FREE

| EDITORIAL_
BACKINGTHE BBC

‘WHaT's The Point of the BBC?" was the

question addressed by Panorama on

7 March 2004. 1,000 people took part in

an ICM poll, and the programme gave

prominence to the survey results.

Some of these were confusing. Take the
question on the BBC's future funding The
poll found thar 31% of people supported
the continuation of the licence fee; 31%
thought there should be advertising on
the corporation’s channels and 36%
thought the BBC should be funded by
subscription. However the poll also found
that 59% still felt the corporation was still
good value for money.

Support for the BBC as an institution in
the wake of the Hutton report was strong,
with 68% believing that the BBC was ‘a
national institution we can be proud of’
and a majority—54%—said thar the BBC
should continue to run its own affairs
rather than be subject to greater control
by an external regulator.

A couple of weeks before the Panorama
programme, David Elstein published Beyond
the Charter:The BBC after 2006, a report
produced by a group of broadcasting
experts for the Conservative Party. Their
proposals included:

_abolishing the Board of Governors
splitting the BBC into separate units
introducing subscription charging for
BBC television services
setting up a new Public Broadcasting
Authority to distribute public funds to
all broadcasters
abolishing the television licence fee

We believe that the report, which is very

persuasive and well argued, idendfies the

key issues which will determine the fate
of the BBC after 2006. We fundamentally
disagree with the report’s conclusions, but
they need to be convincingly challenged.

Over the coming months, both in Free Press

and in a pamphlet we plan to produce, we

will do just that. The BBC is not a perfect
institution, but we are backing it for the
simple reason that broadcasting should
not be dominated by commercialism or
subordinated to the influence of
billionaire media owners.

:

www.freepress.org.uk

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

'MURDOCH WATCHING

GRANVILLE WILLIAMS

Rupert Murdoch believes that in
three years there will be three
global media corporations and
his company, News Corporation,
will be one of them. He made
this comment after releasing the
company's half-year results in
February, 2004.

For years, Murdoch's strategy
has been to build a global media
group with a firm hold on
content and distribution, and he
has been willing to shift political
allegiances, even his nationality,
to achieve this. One part of that
strategy was realised last
December when he secured US
distribution for all his content
businesses by buying the US
satellite pay-tv group Direct TV for
$6.6bn.

The UK, however, still remains
an important focus for Murdoch
and two recent news items should
give us cause for concern. Back in
1995 we carried an article by
John Pilger, analysing the
significance of Tony Blair's trip to
Australia to address News
Corporation's executives, It
signalled the start of the process,
which led to Murdoch’s papers
backing Blair in the 1997 and
2001 general elections.

Fast forward to 2004. The
Independent (2 March) carried the
report: ‘Michael Howard, the Tory
leader, will be the star guest at the
tycoon's global conference this
month." Murdoch has already
raised the possibility that papers
like The Sun could switch
allegiance from Blair to the Tories
if they look like a viable
alternative government.

It is worth mentioning that
Michael Howard's press secretary
is Guy Black (formerly secretary
of the Press Complaints
Commission) and a long-standing

.--"»

Munnocws I.OVE
FOR NEW LABOUR

friend of Rebekah Wade, the Suns
editor. Through the connection he
has succeeded in geiting the
Conservatives favourable coverage
in the tabloid.

Murdoch’s dominance in UK
media has also been boosted by
Sky News winning the contract to
supply news to Channel Five, The
disturbing aspect to this is that
ITN chief executive Mark Wood
described Sky's bid as ‘predatory
and aggressive’ and said, "We
could not produce a quality news
programme at the kind of reduced
price levels at which the new
contract seems to have been
awarded.’

We have been here before.
Murdoch ruthlessly used
predatory pricing in the 1990s.
He was willing to bear huge
losses during the price wars to
weaken and close other
newspapers.

Sky also weakened ITN in
aggressive bids for the ITV news
contract, forcing ITN in turn to
slash the cost of its own bids to
retain the contract.

The Channel 4 contract is now
exposed when it comes up for
renewal in 2007, especially if by
then ITV has swallowed up ITN,
which the Communications Act

Continued on page 7



DEBATE

Where is liberalisation
taking the British media?

