EDITORIAL

THE assault on the BBC comes from two
sources: Downing Street and sections of
the press, notably RupereMurdoch'’s
News International titles, The Sun and The
Times.

These papers chose to target the BBC,
The Times suggesting in a leader,
‘Reithian Values?' on 22 July that Lord
Hution must expose the faultlines in our
institutions’. The front page in the same
edition had the main story, ‘First cracks in
unity of BBC board’ citing two unnamed
governors who were concerned about the
issues surrounding BBC reporting, and
the handling of news that Dr Kelly was
the source.

It was pretty poor reporting, and the
BBC quickly rebutted the claims it made.
Of course the assault on the BBC is

nothing new. Attacks on it began to
appear regularly in the Murdoch press
from the mid-1980s on, and to the
extent that the public service broadcaster
can be damaged in the run-up to the
Charter review in 2006, the media
interests of News International benefit.

As we went to press the onslanght by
the Downing Street spin machine was
moving up a gear with the deployment
of Peter Mandelson to lead the attack on
the BBC.

It is vital that the Hutton inquiry estab-
lishes clearly the sequence of events, and
who was responsible for the pressures
which led to Dr Kelly's death. But we also
need to remember that this sad incident
has already done what Downing Street
wanted, albeit without the unforeseen
consequences of his death. Since Alastair
Campbell began the attacks on Andrew
Gilligan's reporting, the focus of media
attention has moved away from the
substantive issue of whether Blair misled
the country into war through his
endlessly repeated claims that Saddam
Hussein had weapons of mass destruction
ready to use,

The events bear all the telltale signs of
a deliberate, diversionary manoeuvre.
Bashing the BBC may produce dramatic
headlines, but in the long run the tactic
will damage Downing Street more.

Journal of the Campaign for Press and Broadcesting Freedom

Competitive pressures

NicHOLAS JONES
on the lessons for
BBC journalism

THE row aver
Andrew Gilligan's
report accusing
Downing Street of having ‘sexed
up’ the intelligence assessment of
the threat posed by Iraq’s weapons
of mass destruction was, in some
respects, an accident waiting to
happen. For me, it illustrated all
100 clearly, some of the potential
pitfalls of the changing nature of
BBC journalism.

In Britain's media-driven society,
reporters are judged increasingly on
their ability to deliver exclusive
stories, These competitive pressures
could and should not have been
ignored by the BBC. By and large
the Corporation’s response over
recent years has been admirable.

Programmes like Today, World a1 One
and Newsnight have established
formidable reputations for their
independent and original reporting.
Producers and correspondents have
been encouraged to break stories in
order to offer listeners and viewers
distinctive and sometimes different
accounts of the day's news,

A diversity of approach has
undoubtedly been a tremendous
strength, Nonetheless, looking back
on my thirty years as a BBC corre-
spondent, I would have to say that
in my final decade this did result in
a marked shift of power: control
over the editorial agenda has moved
progressively from newsrooms to
the individual programmes.

Instead of BBC newsrooms
imposing a standard line, the
editors of each programme have
been given the last word: they can
decide what to headline and can
also determine the content of any
news bulletin which is incorpo-
rated within their output.

Inevitably this has intensified the

rivalry between competing strands:
Today is keen to set the agenda,
putting the World At One at a disad-
vaniage; Newsaight is anxious to
show it can outdo the Ten O’clock
News.

One casualty of this push for a
greater divergence in the way
events are investigated and reported
is that sometimes there can be
impatience with the more cautious
approach adopted by newsroom
staff who are compiling news
bulletins over a twenty-four hour
period, not just for the short
window of a particular programme.

Gilligan's solo operation for Today
exemplified that free-wheeling
approacly, driven as it is by an
insatiable demand for demand for
exclusive, agenda-setting stories. In
earlier years there would have been
a greater degree of overall control;
programme editors would have
been told to share information.

We now know that three BBC
correspondenis-Gilligan, Susan Watts
(Newsnight) and Gavin Hewitt (Ten
O’clock News)-spoke to Dr David Kelly
on separate occasions. The manage-
ment has since taken pride in the
fact that these reporters acted
independently, each putting a
different emphasis in how they
reported their conversations.

In retrospect, it would obviously
have been better if these three
correspondents had worked
together and pooled their
knowledge; the resulting story
would have far stronger and much
more authoritative. After all the
government was being accused of
taking Britain into war on the basis
of a lie.

