FREE

EDITORIAL

MR JusTiCE EADY's comments on the
reports in the Daily Telegraph about
George Galloway, MP, which appeared
in the paper in April last year, were
devastating. His response to the
Telegraph's executive editor, who
thought the paper covered the story
neutrally, was: ‘he is not the only Daily

Telegraph witness to be deluding himself

in this respect.” He went on, ‘They did

not merely adopt the allegations. They

embraced then with relish and
fervour’

The Telegraph leader, ‘Saddam’s little
helper’ was ‘a value judgement about
Mr Galloway's unproven conduct.’

The Telegraph defence was one of
‘qualified privilege' where a paper
publishes serious allegations which
they are unable to prove are true.
However this defence, established five
years ago in a case brought by the

former Irish premier, Albert Reynolds,

against The Sunday Times, had an

important proviso. The law lords ruled

that the media would have a defence
in a libel action where the informa-
tion, even if false, concerned a matter
if public interest, but only if the story
was published in a responsible way.
The libel award of £150,000 did
not please The Times. It supports the
Telegmph applying to the Court of
Appeal, seeking to challenge both the
ruling on liability and the ‘excessive’
damages award. In a leader (3/12/4)

it reviewed both the Reynolds case and
one which followed that, Loutchansky

vTimes Newspapers, and quoted the
Master of the Rolls, who said that it
was in the public interest in a
democracy that there be ‘free expres-
sion and, more particularly...the
promotion of a free and vigorous
press to keep the public informed".

This is a very thin argument indeed

to deploy in defence of the Daily
Telegraph. Surely The Times is not
suggesting that ‘free expression’
justifies recklessly publishing material
without checking its accuracy first?

www.freepress.org.uk

Journal of the Campaign for Press and Broadcasting Freedom

THREATS TO THE BBC

GRANVILLE WILLIAMS

‘WE like to make sure we always
have one review (of the BBC) in
process and two pending,’ Bill Bush,
special adviser to the Culture
Secretary, Tessa Jowell, said in
January 2003.The gloating tone of
this remark suggests something of
the gulf between theory and practice
in the relationship berween govern-
ment and the BBC.

In theory, the BBC is meant to
operate independently from govern-
ment, yet when the BBC applies the
policies laid down by government,
the reverse happens,

In 1994, as part of Charter
renewal, the Conservative govern-
ment required the BBC to expand
into new media, to generate
commercial revenue and build a
presence in global markets. The BBC
did this, and provoked fierce attacks
from its commercial rivals, who
then lobbied the Labour govern-
ment, citing competition law, to
charge the BBC with unfair trading,
abuse of licence fee money, and
distorting the market.

The result has been a string of
reviews: BBC Online, BBC News 24,
BBC3, the children’s channels, and
so on. Also there has been an escala-
tion in government intervention in
the operations of the BBC. As
Georgina Born points out in her
excellent book, UncertainVision,
‘government instruction dictated
BBC policies, which provoked
competitors’ hostility, which in turn
elicited government sanctions
against the BBC/

Now we have another report, by
the independent panel, chaired by
Lord Burns. The report states that it
wants to help ensure a ‘strong and
independent’ BBC but its proposals,
if implemented, would have the
opposite effect. It proposes another
review of the BBC's funding and
structure half way through the next

BBC Dlrector General Mark Thompson

Charter renewal in 2012, a move
towards subscription, close
monitoring of the BBC's remit by an
independent body, and a sharper
focus on distinctive public service
programmes.

BBC Director General Mark
Thompson has announced 2900 job
cuts, and plans to boost the amount
of independent programming, move
parts of the BBC out of London and
sell off assets.

Again the government is inter-
fering, with Tessa Jowell enthusiasti-
cally supporting an increase in
independent production, a policy
which will do great damage to the
BBC's programme making capacity.
The government's interference in the
BBC, vividly demonstrated in the
events around the death of David
Kelly, is part of a broader pattern of
unacceptable intrusion into the
operations of the organisation.

It is absolutely vital that policies
to enhance the BBC's independence,
and to push back the influence of
government in its day-today
workings, are pursued. The problem
is, as Georgina Born points out, the
government’s drive to curb the BBC
is fuelled *hy its ideological discom-
fort with a creative and powerful
public sector, and its insalubrious
political interest in appeasing
Murdoch’s press.



Digital deadlines—who pays?

