As THE Bush Administration’s strategy
for managing the news is put into
gear, we need to be alert to the
distorting language of spin. Bush
announced the involvement of
‘coalition forces’ in the action. What
he really means is a dominant US
military presence, a2 much smaller UK
involvement, and now an Australian
contingent. Not much of a coalition,
really.

Large numbers of reporters from
the world's media are now
‘embedded’ with the military-150
with British forces and 660 with the
US forces, and a grand total of over
5,000 of the world's media are
deployed around the Guif region. The
Pentagon has a new million-dollar
state-of-the-art media centre in Qatar,
created by a Hollywood set designer.
From the stage General Tommy Franks
and other senior officers give their
briefings.

The key questions are what
freedom will the ‘embedded’
reporters have, and what kind of
reporting from elsewhere in the
Middle East will find its way into the
mainstream media?

Gavin Hewitt, a BBC special corre-
spondent, says the Pentagon’s
intention is to allow reporters access
to military operations, but as the CBS
news presenter, Dan Rather, said,
"There's a pretty fine line between
being embedded and being
entombed.”

In reality, as in the 199 Gulf War,
journalists who agree to go with
combat units hand over their
independence to the military. As a
former CNN anchor, Bernard Shaw,
points out, ‘Journalists who agree to
go with combat units effectively
become hostages of the military,
which can control the movements of
the journalists and, more importantly,
when they file their stories.’

Of course, there will be indepen-

www.freepress.org.uk

£1  Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

dent journalists, but Kate Adie says
she has been told that journalists
operating on their own-"unilaterals’'~
will be targeted by the military if they
are in areas where their presence is
unauthorised.

The other issue is how the media
will distort or censor the news as they
adopt the role of cheerleaders for the
conflict. In the USA, even before the
war started, there was an absence of
critical analysis and dissenting voices
on the news programmes. FAIR in a
study of news coverage on television
over a two-week period found that
76% of the guests on programmes
were associated with either the US or
with governments that support the
Bush administration’s position on
fraq. Only 2% were sceptics or
opponents of war.

Here we see most clearly in some
the national tabloid newspapers the
jingoism and gung-ho war reporting
which reduces the horror of war to a
comic book treatment.

The BBC has some excellent
editorial guidelines on reporting
different views on the war, but
sometimes the notion of impartiality
can lead to exclusion of dissent. BBC
executive, Richard Sambrook,
suggested, in a leaked memo, phone-
ins and emails ‘are attracting some of
the more extreme anti-war views' and
makes the strange assertion that ‘mid-
ground majority views ...may be
unmotivated or intimidated from
calling’. He argued that ‘we need to
be careful both to get a realistic
balance and to ensure a diversity of
views'. The obvious effect of this
approach would be to diminish the
substantial body of anti-war views
represented by the Stop The War
Coalition.

For example, on 20 March, the day
war started, the BBC's main news
bulletin at 10pm ignored the protests
in the UK and only partially reported

Media beds in with the military

international protests, saying they
were 'mainly in Muslim countries’,

There will all be an abundance of
selective, partial reporting, censorship
and disinformation in media
reporting of this conflict. Pressures on
journalists will come from the
military, politicians and proprietors
(Rupert Murdoch'’s newspapers are all
signed up to support the war, for
example) to fall in line.

All the more important therefore to
check out alternative sources, such as:
AWWW INTWaW.Orge: www.fair.org and

And, of course, protest to the media
when you read, hear or see biased or
distorted reports.

Protest over ‘Back our
boys’ decree

Sik Ray Tindle owns 130 local and
regional papers in England and Wales.
In a memo to executives and editors
he has decreed that none of his
newspapers will attack the decision to
go to war while UK troops are
fighting in Iraq. Even readers’ letters
doing so will be banned.

CPBF Chair, Jutian Petley, in a letter
sent to one Tindle paper, the
Monmouthshire Beacon, commented:
‘Congratulations, Sir Ray, for demol-
ishing all those hoary old myths
about the "free press” and the “fourth
estate” over which journalists are apt
to get so dewy eyed, and for proving—
if proof were needed-that press
freedom is simply the freedom of the
newspaper proprietor to use his
property and his employees for
whatever purposes he so chooses.
Your bold and courageous stand
against one of journalism’s most
sentimental and cherished icons will
surely earn you a place in the media
history books’



Photograph by Rod Leon

Ih

Adli Hawwari and Dr Abdul-Hadi Jiad protest outside the BBC

TiM GOPSILL

THE SACKING on the spot of two senior
RBC Arabic journalists has led to
ontrage among colleagues and
questions about the World Service's
relationship with its paymasters, the
Foreign and Commonwealth Office.
The journalists—a Palestinian and an
Iraqi-were hauled from meetings at
the Bush House HQ in central London
on 18 February. There were no
hearings, no appeal, as they were
marched out of the Bush House HQ
by security staff.

The NUJj is demanding their
reinstatement. BBC journalists are to
vote on taking strike action over the
sackings after union reps from 60
workplaces voted unanimously to
condemn management and to call for
action. The journalists are Adli
Hawwari, a Palestinian, and the Iraqi
Dr Abdul-Hadi Jiad. In 16 and 12
years’ service respectively there had
never been any complaint about their
work. The BBC said they were
‘dismissed because of a breakdown of
trust and confidence’. It leaked to the

BBC whips up a storm of protest

BARRY WHITE

THE PECISION of the BBC not to show
the Correspondent documentary
‘Israel’s Secret Weapon' at the
programme’s usual peak-time slot
resulted in a reported 1,000 plus
complaints to the corporation. The
programme scheduled to be shown on
Sunday |6 March examined the devel-
opment of Israel’s hidden nuclear
programme and highlighted the case
of Israeli nuclear whistleblower,
Mordechai Vanunu who in 1986 first

media an account of a series of cases
they had brought to Employment
Tribunals alleging racial discrimina-
tion and victimisation. It was
confirmed that the decision had been
taken by Director-General Greg Dyke.
The journalists say they were forced
to go to law because the BBC failed to
deal with the problems in-house.

On the day of the sacking, Adli
Hawwari was producing the flagship
Ipm programme while Abdul-Hadi
Jiad was duty editor, responsible for
the day’s news. He had just chaired
the morning conference when he was
hauled into a meeting with BBC top
brass—World Service and Global News
Director Mark Byford and Director of
Human Resources Stephen Dando-to
be sacked an the spot. Adli Hawwari,
who was producing the main
lunchtime news programme that day,
had already been dismissed.

