FREE

EDITORIAL

Asset stripping ITV

CarctoN and Granada originally
argued that a merger of the two
companies would produce cost
savings of £55m a year. Now the
pressure is on from the share-
holders to do better. In the jargon
of business, they want ‘'merger
synergies’, but in clear English it
means asset stripping, cutting
jobs and reducing regional
programming commitments,

There is speculation that
Charles Allen, Granada's
chairman and chief executive
only averted a similar fate to
Michael Green, Carlton’s
chairman, who was prevented by
shareholders from taking up the
same position in the merged
company, by agreeing to aggres-
sive cost-saving targets.

We are seeing the first signs of
how these will be achieved.
Granada will sell its historic
Manchester headquarters for up
to £15m and move into smaller
premises nearby. The fear is that
the move to new offices and
studio facilities will also be used
as an exercise to reduce staff
numbers.

Granada's Meridian subsidiary
is also reeling from the scale of
jobs cuts—175 jobs, half the total
headcount—as the company shifts
its operations from
Southhampton to a new facility
near Fareham.

Other areas targeted for
possible disposal include
Carlton’s Nottingham studio. All
of this will boost the figure for
savings from the merger much
higher to £100m, but at what
cost to the range and quality of
programming on ITV, and in
particular regional programming
commitments?

In our evidence to the
Competition Commission, our
Continued on page 7

www.freepress.org.uk

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

1?92 Labnur foe

TiM GoOPSILL

A wiek before George W Bush
launched his 2004 election campaign
in the UK, another dangerously
powerful American, Rupert
Murdoch, dropped in and was
treated with almost equal reverence,
notably by the BBC.

Murdoch was here 1o fix the top
job in BSkyB, a company he does not
even own, for his son James-a
system of succession strikingly
similar to those of the British
monarchy and, at present, the
American Presidency.

After the BSkyB meeting he
granted an audience to the BBC,
which was shown on Newsnight.
Business correspondent Jeff Randall
teok the opportunity to demonstrate
a quite breathtaking degree or
corporate obsequiousness, lobbing
Murdoch a succession of cues for his
pronouncements on the various
issues of the day. Murdoch sat back in
his chair and locked condescending,

The interview made headlines for
the hint that News International
papers might drop their support for
New Labour, and that certainly had a
massive impact: within days the
government reversed its line on the
new EU constitution, from ‘we're
going to push it through no matter
what’ to ‘we might veto the whole
thing’.

But the language of the Murdoch
interview was a story in itself. On the
EU constitution, Murdoch said: ‘I
don't like the idea of any more
abdication of our sovereignty in
economic affairs or anything else.

Give thangwhaﬂte

Whose is this 'our’ sovereignty?
(Murdoch is an Australian-born
American, who switched nationality
for business reasons; something he
will not need to do again to buy a
UK TV channel.) Did Jeff Randall ask?
No, that would have been inappro-
priate. (This, remember, was
Neswsnight!)

Instead he went on to political
leadership. Murdoch said: “We will
not quickly forget the courage of
Tony Blair in the international sphere
in the last several months. ..’
Randall: "You talk about Prime
Minister's courage in international
affairs. [ assume you're referring to
Iraq?

Murdoch: ‘Yes'.

Randall: “What about on domestic
issues?...Have you been disappointed
by what they've done on tax and
regulation?’

Murdoch: ' think you're always
disappointed when you see taxes
going up and you see business and
people being more and more
regulated in their lives...’

Randall: ‘Do you feel that [EU
regulation] is damaging to business?'
Murdoch: T think it could be
damaging to business...’

There was harmony too on George
Bush ('In Foreign Affairs, in most
matters, in economic affairs, in
getting taxes down, in moving to
free up competition, getting business
going, I think [he’s] very good.’).

The dialogue ended with Jeff
Randall’s ingratiating ‘1 am very
grateful for your time.



Photo by Ronan Quinlan

Press Regulation in Eire

SEaMUSs DOOLEY

Tue National Union of Journalisis and
newspaper owners, represented by
National Newspapers of Ireland, have
joined forces to resist the establish-
ment of a state appointed Press
Council in Ireland and to establish an
alternative independent model.

NNI and the NUJ have been
campaigning for libel reform for
many years. Justice minister Michael
McDowell has promised libel reform
but as a quid pro quo is seeking to
establish state controlled press
regulation. McDowell set up a Legal
Advisory Group on Defamation and
the all-lawyer group delivered a
recommendation in line with his
thinking on statutory control of
the press.

