DIGITALTV

£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

A phoenix'rising from the ashes?

ToNY LENNON

WHEN DiGITAL Terrestrial TV (DTT) is
relaunched this Autumn by the BBC
and transmitter company Crown
Castle, commentators will no doubt
hail the new service as a phoenix
rising from the ashes of ITV Digital,
which collapsed in March.

In reality it will be more like Icarus
dusting himself off after his fall, and
vowing to give up aviation in favour
of jogging or cycling.

From the day it was launched in
1998, OnDigital, renamed ITV Digital
in 2001, was seen by industry experts
as a good idea that would probably
never fly.

The good idea was the roll-out of
DTT, digital TV through existing
aerials, a technology ideally suited to
continue the free-to-air traditions of
UK public service broadcasting once
the current analogue transmitters are
turned off. Its fatal flaw was the pay-
TV model that won Carlton and
Granada, sole shareholders of ITV
Digital, the licence to operate three
of the six DTT frequencies available
around the country. The other three
frequencies were allocated in 1997
respectively to the BBC, ITV/Channel
4, and Satellite Digital Networks
(SDN)/Channel 5. Each frequency
carries a coded digital data stream
mixing together a number of TV
channels - multiplexing in technical
speak.

Carlton and Granada set out to
create a digital pay-TV service that
would rival BSkyB's satellite package,
then available only on old-style
analogue technology, to be based
ironically in Battersea's Marco Polo
House, once the home of British
Satellite Broadcasting which had
challenged Sky TV a decade before -
and lost.

ITV Digital’s ambition to fly close 10

Murdoch’s sun with high-cost sports
programming and other subscription
channels was always going to be an
uphill struggle. BSkyB was on the
brink of launching its own digital
satellite service with hundreds of
channels versus roughly 30 on
OnDigital - a no-brainer for the early
adopters of multi-channel TV who
craved more choice. OnDigital was
also starting from a subscriber base of
zero, compared to BSkyB's 3 million in
1999, all of whom were converted to
digital satellite by the end of 2001 - in
other words many potential customers
for multi-channel TV had already been
mopped up by Murdoch before the
Granada/Carlion venture hit the
marketplace.

In 2001 OnDigital was rebranded as
ITV Digital and limped above a
subscriber base of a million customers
- a landmark for the company, but not
enough to support the cash drain of
the Nationwide League football deal
that was credited with taking the
company down. However, the football
contract was just the straw that broke
the camel’s back - the greater cause of
ITV Digital’'s downfall was the box war
that broke out more than two years

Free Press, but put the full, unedited
version on the website. In this issue
both the PLATFORM piece by
Williams Cole and Julian Petley’s
dissection of the PCC's effectiveness

were edited for reasons of space.

In addition, our full response to the
government's draft Communications
Bill is on the website, including
evidence presented by US academic
and media activist, Bob McChesney,
on the devastating impact of deregu-
lation on the US media.

Another good reason for visiting

earlier when installation charges, and
then the cost of set-top boxes
themnselves, were cut to nothing by
BSkyB and ITV Digital in a bid to win
market share. This put the “cost of
acquisition” for each new customer at
more than £300 for the
Carlton/Granada venture, leading the
newly-installed Chief Executive Stuart
Prebble to complain in 2000 that “the
more new subscribers we win, the
more money we lose”. The company’s
debt began to accelerate, hitting
£800min 2001.

A now-creaking business model
was further strained by the high
turnover of TV Digital customers,
many of whom signed up for
subscriptions but found that the
technology couldn't deliver a reliable
service. Problems caused by limits on
transmission power imposed to
prevent interference with existing
analogue TV channels, and too many
channels being squeezed onto the
multiplexers, cut the national reach of
DTT from an expected 70-90% of
homes, to as few as 40% of customers
being able to receive a full service
from ITV Digital.

In hindsight the DTT technology
should have been tested and refined
more thoroughly before launch, but
ITV Digital was in a start-up race
against BSkyB's digital system, which it
still lost, despite all the technical
corner-cutting and compromise. BSkyB

Continued on page 2

Visit the CPBF Website

WE sOMETIMES have to edit material for

our website is the links to other
organisations sharing our concerns.
For example, if you want to know
more on the background in Canada to
Graham Knight's report in this issue,
Muzzling Local Voices, there's another
excellent piece, Canada’s Media
Monopoly, in the June, 2002 issue of
Extra!, the magazine of the media
watch group, FAIR (www.fair.org)
which the CPBF site links to.