Until the row over Gilligan's
report, my concern was directed at
the ease with which government
spin doctors have been able to
manipulate the competitive
pressures which have been

Continted on poge 8



PLATFORM

Commercial pressu

BRUCE WHITEHEAD

In 1997, 1TV won the contract te
cover Formula One motor racing with
a bid of £70m-ten times what the
BBC had been paying. I worked as a
journalist on ITN bulletins at the time
and noticed a sharp increase in the
number of news stories we carried
about motor racing. Even on practice
day, usually a Saturday, we would
faithfully compile a report about how
some German or Brazilian had been
fastest. Once, when England won a
test match, we still led the sports
section of the news with a report
about Michael Schumacher winning a
grand prix!

If the two developments were
linked, that would clearly be an
unacceptable blurring of the lines
between commercial interests and
news impartiality. The impression
might have been given that Formula
One advertisers were now geiting
their brands all over the news as well.
The news agenda should clearly not
be determined in this way. Yet this was
not the first time I noticed such a
blurring of the lines. When I joined
ITN in 1994, I wrote a script for a
story about Nigerian human rights
abuses being carried out on behalf of
Shell, a big oil producer there.
obtained pictures from an impeccable
source, a Channel Four documentary
maker, who even let me use them
BEFORE they had been broadcast on
the acclaimed Critical Eye strand. But
ITN said no. The exact words of my
editor were: "We couldn't possibly run
that story. Shell might sue us.” It was
only later that I discovered, in an
investigation by George Monbiot, that
Shell was a client of CTN, the
commercial offshoot of ITN which
makes videos. Posing as an arms
dealer, he asked CTN about getting
some videos made to smarten up his
company’s image. Monbiot says he
was offered access to ITN journalists,
briefings and help with getting his
message across. After the story
appeared in The Journalist, [TN rapidly
hived off CTN to keep a more
respectable distance from the tempta-
tion of commercial interests.

However, the relentless hyping of
showbiz, crime and sports news
continued apace during the nineties,
as the ITN flagship News at Ten gave way
to movies and lost its top place in
British households as the most
credible and trustworthy of news
broadcasts. The goal of highly-paid
management was to deliver ratings -
commercial interests, not journalism,
had won the day. There were bonuses
and huge salaries all round.

During all of these developments,
Richard Tait was in a senior position
at ITN, finally retiring as Editor-in-
Chief last year. He recently addressed
a London seminar about bias in news,
insisting that the importance of
separating news from commercial
interests was paramount. When I put
the above points to him, instead of
answering my questions, he began to
hint to the audience of media profes-
sionals that I somehow held a grudge,
and had left ITN in, as he put it,
‘unhappy circumstances.’ In fact [TN
had paid me a substantial ‘golden
parachute’ as I accepted a valued
promotion at CNN,

The fact that Richard was so
reluctant to address any of these issues
is very worrying. Could it be that
ITN's recent management had
something to hide? If that is the case,
one must hope that the new guard
will try to restore the reputation for
quality news journalism that the
broadcaster has lost. In particular they
must resist any move by the govern-
ment in redrafting communications
legislation to allow ITV to have any
further control over its news provider,
as demanded by Lord Bragg. Whatever
assurances 1TV chiefs might give
about keeping their hands off the
news, the temptation to let the
commercial interests of an ad-funded
channel interfere with an indepen-
dent news agenda is too strong. ITN
must remain independent, and ITV
should be obliged to pay sufficiently
for it to maintain effective competi-
tion and diversity in the face of the
BBC's formidable news machine.
Bruce WHITEHEAD is a freclance journalist
and a member of the CPBF

ires on ITN l

Television impartiality
or biased news?

NICHOLAS JONES

on a topical and important debate
Two of Britain's leading thinkers in
the development of television news
went head-to-head in a debate over
demands that the rules on impartiality
should be relaxed so as to allow
broadcast journalism to become
biased and opinionated. Chris Shaw,
Channel 5's controller of news and
current affairs, argued for a loosening
in the regulations, claiming that 'news
with a slant” would create real

i diversity. Richard Tait, ITN's former

editor-in-chief, warned of the danger
of allowing broadcasting in Britain to
go down the American route. He
feared that if Channel 5 was able to
ape Rupert Murdoch’s Fox News
Channel then the public’s high level
of trust in broadcasters would
plummet.

The debate, organised by the CPBF,
was held at the headquarters of the
National Union of Journalists en 23
June. It could hardly have been more
topical: the Independent Television
Commission had just given the pro-
war Fox News the all-clear after
British viewers complained about bias
in its coverage of the conflict in Iraq.
The ITC rejected nine complaints,
saying that Fox News, which holds a
British licence, had not breached the
programme code on ‘due impartiality’
because the regulations did not
require broadcasters to be "absolutely
neutral on every controversial issue.