The group recommends that the
government appointed Press Council
would draw up a Press Code of
Conduct. The Code would address:

M standards of journalistic ethics and
practice

B the accuracy of any facts or
information relating to the honour or
reputation of any person, or group of
persons, living or dead

M unreasonable encroachment upon
the privacy of any person, or group of
persons, living or dead

M matters to do with taste and
decency and sensitivity in dealing
with vulnerable persons.

The Council would be appointed
by the government. Therein lies the
major problem.

It would be a problem at any time
but among the ranks of the current
government are a number of
ministers who are hostile 10 the
media. Most hostile of all is
McDowell, the man who has (without
proof) accused journalists of bribing
policemen, and who was among the
strongest defenders of the govern-
ment decision to tear the heart out of
the pioneering Freedom of
Information Act.

The NU]J has long recognised the
need for an Ombudsman and Press
Council. The Ombudsman would be
funded by but independent of the
industry and would report to a Press
Council.

That Press Council would be
reflective of the interests of
newspaper owners and journalists,
through the NUJ, as well as the public
interest and civil society.

Belatedly, the newspaper owners
have come around to our way of
thinking. A steering committee is
being set up to draw up the code and
to develop the mechanisms for
appointing the Ombudsman and Press
Council. The steering committee is
the first step on what will be a long
and difficult road.

Agreement on the code may be
hard to reach, with the NUJ adamant
that it must address the issues of
chequebook journalism and must
include protection against commercial
interference. The UK-based newspa-
pers, although not members of NNI,
are likely to come on board despite
fundamental differences in their
approach to news.

Reaching agreement on the
makeup of the council, including the
thorny issue of selecting outside
representatives, is likely to be
especially difficult.

The grim alternative of a McDowell
appointed council is likely to force
co-operation between previously
reluctant bedfellows as we plan for a
consultative conference hosted by
McDowell. Ironically it is being held
on the O'Reilly Hall, named in
honour of the family of Tony O’Reilly,
the dominant player in the Irish
newspaper industry!

' GCHQ whistle-
blower charged

BarRy WHITE

BriTAIN'S draconian Official Secrets Act
is being used yet again against a
whistleblower who has revealed
wrongdoing and illegality.

Katharine Gun a former translator
at GCHQ in Cheltenham is due to
appear at Bow Street magistrates court
on 27 November (as we went to
press}. She has been charged under
section 1 (1) of the act, which deals
with the disclosure of ‘any informa-
tion” without authority. She was
arrested in March 2003, but was only
charged on 13 November, some eight
months later. Her ‘crime’ was to reveal
that the Americans had asked British
intelligence to help in an illegal
operation gathering information from
countries whose votes were needed
for a second UN resolution to
authorise war in Iraq.

Her allegations were published in
The Observer, Katharine Gun believes she
acted in the public interest by making
the disclosures: * I have only ever
followed by conscience’ she said in an
interview reported in The Guardian.

Her arrest was a year, almost to the
day, after David Shayler was sentenced
to a term of imprisonment for
passing classified information and
docurnents to the press. The legal
precedents arising from David’s case
and the continuing lack of any public
interest defence, means that Katharine
is likely to get short shrift from the
courts.

Campaigners for press freedom and
civil liberties should be united in
their support for the brave stand taken
by Katharine Gun. Once again the
spotlight falls on New Labour who,
when in opposition called for a public
interest defence in such cases. And the
government also needs to come clean
on whether the security services
actually did help the United States spy
on certain UN delegations.

STOP PRESS

AT Bow Street magistrates’ court on
27 November Katharine Gun entered
a ‘not guilty’ plea. She was granted
bail to appear again on Monday 19
January 2004.

MEDIA MONITOR

STIFLING DISSENT

THE Ohserver (23/11/03) carried a
report that Berlusconi’s media group,
Mediaset, is suing a comedian for
spreading ‘lies and extremely serious
insinuations’ about it. The first instal-
menti of the show by Sabina Guzzanti,
called Reiot (pronounced riot)-
Weapons of Mass Distraction, went out on
Sunday 16 November and included a
graphic which showed Mediaset
winning hands-down in the adver-
tising war with the rest of the
country's media.

