No. 141 July-—Auqust 2004

Butler’s Report:
A VERY BRITISH Il\{QUIRY

BARRY WHITE

Lorp ButLer of Brockwell's findings
that intelligence was flawed; that the
September dossier was ‘dodgy’ with
caveats, warnings and words of
caution omitted; that the 45 minutes
claim (so eagerly taken up and
slavishly reported by much of the
press} was wrong and that the case
for war with Iraq was overstated,
should come as no surprise to Free Press
readers. In our special edition of Free
Press in June 2003 intelligence
analysist and author Stephen Dorril
wrote that; ‘Despite the CIA and MI16
spending hundreds of millions of
pounds targeting intelligence-
gathering efforts on Saddam and the
massive media campaign on WDM,
not a single weapon has been
discovered.’

Despite the collective failures
identified by Butler, no one is to
blame. This should also come as no
surprise, since his remit was to judge
processes, not individuals, which is
one of the hallmarks of ‘a classic
Establishment job’. It brings no
comfort to the 61 families here who
have lost loved-ones as a result of the
war, or to the family of the late Dr
David Kelly. It’s worth recalling that
the only people who did lose their
jobs as a result of the row over the
dossier, were BBC defence correspon-
dent Andrew Gilligan, Greg Dyke, BBC
Director General and Gavyn Davies,
chair of the BBC Board of Governors.
Clearly Greg Dyke was right to say
that BBC reports on the ‘sexed up’
dossier were vindicated by Butler.
And where is Alastair Campbell
featured in the report? After all, as
Nicholas Jones reported in Free Press
139: ‘Control over the flow of infor-
mation from the government to the
media became Campbell’s personal
fiefdom. For example, as the Hutton
Inquiry confirmed, he chose the six

Continued on page 2

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

wwiw.freepress.org.uk

—

THE BBC'S FUTURE

ToNY LENNON
ARGUES THAT
APPEASING THE
BBC’s CRITICS CAN
GO TOO FAR

A ...":r‘. l

| IT seems that one of the BBC's key

tactics to win renewal of its Royal
Charter in 2006 is to silence its
enemies before they do too much
damage when the debate really
gets going.

Its own contribution to that debate,
a 135-page tome called Building Public
Value, lays out several concessions to
critics, many of which will be imple-
mented long before the current
Charter expires.

For those who believe the
Corporation is too London-centric
there's a promise of producing a full
50% of BBC programmes in the
regions. Independent producers,
angry at the BBC's repeated failure to
buy 25% of output from them, are
told that the figure is now to be
treated as a minimum, not just a
target.

Other commercial rivals are
reassured that the BBC will in future
be ‘as small as its mission allows'-a
hint that fewer toes are going to be
trodden on elsewhere in the media
industry-and new DG Mark Thompson
has already embarked on a sweeping
review which could result in
outsourcing and privatisation way
beyond the current controversial plan
to sell the Corporation’s technology
subsidiary.

If your enemies are as plentiful, and
powerful, as the BBC's, it may be wise
to buy them off where possible, but
there's always a danger of the appease-
ment game going too far.

After all, two main opposition

|
camps have more or less fallen silent

already-the radicals who challenge the

BBC's right to exist acknowledge they
are unlikely to overcome the reigning
political consensus, while advocates of
alternative funding sources who were
previously calling for the licence fee to
be scrapped, now seem content o
argue for ‘top-slicing’, a dangerous
plan by which part of it would be
withheld and distributed among other
broadcasters.

These critics were silenced by force
of argument, not by appeasement. The
argument for retaining a public-
service programme maker is
compelling to anyone who considers
what the digital, multi-channel, future
would be like without one.
Opponents of the licence fee simply
ran out of convincing alternatives-
advertising on the BBC would be bad
for ITV, subscriptions would be bad
for universality by creating ‘haves’ and
‘have-nots’, and direct government
funding would be bad for editorial
independence, if events leading up to
Hutton are any guide.

So without any major debate it
looks like the answer to the funding
question is...the licence fee, albeit
tweaked to be ‘affordable to the less
well-off", as the BBC put it in a
further, well-advised, concession to
backbench MPs.who righily protest
about single mothers being locked up
for non-payment.

However, the BBC itself recognises
that if the poll tax of the airwaves is to
continue, it needs to be economically
iustiﬁed, and it proposes that a trans-
parent ‘public value test’ should be
applied to all of its services.

In this Micawber-style test, the cost
of providing a particular service
would be weighed against the
perceived value it gave to individual
viewers and citizens at large, after
which one presumes that happiness or
misery would follow, depending on
how the numbers compared.