Chris Shaw welcomed the ruling,
which he considered was as signifi-
cant as the broadcasters’ decision to
abandon the previous out-dated
practice of timing political interviews
with a stop watch. ‘News with a point
of view is already here on British TV
news with a slant, which falls short of
the most exacting standards of due
impartiality, is already alive, kicking
and growing in the United Kingdom.
Shaw believed opinionated news
would create real diversity and he
longed for the day when he could
find coverage on TV which ‘chimed’
with the kind of campaigns mounted
by newspapers like the Sun, Daily Mail
and Daily Mirror.

‘Every news programme already
vomes with a ready-made set of

prejudices. It is the same on both BBC
and ITN: a middle class, essentially
liberal and English, but not British,
point of view. Young people and
ethnic groups are alienated by this, so
are the not so well educated, the C2s
and Es. They are the people who
switch off TV news because the
agenda, treatment, and prejudices do
not chime with their attitude of what
is important in their world.

Richard Tait was convinced that the
long-standing British tradition of fair
and accurate television reporting,
which had been enshrined in the
1990 Broadcasting Act and which
imposed a legal obligation for ‘due
impartiality’, had served the public
well. He cited a recent opinion poll
which had shown that 70% of people
trusted television news whereas only
6% trusted newspapers. Tait feared
what might happen in Britain if
Channel 5 followed the example of
Fox News which flew the US flag on
screen and had sent a reporter (o Iraq
armed with a gun.

‘News programming must be done

BIBEIE]

RrMemBER that speech Tony Blair made
back in 1996 at the Freedom of
Information awards about how
Labour would make a clean break
from Tory secrecy and sleaze? Well,
Labour's flawed Freedom of
Information act doesn't come into
force until 2005, and until then John
Major's ‘open government’ code,
which the ombudsman, Ann
Abraham, is responsible for policing,
remains in force.

It appears she is threatening to quit
over the difficulties placed in her way
as she performs this role. Lord
Falconer, the Lord Chancellor, and
Douglas Alexander, the Minister of
State at the Cabinet Office, have
signed a certificate blocking disclo-
sure of information. The furore blew
up when The Guardian sought disclo-
sure of all potential conflicts of
interests facing ministers since 1999.
Now this information has been
denied because it would be ‘prejudi-
cial to the safety of the state or

in a framework which is impartial. If
we make it bent we might as well give
up.”Yet the framework which made
Fox News possible in the US was
already happening in the UK; scon
there could be one ITV and it could
be bought by one of the three or four
big US companies and Channel 5
could be taken over by News
Corporation. “The fact that the ITC
cleared Fox News shows the way
things are going but if the regulator
says small channels can be judged by
different criteria then we have sold
the principle of impartiality

Tait thought those arguing for a
relaxation of the rules on impartiality
were ignoring the fact that Britain had
a media-literate society. ‘People buying
a newspaper understand that their
paper is taking a view...but it is the BBC
and ITN, which are way ahead of the
press, which the public trust. That is a
public good and if you give it up, you
must have a good rationale as to what
you will get in return.

In winding up the debate the two
speakers acknowledged that change

otherwise contrary to the public
interest.

Surely a cornerstone of open
government should be that we know
when ministers have personal, family
or business connections which may
conflict with their ministerial respon-
sibilities? Blocking information only
suggests there is something to hide.

L]
Sorry, Jim
Jiv BRENNAN has been a tireless
commentator on the media for a
number of years. Remember the Media
Reporter which Jim produced from
1976 to 1985? His latest online
venture is Global Journalism Review:
www.plobaljreview.bt.internet.co.uk,

Well, it isn’t quite his latest
venture—he started it in May 1998.
Over the years, Jim has sent a steady
flow of information to the CPBF
and we also have a link on his site,
too. But there has never been a
mention about his activities in Free
Press. Sincere apologies for the
oversight, Jim.

So, belatedly, we urge readers to
visit his website where you can read
his Work in Progress, which deals
with his first experiences as a reporter

was inevitable, Tait appealed to Shaw
to accept that the impartiality rules
were proving to be quite flexible as it
was. ‘Before we smash up the regula-
tions, beware of what might happen.
My worry is that commercial interests
will fill that gap and control more and
mare of the coverage. The notion that
there might be dozens more news
channels reflecting dozens of views is
a fantasy. No one can launch a news
channel without vast resources.’