The state broadcaster, RAI, will
make the remaining five shows but
they will not be broadcast for now
because of the huge legal costs it
could incur as a result of the legal
threat. Guzzani is determined to fight
what she describes as "a serious
precedent for freedom of expression.

Which leads neatly on to a highly
recommended analysis in The New Yorker
(10/11/03).Titled ‘All He Surveys’
Jane Kramer has written an excellent
and well-informed analysis of
Berlusconi which makes for chilling
reading. She argues that, ‘Berlusconi
isn't simple the first mogul of the
advertising and media age in Italy. He
is the first to have grasped that
whoever controlled its images of
success could appropriate almost any
amount of political power. Today, he
monopolises a huge share of the
country's sources of information,
which is also to say, its sources of
manipulation...his power over what
other Italians see, read, buy, and above
all, think, is overwhelming’

Culture &
Communications

in Wales

29 & 30 March 2004
University of Wales, Aberystwyth

The Department of Theatre, Film
and Television Siudies is holding a
conference on the implication of
the Communications Act 2003 for
culture and communications in
Wiales,

For further information contact:
Tom O’Malley (tpo(@aber.ac.uk)
Tel 01970 622 833

After describing the massive array
of media assets that Berlusconi or his
relatives or his proxies own she points
out, ‘Soon the list may be even longer,
thanks to a draft law. . .that redefines
the media to include a stockpot of
new categories, from Web publica-
tions and publicity handouts to music
and movies. If the law passes,
Berlusconi’s media holdings will fall
well within a legal limit, and he will
be able to purchase a couple of other
newspapers that he apparently
wants—Corriere della Serra being the most
important and consequently the one
he is said to covet.

The impact on journalism is dire.
Kramer quotes Tana de Zulueta, an
opposition senator: ‘Half the reporters
work for Berlusconi, and the other
half think they might have to’ and
documents the level of political inter-
ference in the state broadcaster RAI
and the assignments of its journalists.

Finally we should remember that
there is room in the Italian media for
Berlusconi’s close friends. At the end
of July this year programming on
nearly all the satellite hookups in Italy
was switched automatically to Rupert
Murdocly’s Sky Italia, the Italian
version of BSkyB,

GOODMAN’S MEMOIRS

‘WHy bother with yet another kind of
memoir about a trade that has its over-
share of nostalgic inner reflection?’
Geoffrey Goodman asks. Well there are
plenty of good reasons to read From
Bevan to Blair; Fifty Years’ Reporting {rom the
Political Front Line (Pluto)

One is to do with Goodman's role
on the Royal Commission of the
Press, which he was appointed to sit
on by Harold Wilson in March 1974,

When the Royal Commission
reported in the summer of 1977 he
reminds us that the final document
included a Minority Report, written
by him and the late David Basnett.
They thouglht the majority report
‘failed effectively to address some of
the main problems facing the
press—especially the increasing
commercial pressures already evident
throughout the media; the concentra-
tion of ownership of the press, televi-
sion and commercial radio; and the
question of quality and standards of
journalism so profoundly affected by

the circulation warfare that was daily
becoming more pronounced.

Goodman reveals that three other
members of the Commission agreed
with him and Basnett, but they were
pressured by the Commission chair,
the late Lord MacGregor, not to sign
the Minority Report. Goodrnan is also
a bit downbeat about the report’s
impact: ‘Tt all went nowhere. Well not
quite-the Minority Report was one of
the documents which influenced the
establishment of the, then, Campaign
for Press Freedom back in 1979.

POWELL’S RULES

ON 2 June 2003 the Federal
Communications Commission chair,
Michael Powell, announced the new
FCC rules on media ownership, to
come into effect on 4 September
2003. Before and afier the new rules
were announced hundreds of
thousands of comments were sent (o
the FCC, almost all in opposition. It
was the heaviest volume of opposition
the FCC has ever experienced and it
comprised what the New York Times
called ‘an unusual alliance of liberal
and conservative organisations.’ It
included the National Rifle
Association, the Parents Television
Council, every major journalism
association, and a variety of organisa-
tons, such as FAIR, who have
focussed on media issues.