BARRY WHITE

In September Ofcom published its
timetable for digital switchover. It
formed part of the new licences for
ITV, Channels 4 and 5 and suggested
that a final switch-off date of 31
December 2012, It also announced
that some areas could switch from
analogue from 2007. Two such areas
are the villages of Ferryside and
Llansteffen in South Wales. Here the
analogue signal could be switched off
in 2005 as part of a government trial.
Although free digital replacements
are being offered, the picture is none
too clear about what will happen to
the rest of us. Which is why the
British Pensioner and Trade Union
Association have launched a

campaign and petition to get the
government to pay for the switchover
for pensioners.

They point out that many
pensioners only have analogue televi-
sion sets (while a recent Ofcom
survey reported that 13.7 million
households have digital TV-some 55%
of UK homes), which means they can
only watch the five analogue
channels, If they want to continue
watching TV pensioners will have o
buy into Cable, Sky or Freeview,
which can cost between £50 and
£100 and depends on signal strength.
Remembering back to the days when
Channel 5 was introduced and all TV
and videos were converted without
cost to the viewer, the Association is

calling on the government to meet
the cost. It also points to Italy where
analogue switch off is scheduled for
31 December 2006 and the govern-
ment plans to give away one million
digital sets free of charge.

The Association has raised an
important question. The switch off
will save the television companies
cash-the Association estimates ITV
will save £200 million per year, and
the government will also benefit
from the sale of the vacant analogue
signals for non-TV use.

To find out more about the
Association’s campaign, contact Jack
Sprung at Flat 11, Victoria Court, 10
Davenport Road, Coventry, CV5 6PY
orring 02476 675840.

Open Access-a publishing revolution?

MIKE MCGRATH

‘Let them put their money where
their mouth is. I am not saying that
they are not going to do that, but the
academic community now needs to
show how seriously it wants Open
Access. So yes, it is time for the
Open-access movement to put up, or
go off and do something else.’ So
what has caused Derk Haank, the
CEQ of Springer to get so riled up in
this interview with Information Today?

Academic publishing may seem
small beer but it generates over a £1
billion gross profit for Springer's
rival, Elsevier. Springer was bought
recently by private equity firm
Candover and Cinven who certainly
aren't interested in academic
research-maximising profits is their
goal. The industry publishers around
20,000 journal titles a year. A
subscription to Elsevier’s Brain Research
will set you back by about £13,000 a
year.

The movement that worries them
has grown from a few visionaries in
the late 1990s to the subject of a
Select Committee report last month
and two reports from the Wellcome
Trust, the largest non governmental
of medical research in the UK and
probably in the world. The driver has

been the unbridled greed of
commercial publishers who typically
increase prices of their journals by 2-
3 times the rate of inflation every
year. Their input is research articles
that are given free along with
copyright by the authors, only to be
packaged and sold back to the same
audience at vast prices. Academic
librarians can no longer afford to be
gouged in this way. Many academics
see the Web as a way of making their
findings freely and quickly available
to all who wish to read them, rather
than via high priced, slow and
restricted access.

Sounds reasonable? Not to New
Labour, which has rejected all the
recommendations of the Select
Committee, chaired by left winger
[an Gibson but cross bench in
composition. The quality of the
exchanges says something about the
incompetence and corruption of the
Deparument of Trade and Industry:
Some are hilarious and could come
straight from a script for Yes Minister;
for example-Professor Sir Keith
O’Nions (sic) told us in oral
evidence that “I am not going to
express a view on whether their
(publishers) profits are reasonable or
unreasonable. It is a matter for

Government to decide whether it is
an industry it chooses to regulate or
not regulate”. We were baffled by
this response; particularly because Sir
Keith himself appeared before us as a
representative of government. (p32).
You couldn’t make it up. The DTI has
ensured that the interests of the
commmercial publishers are
paramount rather than the interests
of research dissemination, the vast
part of which is paid for out of taxes.
I suppose one shouldn’t be
surprised. A government that is
willing bed fellows with an Italian
crook and an American religious
lunatic isn't going to be hard on
those who profit from publicly
funded research.

However all is not lost. The USA
is far more radical than the UK on
issues of publishing freedoms and
the mandatory deposit of academic
articles in electronic repositories is
being established where they will
be freely available to all. The
Wellcome Trust in the UK looks as if
it will do likewise and the Higher
Education community is getting its
act together. A movement started by
Robert Maxwell with Pergamon Press
may have had its hay day of gross
profiteering.

SpinWatch gets a great launch

OveR sixty people attended the
inaugural launch of SpinWatch at an
international conference on Spin and
Corporate Power at Strathclyde
University on 18/19 November.

