Nrwspaptr headlines are taking on an
increasingly bellicose tone, Take the
ones after US President George Bush’s
UN speech, on Friday 13 September.
The Guardian: ‘Bush sets the war
clock ticking’; The Times: ‘Bush calls
the world to arms’; The Daily
Telegraph: ‘British Troops head for
Iraq War’. Throw in the views of
magazines like The Economist, 14
September, which urges ‘Saddam
Hussein must be dealt with - by the
United Nations of possible, without it
if needs be" and it is clear that, with
one or two honourable exceptions,
our press is now ratcheting up the
war talk.

The role of the CPBF in this prepa-
ration for war is clear. A range of
views, alternative policy positions, and
publications which get precious little
publicity are out there in the UK,
Europe, and indeed America. They are
crowded out by the virtual unanimity
of the pro-war press. Qur commit-
ment is to the belief that the bedrock
of a democratic society has 1o be a
media which is diverse and capable of
expressing a range of divergent views,
Inevitably, in times of crisis it is often

TALK

£1  Journal of the Campdign for Press and Broadcasting Freedom

the dissident, critical views that are
marginalized, in spite of the fact that
often they are the views held by a
large number of people.

For example, in November 2001
almost 100,000 people took to the
streets of London to protest against
the UK involvement in the US-led
bombing of Afghanistan, but the
action was given minimal, often
inaccurate coverage.

Since the awful events of 11
September 2001 we have seen a
concerted effort by the US govern-
ment to dragoon governments into an
uncritical acceptance of its ‘war on
terrorism’. The tenor of Bush's speech
to the UN was ‘you get behind me,
and support my actions - but if you
don't I will move against Iraq on my
own'.

Inevitably military action will lead
to civilian and military casualties, and
the political outcome, in terms of the
precarious situation in the Middle
East, is absolutely unpredictable. For
those who think the case for war, as
presented by George Bush or Tony
Blair, is proven it is worth reading The
Case Against War by Stephen Zunes
(www.thenation.com)

The world did change after
September 1 1. Most dramatically, the
war on terrorism has become a
pretext for a new culture of secrecy.
Mary Graham in The Information
Wars (www.theatlantic.com)
describes how swathes of information
have been taken off the web in the
US. She argues, 'The wholesale
censorship of information on Web
sites and in government reports
carries insidious costs.”

FAIR, www.fair.org, our sister
organisation in the USA, asks basic
questions about where the ‘war on
terror’ has taken us, and identifies
three issues that the media should
explore:

B the auack on civil liberties and the

erosion of rights stemming from the
USA PATRIOT Act rushed through
Congress with virtually no public
debate in October 2001

M unresolved questions in
Afghanistan, and the ‘reluctance of the
media to focus on the less righteous
aspects of the war’

B environmental fallout in New York.
The fires at the World Trade Centre
burnt for nearly four months and
filled the air with a mixture of toxic
substances and many rescue workers
and resident now suffer from serious
respiratory problems.

In the end it is the responsibility of
journalists to ask tough questions and
not be used as conduits for disinfor-
mation in the pursuit by the US
government of its war aims.

HELP THE CPBF

at an evening with Nick Jones
GEOFF MAsSON

National Treasurer

Sivce we launched our appeal in June to
respond effectively to the draft
Communications Bill, over £8,300 has
been raised including a generous grant
of £7,500 from UNISON. We are
currently writing to our affiliated
unions for support and hope they will
give our funds the boost we need.
Meantime thanks to all those who have
been able to make a contribution ~it's
all appreciated.

Our main fund raising event in
October is an evening with Nick Jones.
Nick, who has recently joined the
national council, retires from the BBC
in October and will be locking back on
his time as a political correspondent
(see page 4/5). The meeting starts at
6.30pm on Tuesday 22 October at
NUJ HQ, 308 Gray's Inn Road,
EondonWC1 (nearest tube is Kings
Cross/Thameslink). As this is a fund
raising event there is a voluntary
admission charge of £5.You will be
greeted with a free glass of wine, It
promises to be an interesting evening
with plenty of time for lively questions
and discussion.



SOHAM WITNESS REWARDS:

a perversion of justice?

“It was a two way street. They fed us
information and the story remained on

the front pages.”’

Gratam Dudman head of news at The Sun, on a
working relationship with Cambridgeshire Police.

