Cash for
influence

THE fall-out continues from the collapsed US energy
company, Enron. It is a tale of high drama, with the trail
leading 1o the global accountancy compary Arthur
Andersen and politicians in the White House (past and
present). In this country awkward questions and new
concerns about the unkealthy link between New Labour
and big business are surfacing again,

And where was the media in alt this? Whilst Enron
has been peddling cash for influence one or two waraings
were publicised. Remember Greg Palast back in 1998
expusing the former aide to Gordon Brown, Karl Milner,
hired by Erron to oppose the moratorium on pas fired
power stations? Palast recarded Milner boasting:'We have
many friends in government. They like to run things past
us some days in advance to get our view,

In the States journalists completely failed to
investigate the company’s finances. With one exception,
Whilst the rest of the business press were in awe of the
company’s pawer Bethany Maclean, a young reporter on
Fortune magazine, and an expert on reading balance
sheets, saw some numbers that didn’t add up, and asked
the question ‘How does Enron make its money?’

Kere in the UK, Enson’s links with New Labour have
now been well publicised but we should peint out the
Hurdoch comnection yet again. Irvin Stelzer, Hurdoch's
adviser and confidant, served on Enron's advisory board
and has with remarkable consistency now written a piece
praising Earon’s chief executive, Kenneth Ly, for leading
a revolution in two of the nation’s key industries,
electricity and gas — a revolution replacing gevernment
regulation with effectively operating free markets’. No
surprise, then, that News International’s respanse to the
government’s consultation on media ownership argues for
a wholesale shake-up of the rules on cross-media
ownership, ending outdated rules of foreign ownership,
and lightening the regulatory burden.

This repetitive mantra of the virtues of che free
market betrays its own kind of fundamentalism, one
which can lay waste to people’s jobs and the ervironment
just as surely as other varieties.

THANKS, ALAN

Man Slingsby has done the fayout and design of Free
Press since 1995. He's done it as a favour, and we want
1o thank him for the generous donation of his skills and
time, His talents have made the publication a quality
product. A hard act to follow, but a sincere thanks to you
on behalf of the CPBF for your support.

EDITORIAL

FAREWELL,
LORD WAKEHAM

AS CHAIRMAN of the press complaints
commission, charged with upholding its
code of conduct, Lord Wakeham received an
annual salary of £156,000. Apparently he
will continue to be paid for a job he is no
longer doing. He was on the audit commitee
of enron’s board, charged with scrutinising
those accounts that proved so unreliable. Last
year he was paid 122,000 for his services.
In wotal he earns more than £1 million a year
from seventeen directorships.

Mrs Thatcher in her memoirs praised his
ability as a qualified chartered accountant -
e made sense of *British Leyland’s elliptical
accounts’.

Lord Wakeham has the reputation of a

Can he fix it
this time?

political fixer — skills deployed effortlessly
for Tory and New Labour governments, and
a range of other corporaie interests. But this
time, after a period of silence, he has
decided to stand down from the PCC chair
to clear his name.

The US trade union body, the AFL-CIO,
points out that he received a consultancy fee
of $72,000 from Enron and therefore
shouldn’t have been on the audit commitiee
because hie was supposed 1o be indepen-
demt, They have now written to every
company on which he holds a board
position asking them not to reappoint him,

Will Lord Wakeham be able to fix it this
time?

YOU COULDN'T NAKE TP

BIANEW =
€RROR—.

IDAWN OF

b, 4 [ Sy T

| THE IRISH It rzhes cent:
| S 10 Eey lhe 2z

he Sun and th'e‘ Euro

There may only be 107,000 Irish readers of the Sun but they got a different view of the
Euro from the 3.4 million British readers. We always knew Rupert could change his
political colours depending on his commercial interests, but this is ridiculous!



Suspicious

incidents

Steve Dorril on disinformation in the ‘war on
terrorism’

ALTHOUGH in the wake of the 'defeat’ of
the Taliban US auwention has moved from a
passible strike an Iraq to sponsoring covert
operations in Somalia, we should not be
surprised if at some stage in the near future,
an ‘incident’ hits the headlines which
promotes Saddam Hussein to the top of a
“hit list’,

If the history of the media teaches us
anything it is that the ‘war on terrorism'’ is a
ripe opportunity for disinformation and the
creation of provocative incidents which the
press reports with casual disregard for wruth.

In the aftermath of the disastrous Bay of
Pigs operation, in 1962 the US Joint Chiefs
of staff put forward an illegal and sccret
plan, Operation Northwoods, which
proposed the creation of terrorist
‘co-ordinated incidents” which would
provide the excuse for another invasion of
Cuba (see James Bamford, Bedy of Secrets,
2001).The most famous of these ‘incidents’
was the second Tonkin Gulf episode of 1964
which led 1o the massive escalation of the
war in Vietnam (see Peter Dale Scou, TheWar
Conspiracy: The Secret Road to the Second Indochine
War, 1972). In the weeks after September
11, old-style Cold war ‘'hawks’ in the US
administration aligned to the Deputy
Defence Secretary, Paul Wolfowitz, desper-
ately sought a pretext to launch the next
stage of the anti-terrorist war against an old
cnemy — Iraq. They very nearly succeeded.