SpinWatch is a new collaborative
venture between academies, and
investigative journalists that aims to
counter government lies and
corporate spin. The organisers hope
the web-site, SpinWatch.org, will
become an invaluable tool for
journalists on a whole host of
deceptive PR techniques.

The conference opened with the
theme of corporate power, spin and
deception. Andy Rowell, a freelance
journalist, and one of SpinWatch's
cofounders, argued that corporate
spin could fool the media and public.
He gave an example involving the
issue of climate change.

On 8 November 2004, there had
been the publication of a major 4 year
study into the effects of climate
change on the Arctic, by 300 leading
climate scientists, eight governments
and indigenous groups from the
region. The scientists had reached
some alarming conclusions that the
Arctic was rapidly warming and sea
ice disappearing, which threatened
the future of wildlife such as polar
bears and the survival of indigenous
groups.

The following day, the world’s
media picked up the story. The Los
Angeles Times led with ‘Climate Change
accelerating, report warns’, while the
Daily Mail warned of the ‘Arctic
Apocalypse’. The one dissenting voice
was The Guardian, whose headline ran
‘Climate Change Claims Flawed, Says
Study’. The article, written by The
Guardion’s science editor, Tim Radford,
argued that a ‘team has condemned
claims of climate catastrophe as
“fatally flawed" in a report released
today’.

What Radford did not tell Guardian
readers that his article was based on a
spoiler report by the International
Policy Network, a right-wing think
tank based in London, that received
$50,000 from the world’s largest oil
company Exxon in 2003, Rowell
argued that Radford’s piece ‘was a

perfect example of corporate PR and
spin at work. A corporate front group
with hidden funding from the oil
industry scuppers the launch of a
huge international report on climate
change. It leaves the controversy about
climate change open when it should
be closed. It left the reader confused
when they should be outraged’. The
oil industry was using the same
tactics as the tobacco industry had
done, he said, trying 1o delay action
regarding its products.

Next up was Laura Miller, from the
Center for Media and Democracy in
the US, who highlighted the case of
the DCI Group, a Washington based
public affairs organisation, with close
ties to the Bush administration. The
DCI Group runs a host of corporate
front organisations in Europe and the
Us.

One of the most influential is the
website Techcentralstation, which is
sponsored by Microsoft and Exxon,
that is becoming a leading vehicle for
right-wing ideology and for attacking
progressive organisations. Miller
showed that in some cases DCI-
groups were totally virtual organisa-
tions. ‘You don't even have to have
staff to set up a front group,’ she said.

David Miller, another co-founder of
SpinWatch, and researcher, Angela
Millar spoke about the ‘Case of the
curious cufflinks,’ in another example
of corporate spin undermining the
truth. On 8 January 2004 one of the
world’s most prestigious scientific
journals, Science, had reported that
Scottish farmed salmon contained
high levels of toxic chemicals. The
researchers tracked how the Salmon
industry spun the story to discredit
the original research, using corporate
front groups and a ‘sustainability
communications’ company run by an
ex-founder of Greenpeace, who has
become a lobbyist for several contro-
versial industries,

David Miller also argued that the
PR campaign implicated Scotland’s
first Minister, Jack McConnell, in a
‘clear conflict of interest’. McConnell’s
Scottish Executive pumped £1.5
million into the campaign to convince
the public that salmon was safe. Miller

David Miller co-founder of SpinWatch

highlighted that the biggest gift
McConnell had received since
becoming First Minister was a pair of
gold cuff-links given to him by
Marine Harvest, a fish farm multina-
tional who benefited from the PR
campaign. McConnell's brother also
runs a Marine Harvest fish farm.

Eveline Lubbers, gave details of a
major report published by SpinWatch
to coincide with the conference into
BAe's secret ‘Spy Ring’', that spied on
the pressure group the Campaign
Against the Arms Trade. The firm at
the centre of the spying scandal had
collated the identities and details of
150,000 lefi-wing and environmental
activists,

The conference brought together
many people fighting propaganda,
amongst others: Bob Burton from
Australia who talked about
Disinfopedia, an online database on
the PR industry; Andy Higginbotiom
on Coke’s spin campaign in the face
of a growing consumer boycott;
Olivier Hoedemann, from Corporate
Europe Observatory in Amsterdam on
the Brussels ‘Lobbyocracy’ and James
Marriott from Platform on the con of
Corporate Social Responsibility. Aeron
Davis, from City University
highlighted the incestuous world of
financial journalism and PR. ‘Financial
journalism doesn’t hold people to
account’, he argued.