Continued on page 2



BBC—Continued from page 1

Whether this is accepted as sound
econometrics, or a self-serving
exercise in smoke and mirrors,
remains to be seen, but it is significant
that within days of laying out this
public value stall, the BBC ignored the
entire concept when dealing with a
critical report about its on-line service.

Philip Graf, previously CEO of
major publisher Trinity Mirror Group,
had been asked to investigate the BBC's
website, one of the world’s most
heavily-used with almost 400m page
impressions a week, after intense
lobbying from commercial operators
who wanted bbc.co.uk to remove its
public service tanks from their private
sector lawns.

Despite a cacophony of complaints
that the BBC was stealing profitable
web traffic from rivals, Graf concluded
that the case could not be proven one
way or another, but questioned
whether all the BBC's web pages
fulfilled a public service purpose. En
passant, for purposes of illustration, he
mentioned five specific web sites,
including a games portal and a fantasy
football site, which he suggested were
of dubious public benefit.

Within minutes of Graf’s report
being published, the BBC issued a
press release announcing that all five
sites would be closed without
ceremony, and apparently, without any
‘public value test’ being performed.

This hasty decision, which will
undoubtedly encourage commercial
rivals in other spheres to continue
beating the BBC back from their
territory-missed the whole point of
‘public goods’, the economists’ defini-
tion of products or services that are
useful to society, cost the same
whether consumed by one citizen or
ten million, but would not be
provided by a pure market system.

Most of the BBC's offerings on the
web match this description perfectly-
particularly since web content, having
been authored once, is usually left
hanging in cyberspace for people to
use freely as long as they want.

In an outfit as big as the BBC, a lot
of material for the world wide web is
created on the back of other activities
at marginal cost-for example parts of
scripts that didn’t make it to air, or
lists of contacts that time prevented
being included in programmes. One

of the sites closed down, an area for
sports surfboarders, was partly based
on information like accurate weather
forecasts which were freely available as
a community service on other sites
run by BBC local radio stations.
Another banned site, the games portal
with over 100,000 hits a day,
consisted primarily of links, some of
which drove web users to other, more
‘worthy’, BBC content-a standard
marketing tactic on the internet.

So the panic shut-down was an
example of cheap, publicly-produced,
content being taken off the internet,
effectively on the grounds that a
commercial publisher somewhere
would, firstly, step in with an alterna-
tive, and secondly, earn money from
it. A rather specious argurnent when
you consider that the surfing site
attracted an average of barely 200 page
hits a day.

This has happened before-in the
early days of Wireless Application
Protocol (WAP), the BBC broke new
ground by offering a news feed direct
to mobile telephones. It wasn't long
before commercial pressure closed it
down-there was money to be made
and the BBC should clear off.

Yet the WAP news feed consisted of
a single unattended PC which sucked
existing stories off a server hosting the
teletext service CEEFAX, and automati-
cally posted them in spare space on
one of the BBC's own web servers-a
valuable public service running at
almost zero cost.

BBC news is now back on mobiles
after a three-year absence, but the
argument that closed it seems to have
returned with a vengeance in the Graf
report. Content created for nothing by
the BBC and distributed for free, is less
desirable than the same information
authored expensively by a commercial
operator and sold for a price. Goodbye
Radio Cornwall’s surfing site.

Apply this logic to more traditional
services run by the BBC and you end
up making programmes only when
the market has failed-public broad-
casting looking over its shoulder
instead of forwards.

In the run-up to Charter renewal
the BBC is probably right to deal with
the vested interests of its commercial
opponents, but needs to understand
that it won't silence any enemies by
rolling over in front of them.

Paul Foot died s this edition went
1o press. Paul was one of the great
campaigning journalists of our time.
He was a long-time friend of the
Campaign. His work touched many
lives. A full apprecietion will appear
in Free Press 142 in late September.

Butler’s Report —continued from page 1
journalists who were the first to be
given exclusive copies of the second,
so called ‘dodgy’ dossier on Iraq.
Campbell, who was out to nail
Gilligan, only gets one mention in
Butler's report. He did submit written
evidence, but did not appear before the
inquiry. Butler was content that Hutton
had fuily dealt with his role. But he
was critical of the decision to publicise
the fact that the Joint Intelligence
Committee (the JIC) was the author of
the dossier. The suggestion came from
Campbell. Lord Butler said that this
decision was a ‘mistake’ and ‘had the
result that more weight was placed on
the evidence than it could bear. In
which case on what basis did this so
called intelligence even get as far as it
did? And what was the role of Jonathan
Powell, Chief of Staff and Blair's chief
link with the intelligence services, a
key player, but only mentioned in
passing in the report?

