On 7 September, 2002 George Bush
and Tony Blair appeared before TV
cameras at Camp David. They cited
a ‘new’ report from the UN's
International Atomic Energy Agency
allegedly stating that Iraq was ‘six
months away’ from building a
nuclear weapon. No such report
existed, but the media did not
confront the White House, in spite
of the fact the IKAE had not issued
a new report.

The occasion marked the
beginning of a disinformation
campaign and the propaganda drive
to push the US and the UK into war
with Iraq.

In the USA the abysmal role of
newspapers and the TV networks in
uncritically reporting the stream of
stories emanating from the White
House, ‘security sources’ and Iraqi
dissidents and defectors about
weapons of mass destruction has
now led to some grovelling
apologies. The New York Times
reporter, Judith Miller, was reliant
on sources sympathetic to the
administration and presented one-
sided, deferential coverage. In May
the NewYork Times editors wrote,
‘Looking back, we wish we had
been more aggressive in re-
examining the claims as new
evidence emerged-or failed to
emerge.

The Washinglon Post had a lengthy
piece by a staff writer, Howard
Kurtz, in August which pointed out
‘some reporters who were lobbying
for greater prominence for stories
that questioned the administration’s
evidence complained 1o senior
editors, who, in the view of those
reporters, were unenthusiastic

r P

#1  Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

MEDIA CULPA?
The Media & Irag

about such pieces.’ The result was that
administration assertions were on the
front page, whereas pieces
challenging the administration’s
evidence were buried in the paper.
Kurtz commented, the coverage was
‘strikingly one-sided at times.’

The excellent Media Lens
(www.medialens.org) analysed and
challenged the performance of
sections of the UK media in a series,
No Mea Culpa From The British Media. What
is worrying is the way the BBC posi-
Hutton seems to be distancing itself
from the stance taken by Greg Dyke
on the Andrew Gilligan reporting of
the ‘dodgy dossier’. John Ware, a
reporter for Panorama, and three of his
colleagues are saying the broad thrust
of Gilligan's story was wrong. BBC
managers also seem to have decided
that critical or challenging reporting
of the consequences of the govern-
ment’s Iraq debacle need 1o be toned
down.

The terrible debacle in Iraq, and
the reasons for it, need tough critical
reporting. As Tony Blair tries desper-
ately to refocus on domestic issues we
still need an honest accounting for the
disinformation peddled by Tony Blair,
Alastair Campbell and John Scarlett
(who amazingly for his role on the
Joint Intelligence Committee became
head of MI6) which led us into an
illegal war. We also need sections of
the media to ask why they were
compliant, uncritical conduits for that
disinformation too. As Media Lens
demonstrate, this is not happening,

The Washington Post Executive Editor,
Leonard Downie, commented to
Howard Kurtz, ‘People who were
opposed to the war...have the
mistaken impression that somehow if
the media’s coverage had been
different, there wouldn’t have been a
war.

The point surely is that the pretext
for war was based on dubious
evidence. If the media had done their
job, both here and in the States, we
would not now be seeing the
mounting military casualties and the
deaths of tens of thousands of
innocent Iraqgis. The drive to war
could have been stopped. An
informed public would have seen
through the distortions and fabrica-
tions of the Bush/Blair case for war.

Public service broadcasting campaign

THIs autumn sees the renewal of the
debate around the future of public
service broadcasting, with OFCOM
publishing its Phase 2 Report on the
future of public service broadcasting
soon, to be followed by its final
proposals and recommendation in late
autumn. The DCMS is holding a series
of seminars, organised by Lord Burns,
and in February/March 2005 Culture
Secretary promises a Green Paper on
the future of the BBC.

Lots of consultations, lots of debate
but how do we get our views across?
The CPBF wants to develop on its

website an e-activism campaign
which will have a variety of features.
For example, we have just added a
link to FaxYourMP.

The first step is for you to sign up
so that we can send you messages,
and suggest actions you can take to
defend PSB.To be effective we need to
build an extensive activist mailing list
so go to www.cpbforg.uk and sign
up. We will be publicising this
initiative more widely over the
coming months but you can help
too by getting other people to sign
up as well.



Is WiFE SwAP A PUBLIC
SERVICE PROGRAMME?

Patricia HoLLAND identifies the
dangers lurking behind rigid
definitions

Is Wife Swap a public service
programme? And what about Holidays in
the Axis of Evil? Or Mark Thomas, Weapons
Inspector? Or repeats of Till Death Us Do
Part? When Ann Robinson tested the
nation’s 1Q from a studio ranked with
volunteer guinea pigs, there was a line
up of rocket scientists and a phalanx of
blondes. Was that public service?