Powell’s rule changes have now
been frozen by a Federal Court and
attacked in Congress. Their key
proposals were:
® Media companies would be able 1o
own television stations that reach 45%
of the US population, up from 35%
@ In large television markets with
nine or more stations there would no
longer be a ban on owning both
newspapers and TV stations or TV
stations and radio stations

Viacom, which own CBS, already
breach the present rules with a reach
of 39%, as does News Corporation’s
Fox with a reach of 38%. Both
purposely violated the legal limit
hoping Congress or the FCC would
change the rule :

As we went to press news broke o
a deal between the White House and
Senate Republican leaders which
would set the cap at 39%. Go to
wwwinediareform.net for full details,




SA conference challenges

corporate

GRANVILLE WILLIAMS

on an inspiring and important conference
The Free Press Media Reform conference, held in
Madison, Wisconsin from Friday 7 to Sunday 9
November, was a truly amazing experience. It
was worth the hours spent travelling to witness
the sheer power, energy and diversity of a
movement which has mobilised to stop the
relentless growth of corporate media power in
the USA.

1,500 people attended the conference, mainly
from the USA, some from Canada and South
America. Apart from Billy Bragg (more later) I
think 1 was the only Brit there. There were also
200 volunteers from the Madison area who acted
as stewards to direct us around the university
campus, located in a stunning setting near Lake
Mendota. The Madison area has its own distinc-
tive and vital political culture, and was often
referred to by people as ‘eighty-seven square
miles of land surrounded by reality’.

As well as closed conference sessions there
were some public meetings, and two of these
capture the inspiring spirit of the weekend. One
public event, planned for the Friday night with
consumer advocate and third-party presidential
candidate Ralph Nader, was cancelled due to
delayed flight connections. The event was
hurriedly rescheduled for 8.00am on Saturday
morning. However, very few people at the confer-
ence knew about the change. Before starting his
speech Nader asked the audience how many were
local. The bulk of the several hundred people who
packed into the hall for the meeting were. They
had found out about the event either by word-of-
mouth or as a result of an announcement in the
Wisconsin Stete Journal, delivered to households from
around 5.30am that morning,

And what a meeting! Nader was scathing
about the impact of commercial media: *We've
got 1o have community-owned and audience-
owned media that is not commercial if we are
going to have a vibrant democracy,” he argued.
‘Democracy that has to rely on commercial media
and all the frivolity, sensationalism, advertising
pressure and myopia, is not going to be able to
extend the civic impulses, the civic demands of
its people.

He belittled the late evening news on the TV

media

networks as ninety percent entertainment and
ads, satirised their obsession with weather statis-
tics and graphics, and said the sound bite has
become so short it is now a 'sound bark’, But he
saw clear signs of a move towards a more diverse
and inclusive media.

The audience had not come to hero worship,
though. Nader got some tough questions, and an
unequivocal piece of advice from one person
who had supported Nader in the past but urged
him not to stand again in 2004.

But the really marvellous and inspirational
event took place in the Orpheum Theatre, with a
range of politicians including Sen Russ Feingold;
FCC Commissioner Jonathan Adelstein who voted
with the other Democratic Commissioner,
Michael Copps against the FCC ownership
changes; and the satirist Al Franken, whose recent
book Lies and the Lying LiarsWho Tell Them: A Fair and
Balanced Look at the Right got under the skin of Fox
News. The highpoint of the evening was when
Studs Terkel, the prolific Chicago author, now 91,
came on to introduce journalist Bill Moyers. 1
thought Moyers' address was outstanding, one of
the best speeches I have ever heard, passionate
and committed, but rooted in a solid analysis of
the threats posed by corporate media to
journalism and democracy.

And to end the evening, a performance by
activist musicians travelling to 13 US cities on a
Tell The Truth tour. Its members include Billy Bragg,
the Night-watchman (a.k.a. Tom Morello), and
blues singer Lester Chambers. FCC commissioner
Jonathan Adelstein playing harmonica on the soul
tune, 'People Get Ready’, in a performance which
brought the house down.

There were other high profile public events
with the Rev. Jesse Jackson, independent
Congressman Bernie Sanders and Amy Goodman,
the host of the ‘Democracy Now’ radio
programme which is carried on 170 radio
stations. Surrounding these over the two days
were fifty workshop sessions focusing on strate-
gies for engaging the public in media reform. The
emphasis of these ranged from the global to the
national and local. The incredibly wide range of
issues discussed were drawn together through
workshops which discussed follow-up actions
and initiatives for people to get involved in.