Shaw conceded that in the ‘raw
jungle atmosphere’ which might
result if Channel 5 was taken over by
Murdoch or an American company,
then his channel might stop doing
news altogether. ‘But I don't think we
can go on doing news on TV as we do
it at the moment. Yes we have had a
revolution of diversity in the appear-
ance of TV news but not in the
journalism, balance or impartiality. I
am talking about information...about
people engaging with information. I
think the rules on "due impartality’
are going to go anyway, so let's just
rely on the laws of the land.

on Fleet Street after the Second World
War. There are also lots of links to
other media organisations besides
the CPRF.

[ ] Ll
Journalism Studies
ANOTHER publication readers might
find interesting is the academic
magazine, Journalism Studies. The latest
issue, Vol 4 Number 3 August 2003,
contains several pieces by names
familiar to Free Press readers. The
prolific Robert W. McChesney has a
piece on the crisis in contemporary
US journalism. Robert Hackett and
Scott Uzelman have a piece on
Corporate Influences on Press
Content, which summarises recent
Newswatch Canada research, and
there are other informative pieces on
Rupert Murdoch's reshaping of
Australian politics in the late 1970s,
and a defence of the ‘propaganda
model’ of the media developed by
Edward Herman and Noam Chomsky
on Manufacturing Consent.

It is the sort of magazine that
should be available in University
libraries or you can visit the website
of the publishers, Taylor and Francis,
www.tandf.co.uk/journals.




At last year's AGM, as part of a discussion on the future of the CPBF, it was
agreed that we should update and modify the original aims of the organisation.
At this year's AGM the new aims were agreed. Tony Lennon’s article was
prompted by a discussion of one of the aims-the issue of open access to the media.

Access for all or
access denied’

= W
Tony Lennon ...

WHEN the dotcom trading bubble finally burst in a
shower of corporate bankruptcies, many of the
visionary voices who had sold us the idea of a
wired-up digital future were shamed into silence.

Almost overnight we stopped hearing about a
brave new world that had once included
teleworking, predicted to be an antidote to daily
drudge for millions of workers, online shopping
that should have tolled a death-knell for the super-
market industry, and digital video-on-demand,
which was meant to free a generation of TV couch
potatoes from the tyranny of BBC and ITV sched-
ulers choosing programmes for them.

As technology stock prices collapsed, and
economic pundits hastily rediscovered the virtues
of boring old-economy investments it looked like
the developed world’s high-tech overhaul had been
halted by words borrowed from a previous revolu-
tion-No pasarin!

Anyone who doubted the flagging speed and
scale of Britain’s digital transformation was finally

convinced earlier this year when mobile telephone
operators, who had spent more than £21bn
buying the right to run third-generation (3G)
services, began writing down the balance sheet
value of their licences. More recently, an auction of
UK telecoms licences for delivery of internet access
to homes and businesses via satellite and
microwave ended up with just one bidder buying
nearly all the licences for £7m-an amount that
would have been dismissed as loose change by the
communications industry only a couple of years
hefore.

Against this trend, the digital revolution has
continued marching on in UK homes, albeit more
slowly and quietly than at the height of the
dotcom boom.

Over 6 million househelds now have digital
satellite TV, and more than half our homes possess
a personal computer-statistics that ought to give
comfort to fans of the wired-up interactive world.

However, it looks clearer than ever that the
benefits of the wired world are not going to be
shared equally. Trends in two key technologies-
digital TV and home access to online information-
indicate that we are heading for a two-tier saciety.
Fears of a “digital divide’ between rich and poor, a
common theme in the heyday of dotcom evange-
lism, are coming back to haunt us with a
vengeance, and the gap is beginning to look
unbridgeable.

In February this year, personal computers were
installed in 54% of UK homes. By 2007 this
proportion is expected, on current trends, to creep
up to 60%, but no further. This projection dovetails
neatly with surveys which indicate that 40% of
adults have never used the internet-ever.

Of course, this compares well with less-
developed countries where computer screens are a
luxury-more than half the world's population have
not even used a telephone, never mind a PC. But in
the UK, where the government has set a 2005

target to make all ity services available online,
people without easy access to a computer, and the
training to use it, will face major obstacles. Even if
the government is forced politically to stick with
paper forms for a myriad of transactions from
benefit claims to pension queries, many businesses
are planning to press on with their drive towards
the greater efficiency, and higher profits, achieved
by favouring customers who can make purchases
online.

Already, the UK has many successful online -
traders-from cut-prite airlines to industrial
component suppliers-all of whom charge extra to
customers who don’t buy through their websites,
and in some cases simply refuse to accept orders
by any other route.