Speaking at the end, David Miller
urged people to write for SpinWatch
or post articles to the web-site. Others
were not so enthusiastic. Interviewed
on Newsnight Scotland, Peter McMahon
a former new labour spin doctor
dismissed the SpinWatch site and
labelled David Miller, a regular
contributor to Free Press, a 'sub-Marxist
conspiracy theorist’.



Broadcasting: healthy diet or junk food” A

FRANCES BALFOUK
THE DCMS has recently been holding seminars
on BBC Charter renewal.

At an early seminar on ‘Funding’ Caroline
Thompson, (Director of Public Policy, BBC)
commented that, as the BBC is funded by the
licence fee, paid by every one that has a televi-
sion, they are very conscious of their obligation
to the whole audience. Other members of the
panel from the commercial sector spoke about
subscription and advertising. People were
prepared to pay a lot of money for programmes
they want. Fine for those that can afford ‘a lot of
money’ but is this just another way of saying
that there is a lot of money to be made?

In the DCMS seminar on ‘Television’ Peter
Bazalgette, the chairman of Endemol, an
independent production company, revealed that
when they make programmes for the BBC they
put in more ‘takeaway’ than when producing for
commercial companies. He did not define
‘takeaway’. But it was a significant comment.
What is the ‘takeaway'? Maybe it covers a wide
range of elements: a better constructed plot;
more psychological depth in a drama; more
underlying ideas; or more engagement with the
social, moral or political issues of the day,

A comparison with food seems helpful. junk
food is so seductive: crisps, chips, coca cola,
biscuits, chocolate, ice cream. But for a healthy
diet protein, vegetables, fruit, the right balance
of fats, sugars and starches, with the associated
vitamins and minerals, are essential to be fit and
well. Are these the edible equivalent of more TV
‘takeaway'?

Advertising encourages children to eat too
many foods high in salt, sugar and fat. The
providers of processed foods and ready meals
are giving us food with more salt than is good
for us, currently successfully stalling on the
government’s efforts to make them reduce it.
The food manufacturers make good profits but
it can be at the expense of our health.

In the case of television, the BBC is aware of
its responsibility to have a genuine concern for
the welfare of its audiences, It can aim to
provide the mental equivalent of a balanced
meal or a healthy diet. Serious news, current
affairs, drama, documentaries, history, science,
nature programmes, gardening, religion, philos-
ophy, and more, all perhaps fall into the
category of serious nutrition.

This is not to say that public service broad-
casting should never produce light and enter-

taining programmes, any more than one should
totally exclude ice cream, puddings, chocolate
or chips from one’s diet. The right proportion is
the key. Light comedy, variety, relaxing chat
shows and perceptive but not too serious
sitcoms have their place|And better quality
ingredients and less of those that are harmful in
excess mean that some ‘[unk foods’ can be quite
nourishing. More ‘takeaway’-more quality ingre-
dients- and less unnecessary sex and violence,
simplistic stereotyping, product placement and
the like

mean that some lighter programmes are less
‘junk’ than others.

We are fortunate that the BBC and other
public service producers have set high standards
and produce programmes which inform,
challenge and inspire. And there are commercial
companies which aim at similar quality. But
technological change is leading to an explosion
of commercial channels. Will all these commer-
cial companies, as they compete for advertising,
subscription and profits, produce too many
‘junk’ programmes with too little ‘takeaway"?
And will we find that only the BBC, wedded to
the dull-sounding concept of public service
broadcasting, has our best interests at heart?

Iraq: the gaping gaps in war reporting

GET QYT

FRON OUR COUNTRYY

ON 28 June the United States handed over power
to a ‘sovereign’ Iraqi interim government. Within
days the Baghdad office of al- Jazeera was raided
and closed. The network was accused of inaccu-
rate reporting and banned initially for one month
from reporting from Iraq. The ban was then
extended ‘indefinitely” and in mid-November the
interim government announced that any al-
Jazeera journalist found reporting in Iraq would
be detained.

Al-Jazeera now broadcasts a daily apology
‘because we cannot cover Iraq news well since
our offices have been closed for over three
months by orders from the interim government.