When the Franks Inquiry into the
Falklands was published, Lord James
Callaghan the former prime minister
said that the whitewash was laid on
very thickly. ‘This time Butler has laid
it on more thinly’, comments Stephen
Dorril. Peter Wright (former
Intelligence Officer and author of Spy
Catcher) once said that; "When things
go wrong with intelligence there are
two solutions; promote those respon-
sible and get the government 1o
throw more money at the problem.
So what's changed?

MEDIA MONITOR

RUSSIA: CLAMPING
DOWN ON
INDEPENDENT MEDIA

IF you missed The Russian Newspaper
Murders on BBC Four early in July, put
some pressure on the BBC because it
really does deserve a repeat showing.
It tells the chilling story of the Togliatti
Observer, the leading newspaper in
Togliatti, a town about 500 miles
south-east of Mascow. Most of jobs
amongst its 740,000 inhabitants are
at the giant AvioVaz car faciory, set up
with the help of Fiat in the late
1960s, or in a chemical works.

The town itself should be very
prosperous but its citizens are poor
because crime and corruption, linked
to the mayor’s office, the police and
the local mafia cost the city millions
of dollars. There has also been a mafia
killing spree-110 commissioned
killings in Togliatti in the last six
years, five of them journalists.

The Togliatti Observer built up its
reputation for its tough investigations
into crime and corruption, and its
founding editor, Valery Ivanov, who
was also a member of the local Duma,
used his political position to get the

THE SUN & HILLSBOROUGH

Krwvin MAcKEeNzIE bears direct respon-
sibility for the notorious front-page
headline and story which appeared in
the Sun a few days after the
Hillsborough tragedy. He shaped the
story, even though the reporter who
pulled the copy together, Harry
Arnold, warned him: ‘We've got to be
really careful with this stuff. These are
only allegations we're reporting, you
know. MacKenzie assured him: ‘I
know that. It's all right Harry. Don't
worry. I'm going to put in “some
fans™/

Under the headline ‘THETRUTH'
were three subheadings:

‘Some fans picked pockets

of victims’

‘Some fans urinated on the

brave cops’

‘Some fans beat up PC giving

kiss of life’

The rest of the story was a classic
smear, with non-attributable allega-
tions, or attributed to people
repeating what they had been told.

information for his investigative
journalism. He was murdered in April
2002, shot several times outside his
home with a silenced pistol. He was
32, and his funeral made national
news, with hundreds of people
attending it.

Ivanov’s friend and colleague took
over the paper’s editorship and the
paper continued to report on local
corruption. In October 2003,
however, he was also murdered.

The Glasnost Defence Foundation, a
Russian NGO representing journalists
under threat, claims that 130 journal-
ists have been murdered in Russia
since 1991.The latest death is that of
the editor of the Russian edition of
Forbes, Pavel Klebnikov, whose publica-
tion of the country's 'rich list” in April
antagonised some of Russia’s
oligarchs who shun such publicity.
Russia has more than 22,000 newspa-
pers, but almost all are owned by pro-
government or powerful political
interests that constrain critical,
independent reporting.

A process of control of TV is also
well advanced to ensure that
programmes critical of President
Putin’s policies are not aired. Only

EEEERER
EFER TS

LR I LY. YO BT

The impact was devas-
tating on the people of |
Merseyside and the paper |
was boycotted. Sales in
the Merseyside area
before the disaster were 524,000
copies a day but crashed afterwards to
320,000-a loss of nearly 40 per cent.
In the centre of Liverpool some
newsagents stopped selling the paper,
in others they slashed orders by 80

three television channels cover all of
Russia’s |1 time zones: NTV, Rossiya
and First Channel. The latter two are
owned by the state. NTV was founded
by Vladimir Gusinsky, the media
oligarch, and earned a reputation for
fiercely independent reporting in the
1990s, especially on Chechnya. It was
taken over by Gazprom in 2001 after
Gusinsky fell out with Putin and went
into exile,

The last surviving independent
political talk show, Freedom of Speech,
was axed after Vladimir Kulistokov,
former head of news at the state-run
Rossiya channel, moved to NTV. At
Rossiya he was responsible for bland,
Soviet-style coverage of President
Putin, which observers say played an
important role in securing his victory
in the March presidential elections.

Now the fear is that all of the
important TV channels will be effec-
tively under state control. ‘This is the
final stage of turning NTV into an
ordinary state channel,’ Igor
Yakovenko, Head of the Union of
Journalists, said. ‘Now television
viewers can throw away the remote
control. All the channels will be
the same.

per cent. Its sales in
Liverpool today total
12,000.

