www.freepress.org.uk

£1  Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

EDITORIAL

PresipeNT George Bush loves a
military backcloth for his
elaborately staged media .
events. And the media in turn
respond with a stream of
words and images which
reinforce the message that
Bush'’s extremely skilled media
advisers want to give.

Few will have missed what
the media praised as a
triumphal and dramatic
gesture to underline his role as
America’s commander-in-
chief, the elaborately-staged
event when he co-piloted a
navy jet on to the aircraft
carrier, USS Abraham Lincoln.
Bush then shook hands with
air-crew and sailors, before
announcing the end of
military combat in Iraq.
However he stopped short of
declaring the war over.

Mr Bush, we should remind
ourselves, avoided the Vietnam
draft by joining the Texas Air
National Guard, and he has
around him a team of politi-
cians and advisers described as
‘chickenhawks'-they avoided
fighting in Vietnam (not, it is
important to note, because of
a principled position of
opposition to the war), but
now they want to deploy
America’s military might to
protect and extend US military
and commercial interests.

If the image of Bush
strutting about in his pilot’s
uniform sends out a deceiving

Free Press Special

THiS issue has a supplement on
Iraq and the Media War. You
can get extra copies of it from
the CPBF National Office.

25 copies £5, 50 copies £10,
100 copies £20.

message, he won't be
bothered. It will be a powerful
boost to his campaign in next
year's election. But it is
important to note that it is one
more piece of deception and
disinformation perpetrated by
George Bush and Tony Blair
around the Iraq war.

According to the Washington
Post (1} May) the US military
task force hunting for
chemical, biological and
nuclear weapons is to leave
Iraq within a month, having
found no trace of any illegal
weapons. Yet in the build up to
war this was the prime reason
given for military intervention
and regime change,

Bush, in his address to the
nation from the Abraham Lincoln,
also returned to the theme he
has repeated for months—the
‘proven link’ between Iraq and
al-Qaida. The plain fact is that
there is no evidence of any
link, but a poll taken during
Operation Iraqi Freedom
disclosed that 61% of
Americans are now persuaded
that Saddam and Bin Laden
were accomplices in 9/11,

There is a saying to the
effect thar a lie can take giant
strides around the world, while
the truth sleeps. The manipula-
tion of the media in spreading
disinformation and downright
lies about the reasons for war
with Iraq provides strong
support for this.

We would like to thank David
Miller for his invaluable work
and support, which enabled

us to produce the supplement.

Articles we didn'’t have space
for, and footnotes to articles
contained in the Free Press
Special, are on our website.

Communications Bill
Peers line up for a show-down

BARRY WHITE

“They (Tessa Jowell and Kim Howells) give the impression
that we are just a rubber stamp. They are going to be wrong:

Lord Tom McNally 6 May 2003,
THERE is the whiff of rebellion in the air from the
‘part reformed’ Hofise of Lords. After just two
committee sittings (on 29 April and 6 May) the
rumblings are getting louder. Fed up with behind the
scenes carping about the activities of Lord Puttnam
and the other members of the scrutiny commiitee
who have tabled 70 amendments to the bill.
Speaking during the debate on 6 May he hit back: ‘1
should like to make it very clear that the reason 70
amendments have been put forward is because, as a
joint scrutiny committee, we were wholly dissatisfied
with the responses which we received from the
government {0 our report.’

He has been joined by other peers who are very
unhappy with the way the government has
responded to amendments put down on the bill.

Lord Fowler criticised the process during the
debate, saying that it was bad enough that the bill
arrived in the Lords with over 100 of the 400 or so
clauses not having been discussed in the Commons.

Ray Snoddy, media editor of The Times, (12 May)
revealed that Lord Puttnam had issued a stark
ultimatum to government: drop plans to allow
foreign ownership of ITV or face defeat in the Lords
that could kill almost three years of policymaking. 'If
there is no movement by the government, I can
absolutely promise there will a vote and they could
lose that vote,” Lord Puttnam said. 'If they want their
bill, they are going to have to have it without foreign
ownership’. A number of peers are also against
provisions which would also allow Channel § to fall
into the hands of Murdoch or another US group.

The government wants the bill ‘done and dusted’
by the time parliament rises for the summer recess. If
they fail, it could be carried over into the early
autumn before the new parliament meets after the
Queen’s Speech. However, that would be an embar-
rassment to New Labour who have set much by this
deregulatory measure.