*

1

o
Many of the sessions and workshops have been
recorded. You can get a sense of the range and
richness of the debates by going to:
www.mediareform.net

Why did it happen & what happens next?
Two major events in the US were the catalyst for
the conference’s success. The first was the build-
up to war on Iraq and the media coverage of war
and military conflict following it. The perfor-
mance of the corporate media stimulated media
activism and coverage of dissent in independent
and alternative media. All sorts of broad coali-
tions developed to mobilise support for marches
and to get alternative messages across on
billboards and through internet activist lists.
MoveOn.org stands out, with an email list of
1.8m members who, according to a recent Time
feature, have ‘little more in common than anger
and a tilt to the left”

But the fight preceding and following the
FCC’s rule change of June 2 also sparked
unprecedented public support from across the
political spectrum. MoveOn.org played its role in
pushing support for a petition against the rule
changes.

?5 N\OV'NG

The National
Conference on Media
Reform also owes its
success to the work of
two men: media
academic and activist,
Robert McChesney and
John Nichols, a journalist
with the Madison The
Capital Times and The Nation.
They were the founding
members of Free Press,
the national media
reform group that
organised the conference and played a key role in
the two-day event. McChesney is clear that that
the next crucial stage is to 'build coalitions with
new allies in organisations that have a strong
stake in media issues. We are driven by the words
of Saul Alinsky: to defeat organised money, we
need organised people.”

Danny Schechter of MediaChannel.org points
out that the people attending the conference ‘hail
from one region of America’s political
landscape—occupied by progressives, Democrats
and left-leaning independents.” He believes,
rightly, that the challenge now is to reach out:
‘Too often our laments echo through the
movement without reaching the audience
beyond.

There are important lessons that the CPBF can
learn from the US media reform movement. We
need to refine and develop our own strategies
and tactics in the campaign to defend public
service broadcasting and promote our other
policy concerns. On display at the conference
were a range of creative ideas and rich experi-
ences which we need to tap into.

T
=
3
A

-]
£

<
=

B
=]
b
°

£

a

Robert McChesney, media
academic and activist

A;?o

NS

\!‘\1“ ADVE[}).,

%N

the NATIONAL
CONFERENCE
on MEDIA REFORM

MNovember 7-9, 2003 « Madison, Wi

An extract from Bill Moyers’ speech

‘FreepoM and freedom of communications were
birth-twins in the future United States. They grew
up together, and neither has fared very well in the
other’s absence. Boom times for the one have
been boom times for the other.

Yet today, despite plenty of lip service on every
ritual occasion to freedom of the press, radio and
TV, three powerful forces are undermining that
very freedom, damming the streams of signifi-
cant public interest news that irrigate and
nourish the flowering of self-determination. The
first of these is the centuries-old reluctance of
governments—-even elected governments—to
operate in the sunshine of disclosure and
criticism. The second is more subtle and more
recent. It’'s the tendency of media giants,
operating on big-business principles, to exalt
commercial values at the expense of democratic
value. That is, to run what Edward R. Murrow
forty-five years ago called broadcasting’s ‘money-
making machine’ at full throttle. In so doing they
are squeezing out the journalism that tries to get
as close as possible to the verifiable truth; they are
isolating serious coverage of public affairs into
ever-dwindling ‘news holes’ or far from prime-
time; and they are gobbling up small and
independent publications competing for the
autention of the American people...

Which brings me to the third powerful
force-beyond governmental secrecy and
megamedia conglomerates—that is shaping what
Americans see, read and hear. I am talking now
about the quasi-official partisan press ideologi-
cally linked 10 an authoritarian administration
that in turn is the ally and agent of the most
powerful interests in the world...Stretiching from
the editorial pages of the Wall Street Journal to the
faux news of Rupert Murdoch'’s empire to the
nattering nabobs of no-nothing radio to a legion
of think tanks paid for and bought by conglom-
erates—the religious, partisan and corporate right
have raised a might megaphone for sectarian,
economic and political forces that aim o
transform the egalitarian and democratic ideals
embodied in our founding documents.
Authoritarianism. With no strong opposition
party to challenge such triumphalist hegemony, it
is left to journalism to be democracy’s best
friend. That is why so many journalists joined
with you in questioning Michael Powell’s
bid-blessed by the White House-to permit
further concentration of media ownership. If free
and independent journalism committed to telling
the truth without fear or favour is suffocated, the
oxygen goes out of democracy’

You can read the full text of Bill Moyers’ speech
at: www.oommondreams.org/views03/1112-
10.hum



Jonn BoGGAN

A GOVIRNMENT weapons expert dies
alone in a wood. He has cut his wrists
to end his life, to escape the pain. In
the preceding weeks he has made at
least one big mistake. We are still
learning about what transpired during
those weeks in which his suffering
became unbearable and one wonders
if we will ever know the whole truth.