Maybe we should ask US and UK news media
to consider some sort of apology for not being
able ‘to cover Iraq news well’, especially in the
light of the non-reporting of the massive destruc-
tion wreaked in the assault on Fallujah.. On 30
November the UN's Integrated Regional
Information network reported on Fallujah:
‘Approximately 70 % of the houses and shops
were destroyed and those still standing are
riddled with bullets.

An analysis of one week'’s US television

coverage concluded that 'American media is liule
more than the ‘information arm’ of the US
military. In every case, the events are shaped to
create a favourable impression of our involve-
ment. The allusions to weapons caches, anthrax
labs and torture rooms are invoked to feed ethnic
and racial hatred and to rationalise the horrific
punishment we are visiting on the innocent
civilians of Falluja’

In the UK Media Lens points out, 'You would
not know from BBC coverage that a vast war
crime has taken place in i}?allujah. if Saddam
Hussein had demolished(|7 0% of Kuwait in 1990,
it would surely have beefi declared one of the
great atrocities of the twentieth century’

And the concept of ‘'embedding’ reporters
worked like a charm. Alex Thomson, the Channel
4 reporter summed it up succinctly: ‘A one-sided
battle and one-sided coverage to go with it. The
exception, of course, was the NBC film report by
Kevin Sites of a US Marine shooting and killing a
wounded and prostrate Iraqi in Fallujah. But the
copy filed by embedded journalists in the main
demonstrates the success of the Pentagon strategy
in shaping the stories.

ublic service

publisher?

PAT HOLLAND

THE days when television is neatly organised into
predictable channels, each with its own recog-
nisable identity, are numbered.

At least that is the assumption of the commu-
nicaticns regulator OFCOM, whose newest
proposal is to set up a broadcaster which would
be a publisher rather than a channel. The Public
Service Publisher will be tailor made for the age
of digital convergence. It will ‘use all electronic
forms of visual media’ as well as broadcasting. It
could be a server or a continuous loop; you
might get it whenever you choose on your
computer screen or your mobile phone, and it
will probably take up an hour or so on a more
conventional broadcast channel. It could publish
simultaneously on different platforms. Nobody
knows much about what its content will be-apart
from the fact that is will be non-commercial, not
carry advertising or sponsorship, and will plug a
gap ‘for certain areas of quality visual content
which are unlikely to be supplied outside the

| BBC in the digital age’. OFCOM has promised to

find an annual budget of £30 million-although
it's not totally clear where from. It will be
launched in 2008, the year the analogue signal-
which carried all our television pictures before

| digital came along-will begin to be phased out.

OFCOM have invited media consultancies to

put in four ‘shadow bids’ to run the new

publisher, to give some idea of how it might
work out, and have suggested that it should be
based ouiside London and 'could fund new
content for the nations and regions’. It is a
welcome development, opening up possibilities
for innovative formats, interactive structures,
community media and smaller scale participa-
tory programming, A bit like Channel Four when
it first began, it is being asked to seek out
material not available elsewhere. It could give an
outlet for those energetic community voices that
had a brief flowering in the early days of
Channel Four, be much more open to debate and
interactivity than the current broadcasters, and
offer a space for political participation. But all

| this is up for grabs.

OFCOM's own research has shown that the
many publics that make up the UK appreciate the
current heterogeneous mix of domestic channels
-some commercial, some not—which has evolved
over the years, creating that curiously British

mixture described as public service broadcasting.
The problem is that, faced with the challenge
from the powerful global multi-channel world,
the future does not look bright for what we have
come to value as an interrelated public service
system. ITV has virtually dropped out of the
public service ecology and Channel Four feels
threatened. Only the mighty BBC is left, moving
into the digital world with its specialised
channels, interactive services, websites, educa-
tional services and the rest-squeezing the others
even more, and creating a dangerous imbalance.

Yet when the conventional analogue signal has
been switched off and everything is digital what
we now think of a television channel-a varied
stream of programmes with a coherent identity,
may well no longer be viable. With a multitude
of signals streaming in, and a remote control that
makes it difficult to find our farniliar anchors, a
television set may end up more like storage for a
programme archive, or a video shop or a
computer screen rather than delivering the
organised flows of programming with their
familiar channel identity we have come to
expect. So the idea of a publisher rather than a
channel is an imaginative one.

The question is whether this is simply letting
ITV off the hook, and providing an excuse for
not giving greater support to Channel Four.