If the Lords do reject the foreign ownership
clauses (and others) the focus will return to the
Commons (probably in June) where 128 MP's
signed John Grogan's early day motion 260 which
expressed concern about these provisions. It will be
then that we need to put the pressure on MP's to
stand up to the power of the global media corpora-
tions and their ‘apologists’ on the government front
bench.



Curbing
Campbell

NICHOLAS JONES
Arastair Campbell’s
powers to order
around the govern-
ment’s 1,000
information
officers will be
severely curtailed if
Tony Blair accepts
the advice of the Committee on
Standards in Public Life.

In a report aimed at redefining the
role of the government’s political spin
doctors, the Committee says that
Campbell’s executive powers to give
instructions to civil servants should
be limited to Downing Street and the
No.10 press office. The committee is
also recommending that all 81 of the
special advisers appointed by the
government should lose their status as
temporary civil servants and should
be considered as a separate and
distinct group of political appointees.
Special advisers like the disgraced Jo
Moore-who resigned after ordering
Stephen Byers’ press officers to ‘bury’
bad news—would lose the right to be
in charge of, or give directions to,
government information officers.

At a news conference to launch the
report, the Committee Chairman Sir
Nigel Wicks explained why he
believed there should be a limit on
what special advisers could do. He
said he could see no reason why
Campbell, who is now Blair's director
of communications and strategy,
should have special powers over the
rest of the government's media
machine. (Committee of Standards in
Public Life, ninth report, published
8.4.2003

www.public-standards. gov.uk)

The Phillis Review

Role of top PR Firms causes concern

PuBLIC relations consultants have been
given a pivotal role in reviewing the
effectiveness of the government's
1,000 information officers. This has
prompted fears that yet more of the
work currently being done by civil

servants might be contracted out to
the private sector.

Senior executives from four of
Britain's leading PR consultancies
make up a third of the membership of
a review group chaired by Bob Phillis,
chief executive of the Guardian Media
Group.

He was asked by the Cabinet Office
to conduct a wide-ranging examina-
tion of ‘different models for organ-
ising and managing’ the government'’s
information service in the wake of the
Jo Moore imbroglio and Tony Blair’s
promise that his administration had
turned its back on spin.

The presumption on which the
review appears to be based is that
government ‘information’ should be
treated as ‘a free good, rather than a
political commodity’ and should be
released ‘accurately and in accessible
forms’.

One option the group is consid-
ering is whether to recommend "a
validation or regulation regime’
which should ensure that information
is ‘honest and accurate. This suggests
the PR industry might be called on to
devise ways of validating information
issued by consultants on behalf of the
government.

David Miller, a leading member of
the Stirling Media Research Institute,
says that over the last couple of
decades PR consultants have made
repeated attempts to win a greater
share of the government’s press and
publicity work. He fears the review
heralds a ‘sea change’ in the culture
and organisation of civil service infor-
mation officers.

In 1998 the Central Office of
Information drew up a list of accred-
ited PR companies and Labour have
stepped up Whitehall's use of outside
consultants. There are currently thirty-
seven PR firms on the COI's roster but
the list has not been published.

In view of the need to ensure trans-
parency and openness in government
information, Miller says PR consul-
tants should not be allowed to operate
on behalf of the government in a
covert fashion.

He believes that the four PR execu-
tives on the Phillis review group
—Colin Browne (partner, Maitland
Consultancy), David Hill {(managing
director, Good Relations), Rupert
Howell (recently joint chief executive,

Chime Communications) and Howell
James (director, Brown, Lloyd James)
~represent an industry which stands
to gain significantly should there be a
continued expansion of the amount
of government PR work placed with
private sector. A fifth private sector
representative is Michael Goold,
director of the Ashridge strategic
management centre.

So far Phillis has issued no public
statement about the extent of his
remit or whether his group is consid-
ering the possibility that more work
should be contracted out. However,
Alastair Campbell and other Labour
spin doctors have said repeatedly they
want civil service information officers
to be far more proactive and to adopt
the kind of communication tech-
niques deployed by PR consultancies.

In its submission to the review, the
CPBF says anxieties about the make-
up of the group have been heightened
by the failure to include anyone
‘prepared to advocate or defend the
principle of ensuring that the flow of
information from the government to
the news media should be controlled
and managed by impartial civil
servants.

Because of the failure of regulators
across the public services, the CPBF
would have no confidence in any
mechanism designed to ‘validate’ the
honesty and accuracy of information
services offered by the PR industry.

You can read submissions to the
review at: www.gcreview, govuk/
evidence/index. htmn

Conflict of interest

PrarsoN, the media group which
owns the Financial Times, 50% of The
Economist, and Penguin, as well as
educational publishing groups in the
UK and the USA, is to take over the
exam board Edexcel.