Within days of the attack on New York, it
was reported that one of the pilots who flew
a highjacked plane into the World Trade
Centre, Mohammed Ata, had met previously
with a low-ranking Iraqi 'diplomat’ in Prague.
It was cbvious 1o anyone who has studied
disinformation techniques that this was an
intriguing story that was destined to flourish.

Gradually, the siory developed as the rank
of the diplomat was inflated undil he,
inevitably, was revealed to be a senior intelli-
gence officer. Finally in the Observer, David
Rose, who really should have known beter,
informed us that Mohammed Khalil Ibrahim

al-Ani, was a special operations officer. Added
to this — in a classic example of a psycholog-
ical warfare technique known as ‘surfacing’ -
were stories originating in the German
newspaper Bild that al-Ani had handed over
to Atta a vacuum flask comaining anthrax.
The link between the events in the US and
the *hidden hand’ of Traq were starting 10
harden, much to the satisfaction of Wolfowirz
and his allies in the CIA,

However when the various stories were
traced back to their original source, it soon
became apparent that they relied on the
dubious briefings of members of the exile
Iraq national Congress (INC), a body almost
totally reliant on the CIA for its funds. Not
only were they the source for much of the
information, the INC, in various guises, was
also the confirming agency. Tlis was an
example of the intelligence operation
known as ‘the loop’, whereby all the sources
have a single disguised origin — a technique
much used by the disinformation 'paper
mills’ of exile groups.

The story rumbled on with the release in
the New York Times (2 December, 2001}, and
duly reported in the Observer and Telegraph,
of a secret US plan to launch war on Irag. It
was not until 18 December that the story
finally collapsed. Strangely, it was the
Telegraph — the most hawkish of pro-
American newspapers — which reported that
the Czech police admitted that they had no
evidence that Ata had met an Iragi intelli-
gence agent in Prague. It seems that the story
of the alleged meeting, which was a conve-
nient case of mistaken identity, had originated
with an unidentified "informer’ — presumably
Iraqi — and not Czech intelligence.

Three days later Foreign Secretary Jack
Straw admiuted that there was no link
between Iraq and the events of
11 September. There was no Iraqi ‘smoking
gun’. But it had been a close run thing. We
should be aware that during this long-
running ‘war on terrorism’ similar incidents
will be manufactured and may not be disen
tangled so easily or as quickly.

Stephen Dorril is the author of MI6: Fifty Years of
Special Operations (Fourth Estate)

AFGHANISTAN: ALTERNATIVE PERSPECTIVES

The gaps in the reports

MEDIA LENS (www.Medialens.org) has
highlighted major gaps in the reporting of Afghan
cvilian casualties by UK new organisations,

This is an edited version of David Cromwell’s
report and the BBC's response

MARJAN the one-eyed lion is getting
“better day by day™ according 1o the latest
ITNTV news report = the third so far this
year = from Kabul zoo (ITN Evening News,
22 January, 2002). Also doing well is an
Asiatic black bear, “the other main casualty
of the fighting”, suffering from a wounded
nose. ITN reassured viewers that the bear
was being fed antibiotics as part of a
“balanced diet”, which should help the
nose heal.

ITN's extraordinary indifference to the
plight of human victims in Afghanistan,
however, persists with literally no news
reports on the mass starvation and death of
refugees this year.

By contrast, on 18 January, Mcdecing Sans
Frontiéres (MSF) reported one of the many
catastrophes afflicting the Afghan population
~ US-dropped clusier bombs: “Many bombs
were dropped in residential and other
populated areas and the Mine Action Centre
is doing their best to deal with all the
emergency cases. However, they do not have
enough human, logistical and other
necessary resources to clear the region effec-
tively within an acceptable period of nme.”
(Médecins Sans Frontiéres website

THE OTHERS

HOWARD Zinn provides another powerful
and moving perspective on ‘the human
beings who have died because they
happened to live in an Afghan village in
the vicinity of vaguely defined military
targets.

InThe Nation {11 February 2002) he
praises the way the New York Times has
given us miniature portraits of the human
beings who died on 11 September. Instead
of statistics there are ‘names, photos,
glimmers of their personalities, their
idiosyncrasies, how friends and loved ones
remember them.

In contrast with the vignettes of the
victims featured in the New York Times,
there are few details about the dead men,
women and children in Afghanistan.

To begin to compile such information

www.msf org, January 18, 2002, 'Cluster
bombs the legacy 1o Afghan population’).

MSF continues: “In its field operations in
Herat, Médecins Sans Frontiéres comes
across many civilians who have been
injured by mines or UXOs (including
cluster bombs).

"During the recent US air raids over
Herat, western Afghanistan, several cluster
bombs have been mistakenly dropped on
residential areas causing a large number of
civilian deaths and casualties ... According
1o official data of local de-mining organisa-
tions and the Regional Hospital in Herat, 38
deaths and an unknown number of injured
prople due to cluster bombs have been
registered so far.