The Sun’s full-page apology
on Wednesday
7 July 2004 did not go
down well in the Liverpool.
In part the apology was in
response to the hostile
comments about Wayne
Rooney's, the Everton and
England striker's £250,000
deal with the Sun for a series
of exclusive interviews.

For the Sun the deal may
have seemed a smart way to
win back lost readers. The

International a lot of money. It
is estimated that the paper still
sells 50,000 fewer copies of
the paper as a direct result of
Hillsborough. Assuming an average
cover price of 20p over the last 15
years that works out at £55 million.
Kelvin Mackenzie has long gone as
editor of the Sun, but the awful impact
of his front page still reverberates.



Doing its job?

CHRIS FROST TAKES A
CRITICAL LOOK AT THE
PCC ANNUAL REPORT

THE Press Complaints
Commission’s latest annual
report contains no
surprises as the self-
regulatory defender of the
British press continues to
sail serenely with the
stream, a stream that often
becomes the gutter of British Journalism.

It’s been busy year for the PCC with a huge
rise in complaints particularly those about
discrimination. Sir Christopher Meyer has been
appointed the new chairman, following the
resignation of Lord Wakeham 15 months before.
Sir Christopher was quick to introduce reforms,
including more open and transparent methods of
appointing commissioners and a charter
compliance committee design to improve
accountability. The PCC also had to face the
scrutiny of the Culture, Media and Sport Select
Committee and worry about whether the
Communications Act would give Ofcom a super-
visory role over the PCC.

The annual report welcomes the increase in
complaints as evidence of the commission's
higher profile rather than any indication in the
reduction of standards.

The PCC sets great store by its claim to be fast,
free and fair. It is undoubtedly fast, dispatching
the average complaint within 17 days and
finishing adjudications within 34 days. It is also
free, although this year's annual report takes to
task complainants who use lawyers: *...rulings on
complaints that were made through solicitors
took on average 50% longer....When lawyers
become involved in the process it ceases to be
particularly fast—and it is certainly not free.

However it is the claim to fairness that is most
problematic. Does the public want fairness? And
does it get it, when most third party complaints,
that is complaints from the public rather than the
subject of a story, are dismissed? The public,
when asked, says it wants a press that is not so
intrusive, that provides them with accurate infor-
mation and entertains them with stories that
don’t require a scapegoat as their butt. So how
come they can't complain when they don't get it?

The PCC has a reasonably sound code of
practice. However, only 23 complaints were
adjudicated in 2003. Can it be considered fair

that only 0.6 percent of 3,649 complaints were
actually adjudicated?

Nor is this really fair to editors and their
newspapers if the PCC really is about raising press
standards. Adjudications lay down case law and
offer guidance and with only a small number of
complaints upheld in 2003, there is little
guidance available for editors. Already the courts
seem to hand down more detailed case law on
privacy than the PCC. Both newspapers and the
PCC claim to prefer self-regulation but now there
is a clear danger that their obstinacy in refusing
to deal with complaints will lead to legal
remedies becoming the norm.

The PCC makes much of their busy year in the
report. Complaints were up by a staggering 39
per cent on the previous year to 3,649 whilst
adjudicated complaints continued their steady
decline of the past five years from a high of 86
complaints adjudicated a few years go to a low
of only 23.

You will not find figures for adjudications
in the annual report this year for the first time
and only difficult to understand percentages
are provided. One wonders whether the PCC
sees the low number of adjudications as cause
for concern.

It is clear that a substantial number of the extra
1,000 or so complaints made in the last year are
about discrimination. These have risen from 163
in 2002-a fairly typical figure for the past 12
years—to 593 or 19.8% of the total. Most of these
concern discrimination against groups (particu-
larly asylum seekers), not identifiable individuals
and are therefore dismissed as not coming under
the code. Only 24 complainis of discrimination
were dealt with.

The rest of the extra complaints were
‘resolved’. It is this section of ‘resolved’
complaints that deserves the most attention, but
largely fails to get it. 1,602 (almost half)
complaints were resolved in 2003. This means
that apologies or corrections were made - actions
that could have been carried out without inter-
vention by the PCC.

The Culture, Media and Sport Select
Committee report into Privacy and Media
Intrusion made a number of recommendations
that sent a shiver through the PCC. It dealt with
them in the way it always has since its first incar-
nation as the General Council of the Press - it
ignored most of them and made one or two
cosmetic changes for the look of the thing

Press Complaints Commission
Angiual Rewieww 2003

including a new charter compliance committee
and a more transparent appointment system. Real
concerns such its inability to discipline newspa-
pers were ignored.

It is this lack of teeth that is of most concern to
the public. With no serious penalty on offer other
than a requirement to publish an adjudication,
very few editors tremble in their beds for fear of
the PCC. Editors don't like publishing PCC adjudi-
cations, we are told, but not to worry, the PCC
rides to the rescue by making sure they don't
have to, except on very rare occasions: 11 in
2003. Most complaints are resolved by the PCC
persuading the editor to print a correction or an
apology, which should have been done when the
complaint was first made, or by persuading the
complainant to accept tli solution first offered
by the ediior.

The PCC claims proudly that 96% of
complainants ‘were satisfled or very satisfied with
the way that their complaint had been handled’.
However, there are no statistics to cover the
outcome. The PCC is undoubtedly fast and free
and the PCC'’s staff works hard and effectively, so
it is no surprise complainants are satisfied with
the way the PCC deals with them. However,
anecdotal evidence from the CMS select
committee report or direct evidence from
complainants suggests they are not satisfied with
the outcome of their complaint. And, after all, it's
the outcome that matters.

Letting 1n

the light:

the Press Complaints Commission & Freedom of Information

JuLiAN PETLEY

I RECENTLY brought together a number of accounts
of dissatisfied complainants 1o the PCC*. A
recurrent criticism was of the organisation’s
opacity, and, in particular, of its stitching up
behind-the-scenes deals with offending newspa-
pers and presenting them to complainants as faits
accomplis on a take-it-or-leave-it basis.

Thanks to the Freedom of Information Act,
however, disgruntled complainants may in future
be able to find out just what the PCC has been up
to on their supposed behalf. Or they may not.
Everything hinges on whether the PCC is desig-
nated as a body with ‘functions of a public
nature’ under section 5 of the Act.

Currently a working group within the
Department for Constitutional Affairs is consid-
ering what criteria might be used to identify
such bodies, and a preliminary list has been
proposed by government departments.
Interestingly, the PCC is not on it. However, one
of the working group's papers makes it
abundantly clear that the PCC could indeed be
defined as a public body for the purposes of the
Act. Thus, for example, it quotes De Smith, Woolf
and Jowell's Judicial Review of Administrative Action to
the effect that bodies may perform public
functions ‘if they regulate commercial and
professional activities to ensure compliance with
proper standards’, deploying techniques such as
rule-making, adjudication and other forms of
dispute resolution. Elsewhere the document notes
that the courts have recognised a non-statutory
regulatory body as exercising a public function,
if, ‘but for the existence of the body, the govern-
ment would inevitably have intervened to
regulate the activity in question’ It also points out
that ‘possible candidates for designation’ may
include some self-regulatory bodies which ‘have
been held o exercise public functions’,

All of the above are solid grounds for desig-
nating the PCC as a body with functions of a
public nature for the purposes of the FOL The
argument is further strengthened by the inclusion
of the Advertising Standards Authority (ASA) on
the preliminary list of public bodies. As Geoffrey
Robertson and Andrew Nicol argue in Media Law:
‘the PCC is exercising a recognised public
adjudicative function, as a government-brokered
alternative either to a Calcutt-devised complaints
tribunal or to a privacy law introduced by Act of
Parliament. The reasoning which has led the
courts to declare the ASA reviewable applies by

close analogy to the PCC: it is a body “clearly
exercising a public function which, if the ASA did
not exist, would no doubt be exercised by a
statutory office™

Not only is the PCC not on the list but, as I
have discovered, it doesn't want to be on the list
either, and doubtless it has been energetically
lobbying the Department of Culture Media and
Sport to ensure that it stays off it. Thus just as the
PCC tried to get the press—alone amongst British
institutions-exempted from the Human Rights
Act, now it wants to shield it from yet another
measure which journalists, of all people, might
be expected to welcome. In the case of the HRA,
the PCC was worried that, were it considered a
‘public authority’ for the purposes of the Act,
then, as Richard Shannon puts it in his official
hagiography—-sorry, history—of the Commission,
A Press Free and Responsible, the courts would
ultimately be able ‘to confer upon it disciplinary
powers and thus make it into their definition
of a truly effective regulatory body’. The
Commission would thus become ‘a rung in a
legal ladder, a punishment squad rather than a
conciliation service’'.

Thus Lord Wakeham, conveniently ignoring
the fact that PCC decisions were already amenable
to judicial review, warned that if complainants to
the PCC were able to challenge its decisions in
the courts or to secure legal remedies for breach
of its editorial code, then 'my task of seeking to
resolve differences ... would no longer be a
practical proposition’. Similarly, the PCC is
hardly likely to welcome an Act which would
enable dissatisfied complainants to discover
exactly how the PCC had set about the business
of ‘conciliation’ and ‘resolving differences’ in
their particular cases.

In the end, however, the PCC lost the HRA
argument, having to content itself with an
amendment proposed by Wakeham himself
which provided that a court must have particular
regard to the importance of the right to freedom
of expression in any action against the media. The
fact that the PCC most definitely is a public
authority for the purposes of the HRA greatly
strengthens the argument that it should be
considered as a body with public functions for
the purposes of the Freedom of Information Act.
So let’s get lobbying.

* ‘A Modern Day Circumlocution Office?’ in Satisfaction
Guaranteed? Press Complaints Systems Under Scrutiny,
Mediawise 2004.



PLATYFORM

Dissecting the US Republicans

GRANVILLE WILLIAMS

Banana Republicans, co-authored by John
Stauber and Sheldon Rampton, is a
grim read. It describes the way the
Republicans have engineered 25 years
of neo-conservative ascendancy in the
USA, and the impact this has had on
America. Sheldon Rampton was in
London recently, coincidentally in the
week leading up to Ronald Reagan's
funeral, and he pointed out, "It was
under Reagan that the Republicans
perfected a style of post-modern
politics—style over substance—and the
media goes along with it. He led a
charmed life, too, because nothing
negative stuck to him/

The two writers work for the
Center for Media and Democracy, and
the four books they have published
have all had a tremendous impact. The
firse two, Toxic Sludge Is Good ForYou and
Trust Us,We're Experts grew out of John
Stauber's work as an environmental
activist in the 1980s when PR firms
working for Monsanto and other
corporations sought o influence
debate. Sheldon cited the example of
a person who came along to meetings
from the Maryland Citizens Consumer
Council. It didn't exist. The person
was working for the PR giant, Burson-
Marsteller, and came to meetings to
monitor the group’s activities. They
used this experience to set up PRWatch
(www.prwatch.org) to document and
expose the way propaganda and the
activities of the PR industry can
subvert democracy.

But the two recent books, Weapons
of Mass Deception and Banana Republicans
have been much sharper political
interventions. ‘We had covered the
topic of the PR industry and our
interests shifted to the role of
government propaganda,’ Sheldon
explained. The first of the books was
eight weeks in the New York Times best-
seller list, but of the top 100 US
newspapers only the San Francisco
Chronicle reviewed it. ‘Traq was front-
page news but the media ignored the
book. We were still writing the book
when the statue of Saddam was
toppled and there was a feeling at the
publishers that maybe they should
pull the plug on the book because the
war was over. Yet is sold, mostly

7)) R

ol .

Granville Williams and Sheldon Rampton
speaking at the CPBF meeting on 9 June

through word of mouth, and because
of the controversy over the war’

Sheldon is very clear about the
impact of the Republican right, and
two important chapters in the latest
book identify the reasons for their
success: The Marketplace of Ideas and
The Echo Chamber. Since Reagan,
neoconservative ideas have been
systematically promoted through
think tanks, lobbyists, media
supporters and corporate Sponsors.

At the same time there has been

an assault on the ‘liberal’ media,
parallel with the growth of talk radio
and Fox News espousing the
Republican agenda.

“The war on Iraq happened because
key institutions failed to do their duty
—the media and Congress,’ he believes.
They didn't reflect the diversity of
opinion within the US public, and
during the run-up to war uncritically
reported Bush's claims about weapons
of mass destruction. One consequence
of this Republican dominance is that
he believes if Kerry gets elected he
will be in the same position as
Clinton was, with the Republicans
attacking any liberal policy initiatives.

But one thing Sheldon does not
want to do is generate despair about
the state of US politics: ‘Change
happens if people organise for it, he
says, and he sees a lot of positive
trends to indicate that the Republicans
are losing ground, as the costs and
consequences of the Iraq war weaken
Bush's electoral support.

Banana Republicans was published in June
2004. A UK edition of Toxic Sludge Is Good
ForYou has just been published by Constable
Robinson £6.99

Berlusconi’s
Remote Control

THe Economist (10/07/04) has returned
to its dogged criticism of Berlusconi.
His party, Forza Italia, did badly in the
June European and local elections and
in early July two of his coalition
allies, the far-right National Alliance
and the centre-right Northern League,
forced out Berlusconi's finance
minister, Giulio Tremonti.

Berlusconi's response was to take
on the finance job himself which
means, according to The Economist, ‘he
has become the main shareholder in
all state companies, including RAI, the
state television network whose
chairman recently resigned in protest
over political interference. In a formal
sense, Mr Berlusconi today controls all
of Italian television.’

