Photo by Andrew Wiard

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

Storms ahead for the BBC

GRANVILLE WILLIAMS =
THE JOURNEY to the
renewal of the BBC
Charter in 2006 will be
a dangerous one.
Commercial
and political
interests
hostile to the
existence of
the organisa-
tion will be harassing it as the review
process gains momentum. So we need
to start now identifying the enemies of
the BBC, what their interests are in
attacking it, and developing the strate-
gies to defend the organisation.

The Hutton inquiry has exposed the
nature of the editorial process and the
pressures on journalists at the BBC.
Today's defence correspondent, Andrew
Gilligan, was in the words of Ricard
Sambrook, the Director of News, ‘a
particular sort of journalist’ who
uncovered ‘stories that cause the govern-
ment discomfort.” Gavyn Davies said
Gilligan’s style was to report in ‘primary
colours or bold colours rather than
shades of grey’

But often in the flax generated by
press coverage hostile to the BBC the
truth gets lost. Amidst calls to sack
Gilligan and flay the irresponsible
managers and governors at the BBC, let
us remember that the essence of his
report was true. It was Alistair
Campbell’s relentless call for a*100
percent apology” which escalated the
scale of the crisis.

We now know that Campbell sent 15
amendments to John Scarlett, chair of
the Joint intelligence Committee, many
of which suggested strengthening the
language of the dossier, including the
disputed claim that Saddam’s chemical
and biological weapons being ready for
use in 45 minutes.

One political consequence is that after
the Hutton Inquiry report we can expect
an onslaught on the BBC, directed by
Blair and the No 10 political machine.

The problem is that this comes as
Tessa Jowell announces the
timetable for the Charter Review.
Her speech reassures: “There is no
subtext of threat, no code to be
decoded, just a determination to
get an important process underway.
A process that will be open, fair
and transparent.

Claims about consultation and
an ‘open, fair and transparent
process’ were made about legisla-
tion leading to the
Communications Act, but No 10
called the shots on the key clauses
about US media ownership of ITV
and clearing a possible Murdoch
takeover of Channel 5.

The other source of hostility to
the BBC comes from commercial
broadcasters who want 'a level
playing field’. The BBC Online
services, digital channels and radio
and television channels have all
been attacked because,.they argue,
licence fee funding provides an
unfair subsidy. Viacom president,
Mel Karmazin, was explicit in a
recent BBC Newsnight interview
about the way BBC children’s
programmes competed with his
own company's Nickelodeon.

However the total revenue from
the BBC licence fee is tiny in
comparison with Viacom’s billions
of dollars, and in the next four
years Sky’s income will double the
BBC's. Some level playing field.

Finally of course there are
substantial sections of the press
leading a malevolent campaign
against the BBC, from the Telegraph's
Beebwatch to Murdoch'’s propa-
ganda. Throw in the Tories, who
have David Elstein (formerly of
BSkyB) working for the shadow
Culture Secretary, John
Whittingdale, on a plan to halve
the licence fee and leave the BBC
with only a narrow public service
broadcasting remit.

That is why the CPBF believes
those who care about the future of
the BBC and its vital social and
cultural role as an impartial provider
of a range of information and enter-
tainment need to help the BBC win
a Charter in 2006 which gives it a
strong, well-financed and secure
future. The alternative-broadcasting
dominated by global media groups,
courtesy the 2003 Communications
Act—is unthinkable.

OFCOM Watch

WE ARE setting up OFCOM Watch.
Maybe we should have thought of
another title for the initiative, now
that the Daily Telegraph has launched
its ridiculous Beebwatch, to whip
up hostility to the BBC. In contrast
however, we think our initdarive has
a positive public function.

OFCOM is a monster creation,
replacing five other regulators,
including the Independent
Television Commission (ITC),
the Radio Authority and the
Broadcasting Standards
Commission. It already has 230
legal duties, but the real worry is
what its priorities are.