DEs FREEDMAN
New Labour has been engaged in
plans to liberalise the British media
since 1994.
The 2003 Communications Act is a
huge boost to this project and
connects with its desire to see market
principles spread to all areas of public
life (see Free Press 134 and 135).
OFCOM, the new super-regulator
created by the Communications Act,
has already signalled its intent to
smooth the way for further
liberalisation. Led by a former adviser
to Blair and a former managing
director of the highly unsuccessful
and debt-ridden cable company NTL,
one of its first decisions was to
appoint Luke Johnson as the new
chairman of Channel 4. He is a
businessman with no experience of
broadcasting apart from the fact that
he made his money from owning the
restaurants in which TV stars eat.
What are his real qualifications?
According to someone who knows
him: ‘Luke's completely money-mad.
There is not a scintilla of
understanding of public service
broadcasting in him. He does have a
sort of glamour that comes from
being rich and comparatively young’
(The Guardion, 2 February 2004). Just
the sort of man to deliver public
service principles in a liberalised
climate.

OFCOM;’s light touch regulation is
accompanied by the highly
interventionist and politicised role of
government in influencing both long-
term policy and everyday media
content. It's not just the spin and
constant harassment from Number
Ten that should disturb us, but the
more profound alliances between
Blair and the media establishment.

Let us not forget that a decisive part
of the history of New Labour was its
determination to win the support of
media moguls, particularly Rupert
Murdoch, and the backing of the Sun.
In 1995 Blair flew halfway round the

world to address News Corporation
executives and it was New Labour
MPs who argued at the time against
the Conservatives in favour of
loosening cross-media ownership
restrictions. It was Blair who took
time out of his busy schedule in 1998
to make a personal phone call to his
friend Silvio Berlusconi, the Italian
premier, supporting Murdoch'’s bid to
buy an Italian TV station. In 2001
Blair accepted a £100,000 donation
from porn baron Richard Desmond,
the new owner of the Express, who was
obviously wishing to curry favour
with Downing Street.

Yet Labour ministers continue to
claim that media policymaking is
non-political, that key decisions of
ownership and control are now to be
policed by the apparently neutral
competition authorities. A great fuss
was made when Labour rebels led by
Lord Puttnam won a ‘public interest
test’ during the passage of the
Communications Act to judge on
whether media mergers and
acquisitions could go ahead. Yet, the
public interest test is to be instigated
and ruled on by the secretary of state
for trade and industry. So much for
the depoliticisation of media
policymaking.

Domestic liberalisation is being
accompanied by the ongoing
negotiations under the General
Agreement on Trade in Services
(GATS) over incorporating free trade
disciplines into the audio-visual
industries. GATS is moving very
slowly as countries first take requests
on sectors to ‘open up’ and then make
offers based on these requests. Given
that the EU has refused to make any
commitments in the area of audio-
visual in the name of protecting
cultural diversity, it is hard to see any
immediate shake-up of the media
environment.

However there are two points to
consider. The USA is striving for GATS
to be applied to the audio-visual

sector. It has the most to gain from
opening up markets across the world
to Hollywood products and has
responded to EU stubbornness by
saying that an audiovisual exemption
for the EU is ‘not something that we
could agree to’. Difficult and
protracted negotiations look likely.
Secondly, whether things move
quickly or not, the principles that
underlie the GATS - a firm ideoclogical
commitment to markets in all areas of
public life - have been entrenched
both by the multilateral negotiations
and by national legislation like that
passed recently in the UK and the US,
with its loosening of ownership
restrictions.

What are the consequences of this
drive to liberalise?

The intense competition for profits
sees newspapers chasing each other
for populist rewards with anti-strike,
anti-asylum seeker and anti-welfare
stories. Can we really expect balanced,
thoughtful contributions to public life
in an environment driven by such
narrow commercial and ideological
motivations? A major exception to
this lies with coverage of the Iraq war
where papers like the Mirror, Independent
and sometimes the Guardian overtly
challenged government arguments. In
my opinion, this is the exception that
proves the rule. Critical coverage here
was not proof of an innately lively
and diverse press but evidence of the
massive splits and arguments within
the government, military, security
services and amongst the public. The
press became one forum in which
these differences were aired. Much of
this space has since been closed - look
at the Mirror’s return to a diet of
celebrity gossip.