On 7 March reps from BBC chapels
all round the country unanimously
condemned the decision as ‘in
flagrant breach of long established
BBC agreements with the unions on

drew the world’s attention to there
existence. Once the storm of protest
was underway the BBC announced
they would shift the programme to
11.20pm the following day. Despite
the timings reputation as the
‘graveyard slot’ it was reported that
some one million viewers tuned in,
The programme was pulled because
coverage from the Azores summit
overran by |5 minutes. Viewers were
treated instead to an old Fred Dibnah
documentary on windmills!

Amid the protests a joint statement
was issued by the Campaign to Free

PROTESTS AT
BBC World
Service sackings

the conduct of the disciplinary
process’. It sends a chilling warning
to all BBC staff that from now on,
anyone can be summarily dismissed
in a similar fashion.

The meeting also condemned the
BBC for its carefully orchestrated
atternpts to ‘demonise’ the two sacked
journalists in the national press, and
for then issuing an unprecedented
email sent thousands of BBC staff. The
NUJ is demanding an enquiry into
the affair. The World Service is not,
like the rest of the BBC, funded by the
Licence Fee. It is paid for by the
Foreign Office, and the BBC house
journal Ariel, reporting a seminar on
the funding arrangements in 1998,
said the service was ‘an important
instrument of British foreign policy’.
In its statement on the sackings the
BBC said the FCO had been informed.
Why? The World Service is supposed
1o be independently managed and
personnel matters are nothing to do
with government.

The BBC has rejected a union
request for a top-level national
meeting to discuss the sackings.
Campaign material—posters, stickers,
leaflets—are available from the NUJ.

More on their case at www.nuj.org.uk

Vanunu and for a nuclear-free Middle
East, The NUJ and the CPBF which
called the cancellation ‘unjustified’ and
insisted that the film be shown the
following Sunday at the programme’s
usual time, so that it could reach its
original audience. Proof yet again, if it
was needed, of the importance of
media activism. To find out more
contact the Campaign to Free Vanunu
at 185 New Kent Road, London SE1
4AG. E-mail: campaign{@vanunu,
freeserve.co.uk

wiww.vanunu, freeserve.co.uk ) 8

MEDIA MONITOR

BBC TO REMOVE
CHANNELS FROM SKY
DIGITAL

ToNY LENNON

“THe BBC will this morning announce
a shock move 10 pull all its channels
off of the encrypted Sky Digital
platform after failing to reach
agreement on how much it should
pay BSkyB for carriage. The move will
plunge the government's digital
strategy into chaos. That was how one
website reported the news that the
BBC plans to move all of its channels
off Sky onto a new satellite,

In fact the government's digital
strategy has not been thrown into
confusion, and the path to analogue
switch-off is now clearer than ever.
BBC TV and radio channels will
continue to be available to people
with satellite boxes via the Sky
electronic programme guide, but will
not require consumer access cards in
order to be viewed (they will be 'clear
to air’ in the jargon). The move,
which is likely to be followed by ITV,
C4, and CS5, achieves two things: it
saves money by avoiding use of Sky’s
encryption system, for which terres-
trial broadcasters are being blatantly
overcharged; and it enables the design
and sale of a free-satellite box similar
to the Freeview DTT boxes now on
the market (no card, no subscription,
pay once for the box and receive free
PSB channels indefinitely) The timing
of the move is linked to the recent
availability of transponders on a new
satellite Astra D2, which has a smaller
footprint than Sky's Astra platform,
and therefore doesn't raise as many

problems over broadcasting rights
(sports, creators, performers, etc)
which were the main reason that BBC
channels on Sky were encrypted in
the first place. I would expect to see
non-card satellite boxes bundled with
a dish at a price below £200 within a
year to |18 months. This provides the
government with the answer to
question of how, after analogue
switch-off, PSBTV could be radiated
free to the 20% or so of the popula-
tion who will still not be able to
receive DTT—they’ll all have access to
free satellite, provided they can afford
the equipment.

FOX, MONSANTO AND
THE RIGHT TO LIE

In AN update on a story covered in
FP1 18 we get an amazing insight into
how corporate power can highjack
the First Amendment on freedom of
speech to prevent independent, inves-
tigative reporting. The case concerns
Jane Akre and her husband, Steve
Wilson, who were sacked by a Fox
television station for refusing to alter
their findings about the use of
Monsanto's controversial bovine
growth hormone (BGH) in Florida
cattle.

On 14 February, a Florida appeals
court ruled there is absolutely
nothing illegal about lying,
concealing or distorting information
by a major press organisation. The
court reversed the $425,000 jury
verdict in favour of journalist Jane
Akre who charged she was pressured
by Fox Television management and
lawyers to air what she knew and

The dogs of Fleet Street show their teeth

Tom O’MALLEY

AMIDST THE turbulent political events
surrounding the build up to the attack
on Irag of March 2003, the press had
to defend its behaviour in front of the
House of Commons Select Committee
on Culture, Media and Sport.

This Committee’s inquiry into
Privacy has been sparked, in part, by
the passage of the Communications
Bill through Parliament and the possi-
bility that press regulation might be
brought under the remit of the new

Office of Communications, OFCOM.

But the dogs of Fleet Street have
been showing their teeth, at each
other and at politicians.

Paul Dacre, editor of the Daily Mail,
attacked the Independent’s editor,
Simon Kellner. Kellner had the
temerity to tell the Select Committee
that there should be an Ombudsman,
reporting to OFCOM to hear
complaints against Press Complaints
Commission decisions. Dacre claimed
that Kellner's comments were ‘based

documented to be false information.

The ruling basically declares it is
technically not against any law, rule,
or regulation to deliberately lie or
distort the news on a television
broadcast. On 18 August 2000, a six-
person jury was unanimous in its
conclusion that Akre was indeed fired
for threatening to report the station's
pressure to broadcast what jurors
decided was ‘a false, distorted, or
slanted’ story about the widespread
use of growth hormone in dairy
cows. The court did not dispute the
heart of Akre's claim, that Fox
pressured her to broadcast a false
story to protect the broadcaster from
having to defend the truth in court, as
well as suffer the ire of irate adver-
tisers.

Fox argued from the first, and
failed on three separate occasions, in
front of three different judges, 1o have
the case tossed out on the grounds
there is no hard, fast, and written rule
against deliberate distortion of the
news. The auorneys for Fox, (part of
Rupert Murdoch’s global media
group, News corporation), argued the
First Amendment gives broadcasters
the right to lie or deliberately distort
news reports on the public airwaves.
In its six-page written decision, the
Court of Appeals held that the Federal
Communications Commission
position against news distortion is
only a ‘policy’, not a promulgated law,
rule, or regulation. Fox aired a report
after the ruling saying it was “totally
vindicated” by the verdict.

For further information go to
www.foxhghsuit.com

on a total misconception of how the
PCC works'.