One example. The ITC had a
responsibility for regional ITV
franchises, with offices and staff
based in the ITV regions. This will
now end. OFCOM will have a
presence in Wales, Scotland and
Northern Ireland, but the other
regional offices will close. We
understand ITC staff will work
from home and can apply for
voluntary redundancy as OFCOM
takes over the ITC function. Of
course, a single ITV might make
the old ITC structure redundant,
but what about the commitments
to regional production? How will
they be monitored and defended if
OFCOM

Continued on page 8



JUSTICE FOR JAMES MILLER
AWARD-WINNING filmmaker James
Miller was shot dead by the Israeli
Defence Force (IDF) in Gaza, Palestine
on 2 May. He was shot in the neck as
he approached an IDF armoured
personnel carrier, waving a white flag.
He had been filming the demolition
by armed bulldozers of a house in the
Gaza Strip, and was working with a
team of five on a documentary on the
effects of the conflict in the lives of
children. The NUJ, other journalists’
organisations, British broadcasters led
by Channel 4 and Jack Straw, the
foreign secretary, have joined James
Miller’s family and supporters in calls
for a wide-ranging investigation by
civil rather than military authorities.
This year’s TU Congress passed a
motion from the NUJ on the safety of
media workers. A motion calling on
Amnesty International to support the
Justice for James Miller campaign was
also passed at the recent annual
general meeting of AIUK's rade
union network

A draft letter 1o Ariel Sharon, Israeli
prime minister, can be found on the
NUJ website. It can be downloaded at
www.nuj.org.uk and you can find out
more about the campaign at the
website www justicedjamesmiller.com

CoNCERNS ABOUT ITV
ASSET-STRIPPING

WhHiLt Carlton and Granada await the
decision on whether they can merge,
there are fears that US broadcasters
are waiting to asset-strip ITV.

Writing in the Business Observer on
14 September Jessica Flodgson warns
that the US media group Hallmark is
sizing up the Channel’s library and
production business. Hallmark has
confirmed its interest in specific parts
of the business rather than buying the
entire business. “There are some
library assets and production assets
there that we are interested in, a
spokesperson told The Observer.

Meanwhile other US broadcasters
are also lining up for a piece of the
action, At the Royal Television Society
convention in Cambridge, Haim
Saban, the Israeli-American media
mogul, said he would launch a bid
for ITV if the Competition
Commission clears the Carlton and
Granada merger on favourable terms.
Saban already owns Germany's second

(GONGADZE MURDER—
ACTION DEMANDED

TuE NUJ, International
Federation of Journalists and
other media organisations
have joined together to
deplore the failure of the
Ukrainian authorities to
bring to justice those respon-
sible for the murder of the
journalist Georgy Gongadze
three years ago, on 16
September 2000. His headless
body was found on 2
November the same year.
Gongadze was the editor of
an online newspaper, which
was strongly critical of the
government of Ukraine and
its president Leonid Kuchma.

largest commercial broadcaster,
ProSiebenSat. I, acquired after the
disposal of Leo Kirch’s media assets
after his company's financial failure.

Mel Karmazin, President of Viacom,
one of the top five global media
groups, also said at the convention
that his company was interested in
the ITV network.

Lord McNally, the Liberal
Democratic Peer who strongly criti-
cised proposals for foreign ownership
of ITV when the Communications Bill
was going through Parliament, says
he plans o raise the matter with Lord
McIntosh, the Broadcasting Minister.

THE DOTTY & BARMY WATCHDOG
BARRY WHITE

“THE WHOLE report is dotty and
barmy’, said Andrew Mackinlay MP
speaking during the Commons debate
on the annual report of the
Intelligence and Security Commitiee
on 3 July. The report is supposed 10
examine national intelligence
machinery and their agencies, expen
diture, administration and policies. It
reports to the prime minister, who
has powers to exclude any part of the
report on security grounds. This is
shown by *** in the text. The report
then goes 1o Parliament. The
committee is chaired by Ann Taylor
MP, who together with eight other
members make up the commiuee. All
but one of the committee members

Myroslava Gongadze widow of the murdered
journalist Georgy Gongadze addressing a meeting
held on 16 September, the third anniversary of her
husband's disappearance. The meeting was called
by the Nationel Uniox of Journalists and chaired

by Jeremy Dear, General Secretary (next to
Myroslava). Denis MacShane Minister for Europe

also addressed the meeting and pledged his
support for the campaign to bring to justice those

uewgews Ang Aq ooyg

responsible for the journalist’s murder.

are privy councillors.

Mackinlay’s criticism are well
founded. The section on GCHQ is
surreal. Paragraph 28 reads: "#¥%*
continues to deliver considerable
value to GCHQ... As a consequence,
GCHQ expects to extend the expected
life of *** and make the
corresponding accounting changes.
*+* will start later this year. The
committee wishes to record the
significant contribution that *#*
makes to intelligence collection.’

However, the report sheds some
light on the future of the Official
Secrets Acts. Paragraph 92 states: ‘The
Committee has not yet taken formal
evidence on the Official Secrets Acts
and their usefulness. However, we
believe that the legislation could
benefit from a review, as it does not
seem to produce a balanced regime,
We will return to this subject in due
course.