“"However, some doctors in Herat
Regional Hospital believe this number is
much higher. In the village of Qala Shaker
near Herat city alone, 12 people died and
more than 20 were injured due to cluster
bombs."” (ibid)

Each cluster bomb contains 202 sub-
munitions, of which approximately 20% do
not explode upon impact. The
sub-munitions consist of three kill
mechanisms: anti-armour, anti-personnel
and incendiary, comprising a lethal
“combined effects munition”. Anti-
personnel fragments weighing 30g can
penetrate 6.4mm of steel plate at a distance
of 11 metres. The anti-armour sub-
munitions can penetrate 19 cm of steel, and
injure a person at 150 metres

‘we would need to study the scattered
news reports, usually in the inside sections
of the Times and the Washington Post, but
also in the international press — Reuters;

With no access to alternative
information, it is not surprising that a
majority of Americans have approved of
what they have been led to think is a

war on terrorism

the London Times, Guardian and
Independent; and Agence France-Presse.

These reperts have been mostly out of
sight of the general public (indeed,

Bomblets can be detonated by tiny
changes of temperature — when a person'’s
shadow falls across a bomblet lying in the
sun, for example — by small vibrations, and
even by the energy from a passing radio
transmitter

According to the Mine Action Centre, US
food packages and cluster bombs were
dropped in the same areas. Although
different in shape and size, both are yellow
in colour and "many children pick up... [the
bomblets] thinking they contain food or
other interesting items”. (ibid)

Again, to cur knowledge, not cne word
of this has appeared on either ITN or BEC
TV News this year

On January 17, 2002, Media Lens issued
a Media Update: The BBC Responds On
Mass Death In Afghanistan. The update
concerned whitewashing replies received
from the BBC in response to many Media
Lens subscribers asking why minimal
coverage is being devoted to the plight of
bombed and starving Afghans

We ook our concerns directly 1o Richard
Sambrook, director of BEC news. To his
credit, Sambrock responded immediately,
citing The Dispossessed (BBC2, 20 January,
2002), a Correspondent programme,
describing the plight of Afghan refugees in
Makaki, a refugee camp near the border
with fran. Mr Sambrook also referred 10 a
number of other BBC reports in support of
his claim that “we have not ignored the
suffering of Afghan civilians.”

virtually never reported on national
television, where most Americans get their
news), and so dispersed as to reinforce the
idea that the bombing of civilians has been
an infrequent event, a freak accident, an
unfortunate mistake.

Zinn then presents a number of news
items to remind us of the scale of the
civilian casualties, He concludes, ‘Yes, these
reports appeared, but scattered through the
months of bombing and on the inside pages
or buried in larger stories and accompanied
by solemn government denials.

With no access to alternative informa-
tion, it is not surprising that a majority of
Americans have approved of what they
have been led to think is a war on
terrorism.

Full report in www.thenation.com

1f one American dies the whole
world hears about it. But Afghans
die everyday and nobody pays any
attention. No one will ask who was
killed and how. Look at me; I have lost
my wife and my child and now
live in dirt, and no-one cares.
Abdol Sattar Sharifi
in The Dispossessed, Correspondent
BBC2 Sunday 20 January

On today’s Lunchtime News, ITN
again gave extensive coverage o
bushfires in Australia. The fires are
widespread and 6,000 people have been
driven from their homes, but not one
persan has so far been killed. The BBC's
One O'Clock News also focused on the
same story. Both channels have repeat-
edly shown dramatic footage of the fires
over the last few days, often using the
exact same footage on consecutive days.
During this time neither channel has
made any mention of the
refugee crisis in Afghanistan,
David Edwards and David Cromweil
ZNET: www.zmag.org

Access
denied

‘JOURNALISTS have been dented access to
American troops in the field in Afghanistan to a
greater degree than in any previous war involving
US military forces. Bush administration policy
has kept reporters from combat units in a fashion
unimagined in Vietnam, and one that's more
restrictive than the burdensome constraints on
media in the Persian Gulf.’

That's the opening paragraph from Neil
Hickey’s report in the Columbia Journalism
Review (January/February 2002) which
provides a clear analysis of the way control
over information was central to the Bush
administration and the Pentagon’s opera-
tions. 'Defense Department spokespersons
spoonfed correspondents a calibrated daily
ration of news about the military opera-
tions,” Hickey asserts.

You can read the full report: www.cjr.org



Culture Minister promises
wide consultation on bill

CONTROL of the giant communications
regulator OFCOM — one of the cornerstones
of the upcoming communications bill — will
not be concentrated in the hands of an unrep-
resentative few. Neither will Scotland, Wales
and Northern Ireland be left cut in the cold in
discussions on the government's upcoming
communications reforms.

Culture Minister Tessa Jowell gave these
assurances at a meeting with CPBF on
23 January when the Campaign presented its
response to the government’s consultation
paper on media ownership rules.