It is a fact that he decided, for
reasons as yet unclear, to share his
concerns about the behaviour of our
government with a journalist.

I have no inside information about
this case, nor am I concerned here
with some of the apparent contradic-
tory testimony of the witnesses. I am
a trade unionist in the largest public
service trade union in the country and
[ passionately believe in the principal
of free speech and a free press. So my
immediate concern is about what
goes wrong with the process that
exists to allow a public servant to
freely and safely express genuinely
held concerns about the behaviour of
their employer.

In UNISON we are not strangers to
the ‘'moral panic’ and ‘blame culture’
which ensues following the death of a
child in care. In the light of the above
I have to ask myself some uncomfort-
able questions.

What if a social worker in a child
protection team came to me with a
concern that their employer had
behaved in a way, which did not
protect a child in care? Say for
example they found out that the child
was having contact with an
inappropriate adult, had passed these
concerns on and the Department had
failed to act on them.

Would they even think of coming
to me? Would they see UNISON as a
safe pair of hands?

In my experience when a member
in these circumstances makes a
tentative approach they are scared.
They need to feel that UNISON can
highlight their concern without them
becoming the subjects of a witch-
hunt. Working for the local authority
one becomes accustomed to the fact
that if there is a problem there will
most likely be a policy that deals with

it. Wirral’s ‘Whistle blowing' policy
has therefore, until recently, been the
policy of choice in this respect. One
can whistle blow without fear of
retribution because everybody knows
that the whistle blowing policy is
designed to protect the whistle
blower. Don't they?

In Wirral’s policy there is an
impressive list of occasions when you
would be expected to blow the
whistle,

‘Its your responsibility to whistle
blow if you have genuine concerns
about the mistreatment of people;
financial malpractice; miscarriage of
justice; abuse in care; dangers to
health and safety; risks to the environ-
ment; and cover ups.

The policy goes on to describe how
to whistle blow and in a helpful
question and answer format it
provides re-assurance that it is the
right thing to do. It even encourages
the employee to seek ‘independent
advice from their trade union’
However on the central question of
confidentiality one will find the
following:

‘Every effort will be made not to
reveal your identity if you so wish. At
the appropriate time, however, you
may need to come forward as a
witness

Oops! Whatever happened to me as
a safe pair of hands?

Wirral is not alone in this respect. i
have examined the whistle blowing
policies of neighbouring authorities:
Liverpool, Sefton, Knowsley,
Manchester, Cheshire and Clywd. On
the subject of confidential whistle
blowing they do not differ.

I believe that there has to be a role
for UNISON to be a friend to public
service workers who need to disclose
their concerns but perhaps we need to
find a better way than whistle
blowing to do it.

Professor Keith Hawton, a ‘suicide
expert’ who gave evidence to the
inquiry, explained that Dr Kelly would
have experienced ‘a severe loss of self
esteem resulting from his feeling that
people had lost trust in him and from
his dismay at being exposed to the
media.’

PLATFORM

A Sate Pair of Hands?

If trade unionists can learn a lesson
from the pain and suffering clearly
caused to Dr Kelly, it is this. That the
journalists’ fight to protect their
source and to place information in
the public interest in the public
domain is critical. Despite a
protracted and public battle to ‘protect
his source’ Andrew Gilligan failed.
Against the tremendous pressure
brought to bear by the employer, and
in this case this means our govern-
ment, he was not a safe pair of hands.

Above all when dealing with trade
unionists in this position we should
never, whether through ignorance or
vanity, lead them to believe we can
protect them when we can't. The
human cost of a betrayal of trust can
be too great.

Joun BOGGAN REPRESENTS UNISON
oN THE CPBF NaT1ONAL COUNCIL.

Victimised Whistieblowers:

ATrade Union Perspective

Published by London Hazards Centre

Teis pamphlet reveals the impact of
rail privatisation on train drivers. After
rail privatisation the Train Operating
Companies introduced ‘flexible’
working hours for train drivers which
cut their breaks and extended their
working day to | 1 hours.