The £20m take-over of the exam
board, which runs GCSE, AS-level, A-
level and BTEC courses, now means a
profit-making company with an
interest in educational publishing is in
charge of a public exam board.

MPs and educationalists have
expressed concern that the govern-
ment should have allowed such a deal
to go through because of the obvious
conflict of interests.

MEDPIA MONITOR

ITALIAN AFFAIRS

Sivio Berlusconi appeared recently in
a Milan court to deny accusations of
bribing judges back in 1985. He says
he is the victim of a Communist plot
and that the judiciary are biased
against him.

The Economist, which he is suing for
libel as a result of a piece written two
year ago when he was campaigning
for the Italian prime minigtership, has
returned to the attack. On | July Italy
takes over the European Union presi-
dency and the magazine is unequiv-
ocal-Berlusconi is unfit to lead the
EU. ‘If Mr Berlusconi is indeed the
victim of a plot, he needs to show the
world his evidence. The proper way to
do that, for a man in his position, is
to step down from his public post and
defend himself in court. If and when
he has fully cleared his name,
Europeans may feel easier about
having him speak for Europe,’ the
magazine argues.

In this country the husband of the
Media and Culture minister, Tessa
Jowell, has being investigated by
Italian magistrates inquiring into
allegations of fraud and money
laundering by companies owned by
Berlusconi.

London media lawyer David Mills
has represented Berlusconi for many
years, and has previously been called
as a defence witness in cases relating
to alleged misdemeanours involving
the Italian premier’s Fininvest empire.

CARLTON/GRANADA
MERGER

THE Competition Commission has to
report to Patricia Hewitt, the
Department of Trade and Industry
minister, by June 25. Part of the work
of the team charged with drawing up
the report is to invite comments on
the merger from interested parties.

The National Union of Journalists
submitted written evidence {you can
find the evidence on the NUJ website
www.nuj.org.uk) and also gave oral
evidence. The NU]J evidence argued
that the impact of the present level of
concentration has already had dire
consequences on regional news,
regional programmes and jobs, and
on the fifteen- franchise regional ITV
system.

Granada operates seven of the

fifteen regional ITV franchises
(Anglia, Border, Granada, IWT,
Meridian, Tyne Tees and Yorkshire}, an
airtime sales house for nine ITV
licences (it’s own seven and Ulster
and Channel) and several programme
production companies. It also has
shareholdings in the Scottish Media
Group (holder of the two Scottish ITV
licences), GMTV and ITN, amongst
others,

Carlton Communications operate
four ITV licences (HTV, Carlion,
Central and West Country}, an airtime
sales house representing its four
franchises and the two SMG licences,
a number of content production
companies, books and video/DVD
production, and shares in GMTV and
ITN.

A merger would make it virtually
impossible for a new consortium to bid
for a regional ITV franchise against
such a media monolith when the
licences come up for renewal around
2010. Surely one good reason to
oppose a merger which would
eliminate competition?

Unfortunately the Competition
Commission used to be able to assess
other factors apart from competition
issues, such as the public interest, when
reaching its decisions. Its report to
Patricia Hewitt won't be able to do that.

NEWS FOR SCOTLAND

RememBER the campaign for the
Scottish Six O'clock News? John Birt's
memoirs reveal his role in the
campaign to derail it. In 1998, as the
surge of support for devolution was at
its height, a broad swathe of opinion,
including the great and the good, in
Scotland supported the idea of a
distinctive Six O'clock News for
Scotland.

It included BBC executives in
Scotland, the Broadcasting Council,
the Scottish media, Scottish civil
servants, and even Norman
Drummeond, the BBC's Scottish
Governor.

Birt's reaction? He goes straight to
Tony Blair and with his support
mounis a determined campaign to
defeat the demand. Blair puts Peter
Mandelson and the BBC Secretary,
Michael Stevenson, on the case and
they orchestrate a propaganda
campaign which achieves its aim,

AD INDUSTRY LOBBY
FOR SELF-REGULATION

JoNATHAN HARDY

THE European Commission is
conducting a review of the Television
Without Frontiers Directive, holding
public hearing between April and
June. One of six themes is the future
regulation of broadcast advertising.

In Brussels, as here, all the major
commercial interests, advertisers, ad
agencies and media companies, favour
self-regulation. The UK
Communications Bill however, retains
the existing framework for TV adver-
tising while opening the door to ‘co-
regulation’, which OFCOM chairman
David Currie has said could be intro-
duced quickly. Implementing the
current European rules is one reason
the government advocates ‘co-regula-
tion’. But if European rules change,
UK safeguards may rapidly disappear.

