- e I

£1 Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

WAR SPIN ===

BY GRANVILLE WILLIAMS

Wags, certainly since the US involve-
ment in Vietnam, have to be fought
on two fronts: on the battlefield, and
in the media to build public support
for government action. What is
striking about the situation in the
USA is that, in spite of a sustained
spin offensive, with heavy emphasis
on ‘the war on terror’, ‘the axis of
evil’ and so on, there is still a substan-
tial majority of people who do not
believe the case has been made for
war with Iraq.

Reports of the marches in the USA
on Saturday 17 January revealed a
cross-section of American society
involved in them. Adverts paid for by

In both in the USA and UK there
was an intensification of war spin
around the crucial dates in late January
of the UN weapons inspector's report,
Bush's address to Congress and a
meeting between the US president and
Tony Blair the day after. UK editors,
leader writers and political reporters on
almost every daily paper and in the
broadcast media are being briefed
regularly by Downing Street or the
Foreign Office to get them on message,
Of course, some like the Daily Mirror
still maintain a critical perspective, as a
recent front cover vividly demonstrated
(see page 3).

As always, Free Press urges its
readers to check out alternative
sources, be critical about media
coverage, and when necessary,
challenge blatant media bias.

Useful alternative sources are:
www.opendemocracy.net;
www.fair.org; www.mwaw.org;
and www.medialens.org.

an anti-war coalition appeared on
network television, and a PEW
Research Centre survey found that
only 29% of US people supported an
invasion. This is all the more
surprising when one considers the
right-wing radio talk shows, the
thinly disguised conservative agenda
of Rupert Murdoch'’s Fox News, and
the largely uncritical coverage in the
press and on the rest of network TV of
Bush's war plans.

One reason for the resilience is the
role of the net as an alternative source
of information and to mobilise
support. Anather is the active partici-
pation of a wide range of religious,
civil and trade union organisations.

Hard pounding for the BB

THE GOVERNMENT plans to set up an
independent inquiry into the role and
scale of the BBC before the corpora-
tion is awarded a new royal charter in
2006.Tessa Jowell, the Culture
Secretary, said: ‘It gives us the chance
io ask whether the BBC can continue
to be the driving force behind public-
service broadcasting; to ask what
shape the BBC should be; to ask how
it should be accountable to its
audiences.

This might seem like a reasonable
step for the minister to take, but there
is going to be a massive struggle over
the next three years, and it will be
one around different aspects of the
BBC's provision, challenging the right
for each one of them to exist as a BBC
service.

We have already had some insights
into the kind of battles which will be
re-fought again during the inquiry:
® the BBC's decision to launch two
digital channels for children was

fiercely contested by media groups
like Disney and Viacom because it
would eat into their market.

@ BBC News 24 has been attacked by
Sky News because the licence fee
meant that there was unfair competi-
tion between the two services

® The BBC's plans to divert £150m of
licence fee money into the develop-
ment of a new interactive learning
platform was fiercely challenged by
the Digital Learning Alliance, a
consortium of commercial education
software providers opposed to the
BBC involvemnent in the digital
curriculum

@ BBC Online has also been
challenged by the Association of
Online Publishers who argue that
because the BBC spend £115m on its
internet and interactive television
services it is unfairly taking traffic
away from commercial sites.

@ And there is the question of the
licence fee, currently £112. Mersey

Television’s Phil Redmond calls it a
‘cultural poll tax’ and Jonathan Miller,
Sunday Times writer and ex-Sky PR
publicist sees it as a violation of his
human rights.

It is clear that the battle lines will
be drawn around a very simple
proposition. Should the BBC remain
the sole beneficiary of the licence fee,
or should the revenue from the
licence be available for programmes
which can prove a public service
outcome? Discovery Channel could
argue that its documentary
programmes fulfil a public service
remit; Pearson Education could
provide educational programmes
under the same criteria, and so on.

Hot on the heals of the controver-
sial proposals in the Communications
Bill which will have an enormous
impact on public service broad-
casting, another struggle is looming.
Hard pounding, indeed, for the BEEB.



THE SHAYLER TRIAL

Annie Machon on a media stitch-up

IN Novemsrr last year I witnessed one
of the worst media stitch-ups in
recent times. The London press has
helped ministers, many of whom
voted against the Official Secrets Act
(O5A) when it was passed in 1989, to
persecute, convict and imprison MI5
whistleblower, David Shayler, with
barely a murmur.