The answer, of course is that the
whole notion of a ‘public service'
programme is either nonsensical or
dangerous. Nonsensical because it is
impossible to define, dangerous
because it would drive programmes
which aspire to be ‘public service' into
tight little worthy ghettoes and would
inhibit innovation, humour and
dreaming up new and subversive
formats. The most interesting
programmes are usually the ones that
don't fall into categories.

Why does it matter? The recommen-
dation from the Conservative Party's
Broadcasting Policy Group for the
OFCOM review of public service
broadcasting was that there should be
a pot of money-contestable funding-
which is up for grabs for any broad-
caster who can prove that this
programme is ‘public service’. Get rid
of the BBC and the licence fee, release
the other terrestrial channels from
their draggy public service obligations,
but make tax payers’ money available
for the worthy stuff. Leaving aside the
desirability of direct government
funding for such politically sensitive
areas as news and current affairs, it is
fairly obvious that the only way this
could work is by knowing-and by
being sure about it, because lot of
money would hinge on it-which
programme is whicl. It needs a
‘narrow’ definition of public service,
which pins it down to certain genres
(and this was earnestly argued for at a
recent seminar* by Barbara Donoghue
of the London Business School, a

member of the Conservative group).

It seems that OFCOM, with its
commitment to reducing regulation
and freeing up the television market, is
tempted by this view—if not in its most
extreme form. Its own review is
explicit that public service broad-
casting should not be defined by types
of programme. But at the same time it
sets out to identify what is public
service television and what is not—
chiefly so that those broadcasters that
are not can get on with the serious
business of competition and not
bother their heads with content
regulation.

OFCOM begins by assuming that
what it describes as 'PSB’ (and even the
use of that glib abbreviation prejudges
the question) is something tangible,
which can be identified, defined and,
where necessary, supported. It is as if
this special bit could be inserted into
the television output without any
dialogue with the surrounding
programmes—whereas what happens at
the moment is a productive confronta-
tion between different programme
ideas and influences, Trash television
has its moments, and the need to
attract an audience and compete with
Big Brother stimulates the driest of
political slots. To assume that some
broadcasters may be ‘public service’
whereas others needn't bother,
misreads the history of British televi-

WITHOUT

COMMENT

Running a TV station

without cash sounds funny
today, but it made life very
difficult for everyone at TV-am.
By the winter the ratings
remained good but the amount of
advertising was still pitiful. At one
time we only had three regular
advertisers, Ponds Cold Cream,
Edam Cheese and Wall's pork
sausages. In those circumstances
I was concerned when Lynn
Faulds Wood wanted to use her
consumer slot to expose Wall's
sausages for containing too much
water. We both agreed that
perhaps it was a story we should

put in into the drawer ”
for a few months
Greg Dyke’s Memoirs—
The Observer 12 September 2004

sion, which has evolved through a
series of pragmatic compromises
between commercial companies,
regulation with a strong public
comnmitment, and the BBC and its
licence fee—with a strong input from
creative programme makers. A diversity
of funding mechanisms has strength-
ened this system.

The ecology depends for its mix on
the frivolous as well as the deadly
serious, and the flashes of insight into
family life and contemporary mores
that come from Wife Swap are even
more fascinating because no one is
setting out to educate us.

* Seminar organised by the International
Institute of Communications

WITHOUT COMMENT

“ The ‘independent’ panel picked by culture secretary Tessa Jowell
contains several potential supporters of any plans to sell off parts of
the BBC (Sly Bailey and Sir Alan Budd) or redistribute parts of the licence
fee to the commercial sector (Tim Gardam).

A similar pattern is emerging on the BBC board of governors following
the appointment of Anthony Salz as vice-chairman. Salz, from one of the
city’s biggest law firms, has made millions specialising in merger and
privatisation cases, including the sale of BP. He knows nothing about

broadcasting, so this appears to be
the only skill he brings to the party.

2

Private Eye 6 August 2004

PHOTOGRAPH BY STEFANO CAGNONI

MEDIA MONITOR

WHISTLEBLOWERS
GET ORGANISED

Txe Truth-Telling Project was a project
initiated by Daniel Ellsberg, who
leaked the Pentagon Papers about US
involvermnent in Vietnam. The project’s
focus was on the USA, and particu-
larly the Bush administration. It urged
‘current and recently retired govern-
ment officials to reveal thetruth to
Congress and the public about
governmental wrongdoing, lies and
cover-up.