For non-computerised homes, the difficulty of
dealing with state bureaucracy and online
shopping stores won't be the only problem in
2005. Information of all kinds is being migrated
from the written form into online databanks so
quickly that adults and children withour easy
access to the wired world are already seriously
disadvantaged, both socially and educationally.

The digital divide between rich and poor is
dramatic-only 20% of people in the UK earning
less than £17,500 pa have access to the internet,
either at work or home. Among those earning
more than £30,000 the figure is 78%. With the
best will in the world, this gap is unlikely to be
filled by conscientious pubtic libraries straining
their budgets to add a few more public worksta-
tions, nor by the ephemeral internet cafes that
seem to bloom and die on a weekly cycle on every
high street.

When people who don't own home PCs are
asked whether they will ever buy one, the most
common reason given for staying out of the wired
world is cost-not just the price of a computer, but
the consequent charge from telephone providers
for modem access to the internet once they get
connected.

Broadband telecoms connections ought, in
theory, to ease the cost of using the internet, since
most packages on offer to private homes are sold
at flat-rate prices, regardless of the time spent
using online resouries. For users who can afford
the equipment needtd to connect, and who live in
urban centres wherg broadband is more likely to
be available than in the countryside this might
make sense.

Entry costs are high, though, and although the
percentage of broadband homes in the UK is
almost guaranteed to grow from the present | 5%-
one of the lowest in Europe-it could be decades
before the technology is an option for the under-
privileged.

Cost is also one of the main obstacles to take-up
of digital TV, the second major source of entertain-
ment and information.

More than 10m homes now receive TV through

digital satellite, cable, or the re-launched terrestrial
system Freeview. A fourth possible delivery route-
TV through telephone lines using broadband
technology remains a non-starter for most
consumers because the commonly available ADSL
connections from BT run at only 512kbs which
offers too little bandwidth for digital TV.

In most multi-channel TV homes-with the
exception of 1.5m with Freeview and an estimated
300,000 which use BSkyB boxes solely to receive
public service channels-the experience is
expensive, based on hefty monthly subscriptions.

For homes with no intention of paying up to
£40 a month for satellite or cable, the obvious
technology is the Freeview digital terrestrial TV
(DTT) system which delivers a multi-channel
service free of charge through existing aerials. Its
importance will rise as the government begins to
plan for the switch-off of the ald-technology
analogue TV transmitter network, possibly between
2006 and 2010.

However, DTT is not a magic low-cost solution
for everyone. At the moment only 82% of house-
holds are within reach of its digital transmitters,
but more than a quarter of them need improved
rooftop aerials to receive the service. Without new
aerials, which can cost from £100 to £300 on top
of the £50 to £100 cost of the adaptor box, only
54% of homes will be able to receive DTT.

Once the analogue transmitters are turned of-a
political hot potato for some future government-
coverage will be improved by boosting the power
of digital services, but the exact improvement is
still unknown. Final availability of DTT will
depend on decisions about the cost of building
new transmitters-currently there are 1100
analogue masts compared to only 80 digital-and
the number of channels the government wants 1o
auction off to mobile telecom operators.

The broadcasters themselves-BBC, ITV, C4 and
CS-are unanimous in warning that it will be
uneconomic to aim for the 99% coverage offered
by analogue TV. Another shortcoming of free-to-air
DTT is that millions of multi-occupied dwellings-
flats and conversions-may be unable to receive the
signal due to poor equipment installed by
landlords, or the impossibility of erecting an
outside aerial.

Alternative free-to-air sysiems for the 40% of
people who say they don't want to pay subscrip-
tions for cable or satellite will be non-existent once
the analogue transmitters switch off, unless they
are willing to invest hundreds of pounds in BSkyB
equipment.

In our increasingly information-rich society
access to TV and internet services will be taken for
granted by those that can afford it, but be an
envious dream for those that can't. The quiet
revolution of the wired world will leave many of
our poorest citizens behind unless the digital
divide’ is put back on the political agenda.

! MEDIA MONITOR

Gannett/Newsquest
GANNETT, is in a dominant position in
the US local newspaper market, owning
100 daily papers and more than 4000
weeklies or bi-weeklies, as well as the
national title, USA Todey. In the UK, it
owns Newsquest, which has just
announced a 7% improvement in
profits, up to £203m.

