independent Television Commission (ITC) has finally
initiated a consulation on cross-promotion in commercial television.
The consequences for us as citizens and viewers warrant the kind of

separation of programmes and advertising. .But the regulator faces
enormous cormercial pressure, Its review has been prompted by
pressure to allow ITV 10 further eross-promote ITV Digital (née
ONdigital) as costs spiral, take-up for digial terrestrial (DTT) stagnates,
and the Government's date for switching-off analogue recedes.

The ITC consultation identifies three ‘disbenefits’ of cross-promotion
as reasons to regulate: increased promotional ‘clutier’, threais to
editorial integrity and unfair competition issues. But balancing ‘costs
and benefits', it proposes liburalising rules 1o allow greater cross-
promotion within, as well as between, programmes. We endorse the
proposed limit of 90 seconds allowed for announcements (currently
there's no limit set) but argue that limits must apply to licensed cable
and satellite services too, not just channels 3-5 as proposed. The ITC
consultation can be found at (www.itc.org.uk/
news/ current_consultations/index.asp) and the CPBF response on our
website (www.cpbfdemon.co.uk).

LETYTTERS AND REVIEWS

EEEER Virtual Murdoch:

I'am a media teacher in Further
Education. It is evident that most
students do not understand the issues
around public service broadcasting,
having been brought up in the age of
deregulated media. Most hawever, do
have a degree of cynicism about much
of the content of satellite and cable tv. At
the same time they regard terrestrial tv
as pretty dull and not worth the licence
fee. This might suggest that psh is
simply not serving their needs
sufficiently. I wonder if sufficient
research has been done on young
people’s attinudes to psh? I'm not aware
of any. When carefully explained 1o
thern, the issues around psb are usually
largely accepted by my students,
especially when the costs of
commercial subscription-based tv are
put to them! Most are very wary of pay-
per-view.

My own view is that the BBC should
be allowed to produce a plan for
developing the kind of digital services
that will genuinely enable it to expend
its public service function, and be free
to increase the licence fee to suit. I'd
suggest a figure of around £300, with
greater concessions, would enable the
BBC to genuinely compete against
commercial broadcasters and enable it
to develop minority channels,
educational materials, keep hold of
‘national interest' sports, regenerate the
British film industry, and so on. In
particular I'd like to see money
ploughed into educational resources,
This is a national asset. Isn't it crazy that
school teachers spend hours creating
resources or buying them from private
companies when they could be made
readily available? BBC Online is, |
understand, one of the world'’s most
visited sites. This just shows the kind of
thing that can be achieved by a strong
public sector in the media. I have a fear
that the Communications White paper
will weaken the BBC further, especially
as the government does not wish to
meaningfully tackle the rampant
conglomeration and globalisation
surrounding us.

Is this pie in the sky, or is there a lack
of political will, an ideclogical
commitment to the private sphere — or
are there issues to do with international
free trade laws and agreements that
genuinely tie the government's hands?

Paul Wilkinson

Reality Wars on the
Information Highway

by Neil Chenoweth, Secker and Warburg £18.99

This is both an informative and an irritating book. The irritations are 1o do with the odd slips like
the Westland Helicopter Company becomes Westmoreland; former NGA members will be
surprised to read that SOGAT was the only print union at Wapping, and so on. When the subject
of the book roams the globe in pursuit of the next deal and the goal of a global media empire an
author has 1o absorb an enormous amount of detail, but surely such slips could have been
corrected.

The book's author is with the Australian Financial Review and its focus (and strength) is that it
concentrates on Murdoch the deal-maker, the financial wheeling and dealing, and the batdes
between powerful media empires. There's not much in this book on the personal side of the
Murdoch’s life or his family, except where it bears down on issues to do with finance,

There is one fascinating insight into Murdoch's years at Oxford University when he became
acquainted with game theory. Chenoweth explaing, “Game theory grew out of the study of poker
games and chess. Tt challenged the classical doctrine that economic outcomes were attributed to
impersonal forces. Instead it looked at the role of individual people, who it could be assumed
could be mendacious, nasty and stupid. At one level, game theory seemed to turn everything
around, with its implicit suggestion that the successful player in business or politics was the one
who ignored convention and social expectations, who broke unwritten rules, who did what no
one else in the game was prepared 1o do. It was what Rupert Murdoch would always do well.”

In one sense, this idea of Rupert the risk taker, breaking the rules and battering at the old
monopolies. is an attractive narrative. But of course it doesn't really get to heart of what makes
Rupert’s empire run, and the rather less attractive reality of the use of power - finandial, political
and media ~ 10 ensure favourable outcomes. Chenoweth deals with some preuty seedy episodes,
from the time Rupert made his first forays outside of Australia to the present spectacle of the
conflicting interests that need to be smoothed over whilst running a global media company,
Remember the incident over the Chris Pauen book?