When they do, perhaps they will be
seeking the views of former MIS
officer turned whistleblower, David
Shayler, who would no doubt wish to
elaborate on the phrase ‘it ( the
security legislation) does not seem to
produce a balanced regime’.

To find out more, you can visit the
Commitiee's website at
www.cahinet-office. govuk/intelli

gence/

MEDIA MONITOR

THE DAILY TELEGRAPH
AND BEEBWATCH

CHarLEs Moore, The Daily Telegraph
editor, recently described the BBC as
‘the greatest menace facing the
country’ and anncunced the launch
of Beebwatch, which will relentlessly
expose the 'soft left’ bias of BBC
journalism and drama.

So far the content of Beebwatch
has been selective and reveals its own
conservative bias: an accusation
against a report by Hilary Anderson
on racism in South Africa, pro-
European reporting of the Swedish
referendum, anti-Catholic bias on
Women's Hour, and complaints about
Clare Short reporting from Cancun.

Thank goodness some space is
given for replies and Vicki Woods in
her Notebook has this comment:
‘Right-wing Americans call the BBC
“state radio” and are baffled by it.
They ask wly in the Hell Blair
doesn’t just privatise it, if it annoys
him so much? And that's what scares
me. I come over all feint at the
thought of Rupert Murdoch getting
his horny hands on (say) Eddie
Mair’s far-too-clever, far-too disre-
spectful Broadcasting House every
Sunday morning.’

Beebwatch is an American concept
imported into the UK. Relentless
attacks by the conservative right in
the States on the ‘liberal media’ has
weakened America’s Public
Broadcasting Service (PBS) and
created a media environment where
critical voices against America's
imperial foreign policy are assaulted
on the airwaves for being ‘unpatri-

otic’. The really disturbing thought is
that Beebwatch seems to be very
much the creation of Lord Black, the
paper’s proprietor, who believes that
America can do no wrong.

But you have to laugh. One
Beebwatch had this: “The BBC’s lack
of respect for the Catholic Church
expresses itself in many ways: for
example, in frequent references to
the Pope’s frailty” What? The Pope is
83.

BENIGN DICTATORSHIP

BrrLUSCONI's remarks about
Mussolini's benign dictatorship were
offered to Nicholas Farrell, author of
a revisionist biography of Mussolini,
which attempts to restore his sullied
political reputation. Farrell argues
that Mussolini must have had great
strengths to hold power for twenty
years.

It is odd though that, as an
historian, he agrees with Berlusconi’s
comment that ‘Mussolini did not
murder anyone. This is blatantly
inaccurate, and Berlusconi has
already apologised to lialian Jews for
the remark. However it is also worth
pointing out the brutal tactics used
by the Italian military in Abyssinia.
An Ialian colonel, Guilio Douhet, in
his 1921 book, ! deminio dell'eria (The
Command of the Air) said the air force
had to ‘inflict upon the enemy attacks
of a terrifying nature to which he can
in no way react.

The Italian air force used yperite
bombs containing mustard gas,
(named after Ypres in Flanders where
it was first used), on 22 December

BOOK OFFERS

Wt reviewed Weapons of Mass Deception by Sheldon Rampton and John
Stauber in FP 135.You can order the book for the special price of £5.99
(RRP £6.99) including p&p from The Book Service 01206 255 800 and

quote CPBF

Forthcoming book

Teil Me Lies: Propaganda and Media distortion in the Attack on Irag, edited by David
Miller, is to be published by Pluto Press in November. A number of CPBF
supporters have contributed chapters to the book, including Pat Holland,
Tim Gopsill, Julian Petley, Steve Dorril and Granville Williams.

You can order copies of the book at a discount price of £11.00 (a saving of
£1.99) from www.plutobooks.com Quote ref PLTELLL103

1935.The bombs detonated 250
yards off the ground and sprayed an
area of about thirty football pitches.
The Italians dropped forty-two over
two days on the Ethiopian forces
with devastating effects.

There is also the question of Italian
involvement in the Spanish Civil War.
An excellent book, Telegram From
Guernica by Nicholas Rankin (Faber)
on the life of the journalist, George
Steer, who reported on the
Abyssinian war and established the
true facts about Guernica, is highly
recommended. It is a powerful
corrective to any suggestion that
Mussolini's rule was remotely
benign.

NOW YOU SEE IT, NOW
YOU DON’T

IT is still the top global media group,
but the imminent move into its new
corporate headquarters overlooking
Central Park in New York has led to a
name change. The merger (well it
was a takeover, really) of the ‘old
media’ group, Time Warner, in 2000
with the glamorous ‘new media” AOL
has finally come full circle.