Tessa Jowell said the eventual *fully fedged’
OFCOM would have to be bigger than the one
envisaged in the paving bill currently before
parliament. She agreed that the voices of
Scotland, Wales and Northern Ireland needed
to be heard on their specific cultural and
communications concerns and promised
consultations with ‘devolved institutions' on
the communications bill.

Tessa Jowell: consultations with devolved instinetions

OFCOM role to include the BBC?

The possibility of the BBC coming under the
regulatory control of OFCOM came a step
closer in the House of Commons debate on
the bill setting up the new super regulator on
14 January.

Broadcasting minister Kim Howells
indicated as much in reply to former culiure
secretary Chris Smith who called for the BBC
to come under the serutiny of an ‘independent
regulator’ rather than the Secretary of State.

Dr Howells told MPs: "We will take that
suggestion very seriously, and I am sure it will
be debated when we discuss the main Bill -

the communications Bill.”

The OFCOM Bill is expected to complete
its committee stage early in February. In
addinon there are strong rumours that the
government might be prepared to give
OFCOM the powers 1o issuc ‘statutory advice’
to the BBC, Channel 4 and S4C.

The advice could be rejected by the
companies if they saw fit, but it would put
pressure on them and would be seen as a
halfway measure 1o full accountability to
OFCOM and would no doubt be reviewed in
the light of experience.

PUBLIC MEETING

‘Wales and the future of mass communications’ was the title of a public

meeting on the Communications Bill held in Cardiff on Thursday 7 February.
The event in Cardiff City Hall was jointly organised by CPBF, the NUJ, the
Writers’ Guild of Great Britain and BECTU. Speakers included Rhodri Glyn
Thomas, Chair of the Welsh National Assembly Culture Committee; Tina
Fleming of the community or:ganisation Black Light; John Foster, NU]J .
General Secretary; Geraint Talfan Davies, Radio Authority Member for
Wales; Tony Lennon CPBF and President of BECTU and Kevin Williams,
Professor of Media Studies, University of Wales.

COMMUNICATIONS BILL - CAMPAIGN ROUND-UP

AS THE bill to set up OFCOM reached the
committee stage in the House of Commons,
CPBF has been in Westminster lobbying MPs
on the need for the communications
regulator to be both transparent in its
operations and accountable for its action,

A letter was also sent to all Standing
Committee members dealing with the bill.
Among its arguments it made the case for
an OFCOM ruling body representing wider
national, cultural and social interests than
those of the communications industry and
for a Select Committee of MPs to have the
final say on who should be appointed as

Chief Executive and to the OFCOM board,

The CPEF has published its response 1o
the government's consultation paper on
media ownership rules.

These are expected to form a central part
of the forthcoming communications bill, In
the 17-page submission, presented to
Culture Minister Tessa Jowell on 23 January,
the CPBF underlines what it sees as the risks
for pluralism and diversity in evolving
communications systems in the UK.

The Campaign argues that rules
governing media concentration and cross-
media ownership should be enforced more

effectively and that public interest consid-
erations should remain central in any
changes being drafted in the communica-
tions bill.

“The continuing significance of mass
media in people’s lives as well as the
growing importance of new media, justify
and require effective regulation of commu-
nications in the public interest.”

We print here some points from the
document — for the full text of the CPBF
response see www.cpbf.org.uk Figures in [ ]
refer to sections in the government consul-
tation document

Response to consultation on media ownership
rules by DCMS and DTI (November 2001)

We recognise that media markets are

evolving, influenced by technological
changes arising from digitalisation and by
convergence. However, we challenge the basis
of arguments that regulation is either no
longer necessary, or desirable, or feasible due
to ‘convergence’. We argue that the continuing
significance of mass media in people’s lives as
well as the growing importance of new
media, justify and require effective regulation
of communications in the public interest.

REGULATING FOR PLURALISM

AND DIVERSITY
We believe that the Consultation Paper does
not adequately idenufy the purposes of
regulating for plurality and diversity in the
media, nor the risks to pluralism and diversity
in evolving communication systemns in the
United Kingdom

We think that the government should be
concerned with preventing a concentration of
ownership and using its legislative and
economic power to promote plurality of
outlets. The media should be an arena in
which a diversity of perspectives and
viewpeints can be encountered. This means
that governments have (o take action to
encourage participation in the media by the
range of different communities in our socicety
and also enforce, across the media, obligations
on providers of services to promote key values
of accuracy, impartiality and public service
principles. As we have argued in our main
submission on the White Paper, we do not
think that diversity is served by encouraging
the spread of market-driven services and
leaving public service and community media
on the margins of the system.
Communications regulation needs to be

based on the recognition that media
contribute 1o pluralism, diversity and quality
of information and hence require a separate
regulatory structure from that which governs
other parts of the national and global
economy.