MIKE JEMPSON,

Director of the PressWise Trust
THE Lord Chancellor’s decision to
allow another after-hours round in the
notorious Last Chance Saloon came at
the height of press hysteria about
arrests of the alleged perpetrators of
one of this summer’s most hideous
crimes - the murder of ten-year-olds
Holly Wells and Jessica Chapman.

Paying witnesses for their stories is
not a crime-yet. The Press Complaints
Commission has been given a license
to come up with a formula that will
prevent the criminalisation of one
particularly odious form of cheque-
book journalism. It has until the year-
end to do so. By then it is unlikely that
the trials of Ian Huntley and Maxine
Carr will have taken place, Huntley for
murder, Carr for attempting to pervert
the course of justice.

Whether or not either or both are
guilty is properly a matter for a jury.
However, anyone reading much of the
UK (and Irish) press during August
would be forgiven for imagining that
their complicity in the double-murder
was already beyond doubt. It is
inevitable that the extraordinary press
coverage that followed their arrests
will raise doubts about whether they
can expect a fair trial.

We may never know who was paid
what for the prurient details of their
sexual habits and psychological
profiles with which so many papers
titillated their readers—before charges
were laid.

Of course once a person has been
charged the press are supposed to lay
" off publishing information not
revealed in court until after the
verdict. But rarely have we been fed so
much detail about suspects, nor in
such a sensational manner.

Sexual behaviour which, under
different circumstances, might have
been regarded as within the broad
margins of ‘normal’ was given a
sinister twist as former lovers lined up
to tell their sides of affairs with the
two accused-neither of whom was
available to contradict these versions
of events. At least one story implied
that a person being questioned by
police about the murders was an
(unconvicted) predatory paedophile,
stretching the license granted to the
press until a charge has been laid.

Every summer now, it seems, the
‘silly season’ comes down to earth
with a bump-with the abduction,
murder, disappearance, or tragic death
of a child. Public outrage is justified,
insecurity becomes endemic, and
woe-betide anyone suspected of being
involved.

The Sun, The Express and the News
of the World all demonstrated their
support for the police by offering
substantial rewards for information.
We have yet to be told whether
anyone has claimed the money, who
has been paid out-and how much.
Nor is it clear what impact the
coverage had on circulation figures.
But we do know that the police, the
Crown Prosecution Service and the
Coroner, have criticised the effects of
this intervention. The smell of money
may elicit too many (false or irrele-
vant) ‘leads’, but the newspapers got
great stories and no doubt upped their
circulation.

The papers, upset that the police
were apparently grateful for the offers
at the time, have protested their
innacence but the Attorney General
Lord Goldsmith QC is studying some
editions to see whether any represent
breaches of the Contempt laws. On the
eve of Huntley's first appearance in
court on 10 Sept he said that editors
should ‘exercise a great deal of care’
over coverage from here on in, but
stepped back from issuing formal
warnings.

No doubt that will be left to the

PLATFORM

PCC, so they can prove that self-
regulation CAN work (again)! There
should be no need since the law and
conventions about such reporting have
been clear for years. Usually it is the
police who play cat and mouse with
the press over when a person may be
charged-keeping editors on their toes
for fear that they may publish incrimi-
nating information on the day an
accused is brought to court.

The whole sad story of Scham begs
many questions abourt press behaviour
and regulation, including whether the
offer of rewards (by the press) will
count as an offer of payment to
potential wimmesses - which the Code
is supposed to outlaw before the law
steps in.

The press and media did begin to
show more restraint locally as the
families of the bereaved went into
mourning, but the witch-hunt against
the two accused continued, with
widespread publicity about the baying
mobs outside the court; and the
Mirror obtaining pictures of Carr from
inside Holloway; constructed accounts
of Huntley's routine in Rampton and,
inevitably, the relaunch of the NoW's
‘sign up for Sarah’s law’ campaign.

Small wonder that panic set in again
as it became clear that schools could
not reopen because police-checking of
new teachers was way behind
schedule. Not that this, excellent and
appropriate, story had anything to do
with newspapers getting back at the
police and the government for daring
to criticise them... The case continues.

B Mokt than 400 journalists covered
the murder of Holly Wells and Jessica
Chapman.

Seven detectives have now been
given the task of sending a question-
naire to every British and international
reporter involved with the story,
asking them if they would be willing
to hand over information that could
prove useful.

The request is backed up with the
threat that if the information is
deemed relevant ‘we'll get a court
order if we have to'. Journalists’
organisations, particularly the NUJ,
has always strongly resisted any
attempt by the police to hand over any
information to the police on the
grounds that betraying sources can put
journalists at risk.