The project argued that the
dominant theme of the Bush adminis-
tration is ‘cover-up on urgent matters
of life and death, Cover-up of the real
motives for the war on Irag. Cover-up
of Presidential inattention before
9/11! to warnings of imminent attacks
by Al Qaeda. Above all concealment of

OBITUARY

Mavge the way | found out about Paul
Foot's death was the most appro-
priate. | saw a person in Seattle
wearing a Socialist Worker tea-shirt and
approached him.There is an
International Socialist organisation in
the USA, and in conversation with the
comrade he told me about Paul’s
death, and | bought a copy of their
paper, also called Socialist Worker, with
his obituary in it.

It is testimony to the reach and

the judgement by the Administration’s
own counter-terrorism chiefs that war
in Iraq is a disaster for the war on
terrorism...Jt is time for truth-telling’
Now the project has taken on a
broader, international perspective,
with the formation of the Truth-
Telling Coalition. One of the key
figures in this country is Katharine
Gun who worked as a translator at the
government’s GCHQ monitoring
centre in Cheltenham. She was put on
trial at the Old Bailey, charged under
the Official Secrets Act for revealing
American plans to bug the phones of
delegates 10 the United Nations
Security Council in the run up to the
vote on a second resolution for action
on Iraq. She claimed the email, which
she leaked to The Observer in January
2003 was from US spies asking British
officers to tap the phones of nations

impact of Paul’s writing and political
activity that in this country obituaries
appeared in all the national newspa-
pers, the left press, the trade press,
even a full page obituary in The
Economist which, whilst missing the
point by dismissing his politics as
‘potty’, when in fact they were the key
to, and reason for, his journalism and
other writing, was fulsome in its praise
for his ‘revelatory journalism’.

Paul Foot is firmly in the tradition
of radical journalism going back to the
18th and |9th century essayists and
pamphleteers Tom Paine, William
Hazlitt and William Cobbett. They, and
he, were committed campaigners, not
neutral cbservers or reporters and at
the core of all his writing was the
desire to expose injustice, corruption
or political chicanery. Words as
Weapons was the title of a collection
of his journalism. But he also had a
marvellous sense of humour, often
mocking or satirical, which would
strengthen the impact of his message,
particularly when speaking.

| first met Paul when he came to
speak to a packed meeting in the Bay
Horse pub in the mining village of
Bentley, near Doncaster in the late
60s.When | moved down to the South
West | remember organising a
meeting in Camborne, Cornwall. He
was down on holiday and came across
to speak, uncertain if anyone would
turn out. They did and it was a great
meeting.VWWhen Paul came to speak in

voting on war against Iraq. The
charges against her were dropped in
February 2004 because the prosecu-
tion offered no evidence.

In a thoughtful Comment piece in
The Obscrver (19/9/4) she explained
the sorts of pressures on her as a result
of her decision to leak the email. It
was, she explained, ‘a huge decision I
took which led to me being arrested,
my house searched, being sacked, and
finally charged.

Now she believes the coalition will
make it easier for people to speak out.
‘Here in the UK we will be
campaigning for a fundamental
reform of the Official Secrets Act. It
must be changed to distinguish
between espionage breaches which
genuinely endanger national security
and public-spirited whistle-blowing,’
she said.

Birmingham the deal was you had to
take him to second hand bookshops
before the meeting. Again | remember
a marvellous packed meeting in the
Digbeth Hall in support of the
Shrewsbury Three.

Paul gave the CPBF support, and
put material from us in Private Eye and
in his other columns, although he
disagreed with the Right to Reply
policy. He spoke at one AGM where
he referred to a novel by Jonathan
Coe (it spurred me to read What A
Carve Up!) to make a point about
public service broadcasting, moving on
to an angry denunciation of the way
Carlton boss, Michael Green, had
intervened to squash an investigation
on sleaze at the heart of the Major
government.

He was absolutely absorbed in
politics but there were other facets to
him-his zest for life, his love of sports
and games-which were revealed by his
sons at the deeply moving commemo-
ration at Golders Green
Crematorium on 27 July. He had a
wide-ranging passion for literature,
too, notably Shakespeare and Shelley.

It is worth ending with a quote
from former Daily Mirror editor,
Richard Stott. In an obituary in Press
Gazette he wrote:‘Paul Foot stood for
everything that is the best in
journalism...He had a rare ability to
make our trade feel noble’

GRANVILLE WILLIAMS




Broadcasting: the European dimension

THE European Union is changing. The accession of
ten new couniries, mainly from Central and
Eastern Europe, will have a major impact. The new
President, Jose Barrosa, the former Portuguese
Prime Minister, has appointed economics and
trade commissioners who are pro-market and free
trade and there is a real sense that the European
social model is under threat.