From the start, the government
focussed on raducing David's
character to divert attention not only
from his allegations but also from
Tony Blair’s failure to even hear what
David had to say. In case we forget,
this includes MIS files on government
ministers, MI5 failing to stop IRA
bombs going off in the UK, the
wrongful conviction of two innocent
Palestinians for the Israeli embassy
bombing in London in 1994, and an
illegal phone tap on a Guardian
journalist.

Most heinous of all was the fact
that in 1995 two Ml6 officers gave
£100,000 of taxpayers’ money to
extremists linked to Al Qaeda to
assassinate Colonel Gadaffi of Libya.
The attack went wrong, killing
innocent civilians. Malcolm Rifkind,
the Foreign Secretary of the day, did
not sanction the assassination attempt,
making it a crime under the 1994
Intelligence Services Act. It also meant
that shadowy MI6 officers were
deciding British foreign policy, not
our elected ministers.

So did our fearless national media
call for the intelligence services to be
held to account? No. Instead craven
editors of national newspapers-who
were only too ready to enjoy the
front-page stories David provided—
have left him to face the consequences
of whistleblowing alone.

After surviving three years of exile,
he returned to the UK voluntarily in
August 2000. He then had to wait
over two years for trial. After convic-
tion, he spent three weeks locked up
for 23 or 24 hours a day in an
overcrowded 12’ x 8 cell in HMP
Belmarsh before being transferred to
HMP Ford. He had already served

nearly four months in prison in Paris,
awaiting an unsuccessful extradition
attempt.

At trial, the government felt that
the risk of embarrassment loomed
large. The Home Secretary, David
Blunkett, and the Foreign Secretary,
Jack Straw, therefore signed Public
Interest Immunity certificates (Plls),
‘gagging orders’, against David 10
prevent him from saying anything in
open court. The judge, Mr Justice
Moses of Matrix Churchill fame,
acceded to these withourt a blush, and
then imposed reporting restrictions
on the proceedings.

Even though David had to conduct
his own defence in the courtroom, the
judge and the prosecution censored
any questions he needed to put to
anonymous MI5 witnesses. David was
also prevented from explaining why
he had gone to the press.

Despite David going into this trial
with both hands tied behind his back,
and despite the judge ordering the
jury to convict, it still took a group of
twelve randomly chosen people more
than three hours to convict David.
When they did so, some of the jurors
were in tears.

Although the courtroom was
packed with journalists, the media
wilfully ignored the facts of the case.
The documents alleged by the prose-
cution to contain ‘agent information’
were just thatr—information gathered
from agents and summarised for
general government consumption. In
fact, in summing up and sentencing,
Mr Justice Moses made no reference
to agent lives being put at risk.

He also made it abundantly clear
that he accepted that David was not
motivated by money; and that David
believed he was acting in the public
interest (even though the law did not
allow such a defence in this case).
That is why the judge gave him the
relatively light sentence of six
months. Had David been a traitor, as
sections of the media trumpeted, he
would have been tried under Section
I of the 1911 OSA and received a

 Annie and David arriving at the Old Balley

fourteen year sentence.

A whistleblower does not operate
in a vacuum. Journalists play an
important role in airing these subjects
in our ‘free’ press. In journalistic
parlance, David Shayler has been a
fantastically valuable source for over
five years. This has not been reflected
in his treatment. With a few extremely
honourable exceptions, most hacks
were merely interested in leeching
David of information rather than
protecting a man who risked every-
thing to expose murder, terrorist
funding and incompetence on the
part of the intelligence services.

The truth is frightening. Editors,
MPs and ministers are scared of the
shadowy people who really run this
country: the intelligence services, By
not holding the services to account,
the government and media is letting
them get away, literally, with murder.

Mi6: ANOTHER FINE MESS

MI6 was embarrassed in mid-January
by its role in the collapse of a trial
into money laundering on the
Caymans. An MI6 operative, identified
only as ‘John Doe’” was forced to
admit M16% role in the destruction of
evidence that connected the organisa-
tion to the investigation of Euro Bank
Corporation.

The judge ruled that the case
against the Euro Bank defendants in
the money laundering trial was fatally
flawed because of MI6's interference
with the evidence, and he pointed o
the clash berween the James Bond
ethos which influenced M16, and the
rules of the courts.