This hard-hitting analysis of rail
privatisation brings together the
accounts of several of those who were
victimised by their employers for
campaigning against ‘flexible’
working hours. The pamphlet is
available free online at:
www workplacevigtimisation.net

WITHOUT

COMMENT

Ttaly ranks 53rd in a world-

wide index of media
freedom, after Benin, Ghana and
Bolivia...did you hear anything
about this in the news? No. But
then again, if you had we would
not rank 53rd,
would we?

Italian satirist and comedian, Sabina
Guzzanti, referring to the 2002 list
drawn up by Reporters Sans Frontiers.

BOOK REVIEW

Press Gang: How Newspapers make Profits
From Propaganda by Roy Greenslade
Macmilian £30.00

Roy Greenslade ends his important
history of national newspapers since
1945 with an example of selective
news reporting. An exclusive story
revealed that Rupert Murdoch’s
companies paid virtually no tax.
Between 1985 and 1995 News
International recorded profits of
almost £1 billion, yet only paid
£11.74 million, some 1.2 per cent.
The revelation was published in The
Independent in February 1998 but
Greenslade observes, ‘No word
appeared in the Times, the paper of
record. The power of the propagandist
in deciding what should, and should
not, be published reminds us all how
precious diversity of ownership
remains.

Press Gang appeared before the
latest drama involving Conrad Black,
who resigned as chief executive of his
financially troubled Hollinger
International, owner of the Telegraph
group, following his admission that
he had received millions of pounds of
unauthorised payments. So what did
his papers have to say about their
former proprietor’s misdemeanors?
Both the Daily and Sundey Telegraph
imposed a self-denying ordinance.
Robert Peston, City editor of the

Continued from page 1

work around the Communications
Bill and in Free Press we warned about
the inevitable consequences of a
single ITV. Trade Secretary Patricia
Hewitt argued, ‘A stronger ITV will be
better able to invest in and provide
programming of high quality,
including regional programmes.
Broadcasting as a whole will benefit,
In fact we have seen the squandering
of broadcasting assets, based on the
regional franchises, which both
reflected their regions and
contributed distinctive programming
to the ITV network.

‘Don’t trouble me with your
history,” Gerry Robinson said on his
first visit to Granada’s Manchester
headquarters, when he took over as
chief executive in 1992, It is precisely
that history which we should
remember now, as the asset stripping
gathers pace.

Sunday Telegraph, wrote an apologia for
the absence of any analysis, citing
conflicts of interest. This did not
prevent both papers running glowing
pieces praising Black’s biography of
Franklin Delano Roosevelt however.

The lurid story of our national
newspaper industry has a rich supply
of new material as the two Telegraph
titles go up for sale, and one possible
contender to purchase them is the
porn publisher and newspaper
proprietor, Richard Desmond.

Roy Greenslade has been both an
observer and participant in this
history, as an NUJ activist, journalist
and editor in Fleet Street, most
controversially, as editor of the Daily
Mirror under Maxwell. It was on his
watch that the paper conducted a
smear campaign against Arthur
Scargill, a low point in the paper’s
history, and for which Greenslade
subsequently apologised.

The book benefits enormously
from this insider experience and
conveys clearly what it was like to
work in the newspaper industry. But it
also has two other strong points.
Firstly, Greenslade goes back to the
newspapers to check what they were
writing about particular events and
often revises received wisdom about
their coverage of crises and controver-
sies. One can quibble with his analysis

'OFCOM Watch

OFCOM does not emerge from the
shadows unitil the end of December
2003, but it is already busy recruiting
and developing policy. A recent advert
in the Executive Focus section of The
Economist (15/11/03) wanted staff to
work in the area of Policy
Opportunities and candidates must
‘be sensitive to commercial and

| market issues and how they shape the

regulatory environment'. Other posts
are for Economic and Modelling
Advisors. Of course, at this level it is
too demeaning to talk about the
salaries that go with these posts. It
would be nice to know though.

One of OFCOM's first major

| projects is a review of public service

broadcasting and this will play a

significant role in setiing the policy
debate in the run-up to BBC Charter
renewal. It will be a priority area of

and conclusions in some cases, for
example the chapter on the Profumo
affair, but the overall approach is
illuminating. Secondly, he seems to
have read pretty much all the
material-memoirs, biographies,
histories and other items-relevant to
his subject.