This has particular implications for the futrure of
public service broadcasting in Europe, as well as
for policies dedicated to promoting media
pluralism and media diversity. Associated with
these are also concerns about professional journal-
istic practices, and protecting a European cultural
identity.

The Council of Europe seeks to promote
policies which typify the social market model for
the media. A good example of how these policies
are presented is in the 2002 report, Media Diversity in
Europe. The report emphasises that ‘the private
sector alone, that is, the market, cannot guarantee
per se a pluralistic media landscape’ and ‘a public
broadcasting system detached from State influence
is absolutely essential to provide diverse informa-
tion, culture and content to all citizens’

In terms of threats to media diversity, pluralism
and cultural diversity, it identifies particularly trade
liberalisation and negotiations within the World
Trade Organisation on trade in goods (GATT) and
services (GATS) and asserts, ‘the audiovisual field
holds a special position because of its cultural
value and should therefore be granted a privilege
and an exemption from total liberalisation (which
if applied to the audiovisual sector would preclude

measures in support of audiovisual industries, ie
subventions). The second argument is linked to the
wish to avoid "Americanisation” or “globalisation”
of culture and the loss of European national/
regional cultural values.

The core concerns of the CoE's position are
echoed by other pan-European political and media
organisations. The European Broadcasting Union
(EBU) is active in arguing the case for the preser-
vation and spread of public service broadcasting in
Europe. The European Parliament, until the
elections held in June 2004, had a number of
socialist or social democratic MEPs who were
strong supporters of the same range of ideas. The
accession of the new member states, and the June
2004 election results across the EU countries have
diminished that support, however, and shifted the
political composition of the European Parliament
more to the right.

The EU Commission has also been subject to
sustained lobbying, and through this activity we
see most clearly how the social market model is
been challenged. This is part of a wider process
which encompasses attempts to dismantle EU
policies which are deemed to create excessive
regulation, put up barriers to free trade, and in
terms of media policy, create conditions which
give public service broadcasters unfair competitive
advantages over commercial broadcasters.

There are two broad coalitions which want to
see fundamental changes in media policy within
the enlarged EU. One is the grouping of European
commercial media organisations: the European
Publishers Council, the Association of Commercial

NU)J launches PR guidelines

‘Never has there been more suspicion and misun-
derstanding about the role of journalists working
in public relations, press offices and information
services, declared Jim Corrigall, President of the
National Union of Journalists, as he unveiled new
Ethical Guidelines and Working Practices for NU]J
members working in public relations and infor-
mation services.

‘Our public relations members are worried
about job security and attempts to alter the
nature of the press officer role, particularly in
local government. That's why this year's NU]J
Annual Delegate Meeting in Liverpool called for
guidelines to clarify the role and expectations of
press and information officers and to defend their
professional and personal integrity.

Jim Corrigall said well publicised cases, such as
the dispute at Haringey Council in London, had
highlighted the need for strong ethical behaviour

and good practice in press offices and informa-
tion services’,

Lionel Morrison, Chair of the Union's Public
Relations and Information Industrial Council,
which drew up the guidelines, said: ‘The new
guidelines provide a set of working practices that
lets our PR members and their employers know
what is expected of them. They make it clear that
the NU]J will give immediate backing to its
members should they refuse to carry out
unethical instructions.

The Guidelines clarify the professional
standards expected of PR members in press
offices, consultancies and information services
and what they expect from their employers and
clients. A copy of the guidelines may be found on
the CPBF web site www.cpbf.org.uk The guide-
lines were launched at a meeting of the Press and
PR Industrial Council on 9 September.

Television in Europe and the Association
Européenne des Radios. Their membership is
overwhelmingly West European, with the
exception of the Polish publishing group, Agora,
and ARCA, the Romanian 'tornmercial radio associ-
ation. !

An important intervenﬁon in policy debates was
the production of Sefeguarding the Future of the European
Audiovisual Market (2004) which essentially threw
down the gauntlet, charging the EU in the audiovi-
sual sector with, a lack of political will, unimagin-
able in other sectors’ by allowing market distortion
through massive subsidies to publicly funded
broadcasters (PFBs), which the report defines as
TV and radio broadcasters with public service
remits funded either wholly through State Aid or
through a combination of State Aid and commer-
cial revenues including advertising’

The report uses data from the 15 member states
before EU enlargement to argue that PFBs have a
privileged position: 'PFBs received State Aid
equalling a massive $15 billion (inore than §82.2
billion between 1996 and 2001}. The magnitude
of this subsidy effectively makes PFB the third
most subsidised ‘industry” in Europe.’ The report
also cites numerous examples where, they claimed,
PSBs breached EU competition law, but the EU had
not acted against thern. PFBs have also been placed
in a privileged position, compared with private
radio and TV broadcasters, because they could use
a ‘predictable, stable and reliable income stream’ to
build a position at the expense of private radio and
TV broadcasters as well as press and internet
publishers.’ Another charge is that PSBs are weakly
regulated so that they are able to build audience
share through scheduling serious, distinctive
programming off the main channels and sched-
uling popular programming, In adopting such
tactics they move away from their PSB remit.