Spread the word. Help us to
develop and use our website
(www.cpbforguk) more actively.



BOOK REVIEW

News Blackout. Trefaigar Square, London, April 1997. A police officer’s hand covers
David Hoffman’s lens during a joint demonstration of striking Liverpool dockers
and Reclaim the Streets protesters. Police also prevented TV crews from filming
police actions against the demonstrators. During the event police attacked and
injured a number of accredited press photographers.

Continued from page I

also had much healthier cashflow
thanks to its millions of analogue
satellite customers, and with deeper
pockets was better-placed to cope with
the cost of handing out free boxes.

For a government committed to
shutting down the current analogue
transmitters so that the frequencies
can be sold to telecoms companies -
fools’ gold in the view of most
pundits - the bankruptcy of ITV
Digital posed a dilemma. It would
either have to hand the responsibility
for transmitting UK television exclu-
sively to two subscription operators -
BSkyB and the still-disorganised cable
industry - or someone would have to
rescue DTT, the obvious free-to-air
technology.

Step forward the BBC, broadcaster
of last resort with an interest in
maintaining free delivery of its
expanding licence-fee funded TV and
radio channels, and Crown Castle, a
company which had invested in the
DTT transmitter but was staring at the
possibility of no one wanting to use it.

When the Independent Television
Commission invited bids for the three
frequencies that ITV Digital had
vacated, a joint application was made
by BBC/Crown Castle to run an

integrated free-to-air service of 24
channels across all six national DTT
frequencies.There was no room, they
said, in the UK market, for DTT to
continue offering viewers a third pay-
TV platform competing with satellite
and cable, but the system could run
economically if a range of free
channels, some funded by advertising,
agreed to share the transmission costs
between them.

Branding of DTT as a free system
would also ease confusion among
consumers - although ITV Digital, and
for that mauter BSkyB, could serve up
free-to-air channels from the BBC and
ITV, it wasn’t in their commercial
interest to do so, and few viewers ever
went to the trouble of paying full
price for the set-top box and
obuaining a subscriber card that gave
access to free public service channels.

Other bids were made to the ITC -
Carlton and Granada, a tad optimisti-
cally given their recent failure, teamed
up with Freeview to propose so-called
“pay-TV lite” with 20 free channels
and 7 subscription services, and there
was a similar bid from SDN. A venture
capital group Apax proposed a free-to-
air service of 40 channels, without
offering to solve the technical
problems that had dogged ITV Digital,

Underexposed: “Pictures Can Lie and Liars
Use Pictures” Edited by Colin Jacobson.
Published by Vision On in association with
Index on Censorship £35
THIS 15 a very powerful book,
combining a selection of over 170
photographs with good critical
commentaries placing the photos in
context. Underexposed has seven
major themes: Don't look now - images
that were banned or suppressed;
Restricted vision - the observation of
censorship in action; Avoiding the issue -
controversial pictures that present the
viewer with a moral dilemma; Image
control - photographs analysed for PR
spin; Recovered memory - history revisited
through photographs with the stories
behind them; Relative values -
photographs that show the shifting
nature of cultural values and attitudes;
and Getting it wrong - the misinterpreta-
tion of images.

Jacobson's selection of images is
excellent. Highly recommended.

Granville Williams

The winning BBC/Crown Castle bid
combined a completely free proposi-
tion with a technical solution - more
transmitter power and only 24
channels in total which should offer a
reliable service to at least 80% of
homes. BSkyB had a limited involve-
ment in the bid because it plans to
offer three of its free-to-air channels
on the new system.

Set-top boxes, or “adapters” as they
will be called, are due to appear in the
shops this Autumn, priced at £99
initially, but expected to become
cheaper with time. Most old ITV
Digital boxes will pick up the new
service, although in theory they still
belong to the company's liquidators.

To the relief of the government, and
the BBC, the battle of the boxes is over,
but we have still to see how many
punters are willing to pay even a
modest one-off price to watch extra
channels. For those who don’t want to
switch things won't necessarily be the
same for ever - one day the analogue
transmitters will be turned off, and
much sooner than then we will start
10 see the effect on ITV programme
quality of the £1.2bn lost by its two
biggest producers in the failed digital
venture. In Carlton and Granada the
job cuts have started already.

PLATFORM

An American view of UK terrestrial TV

WiLLIAMS Rossa CoLr was a
1995-96 Fulbright Scholar at the
London School of Economics.