Photo by Molly Cooper

MEDIA MONITOR __

JOHNSTON PRESS AND
THE YORKSHIRE POST

THE AD in Press Gazette for a new
editor of the Yorkshire Post had the
headline 'Only 10 people have edited
the Yorkshire Post since 1866'. But the
background to the reason why the
incumbent, Tony Watson, departed at
the end of November last year, after
editing the paper since 1989, is worth
exploring. After all, the YP was named
as Regional Newspaper of the Year in
2002 under his editorship.

One reason could be the fact that
the YP acquired a new owner,
Johnston Press, in April last year. The
company has a reputation for being a
management machine driven by the
need to hit financial targets to satisfy
City expectations. Newspapers just
happen to be the means by which
they deliver the profits. The result is
the space for editors to carve out their
own ideas and development plans for
a paper are limited. Certainly this was
the case with Yorkshire Post News-
papers. When Johnston acquired the
titles they justified the price paid by
saying they could make £9m savings.
Maybe it was unhappiness with how
those savings were to be made that
precipitated Tony Watson'’s departure?

One incident illustrates the way the
new regime works. Watson's response
to 11 September was to send a
journalist and photographer over to
cover the aftermath. The coverage won
praise, and Watson planned to do the
sarne on the anniversary, but he was
blocked by the new Johnston regime.
Even when he got free flights and
hotel accommodation lined up, he
was still blocked.

It appears that he was the fifth
director to depart since the take-over
in April last year.

Proof, if it was needed, for the view
of another victim of Johnston’s
management style, who said, ‘They
like managers who obey centralised
edicts, and don't like opinionated
journalists who resist their
economies.”

THE SUN’S NEW EDITOR

THERE must have been as many
column inches on the startling news
that Rebekah Wade was the new
editor on Britain's best selling red top

as on the threat of war with Iraq.
Speculation that page 3 might go was
quickly dropped. It will be there from
Monday to Friday, with raunchy pics
of soap and pop stars on Saturday.
But this is the froth on the top.
What is the real significance of David
Yelland's departure to hone his
business skills? It is tempting to
speculate that he didn't take into
account the global interests of Rupert
Murdoch’s News Corporation. Others
have fallen from grace for this error.
Andrew Neil, as editor of the Sunday
Times, used the paper to campaign
against the construction of the Pergau
Dam. Unfortunately this ruffled the
feathers of politicians Murdoch was
doing business with in Malaysia, and
out went Neil from the editor’s job.
David Yelland took a strong line in
the Sun over whether English crick-
eters should play in the World Cup
fixtures in Zimbabwe in February. An
impassioned leader said: 'The issue is
simple. Zimbabwe is a tortured and
miserable land ruled by a tyrant.
Playing international cricket there will
create the impression that things can't
be that bad after all.
Good stuff, but Rupert
Murdoch owns the
world-wide television
rights to the cricket
World Cup, so maybe
Yelland went a step too
far for Rupert by not
being aware of the
impact of such
comments on his wider
commercial operations.
No problem with
Rebekah on this. Her
clear loyalty to whatever
Rupert's views are will
have been an absolute
precondition for the job.
One sign of this is a shift
from being a cheer-
leader for Tony Blair
(except on the Euro)
since 1997, towards a
more selective support.
The war with Iraq is fine
but on domestic issues
the Sun is flexing its
critical muscles and
rather like the Sun
editorial after the Major
government's Black
Wednesday debacle

| & NOT [EX
SADDAM HUSSEIN FROM

BLAME. | WILL ("=E31ISE
OUR TROOPS AND #/3/S T0

3 AND THE PERSIAN @.
IWILL &5 REPARED FOR
<5 WAR. THE MESSAGE

(What Fools We Were, it angrily said,
to advise you to vote for the Tories)
maybe we are witnessing an
imporiant new political redirection of
Murdoch’s media power in the UK.

TOUGH AT THETOP

It was a bit rich when the Daily Mail
launched an attack on the FBU leader,
Andy Gilchrist, over his salary, We
now have the details of Paul Dacre’s
pay for the last twelve months. As
editor-in-chief of the Daily Mail,
Evening Standard and Mail on Sunday
Dacre was paid £834,000 last year.

The package breaks down into
£760,000 salary and fees; £74,000 in
benefits, including accommodation in
central London; and a top up in his
pension fund with a further £47,000
to £401,000.

When Paul Foot used his Guardian
column to attack the disparity
between Andy Gilchrist's pay and Paul
Dacre’s, it appears the Mail's editor-in-
chief put five reporters on to combing
through Paul Foot's life to dig up
some dirt on him.

DAILY —5

Irror

Tliwrweetrint 0200 |

KON ERATE

._ i
E |’
& HHLUBENT ON AW AR ].