The editor of the Sun Rebecca
Wade appeared before the Committee
in the week that the paper published
‘revelations’ about the private life of
Ron Davies, a former Secretary of
State fGr Wales. A better warning to
MPs to lay off the press could not
have been delivered. Few MPs would
have missed the significance of the
timing of this story.

The government were equally as
sensitive to the dangers of meddling
with the owners who back the PCC.

continued on page 7



SPIES
& LIES

STEPHEN DORRIL

SHorTLy after the release of the government’s
intelligence dossier on Iraq, the doyen of govern-
ment-watchers, Peter Hennessy, told a group of
intelligence writers and specialists that this was a
unique and significant event. For the first time the
government had allowed a Joint Intelligence
Committee assessment to be made public. An
enthused Hennessy thouglht that we would see
more similar initiatives in the future.

Alas, this may turn out to be the last such
occasion the spooks surface. The dossier proved to
be an embarrassing mixture of long out-of-date
material, wild suppositions and, now we know,
reliance on forgeries which contained, UN
inspectors revealed, ‘laughable and childlike
errors’ about the non-existent export of uranium
from Niger to Iraq. The infamous aluminium
tubes turned out not to have a nuclear purpose.
Jack Straw's claim that Iraq was ‘weeks’ away from
building a nuclear bomb was simply untrue.

In the UN Security Council, the two chief
weapons' inspectors calmly, and deliberately,
pulled apart the intelligence which had been
given to them by the Americans and British. An
inspector on the ground in Iraq described the
intelligence as ‘rubbish”. This was before the
second Cabinet ‘intelligence’ dossier was exposed
for its plagiarism.

The majority of the scoops and insider stories
which the press have lapped up in the last few
months on Iraq’s nuclear capability, mobile
biclogical weapons laboratories, links with al-
Qaeda etc. have simply disintegrated.

Two important points emerge: one, the intelli-
gence has been, as former Foreign Secretary
Geoffrey Howe once said, ‘not even cornflakes in
the wind’; secondly, the most gullible people in
the world are journalists.

As the range and reach of the media expands,
the world of intelligence has become a vital arm
of government propaganda. Most political stories
are so minutely picked over that even the best
efforts of the spin-doctors can only delay the
appearance of the inside story. Intelligence,

THE WAR MACHINE...

“TLIS 18 YOUR
PRESIDENT
SPEAKING.
(Cuck WHIR)
NISCOF
BVIL. )
TIMEIS UP.
(BUZZ. WHIR)
DEADOR
N—‘VE' Hlll——r- I
(cRACKLE )

REGIME

The view on Bush by David Horsey, Pulitzer prize-winning cartoonist of the Seattle Post-Intelligencer.

however, is different.

Governments hide behind the walls of secrecy,
safe in the knowledge that reference to the refrain
that ‘ministers do not discuss intelligence’ or ‘we
cannot discuss operational matters’ or 'we need to
protect those carrying out these tasks’ will stop in
their tracks the journalists’ traditional response
that ‘this bastard is lying’.

At a RUSI conference on the post-September
11 world, the secretary of the Parliamentary
committee on intelligence put the blame on
journalists for the misuse of intelligence and their
reference to ‘secret sources'. In effect, journalists
just made it all up. If only that was the case.

The reality is that intelligence is the area in
which ministers, and the MIé info ops staff
behind them, can say anything they like and get
away with it. Intelligence with its psychological
invite to a secret world, and with its unique
avoidance of verification, is the ideal means for
flattering and deceiving journalists. Journalists
will be given secret briefings or access to Iraqi
defeciors and take them at their word, even
though defectors are the most unreliable of all
sources.

Ministers know that journalists will simply lap
it up and editors will splash it on their front
pages. They know that journalists do not have the
high-level intelligence contacts to check on the
‘facts’. In Britain there is no equivalent of Bob
Woodward.

But the stories keep on coming - The three

giant cargo ships said 1o be carrying Iragi
weapons of mass destruction (Independent, 19
Feb), Saddam ‘killed missile chief” to thwart UN
team (Sunday Telegraph, 2 March}, and ‘Saddam’s
Thai gem spree hints at getaway plan’ (Sunday
Times, 9 March). These are just three of
numerous stories which rely on little mare than a
nod and a wink from some ‘official’ or leaked
document. What ever happened to the investiga-
tive journalists” standard of three separate sources?
Even one would be good. The intelligence services
have not shared Hennessy's enthusiasm for the
public light shone on their intelligence-gathering.
M6 officers have briefed journalists angry at the
way their material has been used by the spin
doctors whilst CIA officers have gone public,
‘distressed at the politicisation of intelligence’.

The real point is, howejfer, that MI6 and the
CIA simply do not have rJ iable intelligence. There
is no ‘smoking gun’, therd is no ‘Adlai Stevenson
moment’ because, despite the billions spent, they
have simply been unable o penetrate a totalitarian
regime. It was the same with the Soviet Union.
There is no mystery about this: intelligence
agencies are not very good. The only mystery is
why journalists have not treated them with the
same derision and contempt they generally
reserve for politicians. Maybe, hopefully, the row
over the plagiarised Cabinet dossier will change
our view. Stephen Dorril’s most recent book is
MI6: 50 Years of Special Operations (Fourth
Estate)

ArTr having endured for so long the tyranny of
New Labour spin, the government’s one
thousand civil service information officers
appear finally to have had enough.

Their head of profession, Mike Granatt,
believes it is time that Alastair Campbell and the
rest of Tony Blair’s politically-appointed spin
doctors were flushed out of the Westminster
shadows and required to account for
themselves,

Granatt used a seminar of public relations
executives last month in February to issue a
brave wish list on behalf of the civil servants
who are employed in what he says has now
become Europe’s biggest and most costly
publicly-funded, state-run information service.
This was his two-point plan:

@ All special advisers (like Campbell and Co.)
should be put on a properly-controlled footing
and be required to speak on the record and
operate in an open and up-front way as political
spokesmen and women for the cabinet ministers
for whom they work.

® All Downing Street lobby briefings should be
held on camera so as to restore the authority of
the senior information officers who currently
serve as the Prime Minister’s official spokesmen.

Granatt's prescription for curbing the excesses
of the government's spin machine was extracted
from him with great definess by the recently-
ousted Commissioner for Parliamentary
Standards, Flizabeth Filkin, who is chair of

| QMW public policy seminars and who herself is

no stranger to the powerful political forces
which New Labour have unleashed.

Instead of putting Granatt on the spot by
asking him to comment directly on the short-
comings of the present administration-and run
the risk of getting into too much hot water with
the Cabinet Office—she urged him to look ahead
and present his scenario for the government

| information and communication service of 2013.