He is now an independent
documentary producer and
freelance writer in NYC.

1 oFTeN find myself searching for a
satisfying night of television not
overrun by ads: maybe a well-
produced, compelling documentary, a
drama that is not sanitized, a few long
news segments, perhaps an uncen-
sored film and some frivolous but
titillating late-night half-hour.
Sometimes, between a Sopranos
episode, a PBS documentary and a
late-night sit-com it might work. But
more often than not in America this
can often be a mind-numbing
endeavour that can lead to a state of
ennui, head bent back, mouth slightly
agape, too enervated to even hit the
mute buiton when a litany of loud ads
erupts from the set. All this for more
than $700 per year in cable costs.

Television can be a powerful
medium to present daring, creative
and investigative programming and
that it has a duty to inform a democ-
ratic public. Especially in the realm of
news and documentaries, the UK
terrestrial television I got to know
while living in London for a year in
the mid-1990s was the best television
in the English-speaking world.

Just as the 1990 Communications
bill seerned to bring UK television
one step closer to the commercially
saturated US model, the ideas
bouncing around for the next highly
significant Communication Bill, give
me cause for concern. Like a favourite
novel that is purloined and made into
a sappy Hollywood film written by
committee, the proposed further
deregulation of UK terrestrial
channels will change the unique
content of broadcasting built on a
public service ethos into a paltry
shadow of itself. The key to sustaining
consistency, quality and the all-
important leashing-in of commercials
is found in that one word: regulation.

Without publicly-orientated regula-
tion, programming content inevitably
falls under the nebulous idea of the
marketplace, a system that tends to

treat media products as it might treat
produce, though broadcasting far
from fills the requisites for effective
competition and a well-functioning
market. When combined with deregu-
lation of public service commitments
and a heavy reliance on ratings, the
bottom line calls the shots and content
becomes more bland and formulaic.

The regulated UK model represents
an alternative system of disseminating
information and entertainment quite
separate from the naturalised market-
based system that dominates the US.
While government involvement in
content regulation comes with its own
set of problems, the US-style commer-
cial system tends to obfuscate its own
“market censorship” with a rhetoric of
“freedomn of choice.” While Murdoch
has used such language to criticise UK
terrestrial TV, history shows that
without this regulation programming
will become less risk-taking and
controversial, more soaked with ads
and eventually slip over the edge of no
return, A study by the Third World &
Environment Broadcasting Project
found that after the 1990 Broadcasting
Act documentary and current affairs
programming significantly reduced on
all the British terrestrial channels
including a startling 80% drop of ITV
of documentaries on “international
issues.”

The US system does produce a few
gems in the area of entertainment-
orientated sit-coms and dramas (it’s
interesting that the commercial-free
premium cable channels are where
one will find the closest approximation
to the kind of compelling documen-

WITHOUT COMMENT

taries and original dramas that are
consistently on C4 and the BBC). But
in the realm of news, documentaries
and current affairs it has been downhill
for quite some time.

US government regulation of
content for the public interest has been
diminishing consistently over the last
decades. The Federal Communication
Commission is so passive in the realm
of television content and ownership
that it might as well shut its doors 10
save the taxpayers some money. The
new FCC chair Michael Powell, son of
Secretary of State Colin, is thoroughly
pro-deregulation and pro-market and
even sarcastically stated after his first
day in the position that he “had waited
for a visit from the angel of public
interest...but she did not come.”

I ook back with great envy to the
time I lived in the UK. These days |
find myself watching hours and hours
of inane movies on the premium pay
channels solely because there are no
commercials. This privilege, by the
way, costs me many times the cost of
a license fee in the UK.

Deregulation of television towards
the market is a political act. It will
change the content and scope of
programming and inevitably move
toward more formulaic entertain-
ment, less challenging news,
documentaries and cheaply-made
fillers. The change may not happen
overnight but as the system that rules
television around most of the world
descends on the UK you oo might
find yourself, much like this
American, remote in hand and
looking back longingly.