The deregulation lobby reflects the
interests of all main players in
adopting more 'effective’ techniques
beyond ‘spot’ ads such as split-screen,
virtual, and interactive. The European
Group of Television Advertising
(EGTA) also want to see limits cn
advertising time abolished and the
safeguards for mass broadcasting
levelled down, a position powerfully
rebutted by consumer groups.

Industry arguments about
consumer ‘power’ and media literacy
are at their most tenuous regarding
children’s advertising. MPs have regis-
tered growing concerns backed by
research from organisations like
Sustain. Last year Debra Shipley intro-
duced an Early Day Motion seeking to
outlaw advertising to pre-school
children.

Tessa Jowell then reassured the
food industry, favouring ‘educational’
initiatives, or as one official put it,
encouraging children to ‘deconstruct’
ads. Shipley now intends to introduce
a ten-minute rule bill outlawing food
and drink ads in programmes aimed
at pre-school children. Deliberations
in Europe show the depressingly
unequal lobbying resources, but
campaigns against excessive or
‘embedded’ advertising will undoubt-
edly grow.



A lethal
cocktall

Racism, the press and the PCC

JULIAN PETLEY

WHEN the Press Complaints Commission’s
Professor Pangloss, sorry, Pinker, admitted in the
course of his otherwise characteristically starry-
eyed preface to the PCC's Annual Review 2002 that
‘serious challenges still lie ahead’, little could he
have realised just how serious these would turn
out to be. What Pinker had in mind was the
perfectly reasonable-to anyone outside the press,
that is - idea floated in some of the debates on
the Communications Bill that, in an increasingly
converged media environment in which
newspaper owners are to be allowed to take a far
larger stake in the broadcasting environment,
the new communications regulator OFCOM
might occasionally need o pronounce on
matters pertaining to the press. This, warned
PCC director Guy Black in February, ‘'would not
simply be statutory control by the back door-it
would be state control bashing the front door
down'.

The all-too-predictable shrieks and howls
occasioned by the OFCOM spectre were,
however, as nothing compared to the extraordi-
nary press paranoia which greeted the Select
Committee on Culture Media and Sport’s
modest inquiry into press intrusion. By March,
Black was inveighing against ‘the most lethal
cocktail of challenges since the death of the
Princess of Wales' and editors were openly
rowing with the Committee (and each other)
over the merits and demerits of the PCC. Matters
reached a hiead when Committee member Chris
Bryant, writing in the Guardien, accused the PCC
of being incestuous and argued that self-regula-
tion was failing, following which Les Hinton,
chair of both News International and the PCC's
editorial code committee, accused him of
prejudging the issues which the Select
Committee was considering; in turn, Hinton
was roundly ticked off by Committee’s chair,
Gerald Kaufman, for being impertinent and
offensive. A clearly piqued Hinton then
complained in the Observer that ‘the PCC’s chance

of discussing its strong record of service to the
public had been obscured in prejudice, deliberate
misunderstanding and ‘'rumour’, whilst the PCC
decided to take its ball away and told Kaufman
that it didn’t wish to be examined by Bryant.
Poor little diddums! You'd never think that these
are the representatives of some of the most
thuggish newspapers in the world, which delight
daily in delivering a good kicking to all those
who have the temerity to disagree with their
editorial line. Still, it’s yet more proof that when
Dad’s Army’s Corporal jones uttered the immortal
line ‘They don't like it up 'em’ he was, of course
referring not to Germans but to journalists.

The PCC's case before the Committee can
hardly have been helped by the appearance of its
Annual Review 2002, Usually this farrago of self-
congratulation and twisted logic passes without
much comment (except in the pages of Free Press)
but doubtless this edition will have been
thoroughly scrutinised by Kaufman's committee,
and it's a fair bet that this will be the last
occasion on which the PCC produces quite such
a smug, self-deluding and, ultimately, self-
defeating document.

The Review reveals that 2630 complaints were
received in 2002.This was down on the record
of 3033 in 2001 but significantly higher than the

average of the previous three years. In its usual
fashion the PCC argues that ‘this substantial level
of complaints underlines its success in making its
services known’. The idea that it might be a
reflection of widespread dissatisfaction with press
standards is, presumably, far too bizarre for the
PCC even to entertain,

One third of complaints the PCC found to be
outside its self-imposed remit. In the case of 26%
of the remaining 1799 cgmplaints: ‘no breach of
the Code was established 'or no further action
was required by the PCC %fter the editor of the
publication concerned made an appropriate offer
to remedy any possible breach’. The PCC actually
adjudicated on a mere 36 cases, upholding 17
and rejecting 19.This means that it adjudicated
on only 2% of the complaints which it investi-
gated, and upheld only 1%. Of course, according
to the PCC's own inimitable Alice inWonderland
logic, the less complaints it adjudicates the more
successful it considers the process of ‘self-regula-
tion' to be.