Granatt said he was convinced that in ten
years time civil servants would continue to find
they were being pushed to the limit of the rules
on political impartiality. If the government of
the day wanted a credible information service
then there would have to be clearer rules: the
job of information officers was to tell the facts
and it would be the task of special advisers to
deliver the essence of the government’s political
message.

‘At present special advisers do this behind the

Mike Granatt’s Prescription

| NICHOLAS JONES

scenes. We want them to do it up front, where
they can be seen, heard and challenged. If all
cabinet ministers had their own political
spokesmen, that would be the best way of
putting the political advisers on a proper
footing. What we want is unambiguous account-
ability for the civil service and for the special
advisers.

Granatt, formerly director of communications
at the Home Office, became head of the govern-
ment’s information service in 1997 and was a
member of the Mountfield working group
which changed the rule book for civil service
press officers by encouraging them to work
with special advisers to ‘grab the agenda’ by
trailing government announcements.

Having heard Granatt choose his words with
such care when giving evidence in the past to
parliamentary select committees and official
inquiries, I was surprised to hear him speak in
such a forthright manner.

Earlier in my own address to the seminar I
had argued the case both for the televising or all
briefings and for it to be made a requirement
that when special advisers dealt with the news
media there should be a presumption that they
would be publicly identified and that their
conversations with journalists were on the
record.

On hearing Granatt's wish list, I congratulated
him for having given his blessing 1o the drive to
curb the activities of Labour’s spin doctors in
the wake of incidents like the Jo Moore affair.
Did it really mean the civil service believed that
the Alastair Campbells of this world should be
subject to greater accountability? ‘Yes, we've got
to flush out the special advisers,” was his
unequivocal reply.

By being so explicit, Granatt has given the
clearest possible signal about the kind of recom-
mendations he would like to see emerging from
the two committees examining the lack of a
clear dividing line between civil servants and
Blair's political appointees.

The first of two reports, from the Committee
of Standards in Public Life, is due to be
published shortly before Easter. It will be
followed in June by the findings of a separate
review team appointed in February under the
chairmanship of Bob Phillis, chief executive of
the Guardian Media Group.

Phillis has been asked to conduct a ‘radical
review’ of government communications and the
role played by the spin doctors



Nicaoras JONES

Rupert Murdoch can rarely be faulted
on the audacious and imaginative way
he has expanded his media empire, His
masterstroke in the mid 1980s was
News International’s covert operation
10 establish a union-busting printing
plant at Wapping in East London which
revolutionised newspaper production.
Twenty years later Murdoch is in poll
position to pull off another coup de
grace by purchasing Channel 5. It
would give him the bridgehead he
badly needs in terrestrial television and
could herald a shake-up in British
broadcasting as far-reaching as his
knock out punch to the print unions.

The comparisons between the
subterfuge surrounding the Wapping
saga and the secret manoeuvrings over
the government'’s Communications Bill
make uncomfortable reading for
anyone who works in television or
radio. There is the same conspiracy of
silence as in 1985: once again
Murdoch has no intention of revealing
his game plan until after the govern-
ment has delivered on its hastily-made
promise to abandon long-standing
controls over the ownership of the
broadcasting industry; a great deal is
also at stake for his fellow media
proprietors, most of whom who
would welcome de-regulation and
who are desperate to protect their own
investments, Perhaps not surprisingly
with so many vested interests in play
there has been little news coverage or
probing of either Murdoch’s strategy
or Tony Blair's true intentions.

ITV is in disarray awaiting the
outcome of the merger talks between
Carlton and Granada; any sense of
anxiety within the BBC is being
smothered by the management. For
once the Corporation's army of
advisers and Jobbyists appear to be
without a clear strategy; they are at
Murdoch’s mercy. If the BBC's
hierarchy dare to kick up a fuss in
public while the legislation is going
through Parliament there could be
swift and unimaginable retribution.

Newspapers like the Sun, The Times
and Sunday Times would love to
retaliate by stoking up the latent
campaign to persuade the government

revisited

to ditch the BBC licence fee and expose
the Corporation to the full rigour of
market forces. The BBC's governors,
already a potential target, would find
their independence was in jeopardy
amid a growing clamour to allow the
new broadcasting regulator, OFCOM,
to monitor and supervise the BBC.

Since I left the BBC's staff last
October on completing thirty years as
a political and industrial correspondent
I have been helping the Campaign for
Press and Broadcasting Freedom to
promote a wider debate about the
changes which will flow from the
Communications Bill once it becomes
law in July.

Doing the rounds at broadcasting
seminars, briefings and campaign
meetings I have reached one
inescapable conclusion: the level of
doublespeak about Tony Blair's real
motives in relaxing the rules which
currently restrict cross ownership
between newspapers and television
reminds me of the duplicity which
preceded the opening of News
International’s non-unionised printing
plants at Wapping and Kinning Park in
Glasgow.

Blair has been careful to leave no
fingerprints which could give a clue as
to his hidden agenda or the extent of
the government's relationship with
Murdoch, just as Eric Hammond, then
general secretary of the former EETPU,
was able to testify to the TUC in the
aftermath of the strike over Wapping
that he had not ‘colluded’ with News
International in the secret recruitment
of electricians who helped install and
operate the equipment that cost the
jobs of 6,000 print workers.

In the course of numerous conversa-

tions with advisers and strategists
cauglt up in the lobbying frenzy
surrounding the Bill I have tried
without success to pin down two vital
facts: when and why did Blair agree at
the very last moment to drop the 20-
20 rule on cross media ownership
which currently forbids Murdoch
(who owns 36% of British newspa-

pers) from taking control of Channel 5.

In the lengthy consultative process
which preceded the publication of the
Communications Bill there were no

specific proposals relating to Channel
5. Both the December 2000 white
paper and the November 2001 consul-
tation paper on media ownership
invited comments on a range of
options; both documents stated the
government was working on the
assumption it would keep the current
ban on foreign ownership of ITV.

The clearest steer I received was that
Blair decided in February 2002 to
ditch both restrictions. From what
could discover, this decision was taken
against the advice of the Department
for Culture, Media and Sport.

When News International
purchased the Sun its circulation was
well under a million and many within
the industry were convinced the
change of ownership posed no threat
and would not lead 1o a significant
increase in the company's share of the
British newspaper market,

Tessa Jowell, the Culture Secretary,
used the very same argument last
December to justify a possible
Murdoch take over of Channel 5: the
rule was being relaxed ‘in recognition
of its currently small audience share
and limited reach.’ She made no
mention of the fact ownership of a
free-to-air channel would attract heavy
investment and strengthen Murdoch'’s
already expanding empire in satellite
television.