The consequences of Berlusconi's
powerful grip over media and politics
are documented in Time (14/06/04).
It cites a news report, on state-run
RAI, of the Italian Prime Minister
addressing the UN General Assembly.
Viewers didn't know that the cutaway
shots of a full-house audience
listening to Berlusconi had been

he (Berlusconi) has become the main
shareholder in all state companies, including
RAI, the state television network...

spliced in from an earlier speech by
Secretary-General Kofi Annan.
Berlusconi had given his speech to a
nearly empty chamber.

It is one more example of his ‘soft
power’ over news content. He will not
have insisted on the cutaway;
ambitious TV executives will lean his
way without being told to.

The Osservatorio di Pavia
monitored the airtime given to his
government and the opposition.
Berlusconi-owned Mediaset channels
gave an average of 81 per cent o
Berlusconi’s coalition in May. The
news show on Rete 4 is described as
‘an unabashed propaganda machine
run by his (Berlusconi’s) friend,
Emilio Fede'. Fede said, ‘I've created a
new way of doing news. I say what I
believe. I have the courage to declare
my convictions out loud’

BARRY WHITE
THE Association for Civil Rights in

Mordechai’s appeal rejected

Israel has lost its appeal in the Israeli
Supreme Court to cancel the restric-
tions imposed on Mordechai Vanunu
on his release from prison on 21
April. The decision was announced as
we went o press.

Vanunu is still living imr the
Anglican Cathedral of St George’s in
Jerusalem. The Sunday Times reported
on 6 June that while walking near
the Cathedral with a friend, he was
spotted by supporters of Kahane, a
banned right-wing group. They
began to follow him shouting

‘traitor’ and ‘we will eliminate you’'.
He has also reported other street
incidents to friends.

Meanwhile the Israecli authorities
have complained to the new chair of
the BBC, Michael Grade, about a
BBC 2 interview with Mordechai on
Sunday 30 May. The authorities
charged that the BBC had carried out
the interview in violation of Israeli
law. The BBC has received the letter
and says that it contains a number of
factual inaccuracies. Because of the
restrictions, the interview was carried

out by Yael Lotan, an Israeli journalist.

Shortly after the interview was
carried out, Sunday Times journalist
Peter Hounam, who broke the
original Vanunu story in 1986, and a
freelance editor Sadi Haeri, both
employed by a private film company
to work on the production, were
arrested, but after strong international
protests were finally released.

Meanwhile the Vanunu Campaign
has launched a petition against the
restrictions imposed on him by the
Israeli authorities. Details from:
www.vanunu.freeserve.co.uk

You can also write to Mordechai at
St George's Cathedral, PO Box 19018,
20 Nablus Road, Jerusalem, Israel.

The story TV news won't tell

Reporting the Arab-Israeli conflict

Bad News From Israel by Greg Philo and
Mike Berry (Pluto Press) £10.99

Tim LLEwELLYN, the BBC's Middle East
correspondent for ten years, wrote a
passionate and well-documented
review of Bad News From Israel in The
Observer (20/07/04). He praised the
book because ‘it makes the scientifi-
cally based case that the main news
and current affairs programmes-with
the rare exception, usually on
Channel 4—are failing 1o tell us the
real story and the reasons behind it.
They use a distorted lens.’

One chapter in the book asks ‘Why
Does It Happen?' and looks at patterns
of ownership, and at how public
relations, information control and the
close political links between the USA
and Britain affect what we see and
hear in he media. Evidence about the
efficiency of the Israeli public
relations machine demonstrates how
it is far easier to obtain the Israeli
version of events, but not from the
Palestinian side. One US journalist
who ran a news agency from
Jerusalem said the Israeli approach
was proactive, the Palestinian reactive:
‘1 get 75-100 e-mails a day from
official Israeli sources and organisa-
tions...about 15 per cent from
government, the rest lobbyists and

supporters. I get perhaps five a week
from Palestinian sources.

There is, of course, a massive
disparity between the PR resources of
the two countries in terms, and also
their expertise. Orla Guerin, the BBC's
Middle East correspondent, drew
Israeli wrath when she reported how
the Israeli army had kept a Palestinian
boy in a bomb belt waiting at his, and
every one else's peril, while the
cameras showed up.

There are also powerful lobbies
that support the Israeli cause outside
Israel, notably in the USA and Britain.
In the USA support for Ariel Sharon's
policies comes from the Jewish
American AIPAC (the American Israel
Public Affairs Committee) and the
politicised and right-wing Protestant
fundamentalist movement. The role
of AIPAC is rarely analysed in the US
media because there are powerful
protests and boycotts of papers or
news reports deemed to be
anti-Israeli.