This report is part of a systematic attack on PSB
at a European and nationd] level. For example, the
genesis of the Report of the lj.lldependcnl Review of BBC
Online (DCMS, 2004) was the lobbying efforts of
the British Internet Publishers Alliance (BIPA),
which six years ago began to argue that the
dominance of BRC Online lad a detrimental effect,
by inhibiting cornmercial investment in other
online initiatives. Also local and regional newspa-
pers in the UK, through their organisation, the
Newspaper Society, have been unhappy with the
way BBC Online has developed local content
which intrudes on their business activity. The chair
of the online report, Philip Graf, was former chief
executive of Trinity Mirror, which owns national
newspaper titles (the Duily Mirror, Sunday Mirror and
The People), but is also the largest owner of local and

regional newspapers in the UK.

The report’s recommendations were seen by
BIPA as a ‘victory’ for their lobbying efforts: in
future the BBC's online activities must be carefully
monitored, with a priority given to coverage of
news, current affairs and education; the BBC board
of governors should appoint two new governors,
one with new media experience and another with
competition law experience; and the BBC should
source 25% of its content from outside suppliers,
except for news.

Intriguingly, the contact for further information
on BIPA's response to the Graf report is Angela
Mills Wade, the same person who is listed to
contact for further information on the
EPC/ACT/AER report discussed above. She is a
ubiquitous lobbyist who has worked for Rupert
Murdoch’s News International for several years.

The second broad coalition organisation has a
global as well as a European focus. The
International Communications Round Table (ICRT)
represents 25 leading media, computer and
communications companies, including Time
Warner, Walt Disney. News International/ News
Corporation, Reed Elsevier, Sony Entertainment,
Bertelsmann, Philips, Siemens and Microseft. ICRT
has put considerable energies into lobbying the
European Parliament and European Commission
on the revision of the Television Without Frontiers
directive.

It argues that the aim of a future directive,
‘should be to create a liberal and clearly less
restrictive regulatory framework for the audiovi-
sual sector to replace the TV without Frontiers
directive.’ It rejects regulation: ‘Content, in partic-
ular broadcasting content, must be free from the
straightjacket of regulation developed in a
different-historically changed-media world.
Quotas on EU-originated programmes are no
longer viable or justifiable in a global and techno-
logically converging environment.” On advertising,
the EU should “trust more market forces and self-
regulation’ and 'the advertising rules in the TV
Without Frontiers Directive are classic examples of
how technological progress can render obsolete
legislation that was intended for the television of
the 1980s...The time is thus ripe for a determined
modernisation and deregulation of restrictions on
TV advertising’

Some conclusions

Despite fears about the impact of multi-channel TV,
publicly funded broadcasters such as France
Télévisions, Spain’s RTVE, Germany's ZDF and ARD
and the UK's BEC have retained their audiences,
been able to diversify into new digital initiatives
and develop online activities, in contrast to
commercial broadcasters who had been affected
by loss of income in the advertising recession.
However a new ideological and political
offensive seems to be underway agiinst the

ToXIC SLUDGE IS
600D FOR YOU!.

AND THE PUBLIC
RELATIONS INDUSTRY

] | .i )
NS

Al

THE first UK edition of Taxic Sludge Is Good ForYou!:
Lies, Damn Lies and the Public Relations Industry by US
media critics john Stauber and Sheldon
Rampton, with an introduction by Robert
Newman has just been published by Constable
and Robinson, £6.99.

The book was given a distinctly cool review in
PR Week by David Gallagher, the London CEO of
Ketchum, one of the agencies attacked in the
book. He described it as ‘a dusty reprint of a
polemic first published in 1995. 1 had hoped to
be challenged; instead I was bored.' He
concludes, ‘Should you read this book for
yourself? Sure, if you've got the time & patience.’