ITV executives have a deep sense of
foreboding: they believe Murdoch
would use his newspapers to cross
promote Channel 5 and any significant
increase in its current 6 % audience
share would put pressure on Channel
Four. Once Channel 5 was relaying Sky
News, Murdoch would be able to
mount a renewed bid to become ITV's
sole news provider which could in
turn prove fatal for an already
weakened ITN.

News International’s move to
Wapping was the green light the rest
of the newspaper proprietors were
waiting for; it was only a matter of
time before the print unions lost their
stranglehold on the industry. Once
Murdoch gets a foothold in free-to-air
TV, Britain's unrivalled range of public
service broadcasting could face the
same kind of upheaval.

The Labour peer and film producer,
Lord Puttnam, is promising a tough

fight now that the bill has reached the
House of Lords.

Censored 2003:The Top 25 Censored Stories
by Peter Phillips and Project Censored Seven
Stories Press £12.99

THis BOOK is a marvellous resource for
anyone who wants to gain insights
into the way the US corporate media
marginalise important news stories,
Over 200 people are involved in
Project Censored, a freedom of infor-
mation initiative based at Sonama
State University, California. The Project
screens thousands of stories each year
and a panel of judges then receives
and decides on the ranking of the top
15 stories selected.

As the Project director, Peter
Phillips, argues: ‘Within the consoli-
dated corporate media world, non-
sexy and unemotional stories seldom
meet the entertainment standards of
the industry. Hundreds of important
stories fail to receive the news
attention they deserve. Censorship
today is a subtle system of informa-
tion suppression in the name of
corporate profit and self-interest.

The top two stories out of the 25
deal with concerns close 1o the heart
of Free Press. The top story was about
the moves by the US regulator, the
Federal Communications
Commission, to privatise the airwaves
(see FP 122), and the second with the
moves within GATS to privatise public
services, which we covered in the last
issue.

But Censored 2003 is about more
than highlighting the stories which
the mainstrearn media missed, vital
though that is. [t contains an excellent
introduction by Bob McChesney,
which documents the US media’s
abject performance over its coverage
on the ‘war on terrorism’, the ‘rah-rah
corporate journalism’ which praised
Enron as an exemplar of the New
Economy even though evidence of the
company's shady operations had been
around since the mid-1990s, and the
way the media reported President
Bush's ‘victory® in the 2000 election.

There are also other excellent essays
by Mark Crispin Miller on The Big Ten
Media Giants and Norman Soloman
on Media War and the Rigours of Self-
Censorship. This is only a brief indica-
tion of the range of rich material in
the book. As in previous editions the
Project has also included the inspired,
zany, but chillingly accurate cartoon
comments of Tom Tomorrow,

' Obituary
' Frank Allaun

IT 1s with great sadness that we record
the death of Frank Allaun, a long-
standing and strong supporter of the
CPBF. He died on 26 November last
year, aged 89. Other obituaries have
paid ribute to his work as a peace
campaigner, on housing issues and as
a dissident Labour MP. A begrudging
obituary in the Daily Telegraph did
reveal one surprising fact about him -
Frank was a ballroom dancing gold
medallist. Here, however, we record
and pay tribute to his work around
issues connected to the CPRF,

Frank was a member of the
National Union of Journalists, and his
journalistic work included being
industrial correspondent for the
Manchester Evening News, Northern
industrial correspondent for the Daily
Herald, and editor of Labour’s
Northern Voice from 1951-1967.

Frank chaired a Labour press and
publicity committee and a media
policy group which proposed a range
of legislative reforms, including the
‘right of reply’. He introduced a
Media Bill in 1983, which had the
‘right of reply’ proposal in it. Indeed
it was the first of a number of

The Dogs of...continned from page 3
Patricia Hewitr, the Secretary of State
for the Department of Trade and
Industry has declared that no such
thing will happen. Quoted in the
Press Gazette on 7 March, Hewiu
asserted that the government was
‘absolutely committed to self-regula-
tion through the PCC. If we get a
proposal in the House of Lords to put
the PCC on a statutory footing, we
will defend self-regulation by the PCC
very vigorously'.

It is important that the Committee
carries out these kinds of investiga-
tions. For not enly does the fact that
they come around once every few
years testify to the failure of self-
regulation, it also highlights the need
for sustained campaigning to try and
establish both a press freedom law
and legislation to allow for swift
redress for members of the public
who are victims of press inaccuracies.
But, as this inquiry shows, the owners
and editors will not give an inch
without a serious fight.

attempts by the CPBF to introduce
such a policy.

Frank’s network of contacts among
MPs and local councils was also very
important in building support for our
attempt to establish a North West
CPBF. As a result of lobbying, in
which Frank played a key role, we
were successful in gaining funding
from the Greater Manchester Council
in 1983, and ran a lively series of
meetings and activities in Liverpool
and the Manchester area until funds
ceased in 1992,

Frank was the co-author of
Spreading The News: A Guide to
Media Reform (1989), a book which
sold well on the CPBF book lists
during the early nineties.

He was a regular attender at
meetings on media topics in
Manchester after his retirernent as an
MP in 1983, and the last time I saw
Frank was at a meeting where David
Shayler, Stephen Dorril and myself
were speaking in the Mechanics
Institute. He had a gentle personality,
and was soft-spoken, but beneath was
a character with rock solid dedication,
determination and commitment. He
will be missed.

GRANVILLE WILLIAMS

Grays [nn Road, _i.don
1 'PT00-|2.30pm'

Rgisttiéh from 9.30am

is the occasion when we
‘have 1o clarify where

 the CPBF's priorities

(and limited resources)
are o be focused afier
our work on the
“ommunications Bill.
2 will be publishing

Further

datails,
Mational Ofce




‘NO TO MURDOCH’ SAYS POLL

Poris shows majorities against US
ownership of ITV and Murdoch
buying Channel 5

More than half the people of
Britain are OppOSEd o governmem
plans to allow ITV to be taken over by
a US based global media giant and
Rupert Murdoch to take control of
Channel 5.

Two phone polls carried out for
the NUJ have showed that 52% are
against the proposals in the
Communications Bill currently before
the House of Lords. The ‘yes’ votes
were 23% (with 24% don’t know)
The poll about Murdoch and Channel
5 also registered 52% against with
32% in favour, and 16% ‘don’t
knows'.

The polls clearly show public
concern about global ownership of

Channel 5 o be aken over by
Murdoch. The Prime Minister added
the clause to the draft Bill at the last
minute.