The sheer lunacy of this approach, which
means that the PCC’s most successful year would
be that in which it adjudicated on not a single
complaint, can be neatly illustrated by its attitude
to complaints about discrimination.

The PCC Code of Practice, Clause 13 (i) states
that: ‘the press must avoid prejudicial or pejora-
tive reference to a person’s race, colour, religion,
sex or sexual orientation, or to any physical or
mental illness or disability’. 13 (ii) states that: ‘it
must avoid publishing details of a person’s race,
colaur, religion, sexual orientation, physical or
mental illness or disability usless these are
directly relevant to the story’. In 2002 17.9% of
complaints ta the PCC concerned discrimination
—up from 13.5% the previous year. The Report
rather coyly notes that this might have something
to do with the ‘continuing reporting of debate
about issues relating to asylum seekers and
refugees’. None of these complaints were upheld.
And yet, this was the beginning of the period in
which, as former Mirror editor Roy Greenslade
has claimed, many papers have conducted an

anti-refugee campaign ‘misinformed by hatred,
lies and exaggeration which have played on
people’s fears and prejudices’. In his view:
‘underlying all that has been written is a vile
racist agenda’, with papers ‘appealing to the
basest of human instincts: suspicion of the alien.
That is racist in principle and in practice’.

However, PCC inaction on press racism is
lhardly confined to 2002. According to an
analysis of ten years of PCC adjudications, under-
taken by Chris Frost, Head of Journalism at
Liverpool John Moores University and chair of
the NUJ ethics council, the period was marked
by a steady rise in discrimination complaints:
from 1.7% of all complaints received in 1993 10
10.6% in 2000. In 1993, 1.17% ofcomplainls
adjudicated concerned discrimination, and in
2000 5.45%. During this period the PCC adjudi-
cated on only 38 complaints concerning
discrimination (5.6% of the total number of
complaints adjudicated) and only six were
upheld. The upheld complainis concerned
discrimination against gays and the mentally ill.
None concerned race, although 16 (42%) of the
original 38 did so.

In order to understand PCC inaction on press
racism it's important to realise that the PCC
believes that the purpose of the discrimination
clause is “to protect individuals from prejudice— not
to restrain partisan comment about other
nations’ (PCC Report No 42, 1998). Its position
was further outlined in a speech by Professor
Pinker in March at Green College, Oxford. As he
explained, the code ‘draws a clear distinction
between the personal and the collective aspects
of discrimination” and the Commission ‘does not
accept complaints on matters relating to issues of
taste and decency’, issues which, in its view, are
frequently the basis of complaints about discrim-
ination. The crucial point here, however, is that
these are entirely self-imposed and self-denying
ordinances: no-one other than the PCC has
drawn up the discrimination clause in the code,
and no-one other than the PCC has decided how
it will be interpreted. There is thus not the

“Any infringement of self-regulation would not just erode
the freedoms of the press...it would curtail the freedoms of
the citizen, who, in a democratic society, will always depend on
media uninhibited by both control of the state and ”
deference to the establishment to protect their liberty.

Sir Christopher Meyer, chair of Press Complaints Commission,

speaking to the Newspaper Society

Last year persons in grey suits invited
me to put forward my
name for the post of the PCC.
Sir Christopher Meyer

slightest point in Pinker bleating about examples
of ‘the worst type of journalism which all too
easily can bring the whole of the press into
disrepute’ and ‘lapses in editorial judgement’ in
articles pertaining to race and ethnicity when the
plain, simple and unavoidable fact is that the PCC
chooses to avoid confronting them. Knowing this,
and being well aware that one of the other
restrictions which the PCC has conveniently
imposed upon itself is a veto on third party
complaints, many people who are affronted daily
by press racism simply don't bother to complain
as they know that it would be an entirely
pointless waste of time. Indeed, the only real
surprise is that, in these impossible circum-
stances, the PCC receives as many complaints
about racial discrimination as it actually does.
The brutal truth of the mauer, as Richard
Desmond has discovered at the Express, is that
stoking people’s fear and hatred of foreigners,
and generally appealing to their very worst
instincts, sells papers. These papers finance the
PCC, and their editors are responsible for the
code and how it is interpreted. In these circum-
stances you don't exactly have to be Noam
Chomsky to work out why the PCC has repeat-
edly declined to censure its paymasters for what
an increasing number of people, including many
journalists, regard as coming perilously close to
the inflammatory filth emanating from
Goebbels anti-Semitic propaganda machine, or,
more recently, from some of the media in
Rwanda, Serbia and Croatia.
Julian Petley is the chair of the CPBF. Chris Frost's
findings will be published in full next year in Journalism
Studies.