We beg to differ. It remains a relevant, and
disturbing, expose of some of the more dubious
and dishonest tactics used by the PR industry,
and a very informative read.

concept of PSB.The accession of the new member
states (many of which have exiremely weak and
politically compromised public service broad-
casting structures) will weaken some of the tradi-
tional bases of support for both PSB and the body
of ideas associated with the social-market broad-
casting model. Also policies associated with the
defence of Europe’s cultural identity, and interven-
tions to protect EU-originated programming
through the Television Without Frontiers directive, are
also likely to be modified, partly through intense
lobbying by European and global commercial
groupings. Also CEE countries may be reluctant,
because of structural weaknesses within their
indigenous broadcasting industries, to apply them.
As a new commercial media policy dynamic,
driven by primarily economic goals, develops
wider support in Western Europe, countries from
CEE will also be likely 1o focus their media policy
objectives on achieving the same goals.



NicHo1As Jongs on a book launch
which produced surprising areas
of agreement
AN evening with Old Labour and New
Labour-in the shape of Geoffrey
Goodman and Alastair Campbell-
produced an unexpected and united
front: they both felt trade unionists
had been let down by their leaders.
Goodman considered it was *a lack
of imagination’ on the part of the
unions that led to the 1979 Winter of
Discontent; Campbell argued that
once Margaret Thatcher was elected
the trades unions played the media
game which suited the Conservatives’
agenda and as a result the unions
ended up marginalising themselves.
Another shared concern of the two
former Daily Mirror stalwarts was over
the future direction of journalism.
Goodman thought the problems
journalists faced in trying to do their
job with ‘honesty and integrity’ were
greater than ever before; Campbell
went further, claiming that ‘a lot of
journalists are doing what they are
told’ rather than reporting fairly.
Campbell was the guest speaker at a
reception held by the London Review
Bookshop in support of Goodman's
new book, From Bevan to Blair, which
has just been published by Pluto
Press.

With the debate chaired by the
former UNISON general secretary,
Rodney Bickerstaffe, it was perhaps
inevitable that one focus of discussion
was the 'Winter of Discontent’ and
the events surrounding Labour’s
defeat in the 1979 general election.

Goodman said it was ‘a failure of
imagination at the highest level of the
union leadership’ that opened the
door for Thatcher to walk through;
she inherited a situation which
should never have been presented 1o
her and she was ‘able to undo almost
everything that the 1945 Labour
government tried to achieve’.

Campbell thought the reason
Thatcher was in power for so long
was because she was driven by an
agenda which had huge media
support and which depended on the
general hostility of the trade unions;
it was the unions which allowed the
Conservatives to define industrial
journalism in a way which suited
their strategy and helped them stay in
power.

Union leaders ended up believing
they could only make their point if
they played the media game, deliv-
ering headlines about ‘rows, scandals
and the like’ rather than concentrating
on what they were really doing. ‘In
the end union leaders have only been

Winning a voice for licence fee payers

THe BBC should be more democratic
and responsive to the citizens it
serves, CPBF members agreed at a
special seminar organised by the CPBF
and NUJ in London on 8 September.

The meeting considered a proposal
that the Board of Governors, which
failed the BBC so lamentably during
the crisis that followed the publica-
tion of the Hutton Report in January,
should be elected by the licence free
payers. At present the government
appoints its twelve members.

The proposal came from Professor
Sylvia Harvey of Lincoln University,
an expert in the governance of the
BBC. In a submission to the govern-
ment's review of the BBC Charter, in
the run-up to the renewal of the

charter due in 2006, she proposes a
ballot every three years by all licence-
fee payers. There would be a new
independent BBC Council that would
oversee the process,

Licence fee payers, she said, were
effectively shareholders of the BBC
and should elect the board in the
same way as happens in public
companies. The BBC should continue
to be funded by the licence fee, and
its level should be set, not as at
present by government, but by the
BBC Council.

Sylvia Harvey said: ‘The old
principle must apply: no taxation
without representation.’

As representatives of the public, the
governors' responsibilities would not

I
1979, Trade Unions & Journalism

able to attract attention to themselves
if they set themselves in conflict with
a point of authority, which recently
has usually been the leader of the
Labour Party’.

Campbell believed that by adopting
this tactic the unions had rendered
themselves less relevant. He was
amazed the union movement still had
no strategy to communicate to the
public those things which it did so
well, as happened for example in
Germany, where the unions were seen
as performing a valuable service for
their members.

When it came to the role of the
news media, Campbell had little
sympathy for the journalists of today.
Goodman urged politicians to be
more understanding of the pressures
they faced due to twenty-four hour
reporting and technological changes.
‘The problems they face in trying to
do their job with honesty and
integrity are greater than ever’.