CPBF Response to Communications Bill

THE CPBF response to the government’s draft Communications Bill demon-
strated the way the various interests and ideas of CPBF members can be
drawn on to produce a document of great clarity and consistency. It repre-
sents a fundamental critique of the principles and proposals contained in

the government’s draft bill.

The 31-page document, given a final edit by Kathy Lowe and CPBF
National Secretary, Jonathan Hardy, includes two appendices by Julian
Petley (CPBF Chair) and.US media academic Bob McChesney. A full version
of the text is available on our website: www.cpbf.org.uk
We print below an edited summary of the main recommendations

The role of OFCOM should be radically
redefined so that instead of being an instru-
ment to promote the interests of the media
industry it has a clear public interest remit.
Recommendations

B OFCOM should have the obligation
to promote high quality communica-
tions that inform, educate, entertain
and fully reflect the range of opinions
and cultures in the UK, across all the
major services.

B OFCOM should have a duty to
secure protection for viewers and
listeners as citizens, with the right
and need for access to a wide range of
information and communication
services so that they can be informed,
educated and enabled to play a full
part in society.

OFCOM has to be democratically
accountable

Recommendations

M The OFCOM board should be
constituted by democratic nomination
from the devolved institutions and by
UK-wide associations with a major

Puttnam’s shot

KATHY LOWE

THE July report from the joint parlia-
mentary committee set up to scrutinise
the communications bill was a shot

interest in the media, including, educa-
tional bodies, cultural organisations,
NGOs, civil liberties organisations,
media unions and the TUC.

B In particular the devolved assem-
blies should have the right to nominate
members of OFCOM, to both the main
board and any sub-boards.

The BBC

Recommendation

B The BBC should nat be subject to
regulatory overview by OFCOM, but
should remain autonomous.

Regulation of broadcasting
Recommendations

B The Draft Bill should ensure a
continued commitment to a public
service system in British broadcasting,
rather than a commercial system with
a few protected public service
‘remits’. This should be done by
spelling out in detail the individual
public service remits and obligations
for each of the commercial broad-
casters.

B Positive regulation should be

across the bows

across the bows for the government.

CPBF, together with a number of
trade unions and voluntary organisa-
tions, had given evidence to the
commitiee, arguing for tighter restric-
tions on media ownership and strong,
positive public service obligations to
be laid on media owners.

The committee led by Lord Puttnam
appeared to take some of these
arguments on board. It expressed its
‘unease on several grounds’ about the
bill, making 148 recommendations on
how it could be improved.

The future of British broadcasting
depended as much on guaranteeing
programme quality and diversity as

strengthened across the whole system
with OFCOM requiring a minimum
investment in original production in
documentary, drama, children’s
programmes, education, arts, news,
current affairs and in the coverage of
international issues.

Media Ownership

Recommendations

B The prohibition on non-EEA
ownership of broadcasting licences
should remain.

M Instead of the Drafi Bill discussing
broadcasting almost exclusively as an
economic activity it needs to give a
much clearer statement about the
nature of broadcasting in terms of its
social, cultural and political role.

B The regional ITV franchises with
their obligations to local news,
current affairs and general program-
ming must be retained.

B There must be no further consoli-
dation of ITV ownership.The
companies must also engage separate
advertising sales operations, to
prevent market fixing.

B The public service broadcasting
requirements on ITV broadcasters
should not be lowered but remain at
the same level as the BBC.

B The so-called 20:20 rule
preventing any newspaper owner
with 20 per cent share of national
market from having more than 20 per
cent stake in any terrestrial commer-
cial TV service should be reinstated.

controlling distribution, the MPs and
peers concluded. Their report put the
stress on boosting the powers of super
regulator OFCOM to make it more
effective in securing the necessary
safeguards, policing broadcasters’
public service remit and reigning in
over-powerful media companies. The
committee also recommended that
OFCOM should have a clearer role in
regulating the BBC.

A 'plurality test’ was proposed for
prospective takeovers and mergers,
requiring those involved to demon-
strale commitment o investing in
original production, stimulating
employment and meeting the princi-
ples and standards of British broad-
casting.