Since Gannett acquired Newsquest in
1999 it has gone on a relentless acquisi-
tion trail for other regional newspaper
titles, most recently the Scottish Media
Group’s Glasgow titles. Now its latest
acquisition bid is for 45 London titles
owned by Tony O'Reilly’s Independent
News and Media {owners also of The
Independent and the Independent on Sunday).

Now the bid is the subject of a
Competition Commission inquiry. The
outcome of its deliberations will make
interesting reading, because technically
the bid didn’t need to be referred to the
Commission, which normally only
deals with media ownership changes
which exceed circulations of half a
million. However what would happen if
Newsquest acquired the titles is that it
would increase its share of the metro-
politan London market from 21% to
51%. In some South London areas it
would go up to 72% and in a couple of
areas 100%.

As the NUJ submission to the
Competition Commission points out: ‘If
the public interest—that of plurality and
diversity in the local press and of the
maintenance and development of the
direct relationship between the
reporting concerns of newspapers and
the specifically localised concerns of
various communities—is to be served,
then it is imperative that local newspa-
pers are not acquired only to be closed
down or to have their reporting facili-
ties depleted.’

Of course, there is one thing that the
Competition Commission cannot take
into account. Ultimately decisions about
investment in Newsquest or cutting
jobs on titles aren’t decided in the UK
but back at Gannett's corporate
headquarters in Tyson's Corner, Virginia,
But let us hope that the Competition
Commission produce a tough report in
the areas where it can have an impact,
such as preventing a 100% Newsquest
monopoly in some London areas.



No drinking up time at
the Last Chance Saloon

Tom O'MALLEY

‘Ir the Lords and tycoons and
conglomerates who own so much of
our press would agree to follow the
Press Council 1o the letter, then that
might just hold. But it is the final fix
of free medicine in the Last Chance
Saloon’ (Guardian, Editorial 4 February
1983)

The press has been drinking at the
‘last chance saloon’ since at least
1983, Twenty years on from the
Guardian's Editorial, the recent report of
the House of Commons Culture
Media and Sport Committee, referred
to how the Press had been drinking at
that Saloon in 1993, when a National
Heritage Committee report on the
Press was published. Their latest
report, published on June 16, offers a
mild rebuke to the drinkers.*

The PCC's Chair is Sir Christopher
Meyer, Press Secretary to John Major
(1994-96), and Ambassador to the
USA until last February. He took over
in March 2003. His ‘distinguished
diplomatic background’ doubitlessly
helped present the right image to the
Committee in the run up to the publi-
cation of the report.

Meyer, was happy with the Report:
‘I have already set out in May an 8-
point plan to increase independence,
transparency, visibility and account-
ability. I welcome the fact that the
Select Committee has endorsed this
approach in its recommendations’

He was right to be happy. After
considering the fact that in the years
1991-2000, only 321 adverse adjudi-
cations were made by the PCC out of
23,000 complaints, the Committee
found ‘it difficult to draw firm
conclusions over precisely what the
figures tell us't (para.50) In the end
the Committee framed its interven-
tion on the PCC’s performance in the
following terms:

‘Our own detailed recommenda-
tions...are aimed at what we perceive
to be the twin necessities of
increasing public confidence in
improved arrangements whilst

keeping the press industry on board
and paddling in the same direction’
(para 60).

It recommended that the PCC set
up a system whereby complainants
could insist on an adjudication rather
than mediation. It wants a ‘dedicated
pre-publication team’ to handle issues
in advance of publication. It asks for
an updated Code on issues such as the
privacy of emails, and banning
payments to police for information. It
pleads for an additional lay member,
fixed terms for lay and press members
and an independent figure in the
PCC'’s appointments procedures.

Publications should be obliged to
carry a notice of any adjudication on
the front page and there should be
automatic corrections of press
archives to avoid the repetition of
errors. It also considered that, where a
complaint is upheld and has involved
the complainant in costs, ‘those costs
should be met by the offending
newspaper’.

These recommendations repeat
ones made by successive enquiries
since the 1960s in one guise or
another. But, as Sir Christopher, who
has agreed to report back to the
Committee next year on progress in
reforming the PCC, stated so
smoothly in his response:

‘My colleagues and 1 will of course
read what the Select Committee has
had to say in detail. It is important to
remember, however, that as an
independent body-independent from
newspapers, politicians, lawyers and
any other interest group-the PCC is
not obliged to accept any of them!

His words suggest a profound
confidence in the fact that the govern-
ment will do nothing o make the
PCC do anything it doesn’t want to.
And, indeed, the man is right.