We can already see, post-Hutton,
the disastrous impact of both
commercial and political pressure on
BBC news and current affairs as news
chiefs (backed by the governors) try
to avoid upsetting the government by
pursuing less controversial stories.

Despite the fact that the BBC was
proven to be more sympathetic to the
government in its war coverage than
other broadcasters, it is now clear that
there is to be some sort of payback for
the perception that it was critical by, for
example, bringing the Corporation
under the control of OFCOM,
opening up licence fee payments to
commercial broadcasters or turning
the BBC into a subscription only
organisation. These are all options that
we should resist.

It is a grim picture but not too
grim. The splits amongst the political
and military establishment during the
war gives just a glimpse of what the
media could offer up as a forum of
debate. The fact that BBC workers
spontaneously walked out to protest
against what they saw as a challenge

to the independence of the BBC is
also grounds for optimism. Finally the
growing demands in the anti-
corporate, anti-war and anti-capitalist
movements for a democratic, grass
roots, accountable and independent
media system is certainly symbolic of
a crucial shift taking place. The issue
of media policy, so often buried in
corporate boardrooms, civil service
offices and government bunkers, is
literally taking to the streets.

Des Freedman is a lecturer in
communications and cultural
studies at Goldsmiths College,
University of London, the author of
The Television Policies of the Labour Party,
1951-2001 (Frank Cass) and co-editor of
War and the Media: Reporting Conflict
24/7 (Sage).

MEDIA MONITOR

ITVTOLD KEEP IT LOCAL

FirsT Meridian, now ITV Central'’s
Nottingham studios are faced with
closure. But the company's plans are
meeting strong resistance from
journalists in the East Midlands
newsroom. 5,000 local people have
signed a petiticn, and the NUJ has the
support of BECTU and Amicus in its
campaign.

In addition forty-seven MPs have
signed an early day motion, tabled by
Mansfield Labour MP Alan Meale,
expressing concern at the studio
closure. Defence Secretary Geoff Floon
is a Midlands MP but as a member of
the Cabinet cannot sign an EDM. He
has written to OFCOM chief executive
Stephen Carter about the proposed
closure and the relocation of
operations to Birmingham.

The Commons Culiure Media and
Sport Select Committee has also
thrown its support behind the NU]J
campaign to keep ITV regional news
produced locally. Its report, Broadcasting
in Trensition (HC 380), makes some
strong recommendations, including
‘the first major test for OFCOM' being
‘the protection and maintenance of
regional commitments by Channel 3
licensees. It also sees ‘'no reason why
this process should not be conducted
in public'.

Later on the report refers
specifically to the way ITV has
proceeded apace to downgrade

production facilities with ‘scant
consultation with the trade unions’.
Again the report urges OFCOM 10
‘monitor the situation closely, and to
take steps to safeguard the present
high quality of programming in all
sub-regions across the whole country.
The potential threat posed by over-
consolidation of regional and sub-
regional news production centres will
provide an early, major and crucial
test for the credibility of OFCOM’.
The NUJ and ITV Central
journalists have set up a website to
coordinate the campaign:
www.notfrombrum.org.uk

THE MEDIA & THE MINERS

Channel 4 and BBC 2 aired
documentaries, and newspapers
produced supplements remembering
the 1984-1985 miners' dispute, a
mammoth industrial struggle by the
miners to defend jobs and
communities,

Over the years we have had films in
which the dispute has been either a
backcloth (Billy Elliet) or played a
central part (Brassed Off). The latter film
used the South Yorkshire mining
village of Grimethorpe, famed for its
colliery brass band, to reflect the pain
and terrible suffering engendered
during the yearlong strike.

It is worth pondering the fate of
the mining village twenty years on.

The village is close to Cortonwood,
the colliery whose threatened closure
set off the dispute. On the former pit
site (bought by London investors for
£46.5m) is a business and retail park.
But when the Grimethorpe pit closed
eleven years ago (14,000 people used
to work at the pit, power station and
coking plant) the impact was
devastating.