:.'Jlﬂu [

The front page of the Daily Mirror 6 January 2003, The
Independent on Sunday is also coming out strongly against a
war with Iraq. Robert Fisk had two very strong pieces in the

19 January issue which are worth reading.



JuLIAN PETLEY ON THE GATS THREAT

IN OctogEr the government announced a consul-
tation document entitled Liberalising Trade in
Services: a New Consultation on the World Trade
Organisation GATS Negotiations. Never heard of
GATS? You're not alone. Thanks to virtually no
discussion of it in parliament and, until recently,
absolutely minimal media coverage, 88% of the
British population are in the same state of
blissful ignorance, according to the Observer.
And yet this is a measure which could, if
unchecked, not only further pauperise the
poorest countries of the world, but also, in the
‘developing’ and developed worlds alike, could
cause to be rendered illegal vast swathes of
public provision and national and local govern-
ment regulation thanks to rules devised and
enforced by an entirely unelected and
unaccountable body - the World Trade
Organisation (WTO).

During the 1980s the increasing economic
importance of the provision of services led the
ever more powerful service companies of the
industrialised countries to agitate for virtually
unlimited market access on a global scale.
Western governments and the European
Commission needed no encouragement to help
big business embark on this latest rapacious
adventure, and together they set about designing
- extremely secretively - an international
agreemnent aimed at ‘liberalising’ the global trade
in services. The result, in 1995, was the General
Agreement on Trade in Services (GATS), which is
overseen by the WTO.

The service industries now account for about

Any American president building

support for trade must overcome protect-
ionists, special interests, anti-globalisation
nihilists and partisanship against the president...
We will not passively accept a veto over
America’s drive to open markets. We want to
encourage reformers who favour free trade. If
others do not want to move forward, the United
Sates will move ahead with those ”
who do ‘Unleashing the trade winds,’

The Economist, December 7, 2002 by Robert Zoellick,
(United States Trade Representative and o member of the
Bush cabinet).

two thirds of economic activity in industrialised
countries, half of economic activity in 'devel-
oping’ countries and over half the world's total
economy. In all economies, service activities soak
up 60% of all foreign direct investment, of
which 90% is from developed countries. Service
provision covers a truly vast spectrum of activity,
from education to tourism, banking to rubbish
collection, health care to communication. At the
turn of the millennium, global trade in services
was worth $1,35 willion, but this still accounted
for only about 20% of total global trade. Clearly,
then, there's tremendous scope for expansion
here, and the financial benefits to western service
providers of seeing developing countries stripped
of the ability to regulate or otherwise intervene
in their own service sectors, especially where
those services are provided by foreign multina-
tionals, are all too glaringly obvious.

As with other WTO agreements, the purpose
of GATS is ‘liberalisation’, or de-regulation. Its
basic aim is to increase global trade in services
by removing "unnecessary’ restrictions and
governmentai regulations that are deemed to be
‘barriers’ to trade between countries. The Articles
of the agreement, which are basically a list of
ways in which governments should not
‘interfere’ in the market, are seen by the WTO as
essentially the first ever set of global, legally
enforceable rules covering the international trade
in services. As Renato Ruggiero, the former WTO
Director General put it in 1998, the GATS
extends the WTO's jurisdiction into ‘areas never
before recognised as trade policy’. And how.

The driving concept of GATS is that individual
countries make 'commitments’ to open up
particular parts of their economies to trade under
GATS. Its key principle include:

@ Most favoured nation (MFN). Each WTO
member must treat the import of services from
all other members no less favourably than for any
other member,

@ National treatment. Each member must treat
foreign service suppliers no less favourably than
its own service suppliers.

@ Transparency. Members must make all regula-
tions affecting trade in services known and acces-
sible and administrative decisions open to appeal.
In order to avoid what it euphemistically calls
‘disguised protectionism’, regulations must not
be ‘more burdensome than necessary to ensure
the quality of the service’.

@ Progressive liberalisation. Members shall enter
into rounds of negotiations aimed at achieving

progressively higher levels of trade liberalisation.
@ The raichet effect. Once a commiument has
been made it will be virafally impossible to
withdraw it. I

@ Market access. This rulgs out limits on the
number of service suppliers in a sector, on the
size of the market and on the type of legal entity
allowed to provide a service.