Continued on page 8



STRAIGHT

» :
:\.wr

ol

BBC Political Correspondent Nicholas Jones has played an invaluable role in documenting the
‘machinations of media manipulation’ in a series of books on Labour’s spin doctors. As he says in

the preface to The Control Fredks, ‘My interest in seeking to illuminate

ough my books the hidden

seven-eighths of the iceberg world of media manipulation is of long standing. In this important
article he describes the problem and offers some solutions

‘Play it straight’ is the latest feeble exhortation
from a House of Commons watchdog which has
spent the last five years trying to get to grips
with Downing Street’s news management and
the manipulative techniques which have won
Alastair Campbell so many plaudits from within
the New Labour hierarchy.

Instead of seeking to take advantage of a new
era of openness heralded by Tony Blair's much-
repeated promise to turn his back on spin, the
cross-party Public Administration Select
Committee has shied away from confrontation
and failed to recommend any direct action to
tackle the many well-chronicled abuses of the
government's media machine.

Another group of the great and the good, the
Committee on Standards in Public Life, chaired
by Sir Nigel Wicks, has taken over the task of
considering whether anything can be done to
rein in an administration which, rather than seek
to provide a level playing field for all news
outlets, is determined to remain a leading player
in a highly-competitive media market place.

Having given evidence to both committees, I
am not sure that either of them has acknowl-
edged the full extent of the shifit which has taken
place since 1997: political appointees have now
succeeded in taking charge of the day-to-day
direction and management of the information
services run by the various departments of
Whitehall.

The paint which I tried to get across in my
submissions was that it is the government of the
day which controls the flow of information from
the state to the public and that if Labour
* ministers are genuinely seeking to drive up the
standards of political reporting, they should give
a lead.

Unlike previous Prime Ministers, Blair has
created a culture within his administration

which has spawned a network of party propa-
gandists within Downing Street and Whitehall
who are addicted to the relentless task of trying
to create their own news headlines. Under the
regime which Campbell has established, there
seems little likelihood that Blair's pledge to put
less emphasis on presentation will persuade his
advisers to relinquish the aggressive procedures
which are designed to give the government the
greatest possible influence over the daily news
agenda.

While few could argue with the right of
democratically-elected governments to make the
best use of modern methods of communication,
and to defend themselves in the face of media
hostility and twenty-four hour coverage, there
must be an obligation on public servants to
provide all recognised news outlets with simulta-
neous access to information on a free and fair
basis.

My criticism of Campbell and the other eighty
or so political advisers whom Blair has appointed
is that they have acquired the status of civil
servants but are not bound by the same rules,
especially when it comes to their conduct in the
highly-critical area of media management.

The fundamental reasoning behind the
continued employment of special advisers cannot
really be challenged: there should be a system
which allows ministers to receive political advice
in private from their closest aides and there
should obviously be a mechanism which ensures
they have a personal conduit through which to
maintain contact with party officials and
activists, thus protecting the neutrality of civil
Servants.

Nevertheless there are several reasons why I
would contend the same cannot be said about
the unchecked powers which special advisers
now exercise over the way information flows

from Whitehall to the public:

Why should Labour propagandists who are
employed by the state be allowed to hand out
exclusive stories to those news outlets favoured
by the Blair administration, rather than play a
straight bat with all journalists?

Why is it that special advisers have the
authority to speak unattributably to selected
correspondents and supply them with personal
insights into what minile;s and their cabinet
rivals might be thinking, when a civil service
information officer couldlbe disciplined and
perhaps sacked for the same “offence™?

If newspapers and broadcasting organisations
find they are losing out because Campbell and his
colleagues continue to play the field and dish out
privileged access to their favourites, whether it
be an off-the-record briefing, an exclusive
interview with a minister or even a signed
newspaper article, why should anyone believe
that Blair is being serious when he says Downing
Street is no longer reliant on spin?

In my evidence to the two committees I put
forward suggestions designed to ensure that the
same standards apply to all those who have the
authority to speak on behalf of the government,
so that the system is not distorted by political
appointees, who, uniquely for the public service,
have the freedom to compete in the media
market place.

I consider that when special advisers talk to
journalists, there should always be a presumption
that this is being conducted on the basis that
their identities are likely to be revealed by the
news media and, that as a consequence, their
conversations are on the record. Civil service
information officers know they have no hiding
place: they expect their briefings to be sourced to
their department, and rightly so.

If governments are to speak with one voice,
there must be a common guideline and if the
special advisers are going to retain the status of
public servants, their hole-in-the-corner conduct
cannot continue to be unregulated.