“ PUBLISHING 1s now dominated by six huge media groups, one indigenous,
two German, one French and two American. The largest, HarperCollins,
is owned by Rupert Murdoch, which is why he has a monopoly on British
prime ministers’ memoirs - when the time comes, each is handsomely
rewarded for leaving News Corp alone. Penguin belongs to Pearson; Time
Warner UK is part of the ill-fated conglomerate that so unhappily merged with
AOL; Random House belongs to Bertelsmann of Germany, one of the world's
largest but least visible media groups; Holtzbrinck own Macmillan; and Orion
belongs to Hachette, which in turn belongs to Lagadére Media, which is linked
toVivendi, the company that also owns Connex South East trains. These six
groups now control more than 80 per cent of all books sold

through bookshops. And the percentage is inexorably rising.

Andrew Franklin, New Statestnan, 27 May 2002



PAINTINGA 58
ROSY PICTURE ol

JuLian PETLEY on

the press “watchdog’

THE Press Complaints Commission has
just published its Annual Review 2001 -
and a very glossy and expensive-
locking document it is too. On its black
front cover are four coloured boxes
enshrining the PCC's main aims: raising
standards, protecting the public,
helping the vulnerable, and delivering
swift justice. The fifth - ensuring the
continuance of the present system of
self-regulation - is strangely absent,
though its spirit permeates almost every
one of the Report’s 18 pages.

So, how well did the PCC meet its
stated aims in 2001? Unsurprisingly, the
answer which emerges from this saga of
self-congratulation and complacency, is:
‘magnificently’. However, it's possible to
reach a rather different conclusion.

In 2001, the PCC received a record
3,033 complaints - 36% up on the
previous year and higher than the
previous record of 1996.The
Commission 'interprets this increase not
necessarily as a sign of falling journal-
istic standards - but far more likely one
of the increasing visibility of the
Commission’ as a result of its 10th
Anniversary and a number of high-
profile complaints’. However, as it
undertakes no research into public
opinion on the press, this in the end is
pure guesswork and little more than
wishful thinking,

Unsurprisingly, 56% of complaints
concerned the national daily and
Sunday press, a slightly higher propor-
tion than in previous years which is
‘substantially accounted for by a signifi-
cant increase in complaints against
national newspapers under Clause 13
(Discrimination) of the Code of Practice
following the appalling events of
September 1 ith 2001". These actually
made up 13.5% of the total number of
complaints received.

In other words, although the PCC
Review is too coy to spelt this out, these
were complaints about the way in
which a significant number of newspa-
pers turned the Twin Towers tragedy and
its aftermath into yet another opportu-
nity to indulge in the some of the most
revolting examples of Islamophobia and
refugee-baiting yet seen in the British
press. Nor does it reveal that one of
these complaints was actually brought,
in an unprecedenied step, by the NUJ
itself against the Express, many of
whose employees were becoming
increasingly sickened at being forced by
its owner and editor to run such hate-
fuelling garbage. Hardly surprisingly,
given its long and dishonourable
history of refusing to take seriously
both press racism and undue proprieto-
rial/editorial pressure on journalists,
the ever-reliable PCC merely side-
stepped the issue, claiming that the
complaint had been brought under the
wrong section of its Code.

As always, the majority (58%) of
complaints concerned accuracy. One
third of all complaints received turned
out to be outside the PCC’s conveniently
narrow, self-imposed remit; inevitably
these included the numerous third party
complaints from which the PCC has
always been so keen to protect itself - it
would, of course, be entirely unreason-
able for a body dedicated to upholding
‘the highest possible standards of
newspaper reporting’ and 'raising
standards of journalism’ to have to
entertain complaints from pesky, inter-
fering busybodies with the temerity to
complain that those standards are not
being upheld in the cases of stories in
which they themselves are not directly
involved. In the case of a further 30% of
complaints: ‘either no breach of the
Code was established, or no further
action was required by the Commission
after an appropriate offer by an editor

’
fRIE Complaints Cemmission

Aoumg waelyg, l-v
1
|I ;
L

to remedy any possible breach’.

In the end, the Commission issued a
full adjudication on only 41 complaints,
upholding 19 and rejecting 22.Thus -
and these, of course, are the figures
which the PCC Review doesn't actually
spell out - it adjudicated only 1.4% of
the complaints it received, and upheld a
mere 0.6% of these. Small wonder,
then, that the PCC can boast that it's the
‘quickest of any of the media regula-
tors’ since the greater part of its job
appears to consist of refusing, in one
way or another, to deal with large
numbers of the complaints which it
receives!