The GATS process thus far has followed what is
called a ‘request-offer’ approach. That is, each
country has ‘requested’ from other countries the
sectors it wants them to liberalise (the deadline
for this was 30 June 2002) and then each
country has ‘offered’ the sectors it is willing to
liberalise (deadline March 2003). After this the
full negotiations start, first bilateral then multilat-
eral, and will last until the end of 2004. In effect,
this will be a complex series of trade-offs, during
the course of which powerful countries will twist
the arms of weaker ones and offer them all sorts
of dubious ‘inducements’ to trade away their
services - including persuading 'developing’
countries to give GATS commitments in return
for rich countries actually keeping promises
which they made years ago in other areas.

At first, GATS appeared to be an issue
primarily for those concerned with the ravages of
globalisation, and specifically with the developed
world’s conglomerates effectively re-colonising
the ‘developing’ one. Now, however, as western
countries’ ‘offers’ are gradually being dragged
into the light by the efforts of assiduous NGOs
such as the World Development Movement
(WDM), we can see that our own services are
under threat too. Nowlere is this a more serious
threat than in the UK, in which, thanks to succes-
sive government policies, the private sector
already plays a key role in the provision of public
services; it therefore becomes much more
difficult than in other Eﬁcountrles to ‘ring
fence’ them from GATS-inspired demands that
they should be fully operjed up to competition,
since they've already been effectively ‘liberalised’.
It’s also particularly alarming that, in this
country, GATS negotiations are in the hands of
the high priests of neo-liberal fundamentalism,
the Department of Trade and Industry (DTI).

Thus we now discover that, with almost no
public debate at all, the UK has already made
commitments in certain areas of health, retail
distribution, education, tourism, the environ-
ment, business services, telecommunications, and
financial services, although precisely what these
are the DTT chooses not to reveal. There are,

however, other parts of the education, health and
the environment sectors in which, apparently, no
commitments have yet been made, and none
havebeen given thus far in the energy, postal and
audio-visual communications sectors. On the
other hand, numerous requests have already been
received and more are likely to follow. In partic-
ular, the audio-visual communications sector
looks extremely vulnerable.

Here, on the one hand, the DTI's hands are to
some extent tied by the Television Without
Frontiers Directive and the European Convention
on Transfrontier Television, both of which are
designed to carve out a protected space for
European productions on European television
stations, although the former was fatally
weakened at birth by British efforts essentially to
exempt Murdoch’s Sky from its requirements.
Britain is also a member of the Media Plus
programme, which helps in particular to support
European film industries. However, there is still
plenty of scope for GATS to wreak havoc with
our broadcasting system.

In this sector, again, competition with the
main public service provider, the BBC, already
exists: regulated in the case of Channels 3, 4 and
5, and largely unregulated—-thanks to the
complicity of successive governments—-in the case
of BSkyB. Furthermore, the current
Communications Bill has made all oo clear the
government's absolute determination to 'liber-
alise’ current media ownership rules, even in the
face of concerted opposition from across the
political spectrum, and, in the words of the
consultation document, ‘to overhaul and simplify
the legal framework for the media industry’. So,
even if the Government were defeated over its
proposals to open up large parts of British televi-
sion to non-EU ownership, it could simply
reintroduce them by the back door under the
GATS rules. That’s what I call neat.

However, the government may feel rather less
smug when voters realise that these rules could
effectively abolish the BBC and render totally
illegal the public service obligations of Channels
3, 4 and 5. How so? Well, the consultation
document reveals that, in the audio-visual sector,
the government has received requests to ‘remove
discriminatory subsidies’, words which could
have been written by Murdoch himself-or, more
likely, his sinister henchman and tireless lobbyist
in Westminster and Brussels, Irwin Stelzer—as part
News International’s shrill and seemingly
indefatigable propaganda campaign against the

GATS-TODAY'S LEGALISED PIRACY

BBC licence fee. Furthermore, the aforemen-
tioned requirement that all types of regulation
should be the ‘least burdensome’ could easily be
brought into play by a Channel 3, 4, or 5 owned
by, say, Disney or AOL which felt itself unduly
constrained by the public service broadcasting
requirements laid upon it by OFCOM, especially
if it felt that these were limiting its profitability
in the new hyper-competitive environment
promised by the Communications Bill. Why
should a vast multinational company bother with
what OFCOM says when it knows that its next
stop will be the WTO, the ne plus ultra of dereg-
ulation?