Today the population has fallen by
a fifth to less than 4,000. lll-health is
twice the national average,
educational achievernents less than
half, and housing prices are 80 per
cent below. Add to that the massive
job losses between 1971 and 1997
when 60% of industrial jobs
disappeared in South Yorkshire, with
the collapse of the coal, steel and
engineering industries. It is now
calculated that the true cost of the
destruction of the mining industry -
the strike, closures, redundancy, and
economic and welfare costs - has been
£30bn, with Grimethorpe's
experience multiplied across the
mining communities of England,
Scotland and Wales.

The CPBF played an active role
during the dispute, when most of the
mainstream media were deeply
hostile the miners. We produced
special issues of Free Press, the very
popular Media Hits the Pits pamphlet and
intervened to highlight media bias. In
addition, other media workers
produced the Miners Campaign series
of videos and Fleet Street print unions
a Right of Reply special to support the
miners. Printers on The Sun also
refused to print the notorious MINE
FUHRER front page with a picture of
Arthur Scargill suggesting his wave to
miners was a Nazi salute.

Of course this was not enough.
Our efforts were puny compared to
the resources the government and the
National Coal Board could draw on to
influence the media. For example the
advertising campaign orchestrating
the Return to Work offensive,
coordinated by a special NCB unit in
Coal House, Doncaster, spent £4.5m
on advertising to break the miners’
solidarity.

For those who want a powerful fictional
treatment of the miners’ dispute try the
recently published novel by David Peace,
GB84 (Faber, £12.99)



Campbell in denial

NICHOLAS JONES

WHIN it comes to facing up to
his own past, Alastair
Campbell remains in denial,
unable to recognise the
damage which he did to both
the democratic process and
political journalism.

An audience at the Royal
Festival Hall with Tony Blair’s
former spin supremo began as an exercise in self
justification and turned into an extended rant
against the reporting standards of British
newspapers, television and radio-a news media
which he claimed was more distrusted than
anywhere else in Europe.

British journalists were castigated for expressing
greater distaste and contempt for politicians than
their counterparts across the Channel, a sin from
which Campbell exonerated himself on the
grounds that in his career he had ‘never disparaged
politics or politicians’ or ‘sought to undermine
people in public life.

His clean bill of health for himself sat
uncomfortably with what becamne a rather odious
spectacle as he used every opportunity to get a
cheap laugh by putting the boot into Clare Short.

Paul Dacre, the Daily Mail editor, was his
principal hate figure but time and again he went
out of his way to express his contempt for the
views of the former International Development
Secretary, neatly forgetting that, unlike himself, she
was after all a democratically-elected politician.

Campbell spoke eloquently about his training as
a journalist in 1980 on the Mirror group scheme in
Plymouth where he met his partner Fiona Millar;
his enthusiasm shone through once he realised his
future lay in journalism. Sadly he did not care to
reflect on his own failure 10 show support and
solidarity for the many valiant souls within the
media industry who work so hard to enthuse the
reporters of tomorrow and try to instill in them
high ethical standards and a proper sense of
fairness.

In his six and a half years he spent in Downing
Street, first as Blair's official spokesman and then as
director of communications, Campbell had an
unparalleled opportunity to help raise the
standards of political journalism.

He could have done his bit to drive up levels of
accuracy and fairness by ensuring a level playing
field for all political journalists at Westminster; he
could have tried to counter to the growth in
unsourced and exaggerated stories by insisting that

he, and the rest of the party spin doctors under his
conttrol, always spoke on the record whenever
possible and went out of their way to ensure that
their own quotes were properly attributed.

Instead Campbell took advantage of the
commercial pressures which have driven down
journalistic standards. He exploited the demand for
exclusives by offering access and interviews in
return for favourable coverage; he encouraged the
trade in off-the-record tip offs; he destroyed what
trust remained between the lobby and Downing
Street; and he undermined the authoerity of the
Speaker by blatantly trailing ministerial statements
before they were announced in Parliament.

Control over the flow of information from the
government to the media became Campbell’s
personal fiefdom. For example, as the Hutton
Inquiry confirmed, he chose the six journalists
who were the first to be given exclusive copies of
the second, so called ‘dodgy’ dossier on Iraq.

At the height of his efforts to ‘f***" Andrew
Gilligan, he was overheard suggesting to Geoff
Hoon that the news that the source had come
forward should ‘be given that evening to one
paper.

