: £1

—

Journal of the Campaign for. Press and Broadcasting Freedom

N THIS issue we print two pieces from our sister organi-

sation in America, FAIR, on the awful events of 11

September. We believe they provide the necessary

perspective as sections of the media ratchet up the
rhetoric of war, revenge and retaliation.

The destruction in Washington and New York was brought
home vividly by the images replayed on our TV screens and the
dramatic pictures spread across special supplements in our
newspapers. It is right for us to express our sense of horror at
the scale of the devastation, and to convey our sorrow and
sympathy to the bereaved.

However there also needs to be a clear analysis and under-
standing of why these horrifying attacks occurred. This is where
problems arise because many who condemn utterly the actions
of those who caused the carnage in the USA also want to ask
other uncomfortable questions about US foreign policy, past and
present, In the present emotionally wrought climate this is
difficult but it is necessary.

That's why it was unfortunate that Greg Dyke, the BBC
Director-General, issued an unprecedented public apology after
BBCI screened a live edition of Question Time on 11 September.
Some audience members claimed America had brought the
tragedy on itself by pursuing an ‘anti- Arab, pro-Israeli policy’ in
the Middle East.

They have a case, but it isn't one that gets heard widely in the
US or UK media. John Pilger in the New Statesman (17 Septem-
ber) writes, 'A friend of mine, a distinguished photojournalist,
told me how he had stood up at a debate on media censorship in
New York the other day and asked why Israel’s oppression of an
Arab nation, a construct of American power, was not recognised

in American political life and the media. He was called an anti-
Semite.

It is not quite as bad in this country. The censorship is more
subtle: the collaborative silence of the Jewish establishment,
together with the BEC's promotion of moral equivalence
between oppressor and oppressed while adhering essentially to
Israel's and CNN's news agenda.’

Two of our most powerful media owners — Rupert Murdoch
and the recently enobled Lord Conrad Black - have close
business links with Israel and, according to Sam Kiley, the
former Middle East correspondent for The Times, his reports
were routinely censored in Israel's favour,

Of course, the attacks cannot be explained solely by the
US-Israel connection. The other aspect deserving attention is the
phenomenon known as ‘blowback’ where a policy devised by a
government and its intelligence service rebounds on them. This
is particularly important in relation to the US role in
Afghanistan when, during the Soviet occupation of the country,
billions of dollars were spent funding and training the
mojahedin, and in the post-Soviet years the US encouraged the
arming of a tribal militia to end the misrule of the mojahedin.
The full story, and the role of the CIA in it, needs public
exposure. One excellent contribution to this is the book, Urholy
Wars: Alghanistan, America and International terrorism by John K. Cooley
{Pluto Press). it deserves to be widely read.

The media in the coming period of international tension
have a vital responsibility to explore these issues, give people the
facts, and highlight the uncomfortable contradictions in US
foreign policy. They should not be cheerleading those politicians
and other voices that unthinkingly call for revenge.

The last US retaliation

By Jerr COHEN

NOTHING will ever be the same, we're told,
after the cataclysmic terrorism of 9.1 1. Yet
some things seem unchanged in the media -
such as the pundit clamour for retaliation
against someone, somewhere, fast.

“Bomb somebody, goddamnit!” roared a
1alk radio host in New York. We've been
here before, almost exactly three years ago.
in the wake of terror bombings of two US
embassies in Africa, President Clinton was
urged to take decisive action, and on August
20, 1998, he ordered missile attacks on two
targets purportedly linked to Osama bin

Laden, the accused mastermind of the
bombings.

One target of operauon “Infinite Reach”
was bin Laden’s paramilitary camp in
Afghanistan, “The US picked the highly
accurate cruise missile for the strikes against
the Afghan camp,” reported CNN's military
correspondent Jamie Mclntrye, “because of
their ability to fAly with pinpoint accuracy.”

One of the missiles was so inaccurate it
hit the wrong country, Pakistan, several
hundred miles off-course.

The other target was the Al Shifa faclory
in Sudan, alleged by the Clinton administra-
tion to be linked to bin Laden and to be
producing chemical warfare agents. The
faciory was destroyed and workers there
were killed and maimed.

That night, Sen. John McCain appeared
on five pational TV programs in less than
three hours to endorse the President’s
action. The next day, the missile atiacks were

supported on the editorial pages of
America’s leading dailies.

But soon, Western professionals who had
worked at the Sudan plant began to speak
credibly of the plant being just what the
Sudanese government claimed it was: a
civilian factory producing a major share of
the pharmaceuticals for an impoverished
country. Western journalists who rushed to
the scene of the US missile attack found
medicine, but no security features that one
would expect at a military or weapons
facility.

Sudan's government offered journalists
unfettered access to the area. The US
government said that it had obtained a
suspicious soil sample from near the plant
nine months before the cruise attack.

But as New York Times reporter James
Risen noted in an exhaustive study a year

+ continued over page




TERROR, WAR AND THE MEDIA

BY NORMAN SOLOMAN

WE STARE at TV screens and try 1o compre-
hend the suffering in the aftermath of
terrorism. Much of what we see is ghastly
and all too real; terrible anguish and sorrow.

At the same time, we're witnessing an
onslauglu of media deception. “The greatest
triumphs of propaganda have been accom-
plished, not by doing something, but by
refraining from doing,” Aldous Huxley
observed long ago. “Great is truth, but still
greater, from a practical point of view, is
silence about truth.”

Silence, rigorously selective, pervades the
media coverage of recent days. For policy-
makers in Washington, the practical utility
of that silence is enormous. In response to
the mass murder commitied by hijackers,
the righteousness of US mulitary action is
clear - as long as double standards go
unmentioned.

While rescue crews braved intense
smoke and grisly rubble, ABC News analyst
Vincent Cannistraro helped to
put it all in perspective for
millions of TV viewers.

Cannistraro is a former high-
ranking official of the Central
Intelligence Agency who was in
charge of the CIA's work with
the coniras in Nicaragua during
the early 1980s. After moving to
the National Security Council in
1984, he became a supervisor of
covert aid to Afghan guerrillas.

In other words, Cannistraro
has a long history of assisting
terrorists — first, contra soldiers who
routinely killed Nicaraguan civilians; then,
mojahedin rebels in Afghanisian ... like
Osama bin Laden. How can a long-time
associate of terrorists now be credibly
denouncing “terrorism”? It's easy. All that’s
required is for media coverage to remain in
a kind of histary-free zone that has no use
for any facets of reality that are not
presently convenient to acknowledge.

In his book 1984, George Orwell
described the mental dynamics: “The
process has to be conscious, or it would not
be carried out with sufficient precision, but
it also has to be uncenscious, or it would
bring with it a feeling of falsity and hence
of guilt ... To tell deliberate lies while

after the Sudan factory had been leveled,
“officials throughout the government raised
doubts up o the eve of the attack about
whether the United States had sufficient
information linking the factory to either
chemical weapons or to Mr. bin Laden.”
Risen reported that intelligence analysts
in the State Department were drafting an
internal report saying the cruise attack on

Terrorism, television and
the desire for revenge

genuinely believing in them, 1o forget any
fact that has become inconvenient, and
then, when it becomes necessary again, to
draw it back from oblivion for just so long
as it is needed, to deny the existence of
objective reality and all the while to take
account of the reality which one denies - all
this is indispensably necessary”

Secretary of State Colin Powell
denounced “people who feel that with the
destruction of buildings, with the murder
of people, they can somehow achieve a
political purpose.” He was describing the

Few eyebrows went up when Time magazine declared
in its September 10 edition: ‘The US is at one of those
fortunate — and rare — moments in history when it

can shape the world.’ That attitude can only bring us a

succession of disasters.

terrorists who had struck his country hours
earlier, But Powell was also aptly describing
a long line of top officials in Washington.