SELECT COMMITTEE REPORT

A RePORT by the Culture, Media and Sport Select
Committee, chaired by Gerald Kaufman, is due
out on 3 June. It covers media intrusion and the
role of the PCC and is expected to be ‘robust’ in
its criticism of the media watchdog.

One committee member said, ‘It was felt the
PCC has a long way to go to protect the interests
of the public. In an attempt to address the
‘jagged edges and imperfections’ of newspaper
self-regulation, and to pre-empt the select
committee report, Sir Christopher Meyer, set out
an eight-point reform plan. He specifically
rejected any powers to levy fines, however.




Don't do it here,
don’t do it there

A warning from the USA about the
Communications Bill, and a devas-
tating condemnation of corporate
media in the USA.

ProF. Michael Tracey, Director of the
University of Colorado's prestigious
Centre for Mass Media Research has
warned the British government that
its intention of following a US
approach to broadcasting-set out in
the current Communications Bill-will
lead to disaster. He says the govern-
ment's hope that it can promote high
quality television through market
forces and ‘light touch’ regulation has
‘all the logic of boiling ice’.

He argues that the idea that US
broadcasting demonstrates the power
of market forces to promote good
television is a myth propagated by
those who stand to make fortunes out
of the cheapened but—for them—
profitable television, further deregula-
tion will spawn. He says the few good
US television programmes they love
to quote—such as The Sopranos, Six Feet
Under, Sex and the City—are irrelevant to
any understanding of what market
forces have done to US television and
what the future bodes for British
television in light of the
Communications Bill. These few
programmes come mostly from the
subscription channel, Home Box
Office, a premium pay channel that
operates as close to the licence fee
system as the US will ever come. The
rest of US broadcasting, driven by
ratings and advertisers, is in such
crisis that it is causing intense
concern across America.

In 1981, Mark Fowler, Reagan's
chairman of the Federal
Communications Commission, said
that in future the public interest
would be viewed ‘as that which the
public is interested in’. New
technologies, he argued, made broad-
casting so cheap and plentiful, old

style regulation was no longer
required. In reality, says Tracey, what
was driving policy was a distaste for
the communal values that that regula-
tion had promoted and an almost
theological belief in the virtues of the
market. Both are core ingredients of
the new British Communications Bill.
It refuses to talk about citizens, only
consumers and will open up
ownership of British commercial
channels to American takeovers.

Culture minister Tessa Jowell has
said Britain can have the most
dynamic television market in the
world-while still protecting public
service broadcasting. Tracey says the
claim is based on a lie. The American
experience demonstrates that the two
are utterly incompatible. The whole
story of US media since 1981 has
been not just the elimination of
costly, high quality programming-an
essential part of public service broad-
casting—but the progressive elimina-
tion of anything which does not
maximise profits, with disastrous
consequences.

He quotes three examples in detail:
the damage to children’s television;
the undermining of broadcast
journalism; and the growing threat to
US television posed by the rise of
reality television, to support his
analysis.

Tracey concludes his study with a
1958 quote from US broadcaster and
journalist, Edward R. Murrow,
addressing a conference of broad-
casters. He told them that television:
‘can teach, it can illuminate; yes, it
can even inspire. But it can do so only
to the extent that humans are deter-
mined to use to those ends.
Otherwise it is merely wires and
lights in a box.

Michael Tracey’s report has been produced by
the Campaign for Quality Television, 8
College Terrace, London E3 SAN

US Media
Ownership

BARRY DILLER is a big hitter in the US
media. He has run US networks,
Hollywood studios and set up the Fox
Network, the US broadcasting arm of
Rupert Murdoch’s global media
group.

All the more unusual that he chose
a National Association of Broadcasters
(NAB) conference in Las Vegas to
launch a devastating attack on the
liberalisation of media ownership
rules and lack of regulation in the US
media. NAB has been fiercely
lobbying the Federal Communications
Commission (FCC), chaired by
Michael Powell, son of Colin Powell.
He is determined to change media
ownership rules, and this stance has
won praise from big media groups.