But Campbell accused journalists of
conveying politicians’ work to the
public through ‘a ceaseless prism of
cynicism’ when in fact most people in
politics were honest and decent. ‘I
regret to say I don't believe that most
journalists are honest people trying to
do their best. A lot are doing what
they are told, driven by an agenda set
by the small group of people who
own newspapers’,

be to run the BBC but to defend it as a
public service.

During the Hutton crisis, the Board
of Governors came under widespread
criticism over its conflicting roles. It
was expected to supervise the corpo-
ration’s management, to deal with
complaints, and to defend the BBC
from attack. As Downing Street
stepped up its criticisms of the
reporting of the run-up to the war,
the conflicts became impossible to
deal with and the governors went into
a panic and, after blindly resisting,
caved in to government pressure.

The CPBF has for a long time
recognised that changes in the powers
of the governors are needed and that
there should be a radical overhaul of
the structures of accountability within
broadcasting.

A full transcription of the event is
being prepared for the CPBF website.

BOOK REVIEW

Silvio Berlusconi:Television, Power and
Patrimony by Panl Ginsborg Verso £16.00
JusT as I was starting this review yet
another Berlusconi story appeared in
the papers. The ltalian Prime Minister
has appointed Elisabetta Gardini, an
actress and television variety show
presenter with little political experi-
ence, to be the spokesperson for Forza
Italia. In the June European elections
Forza Italia’s share of the vote slipped
to 21 per cent, down from 29 per
cent in the 2001 general election,
which brought Berlusconi to power
for a second time.

Berlusconi made the appointment
because he believed that she would
enhance the party’s support, and
attract women voters. But some Forza
Italia politicians had urged him not 10
make the appointment. La Repubblica
quoted one saying the ltalian leader
lhad a ‘weakness for tall, slim,
beautiful women with long legs’ The
paper also thought the appointment
revealed Berlusconi’s approach to
politics was that of an entertainer and
media tycoon, and he was ‘more
interested in image—-making than
policies and ideas. This could be
dismissed as one more example of
Berlusconi's bizarre and erratic
behaviour (during the ltalian
Presidency of the European Union,
for example), and the man himself as
a vain, clownish figure so concerned
about his appearance that he has a
face lift or hair transplant. It was, after
all, The Economist, which dubbed him
‘Burlesquoni’.

Paul Ginsborg does not share this
view. He is a respected public intellec-

tual who teaches history at Florence
University and both in this excellent
book and his earlier [taly ond Its
Discontents he has taken the rise to
power of Berlusconi very seriously.

Berlusconi'’s first government fell in
December 1994, after only six
months in power. It was the precar-
ious state of his company (Fininvest
moved dangerously into debt after
1989) as well as the need to preserve
his near monopoly of commercial
television which had pushed him
towards politics in 1994. He used the
years after his loss of power to rebuild
his economic power so that he
entered the 2001 election as one of
the richest men in Europe with
around $10 billion dollars.

Berlusconi used his massive wealth
to reorganise Forza Italia into an
effective machine to mobilise
electoral support, and recreate the
coalition of Umberto Bossi's Northern
League and Gianfranco Fini's National
Alliance with its nostalgia for Fascism,
under the name of the Casa delle
Liberta, the ‘House of Liberties’.

Ginsborg is rightly critical of the
failure of the centre-left to recognise
the potential danger of the emergence
of such a figure as Berlusconi: during
five years of government no laws on
the conflict of interests were passed;
no reform of the ltalian media system
undertaken; no challenge to the fact
that Berlusconi was the leader of the
opposition at the same time as being
on trial on a number of serious
charges. Most damningly, ‘a climate of
opinion was created which favoured
indulgence and procrastination, not
only with regard to Berlusconi but
also in key Mafia trials and those

regarding Tangentopoli.

The result was the creation of a
‘corrosive combination’ of media and
political power. Ginsborg analyses the
television culture projected through
Berlusconi’s television channels based
on consumerism and the promotion
of an ideal Italian television family
which puts its own acquisitive
instincts and interests first. Ginsborg
argues that this power and control
means that ‘dissident voices from
society are never heard...unless they
reach such massive proportions, as
with the European Social Forum's
peace march in Florence in November
2002, that they cannot be ignored.

One consistent target for
Berlusconi has been the judiciary
which has been involved in a series of
charges against him for bribery and
corruption. In a speech on the tenth
anniversary of his decision to enter
politics, he proclaimed to resounding
applause, ‘Better Fascism than the
bureaucratic tyranny of the judiciary.
He has used political power o shield
himself from the charges and to
mount an assault on the indepen-
dence and integrity of the judiciary.