Perhaps the most fundamental adjustment
required from the politicians is a recognition that
they could, if they wished), create a level playing
field. The internet provides systems which do
allow news of government decisions to be made
available simultaneously to all sections of the
media.

An announcement posted on a Whitehall web
site could be accessed instantly by scores of
competing journalists. If Tony Blair wanted to
‘play it straight’, he could tell Alastair Campbell
that Downing Street must cease its practice of
doling out exclusives to favoured news outlets.

In the last Parliament, the Speaker, Betty
Boothroyd, reprimanded six ministers for publi-
cising government decisions in the news media
before announcing them first 1o the House of

Commons. My research for The Control Freaks
showed that in each case the trail of responsi-
bility led back directly to special advisers in
No.10.

What the Jo Moore saga exposed was the fault
line which the influx of political appointees has
created in the often tense relationship between
ministers and government press officers. The
instructions which Ms Moore issued to civil
servants, including her infamous “bury bad
news'- email, were subsequently deemed to have
been unacceptable. However, until the arrival of
Martin Sixsmith and her final denouement, she
was allowed to carry on regardless, although she
had clearly exceeded her authority.

My greatest regret, afier working at
Westminster on and off since the late 1960s, is
the lowering of standards in political journalism.
Day after day we see or hear exclusive stories
supplying facts and quotations for which there is
no attribution whatsoever.

Obviously we the political correspondents,
and the organisations for which we work, must
take much of the blame. Nevertheless [ would
argue that some of the responsibility has to lie at
the door of the anonymous Downing Street and
Westminster sources whose daily offerings fill
our newspapers and which, I admit, are being
included increasingly in political reports on radio
and television.

Blair and Campbell are adamant that the
media’s emphasis on splits and personalities
proves their point, that the output of most lobby
correspondents amounts to nothing more than
political froth. Special advisers, they say, are not at
fault because the majority of them have no
contact with the media and those that do talk to
journalists stick to policy issues and never speak
about ministers themselves in terms of their
personalities or feelings.

Evidence to the Wicks Committee by Pat
McFadden, formerly a senior special adviser in
Downing Street, told a different story. He
confirmed that he did speak to journalists,
briefing them on what ministers felt about the
proposals for devolution in Scotland and Wales,
which was his specialist subject.

McFadden freely volunteered the fact that one
area of his expertise was to be able to say which
minister might or might not ‘hit the roof” if the
cabinet was asked to adopt this or that position
on a constitutional issue. Such insights are manna
from heaven for political journalists and feed the
very story lines which Blair and Campbell
disclaim responsibility for.

Perhaps a more pertinent example is the
unsourced briefing which revealed that ministers
intend 1o reject the recommendations made by
the joint parliamentary committee, chaired by
Lord Puttnam, which has examined the draft
Communications Bill. The unidentified ‘source’ at

Tessa Jowell's department was her special adviser,
Bill Bush, who told journalists that the govern-
ment ‘would not budge’ on its determination to
open up control over British television and radio
to foreign ownership.

There was much advance trumpeting of the
government's willingness to allow pre-legislative
scrutiny of its proposals for the broadcasting
industry but even before members of the two
Houses of Parliament had an opportunity to read
the report, let alone debate it, an unelected
adviser had told them what ministers really
thought of Lord Puttnam’s report: forget it.

I know that most of my colleagues will
chastise me for seeking to castigate Messrs
McFadden and Bush. They consider the kind of
information which is given to lobby correspon-
dents by these political appointees is invaluable
and they applaud the access they have to such
informed sources.

My grouse is over the lack of accountability.
We have a Prime Minister who lambasts
declining standards in the media while at the
same time sanctioning the appointment of
special advisers who can pick and choose which
journalists they speak to and then supply them
with highly-sensitive information on an
unattributable basis.

Campbell could help to raise the standards of
political journalism at a stroke if he decreed that
Blair’s network of political appointees should be
instructed to speak on the record and be properly
sourced when they try to grab the news agenda.

The Control Freaks, by Nicholas Jones, has been
updated and is now in paperback (Politico’s,
£9.99).

“Organised. large-scale propaganda—the
systematic dissemination of ideas to
capture hearts and minds-was first developed
by the Roman Catholic church during the
Counter Reformation. Propaganda acquired its
negative connotations only during the second
world war because so much of it was ‘disinfor-
mation’, ie lies. But, relabeled as public
diplomacy, it played a key role in America’s
successful cold war effort, via student and
cultural exchange programmes, Radio Free
Europe, and so on. After the cold war,
resources were cut. Now they

are being sharply built up again.