In the UK Tim Llewellyn believes
that the reasons for the unbalanced
coverage of the Middle East conflict
are partly 1o do with the Israeli
embassy: ‘BBC news management is
by turns schmoozed and pestered by
the Israeli embassy. The pressure by

this hyperactive, skillful mission and
by Israel’s many influential and well
organised friends is unremitting and
productive, especially now that
accusations of anti-Semitism can be so
wildly deployed.’ He also believes that
after Hutton 'the BBC's tendency to
sniff the wind from Downing Street
on such a sensitive story, where the
line is taken from Washington, has
also intensified.’

UK media ownership has also
played a part. Conrad Black, when he
was proprietor of the Telegraph
group, was strongly supportive of
Israel and journalists complained that
this was affecting editorial policy. Sam
Kiley, a correspondent for The Times,
resigned in September 2001, blaming
its allegedly pro-Israeli censorship of
his reporting: ‘T was told I should not
refer to “assassinations” of Israel’s
opponents, nor to “extra-judicial
killings or executions” .’

Bad News From Isruel is a very
important contribution to our under-
standing of how unbalanced
reporting occurs, but it also provides
powerful proof of the consequences,
in terms of people’s ignorance, about
the causes of the conflict. The beok
deserves to be widely read and its
findings extensively debated.



OFCOMWATCH
FOX CENSURED BY OFCOM

IN contrast to the weak response to
complaints about Fox News addressed
to the old Independent Television
Commission, Ofcom have taken a
different stance.

A Fox news commentator, John
Gibson, presented a piece on Fox
News, when the Hutton report was
published, in which he claimed that
the BBC had displayed a ‘frothing-at-
the-mouth’ anti-American bias. The
network said the BBC ‘continually
bashed’ American policy and its
coverage was ‘obsessive, irrational
and dishonest’.

Fox failed to provide any evidence
that the BBC ‘bashed’ US policy or
ridiculed the US president, Ofcom
said. It upheld 24 complaints by
viewers who said the piece was
‘misleading’ and ‘misrepresented
the truth’.

All the more puzzling that Ofcom’s
review of public service broadcasting
actually has a proposition that there
might be space for a UK news
channel which isn't bound by strict
rules of impartiality. The regulator

surely isn't thinking about allowing
Sky News to become a UK version of
Fox News,

ITV FRANCHISE FEES
REVIEW

OrcoM intends to set out how it will
value the ITV franchises over the next
decade. Under a new timetable ITV
can re-bid for all 16 regional
franchises from 31 December.

One report speculated that the
licence fees might be cut by 40 per
cent. There were enormous variations
in the original bids for the franchises
(one of the reasons for the subse-
quent destabilisation in ITV). All of
the ITV companies now pay about
£225 million a year to the govern-
ment for the licence fees.

ITV is mounting a strong lobby
over the cost of its public service
commitments, which it estimates at
£250 million a year. One solution
would be to scrap the licence fee
payments, which only came in with
the 1990 Broadcasting Act, in return
for ITV providing a strong strand of
public service broadcasting program-
ming at national and regional level.

Free Press is edited by Granville Williams for the National Cﬁuncil

BBC CHARTER
RENEWAL DEBATE-
WINNING A VOICE FOR

LICENCE FEE PAYERS

Tue CPBF along with other media
groups has often called for the
democratisation of the governing
body of the BBC. The lead-up period
to Charter Renewal is the time to spell
out just what we mean.

That's why we are organising a
seminar on the subject at

NUJ HQ, 308-312 Gray’s inn Road,
London WCI

2pm-5pm
Wednesday 8 September

It will be led by Professor Sylvia
Harvey, Professor of Broadcasting
Policy at the University of Lincoln
whose submission to the Department
of Culture, Media and Sport on the
BBC Charter Review outlined radical
ideas for the election of the
governors.

Attendance is free and on a first
come first serve basis, so please let the
CPBF office know if you want to bock
a place (0208 521 5932).

THE CAMPAIGN
FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER
ANNUM
a} Individual membership £15
b} Unwaged £6
d} Supporting membership £25
{(includes free CPBF publications)
e) Institutions (eg libraries: £25

includes ten copies of Free Press)

..................................

Organisation (if applicable} . . ...........

Walthamstow, London E17 9NL

---------------------------------
.................................
.................................
.................................

---------------------------------

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,

AFFILIATION BY

ORGANISATION

f) Fewer than 500 members £25
g) 500 to 1,000 £30
h) 1,000 to 10,000 £50
i) 10,000 to 50,000 £115
i) 50,000 to 100,000 £225
k) Over 100,000 £450

Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff « e-malil: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