Ginsborg ends his book by
reminding us that spring 2006, the
date of the next national elections,
will be decisive: ‘If Berlusconi wins,
there can be no doubt that he will
establish a fully fledged politico-
media regime in the heart of Europe.”
This book’s relevance goes beyond the
Italian national frame, however. The
themes Ginsborg explores in this very
important book resonate globally, as
media and political power grow ever
more integrated.

GW

SUPPORT THE EUROPEAN SOCIAL FORUM

TiM LEzArD

THE European Social Forum is coming
to London beiween 14 and 17
October , and the Campaign for Press
and Broadcasting Freedom wants you
to be a part of it.

The ESF is a chance for activists to
come together to engage in debate,
organise action and build networks to
strengthen our movement. It is a giant
gathering for everyone opposed to
war, racism and corporate power and
for everyone who wants to see global
justice, workers' rights and a sustain-
able society.

The media, of course, plays a huge
role in how the world is viewed,
which is why the CPBF, together with
the National Union of journalists, will
be running a series of seminars on the
subject.

We have one seminar on the
concentration of the media, which
will look at how newspapers and
broadcasters are being controlled by a
shrinking number of global conglom-
erations and how these unelected
chiefs of capital are exercising their
power to dictate the global agenda to

Continued on page 8



Continued trom page 7
protect their own interests, rather than
those of elected governments.

The session will be chaired by Jeremy
Dear, (NUJ General Secretary), with
speakers including Free Press editor
Granville Williams and Jasmina Popovic,
President of the Croatian journalists’
union,

On a similar theme, NUJ President
Jim Corrigal will chair a meeting on
public service broadcasting. Focusing on
the importance of keeping the media
free from state and commercial interfer-
ence, the UK speaker is CPBF national
council member Tom O Malley.

The third seminar looks at how
governments try to control the media in
times of war through a mixture of
propaganda and censorship.

Chaired by Paul Mackney, General
Secretary of NATFHE, the UK speaker is
David Miller, editor of Tell Me Lies and
frequent Free Press contributor.

We have also contributed to a
seminar on how governments manufac-
ture terror to keep us in a state of
frightened compliance. Human rights
lawyer Gareth Pierce will be speaking.

Times for the seminars have yet to be

m The Error in ‘Terrorism’? Political Violence & the Media
: 11-12 November at Southampton Institute Conference Centre
The first day of the conference explores the nature of political violence and
terrorism and the second day the role of the media. Top speakers from the
media, politics and academia, including Mary Riddell (The Observer), Mike
Berry, co-author Bad News From Isrel, Sharif Nashashibi (Arab MedieWatch) and

| David Miller, editor Tell Me Lies.

Full conference information & booking details:
www.jc2m.co.uk/conference.htm

confirmed, but why not book your
place now and attend the whole event?

Registration costs £30, with the first | 18-19 November Strathclyde
20,000 people receiving a free London | University
travel card. [ Leading experts will analyse how

At a time when world leaders have spin works and how to counter it.
been forced to conspire in ever-more | An impressive range of
isolated spots, the ESF is unashamedly | international speakers and a
vibrant and on the streets, connecting | keynote addressf b}_’ Leslig Sl_dail'-
with people. | author of_' Globalisation: Capitalism and

There are more details on the | ltsAlternat_ws. . i

. _ . . | The seminar is a project of

website (www.fse-esf.arg) which will | Spinwatch (www.spinwatch.org)
tell you how to become part of this : ; y
amazing event that unites activists |
from all over the world in their desire i
to reclaim politics from the politicians
and return democracy to the people.

: Spin & Corporate Power

Further details email:
I davidmiller(@strath.ac.uk

Free Press is edited by Granville Williams for the National Council

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk

Email address: freepress@cpbf.org.uk

MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY

ANNUM ORGANISATION

a) Individual membership g15 ) Fewer than 500 members .
b) Unwaged £6 g) 500 to 1,000 £30
_ ‘ h) 1,000 to 10,000 £50

) ncldes fee CPBF publcaions) ) 10,00010.50.000 ens
e) Institutions (eg libraries: £25 DRl IR Rz
includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450

|/ We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor £ ...........cvvviiants.
R FY S EEE0 tomon 5000606665066 506646000 6063668000 466566 500 FOTH 6 16100 D
(sl [ (S n o ono 0060 0 0EaA0A0A0000ARGEA G 6o BaAnAMs 00 B0 A0660 00 aame 00000 Eom0Y
Postcode................oeetns, ) 5586000860 n6800600086000050000000060 02
Organisation (if applicable) .. .....ovuiiiiii i i i i i i

Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, London E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff * e-mail: alferoff@unisonfree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