It would be very unusual to hear a
comment about that sort of hypocrisy on
any major TV network in the United States.
Yet surely US policy-makers have believed
that they could “achieve a political purpose”
— with “the destruction of buildings, with
the murder of people” — when launching
missiles at Baghdad or Belgrade,

Nor are key national media outlets now
doing much to shed light on American
assaults that were touted as anti-terrorist
“retaliation” — such as the firing of 13 cruise
missiles, one day in August 1998, at the Al
Shifa pharmaceutical plant in Kharioum,

the Sudan factory had not been justified, but
the report was killed by higher ups.

What's not in dispute is that Sudan
government officials forced Osama bin
Laden to leave their country in 1996, Or
that the Al Shifa factory had been purchased
by a Sudanese businessman five months
before the missile atack — a fact that was
unknown to the US at the time it targeted
the plant.

Three years after the US government may
have killed and injured innocent people on

Sudan. That attack, depriving an impover-
ished country of desperately needed medical
drugs, was an atrocity committed (in the
words of political analyst Noam Chomsky)
“with no credible pretext, destroying half its
pharmaceutical supplies and probably killing
tens of thousands of people.”

No one knows the exact number of lives
lost due to the severe disruption of Sudan’s
meagre drug supply, Chomsky adds, “because
the US blocked an inquiry at the United
Nations and no one cares o pursue it.”

Media scrutiny of atrocities committed by
the US government is rare. Only
some cruelties merit the
spotlight. Only some victims
deserve empathy. Only certain
crimes against humanity are
worth our tears.

“This will be a monurnental
struggle of good versus evil,"
President Bush proclaimed. The
media reactions to such rhetoric
have been overwhelmingly
favourable.

But the heart-wrenching
voices now on the USA's airwaves
are no less or more important than voices
that we have never heard. Today, the victims
of terrorism in America deserve our deep
compassion. So do the faraway victims of
America — human beings whose humanity
has gone unrecognised by US media.

Underlying that lack of recognition is a
nationalistic arrogance shared by press and
state. Few eyebrows went up when Time
magazine declared in its September 10
edition: “The US is at one of those fortunate
- and rare — moments in history when it
can shape the world.” That autitude can only
bring us a succession of disasters.

Norman Solomon’s latest book is The Hebits of Highly
Deceptive Media. This is his column from FAIR's Medie
Beat

foreign soil in a misguided “retaliation
against terrorism,” media voices are again
calling for a quick and forceful reprisal,

Qutrage is the natural and appropriate
response to the mass murder of Septem-
ber 11. But media should not be glibly
encouraging retaliatory violence without
remembering that US retaliation has killed
innocent civilians abroad, viclated interna-
tional law and done little 10 make us safer.
JeIf Cohen 15 the founder of FAIR, the US medie waich
group based in Manhatan.

TERROR, WAR AND THE MEDIA

‘Commentators Are
Quick to Beat Their
Pens Into Swords’

Howarp Kurtz
WasHINGTON PosT 13 SEPTEMBER

AMERICA'S columnists, some of them
at least, are ready to go to war,

From the safety of their word
processors, they are urging the Bush
administration to bomb someone -
anyone - who can be tied to
Tuesday's devastating attack on the
World Trade centre and the Pentagon
... Tapping into the nation’s
revulsion, some armchair warriors
have opened rhetorical fire.

The New York Post’s Steve
Dunleavy: ‘The response to this
unimaginable 21st century Pearl
Harbor should be simple as it is swift
— kill the bastards ... A gunshot
between the eyes, blow them to
smithereens, poison them if you have
to ... As for cities and countries that
host these worms, bomb them into
basketball courts.’

Similar declarations filled the
airwaves. Former secretary of state
Lawrence Eagleburger told CNN;
‘There is only one way to deal with
people like this, and that is to kill
some of them even if they are not
immediately directly involved in this
thing.’

Journalism has played the provoca-
teur’s role since the days when
publisher William Randolph Hearst
hetped nudge the country into the
Spanish-American war, But that trend
has been amplified by television
commentators, says New Yorker
media writer Ken Auletta.

‘Their opinions are unhinged from
the facts, and that has become the
culture of talking-head television,’ he
says. ‘They make pronouncements ...
But the culture of television is never
to show complexity or grey.’

Keep calm -
and complain!

Urges Presswise director Mike Jempson

THE emotional turmaoil generated by the
calculated atrocity in New York and
Washington has left most people feeling
vulnerable and unsure. The pundits have
been in overdrive and amidst the weller of
confusing analysis and bellicase rhetoric it
should hardly come as a surprise that some
people will embark upon their own
crusades against perceived ‘enemies’.

All the more reason for the media to
watch carefully the language and the
messages they publish. And for members of
the public to complain if they think
coverage is overstepping the mark and
inflaming public feeling. The Daily Telegraph
and the London Evening Standard were
among papers reported to the Press
Complainis Commission in the immediate
aftermath of the 1errorist outrage. Fificen
complaints were received in the week
following the attacks,

In the main the print and broadcast
media have been exemplary in their
coverage, but the backlash has begun with a
vengeance in the UK, with attacks on
mosques, physical assauhis and verbal abuse
directed against Muslims, and especially
Afghanis and Pakistanis. Feelings whipped
up against refugees and asylum seekers over
the last few years have already led 1o
murder, arson and assaults. The massacre in
America threatens to fuel more violence.

By Tuesday 18 September the Mirror was
urging ‘STOP THIS MADNESS' as reports of
random attacks on British Muslims and
foreigners increased. And the Commission
for Racial Equality issued its own warning
to the Press: “Journalists and editors must
balance news value with the need to portray
all communities in the UK fairly and avoid
coverage which is based on racial siereo-
types or unfounded misconceptions.”

The day before the attack on New York
the Sun trumpeted *One million illegals
hiding in Britain!’ Over the next few days
most of the papers ran stories about Muslim
fundamentalists and alleged extremist

organisations in the UK with connections to
Bin Laden. Auacks on innocent people soon
followed. Afghan refugees were reported 10
be quitting the Red Cross Centre at Sangatte
near Calais because of hostility from other
inmates.

The Sun had responded with an editorial
headed: ‘Islam is not an evil religion’. Its
words of caution to those seeking to blame
all Muslims were promptly undermined by
a Sunday Express article headed: "Spin
doctors ordered to spread the message that
Islam is not evil: Blair fear new wave of race
riots in Britain'.

Another story in the same edition
claimed 'Bin Laden fanatics’ secret London
cell', identifying a house in London's
Kilburn area as the base for a London cell of
Egyptian Islamic Jihad ~ three years ago.

These are dangerous times for everyone,
and the threat of ‘war’ and military strikes
against Afghanistan will generate an even
more acute refugee crisis around the world.

When feelings are already inflamed by
the images of death and destruction, there is
a natural tendency to remain silent rather
than criticise when public feelings are
already inflamed by tmages of death and
destruction,

Especially when the BRC was forced 10
apologise, afier a furore generated by the
newspapers, for allowing a live audience
including British Muslims 10 express their
views openly. But silence gives succour to
those willing to stoke up race hatred.

PressWise and the RAM project urges
anyone who considers that newspaper
stories, or radio and TV broadcasts might
encourage attacks on innocent refugees,
asylum-seckers, British Muslims or anyone
else to MAKE AN IMMEDIATE COMPLAINT.

Addresses and contact numbers for all
the media regulators can be found on our
website www.presswise.org.uk. The
PressWise Trust is available to help those
who wish to complain, and is willing to
intervene directly with editors.



Campaign calls
time on libel laws

THE CPBF has called for the wholesale reform
of the libel laws following the settlement
between Guardian Newspapers Ltd and
Barrick Gold and its chair Peter Munk,
following the setlement in Open Court on
Tuesday 31 July (see ‘Libel Lynching’ in Free
Press 123).