GATS represents capitalism’s ultimate wet
dream: the commeodification of absolutely every-
thing on the planet, including its water supplies.
Alarmist nonsense? Maybe, maybe not, but
thanks to the shroud of secrecy surrounding
GATS it's really quite impossible to judge.
However, the very fact that this messianic project
has been hatched in the dark clearly suggests that
its creators realise that what they regard as a free
market utopia is likely to be perceived as hell on
earth by most of the rest of the world’s popula-
tion—once it discovers what's in store, that is.
Thus the most urgent task of the moment is to
flush the terms of these shady and thoroughly
sinister deals out into the open before they can
be concluded, and to persuade enough of the
world’s ‘developing’ countries to recognise the
whole GATS process for the act of legalised
piracy that it is, and to withdraw from it
forthwith, thus causing it effectively to collapse.

For a comprehensive guide to GATS visit the
World Development Movement website:

www.wdm.org.uk

COl MMUNICATIONS 3|




OFCOM & Press regulation

BY Tom O’MAILEY

AT THE end of 2002 the Liberal
Democrats in the House of Lords
signalled that they intended to put an
amendment to the 2002/3
Communications Bill, which would
bring the regulation of press standards
under the supervision of the new
media regulator, the Office of
Communications (OFCOM).

This offers a welcome opportunity
to scrutinise the newspaper propri-
etors’ Press Complaints Commission.
But would placing press regulation
under OFCOM be an advance on the
present situation?

It is now fifty years since the Press
Council (1953-1990} was established.
Its successor the Press Complaints
Commission has presided over the
same territory. The system has made
sure that 70-80% or more of public
complaints never reach adjudication.
These two bodies have never had the
power to make their judgements stick.
They have both acted as lightening
conductors, taking the strain when
press behaviour has provoked the
public and politicians to despair.

They have been sustained by politi-
cians who lack the political courage to
take action, even though alternative

Media power (1)

DISTURBING news from Italy on a
number of fronts as the uneasy
relationship between Berlusconi's
media and political power is again
threatening freedom of expression.
When Berlusconi presented his
political programme two years ago he
said, ‘Our children must no longer
study history books with Marxist
deviations.” Now the Forza Italia MP
Fabio Garagnani has drawn up a 36-
page dossier on supposed left-wing
bias in textbooks.

The parliamentary Culture
committee passed a motion in
December inviting the education
ministry to ensure that textbooks
were scientifically rigorous and
objective. What the intention seems to
be is to stiffen the criticism of
communism, go a bit easier on
fascism and refrain from attacking

models have been around for years,
These issues have been documented
repeatedly since the 1950s, most
recently, and unwittingly, in the PCC’s
official history *.

The Communications Bill states that
OFCOM is meant to primarily promote
economic competition in the media. It
is designed to allow as much self
regulation by the media as possible.
Why? Because positive regulation costs
the industry money! OFCOM is run by
a small Board which represents no ane.
There is less representation for Wales
and Scotland on OFCOM than there
was on the former regulators.

To place press regulation under
OFCOM would be to move responsi-
bility from an employer-owned body
to an employer orientated body,
dominated by the neo liberal
economic orthodoxy so beloved of our
rulers. No change there, and little
improvement likely in press regulation!

A radically restructured OFCOM,
designed to promote the public
interest, run by an elected Board with a
remit to be accountable to the public
would be another matter. But the
Labour government is not in favour of
such a dangerously democratic devel-
opment, and has said as much.

Silvio Berlusconi.

A new book by Tobias jones, The
Dark Heart of Italy, points to the
insidious power Berlusconi has: ‘It's
impossible to move without inadver-
tently coming up against his
influence. If you waich football
matches, or television, try to buy a
house, or a book, or a newspaper, rent
a video or else shop in a supermarket,
the chance are you're somehow filling
the coffers of Il Cavaliére (last
estimated to be worth $14 billion).

In [aly Berlusconi also relies on the
chilling effect of libel. The Economist,
just before the 2001 Ialian election,
printed details of all the allegations of
corruption against Berlusconi and
urged ltalians not to support him.
Berlusconi sued in the Italian courts
and the case is still to be heard. In
Ttaly broadcasters and publishers not
owned by him are bombarded with
threats of damages. A small left

Even if OFCOM was a better
regulator we would still need legisla-
tion designed to separate media
standards issues from the provision of
services. Otherwise, as is the case with
the PCC, the result is a body which
simply enforces the will of the
providers.

We need separate legislation. A
statutory right of reply to factual
inaccuracies should be supervised by
an elected body made up of members
of the public and workers in the
industry. A Press Freedom Law,
enshrining rights for the public and
journalists, as against the privileges of
government and big business would
be an essential feature of such a
settlement.