Furthermore, since the PCC is funded
by newspapers themselves, and thus can
never take a pro-active role in
censuring, let alone raising, press
standards in any meaningful way, it can
only ever be reactive, thus effectively
placing the burden of spotting and
complaining about breaches of its Code
on members of the public. Given the
onus which the PCC puts on
complainants in the first place, and the
efforts to which it goes in those cases
which it hasn't already rejected 1o effect
some sort of agreement between editor
and complainant {the PCC is ‘a body
with dispute resolution at its heart’ as

the Review inimitably puts it), it is also
nonsense to claim that ‘it costs nothing
to complain’. As I know to my cost,
complaining to the PCC is an extremely
time-consuming business, and time, for
most people, is money. There are also
other kinds of costs to bear in mind:
one of the journalists about whom I

) complained threatened to sue me, and
after the unfortunate Anna Ford had
complained to the PCC about the Mail's
intrusive (though not, naturally, in the
PCC's view) shots of her on a beach, she
had to put up with a boorish piece in
the Independent in which Lord
Wakeham effectively told her that the
pictures were all her own fault and that
if she didn't like being photographed
then she should have kept off the beach
in the first place; meanwhile a2 Mail
leader denounced her as ‘not a proper
journalist’. But, there again, one of the
foremost members of the PCC is a
certain Paul Dacre ....

As always, the PCC Annual Review
never misses an opportunity to praise
self-regulation and to criticise any alier-
natives. In past years, the dreaded alter-
native has been statutory regulation, but
this year it's the Courts and, in partic-
ular, the threat of a privacy law which
some have claimed could be created via
the Human Rights Act. This idea,
according to the Review, is ‘based far
more on myth than reality’, and it goes
on to argue that the Anna Ford, Naomi
Campbell and Gary Hitcroft cases have
all, in fact, had the effect of *buttressing
self regulation’, the judgements in these
cases building on ‘the PCC’s common
sense law ... that celebrities who court
publicity can undermine their long-
term rights to personal privacy’.
Indeed, according to Robert Pinker, the
acting Chairman of the PCC, it is up to

_ the organisation to ‘show that we will,

Sk CHRISTOPHER MEYER, the new PCC chair.

“He is a suave figure from inside the beltway, a safe pair of hands, who is
unlikely to disturb the peace. What could be better for those owners and
editors who wish to maintain self-regulation in its present form? As with all the
products of the Foreign Office, he is a smooth operator, couched in those
diplomatic arts which require of their practitioners the ”

ability to skate round conflicts rather than confront them.

Roy Greenslade in The Media Guardian,
15 July, 2002.

in many ways, be tougher than the
courts in defining and outlining legiti-
mate areas of public interest’, although
just how this is to be achieved remains
a complete mystery.

However, for all its presentation of
bad news as good, and for all its talk of
being ‘unashamedly dedicated to some
of the good news about the PCC that
people hear about too litte’, even this
Candide-like document can't altogether
hide the fact that the PCC has been
having an increasingly rough ride of
late. Thus it coyly admits that: *it would
be folly to seek to pretend that the
months since the publication of the
PCC’s last Annual Review have been
straightforward ones’, hints mysteri-
ously at ‘turbulent times’, and
complains that the PCC’s work is
‘sometimes misunderstood, appreciated
too little’ and dogged by ‘ill-founded

misconceptions'. The truth of the matter

is, however, that the year which began
with the a star-studded Tenth
Anniversary bash ended with the PCC at
one of the lowest ebbs in its history.
Things began to go wrong when
more liberal-minded newspapers criti-

cised the Ford adjudication; then unease

was expressed in various press quarters
over what appeared to be the
"brokerage’ role which the PCC played
in the story of the Countess of Wessex's
interview with the News of the World’s
fake sheik. Nor could all of this simply
be explained by the usual ill will which
rival newspapers and press groups
habitually bear each other. As early as
April, Peter Preston in the Observer was
noting that: ‘whatever success Lord
Wakeham of the PCC claims for his
efforts, the greatest sceptics are the ones
emerging from inside the industry he
serves... Slowly, inexorably, journalism
seems to be splitting between the
gentlemen and the players, That was the
divide the PCC was invented to bridge’.
Further consternation erupted in July
when the PCC refused o censure the
Sun for paying money to the family of
returning bank robber Ronnie Biggs,
the Independent heading its stinging
editorial: “This spineless regulator has
let down itself, the press and the
public’. In October the Sunday
People published photos of
Radio 1 DJ Sara Cox which
quite clearly drove a coach and horses
right through the PCC Code of Conduct
- even though a prominent member of