CPBF RESPONSES TO SOME

DETAILED OPTIONS [6]

The consultation document outlined fifieen
options on aspects of media ownership. We
have responded 1o them all, but at some
length in many cases, and it is not possible to
summarise the points adequately. Please
consult the web site or if you want the print
version of the CPBF response (17 pages)
contact the CPBF National Office

4 CONCLUSIONS
Once powerful media groups have established
themselves it is extremely difficult for govern-
inents ever o envisage policy proposals that
might weaken or limit their economic or
political power. In the UK we have seen how
such a powerful group, News International,
was allowed, and indeed encouraged, to grow
In part this was a reward for the support
Rupert Murdoch gave 1o successive
Conservative governments under Mrs Thatcher
through his newspapers (the acquisition of
the Times and the Sunday Times was not the
subject of a referral to the Monopolies and
Mergers Commission, for example). Also the
satellite service, Sky, was exempied from
regulatory and other limits placed on other
UK broadcasters and newspaper publishers
under the 1990 Broadcasting Act and then
illowed effectively 1o ke over its rival BSB,
We mention this case to underline our
concern that media ownership does have a

direct and vital impact on the democratic
process, and changes in media ownership laws
should therefore be very carefully considered.
We welcome the opportunity to respond
above 10 the options presented in the
Consultation document and wish to conclude
with some general points.

Previous government documents — Regulating
Communications (1998) and the White Paper A
New Futere for Communicatiens (2000} ~ were more
insistent on the relentless march towards
convergence, whereas there is a recognition in
the Consultation document that media pelicy
shouldn't be formulated on the assumption
that ownership and regulation of the media
become less central in a multi-channel, digital
world with a plethora of news sources, enter-
tainment and information. [3.10] and {6.0.7.]

However these statements do conflict with
others [1.8] on the commitment to a deregu-
latory approach to media markets.

Our views on the Consultation Paper are
shaped by the conviction that the defence and
protection of a diverse and high quality media
system requires positive regulation and
controls. Those who argue that choice and
diversity can flourish only through deregula-
tion, or that 1o develop 'a more significant
international presence’ requires ‘further dereg-
ulation’ are, we believe, either mistaken or
arguing from purely self-interested commer-
cial perspectives. Indeed, making it easier for
UK media companies to merge could simply
create handy, bite-sized snacks for global
conglomerates to swallow up. Furthermore,
British television has proved to be at its most
successful on the export market when it is
most distinctive, not when it is at its most
blandly international or mid-Atlantje,

COMMUNICATIONS BILL - CAMPAIGN ROUNDUP

ITCis no

guarantee
of quality

ONE of the issues raised in the Consultation
on Media Ownership was that of the ITN
News provider. In the process which led to
ITN being awarded the ITV news contract the
annual value of the contract has fallen from
£80 million a year in 1991 to £33 million
now, In real terms it has been a slashing of
revenue by two thirds, and the effect on ITN
as an operation has been shauering.

This revenue cut has gone on at the same
time as ITV has been demanding more
‘lifestyle news' and less “Westminster trivia'.

In December we wrote to the Independent
Television Commission, in the light of these
developments, to seek their views on whether
ITN is fulfilling its obligations under the
current broadcasting legislation to provide
high-quality national and international news
to Channel 3 (ITV).

The letter from Chief Executive Patricia
Hodgson says: 'The provision of national and
international news is one of the key public
service obligations placed on the Channel 3
licensees. We are determined to do all we can
to ensure that ITV fulfils its this obligation and
offers a news service which competes effec-
tively with the BBC!

However, she points out that whilst the ITC
has 10 assure itself that anyone wishing to
tender for the ITN news contract must be
‘effectively equipped’ and ‘adequately
financed’ the ITC can play no part in the subse-
quent tendering process. The letter finishes by
stressing the importance of ‘reinforcing the
importance of news provision in the context of
the forthcoming Communications Bill’,

In our response to the Media Consuliation
document we argue that there has to be a
change in the system. We point out: "There
was much comment on the intervention of
the Chrysalis/BSkyB consortium, but in truth
we believe this made little difference: the ITV
network would have driven down the price
anyway; indeed the price did come down
during negotiations after the competition had
been eliminated.

We conclude: ‘It is clear that the ITC's role
in the process is no safeguard of quality and
the system must be changed before the
contract is next due for renewal. The solution
must be to place the decision 10 award the
contract in the hands of the regulator iself,
rather than in the hands of the broadcasters
whose sole interest is 10 lower the price.



WYATT, MURDOCH
AND THATCHER

JOHN Newsinger has a sharp analysis of
Woodrow Wyatt's three volumes of
memaoirs in Lobster 42 (Winter 2001).
Entitled ‘Confessions of a Crawler’
Newsinger quite rightly reacts against the
details of "a career of arse-licking
sycophancy ... He was a power and wealth
fetishist and these are the diaries of a
pervert,

But his review is very interesting on
Wyatt's connection with Murdoch.
Newsinger points out that Wyatt boasts on a
number of occasions in the three volumes
about his role in persuading the electricians’
union to provide Murdoch with blacklegs
{his word) at Wapping.