It will go down as one of the great
corporate disasters, costing between
$50 billion and $80 billion dollars,
and now ACL is to be dropped from
the company title. Time Warner is
now the name of the company. AOL
is a division within it.

For anyone who wants to revisit
the evenis, take a look at Stealing Time
by Alec Klein. As a reporter on The
Washington Post he first broke the
stories about the fraudulent adver-
tising bookings which AOL indulged
in to keep its share price high as it
took over Time Warner.

Of course AOL should never have
been allowed to merge with Time
Warner. In an era of mega mergers it
may seem quaint to insist on a basic
principle that those who control
access to the net should not also
control content. As John Naughton
has pointed out, ‘AOL is still a
gigantic ISP, providing a pipe to the
internet for millions of people. If left
to its own devices, it will try to
ensure that the digital pap produced
by its corporate owners slides more
easily down that pipe than any other
stuff coming off the net.’



Phato by Simon Ashmore Fish

Labour & television policy

C} Tom O’MALLEY
G reviews a new
A& book analysing the
influences and
debates shaping
Labour’s
L. broadcasting
b AN policies.

Des FREEDMAN'S important book * tells the story
of the key debates over TV policy in the Labour
party from 1951-2001.

It provides a fascinating account of issues that
have dominated CPBF thinking in the last decade.
It is both a scholarly and a commitied book. Its
aim is "o refute the notion that nothing can ever
change and to encourage readers to help build
different models’.

Des identifies two important points. Firstly, it
is the Tories, not Labour that have been directly
associated with the intreduction of the major
changes in TV since 195 1-from ITV, through
BBC2, Channel 4, or the framework governing
cable, satellite and digital. He develops an
explanation for this. Secondly, he demonstrates
that television policy has been the subject of
ongoing, acrimonious and creative debate in the
party since the 1950s.

CONTRADICTIONS

The underlying feature governing Labour’s
relation to TV policy has been contradiction.
Labour, in opposition after 1951, formally
opposed the introduction of 1TV, whilst many
key party supporters positioned themselves o
bid for TV franchises. Sidney Bernstein, who
went on to control Granada, was one of these.

While in the 1950s and carly 60s criticism of
the low standards and profiteering of the ITV
ahounded in Labour, the leadership, under Hugh
Gaitskell supported ITV. They saw ITV as part of a
more consumer led future that Labour needed o
embrace.

When in 1962 the Conservative appointed
Pilkington Commission advocated a ‘root and
branch’ restructuring of ITV's advertising, the left
wing Tribune dubbed the ideas ‘brilliant’, but the
leadership were less enthusiastic.

As Richard Hoggart, a key member of
Pilkington, recalls: "Hugh Gaitskell said immedi-

ately after the Report appeared that we were
unduly anti-commercial TV' Hoggart responded
on TV by calling this “a mistaken and patronising
view’. A couple of days later Hoggart was taken
to lunch by Richard Crossman. Crossman ‘came
into our lunch at his house in Smith Square... he
was fresh from a Shadow Cabinet. He said
“Gaitskell asked me to kick your arse™.

Des’s point is that television policy in Labour
has always been driven from the leadership’s

perspective by its wider views on the direction of

UK society. Thus Gaiwskell rejecied criticisms of
ITV in the interests of the modernisation of the
party. A similar general vision of ‘New Labour’
and its support for competition and profit
making has driven Labour's TV policy under
Tony Blair.

WILSON AND TV POLICY

The contradiction emerges from the fact that
Labour activists, affiliated media union and
Labour MPs have held different perspectives on
society and on TV policy. Harold Wilson played a
key role in Labour TV policy during his premier-
ships (1964-70, 74-76) at a time when major
demands for reform were emerging from
without and within the party.

He both supported the BBC in the face of Tony
Benn's desire o introduce advertising but helped
feed contemporary critiques of the BBC by high
profile confrontations, He famously snubbed the
BBC by imposing Charles Hill as Chairman in
1967. Hill was a former Conservative minister
and at the time was Chair of the Independent
Television Authority.