Campbell was only too anxious to assist those
journalists who were hell bent on outing Dr David
Kelly and who showed a complete disregard for
the NUJ’s code of conduct and the requirernent
that journalists should ‘protect confidential sources
of information.’

No political correspondent would have had any
doubts about the likely recipient of Campbell’s hot
tip about Gilligan's source; it would, of course,

WITHOUT

COMMENT

Campbell was on Radio Five Live the

other day, criticising the fact that the
British media does not know how to
separate news from comment.

If anybody in the Daily Mirror’s reference
library has copies of the pieces Campbell
wrote for the paper when he was political
editor in the early Nineties, would they
please send them to him. The poor man

seems to have forgotten ”
all about themn.
Vincent Graff, The Independent
3 March, 2004

have been TheTimes, which along with the rest of
Rupert Murdoch’s newspapers enjoyed a steady
stream of exclusives bearing Campbell's
imprimatur,

In view of the one-way traffic from Downing
Street to News International it came as no surprise
to hear Campbell use his Royal Festival Hall
appearance to salute Murdoch as “probably the
most powerful and influential media owner” in the
country. f

In describing his new life as a sports columnist,
Campbell said he had takdn his own ‘journalistic
wares’ to The Times because’it was the 'straightest
dealing’ paper which he had to deal with when he
was in Downing Street.

When it come to the reasoning behind his
outburst in The Times against the racist taunts which
he had heard during the recent Milwall v Burnley
match, Campbell failed to see the mote in his own
eye.

His compere for the evening was Ross Kemp,
whose partner, The Sun editor Rebekah Wade, was in
the audience, Unfortunately our doughty defender
of journalistic standards failed 1o rise 1o the
occasion and remind Ms Wade that it is scare
stories about asylurn seekers in newspapers like The
Sun which top up a well of the racism that find its
voice among certain football supporters.

I agree with Campbell that political
correspondents must be held to account. Qur
failings may well have contributed to declining
levels of trust in the democratic process. That being
the case, I would love nothing more than a chance
to debate this with him.

If given the chance, I would seek to justify the
assertion which I have made repeatedly in my
bocks and articles that Campbell’s regime in the
No.10 press office aided and abetted the decline in
standards which he complains of.

However, on this issue, I know what his
response will be: a firm "No'. I have heard him
rehearse his answer on so many occasions: he
would not waste his breath addressing all that
rubbish that I have written about spin and the
process of political communication.

No Alastair it won't wash. If you want my
opinion, I think you are frit when it comes to
examining your own corfduct. I heard your appeal
for 'a more honest debat¢” about the ‘sourness and
cynicism in the coverage of politics.

You condemn political journalists for their
‘culture of negativity’ What about your own
negativity towards journalism?You had your
chance to help journalists uphold the first rule in
the NUJ's code of conduct-that of maintaining the
‘highest professional and ethical standards’-and in
my opinion you blew it.

Nicholas Jones is the author of numerous books
on spin doctors. The article is based on his visit
to An Audience with Alestair Campbell ot the Royal
Festival Hall on 1 March 2004.

| It's quiie_a_ppalling that a whistleblower who acted in

good conscience should have been threatened with two
years’ imprisonment for exposing that the American

. government had asked our government to do

something which was illegal, and would have
undermined the deliberations of the United Nations’
John Welch, Katharine Gun's solicitor.

BARRY WHITE

WEDNESDAY 25 February is a day Katharine Gun
will remember for the rest of her life. She had
expected the worst, but the weekend before the
case was due to be heard at the Old Bailey, there
were rumours that the charge against her would
be dropped. And on script prosecution counsel
Mark Ellison told the court that: ‘“The
prosecution offer no evidence against the
defendant on this indictment as there is no
longer sufficient evidence for a realistic prospect
of conviction. It would not be appropriate to go
into the reasons for this decision.