It is unlikely that a new publisher could fill
the space that is being rapidly vacated by 1TV
and provide proper competition for the BBC, for
example in current affairs and factual program-
ming. It is very necessary and very welcome -but
something much more weighty is needed as
well. ITV should not be allowed to abandon their
traditional public service commitments so easily
and Channel Four should be supported. A new
public service publisher is welcome, but with the
established terrestrial ecology totally shaken up,
can it be more than a patching up job?

OFCOM seems an increasingly schizophrenic
organisation, While it is full of respect for the
complex and closely interrelated system of
public service broadcasting which has developed
in the UK over the last 50 years or so, it is still
seems to be gleefully steaming ahead into a
deregulated free market in which telecoms,
television, cable, you name it, all set out to
compete on a mythical ‘level playing field’. It
can't have it both ways.



EE T R  Eea W  S DR
Trade unions & journalism-a response
Operation Scapegoa

DoMiNIC WRING

THE last issue of Free Press ('1979,
Trade Unions and journalism’)
featured a quote from Alastair
Campbell: ‘union leaders have only
been able to attract attention if they
set themselves in conflict with a
point of authority, which recently has
usually been the leader of the Labour
Party’. I take issue with this assertion
and argue that it was the Labour
hierarchy, and spin-doctors like
Campbell in particular, who did
much to make an already hostile
media climate worse for their
supposed allies in the unions. Indeed
the exploitation of the prejudice that
characterises much mainstream
journalistic coverage of labour
movement affairs became a key
rallying point for the self-styled
‘modernisers’. The idea of union
leaders controlling the party was one
of the myths successfully spun by this
cabal, a grouping that can in histori-
cally and ideological terms be more
appropriately labelled Labour's ‘new
right’. And a defining moment for
them was the 1992 general election
which not only saw the defeat of the
party but also a ‘project’ which had
supposedly been designed to make it
‘electable’. Yet an ensuing campaign
of distortion and misinformation was
able to lay the blame for this setback
elsewhere.

Labour's post-mortem on 1992
was largely conducted through the
media (remember this was the
campaign that had just popularised
the term ‘spin doctor”) and soon
developed what Lewis Minkin called
an ‘extraordinary fixation’ with the
role of the party's affiliated unions.
The resulting coverage was almost
entirely hostile and reminiscent of
the kind of biased coverage analysed
by the Glasgow University Media
Group in the 1970s, But this time the
inspiration for much of this criticism
came from within the Labour fold and
the conduits were those agenda-

setting newspapers (especially the
Guardien, Independent and Campbell’s
own Mirror) most associated with the
party and read by its membership. In
the coming weeks and months the
unions were accused of being ‘rooted
in the past’, ‘undemocratic’, a source
of 'extremism’, having ‘cloth cap’
images and their party allegiances
‘constitutionally wrong'. The myth of
the monolithic ‘barons’ became a
persistent feature of journalistic
reports which took no account of a
more complex reality in which the
affiliated unions were frequently
divided over many issues. An
honourable exception in the media
reporting was Stuart Weir who
marvelled at the way the issue raised
and quickly abandoned by the
Conservatives during the campaign
was now being resurrected by certain
Labour politicians after it. Tellingly
Weir's New Statesman piece was entitled
‘Operation Scapegoat’.

Highly selective commentaries
from Labour's own private focus
groups were used to further the party
new right's anti-union agenda at a
time when journalists were increas-
ingly sceptical of wraditional polling
and its perceived failure to predict
the recent election outcome. Yet if
anything qualitative based findings
were more open to being misinter-
preted and distorted than conven-
tional opinion research and this is
precisely what happened in this case
as columnists like Donald Macintyre
of The Independent were passed leaked
reports and began concluding:
‘Labour lost the election because
floating voters saw it as union-
dominated and outdated and because
they believed voting for it was not in
their financial self-interest, according
to confidential post-election research
circulating in the party’s high
command’. Similarly Patrick Wintour
of The Guardian wrote about ‘devas-
tating’ feedback which suggested the
party was ‘too old fashioned, too tied

t revisited

to the past, too linked to minorities
and old images of the trades unions’;
the latter were blamed for offering
‘an old fashioned, bureaucratic image
(to) key suburban swing voters’.

In sharp contrast the media failed
1o seriously address other possible
negatives such as the so-called
‘Kinnock factor’, a notable omission
given the presidential nature of
modern campaigning and this
leader’s widely recognised unpopu-
larity with voters. This self-denial had
in fact been unofficial policy as party
strategist Philip Gould had consis-
tently suppressed damning research
feedback on Kinnock's performance
in order to protect the leader.