the committee which oversees the Code
is People editor Neil Wallis - causing the
Guardian to run an indignant leader
entitled: ‘Self-regulation pays - and
howt!'. It’s also worth noting, in the
light of our earlier discussion, that Cox
is suing both the People and paparazzi
agent Jason Frazer under the Human
Rights Act. Then the Telegraph joined
the fray, which increasingly looks like
splitting the press cleanly in two. And so
it goes on - once again leaving one to
question the PCC’s veracity - not to
mention its grip on reality - when its
acting Chair claims apropos his prede-
cessor, who, after all, departed under
somewhat inauspicious circumstances,
that: *when he left, the PCC was in a
strong, robust and authoritative state -
its existence beyond question, safe’ -
although he did have the sense 1o add:
‘at least for the time being’.

PrOFESSOR ROBERT PINKER,
Acting Chair PCC, since January 2002.



THE SCARGILL SMEARS

It was all lies admits Roy Greenslade

BARRY WHITE
ON 27 May Roy Greenslade penned a
piece for the Media Guardian. In it he
admitted that a major smear
campaign run against miners’ leader
Arthur Scargill was a pack of lies.
Twelve years ago, The Daily Mirror,
owned by pension’s crook Robert
Maxwell and edited by Roy
Greenslade, claimed that at the height
of the miners’ strike in 1984/85
Arthur Scargill, NUM president, had
taken money raised for striking
miners. The paper ran a six-month
campaign against Scargill, and Peter
Heathfield the union’s general
secretary, who retired from his
position ten years ago. The Mirror's
campaign brought back memories of
Fleet Street ‘coverage’ of the miners’
dispute which consisted in vitriolic
attacks on the NUM and especially
against Scargill and the whole sale
ignoring of key issues in the dispute.
Media coverage of the miners’
strike was analysed in the CPBF
pamphlet Media Hits The Pits,
published shortly after the NUM
returned to work. Discussing suppres-
sion and news management the
pamphlet explained, “If courageous
correspondents did attempt to open
up some of those areas, then stories
were deliberately suppressed. Mark
Hollingsworth pointed out in New
Socialist, April 1985, that ‘industrial
correspondents have confirmed that

"JEWEL IN CROWN' SELBY COALFIELD TO
SHUT DOWN — WITH LDSS OF 2,000 JOBS

articles have been withdrawn just
before publication; sections of stories
cut between editions; paragraphs
altered and reordered; stories
completely removed after the first
edition and interviews published
without even consulting Labour staff”.
In at least two cases such editorial
interference has been at the instiga-
tion of senior Tory ministers, most
notably energy secretary, Peter
Walker."

The Mirror’s 1990 smears were an
attack on all those who took part in
the miners’ strike. In particular the
paper accused Scargill of corruption,
taking money from Libya to pay off
his mortgage and lining his own
pocket during the year-long dispute.
Scargill, the Mirror claimed, had
counted out £70,000 from money
earmarked for striking miners to clear
his £25,000 home loan from the
NUM, along with those of two other
officials, Peter Heathfield and the then
chief executive, Roger Windsor.

The Tories hoped the media
campaign would finally sweep away
Scargill. They were supported by the
Labour leadership, despite the
findings of an independent report by
Gavin Lightman QC, which cleared
Scargill. In 1991 the three Mirror
journalists who made up the story
received Reporters of the Year Awards
at the British Press Awards. Neil
Kinnock, then Labour leader handed

It was appropriate that Peter Lazenby

. wrote the front-page story in the

Yorkshire Evening Post (YEP) on the

i planned closure of the Selby mining

| complex. As an Industrial Reporter he

| was there covering the bitter battles of
. the 1984-85 defence of jobs and

. communities which was at the heart of
" the year-long dispute.

When the Tories announced 31 pit

. closures in October 1992, middle
| England, along with the trade union
. movement, rose up in anger. Peter

produced an excellent YEP supplement

| drawing on his rich knowledge and
| range of contacts in the industry.

out the award and congratulated the
three.

In response to the smears, a
defence campaign was launched with
petitions and public meetings in
support of the NUM leadership. The
weekly paper, Socialist Worker began
to unravel the lies and ran a special
edition in defence of Scargill and the
NUM.

Greenslade explains that Maxwell’s
Mirror paid £50,000 to Windsor and
Parker (Scargill’s former driver/
minder). Windsor, now living in
France, demanded a further £30,000
(which he eventually got). Today he
faces ruin (he claims insolvency)
while the NUM estimates it has cost
them £750,000 to fight court batiles
since The Mirror’s damaging lies.