“There are real dangers in complete
concentration. The conventional
wisdom is wrong-we need more
regulation, not less,” Barry Diller
argued. ‘Conglomerates buy eyeballs.
That's it. They leverage their
producing power to drive content,
their distribution power to drive new
services, and their promotional power
to literally obliterate competitors.

There was no possibility of anyone
launching a new network today and
independent producers were going
out of business in droves. With the
growing, unstoppable power of
conglomerates, there had to be ‘fierce
focus and vigour for the appropriate
safeguards’.

WORTH READING

ATASTER of what promises to be an
important new book on the media is
in the March issue of Monthly Review.
Robert W, McChesney's and John
Bellamy Foster's article, ‘The
Commercial Tidal Wave’, analyses the
ubiquitous impact of advertising on
US media.

They argue, that we are rapidly
moving to ‘a whole new.paradigm for
media and commercialism...it is about
the marriage of editorial/entertain-
ment and commercialism to such an
extent that they become indistin-
guishable’. The authors back up their
analysis with a wealth of examples.

The article is adapted from their
forthcoming book, The Big Picture:
Understanding the Media Through Political
Economy, to be published by Monthly
Review Press in December.

WORTH WATCHING

War Spin, presented by John Kampfner in the
BBC Correspondent slot on Sunday 18 May,
was excellent.

It demonstrated how the dramatic
rescue of Private Jessica Ryan from an
Iraqi hospital was more about
Hollywood than real life. John
Kampfher said, 'Her rescue will go
down as one of the most stunning
pieces of news management yet
conceived.

REVIEWS

The Wages of Spin by Bernard Ingham, John
Hardy Publishers £18.99

Having experienced at first hand
Bernard Ingham’s ability to take
advantage of the sycophancy of
Thatcherite newspapers, I was amused
to read yet another dollop of his
spurious indignation over Alastair
Campbell’s ruthless exploitation of
political journalists eager to apply
‘Blairite spin’ in return for exclusive
access and information.

Ingham lambastes the ‘tameness’ of
the Fourth Estate in the face of ‘the
brutal methods employed by
Campbell and his ilk to cow the craft
of journalism’.

As 1 discovered when researching
my first book, Strikes and the Media,
Ingham demonstrated during the
1984-5 miners strike that he could be
just as devious as Campbell in manip-
ulating the lobby system in order to
deliver a Prime Minister’s political

objectives.

In the final months of the pit
dispute, Ingham used a Downing
Street briefing to torpedo last-minute
negotiations between the NCB'’s
industrial relations director Ned
Smith and the NUM’s general
secretary, Peter Heathfield. His
‘guidance’ to political correspondents
was that the talks were ‘getting
nowhere' as Margaret Thatcher
intended to ‘stand firm uniil half the
miners were back at work'.

On leaving the meeting at 3.15pm,
Heathfield was shocked to see a front-
page headline in the London Evening
Standard declaring that the talks had
‘failed’. The two men been discussing
a tentative twelve-point plan for a
return to work which Heathfield
believed could form the basis for a
draft peace agreement .

Michael Eaton, the NCB's public
spokesman, was so annoyed that
Ingham had effectively scuppered this
initiative that he asked me find out
when the lobby was told that the talks
had foundered. My inquiries revealed
that most correspondents knew the
line from Downing Street by 3pm,
which was before the meeting had
finished.

Subsequently, when I tackled
Ingham about the timing and content
of his briefing, he refused to
comment and insisted he had ‘no
intention of breaking the silence’
which he always maintained about
the ‘nature of his work'.

It was encounters like that which
convinced me that the lobby system
had to be opened up and on
becoming a political correspondent in

1988 I began arguing the case for
televised briefings.

What I found so disappointing in
Ingham’s latest book is that he sees no
merit in any of the tentative steps
which have been taken both to
provide greater access and to make
the lobby more accountable.

He dismisses Alastair Campbell’s
decision to open up Downing Street
briefings to foreign journalists and
specialist correspondents as nothing
more than a ‘gimmick’ and he is just
as withering about the use of the
Downing Street website to publish a
summary of the twice-daily guidance
issued by the Prime Minister's official
spokesmen.

My argument has always been that
it is governments which control the
flow of information from the state to
the news media; therefore there is no
reason why Downing Street should
not follow the example of the White
House and introduce televised
briefings.

By proclaiming his reluctance to
countenance changing the lobby
system, Ingham reveals that he is just
as much a control freak as Campbell.
NicHOLAS JONES

Informed Dissent a CD by Undercurrents
and Peace News £6.50

IT 158’ often that you can buy a CD
which the makers actually invite and
encourage you to copy, distribute,
play and perform. This is one.