Nearly all of the incidents covered in the book will be familiar to students of Murdoch, but it
15 useful 1o be reminded of them, and also to have the added detail that Chenoweth brings 1o the
narrative. For example the takeover of BSB by Sky reminds us that both organisations were in dire
straits but it was Murdoch who ended up running the show through his appointee, Sam
Chisholm. I thought the scctions dealing with Murdoch's operations in the States were
particularly informative. However the desire to focus on the financial aspects of Murdoch's media
empire does tend to give the book a rather neutral, non-judgemental one. Even when he is
analysing the encrgy News Corporation puts into avoiding paying tax on its massive global profits
there is little sunse of condemnation about the ethics (or lack of) that allow such practices.

There are at least two other hooks on Murdach that [ know of which are being actively
researched and written. His importance 1o anyone interested in the interplay between media
power, ligh finance and political power is obvious and the more we know about his operations
and business practices the better informed we are 1o insist that politicians should be cautious
about doing deals 1o ensure favourable media coverage.

The Media Guardian recently identified the wop 100 people who control our media, and top of
the list was Rupert. Intriguingly ninth on the list was the Chancellor, Gordon Brown. It appears
Murdoch spent several hours with him at a meeting in June. According to the Guardian, ‘the big
issues ~ whether to permit a single ITV, or 10 allow companies to own a broader range of interests
= will ultimately be determined by the chancellor’. Whether it's the UK, China, the USA or
Australia the approach is the same. Murdoch’s media power has given easy access o the centres of
palitical power, and Chenoweth'’s book reminds us that in the end everything is subordinate
Murdoch’s imperative 1o develop a dominant global group.

Granville Williams



COMMUNICATIONS BILL EVENTS
® Monday 1 October, Brighton

‘Communications Revolution —Who Benefits?' Fringe meeting at Labour Party Annual
Conference with Julian Petley, CPBF; Tony Lennon, President, BECTU; Christine Kent, Public
Voice; and journalist Roy Greenslade. 12.45pm, Queen’s Hotel, 1-5 Kings Street, Brighton.

@ Saturday 13 October, Manchester

‘Communications Revolution ~Who Benefits?' Public Meeting 10.30am-1pm;

Cornerhouse, 70 Oxford Street, Manchester.

Communications
revolution:
who benefits?

Media issues raised

by the forthcoming
Communications Bill

Tom O’Maliey

\[BU RANE A cﬂQ\CE

NEW CPBF PAMPHLET

Media issues raised by the forthcoming

communications bill are discussed in a

new, accessible 24-page pamphlet:

I | ‘Communications revolution: who
benefits?' by Tom O'Malley. Produced
for use ar carnpaign meetings and
essential reading for all CPBF members

| and supporters. Free from CPBE.

The CPBF has moved to
new offices. We’re now at
Second Floor, Vi and
Garner Smith House, 23
Orford Road,
Walthamstow, London
E17 9NL. Tel/fax: 020

8521 5932. The move
has caused some
disruption to postal
deliveries and redirected
mail is taking some time
to come through, so
please bear with us if you
have posted items in the
past six weeks.

US regulator
ready to
drop
controls

The Federal Communications
Commission (FCC) is about to wave
through a number of changes to merger
legislation that will herald a massive
consolidation of market power, according
to a recent article in USAToday (10 July)
‘Key media ownership limits are
expected to be relaxed, or eliminated, as
they come under attack in the courts and
at the FCC,' it says. TV and radio stations,
cable systems and newspapers want
permission to grow bigger to compete
with massive rivals such as AOLTime
Warner and Viacom.

The move it criticised by media
watchdogs who say that the changes
could mean less spending on
newsgathering, less diversity and rising
costs for advertisers. With New Labour
intent on serting up a UK version of the
FCC, namely Ofcom, it could only bea
matter of time before similar pressures
are brought to bear here.

Free Press is edlted by Granwlle W:Illams for the Natlonal Council

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership 15 f) Fewer than 500 members £25
g) 500 te 1,000 £30
b} Unwaged £6
h) 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications) i) 10.000 to 50,000 £115
. o j) 50,000 to 100,000 £225
e) Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k} Cver 100,000 £450
I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £...............vvit FP123
AT 600660 66038000080 680 0600660080008 36506600 6800086880E60808 5080888 6aaBE6E
¥ 9 5 5 666 P e DEn0aGa00 60 16000 DEEONaaaa 6 aaa6 080D aRNa0Ga0 a6 80850 D0bAbAnBAGARGE
Postcode ........covvvvnninannnn, Tel. ...

Organisation (if applicable) . ...............

.....................................

.....................................

Return form to CPBF, Second Floor, Vi and Garner Smith House,

23 Orford Road, London E17 9NL

Tel/fax: 020 8521 5932

Design and origination by Alan Slingsby @ edition » www.edition.co.uk  Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD




