Abusive images

Wt have seen several sequences of
photos revealing the treatment of
Iraqi prisoners in Baghdad by US
soldiers. On 28 April the US network
CBS showed images on Sixty Minutes I,
1o be followed a few days later by
Seymour Hersh's article in The New
Yorker which published a different set
of photos.

Over the following weeks the full
story of the political and public
relations disaster emerged. Defence
Secretary Donald Rumsfeld knew
about the investigations into the
alleged abuses on 16 January and
briefed President Bush a couple of
weeks later.

We now know that the soldiers at
the centre of the abuse charges,
members of the 320th Military Police
Battalion, were swapping the images
from computer to computer within
the battalion. Rumsfeld in his
testimony to Congress was ‘surprised’
that soldiers could be ‘running

Orcom’s honeymoon period is over.
Even before its inception we criticised
both the philosophy behind its
creation and the huge straddling
regulatory remit it has.

Back in August 2003, as the shadow
Ofcom was set up, we were told that
the running costs for the organisation
would be £125m a year, 7% lower
than the combined budgets of the five
predecessors.

In April 2004 the figure had
dramatically changed to £164m, a
27% increase in the cost of the five
regulatory bodies it replaced.

Ofcom is certainly busy with its
flood of consultations, reviews,
guidance notes, codes and reports. It

around with digital cameras’ and e-
mailing grotesque snapshots all over
the world. It is clear that, after their
earlier successes in news management
and propaganda, they thought they
could control the story.

Seymour Hersh quotes one Pentagon
official who said that secrecy and
wishful thinking were defining
characteristics of Rumsfeld's Pentagon
and this resulted in their failure to do
anything about the scandal until the
media exposed the abuse.

However in the UK we had our
own scandal, it seemed. On 1 May the
Daily Mirror published photographs
which it claimed showed Iraqi
prisoners being tortured by British
troops. An investigation by the Royal
Military Police said the pictures were
not taken in Iraq and Adam Ingram,
the Armed Forces minister, denounced
them as fakes. On 14 May, partly as a
result of shareholder pressure from
US investors in Trinity Mirror, Mirrer

has now published its plans for activi-
ties over the next period which show
no slackening in pace.

But it is only now, with the publica-
tion of its review of public service
broadcasting, that we see that some of
the CPBF’s predictions about the role
and function of Ofcom are being
confirmed. The essence of the Ofcom
position is that the commercial broad-
casting market can provide a wide
range of programmes and that public
service broadcasting is about bridging
the shortfall.

This is an absurd position. To limit
the BBC to providing programmes
which commercial broadcasters find
commercially unattractive is to assign
it a marginal and ultimately irrelevant
role. Ofcom also comes up with
another dangerous proposal: why not
let the commercial broadcasters have
licence fee money to make public
service programmes?

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

L E—

editor Piers Morgan was sacked.

We should pause and think about
the broader issues here, and not just
gloat about the end of a less-than-
perfect editor, as sections of the press
have. It would have been useful to get
some kind of independent inquiry
into both the status of the pictures
and the abuse allegations made
against the Queen'’s Lancashire
Regiment. Instead a very effective
public relations campaign has linked
the abuse allegations to the faked
pictures, thus diminishing the force
of the claims. It would also be a great
pity if the faked photos at the Miror
leads to the paper shifting from its
critical anti-war stance, especially if it
is a result of US shareholder pressure.

There is also the dispiriting
spectacle of government ministers
declaring their ignorance about
Amnesty and International Committee
of the Red Cross reports on the
actions of US and UK troops in Iraq.

Post-Gilligan, post-Piers Morgan
we need more vigilant, critical
independent reporting, not less. The
danger is that these experiences
produce the opposite.

Broadcasters and producers could
compete for ‘contestable funds’ from
either the licence fee or some other
source, to make programmes.

Ofcom’s proposals also raise
important questions about the future
of the BBC's online activities, its foray
into digital television, and News 24.
The logic of the Ofcom analysis is that
the BBC is excluded from such areas
because commercial organisations can
provide them.

Ofcom also has this peculiar
hybrid view of us as ‘citizen-
consumers’. What does that mean?

All in all the Ofcom review is
deeply worrying because it
indicates that the economists and
others who are developing policy
care very little about the BBC and its
role in our society. Which is one
powerful argument for not allowing
Ofcom to oversee the BBC's public
service remit.



Repomng the Miners’ Strike

NicHoLAS JONES
reveals his
‘Gilligan moment’

IT DIDN'T take him long to get going; it
was as if nothing had changed. Within
a few minutes of opening his speech at
the rally to mark the 20th anniversary
of the start of the miners' strike, Arthur
Scargill was back on familiar ground.
He denounced the ‘media pundits and
nut cases’ who had re-appeared to
portray the dispute as a terrible defeat.

‘It was the most principled struggle
in British trade union history...Then we
were subjected to trial by media,
attacked for our integrity...Now, even
after the strike, there's an attempt by
the media to destroy our achievement.

As I listened to this onslaught from
the honorary President of the National
Union of Mineworkers, the memories
came flooding back of the dark days of
the pit dispute. This was Scargill at the
Jubilee Gardens rally in June 1984:

‘I wanted to wave to all the union
members here, had it not been for the
fact that one of these vermin here
might have taken a photograph of me
waving my arm in the air and then
written something underneath it.
(Cheers) Throughout this dispute, day
after day, television, radio and the press
have consistently put over the views of
the coal board and government even
when they have been exposed as being
guilty of duplicity and guilty of telling
lies...this bunch of piranha fish will
always go on supporting Mrs.Thatcher.
(More cheers.)

When I look back on my own
reporting of the strike for BBC Radio, 1
remember it as a roller coaster ride,
switching from one momentous story
to the next, often getting the lead in
news bulletins and current affairs
programmes, week after week.

I maintain to this day that broad-
casters like myself tried our hardest to
be fair; we did all we possibly could to
give the mineworkers and their union
a decent shout. Nonetheless, twenty

years later, I recognise that the balance
of the coverage tipped firmly in the
management's favour once it became
clear there was no longer any chance
of a negotiated settlement.

For the final six months of the
strike, television and radio reporters
became, in effect, the cheerleaders for
the return to work. What had
happened was that Margaret Thatcher
had succeeded in seiting the agenda:
the outcome was going to be
determined by the National Coal
Board's success in persuading miners
to abandon the strike and return to
their pits.

Lining up in support were the
newspaper proprietors who realised
that defeat for the NUM would pave
the way for their own subsequent
confrontation with the print unions. At
the time Rupert Murdoch was already
planning to switch production to
Wapping; in fact News International’s
recruitment of alternative print
workers began within months of the
NUM's defeat.

Each weekend as the strike wore on,
the newspapers were full of stories
warning the miners they were fighting
a lost cause; this was backed up new
offers of increased redundancy money
for those willing to return. The aim
was to put pressure on the men’s wives
to persuade their husbands to give up
the struggle.

From early on each Monday
morning I was on duty at Broadcasting
House, pulling together information
from Coal Board officials around the
country about the number of ‘new
faces’ who had gone back at work. For
the newspapers these men were the
heroes, Television pictures showed
them being bussed into their pits,
braving the picket lines.

Sir Tim Bell, lan MacGregor’s chief
media adviser, could hardly have put it
better when interviewed on Channel
Four's recent documentary, Strike:When
BritainWent toWar: "We wanted the
strikers to drag themselves back 1o
work, their tails behind their legs. That
was what it was all about at the end’

As defeat loomed, I felt increasingly
uneasy, sensing that I was being
manipulated. I was determined to

blow the whistle on the return to work
propaganda. I suppose it was my
Andrew Gilligan moment.

By January 1985 I had amassed the
necessary evidence. Without it having
been noticed, the NCB had been
quietly massaging down the figures for
the total number of men on the books.
In this way it would be possible to
hasten the day when the NCB could
claim that half the men were back and
Mrs Thatcher could declare victory.

My expose was broadcast on Today
and attracted immediate complaints
but the Thatcher regime did not need
to resort to the blunderbuss techniques
of Alastair Campbell. A week later I was
told to report to the secretary of the
BBC governors as there had been a
number of letters criticising my story;
my revelations were not regarded as
having been ‘helpful’

Realising what was afoot I went
armed with every relevant edition of
Coal News and was able to prove conclu-
sively that the figures I had quoted
were accurate.

Such was the antagonism between
miners and journalists that my story
was just ignored by the NUM. At the
root of our troubled relationship was
Scargill’s repeated declaration that the
media should be regarded as the
enemy, nothing more than agents for
Mrs Thatcher.

Reporters were simply not welcome
in the pit villages. So great was the
hostility that TV crews had little alter-
native but to seek protection behind
police lines in order the film the ‘new
faces as they want back to work.