Patrick Barwise, FT Creative Business,
10 September




THE SHAME OF SCOTLAND'S MEDIA

GARRY OTTON

MucH of the Scottish media attach a
sense of 'shame and fuel moral
outrage to any legitimate means of
sexual expression. An increasingly
politicised church, fearful of moral
decay and advances in liberty and
expression, has succoured campaigns
like the ‘Channel Filth' attack on
Channel Five's late night depiction of
erotica and the Daily Record’s
*‘SmutWatch’ campaign.

Such campaigns, however, paled
into insignificance to that faced by the
fledgling Scottish parliament when
they were caught unawares by the
longest political debate in its history—
the bankrolling of a campaign by
Scottish business tycoon, Brian Souter,
to prevent the repeal of Section 2a,
(Clause 28 in England and Wales),
which forbade the so-called
‘promotion’ of homosexuality in
schools.

The Daily Record, Scottish Daily
Mail, Scottish Sun and Scotland on
Sunday led the religionist’s quest to
prevent repeal in Scotland. They lost,
but at a very high price indeed. While
daily editorials attacked gays in
support of a campaign to ‘Keep the
Clause’, master-minded by a Mirror
columnist and ex-editor of the
Scottish Sun, doctors were brought in
to explain how repeal would put
children at risk of AIDS, anatomical
drawings detailed how to spot a
homosexual, and homophobic
billboards appeared all over Scotland,
gays were denied services, ridiculed,
beaten and even murdered.

When any issue of sexuality has
appeared in the Scottish media-as it
does on an almost daily basis—it is
rarely the academics that the journal-
ists turn to, but instead a string of
religious and conservative ‘spokesper-
sons’,

In Scotland it has been Mrs Ann
Allen of the Kirk’s ridiculously-named
Board of Social Responsibility; the
notorious ‘Sexfinder General’, the late
Monsignor Tom Connelly for the
Catholic Church; Phil Gallie, a
deposed Tory MP; and any number of
partisan organisations like the

Christian Institute and Family and
Youth Concern.

This laziness on the part of journal-
ists to latch on to sound bites or PR
machines attached to religious
organizations has both distoried and
misrepresented Scotland's sexuality. In
colluding with moral conservatives;
throwing up a regular diet of propa-
ganda and misinformation on sexual
issues, the Scottish press have failed
the public they are supposed to serve,
thus contributing to Scotland’s
appalling record on teenage
pregnancy, the highest in Europe and
seven times higher than Holland.

In support of the morally conserva-
tive sexual propaganda issued by
Churches, there has been an
abundance of equally conservative
columnists operating within almost
every major newspaper in Scotland.
Best known of the Scottish columnists
promoting a conservative message
was Jack Irvine, a former editor of
Scottish editions of The Sun, whose
column in The Scotish Mirror
regularly carried his rabid
homophobia, inspiring Brian Souter
to enlist his support for a £2million
campaign, backing the Church’s
influence on sex education in schools.
One of Irvine's most controversial
remarks was his reference to
‘slobbering queers’. There are plenty
more of his ilk. Jim Sillars, a former
SNP MP, writes weekly in The Scottish
Sun and advises readers that
homosexuals need to get the
homosexual age of consent ‘as low as
possible to ensure a continuous
supply of sexual parwmers’.

During the campaign to repeal
Section 2a in Scotland, the Scottish
Daily Mail, in a feature reminiscent of
material produced in Nazi Germany,
ran anatomical drawings showing
how to distinguish gay people from
‘straight’ and reported what was, in
reality, a benign group of a dozen
protesters from the Scottish Socialist
Party handing out leaflets to the
congregation outside homophobic
multi-millionaire Brian Souter’s
church in Perth as a ‘50 strong... gay
law mob’ with their ‘leaders’. No such

gay ‘leaders’ attended.

Even The Herald, despite its
support for ditching this Tory-backed
legislation, rode with one foot on the
brake and a string of religionists in
the back seat. Stewart Lamont wrote
of his disgust of gay men’s apparent
love of public conveniences; Michael
Fry thought the repeal of Section 28
would give children AIDS; and ‘wee
free’ Jolin Macleod who-before he
was himself ‘outed’-used to think
gays “simply not equipped to live”.