The print workers walked out on
24 January 1986 but as early as the 18th
Murdoch showed Wyatt around his Wapping
plant, telling him the police were ready for
pickets and had riot shields stored in a
nearby warehouse. Murdoch observed, ‘1
feel really secure!

The third volume documents the fall-out
with Major and Murdoch's embrace of Tony
Blair. Early in 1995 the Murdoch press
carried a story about Major’s son James and
an affair he was having, ‘If 1 had a majority
of a hundred and fifty, Major told Wyatt, I
would crush Rupert Murdoch and make
sure he had no newspapers at all.

Some (including Wyaut) believed it was
the 1996 Broadcasting Act which was the
decisive factor in Murdoch’s decision to
back New Labour — the Act excluded him
from the ownership of terrestrial television.

What was more important was the role
of Irwin Stelzer who had privileged access
1o Blair and Gordon Brown before and after
the 1997 election (and since then too).

He persuaded Murdoch that Blair would
win. Of course the Broadcasting Act served a
symbolic purpose = New Labour was
prepared to be more accommeodating to
Murdoch’s interests than the Tories. As
Virginia Bottomley, the then Heritage
Secretary, put it, Labour had ‘lurched from
paranoid terror of large media groups to
sycophantic devotion to them.

Lobster is published in June and
December. One year's sub £6,00 UK; £8.00

Europe; £9.00 rest of world. Published by
Robin Ramsay Tel 01482 447558
www.lobster-magezine. co.uk

WHY MEDIA
MERGERS MATTER

There's been a lively debate on the topic of
media mergers on the highly recommended
open democracy website:
www.opendemocracy.net

First off was a combative piece by Robert
McChesney. Readers of his Rich Media, Poor
Democracy will be familiar with the
arguments and evidence he deploys 1o
demonstrate the distorting impact on
democracy of mega-media corporations.

His views were challenged by a
champion of the {ree market, Benjamin
Comipaine. It has been a truly international
debate with views from Europe and
elsewhere.

Most recently William Hoynes has
entered the debate with a fine piece which
focuses again on the democratic issues: *._.it
behoves us to recognise that the growth of
global media conglomerates poses a new
challenge 10 those concerned about
promoting cultural and political
democracy’. He points out how pervasive
are the products of the media conglomer-
ates, quoting AOLTime Warner which
boasts that its ‘brands touch consumers
more than 2.5 billion times each month’.
Chilling thought but it bears out one
comment made at the time of the merger
when one commentator used the phrase
*hypercommercialism’ and predicted that
US citizens, and now people throughout the
world would be "carpet-bombed” with
adveruising and promational material for
AOL Time Warner products.

BLOODY
SUNDAY

On 30 January 1972 paratroopers shot dead
13 unarmed Catholic men when rioting

The print workers walked out on 24 January
1986 but as early as the 18th Murdoch showed
Wyatt around his Wapping plant, telling him
the police were ready for pickets and had riot
shields stored in a nearby warehouse. Murdoch

observed, ‘I feel really secure:

broke out on the fringes of an illegal bu
relatively peaceful civil rights march in
Derry. Two programmes — Bloody Sunday on
ITV, a film by Paul Greenglass shot like
newsreel footage, and Sunday, a drama-
documentary by Jimmy McGovern on
Channel 4 — are both to be praised for their
atternpts to recreate the events surrounding
that awful day. Why nothing from the BBC,
though?

At a recent meeting to plan our response
to the government’s consultation document
on media ownership National Council
member Steve Peak casually mentioned thac
he was there in Derry, and witnessed the
shootings. He showed us a front page of the
sadly short-lived paper, 7 Days, with a
dramatic photo of him amongst the
marchers, stooped down as the shootings
started, He also has photos of the marchers
that day, but his roll of Ailm ran out before
the shooting started

Steve has been called as a witness by the
Saville inquiry, which began in March 2000,

He told us that back in 1972 his
ambition was to be a social worker but his
expurience that day, and the lies and distor-
tions in the media that followed the
shootings, as well as the Widgery report
which exoncrated the paratroopers who
opened fire, pushed him into a career in
journalism,

NEXT ISSUE

National Council member Pat Holland is
researching the archive of the Thames TV
current affairs series, This Week. She will be
writing a picce for the next issue of Free
Press on the two programimes dealing with
Bloody Sunday and discussing issues raised
by them.

VIVENDI’S
DEALS

Vivendi's Chief Executive, Jean-Marie
Messier, has been on the acquisition trail, In
Italy Vivendi owns the pay-TV platform,
Telepiu and it recently acquired its
competitor, Strearn, from News Corporation
in a deal worth £137 million.

In the USVivendi made a £1.5 billion
purchase of a 10% stake in pay-TV group,
Echostar, followed by $10.8 billion acquisi-
tion of USA Networks. In the last eighteen
months Messier's deal making has seen
Vivendi acquire media businesses in the
USA worth $50 billion.