There is, however, one straw in the
wind. The Committee firmly recom-
mended that the government ‘bring
forward legislative proposals to clarify
the protection that individuals can
expect from unwarranted intrusion

by anyone...into their private lives.
This is necessary fully o satisfy the
obligations upon the UK under the
European Convention of Human
Rights’ (para 34)

There is a good deal of legal
confusion on this issue that, sooner or
later, will have to be cleared up. On
the evidence of the failure of this
Select Committee to challenge self-
regulation we are in danger of getting
a very poor piece of legislation when
it comes.

We need a statutory settlement for
the press and the media in general,
one that balances freedom of expres-
sion with citizens' rights. The Select
Committee, this time around seems to
have ducked the issue. It has left the
music blaring, the lights glaring, and
the Lords, tycoons, conglomerates

“and their hired hands free to carry on

getting drunk and disorderly in the
Last Chance Saloon.

* Privacy end Media Intrusion, Stationery
Office, June 2003

-

Plaudits for Presswise
PresswisE is ten years old. The body, set
up to assist people subjected to media
intrusion, had a good profile in The
Daily Telegraph media section on July 11.
Its work around refugees, asylum
seekers and the media has been very
important, and it was particularly
active in providing evidence to the
Culture, Media and Sport Select
Committee on Media Intrusion.

Presswise is also conducting a
survey into the cases of one hundred
people who complained to the Press
Complaints Commission, and their
reactions both to the experience and
how procedures can be improved.
This project was featured in Guerdian
Online, also on July 11,

And guess which papers

joined the government’s
attack on the BBC? All that sucking
up to Rupert Murdoch certainly paid
off. Tactually wrote a piece for one
News International title, which, 1
believe, was cut from the paper
because it didn't ”
attack the BBC,

Charlie Whelan, PR Week, july 25,2003

t's still bad news

BArRY WuITE on the
Communications Act

At around 12.30pm on Thursday 17
July, the Speaker of the House of
Commeons, Michael Martin MP rose to
announce that the Communications
Bill had received the Royal Assent,
bringing the curtain down on the
long running communications and
telecoms legislation whose roots go
back five years.

In July 1998 the Department of
Trade and Industry and the
Department of Culture, Media and
Sport published a joint green paper-
Regulating Communications: approaching
convergence in the Information Age. The CPBF
was highly critical, stating that media
companies saw the paper as another
opportunity to assert their commer-
cial interests by shaping the policy
debate around their priorities.

Fast forward nearly four years to
May 2002. Chris Smith is no longer
Culture Secretary, Tessa Jowell who
had replaced him, introduced the
draft Communications Bill in the
following terms: ‘For too long the
UK's media have been over-regulated
and over-protected from competi-
tion... The draft Bill we publish 1oday
will liberalise the market, so
removing unnecessary regulatory
burdens and cutting red tape.”

The government’s timetable for
completing the bill has been met.
Fears that it would overshoot beyond
the summer recess have not materi-
alised. At the centre, the government’s
intentions to create a ‘light touch’
regulatory structure, supervised by
Ofcom (which is
also the telecoms
regulator) and to
encourage media
consolidation, has
been achieved.
Channel § can still
be acquired by a
major newspaper
group, although
thanks to the efforts of

of which are still awaited, although
the final decision on such take-overs
will rest with the secretary of state,
not Ofcom. The green light has been
given to foreign ownership of British
broadcasting franchises with the
lifting of the current restriction on
non-European owners, The 20% limit
on any shareholding in ITN is lified
so a merged [TV could take over
complete ownership of ITN.

In addition to the plurality test,
Lord Puttnam and his supporters in
the Lords have forced upon a reluctant
Ofcom an overall duty to further the
interests of citizens as well as the
interests of consumers. Just who will
win out (apart from the lawyers) in
the batte of priorities between 'the
citizen’ and the consumer (not to
mention powerful media corpora-
tions) has yet to be seem. It's also not
clear just how the as yet unknown
guidelines on ‘localness’ will prevent a
company like Clear Channel buying
up the UK's commercial radio. On the
other hand the Act has strengthened
the duty 1o supply children’s
programming. And in what is the
European Year for Disabled People, the
Act obliges broadcasters to be subti-
tling 60% of their output in five years
time rising to 83% in 10 years!

Clearly the government will be
feeling pleased with themselves but
with the Act signed, sealed and
delivered, the Campaign’s thoughts
must turn to just how we can keep
tabs on the new ‘super regulator’.