Wilson was prepared to let criticisms of the
BBC flourish but deep down was a supporter of
public service broadcasting because it chimed
with his corporatist view of politics. In spite of
the growing calls for reform {more account-
ability of the BBC governors, less profiteering by
ITV) Wilson was constrained by his pragmatism
and so reform was always low down his list of
priorities. Labour in the 1960s therefore did not
innovate in relation o the main structures of TV,

From this position Wilson parried and utilised
demands lor reform from trade unions, activists
in the party, academics and producers. Parried, in
that he used the announcement of the Annan
inquiry into the future of broadcasting
(1974-77) 1o quieten, divert, and ultimately
sidetine the radical voices. Utilised, in that he
seems to have used Annan to send warning
signals 10 the broadcasters 1o wread carefully with

him and his government.

THE HIGHPOINT OF RADICALIPOLICY

During the late 1960s and ecarly 1970s there was
a flurry of left wing inspifed demands for
reform. This was exemplified by the emergence
of bodies like the 76 Group, the Free Communications
Group and the Standing Conference on Broadcasting.
According to the Free Communications Group
‘newspaper, television and radio should be under
the control of all people who produce them',

This activism fed off the wider social and
industrial upheavals of the period. Perhaps the
most lasting institutional outcome of this was
the establishment of Channel 4 in 1982 with a
remit to be different to ITV and BBC, and of S4C.
Overall though, Freedman shows how the
Labour leadership, and official Labour policy,
only ever loosely represented the range and
quality of demands being imade within the party
for reform.

ACCOMMODATION W1 TH THATCHERISM

During the 1980s Labour was on the defensive,
Successive electoral defeats promoted a shift
away, by the late 1980s, from an unequivocal
opposition 1o the changes 1o broadcasting intro-
duced by theTories.

Just like Gaitskell, Neil Kinnock, worked to
distance the party from its associations with
organised Labour and socialist policies and laid
the groundwork for developments under Tony
Blair. While radical ideas (for more devolution,
more diversity and accountability) continued to
play a part in the motions going to TUC and
Labour conference, and whilst some Labour TV
spokespeople, in the 80s, listened 1o radical
policy proposals, by the 1990s Labour was fully
committed to the deregulatory, neo-liberal
policies that underpinned its courting of Rupert
Murdoch and the rest of the media industrial
establishment. '

The contemporary fru‘e of this is the margin-
alisation of policies for democratising TV in the
party and the emergence of the market orien-
tated Communications Act (2003). In retrospect
the high point of conflict between the reformers
and the leaders in Labour was the 1970s. Since
then, just as the left has been marginalised in the
party, so too has the force of the radical critique
ol TV.

Freedman has done a service to all interested in
TV reform. He has discussed the complex range
of factors—economics, ideas, party divisions, trade
unions, and corporate forces=that have intervened

to frame Labour policy onTV.

Yet his account sits uneasily with his desire 1o
refute the notion that nothing can ever change’.
His underlying explanation of why the efforts of
two generations of reformers have come 1o
nothing much is that the ‘many demands for
television reform expressed inside the Labour
Party have fallen victim to the contradictions of a
party that seeks to contain and minimise
movements for radical change. The party’s poor
record in democratising British television reflects
its position as a political organisation that is
mare accountable and responsive to the system it
aims o manage that to those constituents on
whose behalf if claims 1o govern!

He argues that in 2003 the gap between
reformers and Labour leaders *who see commu-
nications as, above all, serving the needs of
business and government is growing ever wider’.
This suggests that litde has changed over the
years, even that things have got worse.

Is IT WORTH BOTHERING ?

In a sense the book avoids a key issue. It implies
that the efforts of reformers have, largely, been
wasted because Labour has never been a proper
socialist party. If, however, we are to await the
demise of the Labour party and the emergence of
a grass roots socizlist movement, organised and
ready 1o take on the mass ranks of the media
corporations, then we will have to wait a long
time before we get our hands dirty.

We will be conceding not just the argument to
Blair and Murdoch, but also the possibility of
engaging with and fighting over the day-to-day
struggles around the media.

The book correctly positions the overall
direction of the Labour leadership on issues to
do with TV, but it does not provide a workable
alternative to dealing with media politics in the
here and now with some degree of coherence
and organisation. Arguably to have done so
would have been to produce a very different
book, not an historical survey. But still the book
ends pessimistically.

We may not have all the answers to the
problems we and others in our tradition have
faced in the last five decades. But turning our
backs on the party which still ateracts the
support of the overwhelming majority of
organised working people in the UK is not a
solution. We, in the Campaign, the trade unions
and elsewhere have to deal with the prablems
the Labour Party poses, unsatis{ying as that
experience will always be.

This said, nobody who is serious about under
standing the struggles for a better media in this
country should miss reading and reflecting on
this fine book.