As the flack began to clear from the Old
Bailey, Claire Short chimed in with revelations
about bugging operations at the UN and calls
were made for her to be prosecuted under the
Official Secrets Act. Questions about whether the
government did co-operate with the US in their
‘dirty tricks’ operation aimed at discovering the
voting intentions of certain UN delegations on
the eve of war remain unanswered (despite
attemnpts to get answers in Parliament); and the
government still refuses to publish in full the
Attorney General's legal advice which made the

harine Gun
is free...

legal case for war. Having avoided the prospect
of revealing this legal case for war at Katharine
Gun’s trial, the government must have breathed
a sigh of relief when on 10 March, lawyers
acting for the attorney general succeeded

in preventing it from being revealed in court,
in the case of 14 Greenpeace activists charged
with aggravated trespass for chaining themselves
to tanks at a military port near Southampton,

It was David Shayler who succeeded in getting
the defence of necessity on appeal to the Law
Lords. It did not do him much good, but it was
a godsend to Katharine Gun’s defence. This
meant that if the defendant could show they
were acting out of necessity or under duress, the
jury had to hear their case. Once the
government realised that her lawyers would play
this trump card, they knew that it would be
almost impossible to get a jury to convict, so the
case was dropped. But they came back with a
sting in the tail, the ominous news of a review,
initiated by Downing Street, of the 1989 Official
Secrets Act.

It's not clear just who will be conducting this
review, but with a raft of anti-terrorism laws
behind, New Labour could well go for a further
tightening of the law. Out could go the defence
of necessity; out could go jury trials. In would
come closed sessions, anonymous witnesses and
a ban on reporting. Never mind the right to a
fair trial under the Human Rights Act, no civil
liberty must stand in the way of the
government's war on terror. The right to
freedom of expression and the public’s right to
know will be threatened unless a vigorous
campaign is launched to counter the
government'’s attack.

...but the sting is

in the tail



Judge drops Bloody
Sunday threat

TiM GOPSILL

THE Bloody Sunday Inquiry has
dropped its threat to prosecute two TV
journalists threatened with
prosecution for refusing to divulge
their sources to the Bloody Sunday
inquiry.

Lord Saville, the chairman of the
tribunal looking into the killing of 13
people in Derry in 1972, said when
the inquiry ended on February 13
that no action would be taken against
Alex Thomson or Lena Ferguson.

Alex Thomson, chief correspondent
of Channel 4 News, and Lena
Ferguson, now head of political
programmes at BBC Northern Ireland,
had interviewed five former
paratroopers for Channel 4 Reports,
Filmed in silhouette, the soldiers said
they had opened fire without being
fired on - a crucial denial of the
official line. They had only agreed to
be interviewed on condition their
identities were kept secret.

The journalists defied Saville's
orders for them to name the soldiers—
though they did agree to contact them
and ask them to relieve them of their
duty of confidentiality. Two of the
soldiers agreed, and a third was
already known to the inquiry, but the
journalists still refused to name the
remaining two.

The National Union of Journalists
was backing the pair in their refusal
to betray their sources.

Where the money goes
(1) AccorpING to the Financial Times
(10/3/4) OFCOM will cost £164m
in 2004-2005 compared with a
combined £115m for the five bodies
it replaced in 2002-2003.

(2) The Culture Media and Sport
Select Committee publication Number
12 has this item in its comments on
the DCMS Annual Report: ‘External
consultancy services have been used
by DCMS. Spending on these services
was £358,000 in 2001-02, £595,000
in 2002-03, and is expected to be
£540,000 in 2003-04 and £444,000
and £340,000 in the following two
years respectively. We were concerned
by the amount of money that has
been, and will be, spent on

Departmental administration and
external consultants without it being
clearly and transparently spelt out in
the Annual Report.

Racism & the media
Update on FP 138

IN the last issue we highlighted the
racist coverage of immigration in
papers like The Sun and Daily Express.
The Express carried headlines such

as BRITAIN HERE WE COME and
WE CAN'T COPE WITH HUGE

GIPSY INVASION to accompany ;! V

stories that all the gypsies in the 2=
states joining the EU in May
would come to the UK and
claim benefits.

Journalists on Express
Newspapers in London
have condemned their own paper’s
‘racist’ coverage of immigration and
demanded a 'conscience clause’ to
allow them to opt out of working on
such stories.

At a packed chapel meeting a
resolution expressed concern about
the pressure put on journalists to
write anti-gypsy articles and called for
a letter to be sent to the PCC
‘reminding it of the need to protect
journalists who are unwilling to write
racist articles which are contrary to
the NUJ Code of Conduct’.