The end result-nearly 800 pages of
text, notes and bibliography-is a solid
and important contribution to our
knowledge of the post war press. Let's
hope a paperback version is out soon.
GW

Tell Me Lies: Propaganda and Media distor-
tion in the Attack on Iraq ed by David Miller

Plute £12.99
We want to draw your attention to

this book, to be published as we go to
press in December 2003. We hope it
will get a wide readership because it
contains a good selection of essays
drawing on the work of journalists,
critics and activists on both sides of
the Atlantic. It also has material from
members of the CPBF: Patricia
Holland, Tim Gopsill, Julian Petley,
Stephen Dorril and Granville
Williams. We are planning a series
of meetings and events to mark

the book’s publication in January/
February 2004.

CPBF work. Details of the way the
review is to be conducted are on
www.ofcom.orguk

The other intriguing job which
may end up on OFCOM's in-tray is
the fate of Conrad Black's titles.
Contenders include Richard
Desmond, Lord Rothermere, and
Gannett, the US publishing group and
owner of the UK regional newspaper
group, Newsquest. Any takeovers by
these groups will be subject to a
Competition Commission inquiry. If
the deal happens after 29 December
OFCOM would be asked to test the
plurality or public interest of any new
ownership.

The CPBF are planning a public
launch of OFCOM Watch in the New
Year. Meanwhile we appeal to our
readers to let us have any information
they come across on OFCOM.



Labour’s TV policies

BOOK LAUNCH

NICHOLAS JONES

Although there were plenty of well-
deserved plaudits for the author, the
launch party for Des Freedman’s
book, Television Policies of the Labour Party
1951-2001, did little to dispel a
general sense of foreboding about the
future prospects for broadcasting in
Britain. Freedman seemed as
perplexed as his guests when he
posed the question: ‘Why did it all go
wrong?'

After having spent fifty years rying
unsuccessfully to match the
Conservatives’ innovations in radio
and television, a Labour government
had ended up embarking on the
greatest act of deregulation the
industry had ever known and
Freedman was convinced it was
unlikely to lead to "a happy ending’.

He thought Tony Blair's willingness
to court media magnates was a case of

[ .

history repeating itself. Throughout
the 1960s Harold Wilson had felt
much happier and more comfortable
dealing with the bosses of commer-
cial TV and therefore it was no real
surprise that Labour had ended up
being closer even than the Tories to
both ITV and the Murdoch empire.

Tony Benn opened the proceedings
by acknowledging the thrust of
Freedman’s conclusion about Labour’s
lack of impact in the development of
British broadcasting; the
Conservatives had made ‘all the major
policy decisions’ and not a single BEC
charter had been looked at by a
Labour government. ‘We now face
deregulation and global control and
the great fear that all our commercial
stations could end up being owned by
the Americans’.

Tony Lennon, Bectu's president,
congratulated Freedman for demon-

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

strating so clearly how litde Labour
had influenced the history of TV. After
reading the book he had drawn up his
own checklist of the key events and it
made depressing reading: the Tories
had established the BBC license and
charter, started ITV, and launched BBC
2. commercial radio and Channel 5.

‘As Des has shown there was no
shortage of inspired thinkers in
Labour...passionate people had far
reaching and ambiticus policies...
time and again their guisy ideas were
dumped and always seemed to end up
in the recycling centre ar party
conference’.

Lennon urged the labour and trade
union movement to do all it could to
hold the government to account by
protecting genuine choice and the
social values that had so distinguished
British TV and radio. ‘If the Labour
government don't hold firm to the
commitment they made to regional
programmming and production, they
will drop the ball at the first time they
were in the driving seat...and if they
drop the ball on the renewal of the
BBC charter, they will have missed a
great opportunity’.

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND
BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a} Individual membership £15
b) Unwaged £6
d) Supporting membership £25
(includes free CPBF publications)
) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

....................................

Postcode. . ..ovvvnennnnncnninnn, Tel ...

Organisation (if applicable) ..............

Woalthamstow, London E17 9NL

...................................
...................................
...................................
...................................

...................................

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

AFFILIATION BY

ORGANISATION

f} Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
j) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff = e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU} 4 Forster Road, London N17 6QD