*D.Freedman, Television Policies of the Labour Party
1951-2001 (London, Frank Cass, 2003, £18.50)

Robin Corbett, Labour shadow broadcasting minister,
speaking at a CPBF event at Wortley Hall in 1993.
Links between Labour and the CPBF were close until the
shift in Labour’s media policy in the mid-90s

PUBLIC MEETING
Labour’s Television
Policies

Tuesday 21 October 7pm

Speakers include
Tony Benn & Tony Lennon
President BECTU

Old Red Lion Pub,
48 Parliament Street,

London SWI
(Westminster Tube)

o}
=
2
Q
g
£
-1
v
e
g
£



Spin 1n retreat?

NiCHOLAS JONES

WHEN [ gave evidence last May to the
Phillis review into the future of
government communications and
argued publicly for curbs on the
unprecedented powers of Alastair
Campbell and Labour’s network of
rinisterial spin doctors, I imagined
the review group would either hold
back from making far-reaching
recommendations or that Tony Blair
would find ways to side-step their
report.

Instead, in the wake of the Hutton
Inquiry and Campbell’s swift
departure from Downing Street, Bob
Phillis and his committee have
succeeded in throwing a life line 1o a
Prime Minister whose personal
ratings for credibility and trust have
been in free fall for months.

My central argument at the time
was that Blair had encouraged a
culture of spin by giving political
appointees direct, day-to-day control
over the flow of information from the
state to the public. Campbell & Co
had, in effect, been allowed to politi-
cise the work being done by a
thousand civil service information
officers.

Therefore Blair has o be
congratulated on his immediate
acceptance of the review group’s
interim recommendation that in
future a senior civil servant in the
Cabinet Office should ‘focus on a
strategic approach to communications
across the government’.

Perhaps more to the point, David
Hill, the new Downing Street director
of communications, will have nothing
like the authority exercised by
Campbell and instead will concentrate
on promoting Blair in a political
context, leaving the new permanent
secretary to take the lead in directing
the government'’s publicity operation.

While the structure that has
emerged bodes well for the future,
there is no guarantee that it will
deliver a mechanism which will put a
stop to the aggressive, manipulalive
techniques which have so marred the

government's relationship with the
news media.

One of the ideas which the Prime
Minister wants the Phillis review
group to examine is a requirement
that in future all Downing Street
briefings should be held on camera.
As a long-term advocate of televising
the twice-daily proceedings of the
lobby, I think that would represent
only a starting point in creating a new
era of openness.

Unless the Prime Minister ensures
there is free and fair access for all
news outlets-a cornerstone for a free
press-many journalists will remain
aggrieved and the issue of spin will
continue to dog his administration.

Campbell became an all-powerful
information trader, able to hand out
exclusive stories, interviews and
access to whichever media outlets
were currently in favour. He saw
himself as the editor-in-chief of an
alternative news service, obsessed by a
desire to influence next day’s
headlines and to prevent newspapers,
television and radio setting their
own agenda.

In the comings months Blair’s
revamp of the communications
service will face its moment of truth.
Will the government have the courage
to require ministerial spin doctors to
speak on the record and ensure that
journalists do have simultaneous
access to announcements and other
news releases?

Blair could do no better than take a
leaf out of the Hutton Inquiry, which
has set a new benchmark for the
release of official information. Over
recent weeks hundreds of documents
have been published on its website
providing instant access not just for
all journalists but also the public.

If Blair is to honour his repeated
undertaking to turn his back on spin,
he will have to ensure there is a
quantum leap towards establishing
equality for the media. Without that
commitment, ‘spin’ will remain as
deadly as ‘sleaze’ was to John Major.

The Murdoch Dossier

COMPILED BY GRANVILLE WILLIAMS
Bruce Page’s book on Murdoch* had
mixed reviews, but it really is worth
reading. Some of the negative
commenits are to do with the fact that
the book doesn’t deal enough with
Murdoch's recent American deals; that
Page doesn't come up with any new
investigative revelations (he was a key
journalist on the Insight team at the
Sunday Times under Harold Evans); and
that the book is densely written with
voluminous notes.

There is some substance in all these
criticisms, but the book is successful
in its attempt to explain the impact of
Murdoch’s business methods and his
company, News Corporation, on the
democratic process. It is not a
Murdoch biography, but rather an
attempt to analyse the way the media
mogul has done the deals which have
enabled him to build a global media
empire. The book is also revealing on
what the consequences have been for
the quality of journalism within the
Murdoch empire.