Although the Liberal Democrats are
right to raise this issue, the goal of
improving press standards, journalists’
rights and the public right to accuracy
in the media, will certainly not be
achieved if regulation is handed over
to the OFCOM created in the
Communications Bill.

* Geoffrey Robertson,The People against the
Press (1983); C.Soley and T.0’Malley,
Regulating the Press (2000);and R. Shannon,
A Press Free and Responsible (2001).

publisher's book on the early days of
Forza Italia has received eight
demands for damages.

Media power (2)

PrisineNT HuGo Chavez in Venezuela
has tlireatened to revoke the broad-
casting licences of private TV and
radio stations. This is in response to
the open support of the private

media for the opposition's sabotage of
the economy and attempts to
overthrow the demaocratically elected
government.

Private TV stations have replaced
commercials with constant messages
from the opposition. The stations give
blanket coverage to anti-Chavez
demonstrations while ignoring much
larger pro-Chavez demonstrations. The
owners of the private media also
supported, and were implicated in the
failed military coup in April last year.

Our Media, Not Theirs Robert W, McChesney
and John Nichols Seven Stories Press £7.99
RecenTLY the US Supreme Court
decided that it was not going to restrict
Congress's decision to extend
copyright periods. The case was a legal
challenge to the 1998 Copyright
Extension Act, which extended the
period of copyright protection for
another 20 years.

The Act resulted from lobbying by
Disney and other movie studios to
prevent their early films coming into
the public domain.

The Federal Communications
Commission is now deciding on
further liberalisation of media
ownership rules so that previous
restrictions to ownership of television
stations and newspapers in the same
locality are likely to be jettisoned.
Again, this is the result of systematic
lobbying by the media companies.

It is examples like this Bob
McChesney and John Nichols have in
mind when they ask us to 'Consider
how powerful the media and commu-
nications lobbies are in Washington,
DC, as they routinely use the campaign
contribution scalpel to remove politi-
cians’ backbones’.

This is an angry and impassioned
book, which documents the malign
influence of the corporate media on
American society. It is a revised and
updated version of It's The Media,
Stupid published in 2000 in the
excellent Open Media Book series by
Seven Stories Press. The horror stories
are all here the massive boost in media
concentration following the 1996

CPBF & Leeds NU] - PUBLIC MEETING

Nick Jones on

Wednesday 5 March 7.30pm |

Albert Room, Leeds Yown Hall

Nick Jones, author of Soundbites & Spin Doctors
and The Control Freaks. He has worked on The Times
and for BBC radio & TV as a Labour Cotrespondent
and Political Reporter.

What is the point of

government? You will be
pleased to know ! don't intend to
hold a symposium on the subject,
but one not bad answer is this:

promote competition where we
can and regulate if we have to, to
protect the public, ”

and the consumer

Trssa Jowil IPPR Convinmon ox Punic Sinvice
Cosmaunicartoss, Oxrond 15 Jasuary 2003

Telecommunications Act is illustrated
by examples like Clear Channel which
now owns 1,200 stations; the supine
and uncritical character of corporate
media over the 2000 Presidential
election results, and so on.

However the authors’ purpose ‘is
not to wallow in how had things are
getting, but to begin to reverse the
trend with workable strategies for

. activism, organising and direct action.

Whilst the bulk of the book’s content
concentrates on the US experience, it is
very relevant for media reform
movements elsewhere. In particular, for
the UK there is the threat posed in the
Communications Bill for an increased
power and dominance of US corporate
media in our broadcasting systern.
Read this book and be warned.

MEDIA ACTIVISM CONTINUES

In FP131 we gave examples of the
way media activists in the USA have
challenged selective or inaccurate
reporting. Here is another success.

A drama on HBO that purports to
tell the true story of a cable crew
broadcasting during the Gulf War
presents uncritical treatment of an old
charge that in 1990 Iraqi soldiers
threw Kuwaiti babies out of
incubators.

Live from Baghdad, made by HBO,
is based on a memoir by Robert
Weiner on how CNN covered the Gulf
War. He was a field producer at the
time, Halfway through the film, a
CNN anchor informs viewers about
allegations of brutality and then shifis
to a tearful woman declaring, ‘They
took the babies out of the incubators,
took the incubators and left the babies
to die on the cold floor!”