The Scottish Media Monitor, written by Gary
Otten, began in 1995, a monthly column in
ScotsGay magazine, examining the treatment
of sexuality in the Scottish media.The Media
Monitor’s website receives over 500 hits a
day: www.scottishmediamonitor.com. Gary
is the author of Sexual Fascism (Ganymede
Books 2001).

SMG rLANS to sell its publishing
business, which includes its main
Scottsh title, the Herald, the
Sunday Herald and the Evening
Times, and several magazines. SMG
put a plausible reason forward for
the sale - the group wants to
change direction ahead of the new
media ownership regulations in
the Communications Bill, and
concentrate on non-print media.
Potential buyers include regional
newspaper groups Newsquest and
Johnston Press. At least ten groups
have expressed an interest.

However the group is strug-
gling with a debt of £408m, and
the hope is the sale of the
publishing assets will enable it to
hold on 1o its two ITV franchises,
its radio holdings and Pearl and
Dean cinema advertising. It has a
29.5% stake in Scottish Radio
Holdings and it might seek to take
full control of the group if the sale
of the publishing business is
successful.

CHILDREN’S TELEVISION

Protecting the ryoung

CHILDREN'S and young people’s
television is seen by both policymakers
and the public to be particularly
important. 80% of respondents to a
recent Independent Television
Commission survey said the most
important reason for regulating
television was the protection of young
people and children, with a further
65% arguing that children and young
people’s television is an essential part of
public service broadcasting, a higher
rating than that given to educational
content,

Children’s and young people’s
programming is subject to tighter
regulation by the EU and UK
government than other content. The
draft Communications Bill places a
special responsibility on the public
service broadcasters with regard to
children and young people’s television.
The new communications regulator
OFCOM must ensure that the public
service broadcasters provide ‘a suitable
quantity of high quality and original
programmes for children and young
people’ [Clause 181(5)(f)].

However concern has been expressed
by Women in Film and Television Wales
about the lack of specific mandating for
children’s television for those television
companies not included in the public
service broadcasting category. In the
drafting of the last Broadcasting Act, a
lobbying group, British Action for
Children's Television, helped to ensure
the inclusion of a clause requiring that
commercial TV companies had to
provide a minimum number of hours
of diverse children’s material when
children were available to view. It made
representations to the Commons Select
Committee on this issue.

It is important that this issue is not
lost among all the others that need o
be tackled in the lobbying for revisions
to the draft Communications Bill
because commercial considerations
often override the requirement of
television companies to provide a range

of high quality educational and other
programming for children.

They have been watching...

A NEw report by the Institute for Public
Policy Research, They have been
watching—Children's TV 1952-2002 by
Jamie Cowling and Kirsty Lee, includes
the results of a detailed analysis of
television schedules from the last week
of August from 1952-2002 to provide
a snapshot of children and young
people’s programming over the last 50
years.

The research has found: The percentage
of imports has risen fivefold. Imported
content on the public service
broadcasters rose from 5.7% in 1972 1o
28.6% in 2002. In 1972 ITV broadcast
35 minutes of imported content during
the week studied (5%). By 2002 this
had risen to over six hours of imported
content (50%) and the majority of this
was animation. In (972 BBCI broadcast
50 minutes of imported content during
the week studied (13%). By 2002 this
had risen to over seven hours of
imported content (60%).

Repeats in 2002 reached nearly two
thirds. Whilst in 1972 repeated
programmes made up 35.9% of the
total on the public service broadcasters
during the week examined, repeats in
2002 now account for 62.2%. In 1972
ITV broadcast just under five hours of
repeats during the week studied
(40.4%) by 2002 this had risen to over
seven and a half hours of repeats
(57.9%).

The total broadcast hours of news
programming aimed at young people
and children, available on the public
service broadcasters during the week,
has not increased since the 1980s.

Jamie Cowling, co-author of the
report, argues, 'Regula[ion is vital to
protect diversity and domestic
production. OFCOM and the BBC Board
of Governors must retain a robust
commitment Lo a diversity of content,
including factual and documentary
programmes, for children and young

people on the public service
broadcasters.

‘We're particularly concerned at the
low level of news provision for children
and young people. Whilst children and
young people do watch other news
broadcasts it is depressing to see that
levels of news for children and young
people have barely increased since the
1980s.

Abandoned children

EXTRA!, the magazine of FAIR, the US
media-watch group, has a report in its
August issue highlighting the
performance of the US commercial
broadcasters in providing educational
children’s programmes.