It scraps the cross-media ownership
rule that prevents an owner of more
than 20% of the news-paper market
buying into a terrestrial TV channel.
Although it stilt applies 1o ITV, Blair
also sanctioned global companies
being allowed to buy ITV, despite
contrary advice from the Department
of Culture, Media and Sport.

Only one section polled favoured
Murdoch taking over Channel 5.

WHAT THE POLL SHOWED.

People aged between 16 to 24
recorded 56% in favour and 27%
against (17% don’t know).The
highest section opposing were people
aged between 45 1o 54 with 68%
against and 2 1% in favour (10% don’t
know).

The poll was carried out by Taylor
Nelson Sofres. They interviewed 1006
people by phone between 7-9 March
2003.The full poll can be found on
the CPBF web site on
www.cpblforg.uk with the earlier pol
on American ownership of ITV carried
out between 4—6 February 2003.

UNDER new government proposals, Rupert Murdoch, who controls SkyTV
and owns the Sun newspaper, would be allowed to buy Channel §
television. Would you support such a move?

These were the answers (all figures are percentages)

i Total Male Female 16/24 25/34 35/44 45/54 55/64 65+
these two commercial TV channels,
Such concerns, however, have not Yes 32% 38% 25% 56% 42% 31% 21% 23% 19%
influenced the Government, deter-
mined to press ahead with the legis- No 52% 50% 54% 27% 44% 56% 68% 54% 61%
lation. However, the bill is likely to
get bogged down in the Lords where Don’t
there are moves to delete the clause Know 16% 11% 21% 17% 14% 13% 10% 23% 20%
in the bill, which would allow
Free Press iis;dited by Granville Wilif;ms?or t‘.l.l:l:l-a;i—om;i.é-ounc-i.l ]
MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a} Individual membership Al NSRS UL £23
by Unwaged £6 g) 500 to0 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications) i) 10,000 to 50,000 £115
THE CAMPAIGN . o i) 50,000 to 100,000 £225
e} Institutions {eg libraries: £25
includes ten copies of Free Press) k) Qver 100,000 £450
FOR PRESS AND
1/We want to join the CPBF and enclose acheque/POfor £ ..............cvils,
BROADCASTING T T4 4GP
[T S an oA an6a nanBEAaaaa 00 6a0000a00 060680086060 600A0AR0A0000000000
Postcode. . .......oovvvvinnnnnn, el e e
Organisation (ifapplicable) ...... ... iiiiiii i i it

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Walthamstow, London E17 9NL

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff » e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



Continued from page 3

for circulating misinformation. This
was a straightforward propaganda
manoeuvre designed to distract
attention from the fact that the false
stories have all been authorised by
military command structures and also
to warn journalists not to get out of
line.

Some embedded reporters fell over
themnselves to explain that they only
reported what the military allow them
to. Late at night with very few people
watching Richard Gaisford an
embedded BBC reporter said 'If we ran
everything that we heard in the camp
then certainly there would be a lot of
misinformation going around. We have
to check each story we have with
them. And if theyre not sure at the
immediate level above us-that's the
Captain who's our media liaison
officer—he will check with the Colonel
who is obviously above him and then
they will check with Brigade
headquarters as well!

This open acknowledgement of the
system of control is rare and was
provoked by official criticism.
Gaisford's comment is interesting for
the acknowledgement it makes that
reporters are actually fully integrated
into military commands structures.
This complements the identification
revealed by phrases such as ‘'we’ and
‘our’ in reports of military action.
Reference to the ‘level above’ as the
press officer does indicate a funda-
mental subordination to military
propaganda needs. But this is hardly
surprising since the contract that
reporters sign explicitly requires
reporters to ‘follow the direction and
orders of the government’ and
prohibits them from suing for injury
or death even where this ‘is caused or
coniributed to’ by the military.

The unprecedented access is the
carrot, but the stick was always on
hand. Twe embedded journalists who
have allegedly strayed over the line
were been expelled and during the
second weekend of the war ‘many
embedded reporters found their
satellite phones blocked for
unexplained reasons’. Moreover, some
embeds were, according to Christian
Lowe of US military magazine Army
Times, being ‘hounded by military

public affairs officers who follow their
every move and look over their
shoulders as they interview aviators,
sailors, and maintainers for their
stories.

Each military division in the gulf
had 40 10 60 embedded journalists,
and berween five and six public affairs
officers ‘behind the scenes’. They
reported up to the Coalition Press
Information Center (CPIC) in Kuwait
and the $1 million press centre at
CentCom in Doha. Fram there the
message is co-ordinated by the Office
of Global Communications in the
White-house in consort with Alastair
Campbell, Blair's top spin doctor in
Downing Street, The fanciful notion
that the misinformation of the first
weeks of the campaign were been due
to journalists having conversations
with ‘a squaddie who's shining his
boots’, as a British MoD official spun
it, is itself a key part of the propaganda
war. All of the myriad misinformation
coming out of Iraq in the first two
weeks has been fed out by the US/UK
global media operation. As one
reporter in Doha noted ‘At General
Tommy Franks's headquarters, it is easy
to work cut whether the day’s news is
good or bad. When there are positive
developments, press officers prowl the
corridors of the press centre
dispensing upbeat reports from pre-
prepared scripts, declaring Iraqi towns
have been liberated and that humani-
tarian aid is about to be delivered. Yet if
American and British troops have
suffered any sort of battlefield reverse,
the spin doctors retreat into their
officers at press centre and await
instructions from London and
Washington.

As the war became bogged down at
the end of the first week, The Russian
website www.aeronautics.ru with links
to Russian intelligence reported an
intercepted report from the US
Psychological Operations Tactical
Group for the Special Ground Forces
Command. The report was concerned
about the development of a ‘resistance
ideology’ in Iraq. Its solution was ‘A
more active use of the Iraqi opposition
was suggested for propaganda work...
The same opposition members will be
used to create video footage of the
“repented” Iraqi POWs and footage of

the local (Iraqi) population ‘opposing
Saddam.” (www.aeronautics.ru,
March 29, 2003, 0924hrs MSK [GMT
+4 DST]). As the US tanks rolled into
Baghdad 11 days later footage of
Iraqis was indeed transmitted around
the world. But the propaganda coup
was short-lived as Iraqis quickly came
out to protest against ‘foreign
hegemony’, leading to the US and UK
military shooting and killing unarmed
demonstrators. The propaganda war
must go on.