Greenslade concludes his piece by
saying: ‘I am now convinced that
Scargill didn't misuse strike funds and
that the union didn’t get money from
Libya. I also concede that given the
supposed wealth of Maxwell's Mirror
and the state of NUM finances, it was
understandable that Scargill didn't
sue. Nothing I have said should be
taken as criticism of the Mirror trio:
(the three journalists who wrote the
stories) we were taken in. I can’t undo
what has been done, but I am pleased
to offer the sincerest of apologies to
Heathfield and Scargill, who is on the
verge of retirement. I regret ever
publishing that story. And that is the
honest truth.

Details of Roy Greenslade’s article
and relating material may be found
on Guardian Unlimited/Archive
website:www.guardian.co.uk/Archive
/Article/0,4273,4421870,00.huml

When the pits were privatised only
two dozen remained. Now, apart from
Selby and the Prince of Wales colliery
in Pontefract which closes in August,
only four pits remain in Yorkshire. They
are Kellingley at Knottingley in West
Yorkshire, and Rossington, Maltby and
Hatfield in South Yorkshire.

On the new road through the
Dearne Valley in South Yorkshire, put
through as part of the regeneration
of coalfield communities, the only
trace of the former pits, including
Cortonwood, whose threatened
closure triggered the 198+-85 dispute,
are the names on the roundabouts,

INTERNATIONAL

MUZZLING LOCAL VOICES

CanWest and corporate editorial control

GRAHAM KNIGHT

IT 15 hard to imagine that David Asper,
a senior executive at Canadian media
conglomerate CanWest Global, had
any inkling that he was about to put
corporate control of the media
squarely on the public - and media -
agenda when he fired Russell Mills,
publisher of The Ottawa Citizen, on
June 16. Mills, who liad been at the
Citizen for over thirty years and
publisher since 1986, had offended
his boss by running an editorial
without prior approval from
corporate head office.

The editorial had called on
Canadian prime minister Jean
Chrétien to resign over questionable
patronage deals in his parliamentary
constituency. Chrétien, a Liberal, is
known to be a close friend of the
Asper family - lzzy Asper, founder of
CanWest Global and David’s father,
was once head of the Manitoba
Liberal Party - and the immediate
fallout was the charge that Chrétien
had had a hand in the firing.

The Mills affair, however, was the
tip of a much bigger iceberg. The
Citizen was part of the Southam
newspaper chain that CanWest had
acquired from Conrad (now Lord)
Black’s Hollinger Group in late 2000
for $3.2 billion (Canadian). Soon
after, the Aspers announced that the
papers, which, with the exception of
the National Post, are published

locally, would be required to run
national editorials produced by head
office. Locally produced editorials
would also have to conform to
corporate editorial policy, viz. avoid
criticism of the Chrétien Liberals or
Israel.

CanWest's editorial policy was a
radical departure from the convention
of local editorial - and journalistic -
autonomy. A number of Socutham’s
senior employees left the company or
were fired, and less than two weeks
before Mills’ firing 40 former
publishers, directors, and editors
published a signed statement criti-
cising the policy as a threat to the
“diversity of voices” necessary for a
free press (www.diversityofvoices.ca).
Two days before Mills’ firing a
CanWest spokesman had called the
statement an “overreaction.”

Once the Chrétien connection
began to fade - predictably the prime
minister denied any involvement -
attention turned to the bigger issue of
ownership and its impact on press
freedom with calls from opposition
political parties for an independent
inquiry into media concentration.

But ownership concentration is
only part of the picture. Newspaper
ownership in Canada has been
concentrated for some time. A royal
commission investigated the issue
back in the early 1980s, making
various recommendations which were

subsequently ignored. Since that time
government policy has been designed
to create an oligopoly of large media
corporations capable of competing on
an increasingly neo-liberalised global
stage.

What this has meant is the rapid
growth of cross-ownership. Major
Canadian newspapers, with some
exceptions, are no longer controlled
by corporations whose main business
is newspapers. CanWest Global is first
and foremost a broadcasting entity.
The Aspers made their money
showing popular American entertain-
ment programmes on their TV
stations. They have no roots in
newspaper culture. News, for them, is
a simply a commodity, and deciding
how to produce and market that
commodity is the sole right of the
proprietor. They saw Mills’ firing as
purely a private, internal corporate
matter.