The case was brought by the mining
company over an article by US journalist Greg
Palast entitled *Best Democracy money can
buy” which appeared in The Observer on 26
November 2000,

In a letter to Roger Alton The Observer’s
editor and Alan Rusbridger editor of The
Guardian CPBF chair Julian Petley wrote:

Dear Roger,

Barrick Gold Corporation

I read with great interest your article entitled
‘Barrick Gold Corporation’ in the Business
Section of the most recent edition of the
Observer.

Ever since it was first established in 1979,
the Campaign for Press and Broadeasting
Freedom has recognisced the gagging cffect the
libel laws on reporting and has repeatedly
argued for their reform. You will be only 1co
aware that these laws enabled Lord Archer not
only to avoid justice for over a decade but
actually 1o walk off with a handsome libel
settlement against the Daily Star in 1987, As
Andrew Rawnsley forcefully pointed out in
the Observer following Archer’s conviction,
the use of these laws by Archer cffectively
gagged any further press investigations for
many years, until the recent court case and his
subsequent conviction. Robert Maxwell used
them for exactly the same ends.

We have a number of concerns about the
outcome of the Barrick case, which is a
serious sethack to investigative journalism. The
deletion of the story from a US based website
is especially disturbing and we would
question what right a court in the UK has over
a US based muiernet service provider to secure
removal.

Your newspaper group has an extremely
positive record on exposing corruption and
wrongdoings. Your reporting of the Hamilton
affair and your courageous stand over the libel
action brought by Jonathan Aitken were
landmarks along the road towards press
freedom. During and afier the passage of
Freedom of Information legislation, the

Guardian’s "Open Up’ campaign has put it
streets abead of the rest of the industry in
pressing for greater access o information,
both in the UK and elsewhere in Europe. Your
support for the Global Internet Liberty
Campaign has also been exemplary.

As an organisation campaigning for press
reform, and indeed for media reform in
general, we do from time to time have our
differences with your newspaper group, But
we strongly believe that, following the Barrick
case, the time has come to launch a vigorous
campaign for the wholesale reform of the libel
laws. In addition we believe that the current
legislation needs 1o be tested against a number
of the provisions in the Human Rights Act, in
particular those concerning the right to a fair
trial (Article 5) and 10 freedom of expression
(Article 10),

Speaking at the annual Dillon'’s Lecture at
City University in London shorly after the
Hamilton and Aitken cases, Alan Rusbridger
called for three specific changes to the libel
laws. Firstly, a judge should never be allowed
to dismiss the jury and make the final decision
themselves, as happened in the Aitken case.
Sccondly, defendants in libel cases should no
longer have, in effect, to prove their
innocence; as in every other type of lugal case,
libel defendants should be regarded as
innocent until proven guilty, and the onus of
providing the proof should rest fairly and
squarely on the plaintiff. Lastly, there is the
matter of "qualified privilege’ which, if
accepted by the courts, would allow the media
1o report, without {ear of defamation, on
ceriain matters of genuine public interest.

With the Barrick, Aitken and Archer cases
now behind us we need o move forward and
to get 1o grips with the need for the wholesale
reform of the libel laws. We are asking you,
therefore, in this open leuer, to follow the
success of your "Open Up' campaign with a
campaign to reform the libel laws, a campaign
wlich we, and undoubtedly many other
organisations in the UK and beyond
concerned with media freedom, would
wholeheartedly support.

Yours sincerely,
Julian Petley
Chair
B We received a reply 1o the letter just as we
went Lo press.

By Dave Morris and Helen Steel
(McLibel defendants)

FOOD is central to our lives, yet ordinary
people have virtually no control over its
production and distribution. The food industry
is dominated by multinational companies who
for their own profits exploit consumers,
workers, the world’s natural resources and
billions of farmed animals. The way we eat,
and even the way we think about food is being
manipulated by these powerful institutions and
their sophisticated marketing campaigns.

In the 1980s, to expose the reality behind
such propaganda, London Greenpeace began
campaigning against the expanding fast food
industry, in particular the McDonald's corpora
tion - one of the most powerful and influential
global companies. As a result, in 1990
McDonald’s issued writs for libel against us.

Libel laws are notorious. A defendant is
guilty until proven innocent, despite facing
having to pay huge potential damages and the
draconian threat 1o freedom of speech. Cases are
massively expensive, complex and completely
stacked in favour of the prosecution. There is no
legal aid. Right to jury trial can be denied. Most
media material is subjected 1o ‘legalling' by
lawyers — generally anything critical of any insti-
tution or individual who it is believed migl
sue is removed. The public have barely any idea
of all this. Most libel suits result in a pre-trial
climbdown by the defence and a grovelling and
false “apology” which is then paraded around in
Stalinist fashion by the victor as an example of

how squeaky clean they supposedly are. This
constitutes a form of mass censorship, carried
out in secret. Its only beneficiaries are the rich

| and powerful. We believe such censorship has o

be successfully challenged and defied.

A very active ‘McLibel support and
defiance campaign was established.
McDonald’s predicted that the case would last
*3-4 weeks', but instead it was turned into an
extensive public tribunal in which corporate
‘McWorld’ was put on trial = it became the
longest legal hearing in English history.

McDonald's spent an estimated £10 million
as against a defence 1otal of £35,000 raised
from public donations. Despite the denial of
Legal Aid and a jury trial, some damning
major findings were made against the
company's core business practices.

In 1997 it was ruled that: McDonald’s
marketing has “pretended to a positive nutri-
tional benefit which their food did not
match™; that they “exploit children” with
their advertising strategy: are "culpably
responsible for ammal cruefty”; and “pay low
wages, helping to depress wages in the
catering trade.” The Appeal judges in 1999
added that it was fair comment to say that
McDonald's employees worldwide “do badly
in wrms of pay and conditions”, and true that
“if one cats enough McDonald's food, one’s
dict may well become high in fat etc., with
the very real risk of heart disease.”

However the Courts ruled that we'd still
libelled McDonald's over some points and
outrageously ordered us to pay £40,000

damages to the $35 billion company. We
refused to pay a penny, Faced with increasing
bad publicity, and mass defiance from
campaigners, McDonald’s capitulated by
abandoning all efforts to get costs, damages or
an injunction to stop the leafleting,

David Pannick, QC,writing in The Times, 20
April 1999 summed up the impact of the wrial:
“The McLibel case has achieved what many
lawyers thought impossible; to lower further
the reputation of our law of defamation in the
minds of all right thinking people”.

We've now made an application - awaiting
a decision on admissability — against the
British Government at the European Court of
Human Riglts in Strasbourg. We're arguing
that unfair and oppressive English defamation
laws contravene the European Convention on
Human Rights, in particular, Article 6 [right to
a fair trial] and Article 10 [right 1o freedom of
expression] of the Human Rights Convention,
and thart English libel laws are incompatible
with the convention:

@ multinational corporations, like govern-
mental bodies, should have no right to sue for
libel

® if there be a right to sue, it should be a
defence 1o show "reasonable belief” in the
words complained of, or that the issues are of
public importance.

@ the case was an abuse of legal process — eg.
the imbalance of resources between the sides
and the denal of a jury trial.

But from the beginning we'd had no
illusions that the courts would defend the

The McLibel battle continues

public interest. The McLibel Support
Campaign had succeeded in ensuring that the
private and often seemingly obscure legal
battle in the courtroom became a public issue
fought and won in the court of public opinion
and on the sireet. Leaflenting, originally
counted in thousands in the 1980s,
mushroomed around the world - 3 million
were handed out in the UK alone during the
case. The pioneering 'McSpotlight” website,
with over 85 million *hits” in its first four
years, enabled immediate world-wide access
1o a lge range of anti-McPonald’s informa-
tion, news and campaigning material. This
victory over censorship demonstrates the
power that ordinary people have when they
believe in themselves and fight back against
the powerful institutions who currently
control our lives and the planer.