The 1990 Children's Television Act
requires TV networks to provide three
hours a week of educational or
informative programmes for children
16 and under. The performance up to
now has been pretty poor, with one
study asserting that one-fifth of
programming presented as educational
had ‘little or no educational value.

However the networks are unhappy
with the profit they're making on
childrens’ TV so they are quitting,
farming out their responsibilities. CBS
leased its Saturday morning
programming slot to Nickelodeon
{owned like CBS by Viacom); NBC
contracted with Discovery Networks;
ABC shares programming and
production costs for its Saturday
morning slots with Disney Channel
(ABC is owned by Disney). Fox is to sell
off its children’s programming slot to
4Kids, who specialise in cartoons
designed to sell toys (it is responsible
for Pokémon). 4Kids executive, Joe
Garrity says, ‘We're in the entertainment
business, not education.

Peggy Charren, who campaigned for
children’s television, argues, 'If you
can't fulfil your public interest
requirements, your licence ought to go
1o someone who can” However the FCC
has never denied licence renewal or
even challenged a station for failing to
meet the educational requirements.



ACTION ALERT

WE have only a few months, once
Parliament reassembles, to make an
impact on some of the potentially
deeply damaging proposals in the
Communications Bill. The final draft
of the Communications Bill will be
placed before Parliament in
November or December 2002. It will
then be debated over the winter and
into the early spring 2003.

For the CPBF this is a matter of vital
concern, and one which we appeal to
all our members to do all they can to
build up a strong lobbying effort.

We have produced our new
pamphlet, Why the Communication
Bill is Bad News, which gives a concise
summary of the bill and out concerns.
We want to ensure the widest possible
distribution, so please make sure you
get it in the hands of anyone interested
in the issues. You can order extra
copies—send a donation of £1 per 10
copies to cover postage.

Most importantly, you can also:

@ Write to your MP and ask her or
him to support the CPBF’s revisions of
the Bill. We will be drafting a series of
specific amendments to the Bill, and

r

L

| Why t-ﬁt-a_ ?
| Cnmmunications Bill |
is bad news|
I Tom D'Maﬂey :

T "MEDf TREE FoR-mts s

= PAlEn for Prags yng
i S oy Beoadeasting F iy
| T ‘“L"l..u';-dum

| B g
| F:u_ -:%'LE’ Cam)

B e T

we can provide you with a summary.
@ Write to your local and national
newspapers expressing your concern
® Organise a special local meeting of
your community or trade union
group with a CPBF speaker to
encourage more people to put
pressure on their MPs

@ Write motions for your trade
union urging it to intervene on the
issue and to support the work of the
CPBF in seeking to improve the Bill.
We urge you to do all you can to support our
efforts in the coming crucial months.

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

Continued from page 3

Most embarrassing for those eager
to see ownership of TV companies
such as Carlton, Granada and Channel
5 opened up to international corpora-
tions was the committee's proposal to
put any such bids on ice. They should
wait until OFCOM was up and
running and able 1o oversee terms,
the committee recommended.

When Lord Puttnam held his
London press conference to announce
the proposals, a DCMS spokesperson
issued a statement that ‘the provisions
in the communications bill were not
tentative proposals, they were
:decisions’.However, Lord Puttnam
remains optimistic that many of the
committee's recommendations will be
incorporated into the communica-
tions bill when it goes before parlia-
ment this autumn. In a Financial
Times article he said that he thought
up to 125 of the recommendations
would be accepted, and ‘a sensible
compromise hacked out on foreign
ownership’. But on the same day
Secretary of State for Trade and
Industry Patricia Hewitt told the Royal
Television Society's international
conference that the government will
press ahead with the liberalisation of
foreign ownership restrictions despite
the Puttnam report.

MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership ¢15 1) Fewerthan 500 members £25
500 to 1,000 £30
b) Unwaged £6 8 ©
h) 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership £25
{(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 €15
THE CAMPAIGN - . )) 50,000 to 100,000 £225
e) Institutions (eg libraries: £25
includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
FOR PRESS AND
I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £ ....... ... iviinst,
BROADCASTING INE[( aannnaaann60na066a 000006 6a60a00000060600806006500 0000000804 080600 08
AArESS, o et e i e e e e ey
Postcode. . .....coviiiniinnaann Tel o e e e
Organisation (if applicable) ..o e
CPBF web site: www.cpbf.org.uk . )
Email address: f Geobf K Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Read,
Gl EXelelr WA P IR Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff * e-mail: alferoff@unisonfree.net Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD




