ITIS STILL A BAD BILL

It was classic New Labour spin.
When the government published its
response to the Puttnam report on
the draft Communications Bill,
Culture Secretary, Tessa Jowell
proudly said that, of the 148 recom-
mendations, they agreed with 120
of them. She claimed, ‘A good bill
has been made better.

We disagree. It is still a bad bill.
There has been no movement on the
key proposals which organisations
like the CPBF have kicked up a stink
about.

Britain is on course to become a
satellite of the US if the
Communications Bill, just published
by the government, gets an easy
passage through parliament.

By ignoring widespread public
concern and relaxing media
ownership rules the bill opens up
UKTYV and radio channels to the
highest bidder, in particular to
powerful US-based global media
groups like Sumner Redstone’s
Viacom and AOL Time Warner,
Rupert Murdoch will also get a
piece of the action—the bill will
enable him to take over Channe! 5.
It would also make it easier for
other powerful US-based media
groups to buy into UK newspapers,
radio and TV.

CPBF chair Julian Petley points
out, “The Communications Bill is a
product of the government’s
eagerness to sell off public services.
We've recently seen the disastrous
results of market-driven policies on
our railways. Now we'll have US
media moguls deciding what we
can read, watch and what informa-
tion we receive.' He predicts a
dumbing down of broadcasting as
commercial companies go for mass-

produced programmes attracting
big audiences and the most profits.

The bill lets these companies
completely off the hook, failing to
stipulate the amount of special
interest programmes, quality news,
current affairs, education and enter-
tainment material they must carry.
At this rate the BBC will be left in a
public service ghetto catering only
for minority audiences.

The government has ignored the
concerns raised recently in the
Puttnam report, as well as by a host
of media campaigners, trade unions
and community organisations—that
programme quality, diversity and
plurality should be protected. The
bill is also a slap in the face for UK
nations and regions whose media
can now be swallowed up by
foreign owners with no regard to
social and cultural factors and no
commitment to local production.

The Scottish and Welsh assemblies
have no voice, either, in the new
super-regulator OFCOM. The bill
provides for just 9 people on the

THE MAIN CHANGES

Carriage charges favour Sky

A KEY change in the Bill is the
removal of the ‘'must carry’
requirement of public service
channels (BBC/ITV/4&S
(from the satellite platform
Sky). Cable and terrestrial
platforms have this
requirement, but ITV pay
£17m and the BBC £4m for
their programmes to be on Sky.
This is another change in the
bill which favour Rupert
Murdoch's media group, News
International.

‘We will fight this bill to the last letter to
stop Britain being landed with an ultra-
commercial, US-style media system’
ULIAN PETLEY

OFCOM board, only slightly larger
than that proposed in the original
draft bill. The content board and
consumer panel intended to work
alongside OFCOM have no teeth and
can only advise the regulator.

We expect a groundswell of
public anger against the
Communications Bill when people
realise what is at stake. “We will fight
this bill to the last letter to stop
Britain being landed with an ultra-
commercial, US-style media system,’
Julian Petley said.

Media ownership

INTENSE lobbying by the Commercial

Radio Companies Association has

changed the ‘3plusl’ rule to ‘2 plusl’.
It means that radio companies will be
able to consolidate so that there are

only two difference owners of radio
stations, plus the BBC in area one

radio region.

Regulation

THE term ‘light touch’ has been
changed to ‘fleet-of-foot’ regulation.

It still means the same thing though!



THE EUROPEAN SOCIAL
FORUM IN FLORENCE

GRANVILLE WILLIAMS

on a truly international event
Twe beautiful Italian city of Florence
was the setting for an inspiring and
tremendously successful gathering,
with the theme ‘Another World is
Possible’. Forty thousand people,
mainly young, gathered from across
Europe and 80 other counties to
engage in a series of passionate
debates, seminars, workshops and
artistic events on the big issues: War
and Peace; Globalisation and
Liberalism; Rights, Citizenship,
Democracy.

The event’s location in Florence
generated great hostility from sections
of the media, conservative intellec-
tuals and politicians. Oriana Fallaci,
for example, wrote a vitriolic full-
page piece in Corriere della Sera. She
said the Forum participants menaced
her home town in the same way the
occupying Nazis had done. She invited
Florentines to close down their city
and hang out signs saying 'Closed for
Mourning’. Easy advice from someone
who lives in New York now.

The Italian Prime Minister, Silvio
Berlusconi, also tried to prevent
participants travelling to Florence
from other countries by imposing
border controls.

They seemed to want to generate a
sense of impending violence and
destruction, with the fear that the art
wreasures of Renaissance Florence
would be threatened by mob violence
and vandalism. The target of other
anti-globalisation protests,
McDonalds, pulled down the shutters
during the forum, along with most of
the jewellers’ shops on the Ponte
Vecchio, and other luxury shops. Also
there was the presence of 8,000
police. I counted four other civilians
in my hotel on the first night I was
there, the rest were uniformed police.

The conirast between the predicted
media fears of violence, and the actual
peaceful, relaxed, convivial atmos-
phere of the forum was so dramatic.
The events took place in Florence's

UN'ALTRA eypopa £ pOsSIBILE

CONTRN (L KECLIZERIGAD LAGUERRAL IL RALIIS! A0

‘dh_ DUl

RE@FF

ForuMSOCIALEEUROPEO
FIRENZE 6-10 NOVEMBRE 2002

16th century da Basso Fortress, which
has within it conference and exhibi-
tion halls. In one hall were the stands
of an amazing variety of Europe’s
political, environmental, publishing
and campaigning organisations.

I was there o represent the
International Federation of Journalists
(IF]) and speak in a session titled
Globalisation, Information and the
Right to Communication on Thursday
afterncon, Novernber 7. Earlier in the
day there had been a session, which
must have been attended by over
1,000 people, on Information and
Culture, with speakers from Tualy,
Greece, Germany and the
Netherlands. Cees Hamelink, who has
written some excellent works on
media imperialism, gave a powerful
and passionate presentation.

For me, what is encouraging about
this new, still diffuse and developing
social and political movement, is the
importance placed on thinking about
the media, and challenging the power

of global media to exclude or margin-

alise reporting about the very issues
the forum was debating, and devel-
oping ideas for alternative media.
The session 1 was involved with
took place in the theatre, and was
packed out. It lasted over three hours
and the audience stayed to listen to
journalists from RAI, Corriere della
Sera and Media Watch. Inevitably
much of the discussion took place
against the backcloth of the
disturbing phenomenon of Silvio
Berlusconi, who has used media
power to boost his political agenda
and influence in ltaly. I made lots of

EVROPEAN MEDIA

contacts from the session, which will
help us build links to organisations
with similar interests to the CPBF.

It was fitting that the finale of the
forum was a march through Florence,
which involved the 40,000 forum
participants joining over 500,000
protesters in an anti-war march. The
march aiso passed off peacefully.

A truly inspiring event, and the
pizza in the Rifondizi Communista
café was great, 100!

European media
ownership

Tt International Federation of
Journalists (IFj) has just produced a
report, European Media Ownership:
Threats on the Landscape. The report
provides an overview of who owns
what in the European Union.

The report is one part of the work
done by the regional organisation of
the IF], the European Federation of
Journalists, to alert journalists and
other groups within the EU, including
the European Parliament, to the
threats to pluralism and diversity
posed by media globalisation and the
emergence of powerful European
media groups.

The report is available at www.ifj.org,

Messier’s Revenge

JeAN-MARIE MEssiER, the disgraced
former boss of Vivendi Universal, has
published his defence four months
after being kicked out from the top
job in the near-bankrupt media
group. Extracts of the book, Mon Vrai
Journal (My True Diary) have
appeared in Le Monde.

Far from taking responsibility for
his own attempt to build a global
media group through a series of
financially reckless deals, he lists the
factors that conspired against him,
including his over exposure in the
French media, his own board
members, American shareholders, and
the French financial elite.

Messier has also announced he wilt
also have to vacate his luxurious New
York apartment now he has fallen on
hard times.

MEPIA MONITOR

THE FIREFIGHTERS
AND THE MEDIA

HE must be living on another planet.
This is Kim Fletcher in The Daily
Telegraph, November 15, in a piece
headlined ‘Papers show a striking lack
of condemnation’. He argues, ‘Papers
are reluctant to condemn the fireman
...editorials critical of strike action are
couched in cautious language with
praise preceding every “but”.

He quotes Paul Routledge in the
Mirror (the only paper which during
the run-up to the first two-day strike
by firemen unequivocally supported
the firemen's case for a big pay
increase) and comments, “You won'’t
find stuff like that in the Sun and the
Mail, but nor will you find an attack
on firemen.

Well, let's just give some examples
of the wave of press attacks. The
Financial Times has an editorial
(November 12): It is time for the
employers to get tough’ which argues
for an ultimatum: ‘accept new terms
or think about alternative careers’,
and concludes, ‘The possibility of
dismissal helps concentrate minds
wonderfully.

On the same day as Kim Fletcher’s
piece The Daily Telegraph the paper also
had an editorial attacking both the
firemen as ‘villains’ and the govern-
ment for ‘gross irresponsibility’ for
not taking control of the modern fire
engines,

But it was the Sun, (November 14)
which takes the biscuit for its front-
page story headlined ‘Fire Union
Chiefs are Saddam Stooges’, which

reports the visit of two union officials
to the Iraqi fire services. In tones
reminiscent of the worst assaults of
the Sun on trade unions and the
'loony-left’ the 1980s the editorial
concludes, ‘The fireman are being
treated like pawns in an old-fashioned
class war. Just like the doomed miners
were by Marxist Arthur Scargill.
Gilchrist and his far-left crenies never
wanted this dispute seutled. They
wanted a revolution. How Che would
have loved it

If this is reluctance to condemn the
miners, as Kim Fletcher thinks, it
beggars belief what he thinks an all-
out attack would read like.

SCOTTISH MEDIA GROUP

THREE bidders remain in the batde for
SMG’s Glasgow papers, The Herald, Sunday
Herald and Evening Times, The front-
runner, with a bid of around £225m
for the three titles, and owner of the
Edinburgh-based Scotsman titles, The
Scotsman and Scotland on Sunday, is the
Barclay brothers. They are putting a
good deal of energy into lobbying 1o
build support for their bid.

This has caused some concern
because of the approach Andrew Neil,
the man who is the publisher for the
Scotsman titles. He has been a critic of
devolution, the Scottish Parliament,
and remains a Eurosceptic, and the
result has been that sales and profits
of the titles have declined. The
prospect of a Neil-run Herald is not
welcomed with enthusiasm.

But there are other important
issues. One is the vital question of
plurality. If the Herald and Sunday Herald
were acquired by the Barclay brothers
they would have all four of the key
titles covering Scatland’s heavily
populated central belt. What stance
might the papers take in a referendum
on the joining the Euro with Andrew
Neil overseeing all the titles? There is
also the possibility that acquisition of
the SMG titles might mean merging
titles like the Sunday Herald and Scotland
on Sunday, which will also diminish
diversity in the Scottish press.

Another controversial issue is that
whilst this is clearly an issue of
concern to the Scottish Parliament,
powers over the media are reserved
for the British Parliament. This is one
issue that the Communications Bill

needs to amend, so that decisions on
media policy in Scotland at the very
least involve representation of Scottish
interests on OFCOM.

Apart from the Barclay brothers,
there are two other bids. One is
Archant, a Norwich private group
which owns London’s Hampstead and
Highgate Express and other regional and
freesheet titles. The other is
Providence, a venture-capital business
in which Tony O’Reilly’s Independent
News and Media has a 15% stake.

LICENCE FEE ATTACK

ArtHE end of October the Daily
Telegraph started a ‘debate’ about the
future of the licence fee. In a back-
ground piece written by Stephen
Robinson on October 25 he pointed
out the dominance of the BBC’s online
activities, and the inability of commer-
cial groups to compete with the BBC's
investment of £102m and the employ-
ment of 1,000 staff to run it.

Another issue he pointed to was
the development of digital education
services by the BBC, again delivered
free, which will squeeze out private
sector competitors. The BBC plans to
spend £135m on the education
channel, according to the British
Internet Publishers’ Alliance (BIPA)-a
group of commercial newspaper and
radio online providers.

Add to that Rupert Murdoch'’s
anger at the BBC UK History channel
on Freeserve, which he says competes
directly with subscription channels
offering similar fare, and we have the
beginnings of a campaign to cut the
BBC down to size by challenging the
validity of the licence fee.

A Duily Telegraph YouGov poll found
‘almost two out of three—-58 per cent
—of those who took part said the
licence fee was no longer justifiable in
an era when as many as 300 television
channels were available’. The findings
are dubious-it depends how you ask
the question 1o get the result you
want.

Now Sunday Times writer and ex-Sky
PR writer, Jonathan Miller, is using the
Human Rights Act to say the licence
fee is a violation of his human rights
because it interferes with his right to
receive and impart information.

Expect more of this as we move to
the BBC Charter renewal in 2006.



DREAMS & NIGHTMARES

...a tale of two demos

Mick GOSLING
Dreams and nightmares? Forget it. [t's hallucina-
tions that really cause the trouble.

Take September 28th. Or shall we call that
9/28? 1 had delusions. I thought I was one of
three volunteer media spokesperson for
something called the Stop the War Coalition. I
was jealous. Apparently the Countryside Alliance
had 12 full time media operatives and the
support of most of the media, which always
helps. Here we were—a tiny band of disorganised
fanatics who were thought to boast 100 people
and 10 dogs on a string to oppose a war on Iraq.

Then I had this dream. Hundreds of thousands
of people marching carrying placards saying
‘Don't attack Iraq” and ‘Not in my Name'. | know
it was a dream because the fount of all truth-the
print media-didn't report it. The Express and the
People didn't run a word. There were nibs in the
Sunday tabloids and the Sunday Mirror ran a
page 19 piece after page after page of Curried
Major. The Observer carried a rather cynical,
disengaged piece but not a rounded report.
Somehow, the Independent on Sunday did
manage a front page picture. So it did happen,
didn't it? On Monday The Independent carried a
story, as did The Guardian, beneath a much larger
and unintelligible graphic by an ‘artist’ which
said nothing about anything—but that’s The
Grauniad. No other paper reported this invisible
event. So it didn’t happen, did it?

My delusions got worse. From 9am on 28th
September 1 dreamt, with two other unpaid
volunteers (NUJ, of course), that we were organ-
ising end-to-end television interviews with the
BBC, ITN, Sky and this non-existent demonstra-
tion was running all over their bulletins. it was
true. Many broadcast media reporters were
clearly stunned by what was unfolding in front
of their own eyes and quickly realised that we
were a more honest and reliable source of infor-
mation than anyone else-including the police,
who, as late as 12.30pm were still giving out a
figure of 30,000.

Early morning, ITN even mentioned how nice
the weather was, which obviously got a few
(hundred thousand) London napheads out of
bed to join the overnight heroes from Aberdeen
and all points North, South, East and West.

The Stop the War Coalition had consistently
refused to be drawn on the question of numbers
alead of the demo. A week previously the
Countryside Alliance had put 400,000 on the

streets or in the clubs of Pall Mall-my God, it
was so democratic they even let women in,
provided they were upper class. But the compar-
ison was the line the press wanted to pursue.

A couple of days before the demonstration,
the Coalition and co-organisers, the Muslim
Association of Britain, held a press conference at
Parliament. Most of the nationals were present.
All we asked for was equal treatment. We didn’t
ask papers to support us, just report the facts. For
the first time, The Guardian responded. No other
national newspaper did. The editorial mindset
was clear. Question after question about numbers
came in. The judgement-if you don’t put
400,000 on the streets the Stop the War demon-
stration will be judged a failure. When 400,000
were on the streets the print media ignored it. Of
course the countryside march was a big story—
and we were not saying they had too much
coverage, but it’s fair to ask why a demonstration
the same size only seven days later had so little,

Well, it happened. In Malaysia it was reported
as 600,000. And this was an historic demonstra-
tion, ranking alongside those of the Chartists, not
simply because of its size but because of the
incredibly diverse peoples it brought together. It
was big news by any standards.

My abiding memory isn't of RMT leader Bob
Crow's valiant efforts to steward the front line of
the demonstration, with the dangerously heaving
pack of humanity behind him. The memory 1
treasure most is of three ultra orthodox Jews
who, having got permission to break their
Sabbath, walked from Hackney to Hyde Park and
came onto the speakers’ platform carrying a
Palestinian flag and received a rapturous
reception from a huge crowd containing tens of
thousands of Muslims. The photographers went
barry, but no pictures appeared.

This demonstration was reported around the
world. Chilean and Japanese television
was there along with the European
media and photo agencies. Al Jazeera
fed the whole demonstration
to countries throughout
the Middle and Arab East.
A Chicago radio station
carried a live 20-
minute interview, The g
Sydney Morning
Herald carried a long
and accurate account.
The march was so un-

newsworthy that a leading Israeli newspaper
found it necessary to carry a vitriolic editorial
attacking it.

But in the overwhelming majority of the
British press, nothing. What you can't stomach
you can't digest.

Compare this with the coverage of the
Countryside Alliance, The media, and print media
in particular, had positivgly built its demonstra-
tion. Aside from a map ojf the route with twbe
stations and toilets markegd, the London Evening
Standard before the margh had said in a headline
that 500,000 were expected on it. The Torygraph
and Mailodorous systematically promoted the
Countryside Alliance march. The Mail carried an
opinion piece from Jeanette Winterson
supporting the Countryside Alliance march. It did
not carry an article about her public support for
the Stop the War demonstration.

Coverage matters. The Stop the War Coalition/
Muslim Association of Britain got virtually none
until a very short item on BBC's Newsnight a few
days before 28/9. Immediately, this produced
thousands of hits on the coalition’s website from
people who wanted to know how they could get
to the demonstration.

Any news is better than no news. Being
marginalised is what does the worst damage. It
says your views don't matter, your not part of the
legitimate debate. Acres of newspaper and
broadcast space is devoted to not if to go to war,
but when to go to war. The only faint heart-
searching is whether it is a notionally UN-led
war as opposed to a US-led one.

The broadcast media redeemed itself on 28
September because its reporters, if not all of their
editors, worked to good journalistic standards.
With a few marginal exceptions the print media
did not.

Reporters off the Mail, Telegraph and so on
were all there. Perhaps tliey could tell us (Free
Press protects its sources) why there was no
coverage either before or after the Stop the War
demonstration as opposed to the saturation
coverage of the Countryside Alliance march.

I think we should be tokl

ﬂ

Activism pays off

IN Octostr I spoke at two lively events—the

| Stockport Peace Forum and the Featherbank

Forum in Horsforth, Leeds—-and at both the hot
topic was the massive coverage given to the
Countryside March, compared to the paucity of
the coverage of the Coalition Against the War
march. I argued then that we have to be more
active in challenging both media bias and media
omission.

Many people are pessimnistic about the impact
of writing to complain to newspapers and broad-
casters but if we don’t do it, nothing changes. In
the USA, Fairness and Accuracy in Reporting
(FAIR) has a system of Action Alerts, which invite
its supporters to write or email the media when
they want to challenge inaccurate reports. We
print below how FAIR alerted people to the
limited coverage in the US media of the march in
Washington DC on 26 October against war with
Iraq, and asked them to complain.

In the UK it is worth locking at the similar
work that Media Lens do to challenge bias,
inaccuracy and omission in the UK media

(www.medialens.org).
GRANVILLE WILLIAMS

About turn!

THREE days after its first report on the D.C. antiwar
protests, readers of the New York Times were
treated to a much different account of the same
event. On October 30, the Times reported that
the October 26 protests ‘drew 100,000 by police
estimates and 200,000 by organisers’, forming a
two-mile wall of marchers around the White
House. The turnout startled even organisers, who
had taken out permits for 20,000 marchers.

This directly contradicted the Times’ October
27 report, which noted that the ‘thousands’ of
demonstrators were 'fewer people... than organ-
isers had said they hoped for’ The October 30
Times report also included much more informa-
tion about similar protests around the country,
and featured quotes from various antiwar
activists.

The second Times story may have been a
reaction to the overwhelming response to FAIR's
October 28 Action Alert critical of the paper’s
downplaying of the protest. FAIR has received
more than 1,100 copies of individual letters sent
to the Times or to NPR, whose coverage was also
cited in the action alert-one of the largest
volumes of mail ever generated by a FAIR action
alert. The newspaper trade magazine Editor &
Publisher (10/30/02) suggested that the
October 30 piece was a ‘make-up article’ that
may have been written 'in response to many

organised protest letters sent to the Times since
the paper's weak, and inaccurate, initial article
about the march on Sunday’

The paper has not yet issued an editor’s note
or correction explaining the different reports,
though senior editor Bill Borders sent an apolo-
getic message to many of the people who wrote
to the paper.

‘1 am sorry we disappointed you,’ he said.
‘Accurately measuring the size of a crowd of
demonstrators is nearly impossible and often, as
in this case, there are no reliable objective
estimates.’ Borders defended the Times' overall
coverage of the Iraq debate, and thanked activists
for contacting the paper: "We appreciate your
writing us and welcome your careful scrutiny. It
helps us to do a better job.

National Public Radio, another target of FAIR's
action alert, has also offered a correction of its
misleading coverage of the D.C. protest. The
following message is now posted on NPR's
website:

On Saturday, October 26, in a story on the
protest in Washington, D.C. against a US. war
with Iraq, we erroneously reported on All Things
Considered that the size of the crowd was 'fewer
than 10,000, While Park Service employees gave
no official estimate, it is clear that the crowd was
substantially larger than that. On Sunday, October
27, we reported on Weekend Edition that the
crowd estimated by protest organisers was
100,000. We apologize for the error.

FAIR thanks all of the activists who wrote to
the New York Times and NPR about their
coverage of the D.C. protests. Those who did
write or call might consider sending a follow-up
note to the outlets to encourage serious, ongoing
coverage of the growing antiwar movement.

HELPING THE CPBF

Our appeal topped £11,000 in November,
following generous donations from BECTU, the
NASUWT, NIPSA, and the NUJ, In addition the
fund raising evening with Nick Jones held on

22 October raised over £260. We have received
donations from union branches and individuals
ranging from £1 to over £100.To all of you who
have given, many thanks.

However, we do need to press on towards the
target of £20,000 if we are to complete our work
around the Communications Bill. Months of hard
campaigning and lobbying lie ahead. We do not
have the resources of the media barons and
multinationals whose footprints are all over the
legisiation. So every donation, no matter how
small, is welcome and needed.

Keep it coming, please.
GEOFF MASON
National Treasurer



COMMS BILL ‘THREATENS SCOTTISH
PRODUCTION’® MSPS WARNED

*‘Much of Scotland’s media could soon be
owned by companies with no Scottish
connection or commitment to Scottish
programming.’ i

This was the message to members of
the Scottish Parliament from CPBF
Mational Secretary Jonathan Hardy at
a recent parliamentary briefing on
the communications bill.

Jonathan Hardy and Peter Murray, a
member of the NUJ national
executive and a well-known reporter
with BBC Scotland met the MSPs in
the Scottish Parliament in Edinburgh
on 14 November. They warned that
the government must be stopped
from opening UK media outlets to
media moguls outside the EEA. it was
vital that the bill be changed so as to
retain and strengthen media
ownership restrictions designed (o
promote plurality and diversity.

Jonathan Hardy stressed that
Scottish production and programmes
about Scotland would soon be a thing
of the past unless the Commun-
ications Bill made sure that much

f— e ——— - S

L f— ——— S

| Free Press is

stronger public service obligations
were written into broadcasters’
licences. The licences, he argued,
should stipulate a minimum level of
investment in original, high quality
productions covering news and
current affairs and programmes of
specific interest to the nations and
regions of the UK.

MS5Ps were urged to press
Scotland's First Minister for a
members’ debate on bill, to call for
the new super-regular OFCOM to be
obliged to consult the Scottish
Parliament and to push for a represen-
tative for Scotland on the main
OFCOM board, the Content Board
and the Consumer Panel.

The briefing took place at a time of
major upheaval in Scottish communi-
cations with the Scottish Media Group
struggling to pay a £408m debt by
selling off assets including the
Glasgow-based titles The Hereld, Sunday
Herald and Evening Times.

We are getting a Scottish group
together to work around the bill and
how it impacts on Scotland. Contact
the CPBF national office(see below)
for further details.

edited by Granville Williams for the National Council

UNIONS JOINT ACTION ON
COMMUNICATIONS BILL

Mebia and communications trade
unions and CPBF have launched joint
action on the Government's commu-
nications bill. Representatives of CPBF,
the NUJ, BECTU, the GPMU, CWU,
Equity, the Writers’ Guild and
Directors’ Guild of Great Britain plus
the Federation of Entertainment
Unions (FEU) have been meeting and
sharing information on a regular basis
as well as contacting MPs.

They hammered out their lobbying
strategy at a special seminar at the
NUJ offices on 20 November with
John Grogan MP .

A Westminster briefing for MPs and
Peers took place on 2 December the
day before the bill got its second
reading. A resolution on the bill from
this year’s TUC Congress has given
added impetus to these efforts.

And the TUC is currently seeking a
meeting with Media Secretary Tessa
Jowell to relay the unions’ view that
public service obligations within the
media must be strengthened.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a) individual membership £15
b) Unwaged £6

d) Supporting membership £25

{includes free CPBF publications)

e) Institutions {eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

....................................

Organisation {if applicable) ..............

Walthamstow, London E17 9NL

...................................
-----------------------------------
...................................
...................................

...................................

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

AFFILIATION BY

ORGANISATION

fy Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
iy 10,000 to 50,000 £115
) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff * e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



Shayler through the looking glass

BARRY WHITE
‘It was one of the most baffling trials
ever seen at the Old Bailey’
commented Martin Bright, Home
Affairs Editor writing in The Observer.
A chapter closed in Court No 1 on
5 November when Judge Justice Alan
Moses (the lead prosecutor in the
Matrix Churchill trial in the early
90's) handed down a six month
sentence. David Shayler's lengthy fight
1o expose wrong doings and corrup-
tion in Britain’s security services, had
earned him little sympathy from
much of the press and immediate
imprisonment in Belmash, one of
Britain’s top security prisons. But it is
only the end of a chapter, not of the
story which first surfaced on 24
August 1997 a year after he left M15.

If the press could find little
sympathy for the man, many
expressed concern about the trial. The
day after it opened Richard Norton
Taylor wrote in The Guardian
{(October 7) that the *...court yesterday
heard legal arguments relating to the
trial of David Shayler.... The judge
ruled they cannot be reported.’

What the press was unable o report

ITV merger

THE announcement in October that
Carlton and Granada are 1o create a
single ITV company, in a £2.5 billion
merger, was greeted with a distinct
lack of enthusiasm by the press. A
leader in The Independent, October 17,
suggested, ‘It is impossible to view the
merger of Carlton and Granada
without thinking of two helpless
drunks propping themselves up.' It
continued, '[TV unforgivably squan-
dered ITN's brand and reputation, gave
up on current affairs and nature
programmes, and is now dangerously
reliant on Coronation Street and a few
one-off hits such as I'm a Celebrity Get
Me Out of Here! It is a pitifully narrow
base on which to rebuild.

Meanwhile the rebranding of ITV
sees a new logo and marketing
campaign costing £12m, but only one
independent franchise, Channel, is

was that two ministers, David
Blunkett, Home Secretary and Jack
Straw, Foreign Secretary had signed
Public Interest Immunity certificates.
This was to prevent David Shayler
from making a proper defence, which
was already limited by the lack of a
public interest defence in the 1989
Official Secrets Act.

When such certificates are issued it
is usual for the judge to publicly hear
the arguments for and against the
applications. On this occasion the
judge decided to hear them in private.
After his ruling a number of articles
speculating on Shayler’s evidence, and
the government's efforts to keep it
secret, were taken down from
newspaper websites. So two ministers
had exerted government pressure on
the court to ensure that certain
proceedings were to take place in
secret, and that the principles of open
justice and a fair trial were to be
ignored. In addition David had to
submit every statement and question
he proposed to make in open court to
the judge and the prosecution in
private. So everything he wanted to
say had 1o be vetied before it could be

accepting it. The other three indepen-
dents, Scottish Television, Grampian
(both part of Scottish Media Group)
and Ulster Television, have rejected it.
in Wales HTV, owned by Granada, will
be ITV] Wales.

Meanwhile dedicated regional
voices based in the regional franchise
areas are being scrapped in favour of
continuity announcers based in
London. Again, all part of the
rebranding and a move to a single ITV.

News & current affairs

THERE is some grim reading in a
survey of news and current affairs
published jointly by the Independent
Television Commission and the
Broadcasting Standards Council. It
points out that the average viewing
for news programmes has fallen from
nine hours a month in 1994 to eight
hours this year, and that viewing of
current affairs programmes has fallen

heard by the jury. How could a fair
trial be held on this basis?

The story is far from over. David
should be out of prison early in the
New Year. There will be an appeal to
the European Court of Human Righis
and the government may be forced to
act, sometime in the future. And
much ufinished business about the
Gadaffi plot, which was kept out of
the trial and off the charge sheet!

Meantime the Shayler case shows
that those who work for the security
service need whistleblowing rights.
Under the Public Interest Disclosure
Act 1998, workers who speak out
against corruption and malpractice at
work have statutory protection against
victimisation and dismissal. No such
right exists for disclosures in breach
of the Official Secrets Act. Not only
was David Shayler denied his rights in
court, we have been denied our rights
to know what is being carried out in
our narme. Press freedom, the right to
report, freedom of expression and the
right to a fair trial have all been
victims. The state has won a pyric
victory in this case. We are the losers
along with justice.

by a third.

Even the attempt to lure viewers to
new styles of journalism has failed.
ITV1's Tonight with Trevor McDonald
averaged 2.1m viewers last year, as
against 6.7m for its predecessor,
World in Action, in 1994,

The report points out that whilst
some programmes have maintained
their audiences, it is the ones which
have been shunted around the
schedule-BBC1’s Panorama and the
ITN News at Ten which have dropped
audiences the most sharply.

The report also states, ‘Television
news is less effective than it used o
be at reaching young people, and has
severe difficulties among some
sections of Britain’s ethnic minority
communities.

There is also a controversial
proposal in the report that OFCOM
should relax the rules on impartiality
so that News channels could follow a
clearly defined agenda.

BOOK REVIEWS

Richard Lindley Pancrama: Fifty Years of
Pride and Paranoia Politico’s £18.99
Panorama does not sound like a
pleasant place to work. It was not only
those pioneers of the 1950s and
1960s who were a bunch of self-
centred individualists, rude to their
subordinates, contemptuous of their
critics and suspicious even of each
other (acting like schoolchildren who
use their arms to hide their work,
according to Richard Lindley).
Throughout the programme’s history
—it has its 50th birthday next year-
there has been a clear sense of being
part of an elite. Yet sackings have been
arbitrary, mistakes have received no
mercy, and, although it achieved its
prestige and political significance
under a woman-the legendary Grace
Wyndham Goldie-women on the
programme have had to fight against
arrogance and misogyny.