It is a joint effort between the
antimilitarist magazine, Peace News,
and the video-activist organisation,
undercurrents. There is a really good mix
of material: interviews and footage of
Noam Chomsky, music videos,
material on international anti-war
actions, and a solid twenty-one minute
video on Globalisation and the Media.

To order your copy online go to
www.peacenews.info or send a
cheque for £6.50 to Peace News, 5
Caledonian Road, London N1 9DY.

Excerpt from PBS weekly newsmagazine
NOW, Friday 25 April

Bill Moyers: THE cHaIR of the Federal
Communications Commission,
Michael Powell, and others, say, ‘Look,
we have 500-plus channels. We have
the satellite. We have the wide open
internet that they are gonna know so
well! I mean, these have radically
changed the media landscape. Perhaps
we have more diversity.

Barry Diller: No, we don't.
Because what we have is an absolute
fact that five companies control 90%
of it all. It has been reconstituted.
Instead of three channels controlled
by a few people, there are now 500
controlled by a few peaple.

This doesn't relate to the internet,
by the way...Soon though the internet
will have broadband capacity. And
that, by the way is a chance for
another reconstitution. What I'm
worried about is that unless you think
about this now, broadband may be
controlled by the cable business.



FOX HUNT

THE Independent Television
Commission is investigating viewers’
complaints about alleged bias by the
Murdoch-owned Fox news channel
which, in Britain, it is responsible for
licensing, The news first came to light
in an article by Maut Wells, the
Guardian's media correspondent, on
8 May. The complaints were also
supported by an editorial the same
day which pointed out that the ‘due
impartiality’ rules ‘ensure the news is
balanced and independent-otherwise

a broadcaster can be taken off the air’.

This is precisely what the ITC did to
the Kurdish broadcaster Med TV in
1999 when it found the channel
guilty of repeated breaches of the
impartiality rules. The editorial also
warned that Murdoch was attemnpting
to remake Sky News in Fox's image.
Fox News Channel is available in
Britain to all Sky subscribers. it could
easily avoid the ITC impartiality rules
by applying for a licence in another

CPBF
AGHM

Saturday 28 june

NUJ, 308 Grays Inn Road,
London

could probably be licensed in France,
but, there again, Murdoch may draw
the line at deals with the ‘cheese-
eating surrender monkeys'.

The complaints against Fox have
been supported by Julian Petley, chair
of the CPBF, who has called on the
ITC to apply the impartiality rules as
rigorously to the Murdoch-owned
channel as it did to Med TV. "This is
the first time’, he pointed out, ‘that
the ITC has come up against a major
international media conglomerate,
and it will be extremely interesting to
see how it reacts. Given that the
Communications Bill, unless it is
amended, will deliver much of British
broadcasting into the hands of such
conglomerates, this is a highly signifi-
cant foretaste of battles to come.

This really does underline the fact
that OFCOM must have both the
resources and the resolution to take
on the might of the corporate media
when the principles of public service

Registration from 9.30am
Meeting starts 10.00-12.30
This year’s AGM is more important
than usual. It is the occasion when

we have to clarify where the
CPBF's priorities (and limited
resources) are to be focused after
our work on the Communications
Bill. We will be publishing discus-
sion documents and want o
ensure the widest possible partici-
pation by our members in this
important debate. Please give it
your priority and come along.
Further detrails, including registra-
tion fees, from CPBF National

EU country. Indeed, like al-Jazeera it broadcasting are at stake'. Office.
[ Free -I;ress is edited by Granville Williams for the Nationai Eounciln - ]
MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership g15 1) Fewerthan 500 members €25
b) Unwaged ‘6 g) 5000 1,000 £30
4 — e h) 1,000 to 10,000 £50
upporting membership \
(includes free CPBF publications) f) 10,000 to 50,000 £115
THE CAMPAIGN - o j) 50,000 to 100,000 £225
) Institutions (eg libraries: £25
includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
FOR PRESS AND
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £ ..............ooiuett
BROADCASTING i3 6006600000006000660 06686086000 8006060000000060608000 68608 06 86AGGAGE
lalek (2 A aa R0 A BNEDA ANG 050606000 0000006600 000 806a8 5 868800 B0 0EaBa6aE
oSO PPy 1[=] 5000660006000 60a000060068005000665065¢
Organisation (if applicable) ...... ..ot i i e et

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff » e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers {TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