There is one positive legacy from
the pit dispute. Never again will a
union fighting a strike seek to alienate
the journalists assigned to the story.

Perhaps the most telling illustration
of this media awareness was the most
recent fire hghters’ dispute. Almost
every report for TV news bulletins
ended with a piece to camera from
outside a fire station.

The brazier would always be well
alight; the flames would help light up
the shot; standing around in a
dignified way would be fire fighters
carrying placards in support of their
wage claim.

The FBU had learned a valuable
lesson from the 1984-5 pit strike: let
the pictures help tell the story,.

Photo: Barry White

MEDIA MONITOR 3

JUSTICE FOR VANUNU

| PEACE HERO
| uCLEAR WHIS FLEBLOWER

Nick end Mary Eoloff, Mordechai’s
adopted US parents being interviewed
outside the Ashkalon prison

OnN 21 April, Mordechai Vanunu, the
Israeli whistleblower who had the
courage to tell the world about
Israeli’s nuclear weapons was released
from his prison in Ashkalon, south of
Tel Aviv. Sentenced to 18 years, he
spent some 12 of them in solitary.

Vanunu's release was not welcomed
by everyone. The Israeli authorities
have placed him under severe restric-
tions. He has been refused a passport
and the right to leave Israel.

Many in Israel regard him as a
traitor-and on his release he was met

THELYING GAME
THE April 2004 issue of Index on
Censorship has a themed section, ‘The
Lying Game’ with a number of strong
contributions and thought-provoking
photographs. Caroline Moorehead's
article, ‘Necessary Lies’, is particularly
timely, with its focus on the false-
hoods and misinformation of
newspaper reports on immigration
and asylum seekers. She concludes her
piece, ‘Lies, inaccuracies, untruths:
this is the climate in which the
current asylum world lives, in which
policy is made not so much on
evidence as in response to media and
public perception...

The issue also contains a piece by
CPBF chair, Julian Petley, ‘Fourth-Rate
Estate” which questions the traditional

with death threats— ‘Who will be our
Jack Ruby?’ asked some sections of
the media. Only the day before the
release, the Israeli newspaper Ma'ariv
published a reader poll which asked
its readers if Vanunu should be killed
after his release from prison. The poll
attracted some 4,500 votes and asked
readers to vote on ‘what should be
done with Vanunu?' 33% voted that
he should be killed, and 28% that he
should be kept in prison. The majority
(36%) voted that he should be
allowed to leave the country.

The paper received hundreds of
emails complaining that the poll was
an incitement to murder and peace
campaigners organised protests and
contacted the Israeli attorney general.
Within days the poll was pulled from
the newspaper’s web site and removed
from the archive of daily polls.

Vanunu has been released, but is
not a free man. Whilst safe for a
while, his life is under constant
threat. We need to put pressure on
the British government to secure
Mordechai's right to leave the
country and travel without
hindrance. Freedom of association is
a basic human right, which he is

" being denied. It’s the least we can do

for him.

By Barry WHITE (one of the
seventy-odd members of the
international delegation who
travelled to Israel to welcome
Mordechai on his release)

watchdog role assigned to journalism,
and one by David Miller, ‘Caught in
the Matrix’. Recommended.

THUMBS DOWN FOR
BERLUSCONI1

THe European Parliament adopted a
hard-hitting report on the press
freedom crisis in Europe, but particu-
larly in Italy. The report called for
Europe-wide legislation to guarantee
pluralism in the media and singled
out Italy for particular criticism.

‘The Italian system presents an
anomaly owing to a unique combina-
tion of economic, political and media
power in the hands of one man,’ said
the report, prepared by Johanna
Boogerd-Quaak, a Dutch liberal. The

vote on the report in April was in
spite of efforts by Forza Italia and
others to prevent its adoption. They
dismissed the report as biased and ill-
informed, and refused to vote.

The European federation of
Journalists (EFI) however welcomed
the report. Its chair, Arne Kénig, said,
‘It sends a powerful message to the
new and enlarged European Union—
governments and media corporations
must respect editorial independence,
limit media concentration and
increase media pluralism.

CHARTER FOR THE
MINORITY PRESS

Ken Livingstone launched Red
Pepper's Charter for a Minority Press
on 13 May. Red Pepper’s editor, Hilary
Wainwright, said ‘We need a charter
because the low of knowledge
cannot be entrusted to the market. In
Britain Red Pepper, Tribune, New
Internationalist, The Ecologist and all the
rest of the aliernative press have to
compete with crisps and sandwiches
for space on the shelves of WH Smith.
But publishing is not just another
industry-the free low of information
and ideas is a human right”

The chain stores=WH Smith News,
Menzies Distribution and Dawson
News-have some 87% of the
wholesale distribution market and
WH Smith, the biggest player have
just released their new ‘range grade’
system. To maximise profits magazines
like Prospect are being squeezed off the
shelves.

WITHOUT

COMMENT

I was never a great devotee
of freedom of information
but I have had a bit of a change of
heart on this, The Hutton inquiry
showed that if you veer towards
openness and you find the world
does not come to an end,

it may be no bad thing.

ArLASTAIR CAMPBELL, giving
evidence to the Public Affairs
Select Committee, 11 May 2004



JONATHAN HARDY

CPBF National Secretary
We are in the midst of an
unprecedented series of
consultations and reviews
about the form public service
broadcasting should take in
the 2 ist Century.
Immediately after taking up
its powers in December 2003, Ofcom initiated a
review of PSB as stipulated in the
Communications Act. Its recent report on the first
phase of the review is examined below.

Also in December, Tessa Jowell announced a
DCMS review of the BBC's Royal Charter,
presenting this as the most far-reaching in the
BBC's history. A white paper will follow later this
year which will bring together the results of the
DCMS consultation, Ofcom’s review, as well as
separate scrutiny of the BBC's news and online
services.

Photo: Andrew Wiard

Ofcom’s review of public service television

Ofcom’s report Is Television Special? gives us the best
indication yet of arguments that will crystallise in
coming months. These occur in the context of an
analysis of changes in the media landscape many
will endorse. The main terrestrial channels share
has fallen from 87 per cent in 1998 to 76 per
cent in 2003, and in multichannel homes from

The danger of top-slicing

TiM GOPSILL

THE media industry certainly
generates its share of jargon
and the current debate over
the uncertain future of public
service broadcasting (PSB) has
already thrown up a couple of
new concepts.

One of them, ‘top-slicing’, would be the favoured
outcome of Ofcom’s current review of PSB for
many commercial broadcasters. It's what they're
lobbying for behind the scenes.

Don'’t believe scaremongers who tell you that
the licence fee, the source of funding for the BBC,
is going to be scrapped in the review that is
leading to the renewal of the BBC's Charter by
Parliament in 2006. That would be politically
impossible, at least this time round, and in any
case, those who want to deregulate the industry
for the benefit of the commercial companies have

Photo: Martin Jenkinson

63 per cent to 57 per cent. There has been a
marked loss of share amongst younger and non-
white audiences. Competition and audience
fragmentation make it more difficult to sustain
mixed PSB channels and to retain audiences for
many categories of serious and ‘challenging’
programmes.

However, Ofcom's account neglects to examine
how ‘light touch’ regulation has itself contributed
to the difficulties now faced. The next phase of its
study will focus on how the market would
develop on its own so that the precise costs and
benefits of regulation can be factored in. An alter-
native study is needed, assessing how stronger
regulation could help to sustain desirable qualities
otherwise threatened.

Fears that Ofcom would favour the commercial
sector it is charged to regulate with a ‘lighter’
touch appear amply justified. Sympathetic to ITV's
desire to drop low-rating ‘public service’ arts and
religious programmes, it calls on the BBC in
particular and Channel Four to take up the slack.
At the same time it advocates a reappraisal of the
funding framework for PSB including assessing
the case for reducing the licence fee and for
spreading licence fee funds across other
broadcasters.

Here Ofcom gives succour to arguments put
forward by Barry Cox, Deputy Chair of Channel
Four and others such as David Elstein, Chairman

got a much better idea: to divert some of the cash
in their own direction.

Top-slicing is the idea that a share of the licence
fee should be paid to ITV to provide what it calls
“public service’ programming-news and current
affairs, culture, religion, arts and so on.The
reasoning is in another jargon phrase, ‘market
failure’~which might be thought a strange one for
such runaway free-marketers as ITV companies to
be pushing around, but they are currently very
taken with it.

‘Market failure’ means that the market cannot
produce such programmes. In other words, there’s
no money to be made from them because
advertisers believe that viewers don't particularly
want 1o watch them. If, therefore, ITV is to be
required to broadcast them, it will have to be paid
to do so. And since the purpose of the licence
fee is to pay for high-quality ‘public service’ TV
and radio, that's where the money should come
from. QED.

It seems very plausible, but, however much the
argument might appeal to the regulators as well as

of the Conservative appointed committee’s report,
Beyond the Charter (2004).

Rationales for Public Serwice Broadcasting

Ofcom retains two key rationales for PSB: to
correct market failure andto realise social value
but its proposals establish, without resolving, a
fundamental contradiction. PSB is justified by
serving ‘non-market’ provision. However, it must
also justify itself by its audience size and share;
PSB should be on channels with high reach and
impact. But to receive public funds ‘it must be
clear that the market would not deliver similar
output, of the same quality, on the same scale’.

Further, every programme on the BBC should
demonstrate a public service value. Ofcom
admonishes the BBC, in particular, for derivative
formats, aggressive scheduling and dumbing
down. The justification for ‘mixed programming’,
while acknowledged, is narrowed. Ofcom’s
definition of PSB is ‘bridging the shortfall
between what a well-functioning broadcasting
market would provide and the wider ambitions of
UK citizens'.

Ofcom’s review is conducted under the terms
of the Act which requires evaluation of PSB
provision across broadcasting 'taken together’. The
fear is that this will further polarise broadcasting,
with the BBC required to provide clearly, but also
more narrowly, defined public service output in

the regulated, it is ultimately self-defeating.

For one thing, these advocates of the free
market are admitting, in affect, that it can only
produce rubbish. OK, they are not philosophers,
but it is not even true. For 50 years it the present
dual set-up has produced a very high standard of
programming,

It’s true that ITV has been in a terrible mess but
that’s nothing to do with l{Ee burden of producing
good TV, It's down to the greed, complacency and
incompetence of its managers, who have taken the
‘licence to print money'—1960s jargon—too
literally and pocketed short-term profits at the
expense of properly developing their output to
meet the new environment. The BBC, unfettered by
the market, has done it much better.

The real effect of 1op-slicing will be even
more than to deprive the BBC of funding and feed
the bloated fat cats of ITV. [t will be to define
‘public service broadcasting’ as something
exceptional from the mainstreamn run of
broadcasting, which viewers don't want but
regulators are foisting on them,

an expanded and largely unregulated market.

Instead of PSB being a system-wide set of
standards, this shifts to a model! in which PSB
contributions are safeguarded principally by the
BBC, while, in turn, justifying the relaxation of
obligations on commercial broadcasters.

The bargain that sustained ITV under spectrum
scarcity, namely monopoly advertising rents in
exchange for PSB obligations, is considered
unsustainable in a more competitive environ-
ment. For Ofcom’s Chief Executive Stephen Carter
only the BBC and, where feasible, Channel Four
will have substantial PSB obligations. But this is
predominantly the industry talking, not viewers
and listeners.

The proposals would see public funds go to
commercial broadcasters, but with their pressures
to satisfy shareholders and without strong
enforced obligations, the system would shift to
one in which PSB programmes were produced
only with public funding, generating a massive
shift of ‘subsidy’ to private hands.

As the only broadcaster with significant obliga-
tions in an overwhelmingly commercial system,
the BBC would be forced, under an intensification
of current pressures, towards a cultural gheto, a
version of BBC Four, perhaps, that might serve
elite interests but could make no tenable case for
a significant licence fee.

Reformers assert that the government must act

It's not really anything to do with viewers. The
only people who matter to commercial TV are
advertisers, and they want ‘feel-good’.
programmes that make people rush out and buy.

But the point about PSB is that it covers all kinds
of programming. No-one wants 24 hours a day of
Panorama. It's about standards and quality, in
comedy, entertainment, drama, soaps and
everything else on our screens. Commercial
broadcasters want to cut costs and lower standards,
and shunting PSB into a publicly funded siding
would be a dream come true.

Top-slicing: The Irish experience

Top-sUCING has not come out of the blue. It is
being tried in the Republic of Ireland, where its
roots in the early 1990s were not in a policy
decision but the actions of a bent politician. The
one-time Minister for Communications, Ray
Burke, was found by an investigating tribunal to
have taken a bung from Century Radio, a national
commercial station, to rig the market in its favour.

Public Service Broadcasting—options for the future

principally to ensure that public service broad-
casting remains at the heart of the media system.
This requires intervention to ensure that public
service values remain predominant, with obliga-
tions on all mass broadcasters. Historically PSB
has been delivered through a mixed system of a
well-funded BBC and regulated commercial
sector. While this system is now under consider-
able competitive pressure, there is no evidence to
suggest there is a better method for producing
and delivering cost-effective public service
programming of a high standard to all house-
holds in the UK.

We must continue to argue for PSB provisions
10 apply to all major providers of radio and TV.
They should vary across channels but it is vital
that the BBC does not become the sole provider of
PSB and that both BBC and PSB provision is
extended across digital services, the Internet and
new media. More immediate, concrete goals
include ensuring there is continuing competition
between BBC and ITV across all news services;
requiring broadcasters, especially ITV to increase
investment in regional programming and produc-
tion ‘outside the M25’; and investrent in original
children’s programming,

This is an edited version of a longer article, Sefe in their
hands? New Labour, new regulators and Public Service
Broadcasting which will appear in Soundings

The Irish public broadcaster, RTE, is dual-
funded. There is a licence fee, but RTE also takes
advertising. Ray Burke tried but failed to arrange
for licence fee money to go to Century and instead
put through legislation to cap RTE's advertising
revenue. The legislation also compelled RTE to
allocate a rising proportion of the licence fee to
private production companies.

But the licence fee itself was held down for 10
years, putting RTE under severe pressure, Last year
it was finally allowed a rise-with the stipulation
that 5§ per cent will be allocated to commercial
broadcasters for specific programming. (This has
not yet been implemented.} The categories do not
include news and current affairs—nor religion.
Rather they are cultural, covering the Irish
language, heritage and art.

These messy arrangements are regarded by
journalists in Ireland as a disaster because of the
effects on RTE, which has effectively been starved
of funding for political reasons. The exact
circumstances may not pertain in the UK, but the
warning should be heard.



Campbell's alter ego

NICHOLAS JONES

SHARING a platform with Alastair
Campbell’s Australian alter ego was an
un-nerving experience. His diagnosis
and prescription bore striking
similarities: because Australia’s news
media treated politics as a game,
government information officers
down under could no longer regard
themselves as neutral or divorced
from the political fray.

Modern communications had
changed the face of public services
around the world and this had created
a problem for politicians and their
media advisers in Canberra, just as it
had in Westminster.

Grahame Morris, former chief of
staff and spinmeister to the Australian
Prime Minister, John Howard, painted
a bleak future for public sector infor-
mation officers who ignored this
reality.

Morris was as convinced as Tony
Blair’s former media supremo that
the fault lay with political journalists
who saw everything through a
prism of ‘who is winning and who is
losing, who is playing the game badly
or poorly’

Reporters did not report any more
because they had become commenta-
tors. As a result everything which a
government did was being judged
politically. Ministers were in effect on
trial every day of the week; their
actions were analysed each evening by
the broadcasters and then judgement
delivered next day by the newspapers.

‘Information officers who think
that somehow the public services can
be divorced from public scrutiny and
from political impact are out of
touch...I don’t think there can be
neutral public servants...It means that
if you are in public affairs, you are
obliged to throw your heart behind
the government of the day...You need
to find ways to re-communicate the
good news of recent years; to be
telling ministers about the time
bombs that are ticking away; and
telling them the best phrases that will

capture the messages that they want to
deliver’

Morris left the Howard govern-
ment in 2000 and became a partner
in a leading Australian public relations
consultancy which was re-launched
as Jackson Wells Morris. Like
Campbell, he was once a journalist
and keeps his hand in as a commen-
tator by writing for his former
newspaper, The Australion. His weekly
column has the catchy title Beyond
Spin—a strap line that seems tailor-
made for his soul mate in London.

Although I have never heard
Campbell go as far as Morris in
suggesting that civil service informa-
tion officers might end up having to
sacrifice their neutrality, he has
spoken with equal vigour about need
for Whitehall press officers to do far
more to communicate the govern-
ment’s successes and then to keep
reminding people where the delivery
of public services has improved.

After hearing Morris explain why
communications staff will have to do
more to support the party in power, I
wondered whether this indicated that
Australia, like Britain, was edging
towards a presidential style of govern-
ment and would follow the practice
in Washington where vast swathes of
public appointments change hands
whenever there is a switch between
Republicans and Democrats.

Morris agreed that Australia had
taken the first step towards having a
more politicised information service
but so far the Howard government

had just ‘put a toe in the water and
was still a million miles from going
for a swim with the Yanks.'

When it came questions about
what might happen if there was a
change of administration in Canberra,
Morris defended the right of an
incoming government to bring in
new blood.

‘If a new minister comes in and
doesn’t think the support is there
from the communications staff, if
there isn't the trust, that's hopeless,
especially when changing a few
individuals can bring about a stronger
relationship...If John Howard loses
and the new Opposition leader, Mark
Latham, wins, then a whole heap of
people will go. That’s life and will not
change.

The mass exodus of information
directors in Whitehall after Tony Blair
won the 1997 general election was
unprecedented in British terms.
would guess there is more than likely
to be a clear out of similar propor-
tions once the Conservatives regain
power.

The lesson of my trip to Canberra
couldn’t have been clearer: such are
the pressures imposed by the news
media, that we are fast approaching
the day when the governments of
Britain and Australia will insist on
having information services that are
far more partisan than anything we
have seen up to now.

(Nicholas Jones gave the opening speech at
the 14¢h annual Public Affairs in the Public
Sector conference in Canberra).

WITHOUT COMMENT

...the cost to the taxpayer of the No 10 press office has doubled

since Labour took office nearly seven years ago. The annual running
costs have ballooned from £597,000 in the 1996 to 1997 period, when
John Major was in power, to £1.3m last year. The PR bill reached a peak

during the Iraq war and the row
over the death of Dr David Kelly.

PR Week 2 April 2004

Privatising spin

Davip MILLER
THE appointment of Howell James as
the first ever Permanent Secretary for
government information is a strong
indication of the shape of things 10
come in governmenti spin. His post is
the most powerful civil service
propaganda job since the Second
World War. James is the former
Director of Corporate Affairs for both
TVAM and the BBC, overseeing the
latter's commercialisation. Latterly,
this ‘close friend’ of Peter Mandelson
ran his own PR firm, briefly advising
the Hinduja brothers in the donations
for passports row which led to
Mandelson’s second resignation from
the cabinet. In his role as parmer of
PR firm Brown Lloyd James, he also
sat on the Phillis committee which
recommended the creation of his
new post. Phillis abolished the half
century old Government Information
and Communication Service in
February, which had inhibited the
progress of spin, leaving its
incumbent director Mike Granatg,
jobless. This was the culmination of
the New Labour reforms of spin set in
train by Mandelson and Campbell in
May 1997,

The Guardian thought there was a
‘whiff of cronyism’ about the

appoeintment, but this is to see only
the surface personal links in the tight
knit New Labour milieu. In fact the
problem goes much deeper. James'
appointment is an indication of the
profound changes set in train by
Phillis which are most notably about
opening the way for hundreds of
millions of public money to be spent
on private sector PR consultanis. The
future of government information is
not the much-heralded end of spin.
Instead, we will have the wholesale
adoption of private sector PR
techniques, the defining characteris-
tics of which are cynical manipulation
and lying dressed up as openness,
consultation and ‘partnership’. Their
job will be to use the latest techniques
for manipulating or bypassing public
opinion thus undermining democracy
by further insulating government
from the people.

James appointment sets a further
record as the most senior propagan-
dist ever to be appointed to a civil
service job from the private sector.
But typically the network of connec-
tions and revolving door links goes
much further, James himself was a
special advisor to Lord Young at the
self styled ‘Department for Enterprise’
in the 1980s and later political

secretary to John Major. He oversaw
the Tories 1997 election campaign. He
sat on the Phillis committee along
with a brace of other PR consultants.
All have direct interests in prising
open the £ multimillion PR budgets
for the private sector (see FP 134).

It was only under Labour that a
roster of PR consultancies for govern-
ment work was set up. The full roster
is a secret but at least some of the PR
consultants on it have been associated
with public scandal and alleged
wrongdoing. To highlight only those
represenied on the Phillis committee
gives the general picture. Colin
Browne is a partner in the Maitland
Consultancy which was implicated in
‘dirty tricks’ for British Gas. Sir Tim
Bell of Chime Communications is
well known to have criminal
canvictions and to have involvement
in, at best questionable public
relations activities.

The appointment of James is not
the only indication of the process
underway. The first indication came
within weeks of the report of the
Phillis committee. The Scottish
Executive advertised on its procure-
ment site a contract to cover adver-
tising, web design and PR for itself,
ten agencies, 23 health bodies, 35
quangos and several government
bodies. These include the PR activities
of the Scottish parliament—an obvious
structural conflict of interest.