This was a real DIY viciory, echoing other
recent movernents defying legal suppression —
e.g. over issues of free speech, rights to
organise and demonstrate, anti-Poll Tax,
environmental and animal rights direct
actions, occupations of empty homes and
buildings, and workers’ struggles. Social
inequalities and controls, and conflict and
environmental destruction are serious and
growing problems, so public discontent and
opposition is bound 1o increase — as will
attempts to silence people. Rather than be
intimidated by repression, we should see it as
a sign of our suctess and be even more deter-
mined to fight back. We believe the best way
to defend freedom of speech is to exercise it

Paid-for editorial: the basest form of media corruption

John Rose on an insidious editerial practice

JOURNALISTS and public relations people
have sunk their differences and joined forces
in fighting an insidious and widespread
publishing practice which is undermining
press freedom — and the CPBF is supporting
them.

The practice, introduced by publishers in
an effort to circumvent their own self-regula-
tory Codes of Advertising and Sales
Promotion, allow businesses to buy their way
onto editorial pages, and replace copytasting
with an entirely commercial process tied to
charging for the publication of news releases

Charges come in a variety of guises — as
fees for typesetting, (most commonly) colour
separations, pictorially supported editorial, as
free space for advertisements placed or copies

of client's lists of suppliers (10 be hounded
for advertising), or charges for a visiting
‘editorial team’ ~ and now web authoring
rates!

Experience and expertise in editorial
departments is now needed less; these are
being replaced by youngsters 1outing for cash
from press release sources. PR concerns that do
not pay the cash demanded will not, in most
cases, see a release published. Some so-called
editors rely for their incomes solely on
commission earned from the zale of editorial
space. Many journalisis hate the system but are
iold they can leave their jobs if they don't like
it. Job prospects and decent standards in both
journalism and public relations are now on the
slide, Editorial integrity and the idea of third-
party endorsement are being lost. Readers’
interests are bypassed in the rush for profits

and the concept of press freedom is disap-
pearing in the dust lefi behind.

The Advertising Standards Authority and its
mentor, the Committee on Advertising
Practice, is determined not (o intervene in a
practice by which publishers convert, they say,
news releases into instant advertising, ie
creating advertising by the back door. All UK
publishers were represenied in drawing up the
Advertising Codes as a piece of industry-wide
self-regulation which makes a clear distinction
between advertising and editorial, exempting
all press and public relations material.

Combating this threat to press freedom is
the National Council on Editorial Independence
(NCEI), representing the CPBE, Chartered
Institute of Journalists, National Union of
Journalists, Society of Editors, Independent
Begistered Consultants Group and the British

Fluid Power Association. Editorial charges are
condemned by the Institute of Public Relations,
the Public Relations Consultants Association
and the Incorporated Society of British
Advertisers, while a growing list of NCEI
supporters includes the International Building
Press, the Motor Industry Public affairs
Association and the London Press Club.

To place a price on editorial exposure is
the basest form of press corruption. That this
should be brought about by publishers delib-
erately ignoring thetr own industry’s self-
regulatory codes compounds the corruption
to such abysmal levels that it can only be
viewed with disgust.

B Johin Rose is the Chair of NCEL For further
information contact NCEI, The Old School,
Dunwich, Suffalk IP17 3DU Tel/fax 01728
648570



Stella Rimington: is this all?

WHY did The Guardian promote so heavily
its serialisation of Stella Rimington's autobi-
ography? The Guardian Weekend magazine
piece of B September, I Spy, written by
Guardian journalist, Richard Norton-Tayler
and editor Alan Rusbridger, trailing the
serialisation which began the following
Monday, milked the slender offerings for all
they were worth.

*She tracked, trailed, bugged and burgled
some of the most ruthless spies, drug-
runners, subversives and terrorists of her
generation = and who knows who else
besides,’ the intro trumpeted. Well yes, but
the only problem is that the book says
precious little about what she actually did.

In a roundabout way the journalists
admit there isn’t much in the way of revela-
tions in the book — it's "an inevitably
selective and elliptical autobiography which
describes much about her life without,
perhaps, explaining much’, So why all the
fuss about it? The paper’s G2 supplement
had its front page devoted 1o the book for
two days promoting the extracts from the
memoirs — and probably would have done
so for a third day if the awful events in the
USA hadn't occurred.

Richard Norwon-Taylor, a respected and
tireless reporter specialising in official
secrecy for The Guardian, did also write a
piece on day two of the serialisation (11

September), “Truth, but not the whole truth’
that points out some of the gaps in her
account. In her memoirs she described how
MIS ‘infiltrated an experienced agent into
CND's headquarters’ because the group was
exposed to Soviet influence or communist
infiltration, and targeted 'subversives’ like
Harriet Harman and Patricia Hewitt as
‘communist sympathisers’. He points out to
target an individual must involve
monitoring the activities and conversations
of that person’s colleagues and associates.

On the epic, year-long miners’ strike she
says, "We in MIS limited our investigations
to those who were using the strike for
subversive purposes.’ As Richard Norton-
Taylor comments, ‘She carefully avoids the
issue of whether MI5 had informants or
agents among those it considered “subver-
sive”. Again, if MI5, was monitoring the
activities of those it considered subversive,
it was presumably monitoring the conversa-
tions of those they were talking o]

His piece ends with a rather lame conclu-
sion. "Rimington may well have wanted to
say more about these episodes, and others.
Even if she had done so, in early drafis
handed to M15 and Whitehall for vetting,
they would almost certainly be excised.

Exacily. What The Guardian published
were extracts from a safe, security-vetted
piece of self-promotion.

Brass Eye and the ITC judgement

THE ITC has responded to the furore over
the Chris Morris Brass Eye programme on
paedophilia by dictating the apology that C4
must transmit on air. C4 execulives are
clearly unhappy about this intervention by
the ITC (after pressure from government
ministers). There are many issues here, both
about the campaign of complaints whipped
up at the time of the programme and also
about government’s role in the regulation of
programme content in broadcasting.

The Observer (9.9.1) had an editorial
that summed up our view admirably. It
bears reprinting.

Tune in, Tessa
Ms Jowell, please engage your brain.

One of the most unappealing fixtures of
British public life is the busybody brigade.
They've had a field-day since the transmis
sion of an episode of Brass Eye by Channel 4
in July. It was followed by an orchestrated
complaints campaign. Now the Independent
Television Commission and the Broadcasting
Standards Commission have required the
channel to broadcast an apology.

Channel + has nothing o apologise for.
Brass Eye was transmitted late at night with

transparent warnings that its content might
cause offence. As it happens, the programme
itself was a clever, if uncomfortable, explo-
ration of the ludicrous sexualisation of
children and voyeuristic ‘condemnation’ of
paedophilia that exists throughout our
socicty nowadays. But opposition to this
sort of heavy-hande interference should
not be predicated only on high quality.

The ITC and the BSC, whose senior
figures are all jockeying for position in a
proposed new ‘super-regulator’ OFCOM, are
not alone in having made themselves look
ridiculous in a bid to impress with their
toughness. Politicians, too, have been
exposed as foolish by this sorry episode.
Ministers David Blunkett, Beverley Hughes
and Tessa Jowell all furiously condemned
Brass Eye, some without having taken the
clementary precaution of watching and
listening to it first. Her arrogant reaction
has, in particular, seriously dented Ms
Jowell’s credibility as Culture and Media
Secretary only weeks afier she took up her
new job. We hope in future that she miglt
consider engaging her brain before issuing
inflammatory public denunciations.

ITN should
get the
contract

BY GRANVILLE WILLIAMS

THERE'S a sense of anxiety at ITN as the ITV
Council discusses the bids submitied by ITN
and its rival, Channel Three News, for the
national ITV news contract. The reason for this
is the publication of a report by Indepen
Consulting that backed the Channel Three bid,
saying ‘increased competition would better
ensure the plurality of news to the nation’.