So is 50 quite old enough? Is it
time for the venerable programme to
be shelved in the new communica-
tions world of OFCOM and 24 hour
news? Some ex-Panorama people
canvassed in this book think it is.
Richard Lindley argues that currently
the BBC is afraid to kill it off, but is
allowing it to wither in its late night
Sunday slot, supporting instead
trendier formats such as Macintyre
Undercover. But, he insists, traditional
current affairs is needed more than
ever, and he argues for three condi-
tions, a peak time slot, proper
funding, and on the on-screen
authority provided by known and
trusted journalists.

Although Lindley spent 15 years as
a Penorama reporter, this history does
not depend on reminiscence and
anecdote. {Although he can not resist
the story of posing as a tourist couple
with producer Lorraine Heggessey, he
is sufficiently restrained not to point
to the irony when this same energetic
woman becomes Controller of BBCI
and backs the move to a more enter-
tainment based channel).

Instead, Panorama and its contribu-
tors are treated to Lindley's own cool
reporting style, and, threaded through
this account, are reflections on the
nature of current affairs television,
and in particular the role of the
current affairs journalist, For many
years the programme used a magazine
format, with a number of items from

a regular team of reporters. He argues
this enabled the journalists to build
up a continuity of work, so that the
audience could become familiar with
their individual style and trust their
ability to assess a situation and relay it
accurately. But certain dilemmas are
posed: to what extent should
reporters be allowed to express their
own opinions? How should the
journalists’ explanatory words be
balanced against the much more
engaging visuals? Despite loud
complaints, Panorame early on insisted
that each story should have a
producer to look aflter the visuals and
balance the possible excesses of some
of the larger than life personalities.
Much later, under John Birt's ‘Khmer
Rouge’ regime (Lindley’s leaves the
reader in no doubt as to his position
on Birtism) the situation was reversed
and explanation took precedence,
with each story mapped and scripted
befare shooting could begin.

Panorema, and other current affairs
programmes have re-invented
themselves many times over the 50
years of their existence. Lindley
demonstrates how, despite changing
fashions and many personal and insti-
tutional failings, a form of reliable
journalism has evolved which has
been at the centre of public service
broadcasting.

A space had been created for
comment on social, political and
international affairs which has been,
as far as possible, protected from
political and commercial pressures.
Whatever the new re-invention, what
must be protected above all, is that
space.

PATRICIA HOLLAND is writing a
history of the ITV current affairs
series, This Week.

Richard Stott Dogs end Lamposts Metro
£17.99

THE book takes its title from
H.L.Mencken's observation that the
relationship between the journalist and
the politician is the same as that
between a dog and a lamppost. Richard
Stott’s story of his life in journalism
makes a very interesting read. For me
the key bits are the experience of
working on Maxwell's Mirror as the
editor, and his efforts 1o prevent
Maxwell using the paper as a publicity
vehicle for his monstrous ego.

But there are also lots of interesting
chunks dealing with his work as an
investigative reporter, and his experi-
ence of editing the People (twice) and
Today as a Daily Mirror in exile for
Rupert Murdoch until he killed the
paper. Stott also has some withering
comments on the decision by Reed
International to sell to Maxwell, and
the decision by the banks to put the
paper post-Maxwell in the hands of
David Montgomery, Clive Hollick and
Charlie Wilson, which led to the
paper losing circulation and its best
journalists under Montgomery’s
appalling period of control.

There are some surprising judge-
ments, too. High praise for the inves-
tigative journalism of Paul Foot, and
some withering comments on Hugh
Cudlipp for hanging on to power by
becoming part of the establishment
and not responding to the changed
world of the 1960s. He also stands by
the verdict on Maxwell which was on
the front page the day after Maxwell’s
death, "'The Man Who Saved the
Mirror’. That's a pretty 1all claim to
agree with. Certainly Stott, whilst
editor under Maxwell, did manage to
stabilise the circulation, and even for a
time increase sales but that was
because he managed to protect the
papers from the proprietors’ worst
excesses.

Journalists’ memoirs can be pretty
dire and uncritical about the practice
of journalism. This one certainly isn't
—it is really informative, and packed
with insights, and as an added bonus
stories in it which just make you
burst out laughing as you read it.
GRANVILLE WILLIAMS

| y ;
. Ca
[ E .ﬂ-j}:‘ﬁ Brastisetsiea s and
3 [
TR wcpibton e om

E A ey - |
NN -

Still available from National office!