ANSWERING BACK

Mebia Lens: correcting for the
distorted vision of the corporate
media. MediaLens is our response to
the unwillingness, or inability, of the
mainstream media to tell the truth
about the real causes and extent of
many of the problems facing us, such
as human rights abuses, poverty,
pollution and climate change.

www.medialens.org/

Media Workers against the War,
billed as: “The best global source on
the web for anti-war news, views and
updates on the international peace
movement-updated daily’

www.mwaw.org/

Media Watch: Holding the media
accountable. Our purpose is two fold:
1. To circulate recent info on war and
propaganda/media and 2.To
encourage people to complain about
misreporting. To sign up on the web
go to:

hitp:/ /lists.stirac.uk/mailman/listinf
o/media-waich

Archive at:
hup://lists.stirac.uk/archive/media-
watch/

Campaign for Press & Broadcasting
Freedom. A membership-based
organisation, campaigning for
democratic, diverse and accountable
media. Challenges media censorship
and secrecy. You can find out more
about the CPBF and join us:
www.cpbforguk

This special Free Press supplement,
with footnotes to articles and
additional material, is on the

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

website.

Design by Geraldine Alferoff + e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD

STEPHEN DORRIL

THE NEws that the 7 5th Exploitation
Task Force, having found no weapons
of mass destruction, is leaving Iraq is
proof of one of the great intelligence
disasters of the last fifty years. Despite
the CIA and MIé6 spending hundreds
of millions of pounds targeting intel-
ligence-gathering efforts on Saddam
and the massive media campaign on
WMDs, not a single weapon has been
discovered.

The media response to this disaster
has been, surprisingly, not to blame
the intelligence services but to accuse
the politicians of spin. The idea that
the politicians ‘over-hyped’ the inteili-
gence and forced the services to
‘politicise’ their intelligence has
become the standard and accepted
explanation—see Rachel Sylvester (not
a journalist normally connected with
intelligence stories) in The Telegraph
(29 April), ‘Spies want to be allowed
to spy-not to spin for politicians’, and
in The Guardian (30 April), ‘An insult to
British intelligence’. This is, however,
another intelligence line-a defence to
pre-empt the possibility of an official
inquiry into this intelligence debacle.

This line of defence first surfaced
when the Joint Intelligence
Committee-sanctioned dossier on
WMDs was released into the public
domain against the wishes of MI6,
but at the insistence of Tony Blair and
Jack Straw. Senior MI6 figures made it
known to correspondents that they
viewed the dossier as being ‘politically
motivated’. They had been unwilling
to release material which, they
argued, might identify the original
source. The evidence suggests,
however, that the reason for their
reticence in releasing intelligence-
derived material was that the services
knew that it was, at best, weak.

The story began shortly after the

SI’E"IIIL ISSV.

www.freepress.org.uk

Campaign for Press and Broudcasung Frecdom

INTELLIGENCE FAILURE

No weapons of mass destruction

election of New Labour to govern-
ment in 1997.The Paddy Ashdown
diaries include an intriguing entry.
Blair told Ashdown, a former MI6
officer, that he had seen ‘intelligence
about Saddam and what has happened
to these weapons. I can tell you, it's so
scary I can’t believe it He added: ']
don't understand why the French
don't get it." Clearly, MI6 had
presented its own dossier and Blair
had swallowed it whole.

At the end of the year, with
divisions on the UN Security Council
over sanctions on Iraq and the
hindering by Baghdad of the
weapons’ inspectors, MI6, according
to Seymour Hersh (New Yorker, April
2003) ‘resorted to spreading false
information about iraq" through its
I/Ops unit. An agent within the UN
inspection team funnelled to MI6,
‘intelligence that was crap’. This was
subsequently planted on MI6's media
contacts and outlets throughout the
world.

Some of this disinformation was
obvious at the time. There was a flood
of articles, particularly about the
transfer of nuclear material and
weapons to Iraq, and also to al-Qaida
According to George Jones in The
Telegraph (19 April), throughout 1998
Blair was in receipt of more intelli-
gence which fuelled his worries about
WMDs. Even before
September 11, Blair was warning the
Americans about the dangers of the
‘marriage’ between terrorists and
rogue states with WMDs. Iraq was
identified as a state developing a
ballistic missile capability which
could be weaponised with WMDs.

The reality is that MI6é had been
pushing the WMD agenda for a
number of years, partly to persuade
the UN and, particularly the French to
do something about Iraq. They used

intelligence which they knew to be
‘crap’ and some of which was
undoubtedly forged, as in the case of
the Niger documenis on nuclear
supplies to Iraq. They used the
testimony of Iraqi defectors which
was tainted and unreliable, and
falsified the intelligence from other
defectors who stated that Saddam
ordered the destruction of WMD
warheads some years previously (see
Hersh, New Yorker, May 2003).
Politicians certainly spin and
pushed the intelligence services to
provide the evidence of WMDs in
[raq, but the services had already been
spinning their tales for a few years
before September 1 1. The untangling
of the origins of the war on Iraq
begin with the election of Tony Blair
and in the trail of disinformation
which followed in the news-
papers and other Mi6
Information Ops outlets.

Photo by Stefano Cagnoni



Photo by Stefano Cagnoni

The BBC’s War

Davip MILLER

THE BBC, as the national broadcaster, has always
found it difficult to resist government pressure in
war. During the Falklands war, for example, it was
attacked as traitorous for airing doubts about the
war, but its senior management was clear that the
bulk of its output had either not reported
Argentinian claims or had 'nailed’ them as 'propa-
gandist lies’.

The level of public opposition to the war in
Iraq was difficult for the BBC to navigate. The war
exposed a serious disconnection between the
political elite and the public, so the usual method
of ensuring ‘balance’-interviewing politicians—
was never going to be enough. Other channels,
including even ITV's lightweight Tonight
programme, tried new ways of accessing opposi-
tion, while the BBC cautioned its senjor manage-
ment, in a confidential memo dated 6 February,
1o ‘be careful’ about broadcasting dissent. Once
the war began, the BBC restricted the range of
acceptable dissent yet further.

The BBC argues that its reporters are not
perfect and make mistakes on a ‘daily basis’. "We
don't only make them in (a pro-war) direction,’
the deputy head of news, Mark Damazer,
protested last month. But in the first half of the
war almost all the false stories, such as those
about non-existent Scuds or the capture of Umm
Qasr, Nassiriya or Basra, reported by the BBC,
originated with the US and UK military.

According to Damazer, ‘It’s perfectly proper for

us to say ‘a British defence source has said..." and
not report it as gospel truth... The secret is attribu-
tion, qualification and scepticism’. But it is a secret
with which news teams are not always familiar.
According to Sambrook, the 10 O'clock News is
more ‘solid” than rolling news because editors
have time to "weigh up material’. Yet, on the first
night of the war, the 10 O’clock News stated on
12 separate unattributed occasions that Scuds had
been fired by the Iraqis. There were no examples
of the BBC repeating unattributed information
from either the Iraqi’s or the anti-war movement
as fact.