Others also share this view. In the last issue
of Free Press a former ITN producer, Bruce
Whitehead, criticised ‘the downmarket slide in
the quality of its ITV bulletins’ and argued
‘perhaps it is time to give someone else the
chance to improve the quality of ITV news, in
the interests of competition and diversity'.

Up until now most people in the industry
have been sceptical about the chances of
success for the Channel Three bid, and there
has been little serious scrutiny of the consor-
tium's composition, or the impact that a
successful bid would have. One fact is striking,
The consortium isn't just a plucky little group
of media entrepreneurs. ks five shareholders,
each with a 20% stake, include Sky (37.5%
owned by News Corporation and a major
global media group), the US financial news
agency, Bloomberg, and CBS, owned by the
giant American media conglomerate Viacom.
CanWest, another powerful North American
media company, has a 29.9% stake in Ulster
TV.The fifth member, Chrysalis, is an indepen-
dent production company and British-owned.

In effect if Channel Three won the contract
it would represent a major incursion by global
media gianis into UK broadcasting, whereas
ITN's shareholders (Carlton, Daily Mail and
General Trust, Granada, Reuters and United
Business Media) are comparative minnows in
the global media pool.

Another particular concern is the role of
Sky News which has led the bid and put
together the consortium. Sky News unsuccess-
fully bid against ITN for the Channel 4
contract {£17m per annum) in 1997 and the
Channel 5 contract {£7m per annum) in 1999.
Sky News itself costs around £35m per annum
and has failed to break even in any year since
its launch in 1989.That's one reason why
Rupert Murdoch would like to get his hands
on the ITV news contract, but it would raise
serious concerns about media diversity. His

MEDIA MONITOR EEEEsesees || Gl

group already controls the dominant digital TV
platform in the UK and a large chunk of what
was Fleet Street. Encroaching into free-to-air
TV news is a step too far.

News is an expensive business and there
has to be some relationship between the
quality and range of the news service
provided and the value of the news contract.
ITN has had to cope, not without pain and
staff-cuts, with a steady fall in the value of the
news contract from £80m in 1991 to £45m
in 1997. In this round ITN is bidding around
£36m, whereas Sky is suggesting figures of
between £20-25m to provide a 'cost-effective’
TIEWS service.

One of the curjons illogicalities in the
Indepen report, co-authored by Phillipa Marks,
a former adviser to the Department of Media,
Culture and Sport, is that, whilst she identifies
the dominance of the viewing audience for
news on BBC (32%) and [TV (22%) compared
with the 0.3% Sky News attracts, she asserts
this is because ‘audiences have been conserva
tive in their actual news viewing, showing a
marked reluctance to move from the main
terrestrial TV bulletins’. Another conclusion
could be thar audiences are broadly satisfied
with the BBC and ITV news and are exercising
freedom of choice and preference, rather than
being ‘conservative’.

Another of the report’s conclusions is
problematic. Even if Channel Three were to
win the contract from ITN it argues that ‘TTN
would continue to have a higher market share
of news than Sky, Bloomberg or any other
member of the Channel Three consortium’.
This avoids mentioning what would be one of
the consequences for ITN — the main ITV
contract underpins the other activity of ITN,
and to lose it would inevitably endanger the
other ITN services. An emasculated ITN would
leave the field open for further expansion by
its competitors.

A decision by the ITV council in favour of
Channel Three will have other drastic ramifica-
tions. The BBC News operation, much
expanded during the 1990, is the brand
leader with resources around £200m but ITN,
with resources across its different contracts
and business, of £100m has provided healthy
competition. It was precisely because the BBC
was failing badly against ITN that it strength-
ened its news service, but what would happen
if the competition diminished?

‘Diversity’ and ‘plurality’ have been
deployed by both contenders to justify their
bids for the news contract, bu it is very
difficult to see how a decision to award the
contract to Channel Three will enhance either
of these. It could weaken, perhaps irretriev-
ably, ITN as a strong news voice, but it is
unlikely to have any impact on the deep
pockets and resources of the global media
groups behind the Channel Three bid.

The decision is expected in early October.

WE'VE RUSWED TO
, BUILDTHIS NEW

U iy
e
\ - 1""£."|’,' :

WHAT A CUTE ©

LITTLE BEGGARY [
HENODST?

Questions about OFCOM

By JuLIAN PETLEY

THERE'S a plumb job in the media coming
up quite soon: chief executive of the Office
of Communications (Ofcom), the new
‘super-regulator’ which will bring together
the Broadcasting Standards Commission, the
Independent Television Commission, the
Radiccommunications Agency, the Radio
Authority and Oftel. One of the prime
candidates for that job is Patricia Hodgson,
chief executive of the ITC. This is, of course,
the organisation that, in july, so displeased
the new Culture Secretary, Tessa Jowell,

No doubt Ms Hodgson put aside all
thoughs of her future job prospects when
helping the ITC 1o reach a decision on how
it should react to the complaints which it
received about the programme. Nonetheless
the spectacle of a cabinet minister openly
leaning on a broadcasting regulator not
only has uncomfortable parailels with
Home Secretary Leon Brittan's public
pressuring of the BBC Governors over Real
Lives in 1987, but it also crystallises serious
doubts about whether it is wise to invest so
much regulatory power in a single body,
especially one which is so close to govern-
ment.

Of course, the White Paper in which
Ofcom was first announced in December
2000 did it= best 10 dispel fears about
possible government interference in its
business, reassuring us that "the regulator
will be independent, will act at arm’s length
from the government but still work closely
with the DTI, DCMS and other relevant
departments’. However, what such
bromides really come down to in practice is
nothing other than a continuation of the
broadcasters’ habitual state of ‘liberty on
parole’ = in other words, 'free’ as long as
they don’t do something which seriously
annoys the government {or the Daily Mail
and News of the World, which in this
instance amounts to the same thing), in
which case the sky very publicly falls in.
Thus the nannying functions of the

Broadcasting Standards Council will live on
in Ofcom, one of whose tasks will be
‘protecting the interests of citizens by
maintaining accepted community standards
in content, balancing freedom of speech
against the need to protect against poten-
tially offensive or harmful material’,

The lesson of the looming Ofcom, as
well as the Brass Eye controversy, is simply
this: that for all the White Paper’s rhetoric
about ‘promoting open and competitive
markets’ in broadcasting and ‘ensuring
universal access to a choice of diverse
services’, the government regards actual
broadcasting content as far oo imporiant to
be regulated by viewers themselves, or by
the market forces in which it otherwise
displays such touching faith.

Of course, looking at the state of what
passes for journalistn in much of the ‘self-
regulated’ Britizh press, one may feel that
they're entirely right to be cautious in this
matter. This, however, simply raises the
question of why the press, and particularly
the Press Complaints Commission, has been
conspicuously left out of Ofcom aliogether,
After all the whole logic of the White Paper
is quite clearly that a 'converged’ media
requires converged regulation. But is not the
press as deeply involved as any other
medium in this process of convergence?

Perish the thought that the government
is terrified of alienating its fair-weather
friend, Rupert Murdoch. But could this also
be the reason why the government has
conspicucusly failed to bring forward the
much-needed Bill on cross-media
ownership that seemed to be clearly
foreshadowed in the White Paper?

And could this, too, explain the shameful
contrast between the silence with which the
government at first greeted the News of the
World's ‘name and shame' pantomime and
the unseemly haste with which it
condemned Chris Morris' devastating satire
on the kind of populist journalism tha
reached its absolute nadir in that campaign?



LABOUR CONFERENCE
FRINGE MEETINGS

Monday | October 12.45 pm
‘The Communications
Revolution — Who Benefits?
Queens Hotel, 1-5 Kings Street,
Brighton
Speakers: Tony Lennon, President Bectu, Roy
Greenslade, Journalist, Christine Kent, Public
Yoice and Phillip Whitehead MEP. Chair Julian

Petley CPBF.