Fortunately, very few others saw it
that way. The outcry from the public
as well as politicians and other media
was overwhelming Three thousand
subscribers have reportedly cancelled
their subscriptions to the Citizen in
protest, and other Southam papers
have also lost subscribers. But
whether this will be enough to keep
media concentration, cross-
ownership, and corporate control on
the issues agenda, especially now that
the summer lull is in full swing,
remains to be seen. Public debate is
badly needed and there are strong
signs that it is also wanted - at least by
the public. All the more reason, of
course, for the politicians to try o
help the issue quietly fade away.

Fifteen year sentence for Turkish journalist

THE JOURNALIST Memik Horuz has been
sentenced to 15 years imprisonment
by the National Security Court of
Turkey. The prosecution based its case
solely on the statements of Erol Cetin,
a spy of the Turkish state, that Memik
was a member of an illegal organisa-
tion. Memik has been detained in an
F-type isolation cell in Ankara since
his arrest in |8th of June 2001,
Memik Horuz was working for the

newspaper “Isci-Koylu" (worker
peasant) and is the vice chair of the
International League of Peaple’s
Struggle (ILPS).

The ILPS and several delegations of
experts including lawyers, journalists
and doctors have visited Turkey on
behalf of the International Campaign
to Free Memik Horuz. They believe
that his trial and this sentence are a
huge miscarriage of justice.

International Campaign
to Free Memik Horuz

Campaign Coordinator

Dr. Anne Mackelenbergh
People’s Right Watch

Tel. 00-32-486-219017

Email: prwatch@hotmail.com



UPDATE ON THE
COMMUNICATIONS BILL

THE CPBF presented written and oral
evidence to the joint Parliamentary
Committee chaired by Lord Puttnam
considering the draft Communic-
ations Bill. We are also putting the
final touches to our response o the
government on the Bill. It is a lengthy
document, dealing with a range of
issues covering regulation, media
ownership, and much more. We will
put the final version of the response
on our website for people to consult.

A NEW THREAT TO DIVERSITY
ORGANISATIONS AND individuals are
beginning to wake up to yet another
threat to cultural expression and
diversity.

The General Agreement on Trade
in Services (GATS), one of the agree-
ments of the World Trade Organisation
(WTO), came into force in January
1995.The objective of the ongoing
GATS negotiations - a new round of
negotiations was launched at the
Doha Ministerial Meeting in
November 2001 - is to achieve

‘a progressively higher level of liberal-
isation’ in services trade,

Governments of all political stripes
and all regions of the world intervene
in the market to support local cultural
expression and media. By doing so
they promote diversity and choice.
Whilst a number of countries have
refused o make commitments to
apply GATs in the cultural field, some
have.

Significantly the GATS rules will
come increasingly into play as the
convergence of media, computers and
telecommunications continues.
Telecomrmunications and computer
services are more likely to be listed,
and as the internet and other
computer networks become a global
marketplace for cultural and enter-
tainment works, negotiations taking
place in the WTO on electronic
commerce could have a profound
effect on cultural policies. As negotia-
tions proceed on GATS, cultural issues
will play a much larger role,

Useful website: International
Network for Cultural Diversity:
www.incd.net

Free Press is edited by Granville Williams for the National C_ouncil

PROTECTING SOURCES

Four UK national newspapers and the
world’s biggest news agency are
facing court actions for contempt that
could bring them huge fines or even
sequestration of their assets. The
Times, Guardian, Financial Times and
Independent, together with Reuters,
have defied High Court orders to
hand overt the original of a leaked
document relating to a financial story
published in 1999.The demand for its
return comes from Interbrew, the

| Belgian-based combine that brews
Stella, Becks and other beers.
The NU]J has weighed in with
complete support for the journalists
involved in all the cases. General
Secretary Jeremy Dear said they
constituted “the most serious threat to
press freedom for years.”

| As we went to press Interbrew
announced it was abandoning its legal
action against the media organisa-
tions. The brewing giant has indicated
that it will take no further action to
enforce the judgements, which would
leave the papers still in contempt
following a ruling that the documents
should be handed over. The matter is
now in the hands of the Financial
Services Authority who are in talks
with the media organisations.

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged fé
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
e) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

....................................

Organisation (if applicable) ..............
Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Walthamstow, London E17 9NL

...................................

...................................

...................................

...................................

...................................

AFFILIATION BY

ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff ¢ e-mail: alferofi@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