Sambrook says it is ‘important (to) correct’ false
stories. But this doesn’t mean that they will
actually say ‘and not as the BBC wrongly stated
earlier’ or ‘and not as the military told us
yesterday’. Indeed serious discussions of
misinformation are all but impossible on the BRC
network. Radio Four’s The Message postponed a
discussion with Stephen Dorril, an expert on MI6
misinformation, because it was deemed too
‘sensitive’ (4 April). The programme finally went
out on 2 May.

The fundamental orientation of the BBC is
towards UK and US forces. The use of terms such
as 'liberation’ to describe US and UK victories
continued after Damazer noted it was ‘wrong’ on
27 March, cropping up as late as 7 April in a John
Simpson dispatch. Iraqi actions, against US troops,
have been defined as ‘terrorism’ (23 March).
Defending this Newsnight's Gavin Esler refers
critics to the dictionary. But by any defnition,
many Iraqi's have been ‘terrorised’ by UK forces,
and cluster bombs and Depleted Uranium are
indiscriminate weapons of terror. Yet, the *balance’
of the BBC ensures that the UK government will

not be referred to as “terrorist’. Casualties have also
been a sensitive issue. The international study for
the Frankfurter Allgemeine Zeitung shows that the
BBC has devoted 52% of it s coverage of casualties
to US/UK casualties and 45% to Iraqi’s, even
though Iraqi casualties far outnumber those of the
coalition. On German television the proportions
were reversed.

Pro-war assumptions were also revealed in the
failure to use warnings when reporting was
restricted by the coalition. According to Sambrook,
“We do preface our reports from embedded
reporters, saying that they cannot give operational
details or location. That is the only constraint on
their reporting’ This was not true. There was no
consistent prefacing of embedded reports with
warnings, as there was in Baghdad. In the Iraqi
capital, reports were said to be ‘monitored’ and
reporters sometimes ‘restricted’ in their
movements. With the coalition, no ‘restrictions’ are
said to be in place. In fact, embedded reporters
signed a contract requiring them to ‘follow the
direction and orders of the government’.

As Baghdad fell on 9 April, BBC reporters could
hardly contain themselves in their haste to endorse
the victors. This was a ‘vindication’ of the strategy
and it showed Blair had been ‘right’ and his critics
‘wrong’. Here the BBC enunciated a version of
events very similar to that of the government.
According to the BBC, ‘dozens’ witnessed the
statue pulled down by US marines in Baghdad on
9 April, while ‘thousands’ demonstrated against
‘foreign hegemony’ in the same city on the 18th.
Yet the footage of the former was described as
‘extraordinary’, ‘momentous’ and ‘historic’, while
the larger demonstration was greeted with scepti-
cism. Are they ‘confined to a small vocal

minority?’ the newscaster asked. Sambrook says
that the BBC stands by the ‘judgement” of its
reporters, but this has little to do with objectivity
or balance. The fact is that there are other ‘judge-
ments’ about the significance of the events which
the BBC systematically excluded. The BBC is
required by law to report on such matters dispas-
sionately, not issue judgements on matters which
align closely with the propaganda of one or other
side in conflict.

Afier the fall of Baghdad, the images of 'libera-
tion" gave way to scenes of ‘occupation’ in the
killing of significant numbers of unarmed
civilians. But broadcasters blithely ignored the
evidence of their own eyes and did their best to
excuse the slaughter. In Falluja (22.00, 29 April)
the US killed 13 and injured close to 100. Iraqis
claimed that the protestors were peaceful and
unarmed. According to the BBC though ‘shots
were exchanged and they soon grew out of
control’. To say that shots were exchanged is to
accept the US version. Later the reporter stated 'it’s
clear a ferocious gunfight followed. The walls of
homes opposite pockmarked by machine gun
rounds’. But from the evidence shown it is not
clear that a ferocious gunfight followed. The
pockmarked wall was opposite the School which
the US had commandeered and was evidence only
of US bullets being fired. This kind of misre-
porting is all very reminiscent of the conflict in
Northern Ireland, but this time the most worrying
development is that British reporters should so
unquestioningly accept propaganda from the US
army.

Embedding
propaganda

DAvID MILLER

EmBebpep journalists are the greatest PR coup of
this war. Dreamt up by the Pentagon and Donald
Rumsfeld the ‘embeds’, as they are now routinely
described, are almost completely controlled by the
military. Embeds agreed to give up most of their
autonomy in exchange for access to the fighting
on military terms. Most importantly embeds were
afforded protection from physical harm by the
military. So far in this war the main danger for
journalists has come from western military. So the
protection on offer is more of a threat than a
reassurance for independent reporters,

Each embedded reporter has to sign a contract
with the military and is governed by a fifty point
plan issued by the Pentagon detailing what they
can and cannot report. The list of what they can
report is significantly shorter than the list of what

Terry Lioyd, ITV News journalist—killed in fraq
when US soldiers open fired on his vehicle. US
military have agreed plans for an inquiry. Thirteen
other journalists/ media workers were killed durmg

they cannot.

According to reports there were 903 embedded
reporters including 136 with UK forces. The PR
genius of the embed system was that it allowed
unprecedented access to the fighting and, also,
unprecedented identification by the reporters
with the military. British minister of defence Geoff
Hoon has claimed: ‘I think the coverage... is more
graphic, more real, than any other coverage we
have ever seen of a conflict in our history. For the
first time it is possible with technology for
journalists to report in real time on events in the
baulefield” It is certainly true to say that it is new
to see footage of war so up-close, but, it is a key
part of the propaganda war to claim that this
makes it ‘real’. In fact, the aim of the embedding
system is to control what is reported by encour-
aging journalists to identify with their units. To eat
and drink together, to risk danger and to share the
same values. Ted Koppel of US network ABC, told
TheWashington Post that his feelings towards the
soldiers were ‘very, very warm’.

This identification with the soldiers works to
ensure self censorship is generally effective. Phillip
Rochot a respected reporter for France 2, currently
working independemnly in Iraq: 'Embedded
journalists do a fair amount of voluntary self-
censorship, controlling what they say. In any case
their views are closely aligned with the anglo-
american position. They are soldiers of informa-
tion, marching with the troops and the political
direction of their country. They won't say anything
wrong, they feel duty-bound 1o defend the anglo-
american cause in this war’ Hoon also acknowl-
edged the effect of this reporting in appearing to
reduce opposition to the war in the first days: ‘The
imagery they broadcast is at least partially respon-
sible for the public’s change of mood.

But towards the end of the first week of the war
US and UK officials started to blame embedded
reporters and the pressure of 24 hour news cycles

Continued on back page

Photo ITN