All this activity has elicited mixed
reactions in France. Some see this as the
creation of a global media group by a
French company, whilst others fear the
further Hollywood-isation of French
popular culture. Indeed he created political
storms with his pronouncement that ‘the
French culiral exception is dead’. Messier
now lives with his family in a $17 million
Park Avenue apartment in New York.

INTERNATIONAL NEWS

Attacks on the media in Zimbabwe

THREE Zimbabwean journalists were
arrested in Harare on 30 January as they
protested at a draconian media bill which
will restrict their ability to report, and also
limit dhe freedom of foreign journalists 1o
stay in the country and report on the devel-
oping crisis.

The journalists, carrying [;]acards
demanding freedom of expression, were
assaulted by the riot police as they broke up
the protest. The Presidential election on 9
March is the focal point for a sustained
attack on the ability of the independent
media to print stories critical of President
Mugabe and his government. The controver-
sial Access 1o Information and Protection of
Privacy Bill will give the Minister of
Information , Jonathan Moyo, power to deal
with critical reporting and suppress dissent.

The Media Institute of Southern Africa
(MISA) points out, ‘Over the past two years,
freedom of expression and freedom of the
press have come under an ever-tightening
siege, that has often spilled over into open
violence and acts of sabotage against the
media’ and sees the latest legislation as

BOOK REVIEW

putting in place ‘a complete management
system to deal with dissent, whether
expressed in the media or the political activ-
ities of the opposition’.

MISA is urging people and organisations
to support its initiatives and protest against
the latest clampdown on the media. Contact
www.misa.org /zimprotest/ for details,

BLACK HAWK DOWN

AND SOMALIA

We wanted to say something about the very
partial and incomplete piece of history
which is represented in Ridley Scott's new
film about US troops in Somalia in 1993,
but George Monbiot has done it for us. In
The Guardian (29 January) he gives a full
account of the real sequence of events
which led to the debacle on 3 Qciober
1993 which led to the destruction of two
Black Hawk helicopters and the deaths of 18
American soldiers.

There is a full account of the episode, and
the broader detail of the US involvement in
Somalia which was, we need to remind
ourselves, o do with peace enforcement, in

Scott Peterson's marvellous book, Me Against
My Brother, published by Routledge in 2000.

Monbiot points out that the attempt to
capture the warlord Aideed’s lieutenants is
portrayed ‘as a bartle between good and evil,
civilisation and barbarism’. The film gives
no sense of the strained sitwation which
developed in the previous months and the
mistaken strategies developed since a
30,000 —strong US task-force was sent to
Somalia in the last day of George Bush's
presidency in an attempt to cow the
warlords sufficiently to enable food and
medical aid to reach the starving population
beyond Mogadishu. It was called Operation
Restore Hope. The huge US force withdrew
in March 1993 and responsibility passed to
a UN force under US leadership.

The significance of the events in Ridley
Scott’s film was that it brought to the end
the American belief that it could sweep
aside venal dictators and terrorists. Now,
post-1 1 September, the film constructs a
story with, as Monbiot accurately points
out, America casting itself simultaneously as
the world’s saviour and the world's victim'.

Incalculable damage to the culture ...

The Business of Books

Andre Schiffrin;Verso; £10

WE GAVE a very positive review to this
bock when it came cut a year ago in
hardback. In his preface to the new edition
Schiffrin points out.*... the trends [ have
tried to analyse have continued unabated. In
country afier country, the few remaining
independent publishers have decreased still
further in number.

He peints out, “In Great Britain, where
there were only four important independent
publishers, one of the most promising,
Fourth Estate, was bought up by
HarperCollins, part of the Murdoch empire,
Consistent with events described in the
chapters on censorship that follow, one of
the first decisions waken after the merger
was to cancel the contract for a biography
of Murdoch, which the publishers realised
would be critical of its subject.”

The impact of Fourth Estate's sale
negatively affected other independent
publishers who relied on Fourth Estate's
sales force to represent their books to the
bookstores.

Nicholas Lezard chose this book for his
Pick of the Week in The Guardian,
commenting “Schiffrin makes a very good

case for the proposal that concentrating on
numbers and profit margins at the expense
of quality 1s doing literally incalculable
damage to the culture’.

The problems of book publishing in the
age of media conglomerates are profound.
This book diagnoses the causes and conse-
quences, and deserves the widest possible
readership.

GwW

More anecdotes,
less jargon

Making Sense of Men's Magazines
Peter Jackson, Nick Stevenson and Kate Brooks;
Polity; £14.99
THE birth of lad’s mags and 'ladesque’
culture can be seen as one of the most
significant changes in men’s identities since
David Beckham wore a sarong And,
depending on which side of the fence you
sit on, lad's mags are either responsible for
the destruction of, as my father would say,
the real man, or as my mother would sy,
the rise of a new nice lad.

It cannot be denied that the impact has

been phenomenal.

This book looks at men's lifestyle
magazines and atempts to deconstruct
them and place them in the arena of public
knowledge.

The authors look at the question of sales,
content, editorial and advertising influence
as well as carrying out focus groups in
order to, as the title suggests, make sense of
men’s magazines.