Lord Puttnam and friends,
suitors will have to face a
‘plurality test’, the details

HIS MAsTER's voiCcE

Weapons of Mass Deception: The Uses of
Propaganda in Bush’s War on Iraq by
Sheldon Rampton and John Stauber
Robinson £6.99

THE authors of this book work for the
Center for Media and Democracy,
based in Madison, Wisconsin

{(www prwatch.org). The Center’s
mission is to investigate ‘propaganda
as it is waged by corporations and
governments’ and this book maintains
the critical and revelatory insights of
the authors’ previous publications,
Toxic Sludge Is Good ForYou and Trust Us
We're Experts.

We can expect a torrent of books
coming out on the Iraq War. This one
should certainly be read because it
provides the detail on how Bush’s
administration (the same techniques
were used by Blair and Campbell
here) manipulated public opinion and
through a process of disinformation
prepared the American people for war
with Iraq. However this book is not a
generalised attack on the US drive to
war. Each chapter is packed with
references and quotes from an array
of sources to back up their analysis of
themes like “War Is Sell’ and ‘The Uses
of Fear'.

I thought the chapters ‘Double-
speak’ and ‘The Air War’ were particu-
larly effective in their analysis of the
relationship between politics and
language and the performance of the
US media coverage of the conflict,
which was predominantly pro-war.
The authors point out that the term
‘axis of evil’ is ‘chosen to selectively
stigmatise countries for the purpose
of justifying military actions against
them.

As the dubious nature of the
‘evidence’ presented to justify war
with Iraq begins to unravel, and the
weapons of mass destruction remain
propaganda creations, the book ends
by suggesting ‘we should ask
ourselves whether we have made the
mistake of believing our own propa-
ganda, and whether we have been
fighting against the wrong enemies,
in the wrong places, with the wrong
weapons.

GRANVILE WILLIAMS




AGM has the right ingredients

JONATHAN HARDY,

National Secretary

Tuis year's AGM had allof my
favourite elements. It was well
attended, highly informative and
broad-ranging, brisk, reflective, and it
generated momentum with some
concrete, positive ideas. AGMs also
need powerful stories and good story-
tellers. Having watched Alistair
Campbell’s unprecedented tirade on
Channel Four News two nights earlier it
was fascinating to hear Nick Jones
explain the sequence and significance
of events and Ivor Gaber tell how a
day of filming at Chennel Four News for a
media studies programme ended up
capturing the drama (and staginess)
of Campbell’s performance.

Our discussion of future strategy
was informed by an understanding of
the CPBF's unique roots in the labour
movement. The meeting endorsed
Tom O'Malley’s call for new thinking
on policy, to influence both opinion-
formers and to speak to the interests

Free Press is

and concerns of our natural
supporters. It also backed ideas to
develop our campaigning work on
issues such as war reporting, disinfor-
mation and racism in the media. We
agreed to update our 'right of reply’
pack for the 2 1st century and
establish an active interventionist role
regarding OFCOM. The political and
organisational challenges remain
formidable, but CPBE Chair Julian
Petley reminded us that our lobbying
effort had achieved some results in
the improvements demanded of the
Communications Bill. Many were
thanked, including Kathy Lowe, who
started a new job in January after co-
ordinating work on the Bill, and Barry
White for his work as our Organiser.

NEXT ISSUE

Drs FREEDMAN's important new book,
Television Policies of the Labour Party
1951-2001, has just been published
by Frank Cass. We will carry a review
in the next Free Press.

edited by Granville Williams for the National Council

Continued from page 1
unleashed within the BBC.

Broadcasts based on unattributable
sources have become more common-
place. The tag line, ‘The BBC has
learned... is almost a daily occurrence.
I fear we have sometimes been in
danger of devaluing our own reporting.

In reality these exclusives are often
based on briefings given by the
government on an off-the-record
basis. The aim of the spin doctor is to
trade information in return for
favourable coverage. Journalists are so
hungry for exclusives we can find it
hard 1o resist being fed a line; our
dependence on off-the-record conver-
sations can also lead to exaggeration.

I think broadcasters owe it to
listeners and viewers to be far more
disciplined. Stories based on a single,
unidentified source should be the
exception rather than the rule. I know
from experience how easy it is to
exaggerate a political story on the
basis of just one conversation. 1 plead
guilty to having fallen into that trap
myself.

Nicholas Jones was a BBC political
correspondent until October 2002

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a) Individual membership £15
b}y Unwaged £6
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
e) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

....................................

Organisation (if applicable)

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Walthamstow, London E17 9NL

...................................

...................................

...................................

v

-----------------------------------

.................................................

AFFILIATION BY

ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h} 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff » e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU)} 4 Forster Road, London N17 6QD