One key theme is the way Murdoch
has from the beginning presented
himself as the bold challenger to
media elites, state media monopolies,
media regulation, and presented
himself as an advocate of competi-
tion, choice and media freedom. Page
convincingly demonstrates that in
Australia, the UK and the USA,
Murdoch's expansion was, and is, due
to political and regulatory help from
politicians keen to secure political
support from Murdoch's newspapers
and broadcast media. There is a
powerful section on Murdoch's
accommodation with the Chinese
government which also demonstrates
the shallowness of his libertarian
credentials.

‘Power is abused when the
apparent rules of society become a
cover for other arrangements, or
when things every insider knows to
be true can be coolly denied in
public,’ Page argues. One of the book's
great strengths is the way it dissects
events from across the globe in
support of this statement, but one
close to home is worth citing,
Remember the Gavyn Davies report
into the development of digital televi
sion, which reached conclusions

deeply disturbing to Rupert
Murdoch? Why, Page asked a senior
mandarin in Whitehall, were the
recommendations ignored. His
response was that the requirements of
10 Downing Street were perfectly
clear-nothing was to be done to upset
Rupert Murdoch,

Page distances himselfl {rom Stanley
Baldwin's charge against the 1930s
press lords Beaverbrook and
Rothermere that they exercised
‘power without responsibility” but
believes that Murdoch has ‘changed
real political outcomes by covert and
strictly irresponsible manipulation.”

Page has an impressive track record
as a journalist and he reserves his
most withering comments for the
impact which Murdoch has had on
the on the practice of journalism
within his global group. He argues
that for over 130 years media systems
have played a role as disseminators of
information and enlightenment, and
exposing abuses of power. John
Thadeus Delane, editor of The Times,
asserted in 1851, that the press lives
by disclosure. Page demonstrates that
whilst Murdoch has made great play
of the liberating power of the media
and the citizen’s right to know, in
practice News Corporation has a
dismal record. Indeed ‘Murdoch's lack
of practical interest in disclosure is
neither accidental nor episodic. It is
part of the NewsCorp business
model..." The examples are legion:
easing out reporters who look into
Monsanto's impact on the environ-
ment, diluting the truth about
Murdoch's friends in Beijing in The
Times, taking BBC World off the Star TV
link to China, or ensuring all the
Murdoch press marched behind the
Bush push for war with Iraq.

Page’s analysis highlights what will
a central and important theme of
politics in the 2 Ist century: the link
between media ownership and
politics and the distorting impact
abuse of this link can have both on
the political process and the range
and quality of information we receive.
For that reason alone it deserves a
wide readership.

* The Murdoch Archipelago Simon and
Schuster £20.00

'[

L e - T S L T T N

HEADI.ESS BODYﬁ
IN TOPI.ESS BAR|

Gunman forces
waman fo
decopitate

favarn ewner

[,‘l.

SINATL OKAYS
ARMS CONTROL
-

Kech plans fo0 |
hire 1,000
more cops

et

= | TAXING DAY POR
T MILLION IN KT

o pavan

Murdock exported his tabloid formula to
America, but while it increased the New York
Post’s circulation, it lost advertisers. Newsday

quoted a space buyer for the top store
Bloomingdales saying to Murdock, ‘But Rupert,
Rupert, your reeders are my shoplifters.’

The Age of Murdoch

James Fatrows has a long essay in the
September issue of The Atlantic Monthly
which presents an analysis and
estimate of Murdoch's impact on US
media. ‘Murdoch's companies now
constitute a production system
unmaiched in its integration, he
writes. ‘They supply content-Fox
movies (Titanic, The Full Monty,
There’s Something About Mary), Fox
TV shows (The Simpsons, Ally McBeal,
When Animals Attack), Fox-controlled
sports broadcasts, plus newspapers and
books. They sell the content to the
public and advertisers—in newspapers,
on the broadcast network, on the cable
channels.

The DircTV will make Murdoch the
biggest owner of the US satellite
system and it will ensure wide distrib-
ution of his movies and his news,
sports, and original TV programming.

In preparing the essay Fallows ‘inter-
viewed people who have worked or
still worked closely with or have
competed against him. All the associ-
ates and employees [ reached, and
most of the business rivals, refused
even to met for a discussion unless 1
agreed not to use their names. The Fox
news organisation is under blanket
orders not to talk to the press unless
pre-cleared. I did not manage to get
anyone at Fox to admit the incongruity
of a news organisation taking this

stance.’ The essay is on
www.theatlantic.com/issues/2003/09
/ fallows. htm

Fox vs. Franken

A BOOK by Al Franken, Lies and the Lying
Liars Who Tell Them: a Fair and Balanced
Look at the Right, became the best-
selling non-fiction book in America as
a result of News Corporation’s attempt
to suppress it. The cover of the book
shows Al Franken dressed in a conserv-
ative blue suit, standing in front of a
quartet of television monitors showing
the heads of Fox TV talk show star, Bill
O'Reilly, another right wing media
commentator, Ann Coulter, George
Bush and Dick Cheney.