Wednesday 3 October 5.45 pm
‘Open up the secret state’
Sussex Arts Club 7 Ship Street,
Brighton {a few minutes from
the conference centre)

Speakers: David Shayler; Duncan Campbell,

Journalist; Nigel Wylde, (Chair ROSA — the

Campaign to Repeal the Official Secrets Act)

Chair Annie Machon.

Free Press is

Communications Bill
public meeting

THE NUJ is joining forces with the
Campaign for Press and Broadcasting
Freedom and the broadcasting workers’
union BECTU in organising a series of
campaigning meetings around the country
on the forthcoming Communications Bill.
The meetings are entitled: “The communica-
tions revolution — who benefits?’ They will
discuss how media workers, community
and cultural organisations and interested
members of the public are organising to
change the bill.

Manchester Saturday 13 October 1lam-
tpm (10.30am refreshments) Cinema 2,
Cornerhouse, 70 Oxford Street Manchester
M1 SNH. Speakers: Granville Williams CPBF,
Andy Walsh (Independent Manchester
United Supporters Association) Dave Toomer
(past President NUJ) plus (invited) Alice
Mahen MP and Tony Wilson (former FOC at
Granada).

Admission by ticket (also obtamahle on
the day) or by ringing the box office on
0lal 200 1500

Sheffield Wednesday 17 October
Organised by CPBF, Sheffield NUJ and the
Community Media Association. 7pm-9pm
(6.30 refreshments) National Centre for

Popular Music, 6 Paternoster Row, Sheflield
§1 2QQ. Speakers: Granville Williams CPBF,
Sylvia Harvey, Professor of Broadcasting
Policy Sheflield Hallam University, Bob
Franklin author of ‘Newszak’ and *British
Television Policy’, Steve Buckley, Director,
Community Media Association, Chair: Julia
Armstrong, Naticnal Union of Journalists
Sheffield Branch.

Preston Tuesday 30 October Organised
by CPEF and the NUJ. 7pm-9pm Greenbank
Lecture Theatre, University of Central
Lancashire, Preston PR1 ZHE. Speaker:
Granville Williams CPBF. Chair: Chris Frost
NUJ.

Bath NUJ Tuesday 30 October 6.30 pm
Hatcheus public house, Queen Street, Bath.
Speaker Tom O'Malley author 'The
Communications Revolution = Who
Benefits?’

Nottingham CPBE/Public
Voice/NUJ/Bectu meeting 12 November
7.30 pm Peacock Hotel, Nottingham.
Further details to be announced.

More meetings are planned in Glasgow,
Cardiff, Newcastle and Belfast, Waich this
space!

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

AFFILIATION BY ORGANISATION

a) Individual membership g15 1) Fewerthan 500 members £25
g} 500 to 1,000 £30

b) Unwaged £é
h) 1,000 to 10,000 £50

d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications) f) 10.000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225

e) Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POforf................ ... FP124
[N ETiil3h0 600600 6066000008 0000a 601600000 BAMABI0E 600000 660000000 6000000 60003000
3leis [{=F Brannne60a0annna 00060a 06000000 60aA60NGANARNNGAENN0a00AAR0GE BEA0ARA0
Postcode ........vovvvevaninnnes R A e e S
Organisation {if applicable) . ...

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Walthamstow, London E17 $NL

Tel: 020 8521 5932

Design and origination by Alan Slingsby @ edition » www.edition.co.uk  Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



'aper 2O

WEWENT to press as the US and the UK
began air strikes in Afghanistan. Our
concern is to ensure that accurate
information and a range of views are
presented in themedia. .

Our worry is that, as in other military
conflicts (the Falklands, the Gulf war and
the bombing of Serbia) we are often
subjected to spin, disinformation and
cheerleading from most sections of the
press for military solutions to complex
problems,

£1 .J.oumql of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

‘We will be putting material on our
website www.cpbf.org.uk to present our
views and those of other organisations, We
also give details in chis issue of the launch
of Media Workers Against the War.

There are also a number of other
US-based web sites that give a range of
critical and altermative views, including:
www.mediachannel.org,
www.tompaine.com and www.salon.com.

Finally, we need to understand what are
the reasons for this present crisis. Unholy

Wirs: Afghenistan, America and International
Tarorism by John K. Cooley (Pluto Press)
provides part of the essential background.

He details how the repercussions of the
United States training and equipping
miliant Islamic groups after the Soviet
invasion of Afghanistan in 1979 have been
devastating,

The book documents how a volasile
cocktail of religion, drugs, cold war
politics, oil and arms dealing have brought
us to the present conflict.

THE MEDIA'S WAR

By RICHARD KEEBLE

IT'S A sobering thought that beter
evidence is required to prosecute a
shoplifier than is needed to commence a
world war. This was the wry comment of
Anthony Scrivener QC after Tony Blair

announced 1o parliament on 3 Qctober the

supposed “proof” of Osama bin Laden’s
responsibility for the atrocities in the
United States. As the Daily Mail
commented: “Circumstantial it undoubt-
edly is. A lawyer would have a field day
picking holes in it.” Only nine of the
document’s 70 points focused on the 11
September attacks and provided no
evidence that directly linked the Saudi-
born dissident to them.

Yet Fleet Street could not allow reason
to divert it from standing shoulder 1o
shoulder with bautle hungry Blair. So
editors over-indulged in Orwellian
doublethink pronouncing that
the dossier did, indeed, provide
all the proof needed 1o justify
military attacks on Afghanistan
and the toppling of the Taliban,
According 1o The Times, the evidence
was “compelling”. It thundered:
“There is no further need for
diplomacy or room for negotiation: the
choice, as the Prime Minister said, is to
defeat the terrorists or be defeated. Action
is therefore imminent.” The Daily Mail,
carried away with Blairite adulation,
described it as a "remarkable dossier” that
“was never intended to be picked over by
lawyers.”

For the “liberals” of the Guardian, fresh

l-';l J.-War

= ey

THE wigs; TIMES
The battle is joined

Lhe Baj; Iy

l'iN Li

Gl
0

(lll i

from their rabid support for the Nato
bombing of Serbia during the 1999 Kosovo
conflict, “it is simply perverse 1o pretend
that anyone other than bin Laden and
his group is responsible”. And no
independent line was forthcoming
from the Independent The dossier, it

m claimed, was “more than enough o
f"ﬁm

justify action against al-Qa’ida”.
The Express was worried about
the inadequacy of the evidence
against the “prime suspect”. But it
continued: “We have 10 accept on
trust that the vital piece of the jigsaw
pointing to Bin laden’s guilt is in
place.” No such doubts worried the
hyper-hawks at the Daily Telegraph.
“Even if there had been no evidence at
all to link bin Laden with the terrorist
attack of September 11 — even if those
attacks had not happened — the
United States would be wholly
justified in tracking him down and
killing him, " it commented chillingly.
This Fleet Street propaganda
offensive on the “dubious dossier” -
just days before the US led attacks on
Afghanistan began - was all too
predictable given editors’ reactions to
recent international crises. Instead of
calling for restraint and working for
a reduction in tensions, Fleet Street has too
often backed bombing. Following the iraqgi
invasion of Kuwait in Aupust 1990, editors
immediately went on a war footing calling
for “surgical” strikes to take out the new-




Spreading disinformation

BY STEPHEN DORRIL

WHEN journalists write about intelligence
matters and reach for a cliche, inevitably it is
that intelligence is ‘a wilderness of mirrors’,
Rarely used is James Angleton’s other dictum
that *disinformation might be the chief job of
an intelligence agency’. The latter is a more
accurate statement of what has been appearing
in the media since the events of 11 September.