It was a lie, propagated by the
international PR firm Hill and
Knowlton, who received $10.7m
from the Kuwaiti government for this
and other services. The story was used
by the Americans at the UN Security

Photo Duncan Fhillips/Reportdigital

Council, and by George Bush in a
January 1991 speech before he
ordered the bombing of Iraq.

A FAIR activism campaign led HBO
to include a message at the end of the
credits which reads: "While the
allegations of Iraqi soldiers taking
babies from incubators were widely
circulated during the run-up to the
Gulf War (the time frame of the
drama of our film) these allegations
were never substantiated.

On the HBO website there is a
piece by John R. MacArthur which
sheds considerable light on the
incubators hoax. (MacArthur is also
the author of an excellent book:
Second Front: Censorship and Propaganda
in the Gulf War).

FRIES HAVE HAD THEIR CHIPS
Conrusep about some stories in the
media identifying concerns about the
impact on English if there is 2 major
expansion of US media ownership in
the UK? Their origin came from an
initiative by Paul Reese who has
volunteered his services to raise the
media profile on the Bill.

He thought one angle could be that
American English words could
substitute for English. Of course we all
know that a living language changes,
absorbs words from other languages,
and creates new words, But we thought
there were important links to be made
between programmes made in the UK,
reflecting the experiences, language,
culture, accents, and so on, and the
possible threat of ITV or commercial
radio carrying more US material
through changes in media ownership.

Well the idea worked. It led to a
story in the Independent on Sunday, an
interview on a New York PBS radio
programme on the media, and other
media iterns on Radios 4 and 5. It was
an intriguing insight into the how
someone skilled in the cunning arts of
PR can generate news stories.



Action round-up

Tom O'MALLEY & BARRY WHITE
AsTHE Communications Bill proceeds
through the House of Commons the
government has showrrno sign of
introducing key safeguards. There still
needs to be a irm obligation on the
part of OFCOM to make extending
and enforcing public service princi-
ples in commercial broadcasting the
priority. There still needs to a change
to the Bill to enforce an obligation for
the main operators to sustain and
develop strong production centres in
places like Wales. There needs to an
intervention to stop the foolish relax-
ation of media ownership rules that
will lead to the media in Wales being
dominated by companies with no
discernible commitment 1o the
nation. And the government needs to
drop its contempt for representative
democracy, and allow a demaocrati-
cally appointed member of the
OFCOM board to come from Wales.
In Wales the media trade unions
and the Campaign plan a briefing of
all Welsh MPs on 12 February. This is
in part to alert many of them to the

Free Press is

serious implications for Wales of the
provisions in the Bill, and to urge
them to intervene now, before it is
too late, to achieve serious reforms of
the legislation. If you live in Wales,
contact your MP now and ask them to
attend the lobby. Full details will be
posted to all Welsh MPs.

And in the rest of the UK? In
Scotland campaigners around the
Communications Bill are collecting
signatures for a petition to be
presented to the Parliament in
Edinburgh towards the end of
February.

While on 20 January in London,
trade union leaders, MPs and Lords
(including Lord Puttnam and
members of his joint committee
which scrutinised the draft communi-
cations bill} dined together to discuss
tactics. The NUJ and Bectu sponsored
the event.

On Tuesday 1| February, there will
be a lobby of Parliament and meeting
with MPs, Lords, union and industry
speakers. This has been organised by
the NU]J. Please get there if you can,
(details page 5)

Keep it coming please

GEofFF MasoN, National Treasurer.
LasT year we raised over £14,500 in
donations. Much resulted from the
appeal we launched in the spring, We
had a welcome burst of contributions
in the last couple of months including
one generous personal donation of
£700. As the Communications Bill
enters the Lords in the next few
weeks, we need to step up our
publicity, lobbying and campaigning
work. So we are pressing on with our
appeal to raise the full £20,000 we set
ourselves.

Every donation is important and
welcome. Another way of helping is
to recruit a friend or colleague io the
CPBE. The last few weeks has seen a
steady trickle of new members.
Membership subscriptions are our life
blood-so please do all you can.

Frank Allaun

We planned to put an obituary for
Frank in this issue. Space has
prevented us from doing this, but we
will be putting it in the next issue. He
was a strong supporter of the CPBE,

ecﬁted by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £é
d) Supperting membership £25
(includes free CPBF publications)
e} Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

....................................

Organisation (if applicable) ..............

Woalthamstow, London E17 9NL

...................................
...................................
...................................
...................................

...................................

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

AFFILIATION BY

ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h} 1,000 te 10,000 £50
i} 10,000 to 50,000 £115
i) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff = e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