The book’s main focus is 1o emphasise
the changing shift in “contemporary
masculinity” from the new lad 1o the new
man. Is there a difference? Well according to
this book there is. In following this path the
authors try to tie every piece of research
they do 1o this one point and in doing so
miss the bigger picture of why men read
magazines in the first place.

The impact of the magazines is largely
ignored in favour of sociological discussion
and this makes the book very heavy going
in places.

I think the fact that a lot of the major
cditors at the time of the research declined
to be interviewed speaks volumes. More
anecdotes and less jargon would increase
the book's appeal immensely,

John Cowan



NEWCASTLE
PUBLIC MEETING

The Communications
Revolution:
Who Benefits? .

Hosted by Newcastle Branch NUJ
Saturday 23 February
The Ouseburn Watersports Association,
Spillers Quay
Speakers: Rory Macleod President NUJ
Granville Williams CPBF
Paul Atkinson BECTU

The meeting will start at 12 noon, followed by a buffet.
Contact NUJ NEC member George Macintyre, chair of the
Narth-East Press Club — covering HUJ branches and
freelances in the North East, for further information,

Tel 67950 154852 (mobile) or

email: geomacstg @ onyxnet.co.uk

Directions to the venue are as follows:

By car: Turn off Walker Road on to 5t Lawrence Road and
down to Spillers an the Quayside.

By bus: Nos 34/35/35A/358 from outside Gotham Town
pub, opposite Newcastle (entral Station. Buses every 20
minutes or s0. |t is a 10-minute trip. Fare: S5p. Ask for
the Free Trade/Fighting Cocks pubs on Walker Road. Look
aut for Aeet of small boats. {lub is 90 seconds walk from
bus stop.

On {oot: 40 minutes from Central Station. Down to
Quayside, 300 yards past the Gateshead Millennium bridge
{Blinking Eye Bridge).

L

Free Press is

Tom 0’Malley on Lord Wakeham
and the unanswered question

LORD Wakeham addressed a seminar of
campaigners, academics, journalists and
politicians at the Labour ‘think tank’ the
Institute of Public Policy Research on 23rd
January, just a week before he stepped down
as chair of the PCC.

He followed on from contributions, one
by Professor Eric Barendt, which supported
the desirability of providing some form of
legal protection on mauers of privacy.

John Wakeham brushed aside the possi-
bility of any such law and proceeded to
mount a defence of the PCC, which he
chairs,

Asked why a properly framed law
promoting press freedom and providing a
speedy remedy for complaints on topics like
privacy, would constitute a form of govern-
ment control of the press, he was taken
aback.

The question, he thrust in reply, with a
sense of humour of dazzling unoriginality,
was ‘academic’. Why? Because, it was asked
by an academic! Not good enough! He was
pressed. Well, the answer went, there would
be a problem with pre-publication injunc-
tions issued by judges under any such law,

It was pointed out that, undesirable as
this was, it did not undermine the general
case for a properly framed law,

edited by Granville Williams for the National Council

Why, O Lord,

Why?

‘Why' the questioner asked again, ‘'would
such a properly framed law constitute a
form of government control of the press?’
"Why?' came the reply, as the wily Lord
turned the question on the questioner.

It was pointed out to the evasive Lord
that, like many a politician before, he was
refusing 10 answer a direct question. After
further fruitless exchanges, all variants on
the question "Why?’, it became clear that
the, by now, positively slippery Lord would
not answer the question.

Yet, why the unusually reticent Lord
could not answer a question touching on
the reasons why statutory measures, which
he soundly denounces as a potential threat
to press freedom, would constitute such a
threat must, if we want to be charitable,
remain a mystery.

If not, we might speculate that
Wakeham's motto is, when asked a question
you cannot answer, avoid it, or, as in the
case of Enron, keep silent as long as
possible.

Now a number of newspapers and
journalists are raising critical questions
about Lord Wakeham's role as chair of the
PCC, and about the effectiveness of the body
itself.

Why not just abolish the PCC anyway,
and put something more efficient, represen-
tative and effective for journalists and
citizens in its place? Why, O Lord, Why not?

=}

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER ANNUM

a) Individual membership g15 1) Fewerthan 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
b) Unwaged £6
h} 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership £25 .
(includes free CPBF publications) f) 10,000 to 50,000 €15
) 50,000 1o 100,000 £225
€} Institutions (eg libraries: £25
includes five copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£.......... ..ol ol FP126
[ = T o
7Y [1 [ RS A a6 BB B BE8 808 6H 605 8608080096688 SHoEHEEOCEE NN O EC O COHOg OO0
Postcade . ......covvivinniiinnnn, RS Ae 6800 ca cal s e S E B IEE
Organisation {ifapplicable) .......... oo i

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Walthamstow, London E17 9NL

AFFILIATION BY ORGANISATION

Tel: 020 8521 5932

Design and crigination by Alan Slingsby @ edition = www.edition.co.uk  Printed by Wernham Printers (TU), 4 Forster Road, London N17 6QD