Most journalisis appear to confuse ‘infor-
mation’ with ‘intelligence’ when they are two
separate concepts. The truth is, they are very
different. Agencies collect information that is
collated, processed, analysed and then, more
often than, spun into intelligence. Raw,
unmediated intelligence is rarely available to
the media, though it is worth recalling that
during the Cuban Missile Crisis the Kennedy
administration did release ulwra-secret U-2
high-altitude surveillance photographs of the
Soviet missile sites on Cuba to the United
Nations and then the press.

In the last few weeks we have been liberally
dosed with hasty, unverifiable and often
contradictory intelligence (Osama Bin Laden
is worth $400m: he is broke; he is a friend of
Algeria and Iraq: he hates Algerians and
Iraqis), little of which can be regarded as
reliable. The working practices of investigative
journalists on the Washington Post of All the
President’s Men era, when no fact was
published without three separate sources to
verify it, seems a distant dream.

Ministers, who are often entranced by the
magic word ‘secrecy’, hide behind the phrase
“intelligence sources and methods’ to curtail
debate and scrutiny. The reality is that sources
can be obscured and blacked-out in documents,
while methods have not really changed, except
for technical details, in decades. Bugs are
planted, welephones, fax machines, mobile
plloncs, web sites, internet communications are
tapped. All this is common knowledge,

Bin Laden knows this all too well, which is
why some reports claim that he never uses
these forms of communication. Which, of
course, makes his alleged telephone call to his
mother just before 11 September, all the more
intriguing. Did he make it? His step-father
naturally rebuis the claim but adds: ‘Osama has
not used a telephone since he discovered that
his conversations were being monitored by the
United States” (Sunday Times, 7 October.)

The point here is, why not release the
original tape of the conversation? Did he use
the phrase ‘massive everus'? Is it a correct
translation? Robert Fisk, whose sceptical
reporting has been a beacon of good journal-
istic practice, has noted (The Independent, 29
September) previous ‘serious texwal errors’

made by CIA translators.

The British government’s 2 1-page
document laying out the case for Bin Laden's
orchestration of the events of 11 September is
not particularly impressive. In fact, it is at best
flimsy, with litle new material of any
substance. Chris Blackhurst (Independent on
Sunday, 7 October) called it “a report of conjec-
ture, supposition and unsubstantiated asser-
tions of fact’, which is about right. Clearly, the
Americans thought the same because the CIA
decided two days Bater to ‘leak’ further infor-
mation in an attempt to shore up the case. Bin
Laden may indeed be guilty of the crime but
we have, as yet, seen littbe evidence to prove it.

In 1951 Prime Minister Clement Attlee was
warned of intelligence fears that Russian
agents had suitcases with kits to construct an
atomic bomb. Attlee was not unduly
concerned. The same scenario appeared in the
early seventies. Then it was Soviet special
forces. It surfaced again in the mid-nineties,
when stories appeared about weapons-grade
pluonium disappearing from Soviet states.

Imelligence agencies continually create
alarmist disinformation. Who now recalls ‘Red
Mercury' the mysterious substance that was a
source of cheap nuclear weapons for terror-
ists; the "white-coated mercenaries’, the
demobbed Soviet scientists selling their
knowledge of weapons of mass destruction to
Libya and Iraq; the nuclear artillery shells
which went missing from Soviet southern
states: the 'Islamic bomb’ which terrorists
were building to be in use by 1995; and the
cheap and easily assembled "dirty bomb'.

Since 11 September the intelligence agencies
with the aid of gullible journalists, editors
desperate for endless copy and politicians on a
crusade have conswructed a wuly global
conspiracy theory. At the top is the mastermind
from every lan Fleming fantasy, Osama Bin
Laden, who has a'golden domino’ theory of
regional domination in the Middle Fast, control-
ling a vast network, Al-Qaeda, of thousands of
terrorisis across the globe, now asleep but with
access to millions of dollars, and all awaiting the
call to murder us in our beds.

Al-Qaeda, according to the press, has so far
attempted to buy uranium from the Russian
mafia; attempted to manufacture chemical and
biological weapons, including anthrax and the
plague; planned attacks on European gas and
ail pipelines; plotted to blow up the US
embassy in Paris; planned to kill President
Bush at the G8 summit at Genoa; made a huge
profit from share dealing immediately prior to
the attack in America; plotted a Belgium
attack; and is planning another thirty attacks
against the West in London, Washington,

European capitals and the Vatican,

If James Angleton was alive he might have
added a third quote: The function of an intelli-
gence agency is to create fear. Occasionally, of
course, they get their analysis absolutely right.

In 1993 British intelligence put together a
paper, 'Islamic Fundamentalism in the Middle
East'. It noted that it thrived on the failure 10
resolve economic and social problems, corrup-
tion in government and the bankruptcy of
political ideologies of all kinds. The report said
that ‘fundamentalist groups advocating
violence and revolution are in a minority.
Nevertheless ... Western, particularly American,
culture and materialism are seen as a threat to
Islarnic values [but] fundamentalism does not
present a coherent and monclithic threat to
Western interests in the way that Communism
once did. It is not supported by a superpower.
Its appeal in Western countries is confined to
Mustim minorities and the threat of subversion
is, in the UK at least, minimal, Dealings with
extreme fundamentalist regimes would be
highly unprediciable but not necessarily
unmanageable,

The essential message was that the West
had to deal with the underlying problems
rather than fundamentalism jtself.
Unfortunately, the message was not heeded
and it continues to get lost in the mix of poor
intelligence, political spin and disinformation
that proves to be so attractive to the media.
Stephen Dorril is the author of ML6: Fifty Years of Special
Operations

USA

THERE are two concerns about how US media
may curb or silence independent and critical
reporting.

The first is the role of the Federal
Communications Commission - ap'poime:d by
the President — that controls who gets a
broadcast licence and clears the mergers that
pump up the size of US media conglomerates,

Sam Husseini has a piece, The FCC , the
Media and War, on www.tompaine.com where
he points out that Daniel Ellsherg, who worked
on the Pentagon Papers (a devastating internal
study on the Vietnam War), risked everything
by leaking the Papers to various media outlets.
The TV networks wouldn't touch them because
they knew it might spark a costly investigation
by the FCC and jeapardise their licences.

The New York Times published much of the
Pentagon Papers but the Nixon administration
got the courts to issue a restraining order, so
Ellsberg leaked parts of the Papers to The
Washington Post. The Post, unlike the Times,
had substantial broadcast holdings and was
vulnerable to the FCC. The paper's lawyers
thought publication would endanger its
broadcast licences. The paper only published
articles about the Papers, not extended extracts.

Husseini points out the current FCC head is
Michael Powell, the son of Colin Powell, Chair
of the Joint Chiefs during the Gulf War, when
there were unprecedented restrictions on press
coverage from the field.

The second issue is the close links between

Big Oil, government and media companies, At
the pinnacle is the President himself, whose
connection with oil interests is well known.
Before waking her position as National Security
Afairs Adviser Condoleezza Rice was a director
of Chevron. On the board of directors of
General Electric/NBC is Texaco director {and
former US Senator) Sam Nunn. Another Texaco
director, Charles Price I}, sits on the New York
Times/Boston Globe board of directors and a
third member of Texaco's board, William Steere
Jr, sits on the board of directors of Dow
Jones/Wall Street Journal.

Before he became Secretary of State, Colin
Powell was a member of the board of America
Online, prior to its merger with CNN's parent
company, Time Warner. Now a member of the
Chevron board of directors, Carla Hills, also sits
on the board of AOL Time Warner, the world's
biggest media conglomerate.

M Bill Maher has been savagely attacked for his
comments on the US talk-show, Politically
Incorrect: “We have been the cowards lobbing
cruise missiles from 2,000 miles away. That's
cowardly. Staying in the airplane when it hits
the building — say what you like abour it, it's
not cowardly”

Fedex and Sears pulled all sponsorship
from the show. John Patterson commented in
The Guardian (5 October): ""The show ... acts
as a reminder of the perils of one country
marching in ideological lockstep towards a
couflict half of its people can't be bothered to
educate themselves about.”