The official party report on the
election defeat, published in Autumn
1992, drew on conventional polling
and was far more judicious and
balanced than the highly questionable
journalistic analysis that had been
based on leaked focus group material.
[ts publication came too late to
correct the distorted debate over the
party-union ‘link’ but it did however
reveal that only 7% of voters had
mentioned unions as a reason for not
supporting Labour. The more
common explanations were general
party image (30%); economic
competence and tax (30%); Major
and Kinnock (20%) and all of these
were comprehensively explored in
Labour’s Last Chance?, the official and
independent British Election Study’s
lengthy inquiry into the 1992
election outcome. Significantly the
BES team limited their discussion of
the union influence on the result to
the longer-term electoral conse-
quences of declining membership. By
contrast the mediated post-mortem
did much to question and delegit-
imise the unions as political actors
and eventually hasten the installation
of a Labour new right-winger like
Tony Blair as party leader.

Dominic Wring is the author of The Politics
of Marketing the Labour Party (Palgrave)

jonal
Cnntruvorsial. gonsat .

Rupert Murdo®

NaL
. gENSATId
T BrsT SELLER

Challenging Corporate Media

Outfoxed A Robert Greenwald film
SoME people seem to think that Jeremy
Paxman or John Humphrys are tough
interviewers. But they don't go ‘Shut

Censored 2005 Peter Phillips and Project
Censored (Seven Stories Press) £12.99
THE latest Project Censored publica-
tion is dedicated to the American
Library Association (ALA). The Patriot
Act, passed six weeks after the events
of 11 September 2001, gave unprece-
dented powers to federal law enforce-
ment agencies to gather intelligence
and investigate anyone suspected of
terrorism. One provision (Section
215) granted authority to law
enforcement agencies to obtain search
warrants for business records,
including those retained by libraries
and bookshops. Through a ‘gag order’
the Act also prohibits any person or
institution served with a search
warrant from disclosing what has
taken place.

The ALA was very concerned about
the chilling effects of the Patriot Act
and began to mount a campaign to
amend the Act so that libraries and
bookshops would be exempt from the
provision. This campaign has won
broad support, with over 300
communities passing resolutions

ghockingd

n's War of Journallsm

up, shut up, shut up!” at
people they don't like. That's
what Fox News anchor Bill
O’Reilly does, and you can
see it for yourself in the
film Outfoxed, now released
on DVD in the UK.
The target of this
outburst is the somewhat
bemused son of a man
killed in New York on
September 11 2001 who
was against the war. After
being told he was a
traitor to his father’s
memory and so on, the
man ventured to reason
with his host, and
that's where Bill
O'Reilly lost it.
Outfoxed, directed by
Robert Greenwald,
gives the strong
impression that this
kind of exchange is
routine on Fox News, There is a
seamless line between news and
comment, with presenters breaking
off from reports to deliver mean-
minded right-wing homilies.
The intolerance, the flagrancy, the
arrogance, the natural assumption of

opposing the Patriot Act, and urging
local officials contacted by federal
investigators to refuse requests that
they believe violate civil liberties.

For readers wanting a broad
analysis of the threats to media
freedom, and the insidious way
corporate media marginalise
important stories, this is the book.
The core of Censored 2005 is the
selection of 25 important stories the
mainstrearn media ignored. Some of
them will be familiar to Free Press
readers, such as the decision by the
Florida Court of Appeals unanimously
agreeing with the assertion by Fox
News that there is no rule against
distorting or falsifying the news in
the United States. This involved the
case of the investigative journalists
jane Akre and Steve Wilson and their
report on the health risks related to
the controversial bovine growth
hormone, manufactured by Monsanto
Corporation. Under pressure from
Monsanto and Fox the reporters
refused to make revisions to the story
which were in direct conflict with the

authority-these really are the stuff of
fascism. You can almost see the ghost
of Dr Goebbels in the control rcom.

There is nothing like it in the UK,
of course, Even Rupert Murdoch
could not possibly get British-trained
TV journalists to behave like this, and
indeed Sky News is no worse and in
some ways less restrained than the
BBC or ITN.

But then there's nothing like
Outfoxed in the UK either. Without a
theatrical release it has been
outselling Hollywood blockbusters on
DVD, promoted by the radical
movement. There is nothing in the
UK like Michael Moore’s films either.
Or books with the popularity of those
of Greg Palast, Al Franken or Sheldon
Rampton and John Stauber. David
Miller's Tell Me Lies, containing an
equivalent critique of the reporting of
the invasion of Iraq, did not even get
a review in the liberal press, let alone
nationwide promotion and sales.