BOOK REVIEW

Joshua Rozenberg Privacy and the Press
Oxford University Press £18.99
ONCE again in recent weeks headlines
such as 'World Exclusive: Beckham’s
Secret Affair” have heralded the latest
tabloid feeding frenzy over the
intimate details of the private lives of
the rich and famous. The issues this
latest story raises about media
intrusion and the balance between the
individual's right to privacy and the
press’ right to publish have been the
subject of vigorous debate, none
more polarised than that in evidence
amongst law and media professionals
at the Media Society launch of Joshua
Rozenberg's latest book in March.

In Privacy and the Press Joshua
Rozenberg explores the effectiveness
of existing law and practice in

regulating the media and addresses
the question of whether a new law or
tort of privacy is needed to tackle the
increasingly invasive nature of
contemporary press coverage.
Something suggested by the Calcutt
Committee way back in 1990 and
more recently reiterated by the
Culture, Media and Sport Select
Committee in their report on Privacy
and Media Intrusion.

Joshua Rozenberg provides a
meticulous analysis of the points of
law in some of most recent headline-
grabbing cases involving issues of
intrusion and invasion of privacy.

One of the many strengths of this
book, however, is that it moves
beyond the high profile cases
involving celebrities to focus on the

impact of media intrusion for
ordinary people through, for instance,
the indiscriminate use of CCTV
footage. Rozenberg is not convinced
that either a statutory law of privacy
created by Parliament, or the
evolution of case law within the
framework of the Human Rights Act,
would be an avenue for redress for
ordinary people.

Rozenberg's book provides an
informative and timely contribution
to a wide-ranging set of issues.
Written from a legal perspective
the detail of some of the rulings and
case law might prove a little off-
putting to the general reader but a
stimulating contribution to the
debates none-the-less.

KATHY WALKER



Don’T Miss THE AGM

Saturday 26 june, 10am-Ipm
NUJ, 308 Gray’s Inn Road
London WCI.

WE extend a warm invitation to CPBF
members and delegates from our
affiliated organisations to attend the
AGM. This is your chance to influence
CPBF policy and discuss the key issues
for the next year. Guest speaker will
be Tony Lennon President of Bectu,
who will lead the discussion on PSB
and Charter Renewal. The national
council is elected at the AGM and
nominations are invited from individ-
uals and organisations. Motions for
the AGM and nominations must be
submitted in writing no later than

14 June. Details from the CPBF
national office.

BooK LAUNCH

Tuesday 22 June 7pm
NUJ, 308 Gray's Inn Road
London WCI.

A NEw book exposing the bias in
media coverage of the Israeli/

Free Press is

Palestinian conflict and the impact
this has on public opinion: Bad News
from Israel by Greg Philo and Mike

BANANA

Berry published by Pluto Press. R E P
BANANA REPUBLICANS & e e
THE ONE-PARTY STATE

SHELbON Rampton co-author of
Weapons of Mass Deception, Toxic Sludge is
Good forYou, and Trust UsWe're Experts,
will be speaking at the NUJ HQ in
London on Wednesday 9 June to
promote his book Banana Republicans
(written with John Stauber). Sheldon
and John are two of the most
important analysts of the propa-
ganda used by the rich and powerful
to control USA citizens. In Banana
Republicans, they show how how the
techniques developed by the Bush
team in Texas in the 2000 and 2002
elections and in the run up to the
Iraq invasion will be deployed in the
next six months in an attempt to
secure a second term for Bush.

Don't miss this rare opportunity to
hear Sheldon, an expert on the public
relations industry, provide a unique

oL

H{dan L‘I_f\n amd Jahn

Besinsiling authars of Weapo

i "l:[.r

wE of Maer Becapiian

insight into the
workings of the modern media.

Wednesday 9 June 6.30pm
NUJ, 308 Gray's Inn Road
London WCI (fully accessible).

edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

»

MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership g15 ) Fewer than 500 members £25
b) Unwaged £6 g) 500 to 1,000 £30
_ ) h) 1,000 to 10,000 £50
. zllilzﬁl%'::}%e?%rg%?;tﬁications) € ) 10,000 to 50,000 £115
e) Institutions (eg libraries: £25 j) 50,000 to 100,000 22
includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
I/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£. . .....coovnvvivnnn e,
1T
(%L [ AR R G060 A B BRG0G0 000 600000080800 8660086668 AREBIBIEG 0 0.0 s
Postcode .......covivinnvns. 1=
Organisation (ifapplicable) ... ........c o

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff * e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers {TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