This is the second time the NU]J has
complained to the PCC about racist
coverage in the Express. In 2001 the
union submitted a complaint after a
revolt by the Express chapel over a
week of splashes attacking refugees.

Journalists said, as they do now,
that it was pressure from proprietor
Richard Desmond that was driving
such coverage.

Redwatch, the BNP and

the NUJ
THE British National Party (BNP) is to
field over 600 local council election
candidates this summer. Searchlight, the
anti-fascist magazine comments: ‘This
year will either propel the BNP into
the European parliament and dozens
of local councils, like similar fascist
organisations in other West European
countries, or shove it back into the
margins of political life, its bubble
having burst.

The BNP pay a good deal of
attention to the media. Indeed there is
clear evidence that they have a

)

- R
!

N e

ives g biy b
N 2 firsigg,
ity LS

concerted campaign to intimidate
those members of the NUJ] who
publicise and highlight in the local,
regional and national press the real
policies and unpleasant characters
behind the BNP. The Redwatch web
site has the names, photos and other
details of journalists on it, as well as
other trade unionists active in
organising against the BNE The clear
intention is to make people named on
the site targets for attack.

On 16 February the BNP decided
to protest outside the NUJ HQ in
London. The mobilisation was a flop
for them. A counter-demonstration
leafleted passers-by. The leaflet
contained an unequivocal statement
applauding and supporting ‘...the
journalists and newspapers around
the country that do investigate and
expose the BNP and their lies. We will
resist all intimidation by the BNP-it is
a fascist organisation.”

No conscience clause

THE idea of a conscience clause, to
protect journalists who refuse to
write stories on moral grounds, will
not be included in the revised Editors’
Code of Practice.

A committee of editors looking at
revisions to the code, which guides
the work of the Press Complaints
Commission, decided that it should
be up to editors to be the conscience
of newspapers and magazines, not
individual journalists.

The idea of a conscience clause has
long been supported by the NUJ.

Freedom of Information:‘to deter malpractice’

Maurick FRANKEL

‘A governMEINT which pursues secret
aims, or which operates in greater
secrecy than the effective conduct of
its proper functions requires, or
which turns information services into
propaganda agencies, will lose the
trust of the people.” Desplie its
contemporary ring this is not a recent
quote: it comes from the 1972 Franks
report on the old Official Secrets Act.
It shows how long the dangers of
excessive secrecy to government itself
have been recognised.

The theme was taken up by the recent
Phillis report into the government
communications service. The report
argued that, properly implemented,
the Freedom of Information Act
would deter partisan reporting and
spin and provide an essential
opportunity for the government to
rebuild trust. But it warned that some
of the Act’s shortcomings could make
things worse. In particular, it called on
the government to voluntarily
renounce the ministerial veto, which

Continued from page 1

allows it to. In which case Sky could
be the only bidder for the Channel 4
contract.

Rupert Murdoch’s newspapers have
been the loudest and most consistent
advocates of abolishing the
impartiality regulations in broadcast
news. Chris Shaw, programme
controller at Five, also believes that
the impartiality requirements on
broadcast news shouid be relaxed.
There is a great danger that sections
of UK broadcast news could be
subjected to the same treatment as
Fox News in the US.

We have long argued that Rupert
Murdoch’s media power has given
him an excessive and dangerous
influence in UK politics. Politicians
foolishly think they can do deals with
him when the only sensible course is
to challenge and limit his media
power. Tony Blair may soon regret that
he did not follow this course, if after
all the attempts to ingratiate himself
with Murdoch, the media mogul
decides it is time to dump Blair
before the next general election.

allows ministers to overrule the
Information Commissioner in key
areas. Unfortunately, the government
has refused to do so.

The Hutton report did not directly
refer to the issue of secrecy, but the
openness of the inquiry itself made
the point far more eloquently. By the
time the report was published, the
public had seen the evidence,
understood its implications and
appreciated how misleading the
government’s own account of its
conduct had been. Remarkably, none
of this was reflected in the Hutton
report itself. But this only served to
increase the scepticism of a public
which had seen the material itself. As

William Rees Mogg put it in The Times:

‘Public opinion has overturned Lord
Hutton on appeal’

One of the purposes of an FOI Act is
to deter malpractice in government
and allow the public to check that
authorities are doing their job
properly. Many requests will be
prompted by a suspicion - perhaps

unjustified - of some government
shortcoming. An authority which fails
to respond openly can only reinforce
the belief that something disreputable
is being hidden. But an authority
which goes out of its way to answer
properly, even if the news is not all
good, has a real chance of persuading
people that it is trying to address, not
cover up, its problems.