There is no Moveon.org and no
popular radical media organisation like
FAIR. There is the CPBF, but we have a
long way to go to the stage where we
can involve millions in a campaign to
stop the media shutting us up.

Tim Gopsill

facts. They were fired.

In addition to the top censored
stories of 2003 and 2004, there are
also some good, chunky chapters on
the giant media groups which
dominate the US media, a very good
forensic analysis of what happened in
Haiti, and an overview of ‘Junk Food’
(empty calorie news) and ‘News
Abuse’ news stories (coverage of
tragic or horrific events).

The focus of the book is mainly on
US media, but the book deserves a
wide readership in the UK. Buy a
copy, and in solidarity with the AMA’s
stand, make sure your local library
orders a copy too.
oW

Timely Book

JusT out from Pluto Press to coincide
with the implementation of the
Freedom of Information Act: Your Right
to Know by Heather Brook. It is a basic,
clear guide on how to go about using
the act, with details of the various
organisations to approach for specific
information.



OFCOM RESPONSE

THe CPBF response to the Ofcom
Review of Public Service Broad-
casting, Phase 2: meeting the digital
challenge has been sent in. You can
find the full text by going to the CPBF
website: www.cpfb.orpuk

BBC CONFERENCE

WE are planning a major conference
in London 1o coincide with the publi-
cation of the Green Paper on the
BBC's future on Saturday 5 March
2005. Please keep the date free.

Full details will be published in
next issue of Free Press.

With the possibility of a General
Election in May 2005, the timetable
for consultation on the Green Paper is
unclear, but it is important that
broadcasting issues are not lost
during the election campaign.

The Campaign is also reviewing
and updating its Media Manifesto,
last published before the 1997
General Election. With publication
planned for early February, the
manifesto should make an important
contribution to making the media an

election issue. It will also be available
on the CPBF web site.

CPBF SCOTLAND

THE CPBF had a bookstall at the

Spinwatch launch, and a number of
people were interested in setting up
a CPBF group in Scotland. If you live

establishing a CPBF group, please get
in touch with Barry White at the
London office (0208 521 5932).

It is proposed to hold a planning
meeting in either Glasgow or
Edinburgh towards the end of
January. Details will be placed on the
CPBF web site and Scottish
supporters of the Campaign will also

be informed.

WITHOUT COMMENT

ANECDOTAL evidence led this paper to investigate the possibility that
valuable and inevitably embarrassing, but not secret, information
had been destroyed in advance of he Freedom of Information Act’s
1 January starting date.

The evidence we discovered gave support to the anecdotal evidence,
but unless and until whistleblowers come forward to provide first-hand
accounts, it will be impossible to have more than grave suspicions about
what has been happening.

Given the record of this government for candour, given Whitehall's
tradition of stultifying concealment, given the fact that some local
councils have already been caught shredding what they should have
left to posterity, nobody can be blamed for finding
officials guilty until they prove themselves innocent.

in Scotland, and are interested in

The Daily Telegraph November 29 2004

THE CAMPAIGN

FOR PRESS AND

BROADCASTING

CPBF web site: www.cpbf.org.uk
Email address: freepress@cpbf.org.uk

Free Press is edited by G.ra.nvill-e. Williar;; -fo_r tﬁé-National Council.
MEMBERSHIP RATES PER AFFILIATION BY
ANNUM ORGANISATION
a) Individual membership ¢15  f) Fewerthan 500 members £25
500 to 1,000 £30
b) Unwaged £6 8 °
Qs bersh £95 h) 1,000 to 10,000 £50
upporting membership
{(includes free CPBF publications) ) 10,000 to 50,000 £115
e) Institutions (eg libraries: £25 i) 3000010100000 2
includes ten copies of Free Press) k) Over 100,000 £450
I/We want to join the CPBF and enclose a cheque/POfor£..........ooeivanns.
NI 96666 00000G006000000040000800008480056500060808000008060600800000
ALArESS i vttt i i e e,
Postcode . .........cceniiinnn L=
Organisation (if applicable) . . ... ..ot e e
Return form to CPBF, 2nd floor, Vi & Garner Smith House, 23 Orford Road,
Walthamstow, Landon E17 9NL Tel: 020 8521 5932

Design by Geraldine Alferoff » e-mail: alferoff@unisoniree.net

Printed by Wernham Printers (TU) 4 Forster Road, London N17 6QD