[t appears Bill O'Reilly insisted that
News Corporation sue the publishers
for trademark infringement of the
phrase ‘fair and balanced’ and prevent
distribution of the book. An excerpt
from the Fox News lawsuit gives a
flavour of their flimsy case:

‘Defendants’ intent in using the
trademark in this unauthorised fashion
is clear - they seek to exploit Fox
News' trademark, confuse the public as
to the origin of the book, and accord-
ingly, boost sales of the book...

Moreover, since Franken's reputation
as a political commentator is not of the
same calibre as the stellar reputations
of FNC's on-air talent, any association
between Franken and Fox News is
likely to blur or tarnish Fox News’
distinctive mark...

Franken has skilfully turned the
lawsuit to comic effect: “When I read
“intoxicated and deranged” and “shrill
and unstable” in their complaint [
thought for a moment I was a Fox
commentator.

The lawsuit was dismissed as
‘wholly without merit'-a slogan
Franken suggests Fox should now
substitute for 'Fair and Balanced’.

The book is published by Penguin
under its E.P. Dutton imprint. Lisa
Johnson, Dutton’s Director of Publicity,
said ‘It is extraordinary that one of the
largest media corporations would take
such action, In trying to suppress Al
Frankens book, News Corp. is under-
mining First Amendment principles
that protect all media by guaranteeing
a free, open and vigorous debate on
public issues.’




11 September—two years on

Ovir 120 people attended a meeting
in London on 11 September, to
discuss the role of the law and the
media in the so called war on
terrorism. Called by the Campaign
against Criminalising Communities
and supported by the CPBF, the
meeting heard from Martin Bright,
Home Affairs Editor of the The
Observer, how the state used reports by
journalists to justify use of the anti-
terror laws against individuals and
communities, whilst Mike Marqusee
a freelance journalist recently
returned from the United States gave
his impressions on the role of the
media in the US.

Solicitor Gareth Peirce gave a
moving account of how the anti-
terrorist legislation was used not just
against those involved in terrorist
activity, but against groups and
individuals considered by the
authorities to be undesirable or a
nuisance.

The following day demonstrators
at the London arms fair were given
permission for a full high court
hearing into the legality of the
police’s use of anti-terrorist legisla-
tion to stop, search and arrest
protesters. At least one journalist was
stopped filming and challenged
under the legislation.

Both David Blunkett, Home
Secretary, and Ken Livingstone,
London’s Mayor, have asked Scotland
Yard to explain why public order
legislation was not used instead. The
case was brought by Liberty on
behalf of a demonstrator who was
stopped by police under the
Terrorism Act 2000.

Liberty has recently published
Casualty of War—8 weeks of counter-
terrorism in rural Englend. It contains
testimonies of three peaceful
protesters at RAF Fairford and can be
downloaded free from
www.liberty-human-rights.org.uk

Continued from page 1
moves to a centralised structure?

The OFCOM publication, From Royal
Assent loVisting, has a section *OFCOM
for the Nations and Regions’ which is
very general in terms of information.
There will be an ‘'OFCOM for the
English Regions’ team and we need to
monitor what it will do.

The first major piece of work
OFCOM will initiate is a review of the
whole of British public service broad-
casting-the three commercial
channels, [TV, C4 and Five, and the
BBC. This will have very significant
implications for the BBC Charter
review because it will assess the
public’s valuation of the corporation’s
output against the cost of the licence
fee. Again this will be a vital area for us
to keep an eye on, and respond to

The success of OFCOM Watch
depends on our readers and supporters
sending in information. We will have a
dedicated section on the CPBF website
for material, as well as covering issues
in Free Press. If you want to contribute
information, comments or articles
please send them to the CPBF office, or
email them to freepress{idcpbf.orguk

Free Press is

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a) Individual membership £15
b) Unwaged £6
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
e) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

Postcode. .. ..covevinnnnnenann, Tel ...
Organisation (if applicable) ..............
Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

Walthamstow, London E17 9NL

...................................

...................................

...................................

...................................

...................................

AFFILIATION BY

ORGANISATION

fy Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
iy 10,000 to 50,000 £115
i) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff » e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU)} 4 Forster Road, London N17 6QD