Alastair Campbell, the prime
minister's former press chief, in his
post-Huiton statement may have put
his finger on a real issue when he
said: ‘If the public knew the truth
about politicians they would be
pleasantly surprised.’ If this is true,
then the secrecy which too often
characterises government's behaviour
must be deeply counterproductive,
serving only to conceal how
conscientiously the system works. It
can only be in the government’s
interests to let the public see more.
Of course, if Campbell’s dictum is not
true, the case for FOI as a check on
misbehaviour becomes greater than
ever.

Maurice Frankel is Director of the Campaign
for Freedom of Information

Fund raising—a great start

GEOFF MASON
CPBF National Treasurer

WE launched our appeal for £75,000 in the last issue of Free Press, and
we're off to a great start. We have made a successful bid for £25,000
from UNISON, Britain’s largest public service union. A meeting of
UNISON's General Political Fund Committee in early March
considered our detailed submission and agreed to support it in full.
We are really grateful for this generous support.

We have also been receiving donations from our readers, supporters
and trade union branches. Sums ranging from £2.00 to £35.00 have
been received from individuals as well as donations of £25.00 from
TGWU 1/735 Camden Acts branch and £100.00 from Croydon and
Crystal Palace Amicus-MSF branch.

A collection at the very successful Leeds public meeting on 12
February raised over £127.00.

We are approaching other funding bodies and will know whether
we are successful in the next few weeks. We are also launching an
appeal arnongst our affiliated trade unions in the spring.

Our campaign in support of the BBC and public service
broadcasting is a key priority over the next couple of years. We've
made an excellent start but we must not be complacent. We need to
raise £75,000 to mount an effective campaign and we still have a long
way to go.



PUBLIC INTEREST TESTS

Wt have responded to the Department

of Trade and Industry’s consultation
document, Intervention in Media Mergers.
The document describes the
procedures which will be followed
when media public interest
considerations arise as a result of
newspaper, broadcasting and cross-
media mergers occur.

These tests were introduced into
the Communications Bill as a result
of concerns about the drastic impact
of the bill’s proposals on media
ownership and broadcasting
standards.

The CPBF response highlights the
need for possible interventions. On
the newspaper test we argue that if
either the Mail or Express group are

successful in bidding for the Telegraph

group where should be an
investigation, particularly on the
grounds of accurate presentation of
news.

On the broadcasting and cross
media test we cite as examples for
possible intervention a possible
Channel 4 and Five merger, and the

Copies availabje from
CPBF, 23 Orford Road, ;

20 YEARS ON
~and still selling J
£2 plus P& P f

Walthamstow,

|
London E17 ONL

award of the Channel Five

news contract to Sky News.

We conclude that the tests
must be robust and rigorous |
in their implementation .
otherwise they may be seen |
as ‘just gestures to assuage |
the concerns of people about
the threats to media diversity
and broadcasting standards’.

The full text of the response is on
the CPBF website: www.cpblorg.uk

The media and th
e coal di
David Jones, Julian Petley, Mike Power, ]

Lesley Wood

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership g15 ) Fewerthan 500 members £25
b) Unwaged 6 g) 500 to 1,000 £30
'S ) e h) 1,000 to 10,000 £50
d) Supporting membership
(includes free CPBF publications) iy 10,000 to 50,000 £115

e) Institutions (eg libraries: £25 i) 30.000 to 100,000 £225

includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£...........cooviuis.
R E S BB ae aananaao0a 0060000000 E0aa BB EaGa0 0060606 a000 6080600006800 800
-\ e 5 D Bn 0o0e A GR0G0BA6 66 060 00000008000 5860 50604 00980000800 0880a 00
Postcode, .. .vvvirnniinnnininans 1=} Sna6aannnnanannnraannansanaRnE0GG00 00T
Organisation (if applicable) .......... ..o

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Woalthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff » e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