MEDIA WORKERS WHO WANT T0 STOP THE WARMONGERING

TiM GOPSILL ON THE AIMS OF

MEDIA WORKERS AGAINST THE WAR

WITH the build-up to a global conflict,
activists have revived Media Workers Against
the War —~ MWAW, This grouping of
journalists and athers has set itself the
following aims:

@ “We are workers in the media opposed to
the current war drive and the plans for a
Us-led military assault on Afghanistan and
possibly other countries.

@ "We are utterly opposed to all acts of
terror against civilian populations, whether
committed by governments or groups of
individuals.

@ “We believe that in the current crisis it is
more important than ever to protect and
promote pluralism in debate, the free Aow of
information, and the public scrutiny of
official pronouncements.

@ “We therefore resolve to join together as

Media Workers Against the War in order to:
“1. Participate in the broad movement now
rapidly emerging against the war

2. Collate and disseminate facts and
arguments pertinent to the war, not only
from Britain but from around the world

3. Promote anti-war viewpoints through the
media and expose and resist atternpts at
censorship and disinformation

4. Oppose media coverage that in any way
licenses or gives succour to racism or attacks
on asylum seekers.”

MWAW first emerged at the start of the
Gulf War in 1991, when it campaigned
inside and outside the media industry for
fairer, more balanced reporting. It resumed its
activity in 1999 with the bombing of
Yugoslavia, and now with the threat of wider
conflict, it has been revived again.

Following two well-attended planning
meetings in London, it has moved quickly 1o

set up a website and is planning to derive a
printed bulletin from the material. The site
carries news, a discussion forum (in which
all views, including those in favour of the
war, are welcome), and an archive drawn
from a ream monitoring exercise.

The group emphasises that it is interested
not just in bad, unbalanced or dangerous
reporting or commentary: it recognises there
has been much very good journalism, which
it will promote. A lot of the material comes
from overseas, particularly the USA.

MWAW is leafleting media houses and
holding workplace meetings. On October 10
it staged a big public meeting in London
addressed by Paul Foot, John Pilger, Rosie
Boycott and the National Union of Journalists
General Secretary, John Foster. Regional
meetings are planned. For information on all
aspects of the campaign, go to the website:
WWW.mwaw.org

APDOGS OR WATCHDOGS?

UK

‘How Can the US bomb this tragic people?’
Robert Fisk, Independent on Sunday, 23 September

1 WAS working for The Times in 1980, and just
south of Kabul 1 picked up a very disturbing
story. A group of religious mujahedin fighters
had attacked a school because the communist
regime had forced girls to be educated
alongside boys. So they had bombed the
school, murdered the head teacher's wife and
cut off her husband’s head. It was all true.

But when The Times ran the story, the
Foreign Office complained to the foreign desk
that my report gave support to the Russians.
Of course. Because the Afghan fighters were
the good guys. Because Osarna bin Laden was
a good guy. Charles Douglas-Home, then
editor of The Times, would insist that Afghan
guerrillas were called 'freedom fighters’ in the
headline. There was nothing you couldn't do
with words.

And so it is today. President Bush now
threatened the obscuramiist, ignorant, super-
conservative Taliban with the same punish-
ment as he intends to mete out to bin Laden.
Bush originally talked about ‘justice and
punishment’ and about ‘bringing to justice’
the perpetrators of the atrocities. But he's not
sending policemen to the Middle East; he's
sending B-52s. And F-16s and AWACS planes
and Apache helicopters. We are not going 1o
arrest bin Laden. We are going to destroy him.
And that's fine if he's the guilty man. But
B-52s don't discrimninate between men
wearing turbans, or berween men and women
or women and children,

I wrote last week about the culture of
censorship which is now to smother us, and
of the personal atiacks which any journalist
questioning the roots of this crisis endures.
Last week, in a national European newspaper, 1
got a new and revealing example of what this
means.

1 was accused of being anti-American and
then informed that anti- Americanism was
akin to anti-Semitism.You get the point, of
course. I'm not really sure what anti-
Americanism is. But criticising the United
States is now to be the moral equivalent of
Jew-hating. It's OK to write headlines about
‘Islamic terror’ or my favourite French
example 'God’s madmen’, but it's definitely
out of bounds to ask why the United States is
loathed by so many Arab Muslims in the
middle East. We can give the murderers a
Muslim identity: we can finger the Middle
East for the crime — but we may not suggest
any reasons for the crime.



found monster, Saddam Hussein. And later
during the Desert Storm campaign, when
200,000 Iraqi conscripts were estimated to
have died, no newspaper spoke out against
the massacres (though the Guardian was
sceptical throughout). 7

The pro-war consensus emerged again
during the Kosovo conflict of 1999. But once
Nato's risk-free bombings from the skies
began, Fleet Street’s armchair strategists
united in calling for a ground assault on
Serbia. Not even the generals dared adopt this
battle plan. Only one newspaper opposed the
bombings, the Independent on Sunday, and
its editor was removed days afier the strikes
were halted. Yet while the vast majority of
Fleet Street columnists backed the Desert
Storm massacres, dissent did surface during
the Kosovo crisis and out of 99 columnists |
surveyed 33 opposed the bombings.

The post-11 September crisis has again
seen a lively debate amongst the columnists.
Voices both for and against the military
response to the US outrages were heard.
Significantly most of Fleet Street’'s commen-
tary on the press coverage highlighted this
diversity. But the hum of controversy
amongst the columnists was drowned by
the din from the editorials which almost
unanimously backed the military option —
and by the news coverage which hyped the

THE MEDIA'S WAR Lol

inevitability of strikes.

Another crucial element of the propa-
ganda war were the public opinion polls
{as, for instance, in the Guardian, Observer
and Telegraph) which helped in the
manufacture of public consent for the
military action. For none of the polls
explored in any detail public views about
peaceful, legal, diplomatic, humaniiarian
sclutions to the crisis: Since the polls were
based, like most of the news coverage, on
the inevitability of military action, they
served to create rather than reflect opinion.

Moreover, the Bush/Blair “war on
terrorism”, avidly promoted by Fleet Street,
crucially ignored the state terrorism of the
US and UK and their new-found "allies”
such as Russia and Pakistan. And the hyper-
personalising of the crisis, with all the focus
on “terrorist warlord” Osama bin Laden,
diverted auention from other destabilising
factors such as the ever-expanding, global
military industrial complex. Indeed, the
totally disproportionate display of military
might around war-ravaged, famine-stricken
Afghanistan showed a military industrial
complex frighteningly out-of control. The
“restraint” of the US-led forces, heralded by
Fleet Street before the strikes began, was a
myth.

Richard Keeble, senior lecturer in journalism at City
University, London, is author of Secret state, silent
press (John Libbey)

Panel includes
leading journalists
covering the events

Organised by NU]J

London Press & PR
Branch

NU]) Head Office,
Headland House,
308—312 Grays Inn
Road, London WC1

Free Press is edited by Granville Williams for the ﬁ-a.ti.onal Council |

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM  AFFILIATION BY ORGANISATION
a) Individual membership g15 ) Fewerthan 500 members 2]
g) 500 to 1,000 £30
b) Unwaged £é
h) 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications) 1) 10,000 to 50,000 €15
j) 50,000 to 100,000 £225
e) Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POforf........o0vvvenen... FP124a
N 66006 00666000600800806000A00600RM0A BARARG0 060005000 8000508050080 00 5600k
a%[: ({15 B hnanEonpaa6a60 6 HaaAAAAARAGABAGGE00 A0S BARE 0o EEEa 6000680000 aBaa00E
Postcode .........covveiininnnins [1hanenannoannaannnnanaa nhanan0a6n0800a000s
Organisation (ifapplicable) . .........cooiiii i i ir et niaianaaaans
Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design and origination by Afan Slingsby @ edition » www.edition.co.uk  Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



